4. JEGYZETEK. Dr Nagy Barna
JEGYZETEK
1. Az 1528-bl val Berni Ttelek legelseje, mely eredeti szvegben gy hangzik: „Die heylig Christenlich Kilch, deren eynig houpt Christus, ist uss dem wort Gotts geborn, im selben bleybt sy, und hrt nit die stimm eines frmbden.” E. F. Karl Mller: Die Bekenntnisschriften der reformierten Kirche, 1903, 30. lap.
2. Lsd klnsen Cullmann Oszkrnak az els keresztyn hitvallsokrl rt tanulmnyt, melyben kimutatja, hogy mr az jtestmentomi knon kialakulsa eltt, de magbl az jtestmentombl is igazolhatan, ebben foglaltk ssze az els keresztynek hitk lnyegt s az skeresztynsgnek ebbl a hitvallsbl bontakozott ki minden trinitrius hitvalls is. „Tudnunk kell, hogy a keresztyn hit trtneti kiindulsi pontja s dogmatikai kzppontja a Jzus Krisztusban val hit; de azt is tudnunk kell, hogy ez a hit tvolrl sem zrja ki az Atya-Istenben val hitet, st ellenkezleg: megadja annak keresztyn alapjt ugyangy, mint a Szentllekben val hitnek. – Msfell, amikor az els keresztynek azt valljk, hogy Krisztus az r, ezzel pontosan megjellik azt az idt is, amelyben tetszett Istennek kijelenteni az dvssg tervt: azt az idt, amely felleli nemcsak a jelent, hanem a mltat s a jvt is. Ha Krisztus ma r, ez azrt van, mert tegnap testet lttt s megfeszttetett s mert holnap visszajn tlni lket s holtakat.” (Les premires confessions de foi chrtiennes, 1943, 52 lap. – Nmetl is megjelent a „Theologische Studien” c. sorozatban.)
3. A II. Helvt Hitvalls rjnak: Bullinger Henriknek fontosabb letrajzi adatai a kvetkezk: Szletett 1504. jlius 18-n Bremgartenben, ahol atyja lelkipsztor s orgonista volt. Itt vgezte elemi iskolai tanulmnyait, a kzpiskolt Emmerichben, az egyetemet pedig Klnben, ahol fknt az kori klasszikusok, az egyhzi atyk s a skolasztikusok mveit, majd a Szentrst s Luther s Melanchthon els iratait tanulmnyozta. A Szentrs olvassa lelke mlyn mr ekkor protestnss formlta. 1523-tl iskolamester a kappeli kolostorban. Itt anyanyelvn magyarzza a Biblit s Melanchthon Loci-jt, a reformci els nagyobb dogmatikai termkt. Hatsra Kappel reformcija lnyegben vgbement. 1528-tl Hausenben, 1529-tl pedig szlvrosban lelkipsztor. lland kapcsolatban ll Zwinglivel, akinek utdja is lett a zrichi lelkipsztorsgban 1531 vgtl egszen 1575 szeptember 17-n bekvetkezett hallig. a megszilrdtja a zrichi reformcinak, a Zwingli hallt kvet vlsgok kztt. Rendezte s tovbbfejlesztette a reformci szellemben megjult egyhzi s iskolai letet. Kitn igehirdet s lelkigondoz. Temrdek prdikcija s rsmagyarzata maradt rnk (a prftkhoz, evangliumokhoz, apostoli levelekhez s a Jelensek knyvhez). risi mret levelezst folytatott az akkori protestns Eurpnak minden nevesebb theolgusval s fejedelmeivel. kumenikus szemhatrn szntelenl ott volt a lengyel- s magyarorszgi s erdlyi reformci gondja. lnk kapcsolatban llott a magyarorszgi reformci hveivel is. Ennek sok emlke maradt levelezsben. (Bhl Eduard a II. Helvt Hitvalls hromszzados vfordulja alkalmbl megjelent hitvalls-kiadsnak fggelkben – Bcs, 1866 – kzlte Fejrthy Jnosnak kt, Huszr Glnak, Makarios Jzsefnek, Thri Mtysnak s Mlius Pternek egy-egy Bullingerhez rt levelt. Ezek tartalmt Rth Gyrgy: Bullinger Henrik s a magyar reformci c. cikkben – Irodalomtrtneti Kzlemnyek, 1896, 42–58. s 273–289. lap – rszletesen ismerteti. Erds Kroly: Bullinger Henrik s Fejrthy Jnos levelezse – Debrecen, 1913. – c. dolgozatban Fejrthynak mr ngy levelt adja magyar fordtsban s trtneti mltatssal.) Azt is meg kell emltennk, hogy Bullinger Fejrthy krsre egy latin nyelv „levlszer knyvecskt” is rt „a szorongatott s lesjtott magyarorszgi egyhzaknak s ezek lelkipsztorainak s szolginak”, mely Libellus Epistolaris etc. cmmel jelent meg 1559-ben, valsznen Kolozsvrott. (A fennmaradt egyetlen pldny tartalmrl elg rszletesen beszmol Rth Gyrgy az imnt emltett cikkben.) Bullinger valban „kumenikus theologus” volt, sokat fradozott a reformci lutheri s svjci irnynak sszebkltetsn, majd pedig a zrichi s genfi vonal egyestsn. Rszt vett az I. Helvt Hitvalls szerkesztsben (1536). Klvinnal a zrichi egyezmnyben (Consensus Tigurinus, 1549) sikerlt megtallnia a teljes sszhangot az rvacsoratanban. Szeretetteljes egynisgre s nagy tekintlyre jellemz, hogy Klvin „legjobb apnknak” nevezte. Kivl munksa volt a „reformtus kumenicits” gynek. (Lsd a tovbbi rszleteket Erds Jzsef „Trtnelmi bevezetsben” a II. Helvt Hitvalls ltala ksztett s 1907-ben Debrecenben kiadott fordtshoz.) – A legjabb Bullinger-letrajz Andr Bouvier: Henri Bullinger (1940) c. mve. lete 1531-ig terjed szakaszrl pedig Fritz Blanke: Der junge Bullinger (1942).
4. Az elvi fejtegetseinkben eladottakkal kapcsolatban v. klnsen K. Barth: Die Kirchliche Dogmatik, I. 2, 693–740. s 919–938. lapjait, tovbb „Wnschbarkeit und Mglichkeit eines allgemeinen reformierten Glaubensbekenntnisses” c. dolgozatt (Die Theologie und die Kirche, 1928, 76–105. l.). Lsd mg magyar fordtsban megjelent „Hiszek” (Debrecen, 1936.) s „Istenismeret s istentisztelet” (Budapest, 1943.) c. mvei els fejezeteit. – A trtneti vonatkozsokkal kapcsolatban fknt W. Hildebrandt – R. Zimmermann: Bedeutung und Geschichte des zweiten Helvetischen Bekenntnisses (Zrich 1938.) c. mvt.
5. Amint mr Melanchthon klasszikusan megfogalmazta: Verbum Dei condit articulos fidei, praeterea nemo, ne angelus quidem. (A hitcikkek alapjt Isten Igje veti meg, rajta kvl senki, mg angyal sem.)
6. Sok egyb theologiai munkja kztt Bullinger egy kln kis rtekezst is rt „De Testamento seu foedere Dei unico et aeterno” cmmel. Mltn tartjk az n. frigy-theologia vagy „foederalis theologia” elfutrnak. Tle vezet az t Musculuson s Ursinuson meg Olevianuson t Cocceiushoz, de bizonyos rtelemben a mai kiads „dvtrtneti theologihoz” is!
7. Lsd klnsen a Szenthromsgrl szl III. fejezetet, tovbb a XI. fejezet vgn s a XVI. fejezet elejn tallhat nyomatkos hivatkozst ezekre a szimblumokra.
8. Figyelemre mlt, hogy Meliusk az Egervlgyi Hitvallsnak (1562.) ezt a cmet adtk: Confessio Catholica de praecipuis fidei articulis (katholikus hitvalls a hit fcikkeirl), st odig mentek igazhit katholicitsuk igazolsban, hogy ahol csak tehettk, nemcsak az egyhzi s kzpkori tantekintlyekre, hanem mg a tridenti zsinat (!) hatrozataira is hivatkoztak. Lsd errl Rvsz Imre: A Debreceni–Egervlgyi Hitvalls s a Tridentinum (1934) c. dolgozatt. – Tudvalev, hogy a reformci s az azt kvet protestns orthodoxia idejn atyink tvolrl sem gondoltak arra, hogy a „katholikus” elnevezst tengedjk a rmai egyhznak s hveinek. Ez csak a ksbbi nagy elfelejtkezsek folytn kvetkezett be, amikor a „modern protestantizmus” annyira modern lett, gy „felvilgosult” s elvilgiasodott, hogy sokszor mr nem is rtette s nem is kpviselte igazn a reformci hitvallst.
9. A II. Helvt Hitvallson vgighzdik a rmai katholicizmussal szembeni les s mlyrehat ellentt. Tanulsgos ebbl a szempontbl is kln vizsglds trgyv tenni hitvallsunkat. Minden ponton kiderl, hogy „protestlsval” elssorban nem tiltakozni akar s korntsem a tagadsbl s ellenkezsbl l, hanem mindentt egy nagyobbat s teljesebbet hirdet: Krisztust, az egyedli Kzbenjrt, az kegyelmes s felttlen urasgt a tants s az let minden vonaln. Errl van sz a reformci nagy kzpponti tteleiben: solus Christus, sola Scriptura sacra, sola gratia, sola fide, soli Deo gloria. Mert ezeket ltja szentrsellenes mdon megcsorbtva s vgzetesen eltorztva, azrt knytelen tiltakozni is. A protestlsnak ez a bizonysgtev s tiltakoz jellege – hitvallsunknak a rmai katholicizmussal szembeni nagy pozitv s negatv mondanivali klns idszersggel s nyomatkkal hangzanak a rmai ppa ltal az 1950. v vgn kihirdetett „Mria-dogmval” kapcsolatban. Ha semmi ms, ez az egy – a rmai katholicizmus alapvet eltvelyedst betetz „hitttel” – megdbbenten alhzza a protestl evangliumi keresztynsg, benne a reformtus hitvalls igazt. (Br itt azt is meg kell emltennk, hogy a II. Helvt Hitvalls – elg meggondolatlanul – XI. fejezetben tveszi a nem biblikus kzpkori kifejezst s „mindenkor szz” Mrirl beszl. Ezen a ponton a Szentrs alapjn korrekcira szorul.)
10. Ez is tanulsgosan megfigyelhet a II. Helvt Hitvallson. Br a krisztolgiban s az rvacsoratanban hatrozottan kifejti a luthernusok felfogstl eltr meggyzdst, ket meg sem nevezi.
11. Ez azt jelentette, hogy „corporaliter, realiter et substantialiter”, teht „testileg, valsgosan s lnyegileg” veszik – mg pedig nemcsak a hivk, hanem a hitetlenek is – a Krisztus testt s vrt. (V. ezzel szemben a reformtus egyhz tantst a II. Helvt Hitvalls XXI. rszben.)
12. Az jabb kutatsok eredmnyei folytn, a II. Helvt Hitvalls megrsnak pontos ideje bizonytalann vlt. A korbbi felfogs szerint Bullinger 1562-ben rta. Azonban Diriumba mr 1561-ben ezt jegyezte be: „Rvid magyarzatot rok az igaz hitrl.” (Ich schreibe eine kurze Erluterung des rechten Glaubens.) 1566-ban mgis azt mondja, ugyancsak a Diriumban: „Azt a hitvallst az 1564-ik vben rtam, amikor a pestis dhngtt.” (V. Hildebrandt–Zimmermann i. m. 36–37. l.). Ezek az adatok akknt egyeztethetk ssze, hogy Bullinger 1561-ben megkezdte, 1562-ben befejezte, 1564-ben pedig tdolgozta hitvallst.
13. Lsd ezeket E. F. K. Mller fentebb idzett hitvallsgyjtemnyben.
14. Ed. Bhl: Die Zweite Helvetische Confession. (Eine Antrittsrede, Wien, 1864.) 17. lap.
15. Hildebrandt–Zimmermann i. m. 41. lap.
16. La confession helvtique postrieure. (Traduction franaise de 1566.) Introduction et notes par Jacques Courvoisier (Cahiers thologiques de l’actualit protestante) 1944. 16. l.
17. Die Theologie und die Kirche, 82–83. l.
18. Nmet fordtsban olvashat ez a szakasz Hildebrandt–Zimmermann i. m. 15–16. lapjn. Lsd magyarul a XXI. fejezethez fztt jegyzetben.
19. Lsd errl rszletesebben Niesel: Klvin theolgija, Debrecen 1943, 31–43. s 87–88. lapjt. Tovbb a 22. jegyzetben emltett Niesel fle reformtus hitvallsgyjtemnyben (a 325–337. lapokon) a dsseldorfi tteleket s a barmeni nyilatkozatokat.
20. Ms reformtus hitvallsok – gy pldul a belga s a skt hitvalls – ebben a tekintetben gazdagabb s tagoltabb bibliai ismeretet nyjtanak, nem is szlva Klvinrl, aki nemcsak Institutijban, hanem a spiritualista rajongk elleni vitairatban a Szentllekrl szl tan alapos kifejtst adja. De a vgs dolgokrl szl tan terletn a bibliai s theolgiai kutats nagy jelentsg eredmnyei ma mr nagyon odakvnkoznak a hitvalls szomszdsgba. Azonban ne mulasszuk el annak megemltst sem, hogy a reformtorok kzt ppen Bullinger volt az, aki 101 prdikciban vgigmagyarzta a Jelensek knyvt. Milyen kr, hogy nem szerkesztett kln fejezetet hitvallsban is az eschatologinak!
21. V. ehhez a szakashoz Trk Istvn: A tanbeli reform krdse c. dolgozatt. (Theologiai Szemle, 1947. nyri krlevl, 27–35. l.)
22. Herrenbrck Walter, aki az 1938-i Nisel-fle reformtus hitvallsgyjtemnyben a II. Helvt Hitvalls eredeti szvegnek legjabb kritikai kiadst gondozta, elszavban ezt rja: „A Confessio theologiai tartalmt tudomsom szerint mg nem tettk behat vizsglat trgyv; nem mentek tovbb somms ttekintseknl. Azrt itt olyan feladatok vrnak a jvre, amelyeknek munkbavtele annyival is inkbb szksges s gymlcsz, mert ebben a hitvallsi iratban a reformtus theologinak valban klasszikus sszefoglalsa szllt renk rksgl.” (Niesel: Die Bekenntnisschriften und Kirchenordnungen der nach Gottes Wort reformierten Kirche, 1938, 220. lap.) – Ehhez mg azt is hozztehetjk, hogy dogmatrtneti s theologiatrtneti vizsgldsra is szksg van ezen a tren, mert pontrl pontra meg kellene llaptani: hogyan tallta meg Bullinger a zwinglinus s a klvini gondolatok szintzist. (Ezt a trtneti kutatst ma mr Zwingli s Klvin mveinek j szvegkritikai kiadsai s a theologijukat feldolgoz szmos tanulmny knnyti meg.) Erre kvetkezhetnk azutn a II. Helvt Hitvalls theologijnak kidolgozsa. ehhez is bizonyra j elmunklatokat nyjt majd Niesel ppen most megjelen Szimbolikja, tovbb W. Kreck j nhny vvel ezeltt meghirdetett, de mg kiadatlan mve: A reformtus hitvallsok theologija, amely Edm. Schlink kitn knyvnek (Die Theologie der lutherischen Bekenntnisschriften) lesz mlt reformtus prja. – Termszetesen nem szabad figyelmen kvl hagyni azt a theologiai magyarzatokat nyjt irodalmat sem, amelyet a XVII. szzadbeli reformtus (tlnyoman zrichi) orthodoxia termelt, kivlt az I–XI., XVI., XIX–XXI. fejezetekrl. rik: Beumlerus, Huldricus, Thomann, Gernlerus, Wettstein s a magyar Veresegyhzi Tams, aki a predestincirl szl fejezettel foglalkozott „Disputationes in Cap. X. Conf. Helv. partes II, Tiguri 1673.” cm rtekezsben. A kzelebbi adatokat lsd W. Hildebrandt–R. Zimmermann i. m. 54. lapjn. – Ksbbi idbl: L. Thomas: La confession helvtique (Etudes historico-dogmatiques), Geneve 1853. (Inkbb tcsoportostott fordts s megjegyzsek, semmint behat tartalmi feldolgozs.)
23. V. E. F. Karl Mller i. m. 2, 13–18.
24. Uo. XXI, 30–35. s Barth i. m. 80. lap.
25. gy magyarorszgi reformtus egyhzunk mindjrt I. trvnycikke elejn gy hivatkozik a II. Helvt Hitvallsra s a Heidelbergi Ktra, mint „elfogadott hitvallsaira”. A lelkipsztorok s segdlelkszek eskjben is ott van ez a slyos mondat: „A teljes Szentrst szorgalmasan tanulmnyozom, szimbolikus knyveinket, gy mint a Msodik Helvt Hitvallst s a Heidelbergi Ktt tiszteletben tartom, Isten Igjt… anyaszentegyhzunk hitelvei szerint tisztn s igazn hirdetem.” – Azt is elmondhatjuk, hogy nem sok reformtus egyhz van a fld kereksgn, amelyik ebbl a szempontbl hvebb lett volna a mienknl a II. Helvt Hitvallshoz. Formlis egyhzjogi rtelemben mg a legmodernistbb protestntizmus idejn sem helyeztk hatlyon kvl. Vajha lelkikpen is ilyen hvek lettnk volna s lennnk hozz! – Mg azt is tegyk hozz, hogy ez a hitvalls haznkban eddig nem kevesebb, mint 18 kiadst rt, bizonyra a legtbbet valamennyi nemzet kztt. Pedig megjelent a latin eredetijn kvl nmetl, franciul, lengyell, angolul, hollandul, romnul, olaszul, st trkl s arabul is. Ma is hivatalos hitvallsi iratuknak ppen Eurpnak ezen a tjain l reformtusok tartjk, m. az ausztriai, csehszlovkiai, lengyelorszgi, magyarorszgi, romniai s jugoszlviai reformtus egyhzak, melyek kzl szmbelileg a hazai s a romniai a legnagyobb.
26. De az nagyon helyes, ha pldul gylekezeti estken folyamatos tantsi vezrfonalul vesszk idnknt a II. Helvt Hitvallst is, nemcsak a Heidelbergi Ktt, amely az n. ktmagyarzatok szzados gyakorlata s a konfirmcii oktats rvn sokkal ismertebb a gylekezet tagjai eltt. Egy lelkipsztornak sem volna szabad megfosztania nmagt s a gylekezetet attl az rmtl s lelki haszontl, amit a II. Helvt Hitvallsnak ilyen kzs, gylekezeti tolmcsolsa s megbeszlse jelent. – A lelkszkri munknak is egyik legtermkenyebb formja lehetne: pontrl pontra kzsen megvizsglni s megvitatni, milyen dnt szempontokat ad mai igehirdetsnk szmra ez a hitvalls; hogyan elevenedik meg a teljes Szentrssal val szembests rvn s tgtja hitismeretnk szemhatrait, lesti ltsunkat a tvhit s a tvtan mai forminak felismersre; milyen pontokon hanyatlottunk el tle klnsen; hogyan kell kiegszteni, bvebben kifejteni, vonalait kihzni mig, a hit s let mai krdseiig stb.
Nagy Barna
|