3. BEVEZETS A II HELVT HITVALLSHOZ 2 rsz
BEVEZETS A II. HELVT HITVALLSHOZ 2. rsz
......
6. Tovbbi fontos jellemvonsa a reformtus hitvallsnak az, hogy kzmegegyezssel nyer megllaptst, illetve elfogadst. Ha egy-kt ember rja is: nem az szemlyes vagy hivatali tekintlyk emeli rsukat a hitvalls rangjra, nem „hivatalbl” deklarljk dogmikat, nem fellrl lefel erszakoljk r a hitvallst az egyhzra, a gylekezetekre, hanem a lelkipsztoroknak s gylekezeteknek, illetve a gylekezetek kikldtteinek nkntes, kzs, egy szvvel s egyez rtelemmel val tnykedse, kzremkdse ltal jn ltre, gy vlik egyhzi hitvallss. A „consensus ecclesiae” elengedhetetlen a „szentek egyessgben” valsul hitvallshoz. Mert ahhoz, hogy a hitvalls valban egyhzi legyen, szksges a szentek egyessgnek rszvtele, kzs felelssgvllalsa s felelssghordozsa – a kegyelmi ajndkok mrtke szerint, a hit s a hitben nyert ismeret mrtke szerint. Krisztus felttlen egyeduralmnak az egyhzban a kegyelmi s hitbeli ajndkokat respektl s azokat tevkeny szolglatba llt kzssgi, kollegilis, demokratikus intzkedsi forma felel meg. Barth Kroly szavaival szlva: „Ha rendjn folynak a dolgok: a zsinat nem egyb, mint a reformtus gylekezet meghatalmazottja. Hiszen formai arisztokrcija csak reprezentatv keresztyn demokrcia, a Krisztus autokrcijnak velejrja. Semmifle hivatal, semmifle klrus sem tolakodhatik Krisztus, a mennybeli Impertor s a fldn szuvern keresztyn gylekezet kz. A zsinatnak a dogma proklamlsra val illetkessgt reformtus felfogs szerint annak reprezentatv jellege nem hogy kirekeszten, hanem annak alapjt… emberileg-jogilag ppen ez a keresztyn-demokratikus jellege veti meg.” „A reformtus np nem hagyja magt csak gy fellrl lekezelni. Vagy maga tesz vallst, vagy egyltaln nem tesz vallst.”17 Ez nem azt jelenti, hogy a hitvallst okvetlenl zsinaton s okvetlenl kzs egyttlt formjban kell megvitatni, s gy megszerkeszteni. De egyhzi jelleghez hozztartozik, hogy tbben kpviseljk az egyhz kzmeggyzdst, amelynek a hitvalls kifejezje kell legyen s nknt: a hit megvallsnak rmvel s szabadsgval jruljanak hozz, gy llaptsk meg, fogadjk el s nyilvntsk a maguk kzs vallsttelnek.
Amikor Bullinger a maga hitvallst rta, az egyhz felels szolgjaknt ezt a kzs hitbeli meggyzdst tartotta szem eltt. Hiszen ppen az sszefog, az egyest igazsgot kereste a szeretet s bkessg, a kiegyenlts s engesztels lelkvel. kumenikus theolgus volt: azon fradozott, hogy egyrszt a luthernusok s zwinglinusok kzti ellenttet thidalja, msrszt Klvinnal megtallja a minl teljesebb sszhangot. Mindenkinl tbbet tett a zrichi s a genfi reformci egyestse rdekben. rdemes azt is megjegyeznnk, hogy a berniek kedvrt, akik az rvacsorrl szl rsz befejez szakaszt kifogsoltk, egyszeren trlte ezt a szakaszt. Ebben az rvacsornl hasznlatos ltzet s ednyek egyszersgrl volt sz s gy az nem is kerlt bele a hitvallsba.18
De mg ennl is fontosabb az, amit a helvt hitvallk az elszban mondanak: „bizonysgot tesznk mindenki eltt a kzttnk meglev teljes egyezsgrl, amelyet adott neknk az r, hogy egyhzainkban, amelyekben minket az r szolglatra rendelt, mindnyjan ugyanazt hirdetjk s nincsenek kzttnk versengsek, st p test vagyunk, ugyanazon rtelemmel s ugyanazon vlemnnyel.” Valban concorditer, egy szvvel sorakoztak fel mell elszr a helvt egyhzak (elbb lelkipsztoraik rvn, azutn maguk a gylekezetek is), majd pedig nagy lelkesedssel, meglep gyorsan s nknt a klfldi reformtus egyhzak hossz sorban. gy lett a reformtus keresztynsg sszhangja, egybecsendl hivallsa szzadokon t.
7. A hitvalls emberi, trtneti korltozottsgval szorosan sszefgg az az alzatos felismers, hogy nem vgrvnyes, hanem csak ideiglenes, nem felttlen, hanem csak viszonylagos az a hitismeret, amelyet nyjt s ahogyan nyjtja. Ezrt rvnyessge is csak jobb okulsig: az Isten Igje ltal jobbakra tanttatsig ll fenn. Az nmagval tisztban lev reformtus hitvalls sohasem ignyelheti azt, hogy mindenkor, minden ksbbi nemzedk szmra egyarnt ktelez rvny hitvalls legyen.
Mindennek – a hitvallsoknak is – rendelt ideje van. Nem „idtlen igazsgok” kpzelt rkkvalsgnak a birodalmhoz tartoznak, hanem valsgos letfunkcit tltenek be az ecclesia militans tjn. Az ton lev egyhz lettevkenysgei s mint ilyenek: magukon viselik az ideiglenessg, a viszonylagossg, a mulandsg blyegt. Verbum Dei manet in aeternum – Isten Igje marad meg rkk – a hitvalls nem! Nem is akar ebben sem vetlkedni Isten Igjvel! ppen mulandsgval, elavulsval, letnsvel is beszdes bizonysgv vlik az Ige rkkvalsgnak, amelynek szolglt a maga helyn s idejben.
A hitvalls dnten nem htrafel, hanem elre akar mutatni. Amikor megmutatja, hogyan engedelmeskedtek atyink ott s akkor Isten Igjnek, arra ad pldt, hogy mi is vele egytt s hozz hasonlan engedelmeskedjnk itt s most Isten Igjnek. Nem akarja helyettesteni, vagy feleslegess tenni a mi itteni s mostani, a Szentrsra hallgat, azt magyarz s alkalmaz engedelmessgnket. St ppen ennek akar szolglni. Nem szgyenli a maga konkrt korltait, hanem ltja s beismeri azokat s arra szlt fel, hogy mi is lssuk. Egyenesen provoklja a bvebb kifejtst, a kiegsztst, az elmlytst s a brlatot. Azt, hogy tle is okulva trekedjnk mindig teljesebben s tisztbban merteni a kimerthetetlen forrsbl.
Pl apostol arrl tesz bizonysgot, hogy rsz szerint val az ismeret, rsz szerint val a prftls is. A teljessg az egyhznak csak a sznrl-sznre ltskor adatik (I. Kor. 13:8kk.). Addig a hitvallsban is a rszrl-rszre mindjobban elre halad ismeret s engedelmessg a kiszabott tja. A tkletes hitvalls a „diadalmaskod egyhznak” a dicssg orszgban osztlyrszl jut megtiszteltets: az j g s j fld vilgban, a mennyei Jeruzslemben foly liturgia, teht eschatologikus mennyei valsg. De ppen mert afel halad az egyhz: ktelessge hitvallst szntelenl nyitva tartani a jobb okuls, a jobbakra tanttats eltt, bzva Ura gretben, aki Lelke ltal el akarja vezrelni minden igazsgra.
A II. Helvt Hitvalls ebben a tekintetben is nagyon vilgosan beszl elszavnak hres s sokszor idzett soraiban: „Mindenekeltt bizonysgot tesznk arrl, hogy az ltalunk itt eladottakat, egyenknt s sszesen, kszek vagyunk mindig, ha valaki kvnja, rszletesebben kifejteni, st azoknak, akik az Isten beszdbl jobbakra tantannak, ksznet kifejezsvel engednk is, engedelmeskednk is az rban, akinek dicsret s dicssg.”
Emltsnk fel itt nhny pldt arra, hogy klnsen milyen pontokon ltjuk fontosnak az Isten Igje irnti felelssggel s az ltala val jobbakra tanttats irnyban a jobb okuls szksgessgt. Tvol ll itt tlnk, hogy ezzel a hitvallsok olykor divatosan emlegetett „revzija” irnyba akarnnk knnyelmen vagy knnyedn utalgatni. Tudnunk kell, hogy a hitvalls revzija nem kisebb feladat, mint egy j hitvallsnak a megalkotsa. S pldaszerenk kell tartanunk ebben a vonatkozsban a nmetorszgi „hitvall egyhz” magatartst, amely a maga valban hitvallsnak beill vallstteleit is szernyen nem nevezte hitvallsoknak, hanem csak nyilatkozatoknak, illetve a reformtori hitvalls theolgiai rtelmezsnek. az j hitvalls alkotsa, vagy a rginek a revzija Isten ritka kegyelmi ajndkaihoz tartozik. Csak ha az Igje irnti engedelmessg parancsolata ellenllhatatlanul jelentkezik, gyhogy nem csupn hajts trgya mr, hanem a konkrt j mondanival is a sznkban s szvnkben van mr, mint valban az Isten kijelentsbl, a Szentrsbl vett hitismeret, amelyet az Una Sancta hangjaknt az egsz egyhzhoz (s az egyhz ltal a vilghoz) intzve kell hitvallsknt megszlaltatni: akkor szabad, mert akkor mr elkerlhetetlenl kell is, nemcsak beszlni rla, hanem mr vghez is vinni. gy teht csak szernyen, a helyes theolgiai rtelmezs, a ma szksgesnek ltsz elmlyts, helyes kifejts s kiegszts irnyban tesznk nhny konkrt utalst.
Hitvallsunknak az Istenrl szl tana (eltekintve attl, hogy az Isten egysgrl s a Szenthromsgrl szl tantst az egyetemes keresztyn hitvallsoknak megfelelen, tmren s hven eladja) megkvnja azt a kiegsztst, hogy Isten tulajdonsgait ne elvontan, filozfikusnak ltsz modorban soroljuk fel, hanem biblikusan: a Jzus Krisztusban lett kijelents tartalmi gazdagsgban s az isteni tulajdonsgok egymst megvilgost, klcsnsen magyarz sszefggsben trjuk fel. Vilgoss kell tennnk azt, hogy Istennek mindegyik tulajdonsgban magval a Jzus Krisztusban nmagt kijelent rral van dolgunk, az tkletes isteni valsgnak teljessgvel s nem elvont eszmei tulajdonsgokkal, amelyeket filozfikus ton vezetnnk le vagy tulajdontannk Istennek, mint „legfbb lnynek”. Nem lltjuk, hogy a II. Helvt Hitvalls ezen a ponton eltvolodik a szentrsbeli kijelentstl; de ltva azt, hogy az Istenrl szl tan mindjrt a reformcit kvet orthodoxia idejn hova siklott le, s hogyan tette maga is lehetv a racionalizmusnak a Szentrstl idegen spekulciit, szksgesnek tartjuk annak kiemelst, hogy az Isten tulajdonsgairl szl tant is nyilvnvalan s minden zben t kell hatnia a Jzus Krisztusban lett isteni kijelents konkrt tnyeinek s igazsgainak, ha azt akarjuk, hogy eleve el legyen vgva az tja az emberi spekulcinak, amely mindig a maga fogalmait szeretn tvinni Istenre, vagy pedig egsz trivilisan a maga igazsg- s szeretet-fogalma alapjn merszeli Istennek hol igazsgossgt, hol pedig szeretett ktsgbevonni. Isten „tulajdonsgai” sem kevsb tartoznak a kijelents tartalmhoz, mint pldul az szenthromsgos szemlynek vagy Jzus Krisztus istenemberi szemlynek titka.
Ugyangy kell gondolkoznunk a „a termszeti trvny” krdsrl. (Lsd a hitvalls XII. rsznek elejt!) A reformci – amellett, hogy felejthetetlenl hangslyozta az rselvet s az egyedl Krisztus ltal val megigazulst – helyenknt megengedte magnak azt, hogy a termszeti istenismeret s a termszeti trvny, illetve termszetjog nem biblikus, hanem filozfikus s skolasztikus gyker elmletnek is juttasson nmi szerepet. Ma mr az evangliumi keresztynsg ezen a ponton a jobbakra tanttats tjain halad elre, hasznostva a nmetorszgi „hitvall egyhz” j hitvallsszer megnyilatkozsaiban is kifejezd felismerseket s okulva a reformci ta eltelt ngyszz esztend slyos leckibl, amelyek a reformtori alapintencik mg kvetkezetesebb rvnyestsre ktelezik.19
Hinyolnunk kell, hogy a II. Helvt Hitvalls nem szentel kln fejezetet a Szentllekrl s a vgs dolgokrl szl tannak. Az ide tartoz ismeretek ms fejezetek egyes szakaszaiban szhoz jutnak ugyan, de korntsem oly mrtkben s mdon, ahogyan azt egyfell a mindjobban feltrul bibliai igazsg, msfell az ezzel szembenll tves felfogsok szksgess teszik.20
A hitvalls sok pontjn, de legszembetnbben a vilgi felsbbsgrl szl (XXX.) fejezetn ltszik meg az, hogy mennyire jellegzetesen kispolgri krnyezetben szletett: a kzpkori feudlis trsadalmat levlt nyugati polgri trsadalom lgkrben, amelyik – ltalban az egsz reformci szemlletnek megfelelen – a maga mdjn tovbb folytatta a „corpus christianum” eszmjnek, helyesebben: illzijnak polst, miszerint egyhz s trsadalom, egyhz s np, egyhz s llampolgrok sszessge, voltakppen egy „keresztyn testet” alkot azonos valsg: a sz komoly s szoros rtelmben „keresztyn trsadalom, keresztyn np, keresztyn llam”. Ez pedig igen veszedelmes hatrelmosdshoz vezetett: egyfell az egyhz (a „corpus Christi”) s a vilg, msfell az egyhz s az Isten orszga kztti hatrok elmosdshoz, ami a Szentrs szerint, a Krisztus mennybemenetele s visszajvetele kztti idben megengedhetetlen.
Nyilvnval, hogy az Isten orszgnak evangliumt hirdet egyhz egszen ms szituciban: nevezetesen a misszi szitucijban tudja magt, nemcsak az skeresztynsg idejn, hanem minden idben s nemcsak az gynevezett klmisszii mezkn, hanem mindentt. S amikor annak szolgl, hogy Isten orszgnak evanglioma „az egsz tsztt megkelessze”, ezt nem valami merev, statikus, polgri vagy rendi trsadalom kiptsben ltja, hanem az Isten evangliomnak s trvnynek szabad hirdetsben. Teht pozitven rtkelve s rtkestve mindazt, ami hitvallsunknak ebben a fejezetben is a Szentrs szerint val igazsgot tolmcsolja, ma mr – ppen a Szentrs alapjn – sok mindent mskppen kell mondanunk, hasznostva a bibliai s theolgiai kutats ide vonatkoz, a krisztolgiai sszefggseket feltr eredmnyeit.21
Mindezzel csupn arra akartunk utalni, hogy voltakppen a hitvallsnak nincs egyetlen pontja sem, amelyiket ne abban a mozgalmas elevensgben kellene – igazi intencija szerint! – rtkelni, amelyet a jobbakra tant Ige sszefggsben kap! Enlkl, nmagban vve, mindegyik fejezete s szakasza vgeredmnyben rtelmetlen s lettelen maradna. Az itt s most jra szl Ige hallsban, magyarzsban s alkalmazsban elevenedik meg s utal nmagn tl a Llek teljesebb vilgossgra. Teszi ezt olyan krdsekben is, amelyekrl teljessggel hallgat. gy hinyossgaival is sztkl: arra serkent, hogy ezeken a pontokon – a hitvalls szellemnek s sznvonalnak, biblikus magatartsnak s irnynak megfelelen – a Szentrs alapjn keressk a helyes s tiszta egyhzi tantst. gy rtelmezve mg hinyaival is jtkony funkcit gyakorol. Mert nem mzelis darab akar lenni, hanem az Isten l Igjbl l egyhz engedelmessgnek, nfegyelmnek s szabadsgnak eszkze.
De azt se felejtsk el: a leghozzrtbbek vlemnye szerint a II. Helvt Hitvalls alapos theolgiai feldolgozsa mig sem trtnt meg.22 Holott az egyhz minden nemzedknek a hitvallsaival val komoly s lland prbeszdben kell keresnie az Ige s a Szentllek elrevezet tjt, aminek egyik legfontosabb formja a hitvallsokkal val behat s rszletes theolgiai foglalkozs.
Az is bizonyos, hogy aki valban a Szentrstl tanul, azt fogja tapasztalni, hogy hitvallsainkban mindig tbb a tanulni, mint a kritizlni val.
8. A Szentrs tekintlynek felttele alatt. Nem felesleges ismtls, ha ezt mgegyszer alhzzuk. Eleitl vgig errl van sz. Az egyhzi hitvalls nem keresi msutt Isten kijelentst, hanem csak a Szentrsban. Az rs a forrs, a szably s a zsinrmrtk. A hitvalls azrt s annyiban „katholikus” vagyis az Una Sancta hangja, mert s amennyiben az rs zenett tolmcsolja. Ez teszi hitelre s figyelemre mltv akkor is, ha az egyetemes egyhznak csak egyik rsze ll mgtte s akkor is, ha magn hordja az emberi, trtneti korltozottsg minden blyegt, mert ott, akkor abban a helyzetben, azoknak a hitvallknak gy kellett hitk szerint engedelmeskednik, az rs konkrt parancsai irnt. Kzmegegyezsk sszhangjban a szentrs kzsen meghallott szava vitte a vezrszlamot, azrt tudtak egyez rtelemre jutni. S a hitvalls azrt nem tekinti magt lezrtnak s tkletesnek, mert az rs ktelezi erre, az rs, amely fel nyitottnak kell maradnia, hogy szntelenl annak eleven ramkrbe kapcsoldjk, annak vilgossgt sugrozza tovbb. Azrt mutat elre, nmagn tlra, mert a Szentrsban azt ismerte meg, aki tegnap s ma s rkk ugyanaz, s mert nemcsak az, aki volt s aki van, hanem az is, aki eljvend. Ennek az l s mindenhat rnak engedelmeskedik a hitvalls, amikor a Szentrsnak veti al magt. Ennek az l s hat Ignek adja a dicssget, amikor keresztel Jnos mozdulatt s vallomst kveti: „Annak nvekednie kell, nekem pedig albb szllanom.” A hitvalls legfbb funkcija, hogy tlutal nmagn a forrsra, a szablyra, a brra: a Szentrsra. Nem akar mell, vagy ppen a helyre tolakodni, nem akar vele vetlkedni, hanem szolglni akar neki. Csak annyi hitelt ignyel magnak, amennyire ezt a bizonysgtev szolglatot tnyleg s helyesen elltja.
A Szentrs tekintlye teht felttlen, a hitvalls pedig feltteles s viszonylagos. Tallan lehet gy szemlltetni a kett viszonyt, mint a Tzparancsolat els s tdik parancsolatnak: az Isten szava irnti felttlen engedelmessg s a szlk irnti engedelmessg viszonyt. Isten felttlen parancsolata kiterjed a szlk irnti tisztelet s engedelmessg parancsolatra is. Nem engedelmeskednk Istennek az, aki szlei irnt tiszteletlen s engedetlen volna. Viszont a szlk irnti tiszteletnek nemcsak alapot ad, hanem korltot s hatrt is szab az Isten irnti tisztelet s engedelmessg parancsolata: ha a szl olyasmit kvnna gyermektl, ami nyilvnvalan ellenkezik Isten akaratval, akkor „Istennek kell inkbb engedelmeskedni, hogynem embereknek”. Hiszen a hitben elttnk jrt atyk s testvrek hitvallsukkal nem nmagukhoz akartak ktni minket, hanem a Szentrshoz, az abban hangz Ighez, Isten l beszdhez. nmagukhoz csak annyira, amennyiben hitvallsukkal valban a Szentrsnak engedelmeskedtek.
A II. Helvt Hitvalls korntsem ll egyedl ebben az eleve, llandan s vgtre is nmagn tl: egyedl a Szentrsra mutat alzatval. Egsz sort idzhetnnk a rgebbi s jabb reformtus hitvallsoknak, amelyek nemcsak bels tartalmukkal s magatartsukkal, hanem hatrozott felhvs s felszlts formjban ugyanezt teszik. Csak kettt idzznk: mr Zwingli gy vezeti be 67 ttelt, hogy vilgosan klnbztet az Istentl ihletett Szentrs s abbl mertett ttelei kztt s kinyilvntja azt a kszsgt, hogy ahol az rst nem helyesen rtelmezn, hajland – de ugyancsak az rsbl! – jobb rtelemre vezettetni magt.23 Klnsen erteljes az 1532-i berni zsinat hitvallsnak bevezetse: „Ha pedig lelkipsztoraink vagy msok olyasmit adnnak elnk, ami kzelebb vezet minket Krisztushoz s Isten Igje szerint jobban elmozdtja a kzs bartsgot s keresztyn szeretetet, mint az itt feljegyzett vlemny, azt szvesen elfogadjuk s nem akarjuk gtolni a Szentllek futst, aki nem htrafel mutat a testre, hanem mindenkor elretr a mi Urunk Krisztus Jzus kpmsa fel”.24
9. A hitvalls mrvad, irnymutat jelentsge nknt kvetkezik az eddig elmondottakbl, fknt a Szentrshoz val viszonybl, mert ppen gy: a Szentrsnak elvbl s mindenestl alvetve van a hitvallsnak igazi s sajtos egyhzi tekintlye, amelyre mltn tart ignyt mindaddig, amg jobb nem adatik helyette. Ha a tan a br ltal hitelesnek tlt igazsgot mondja – ha a szolga valban Ura szavt adja tovbb: akkor hitelt rdemel, van slya, tekintlye, hatlya, nyomatka, mert az igazsg erejvel szl, t. i. az Isten Igjvel azonos igazsggal van szoros kapcsolatban, mint annak gymlcse s kifejezse. Benne az Isten Igje szerint reformlt egyhz azt foglalta ssze, amit a Szentrs alapjn hite lnyeges tartalmnak ismert fel s ennek nyilvntott. Teht kinyilvntotta: mit tart az Isten Igje szerint val tiszta keresztyn hitnek s mit nem tart annak. Ugyanis, amikor az egyhz a hitvallsban pontokba foglalta s kifejtette a „katholikus dogmkat”, ezzel tulajdonkppen egy somms magyarzatot adott a Szentrshoz, olyan magyarzatot, amelyet minden rsmagyarzat kztt az els helyen llnak kell tekinteni. Midn gy nznk a hitvallsra, egyszeren elfogadjuk s vllaljuk azt a helyet, amelyet az egyhz Ura szmunkra „a szentek egyessgben” kijellt. Mert csak itt, ebben a kzssgben, a Krisztus teste, gylekezete tagjaknt hallhatjuk meg igazn s helyesen az szavt. Nem mi hallgatjuk s hirdetjk elszr az Igt, hanem kzel ktezer v ta sok keresztyn nemzedk tette ezt mr elttnk. S ebben a sorban ott van a helynk, ahov az r lltott minket, elnkbe adva az atyknak s testvreknek a hitvallsban sszegezett rsmagyarzatt.
Az egyhznak, ha komolyan veszi a maga igeszolglatt, ppen ennek rdekben komolyan kell vennie a maga hitvallst is: azt a dntst, amelyet hozott az Isten Igje szerint val tiszta tants, a Szentrs helyes magyarzsa mellett, a helytelen rtelmezssel, a tvtannal, a tvhittel szemben. Ha nem akar mindenfle eltvelyedsek zskmnyul esni, szntelenl vigyznia kell a maga j rtelemben vett „orthodoxijra”, hite s lete tisztasgra, igehirdetsnek, tantsnak s minden lettevkenysgnek hitvallsszersgre. Ezrt helyes az, ha az egyhz a maga trvnyhozsa s rendtartsa formjban, klsleg is igyekszik biztostani hitvallsainak rvnyessgt.25 Br az ilyen egyhzjogi biztostkok magukban vve korntsem kezeskednek arrl, hogy a hitvalls igazi, lelki tekintlye is rvnyesl. Ez csak akkor trtnik meg, ha az a „tiszteletben tarts”, amire a lelkipsztorok eskt is tesznek, nem egy hasznlaton kvl hever s nagy nha nnepi rzseket s hivatkozsokat kivlt ereklynek vagy egyhztrtneti memlknek szl, hanem tnyleges lelki, szellemi magatartsban, fkppen pedig a hitvallsokkal val komoly foglalkozsban nyilvnul meg. Tiszteletben tartani, vagyis mrvadnak s irnymutatnak tekinteni a hitvallsunkat azt jelenti, hogy csakugyan olvassuk, jra meg jra olvassuk s tanulmnyozzuk, mint a Szentrs els szm kommentrjt s nem sznnk meg prbeszdet folytatni vele, amikor az rs mai zenett, itt s most hirdetend mondanivaljt, az egyhz mai, l tiszta tantst keressk s tolmcsoljuk. Ez nem azt jelenti, hogy a hitvalls tartalmt tegyk kzvetlenl igehirdetsnk s tantsunk tartalmv.26 Nem „reprisztincirl”, vagyis nem arrl van sz, hogy ezt a XVI. szzadbeli kt iratot, gy amint van, szntelenl idzgessk, gondolatait, tteleit, meghatrozsait, vagyis egsz theolgijt egyszeren a magunk gyannt tvegyk s mindent pontosan utnamondogassunk. Ez olyan „konfesszionlizmus” volna, ami ellenkezik nemcsak a Szentrssal, hanem a hitvallsok igazi rendeltetsvel is. A hitvalls tmutat a Szentrs rengetegben. Nem akkor kvetjk tmutatst, ha vgkppen megllapodunk az tjelz tbla eltt, mintha mr a clnl volnnk, s rmerednk, csodljuk a szneit s feliratait. Hanem akkor, ha jl elmnkbe s szvnkbe vssk tbaigaztsait s aztn tovbb megynk abban az irnyban, amelyik fel mutat, gyelve azokra a tilalomfkra is, amelyek a tvutakra figyelmeztetnek. gy a hitvalls valban irnyad szerepet tlt be az ton jrk szmra. De ez az tmutat bizonyos rtelemben mindig elttnk is marad, nem hagyhatjuk sohasem egyszeren a htunk mgtt. Mert azt, hogy valban a helyes ton megynk-e tovbb, azon is mrnnk kell, hogy arra megynk-e amerre mutat.
Termszetesen, a hitvallsnak ez a mrvad s irnytmutat szerepe nemcsak az egyhz hivatalos szolginak, hanem a gylekezetnek, az egyhz sszes tagjainak az letben rvnyeslni akar. A mi egyhzunkban elvbl nincsenek, nem lehetnek „laikusok”, mert a gylekezet egsze s minden tagja felelsen osztozik az egyhz igehirdetse, tantsa s lete tisztasgnak gondjban. (V. Ef. 4:15–16!)
Vgl itt volna a helye elsorolni a II. Helvt Hitvallsnak azokat a nagy tartalmi mondanivalit, amelyek mint Isten Igje szerint val igazsgok klnsen mltnylandk. Termszetesen itt meg kell elgednnk rvid utalsokkal.
Szentrstanrl s rsmagyarzati elveirl mr szltunk. rintettk Isten-tant s Szenthromsg-tant is. Klns szenvedelem hatja t a IV. s V. fejezett, amely a blvnyok s kpek tiszteletnek s a szentek segtsglhvsnak elvetsvel Isten igaz s tiszta imdst adja elnk „az egyedli kzbenjr Jzus Krisztus ltal”. Isten llekben s igazsgban val imdsa, az ezrt val buzglkods teszi az egsz hitvallst magt is liturgiai aktuss. Minden emberi kitallssal szemben Istennek azt a tiszteletet s imdatot adni meg, amely t Igje szerint megilleti, amelyet Igje szerint megkvetel. A „soli Deo gloria” nagy reformtori programja szlal meg itt, felejthetetlen fogalmazsokban, kirekesztve az egyedl Istennek kijr dicssg s hdolat brkivel s brmivel val megosztst. A gondviselstanban (VI) klnsen figyelemre mlt egyfell a fatalizmus elutastsa, msfell a „gondvisels eszkzeinek” pozitv rtkelse. A gondviselshitnek a teljes erklcsi felelssgben, a gondvisels tevkeny eszkzeiknt vgzett szolglatban foly let felel meg. A teremtstan (VII) minden szkszavsgban is elmondja a leglnyegesebbet: minden lthat s lthatatlan valsgot a j s mindenhat Isten teremtett Igje ltal, mg pedig eredetileg igen jnak, s az ember hasznra s javra. Dualizmusrl sz sem lehet: a gonosz eredete az istenellenes lzadsbl van. Az emberrl szl tanban klnsen tanulsgos annak a felfogsnak krhoztatsa, miszerint az emberi llek „rsze az Istennek”. Mennyi tvelygstl szabadult volna meg a modernista protestantizmus, ha gyel a hitvallsnak erre a – minden idealizmus s miszticizmus alaptvedst elutast – ttelre! Hogy azutn a hitvalls embertant is mi mdon kell a Szentrs krisztolgiai tantsval szlesebben megalapozni s kiegszteni: arrl most nem szlhatunk rszletesebben, csak arra utalunk, hogy ezen a tren a bibliai theolgia s az exegzis, valamint a dogmatikai kutats is nagyot haladt elre. A bnrl (VIII) s a szabad akaratrl (IX) szl rszek a reformci nagy biblikus igazsgait szlaltatjk meg, Augustinus ismtelt idzsvel s msflezer v tvelygseinek elhrtsval. A bn radiklis s relis bibliai szemllete sszekapcsoldik a kvncsiskod, tudkoskod s a kijelents hatrait nem respektl gondolkodsmd eltlsvel. Mennyi balga spekulci vlik trgytalann, ha nem felejtkeznk el azokrl a jzan szempontokrl, amelyeket hitvallsunk ad, amikor klnbztet az ember bneset eltti, bneset utni s jjszlets utni llapota s kpessgei kztt, gyszintn a hitre s a hitbeli engedelmessgre val szabadsga s a „kls dolgokban” val szabadsga kztt! Ugyanezt mondhatjuk az eleveelrendels vagy kegyelmi kivlaszts tanrl (X), amely krisztocentrikus vonalvezetsvel, a biblikus sszefggsek felmutatsval, a balgatag okoskodsok elutastsval s lelkigondozi blcsesggel emeli ki ezt a krdskrt a szokvnyos emberi blcselkedsek labirintusaibl. A Jzus Krisztus szemlyrl s megvlt munkjrl szl (XI) fejezet mltn nevezhet hitvallsunk legkzppontibb rsznek. Vilgosan rmutat „a vilg egyedli Megvltja” istenemberi szemlynek titkra, lpsrl-lpsre rvnyestve az -egyhzi hitvallsoknak ide vonatkoz bizonysgait s elutastva mindazokat az eretneksgeket, amelyek akr Krisztus Urunk istensgt, akr embersgt megcsorbtjk, vagy a kettt sszezavarjk, illetve a kettnek az r szemlyben val egysgt megbontjk. J itt arra gyelni, hogy valban nem csupn mltbeli tvelygsek, hanem nagyon is mai tvelygsek ellen is szlhat rgi kntsben a hitvallsunk! Ugyanitt szl rviden Krisztus megvlt munkjnak nagy tnyeirl s ezek gymlcsrl, erteljesen hangslyozva a Krisztusban val kiengesztels s megvlts egyetlensgt s tkletessgt. Tulajdonkppen a kvetkez t fejezet is Krisztus kijelent s megvlt munkjnak tovbbi kifejtse: a trvny vge s betltje, mert hiszen a trvny legfbb tiszte az, hogy mint nevelmester Krisztushoz trtsen (XII); az testamentumi gretek beteljesedse, mert maga az Evanglium: az Atyval val megbkls, a bnbocsnat, az rk let, az dvssg ajndka s rmhre (XIII); az nevben prdikltatik a bnbnat s megtrs; az evangliumnak szolglathoz van ktve a kulcsok hatalma (XIV); egyedl az kegyelmbl van a mi megigazulsunk a hit ltal, amely azrt l, mert Krisztus az let, aki megelevent (XV); a hit maga is kivltkppen az megragadsa; s mert benne teremtett minket Isten jcselekedetekre, amelyeket elre elksztett (Ef. 2:10), azrt teremhetjk j fkknt, bel oltott szlvesszkknt a jcselekedetek gymlcseit, amelyek egyedl rette kedvesek Isten eltt (XVI); azrt van jutalmuk is, de rdemk nincs, mert az rdem egyedl Krisztus. Brki meggyzdhetik rla, hogy ezek a fejezetek ppen gy: a krisztocentrikus felptskkel nem nlklzik, hanem annl inkbb kidombortjk a sajtos bibliai konkrtumokat: a trvny teljessggel elnkbe adja Isten akaratt s minden parancsolatt, azrt az evangliummal egytt olvasni s hirdetni kell az egyhzban (XII); az testamentum is tele van evangliumi gretekkel, br a trvny Krisztus nlkl holt s megl bet marad (XIII); az Isten ajndkaknt vett bnbnat s megtrs az ember valsgos s dnt megvltozsa: szinte odaforduls Istenhez s minden jhoz s hatrozott elszakads a stntl s minden gonosztl, ami egytt jr az igaz tredelemmel, Isten szne eltti bnvallssal s az j letben, a megszenteldsben, a hldatossgbl fakad „j engedelmessgben” val sernykedssel (XIV); nem ellenkezik egymssal Jakab s Pl tantsa, mert az l hit cselekedetek ltal bizonyul lnek (XV); de nem akrmifle cselekedetek ltal, hanem az Isten akarata, vagyis „Igjnek szablya szerinti” valsgos j cselekedetek ltal, amelyeknek clja: Isten dicssge, hlnk megbizonytsa, s felebartunk haszna (XVI). Alapjban vve az egyhzrl s a skramentomokrl szl (XVII–XXI) fejezetek is ugyanezt a krisztologikus-krisztocentrikus vonalat folytatjk, hiszen az egyhz a Krisztus teste, melynek egyedl a Feje, egyetemes Psztora s Fpapja; az jelenlte s ajndkai ltetik az evangliumval s az ltala rendelt skramentumokkal tpllkoz gylekezetet. Az egyhz szolgi minden teendjkben az egyhz s mindensg Urnak: Krisztusnak vannak alrendelve, aki a kormnyzi hatalmat nmagnak tartja fenn s gyakorolja is, mindeneket igazgatvn. Krisztus egyedli fpapsgnak s felttlen egyedurasgnak az egyhzban egyfell a hvek egyetemes papsga, msfell az egyhzi szolgk elvileg azonos s egyenrang hivatali vagy szolglati hatalma felel meg. A skramentumokban a lnyeg vagy a „fdolog”: maga Krisztus, az egyedli Kzbenjr s dvzt, az testben s vrben val valsgos rszesls, a Vele val egyesls. A keresztsg a Krisztus vre ltal az testbe val beoltats, az seregbe val besorozs skramentuma. Benne is ppgy, mint az rvacsorban: az r maga adja Szentlelke ltal azt, amit a tle rendelt s szolgi ltal osztogatott jegyekben kibrzol. A Krisztus teste evsnek, vre ivsnak megvilgostsa vgett a hitvalls hromfle evst klnbztet meg: a testit, a lelkit s a skramentumit. Az elsrl sz sem lehet. A msodik vgbemegy hit ltal a skramentumon kvl is „valahnyszor s valahol csak hisz az ember a Krisztusban”. De ppen az ebben val nvekeds s elrehalads cljbl szksges a Krisztus testnek s vrnek skramentumszer evse s ivsa, amikor a hiv „nemcsak a jegyet veszi, hanem magt a jelzett dolgot is lvezi”. Termszetesen, ezeken a fejezeteken ppgy, mint az utna kvetkezkn vgighzdik az eretneksgek, tvelygsek s babonk eltlse. Az egyhzi szent sszejvetelekrl szl rsz (XXII) kiemeli a gylekezeti istentisztelet fontossgt, az skeresztyn egyhz bibliai pldjra hivatkozssal. Az egyhzi knyrgsek dolgban az evangliomi tisztasg, szabadsg s mrtktarts a fszempontok. Feltn az egyhzi neklssel kapcsolatos llspont, amely majdnem a kzny hatrt srolja (XXIII). Ez a szakasz is alapos kiegsztsre s helyesbtsre szorul az rs alapjn. Az nnepnapok s a bjt krdseiben a kresztyn szabadsg, a j rend s az evangliomi egyszersg a legfontosabb. Figyelemre mlt a bjt pozitv, biblikus rtkelse (XXIV). A hitoktatsban s a betegek ltogatsban hsget s buzgsgot kvn a lelkipsztoroktl s a gylekezettl (XXV). A hivk holttestt a Szentllek templomnak kijr tisztessggel s a feltmads remnysgvel, de minden babonasg nlkl kell eltemettetni. A purgatriumrl val felfogst a keresztyn hittel ellenkeznek tartja, a spiritizmust pedig „az rdg incselkedsei, mesterkedsei s mtsai” kz sorolja (XXVI). A szertartsok s vallsos szoksok tern eltli az emberi tallmnyokat, velk szemben a Krisztusban val hit egyszersgt s Isten Igje szerinti gyakorlst hangslyozza, keresztyn szabadsggal (XXVII). Az egyhzi javakrl szl rsz az egyetlen olyan fejezet, amelyikben egy bibliai idzet sincs (XXVIII). A ntlensg, hzassg, s a gyermekek nevelse dolgban jzan bibliai alapigazsgokat tolmcsol. Tiltja a henylst s nagyrartkeli a munks letet: „Az pedig bizonyos, hogy azok a munkk, amelyeket a szlk… igaz hittel vgeznek, Isten szne eltt szent s igazn j cselekedetek s nem kevsb tetszenek Istennek, mint a knyrgs, bjt s alamizsnlkods” (XXIX). A vilgi felsbbsgrl szl s az egsz hitvallst berekeszt XXX. fejezetrl mr fentebb szlottunk.
Mindezzel termszetesen sok helytt mg utalsok formjban sem rinthettk a hitvalls tartalmi gazdagsgt. Ez nem is baj, mert hiszen a bevezetsnek nem feladata az, hogy feleslegess tegye magnak a hitvallsnak olvasst s mindig megjul tanulmnyozst. St ppen erre akar buzdtani s a helyes hasznlathoz szempontokat adni. Vegyk teht s olvassuk, de csak az Igvel egytt s az Igrt, amely – st: Aki! – ma is olyan tisztn s hatalmasan akar hozznk, gylekezethez szlni, mint ahogyan a reformci idejn tette.
Legynk hlsok Istennek, hogy bneink s mulasztsaink ellenre most jra keznkbe adja ezt a hitvallst. ljnk vele, de ne a bet sgban s rabsgban, hanem a Llek jsgban, az Isten gyermekeinek szabadsgban!
|