IX. RSZ Az ember szabad akaratrl s tehetsgrl
IX. RSZ
Az ember szabad akaratrl s tehetsgrl
1. Erre a ttelre nzve, mely az egyhzban mindig sok villongst okozott, azt tantjuk, hogy az embernek hromfle helyzett vagyis llapott kell tekintetbe venni. Elszr, hogy milyen volt az ember a bneset eltt, tudniillik igaz s szabad, aki mind a jban megmaradhatott, mind a rosszra elhajolhatott; elhajlott pedig a rosszra s mind magt, mind az egsz emberi nemzetsget bnbe s hallba juttatta, amint fentebb mondottuk.
2. Azutn tekintetbe kell venni, milyen volt az ember a bneset utn? Br az ember nem vesztette el az rtelmt s nem sznt meg az akarata, sem ppen kdarabb vagy fatuskv nem vltozott: mde azok a tehetsgek gy megvltoztak s elertlenedtek az emberben, hogy tbb nem kpesek arra, amire kpesek valnak a bneset eltt. Az rtelem ugyanis elhomlyosult, az akarat pedig szabadbl szolgaiv lett. Mert a bnnek szolgl, nem akaratlanul, hanem akarva. Mindenesetre akaratnak mondjuk, nem akaratlansgnak.
3. Ami teht a rosszat, vagy a bnt illeti: az ember nem Istentl vagy a stntl knyszertve, hanem sajt akaratbl cselekszi a rosszat s ebben a tekintetben teljesen szabad akarata van. Ha pedig gyakran azt veszzk szre, hogy Isten az embert a legrosszabb cselekedetek s tervek vgrehajtsban megakadlyozza: ezzel Isten az embernek rosszra val szabadsgt nem sznteti meg, hanem hatalmval elejt veszi annak, amit az ember msklnben szabadon hatrozott el magban. gy Jzsef btyjai is szabadon hatrozzk el, hogy Jzsefet meglik, de ezt nem tehetik meg, mert az Isten tancsvgzsnek mskppen tetszett.
4. Ami meg a jt s az ernyeket illeti: az ember rtelme nmagtl nem helyesen tl az isteni dolgok fell. Az evangliomi s apostoli irat ugyanis mindeniknktl, akik idvezlni akarunk, jjszletst kvn: kvetkezskppen az dmtl val els szlets semmit sem r az idvessgre nzve. Pl apostol szerint az rzki ember nem fogadja el, amik az Isten Lelktl vannak. (1 Kor 2,14) Ugyan msutt ktsgbe vonja, hogy nmagunktl kpesek volnnk valami jnak elgondolsra. (2 Kor. 3,5) Tudjuk azonban, hogy az akaratnak vezre az rtelem, vagyis a belts; mivel pedig a vezr vak: vilgos, hov jut az akarat is; teht a mg jj nem szletett embernek nincs szabad akarata a jra s ereje sincs a jnak cselekvsre. Az r az evangliomban gy szl: Bizony-bizony mondom nektek: valaki bnt cselekszik, szolgja a bnnek. (Jn. 8,34) s Pl apostol szerint a testnek trekvse ellensgeskeds Isten ellen, mert az Isten trvnynek nem engedelmeskedik, minthogy azt nem is teheti. (Rm. 8,7)
5. Tovbb menve azt mondjuk, hogy a bnbe esett emberben van nmi megismersi kpessg a fldi dolgokra vonatkozlag. Mert Isten az irgalmassgnl fogva meghagyta nla az szt, mely azonban jelentkenyen tvol ll attl, amely a bneset eltt megvolt az emberben. Isten parancsolja, hogy az szt mveljk, egyszersmind ajndkokat s elmenetelt is ad hozz. s nyilvnval dolog, hogy az sszes mvszeti gakban sem jutunk semmire az Isten ldsa nlkl. Legalbb a szentrs minden mvszetet Istenre vezet vissza. (2 Mz. 31) Hiszen a mvszetek eredett a pognyok is isteneknek tulajdontottk, mint azok feltallinak.
6. Vgl lssuk, ha vajjon az jjszltteknek van-e szabad akaratuk s mily hatrig? Az jjszlets alkalmval a Szentllek az rtelmet megvilgostja, hogy Istennek titkait s akaratt megrtse. Magt az akaratot is nemcsak megvltoztatja a Szentllek, hanem kpessgekkel is felruhzza avgett, hogy a jt nknt akarja s cselekedhesse is. (Rm 8,1) Ha ezt meg nem engedjk, akkor megtagadjuk a keresztyn szabadsgot s trvnyszer szolgasgot hozunk be. Ugyde Isten is gy szl a prfta ltal: Trvnyemet az belsejkbe helyezem s az szvkbe rom be. (Jer. 31,33) Az r is azt mondja az evangliomban: Ha a Fi megszabadt titeket, bizonnyal szabadok lesztek. (Jn. 8,36) Pl meg ezt mondja: Nktek adatott az a kegyelem a Krisztusrt, nemcsak hogy higgyetek benne, hanem hogy rte szenvedjetek is. (Fil. 1,29) Tovbb: Meg vagyok gyzdve arrl, hogy aki elkezdette bennetek a j dolgot, elvgzi a Jzus Krisztus napjig; (Fil. 1,6) viszont: Isten az, aki munklja bennetek mind az akaratot, mind a munklkodst. (Fil. 2,13)
7. Mindazonltal azt tantjuk, hogy itt kt dolgot kell figyelembe vennnk; elszr azt, hogy az jjszlttek a jnak vlasztsban s tevsben nemcsak szenvedlegesen, hanem cselekvleg is viselik magokat. Mert Isten indtja ket, hogy magok tegyk azt, amit tesznek. Helyesen emlti meg erre nzve Augustinus, hogy Isten a mi segtnknek neveztetik. Mr pedig csak azon lehet segteni, aki valami tesz. A manikheusok az embert minden sajt cselekvstl megfosztottk s mintegy kdarabnak vagy fatusknak tartottk.
8. Figyelembe veend msodszor az, hogy az jjszlttekben bennk marad a gyarlsg. Mivel ugyanis a bn bennnk lakozik s az jjszlttekben a test kzd a llek ellen egsz letnk vgig: ennlfogva nem egszen tkletesen cselekszik az jjszlttek azt, amit magokban elhatroztak
Igazolja ezt az apostol (Rm. 7 s Gal. 5). E szerint az a mi szabad akaratunk amiatt gyenge, ami az s dmbl s a velnk szletett emberi romlottsgbl letnk vgig bennnk megmarad. De mivel a testisg erinek s az ember maradvnyainak nincs annyi hatsa, hogy vgkppen kioltsk a llek mkdst: ezrt a hvket szabadoknak mondjuk, de gy m, hogy gyarlsgukat megismerjk s ne krkedjenek a szabad akarattal. A hv lleknek ugyanis mindig szeme eltt lebegjen, amit Augustinus az apostol nyomn gyakran hangslyoz: Mid van, amit nem kaptl? Ha pedig kaptad, mit krkedel, mintha nem kaptad volna? (1 Kor. 4,7) Ehhez jrul mg az, hogy nem mindjrt teljesl, amit magunkban elgondoltunk, mert a dolgok kimenetele Isten kezben van. Ezrt kri Pl apostol az Urat, hogy tegye szerencsss az utazst (Rm. 1,10) Teht, mr csak ebbl az okbl is ertelen a szabad akarat.
9. Egybirnt senki sem tagadja, hogy kls dolgokban mind az jjszltteknek, mind az jj nem szletetteknek megvan a szabad akaratuk. Mert az embernek ms l lnyekkel, (melyeknl nem cseklyebb), kzs tulajdonsga az, hogy nmely dolgot akar, ms dolgot nem akar; nevezetesen, beszlhet s hallgathat, hazulrl elmehet vagy otthon maradhat stb. mbr itt is mindig Isten hatalmra kell gondolnunk, amely cselekedte, hogy Blm nem mehetett oda, ahova akart (4 Mz. 24), s Zakaris, midn a templombl hazatrt, nem szlhatott amint akart. (Luk. 1,22)
10. E trgyra nzve krhoztatjuk a manikheusokat, akik tagadjk azt, hogy a j emberben szabad akaratbl llott el a gonosz. A pelagianusokat is krhoztatjuk, akik azt lltjk, hogy a gonosz embernek elegend szabad akarata van arra, hogy a j parancsolatot teljestse. Mindkettjket megcfolja a szentrs, amely amazoknak ezt mondja: Teremt Isten az embert igaznak, (1 Mz. 1,27) emezeknek pedig gy szl: Ha a Fi megszabadt titeket, bizonnyal szabadok lesztek. (Jn. 8,36)
|