//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
:

HABAKUK prfta knyve Bevez. 01 - 03
Dr. Bksi Andor lelksz

HABAKUK prfta knyve Bevez. 01 - 03
Dr. Bksi Andor lelksz


HABAKUK KNYVNEK MAGYARZATA

rta: Dr. Bksi Andor lelksz

Bevezets

A knyv trtneti httere.

A knyv els soraibl a bels s kls veszedelem kpe trul elnk: nagy elhajls, fj htlensg, valsgos „aposztzia” s ugyanakkor a kvlrl tmad hallos fenyegetettsg tnye bontakozik ki. Egyesek szerint vissza kell mennnk egszen Manass uralkodsnak utols esztendejig, vagy legalbb Jsis uralkodsnak els felig, hogy ezt a politikai helyzetet s ezeket a trsadalmi s erklcsi bnket kellen azonosthassuk. Ezek szerint Habakuk a kzdtren kzvetlen Nhum utn kvetkeznk, ugyangy mint a knonban.

Vannak viszont, akik Jjkim (609–598) kortrsnak tartjk Habakukot, azt lltjk, hogy csak gy rthet mondanivalja, mert csak az tl – post eventum – rzkeltethette ilyen lnk sznekkel az orszgra szakadt veszedelmet. Ha valban ez a prfta szolglatnak idpontja, akkor Ninive mr elesett (612), a „kaldeusok” vilghatalma – a mdekkel szvetsgben – tnylegesen sznre lpett, mr tljutottunk a Jsis ltal vgrehajtott reformcin, st mr Jsis is elesett Megiddnl a 2. Nekval vvott tkzetben. Mr vgbement a nagy erprba is a kt szuperhatalom (Egyiptom s Babilnia) kzt Karkemisnl (605), s Jda hossz idre a babilniaiak befolysi krbe kerlt. Jjkim elszakadsi ksrletnek az lett a kvetkezmnye, hogy Nabukadneccr megostromolta s kapitullsra knyszertette Jeruzslemet, az orszg npnek egy rszt pedig Babilniba hurcolta (598). Egyes magyarzk gy vlik, hogy mg ennl is ksbbre kell mennnk, mert a knyvben tallhat utalsok inkbb beleillenek a perzsk, illetve a makednok, st a Nagy Sndor utdainak, az egyiptomi Ptolemaioszok vagy a szriai Szeleukidk idejbe.

Ezek a nagy eltrsek az esemnyek rtelmezsben nyilvn onnan vannak, hogy Habakuk jvendlsei, st egsz igehirdetse eszkatologiai sznezs: korszakokat tvel, nagy horderej esemnyt trgyal, amely rszben egy meghatrozott idben beteljesedik, egszben azonban soha s sehol, csak majd a „vgn”, de akkor „biztosan eljn, nem marad el”, „mert megvan a rendelt ideje” (2:3). Ha meg kellene neveznnk egy konkrt korszakot, amelyben a prfta megfogalmazhatta jvendlseit, amelyre a „couleur locale” leginkbb mutat, akkor mint legvalsznbbet a Sellin ltal javasoltat fogadhatnnk el: a Jsis kirly uralkodsnak a vge s az els fogsgbavitel esztendeje kzti id. Ebbe leginkbb beleillik a prftnak az a fontos megllaptsa, hogy: „inog a trvny” (1:4). A knyv keletkezse s egysge.

Ennek a krdsnek eldntse sokban attl fgg, hogy a knyvben tallhat egyetlen trtneti utals – a kaldeusok neve – eredeti-e vagy nem? A holt-tengeri Habakuk tekercs birtokban igennel felelhetnk erre a krdsre: a kaldeusok neve a tekercs szvegben is benne van teht nyilvn eredeti. Habakuk kifejezetten ezek eljvetelrl jvendl: „Nzztek – oly dolgot viszek vgbe napjaitokban, amit nem hinntek, ha elbeszlnk nektek” (1:5). A „napjaitokban” kifejezs itt annyit jelent, mint „mg a ti letetekben”. A prfta felnttekhez szl, akik kzl tbben megrhetik a kaldeusok borzalmas betrst, ami Jjkim uralkodsnak 4. vben be is kvetkezett. A „kaldeusok jnnek” – gy szlt a jvendls, de a prfcia elhangzsa idpontjban mg nem jttek. Ez azrt lnyeges, mert egy ksbbi idpontban, amikor a babilniai birodalom mr teljhatalmban volt, arrl „jvendlni”, hogy rszkrl veszedelem fenyegeti Jdet, egszen rtelmetlen lett volna. Ebbl a szempontbl az emltettnl egy valamivel korbbi idpont – mondjuk, Manass uralkodsnak a vge – mg jobban megfelelne a jvendlst tartalmaz rszek idejnek. Erre ltszik mutatni az is, hogy Sofonis mr felhasznl nhnyat Habakuk kifejezseibl (v. Hab 2:20 s Zof 1:7).

A knyv keletkezsnek idpontjval szorosan sszefgg a knyv egysgnek a krdse. A knyv als ltsra egysges, organikusan sszefgg, mvszien szerkesztett m benyomst kelti. Ha azonban a felszn al tekintnk, kitnik, hogy klnbz, legalbb ngy, jellegben egymstl eltr rteg klnbztethet meg benne. Ezt ki lehet mutatni a bels tartalombl, a kls formbl s a versmrtkek szerkezetbl egyarnt. A rszleteket mellzve, elfogadhatjuk Sellin megllaptst, aki a knyvet a jelenlegi formjban a templomi kultuszban alkalmazott – klnbz idpontokban keletkezett anyagbl sszelltott – liturginak tekinti. „A knyv megalkotsban nem lehet a tervszersget elvitatni, s abban a prfta tnyleges rszvtelt ktsgbe vonni. De ez a szemllet nem homlyosthatja el azt a meggyzdst, hogy a knyvecske – ppen gy mint egyb prftai iratok – klnbz idben keletkezett egysgekbl szerkesztetett egybe” (Elliger).

Megemltjk, hogy vannak, akik az 1–2. fejezeteket tartjk Habakuktl szrmaznak, msok ezeknek is csak a vzt. Leginkbb figyelemre mlt K. Marti-nak egy rgebbi tanulmnya – ezt mostanban jra emltik, amely szerint t klnbz rteget klnbztethetnk meg a knyvben: 1) 1:2–4.12–13b.15–16.(17); 2) 1:5–10.(11).12b; 3) 2:1–4; 4) 2:5–20; 5) 3:2–19. maga ebbl csak az els rteget tekinti Habakuktl valnak, tbben azonban – tovbb elemezve az anyagot – az 1., a 3. s az 5. rteg szerzjnek ismerik el a prftt.

A holt-tengeri Habakuk tekercs.

Az ’Ain Feskha kzelben tallt tekercsben felbecslhetetlen rtk forrsanyag ll a Habakuk kutatk rendelkezsre. A Kr. e. 1. szzad kzepe tjrl rnk maradt szveg s a hozz fztt „midrs” – egyfajta allegorikus, titkos rtelmet keres magyarzat – arnylag kevs eltrst mutat a masszorta szvegtl, s gy rendkvli mdon altmasztja annak megbzhatsgt. Legmeglepbb, hogy a tekercsbl hinyzik a prfta knyvnek 3. fejezete. Ebbl egyesek igazolva ltjk azt a rgebbi feltevst, hogy ez a fejezet nem eredeti. Indokolatlan azonban egyetlen kziratot gy szembelltani a masszorta szveggel s a fordtsokkal, amelyekben megtallhat a fejezet. A kihagys oka msban keresend. Kztudott, hogy a kommentr szerzje az exkluziv qumrni kzssg tagja volt s egszen klns, merev nzetet vallott „Isten npnek szabadtsrl”. Az embervilgnak a perzsa dualizmusra emlkeztet merev kettosztsban az egyik oldalon ll nla: az „igaz”, a msikon a „hazug”, a trvnyt teljest itt, a harcsol ott, ms kifejezssel az egyik oldalon: az Igazsg Tantja ll kvetivel, a msik oldalon a Gonoszsg Papja a maga tborval. Az eljvend tletbl nem menekl meg majd az egsz Isten-npe, hanem csak annak a kzssgnek a tagjai, amelyhez a kommentr rja is tartozik. Ez nem Habakuk tantsa. Teljes mrtkben igazat kell adnunk teht azoknak, akik szerint a 3. fejezetet a kommentr rja azrt mellzte, mert annak eszkatolgiai szemllete nem egyezett az vvel s a qumrni kzssgvel. Az egyszeren: „irgalmatlan” volt. Habakuk knyrgsnek alapvonsa ezzel szemben a 3. fejezetben: a knyrlet. gy kilt Istenhez: „Flindulsodban is emlkezzl meg az irgalomrl!”

A „kaldeus” sz ott van a tekercsben, de a szerz nem mondja meg: kik voltak ezek, hanem csak azt, hogy , a maga idejben: kikre rti. Az 1:10-hez fztt magyarzatban ezt rja: „Ennek magyarzata a kitteusokra (kittim) vonatkozik, akik frgk s ersek a kzdelemben, hogy sokakat elpuszttsanak.” Valsznleg a rmaiakra rti.

Arnylag kevs benne a varins, tbb ellenben a szndkos szvegmsts. Nhny rtkes varinsa: Hab 1:17 „gyalom” helyett „kard”-ot, a 2:5 „a bor” helyett „vagyon”-t, 2:16 „lgy krlmetletlen” helyett „tntorogj”-ot olvas.

A prfta szemlye.

Csak nevt ismerjk, se mkdsi idejre, se letkrlmnyeire nem ad felvilgostst a Biblia. Neve jelentse is bizonytalan. Az igegyk jelentse: a kezeket lazn sszetenni, tkarolni. Elvont fnvknt: tkarolst jelent, amit azutn Jahvnak, vagy a prftnak Izrel irnti szeretetre rtenek. Jeromos a Jabbok rvnl imdsgban kzd Jkb nevvel lltja prhuzamba. Tbbek szerint Habakuk jelentse a ksbbi „theofilos” nvvel azonos: Istentl szeretett, tkarolt.

A Dniel knyvhez csatolt Bl s srkny cm tredk szerzje azt rja, hogy amikor Dniel az oroszlnok vermben szenvedett, Isten hajnl fogva felragadta Jda fldjrl Habakukot s telt vitetett vele Dnielnek. E tredk bizonysga szerint a Lvi trzsbl val volt, egy Jzus nev ember fia, Dniel kortrsa. A rabbik hagyomnya szerint Habakuk a sunemita asszony fia volt, akit Elizeus letre keltett. Pseudo-Epifnius szerint a Simeon trzsbl szrmazott, s Bt-Zukar volt a szlhelye. Eusebius s Jeromos idejben Keila s Gabbatha kzt mutogattk srjt.

Nmi alapja van annak a fltevsnek – erre mutatnak a 3. fejezetben tallhat zenei utalsok s az ajnls is –, hogy Habakuk zenert lvita volt, st egyike a templomi prftknak

A prfta zenete.

Hrom ttelben summzhatjuk: 1.) Isten r a vilg s annak trtnsei felett. Az Istenhez tartozk tiszte: figyelni, szrevenni Isten – sokszor titkon val – munkjt az let esemnyei mgtt. 2.) Isten mindig a jt munklja s segti az egyn letben s a vilgban, de alkalmanknt a gonoszt is eszkznek hasznlja clja megvalstsra. Az embertelensg, gg s kapzsisg nem lehet sokig biztonsgban, mert elbb vagy utbb mg a „k is kikilt a falbl” ellene s Isten megtli (2:11). 3.) Isten visszavonhatatlanul az ember – lete, megmaradsa, jvje dvssge – mellett dnttt. Az, aki hisz, azaz hsgesen kitart Isten mellett s rhagyatkozik greteire, nem szgyenl meg, annak minden krlmnyek kzt „let” lesz osztlyrsze (2:4). Az esemnyek zajlsban tmadhatnak nehz krdsei: Mirt virgzik a gonosz s szenved az igaz? A felelet: lgy h s megltod majd az ellentmondsok feloldst s az igazi megoldst, amely teljessgben csak eszkatolgiai tvlatban ragadhat meg. „Az r ott van szentsges hajlkban, csendesedjk el eltte az egsz fld!” (2:20). Az r eltt elcsendesed nem kap mindig szavakban megfogalmazhat feleletet, de megoldst igen: az Istennel lteslt kzssgben olyan – rtelem felett val – hitllapotba jut, amelyben nem is vrja tbb a feleletet, mert rzi s tudja, hogy „mris” oka van „az r ltal rvendezni”.

Irodalom.

Elliger, K.: Das Buch der Zwlf Kleinen Propheten. II. Gttingen 1950. Das ATD. 25. Horst, H.-Robinson, Th. H.: Die Zwlf Kleinen Propheten. Tbingen 1938. Taylor, C. L.-Thurman, H.: The Book of Habakkuk. The Interpreter’s Bible. Vol. 6. New York 1956. Deane, W. J.: Habakkuk. The Pulpit Commentary. Vol. 14. Grand Rapids 1950. Hamar I.: Habakuk prfta knyve. Bp. 1928.

Hab. I. RSZ

Hab. 1,1–4. Meddig mg, Uram!

Ez a szakasz a prfta panaszt tartalmazza a gonoszok uralma s az igazak szenvedse miatt. les ellenttben ll itt az „igaz” (caddiq) a „gonosz”-szal (rs’). Az igazaknak a gonoszokkal val ilyen merev szembelltsa a fogsg utni iratok lland tmja, de nyilvn mr elbb is jelentkezett ez az ellentt. A prfta panasza ez: mirt kell ltnia, hogy erszak, pusztts, per s versengs dl krltte, s hogy mindebben az r trvnyt megertlentik, elforgatjk. Hogy van az, hogy emiatt val panaszra nem felel az r s nem nyjt segtsget az igazaknak, holott, szent, igaz s rktl fogva val?

A prfta kiltssal kezdi panaszt, amellyel azt a terhet (massz’) viszi Isten el – ki tudja hnyadszor –, ami npnek ezek miatt a bnei miatt nehezedik r. A „teher” itt ltoms, fenyegets, majd jvendls formjban bontakozik ki. A prfta btorsga meglep. Klvin helyes nyomon jr, amikor felttelezi, hogy Habakuk elzleg a „tant” tisztt tlttte be npe kztt, mert egybknt szokatlan lenne, hogy szolglatt ilyen panasszal s krssel kezdje. Nyilvn sokat imdkozott elzleg Istenhez, hogy gygytsa ki npt gonoszsgbl. Imdkozott mindaddig, amg a legkisebb remny megvolt a megjobbulsra. Csak amikor a dolgok tljutottak a helyrellttats – nkntes bnbnat tjn val – lehetsgn, akkor knyrgtt azrt, hogy Isten most mr mint br vegye kezbe az gyet s bntesse meg npt. Itt mr szinte siettetni ltszik Isten tlettel val kzbelpst. Taln nem szerette s nem fltette npt? De igen. Csakhogy neki Istenre is nznie kellett. Itt megint Klvin mutat r a msik oldalra: a prftk kldetse nemcsak az volt, hogy a np megmaradsrt, dvssgrt munklkodjanak, hanem az is, hogy Isten dicssgrt felelssget rezzenek s vllaljanak.

A legfjbb pont szmra az, ami Isten trvnyvel (trh) trtnik. Ha nem is szszerint rtend, amit Klvin mond, hogy „lbbal tiporjk”, de ahogy az eredeti szveg kifejezi: „megdermed”, letad forrsa mintegy befagy, ertlenn, holt betv vlik. Az igazak tudtk, hogy a trvny hsges hallgatinak s megtartinak Isten jutalmat grt (Lev 26:2–13). Meg is jtottk az Istennel kttt szvetsget, s nneplyesen meggrtk, hogy „beteljestik e szvetsg beszdeit” (2Kir 23:3). Ha valban bntalom rte a prftt, ahogy a LXX s a Vulgata cloz erre (vim patiens), akkor az nyilvn azrt trtnt, mert killt az r s trvnye mellett, s annak fnyben a felebarti szeretet, az igazsgossg s az embersg mellett.

A prfta a hit szilrd alapjn kezd beszlgetst Istennel. Egy pillanatig se ktelkedik abban, hogy Isten az igazsg s jogossg rizje, s tud s akar segteni. Ezrt van az, hogy nem azt krdezi: Mirt nem teszi, hanem mg meddig nem teszi? Ebben megegyezik a zsoltrkltvel (13:1; 74:10). Bizonyos, hogy megborzasztja egy pillanatra az, amit az egyik magyarz a „gonosz szupervitalits”-nak nevez. „A gonosz gonoszsga dinamikusabb s ert megmozgatbb, mint a j jsga”. Jl ltja, hogy nem elg a „j” ktsgbevonhatatlan felsbbrendsgben s vgs gyzelmben hinni, hanem ki kell llni mellette s teljes erbevetssel munklkodni megvalstsrt, vllalva a harcot a gonosz ellen.

Hab. 1,5–11. Isten nem nzi el a gonoszsgot.

Isten feleletkppen egy egszen rendkvli elhatrozsra hvja tel a figyelmet. Nem ez Isten sajtos cselekvsi mdja, de most ezt ltja legjobbnak: egy idegen npet – taln a legrosszabbat – hasznl fel eszkzknt arra, hogy megbntesse a bnt sajt npe kztt. Mirt teszi? Ez nagyban fgg attl, hogy kikhez intzi itt a felszltst. Nyilvn Jda „hitszegihez”. Akkor az idegen np feltmasztst valban gy tekinthetjk, mint ami az megbntetskre trtnik. Ezt altmasztja az a tny is, hogy a szakasz ln a „nzztek” utn mindjrt a „hitszegk” (bgedim) szt talljuk (LXX), ami csak ksbb vltozhatott „npek kztt -re (baggjim). A hitszegk elfordulnak a kvetkez szakaszban is. Azokra vonatkozik ez a megjells, akik Jhve trvnyt semmibe vettk. Jeremis szintn a „bgad” igt hasznlja kortrsai nagy bnnek a megnevezsre (3:20; 5:11). Ezek sokszor gnyoldva beszltek Istenrl azrt, mert nem avatkozott bele a dolgok menetbe. Most nekik szegezi a felszltst: „Nzztek, ti hitszegk!” Klvin ltalban mindazokra gondol itt, akik eddig „tanthatatlanok”-nak bizonyultak. Mltatlanoknak talltattak arra, hogy „Isten iskoljban” oktatst vegyenek, ezrt most „ms tantkat” llt be szmukra: a kaldeusokat hvja be tantkul!

Isten teht megnevezi tletes akaratnak vgrehajtit. Nem lephet meg, hogy embereket hasznl fel. Kemny harcosokat (haggibbrim), ahogy nmely LXX kzirat meghatrozza, de mgis embereket. Embereknek ad ert, kpessget, st hatalmat is, hogy azutn a maga cljai szolglatba lltsa ket. A meglep itt az, hogy a nyers ert, a korltot ismerni nem tud emberi szenvedlyt hasznlja fel. Nyilvn azrt, hogy nagyobb rettenetet keltsen. Akik nem akartk flni Istent, most megtanuljk, mit jelent emberektl rettegni.

A „kaldeusok” (hber kiejtssel „kaszdim”, asszr kiejtssel kald) a Mezopotmiba vndorolt smita npek kz tartoztak, de klnbztek mind az asszroktl, mind a babilniaktl. Lakhelyk Bbeltl dlre, a Perzsa-bl mellkn volt. Eredetileg tbb fejedelemsgre oszlottak s llandan arra trekedtek, hogy Babilnia urai legyenek. Erre csak akkor kerlt sor, amikor fejedelmk, Nabopolasszr megszerezte Babilnia koronjt s a md Kyakszresszel szvetkezve, 606-ban megdnttte az asszr hatalmat.

Hab. 1,12–17. Isten nem engedi elveszni npt.

Ismt a prfta veszi t a szt. Kri az Urat, ne engedje a rszakad szrny tletben elveszni npt, arra mltztatta egyszer, hogy szvetsgre lpjen vele. Legyen irgalmas hozz az irgalmatlan emberek puszttsai kzben. Kt rvre hivatkozik. Az egyik, hogy az tlet fenyt, javt jelleg lesz. Ha elri cljt – s ezt hiszi a prfta –, akkor nem lesz r szksg tbbet. Azutn Isten szentsgre mutat. Ezzel nem fr ssze a szentsgre hvott np elvesztse. Mg vgig se mondja beszdt, mris olyan ers bizonysga tmad Isten irgalmassgban, hogy ujjongva kiltja: „Nem fogunk meghalni!” Amikor kijelenti a kaldeusokrl, hogy „fenytsl” (hkiah) rendelte ket Isten (grg: paideia, nevels, javts), akkor egy nyomon jr zsaissal, aki Asszrit „Isten haragja botj”-nak nevezte (10:5). A botot flre lehet tenni, st el is lehet trni. Ezt tette Isten Asszrival, s ezt fogja tenni a kaldeusokkal is. gy meregeti majd ez a hatalom a tehetetlen npeket, mint a halsz hljval a halakat, hogy azutn fogsgba vigye ket, de Isten vget vet puszttsainak. Sajt bnei fordulnak majd ellene, maga bizonytja magt bnsebbnek, mint akiket vele bntet Isten. Nem llhatnak meg az igaz Isten eltt, nemcsak azrt, mert tllpik a megengedett mrtket, hanem mginkbb azrt, mert blvnyokat imdnak, azoknak tulajdontjk gyzelmeiket s azoknak mutatnak be ldozatot, st elbizakodottsgukban nmagukat teszik istenn. „Ahol Isten Lelke nem uralkodik, ott nincs alzat, hanem bels gg tlti el a szveket” (Klvin). Ezt fejezi ki mr a 11. vers, amelyik – nmi igaztssal – gy hangzik: „Akkor felfuvalkodott lelkben s szertelensgbe csapott, s bnss vlt, mert erejt tette istenv”.

Hab. II. RSZ

Hab. 2,1–4. Az igaz hsge ltal l.

Az egsz 2. fejezet a prfta krdsre adott felelet. Annak elnyerst s summjt adja ez a szakasz. Az „igaz” s a „gonosz” jelentse itt mdosul. Az „igaz” magval a vlasztott nppel lesz azonos, a „gonosz” pedig az elnyom idegen hatalommal, amelyre bntets vr. Felesleges, hogy itt ms hatalmat ttelezznk fel, mint a kaldeusokt.

Az „rhelyre lls”, a feszlt „figyels” s „vrs” az igaz prfta Isten irnti alzatos magatartsnak kifejezsei (Jer 6:17). Isten kijelentse nem adatik az ember cselekv rszvtele nlkl: csak a bizalommal vrnak, a zajokbl kilpnek. A „mit mond bennem” (b) kifejezs arra mutat, hogy a prfta a kijelentst – ltomsknt (hzn) s hallomsknt – llekben nyeri, s mivel a jvre vonatkozik s sokaknak szl, s mivel csak ksbb s hosszabb id alatt teljesedik be, fel kell jegyeznie. De fel kell rnia azrt is, hogy mindig kznl legyen s dokumentumknt megmaradjon. Tblkra (luht) kell felrni, mint annak idejn a tzparancsolatot, s jl bevsni, hogy folykonyan (futva) olvashassk, esetleg a np eltt kikilthassk. A „futhasson” itt azt is jelentheti, hogy „prftlhassa”, azaz sietve elhirdethesse (Jer 23:21). A „meghatrozott id”, a „vg” s a „vgfel siet” az eszkatolgia megszokott kifejezsei. Istennek ms az idszmtsa (Zsolt 90:4). Istent nem lehet se srgetni, se visszatartani. Az embernek meg kell tanulni trelmesen vrni az gretek beteljesedst. „Ha ksik is, vrd trelemmel, mert biztosan eljn.” Mi jn el, vagy ppen ki jn el? Emltsre rdemes, hogy a prfcia mintegy megszemlyestve „liheg”, siet a beteljeseds fel. Rszben beteljesedik mg „napjaikban” (1:5), de teljessgben csak a messisi id elrkezsekor. A LXX s a Vulgata, s idzetben a Zsidkhoz rt levl mr „aktualizl”, azaz a Messis szemlyre vonatkoztatja a jvendlst: „Mr csak rvid, nagyon rvid az id, aztn eljn az Eljvend, s nem ksik” (Zsid 10:37).

A prfta krdsre a vlasz – mintegy szentenciaszeren – a 4. versben tallhat. Nagy kr, hogy a szveg itt annyira megromlott, hogy csak nehezen rekonstrulhat az az ellentt, amiben a vlasz megfogalmazst nyer. Akkor lenne egszen vilgos, ha az ellenttes prhuzam els felben ott lenne a „gonosz”, mint ahogy a msodik felben ott van az „igaz”. Itt sem a verzik, sem a holt-tengeri tekercs nem nyjtanak segtsget. A LXX-ben az ismert varins tallhat: „Aki meghtrl, abban nem gynyrkdik a lelkem.” A hberben ez ll: „me, felfuvalkodott, nem igaz a lelke benne”. A tovbbiakban ennl azonban tbb van. A fejezetben az a ttel nyer rszletezst, hogy a „felfuvalkodott” (uppelh), ms szval a „gonosz” – itt a kaldeusok birodalma – nem lesz biztonsgban, nem fog megmaradni, lni, az „igaz” ellenben – itt Isten npe – tlli a pusztulst, megtartatik. A tants vilgos: hiba tnik gy, hogy „a gonosz elnyeli a nlnl igazabbat” (1:13), a vgn nem menekl meg. A szvegromls eltt nyilvn ezt fejezte ki a 4. vers kt ellenttes sorban. Ma erre csak kvetkeztetni lehet. Ezt a megoldst tmogatja a Zsid 10:38–39 is, ahol a LXX-bl vett idzethez hozz teszi az r: „De mi nem vagyunk azok kzl valk, akik visszahzdnak a pusztulsba” (hyposteles eis apoleian). Csupn az arm nyelv targum emeli ki itt az ellenttet, ilyenflekppen: „A felfuvalkodott lelke eljul (elhal) benne (v. zs 51:20) az igaz ellenben hsge ltal lni fog.”

A hberben „hsg” (munh) van. A hsg Isten szvetsges npnek legjellemzbb ismertetje. Az „igaz hsge ltal l” – azt jelenti, hogy akik Isten greteiben bzva Hozz hek maradnak, azok az eljvend pusztuls kzepette is megtartatnak a „gonosz” – adott esetben a kaldeusok ggs birodalma pedig romm lesz. Innen kiindulva nylnak tvlatok az rkkvalsgra, az rk dvssgre, ahov Pl apostol – a hber sz grg megfeleljbl, a „pistis”-bl – meg is hzta a vonalakat (Rm 1:17). A LXX itt kiteszi a birtokos nvmst: „lni fog a bennem val hit ltal” (ek pisteos mou).

Hab. 2,5–20. tszrs jaj az elnyom np ellen.

Miutn a 4. versben a prfta summzta a „gonosz”-ra vr sorsot, ebben a szakaszban rszleteiben mutatja azt fel tszrs jajban, mintegy az elnyomott npek szjba adva a vdakat „a kiontott embervrrt az orszgon s a vros minden lakosn elkvetett erszakossgrt” (17).

Az els versszakot az 5–6. versek adjk, nyolc sorban. Az els sor ers szvegromlst szenvedett. Szszerint ezt mondja: „s bizony gy van, hogy a bor hamisan cselekszik”, azaz megcsal. Ez szokatlan kezds ilyen vilgmret dologban. Javasoljk, hogy a LXX utn indulva javtst eszkzljnk az els soron s gy olvassuk: „Jaj a felfuvalkodottnak s a hitszegnek (hj havvn uhgd), a bszke embernek, aki be nem telik.” Ezt nmileg a holt-tengeri tekercs is megersti, ahol szintn nincs „bor”, hanem „vagyon” (hn) van helyette, valsznleg a „jaj” (hj) romlsaknt. gy az els sor mindjrt megnevezi, a szakasz tbbi sora pedig felsorolja a bszke s hdtsaival telhetetlen hatalom zskmnyolsait.

A msodik versszak mintegy uzsorsknt lltja elnk a leigz hatalmat, amely kincsre hesen mstl elvett holmival tlti meg hzt. A 8. vers az sszeharcsolt gazdagsg megsemmislst hirdeti. A „hirtelen mardosi” majd a perzsk lesznek. A „fld” (’rc) azonosthat Jdval, a „vros” (qirjh) pedig Jeruzslemmel.

A kvetkez szakaszban (9–11) ppengy mint az elzben a gonoszul szerzett gazdagsgrl beszl. A hamis szerzemnnyel s elrablott javakkal megtlttt hz – ami itt a dinasztia palotit jelkpezi –, brmily magasra emelkedjk is, nem biztost nyugalmat s nem mentest a veszedelemtl. Az ilyenre vdat emelnek nemcsak a kizskmnyoltak, hanem mg a „hz kvei” is ellene kiltanak. St mg valami, aminek nehz az rtelmt megllaptani. A kfist sz egyszer fordul el, ltalnos felfogs szerint „gerendt” jelent, ahogy a Kroli is fordtja. A LXX egyfajta „frget” mond, amit az egyhzatyk tbben „skarabeus”-nak neveznek el. Aquila fordtsban „getett tgla” van, nyilvn ebbl lett a prbafordtsban a „vakolat”.

A 12–14. versekbl ll jabb versszakban az a gondolat nyer tovbbi kifejtst, hogy mg amott a gonosz gazdagsg megszerzsnek, a vrosok s vrak ptsnek eszkze: a ravaszsg s a npek kizskmnyolsa volt, addig itt a vronts s a gonosz tett az eszkz. A figyelmeztets ez: aki gy pt, az a tznek, a pusztulsnak pt. A fldn csak az r dicssge lehet rk. „Megtelik a fld az r dicssgnek ismeretvel” kifejezsnek eszkatolgiai hordereje van. Megtelik majd elszr akkor, amikor megdnti az r a kaldeusok hatalmt, s teljessggel megtelik akkor, amikor eljn a Messis orszga (Dn 2:44).

A 15–17. versekbl ll szakasz a npeknek Babilnia ltal val „megrszegtsrl” s gyalzatba ejtsrl szl egyfell, msfell pedig a Libanonon elkvetett puszttsokrl. Ez utbbi ismert trtneti tny: a cdrusok letarolsa s a vadllomny kegyetlen kipuszttsa (zs 34:24; 14:8). A 15–16. versek rtelme ez: aki msokat megszgyent, az hasonl megszgyentsre szmthat. A holt-tengeri tekercs itt a „meztelensg” helyett „nneplyeket” mond, a „lttassk szemrmed” (lgy krlmetletlen) helyett pedig „tntorogj”-ot olvas. De tud a masszorta szvegben megrztt varinsrl is, ami vgl is jobb prhuzamot nyjt.

Az utols szakasz (18–20) – ez javtsunkkal mr a hatodik jaj lenne – tartalmban klnbzik az elzektl. Itt blvnyimdsrl s annak hihavalsgrl van sz. Egyesek ksbbi hozzadsnak tekintik ezeket a verseket, pedig logikusan kvetkeznek az elbbiek utn. A prfta szksgesnek ltta hogy a gonosz hatalom blvnyozsra s nistentsre is kitrjen azrt, hogy a blvnyok mulandsgval szembelltsa az r rk megmaradst s mindenre kiterjed szuvernitst. Az utols sorban – mintegy az egsz fejezet zradkakppen – az r eltt val alzatos meghajlsra szlt fel. Az r ott van „szentsgnek templomban”, nem Jeruzslemben, hanem „az egekben” (Zsolt 11:4). Az egsz fld elnmulva lljon eltte, mint alattvalk kirlyuk eltt, szavt lesve. A LXX mg fokozza s kiterjeszti az ignyt: „Flje t az egsz fld.”

Hab. III. RSZ

Hab. 3,1–2. Emlkezz meg az irgalomrl!

A 3. fejezetet a kln felirat Habakuk imdsgnak mondja. Az imdsg, illetve „knyrgs” (tefillh) nem fejezi ki pontosan a fejezet tartalmt, mert az a „gonosz” megbntetsre s „felkentje” megmentsre rkez Jahve fensges teofnijt s a megjvendlt tlet vgrehajtst adja pratlan szemlletessggel s szpsggel.

Bevezetben flelmt vallja be a prfta a kzelg tlettl, s kri Istent, hogy mutasson irgalmat (rhm) azzal, hogy gyorsan vget vet a bntetssel jr nyomorsgnak. A „keltsd letre” (hajjhu) kifejezs jellemz a prfta krsre, valsgos kulcsszava. Az igei alak ebben a formjban kt dolgot jelent: elszr a mr nem lk j letre keltst, azutn pedig a mg nem ltezett, meg nem trtnt dolgok ltrejttt. Itt a kt jelents egybeolvad, s ppen ez adja a fejezet, a himnikus szrnyals „zsoltr” rendkvli dinamikjt. „Hallottam kzlsedet” – kezdi. A LXX megkettzi a bejelentst, s ebben nyilvn eredetit riz meg: „Hallottam kzlsedet s szemlltem (r’iti) munkdat.” A kzls nyilvn az r ltal kijelentett dolgokra vonatkozik, a „munka”, a „tettek” az Izrel npe letben trtntekre. Ehhez jrul most a sajt npt megbntet, a gonosz hatalmat pedig eltrl tletrl kapott ltoms. Azt kri most teht, hogy ezt „keltse letre”, vltsa valra az gretet, mert noha egy ideig nyomorsgot jelent az majd npnek, de ugyanakkor megszabadtja ellensgtl, s gy kzelebb jn ama vgs „szabadts” napja is s megtelik az egsz fld Isten dicssgvel.

Az „vek kzepette” (beqrb snim) kifejezs arra utal, hogy ne ksbb, a vgn trtnjen meg az esemny, hanem hamarabb. Jjjn el minl elbb. A LXX az vek kzepette helyett „kt llny kztt”-et olvas. Egyes rgi rsmagyarzk ezt a betlehemi szamr s kr kztt fekv, msok a „kt lator kzt” fgg Jzusra vonatkoztatjk, de ennek semmi alapja nincs az eredeti szvegben.

Hab. 3,3–15. Az r rkezse.

Ezt fensges „teofni”-ban rja le. Ehhez felhasznlja az si teofnik vonsait s az ezekkel kapcsolatos trtneti esemnyeket, s a mg csak gretben lev dolgokat is. Mlt, jelen s jv gy elvlaszthatatlanul egybefondik az r megjelensben.

A 3–6. versekben magt a teofnit kzli. A vonsokat s szneket, amikkel dolgozik, Jahvnak a SinaiHreben s a Kisonnl vvott dnt harcban trtnt megjelenseibl klcsnzi (Ex 19:18; Br 5:4.5). Az els versszak a teofninak a fld felett, az gen s a levegben lthat jelensgeit, a msik pedig a fldi kvetkezmnyeit mutatja be. Az gi jelensgek legfbb eleme a tz, fny, a ragyogs, amely elbortja az gboltozatot. A Jahvt krlvev dicssg (kbd) alkotelemei ezek. Egyeseket a rgi viharisten kpzetre emlkeztetnek. Ahonnan rgen jtt, most is Tmnbl, a szent Prn hegyrl vrja Istent (Deut 33:2). Tmn, Edmnak, illetve egyik rsznek a neve. Prn hegyvidk az Akabai-bl mentn van.

Ezek a versek az eredetiben nagyon megromlottak. A „sugarak tmadnak mellle” (4) ilyesmit jelent: „szarvai voltak, melyek lenyltak kezei al”. Ezt nyilvn a hajfrtkre rti, melyek mint Smson esetben, itt is az ert jelkpezik. Az „sidk svnyein jr” helyett – Albright szerint – egy ugariti irat nyomn jobb ezt olvasni: „az rkkval utak leromboltatnak”. Ezt a csillagokra rti. A tovbbi verset gy lehetne fordtani: „Ksn storai darabokra tpdtek, Midin stortakari vadul lobogtak.” Ksn itt nem Etipit jelli, hanem egy nomd trzset, ahogy Midin is trzsi nv az emltett vidken. Ezekben a sorokban Jahve fldre lpst rja le a prfta. Mint egy hs ll meg a fldn, lba dobbansa alatt megrendl a fld, sztporlanak a hegyek, tekintettl megrettennek a npek.

A 8. vers egy rtorikai krdssel kezddik. Kitnik, hogy a vizek kettvlst a Vrs-tengeren gy fogja fel, mint ami annak kvetkezmnye, hogy Jahve trobog rajtuk szekervel. Ez eredetileg a szlviharra vonatkozott (Ex 14:21).

A 13–15. versek mondjk el Jahve megjelensnek okt. Amint a mltban is akkor jelent meg, amikor npe vgveszedelemben volt, gy most is. A „gonosz” most magasra s hatalmasra pti hzt, de az r romba dnti. „Kivonulsz nped szabadtsra s flkented szabadtsra” (13). A LXX-ben ez ll: „hogy megmentsed flkentedet (-eidet)”. A Vulgata ezt gy adja vissza: „in salutem cum Christo tuo”. A prfta valamelyik dvidi sarjra gondolt, amikor „felkentet” mondott.

Hab. 3,17–19. A megtartats bizonyossga.

Az elkvetkez tlet gondolata flelemmel tlti el a prftt, mert abban Isten flelmes hatalma tkrzdik. Megrendl, valsggal reszket minden tagja, de megvigasztalja s megersti az a bizonyossg, hogy a sokfle nyomorsg kzepette is meglesz Isten npnek a nyugalma, nyilvn emlkeztetsknt amaz eljvend vgs nyugalomra (Zsid 4:9). A „fgefa nem fog virgozni” s sokfle hinya lesz Isten npnek anyagiakban, de ezt is el kell szenvednie, mint bntetst. „Mindez elvtetik a nptl, mert vtkezett teremt Istene ellen” – rja ezt magyarzva Jeromos.

A biztos megtartats s megmenekls tnyt jelzi az is, hogy a lbak a nstny szarvasokihoz lesznek hasonlk, hogy a megtartottak az Isten ltal mutatott magaslatokra meneklhessenek. A hsgesekkel azonostva magt, mr most kifejezi rmt a prfta a meggrt szabadts felett. Nemcsak rl az rban s az r ltal, hanem hangos felkiltsokkal is jelt adja kicsordul rzseinek. A LXX tbbet mond, amikor „szabadts” helyett „szabadtt” (soter) fordt. „rvendezek majd Istenben, az n Szabadtmban!” A Vulgata pedig messze tl megy a szveg szabta hatron, amikor ezt fordtja: „Exsultabo in Deo, Iesu meo.”

A fejezet jellemz szavai – szabadts, nyugalom, rm – mind bizonyossgot rasztak, de a legtbbet mond szava ez az ellenttet kifejez szcska: mgis. Nem lesz fge, megcsal az olajfa termse, az akolbl kivsz a juh, s „n mgis rvendezek az n Istenem ltal”. Igen, rja Klvin, mert ez az rm nem fgg a kls krlmnyektl. Lehet, hogy a vgskig prbl bennnket az r, mgis megingathatatlan a meggyzdsnk, hogy szabadtsunk (dvssgnk) az kezben van, s hsges rizje annak. „Valahnyszor Isten haragja sjt bennnket kls dolgokban, mindig megmarad a gygyuls lehetsge: ha meggondoljuk, mit jelent neknk Isten belsleg. A bels rm, amit a hit ajndkoz neknk, kpes legyzni minden flelmet, rettenetet, szomorsgot s aggdst.”

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!