„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
II. Helvt Hitvalls Bevezets, Confessio, Elsz, Fggelk, Jegyzet
IV. RSZ. A blvnyokrl, vagyis Istennek, Krisztusnak s a szenteknek kpeirl
IV. RSZ. A blvnyokrl, vagyis Istennek, Krisztusnak s a szenteknek kpeirl
IV. RSZ .- A blvnyokrl, vagyis Istennek, Krisztusnak s a szenteknek kpeirl
1. Mivel Isten lthatatlan llek s vgetlen lny: ez okbl t semminem mvszet vagy kp ltal kibrzolni nem lehet; teht nem tartzkodunk attl, hogy az Istenrl val kpeket, a szentrs szerint mer hazugsgoknak nevezzk. Megvetjk annakokrt nemcsak a pognyok blvnyait, hanem a keresztynek kpeit is. Mert br Krisztus emberi termszetet lttt magra, mindazltal ezt nem azrt cselekedte, hogy szobrszoknak s festknek szolgljon minta gyannt. Tagadta , hogy a trvnynek s a prftknak eltrlse vgett jtt al, (Mt 5,17) a trvnyben s a prftk rsaiban pedig tiltva vannak a kpek. (2 Mz. 20,4 3 Mz. 19,4 5 Mz. 4,15 sa. 44,9) Tagadta, hogy testi jelenlte hasznlna valamit az egyhznak; meggrte, hogy Lelkvel mindenkor velnk lesz. (Jn. 16,17) Kicsoda hinn ht el, hogy az testnek rnya vagy kpe brmi rszben is hasznra volna a hvknek? s mivel Lelke ltal bennnk lakozik: ennlfogva Isten templomai vagyunk. (2 Kor. 6,16) De ugyan mi kze van Isten templomnak a kpekhez? s minthogy a boldogult lelkek s dicslt gi lnyek fldi letkben mindennem tiszteltetst visszautastottak (Csel. 3,12 14,11.15 Jel. 14,7 22,9) s a kpszobrok ellen harcoltak: ugyan kicsoda tartan valsznnek azt, hogy a dicslt gi lakosoknak s angyaloknak tetszennek az kpeik, amelyek eltt az emberek trdet hajtanak, fvegeiket leveszik s ms ilyes tiszteletadst nyilvntanak.
2. Hogy azonban az emberek a vallsban oktatst nyerjenek s az isteni dolgokra s sajt idvessgkre intessenek, e clbl az r azt parancsolta, hogy az evangliom hirdettessk (Mrk 16,15), de nem azt, hogy a kznsget festett kpek ltal oktassk. Skramentomokat is szerzett, de kpszobrokat sehol sem rendelt. Egybirnt brmerre tekintsnk: az Istentl teremtett l s igazi valsgok mindentt szemnk el tnnek, amelyek, ha kellleg megfigyeljk ket, sokkal inkbb hatnak a szemllre, mint az sszes emberek ltal ksztett sszes kpek, vagy hitvny, mozdulatlan, ttlen s lettelen festmnyek, a melyekrl igazn mondotta a prfta: Szjok van, de nem szlanak, szemeik vannak, de nem ltnak. (Zsolt. 115,5) Ez okbl helyeseljk ama rgi rnak Lactantiusnak eme nyilatkozatt: Ktsgen kvl val dolog, hogy ahol kp van, ott nincs semmi valls. (Inst. div. 1. II., c. 18.) s azt lltjuk, hogy helyesen cselekedett ama boldogult pspk Epiphanius, aki midn templom ajtajnl olyan fggnyt tallt, melyre Krisztus vagy valamely szent kpe volt festve: letpte azt s eldobta, mert a szent iratok tekintlye ellen val dolognak tartotta, hogy Krisztus egyhzban embernek a kpe fggjn; annakokrt megparancsolta, hogy Krisztus egyhzban ezentl, a mi vallsunkkal ellenkez ilyesfle fggnyket fl ne fggesszenek, st inkbb meg kell szntetni azt a botrnkoztatst, amely mltatlan a Krisztus egyhzhoz s a hv nphez. Helyeseljk tovbb Augustinusnak az igaz vallsrl val eme nyilatkozatt: A mi vallsunk ne legyen emberi mvek tisztelse. Mert jobbak magok a mvszek, akik azokat ksztik: mgsem tartozunk ket tisztelni. (De vera religione, c. 55.)
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre