SOFONIS prfta knyve 01 - 03 Dr. Domjn Jnos lelksz
SOFNIS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Domjn Jnos lelksz
Bevezets
A prfta szemlye s knyve.
Sofnis (a BH-ban Cefanjh, jelentse: az r elrejt) prfta a knyv felirata szerint Jsis kirly idejben (639–609) prftlt, prfcijnak tartalmbl kvetkeztetve mg a 621-i kultuszreform vgrehajtsa eltt, teht Jsis kiskorsga idejn. Neve Izrelben elg gyakran hasznlt nv volt, gy hvtk pl. Jeremis egyik ellenfelt, a templom msodpapjt is (Jer 29:29; 52:24). A prfta ngy nemzedkre visszanyl csaldfja Ezkis nevvel zrul. Idileg lehetsges, hogy ez az Ezkis, ms vltozat szerint Hiskis, azonos Jda kirlyval, aki 725–697 kzt uralkodott. A feltevs valsznsgt ersti az is, hogy ez a prftai knyvfelirat a tbbitl eltren (sais, Hses, Jel) nem az atya, hanem a ddapa nevig, Ezkisig megy vissza, ami nem volna indokolt, ha nem a kirly Ezkisrl van sz.
A hrom fejezetbl ll knyv prftai jvendls, rszint els szemlyben, mint az r szava, rszint harmadik szemlyben, mint a prfta beszde. Az els fejezet Jda s Jeruzslem vallsi-trsadalmi bnei ellen hirdet tletet, melyet az r ellensges nppel hajtat vgre. A befejez versek az r kzeli napjnk, mint a harag napjnak rettent rszleteit rjk le. A msodik fejezet a filiszteusok vrosai s fldje ellen, tovbb Mob, Ammon, Egyiptom s Asszria ellen tartalmaz jvendlst. A harmadik fejezet Jeruzslem felett, az engedetlen np felett, s idegen npek felett hirdet tletet, de kegyelmi grettel vgzdik, amely szerint az r megtiszttja npt, megtartja Izrel maradkt, elfoglalja trnjt a Sionon s npe kztt lakik. A LXX szvege a BH-tl tbb helyen eltr, de helyenknt a hber szvegromls emendlshoz j szveget ad. A knyv mindhrom fejezetben tallunk ksbbi idbl szrmaz klti s przai betoldsokat.
Sofnis prfcijnak fbb vonsai.
Sofnis prfcija a szveg trtnetbl kvetkeztetve eredetileg kis egysgekben hangozhatott el s maradhatott fenn. Ezeket a fogsgban s fogsg utn elvgzett szerkesztssel foglalhattk ssze az elttnk ll hrmas tagozds egysgg. A prfta elssorban vallsi s trsadalmi romls miatt hirdeti Jda s Jeruzslem ellen az r tlett. Vallsi romls, hogy az r igaz imdsa helyett s mellett mg a szent helyen, a templomban is folyik kananita Bal kultusz, gyakoroljk az Asszribl politikai rdekekbl tvett csillagimdst, st hsgeskt tesznek az ammoni Molok blvny eltt is. Ez a szinkretizmus utlatos s trhetetlen az r eltt.
De az r tiszta s egyedli tiszteletnek megromlsa mellett a hit bels megresedse is bekvetkezett. A Manass bks, de asszrbart uralkodsnak ktes rtk anyagi jlte megertlentette az atyk vallsos rksghez val hsget. A hit meggyenglsvel egytt eltnt a hit erklcse is, s a jog s igazsg gyakorlsa helyett erszakoskods, anyagiassg, nyerszkeds rontotta meg a kzletet. Az r leleplezi ezt a romlst s htlensget, s a vtkeseket elragadja a fld sznrl. Haragja feltartztathatatlan termszeti s nemzeti katasztrfkban lesz nyilvnvalv. Haragja bekvetkezsnek napja kzel van s a megsemmist tletet sem a vitz harcosok, sem az ers vrak, sem az ezstjkben, aranyukban bizakod gazdagok nem kerlhetik el. Az isteni haragnak azonban nem a vgleges megsemmists a clja, hanem az, hogy az tlet utn legyen Istennek tetsz, tiszta ajk np, amely az Urat imdja. Az r az tlet utn kirly lesz a Sionon, s szabadtsval npe kztt marad.
Sofnis szerint Izrel fbne a kevlysg, ezzel szemben az igazi hit magatartsa az alzat, mellyel az ember elismeri az r akaratnak erejt. Isten nem nzi el a hatalmaskodk igazsgtalansgait, s megtorolja gaztetteiket. De a maradknak bkt, az alzatos npnek biztonsgot ad. Sofnis ezzel a prftai zenettel feljtja a 8. szzad vgn elhallgatott prftai rksget. Az r napjrl szl jvendlse mos prfcijra emlkeztet, a maradk megtartsnak grett, valamint a kevlysg megtlst sais hirdette, a trsadalmi igazsgossg rvnyestst kettjk mellett fleg Mikes srgette. Br Manass vres, elnyom uralkodsa idejrl nem maradt fenn prftai knyv s ebbl arra kvetkeztethetnk, hogy nem is volt prftai kijelents, illetve azt kezdetn vresen elnyomhattk (v. 2Krn 33:10 s Jer 2:30 skv.), Sofnis mgis tvette, megrizte s megszlaltatta a rgebbi mlt prftai rksgt, s emellett hirdette a maga sajtos zenett is: az r hatalmt s igazsgossgt elismer alzatos emberi magatarts nagysgt. Ltta a vgrehajtand tleten tl az elkvetkez dvt, s ez prfcijnak nem kiegszt vigasztalsa, hanem lnyeges alkot rsze. Mindezekben a 621. vi kultuszreformtl remlt megjhods prftai feltteleit lthatjuk.
Azzal a feltevssel, hogy Sofnis prftai jvendlsre a szktk Herodotos ltal emltett 630–625-i szr-palesztinai hadjrata adott volna okot, nem foglalkozunk, mert ezt az jabb szakirodalom – egy-kt kivteltl eltekinve – mind valszntlenebbnek tartja.
Megemltjk, hogy a kzpkor Dies irae, dies illa himnuszt (Celanoi Tams), s a mgtte ll eschatolgikus szemlletet elssorban Sofnis jvendlse ihlette. A vgtlet napjnak lersa is az jvendlseire tmaszkodik. Az jszvetsgben ngy helyen tallunk kzvetlen utalst Sofnis knyvnek egyes helyeire (Zof 1:3; v. Mt 13:41; Zof 1:14 – Jel 6:17; Zof 3:13 – Jel 14:5 s Zof 3:8 – Jel 16:1). Ezek az sszefggsek is a kt Szvetsg bels egysgnek jelei.
Irodalom.
K. Elliger: Das A. T. deutsch, 25. 1951. G. Gerleman: Zephanja, 1942. Th. Robinson-T. Horst: Die zwlf kleinen Propheten, 1954. R. v. Ungern-Sternberg: Der Prophet Zephanja (Dia Botschaft…) 1960. Peake’s Commentary-ben J. P. Hyatt: Zephaniah 1964. The Interpreter’s Bible, Vol. 6.
Sof. I. RSZ
Sof. 1,1. A felirat.
A prftai knyvek elejn tallhat feliratok kzl Sofnis a legrszletesebb. A csaldfa ngy nemzedkre megy vissza, valsznleg azrt, mert az eldk utols felsorolt tagja, Ezkis azonos Jda kirlyval (726–697). De a kirlyi leszrmazsnl fontosabb a kijelents, amit Sofnis vett az rtl. Az zenet a lnyeges, nem a szemlyi adatok; hitelessgt maga az r s nem kirlyi sk adjk. A Jsis idejre val hivatkozs az isteni kijelentst belegykerezteti az emberi trtnelembe.
Sof. 1,2–18. Kzel az rnak nagy napja.
A nagy perikpa bels egysgt az r napjnak gondolata adja. Bevezet els kisebb egysge (2–6. v.) eschatolgikus jvendlst tartalmaz pusztulst hirdet az egsz fld ellen, ember s llat ellen. Ami a fld kifejezst illeti, akr az itt elfordul ’adm (termfld), akr a msutt hasznlt ’rc (orszg) szra gondolunk, az szvetsgi szhasznlat egyiken sem a glbuszt rti, amit az kor embere nem ismert, hanem azt az ltala ismert teremtett fldet, amelyet Isten az emberre bzott. (Gen 1–3. r.). Ha az ember Istent megbotrnkoztat dolgokat kvet el, pl. trvnyszegst, akkor az emberre bzott fld is szenved az embert sjt tlettl. Ilyen csaps volt az znvz, ilyen tlettel fenyeget most is az r. Ezt az egyetemes tletet alkalmazza s rszletezi a 4–6. v. Jda s Jeruzslem ellen a benne tallhat blvnyimds miatt. A kanani Bal kultusz Jdban vszzadokon t megjul ksrtst jelentett. Az Urat mg a szent helyen is kanani kultuszformk kzt tiszteltk, s kanani eredet kultusztrgyakat lltottak fel. De Isten a Bal kultusznak mg a maradkt is kiirtja blvnypapjaival egytt. A csillagtiszteletet Manass honostotta meg az Asszrival kttt vazallus szvetsg knyszer kvetkezmnyeknt. Jeruzslemben a hzak lapos tetin vgeztk a fstl s italldozat bemutatst. A keleti szomszd ammoni llam Molok istennek tisztelett is politikai-bartsgi okokbl gyakorolhattk. De emellett az rra is eskdtek s ezzel Jahvt a blvnyistenekkel egyenlv tettk. A kultusz-keveredssel azonban megromlott az rhoz val hsg, mert mr nem kerestk s nem kvettk dntseit. Az r azonban nem tr maga mellett blvnyokat, sem megalkuvst, vagy egyezkedst, hanem dnteni kell: vele vagy ellene. (Az 5. v. Jahve szava helyett ms blvnyistennv beiktatsa, pl. Astret-, nem indokolt.)
A 7. v. istentiszteleti liturgibl vett kppel szemllteti az r napja kzelsgnek hatst. Amilyen kzel vannak a vres ldozatot bemutat hvk az ldozati lakomn megjelent Istenhez s ezrt liturgikus formulval csendet parancsol az ldozatot bemutat pap, olyan megrendt kzelsgben rzi magt az ember az rhoz a „nap” eljvetelekor. Csak ezt a kzelsget nem ember, hanem maga az r kezdemnyezi, valstja meg az ltala meghvottakkal.
Az r napja a felelssgre vons napja (8–9). Az r szmon kri a klfldi viselet s idegen szoksok (a magas kszbk rints nlkli tugrsa perzsa szoks volt) utnzst, mert mgtte az atyk erklcsnek s lelkletnek megtagadsa ll. S ha mr nem az atyk Istene a jog s erklcs re, akkor erszak, csals lesz rr a kirlyi udvarban is. A 8. v. nem emlti a kirlyt, csak az udvari nemessget, mint akik felelsek az erklcsi romlsrt. Ebbl arra lehet kvetkeztetni, hogy a prfcia mg Jsis kiskorsga alatt hangzott el.
A 10–13. v. szerint nem csak az r szmonkrse hangzik el azon a napon, hanem Jeruzslem romlsa is bekvetkezik. Ellensg tr be szak fell. Nemzetisgt nem ismerjk, mert ez a jv titkai kz tartozik, de nem is ez a fontos, hanem az, hogy az r bntetsnek eszkze. Elg, ha az r tudja. S nem egszen 40 esztend mlva a hatalomra jutott Babilon be is tlttte a bntet eszkz szerept.
A vros szaki vrfalnak n. Hal-kapu rsze volt a legtmadhatbb; innen vlgy hzdott vgig az j-vros fel. A tmads napjn a keresked negyed (Makts) lrms rusai is elnmulnak, a vsrlsnl kzremkd ezstmrk kivesznek. A mindennapi szhasznlat ugyanazzal a rosszhangzs szval jellte a kananitt s kereskedt. Az ezstmrket az egysges pnz hinya a nvekv nemzetkzi kereskedelemben juttatta jelents szerephez. A kereskedelem, amelyet Izrel fiai a kananitktl tanultak, ppgy ksrtst jelentett az rhoz val htlnsgre, mint maga a kananita blvnykultusz, mert Izrel fiai nemcsak a keresked foglalkozst vettk t, hanem a csalst, hamis mrst, tisztessgtelen kereskedi fogsokat is (v. Hs 12:7; Mik 6:10 skv.). Az erklcsi vtek ppoly utlatos az r eltt, mint a hitbeli htlensg.
A 12–13-ban jra maga az r mondja el a fenyeget tletet. A kultuszi letbl vett eredeti kp szerint az r lmpval kutatja t Jeruzslem rejtekeit s keresi meg az anyagi jlt kvetkeztben kzmbss vlt frfiakat. Ezek gy hevernek kzmbs nelgltsgkn, minta le nem fejtett bor a borseprn, mely tle zavaross lesz. A jltben elzsrosodott szv nelgltt s kzmbss lesz az r dolgaival szemben. Mg hiszi, hogy van Isten, de a hitnek mr nincs letforml ereje. Az anyagi javak vlt biztonsgtl elseklyesedett lelk ember mr nem hiszi, hogy Isten beleszl az emberi letbe s tesz jt vagy rosszat. Az tlet napjrl szl beszdet meg nem tartja tbbnek res sznl. A magt felvilgosultnak nevez biztonsgrzet vaksgbl csak a bekvetkez pusztuls szabadt meg, de mr ksn: a vagyon, kincs nem segt, s msok prdja lesz.
A befejez himnusz (14 skv.) az r napjt nekli meg. A rla szl rgebbi prftai jvendlsekhez kpest kt j mozzanat a nap nyugtalant kzelsge s az tlet rettent volta. Mr kzel van az a nap s siet, nem azrt mert emberi szmts alapjn gy ltszik, hanem azrt mert maga az r jelenti ki beszdvel. Az tlet napjnak ez a kzelsge srget a cselekvsre s felkszlsre (lsd 2:3), mert akik keresik az Urat s az alzatot eltte, azok taln rejtve lesznek az elkvetkez harag ell. Ez a „taln” (’laj) nem arra utal, hogy az emberi erfeszts esetleg megvltoztathatja az isteni akaratot, hanem az isteni knyrlet lehetsgre. A nap rettent voltt szemllteti a kvetkez versek hangfest, ert raszt lersa. Mindenekeltt nagy ez a nap, mert nagy, rettenetes esemnyek mennek vgbe, ha eljn. A nap nagy volta jelenti azt is, hogy ez nem az utols nap, nem a vgtlet napja, ami utn mr tbb nincsen id. Ez a fogalom az szvetsgben ismeretlen. Azutn keser e napnak a hangja, mint ahogy keser zsau felkiltsa, vagy az tokhoz vz, vagy maga a hall. A hs kiltsa, ami hangzik, az r harci kiltsa lesz. De mindenek felett az r felgerjedt haragjnak napja ez, mert hossztrse vgetrt s haragja kitltetik (v. zs 10:6; 13:9). E harag ell nincs menekvs, azrt szorongs s nyomorsg idejv vlik az a nap. A pusztuls s pusztts itt a viharok, termszeti csapsok utn bekvetkez llapotra utalnak. A sttsg s bor gy bortja el a fldet, mint az egyiptomi sttsg, vagy maga a teremts eltti kosz. Szinte jra visszjra fordul a teremts rendje. A felh s homly a theofninak, az r megjelensnek ksr jelensgei kz tartoznak.
Az r napjn termszeti s kozmikus jelensgek mellett a hborkat idz jelek is elkvetkeznek. Ilyen jel a krt szava (sfr: llat szarvbl kszlt harci krt), ami az r kzelsgt is jelenti, de nem segt, hanem Izrel ellen vonul hatalmnak kzelsgt (v. Ex 19:16–19). A krtsz azt jelenti, hogy az r ereje eltt a bevehetetlen vrosok s legersebb vdtornyok sem llhatnak meg. Az r haragja elri az embereket, nhittsgk szomorsgg vlik s vtkeik miatt vakon mennek dicstelen halluk el. Most mr gyjttt kincseik sem mentik meg ket, mert az r haragja olyan feltartztathatatlanul rvnyesl, s olyan egyetemes pusztulst hoz, mint a tz.
Az egsz perikpt, br a 16–18. v. redaktorra emlkeztet ismtlst s rszletezst tartalmaz, eredetinek kell tartanunk. Mg a szerkeszt tolla is a prfta szellemben fzte egybe a kisebb rszeket. A himnuszt a lers klti ereje, a szveg hangfest szavai, melyeket a legjobb fordts sem adhat vissza teljesen, mint irodalmi alkotst is az egsz szvetsg egyik gyngyszemv teszik. Igei zenete minden trtneti evolucionizmusnak vagy bks fejlds tjn eljv aranykornak jmbor remnysgvel szemben ma is rvnyes jzan figyelmeztets.
Sof. II. RSZ
Sof. 2,1–3. Keresstek az Urat.
Az isteni harag kzelg napjnak lersa utn a prfta megszltja a npet s inti, hogy sztesettsgben s rzketlensgben szedje ssze magt. Igaz, a vezetk kzmbssge lttn a np is elfsult, de annl inkbb szksges s a tn id miatt srgs, hogy az isteni vgzs bekvetkezte eltt mentsget talljon az g mennyei harag ell. A menekls egyetlen tja az ms felhvsnak cselekvse: Keressetek engem s ltek (5:5.14). Ez a keress nem kultuszi ldozatok bemutatsa, hanem az r erklcsi magatartst kvetel akaratnak betltse. Az Isten akaratt az alzatos cselekszi meg, aki ismeri s elismeri a maga semmi voltt Isten eltt s elismeri az r tlete rvnyt. Az igazsgot az cselekszi, aki elismeri Isten akaratt s meghajlik eltte. A menekls tja az alzat keresse (v. Mik 6:8). Ez az alzat nem a fldi hatalmassgok eltt val gerinctelen vagy ktszn meghajls. Az Isten eltti alzat elismeri, hogy teljesen az isteni kegyelemtl fgg, s arra mindenestl rbzza magt. Ez a kegyelem ers, biztonsgosan rejti el azt, akit befogadott. De az alzat maga mgsem biztostja a menekvst. Isten akarata nem fgg az ember akarattl s a menekvst teljesen a szabad isteni kegyelem adja. A „taln” az emberi remnysg fggsgt fejezi ki. De ezt a taln-t az r Jeruzslem pusztulsnl s a babiloni fogsgban igazolta: az alzatosokat megrizte az letre. Ennek igazt rezhettk az orszg alzatosai, a hvk kis serege, akikre a szerkeszt (3ab) a fogsg utn gondolhatott.
Sof. 2,4–15. Fenyegets Jda szomszdai ellen.
A fejezet tbbi rsze Istennek a krnyez ellensges npek ellen mondott tlett tartalmazza. Az egyes prfcik eredetileg klnbz idben hangozhattak el, s csak az tlet bennk megszlal kzs gondolata alapjn kerltek egy fejezetbe. Ezekben nincs sz ugyan az r haragjnak napjrl mert ez elssorban a vlasztott np megtltetsnek napja. Azonban a pusztulst hirdet jvendls ezekben a versekben egyetemess lesz s amikor az r azt gri, hogy Eltte majd leborul a pogny npek minden szigete s mindenki a lakhelyn imdja az Urat, eschatologikuss vlik.
A ngy filiszteus vros ellen szl isteni fenyegetsnek (4–7) nincs indokolsa. De gondoljunk arra, hogy Sanherib 701 utn a filiszteusok kezbe adta Jda terletnek nagy rszt s csak Manass alatt kerlt vissza jeruzslemi fennhatsg al az orszg nyugati s szaki rsze. A filiszteusok ltal megszllt terletek kizskmnyolsa mly nyomokat hagyhatott a megalzott s megsrtett nemzeti ntudatban: Gza s Ekron pusztulst lefordthatatlan szjtk fejezi ki (mintha pl. azt mondank, hogy Gzn keresztl gzolnak). Az r a ritkbban hasznlt kertim szt a pelistim-mel egytt szinonimaknt hasznlja. A nemzeti bukst tlt nemzedk vigasztalsknt s elgttelknt vette azt a prftai szt, hogy a filiszteus partvidk csak juhnyjak legeltetsre alkalmas terlet lesz s Askalon egykor gazdag hzai jdai psztorok szerny szllsul szolglnak. Az r ilyen nagyot tud fordtani npe sorsn.
A Mob s Ammon ellen szl fenyegets pusztulsuk indokolsval kezddik. A kt testvrnp minden alkalmat megragadott, hogy Izrel krra terjeszkedjen. Ammon a szr-efraimi hborban, 733 s 722 utn is megszllt izreli terleteket s 602-ben mindketten Babilnia csatlsaiknt fordultak Jeruzslem ellen. Ezrt, s a vlasztott npet gnyol gyalzkodsrt az r slyos tlettel fizet, mert npnek becsmrlse az nevnek kicsfolst is jelenti, amelyet nem hagyhat bntets nlkl. Az r npe a bntets ellenre is npe marad, s egykor majd rkli a gyalzkodk fldjt. Amikor az r az egsz vilg felett tletet tart, kitnik a blvnyok hibavalsga, s ennek lttn mg a legtvolabbi szigetek npei is az igaz rhoz trnek. Az tlet egyetemessgtl s Jda rszleges dvtl az r itt megrkezik az rba vetett hit olyan egyetemessgig, amilyet csak Deutero- s Trito-saisnl tallunk. Ha a prfcia a 602 fent emltett esemnyeire is tekintettel van, akkor keletkezst a szzadfordulnl ksbbre kell tennnk.
Egyiptomrl csak tredk maradt fenn (12. skv.). Sofnis idejben Egyiptom s a dli Ethipia politikailag ismt kett szakadt s mr nem a kusiak, hanem a saisi dinasztia tagjai uralkodtak, de Sofnis a rgies kusi elnevezst hasznlja. Egyiptom Sofnis idejben katonai segdcsapatokat kldtt a md-babiloni tmadsoktl meggyenglt asszr birodalom tmogatsra. Ezrt is fordul az tlet-hirdets rszletesen Assur s Ninive ellen. A birodalom nevt visel vros 614-ben md tmads ldozata lett. Ninive Sanherib uralkodsa ta volt a birodalom fvrosa (700). Vdelmi rendszere, kirlyi palotja, kertjei legends hrv tettk (v. Jn 3:5). Ninive fbne az erejre s gazdagsgra alapozott magabiztossg, elbizakodottsg volt. Az emberi hatrairl elfeledkez kevlysg bntetse olyan teljes pusztuls, hogy romjai kzt is csak bagoly huhog s lttra a jrkel utas felszisszenve s gesztikullva fejezi ki dbbenett. A fejezet metrikja vltakoz (3+2, 3+3, 2+2+2 kzt vltakozik), csak a 10–11. v. prza.
Sof. III. RSZ
Sof. 3,1–5. Jeruzslem bnei.
A 3. fejezetben a prfta ismt Jeruzslem fel fordul. Egy „Jaj” vezeti be a nevn nem nevezett fvros kt f bnnek lerst, amelyet nem kvet tlethirdets. Az egyik f bn az Isten ellen tanstott dac, ami engedetlensgben s bizalmatlansgban, teht hitetlensgben nyilvnul meg. Prfti htlenek az isteni kijelentshez, s a szent s profn mibenltnek h hirdetse helyett emberi hajtsokhoz igazodnak. Papjai a hivataluk szentsgt rontjk meg azzal, hogy a jogtalan szerzsre isteni trvnyben tallnak igazolst. Szentsgtrs az 1:4-ben megtlt Bal kultusz is.
A msik f bn az erszakossg. A kormnyzs s igazsgszolgltats vezeti vrengz ragadozkknt elgtik ki kapzsisgukat; erszakossgukat a trsadalmilag vdtelenek s kiszolgltatottak szenvedik meg. Sofnis prftai zenete itt is ersen szocilis jelleg. A szakasz befejez rsze a vrt tlethirdets helyett az rra mutat, aki egyedl igaz a vrosban, tlett mint a napfnyt naponta adja a templomban az t keresknek. Gondolhatunk itt a papi sorsvets gyakorlatra is. De a hamis embert mg az r igazsgossga s az isteni dnts hirdetse sem vezeti nismeretre, flelemre s szgyenrzetre.
Sof. 3,6–8. „Vrjatok rm!”
Azzal a hitetlen vlekedssel szemben, hogy az r nem tesz se jt, se rosszat, most Isten maga mondja, hogy a trtnelem ura. Az tlete kvetkeztben pusztult el Samria, lettek nptelenn nagy birodalmak vrosai. Mivel Jda a trtnelem esemnyeinek beszdbl sem hallja meg az r hvst, s tettei mg gonoszabbakk vlnak, ezrt most az r felkel mint tan s br. De nem Jeruzslem ellen ahogy a szakaszbl kvetkezne, hanem a fld npei s kirlysgai ellen. Ezrt hibaval minden remnykeds az tlet elmaradsa fell, az r elhozza haragjnak az 1:18-ban csaknem azonos szavakkal lert napjt. Elliger a 8. v. ’alhm szavt ’alkm-re vltoztatja, hogy a harag kitltetse ne a npekre, hanem csak Jeruzslem vezetire vonatkozzk. Ilyen textusvarins azonban nincs. A versekben tallhat egyes s tbbes szm hasznlat, a msodik s harmadik szemly egymssal nem egyez vltogatsa egybknt ma mr helyre nem hozhat szvegtrtneti romlsra enged kvetkeztetni.
Sof. 3,9–13. Az r grete.
Az elz versek s rszek tletvel szemben a 9. v.-tl az egyetemes kegyelem grete szlal meg. Az isteni kegyelem els ajndka az lesz, hogy a npek ajka tisztv vlik. Nem olyan rtelemben, mint ahogy sais ajkrl eleven szn veszi el a bn s hamissg tiszttalansgt, hanem gy, hogy a blvnyimds miatt tiszttalann lett ajkak tisztulnak meg az Isten igaz tiszteletre, a rla szl vallsttelre s az szolglatra. Isten trtnelmet forml akaratnak vgs clja teht nem az, hogy elpusztuljon a fld, hanem hogy a npek „egy nyakkal” szolgljk t, igaz ismeretre eljussanak. Mg ha ez az zenet msodlagos is Sofnis prfcijban s az ’ammim (npek) helyett eredetileg ’ammi-t (npem) kell is olvasni egyes magyarzk szerint (amire egybknt szvegvarins nincs) univerzlizmusa mlt az egsz knyvhz. Az Isten tiszta tiszteletben rszt vesz Izrel Egyiptomba meneklt diaszpra npe is (v. Jer 40:7–43:7). Sionnak nem kell tbb szgyenkeznie a mlt bnei miatt, mert az r a nyelv megtiszttsa utn megtisztogatja npt is gy, hogy kiirtja kzle a kevly s ggs bnsket, s megtartja az alzatos s egyszer npet. Ez az alzat elssorban az Isten szentsgt elismer engedelmessg s az rba vetett teljes bizalom. A „maradk” (se’rit) szban s cselekedetben igaz letet fog lni a szent hegyen, s olyan bkben lesz rsze, mint a biztonsgban hever nyjnak. Az r tiszteletnek gyakorlsban megtallt j nyelv s a hborthatatlan bke az r gretnek kt nagy ajndka. A szakaszban – ppgy mint rja lelkben – visszacsengenek a Jeruzslem eleste utn tlt megprbltatsok s sztszrats keservei, de az Izrel maradka fell tpllt remnysg is.
Sof. 3,14–15. Trnralpsi himnusz.
A mindssze kt versbl ll kis kltemny a trnralpsi himnuszokra emlkeztet, melyeket az r trnralpsi nnepn adtak el (v. a Zsolt magyarzatval). Az r itt annak rl, hogy az r megrizte vrost az ellensg tmadstl s elfoglalta trnjt npe kztt. Ez az utals inkbb trtneti esemnyre vonatkoztathat, mint eschatologikus vagy mitikus ellensgre. Ilyen esemny lehetett Jeruzslem felszabadulsa 701-ben (v. 2Krn 32:22). Ebben a rvid himnuszban is, mint a tbbi hasonl s hosszabb nekben, az r kirlysga s Jeruzslem, illetve a templom sajtos mdon sszetartozik.
Sof. 3,16–17. Az r npe kztt van.
A rvid szakasz megismtli a btortst: nincs ok csggedsre, a kezek ellankadsra, ha npe kzt van az r, mert nemcsak jelenltvel btort, hanem mint gyzelmet hoz, szabadt hs segtsget is nyjt. Most nem npe ellen, hanem nprt szll skra. Itt van az id, amikor rvend npnek. A boldog szeretet olyan, hogy egyszer elhallgat, s sztlanul rl, msszor ujjongsba tr ki.
Sof. 3,18–20. Vgs gret.
Valszn, hogy ezekben a bizonytalan szveg versekben mr nem maga a prfta beszl. A bellk kivehet trtneti helyzet szerint a np sztszratott s gyalzatot szenved. Az r azzal fordtja meg npe sorst (sb: Izrel Jahve ltal val megszabadtsnak terminus technicusa), hogy az elnyom hatalomtl szabadulst ad, a sztszrt fiakat sszegyjti s mint j psztor visszaviszi ket si fldjkre. Mindezek a fogsg utni idkre engednek kvetkeztetni, s a prfcia abbl az idbl szrmazhat, amikor a fogsgban l nemzedk bzott abban, hogy rvidesen meglthatja az r szabadtst. Ez a szabaduls, mint minden szabadts az r ajndka. Az isteni gret szerint vgl a megalzott np hrnevet nyer a fld minden npe eltt. Ez az isteni rehabilitci elssorban ott megy vgbe, ahol a gnyt s megalztatst szenvedtk (v. Zsolt 137). Ez a hrnv nemcsak a nemzeti-politikai nllsg helyrelltsra vonatkozik, hanem Isten dicssgre. Mert Isten npnek igazi hrneve, dicssge csak az r dicssgben van, aki az dicssgt mssal meg nem osztja, de az alzatosakkal, amilyenekrl Sofnis prftlt, s amilyen maga is volt az r beszdnek hirdetsben, egytt lakozik. Igazn hress Isten npt az teszi, ha felragyog rajta az r dicssge (zs 60:2) ezen a fldn.
|