„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.”Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:
Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16
Erm s pajzsom az R, benne bzik szvem. Zsoltr 28,7
… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti." Karl Barth
A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...
Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .
E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben, a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal
„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
II. Helvt Hitvalls Bevezets, Confessio, Elsz, Fggelk, Jegyzet
II. RSZ A szent iratok magyarzsrl, az egyhzi atykrl, egyhzi gylsekrl s a hagyomnyokrl
II. RSZ A szent iratok magyarzsrl, az egyhzi atykrl, egyhzi gylsekrl s a hagyomnyokrl
II. RSZ A szent iratok magyarzsrl, az egyhzi atykrl, egyhzi gylsekrl s a hagyomnyokrl
1. Pter apostol azt mondja, hogy a szent iratok nem magyarzhatk egyni tetszs szerint. (2 Pt. 1,20) Ez okbl mi nem helyeslnk akrmifle rsmagyarzst, teht nem ismerjk el igazi s valdi rsmagyarzsnak azt, amelyet a rmai egyhz vlemnynek neveznek, amelynek elfogadst tudniillik a rmai egyhz vdelmezi mindenkire egyenesen rerszakolni iparkodnak; hanem csakis azt az rsmagyarzst ismerjk el igazhitnek s valdinak, amely magokbl a szent iratokbl van mertve (mindenesetre annak a nyelvnek szellembl, a melyen azokat rtk, tovbb a krlmnyek megfontolsval s a hasonl vagy nem hasonl, tbb s vilgosabb szent irati helyek figyelembe vtelvel fejtegetve), amely a hit s szeretet szablyval megegyez s fkppen Isten dicssgre s az emberek idvessgre szolgl.
2. E szerint mi nem becsmreljk a grg s latin egyhzi atyk rsmagyarzatait, sem az vitatkozsaikat s a szent dolgokrl val rtekezseiket - amennyiben a szentrssal megegyeznek - nem vetjk el; de kmletesen elfordulunk tlk, ha szrevesszk, hogy a szent iratoktl eltr, vagy ezekkel ellenkez dolgokat adnak el. s nem gondoljuk, hogy ezzel valami mltatlansgot kvetnk el ellenk; mert k magok mindannyian egyrtelmleg azt akarjk, hogy irataikat ne tekintsk egyenlknek a knoni iratokkal, st inkbb azt parancsoljk, hogy vizsgljuk meg: mennyiben egyeznek, vagy ellenkeznek azok a szent iratokkal, s kvetelik, hogy amik a szentrssal megegyeznek, azokat elfogadjuk, amik pedig attl eltrnek, azokat mellzzk. Hasonl mdon trgyalandk az egyhzi gylsek hatrozmnyai, vagy knonai is. Annakokrt nem trjk, hogy vallsi vitkban, vagy hitbeli dolgokban, az egyhzi atyk puszta nyilatkozataival, vagy az egyhzi gylsek hatrozmnyaival, mg kevsb, hogy a bevett szoksokkal, vagy valami rgi eredet rendelettel zaklassanak bennnket.
3. Hitbeli dolgokban teht nem ismernk el ms brt, csak egyedl az Istent, aki a szentrsban kijelenti, mi az igaz, mi a hamis, mit kell kvetni, mit kell kerlni. E szerint mi csakis a lelkikppen gondolkoz embereknek, az Isten beszdbl mertett nzeteibe nyugszunk bele.
Bizonyra Jeremis s a tbbi prftk komolyan krhoztattk a papok ama gylseit, melyeket k az Isten trvnye ellenre hvtak egybe; egyszersmind gondosan arra is intettek, hogy ne hallgassunk azokra az atykra s ne induljunk el azoknak az tjn, akik sajt tallkonysguk szerint jrva, az Isten trvnytl elprtoltak.
4. Hasonlkppen megvetjk az emberi hagyomnyokat, amelyeket br szpen hangz cmekkel kestenek fl, mintha isteniek s apostoliak volnnak, melyeket az apostolok l szval s taln az apostoli frfiak kezvel adtak volna ltal az utnok kvetkez pspkknek s az egyhznak: mde, ha a szent iratokkal sszehasonltjuk ket, ezektl eltrnek s ebbl a klnbzsgkbl bebizonyosodik rluk, hogy teljessgel nem apostoliak.
Mert valamint az apostolok, egymstl klnbz dolgokat nem tantottak: ppengy az apostoli frfiak, az apostolok tantsval ellenkezt nem hirdettek. St istentelen dolog volna azt lltani, hogy az apostolok l szval olyasmiket tantottak, amik az irataikkal ellenkeznek. Pl apostol vilgosan mondja, hogy minden egyhzban ugyanazt tantotta; (1 Kor. 4,17) s ms helytt ezt mondja: Nem runk nektek mst, mint amit olvastok, vagy jl ismertek. (2 Kor. 1,13) Msutt ismt bizonysgot tesz arrl, hogy s tantvnyai (tudniillik az apostoli frfiak) ugyanazon ton jrnak s ugyanazon Llek szerint cselekszenek mindent. (2 Kor. 12,18) A zsidknak is voltak hajdan si hagyomnyaik, a melyeket azonban szigoran megcfolt z r, bebizonytvn, hogy azoknak megtartsa az Isten trvnyre nzve rtalmas s hogy ezekkel hiba tisztelik az Istent. (Mt 15,9 Mrk 7,7)
Szabolcska Mihly Uram, maradj velnk!
Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?
Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?
…tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!
dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!
Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
A tbbivel megbirkzom magam.
Akkor a tbbi nem is rdekel,
szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
mg magnyom kivltsga se kell,
sorsot cserlek, brhol, brkivel,
ha jkedvembl, nknt tehetem;
s flszabadt jra a fegyelem,
ha rtelmt tudom s vllalom,
s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
S hogy a holnap se legyen csupa gond,
de kezdd s folytatd bolond
kaland, mi egyszer vget r ugyan –
ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.
A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt.
A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal Oldal tetejre