//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
: 06 - 14 rszek magyarzata

06 - 14 rszek magyarzata


Zak. VI. RSZ

Zak. 6,1–8. A hetedik ltoms: ngy kocsi indul a vilg ngy tja fel.

A hetedik ltomsnl elszr a sznhely a szembetn: kt rchegy ll egyms mellett, olyan ltvnyt keltve, mintha azok egy vroskapu kt oldalt biztost bstyk lennnek. Eredetileg mitologikus kp: a menny kapujt szemllteti, ahonnan naponta gi tjra indult kocsijn a Nap. A mitologikus eredet kpbl azonban itt csak a tartalmi elem a lnyeges: a ltomst tl prfta ismt a menny kapujban tallja magt, ahol bepillantst nyerhet Isten szndkaiba (v. 1:8 magyarzatval).

A kt hegy kzl ngy – kori brzolsokbl jl ismert – knny ktkerek harci kocsi jn ki, klnbz szn lovak vannak eljk fogva (2–3. v.). Sajnos, a sznek felsorolsnl nmi bizonytalansg mutatkozik a ltoms folyamatos lersa sorn. Zavar pl. a 3. v. vgn lev ’amuccm sz, melynek kznsges rtelme: ersek. A sztrak szerint ugyan fel lehetne fogni gy is, mint a tarka sznnek ms elnevezst, s gy prhuzamban llna a beruddm szval. Ezzel szemben a 6–7. v. felsorolsban a legels szn, a vrs, kimarad, a „tarkk” s az „ersek” pedig kln-kln csoportot alkotnak. Lehetsges, hogy a hber alapszveg valamilyen vltozst szenvedett, ami azonban vgl is a ltoms tartalmt s magyarzatt nem befolysolja. – A magyarz angyal szerint a klnbz szn lovak ltal hzott kocsik a vilg ngy tja fel indulnak (5. v.), hogy (mindegyik a maga szektorban) bejrjk a fldet (a kp hasonl az 1:10–11-ben levhz). Ez a „vilg ngy tja” kifejezs egybknt azrt nevezetes, mert a hber szhasznlat szerint annak felel meg, hogy „a vilg ngy szele”, ahol a „szl” hberl ugyanaz a rah sz, amely ms sszefggsben Isten „Lelkt” is jelenti (pl. Ez 37:9).

A 6–7. v.-ben a ngy lovasfogat tnak indulst olvassuk. A mr emltett nehzsg miatt is lehetetlen a vilgtjak sznszimbolikai azonostsa. Radsul a szveg csak kt gtjat emlt, az szaki s a dli irnyt. Vannak ugyan ksrletek a hinyz kt gtj ptlsra, szvegkorrekcik rvn (ld. a Biblia Hebraica lap alji jegyzeteit), de anlkl is rthet, hogy a lovaskocsik kldetse: bejrni a fldet minden irnyban. – A legfontosabb krds azonban az, hogy mit vagy kit szlltanak a kocsik. A 8. v.-bl kitnik, hogy Isten Lelkt viszik valamilyen cllal. E cl megfogalmazsa pedig fgg a rah = „Llek” s a hnah hif. formj ige rtelmezstl. A LXX pl. a Llek sz helyett „harag”-ot olvas, eszerint a harci kocsik Isten haragjt, tlett viszik, elssorban „szak fldjre”, amely tudvalevleg Babilnit jelenti (v. 2:10). Ezen az rtelmezsen nem sokat vltoztat az a fordts sem, hogy „lecsillaptottk Lelkemet (= haragomat)”, mert ez is azt jelenti, hogy a Babilonra kimrt tlet utn nyugszik meg Isten (v. 1:15). – Valsznbb, hogy a ltoms nem ilyen tletes tartalm. A nah ige qal igetrzsben tbbszr jelenti azt, hogy Isten Lelke megnyugszik valakin, rszll valakire, hogy betltse ervel, lelki ajndkokkal (pl. Num 11:25; zs 11:2). Az ige hifil formja ennek megfelelen azt jelenti, hogy Isten Lelkt „odaszlltani” valahova. A jelkp-kocsikon Isten Lelke megy, hogy felkeresse a vilg minden tjra sztszrdott npt. A legfontosabb eredmny pedig az, hogy a babilniai diaszprt elrte, fllelkestette rszben a hazatrsre, rszben pedig a mr otthon levkkel val kapcsolattartsra, vagy ppen a megsegtskre. Nem vletlen, hogy ehhez a ltomshoz csatlakozik a kvetkez jelkpes trtnet, amelyben Babilnibl kldtt adomnyokrl esik sz.

Zak. 6,9–15. Jsua fpap megkoronzsa.

Az jszakai ltomsok lersa vget rt. A prfta most mr arrl r, hogy egy adott helyzetben milyen isteni kijelentst kapott Jsua fpapra s arra a Sarjadkra vonatkozan, akirl a 3. r.-ben mr olvastunk.

A babiloni fogsgbl nem mindenki trt haza, sokan nknt ott maradtak. Voltak, akik annyira komolyan vettk Jeremis levelnek sztnzst (olv. Jer 29:4–7), hogy munkjukkal komoly egzisztencit teremtettek maguknak, s azt nem akartk feladni. Viszont kapcsolatban lltak a hazavndoroltakkal, tudtak a templompts nagy vllalkozsrl, s adomnyaikkal segtettk is azt. Egy ilyen adomnyt hozhatott Babilnibl az a kldttsg, melynek vezetit a 10. v. nv szerint felsorolja. Kvnsguk tbbek kzt az volt, hogy az ltaluk kldtt arany s ezst egy rszbl ksztsenek koront a jeruzslemi kzssg vezetjnek nneplyes megkoronzsra.

Magyarzati problmt jelent itt az, hogy a „korona” hber megfelelje (catrt) tbbes szm fnv, s a hozz kapcsold szalakok majd egyes, majd tbbes szmban llnak. Hrom, egymstl eltr, magyarzati ksrlet van a problma feloldsra.

a) Egyes magyarzk gy vlik, hogy a korona a vilgi vezet szmra kszlt, ezrt a 11. v. vge eredetileg gy szlhatott: A koront tedd „Zerubbbelnek, Sealtil finak a fejre!” Csakhogy Zerubbbel 520 utn eltnik Jda trtnetbl, s ahogyan a 4:7–10 kijelentse a templompts befejezsrl Zerubbbel szemlyben nem vlt valsgg, gy itt, a 6:12-ben is egy Sarjadkrl van sz (v. 3:8), aki majd „helyette” (nyilvn Zerubbbel helyett) lesz e m befejezje. – b) A ketts messisi gondolati hvei (ld. 4:13–14-nl) gy vlik, hogy valban tbbesszmban „koronk” voltak ksztendk, az eredeti szvegben pedig mind Zerubbbel, mind Jsua neve szerepelhetett megkoronzand szemlyekknt. Ez megmagyarzn azt, hogy a (Zerubbbellal azonostott) Sarjadk mellett egy pap is l trnusn, s bks egyetrts lesz kettejk kzt (13. v.). Mivel azonban az „eredeti” szvegnek sem els, sem msodik felttelezett vltozatt nem tmogatja semmilyen kziratvarins vagy rgi fordts, ms megoldst kell keresnnk. – c) Az catrt sz valban tbbes alak, de a r vonatkoz sz tbb helyen egyes szmban ll, pl. a 14. v.-ben „legyen emlkeztet”. Ezrt felttelezhet, hogy amolyan „ketts korona” volt, mint pl. a frak koronja (Als- s Fels-Egyiptom jelkpeivel). Szmos fogsg utni idre vonatkoz prftai jvendls kifejezi azt a remnysget, hogy az egykor klnszakadt Izrel s Jda egyszer majd ismt egyesl egy kirly alatt (Ez 37:22; Hs 2:2 stb.). Ennek az egyeslsnek a jelkpe gyannt foghat fel a ketts korona. Mivel azonban Zerubbbel eltnse utn egyelre vilgi vezet nem volt Jdban, a korona az egyetlen vezet szemlynek, Jsunak a fejre kerlt, br gondolhattak arra, hogy idvel lesz ennek a koronnak kirlyi rkse. A Makkabeus kirlysg rvid idszaknak kivtelvel azonban ez a remnysg nem teljeslt, s a zsid npnek, mint vallsi kzssgnek a tnyleges vezetje maradt a fpap-fejedelem. – Vgl megjegyezhetjk, hogy a 13b. v. ktsgkvl a ketts messisi tisztsg fel (de nem Zerubbbel s Jsua szemlyre) mutat. Isten a maga idejben gy ltta jnak a megvalstst, hogy a papi s kirlyi tiszt (nem fldi mltsg formjban ugyan) az egy Messis-Jzus szemlyben egyeslt, egy msik messisi ige jszvetsgi rtkelsnek megfelelen: a Melkisdek „rendje”, azaz mdja szerinti papsg formjban, minthogy Melkisdek kirly s pap volt egy szemlyben. (Olv. Gen 14:18; Zsolt 110:4; Zsid 5. r.)

A koronra nzve vgl azt a rendelkezst adja a prfta, hogy helyezzk el azt a templomban (14–15. v.). Hadd emlkeztessen arra, hogy a „tvol levk”, a diaszprban tartzkodk is hozzjrultak az j templom felptshez. Ebben a jelkpben fogja ssze a prfta a templom centruma kr a mr Jeruzslemben lakkat s a mg vissza nem trteket egy gylekezet tagjaiv. gy pthetik a centrumtl brmely irnyban ll hvk az Isten templomt, egyhzt, ha a megvlts rvn kapott bks egyetrts munklkodik kztk.

Zak. VII. RSZ

Zak. 7,1–3. Krds a gysznnep megtartsrl.

A titokzatos ltomsok lezrultak. A tovbbiakban az nnepi s a mindennapi let krdsei kerlnek sorra, kiindulva abbl, hogy a jeremisi hetven v (Jer 25:11) elmltn, az j templom remnyteli ptse idejn van-e mg szksg a fogsg vtizedei alatt szoksba jtt gysznnepek tovbbi megtartsra.

E fejezet ln jabb keltezs van: Drius uralkodsa 4. ve 9. hnapjnak 4. napja: mai szmtsok szerint Kr. e. 518. december 7. Ekkor rkeznek kldttek Jeruzslembe (2. v.). A nevkkel kapcsolatban van nhny tisztzatlan krds: a kzeli Btel vrosbl jttek-e, vagy bteli szrmazs emberek voltak a babiloni diaszprbl; a Szrecer babiloni nv (v. Jer 39:3), a Regem nvelem mgtt meg a babiloni Rab-Mg = „fmgus” alakot sejtik. Mindezeknl azonban fontosabb a kldetsk: azt krdezik a templom krl lev illetkesektl, hogy meg kell-e tartani tovbbra is az v 5. hnapjban szoksos gysznnepet, a templom 587-ben trtnt elpusztulsnak emlkre. Srjunk-e? – gy hangzik a krds (3. v.), de a szertartsos srs termszetesen csak egy rsze volt az nnepnek, amelyhez hozztartoztak ms gyszszoksok, gy a bjt is. A krds tipikusan papi tbaigaztst, trt kvn (hasonl tallhat Hag 2:11-ben). Az tlet ideje elmlt, vajon a templompts rmt nem bntja-e a rgi templom pusztulsa miatti gysz? Vagy megfordtva a krdst: vajon nem rja-e fel Isten, ha felhagynak a megrz trtneti emlk kegyeletes emlkezetbe idzsvel?

Zak. 7,4–14. Prftai tants a bjtrl.

Hogy a papok vlasza mi lehetett, azt nem tudjuk, de hogy Zakaris – isteni indtsra – milyen tantst adott, azt igen. Megrtshez tudnunk kell, hogy az szvetsg korban szoks volt esetenknt bjtt tartani. Az nmegtartztatsnak, st nsanyargatsnak ez a formja a szomorsgnak, a gysznak a kifejezje volt (pl. Neh 1:4; Dn 9:2; Jel 1:14 stb.). rtke termszetesen csak akkor volt, ha a kls szoks mgtt valban bels megszomorods s bnbnat volt, anlkl formasg az egsz (oly. Jzus kritikjt Mt 5:16–18-ban). – A prfta a kvetkez krdst teszi fel (5–6. v.): Kinek van szksge akr a bjtlsre, akr az evs-ivsra, Istennek, vagy az embernek? Ahogyan Istennek nincs szksge ldozatokra (br elfogadja, mint az istentisztelet szinte jelt), gy magban vve az emberi bjtls sem arra val, hogy t hangolja rszvtre (br ez is megtrtnhetik, v. Jn 3:7–10). Van azonban az istentiszteletnek ms formja vagy legalbbis folytatsa is. s itt Zakaris mr msodszor utal vissza a fogsg eltti prftk tantsra (v. 1:4). Isten legalbb annyira gynyrkdik az igazsgos, becsletes, szeretetteljes letben (9–10. v.), mint a szertartsos templomi istentiszteletben, avagy a bjtlsben. A rgi nagy prftk kultuszkritikja egyre azt hangoztatta, hogy a templomozs magban semmit sem r, ha a templomjr ember amellett az zvegyek, rvk megszomortja az igazsgnak kiforgatja, a nyomorultak kizskmnyolja (zs 1:10–17; Jer 7:8–11; m 5:21–24; 8:5–6 stb.). Zakaris kortrsa, az n. Trito-zsais is hasonlan vlekedik, amikor eltli a bnk ltal megertlentett kls ceremnikat. s az igazi bjtt az irgalmassg cselekvsben ltja (zs 58:3–7), utalva szinte ugyanazon tettekre, amelyeket majd Jzus az utols tletrl szl tantsban emlt (Mt 25:34–36).

A rgiek azonban nem hallgattak sem a papi trvnyre (tr), sem a prftai igre (dbr), hanem befogtk a flket, megkemnytettk a szvket Isten szavval szemben (11–13. v.). Ezrt nem maradhatott el az tlet: bekvetkezett a nagy trtneti katasztrfa, a sztszrats, az orszg pusztulsa. Zakaris szerint – kzvetve br – maga a np tette gy pusztv a „gynyr orszgot” (14. v.). – sszefoglalva teht a prftai magyarzat lnyegt: Isten nem azzal trdik elssorban, hogy a szertartsos nneplst megtartjk-e vagy elhagyjk, hanem azzal, hogy az ember egsz lete mlt-e istentisztelethez.

Zak. VIII. RSZ

Zak. 8,1–8. Jeruzslem boldog jvje.

Zakaris prftlsa vgl dvjvendlsbe torkollik. E fejezet, tbb rvid szakaszra osztva, remnyt kelt prfcikat mond a sokat szenvedett jdai npnek. Az 1–2. v. ugyanabbl a gondolatbl (s szhasznlatbl) indul ki, amibl az 1:14–15. Az r flt szeretete egykor tlettel sjtotta vlasztott, m engedetlen npt. Most viszont ez a flt szeretet npe javra fog munklkodni: az r visszatr a Sionra s Jeruzslembe. Annak idejn Ezkiel „ltta” eltvozni az r dicssgt a szent helyrl (Ez 11:23), s a vrosnak ez a magra hagyottsga tart egszen az j templom megplsig (Ez 43:4–5). Zakaris szerint most jtt el az id az r „visszatrsre”, s ennek ldsaknt az egykor meggyalzott templom (v. Zsolt 79:1) s templomhegy megint „szent hegy” lesz; a hajdan „bns vrost”, Jeruzslemet pedig „igaz vrosnak” fogjk nevezni: gy teljesednek majd be zsaisnak ktszz vvel korbban elmondott gretei (zs 1:21.26).

A 4–5. v.-ben festett letkp nmagrt beszl: Jeruzslem utcin magas letkort megr emberek gynyrkdnek a vidman jtsz gyermekek csapatban. Az let megjulst s kiteljesedst mutatja ez a kp, melynek jelentsgt a 6. v.-ben lev se’rt hcm kifejezs, a „megmaradt np” mutatja, mert ez a maradk a prfcia cmzettje (v. Hag 1:12). A fogsgbl csak a kzpkor, leters emberek tudtak hazavndorolni: nincsenek regek, nincsenek gyermekek. s ha mg hozzvesszk azt a hasonlatot, hogy Jeruzslem olyann vlt, mint egy gyermekeit vesztett zvegyasszony (zs 49:20–21; 54:4; JSir 1:1; 5:14), akkor ltnival, hogy a prftai biztats egy nagy hinyrzetet akar kitlteni. Akik ezt halljk, azok a kzpkor hazatrtek: k lesznek majd a szp regkor megli; s most szletnek a gyermekek, a jv zlogai. Hihetetlen (vagy ms szval: csodlatos) ez, de csak a megfradt, megtrt ember szmra. Istennl nincs lehetetlen, s ezt a csodlatos jvt kszti, s fogja mg tovbbra is sztnzni a sztszrdottakat a hazatrsre (7–8. v.).

Zak. 8,9–17. Anyagi s lelki gazdagods.

Tulajdonkppen csodlkozni kellene azon, hogy noha Haggeus s Zakaris kortrsak voltak, kzs motvumokat eddig kettejk prftlsban (a templompts gondolatn kvl) nem talltunk. Viszont a most kvetkez 9–13. v.-ek nagyon hasonltanak a Hag 1:5–11; 2:15–19-ben olvasottakhoz. Haggeus kereken megmondta, hogy az tlt nehz esztendk, rossz term vek, a ltbizonytalansg annak a kvetkezmnye, hogy a fogsgbl hazatrt np elhanyagolta az r gyt. Zakaris szerint is „azeltt” (10. v.), hogy elkezdtk a templomptst, nem volt meg a fraszt kenyrkeres munknak az eredmnye. Radsul mg a kzbiztonsg sem volt meg az ellensges indulat, a fogsg idejn bekltztt idegen jgazdagok meg az orszgszerte garzdlkod rablbandk miatt. – Ennek azonban vge lesz, amikor Isten szent akarata felfggeszti az tletet, visszavonja az tkot, s ismt ldott, b esztendket hoz el. Megsznik a deuteronomista nagy tok minden szrnysge (Deut 28:15–68), s ahelyett megint „ldott lesz termflded gymlcse…, ldott leszel jrtodban-keltedben…, az r idejben est ad fldedre, s megldja kezed munkjt” (Deut 28:4.6.12). Kegyetlen volt a megrdemelt tlet, de kegyelmes az r j elhatrozsa Jda s Jeruzslem megtartsra (14–15. v.). Csupn a rgi felttel rvnyes mg mindig: akit az Isten szeret s aki az Istent szereti, aki jra szvetsgben l vele, annak az lete az j szvetsg fegyelme alatt ll: igaz sz, igazsgos brskods, bkessgre trekvs – ezek a jellemzi az j letnek (16–17. v.). A kegyelembl j letet nyert ember nem folytathatja az ember letmdjt. Ez mg a Krisztusban jjszletett letre is ktelez (Ef 4:24–32 stb.).

Zak. 8,18–19. A bjt rmnnepre vltozik.

E kt versben tr vissza Zakaris a 7:2-ben emltett kldttek krdshez: Kell-e tovbbra is vente bjtt, gyszistentiszteletet tartani? A 7:13-ban csak egy gysznaprl van sz, az 5. v. egy msikat is emlt, vgl e helytt mr ngy ilyen nap is szerepel. E gyszos emlknapok a kvetkezk voltak (a trtneti sorrendet kvetve): A 10. hnap 10. napja Jeruzslem ostromnak kezdete volt (Kr. e. 589 vgn, ld. 2Kir 25:1). Msfl vvel ksbb (587-ben) a 4. hnap 9-n trtnt a vros elfoglalsa (2Kir 25:4). Ugyanazon v 5. hnapjnak 7-n gyjtottk fel a templomot (2Kir 25:8), a 7. hnapban pedig Gedalj helytartt gyilkoltk meg (2Kir 25:25). A hbor s a terror vres emlkei, a lngokban ll templom s vros rmkpe idzdtt fel az emlkezetben jra meg jra ez nnepek sorn. – s most Zakaris, aki a 7:5-ben elg kemnyen szlt a bjtrl, egyszerre flreteszi prftai kritikjt, s jvbe lt szemmel mondja: a gysznnepeket most mr felvltja az rm, hiszen Isten jkedvnek ideje jtt el, s elhatrozsa az, hogy ezutn jt tegyen eddig sanyargatott npvel (14–15. v.). Az j letre megvltott np boldog jvjnek pedig kt gyjtpontja van: Isten rszrl az lds, az emberek krben az igazsg s bkessg. Ha a kett egytt maradandan megvan, akkor nincs mirt tovbb srni s gyszolni, ahelyett lehet rmben lni s jvt pteni.

Zak. 8,20–23. A pognyok megtrse.

Mg egy utols eszkhatolgikus kitekintse van ennek a fejezetnek. Az nnepls krdsnek bels gye lezrult. Zakaris visszatr az 1–6. r.-ben megkezdett tmhoz, Jeruzslem jvend dicssghez (ld. klnsen 2:14–16). Elszr szkebb krben festett rla kpet a prfta: egy nagy s boldog np l majd itt, ahol velk lesz Isten. Azutn egy mg csodlatosabb jvt mutat meg: a pogny npek is eljnnek Jeruzslembe, hogy az rhoz, az egy igaz Istenhez knyrgjenek (20–22. v.). zs 2:2–4 univerzlis rtk prfcija ismtldik itt meg. Az a remnysg, hogy a tbbi np is megrzi, hogy ahol az istenhitnek ilyen szp s boldog let a gymlcse, ott rdemes „keresni” (lebaqqs) az Istent. A 23. v. ugyan szinte mr nacionlis sznezetv vlik, de ez csak a vlasztott npnek (majd ksbb pedig az egyhznak) a felelssgt emeli ki: gy kell lni hitletet s emberszeretetet, hogy az vonz s gy mr nmagban is misszi legyen. A hv emberek kztt msok is halljk s lssk, azutn pedig szvvel s szjjal valljk: Veletek az Isten! (Az cimmn-’l hitvallsnak ez a visszhangja: ’elhm cimmkm.) Ez a zakarisi prfcik cscspontja s mlt befejezse.

Zak. IX. RSZ

Zak. 9,1–8. tletes prfcia Izrel szomszdai ellen.

Zakaris knyvben a 9. rsszel egszen j szakasz kezddik: a deutero-, majd trito-zakarisi fejezetek (olv. a Bevezets 2. pontjt). Egymssal nem szorosan sszefgg hosszabb-rvidebb prfcik sorakoznak itt, melyeknek egy rsze trtneti kapcsolds, ms rszk viszont egyre inkbb apokaliptikus sznezet vilgmret jvvradalmat vett elnk. A 9. r. s a 12. r. ln feliratknt ll massz’ = „teher” sz nemcsak a vszjsl, fenyeget tartalomra utal (hasonlan zs 13:1; 15:1 stb. felirathoz), hanem a titokzatos-flelmes jellegre.

Az 1–8. v. rvid prfcija Izreltl szakra es arm (Hadrk, Damaszkusz) s fnciai (Trusz, Szidn) vrosokat emlt, majd pedig filiszteus vroskirlysgokat. Klnsen ki van emelve Trusz jelentsge. Ez a vros eredetileg egy szigetre plt, keskeny tengerszoros vlasztotta el a szrazfldtl de ez elg erss tette ahhoz, hogy az amgy is ksziklra plt vrerdje bevehetetlen legyen. (Trusz hber neve: Cr = szikla). Annak idejn Nebukadneccar, Babilnia kirlya is hiba ostromolta (Ez 29:18). Egyedl Nagy Sndor tallta meg az elvben egyszer, br hnapokig tart munkval vgbevitt megoldst: ktmbkbl mlt pttetett a szigetig, s gy ostromolta meg s foglalta el Kr. e. 332-ben. A diadalmas makedn hadvezr seregei ezutn vgighaladtak a filiszteus tengerparton s vgl meghdtottk magt Egyiptomot is. E trtneti helyzetrajz adja meg a httert az egsz perikopnak. Nagy Sndor hadjratt megszenvedtk a Fldkzi-tenger mellett lev vrosok. A parttl tvolabb es Jeruzslemet viszont ezttal elkerlte a hbor puszttsa – ha Jda s Jeruzslem grg fennhatsg al kerlt is. Az r igje most msokra „nehezedett”. Isten nemcsak a teremts sorn mondhatta, hogy „legyen” ez vagy amaz, hanem a trtnelem alakulsba is van beleszlsa. Fenyeget tekintete most elssorban „az emberekre”, a npekre irnyul, s tlett azokon hajtja vgre. A klnsen kiemelt Trusz tengeri kereskedelme, gyarmatai (Karthg) rvn mess kincsekre tett szert. Ggs felfuvalkodottsgt, de majdani megalztatst Ezkiel nagyszabs prfcija rja le (Ez 26–28. r.), s erre emlkeztet itt a 3–4. v. Trusz sorsnak mr csak egyszer fggvnye a filiszteusok vrosainak veszte: a hbor nem csak elpuszttja ket, hanem elvesztik nllsgukat, jellegtelen korcs np fog majd bennk lakni. Elhagyjk viszont pogny ldozati szoksaikat, s az egy Istenhez fognak trni, mint egykor Jeruzslem knani slaki, a jebuzeusok. A flelmet kelt prfcia gy vgzdik szp remnysggel, az r bkessgteremt szndknak lersval.

Zak. 9,9–10. Jn a Bkessg Fejedelme.

A 9. v. egyike azoknak a jvendlseknek, amelyekhez Jzus megkap engedelmessggel alkalmazkodott virgvasrnapi bevonulsakor (Mt 21:1–5; Jn 12:14–15). Messisi prfcia ez, amely egy nagy Kirly rkezst rja le: olyan kirlyt, aki nem fegyveres hsknt, harci paripn lve jn, hanem alzatosan, szamrhton, ezzel is jelezve jvetelnek bks szndkt. Alzatos volthoz hozztartozik az a jelz is, hogy „igaz s diadalmas” (rgi ford. szerint „szabadt”), lvn e szavak alapjelentse az, hogy igaznak nyilvntott s megszabadtott: olyan valaki teht, akit Isten vlsgos helyzetbl, mltatlan sorsbl emelt ki, mai szval lve, rehabilitlt. Benne a szenved Messisnak zs 53. r.-e ta jl ismert alakja jelenik meg. Jeruzslem lakinak, Isten npnek nem vres kez diadalittas uralkodra van szksge, hanem olyan kirlyra, aki szeld s megrt kormnyzsval elhozza az htott bkt alattvali szmra. Olyan valaki lehet ez, aki maga is megjrta a szenveds mlysgeit. Nem tudni hogy vajon volt-e valamilyen trtneti alak vagy esemny ennek a megszabadtott s szabadulst hoz bke kirlynak az alakja mgtt, mindenesetre sokak szmra jelenthetett lelki nyugvpontot a korszakra jellemz politikai kiszolgltatottsg, illetve vele szemben a harcos messianizmus mellett a szeld s alzatos, mgis ert s biztonsgot sugrz Messis jvetelrl szl prfcia. Olyan korbbi jvendlsek is visszhangzanak itt „Sion” s a vilg bkjrl, mint zs 2:2–4 vagy 9:5–6. A virgvasrnapi Jeruzslem pedig rmmel fedezte fel Jzusban a Dvid fit, ppen ennek a zakarisi prfcinak a nyomn. Igaz, hogy a jvendls befejez rsze arrl, hogy e Bkessg Fejedelmnek orszglsa „tengertl tengerig” r, teht az egsz vilgra kiterjed, ma is eszkhatolgikus tvolsgban van. Teljesedsnek zloga csupn az Isten gretben s abban a Krisztus kirlyban vetett hit, aki „vasvesszvel brja ellensgt, de szelden rzi rksgt”.

Zak. 9,11–17. Milyen nagy az r jsga!

A boldog bkeid bekvetkezte eltt a prfta szerint is sok mindennek kell mg megvalsulnia. A diaszprkba sztszrdott vlasztott npnek meg kell tallnia a hazavezet utat (11–12. v.). Klnsen a fogsgba kerltek maradkhoz szl a hazahv sz, akik mg mindig mintegy brtnbe zrtan lnek, tvol hazjuktl. Bezrtsgukra a vz nlkli szraz kt kpt hasznlja a prfta (v. Gen 37:24; Jer 38:6), amelybl kiemelkedve, otthon szinte egy biztonsgos vrban rezhetik magukat a hazatrk. Elszenvedett viszontagsgaikrt „ktszeresen”, bsgesen fogja ket krptolni Uruk (v. zs 40:2) a boldogabb jvend sorn. Teszi pedig ezt a szvetsg vrrt. E kifejezs emlkeztet Ex 24:8-ra, arra a jelenetre, amikor Mzes a snai-hegyi szvetsgktsnl bemutatott ldozat vrt hintette hitelestsknt a szvetsgbe fogadott np fel. Az r nem feledkezik meg a szvetsghez fztt greteirl, s az tletes idszak letelte utn ismt kegyelembe fogadja szabadd vlt npt (v. Zak 1:17; 2:16). A kvetkez nhny vers (13–15. v.) egy jabb eszkhatolgikus kpet vett elnk: azt a vgs nagy harcot festi le, amely az SZ-nek tbb apokaliptikus rszletben is megtallhat, mint a vgs bkekorszak megelzje (v. zs 30:27–33; Ez 37–38. r.; Jel 4. r. stb.). Jellemz e vgs nagy csatnak a lersra, hogy benne maga az r harcol, hogy vgkpp megsemmistse a bke ellensgeit, a hborskodni szeret npeket. A nagy ellensg megtestesti itt „Jvn fiai”, amely kifejezs alatt a grgk rtendk (jvn = jn), konkrtan Nagy Sndornak s utdainak, elssorban a Szeleukidknak a birodalma. Hasonlatok sora rzkelteti e vgs nagy harc lefolyst: Jda s Efraim (Izrel) csak fegyverknt szerepel az r kezben. Az r rkezse pedig a teofnikbl ismert mdon van lerva: „Dl fell tmad forgszlknt vonul” (Deut 33:2; Zsolt 18:10k.; Hab 3:3–4), jttt krtzengs jelzi (Ex 19:16.19), nyilai tzes villmok (Zsolt 77:18–19; 144:6). Egybknt Izrel hskora harcainak lersra is jellemz az r beavatkozsa flelmes termszeti jelensgeken keresztl (Jzs 10:10–11; Br 4:15; 5:20–21; 1Sm 7:10). Az eredmny az ellensg teljes veresge: Izrel gyztesen marad ott a csatatren, tapodva a harc folyamn kiltt temrdek parittyakvn, s szinte megrszeglve a diadalmmortl. – Megjegyzend, hogy a 15. v. hber szvege nehezen rtelmezhet. Esetenknt segt a LXX figyelembevtele, gy pl. egy bet klnbsggel a hber ’kel = „esznek” helyett jobb a jkel = „gyznek” olvasat. Mshol viszont nem clszer kvetni a LXX-t: npszer korrekci, pl. „isszk a vrt”, ti. az ellensg vrt (dm) ahelyett, hogy „zgnak”, lrmznak (hm): a vr ivsa mg hasonlatknt sem fogadhat el szvetsgi szvegben.

A nagy kzdelem utn vgre eljn a boldog jvend ideje (16–17. v.). Visszatr a rgi szp kp: A vlasztott np, mint az r legeljnek nyja (Zsolt 95:7; 100:3) az psztorolsa mellett boldogan s bsgben lhet bkben, hls rmmel vallva, hogy „milyen nagy az jsga!” v a vgs gyzelem, v a dicssg!

Zak. X. RSZ

Zak. 10,1–2. Csak az rtl jn lds.

A nagy remnyeket kelt jvkp ellenre a prftai sz ismtelten visszatr a jelen kevsb szp llapothoz. A Hag 1:10–11-ben bemutatott nsges helyzet nemcsak a fogsgbl trtnt els hazatrs kezd veire volt jellemz. Egybknt is tudni kell, hogy Palesztina ghajlati viszonyai kzt az szi s tavaszi esk kell idben trtn megjtttl az egsz kvetkez v gabonatermse fggtt. Akkoriban ppgy knyrgtek esrt, akrcsak ma aszly idejn. A krds csak az, hogy kihez szljon ez a knyrgs. Izrelben a hziblvnyok (trfim), gy ltszik, nemcsak a rgebbi korban jtszottak szerepet (Gen 31:19; Br 17:5), hanem mg a ksi idkben is (Ez 21:26). A jsok szemfnyvesztse mindig vonz volt a hiszkeny emberek eltt (zs 3:2; Jer 27:9). Pedig az Isten npnek tudnia kellene, hogy mindenfle mgia rolvass varzsceremnia res semmisg. Az est is attl kell krni, akinek a hatalmban vannak a felhk, a zivatarok. Ezt felejtettk el annyiszor Izrelben, amikor a pogny knaniaknak elhittk, hogy Baal adja az est (Hs 2:7k.), s tle krtk azt imdsgaikban. De hiba (1Kir 18:20). A varzslk, hamis prftk pedig flrevezettk a hozzjuk fordulkat, ezrt vlt olykor valra a szomor hasonlat, hogy Izrel – amelynek pedig az r lett volna a psztora, ha hallgat r – sztszrdva tvelygett, mint a psztor nlkl maradt nyj (1Kir 22:5–17).

Zak. 10,3–7. Izrel helyrelltsa.

Az itt kvetkez versekben klnbz kpek s hasonlatok rjk le, hogy hogyan gyjti ssze az r npt, a sztszrdott nyjat s segti azt letnek jjptsre s arra, hogy le tudja gyzni az tjban ll akadlyokat. Mindenekeltt flrelltja a haszonles rossz psztorokat (ld. bvebben 11:4k.-ban), vagyis a rossz lelki s vilgi vezetket, npt pedig tvezeti egy szebb, kesebb korszakba (3. v.). Ez utbbihoz hangulati jelentsg a dszes harci paripa ltvnyos hasonlata. – A 4. v. a bels jjplsre cloz. A sarokk (zs 28:16) s a storcvek (zs 54:2) ugyan nem azonos pletekhez tartoz kpek, de a maguk helyn a szilrdsgot s a biztonsgot jelentik. Izrel npe majd ismt megtallja a maga krn bell lete tmpontjait, st a vdelmre szolgl fegyvert is. Ellenfeleiket le tudjk gyzni, mert Istenk segtsge velk lesz (5. v.). Ez a megsegt szeretet lesz a legnagyobb rtk, hiszen azt fejezi ki, hogy az r flretette haragjt s megengeszteldtt (6. v.). Van a 6. v.-ben egy ktszcska, a „mintha”, amely a mltbeli bnnek s bntetsnek a tkletes feledst s feledtetst hivatott kifejezni, akrcsak a Ktnak a megigazulsrl szl bizonysgttele: Isten (Krisztusrt) olyannak tekint, mintha soha semmi bnt nem cselekedtem volna. – Ezutn Jda hza s Jzsef hza, teht az egsz Izrel npe egytt lesz rszese a kegyelemnek: a sztszakadottsgot felvltja a bks egyesls s az Istenben val egytt rvendezs (7. v.).

Zak. 10,8–12. A sztszrdott Izrel sszegyjtse.

A szzadokon t folyt hbork kvetkeztben Izrel s Jda lakossga vszesen megfogyatkozott. mde ott ltek mg a szomszdos birodalmakban a deportltak vagy a menekltek leszrmazottai. Ezek fel fordult – Deutero-zsais ta (zs 43:5–7; 49:17–21) – a hazavr remnysg. Hazahvja majd ket az r jeladsa (mint valami spsz ugyanaz a kifejezs, amely zs 7:18-ban szerepel), s benpestik jra az elhagyatott vlt orszgot. Egyiptombl s Asszribl (Mezopotmibl) jnnek a sztszrtsgban lk (8–10. v.). A kt orszgnv emlkeztet a klnbz nagy knyszer vagy nkntes elvndorlsokra (2Kir 17:6; 24:14; 25:11; Jer 43:4–7), melyeknek kvetkeztben e birodalmak terletn alakultak ki a nagy zsid diaszprk. A hellenisztikus korban pedig jelli a kt orszgnv az Izrel szempontjbl kt legfontosabb szomszd llamot, a Ptolemaioszok s a Szeleukidk birodalmt. A hazateleplssel kapcsolatban emltett Giled (a Jordntl keletre) s Libnon (Izreltl szakra) pedig tulajdonkppen kvl esik a hajdani Knan s a klasszikus rtelemben vett Izrel orszga terletn, s a prfcia taln pp azt akarja jelezni, hogy szk lesz a rgi hely, ha majd mindenki hazatr a sztszrtsgbl. – Lehet persze, hogy „tengernyi” akadly ll majd a hazatrk tjban (11. v.), de a megsegt Isten elapasztja azokat: emlkeztets ez az exodus idejn tlt flelmekre s csodkra (Ex 14:15k.), amelyeket btortsul lehetett felidzni nagy prbattelek vagy jrakezdsek idejn (v. Zsolt 66:6; 74:13; zs 51:9–10). A vgs sz pp ezrt mindig a szabadt Istenre mutat (12. v.). a hazahv, a hazavezet. benne remnykedve lehet jjpteni az orszgot.

Zak. XI. RSZ

Zak. 11,1–3. Vgk lesz a hatalmaskodknak.

E nhny vers klnll helyet foglal el a prfcik sorban, esetleg kiegsztsknt foghat fel a 10:10–12 utn, ahol a nagyhatalmak lehanyatlsrl volt sz. A 10:10 Giledot s Libnont emltette, itt ismt ugyanazok a terletek szerepelnek, csupn Giled neve helyett a tle kiss szakabbra fekv Bsn van megnevezve. Az e terleteken uralkod birodalom (vagy birodalmak) vge van megjvendlve: Egyiptom s Asszria, azaz a Ptolemaioszok s Szeleukidk orszgai kztt lev tkz terlet hatra van itt. Ehelytt volt Kr. e. 198-ban Paneion (az SZ-i Dn) vrosa mellett az az tkzet, melyben a Szeleukidk (III. Antiochus) elhdtottk Palesztint a Ptolemaioszoktl. Mindamellett nehz volna akr ehhez, akr ms trtneti helyzethez kapcsolni e rvid gyszdalt. Ha az emltett helynevek sorrendjt nzzk, szak-dli irnyt lthatunk, gy hangzik sorban a „jajgassatok” felhvs. A „ledltek, elpusztultak” szavak pedig perfectum propheticumok gyannt rtkelendk: a lertakat a jvben megtrtn esemnyeknek kell vennnk.

A gyszdal (amely ugyanakkor gnydal is a hatalmasok pusztulsrl), csupa hasonlattal l. A Libnon nehezen megkzelthet szikls hegyvidke egy erdhz hasonl, melynek kapuit azonban betri az ostroml ellensg. A cdrusfk a hatalom s az er jelkpei; mellettk gyakran vannak emltve az rkzld ciprusok, az let szimblumaiknt (Zsolt 104:16–17; zs 14:8; 41:19). Ugyancsak az er s a szilrdsg jelkpei voltak Bsn tlgyfi (zs 2:13). A bsni terlet azonkvl kivl legel volt, hresek voltak a fajtiszta bsni bikk vagy tehenek (Zsolt 22:13; m 4:1). – Vgl mg egy tjegysg van megnevezve: a Jordn boztja; ez a Jordn kt partja mentn hzd, szinte thatolhatatlan boztos erd az oroszlnok lakhelye volt (Jer 49:19). – Cdrusok, tlgyfk, bikk, oroszlnok: megannyi jelkp, melyek a nagyhatalmak erejt, flelmes voltt szemlltetik. m a jvben mindezeknek pusztulniuk kell, s teret kell engednik a sztszrtsgbl hazatr s leteleped np eltt. Mindez szinte szemlytelenl van lerva, nem mondja ki, hogy ki a cselekv, a hatalmasokat fldre tert harcos. Csak a lertak mgtt rezhet vilgosan, hogy az r az, aki harcol nprt (v. 9:14–15) s megteremti szmukra az j let szntert a kivgott erdk, az elztt vadak helyn.

Zak. 11,4–14. Jelkpes jvendls egy psztorrl s juhairl.

Ezt a perikopt a magyarzk az SZ egyik legnehezebb rszletnek tartjk. Az rtelmezsnek vannak egyszer nyelvtani nehzsgei is (egyes s tbbes szm, hm- s nnem birtokos ragok vltakoz hasznlata), nagyobb gondot jelent azonban az allegorikus lers szereplinek az azonostsa. Az is feltehet, hogy az alapszveg idvel nmi mdostson ment keresztl, s emiatt a rszletek majd trtnetinek, majd elvontan eszkhatolgikusnak tnnek. Annyi biztos, hogy az SZ tbb helyrl is ismert psztor-nyj allegrik egyikvel van dolgunk, s igen valszn, hogy keletkezsre hatssal volt Ezkiel hasonl jelleg prfcija (Ez 34. r.).

Az azonostsnl egy dolog biztosnak ltszik: a nyj (4. r.) Izrel npt jelenti. A „levgsra sznt juhok” jellemzs nem azt jelenti, mintha eleve ilyen szndkkal kellett volna psztorolni, „tenyszteni” ket. Inkbb egyfajta sznakozs mondatja ezt, amely elre ltja, mi lesz ennek a „nyjnak” a sorsa; hasonl pl. Zsolt 44:23 panaszmondshoz: „vgjuhoknak tekintenek (bennnket)”. – A kvetkez krds, hogy kinek szl az r megbzsa: Legeltesd a nyjat! – ugyancsak megvlaszolhat: a prfta az, aki Istennek a megbzottja, npnek lelki gondviselje. – Mr az 5. v.-nl nehezebb megmondani, hogy kik azok, akik adjk-veszik a juhokat s bntetlenl, st Istennek hllkodva zletelhetnek velk, vagy ppen gyilkoljk ket (v. ismt Zsolt 44:23). St mg kln ms psztorok is vannak emltve. Mindezek a prfta-psztortl fggetlen alakok, s a npnek nz, kizskmnyol vezeti (v. Ez 34:2–3). A fogsg utni Izrel letben – Nehmis knyvbl is tudjuk (5. r.) – volt egy csom szocilis visszssg, ami emlkeztet az itt mondottakra, ksbb aztn – ha lehet – ez a helyzet mg rosszabbodott a hellnisztikus korban. Isten ezrt, mintegy bntetsl, hagyja, hogy a kaotikus llapotok eluralkodjanak az orszgban (6. v.). A kirly emltsvel a prfcia egy idegen, vlheten a Nagy Sndor utni korszakban lt zsarnok uralkodra cloz.

A 7. v. visszautal a perikopt bevezet 4. v. felhvsra: a psztor-prfta hozzfog feladata vgzshez, a juhkereskedknek sznt nyj legeltetshez. A „kereskedk” fordts egy ltalnosan elfogadott szvegkorrekci eredmnye. Azt a kt szt, hogy lkn canijj = „azrt (a nyj) nyomorultjai”, sszevonjk abba az alakba, hogy likenac anijj = „(juh)kereskedk”, s mivel a „knani” npnv olykor kereskedket jelent (Pld 31:24; zs 23:8), a szvegbe jobban illik ez a vltozat, itt s a 11. v.-ben egyarnt. – A psztorok kt botot tartottak maguknl (Zsolt 23:4), egy rvidebbet, amelyet fegyverknt hasznltak, ha kellett, s egy hosszabbat, amelyre tmaszkodtak. A kt bot jelkpes neve: jakarat, illetve egyetrts (az utbbi habulm formban olvasand, bet szerinti jelentse „ktelk”), a nevek mutatjk a psztor lelkiismeretes jszndkt. De mutatjk az r szndkt is, aki npnek a tbbi nppel val bkjt, de klnsen Izrel s Jda egyetrtst kvnja elsegteni. m ehhez kellene npnek a jszndka is.
A 8. v. els mondata roppant nehezen rtelmezhet. A hrom psztor amolyan „bojtr” (v. 13:7), akik az rtl kijellt psztor mellett szolgltak; szolglatukat azonban igencsak rosszul vgezhettk, mert rvid idn bell el kellett csapni ket. Alakjuk mgtt alighanem trtneti szemlyek lltak a prfta szeme eltt, azonostsuk azonban szinte lehetetlen. Rengeteg magyarzat szletett ezzel kapcsolatban (egy magyarz 34-et sorol fel), gondoltak kirlyokra, fpapokra, birodalmakra. (Legknnyebb e flverset betoldsknt elhagyni, de arra a krdsre sem tudunk vlaszt adni, hogy mikor s mirt toldottk be.) Mindenesetre Izrel olyan vezetire gondolhatunk, akik rossz psztorok, illetve „bresek” (Jn 10:12). Az igazi psztor vgl is megharagszik (kpes kifejezs: megrvidlt a lelke = elfogyott a trelme), s a juhok is meguntk psztorukat („elgedetlen volt a lelkk”), s mint annyiszor, kvetkezik az tlet. A psztor szabad prdra bocstja a nyjat (9. v.). Ennek jelkpe a „jakarat” nev bot eltrse: felbomlik az Izrel s a npek kzt egy ideig megvolt szvetsg s bke (10–11. v.). jabb krdsek vetdnek fel a 12–13. v.-sel kapcsolatban. Az rtl rendelt psztor-prfta – aki ettl kezdve felhagy mkdsvel – pnzt kr eddig vgzett munkjrt: egy szintre helyezi magt a pnzrt jvendlget botcsinlta prftkkal? (Mik 3:5.11.). s kiktl kri prftlsa jutalmt: a „kereskedktl” vagy sajt nptl? Az utbbi a valsznbb, br inkbb csak tvitt rtelemben veend: megbecsltk-e, s ha igen, mennyire becsltk a psztori gondviselst? A vlasz lesjt: 30 ezstpnzre, ennyi a becsrtke egy rabszolgnak (Ex 21:32). Erre aztn az r vlaszol – hiszen a prfta t kpviselte –, s gnyos hangsllyal mondja: Dobd oda a pnzt a templom kincstrba! (A 13. v.-ben hajjcr = „a fazekas” helyett hccr = „a kincstr” olvasand; fazekasmester nem mkdtt a templomban.) Ezutn kvetkezik a 14. v.-ben az „egyetrts” nev bot eltrse, jelkpezve a kt testvrorszg, Jda s Izrel egyv tartozsnak a megszntt. „Izrel” azonban itt mr nem a fogsg eltti szaki orszgrszt jelenti, hanem a samaritnusokat, akik a fogsg utn vgkppen klnszakadtak Jdtl, nemcsak politikailag, hanem vallsilag is gyannyira, hogy kln templomot ptettek a Garizim hegyn (v. Jn 4:20).

Ez a psztor-allegria a 4–14. v.-ben vgs fokon Isten psztorol gondviselst pldzza: a psztor-prfta megbzjnak a szemlyt s munkjt kpviseli. A tanulsg pedig az, hogy a j psztor gondoskodsa, sszetart szndka, hvogat szava nagyon sokszor kevs megrtsre tall. Emiatt kvetkezik a bntets, az elnyoms, a sztszakadozs. Isten npe „kevsre becslte”, amit a j Psztor rte tett. – Kzismert, hogy a 13. v. msodik felt szabadon idzi Mt 27:9 az rul Jds hallval kapcsolatban. A hivatkozs alapja elssorban a 30 ezstpnz, azutn pedig a fazekas-mez (ami felttelezi a jcr forma megtartst a zakarisi szvegben, br Mt 27:6-ban a templomi „kincstr” is emltve van). Az idzs pontatlan, mert az evanglium Jeremisra hivatkozik (v. Jer 18:2k. vagy 19:1; de igazban egyik sem illik ide). Ez azonban mellkes az sszehasonlts igazi alapja mellett: Jzust is 30 ezstre becsltk, ennyit fizettek Izrel akkori lelki vezeti a j Psztor elrulsrt (Mt 26:15).

Zak. 11,15–17. J psztor helyett rossz psztor.
A psztor-allegrihoz csatlakozik mg nhny vers azzal a szndkkal, hogy lerja, mi sors vr arra a nyjra, amely megunta (8. v.) a j psztor gondoskodst: majd kapnak helyette olyat, amilyet megrdemelnek. A 15. v.-ben a „vgy magadnak bolond psztornak val felszerelst” – jelkpes jelents: nem a j psztor fog ezutn bolond mdra legeltetni, hanem a majd ezutn tmasztand (16. v.) vezet, uralkod szemlyek, akik a nyjknt kiszolgltatott npnek zsarnokai s kihasznli lesznek. A „bolond” (’evil) sz a blcsessgirodalom szkincshez tartozik, s jelentse nem annyira „ostoba”, mint inkbb rosszindulatan esztelen (Zsolt 14:1; Pld 14:3; 16:22 stb.). Ha az ilyen ember psztorbotot = hatalmat kap a kezbe, akkor jaj a juhoknak! Nem a megrzs, a vdelmezs lesz a psztorkods clja, hanem a nyjbl val ls. Ezkiel prfcija ismtldik itt is (Ez 34:1–6). – Termszetesen jvendls ez, amely Izrel sorst pldzza. Egyetlen remnysg, hogy a zsarnok psztorok uralma sem tart rkk. A 17. v. jajszava s tokmondsa azzal biztat, hogy ha Isten olykor kiszolgltatja is bns npt rossz psztoroknak, kegyetlen uralkodknak, az tlet majd azokat is utolri, ppen azrt, mert visszaltek a nekik jutott hatalommal (olv. zs 10:5–19). Zak. XII. RSZ Zak. 12,1. Felirat. A htralev 12–14. rszben foglaltakat „Trito-Zakaris” prfciiknt tartja szmon a kritikai magyarzat. Klnllst jelzi a massz’ kezd sz (ld. 9:1-nl), tovbb a nagy v indts, hivatkozssal az g s a fld Teremtjre. Az Izrel sszefoglal npnv csak itt fordul el, a tovbbiakban mindig csak Jda s Jeruzslem sorsrl van sz. A prfcik mgtt pedig mr nincs olyan trtneti httr amilyen a 9–11. r. mgtt mg felfedezhet. Ellenkezleg, az idtlen eszkhatolgia s a valsgosan vrt vgtlet elemeibl tevdik ssze a prfciagyjtemny, amely nagy megprbltatsokon keresztl elrkezik Izrel (Jda) megvltshoz s Jeruzslem megdicstshez.

Zak. 12,2–9. Jeruzslem megszabadtsa.

A vgs nagy hbors veszedelem, Jeruzslem ostroma – a ksei eszkhatolgikus prfcik visszatr motvuma (ld. 10:13–15-nl). A szabadulst a hbors veszedelembl maga az r adja, mint aki npnek s vrosnak az oltalmazja, s ezt a legklnbzbb jelkpekkel vilgtja meg a prfcia. A 2. v. szerint Isten „rszegt pohrr” teszi Jeruzslemet (a szaf sz jelentse itt nem „kszb”, hanem „pohr, serleg”; a racal pedig: „tntorgs”). A kifejezsben gny s tlet egytt van jelen (v. zs 51:17; Jer 25:15k.; Jel 15:7), sszefondik benne a gyztes ellensg rszeg mulatozsnak s a mrgezett italnak a kpe: a mmort ital hallos mregg vlik. – A 3. v. hasonlata szerint Jeruzslem olyan slyos k, amelyet ha fel akar emelni valaki, beleszakad a dereka. Hieronymus ta szoks hivatkozni arra, hogy Izrelben fiatalembereknek volt slyemel erprbja, hogy egy-egy nagy kvet fel brnak-e emelni. A kp az ellensges tmads kudarct szemllteti. – A 4. v. egy csata kpt festi, melynek sorn az ellensges lovassg soraiban pnik tr ki, a lovak valamitl megrmlnek, fkezhetetlenn vlnak, a csatasor felbomlik. Nem csoda, ha mindezek lttn azt mondjk – akrcsak a parittys Dvid Glittal szemben –, hogy Jeruzslem ereje a Seregek Urnak nevben van. A 8–9. v. ki is mondja a vgs szt: az r megsemmist minden npet, amely Jeruzslem ellen tmad, csodaert adva a vros lakossgnak. Mindenki olyan btor lesz, mint ama prviadalban Dvid; a „Dvid hza”, a dinasztia, illetve annak remlve vrt messisi alakja pedig az r angyalaknt vezeti ket. Az a rgi n. „Sion-teolgia” led fel itt eszkhatolgikus kivettsben, amely valamikor zsoltrokban s prfcikban hirdette, hogy az r maga oltalmazza Jeruzslemet, a benne lev templommal egytt (Zsolt 46; 48; 76; zs 29:1–8; 31:4–5 stb.).
A magyarzat sorn nmi gondot okoz az, hogy Jeruzslem mellett prhuzamosan, olykor nmi ellenttes llel, Jda is emltve van. Ellenttet nem kell belemagyarzni a szvegbe, mg ha az nhol nehezen rthet is. gy pl. a 2b. v.-ben nem arrl van sz, hogy Jda is Jeruzslem ellen tmad (vagy ppen megfordtva, ld. rev. Kroli), hanem arrl, hogy mindegyik egyformn szorongatott helyzetben lesz. Az 5. v. hitvall mondatnl a j rtelem kedvrt egy apr korrekcira van szksg: a l szcskbl a magnhangz elhagyand, s a marad mssalhangz le- prepozciknt egyberand a kvetkez szval; viszont az ’alluf = „trzsfi” szt nem szksges ’alef = „nemzetsgei”-re javtani. – A 6. v. kln hangslyozza Jda, teht az orszg egsz npe jelentsgt a vgs nagy harcban. k is segtik teljess tenni az ellensg veresgt, ezt jelzik a hasonlatok: a „tzes serpeny” g parzzsal teli ednyt jell, amely a mglyba rakott fahasbokat gyjtja lngra; ugyanez a szerepe a halomba rakott kvk kz dobott g fklynak. Vgl a 7. v. mondanivalja az, hogy meg fog sznni a versengs az elssgrt Jeruzslem s a „vidk” kztt. Elszr az orszg vidki vrosait szabadtja meg az ellensgtl a npt megsegt Isten, s azutn a fvrost. Ellentte ez a trtnelemben tbbszr ismtldtt helyzetnek: elszr a vidki vrosokat szokta meghdtani az ellensg, hogy aztn teljes ervel fogjon a fvros ostromhoz (v. 2Kir 18:13k.). A mindenkit egyarnt fenyeget hallos veszedelembl val megmenekls utn nincs helye semmilyen versengsnek.

Zak. 12,10–14. Jeruzslem bnbnata.
Szokatlanul hat az 1–9. v.-ben tkrzd nagy szabaduls kpe utn a htralev versekben egy orszgos mret gysznak a festse. Az a monoton ismtelgets, amely ugyanazon kifejezsek keretben szltja meg Jda npe klnbz rtegeit, elssorban Dvid hzt, az uralkodcsaldot s Lvi hzt, a papsgot s leszrmazottaikat, egy nagyszabs sirat liturgia komor hangulatt idzi. Nem egszen vilgos, hogy a kt csoportbl mirt van kt kevsb fontos szemly neve emltve: Ntn (2Sm 5:14; v. Lk 3:31) s Simei (Num 3:17–21). Viszont a b felsorols, amely nemzetsgenknt frfiak s nk csoportjt kln-kln is megszltja, kifejezi a mindenkit rint egyetemessget.

De ht mirt vagy kirt van e nagy gyszszertarts? A 10b–11. v. tbb mindent emlt, mindenekeltt valakit, akit megltek, tdftek (a 10. v.-ben ’laj = „rm” helyett ’lv = „re” olvasand: Istent nem lehet ledfni). Az elzkben lert nagy csata valamely nvtelen ldozatra azrt nem lehet gondolni, mert az a csata eszkhatolgikus tvlatban a jvbe van vettve. Egy rgebbi trtneti szemllyel azonostani (pl. Jsis kirly, 2Krn 35:24–25; Zakaris prfta, 2Krn 24:20–22 vagy Onis fpap a hellenisztikus korban stb.) ppoly nehz, mint az Ebed-Jahve alakjt Deutero-zsaisnl. Eszkhatolgikus prfcirl lvn sz, nem is annyira a trtneti azonosts a fontos. Alighanem a 9:9-nl mr emltett szenved Messisra kell gondolnunk. A sirats, a gysz nagysgt hasonlatok rzkeltetik: amilyet az egyszltt vagy az elsszltt gyermek elvesztsekor reznek, vagy amilyen a Hadad-Rimmnrt tartott gysz. Az utbbinl kt knani-arm vegetcis isten neve van sszekapcsolva. Klnbz mtoszokbl ismerjk az ilyen, a termszet tli (van, ahol nyri) idszakban trtn elhalst megszemlyest istensg „halla” fltt tartott kultikus gyszt (Baal, Adonisz, Tammz, az utbbihoz ld. Ez 8:14), amelyekkel azonban az itt meghirdetett gysz nem azonosthat, csak hozzjuk hasonlthat.
A krdsre adhat igazi vlaszhoz a 10a. v. megrtse segt el. Isten Lelknek kitltse idzi el ezt a nagy srst. Isten Lelknek adomnya mindig nagy vltozst jelent, nagy megjulst hoz ember vagy np (egyhz) letben; v. zs 44:3–4; Ez 36:26–27; Jel 3. r. A Llek jelzje s jellemzje itt „a knyrlet s a knyrgs” Lelke (a megfelel kt hber sz is azonos szgykbl val): egyfell Isten kegyelmt kzli, msfell kpess tesz arra felelni, imdkozni – elssorban bnbn szvvel. Az itt emltett nagy gysz ezrt nem valami szertartsos sirnkozst jelent, hanem az Isten el lls nagy lmnyt, amely elszr bnbnatra indt, azutn a bnbnat knnyein t megtisztt, flemel.

Ha az „tdftt” szemlyt Izrel trtnetben nem tudjuk azonostani, hanem a szenved Messisra gondolunk, akkor termszetesnek vehetjk, ha az SZ a 10. v.-et Jzus Krisztusra nzve idzi (Jn 19:37; Jel 1:7).

Zak. XIII. RSZ

Zak. 13,1–6. A blvnyok s a hamis prftk elvesznek.
E fejezet 1. v.-t sokan mg a megelz rsz lezrsnak tartjk. De felfoghatjuk tvezetsnek is a kvetkezkhz. Jeruzslemben forrs fakad, melynek a vize lemossa a bnbn np vtknek szennyt. A vznek ez a tisztt, gygyt, megjt szerepe s jelkpe tbbszr is szerepel a prftknl (Ez 36:25; 47:1k.; v. Zsolt 51:9), s vgs soron Jnos keresztsge fel mutat (Mt 3:6–11). A megjult gylekezet krben nincs helyk tbb blvnyszobroknak, sem hamis prftknak (2. v.). Sokszor idzte fel az uralkodk ltal is tmogatott blvnytisztelet Isten bntet haragjt (1Kir 16:31–33; 2Kir 17:7k.; 21:3k.). Remnysg szerint vge lesz ennek, s Isten npe megtanulja az si, eredeti leckt, hogy egyedl csak az Urat imdja, s ne ksztsen s fleg ne imdjon blvnyszobrokat (Ex 20:2–6; Deut 6:4). Az is kzismert, hogy az r igazi prftinak mennyit kellett kzdenik a hamis prftkkal, akik tetszets jsolgatsaikkal elmtottk kirlyukat s npket (1Kir 22:23–25; Jer 23:9k.; Mik 3:5k.). A 3. v. szerint beteljesednek a Deut 18:20-ban megmondottak: a hamis prftkat a sajt hozztartozik fogjk meglni. gy vgl az ilyen prftk nemcsak felhagynak majd hazugsgaikkal, hanem fltkben mg jellegzetes ltzetket (2Kir 1:8; Mt 3:4) is levetik magukrl (4. v.), s eltagadjk eddigi foglalkozsukat (5. v.). E vers vgn egyszer korrekcira van szksg, ms szelvlasztssal: ’dm hiqnan helyett ’admh qinjan = „szntfld az n birtokom”, prhuzam a megelz „fldmves vagyok” mellett). msz prfta szavai juthatnak esznkbe (m 7:14), csakhogy az „nem vagyok prfta, csak psztorember” tiltakozst nyomon kvette a bizonysgttel: „de elhvott engem az r!” A hamis prftknak volt olyan szoksuk is, hogy eksztzisban sebeket ejtettek magukon (1Kir 18:28), ezrt kellett a sebhelyekrl, mint rul nyomokrl azt hazudni, hogy verekeds maradvnyai (6. v.).

Zak. 13,7–9. Verd meg a psztort – elszled a nyj!
E nhny vers egy klnll tredk, psztor s nyj jbli tletrl szl. Tartalmilag nem lehet kzvetlen folytatsa a megelz kt rvid prfcinak, mert azokban szabadtsrl, a Llek kiradsrl, bnbn srsrl s megtisztulsrl volt sz. Vannak magyarzk, akik a 11. r.-ben lev psztor-allegrik valamelyiknek (4–14. s 15–17. v.) a folytatsnak gondoljk, de az elshz azrt nem illik, mert az Urat kpvisel h psztort rn elssorban az itt kvetkez tlet; a msodikhoz meg azrt, mert itt a „nyj”, az orszg lakossga ktharmadnak a kiirtsrl lesz sz. Leginkbb egy rvid tletes prfciaknt foghat fel, amelyen Ezkiel prfta hatsa rezhet (Ez 21:13–22).

A kard az tlet eszkze. Szinte szemlyes megszltsa az r tlettart akaratnak a kifejezse. Psztor s nyj = elljr s np egyarnt sorra kerl. A psztor, de mg a bojtrjai is ldozatul esnek – bizonyra egy nagy ellensges tmads sorn. Ezutn termszetes, hogy az rizet s vdelem nlkl marad nyj sztszrdik (10:2; v. Mt 26:31), majd egy nagy ldkls ldozata lesz. Csak egyharmada menekl meg a lakossgnak. Brmilyen szrny is ez a kp, mgis van egy vigasztal mozzanata: tisztt tlet ez, amelybl lesz egy megtartsra rdemes maradk. Rgi prfcik csengenek vissza, gy zsaisnak a maradkrl szl kijelentsei (zs 6:12–13; 10:21–22), vagy az ezst megtiszttsrl mondott hasonlata (1:22.25), tovbb Hsesnak a nagy megengeszteldsrl szl szavai: „Npem vagy te; pedig ezt mondja: n Istenem!” (Hs 2:25). Ez az isteni rtelme s clja az tlettartsnak.

Zak. XIV. RSZ

Zak. 14,1–2. Jeruzslem utols prbattele.
A 14. rsz az elzektl teljesen fggetlen ltoms Jeruzslem utols nagy nyomorsgrl, egy ellensges tmadsrl (1–2. v.), melybl aztn Isten szemlyes kzbeavatkozsa szabadtja meg a vrost. Csods termszeti jelensgek ksrik ezt, vgl Jeruzslem felmagasztosul (3–11. v.), az ellensget megsemmist csapsok rik (12–15. v.), s csupn azok maradnak meg, akik megtrnek az rhoz s Jeruzslemben tisztelik t (16–21. v.). Jeruzslem ellensges megszllsnak a lersa nem fgg ssze a 12. r.-ben lerottal: ott nem br vele az ellensg, itt elfoglaljk, kifosztjk a vrost. Hogy pedig ez hogyan trtnhetik meg, arra a 2. v.-ben lev „n sszegyjtk” kifejezs ad vlaszt: Csak az r tudtval s akaratval lehetsges, hogy pogny ellensg kezbe kerl a szent vros. Lehetsges, hogy a Nagy Sndort kvet korszakban volt olyan hbors katasztrfa, amely szomor trtneti pldt nyjtott e prfcihoz. Ilyen volt Kr. e. 301-ben I. Ptolemaiosz kegyetlen hadjrata, melynek sorn az egyiptomi uralkod egy szombati napon tmadta meg az nnep miatt fegyvert fogni nem akar lakossgot. A nyers lers hen tkrzi, hogy mi trtnik egy vrossal s lakival, ha fegyverrel foglaljk el. Az egyetlen vigasztal mozzanat a vers utols mondata: lesz „maradk” (ld. 13:8-nl), amely tlli a csapst, s ez lt majd szebb jvendt.

Zak. 14,3–11. Jeruzslem megszabadtsa.
Az r maga ll el npe vdelmre, s harcba szll annak ellensgeivel, mint „a csata napjn”. Emlkeztets ez a rgmlt idkre, amikor az r tettlegesen, termszeti csapsok ksretben avatkozott be egy-egy tkzetbe npe javra (3. v. – v. Jzs 10:10k.; Br 4:15). Szemlletes s flelmet kelt a lers: leszll az Olajfk hegyre, s amikor „lbval megrinti a hegyet”, az megrendl bele, s kelet-nyugati irnyban kett hasad. A nagy tektonikus rengs kvetkeztben a hegy egyik fele szaki, a msik dli irnyban elmozdul, s egy nagy vlgy tmad kztk (4. v.). Ebbe a vlgybe menekl a megrmlt lakossg, amely nem mer hzaiban maradni. A fldrengs nagy mretnek az elkpzeltetsre a prfcia hivatkozik egy rgi nagy katasztrfra, Uzzis kirly idejbl, amely olyan nagy s emlkezetes volt, hogy egyszeren „a” fldrengs gyannt emlegettk (m 1:1). Ez a flelmes kp adja az r tletre jvetelnek a httert (5. v.), amikor az r eljn szentjeivel = angyalaival (v. Dn 7:22.27) egytt, s megszabadtja szent vrost a nagy nyomorsgtl. (A j rtelem kedvrt csekly vltoztatsra van szksg a hber alapszvegben az 5. v. vgn: „Istenem” helyett „Istened” olvasand; az utols sz pedig hmnem birtokos raggal: cimm = vele.)

A megszabaduls utn a boldog vgid kvetkezik, melyben a termszet mindennapi rendje egszen megvltozik (6–7. v.). A Nval kttt szvetsghez fzd gret (Gen 8:22) formai vonatkozsai megsznnek, nem vltakozik tbb meleg s hideg, nappal s jszaka: egyetlen nap lesz, mindig derlt s fnyes. (A 6. v.-ben az ’r sz nem a „vilgossg” alaprtelmben veend; a vilgossg megltt nem lehet tagadni, az ellentmondana a 7. v. s az egsz szakasz rtelmnek. Az ’r sz gy a napvilggal egytt jr meleget jelenti, ennek ellentte a vers vgn lev kt sz: qrt s qipp’n, melyeknek az elejn j mssalhangz helyett ve- „s” ktsz olvasand. A vers rtelme teht: „nem lesz meleg, sem hideg, sem fagy”.) A 7. v. ennek az rks nappalnak mg tovbbi jellemzse. – Hasonl kpet olvasunk zs 60:19–20 apokaliptikus prfcijban; SZ-i prhuzamt olv. Jel 21:23-ban.
Mg tovbbi rendkvli vltozsok is bekvetkeznek majd „azon a napon”. Jeruzslemben „l vz” forrsa fakad, s kt irnyban elfolyva, a „keleti”, illetve a „nyugati” tengerbe torkollik (8–9. v.). srgi, mg az denkerti trtnetbl ismert kp ez (Gen 2:10), csak itt nem a vilg ngy tja fel folyik el a vz, hanem a kp leszkl Jda terletre, annak hatra a keleti = Holt-tenger s a nyugati = Fldkzi-tenger. A vznek ktfle szerepe s hatsa van: egyfell feldt, megtermkenyt, msfell tisztulst, gygyulst hoz (v. Ez 47:1–12; Jel 22:1), mindkettnek megvan a lelki rtelme is (Jn 4:10–14; 7:37–39). A 8. v. vge mg hangslyozza, hogy ez az „l vz” mindig meglesz, a nyri szraz idszakban is, amikor a legtbb patak vize ki szokott szradni Palesztinban. A vgidben aztn egyedl az r lesz npnek s a vilgnak Kirlya, csak lesz egyedl (a Deut 6:4 hres hitvall igjnek deklarcija), s az neve lesz az egyetlen Nv, amelyet imba foglalnak (v. ApCsel 4:12).
Az eddigi csodlatos vltozsokhoz mg egy jabb jelensg kapcsoldik: az orszg terlete egy nagy sksgg vlik, ahol a vlgyek flemelkednek, a hegyek pedig alszllanak (10. v.). Az zs 40:4-bl ismert kp Jdra alkalmazva: Geba Jda hegyvidknek az szaki, Rimmn pedig a dli vgpontjt jelli (1Kir 15:22; Jzs 19:7). E sk vidkbl egyedl Jeruzslem fog kiemelkedni (v. zs 2:2), melynek itt mr (ellenttben Zak 2:8-cal) falai s kapui lesznek: a Benjmin-kapu (Jer 37:13) s a Szegletkapu (Jer 31:38) a vrosfal szaki rszn volt, a Hananl-torony (Jer 31:38) s a kirlyi borsajtk pedig a nyugati falrsz meghatrozi lehettek. – A vros laki ezutn biztonsgban rezhetik magukat (11. v.), eljn a bkessg ideje, nem fenyeget tbb „hadi tok” (Jzs 6:17; 10:28 stb.; v. Mal 3:24).

Zak. 14,12–21. Jeruzslem vgs dicssge.
A prfcia msodik fele, a 13–15. v.-ben, visszatr a fejezet elejn ltott nagy hbors veszedelemhez. Ott a csata lersa a nagy fldrengsbe s katasztrfba torkollott. Itt a 3. v. elbeszls folytatdik: az r harcba szll az ellensggel, s rettent csapst mr r. Emlkeztet ez annak a nagy asszr tmadsnak a vgre, amikor pestis puszttotta az asszr sereget, Ezkis kirly idejben (2Kir 15:35). Egy ilyen csaps termszetes kvetkezmnye a pnik, amikor a katonk rmletkben nem tudjk megklnbztetni a bartot az ellensgtl (v. 12:4). – Nehezen rthet a 14. v.-ben az, hogy „Jda is harcol Jeruzslem ellen” (14. v.), hiszen a pnik az ellensg soraiban tr ki. Ha nem hagyjuk is ki, mint toldst. gy kell rtennk, hogy Jda is rszt vesz a kzdelemben, csakgy mint Jeruzslem (teht be- helyett ke- hasonlt prepozcit olvasva). A teljes mozgsts nemcsak az ellensg levershez vezet, hanem a tlk el-, vagy visszavett zskmnyon val osztozshoz is. A zskmny elosztsa a nagy veszedelem elmltval a nagy vigassg ideje (zs 9:2). Az embert, llatot sjt vgs csaps utn csak a megszabadtott Jeruzslem marad fenn, amely ezutn hbortatlanul tarthatja meg nnepeit (Nh 1:15).
Az ellensg maradkt Isten arra indtja, hogy elfogadjk az tisztelett, s maguk is eljrjanak vente Jeruzslembe, kivltkppen az szi storos nnepen val rszvtelre (16–19. v.). A gondolat visszautal a 10. v.-re s az ott idzett zs 2:2–4-re. A vgidben Jeruzslem kiemelkedik krnyezetbl, s hozz zarndokolnak majd a npek. Az egytt tartott nnepls szp kpe vltja fel az eddigi ellensgeskedsek nyomorsgt. Az nnepi alkalmak kzl is klns jelentsg volt az szi storos nnep, amely az r kirlyknt val nneplsnek s az vi termsrt val hlaadsnak az nnepe volt (Lev 23:29). Az nnep utols „nagy” napjnak (Jn 6:37) a szertartshoz tartozott az eshvogat vzkints, mivel ez id tjt szokott megrkezni az j mezgazdasgi v kezdett jelent, a fldmvelst jra lehetv tev szi eszs. „lds esje” volt az (Ez 34:26). – Csak azok nem rszeslnek az ldsban, akik elutastjk s maguktl nem vesznek rszt a kzs nneplsben. Bntetsk az, hogy orszgukra nem hull es, nem lesz terms. Egyiptom kln is ki van emelve ezen a ponton, mint amely a prfcia idejn politikailag Jda flttese volt. (Az ne zavarjon, hogy Egyiptom rszre nem jelentett csapst, ha nem kapott est, minthogy ott szinte sohasem szokott esni; annak az letre a Nlus venknti radsa jelentette ugyanezt az ldst, a fenyegets ezzel az tttellel rtend.) Egyetemes lds lehetsge lehetett a megtrs s az egytt tartott nnepls; viszont egyetemesen csapst vont maga utn az nneplstl val visszahzds. Mgis annak hangslyozsa, hogy „mg Egyiptom is” ott lesz az Urat tisztelk gylekezetben, klns jelentsg: az egykori elnyom, a szolgasgban tart a vgidben egytt tiszteli az Urat az egykor elnyomottak utdaival (olv. zs 19:18–25; Zsolt 87:4).
A befejez versek (20–21. v.) Jeruzslem vgs dicssgt valami hallatlanul nagy fokozssal kvnjk rzkeltetni. A szent vros szent, teht Istenhez tartoz, Istennek tetsz lesz minden tekintetben s minden rszletben. Nemcsak a vros npe, a papsg, a templom, hanem mg a hasznlati trgyak is. A lovak csengin ugyanaz a felirat lesz – az rnak szentelt! –, mint a fpapi diadmon (Ex 28:36), a lovak pedig rendeltetsket tekintve bks llatok lesznek, nem harci paripk (v. 9:9). Mg a kznsges konyhai ednyek is szentek lesznek, nem csak a templomnl rzttek, amelyek az ldozati tel elksztsre valk. A szent vrosnak olyan lesz a „levegje”, a lgkre, hogy aki ott tartzkodik s amit ott hasznlnak, az mind Istennek tetsz, szent lesz. A vrosba rkez zarndokoknak nem kell majd kln szent ednyeket vsrolniuk, ppen ezrt kereskedkre (knaniakra, v. 11:7) sem lesz szksg a templom krnykn. Az egykor elhangzott felhvs: szentek legyetek! (Lev 19:2) – valsg lesz emberen, llaton, hasznlati trgyon a vgs idben. A jelen lev Isten kzelsge megszentel mindent, aki s ami az szolglatban ll.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!