Rm. XIII. RSZ
Rm. 13,1–7. A felssg irnti engedelmessg.
A 12:21 s a 13:8kk. szoros sszefggse rgta szlelt exegtikai tny: kzs tmjuk az agap. gy a 13:1–7 bizonyos rtelemben „kitr”, de szksgszer, mert a szeretet s jog viszonyrl mondottak elkerlhetetlenl vetik fel a keresztyn embernek a felssg irnti viszonyval kapcsold krdseket, klnsen a Birodalom fvrosban, egy vegyes tpus gylekezetben. Pl nem akar itt mindenron jat mondani: mrskelt rabbinus krkben a zltk lzadsa, jzan egyhzi krkben a pneumatikusok anarchizmusa ellen hasonl rvekkel tiltakoztak. A rszlet tartalma az, hogy a szeretet nem teszi problematikuss, hanem engedelmesen elismeri a felssg isteni rendeltetst erre az enra nzve abban, hogy megvja a vilgot attl, ami a stni erk aktivitsa miatt llandan veszlyezteti: a koszba val visszazuhanstl. Plnak ez a tantsa azrt btor erklcsi tett, mert kora mveltsgnek ismeretben is vllalja azt, hogy Jzus egyszer tantsnak (Mk 12:13kk. par.) alzatos gyakorlati magyarzja legyen (tves az a szemllet, hogy a Rm 13:1–7 idegen testknt van benne az e krdsben teljesen kzmbs jszvetsgben). De btor erklcsi tett azrt is, mert theologiai vagy filozfiai csemegk tlalsa helyett az akkori vilg „lojlis” elemeihez csatlakozik, s ez nem npszer szerep. A szeretet parancsnak forradalmi meghirdetse utn minden idk viszket fl egyhzi krei mersz ellenzkisget vrnnak el az egyhztl; amikor Isten egszen mst zen, – viszont perverz mdon szolgljk ki azokat a politikai tendencikat s erket, amelyekre a trtnelem Ura hatrozottan nemet mondott. E ksrts lttn a prftai igehirdets klnleges sllyal van hivatva arra, hogy a kijelent Isten szavnak hsges tolmcsolja legyen, akr a npszertlensg vllalsval is. Mg csak annyit, hogy a rszletnek a Jel 13-mal val egybevetse azrt helytelen, mert itt flreismerhetetlenl a konkrt trtnelmi felssgrl van sz, ott pedig egy olyan apokaliptikus jelensgrl, amelynek egyes vonsai fldi llamokban jelentkeztek s jelentkeznek ugyan, de a jelensg a maga egszben a fldi trtnet folyamn nem jelentkezhetik.
A felssg irnt, isteni rendeltetsre val tekintettel, minden ember engedelmessgre van ktelezve (1–2). A ktsz nlkli kapcsols j tartalmi egysget vezet be. Ennek alanya a legtfogbban fogalmazdik, a keresztynek is beletartoznak. A fldi felssg flttnk ll (exousiai hyperechousai), valamennyi Isten akaratbl jn ltre, s Isten intzkedse az is, hogy fldi letnk olyan sokrten fondik ssze ezekkel. Egyni javunk s a vilg rendje egyarnt megkvnja ezt, ezrt az exousia elleni tmadst Isten nmaga elleni lzadsnak minsti, s tletvel sjtja. Az exousiai mgtt Pl kornak felfogsa szerint ktsgtelenl nagyobb hangsllyal llanak szemlyes szellemi erk (angyalok); de Pl itt nem ezekre utal: ezzel csak az engedelmessg konkrtsgt gyengten.
A fldi hatalom isteni rendeltetse a j rvnyestse s ennek rdekben a gonosz bntetse: ezt a keresztyn ember nemcsak msokra, hanem magra nzve is kteleznek ismeri el (3–5). Brmilyen formt ltsn a trtnelemben az Isten rendelte felssg (archontes: llam, trsadalmi szervek), clja a gonosz elleni harc, gy nem kelthet flelmet azokban, akik a jt cselekszik, mert a jt a felssg jutalmazza. Ez a legdvsebb „egybeess” a szeretet rk parancsnak s az exousia enhoz kttt funkcijnak vilga kztt: ez a keresztyn embernek szksgszerv teszi a bels egyezs alapjn (dia tn syneidsin) val engedelmessget. A klnbsg viszont abban van, hogy mg a szeretet ppen Istenre tekintve tudatosan lemond a rossz „megbosszulsnak” ignyrl, addig a fldi hatalmat a dolog termszetnl fogva maga Isten ruhzza fel a legszlesebb kr bntets jogval (ekdikos, machairan phorei: ouk eik azt fejezi ki, hogy „megvan a clja vele”).
A fldi hatalom irnti hls ktelezettsgnk jelkpes, de gyakorlati szksg okolta kifejezi is az adk: a keresztyn ember gy tekint az exousia szolglatra, mint „politikai istentiszteletre” (6–7). Az egyenes adk a templomi adomnnyal, az llami tisztviselk funkcija a templomi papsg szolglatval kerl beszdes prhuzamba (leitourgos lehet llami tisztvisel is, de az sszefggsben vilgos a szakrlis jelents). Ebben az sszefggsben adssgot adunk meg (apodidonai „szolgltats”, v. Mk 12:17), amikor a maga helyn „lerjuk” a felssgnek azt, amit ignyel tlnk: adt, vmot, – flelmet s tiszteletet.
Rm. 13,8–10. A trvny teljessge a szeretet.
A felssg irnti engedelmessg parancsa utn ismt bvl a kr: ember s ember egymshoz val viszonynak krdse kerl ismt sorra gy egyrszt ismt felvetdik a nomos krdse, msrszt a keresztyn let kzppontjaknt ismt az agap-ra irnyul a figyelmnk.
A szeretet parancshoz kpest minden „adssgunk” eltrpl: emezekkel ellenttben ui. amannak sohasem tudunk teljesen eleget tenni (8). Nem erklcsi ktelessgeink lebecslse az, ami itt elhangzik, csak annak megllaptsa, hogy azok lerovsa nem tartozik a kptelensgek vilgba. Egyedl a szeretet terlete az, amelyen soha nem lehetnk kszen (az ei m-vel val szerkeszts egy kiss anakoluthis: a vele kezdd mondatba nem hat t az opheilete imperativusi rtelme), de ez a megllapts nem elkedvetlenteni akar, hanem ppen igyekezetre serkenteni: akkor lnk helyesen, ha a szeretet soha meg nem szn parancsnak dinamikjban lnk, mert a felebarti szeretet meglse llt bennnket llandan sszefggsbe s kapcsolatba a trvny teljessgvel.
A trvny minden parancsolatnak clja, hogy megakadlyozzon bennnket felebartaink ellen brmi gonosz elkvetsben: a trvny tartalma a szeretet (9–10). Az Izrelnek adott trvny parancsolatai, de ha brhol brmin erklcsi parancs megfogalmazdik, amely mlt erre a megjellsre (ei tis entol), a msik ember irnti szeretetben foglaldik ssze, amelynek lnyege az, hogy tvol tartsuk a gonoszt embertrsainktl. Amirl teht a trvny beszl, brmilyen szavakkal, brmely szitucira nzve, – ami a trvny clja, amivel a trvny teltve van (plrma), amit hordoz, az a szeretet. Itt olddik meg az evanglium s trvny viszonya a Rm-ben.
Rm. 13,11–14. Az r eljvetele kzel van.
Az erklcsi intelmeket itt eszkhatolgikus „kilezsk” ersti meg. A keresztyn let erklcsi tartalmnak meglst az teszi srgetv, hogy Krisztus visszajvetele „szorongatan kzel jtt”. Akik hitre jutottak, s a keresztsgben (6. r.) kzssgbe kerltek Krisztussal, azoknak most a megdicslt Krisztus, a testt lett agap „tpusra” kell tvltozniuk.
A keresztyn ember a vilgkorszakok feszltsgben l, de ezek viszonya is mozgsban van. Ezt ismerte fel a gylekezet, s ebbl kell levonnia a gyakorlati kvetkeztetst erklcsi letfolytatsban (11–12). Ami elhangzott, azrt ktelez (kai touto ilyesflekppen egszthet ki), mert a gylekezet tisztban van az dvtrtneti helyzetben bekvetkezett vltozssal. Ez szmra felismert alkalomm lett, ezrt a siet id srgetsnek megfelelen kell lett is folytatnia. Meg kell tanulniuk, hogy a megtrsk ta eltelt id sem jelentktelen: ma kzelebb van hozzjuk a visszatr r, mint akkor volt. Az jszaka, a mostani en, a bn meghatrozta vilgkorszak, vge fel siet; a nappal, az eljvend en, Krisztus dicssge vgs kibontakozsnak vilgkorszaka srget kzelsgbe kerlt a gylekezethez.
A parousia kzelsge risi feszt er: hihetetlen mrtkben aktuliss teszi azt, hogy letnk a megdicslt r letnek hasonlsgra formldjk t (13–14). A keresztyn etika egyetlen parancsa ez: „Lgy az, aki vagy a Krisztusban!” Ennek negatv oldala az, hogy nem „ddelgetjk” a mostani vilgformhoz tartoz testnket, amely a Krisztus valsga ellen tr indulatokat tmaszt bennnk. gy lnk benne abban a folyamatban, amelyben szntelenl szaktunk a mostani en „dolgaival”, s az eljvend en fegyvereivel harcolunk ennek gyzelmrt, mint akik ismerjk a jvend en harcosaihoz mlt magatartst is.
Rm. XIV. RSZ
Rm. 14,1–12. A gylekezetben mindenki a Krisztus.
Szemlyesebb vlik a hang: az ltalnosabb tant rszek utn Pl a gylekezet egyik konkrt krdsre tr r. Ez a gylekezethez val viszonya miatt rendkvli gesztusnak szmt, ezrt a tantst nagyon tartzkod formban kzli. Zsids-aszktikus s ezzel ellenttes libertinus nzetek tkznek a gylekezetben, ezrt Pl arra figyelmezteti a gylekezet tagjait, hogy eltr etikai felfogsuk ellenre is azonos a „sttusuk”: valamennyien Krisztusi, ezrt nem tlgetnik kell egymst, hanem elfogadni a msikat, egyelre gy, amint van.
Ha a keresztyneknek a hv letfolytatsrl rszletkrdsekben eltr nzeteik is vannak, ez nem alap arra, hogy ne tekintsk egymst egy Atya gyermekeinek, testvreknek (1–4). A gylekezet tagjainak tbbsge az ersek kz tartozhatik; ezek evs-ivs krdseiben teljesen szabadok. Pl az ellenkez nzeten levket, akik magatartsuk indtkait valamiflekppen elletkbl hozhattk magukkal, hitben ertleneknek tartja. De azt nem ismeri el, hogy egy ilyen klnbsg alap lehet annak a ktsgbevonsra, hogy a msiknak is kze van a Krisztushoz, vagy hogy brkinek beleszlsa lehetne abba: milyen viszonyban van Urval a msik, ha sok mindenben ms is a felfogsa, mint az v. Ha ez a felfogs lbrakap, akkor a gylekezet elemeire bomolhatik.
A gylekezet egysgnek a vlemnyklnbsgek ellenre val hangslyozsa nem hitbeli lazasg, hanem egy kzs alap felttelezsre pl: brki brmit tesz a gylekezetben, ezt az rrt teszi (5–8). Van, aki hite alapjn klnbsget tesz nap s nap kztt; van, aki hasonl okokbl az tkezs tern szortja magt korltok kz; van, aki mindezekben teljesen szabad. A lnyeg az, hogy mindenki legyen meggyzdve arrl: ilyen vagy olyan magatartsval Krisztus gyt viszi elbbre, mert ennek a szolglatnak sokfle mdja lehet, s ezek nha ltszlag ellentmondsban is vannak egymssal. A dnt felttel az, hogy mindenben, let s hall krdseiben, teht fldi letnk hatrkrdseiben is Krisztus uralma alatt vagyunk.
Aki a gylekezetben mg testvrt tlgeti, vagy ppen semmibe sem veszi, az az eljvend r tlett nem veszi komolyan (9–12). A mondottak nagyon valsgos alapja Jzus halla s feltmadsa. Ha az r lk s holtak fltt, akkor semmi helye annak, hogy testvreinket tlgessk. Elg mindnyjunknak az, hogy tulajdon letnkrl adjunk szmot. Az r dicssgnek kinyilatkoztatsa kzel van: mindegyiknknek arra a szmadsra kell felkszlnnk, amelyre ez ktelez bennnket (zs 49:18; 45:23).
Rm. 14,13–23. A hitben ersek szabadsga s a gyengk irnti felelssge.
Az ersek figyelmt irnytja Pl a keresztynsg lnyegre. vja ket attl, hogy ezt mellkes krdsek miatt elhanyagoljk vagy veszlyeztessk. vja a gyengk lelkiismereti szabadsgt is, s itt a kzssgi erklcsnek megint olyan szablyt fogalmazza meg, amely az ltalnos emberi egyttls terletn is minden idkre szlan aktulis s rvnyes. Trelmnek alapja nem hitbeli kzny vagy relativizmus, hanem a msik ember szemlyisgnek komolyan vtele s megbecslse, akit sub specie crucis nz, teht felfogsnak alapja mlyen theologiai: sztriolgiai.
A keresztyneknek nem az a feladatuk, hogy tljk egymst, hanem az, hogy tekintettel legyenek egymsra (13). Isten a brja mindenkinek, neki tartozik szmadssal szemly szerint minden ember. Egyms tlse helyett teht arra igyekezzk mindenki (krinmen – krinate nehezen visszaadhat szjtk, krinein ketts rtelmvel: „tl; dnt”), hogy ne sodorja lelkiismereti vlsgba szabadsga fitogtatsval testvrt: ezzel ti. azt rheti el, hogy az illet klssges mdon kveti az pldjt, s megteszi bels meggyzds nlkl azt, amit a msik valban hitbl fakad szabadsga jegyben tett meg.
Nincsen nmagban vve tiszttalan tel, de aki lelkiismerete szavra tartzkodik valamitl, annak az gyakorlatban tiszttalan. Ezrt nem helyes ilyen esetekben szabadsgunkkal tntetni, hanem msok lelkiismerett kell tiszteletben tartanunk (14–16). Trgyi tekintetben Pl igazat ad az erseknek: llspontjukat maga is vallja, mert ez a Krisztusban kapott szabadsg igazi kvetkezmnye. he ennek tisztzsa utn nyomatkosan mutat r arra, hogy az ersek s gyengk viszonyban egszen msrl s sokkal tbbrl van sz: a msik ember lelkiismeretrl. Ha ennek a rovsra lnk a szabadsgunkkal, szeretetlen krkedsnkkel durvalelk mdon szomorsgot vltunk ki a msikbl, az lett is veszlyeztetjk (apollye ennl tbbet is jelenthet: „romlsba dnt vkit, vesztt okozza”), de Istentl kapott kincsnkkel botrnkozst idznk el azokban, akik a mi hibnkbl flrertik – akr a gylekezet tagjai, akr kvlllk-, s a mi vtknk szidalmazsa a mi hibnkbl istenkromlss vlik (v. 2:24).
Isten orszgnak igazi tartalmra kell figyelnnk, klnben csak rombolhatunk magatartsunkkal: az igazn szabad ember a szabadsgtl is tud szabad lenni, ha gy kvnja a msik ember dve s java (17–21). Isten eljvend orszga keresztyn letnknek jelenbeli valsga. Ezz teszi a Szentllek, amikor Isten rendjt (dikaiosyn), a teljes „psget” (eirn) s az igazi rmt (chara) teremti meg bennnk. Ha ezek szolglatban kvetjk a Krisztust, akkor Isten kedvtelssel” nzi az letnket, az emberek pedig nem mregetnek bennnket jogos gyanakvssal rendezetlen, tisztzatlan s rm helyett kesersget kivlt rmtelen, sanyar akadkoskodsunk miatt. Ezen az alapon ismtli meg Pl az evs-ivs krdsben mondottakat: a vgs cl a msok ptse, ezt pedig nem szolgljuk sem azzal, ha botrnkoztatunk, sem azzal, ha lelkiismerete ellenre kvetsnkre csbtunk valakit.
Az igazi szabadsg alapja a Krisztusban val hit: aki enlkl prbl a szabadsg tjn jrni, az a bn tjra tved (22–23). Ha van hitnk, semmi bajunk nem lehet abbl, ha nem tntetnk a belle fakad szabadsggal: elg az, hogy Isten eltt nyilvnval a hitnk s szabadsgunk. Aki gy l, annak gyis megvan a boldogsga abban, hogy hitbeli dntsvel bels egysgben l, s lelkiismerete nem krhoztatja tetteirt. Ezrt vakodjk attl, hogy meghasonlsba vigyen, s ezzel Isten tletnek tegyen ki msokat, akik a szabadsg tneteit akarjk produklni annak bels bizonyossga nlkl, hogy Isten valban ezt az utat mutatja nekik. Csak a hit bizonyossga lehet a szabadsg garancija: amit enlkl tesz az ember, az nem szabadsgrl tesz bizonysgot, hanem bnrl rulkodik,
Rm. XV. RSZ
Rm. 15,1–13. Fogadjtok be egymst.
Az elz gondolatkr folytatdik: a gylekezet tagjainak klnbsgeik ellenre megvalsul egysge kerl szba, az ersek s a gyengk utn a pognyokbl s a zsidkbl lett keresztynek „ellentborra” is alkalmazva. Az intelem alapja Krisztus megvlt tette, vgs kitekintse az eszkhatolgikus gret, amely srgetv is teszi. Krisztus megvlt tettt a krds szemszgbl sajtosan minsti Pl: azrt lett „a krlmetlkeds szolgjv”, hogy ezzel nyissa meg sajtos mdon az utat a pognyoknak az dvssgre, ahogyan az Izrelnek adott gretek szlnak errl. Ezrt az egyhza az a hely, ahol zsidk s pognyok teljes egysgben, klnbsg nlkl dicstik az Atyt, irntuk tanstott irgalmassgrt.
A gylekezet letnek alaptrvnye az, hogy mindig az a nagyobb felelssg, aki tbbet kapott: ezrt szl az erskhz a parancs, hogy tegyenek meg mindent a gyengbbek plsre, ebben is Krisztus pldjt kvetve (1–6). Pl az ersek mell ll oda lelkigondozi tapintattal akkor is, amikor helyzetkbl foly erklcsi adssgukra mutat r. A szabadsg ktsgtelenl nagy ajndka nem arra val, hogy nelglten maguknak tetszelegjenek benne, hanem a gyengk „kedvt kell keresnik” (areskein ktszeri hasznlata szjtk, a msodik esetben a jelents: „szolglatra lenni vkinek”). A gyengk ertlensgeinek elhordozsa persze nem megalkuvst vagy ppen nzeteik helyeslst jelenti: az irntuk tanstott trelem clja az, hogy gy jussanak el a helyes kegyessgre. Ebben is Krisztus a plda: sem a maga rdekt kereste, ha nem azrt lt, hogy magra vegye Isten gyalzinak szidalmait (Zsolt 69:10): ldozatos szeretetvel msok terheit hordozta el. Az rs szava a kijelents ltalnos termszetnek megfelelen a jvend nemzedkknek szl: ez a zsoltridzet Krisztus mai kvetinek ad btortst, az pldjbl merthetnk ert a helytllsra, hogy elhordozhassuk azokat a terheket amelyeket a gyengk irnti trelem r rnk, mert csak gy tudunk bizonyosak lenni arrl, hogy nem remnytelen a vllalkozsunk. Ezzel a segtsggel vlik lehetsgess az, hogy Krisztus gylekezetnek tagjai egyetrtsben, „egyhanglag” dicstsk helyes istentiszteletkkel az Atyt.
Krisztus ldozata arra tant, hogy nyissuk meg szvnket egyms irnt: gy tall a gylekezetben egymsra zsid s pogny, az gretek s az irgalmassg Istennek dicstsben (7–13). Elszr az ersek s gyengk tbort buzdtja Pl egyms irnti klcsns nyitottsgra. De Krisztus megvlt tettnek egy jabb minstse mutatja, hogy a „frontvonal” megvltozik: a gylekezet zsid s pogny eredet tagjai llnak szemben egymssal. A gyengk s a zsidkeresztyn rsz, az ersek s a pognykeresztyn tbor bizonyos egybeesse valszn, de itt mr ez nem jtszik szerepet az intelmek megfogalmazsban. Zsidk s pognyok egyttlse problematikus volt a rmai gylekezetben, mint ahogyan lttuk. Krisztus megvlt tettnek ezrt most ppen arrl a kvetkezmnyrl van sz; hogy a vilgtrtnelemnek ezt a minden msnl lesebb ellenttt hidalta t, kszblte ki (v. Ef 2:11kk.). lett Izrel szolglatban lte le: ennek a npnek a fia volt; trvnynek rendelte al magt, s egsz munkssgval megmaradt e np keretei kztt. Valjban ppen ezzel fesztette szt Izrel partikulrizmusnak a kereteit: gy vlt lehetsgess az, hogy Izrel letnek igazi rtelmt, azokat az greteket erstette meg, amelyeket Isten a pognyokra nzve adott npnek (Zsolt 18:50; Deut 32:43; Zsolt 117:1; zs 11:10). Valra vlhatott a prftai sz: az nevben remnykedtek s remnykednek a pognyok. Zsidk s pognyok egymshoz val viszonya az egyhzban az gretek mutatta eszkhatolgikus esemnyek tvlatban olddik meg, ezeket viszont csak a remnysg teheti a jelenben rvnyeslt haterv. Ezrt esik a zr ldsban a f hangsly a remnysgre: a hitben foly let tbbi mozzanata, az rm s a bkessg is ennek a tpll talaja, a Szentllek is a remnysget van hivatva ersteni bennnk.
Rm. 15,14–33. Pl apostoli kldetsnek fegyelme.
Vget r a levl trgyi rsze: az apostol visszagondol a levl egszre, s megszokott lelkigondozi tapintatval nyilatkozik rla. Kzte s a gylekezet kztt mindeddig nem volt szemlyes kapcsolat, ezrt van lehetsg flrertsekre: ezeket el akarja oszlatni Pl, mert azt szeretn; ha odarkezsig a gylekezetben mr helyes s kedvez kp alakulna ki rla s „az evangliumrl”. Ezrt alzattal kri elnzsket levelnek kemnyebb megfogalmazsairt, s rezteti velk, hogy rett kor keresztyneknek tartja ket. Ezen az alapon kzli velk terveit, s gy vonja be ket mindazokba a gondolatokba, amelyek Rmba kszldse kzben foglalkoztatjk.
Pl meg van gyzdve arrl, hogy a rmai keresztynek rettek a hitben: ha mgis erteljesebb hangot hasznlt velk szemben levelben itt-ott; erre apostoli meghatalmazsa alapjn rezte feljogostva magt (14–16). Jsgos voltuk (agathsyn csak a keresztyn szhasznlatban fordul el), a keresztyn ismeretben szerzett gazdagsguk s egyms intsre val alkalmassguk kzismert lehet: Pl maga is tanskodik itt e tulajdonsgaik mellett. Nem ezeket vonta ktsgbe, amikor nha. olyan megfogalmazsokat hasznlt, amelyek az sajtos igehirdetsi mdjhoz ugyan hozztartoznak, de a gylekezetet szemlyes ismeretsgk hjn prbra tehettk. Ennek az volt az oka, hogy felttlenl t akart nekik adni egy „szilrd tanhagyomnyt” (epanamimnskein rabbinus kifejezs megfeleljnek szmt, msz egy: bizonyos halkh tadsra), mivel , akit az r az evangliumnak a pognyok kzti hirdetsre hatalmazott fel, minden olyan gylekezetrt. ezen a szinten rzi a felelssget, amely a pognymisszii terleten l.
Pl mgtt teht jelents munka ll ezen a terleten, de csak arrl hajland szlni, hogy mit tett ott ltala az r Jzus Krisztus. Misszii munkja f szablynak pedig azt tekintette, hogy mindig ttr legyen, soha ne ptsen msok vetette alapra (17–21). Dicsekvsrl szl Pl, de ezt a szt olyan sszefggsben hasznlja, hogy ppen jellegzetes emberi rtelmre mr vele hallos csapst. Isten eltt abban van munkja pozitv rtkelsnek az alapja, hogy mindezt nem tette, hanem a Krisztus: Krisztus szavai s tettei, jelei s csodi, gy, ahogyan a Szentllek munklta ezeket, – ezek vezettek a pognyok engedelmessgre. A Fldkzi-tenger keleti partvidkt jelli meg itt Pl: itt alapozta meg gy az egyhz lett az evanglium hirdetsvel, hogy ez a szolglat ilyen rtelemben teljessgre jutott munknak tekinthet (peplrkenai). Azzal, hogy nem ptett idegen alapokra, nemcsak srldsokat akart elkerlni, nem is valamilyen nrzetes gesztusa volt ez: az rsbl kapta az erre ktelez parancsot (zs 52:15 LXX). Rmai titerve nem ll ezzel ellenttben, mert egyrszt nem j gylekezet alaptsrl van sz, msrszt a gylekezet szv szerinti hozzjrulsval akar oda menni, vgl pedig a gylekezettel val brmilyen foglalkozsa rett korsguk felttlen elismersn alapszik; mint ennek a levlnek a megrsa is.
Tervezett rmai tjnak halasztdst okolja mg Pl, majd rszletesen ismerteti a rmai tartzkodshoz fzd terveket, vgl azt a remnysgt fejezi ki, hogy rmai tartzkodsa ldsos lesz (22–29). Mg Keleten nem vgezte el apostoli kldetsbl foly feladatait, addig nem gondolhatott arra, hogy Nyugaton folytassa munkjt. Ezt csak most teheti meg, amikor a mr emltett rtelemben Keleten nem knlkozik tovbb alkalom a szolglatra (v. Bevezets, 2. pont). Tovbbi terve teht az, hogy felveszi a kapcsolatot a rmai gylekezettel, feldl kzttk s egy rvid idre tengedi magt az egyttlt rmnek, majd az gy kialakult kapcsolat rvn ez a gylekezet indtja t tra nneplyesen jabb munkaterletre, Hispania-ba. Egyszval ldssal rkezik, s ldst vr ottani tartzkodstl. Elzetesen mg el kell azonban vgeznie egy feladatot. Makednia s Akhja gylekezeteinek pnzadomnyt keli sszeszednie s tadnia a jeruzslemi gylekezetnek. A kollekta a pognykeresztyn gylekezetek hljnak kzzelfoghat jele Jeruzslem irnt, ahonnan az evanglium kiindult, s hozzjuk is eljutott. A kapott lelki javakrt anyagiakkal szolglnak a sok oknl fogva nehz anyagi krlmnyek kz kerlt jeruzslemi keresztynsgnek. Figyelemre mlt, ahogyan Pl kln megemlti, hogy az adomnyt lepecstelve viszi magval Jeruzslembe: fontos dolog, hogy az egyhzi pnzkezelsre a gyan leghalvnyabb rnyka se essk.
Jeruzslemi tartzkodsa idejre komoly veszlyekkel is szmolnia kell Plnak: ehhez s utazsa sikerhez a gylekezet imdsgos segtsgt kri (30–33). Az apostol mg nem tudja, hogyan fogadja a jeruzslemi gylekezet a pognykeresztynek adomnyt. Ezrt Pl is komoly veszlyekkel szmol a jdaista krk llspontja miatt: az apostoli gyls utn sem intzdtt el minden a pognyokhoz val viszony krdsben. Mindkt irnyban gondjai vannak teht Plnak, ezrt kri szavaibl kirezheten megindult llekkel a rmai testvrek imdkoz egyttrzst jeruzslemi problmival val viaskodsban s rmai tjnak sikerre nzve. Ezek a gondolatok adjk szjba tmeneti imdsgknt a rszlet zr szavait, amelyek a bkessg Istennek kzssgbe ajnljk valamennyiket.
Rm. XVI. RSZ
Rm. 16,1–16. Fb ajnlsa, Pl szemlyes dvzletei.
A szemlyes kszntsek hossz sora is azt a clt szolglja, hogy Pl mr elre erstse a gylekezet eddig ismert tagjai rvn az egsz gylekezettel val kapcsolatt. Ezek az dvzletek sem puszta formasgok, nem is kt szemly emberi kapcsolatnak a kifejezsei csupn, hanem a keresztyn kzssg nagy sszefggsben llnak benne, s innen rthetk meg.
A Kenkhreai-beli Fb ajnlsval kezddnek az dvzletek: a hsges ntestvr szolglatt mltatja Pl, s a rmai gylekezet prtfogst kri szmra (1–2). Phoib (a nv a Phoibos istennvnek, Apolln mellknevnek nnem alakja) pognykeresztyn n, Korinthus keleti kiktvrosa, Kenkhreai gylekezetben vgez lland jelleg szolglatot (diakonos). E minsgben szolglatra ksz segtje (prostatis, a prostats nnem formja, amelynek jelentse: „elljr, vezet: vdelmez, prtfog”) volt sokaknak, magnak Plnak is. Ezrt kri klns sllyal a rmaiakat: adjanak meg k is neki Rmban minden segtsget, minden szksges tmogatst; fogadjk „az rban”, azaz keresztyn kzssgk jegyben, ahogyan szentektl elvrhat. Az ajnls egsze arra utal, hogy Fb vitte magval a levelet Korinthusbl Rmba.
A szemlyes kszntsek mindegyikn ott van a keresztyn kzssg pecstje, Pl az egsz gylekezet ltal kldi kszntst azoknak, akiket mr ismer, majd a gylekezet valamennyi tagjnak t fogan, vgl az egsz gylekezetnek a tbbi gylekezet kszntst adja ezt (3–16). Prisca (Priscilla) s Aquila neve mr ismeretes (v. ApCsel 18:1; 1Kor 16:19; Bevezets, 1. pont). Feltnik, hogy az asszony neve megelzi frjt: lehetett jelentsebb szemly abban a szolglatban, amelynek alapjn munkatrsainak nevezi ket Pl. Megemlti a kzs szolglatrt vllalt kockzataikat is (ton heautn trachlon hypethkan akkor is slyos kifejezs; ha kpes rtelm). Szolglatukrt nemcsak szemly szerint , hanem valamennyi pognykeresztyn gylekezet is hlra van ktelezve. A hzi gylekezet emltse is mutatja, hogy Aquilk egy ideje ismt Rmban vannak (3–5a).
A tovbbi nevek a kor gyakori nevei, klnsen rabszolgk s felszabadtottak kztt, ilyenfajta egyttesk valban Rmban gondolhat el jl: a fvrosban tallkoztak ssze az egsz Birodalom legvltozatosabb elemei. Epainetos a rmai Asia provincia (Kis-zsia nyugati partvidke) gylekezeteibl az els keresztyn. Mrit (Mariam?) zsidkeresztyn nnek tartjk: akkor is nemrgen kerlhetett vissza Rmba, a szolglataira val emlkeztetsnek ez adj a meg a sajtos jelentsgt (5b–6).
Andronikos s Iounias zsidkeresztyn (syggeneis): elbb lettek keresztynekk Plnl, elttnk ismeretlen helyen s idben egytt voltak vele brtnben (synaichmaltos hadifoglyot jell, ezzel akar utalni Pl arra, hogy nem gonosztevkknt estek fogsgba, hanem a militia Christi szolglatnak harcosaiknt). Pl itt apostoloknak nevezi ket: ezt a megjellst nem korltozza mindig nmagra s a tizenkettre (taln ez utbbiak olykor „szkkebl” szhasznlata ellen tiltakozik ppen ezzel), hanem gy nevezi ltalnosabb rtelemben az evanglium szolgit (7).
Ampliatus, Urbanus latin, Stachys grg nv: a tbbszr ismtld agaptos jelz a Krisztusban val kzssgre utal, mg Apells jelzje (dokimos) a komoly prbkon tment s helytllt keresztynnek adz elismerssel. Aristoboulos s Narkissos (ez utbbira nzve klnsen vilgos Pl megfogalmazsbl) maguk nem voltak keresztynek, de „hzuk npe”, szabad s rabszolga embereik kztt voltak keresztynek, s ezek hzi gylekezetet alkottak: taln keresked mind kett, gy eshetett meg, hogy embereik meg-megfordultak Korinthusban, s szemlyes ismeretsgbe kerltek Pllal. Hrdin szintn zsidkeresztyn (8–11).
Tryphaina s Tryphsa eredetileg elkel nevek, de ksbben gyakoriak felszabadtott rabszolgank krben is, Persis bizonyosan rabszolgan. Rufus Mk 15:21 utalsa alapjn lehet cirnei Simon fia: Plt csaldias kapcsolat fzte hozz s anyjhoz. A tbbi nv mind tbb-kevsb gyakori rabszolganv, nmelyikk a korban annyira szoksos rvid formban (Patrobas = Patrobios, Olympas = Olympiodros, Hermas taln = Hermogens 12–15).
A szent csk, amelynek vltsra felhvja Pl a gylekezetet, a testvri sszetartozs jele. Ezt nem jelkpesen rti Pl, hanem nyilvn arra gondol, hogy a gylekezet tagjai poljk ezt a szokst, meg ne hidegljn a szeretet bennk egyms irnt. Esetleg arra is gondol, hogy a levl felolvassakor egytt lesz a gylekezet, s az dvzlsek hallatn a gylekezet tagjai ezzel a jellel nneplyesen is megbizonythatjk egyms irnti szeretetket. Az dvzls „kumenikus kicsengs”: ami a gylekezetben egyesek kztt trtnik, az megy vgbe az egsz egyhz nagy csaldjban a gylekezetek kztt is.
Rm. 16,17–20. vs zavarkeltktl.
A rszlet a maga szenvedlyes hangjval problmt vet fel, mert ltszlag kiesik az sszefggsbl. Legjobb azonban, ha ismt a levlforma sajtos lehetsgeire gondolunk, s gy prbljuk megrteni ezt a rszletet, hogy a levelet diktl Plnak ppen a tbbi gylekezet emltse juttatott eszbe egy sajtos krdst, amelynek megbeszlst nem szerette volna elhagyni. Egy pillanatra kivehette az rszerszmot Tertius kezbl, ezt a rszletet maga rta le, majd folytatta a diktlst a megkezdett mrskelt hangnemben. Egy ilyen feltevs egy igen tekintlyes magyarz szavai szerint van olyan tudomnyos, „mint ha azonnal az oll utn nylunk”.
Zavarkeltktl vja Pl a gylekezetet: leleplezi magatartsuk durva s alantas indtkait, s legjobbnak tartja, ha a gylekezet a maga egszben tvol tartja magt tlk (17–18). Az egsz misszii terleten mindentt az volt Pl tapasztalata, amit most a rmaiaknak is lelkkre kt: a gylekezeteknek beren kell figyelnik a kapott keresztyn tants tisztasgra, s azonnal szre kell vennik a kztk fellp megoszt vagy megbotrnkoztat tendencikat (a dichostasiai s skandala nvelje mutatja, hogy a skopein felszltsa meglv jelensgekre utal). Ha vitba szllnak ezek kpviselivel, csak eslyes ellenfeleknek tntetik fel ket: ezrt a legmegfelelbb kitrni ellk. Annyival is inkbb, mert br ezek a legalantasabb nzstl s anyagiassgtl vezettetve folytatjk a gylekezetben zelmeiket, veszedelmes mdszerekkel dolgoznak: lszent s kenetes szavaik (chrstologia, eulogia) mindenkit knnyen megtveszthetnek.
Plnak nagy rm a rmai gylekezet szltben elterjedt j hre, ezrt van benne imdkoz szorongs azrt, hogy ennek alapja krdsess ne vljk, hanem legyzzk a gonosz kzttk foly mindenfle prblkozst (19–20). A rmai gylekezet hitbeli engedelmessge messze fldn ismeretes; Plnak ez klnsen azrt nagy rm, mert a keresztyn tantsnak a pli tantssal egyez formjt fogadtk el. Ezrt fjna neki, ha ettl az rmtl megfosztank, de ppen a gylekezet kzismert hitbeli llapota kelt benne jogos remnysget, hogy a rmai keresztynek meg fognak llni a gonosszal szemben (a gylekezet hajtott minsgnek jellemzse Mt 10:16 jzusi szavaira utal vissza). A gonosz elleni jelenlegi harcot Pl a stn elleni kozmikus harc sszefggsben ltja, gy jut arra a megllaptsra, hogy a rmai gylekezetnek a gonosz felett aratott mostani gyzelme a stn eszkhatolgikus, vgs veresgnek remnyteljes grett hordozza magban. Ahol a stn bktlensget prbl sztani a gylekezetekben, ott a bkessg Istenre kell hagyatkoznia a gylekezetnek. Rvid ldssal zrul a rszlet, amely valban azt a benyomst kelti bizonyos fokig, mint egy kis terjedelm, rvidebb llegzet, de nyomatkos „levl a levlben”.
Rm. 16,21–23(24). Pl munkatrsainak dvzletei.
Az apostol legkzelebbi munkatrsai kszntsnek tadsval folytatdik a kszntsek megkezdett sora. Timteus, a kzeli munkatrs neve valsznleg azrt szerepel csak itt, nem a levlkezdetben, mint annyi ms levlben, mert a rmaiak nem ismertk szemlyesen. Lucius neve az ApCsel 13:1-bl ismeretes: ott egy antiochiai prftt s tantt jell, mg az itteni Loukios-t tbben Lukcs evanglistval akarjk azonostani (ld. Lk magy., Bevezets, 1. pont). Iasn (ApCsel 17:5kk.) s Ssipatros (ApCsel 20:4) Loukios-szal egytt zsidkeresztynek (syggeneis), feltehet, hogy ezek a kollekta gynek intzsben voltak Plnak segtsgre, a kt utbbi mint Thessalonika s Beroia kpviselje. Testvri kszntst kldi Tertius is, akinek Pl a levelet diktlta. Gaius neve az 1Kor 1:14-bl ismeretes: jelenleg Pl hzigazdja, s nyilvn az hzban tallkoznak Pllal a gylekezet tagjai is. Erastos Korinthus vrosnak szmvevje (ppen e tiszte miatt nem lehet azonos az ApCsel 19:22 s 2Tim 4:20-beli Erastos-szal): mind , mind Quartus nyilvn ismeretes volt a rmai keresztynek eltt. (A 24. vers csupn a 20. versbeli lds thelyezse ide nmely szvegben.)
Rm. 16,25–27. Isten dicstse.
A levl befejezse visszatr a levlkezdet gondolatkrhez, s nyilvnvalan hagyomnyozott hitvallsi formban, amelyet szigor szerkezet s tervszer felpts jellemez, az egsz levl tartalmt sszesrti az egyetlen mondatba foglalt doxolgiban. Mint leveleiben ltalban, Pl itt is dinamikusan tudja a hagyomnyos hitvallsi formt a tulajdon cljai szolglatba lltani: mindenesetre a levl stlustl val eltrsek a doxolgiban az anyag eredetvel s felhasznlsnak termszetvel, a szerkeszts s kifejezsmd tmrsgvel magyarzhatk (tartalmra nzve v. Ef 3:2kk.).
A doxolgia arra az Istenre hivatkozik, aki szilrdakk tudja tenni vit. A levl egszben a helyes keresztyn tants, a biztos ismeret sokrt feltrsrl volt sz, a 17–20. versbeli felvillan fnysugr rmutatott a veszlyekre, az eltntorods lehetsgeire. Emezekkel szemben s amazok mellett kell szilrdan megllniuk Isten gyermekeinek. Ebben eszkze Istennek az apostol evangliumhirdetse (kata jelentse ilyenkor lehet: „alapjn; ltal” is!), amelyben Krisztus igehirdetse jut el hozzjuk (kai explikativ rtelm). Ebben a kettsen egy isteni eszkzben titok trul fel, „lepleztetik le”, Isten titka nyilvnvalan. Errl a titokrl eddig „nem volt sz” (sesigmenon), ez eddig nem hangzott el: nem Isten rejtette el, mert kezdettl fogva nmagt s, titkt kijelent Isten. Az ember rejtette el, hallgatta el, s ebben. az rtelemben Pl szmra a kegyelem egyetemes rvnyt hirdet Krisztus-evanglium, „az evangliuma” radiklisan, korszakalkotan j (chronois ainiois – nyn ellenttben foghat ez), nincsen semmifle emberi, legkevsb vallsos elzmnye. A „most” dvtrtneti mozzanatban Pl egybeltja a Krisztusra utal prfti igehirdetst s Krisztus evangliumt, gy azonban, hogy jelentsgk mrtke szerint mgis klnvlasztja ezeket: a titok „ismertt vlik” Isten rendelkezse szerint a hit engedelmessgnek felkeltsre minden np szmra, minden npre nzve, de a vgs feltruls, a teljes phanersis Krisztus megvlt tettben s az ezt aktulisan: idszeren s aktusszeren meghirdet evangliumban megy vgbe. A doxolgia kerek egssz vlik azzal, hogy befejezse visszakanyarodik kezdethez: ismt utal a bennnket megszilrdt Istenre, aki egyben minden blcsessg egyedli hordozja a trtnet s az dvtrtnet, az emberisg s tulajdon szemlyes letnk szvevnyes problmi kzepette: fedte fel Krisztus megvlt tettben s ennek rmzenetben mindezek rtelmt, t illeti a dicssg a vilgkorszakokon t s ezek hatrain tl.
|