JDS APOSTOL LEVELE Imre Ern lelksz
JDS LEVELNEK MAGYARZATA
rta: Imre Ernõ lelksz
Bevezets
A levl szerzõje.
Az jszvetsgben tbb Jds is szerepel. A szerzõ azt rja magrl, hogy õ Jakab testvre. Mivel abban az idõben nem volt ms Jakab, akit nem kellett megklnbztetni a tbbi hasonl nevû egyhzi szemlytõl, egyedl az r testvre, a jeruzslemi gylekezet igen tekintlyes vezetõje, gy a levlr Jdst az r legkisebb fitestvrnek kell tekinteni. Ismeretlen szerzõ, felttelezse valsznûtlen: egy nvtelen szerzõ semmi esetre sem rejtõztt volna olyan egyhzi szemly neve mg, aki maga is arra knyszerlt hivatkozni, hogy a tekintlyes Jakab testvre.
A levl clja.
A levl clja az egyhznak adott egysges hit megvdse minden rontstl: a gylekezetekbe belopzkodott hamis tantk leleplezse; figyelmeztets arra, hogy a tvtantk rossz pldamutatsa nyomn jelentkezõ fktelen rzkisg, anyagiassg s szthzs Isten slyos tlett vonja maga utn; vgl a szabados, gnosztikus tvelygssel szemben az egszsges kegyessg gyakorlsra, helyes magatartsra ints.
A levl keletkezsi ideje.
A levl keletkezsi ideje a 70–79-es vek idõszaka. E feltevs mellett szl a levl egsz tartalma, az apostolok emltse, mint akik mr nem lnek (3.7. v.) egyes kifejezsek, mint Jzus Krisztus monos desqots, vagy ogits pistei, vgl az, hogy utals sincs benne zsid keresztynek s pogny-keresztynek kztti megklnbztetsre. A 90. vnl ksõbbi idõpont viszont azrt nem lehetsges, mert Jds gy idz Hnk knyvbõl, mint a tbbi azonos tekintlyt lvezõ testamentumi knyvbõl, holott a 90-ben rgztett szvetsgi knonban mr nem szerepelt.
A levl jellege.
Jds levele nem annyira levl jellegû, mint inkbb az egsz keresztyn egymshoz intzett intelem s srgetõ felhvs.
A levl tartalma.
1– 2 dvzls
3– 4 Az egyhznak adott egysges hit vdelme
5– 7 Isten tlõ r
8–16 A tvtantk leleplezse
17–23 Az egszsges hitbõl fakad tennivalk
24–25 Doxolgia
Irodalom.
Ld. a Jakab levele Bevezetsnek a vgn.
Jd. I. RSZ
Jd. 1,1–2. „dvzls”.
A Jzus Krisztussal val szolglati ktelk rtkesebb minden vrsgi s egyb emberi kapcsolatnl. Jds azzal is kezdhette volna a levelt, hogy g vr szerint testvre az rnak (Mt 13:55), ehelyett azt hangslyozza, hogy lett az dvztõ szolglatra szentelte. A szolglat ppgy lethivats volt a szmra, mint az apostolok szmra (ApCsel 1:14; 1Kor 9:5).
A levl cmzsben nincs kzelebbi meghatrozs: mindenkinek szl, aki Isten szeretett Krisztus vlsgban megtapasztalta, teht az egsz egyhznak, elsõsorban azoknak a kis-zsii gylekezeteknek, amelyeknek az 1–2Pt szl.
Az olvask nehz helyzetkben mindennl jobban rszorulnak Isten irgalmra, bkessgre s szeretetre.
Jd. 1,3–4. „Az egyhznak adott egysges hit vdelme”.
Isten szolgja nem teheti azt, amit akar, hanem azt kell cselekednie, amire Isten Lelke indtja. Jds eredetileg a kzs dvssgrõl akart rni az olvasknak, a Szentllek viszont arra indtotta, hogy a gylekezetekben tmadt veszedelemmel s az abbl add konkrt feladatokkal foglalkozzk. Idõszerû feladatok helyett ltalban a kegyessggel foglalkozni: engedetlensg. A legfontosabb feladat a szentek kzssgnek, az egyhznak adott egysges hit vdelme minden rontssal szemben.
A Jzus Krisztus vltsgrl vallott rossz teolgia s igehirdets nyomban megromlik a gylekezetek lete. A tvtantk nem szentek, hanem „bizonyos emberek”: nem Isten elhvsa folytn tartoznak az egyhzhoz, csak belopztak a gylekezetekbe. Nem az let knyvben van berva a nevk, hanem a krhozatra van elõjegyezve (Lk 10:20; Zsid 12:23). Etikai rtelemben istentagadk: gy lnek, mintha nem volna Isten.
Jd. 1,5–7. „Isten tlõ r”.
Isten rgi tletei rk pldk arra, hogy nem hagyja bntets nlkl a bûnt. A kivlaszt s megtart kegyelemben rszestett Izrael npe sem vtkezhetett bntetlenl: amikor elprtolt, hallos tlet al kerlt (Num 4:35; m 3:2). Az isteni kivltsg, a naponknt megtapasztalt kegyelem sem mentette meg az tlettõl, ami nem azonnal, de a maga idejben flelmetesen bekvetkezett.
Az Isten ellen fellzad hatalmas gi teremtmnyek, az angyalok sem kerlhettk el az tletet (2Pt 2:4). Az, hogy magas mennyei mltsgot viseltek s a mennyben lakhattak, nem biztostott nekik bntetlensget.
Sodoma s Gomora is elnyerte bntetst.
Jd. 1,8–16. „A tvtantk leleplezse”.
Abban remnykedni, hogy az egyhzban az egyhz ellen elkvetett bûnket Isten bntetlenl hagyja, egyszerûen lmodozs. A tvtantk abban bznak, hogy nem lesz tletk, holott pontosan gy vtkeznek, mint Sodoma s Gomora, termszetellenesen parznlkodnak, mint Izrael: Isten parancsaival nem trõdnek s Istent gyalzzk, mint a bukott angyalok (4–7; 2Pt 2:1).
A keresztynek az engedelmes angyalok pldjt kvessk. Mihly fõangyal nagy szharcot vvott az rdggel Mzes holt testrt: az rdg mr bukott gi hatalmassg volt, Mihly mgsem mondott r semmi rosszat, hanem Istenre bzta az rdg feletti tletet. A tvtantk azonban nem ismernek hatrt a gyalzkodsban. Nincsenek tisztban Isten hatalmval, az angyalok mltsgval, mgis kevlyen kromoljk õket. Egy dolog van, amihez jl rtenek, amit az llatok is tudnak: a nemi sztnk kielgtse. Csakhogy az krhozatba viszi õket (2Pt 2:11–12).
Akik a gylekezetben szeretetlenek, haszonlesõk s engedetlenek, azokra jajt kilttat az r. Hrom bibliai pldval bizonytja Jds, hogy a tvtantk vgsõ sorsa a krhozat lesz.
a) Olyanok, mint Kin: a gonosztl vannak, testvreiknek hallt okoznak (Gen 4:8; 1Jn 3:12).
b) Olyanok, mint Blm: csak az anyagi hasznot keresik s annak rdekben vtkezni is kszek (2Pt 2:15).
c) Olyanok, mint Kr: az egyhz hivatott vezetõi ellen lzadnak, lztanak, tekintlyket rontjk (Num 16).
A szent gylekezeti alkalmak megronti nem rdemelnek kmletet. Jdst felhbortotta az, hogy a tvtantk botrnyos viselkedse miatt rvid idõ alatt lehetetlenn vlt az eleinte rvacsoraosztssal egybekttt szeretetvendgsgek megtartsa; egyltaln nem trõdnek a szeretet gyakorlsval, a szegnyekkel, csak lakmroznak, magukat hizlaljk. Kzben lelkiek tekintetben semmit sem adnak: tartalmatlanok, resek, mint a kdfelhõ, gymlcstelenek, mint a kiszradt fk. Olyanok, mint azok a csillagok, amelyek sem fnyt nem adnak, sem irnyt nem jellnek s haszontalanul hullanak bele a vilgûrbe. Annyit rnek, mint a tenger hullmai, amelyek a tengerbe kerlt hulladkot partra sodorjk s a partot beszennyezik.
A hagyomny nem azonos rtkû Isten igjvel, illusztrlsra mindenesetre alkalmas. Jds nokh apokrif knyvbõl szemllteti azt, hogy Isten vgrehajtja az elõre megjvendlt tletet. Az tletre rkezõ Istent tzezerszmra ksrõ angyalok serege az ellenllhatatlan isteni erõt rzkelteti. A tvtantk ezt a hatalmas Istent s az õ hatalmas angyalait merszelik kromolni! Ez a vakmerõsg gnosztikus vons: lenzik az szvetsg Istent, az ltala teremtett anyagi vilgot s az Õt szolgl angyalokat.
Aki az igazi elvtõl eltr, az elvtelenn vlik s semmit sem kap meg abbl, amire vgyik. A tvtantk, amikor gnosztikus s nikolaita hatsok nyomn elfordultak Krisztus igazsgtl, azt remltk, hogy szabad, boldog emberek lesznek s gazdagon, anyagi bõsgben lhetnek. Ahelyett, hogy ezt elrtk volna, rkk zgoldnak, panaszkodnak s elvtelen hzelgõk mdjra viselkednek. Akitõl hasznot remlhetnek, az elõtt hajlonganak. Mivel embereknek igyekeznek tetszeni, Isten szolgi nem lehetnek (Gal 1:10).
Jd. 1,17–23. „Az egszsges hitbõl fakad tennivalk”.
Az egyhz nem nzheti ttlenl a gylekezeteket ront tvelygst, de csak szablyszerûen kzdhet ellene (2Tim 2:5). A szablyszerû kzdelemben az az egyhz elsõ dolga, hogy Isten igjt kezbe vve megerõstse magt. Az elsõ tekintetet az rra s az Õ igazsgra kell vetni, nem az ellenflre. Ez a gyõzelem fel vivõ ton az elsõ lps. Az igbõl kiderl, hogy a tvtantk fellpsben elõre meghirdetett jvendlsek teljesednek be, nem vratlan, meglepõ dolog trtnik.
Msodik lps: a tvelygõk s cljaik trgyilagos megtlse. Alaposan kell ismerni õket s tudni, honnan mertik tantsaikat. Ha az igbõl jobbat tant valaki, annak engedni kell. Jds azonban ismeri a tvtantkat: nem Isten Lelke van bennk, nincs kzk Isten igjhez. Isten Lelke helyett testk kvnsgai irnytjk õket, mgis mindenki msnak flbe helyezik magukat: kvetõikbõl ecclesiolt alaktanak az ecclesiban, ami ugyancsak gnosztikus vons bennk. Az egyhzszakads, a gylekezet egysgnek a megbontsa sohasem a Szentllek indtsra trtnik, hanem mindig a test kvnsgnak a gymlcse. A Szentllek az egyhz, a gylekezetek egysgt munklja. Krisztus teste egy, Krisztus Lelke is egy. Aki kiszakad Krisztus testbõl, az rzki ember, aki Isten Lelke nlkl a test kvnsgainak az tjra lp. Az egyhz egysgre fltõ szeretettel kell vigyzni (3; Ef 4:3–5.16; Tit 1:9).
Harmadik lps: az egyes tagoknak jobban be kell plnik a gylekezetbe. Meg kell erõsdnik a szemlyes hitben, ami nem egyni, akrmifle hit, hanem az, amit Isten Szentlelke a szentek kzssgnek adott (4; Kol 2:7). A hit azrt szent, mert a Szentllektõl van, Istennel s egymssal szent ktelkbe fûz.
Negyedik lps: meg kell maradni Isten szeretetben. Az egyhzban fellpõ tvelygst sohasem szabad lebecslni, veszlyt lekicsinyelni. A tvelygs nagy ksrts az Isten szeretettõl val elszakadsra. Isten szeretete Istennek a gylekezetek irnt tpllt szeretett jelenti: atyai, megtart, megvlt szeretetnek az ldsait. Ha megmaradnak abban, Isten ldsaiban rszesednek tovbbra is; ha elszakadnak attl, krhozatra jutnak (Jn 3:16; 15:9–10). A gylekezetek fontos feladata gyelni, vigyzni, a hitben llhatatosan megllni (1Kor 16:13; 1Pt 5:8).
tdik lps: szntelenl meg kell emlkezni Jzus Krisztusrl, aki grete szerint visszajn a fldre, dicsõsgben jelenik meg s Isten irgalmassgt hozza az llhatatosoknak: Isten irgalmas tlett hirdeti majd ki az utols tletben (Mt 25:34).
Hatodik lps: az ingadozk irnt irgalmas szeretetet kell gyakorolni. Nem szabad megszgyenteni, el tasztani õket az csak megkemnyedsre vezet. Meg kell reztetni velk azt, hogy a gylekezet nem mond le rluk, szereti õket s javukat akarja. Irgalmasan sznni kell õket gyengesgk, bizonytalankodsuk miatt, s mindent el kell kvetni annak rdekben, hogy a gylekezet kzssgben megmaradjanak.
Hetedik lps: nemcsak az ingadozk, hanem a teljesnek ltsz tvelygõk megmentsrt is fradozni kell. Vannak a gylekezetben, akik mr rszt vesznek a tvtantk fertelmes bûneiben, mr megperzselte õket a bûn tze. Ki kell õket ragadni a tûzbõl, de mikzben mentõ szeretettel kzelednek feljk, vigyzni kelt, utlni kell mindent, aminek kze volt az elkvetett bûnkhz. A bûnst azonban szeretettel kell kezelni. A helyes egyhzi magatarts: kemny tlet a bûn felett, de irgalmas szeretet a bûns ember irnt (7; Ef 5:7; 1Thessz 5:22).
Jd. 1,24–25. „Doxolgia”.
Jzus Krisztus egyhza a jelen kzdelmeket egytt ltja a szmra elksztett boldog jvendõvel. Remnysggel tekint elõre. Minden kzdelmhez, szolglatnak betltshez az ad erõt, hogy Isten oltalmaz, megtart, most s mindrkk dicsõsges r.
|