XI. RSZ Jzus Krisztusrl, az igaz Istenrl s emberrl, a vilg egyedli Megvltjrl
XI. RSZ
Jzus Krisztusrl, az igaz Istenrl s emberrl, a vilg egyedli Megvltjrl
1. Hisszk s tantjuk, hogy Istennek Fit a mi Urunk Jzus Krisztust, az Atya rktl fogva eleve kijellte vagyis eleverendelte a vilg Megvltjul s hisszk, hogy szletett, nemcsak akkor, midn szz Mribl testet lttt magra s nemcsak a vilg alapjnak lettele eltt, hanem a teljes rkkvalsg eltt, mg pedig az Atytl, kibeszlhetetlen mdon. Mert sais ezt mondotta: Az nemzetsgt kicsoda beszlhetn meg? (sa. 53,8) Mikes pedig ezt: Az szrmazsa eleitl fogva rktl fogva van. (Mik. 5,2) Jnos is azt mondja az evangliomban, hogy: Kezdetben vala az Ige s az Ige vala Istennl s az Ige Isten vala. (Jn. 1,1) Kvetkezskppen a Fi, istensge szerint egyenl s azonos lny az Atyval, igaz Isten; nem elnevezs, vagy fiv fogads, vagy bizonyos tisztelet kvetkeztben, hanem lnye s termszete szerint, amiknt Jnos apostol jolag mondja: Ez az igaz Isten s az rk let. (1 Jn. 5,20) Pl apostol is gy szl: A Fit tette mindennek rksv, aki ltal a vilgot is teremtette, aki az dicssgnek fnyessge s lnynek kpmsa s a mindensget fenntartja hatalmnak szavval. (Zsid. 1,2-3) Maga az r gy szl az evangliomban: Atym! dicsts meg engemet Temagadnl azzal a dicssggel, amely dicssgem volt e vilg lettele eltt Tenlad. (Jn. 17,5) s az evangliomban egy msik helyen ez van megrva: A zsidk meg akartk Jzust lni, mivelhogy Istent sajt Atyjnak mondotta, egyenlv tevn magt az Istennel. (Jn. 5,18)
2. Annakokrt megvetjk Ariusnak, valamint minden arinusnak az Isten Fia ellen val krhozatos tudomnyt, klnsen pedig a spanyol Servet Mihly s minden prtfele kromlsait, melyeket a stn rajtok keresztl mintegy a pokolbl mertett Isten Fia ellen s vakmeren s gonoszul hinteget szerte a vilgba.
3. Hisszk s tantjuk azt is, hogy az rk Istennek rk Fia, brahm s Dvid magvbl Embernek fia lett, nem frfi ltal, mint Ebion mondotta, hanem a legtisztbban fogantatott a Szentllektl s szletett ama mindig szz Mritl, amint ezt az evangliomi trtnet vilgosan eladja. Pl apostol is ezt mondja: Nyilvn nem angyalokat vett fl, hanem brahm magvt. (Zsid. 2,16) Jnos apostol meg gy szl: Amely llek nem vallja Jzust testben eljtt Krisztusnak, az nincs Istenbl. (1 Jn. 4,3) Krisztusnak teste teht nem volt ltszlagos, sem gbl alhozott test, mint Valentinus s Marcion lmodtk. Ezenkvl a mi Urunk Jzus Krisztusnak a lelke nem volt rzs s okossg nlkl val, amint Apollinaris vlekedett, sem a teste nem volt llek nlkl val, amint Eunomius tantotta, hanem okos lelke s rez teste volt, amely rzkeinl fogva a szenveds idejn valsgos fjdalmakat llott ki, miknt errl maga is bizonysgot tesz, mondvn: Szomor az n lelkem mind hallig (Mt 26,38) s: Most az n lelkem megrendlt. (Jnos12,27)
4. Valljuk teht, hogy ugyanazon egy Urunk Jzus Krisztusban kt termszet van: isteni s emberi, s azt mondjuk, hogy ezek egymssal gy vannak sszektve vagyis egyeslve, hogy sem meg nem semmislnek, sem ssze nem zavarodnak, sem ssze nem elegyednek: st inkbb ez a kt termszet, tulajdonsgnak psgben maradsa mellett egy szemlyben gy egyesl, vagyis gy van sszektve, hogy mi egy r Krisztust imdunk, nem kettt; mondom: egyet, aki igaz Isten s ember; isteni termszete szerint az Atyval, emberi termszete szerint pedig velnk emberekkel azonos lnyeg s hozznk mindenben hasonl, kivve a bnt. (Zsid. 4,15) Mert valamint helytelentjk a nestorianusok tant, mely az egy Krisztusbl kettt csinl s a szemly egysgt megsemmisti: ppengy hatrozottan krhoztatjuk Eutyches s a monotheltk vagy monophysitk rjngst, akik az emberi termszet tulajdonsgt tagadjk.
5. Kvetkezskppen teljessggel nem tantjuk, hogy Krisztusban az isteni termszet szenvedett, vagy hogy Krisztus a maga emberi termszete szerint mg most is ezen a vilgon, st mg mindentt jelen volna. Mert sem nem vljk, sem nem tantjuk, hogy Krisztus testnek valsga a megdicsls alkalmval megsznt, vagy isteniv, mg pedig olyan formn isteniv lett, hogy tulajdonsgait a testre s llekre vonatkozlag levetkezte s teljesen isteni termszett vlt s csakis egy lnyegben kezdett volna ltezni. Kvetkezleg sem nem helyeseljk, sem el nem fogadjuk Schwenkfeldnek s a hozz hasonl lha beszd embereknek res, homlyos, zavaros s nmagoknak ellenmond szszaportsait, sem nem tartunk velk.
6. Hisszk tovbb, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus - amint Pter apostol mondja - valsggal szenvedett s meghalt rettnk. (1 Pt. 3,18. 4,1) Megvetjk azonban a jakobitk s trkk istentelen rjngst, kik az r szenvedst gyalzzk.
7. Nem tagadjuk azonban, hogy Pl apostol szavai szerint a dicssg Ura mi rettnk megfeszttetett. (1 Kor. 2,8) Mert a tulajdonsgok egymssal val egyeslst, mely a szentrsbl van vve s amelyet az egyetemes s egyhz, az egymsnak ltszlag ellenmond szentirati helyek magyarzatra s egyeztetsre hasznlt, kegyelettel elfogadjuk s alkalmazzuk is.
8. Hisszk s tantjuk, hogy ugyanazon Urunk Jzus Krisztus, abban az valsgos testben tmadott fel a hallbl, amelyben megfeszttetett s meghalt s nem mst tmasztott fel az eltemetett test helyett, sem nem vett fl test helyett lelket, hanem a valsgos testet tartotta meg. Teht, midn a tantvnyai azt vltk, hogy az r lelkt ltjk: megmutatja nkik kezeit s lbait, amint azok a szegek s sebek helyeivel megjegyezve valnak, mondvn: Nzztek meg az n kezeimet s lbaimat, mert n vagyok; tapogassatok meg engemet s lssatok; mert a lleknek nincs hsa s csontja, amint ltjtok, hogy nekem van. (Luk. 24,37-39)
9. Hisszk, hogy a mi Urunk Jzus Krisztus ugyanazon testben ment fl minden lthat egeknek felette, magba a legfelsbb gbe, tudniillik Istennek s a dicslt lelkeknek lakhelybe, az Atya Istennek jobbja fell, ami noha a dicssgben s mltsgban val egyenl kzssget jelenti: mindazltal bizonyos hely gyannt is vtetik, melyrl az r gy szl az evangliomban: Elmegyek, hogy helyet kesztsek nktek. (Jn. 14,2) Pter apostol is ekknt szl: Krisztust az gnek kell befogadnia mind az ideig, mg majd minden helyrellttatik. (Csel. 3,21)
10. Az egekbl pedig ugyan j el tletre akkor, amikor majd a gonoszsg tetfokra hg a vilgon s az antikrisztus az igaz vallst megvesztegetvn, mindeneket babonval s gonoszsggal raszt el s az egyhzat vrrel s tzzel irtzatos mdon elpuszttja. (Dniel 11) Elj pedig Krisztus az vi megszabadtsra s eljvetelvel megsemmisti az antikrisztust s tletet tart lk s holtak fltt.
11. Mert a halottak fel fognak tmadni s akik ama (minden teremtmny eltt ismeretlen) napon mg lnek, elvltoznak egy szempillantsban; minden hvk egytt felragadtatnak a leveg gbe, (1 Kor. 15,51-52) a Krisztus elbe, hogy aztn vele bemenjenek a boldog hajlkokba, hogy rkk ljenek. (1 Thess. 4,17) A hitetlenek s istentelenek pedig a gonosz lelkekkel leszllanak a pokolba, hogy rkk gjenek s a knoktl soha meg ne szabaduljanak. (Mt 25,46)
12. Krhoztatjuk teht mindazokat, akik tagadjk a testnek valsgos feltmadst, vagy akik - miknt jeruzslemi Jnos (aki ellen Hieronymus rt) - helytelenl vlekednek a megdicslt testekrl. Krhoztatjuk azokat, akik azt vltk, hogy egykor a gonosz lelkek s istentelenek is mindnyjan idvezlni fognak s vge lesz a bntetseknek. Mert vilgosan megmondotta az r: Az frgk meg nem hal s tzk el nem aluszik. (Mrk 9,44.48) Ezenkvl krhoztatjuk a zsids brndokat, mintha az tlet napja eltt arany korszak llana be e fldn s a kegyesek, legyzvn hitetlen ellensgeiket, a vilg birodalmait elfoglalnk. Mert az evangliomi igazsgban (Mt 24 s 25 Luk.18) s az apostoli tantsban (2 Thess. 2 2 Tim. 3 s 4) egszen mst tallunk eladva.
13. Tovbb a mi Urunk, az szenvedsvel s hallval s ltalban mindazokkal, amiket testben megjelenstl kezdve rettnk cselekedett s szenvedett, minden hve irnt kiengesztelte a mennyei Atyt; eltrlte a bnt, meggyzte a hallt; a krhozatot s poklot megszntette; hallbl val feltmadsval pedig visszaszerezte s helyrelltotta az letet s halhatatlansgot. (Rm. 4,25 10,9) Mert a mi igazsgunk; az let s a feltmads; (Jn. 6,39.40-47 11,25-26) minden hv teljessge s bevgzettsge, idvessge s legteljesebb megelgtse. Mert az apostol azt mondja: Tetszett az Atynak, hogy minden teljessg benne lakozzk. (Kol. 1,19) s: benne vagytok betelve. (Kol. 2,10)
14. Tantjuk ugyanis s hisszk, hogy ez a mi Urunk Jzus Krisztus az emberi nemzetsgnek, st az egsz vilgnak egyedli s rk Megvltja, akiben hit ltal tartatnak meg mindannyian, kik a trvny eltt, a trvny alatt s az evangliom alatt idvezltek s akik mg a vilg vgezetig idvezlni fognak. Mert maga az r mondja az evangliomban, hogy: Aki a juhoknak aklba nem az ajtn megy be, hanem msunnt hg be, tolvaj s rabl az. (Jn. 10,1) n vagyok a juhoknak amaz ajtaja. (Jn. 10,7) Ismt egy msik helyen ugyanazon evangliomban gy szl: brahm ltta az n napomat s rvendezett. (Jn. 8,56) De Pter apostol is gy szl: Nincsen senkiben msban idvessg; mert nincs is ms nv az g alatt adva az emberek kztt, amely ltal kellene neknk megtartatnunk. (Csel. 4,12) Hisszk teht, hogy az r Jzus Krisztusnak kegyelme ltal tartatunk meg, valamint apink is. (Csel. 15,11) Pl apostol is gy szl: Minden mi apink ugyanazt a lelki eledelt ettk s mindnyjan ugyanazt a lelki italt ittk. Ittak tudniillik a lelki ksziklbl, mely ket ksrte. A kszikla pedig Krisztus volt. (1 Kor. 10,3-4) Jnosnl is ezt olvassuk: Krisztus ama Brny, aki megletett a vilg megalaptstl fogva. (Jel. 13,8) s Keresztel Jnos ezt a bizonysgot teszi rla: Krisztus az Istennek ama Brnya, aki elveszi a vilg bneit. (Jn. 1,29)
15. Hatrozottan valljuk s hirdetjk teht, hogy Jzus Krisztus a vilg egyedli Megvltja s Idveztje, Kirlya s Fpapja, amaz igaz s vrva vrt Messis, ama szent s ldott, akit a trvny minden pldzolata s a prftk jvendlsei eleve kibrzoltak s meggrtek, Isten pedig neknk ajndkozott s elbocstott, hogy tbb immr senki msra ne vrjunk. Nincs is egyb htra, mint hogy mindnyjan Krisztusnak tulajdontsunk minden dicssget, benne higgynk s egyedl benne talljunk megnyugvst, eldobvn s megvetvn rajta kvl minden ms segtsget ez letben. Mert akik idvessgket Krisztuson kvl brmi egybben keresik, azok az Isten kegyelmbl kiestek s Krisztus nekik semmit sem hasznl. (Gal. 5,2-4)
16. s hogy e ttelrl kevs szval sokat mondjunk, mindazt, ami a mi Urunk Jzus Krisztus megtesteslsnek titkrl a szentrs alapjn megllapttatott s a legnevezetesebb ngy els, gymint nicai, konstantinpolyi, efezusi s kalcedoni zsinat symbolumaiban s hatrozmnyaiban, valamint Athanasius symbolumban s minden ezekhez hasonl hitformkban egybefoglalva van, mindezt szinte szvvel hisszk s teljes nyltsggal valljuk, minden ezekkel ellenkez vlemnyt helytelentvn. s ily mdon srtetlenl s psgben megrizzk az igaz s egyetemes keresztyn hitet, tudvn, hogy a nevezett symbolumokban semmi sem foglaltatik, ami az Isten beszdvel megegyez nem volna s a hit tiszta rtelmezst el nem mozdtan.
|