„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
II. Helvt Hitvalls Bevezets, Confessio, Elsz, Fggelk, Jegyzet
V. RSZ Isten imdsrl,tiszteletrl s ... az egyedli Kzbenjr Jzus Krisztus ltal
V. RSZ Isten imdsrl,tiszteletrl s ... az egyedli Kzbenjr Jzus Krisztus ltal
V. RSZ
Isten imdsrl, tiszteletrl s segtsgl hvsrl az egyedli Kzbenjr Jzus Krisztus ltal
1. Tantjuk, hogy egyedl az igaz Istent kell imdni s tisztelni. Ezt a tisztessget senki msra nem ruhzzuk, az r ama parancsolata szerint: A te Uradat Istenedet imdjad s csak nki szolglj. (Mt 4,10) Bizonyra minden prfta a legkomolyabban felgerjedett Izrel npe ellen, valahnyszor ez, idegen isteneket s nem egyedl csak az egy igaz Istent imdta s tisztelte. Tantjuk azonban, hogy Istent gy kell imdni s tisztelni, ahogy arra maga tantott bennnket, tudniillik llekben s igazsgban (Jn. 4,23) nem babonskodssal, hanem szintesggel, az igje szerint, hogy egykoron ne szljon hozznk is ekppen: Kicsoda kvnta ezt a ti kezeitekbl? (sa. 66,3) Mert Pl apostol is gy szl: Isten nem tiszteltetik embereknek kezei ltal, mintha valamiben szklkdnk... (Csel. 17,25)
2. Egyedl t hvjuk segtsgl letnknek minden bajai s viszontagsgai kzepett, mg pedig a mi egyedli Kzbenjrnk s Szszlnk Jzus Krisztus ltal. Mert vilgosan megparancsolta neknk: Hvj segtsgl engemet a te nyomorsgodnak idejn s n megszabadtalak tgedet s te dicstesz engemet. (Zsolt. 50,15) De nagy kegyesen meg is grte neknk az r, hogy: Valamit krendetek az Atytl az n nevemben, megadja tinktek. (Jn. 16,23) Viszont: Jjjetek n hozzm mindnyjan, kik megfradottak s megterheltek vagytok s n megnyugosztlak titeket. (Mt 11,28) s mert meg van rva: Mimdon hvjk segtsgl azt, akiben nem hiendenek? (Rm. 10,14) Mi pedig egyedl Istenben hisznk: teht egyedl t hvjuk segtsgl, mg pedig Krisztus ltal. Mert a miknt Pl apostol mondja: Egy az Isten, egy a kzbenjr az Isten s emberek kztt, az ember Krisztus Jzus. (1 Tim. 2,5) Viszont: Ha valaki vtkezendik, van Szszlnk az Atynl, az igaz Jzus Krisztus. (1 Jn. 2,1)
3. Annakokrt mi, a dicslt gi lakkat vagy szenteket sem nem imdjuk, sem nem tiszteljk, sem segtsgl nem hvjuk s ket az Atya eltt a mennyekben szszlink vagy kzbenjrink gyannt el nem ismerjk. Mert elg neknk az Isten s a Kzbenjr Krisztus, s azt a tisztessget, mely egyedl Istent s az Fit illeti meg, senki msra nem ruhzzuk, mivel nyilvn maga mondotta: Az n dicssgemet senki msnak nem adom. (sa. 42,8) Pter apostol is ezt tantja: Nem adatott ms nv az embereknek az g alatt, amely ltal kellene megtartatnunk, hanemha a Krisztus neve. (Csel.4,12) A kik benne hit ltal nyugodalmat tallnak, bizonyra Krisztuson kvl semmi mst nem keresnek.
Mindazltal a megboldogultakat sem meg nem vetjk, sem rluk kicsinylleg nem vlekednk. Elismerjk ugyanis, hogy k Krisztus l tagjai, Istennek bartai, kik a testet s a vilgot dicssgesen meggyztk. Szeretjk teht s tiszteljk is ket, mint atynkfiait, csakhogy nem valamelyes imdssal, hanem tisztessges becslssel, ltalban helyes dicsrettel.
Utnozzuk is ket, mert hitk s ernyeik kveti s az rk idvessg rks trsai lvn, leghbb vgydssal s esdeklssel hajtunk velk egytt rkk Istennl lakozni s rvendezni Krisztusban. E tekintetben helyeseljk Augustinusnak az igaz vallsrl val eme nyilatkozatt: Ne legyen a mi vallsunk meghalt embereknek a tisztelse; mert ha kegyesen ltek, akkor nem olyanok, hogy ilyen tisztessgre vgyjanak, st inkbb azt kvnjk, hogy t tiszteljk, akinek vilgossgban k rvendeznek a fltt, hogy mi szolgatrsai vagyunk az rdemnek. Tisztelni valk teht, mivel mltk a kvetsre, de kegyessgkrt semmi esetre sem imdandk. (De vera religione, c. 55.)
4. Mg kevsb hisszk, hogy a megboldogultak ereklyit tisztelni vagy imdni szabad volna. Azok a rgi szentek azt tartottk, hogy elgg megtiszteltk halottaikat, ha azok fldi rszeit - minekutna a lelkk gbe szllott - tisztessgesen eltakartottk; s minden sknek legnemesebb hagyatkaiul tekintettk az ernyeiket, tantsukat s hitket, amelyeket mikppen az elhunytak magasztalsval ajnlottak: azonkppen nmagok is trekedtek megvalstani fldi letkben. ppen azok az sk nem eskdtek mskppen, hanem csakis a Jehova Isten nevre, amint azt az isteni trvny parancsolja, (5 Mz. 10,20) a mely megtiltja az idegen istenek nevre val eskvst. (2 Mz. 23,13) Kvetkezskppen a szentekre kvnt eskt mi sem tesszk le. Annakokrt mindezen dolgokban megvetjk azt a tant, mely a boldogult gi lakosoknak szerfelett sokat tulajdont.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre