//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
II. Helvt Hitvalls Bevezets, Confessio, Elsz,
Fggelk, Jegyzet
II. Helvt Hitvalls Bevezets, Confessio, Elsz,
Fggelk, Jegyzet
:

2. BEVEZETS A II HELVT HITVALLSHOZ 1 rsz

2. BEVEZETS A II HELVT HITVALLSHOZ 1 rsz


        

   BEVEZETS A II. HELVT HITVALLSHOZ

Bevezetsnknek hrmas feladata van. Elszr is elvileg ki kell fejtennk, hogy mi a hitvalls reformtus egyhzunk tantsa szerint. Azutn a II. Helvt Hitvalls kzelebbi megrtse cljbl vzolnunk kell annak trtnett. Vgl – tmr sszefoglals, vagy legalbb is rvid utalsok formjban – ki kell dombortanunk leglnyegesebb tartalmi mondanivalit.

Ezt a hrmas feladatot egyszerre, vagyis prhuzamosan prbljuk megoldani. Mgpedig olyan formn, hogy elszr a hitvalls elvi meghatrozst adjuk, azutn e meghatrozs rszleteinek kifejtse sorn mondjuk el a legfontosabb trtneti s tartalmi tudnivalkat hitvallsunkrl. gy a hitvalls reformtus theolgiai fogalmt is nagyrszt a II. Helvt Hitvallsbl olvassuk ki, vagy – ha gy tetszik – a fogalmi meghatrozst lpsrl-lpsre a II. Helvt Hitvalls trtneti s tartalmi tnyeivel szemlltetjk. Az irodalmi s knyvszeti utalsokat s a fejtegets folyamatossgval vagy arnyossgval ssze nem ill, de mgis fontosnak ltsz tjkoztatsokat a dolgozatunk vgre tett jegyzetekbe foglaljuk.

Isten Igje szerint reformlt egyhzunknak a hitvallsrl vallott felfogst a kvetkezkppen hatrozhatjuk meg:

Az egyhzi hitvalls Istennek Jzus Krisztusban a Szentllek ltal egyszersmindenkorra kijelentett s hitelesen egyedl a Szentrsban tanstott Igjbl nyert hitismeret, melyet Krisztus egyetemes egyhznak egyik rsze egy sajtos trtneti helyzetben kzmegegyezssel megllapt, elfogad, s jobb okulsig – a Szentrs tekintlynek felttele alatt – mrvadnak nyilvnt.

1. Isten kijelentett Igjbl nyert hitismeret. Ez az els s a dnt tudnival a hitvallsrl. Ltt az egyhzzal egytt Isten kijelentett Igjnek ksznheti. Mint ahogy az egyik legels reformtus hitvallsi irat mondja: „A szent keresztyn egyhz amelynek Krisztus az egyedli Feje, Isten Igjbl szletett, abban marad s nem hallgat idegen szra.”1

Az egyhzi hitvalls az Igbl s az Igrt van. nmagban nincs rtelme s nincs lete, hanem csak az Ige ltal, amelybl tmadt, mint emberi visszhang az isteni szra. A hitvalls ppgy, mint maga a hit is, mindenestl trgybl l. A hit trgya pedig Isten Igje.

Isten Igje Jzus Krisztusban a Szentllek ltal egyszersmindenkorra kijelentett valsg s igazsg, gy amint errl isteni hitelessggel egyedl a Szentrs tesz bizonysgot, ugyancsak a szentllek hatalmban.

A keresztyn hitvalls kezdettl fogva Jzus Krisztusrl val vallsttel. Az skeresztyn hitvalls nagyon rvid volt. Ennyibl llt: Jzus a Krisztus! vagy: Krisztus az r! vagy: Jzus Krisztus Isten Fia az dvzt!2 Ebben a rvid hitvallsban minden benne van. gyannyira, hogy minden ksbbi hitvalls voltakppen ennek tovbbi kifejtse. „Mert benne lakozik az istensgnek egsz teljessge testileg” (Kol. 2:9). a testet lttt Ige, Isten kijelentsnek teljessge. az r: Isten beszl, nmagt kijelent, hozznk fordul szemlye. a kegyelem teljessge: az emberr lett Fi-r-Isten. Az titknak megismersben van „a blcsessgnek s ismeretnek minden kincse elrejtve” (Kol. 2:2–3).

Azrt ebbl a Jzus Krisztusrl val hitvallsbl bontakozik ki a trinitrius, vagyis a Szenthromsg-egy-Istenrl val vallsttel is. Az Atya mindeneket a Fi ltal a Szentllek hatalmban visz vghez. Teremts s gondvisels, kiengesztels s megvlts, jjteremts s megdicsts – mind a Szenthromsg-egy-Isten mve a maga titokzatos isteni rendjben. Ugyangy a kijelents is. Isten s az akarata csak Isten ltal s csak Istenben ismerhet meg. Mert tetszett nki, hogy nmagt valban s egyszersmindenkorra kijelentse, megismertesse a Fi ltal Szentlelke hatalmban. Ezrt csak a Fi ltal van menetelnk az Atyhoz. „Az Istent soha senki nem ltta; az egyszltt Fi… jelentette ki t” (Jn. 1:18). Viszont a Fit sem ismeri senki, csak az Atya s akinek kijelenti. „Nem test s vr jelentette ki nked (hogy n vagyok a Krisztus, az Isten Fia), hanem az n mennyei Atym” (Mt 16:17). „Senki sem mondhatja rnak Jzust, hanem csak a Szentllek ltal” (I. Kor. 12:3). A Szentlelket arrl lehet megismerni, ha valaki Jzust a testben megjelent Krisztusnak vallja (I. Jn. 4:2, v. Jn. 14:26 s 16:12–15).

A hitben az a csoda megy vgbe, hogy valsgos bns emberek valban megismerik a valsgos Istent, mg pedig annak az ismeretnek hasonlatossgban, ahogyan Isten ismeri nmagt: az Atya a Fit, a Fi az Atyt, a Szentllek ktelkben. Azrt a hitismeret nem puszta elmleti vagy szbeli tuds, hanem az egsz embert ignybevev s a kijelents kegyelme szmra feltr isteni ajndk.

A hitvallsban olyan hitismerettel van dolgunk, amely mgtt Istennek ez az nmagt kijelent szabad kegyelmi tnykedse rt clhoz. „Hittem, azrt szltam”. „Hisznk mi is, s azrt szlunk”. Mint a hitnek minden igaz megnyilatkozsa mgtt, gy a hitvalls mgtt is ez az emberileg megmagyarzhatatlan isteni csodattel adja a vgs magyarzatot. A hitvalls nem is akar egyebet, mint Isten gyermekeinek a szabadsgban, a Szentllek szabadsgban, rvendez engedelmessggel utnamondani Istennek azt, amit Jzus Krisztusban mondott.

A II. Helvt Hitvalls szpen pldzza elttnk, hogy ez mennyire gy van. Eredetileg egyetlenegy embernek: Bullinger Henriknek volt a szemlyes vallsttele.3 Mg 1562-ben megrta, 58 ves korban, sszegezve benne a reformciban megjult keresztyn hitismeret f pontjait. Nem sietett vele a nyilvnossg el, hiszen szernyen inkbb csak testmentumnak, vgrendeletnek sznta. Br egy bartjnak: Vermilius Pternek megmutatta s vele minden pontjt meg is beszlte. A hitvalls bibliai jeligje: „Szvvel hisznk az igazsgra, szjjal tesznk pedig vallst az idvessgre”(Rm. 10:10) – az legszemlyesebb hitbeli megnyilatkozsa mindazzal egytt, amit 30 fejezetben az igazsggal megteljesedett szv rmvel, a Jzus Krisztusban val hit trgyilagossgval elmond. Amikor kt vvel ksbb a pestis dhngtt krltte, s egyms utn csaldja tbb tagjt elragadta mellle s t magt is gyba dnttte: halla rjt vrva, hitvallst a zrichi vrosi tancshoz intzett vgrendelethez csatolta, igazolni akarvn hitnek s igehirdetsnek tisztasgt, amelyben kzttk egy leten t Urnak szolglt. Ha gy trtnt volna, ahogyan hallosnak hitt nyavalyjban gondolta: rsbeli hitvallsa mint szemlyes vgrendelete akkor is az lett volna, aminek minden igaz hitvallsnak lennie kell: az let s a hall vgs szmadsval Isten s az angyalai eltt, az egyhz s a vilg eltt, az l igaz Isten tisztelett teljest liturgikus aktus. Azrt nincs is benne semmi szubjektivizmus, semmi szentimentlizmus. A hit s a hitvalls tiszta trgyilagossgval szl elejtl vgig. „A keresztyn hit ugyanis nem vlekeds vagy emberi elhitets, hanem a legszilrdabb bizodalom s nyilvnval s llhatatos szvbeli helybenhagysa, egy szval a legbizonyosabb megragadsa az Isten igazsgnak, amely a Szentrsban s az apostoli hitvallsban van eladva; st a hit magnak Istennek, a legfbb jnak, de klnsen az isteni gretnek s Krisztusnak, minden gret beteljesedsnek a legbizonyosabb megragadsa.” (XVI. fejezet.) Itt olyan ember vallsttelvel van dolgunk, aki a hitet teljessggel Isten kegyelmi ajndknak tartja. Isten az, aki Jzus Krisztusban egyszersmindenkorra ideajndkozta magt s Szentlelkvel alkalmass tesz arra, hogy t magt megragadjuk.4

2. Isten Igjrl egyedl a Szentrs tesz nmagban hiteles tansgot. A kijelents pratlan valsgnak, egyszersmindenkorra rvnyes igazsgnak megfelel a Szentrsnak, Isten rott Igjnek egyedlll valsga. Minden rsok kzt egyedl ezt: az - s jtestmentumi knont illeti meg a „Szentrs” nv, mert ez a Jzus Krisztusban lett isteni kijelents prftai s apostoli bizonysga: azok, akiket Isten arra vlasztott ki s Szentlelkvel alkalmass tett s felhatalmazott arra, hogy kijelentsnek kzvetlen tani legyenek. ppen azrt az egyhzi hitvallst a Szentrs kizrlagos normativitsnak, vagyis legfbb szablyoz tekintlyknt val elismerse s rvnyestse jellemzi. „Teht a hit dolgban – mondja hitvallsunk – nem fogadunk el mst dnt brnak, mint magt az Istent, aki a Szentrs ltal jelenti ki, hogy mi igaz, mi hamis, mit kell kvetnnk, vagy mit kell kerlnnk” (II. f.). Mert „ebben a Szentrsban Krisztus egyetemes egyhza a legteljesebb mrtkben kifejtve tallja mindazt, ami egyrszt az dvzt hitre, msrszt az Istennek tetsz let helyes alaktsra vonatkozik” (I. f.).

Ezen a ponton mr lesen elvlik a reformci hitvallsainak tja a rmai katholicizmustl s a keleti orthodoxitl, amelyek az n. „szenthagyomnyt” a Szentrssal egyenrang tekintlynek ismerik el s az isteni kinyilatkoztatst ebbl a kt forrsbl szrmaztatjk. Ezzel szemben a reformci hitvallsa a Szentrst ismerte el a hit s let egyedli zsinrmrtknek, s minden hitttel, dogma s egyhzi tan egyedli fundmentomnak.5 A reformci egyszeren komolyan vette a knont. Ennek tekintlyt nem emberektl, nem is az egyhztl, hanem magtl a benne szl ristentl szrmaztatta. Bzott a Szentrsban, mint Isten igaz beszdben, amely szabad kegyelme szerint maga bizonytja meg s rvnyesti nmagt. A kanonizls tnyt puszta elismersi aktusnak fogta fel: az egyhz, amikor a knont megllaptotta, nem megteremtette, hanem csupn elismerte azt. Vagyis azok a prftai s apostoli iratok, amelyek a Szentrsban foglaltatnak, maguk szereztek rvnyt maguknak knonknt val elismertetsk alkalmval. Annak bizonytst, hogy a Szentrs valban Isten Igje, a reformci vgeredmnyben magra a Szentllek ristenre bzta. ppen ezzel ismerte el, hogy az valban Isten beszde, amely mindenkor maga szerez magnak rvnyt szuvern kegyelemmel.

A II. Helvt Hitvalls mindjrt az els s a msodik fejezetben velsen sszegezi a reformci tantst „a Szentrsrl, Isten igaz beszdrl” s annak helyes magyarzsrl, valamint az egyhzi atyk, a zsinatok s ltalban minden hagyomny fltt ll, pratlan dntbri tekintlyrl. Az a legjellemzbb, hogy mr ezt a Szentrsrl val tantst is magbl a szentrsbl merti, abbl s azzal bizonytja. S ennek megfelelen minden ponton, minden krdsben a Szentrsbl mertett, abbl s azzal bizonytott tantst akar nyjtani. Ugyanakkor, tudva a Szentrsnak, mint Isten Igjnek egyedlll mltsgrl s kimerthetetlen gazdagsgrl („a legteljesebben tant minden kegyessgre”) s tudva minden emberi vllalkozs, minden emberi hitismeret s hitbeli engedelmessg fogyatkossgrl: egyenesen ignyli is azt, hogy tantsa helyessgt mindenki magn a Szentrson mrje le, mint ahogy maga is azrt s annyiban fogadja el az -egyhzi hitvallsokat s az atyk rsmagyarzatait, mert s amennyiben megegyeznek a Szentrssal.

gy a hitvallsban a legmagasabb igny s a legteljesebb ignytelensg lelkezik egymssal. Az az ignye, hogy „nem emberi blcsessg hitet beszdt” szlja, nem emberi vlemnyek, elgondolsok, eszmk megszlaltatja, nem az szbl, nem a tapasztalatbl, nem a termszetbl, vagy a trtnelembl veszi nknyesen Isten kijelentst, Isten valsgnak s akaratnak megismerst, hanem onnan, ahol Isten egyszersmindenkorra szl kijelentse isteni hitelessggel, az els szm tank bizonysgttelben, a Szentllek bizonyossgban hangzik hozz: a Szentrsbl. De ugyanakkor tudja, hogy minden erre irnyul igyekezete mellett is azt, amit mond, jra al kell rendelnie az egyedli dnt frumnak: a Br szavnak, aki maga tli igaznak vagy hamisnak tanskodst.

rdekes trtneti vonsa a II. Helvt Hitvallsnak, hogy rja eredetileg a maga testmentumnak sznta. De sokkal fontosabb ennl, hogy ezzel a testmentommal vgeredmnyben egy msik, az egyedli s rk Testmentumrl: Istennek az - s jtestmentumban szl Igjrl, az abban tanstott kegyelmi szvetsgrl akart bizonysgot tenni.6

3. Voltakppen az elbbiekbl kvetkezik, de kln is ki kell emelnnk, hogy az egyhzi hitvallsban (akkor is, ha az trtnetesen egyetlen egy ember szemlyes vallsttelnek kszlt), a Krisztus egyetemes egyhznak: „az egy, szent, katholikus s apostoli egyhznak” a hangja szlal meg. Nem valamilyen „izmus” – teht nem a „kvinizmus” vagy „zwinglinizmus” vagy „protestntizmus” – kpviseletben lp fel. Nem a keresztynsg egyik lehetsges vlfajt akarja megtestesteni s rvnyesteni. Az olyan fajta elkpzels, mely szerint a rmai katholicizmus a Pter-fle keresztynsget a keleti orthodoxia a jnosi keresztynsget, s a protestntizmus a pli keresztynsget volna hivatva kpviselni: trtnetfilozfiai spekulci, aminek semmi kze sincs a helyes hitvallsos gondolkozsmdhoz. Itt nem valamifle sajtos „kegyesssgi tpus” polsrl, nem is valamilyen partikulris rdek, irnyzat vagy mozgalom gynek a szolglatrl van sz. Az egyhzi hitvalls csakis az egyhz: „az egy, kznsges, keresztyn anyaszentegyhz” gyt akarhatja szolglni, az igaz s tiszta keresztyn hit igazsgait megszlaltatni. Csak azt keresheti, ami az egyetemes rvny krisztusi igazsg, ami teht „katholikus dogma”. Ezrt a lnyegre trekszik s lehetleg egyszeren, vilgosan s tmren fogalmaz. Nem mellkesnek vagy perifrikusnak tekinthet dolgokkal foglalkozik, hanem sarkalatos, alapvet s kzpponti, az egsz egyhz ltt egyetemlegesen s dnten rdekl igazsgokat ad el, tart magasra. Katholicitshoz, vilgossghoz s hatrozottsghoz hozztartozik, hogy a keresztyn hit figazsgainak pozitv kifejtse kzben lpsrl-lpsre elutastja a szekts, szakadr s eretnek nzeteket, az igehirdets, az egyhzi tan s a keresztyn let tisztasgt veszlyeztet tvhit tteleit s gyakorlatait.

A II. Helvt Hitvalls mr a cmiratban vilgosan megmondja, hogy „az igaz hit s a tiszta keresztyn valls egyetemes dogminak egyszer kifejtst” akarja adni. (Eredeti szvege szerint: „Confessio et expositio simplex orthodoxae fidei et dogmatum Catholicorum syncerae religionis Christianae”.) Teht nem a „reformtus tanrendszer” vagy „reformtus vilgnzet” foglalata, hanem a katholikus dogmk elterjesztse. Egsz tartalmval ppen azt akarja igazolni „minden hiv eltt”, hogy a mgtte ll lelkipsztorok s gylekezetek „megmaradnak a Krisztus igaz s si egyhznak egysgben, nem terjesztenek semmifle j vagy tves dogmkat s ezrt nincs is semmi kzssgk semmifle szektval vagy eretneksggel”. Innen rthet, hogy hitvallsunk olyan szorgosan gyel az egyetemes -egyhzi symbolumokkal, az gynevezett kumenikus hitvallsokkal val sszhangjra.7 Ezrt hivatkozik gyakran az egyhzi atyknak a Szentrssal egyez nyilatkozataira is. S ezrt olyan szorgalmas s a rgi s jabb eretneksgek, szakadr s tves nzetek elsorolsban s elutastsban, mert ezzel is igazolni akarja a maga „orthodox” voltt, hiszen maga is „az orthodox hit egyszer kifejtse” akar lenni.

A katholicitssal a legszorosabban sszefgg a hitvalls nyilvnossgi ignye. Nemcsak hogy nem fl a nyilvnossgtl, hanem hatrozottan s egyetemlegesen ignyli azt. Abban a pillanatban, amikor a II. Helvt Hitvalls Bullinger szemlyes hitvallsbl a mgje felsorakoz lelkipsztorok s gylekezetek hozzjrulsa rvn egyhzi hitvallss lett, a cmiratba is rgtn belekerlt annak a szndknak a kinyilvntsa, hogy „egyetemlegesen minden hiv eltt tesznek vallst” (universis testentur fidelibus) s a Krisztus egyetemes egyhzval val azonossgukat s kontinuitsukat „minden hivnek kzs tudomsra juttatjk, hogy kiki nmaga meggyzdhessk rla”. A hitvalls katholicitshoz hozztartozik, hogy az egsz egyhz nevben az egsz egyhzhoz szl.

A reformci idejben ez azt is jelentette, hogy a msflezer v eltvelyedseiben megromlott egsz keresztynsget jonnan kellett visszahvnia a „katholikum” igazi forrshoz s a „katholicits” jonnan val felismershez. Mert ktsgtelen, hogy idi, trbeli s tartalmi tekintetben egyarnt az az igazn „katholikus”, vagyis egyetemes rvny mdon s igazn krisztusi, ami a Szentrs, Isten Igje szerint val. Katholicits s biblicits elvlaszthatatlan egymstl.

gy rtjk meg hitvallsunkban (klnsen a XIII. fejezetben) annak kihangslyozst, hogy „az evangliomi tants nem j, hanem a legrgibb tants” – „rgibb mindenfle tantsnl a vilgon”. S akkor rtjk meg igazn a reformtus hitvalls katholicitst, ha elmlyednk annak egyhztanban, kzelebbrl a II. Helvt Hitvalls XVII. fejezetben, az egyhz egysgrl, egyetemessgrl, rszeirl, egyedli Fejrl, ismertet jeleirl s tagjairl szl tantsban, el annak a ttelnek kifejtsig, hogy „az egyhzon kvl nincsen dvssg”. Ezekkel itt rszletesebben nem foglalkozhatunk, csak e szakasz sszegezsl megllaptjuk: A reformtus hitvalls katholikus hitvalls. Ha nem az, akkor nem is reformtus.8

4. Azonban nyilvnval, hogy az egyhzi hitvalls mgtt tnylegesen a Krisztus egyetemes egyhznak csak egyik rsze ll. Ez bizonyos rtelemben nincs ellenttben katholicitsval, brmennyi feszltsget jelentsen is azzal kapcsolatban. Mert a katholicits voltakppen sohasem mennyisgi, hanem minsgi jelleg. Dnt ismrve (amint lttuk) az, hogy valban biblikus-e. Ha az, akkor katholikus – ha mg oly kevesen llnak is mgtte; ha nem az, akkor nem katholikus – ha mg annyi hve van is. nmagban sem a rgisg, sem az elterjedettsg nem igazolja valaminek az egyetemes rvny igazsgt. Legfeljebb szemllteti – de csak akkor, ha minsgileg igazolst nyer az Isten Igje szerint val volta. A reformtus hitvallsnak ezt a minsgi rtelemben vett katholicitst mennyisgileg, terletileg s llekszm szerint az egyetemes keresztynsgnek csak egyik rsze ismeri el s kpviseli. Ezt nagyon jzanul s relisan kell ltnunk.

Ebben a tnyben tkrzdik egyfell a Krisztus egyetemes egyhznak konkrt valsga, msfell a keresztynsg fjdalmas sztszaggatottsga.

Krisztus egyetemes egyhza konkrt helyi, tartomnyi, orszgos egyhzakban, gylekezetekben l, amelyek minsgileg az egsz egyhzat, a Krisztus testt jelentik meg s kpviselik. Az egyhz katholicitshoz hozztartozik, hogy nincs helyhez s idhz ktve; de mint ezen a fldn l egyhz, mindig konkrt helyeken s meghatrozott trtneti helyzetekben jelenik meg, s gyakorolja funkciit, gy a hitvallst s a szksghez kpest a hitvalls-alkotst is. A hitvalls – mint hosszabb-rvidebb hitvallsi szveg vagy hitvallsi irat – szerkesztse ltalban akkor vlik aktuliss, amikor az egyhz krben felmerlt tvtanokkal, az Isten igaz ismerett s tisztelett elhomlyost, megront tvhittel s eltvelyedsekkel szemben rszletesen s hatrozottan fel kell mutatni az Ige igazsgt. gy a hitvalls az Ige irnti engedelmessg aktusa a tvhitben s tvtanban jelentkez engedetlensggel szemben. mde ezt a hitismeretet s engedelmessget az egyetemes keresztynsgnek csak egyik rsze vllalja s vallja a magnak abban a formban, ahogyan azt egy-egy hitvalls megfogalmazza.

Ez a „rszlegessg” visszatkrzdse annak a fjdalmas tnynek is, hogy az egyetemes keresztynsg a meghasonlottsg, a hitvallsokra vagy felekezetekre szaggatottsg llapotban van. A reformcinak az a kezdeti remnysge, hogy az egsz keresztyn egyhz az Isten Igje szerint megjul, nem vlhatott valra. St a rmai katholicizmus, kivlt tridenti zsinatval, a legmerevebben elutast llspontra helyezkedett a reformci idejn jra felismert evangliomi figazsgokkal szemben. (A reformtori rselvvel szembelltotta a Szentrssal egyenl tekintlynek elismert „hagyomnyt”, ksbb pedig a „ppai csalatkozhatatlansg” dogmjt is; a reformtori kegyelemtannal pedig as Krisztus dicssgt elhomlyost, a Szentrstl lesen elt dogmit s skramentlizmust helyezte szembe.) gyhogy az Isten Igje szerint reformlt egyhz szmra lehetetlenn vlt az, hogy a rmai egyhzat Krisztus igaz egyhznak tekintse. Mindamellett a reformtorok s hitvallsaink sem vontk ktsgbe, hogy amennyiben a rmai katholicizmus krben is hirdetik a Krisztus evangliomt, s kiszolgltatjk a kt igaz skramentumot is: br sok tvedssel elbortva, de bizonyos mrtkig ott is jelen van a Krisztus egyhza. A reformtus hitvalls – minden szksgkppeni ellentt mellett is – egynek tudja magt mindazzal, ami akr a Tridentinum eltti, akr a Tridentinum utni rmai katholicizmusban valban a Szentrs szerint val igaz keresztyn tants s let. De mindazzal szemben, ami nem a Szentrs szerint val, nem sznhetik meg tiltakozni, felmutatva az Ige teljesebb s tisztbb ismerett, nmagra nzve is hallosan komolyan vve a „semper reformari” bibliai parancst mind a tan, mind az let szempontjbl.9 Egszen j s sokkppen gretes stdiumba lpett az evangliumi keresztynsg s a reformcit be nem vev, de a „ppizmus” sok tvedsvel szembenll keleti orthodoxia kztti viszony klnsen az n. kumenikus mozgalom megindulsa ta. Jllehet a keleti orthodox egyhzak nem hagynak fenn ktsget az irnt, hogy messzemen kizrlagossggal nmagukat tekintik Krisztus igaz egyhznak, de az kumenikus egysgtrekvsekben val rszvtelk sok termkeny tallkozsra s folytonos interkonfesszionlis prbeszdre adott s ad alkalmat. Az Isten Igje szerint reformlt egyhz bennk is olyan mrtkben ismeri fel a Krisztus egyhznak jelenltt, amilyen mrtkben tantsuk s egyhzi letgyakorlatuk a Szentrs helyes magyarzsnak s alkalmazsnak bizonyul. Ami pedig az evangliomi keresztynsgen belli klnbsgeket illeti: a reformtus egyhz a lutheri s az anglikn keresztynsget nmagval egytt egy egyhznak: a Krisztus evangliomi egyhznak vallja. Nem kzmbs a reformci e hrom klnbz irnya kztti bels meghasonlsok irnt sem, de ezeket nem tekinti egyhzszakads jellegeknek, vagy eretnek tvelygseknek. Sem tantsukban, sem egyhzi letgyakorlatukban nem lt olyan mrv eltvolodsokat a Szentrstl, amikre „damnamus”-t volna knytelen mondani. Az egysget s bkessget keres testvri prbeszd viszonyban van velk.10 Isten kezben levnek ltja azt a lehetsget, hogy a bels ellenttek valamikor egy olyan kzs hitvallsban olddhatnak fel, amely nem elhallgatst vagy elkendzst, hanem egy magasabb szintzisben val felolddst jelenti majd a kztk lev klnbsgeknek, gyhogy mindegyik a maga addigi hitvallsnak kiteljesedst tallja meg az Isten jonnan meghallott Igjre kzsen rfelel j hitvallsban. Amg ez el nem kvetkezik, a hitvallsi klnbsgek az egy evangliomi egyhzon bell is megmaradnak, mint az Isten Igje irnti engedelmessg konkrt formi, amelyeken csak a Szentrs irnti teljesebb engedelmessg felttele alatt lehet majd tlmenni. Addig a reformtus egyhz hitvallsa csak mint reformtus hitvalls lehet evangliumi s katholikus is. Ha nem volna reformtus, akkor evangliumi s katholikus sem lehetne.

A II. Helvt Hitvalls, amikor cmirata szerint az „orthodox hit” s „a katholikus dogmk” kifejtst adja, cmiratban azt is felsorolja, hogy kik llanak mgtte. Azok kztt a sajtos trtnelmi krlmnyek kztt, amelyekrl majd a kvetkez szakaszban adunk rviden szmot, legelszr „a Helvetiban, Zrichben, Bernben, Schaffhausenben, Szentgallenben, a Rhaeti-Alpesek vidkn s a szvetsges kantonokban, valamint Mlhausenben, Bielben s a hozzjuk csatlakozott Genfben lev egyhzak lelkipsztorai” tettk magukv, rtk al s adtk ki „egyez rtelemmel” 1566. mrcius 1-i dtummal. Azutn hamar felsorakoztak mgje a tbbi orszgok reformtus egyhzai. A sktok mr 1566. szeptember 5-n tartott zsinatukon alrtk. A mi atyink Meliusszal az lkn az 1567-i debreceni zsinaton fogadtk el februr 24-n. A Tiszn tl s innen es akkori 17 egyhzmegye lelkipsztorai rtk al. Hamarosan bevettk azutn a dunamellki s duntli tjak eklzsii is, kivlt a trk hdoltsg alatti terleteken. Ez a hitvalls azutn a magyarorszgi reformtussgnak olyannyira szimbolikus iratv lett, hogy szzadokon t (egszen 1881-ig) orszgos trvnyeinkben is „elvt hitvalls evanglikusoknak” neveztk ket. A lengyel reformtusok csekly vltoztatssal „lengyel hitvalls” (Confessio Polonica) nvvel tettk magukv 1570-ben kt tartomnyban, ksbb egyebtt is. A francik a maguk Klvintl szrmaz korbbi hitvallsa (a Confessio Gallicana) mellett 1571-ben ismertk el. Br ezekhez hasonl hivatalos nyilatkozat s formlis elfogads sem Anglia, sem Nmetorszg, sem az szakamerikai Egyeslt llamok reformtus egyhzai rszrl ltalban nem trtnt s br egyhzjogi rtelemben sok orszgban, sajt szlfldjn is hatlyon kvl helyeztk: a Heidelbergi Ktval egytt ez a legelterjedtebb s szellemi-lelki rtelemben a legelismertebb reformtus hitvallsi irat, aminthogy mr a dordrechti zsinat (1618–19.) is ezt a kettt minstette a legegyetemesebb reformtus hitvallsnak. Klskppen sok orszgban httrbe szorulhatott a hazai hitvallsokkal szemben, st a sajt hazjban is hontalann vlhatott – lelkikppen mgis mgtte ll, hite egyik legklasszikusabb kifejezsnek tekinti s lnyegben azonostja magt vele a legtbb reformtus egyhz.

A tovbbiakban mg ltni fogjuk, milyen egyb korltai is vannak a reformtus hitvallsoknak ltalban, a II. Helvt Hitvallsnak klnsen. Itt mg csak annyit jegyezznk meg, hogy ebben a vonatkozsban is megismtldik, helyesebben visszatkrzdik a legmagasabb igny s a legteljesebb ignytelensg tallkozsa. A reformtus egyhz – eltekintve bns mulasztsaitl s vtkes elfelejtkezseitl, amik szintn minden idben kzrejtszhattak abban, hogy sokszor nem becslte meg kellkppen atyi vallsttelt – azrt is kezelhette sokszor jobb sorsra rdemes s igen rtkes hitvallsait is bizonyos nagyvonalsggal, mert nem a maga fogalmazsainak, hanem egyedl Isten Igjnek akart rvnyt szerezni. Viszont hitvallsos megjulsai idejn, gy hihetleg a jelenben is, j rmmel s bnbnattal eszml magra, jra megtanulja helyesen rtkelni s hasznlni hitvallsait is, mint amelyekben a Krisztus egyetemes egyhza egyik rsznek (annak a rsznek, amelyik maga!) ppen az Isten Igje irnti konkrt engedelmessge jutott pldaszer kifejezsre s kilt ma is a mi mostani, az akkorihoz hasonlan konkrt engedelmessgnk utn.

5. Minden egyhzi hitvalls egy sajtos trtneti helyzetben keletkezik. ltalban olyankor, amikor a tvhit, a tvtanok s tvelygsek az egyhzon bell jelentkeznek s velk szemben az egyhzi igehirdets, tants s let tisztasga rdekben elkerlhetetlenl szksgess vlik a hit igazsgainak hatrozott, vilgos felmutatsa; amikor a hit egysgnek, tisztasgnak megromlsa folytn az egyhz-szakads veszlye fenyeget; amikor meg kell mutatni, hogy a tan s let szempontjbl mi az Isten Igjnek legfbb zenete s mi a helyes engedelmessg az elhatalmasodott vagy ksrtsknt jelentkez engedetlensggel szemben. ltalban minden hitvalls ilyen harci helyzetben szletik: a hitbeli engedelmessgnek a hitbeli engedetlensggel vvott harcban. A hitvalls mindig kiemelked egyhztrtneti dokumentum is: az egyhz felels dntse egy meghatrozott trtneti helyzetben. gy azutn mindegyik hitvallsnak megvannak a maga klnleges trtneti krlmnyei, amelyek keletkezst s konkrt cljt megvilgtjk, sajtos tartalmi s formai alkatt kzelebbrl meghatrozzk s a hitvallst egszben s rszleteiben trtnetileg rthetv teszik, rthetv annak a sajtos hitvall helyzetnek a feltrsval, amelyben keletkezett. De ez egyttal azt is jelenti, hogy mindegyik hitvalls magn viseli kora blyegt, mindegyiknek megvannak a trtneti korltai.

A II. Helvt Hitvallsrl ebben a vonatkozsban a kvetkezket kell rviden elmondanunk: III. Frigyes pfalzi vlasztfejedelem (akinek a Heidelbergi Kt keletkezse krl is oly nevezetes szolglat jutott osztlyrszl) 1560-ban a reformci klvini irnya fel fordult. gy hitsorsosaival egytt maga is hamarosan abba a fenyeget helyzetbe kerlt, amely az akkori nmet birodalomban mindazokra a protestnsokra vrt, akik nem voltak hajlandk a lutheri rvacsoratant elfogadni.11 Fjdalommal ltta, mennyi mltatlansg, szenveds s ldztets ri a reformtusokat amiatt, hogy az 1555-i augsburgi vallsbke csak a luthernusokra s a rmai katholikusokra terjed ki, mert csak ezeket ismerte el a maga terletn. Mr attl lehetett tartani, hogy az 1566-ra egybehvott birodalmi gyls a pfalzi fejedelmet is kirekeszti a vallsbke oltalmat ad hatlya all. Teht III. Frigyes igazolni akarvn a birodalmi gyls eltt, hogy a reformtus egyhz s tantsa megegyezik az apostolokval s nincs kze semmifle szakadrsghoz s eretneksghez: 1565 vge fel a genfiekhez s Bullingerhez fordult, ennek a clnak megfelel, ttelek s ellenttelek formjban szerkesztett iratot krve tlk. Ekkor vette el Bullinger a maga vekkel azeltt megrt hitvallst12 s azonnal elkldtte Heidelbergbe, ahol az rendkvl lelkes fogadtatsra tallt, gyannyira, hogy nmet nyelvre val lefordtst s kinyomtatst szorgalmaztk. Ez a meglepen kedvez fogadtats egy csapsra eldnttte azt a krdst, amelyben addig a svjciak nem tudtak dlre jutni. Ugyanis a reformci szzadnak hatvanas veiben Helvciban mr egsz sor hitvallsi iratra lehetett visszatekinteni, amelyekben az elretr s megszilrdul reformci – a fennforg krlmnyek s szksgletek szerint – az evangliomi hit igazsgait sszegezte.13 Ezek kzl azonban egyik sem ltszott alkalmasnak arra, hogy a birodalmi gyls eltt a helvt reformtusok kzs hitvallsaknt bizonytsa a reformtus egyhz igazt. Bzk egy reformtus zsinat sszehvsra gondoltak, amelyik hivatva lett volna azt megszvegezni. Msok, gy maga Bullinger is, arra gondoltak: elg sok rgebbi hitvallsuk van mr s ezek valamelyikt vegyk kzs alapul. Minthogy azonban Pfalzban olyan nagy elismerssel fogadtk Bullinger addig mg nyilvnossgra nem hozott iratt s ennek a helvt egyhzak rszrl val megerstse s publiklsa is kvnatoss vlt: ez adott kzvetlen indtst arra, hogy bullinger hitvallst a zrichi utn a tbbi szvetsges kantonok egyhzai s behatan megvizsglvn, a maguknak fogadjk el. sietni kellett: a pfalzi fejedelem kancellrja a birodalmi gyls kzeledte miatt klnsen srgette a dolgot. Zrich s krnyke utn Bern s krnyke zrkzott fel. A genfiek (Bza s Colladon) szemlyesen mentek Zrichbe, hogy alrsukkal hozzjrulsukat adjk. Schaffhausen s Mlhausen csatlakozst lovas kldnc (Zwingli veje) hozta. Szentgallen, Chur s Biel szintn levl tjn fejezte ki egyetrtst. Csak Bzel ellenkezett: vezet lelksze a lutheri irnyhoz hzott s elegendnek tartotta az 1536-bl val I. Helvt Hitvallst. (Bzel formlis csatlakozsa nem is trtnt meg hamarbb, mint 1642-ben.) De a helvt reformtusok tlnyom tbbsgnek hozzjrulsa biztostva volt. Ami pedig a tbbi orszgokat illeti, Bullinger mr korbban is mltn utalhatott a pfalzi fejedelemhez rt levelben arra, amit azutn a kiadott hitvalls elszava is megismtelt, hogy ez a hitvalls megegyezik nemcsak az apostoli egyhzval, hanem Krisztusnak Nmetorszg, Franciaorszg, Anglia s ms orszgok sszes egyhzaiban l, igaz hitvallinak vallsttelvel. Messzemenen igazolja ezt az a valsgos diadalmenet, amelyet a II. Helvt Hitvalls a megjelense utn oly rvid id alatt megtett.

A II. Helvt Hitvalls keletkezsrl mindenesetre tallan mondja Bhl, hogy „nagyszeren reformtus mdon” trtnt.14 E hitvalls trtnetnek s jelentsgnek legutbbi mltati pedig joggal llaptjk meg, hogy „bizonyra egy msik hitvallsnak sincs ilyen klns trtnete”.15 De tegyk mell mg Courvoisier-nek az 1566-i francia fordts mostani j kiadjnak ezt a meggondolkoztat nyilatkozatt is:

Mint minden ms hitvalls, a Helvt Hitvalls is magn hordja kora blyegt. Az egyhznak arra az idre vonatkoz vallsttele, amikor megjelenik. Az akkor feltr gondok vetletekppen gy proklamlja az rk evangliumot, ahogyan azt abban a korban az akkor lk hallottk s proklamltk. Ez teszi a hitvallsokat oly knnyen brlhatkk. Nem nagy fradsgba kerl sem a gynge pontjaik kimutatsa, sem annak bizonytsa, hogy dtumhoz kttt dokumentumok. A hitvallsok alapjn meg lehetne rni az egyhz gyngesgeinek s nyomorsgnak trtnett! De ez nem sokat szmt annak, aki Pl apostollal egytt tudja, hogy Isten ereje az ertlensgben vgeztetik el… A hitt megvall egyhz kompromittlja magt: teljesen elktelezi magt vallsttelben. Mr pedig a hitnket nem vallhatjuk meg anlkl, hogy a bnnket meg ne vallannk… Nyilvnvalan van egy mdja annak, hogy ne tvedjnk – s ez az, hogy semmit sem mondunk. Nem hisszk, hogy ilyesmi lehetne az egyhz eszmnykpe. S felvethetjk magunknak azt a krdst: hol volnnak a mi egyhzaink, ha a XVI. szzadban nem tettek volna vallst hitkrl s nem hagytk volna rnk annak bizonysgt – hozzszmtva mindazokat a vitathat elemeket is, amelyek ezzel egytt jrnak.”16

....

 

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!