„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
II. Helvt Hitvalls Bevezets, Confessio, Elsz, Fggelk, Jegyzet
VII. RSZ A mindensg teremtsrl, az angyalokrl, a stnrl s az emberrl
VII. RSZ A mindensg teremtsrl, az angyalokrl, a stnrl s az emberrl
VII. RSZ
A mindensg teremtsrl, az angyalokrl, a stnrl s az emberrl
1. Ez a j s mindenhat Isten teremtett mindent, gy a lthatt, mint a lthatatlant az rk igje ltal, s mindazt fenntartja az rkkval Lelke ltal, amikppen errl bizonysgot tesz Dvid, mondvn: Az r szavra lettek az egek s szjnak leheletre minden seregk. (Zsolt. 33,6) Mindaz pedig, amit Isten teremtett - amint az rs mondja - igen j vala, az ember hasznra s javra sznva. Azt mondjuk azonban, hogy mindez egy eredetbl szrmazott.
2. Krhoztatjuk annlfogva a manikheusokat s marcionitkat, akik istentelen mdon, a jnak s rossznak kt lnyeget s termszetet, viszont kt s okot s kt egymssal ellenttes istent - jt s gonoszt - kltttek.
3. Minden teremtmny kztt kitnnek az angyalok s az emberek. Az angyalokrl gy szl a szentrs: Aki a szeleket teszi kveteiv, a lngol tzet szolgiv. (Zsolt. 104,4) Hasonlkppen: Avagy nem szolglatra val lelkek-e mindazok, azokrt kldve szolglatra, akik rklni fogjk az idvessget. (Zsid. 1,14) A stnrl pedig maga az r Jzus tesz bizonysgot, hogy az emberl volt eleitl fogva s az igazsgban nem llott meg, mert nincs benne igazsg. Mikor hazugsgot szl, a magbl szl, mert hazug s hazugsgnak apja. (Jnos 8,44) Azt tantjuk teht, hogy nmely angyalok megmaradtak az engedelmessgben s Isten s az emberek h szolglatra rendeltettek; msok pedig nhibjok kvetkeztben elestek s romlsba jutottak s minden jnak s a hvknek ellensgeiv lettek.
4. Az emberrl meg gy szl az rs, hogy kezdetben jnak teremtetett, az Isten kpre s hasonlatossgra; hogy Isten t a paradicsom kertbe helyeztet (1 Mz. 2) s mindent lbai al vetett, amit Dvid a nyolcadik zsoltrban oly felsgesen magasztal. Ezenkvl felesget adott neki s megld ket. Azt mondjuk pedig, hogy az ember egy szemlyben kt, mgpedig egymstl klnbz lnyegbl ll, tudniillik halhatatlan llekbl, mely a testtl val elvls utn nem alszik s nem vsz el, s haland testbl, mely azonban az utols tletkor fel fog tmasztatni halottaibl, hogy gy az egsz ember vagy letben, vagy hallban maradjon rkre.
5. Krhoztatjuk mindazokat, akik a llek halhatatlansgt gnyoljk, vagy elmsked okoskodsukkal ktsgbe vonjk, vagy azt mondogatjk, hogy a llek aluszik, vagy hogy az: rsze az Istennek. Szval, krhoztatjuk mindazoknak a vlekedst, akik a teremtsrl, az angyalokrl, a stnrl s az emberrl ellenkezleg gondolkoznak, mint ahogy neknk a szent iratokbl tantottk a Krisztus apostoli egyhzban.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre