„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
II. Helvt Hitvalls Bevezets, Confessio, Elsz, Fggelk, Jegyzet
1. Hisszk s tantjuk, hogy Isten az lnyre vagyis termszetre nzve egy, aki nmagtl van, nmagban mindenekre elgsges, lthatatlan, test nlkl val, vghetetlen, rkkval, minden dolognak, gy a lthatknak, mint a lthatatlanoknak teremtje, a legfbb J, l s mindeneknek letet ad, mindeneket megtart, mindenhat s mindenek felett blcs, kegyelmes s irgalmas, igaz s igazmond. mde irtzunk a tbbistentstl, mert vilgosan meg van rva: A te Urad Istened egy Isten (5 Mz. 6,4). n vagyok a te Urad Istened, ne legyenek tenked idegen isteneid n elttem (2 Mz. 20,3). n vagyok az r s tbb nincs, rajtam kvl nincs Isten! s nincs tbb Isten nlam, igaz Isten s megtart nincs kvlem. (sa. 45,5.21) Az r, az r, irgalmas s kegyelmes Isten, ksedelmes a haragra, nagy irgalmassg s igazsg. (2 Mz. 34,6)
2. Mindazltal hisszk s tantjuk, hogy ugyanaz a vghetetlen, megoszthatatlan egy Isten, szemlyeire nzve sztvlaszthatatlanul s sszeelegythetetlenl klnbz, tudniillik Atya, Fi s Szentllek, gy hogy az Atya rktl fogva szlte a Fit; a Fi kibeszlhetetlen mdon szletett, a Szentllek pedig mindketttl szrmazik, mg pedig rktl fogva s mindkettvel imdand; gy, hogy nincs hrom Isten, hanem van hrom szemly, akik egyenl lnyegek, egyformn rkkvalk s egyenlk, mg lnykre nzve klnbzk s rendre nzve egyik a msiknak eltte van, m anlkl, hogy valamely egyenltlensg volna kzttk. Mert termszet vagyis lny tekintetben annyira egyeslve vannak, hogy egy az Isten, s az isteni lny kzs az Atyval, a Fival s a Szentllekkel.
3. A szentrs ugyanis a szemlyek vilgos megklnbztetst tantja neknk, amennyiben az angyal a szent szzhz egyebek kztt gy szl: A Szentllek szll tered s a magassgban lakoz Istennek ereje rnykoz meg tged; annakokrt is, ami tled szletik, mivelhogy szent lesz: Isten Finak hivatik. (Luk. 1,35) De meg Krisztus keresztelsekor is mennyei szzat hallatszott, mely ezt mond Krisztus fell: Ez az n szerelmes Fiam. (Mt 3,17) s a Szentllek galamb alakjban megjelent. (Jn. 1,32) s midn az r megparancsolta tantvnyainak a keresztelst, meghagyta, hogy kereszteljenek az Atynak, a Finak s a Szentlleknek nevbe. (Mt 28,19) Ms helyen gy szl az evangliomban: Szentlelket kld az n Atym az n nevemben. (Jn. 14,26) Ismt: Mikor eljvend ama Vigasztal, akit n bocstok nktek az Atytl, az igazsgnak Lelke, aki az Atytl szrmazik, bizonysgot tesz nrlam. (Jn. 15,26) Egy szval: elfogadjuk az apostoli hitvallst, amely igaz hitet tant nknk.
4. Krhoztatjuk teht a zsidkat s mohamednokat s mindazokat, kik a szentsges s imdand Szenthromsgot kromoljk. Viszont krhoztatunk minden eretneksget s eretneket, a kik azt tantjk, hogy a Fi s Szentllek, elnevezs szerint Isten, tovbb hogy a Szenthromsgban van valami teremtett s szolgl, vagyis a msiknak alrendelt, hogy vgre is van benne egyenltlen, nagyobb vagy kisebb, testbl val vagy testikppen kibrzolt, mdra vagy akaratra nzve klnbz, elegytett, vagy elklntett elem; mintha a Fi s a Szentllek csak tulajdonsgai s sajtsgai volnnak az egy Atya Istennek, a mint a monarchinusok, novatinusok, Praxeas, patripassinusok, Sabellius, Samosatai Pl, Atius, Macedonius, az anthropomorphitk, Arius s ms hozzjok hasonlk vlekedtek.
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre