HAGGEUS prfta knyve 01 - 02 Dr. Tth Klmn professzor
HAGGEUS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Tth Klmn professzor
Bevezets
A prfta s knyve.
Haggeus prfta szemlyrl a nevn kvl semmit sem tudunk. Neve sszefgg a hber hag = „nnep” szval, s taln azt jelenti, hogy „nnepi”, azaz „nnepen szletett”. (Ilyen pl. Ezsd 10:15-ben a Sabbetaj = „szombati”, „szombaton szletett” nv.) Egybknt azonban nem klttt nv; a Biblin, st Palesztinn kvl is elfordult.
Haggeus knyve kzvetlenl a Zakaris mellett ll. Mindkt knyv felirata ugyanazt az vet nevezi meg mkdsk kezdetnek. Egytt emlti ket Ezsd 5:1; 6:14 is, mint akiknek a buzdtsra fogott hozz a fogsg utni gylekezet a templomptshez, st eredmnyesen be is fejezte azt. Egy rgi szndk vlt gy valra, mert a hazatrs utn megtrtnt alapklettel utn (Ezsd 3:8k.) hosszabb knyszer sznet kvetkezett rszben politikai okok, rszben az orszg jjptsnek egyb gondjai s anyagi nehzsgek miatt.
A prfcik keltezse (1:1; 2:1.10) arra enged kvetkeztetni, hogy Haggeus prftai tnykedse nem tartott hossz ideig. A 2:23 jvendlse csak remnysg maradt, s arra sincs sehol utals, hogy Haggeus megrte volna a templompts befejezst. Mindebbl arra lehet kvetkeztetni, hogy a prfta nem sokkal a fellpse utn meghalt. Hogy reg ember volt-e mr akkor, az csak felttelezs. Azt is csak tallgatni lehet, hogy a babiloni fogsgbl trt-e haza, vagy a Jdban otthon maradtak kzt szletett s lt-e, s hogy esetleg ifj korban mg ltta-e a salamoni templomot (2:3). Mindezek helyett okosabb, ha prfciira fordtjuk figyelmnket.
Haggeus knyve kt rvid fejezetbl ll s szinte egyetlen tmra, a templompts gyre korltozdik. Ngy prftai beszdet tartalmaz a knyv; ltalban nnepi alkalmakkor, nagyobb gylekezet eltt mondhatta el ket a prfta. Els beszdben eltli honfitrsai hanyagsgt, mert nem trdnek a templom jjptsvel (1. r.). A msodik beszd a kicsinyhitsggel szll szembe; gy ltszik, jelsz lehetett az, hogy gysem tudnak a salamoni templomhoz foghat pletet emelni (2:1–9). A harmadik prfcia azt a kvetelmnyt hangslyozza, hogy a templompt npnek lelkileg is mltnak kell lennie Isten hzhoz (2:10–19). A negyedik rvid prfcia szemlyhez szl: Zerubbbel helytartt mint Isten kivlasztottjt mutatja be (2:20–23).
E prfcik ugyan direkt beszdben – Isten kijelentseknt – s eredetileg klti formban voltak megfogalmazva a knyv egybeszerkesztsekor azonban przai kiegsztsekkel bvlt a prfcik klti anyaga, fleg az elbeszl jelleg keretben (1:1–2.12–14; 2:1–2.10.20). Haggeus knyvnek fogalmazsi sajtossga, hogy az egybknt szoksos „szlt (lett) az r igje… prfthoz” formula helyett ltalban ez olvashat: „szlt (lett) az r igje Haggeus prfta ltal (bet szerint: „kezvel”, kzvettsvel) Zerubbbelhez” stb. Olyan jellegzetessg ez, amely fknt a Kirlyok knyveiben tallhat (1Kir 12:15; 16:34 stb.).
A przai kiegsztsekbl – amelyek Haggeust 3. szemlyben emltik – arra lehet kvetkeztetni, hogy az egsz knyvecskt nem sokkal a prfta halla utn lltottk ssze. Taln valamelyik hve, tantvnya foglalta gy egybe az egy tma krl forg, de arrl ms-ms szemszgbl szl prfcikat.
A trtnelmi httr.
Crus perzsa kirly Kr. e. 539-ben foglalta el Babilont, s a kvetkez vben kiadta hres rendelett, mellyel a deportlt npeknek megengedte a hazjukba val visszatrst. Ezsdrs knyvnek elejn olvashat ez, de a Biblin kvli dokumentumokbl is tudunk rla. Magnak Crusnak is van egy hres gyzelmi felirata Babilon elfoglalsrl s ebben szmos tartomnyrl tesz emltst, amelyek lakinak ily mdon nemcsak a hazatrst tette lehetv, hanem templomaiknak az jjptst is. Hozztartozott ez a Perzsa Birodalomnak viszonylag embersgesebb hatalmi politikjhoz. Valamifle autonmit lvezett ebben Jda is, melynek a terlete azonban jval kisebbre volt szabva, mint amilyen a fogsg eltti Jdai Kirlysg volt. A nagy birodalomnak „a Folyamon tli tartomnyba” (az Eufrtesztl nyugatra es terlet) volt betagolva s br sajt „helytartja” volt (Ssbaccar, majd Zerubbbel, Ezsd 1:8; 2:2), a nagyobb samriai helytartsgnak volt alrendelve.
Crus kirly 529-ben meghalt, utdja a fia Kambzsz lett, aki fknt Egyiptom meghdtsval volt elfoglalva. Tvolltben azonban egy csal az (korbban titokban meggyilkoltatott) testvrnek s a trn jogos rksnek adta ki magt, mire Kambzsz sietve hazaindult, m tkzben egy szerencstlensg kvetkeztben meghalt. Az ltrnrkst ugyan megltk, de jabb trnkvetel lpett fel. Ez utbbit Drius lte meg, s aztn t kiltottk ki kirlynak. De amint az nagy birodalmaknl trtnni szokott, a zavaros helyzetet a meghdtott orszgok arra hasznltk, hogy fellzadtak, s megprbltk visszaszerezni nllsgukat. A Zagros-hegysgben lev hres behisztuni sziklafelirat rkti meg ennek trtnett. Drius elmondja itt, hogy 19 nagy csatt vvott az elszakadni akarkkal szemben, mg sikerlt megszilrdtania uralmt s a birodalom egysgt kb. Kr. e. 520 elejre. – Ez lehetett a trtneti httere annak a nagy „fldindulsnak”, amelyre Haggeus cloz a 2:21–22-ben.
Arra mgis alkalmasnak ltta az idt Haggeus (s Zakaris), hogy a samaritnusok vdaskodsa miatt (Ezsd 4:23–24) annak idejn flben maradt templompts folytatst srgesse. Az r rgtl vrt tletnapja kzeledni ltszott, igyekezni kellett ht, hogy ksz legyen a templom „az r rkezse” idejre (v. Mal 3:1), illetve a remlt messisi korszak bekszntsre (Ez 37:24–28).
A prfta teolgija.
A knyv rvidsge ellenre vilgosan kirajzoldnak benne Haggeusnak a fogsg utni korra is jellemz teolgiai gondolatai. Mg jl lthat a deuteronomista ok-okozati sszefggsnek az brzolsa: A hazatrt np slyos anyagi gondokkal kszkdik, rosszul term, nsges vekben ltek. Haggeus szerint azonban ez annak a kvetkezmnye, hogy az r templomval nem trdnek, s ezrt az r sem trdik npvel (1:9–11). Hinyzik viszont a fogsg eltti nagy prftkra annyira jellemz lelki-erklcsi brl sz s a megtrsre hvs. – Teljes figyelemmel fordul a prfta a templompts gye fel. Itt nem bbeldik ugyan aprlkos tervezgetsekkel gy, ahogyan tette a fogsgban arra rr Ezkiel (Ez 40–42. r.), annl inkbb foglalkoztatja viszont a szent helyhez ill ritulis tisztasg gondolata (2:10–14). Ez mr a fogsg utni papi teolgia jellemzje. Nemklnben az a prftai ntudat, mely szerint Haggeus, mint prfta, az r „angyala” = kvete (1:13).
Irodalom.
Sellin, E. 19303 (KAT), Elliger, K. 19645 (ATD), Horst, F. 19643 (Handbuch z. AT), Mason, R. 1977 (Cambridge BC), van der Woude, A. S. 1982 (Prediking v. OT), Kecskemthy I. 1915, Mdis L. 1940.
Agge. I. RSZ
Agge. 1,1–15. „ptstek fel a templomot!”.
Haggeus els prftai beszde a feliratban lev keltezs szerint Drius kirly uralkodsa msodik ve hatodik hnapjnak elsejn hangzott el. Meglehetsen pontosan azonosthat ez a dtum: Kr. e. 520. augusztus 29-re. A hnap els napja jhold, s mint ilyen, nnepi ldozati alkalom volt (Num 28:11), Haggeus teht nnepi gylekezet eltt mondta el buzdt beszdt. A np kt vezetjt, Zerubbbel helytartt s Jsua fpapot szltja meg. Mindketten a fogsgbl trtek vissza a hazavndorlk els csoportjval (Ezsd 2:2). A hazatrk vezetjnek Crus perzsa kirly meghatalmazottjnak ugyan Ezsd 1:8.11 Ssbaccart mondja, rla azonban semmi tovbbit nem tudunk. A Jeruzslembe rkezstl kezdve Zerubbbel a vilgi vezet. az 598-ban fogsgba hurcolt Jjkin kirly unokja (1Krn 3:17–19), teht a dvidi kirlyi csald leszrmazottja volt (v. Mt 1:12). Jsua fpap pedig annak a Szerj fpapnak volt az unokja, akit 587-ben hurcoltak el Jeruzslembl (2Kir 25:18; 1Krn 5:40–41). Rajtuk keresztl termszetesen az egsz nphez szl a prftai buzdts (v. 12. v.).
Haggeus vitba szllt azokkal, akik gy gondoltk, hogy nem idszer a templom jjptsnek folytatsa. ket befolysolta az vatossg: egyszer mr meghistotta ezt a munkt ellenfeleik feljelentse (Ezsd 4. r.). Azonkvl volt bennk knyelem is, meg az ldozathozataltl val hzdozs, hiszen amgy is nsges esztendket ltek (2. v.). A prfta azonban nagyon is „ad hominem” rvelssel szll szembe az „idszertlensg” kifogsval l honfitrsaival: Ht az idszer, hogy sajt maguknak dszes hzakat ptenek? (A szefunim sz valszn jelentse: „faburkolattal elltott”. A fnyz palotk falait szoktk rtkes faragssal dsztett faburkolattal bevonni, v. 1Kir 7:7.)
Az 5. s 7. v. szhasznlata jellegzetes hebraizmus, bet szerint fordtva: „Tegytek szveteket utaitokra!” A szv a hberben az sznek, az rtelemnek is a szkhelye; az „t” pedig jelentheti az letutat: olykor mint cselekvst, eljrst, mskor meg – mint itt – a trtnst, az esemnyek menett. Az egsz kifejezs teht azt jelenti, hogy „gondoljtok t, mi trtnik veletek!” Az, hogy nincs lds a munktokon! A hajdani nagy tok rszletei vlnak valra: „Sok magot viszel ki a mezre, de keveset takartasz be; szlskerteket ltetsz, de bort nem iszol…” (Deut 28:38–39). Szellemes hasonlat szerint, mg a napszmos is mintha lyukas zacskba tenn a brt: a drgasg miatt elfolyik. A 9–11. v. mg tovbb rszletezi a termszeti csapsokat, de prftai ltssal megmondja azt is, hogy mi azoknak az oka. Elszr is minden fldmvel ember tudja – azta is –, hogy hiba a leggondosabban vgzett sznts-vets, ha elmarad a nvnyzet fejldst segt es; aszly idejn nha mg a vetmag sem trl meg. Az es, a „nevel id” pedig Isten ldsa, s ha „Isten parancsra” szrazsg sjtja a fldet, annak a rgi vilgban – import-kereskedelem hjn – hnsg volt a kvetkezmnye. Fzdhetnek nagy vrakozsok a fld termshez, Isten csak „rfj”, s semmiv lesz. s ugyan mirt? – hangzik el a 9. v.-ben a krds, mirt nem ldja meg Isten a szorgoskod emberek munkjt? Azrt – feleli a prfta –, mert az emberek csak a sajt hzukkal trdnek, a templomot pedig hagyjk romokban heverni. Istentl azt kapjk ht, amit rdemelnek.
A kvetkeztetst nem nehz levonni. A prfta nem is vrja meg a „mit cselekedjnk?” krdst, hanem azonnal fel is szltja npt, hogy lssanak munkhoz, ptsk a templomot, s aztn bzvst remnykedhetnek abban, hogy Isten is ad ldst a htkznapi munkra is. Azt akarja megrtetni Haggeus prfta is, amit majd Jzus a Hegyi Beszdben gy mond ki, hogy „keresstek elszr Isten orszgt!” – s aztn a mindennapiak is megadatnak (Mt 6:33).
„Menjetek fel a hegyre, hordjatok ft, s ptstek fel a templomot!” – buzdt a prfta (8. v.). Ezsd 3:7 szerint a hazatrst kvet esztendben pnzt adtak a kfaragknak s az csoknak, meg lelmet a fnciaiaknak, hogy szlltsanak cdrusft a Libnonrl. Hogy ez valban megtrtnt-e, nem tudjuk; tizent ve kellett volna mr trolni az ptanyagot. Mindenesetre fa volt bven a kzeli hegyekben, ha nem is cdrus; a romokban ll rgi templom kvei pedig mg felhasznlhatk voltak, csak munkhoz kellett fogni.
Nem minden prftnak adatott meg az, ami Haggeusnak, hogy meglthatta int szavainak komolyan vtelt. Nemcsak meghallottk, de meg is rtettk Isten zenett a vezetk s a np. A 12. v. emlti elszr a npet, mgpedig gy, mint „a np maradkt” (se’rit hcm). Fknt zsais prftra emlkeztet ez a kifejezs, aki szerint az tletet csak egy kis megtr maradk fogja tllni (zs 6:13; 10:21–22). Haggeus kortrsai kpeztk ezt a maradkot, s szmukra ez hittudat s felelssg volt. Tovbb kellett lni s munklkodni a kivlaszts cljairt, tbbek kzt a gylekezeti kzssg fenntartsrt, amelynek centruma volt a megptend templom.
A prfta helyzetelemzse vilgos volt: a np kznyssge idzte fel Isten haragjt, az nsges veket (9–11. v.). Ennek kvetkezmnyeknt aztn jelentkezett az „istenflelem”: elszr a jv miatti aggdsban, aztn a bnbn megszomorodsban, vgl pedig a tettre ksz engedelmessgben. E folyamatban aztn az istenflelem fogalom elveszti baljs jelentst, amiben segt az Isten grete is: n veletek vagyok! (13. v.) Olyan biztats ez, amelyet megkapott Istennek minden kivlasztott eszkze, s amely a hit bizonyossgnak az alapja: Ha velnk, akkor ki lehet ellennk? (Rm 8:31).
A keretelbeszls mg nhny szval sszegzi a templomptsnek valban „lelkes” jrakezdst, ami Haggeus els prfcijnak elhangzsa utn megindult. Tudjuk ms bibliai helyekrl (Ezsd 5–6. r.), hogy nem ment ez minden nehzsg nlkl. jbl meg kellett jrni a hivatalos frumokat, de Isten ott is elttk jrt. A legfbb esemny az volt, hogy megtalltk a perzsa kirlyi archvumban Crus egykori szabadsglevelnek msolatt, s ennek alapjn Drius kirly nemcsak engedlyezte az jjptst, hanem mg „llamseglyt” is biztostott hozz (Ezsd 6:8–10).
Agge. II. RSZ
Agge. 2,1–9. Nagyobb lesz az j templom dicssge, mint a rgi.
Haggeus msodik prfcija ugyancsak a Kr. e. 520. vben hangzott el, a hetedik hnap 21. napjn (oktber 18). Ez az szi storos nnep „utols nagy napja” (Jn 7:37) volt, amikor legtbben voltak jelen az istentiszteleten. Addigra mr bizonyosan megkezddtt az ptkezs, lehetett ltni a terveket, a mreteket, az ptanyagot. Viszont gy ltszik, a kezdeti lelkesedst csggeds kezdte felvltani. A csendes ellenpropaganda hangoztatta, hogy gysem lesz ez az plet oly nagy s szp, mint amilyen Salamon temploma volt, amelynek faanyaga valban libnoni cdrus volt, a falakat kesen faragott faborts dsztette (1Kir 6:15k.). Temrdek volt az aranydszts a kapukon, a falakon, a berendezsi trgyakon (1Kir 7:48k.). Mire lesz kpes az j templomot pt igyekezet e hajdani ragyogshoz kpest?
Hogy csakugyan ilyen hangulat lhetett az egybknt rmnnepen egytt lev gylekezetben, arra Haggeus ingerlt krdsbl lehet kvetkeztetni: Ki ltta azt az els templomot hajdani dicssgben? Mirt szljk le eleve az pl jat? (3. v.) Indokolt az ingerltsg. Hiszen 67 vvel azeltt pusztult el a templom, s ha valaki csakugyan ltta azt gyerekfejjel, az is mr jcskn 75 ves lehetett, s ilyenek – klnsen a fogsgbl hazatrtek kztt – mr alig-alig voltak. Inkbb csak a rgiek elbeszlsbl tudhattak rla, hogy milyen is volt az a rgi templom. s van mg nmi ironikus le is Haggeus krdsnek: Ki ltta azt a templomot „els” = eredeti pompjban gy, ahogyan Salamon megpttette? Hiszen annak a trtnethez mr Salamonnak a fia ta hozztartozott az is, hogy egyszer az egyiptomi fra rabolta ki, msszor adknt kldtk az arany s ezst kincseket Damaszkuszba vagy Asszriba, mg az ajtkat bort aranylemezeket is leszedtk (olv. 1Kir 14:25–26; 15:18; 2Kir 16:8; 18:15–16). A csillog arany helyt mindinkbb rz foglalta el. – Mire val ht emlegetni azt a rg elhalvnyult „els” dicssget?
A csggeteg hangulatot akarja megvltoztatni a prfta felkiltsa: Legyetek ersek, legyetek btrak, ti vezetk s ti, a np egyszer tagjai! (Hromszor hangzik el a hazaq felhvs, ahogyan hromszor volt olvashat 1:14-ben a lelkesedst tanst rah fnv.) A vezetk mellett a np most nem az elbbiekben megszltott „maradk-np”, hanem „az orszg npe” (cam h’rec). A btorts most mr nem a kicsiny maradkhoz, hanem az orszg lakosaihoz szl, akik ismt rksgl brhatjk az sk fldjt. (Az elnevezs szembelltja a jdaiakat azokkal az idegenekkel, akik a fogsg idejn telepltek ide, s magukat tartottk az „orszg npnek”; v. Ezsd 4:4; Neh 10:31–32.) – Nem a tprengsnek van most a helye s ideje, hanem a hit btorsgnak. Ezrt a prfta ngy rvid szba srtve megismtli legels biztatst: „Cselekedjetek! n veletek leszek!” Az 5. v. els fele kiegszti ezt mg egy (a rgi fordtsok egy rszbl hinyz) nyomst mondattal: „ama (szvetsg) igje szerint, amelyet ktttem veletek. A „ktttem” ige miatt betoldand a „szvetsg” sz, br ktsgtelenl hangslyos az „ige” = gret sz is, utalva arra, hogy Isten kivlaszt szndka vltozatlanul fennmaradt.
Vgl mg egy nagy gret kvetkezik, melynek cscspontjt a 9. v. kpezi: „Nagyobb lesz az utbbi templom dicssge, mint amilyen volt az elbbi.” Mert az r a vilg fltt val hatalom, s ha akarja, megrendthet eget, fldet, tengert, az egsz mindensget. Ehhez az eszkhatolgikus remnysghez („mg egy kevs id”) a kpet a szinte kozmikus mret fldindulsrl trtneti tapasztals adta (ld. 2:21–22-nl). Az a vrakozs volt ez, mely szerint idk haladtval majd hre megy az r templomnak, az r tantsnak, amelyrt aztn majd Jeruzslembe jnnek idegen npek is (v. zs 2:2–4), s hozzk magukkal hdolatuk adjt akr arany, ezst formjban is (olv. Jel 21:24–25). – A storos nnepnek, melyen ez a prfcia elhangzott, ketts arculata volt. Egyfell hlaads alkalma a fld termsrt, tovbb emlkezs a pusztai vndorls idejn trtnt isteni vezetsre: mindegyik vonatkozsban rmnnep volt. Msfell viszont kezdett hozzfzdni Isten kirlysga eljvetelnek vrsa: ebben az rtelemben az nnep a jvbe tekints alkalma volt. Mr most Jda npe a mlton merengett, de gy, hogy rm helyett a rgi dicssg elmltn bnkdott. Haggeus viszont a jvt ltta, s a jvend dicssgt akarta megreztetni npvel is. Nem csak az ezst s az arany lesz a legnagyobb kincs az j templomban, hanem lelki rtkek: dicssg s bkessg. – s mi tudjuk, hogy ebben az j (br Herdes ltal megnagyobbtott) templomban jelent meg t s flszz vvel ksbb Jzus, s mi ebben ltjuk a legnagyobb dicssget (Mt 21:14–16 stb.). s hogy mit jelenthetett a templomban megtallt lelki bkessg, arra megtanthat a farizeus s vmszed pldzata (Lk 18:13–14).
rtelmezsi problmt jelent a 7. v.-ben a hemdat (haggjim) sz. A vele sszefgg igealak tbbes szm: „eljnnek”. A Septuaginta ezrt a hemdat szt ms pontozssal tbbes szmknt fogja fel, s gy olvassa: hamudt, mi ltal a fordts ez lesz: „(ide jnnek a npek) kincsei”. Rgi magyarzk viszont az „eljn” szt veszik egyes szmnak, a hemdat = „kvnatos” rtk, kincs szt pedig nem trgyknt, hanem szemlyknt fogjk fel; gy „a npek kvnsga” (mint gen. obiectivus) messisi rtelmv vlik: eljn, akit a npek kvnnak, hajtanak.
Agge. 2,10–19. Llekben is pljetek!
A harmadik prftai tants ugyanazon vben, a 9. hnap 24-n hangzott el, teht az pts megkezdsnek pp a negyedves vforduljn (v. 1:15). Haggeus llandan rajta tartotta szemt az pts munkjn, s amikor szksgesnek ltta, szt emelt a munka btrabb vagy jobb folytatsa rdekben. E harmadik tantsbl az tnik ki, hogy szmra a templompts nemcsak kvek egymsra rakst jelentette, hanem a gylekezetnek – a templomhoz mlt plst is.
Mondanivaljt egy kzzelfoghat pldval kszti el. Izrelben szoks volt az, hogy ha valamilyen vallsi vagy erklcsi krdsben nem lttak tisztn, akkor isteni tbaigaztst krtek vagy a prftktl (pl. Ez 20:1k.), vagy a papoktl. Az utbbiak fknt kultuszi, ritulis krdsekben adtak „tantst”; e sz hberl a Tra, amely ktelez rvny lvn, ksbb „trvny” lett, st a nagy trvnygyjtemnyekrl a Pentateuchos sszefoglal neve.
Haggeus kt ilyen krdst vet fel (11. v.), a papoktl vrva a vlaszt, mint „tantst”. Az egyik: Ha valaki szent, azaz megszentelt dolgot (pl. ldozati hst) visz, s hozzr vele mshoz, azt szentt teszi-e? A msik: Ha valaki ritulisan tiszta llapotban hozzr valami tiszttalanhoz, azltal tiszttalann vlik-e? A felelet az els esetben: nem, mert a szentsg nem vihet t mechanikusan msra. A msodik krdsre a felelet: igen, mert a tiszttalannal val rintkezs tiszttalann tesz (Lev 7:19 stb.). A tanulsgot Haggeus a templomptkre alkalmazza: ilyen ez a np is (14. v.), amely egy Istennek szentelt hzat pt, mikzben nmaga „tiszttalan”, a szent clhoz s munkhoz mltatlan. Haggeus jl ismerhette npe lett, s tudta, hogy vannak dolgok, amelyek mg a klssges, ritulis tiszttalansgoknl is slyosabbak: ltta lelki, erklcsi bneiket, ltta, hogy mikzben kezkkel munklkodnak Isten templomn, a szvk nem tiszta, az letk nem Istennek szentelt. Vajon lesz-e gy lds a szent munkn, fog-e gynyrkdni benne az r? (1:8).
A 14. v.-sel kapcsolatban van olyan felttelezs, hogy mivel a hber szvegben az „ilyen ez a np, s ilyen ez a nemzet” mondatban az utols sz a pognyokra hasznlt gj, Haggeus itt az ellen emel szt, hogy a samaritnusok (k a gj) a zsidkkal egytt (k az cm) ptsk a templomot. Ennek azonban ellene mond, hogy gondolatprhuzamrl lvn sz, a „np” s „nemzet” azonos rtelm szismtls; nem kt kln npre mutat a prfta. Azonkvl a samaritnusok az els (537-es) prblkozson tl mr nem kvntak egyttmkdni st inkbb a feljelentk szerept jtszottk (Ezsd 5. r.). Haggeus kritikjnak valsznbb rtelme az, hogy azt szerette volna ltni, ha templompt npe maga is odaszenteldne letvel Istennek. Ahogyan az SZ-i textus mondja, ha maga is megplne „lelki hzz” (1Pt 2:5).
Ezt a prfcit mg kiegszti nhny vers, amelyek megismtelni ltszanak az 1:6–11 helyzetelemzst; megint sz van nsgrl, kenyrgondokrl. A klnbsg az, hogy most nem szemrehnysknt sorolja ezeket a prfta, hanem biztatsul: eddig nem volt lds a kenyrkeres munkn, de „ettl a naptl fogva”, a templompts megindulsa utn megjn az lds is. Ez az szi idszak volt ugyanis a sznts-vets jbli alkalma, s Haggeus biztatsa az, hogy ennek a vetsnek mr meglesz az aratsa.
Agge. 2,20–23. Zerubbbel: az r pecstgyrje.
Haggeus utols, rvid prfcija, melyet a harmadiknak a folytatsaknt mondhatott el, ugyanazon a napon – szemlyhez szl s nagy lelkesedssel fttt. A 21–22. v. visszatr a 2:6–7-ben mr emltett nagy trtneti vlsghoz, amely Drius kirly trnra lpse utn rzta meg a Perzsa Birodalmat, ktsgess tve annak fennmaradst (ld. Bevezets 2.). A 6–7. v.-ben emltett, eget-fldet megrz, szinte kozmikus vilgrengst itt nagyon konkrtan roppant nagy hborknt jellemzi a prfta: Isten lednti a kirlyi trnokat, a harci kocsikat felforgatja; a npek, az emberek egyms ellen fordtjk fegyvereiket. Apokaliptikus idk ezek, mgis trtneti kzelsgbe ltszanak hozni egy nagy remnysg megvalsulst: Taln ez a kzdelem felemszti a nagy npek erejt, s eljn az id, amikor Jda (s Izrel) ismt visszanyeri fggetlensgt. A kosz helyn megvalsul az j teremts rendje, taln a vrva vrt messisi kor, amelyben Isten a hbork rn sszetkolt vilgbirodalmak helyn a bke uralmnak veti meg az alapjt. Mr csak egy kis ideig kell vrni r! (2:6).
E lelkes remnykeds sorn Haggeus tekintete szinte termszetesen vetdik Zerubbbelra, (aki elszr szerepel itt egyedl, Jsua fpap emltse nlkl). , mint a Dvid hznak trvnyes leszrmazottja, beleillett a Messis vrsnak irnyvonalba. Ezrt hangzanak fel a jelkpes isteni gretek: Kezembe veszlek – pecstgyrv teszlek – tged vlasztottalak! A pecstgyr a kirlyi hatalom kes dszei s jelvnyei kz tartozott. Bele volt vsve a tulajdonos neve, s ezzel hitelestettk a kiadott okiratokat, rendeleteket. Izrel kirlya vgs fokon maga az r volt, de szvetsge rendjben helyet adott a dvidi dinasztia kirlysgnak (2Sm 7:16; Jer 33:15–22). Isten kirlyi uralmnak fldi kpviselje a dvidi Messis: e kpviselet jelkpe a pecstgyr „Isten kezn”. Ez a hasonlat mr szerepelt egyszer Jeremis knyvben, de negatv rtelemben, amikor a babiloni fogsgba kerlt Jjkin kirlyrl mondta a prfta, hogy mint egy pecstgyrt, gy hzza le ujjrl az Isten, s flreteszi (Jer 22:24). Most viszont visszakerlt Babilonbl a dvidi utd, aki ismt hiteles „pecstgyr” lehet.
gy szerepelhetett Zerubbbel a messisi remnysg trgyaknt – egy rvid ideig. Mert a nagy trtneti fldindulsnak hamarosan vge lett, csak nem gy, ahogyan Jdban remltk. Drius hossz, szvs kzdelem rn, sok vres tkzet utn leverte a birodalmban kitrt felkelseket, megszilrdtotta trnjt, a lzad fejedelmeket, helytartkat pedig kivgeztette. Nem tudjuk, hogy e „rendcsinls” sorn mi lett a sorsa Zerubbbelnek. Az alakja ezutn nyomtalanul eltnik ellnk. Zakaris knyvben is egy ideig egytt szerepel Jsua fpappal, m egyszer csak ott is nyoma vsz: Jsua fpap egyedl marad a jdai np ln, vilgi vezetknt pedig csak egy majdan eljvend, jelkpes nven nevezett „Sarjadk” van emltve (Zak 6:10–15).
Az idket s alkalmakat emberileg szmtgatni nem lehet – ez Haggeus utols megnyilatkozsnak a negatv tanulsga. (Sajnos, az „idk jelei” kz tartoz hbork, v. Mt 24:6; tl gyakran fordulnak el a trtnelemben.) Pozitv tantsa a prfcinak viszont az az l, Messisba vetett hit, amely Isten ajndkaknt vrja a vgs bks dvidt, de gy fogadja el, ahogyan Isten adja. Haggeus utols prfcija vgl is tlmutat nmagn, a kzeli vgvradalmon, de tlmutat Zerubbbel szemlyn is. Az trtneti kldetse nem a kirlysg gyakorlsa lett, hanem a templom jjptsnek a megindtsa.
Zerubbbel is Dvid utdja volt, a Dvid Fia azonban ms valaki lett, amikor az Isten ltal tervezett „idk teljessge” bekvetkezett.
|