VIII. RSZ Az ember bnesetrl, a bnrl s a bn okrl
VIII. RSZ
Az ember bnesetrl, a bnrl s a bn okrl
l. Isten az embert kezdetben a maga kpre, igazsgban s valsgos szentsgben, jnak s igaznak teremtette; de az ember a kgynak sztnzsre (1 Mz. 3) s a sajt vtke miatt, a jsgtl s igazsgtl elprtolvn: a bn, hall s klnfle bajok martalka lett. s amilyenn lett az eless miatt: olyanok mindazok, akik tle szrmaztak, tudniillik a bn, hall s klnfle bajok martalkai.
2. A bnn pedig rtjk az embernek azt a veleszletett romlottsgt, mely amaz els szleinktl mindnyjunkra rnk hramlott vagyis elterjedett, amely miatt mi, gonosz kvnsgokba merlve (1 Mz. 5,4 8,21) s a jtl elfordulva, minden rosszhoz pedig vonzdva, telve minden gonoszsggal, bizalmatlansggal, Isten megvetsvel s gyllsvel, nmagunktl semmi jt nem cseledhetnk, st, mg nem is gondolhatunk. (2 Kor. 3,5) St inkbb, amint mr esztendeink is szaporodnak, gonosz gondolatainkkal, beszdeinkkel s cselekedeteinkkel, amelyeket Isten trvnye ellen elkvetnk, rossz fhoz mlt gymlcsket termnk, (Mt 12,33) ennlfogva tulajdon rdemnk szerint az Isten haragjnak martalkai lvn, igazsgos bntetsekkel lakolunk, s gy mindnyjunkat eltasztott volna magtl az Isten, hacsak a szabadt Krisztus vissza nem vitt volna bennnket.
3. A hallon teht nemcsak a testi hallt rtjk, amellyel egyszer a bnkrt mindnyjunknak meg kell halnunk: hanem az rk bntetseket is, amelyeket bneinkkel s romlottsgunkkal megrdemeltnk. Mert az apostol azt mondja, hogy: Holtak valnk a vtkek s bnk miatt s termszet szerint haragnak fiai valnk, mint a tbbiek is. De Isten, aki gazdag az irgalmassgban, midn holtak valnk a vtkek miatt, megeleventett minket egytt a Krisztussal (Efz. 2) tovbb: Mikppen egy ember ltal jtt be a vilgra a bn s a bn ltal a hall s akppen a hall minden emberre elhatott, mivelhogy mindenek vtkeztek. (Rm. 5,12)
4. Elismerjk teht, hogy minden emberben van eredend bn, elismerjk, hogy minden ms bn, amely ebbl szrmazik s bnnek mondatik, valsggal is az, nevezzk akrmi nven, akr hallos, (Jn. 5,16) akr megbocsthat bnknek, akr annak, amelyet Szentllek ellen val bnnek hvnak, amely soha meg nem bocsttatik. (Mrk 3,29) Azt is megvalljuk, hogy a bnk nem egyenlk, noha a romlottsg s hitetlensg ugyanazon forrsbl fakadnak, hanem egyik a msiknl slyosabb, amint az r mondotta: Trhetbb lesz Sodomnak dolga, mint annak a vrosnak, amely az evangliom beszdt megveti. (Mt 10,15 11,20)
5. Krhoztatjuk teht mindazokat, akik ezekkel ellenkezket tantottak, fkppen pedig Pelagiust s minden pelagianust a Jovinianus kvetivel egytt, akik a stoikusokkal minden bnt egyenlnek tartottak. Ebben az gyben mindenkppen egyetrtnk Augustinussal, aki a maga vlemnyt a szent iratokbl vette s vdelmezte.
6. Krhoztatjuk tovbb Florinust s Blastust, akik ellen Irenaeus is rt, s mindazokat, akik Istent tartjk a bn okozjul; minthogy nyilvn meg van rva: Nem olyan Isten vagy Te, aki hamissgban gynyrkdnl, nem lakhatik Te nlad gonosz; gyllsz Te minden bnt cselekedt, elveszted, akik hazugsgot szlnak. (Zsolt. 5,5) s viszont: Mikor a stn hazugsgot szl, a magbl szl, mert hazug s hazugsgnak apja. (Jn. 8,44) m mimagunkban is elg bn s romlottsg van, gy hogy nem szksges, hogy Isten ntsn belnk j vagy nagyobb gonoszsgot. Kvetkezleg, mikor a szentrs azt mondja, hogy az Isten megkemnyt, megvakt s ferde gondolkozsra ad t valakit, ez gy rtend, hogy Isten azt, igazsgos tlet szerint cselekszi, mint igazsgos br s bntet. Vgre, valahnyszor a szentrsban az van mondva, vagy gy ltszik, hogy Isten valami gonoszt cselekszik: ez nem azrt van mondva, mintha nem az ember cselekedn a gonoszt, hanem azrt, mert Isten annak a megtrtnst megengedi s nem akadlyozza meg igaz tletbl; holott ha akarta volna, megakadlyozhatta volna; vagy, mert az emberek gonoszsgt jra fordtja, mint a Jzsef btyjainak vtkt; vagy pedig, mert a bnket gy igazgatja, hogy azok szertelenl ki ne trjenek s el ne harapzzanak. Augustinus gy r errl (Enchiridion ad Laur. c. 100.): Csodlatos s kibeszlhetetlen mdon, nem az akarata nlkl trtnik, ami az akarata ellenre trtnik is. Mert nem trtnnk meg, ha nem engedn, hogy megtrtnjk.
s bizonyra nem akaratlanul engedi meg, hanem akarva. s maga j lvn, nem engedn meg, hogy a gonosz megtrtnjk, hacsak a gonoszbl is jt nem tudna ltrehozni, mivelhogy mindenhat. Ezek az Augustinus szavai.
7. A tbbi krdseket, hogy vajjon Isten akarta-e az dm esett? vagy, hogy csbtotta-e t az elessre? vagy, hogy mirt nem akadlyozta meg az esetet? s ms hasonlkat, a tudkoskod krdsek kz szmtjuk, hacsak taln az eretnekek, vagy afle alkalmatlankod emberek ktekedse nem knyszert arra, hogy azokat is kifejtsk az Isten igjbl, amikppen ezt nem egyszer cselekedtk is az egyhz kegyes tanti; tudvn, hogy az r megparancsolta, hogy az ember ne egyk a tiltott gymlcsbl, s a tilalom thgst megbntette; m a gonosz dolgok is, amelyek megtrtnnek, nem az Isten gondviselse, akarata s hatalma tekintetbe vtelvel olyanok, hanem a stnra s a mi akaratunkra val tekintetbl, amely ellenszegl az Isten akaratnak.
|