ZAKARIS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Tth Klmn professzor
Bevezets
A prfta s kora.
Zakaris prfta a babiloni fogsgbl hazatrt jdaiak prftja volt. Knyvnek a keltezsbl (1:1.7) lthat, hogy kortrsa volt Haggeus prftnak. De egytt emlti ket Ezsd 5:1 s 6:14 is. Mindketten buzdtottak a jeruzslemi templom jjptsre, s tbbszr emltik a fogsgbl hazatrt np vilgi s vallsi vezetit: Zerubbbel helytartt s Jsua fpapot. Zakaris valamivel ksbb lpett fel, mint Haggeus (v. Hag 1:1; 2:1 s Zak 1:1). Folytatja lett a valsznleg nem sokkal ksbb meghalt Haggeus tnykedsnek. Prftai kitekintse azonban amannl tgabb, kifejezsmdja pedig elvontabb, szimbolikusabb: a „korai apokaliptika” els kpviselje.
A knyv felirata teljes nevn megnevezi a prftt: Zakaris Berekj fia, Idd unokja. Ezsdrs knyvben azonban csak mint Idd fia szerepel, ez utbbi helyen teht a „fia” kifejezs ltalnosabb rtelm: leszrmazottja. Tovbbi adatunk nincs a prftrl. A Biblia ugyan emlt tbb Zakaris nev prftt mg Berekj fiaknt is, azonostsuk azonban a hagyomnyok keveredse miatt bizonytalan, st helytelen (v. 2Krn 24:20–21 s Mt 23:25; tovbb 2Krn 26:5; zs 8:2). A hber megnevezs vgn ll „prfta” sz Zakarisra vonatkozik; Idd a papi rendhez tartozott (Neh 12:4.16). Mindamellett Zakaris papi szrmazs prfta, s e rven is bizonyra hatssal voltak r a fogsgban mkd Ezkiel prfcii. Ezkiel hosszasan s aprlkosan foglalkozott a majdani j templommal ltomsai sorn (Ez 40–48. r.). Zakaris prfcii az j templommal kapcsolatban viszont nem csak papi, kultuszi rdekldsek, jellemz rjuk az eszkhatolgikus nzpont: j korszak kvetkezik Jdra s Jeruzslemre, megint nyilvnval lesz a Sion dicssge, seregleni fognak hozz a npek (olv. 1:16–17; 2:14–16; 3:9–10; 8:22–23), igyekezni kell teht, hogy mikor ez a korszak beksznt, a templom kszen lljon.
Zakaris ugyangy tlte a hazatrs utni vek sok viszontagsgt, mint Haggeus: a templom jjptsre tett els sikertelen ksrletet (Ezsd 4. r.), de azt a nagy trtneti „fldindulst” is (v. Hag 2:6–7.21–22), amely Drius kirly trnra lpsekor megrzta a nagy Perzsa Birodalmat. A klnbz tartomnyokban kitrt fggetlensgi hbork olyan mrvek voltak, hogy mr-mr darabjaira ltszott sztesni az risi birodalom. Bizonyos, hogy a nagy orszgok, Babilnia, Mdia, Armnia stb. fggetlensgi harcainak megvolt a hatsuk a kisebb tartomnyokra, kztk Jdra is. Nagyon valszn, hogy a Dvid csaldjbl szrmaz Zerubbbel helytart is tehetett lpseket a maga hazjban az nllsulsra (Jda ekkor Perzsin bell a samriai kzpont nagyobb tartomny kzigazgatsi rsze volt). Drius azonban minden lzad felkelst levert, a felkelket szigoran megbntette, vezetiket kivgeztette. Nem maradhatott el a felelssgre vons a kisebb tartomnyokban sem, s abbl, hogy Zerubbbel, akihez pedig nagy remnyek fzdhettek (Zak 4:6–10), egyszer csak nyomtalanul eltnik a szemnk ell, arra lehet kvetkeztetni, hogy is a felelssgre vons ldozata lett. Ksbb mr csak egy majdan megjelen Sarjadkrl esik sz (Zak 3:8; 6:12), aki egyszer majd a dvidi trn rkse lesz. Addig be kellett rni a helyzet adta lehetsgekkel: a politikailag alrendelt llapotban a „gylekezet-llam” s a templom ptsvel, a Babilniban maradt zsidsggal val kapcsolattartssal (Zak 6:9k.). Ez Zakaris prfciinak a trtneti horizontja, a megadott dtumok (1:1 s 7:1), teht Kr. e. 520–518 kztt.
Zakaris knyve.
A 14 fejezetbl ll prftai knyvnek az els, nagyobb rsze (1–8. r.) tartalmazza a tulajdonkppeni Zakarisnak a prfciit. E rszekben a vzolt trtneti httr jl lthat. Azonkvl egy bizonyos szerkezeti egysget biztost – az 1–6. r.-ben – az azonos felpts ltomsok sorozata. Ms a helyzet a 9–14. rszeknl. Elszr is a 9:1 s 12:1 egy-egy sajtos kifejezssel, mint j „felirattal” kezddik, az utnuk kvetkez prfcik jellege s hozzvetlegesen azonosthat trtneti httere pedig egszen ms. Ezrt szoktk a knyvet – zsais knyve mintjra – hrom rszre tagolni, s gy klnbztetik meg a Proto-Zakaris (1–8. r.), Deutero-, illetve Trito-Zakaris (9–11. r., illetve 12–14. r.) prfciinak gyjtemnyt.
A proto-zakarisi gyjtemny legjellegzetesebb darabjait a ltomsok kpezik. Ht ilyen titokzatos jszakai (1:8) ltoms mutatja be Jda s Jeruzslem, a templom s a gylekezet jvend sorst s helyzett. E ltomsok a kvetkezk: Hrads arrl, hogy a fldn bke s nyugalom van (1:7–12). Ngy kovcsmester jn, hogy letrjn ngy szarvat (2:1–4). Jeruzslem nagysga megmrhetetlen (2:5–9). A htkar lmpatart s a kt olajfa ltomsa (4:1–6a.10b–14). tok a hamisan eskd lopkra (5:1–4). A bnt megtestest nalakot eltvoltjk az orszgbl (5:5–11). Ngy (harci) kocsi bejrja a fldet Isten megbzsbl (6:1–8). – Ezekhez a ltomsokhoz kiegsztsek csatlakoznak (1:13–17; 2:10–17). Vannak azonkvl prfcik, amelyek szimbolikus lersuk mellett sem tartoznak a ltomsok sorba, s jellegzetes mdon a kt trtneti vezet szemlyhez, Zerubbbelhez s Jsuhoz kapcsoldnak. E rszletek a kvetkezk: Jsua fpap rtatlannak nyilvntsa (3:1–7). Messisi sarjadk grete (3:8–10). Ints s buzdts Zerubbbelhez (4:6b–10a). Jsua fpap megkoronzsa, jabb messisi gret ksretben (6:9–15). – A befejez kt rszben azzal a krdssel kapcsolatban, hogy meg kell-e mg mindig tartani a templom s Jeruzslem egykori elpusztulsnak emlkre tartott bjti gysznapokat, tantst ad a prfta a bjt igazi rtelmrl (7. r.), illetve a gysz helyre lp boldog rm kpt festi le jvendlsben (8. r.).
A deutero- s trito-zakarisi rszek klnbz trtneti httereket felttelez rvidebb prfcikbl llnak. A 9. r.-ben pl. Nagy Sndor hadainak Kr. e. 332-ben trtnt Egyiptom elleni vonulsnak a kpt ltjk tkrzdni (legalbbis az 1–8. v.-ben). A 10. r. Izrel sztszrt npnek az sszegyjtsrl jvendl; a 11. r. viszont a htlen psztorokrl szl, akik miatt elszled a nyj. E gyjtemny felteheten a Kr. e. 4. sz. utols vtizedeibl val. – A trito-zakarisi rszek mg ksbbiek. Egyes szakaszok a deutero-zakarisi prfcik kiegsztseinek tnnek, pl. a 12:2k. a 9. r.-ben olvasott nagy kzdelemnek, a 13:7k. pedig a htlen psztorokrl mondott prfcinak. Az egsz gyjtemny uralkod hangja az eszkhatolgikus vrakozs. A tetfokot a 14. r.-ben lthatjuk, amikor egy vgs nagy tlet s Jeruzslem felmagasztalsnak a kpe vettdik elnk. E rszletek felteheten a Kr. e. 3. sz. elejrl valk, s ez egyben Zakaris knyve vgs formba ntsnek az ideje is.
Zakaris knyvnek teolgija.
A proto-zakarisi knyv legjellegzetesebb rszletei az 1–6. r.-ben lert titokzatos ltomsok. Ezekben Isten bepillantst enged kivlasztottjnak abba a jvendbe, amelyet tletes vagy dvs szndkkal kszt npe vagy az egsz vilg szmra. Nmileg hasonl ltomsokrl olvasunk ms prftai knyvekben is (1Kir 22:19–23; zs 6. r.; Jer 1:11–14 stb.). Hogy a ltomsban kzlt kijelents mg csak szndk, melyet Isten j elre megmutat a prftnak (v. m 3:7), azt az is szemllteti, hogy Isten nha – engedve a prftai kzbenjr knyrgsnek – felfggeszti szndka vgrehajtst (m 7:1–6). Az eszkhatolgikus tartalm ltomsoknl a „vg” (v. m 8:2) ugyan nem valami vilg vge rtelemben veend, mindenesetre valamilyen korszakvltsra utal. Zakaris egy rendkvl kritikus trtneti helyzetben kapta a „vgidre” vonatkoz ltomsokat: Lezrdott a tagsg tletes korszaka, s ezutn Jdra s a Sion hegyn ll templomra j dicssg vr – noha az tlt jelen mg nem mindenben mutatta ennek jeleit. Mgis a mennyben mr ksz a jvend, s ennek a kpt leplezi le Isten prftja eltt. Ezt a leleplezst nevezzk grg szval apokalipszisnek. Zakaris ltomsai az n. korai apokaliptika krbe tartoznak. A ksei nagy apokaliptikus iratoknak (Dniel, az intertestamentlis kor egyes pszeudonim iratai, az SZ-ben a Jelensek knyve) nagyszabs vilgtrtneti, st kozmikus horizontja, az „j g s j fld” ltomsa itt mg nem szerepel, de mr megtallhat az apokaliptikus brzolsi md szmos eleme. Mindenekeltt a szimblumok szerepeltetse: jelkpes rtk szmok, sznek, alakok, cselekmnyek, melyeknek megvan a hatrozott jelentsk. Megfejtskhz segtsget nyjt az angelus interpres, a magyarz angyal, akinek olyan fontos szerepe van az apokaliptikus irodalomban (pl. Dn 7:16; 8:15–19 stb.). A mennyei ltomsok mindenesetre azt erstik meg, hogy a jobb jv, az j korszak Istennl mr el van ksztve a mennyben, s ennek megvalsulsra kell felkszlnie Isten npnek.
A deutero- s trito-zakarisi rszletekben nem ilyen rendszerezetten, viszont mg ersebben van jelen a jelkpes, apokaliptikus brzolsi md. Jellegzetes motvumai: a npeket sjt nagy hbors katasztrfa, amelybl Izrel Isten segtsgvel gyztesen kerl ki (9:13–17; 10:3–6), kozmikus jelensgek (14:4–5), mindenekfltt Jeruzslem felmagasztalsa (12:2–6; 14:8–9.16–21). Ezek a kpek mr egy igazi eszkatont, a vlasztott npre nzve a dicssges vget (az tlt, tszenvedett nehz korszak vgt) jelentik meg.
Irodalom.
Sellin, E. 19303 (KAT), Brunner, R. 1960 (Zrcher BK), Bi, M. 1962, Ackroyd, P. R. 1962 (Peake), Elliger, K. 19645 (ATD), Horst, F. 19643 (Handbuch z. AT), van der Woude, A. S. 1984 (Prediking v. h. OT), Kecskemthy I. 1915, Mdis L. 1932.
Zak. I. RSZ
Zak. 1,1–6. Bevezet prfcia.
A feliratbl megtudjuk, hogy Zakaris fellpse Drius perzsa kirly uralkodsnak 2. ve 8. hnapjban trtnt, azaz Kr. e. 520 novemberben – hrom hnappal Haggeus els prfcijnak elhangzsa utn. Zakaris egyelre nem a templomptsrl beszl, mint prftatrsa, hanem egy trtneti visszapillantst vet a mltba. Emlkeztet a korbbi prftk megtrsre hvsra – kzelebbrl Jer 25:5-re –, amely azonban akkor sket flekre tallt. Pedig mr Jeremis elhvatsi ltomsban kifejezdtt az a bizonyossg, hogy Istennek gondja van r, hogy beteljestse igjt (Jer 1:12). Jvendlsei szrl szra be is teljesedtek, amikor Kr. e. 587-ben Jda megsemmislt, lakossga nagyrszt fogsgba kerlt, a templom romm lett, mert – mint Zakaris mondja a 2. v.-ben – Isten nagyon megharagudott npre. Ezutn nagy id telt el, kihalt egy generci tletmond prftival s a megtltekkel egytt. Egyedl Isten igje marad rk s lland (Mt 24:35), st mindig aktulis. Ezrt hangoztatja Zakaris is a megunhatatlan „trjetek meg!” felhvst, bekapcsoldva abba a sorba, amelynek folytatja lesz majd Keresztel Jnos s maga Jzus is (Mt 3:2; 4:17). Zakaris megtrsre hvsa – brmilyen przai szvegben hangzik is el – nem volt sablonos szlam, hanem az korban is szksges lelki kvetelmny. Ezsdrs s Nehmis knyveinek olvassa sorn lthat, hogy a fogsg utni np letben is voltak tisztogatsra s reformlsra szorul jelensgek. Felhvshoz hozzfzi: Ha megtrtek, Isten is hozztok tr, kegyelemmel fordul feltek! E „klcsns megtrs” az SZ-i igt idzi: „Kzeledjetek az Istenhez, s is kzeledni fog hozztok!” (Jak 4:8).
Zak. 1,7–12. Az els ltoms: hrhoz lovasok.
A 7. v. elejn jabb felirat s keltezs van. Most Drius 2. ve 11. hnapjnak 24. napja van emltve, ez a dtum megfelel Kr. e. 519. februr 15-nek. A rgebbi szoksoktl eltren a hnap nemcsak sorszmmal van jellve, hanem nven is van nevezve. A babiloni fogsg idejtl kezdve trtek t Izrelben a korbban szoksos szi vkezdetrl a tavaszi jvre, a rgi knani hnapnevek helyett pedig a babiloni nevek hasznlatra; gy a 11. hnap neve: sebt.
A 8. v. elejn olvashat „jszaka” valsznleg arra utal, hogy a prfta egyazon jszakn ltta mind a ht soron kvetkez ltomst. A ltomsok jelkpes vonsokkal vannak megrajzolva, ami azonban nem jelenti azt, mintha ezek csupn fantasztikus lomkpek lennnek. Ellenkezleg megvan a trtneti kapcsoldsuk ahhoz a valsgos szitucihoz, amelyben Zakaris s npe benne lt.
A ltoms helye valamilyen vlgy, illetve „mlyeds” (meclh), ahol mirtuszfk kzt egy vrs lovon l alak volt lthat. A hber szhasznlat elrulja, hogy nem egyszer vlgyrl van sz: a meclh tbbnyire a tenger elnyel mlysgt jelenti (Ex 15:5; Jn 2:4; Neh 9:11), olykor egyenesen a sr, az alvilg szinonimja (Zsolt 69:3.16; 88:7). Azonos rtelm a teremts trtnetbl ismert tehm szval, mely a „nagy mlysget” (s az azt kitlt fld alatti cent) jelenti. Az kori vilgkp szerint a fld, mint lapos korong alak kontinens a lthatron, „a vilg vgn”, rintkezik az cennal, illetve a lehajl ggel. Az rkzld mirtuszfk az let jelkpei; szimbolikusan az let Urnak, Istennek a jelenltre utalnak a mindensg e kozmikus tallkozsi pontjn. Mindez azt fejezi ki, hogy a prfta elragadtatsban az Isten eltt, az kzelben nyer betekintst a mennyei titkokba, melyek a vilg sorsra vonatkoznak.
A ltomsban szerepl, vrs lovon l alakrl a 11. v.-ben tudjuk meg, hogy az rnak angyala, kvete. Mellette klnbz szn lovak s (a 10–11. v.-bl lthatan) lovasok llnak. A sznek szimbolikja az apokaliptika egyik gyakran hasznlt eszkze; a szneknek rszint csillagszati, rszint fldrajzi vonatkozsuk van, gy pl. sszefggsben llhatnak a ngy vilgtjjal (v. Jel 6:1–8). Az itteni lersban csak hrom szn szerepel; lehet, br nem szksgszer, hogy egy alak s szn kimaradt (a LXX ngy lovat emlt). Csak felttelezsknt tudjuk a szneket a vilgtjakkal azonostani, a babiloni sznszimbolika alapjn: ott a vrs szn nyugatot jelent, a fakpiros (taln) szakot, a fehr keletet. A sznazonostsnl azonban fontosabb krds az, hogy „mik ezek”, azaz mire valk e lovak s lovasok, mi a rendeltetsk?
A 9. v.-ben szlal meg elszr az apokaliptikus ltomsok egyik fontos szereplje, a magyarz, vagy ahogy Zakaris nevezi, a „velem beszl” angyal, az angelus interpres. (Itt a b szcska jelentse „velem”, s nem „bennem”, nem valami bels hang, hiszen a prfta „uram”-nak szltja.) Mint valami kzvett szemly (13–14. v.), adja tovbb Isten zenett a prftnak. Szerepe itt sszefondni ltszik a 8. v.-ben bemutatott lovasval, mgis megklnbztetend tle. A magyarz angyal pontosan ezt mondja: „n meglttatom veled”, s ezutn a 10–12. v. adja a magyarzatot. Azon bell viszont a lovasok a mirtuszfk kzt lev angyalhoz intzik szavaikat. Jelentskbl kiderl, hogy bejrtk az egsz fldet, azaz a Perzsa Birodalom terlett, s azt tapasztaltk, hogy a birodalomban nyugalom s bkessg uralkodik. A „bkben van” (sqat) ige klnsen a Brk knyvbl ismert motvumsz, s azt jelenti, hogy egy hbors korszak utn bks peridus kvetkezik (Br 3:11.30 stb.). A jelen esetben nyilvn arra a tnyre trtnik clzs, hogy Drius leverte a j msfl ven t tart bels hborkat, s helyrelltotta a birodalom rendjt. A nagy trtneti „fldinduls” vget rt. (ld. Haggeus knyve bevezetsnek 2. pontjt.)
Ami azonban Drius s a Perzsa Birodalom nzpontjbl nyugalom s bkessg volt, az Jda szmra az nllv ltel remnynek a szertefoszlst jelentette. gy rthet meg a jelentst vr s Jdval egytt rz angyal feljajdulsa: Mikor lesz mr vge Jda s Jeruzslem leigzott llapotnak? Hiszen a jeremisi (kerek szmban rtend) hetven v mr letelben volt, amelynek a vgn j, szabad, messisi kort vrtak (olv. Jer 25:12; 29:10). Azt lehetett hinni, hogy a perzsa vilgbirodalom felbomlsa ennek az eljele, m ez hi remnny vlt. Isten nem ilyen mdon akarta a messisi kort megvalstani (olv. 4:6; 9:9).
Zak. 1,13–15. s 16–17. Kiegsztsek.
Az els ltomsban szerepl lovasok a 12. v.-sel eltnnek. A megvlaszolatlanul maradt „meddig mg?” krdsre a kiegszt versekben Isten a magyarz angyal kzvettsvel ad feleletet. A 14–15. v. visszautal a bevezetsre, a 2. v. kijelentsre: Isten annak idejn megharagudott npre, azrt szabadtotta r ellensgeit. m ezek az elbizakodott npek, az asszrok, majd a babilniak mg „segtettek” haragudni, s azon tl, hogy az isteni tlet vgrehajt eszkzei lehettek, ggs nteltsgkben maguknak tulajdontottk a hatalmat s a dicssget, fegyvereiket istentettk (olv. zs 10:5k.; Hab 1:11.16), ezrt tletk sem maradt el. Mert Isten nem feledkezett el nprl, st flt szeretettel figyeli sorst. Meghallotta annak idejn Abdis kesergst (Abd 11–16. v.), vagy a Zsolt 79 jajszavt is. elintzi minden gyt, de annak a mdjt s idejt fenntartja magnak. Ezrt nem lehet Istennek mirteket feltenni. Benne csak hinni s bzni lehet, de diktlni neki nem.
A 16–17. v. felvillantja a kegyelmes jvend kpt is, kt gret formjban. Az els Jeruzslem jjplsre vonatkozik. Kzppontjban ott fog llni az j templom. A mrzsinr emltse pedig jelkpesen az jonnan pl hzak falainak, az utcknak a kijellsre vonatkozik. – A msodik gret meg arrl szl, hogy a jelen szks viszonyait felvltja majd a bsg ideje. A nlklzk, a bnkdk megvigasztaldnak, mert az r megjtja Jeruzslem s a Sion kivlasztst (a bhar szhoz ld. Deut 12:5–11 stb.).
Zak. II. RSZ
Zak. 2,1–4. A msodik ltoms: ngy kovcsmester.
E ltoms viszonylag egyszer kp: ngy kovcsmester jn, kezkben kalapcs, s a feladatuk az, hogy letrjenek ngy szarvat. A magyarzat, a jelkpek feloldsa is elg egyszer. A szarv ltalnosan ismert szimblum: a hatalom jelkpe (bet szerinti fordtsa olykor kptelenl hangzank: 1Sm 2:1; Zsolt 18:3; 89:25). Az apokaliptikus irodalomban gyakran jelent hdt orszgokat vagy uralkodkat (pl. Dn 8:3–9; Jel 13:1; 17:12 stb.). A msik szimblum a ngyes szm, amely ltalban a ngy vilgtjat, hber kifejezssel „az g ngy szelt” (6:5; Ez 37:9 stb.), magyar szval „a szlrzsa minden irnyt” jelenti.
A magyarzat szerint e szarvak az Izrel s Jda npt sztszleszt orszgokat jelkpezik. Asszria s Babilnia tzezerszm hurcolta el a legyztt zsidkat. Egyiptomba is sokan kerltek, mint hadifoglyok vagy mint emigrnsok a zavaros politikai idkben (Jer 42–44. r.). Puszttottk s rabszolgkul eladtk a hborkban ejtett foglyokat Izrel szomszdai is (pl. Ez 35. r.; m 1:6.9; Jel 4:6). Az vszzadok sorn sokfel szrdtak gy szt a zsidk. Viszont a diaszprbl val hazatrs remnysge az eszkhatolgikus prfciknak visszatr tmja volt.
A ltoms msodik felben jelennek meg a kovcsmesterek, hogy letrjk a „szarvakat”, vagyis vgrehajtsk Isten tlett az erszakos, a hdt hborkban rmket lel, a kis npeket eltipr birodalmakon. A mesteremberek alakja termszetesen szimbolikus, Isten eszkzeit jelkpezik k. Maga a prfcia pedig nem meghatrozott idre szl. Csupn azt a tnyt kzli, hogy Istennek elhatrozott clja az tlettarts, s gy szinte az 1:15-ben olvasott kijelents folytatsa ez. Nv emltse nlkl a kp ugyanazt fejezi ki, amit a tbbi prfta az n. idegen npek elleni prfcikban szokott elmondani.
Zak. 2,5–9. A harmadik ltoms: egy ifj – mrktllel.
A prfta eltt e ltomsban hrom szemly jelenik meg, akiket meg kell tudnunk klnbztetni egymstl. Az els egy frfi vagy ifj (8. v.), aki a nla lev mrktllel Jeruzslem jjptend falainak a nyomvonalt akarja kijellni. A msodik a mr ismert magyarz angyal, a harmadik pedig egy tovbbi „angyal”, kldtt, akinek az elsknt emltett szemlyt kell visszahvnia mr munkjbl. Az egsz ltoms mondanivaljt pedig a 8–9. v. foglalja ssze abban, hogy szksgtelen s elhamarkodott dolog lenne Jeruzslemet mr most falak kz szortani.
Ezsd 4:13.16-bl, a zsidk ellensgeinek vdaskodsbl az lthat, hogy a templompts terve mellett megvolt a vrosfalak jjptsnek a szndka is. Az utbbira ugyan nagy szksg lett volna, vdeleml a rossz szomszdok tmadsai ellen mgis knyes vllalkozs volt, ppen Drius uralkodsnak els, vlsgos veiben, mert elszakadsi trekvsnek lehetett minsteni, s ez slyos kvetkezmnyekkel jrt volna.
A vrosfal ptsvel szemben kt rv hangzik el. Az egyik a jv fel mutat, s azrt tartja flslegesnek a munkt, mert idvel oly nagy lesz a vros lakossga, hogy nem fog elfrni a most hamarjban megptend falak kzt (olv. zs 49:19–20; Ez 36:37–38). A ltoms ezrt csak „bekertetlen” nylt vrosnak akarja ltni s lttatni Jeruzslemet. A msik rv az, hogy maga az r lesz Jeruzslem vdelmezje: mint thatolhatatlan tzfal veszi krl. (Az Urat megjelent „dicssg”, kbd, maga is fny-, illetve tzjelensg, pl. Ex 24:17; Ez 1:28). Igaz, hogy ez a vdelem csak hitben elfogadhat valsg, de voltak r pldk, hogy az r oltalma ersebbnek bizonyult minden vrfalnl (2Kir 19:32k.). Ha viszont „az r nem rzi a vrost, hiba vigyznak r az rk” (Zsolt 127:1), a legersebb vrfal sem ad elg vdelmet (JSir 2:8). Isten npnek a hite azon kerl lemrsre, hogy tud-e bzni Isten oltalmaz jelenltben vagy csak a sajt emberi szmtgatsaiban bzik (zs 7:10–12).
Zak. 2,10–13. s 14–17. Kiegsztsek.
E kt szakasz csak laza tartalmi sszefggsben ll a megelz ltomssal. Az elsnek a „Fussatok ki…” kezdet felhvsa emlkeztet Jeremisnak Babilonrl mondott prfciira (Jer 50:8; 51:6). Az „szaki orszg”, amelyet el kellene hagyni – a 11. v.-bl is lthatan –, Babilnit jelenti, ahonnan a karavnok s hadseregek nagy kerlvel, Hrnon, Damaszkuszon t, s gy szak fell rkeztek Izrelbe. Ha az emltett jeremisi prfcik szellemben magyarznnk e rszletet, akkor ez egy srget, meneklsre szlt felhvs a mg Babilniban l zsidkhoz: hagyjk el mielbb a pusztulsra tlt vrost. Zakaris szavainak csakugyan van tletes jellege is a 12–13. v. szavaiban: Isten majd szmon kri a sok rablst, gyilkolst, amit a „Babilon” ltal kpviselt pogny npek elkvettek az r npn mint az „szemefnyn”. A npek majd szerepet cserlnek: az eddigi elnyomk az ltaluk elnyomottak, kifosztottak szolgi lesznek. – Mindamellett a 10b. v.-bl lthatan – ahol a ngy vilgtj fel sztszrtsg van emltve – a prfcia alapgondolatt nem ez az tlettarts kpezi, hanem a hvogats, amely Izrel sztszrdott npt ismt hazjba akarja gyjteni. (rdemes megjegyezni, hogy a LXX szvegvarinsa a 10b–11a. v.-ben mg jobban kifejezi ezt a pozitv szndkot: „Mert ssze akarlak gyjteni benneteket az g ngy tja fell – gy szl az r. – Sionba menekljetek, akik Babilon lnynl laktok!”)
A msodik kiegszts teljesen az dv-eszkhatolgia gondolatkrhez tartozik, s a 2:5–9 ltomshoz kapcsoldik. Egyik rsze a Jda s Jeruzslem (= Sion lenya) szmra hirdetett rm: Jn mr a 9. v.-ben emltett „dicssg”, Isten szemlyes jelenltnek s uralmnak kifejezje. Az dvhirdets msodik rsze viszont egyetemes, idzi zs 2:2–3 dvvradalmt, mely szerint a pogny npek megtri is az rhoz jnnek, s csatlakoznak a vlasztott nphez. Ez a gondolat mr az SZ fel mutat, a hsesi jvendlsnek (Hs 2:1) tgabb rtelm megfogalmazsval: akik hajdan „nem np” voltak, Isten npv lesznek (1Pt 2:10), s tbb nem idegenek s jvevnyek, hanem polgrtrsai a szenteknek s hza npe Istennek (Ef 2:11–19).
A 16. v. a hajdani kivlaszts, a klnleges tulajdonba vtel (Ex 19:5) kivltsgt idzi emlkezetbe, s kapcsoldik az 1:17 remnysghez. A befejez 17. v. pedig liturgikus formula, mely az „itt van Isten kztnk” hangulatt kelti s az abbl kvetkez elcsendesedsnek ad kifejezst.
Zak. III. RSZ
Zak. 3,1–7. Jsua fpap rtatlann nyilvntsa.
A 3. rsz nem tartozik a ltomsok sorba, formailag is eltr azoktl. A ltomsok felptse ugyanis az, hogy elszr megjelenik egy szimbolikus kp, azutn a magyarz angyal (esetleg nmi prbeszd utn) tbb-kevesebb realitssal megfejti a ltoms rtelmt. Ebben a rszben a magyarz angyal nem szerepel, a lers kzppontjban pedig egy trtneti szemly ll: Jsua fpap. Igaz, itt is szerepel egy angyal, jelen van a Stn, trtnik jelkpes cselekedet is: Jsua tiszta ruhba ltztetse a bnbocsnat, vagy mg inkbb az rtatlann nyilvnts kifejezse. Mindez azonban csak Zakaris prfta nyelvezethez tartoz brzolsmd. Az pedig, hogy az r angyala az r nevben dorglja a Stnt s kijelentst kzl Jsuval, azt szemllteti, hogy az itt trgyalt brsgi gy „isteni szinten” (is) elintzst nyert. (Szvegkritikai megjegyzs, hogy a 2. v. elejn be kell toldani az „angyal” szt, klnben az lenne az rtelem, hogy maga az r mondja, hogy az r dorglja meg a Stnt.)
A bemutatott kp egy brsgi trgyals kpe. Az r angyala mint br szerepel (vagy legalbbis mint az Igaz Br kpviselje). Vele szemben ott ll Jsua piszkos, sros ruhban, ami azt jelkpezi, hogy vdakat szrtak r, bnssgt akarjk bizonytani. Jobb keze fell, mint a vd kpviselje, ott ll a Stn. A szemlyes Stn ismert Jb trtnetbl, vagy az 1Krn 21:1 toldsbl. Egybknt azonban nevnek eredeti jelentse: ellensg, ellenfl (pl. Num 22:22; 1Kir 11:14 stb.), a jogi letben pedig azt jelenti, hogy vdl, gysz, aki – gy ltszik – a bri trgyals sorn a vdlottl jobbra llt (v. Zsolt 109:6). Vdol szerepe van ebben a jelkpes lersban is.
A 2–5. v. a brsgi eljrs befejez mozzanata: a piszkos ruhban ll Jsua fpapot j, tiszta ruhba ltztetik, annak jelkpeknt, hogy a vd all flmentst nyert (sz szerint: „elvettem rlad bndet”), s folytathatja fpapi tevkenysgt. Ezzel egytt a vdol Stnt is elhallgattatja a bri sz. (A „dorgljon meg tged az r…” kifejezs elfordul az SZ-ben is: Jd 9. v., de a „Mzes mennybemenetele” c. ksei irat kzvettsvel.)
Ktsges lehet a magyarzat szempontjbl, hogy a 2. v.-ben lev bntl megtisztts s igaznak nyilvnts csak Jsua szemlyre vonatkozik-e, vagy a fpap itt egsz npnek a kpviselje. A magyarzk egy rsze az utbbit rzi ki a prfcibl: a tzbl kikapott szks fadarab (v. m 4:11) eszerint a fogsgbl hazatrt Jda npe volna – s ezt tmogatni ltszik a megelz mondatban Jeruzslem kivlasztsnak az emltse. Ellene szl viszont az, hogy a 7. v.-ben krlrt fpapi szolglat s kivltsg egszen szemlyes vonatkozs s csak Jsura rthet; a kollektv rtelmezs itt trst szenved. Egy msik krds, hogy mi rtelme van a bocsnathirdetsnek, a mlt bnei all trtn feloldozsnak – j 18 vvel a fogsgbl val els hazatrs ta? Ha viszont egynileg rtelmezzk a lerst, mirt kellett Jsut megersteni fpapi tisztben, hiszen kezdettl fogva a gylekezet vezetjnek, fpapjnak mondja a Biblia? (Ezsd 3:2; Hag 1:1 stb.)
Kzenfekvnek ltszik, ha ismt arra a trtneti httrre gondolunk, amely Zakaris prfcii mgtt ltalban ott ll, nevezetesen az 521/20-as vek esemnyeire, a Perzsa Birodalmat megrz bels hborkra, amelyek Jdban is nagy remnyeket kelthettek. Az ott elkezdett szervezkedsi ksrletek miatt Zerubbbel trtneti szereplse vget is rt. A szervezkedshez pedig lehetett nmi kze Jsunak is, ellensgei mindenesetre bevdolhattk a perzsa hatsgnl. A „Stn”, mint vdl, alakja mgtt valsgos szemlyek vdaskodsa llhat. Vgl azonban a fpapnak sikerlt tisztznia magt. Ezt tkrzi az egsz ltomsszer brsgi trgyals s felment tlet.
A 6–7. v.-ben a felmentshez kapcsold „figyelmeztets” olvashat. Voltakppen isteni biztats ez egy felttelhez ktve: Ha Jsua hsgesen vgzi a templomban s a gylekezetben rbzott teendket, akkor tlkezhet, irnythat az r hzban. Az utols mondatot (jrhatsz-kelhetsz az „itt llk” kztt) egyesek nmi tlzssal egyenesen Jsua mennybe jutsra s az angyalok kzti jrs-kelsre rtelmezik. Ltnival azonban, hogy az egsz 1–7. v. lersnak sznhelye nem a menny. A 7. v. is csupn a templomrl s annak az udvarairl beszl, s az ott levkre van tekintettel; az gret gy csupn Jsua fpapi tisztnek ms szavakkal trtn megerstse. – Ez persze nem zrja ki azt, hogy ne gondolhassunk Isten dvzt kegyelmre e h szolgjval kapcsolatban, a kijelents elsdleges rtelme azonban trtneti.
Zak. 3,8–10. Messisi jvendls egy Sarjadkrl.
E nhny vers az elz jelenethez annyiban kapcsoldik, hogy nv szerint megszltja Jsua fpapot s a krltte levket. Egybknt azonban klnll, tbbfle szimbolikus utalsbl sszetevd messisi kijelents.
A 8. v.-ben lev ’anes mft kifejezs sz szerint azt jelenti, hogy a „csodajel emberei”, rtelme pedig az, hogy (zs 8:18-hoz hasonlan) egy kijelentett csods szndk megrti s megrzi k. A szndk az, hogy Isten egy „Sarjadk”-ot akar tmasztani npe krben. A jelkpes nv mgtt egyesek Zerubbbel szemlyt ltjk: az nevnek a jelentse „bbeli hajts” (aki ti. Babilniban szletett). A prfcia azonban nem a jelenre, hanem a jvre vonatkozik, hasonlan ahhoz a msik kijelentshez, melyben majd ugyanez a nv lesz olvashat (6:12). A „Sarjadk”, mint jelkpes nv, mr egyes fogsg eltti prfcikban is elfordul. Jeremis pl. e szval hirdeti, hogy Isten majd tmaszt Dvidnak (= Dvid utdai kzl) igaz sarjadkot (Jer 23:5; 33:15). Ktsgtelen, hogy Zakaris is messisi rtelemben hasznlja a szt. (Az arm nyelv Targum egyszeren gy is rja t, hogy Messis.)
A 9. v. els fele rejtlyes rtelm. A legklnbzbb tallgatsok vannak arra nzve, hogy milyen krl van benne sz. Taln legvalsznbb, ha a fpapi ltzkhez tartoz drgakre, diadmra gondolunk, s a jelkp gy az 5. v.-hez kapcsoldik. A drgakre vsett ht szem – vallstrtneti prhuzamokbl is megllapthatan – Istennek mindent lt s mindentt jelenval lnyt jelkpezi. (Ld. mg 4:10b-t s 2Krn 16:9-et.)
Isten teht megtart Messist kvn kldeni a vilgra, elssorban nphez, s szndknak tani azok, akik e csods prftai kijelentst hallhattk. Arrl tanskodik tovbb ez a kijelents, hogy Isten gondvisel tekintete az vin nyugszik akkor is, amikor a Messis testben mg nincs (vagy mr nincs) jelen. Ehhez kapcsoldik aztn Istennek az a kegyelmes szndka, hogy el akarja trlni npnek bnt. E megvlt akarat tgabb kr kiterjesztst, majd ksbb Keresztel Jnos mondja el, amikor felismeri az Isten Brnyt (Jn 1:29). – A messisi kor aztn bks rmet hoz. A 10. v.-ben festett idilli kp tbbszr is elfordul az SZ-ben, legkzelebb ll hozz Mik 4:4 jvendlse: „Mindenki a sajt szljben s fgefja alatt lhet.” A zakarisi fogalmazs ennl annyiban mond tbbet, hogy szerinte a messisi kor nemcsak „sajt” bkessget hoz, hanem egyms irnti klcsns szeretetre is hangol.
Zak. IV. RSZ
Zak. 4,1–6a. A negyedik ltoms: az arany lmpatart.
A negyedik ltoms nem csak formailag ll a ltomsok kzepn; mondanivalja tartalmilag is a legszebb s legfontosabb. Az 1. v.-ben olvashat „felbresztett” sz itt nem lombl val bresztsre utal, hanem a klnlegesen berr ttelnek, a felfokozott szellemi fogkonysgra ksztetsnek a kifejezje, hiszen j, rendkvli ltoms kvetkezik.
A ltomst a 2. v. rja le. Kzppontjban egy htkar lmpatart ll. Lersa nmileg ms, eltr attl, amit ksbb megvalstottak; a herdesi templomban llt menra kpt ismerjk Titus diadalvrl. Az utbbinl a mcstart karok egy fggleges skban hajlanak flfel egyms mellett (ma is ilyeneket ksztenek). Zakaris ltomsban viszont egy vzszintes skban helyezkednek el krben, egy aranytl krl, a mcsesek. A tl az olajat tartalmazza (olyanformn kpzelend el, mint egy kandelber), az olajat szvjk fel s getik el a mcsesek kancai. A szoksos mcsesektl a ltomsbeliek abban klnbznek, hogy a kznsges mcsesnek csak egy nylsa van a kanc szmra, e lmpatart mcseseinek viszont ht-ht, gyhogy fellnzetben szinte egy virghoz hasonlt kp. A htszer ht kanc sokszorozott vilgossgot adhatott (csillrszer ltvnyknt). A teljes fnyerej mcsesrendszer sok olajat fogyaszt, ezrt van az olajtart tl szerepe kiemelve. Vgl a ltomshoz hozztartozott kt olajfa, szimmetrikusan helyezkedve el a lmpatart oszlop jobb s bal oldaln.
Ez a kp alkotja a ltoms egszt, annak mintegy expozcijt, bemutatst. A tovbbiakban ennek magyarzata kvetkeznk. A 4–5. v. a ltomsoknl szoksos prbeszdet tartalmazza, de nem viszi elre a magyarzatot. Azt a 6a. v. eleje vezetn be, de mieltt a tnyleges magyarzat megkezddnk, a beszlgets flbeszakad, s majd csak a 10b. v.-ben folytatdik.
Zak. 4,6b–10a. Prftai kijelents Zerubbbelhez.
Kt rvid kijelents (6–7. s 8–10. v.) hangzik itt el, melyek rszben a templomptshez kapcsoldnak, s azrt is kerlhettek e helyre, a templommal sszefgg ltoms megszaktsaknt. Zakaris legrgibb, szemlyes hang prfcii kz tartozik, egykoraknak ltszanak Haggeus egyes kijelentseivel (Hag 2. r.).
Az els kijelents jelszszeren hangzik a vilgi vezet, Zerubbbel fel: Nem erszakkal…, hanem az Isten Lelke segtsgvel! A folytats azonban hinyzik, s egy ilyen felkilts aligha vonatkozhatott a templomptsre. Inkbb a szomszdos npcsoportokkal, a samaritnusokkal szemben folytatott magatartsra, de mg inkbb az 521-ben megindult, a Perzsa Birodalomtl elszakadni akar szervezkedsre utal, mellyel szemben Zakarisnak agglyai voltak. A 2:8–9 magyarzatnl ltott gondolatok itt is rvnyesek: Az r hadakozik rtetek! (Hasonlt egy SZ-i lelki tartalm kijelentshez is, amit az apostol Rm 9:16-ban fogalmazott meg: „Nem az, aki akarja…”)
A templompts gyre a 7. v. tr r. Az els mondat ugyan rejtlyesen hangzik. A „nagy hegy” kifejezst tbbflekppen prbljk magyarzni. Legegyszerbbnek ltszik az, hogy e kifejezssel az ptkezs tjban tornyosul sok anyagi s politikai akadly sszessgre cloz a prfta. Biztatsra volt szksg e nehzsgekkel szemben; hangslyozni kellett, hogy Isten Lelke segtsgvel a hegyknt magasod nehzsgeket is le lehet kzdeni.
A msodik rvid kijelents (8–10a. v.) emlkeztet a templom alapklettelre, amely akkor egy rendkvli rmnnep volt (olv. Ezsd 3:10–13), ksbb azonban a lelkeseds nagyon lelohadt a sokfle akadly, az pl templom kisebbszersge lttn. Voltak, akik megveten, gnyoldva beszltek a vllalkozsrl (10a; v. Hag 2:3). Zakaris meghirdeti, hogy amilyen rmujjongs ksrte egykor az alapk lettelt, ugyanolyan rmmel, ldskvnsok hangoztatsa mellett fogjk majd nzni, amikor a „zrk” felkerl az oromra. (Kt klnbz szt is hasznl itt a prfta. A 7. v.-ben lev r’sh = a „f”, nyilvnvalan a „fels” kvet jelenti; a 10. v.-ben lev bedil hber sz jelentse viszont nem vilgos, taln valamilyen klnleges anyagbl, „nbl” kszlt kre cloz, de a prhuzamos tartalm 7. v.-bl lthat, hogy itt is az ptst befejez, valamilyen dszes zrkrl van sz.) – A jvendls annyiban hamarosan valsgg vlt, hogy pr v mlva, Kr. e. 515-ben csakugyan ksz lett a templom. A prfcinak az a mozzanata viszont, amely a templompts befejezst Zerubbbelhez kapcsolja, nem vlhatott valsgg. az j templom felszentelst mr nem rhette meg Jeruzslemben, az ismert trtneti esemnyek elsodortk (ld. Bevezets 1. pontja vgt). SZ-i kifejezssel lve, gyakran ms a magvet, s ms az arat: ms volt a templompts elkezdje, s ms lett a befejezje. A szemlyektl fggetlenl azonban a templompts volt a mindennl fontosabb gy, s Zakarisnak e rvid, biztat prfcija ezt az gyet szolglta.
Zak. 4,10b–14. A negyedik ltoms magyarzata.
A 10. v. msodik fele semmilyen sszefggsben nem ll az eltte lev zerubbbeli prfcival, ellenben az 1–5. v.-ben lert ltomshoz kapcsoldik, s annak a magyarzatt adja. A ltoms egy htkar lmpatartt mutatott be, a karok vgn mcsesekkel; a lmpatart mellett pedig kt olajfa llt. A most kvetkez magyarzat elejn ll „ez a ht” kifejezs teht nyilvn a ht mcsesre vonatkozik, s azt mondja, hogy ezek az Isten „ht szemt” jelkpezik, amelyek ttekintik az egsz fldet (v. 3:9). A kp kozmikus-mitologikus eredet: a teljessget jelent hetes szm kapcsolatban ll az korban ismert bolygkkal (Nap, Hold s az akkor ismert t bolygcsillag, a kzppontba kpzelve termszetesen a Fldet, az kori vilgkpnek megfelelen). E „bolygk”, amint nevk is mutatja (Merkur, Vnusz stb.), az kori npek szemben istenek voltak ers fnyk, s az llcsillagokhoz kpest vltoz mozgsuk rvn. Az SZ azonban mindig mitolgitlant: a teremtstrtnet szerint az gitestek csak lmpsok s a ml id naptrszer mrsnek segti (Gen 1:14). Az Isten szeme (karja, keze, orcja stb.) antropomorfizmus pedig csak az mindenhat, mindent lt jelenltnek a kifejezje (v. 2Krn 16:9). Ha teht a htkar lmpatartt, mint planetris jelkpet odalltottk a templomba, akkor ezzel Istennek a mindent lt, s klnsen npvel s templomval trd hatalmt s szeretett szimbolizltk. Ahogyan Salamon templomszentelsi imja mondta egykor: A te szemed e hzra nzzen jjel s nappal! (1Kir 8:29)
A htg lmpatart s a ht mcses szimblumnak feloldsnl jval nehezebb feladat a ltomsban szerepl kt olajfa jelkpnek s szerepnek azonostsa. Kln problma, hogy a 12. v. „msodik” krdse egy olyan j dolgot vet fel, amely a ltoms expozcijban nem szerepelt. Eszerint a kt olajfnak van egy-egy fzrszeren lehajl ga. (A hber sibblt sz – egyik jelentse szerint – gabonakalszt jelent; itt pedig az olajfnak az rt kalszhoz hasonl leveles gt.) Az gakon, mint valami csveken keresztl „arany”, azaz aranyszn tiszta olaj folyik a lmpatart tetejn lev tlba, s ez az olaj tpllja az g mcsesek lngjt. – A vgleges vlaszban, hogy mindez mit jelent (13–14. v.), a kulcskifejezs az olajfk mibenltre s szerepre nzve a ben-hajjichr hber kifejezs, ami azonban nem knny fordtsi problma. Sz szerinti fordtsa: „az olaj fiai” – szmunkra merben idegen hebraizmus. Az ilyen kifejezsekben a „fiak” jelenthetnek szemlyeket, ha nem is kzvetlen leszrmazottakat (pl. „prftafiak” = prftai ktelk tagjai; vagy a „mennydrgs fiai”, Mk 3:17). De lehet a jelentsk ms is; itt valami, az olajjal kapcsolatos dolog. Meg kell tallnunk a kphez legjobban ill jelentst.
Ma a legtetszetsebb magyarzat az, hogy az „olaj fiai” kifejezs olajjal felkenteket jelent (rev. Kroli, j ford.), a kt olajfa pedig szemly szerint Zerubbbelt s Jsut jelenti. Kivl prhuzamnak tartjk, hogy a qumrni essznus szekta iratai is kt „felkent” szemlyrl rnak: egyik volt a vilgi vezet, msik a vele szemben eljogot lvez, s az ron csaldjbl szrmaz „messis”. – Egy msik magyarzat Jel 11:4–6-ra tmaszkodik. A Jelensek rja e zakarisi ltomsbl veszi a jelkpeket, s magyarzata szerint a kt olajfa Istennek kt bizonysgtevje, mgpedig a 6. v. jellemzsbl kiveheten Ills s Mzes. Tovbbi jelentstvitellel a kt olajfa a trvnynek s a prftasgnak a szimbluma.
E magyarzatoknak kzs gyengje az, hogy ha a 12. v.-et a maga helyn komolyan vesszk, akkor a jelkp feloldsnl kpzavar, illetve szerepcsere keletkezik. A 12. v. szerint ugyanis az olajfk tplljk termskkel a lmpatartt. Isten gondoskodst jelzi, hogy ott vannak ezek az „olajforrsok” (gy fordtotta eredetileg Kroli), melyek biztostjk az olajat a mcsesek gshez, mintegy „Isten szemeinek a ragyogshoz”. Ha viszont akr a felkent szemlyekre, akr a trvnyre s prftasgra (az SZ-re) gondolunk, ltnival, hogy nem ezek a tplli Isten gondvisel szeretetnek, ellenkezleg: tle kapjk a Llek erejt, a kharizmt, a kijelents ajndkt (ellenkez rtelemben az olajnak „visszafel” kellene folynia). – gy teht vagy kihagyjuk a 12. v.-et, mint ksbbi toldst, ami nem volna helyes, vagy feladjuk a „felkentek” fordtst s a messisi azonostst. – rdemes arra is gondolni, hogy a felkenshez hasznlt finomtott olaj neve a hberben smn, mg a szvegnkben szerepl jichr sz az olajfa egyszer termst, a nyers, tiszttatlan olajat jelenti. A ben-hajjichr kifejezs teht egyszeren olajvezetkeket jelent, melyeken t az olajfk termse ramlik, hogy tpllja az „rkmcsest”. Hogy „kt” olajfa az olajforrs, annak sincs semmi szmszimbolikai jelentsge, egyszer szimmetrirl van sz.
Ebben az egyszer, de a bibliai szveg egszt megtart magyarzatban a negyedik ltoms jelentse az, hogy az j templomban elhelyezend htg lmpatart Istennek mindent lt, klnskppen pedig sajt templomn s gylekezetn megnyugv, gondvisel tekintett pldzza. A mcsesek nem alusznak ki („nem szunnyad Izrel rizje”, Zsolt 121:4), mert Isten rk szeretetbl tpllkoznak.
Zak. V. RSZ
Zak. 5,1–4. Az tdik ltoms: a repl irattekercs.
Az jabb ltomsban egy, a levegben lebeg risi mret (kb. 94,5 mter) irattekercs jelenik meg, nyilvn kigngyltett formban, hogy ltni lehessen, ami r van rva. Ez az rs (3. v.) pedig nem egyb, mint az ’lh hber sz, melynek jelentse „tokesk”. A zsidknl ugyanis gyakori volt az eskdzsnek olyan formja, melynl az illet nmagra mondott tkot arra az esetre, ha hamisan eskdnk (pl. Zsolt 137:5–6 vagy Mt 26:74; ahol Pter „tkozdni s eskdzni kezdett”, hogy nem ismerte Jzust).
E ltoms rtelme akkor vlik vilgoss, ha arra gondolunk, hogy a fogsgbl hazatrt zsidk, akik pontosan szmon tartottk, hogy hol volt egykor csaldi birtokuk vagy hzuk, gyakran azt tapasztaltk, hogy a jobb fldeket elfoglaltk az otthon maradtak vagy az idegenbl bekltzttek, a romm vlt hzak kveibl pedig maguknak ptettek j hzat. Sok civds, birtokper szrmazott ebbl. Dokumentumok hjn sokszor az esk (gyakran hamis esk) alapjn dntttek a brk.
A prftai ltoms e visszs llapot megtlsrl szl, s a hamis eskben kimondott tok teljeslsvel fenyegeti a ms vagyont jogtalanul eltulajdontkat. A vrt j korszakhoz egszen mltatlan ez a helyzet, s a prfta szerint Isten majd gy tesz igazsgot, hogy valra vltja az tkot, hiszen hamis eskvel hitelestett rablsrl van sz, s ez megcsfolja a kibontakozban lev messisi kor trsadalmnak szp rendjt. (Megjegyzend, hogy az itt elfordul nqh = „megbnhdik” ige – ms igetrzsben ugyan – jl ismert a Tzparancsolatbl: Nem hagyja az r bntetlenl, ha valaki az nevt hiba felveszi.) Emlkeztet ez a kijelents egy rgebbi prfcira, mely szerint a bns szerzemnnyel gyjttt gazdagsg Isten tlett hvja ki, s az ilyen mdon gazdagod ember hzban „mg a k is kilt a falbl, a gerenda pedig vlaszol neki” (Hab 2:9.11).
Zak. 5,5–11. A hatodik ltoms: a bn eltvoltsa az orszgbl.
Az tok, az tlet, a krhoztats nem igazi gygyszer a bns ember szmra – jl tudtk ezt az SZ-i prftk is. A hatodik ltoms ezrt halad egy lpssel tovbb, mint az elz, s a vrt j korszak igazi megvalsulsnak azt tartja, hogy majd Isten magt a bnt tvoltja el npe krbl. Ennek jelkpes szemlltetjl a prfta szeme eltt megjelenik egy fedvel letakart vka (gabont mr edny), melyrl a magyarz angyal azt mondja, hogy abban az orszg bne van sszegyjtve. (A 6. v.-ben az rtelmetlen cnm = „szemk” sz javtand cavnm-ra: „bnk”.)
A ltoms mg szemlletesebb vlik a 7–8. v.-ben, amikor a vkra borul nfed felemelkedik, s alla eltnik egy asszonynak az alakja. A magyarzat szerint a gonoszsgnak, a tudatos bnzsnek a megtestestje. A „gonoszsg” szban benne van mindaz, ami a vlasztott np rszrl szembeszegls Isten trvnyvel vallsi vagy erklcsi tren, legyen az blvnyimds, erklcstelensg vagy embertelensg.
A 9–11. v.-ben mg egy festi kp csatlakozik az eddigiekhez. Megjelenik kt szrnyas nalak: a szimbolikus trgy festmnyeken lthat angyalok tpusa. Ezek megragadjk a vkt, s elreplnek vele Siner fldjre, mely utbbi alatt Babilnia rtend. Ott fognak templomot pteni a bnt megszemlyest nalaknak, s blvnyszoborknt fellltjk azt egy talapzatra: hadd imdjk ott azok, akiknek tetszik.
A ltomssal kapcsolatban felvetdhetik a krds, hogy mirt ppen nalak a bn megtestestje. A klnfle vlekedsek kzl legvalsznbb az a magyarzat, mely szerint Babilniban s Knanban a zsidsgra a legveszlyesebb megront hatst a termkenysg istennjnek a kultusza gyakorolta. Talizmnknt hordozott kpmsai sok palesztinai vros romjai kzl is elkerltek. Az „g kirlynjnek” a kultusza (Jer 7:18) babiloni eredet. Amikor teht az orszg bneit sszefogja a ltoms ennek az istennnek a kpben, azrt rpti oda, mert onnan s oda val. A ksbbi apokaliptika majd ennek nyomn emlegeti Babilont gy, mint a nagy parznt (Jel 17:5).
E ltomst vgl prhuzamba lehet vonni egy olyan szertartsos cselekmnnyel, amilyen a nagy engesztelsi nnep liturgijnak az a rsze volt; amelyben a fpap egy baknak a fejre tve a kezt, rruhzta az egsz np bnt, s aztn a bnbakot elkergettk a pusztba: „vigye el az rdg”, a np pedig szabaduljon meg a bn terhtl s Isten krhoztat tlettl! (Lev 16:21–22).