MIKES prfta knyve Bevez. 01 - 07 Dr. Aranyos Zoltn lelksz
MIKES KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Aranyos Zoltn lelksz
Bevezets
Mikes kora.
A felirat szerint Mikes mkdse Jtm, Ahz s Ezkis jdai kirlyok uralkodsnak idejre esett. Ez a kor – a 8. szzad kzeptl a 7. szzad legelejig terjed idszak – igen mozgalmas volt Palesztinban. Ez id tjt az asszr birodalom hatalma s befolysa hatrozta meg Szria s Palesztina trsge npeinek lett. Az asszr hdits veszlye a dli orszgrszt is llandan fenyegette.
Az asszriai fggsgbl szabadulni akar llamok ksrleteinek sorozata jellemzi a 8. szzad msodik felt. Jda kirlyai igyekeztek gyes s vatos klpolitikt folytatni. A szr-efraimita hbor idejn, a harmincas vek kzepn, Jtm nem csatlakozott az Asszria elleni szvetsghez, amelynek tagjai erre felszltottk. Ekkor a szr (arm) s efraimi (izraeli) seregek megtmadtk Jdt (1Kir 15:37), mlyen behatoltak a dli orszgrsz terletre s sok foglyot is ejtettek (2Krn 28). Kzben Ahz kerlt Jda trnjra (sais azt tancsolta neki, hogy vatos klpolitikt folytatva szlljon szembe a tmadkkal v. zs 7:1–9) s segtsget krt Asszritl. Tiglatpilzer segtett. Az asszrok elfoglaltk Damaszkuszt, Izraelt pedig feldltk s az szaki orszgrsz nagy rszt Asszrihoz csatoltk. A fvros, Samria ekkor mg megmeneklt (2Kir 15:29–30). A dli orszgrsz a kapott asszriai segtsgrt az adfizetsen tl vallsi engedmnyekkel is fizetett, s fgg viszonyba kerlt (s egy vszzadon t fgg viszonyban maradt 2Kir 16:10) Asszrival. A trsg kis vazallus orszgai folytattk prblkozsaikat. – Segtsget grve, de csak ritkn s keveset adva – Egyiptom is llandan biztatta ket az asszr birodalom ellen, megksrelve – flelemhl s fltkenysgbl – fkezni az asszrok elretrst s terjeszkedst. Az ilyen lzadsokhoz kedvez llektani pillanat volt a trnvltozs. Tiglatpilzer hallakor is trtnt ilyen ksrlet, amihez Hses izraeli kirly is csatlakozott, s megtagadta az adfizetst. Az j asszr kirly, V. Salmanassar egyms utn leverte a lzadkat s miutn Hses kirlyt elfogta (2Kir 17:4), ostrom al vette Samrit is. Az ostrom hrom vig tartott s 722-ben Salmanassar utda, Sargon el is foglalta a vrost. Ezzel megsznt Izrael, az szaki orszgrsz nll llami lte.
Nem sokkal ksbb ltre jtt a szr-palesztinai koalci (hmti felkels) nven ismeretes szvetsg Asszria ellen (720), amelyhez Egyiptom ezttal valban nyjtott katonai segtsget. Gyzni azonban gy sem tudtak: Sargon ezt a lzadst is leverte. Ezkis, aki idkzben Jda kirlya lett, ekkor mg kitartott az hztl rklt politikai irnyvonal mellett s az Asszria irnti hsg jegyben nem vett rszt a koalciban. Ezrt, mikor Sargon a gzai Hann ellen vezette hadseregt, csak elvonult Jda nyugati hatra mellett.
Az Asszria irnt lojlis politikt illeten azonban a jeruzslemi udvarnl, s nyilvnvalan a np krben is, megoszlottak a vlemnyek. 713-ban Ezkis sem tudott ellenllni a csbtsnak, s csatlakozott az Asdd ltal vezetett szvetsgesek felkelshez, melyet Sargon levert s Asddot elpuszttotta. Jeruzslemet nem fenyegette kzvetlen veszly. A sikertelen vllalkozsbl sikerlt viszonylag szerencssen kikerlni Jdnak is s a tbbi lzad szvetsgessel egytt mg idejben slyos hadisarccal kiengesztelni Sargont.
Mikor 705-ben Sargon halla utn Sanherib kerlt Asszriban uralomra, a trnvltozs jabb elprtolsi ksrletre ksztette a palesztnai llamokat, kztk Jdt is; ekkor Ezkis vezet szerepet jtszott. A szvetsgesek megtagadtk az adfizetst Asszrinak. E ksrlet mgtt, amelyet klnben Egyiptom fegyveresen is tmogatott, a fggetlen Babilnit feltmasztani igyekv Merodak Baladan llt (2Kir 20:12kk.). A szvetsgesek igyekeztek minden vazallus llamot knyszerteni a lzadsra. Mivel Ekrn filiszteus vros kirlya erre nem mutatott hajlandsgot, flrelltottk s Jeruzslemben fogsgra vetettk. Sanherib elbb Babilniban, majd orszga keleti felben teremtett rendet, leverte sorra a szriai, fniciai s filiszteus vrosokat, bevette Sidon, Askalon, Ekrn vrost s megverte az egyiptomiak ltal is tmogatott szvetsges seregeket Elteke vrosnl (Jdea s Filisztea hatrn). Ezt kveten 701-ben Jdba is betrt s felirata szerint (egy hatoldal cserphasbon, az n. Taylor prizmn olvashat a hadjrat rszletes lersa) 46 falakkal megerstett vrost s ezek krnykn szmtalan kisebb helysget elfoglalt, szmos foglyot ejtett, majd Jeruzslemet is megtmadta. Ezkis megprblta drga ajndkokkal kiengesztelni, amiket Sanherib el is fogadott, de folytatta Jeruzslem ostromt (2Kir 18:17kk.). A remnytelennek tn helyzetben Jeruzslem csodlatos mdon (az asszr seregben elterjedt betegsg, vagy a birodalomban kitrt lzads miatt) mgis elkerlte a pusztulst. Ezkis is megmaradhatott Jda trnjn, de a dli orszgrsz termszetesen ismt az asszr birodalomtl fgg helyzetbe kerlt annak fennlltig. A kvetkez vtizedek azonban viszonylag nyugalmasabbak voltak.
Ezkisnak Asszritl val elprtolsi ksrletei vallsi tren azokban a reform intzkedsekben is jelentkeznek, amelyek sorn az idegen, asszr elemeket igyekezett eltvoltani a kultuszbl s az szaki orszgrszre is volt bizonyos hatssal (2Kir 18:3–4; 2Krn 29:31).
A mozgalmas kor, a hbork, vallsi s politikai ellenttek felkorbcsoltk a szenvedlyeket, bizonytalansgot okoztak, a zrzavaross vlt krlmnyek kztt az erklcsi let sznvonala is megromlott. Vallsi tren kt vglet kztt hnykoldik az letrzs s a hangulat a vlasztott np krben. Egyfell a ktelkeds s kibrndultsg jellemz mindazok miatt, amit tltek, ami trtnt velk, amit Isten engedett megtrtnni, msfell egyfajta vak remny, hogy Istennek minden krlmnyek kztt felttlenl segtenie kell, „ktelessge” megmenteni npt.
Mikes szemlye s knyvnek theolgija.
A prfta szemlyrl s munkssgrl alig tudunk valamit. A cmirat azon tl, hogy mkdsi idejt megjelli, csupn nevt (teljesebb formjban Mikjeh – kicsoda olyan, mint Isten; az 1Kir 22:28-ban a glossztor Mikes ben Jimlval tveszti ssze), valamint azt kzli, hogy mreseti. Mreset (ma Tell ed dzsde, ill. dzsdde) a jdeai dombvidk egyik helysge, Jeruzslemtl dlnyugatra (35 km) fekdt – Marestl (1:15), amivel ssze szoktk tveszteni, nhny kilomterrel szakra, Gt kzelben. – Szrmazst tekintve teht a prfta (apja nevt nem is kzli a cmirat) nem nagyvrosi, hanem vidki, falusi ember, valsznleg maga is az elnyomott kisparaszti s llattenyszt krkhz tartozott s szemlyes tapasztalatok alapjn ismerte e rteg sorst. Szrmazsa s trsadalmi helyzete megmutatkozik azokban a megnyilatkozsokban, amelyekben kritikja klns llel fordul a nagyvrosok s ezek lakossgnak luxusa, dekadencija, romlottsga ellen. Nem tudjuk pontosan, hol s mikor lpett fel. Valszn azonban, hogy mr 722 eltt megkezdte mkdst (1:3–6; Jer 26:18), ksbb azonban szinte kizrlag Jda s Jeruzslem foglalkoztatja. Feltehet, hogy a hbors esemnyek kvetkeztben (711-ben vagy 701-ben) elhagyta lakhelyt (1:10–16), s Jeruzslemben mkdtt tovbb. Nem tudjuk, hogy a hivatsos prftai ch tagjai kz tartozott volna, s valszn (prfcijnak tartalma is ezt mutatja), hogy mshoz hasonl utat megtve lett egyszer vidki emberbl prfta (3:7k.). Nem tudjuk, letnek mennyi ideje kzs msval, de Hsesnak s saisnak kortrsa volt. Tbben gy vlik, hogy nagy kortrsa, sais hatssal is volt r (Marti szerint abban, hogy az els hrom rszben fleg tletet hirdet, s az dvigretek csak ksbb kvetkeznek; Weiser szerint saisra visszavezethet reminiszcencik az 1:10–16 v. zs 10:27kk.; 2:1–5 v. zs 5:8kk.; 5:9–14 v. zs 2:6kk.). Mg azonban sais messzemenen szerepet jtszik az orszg politikai letben, Mikes nem foglalkozik az udvari politikval. Knyve vitathatatlanul tbb rokon gondolatot s vonst tartalmaz sais knyvvel. Msfell, mg sais vilgosan megmondja, hogy Jeruzslem nem pusztul el, Mikes nem szl a megmenekls lehetsgrl. Noha kzleti szereplse nem annyira a magas politika, hanem az orszg bels, szocilis viszonyainak terletre esik, ismert szemly volt, amit az is mutat, hogy szz v mlva is emlkeznek r s idzik (3:12 v. Jer 26:18).
Theologiai mondanival szempontjbl a knyv prfciinak tartalma abban a hagyomnyban gykerezik, amely az Istennel kttt szvetsg rendelseire pl. Ezek lnyegt, Isten kvnsgt katechizmusszeren meg is fogalmazza: szvetsgi jogrend, szeretet gyakorlsa s alzat Isten eltt (6:8). gyszlvn egyesti azokat az alapelveket, amelyek ms, Hses s sais prfciiban jelentkeznek (Weiser). A prftai kldetst gy rtelmezi, mint a szvetsgi rend polst, srtetlensgnek vdelmt. Ezrt tartja feladatnak, hogy „Izraelnek bnt hirdesse” (3:8). Ebben a tudatban rendkvl les s kmletlen kritikval, rettenthetetlensggel s btorsggal lp fel a np befolysos, hatalmas s gazdag vezeti, a gazdagok, a papok s megalkuv prftk ellen, akik maguk is a nyeresgvgy hatalmba kerltek s megfeledkeztek ktelessgkrl; fellp az elnyomott, kizskmnyolt np, az alacsonyabb trsadalmi rtegek vdelmben, a hazug vallsos kegyessg, az idegen kultusz ellen. Keser, szenvedlyes hangjnak alapja nem az nigaz gyllet, sem egyni sorsnak alakulsa. A np s vezetinek bnei felett meghirdetett tlet s az les kritika nem zrja ki az egyttrzst s a szolidaritst: szereti npt s hazjt. Fj neki, hogy a szocilis igazsgtalansg s egyb bnk miatt szksgszeren bekvetkezik a jogos tlet. Vilgosan ltja a romls bels okt: helytelenl rtelmezett, hamis vallsos biztonsg rzete, melynek alapjn gy vlik, hogy a fenyeget bajoktl automatikusan s mechanikusan meg lehet meneklni Jahve jelenlte kvetkeztben (3:1; Weiser). Ezzel szemben leleplezi a hazug vallsos kegyessget, az indokolatlan elbizakodottsgot, a jogtalansgot, erklcstelensget, rmutat ezek kvetkezmnyeire s hangslyozza, hogy a vallsossgnak s a kegyessgnek szoros sszhangban kell lennie az erklcsisggel s a mindennapi letben kell megmutatkoznia.
A knyvben tallhat prfcik foglalkoznak mg a pognyok vgs idben trtn megtlsvel (4:11kk.), s sszegyjtsvel (4:1kk.), a Messis eljvetelvel (5:1–3), vgl az r szabadtst dicst himnusszal fejezdik be a knyv (7:7–20). Szhoz jut az az zenet is, hogy az tlet nem Isten utols szava, clja nem a megsemmists, hanem a megtisztts s Isten a maradknak megadja az jrakezds lehetsgt.
A knyv anyaga, szerkezete s szvege.
ltalban egyetrtenek abban, hogy a knyv anyaga nem egysges, jelenlegi elrendezse pedig ksbbi szerkeszti munka eredmnye. Ez annl is valsznbb, mert Mikes felteheten szban mondta el prfciit, amelyeket csak ksbb foglaltak rsba. Nincs azonban kizrva, hogy a lers munkjt maga Mikes elkezdte (3:1). Nem szoktk elvitatni az els hrom fejezet (kivve 2:12–13) hitelessgt s mikesi eredett. St, egyesek szerint az els hrom fejezet Mikes mve s (a Jer 26:18 ltal idzett 3:12 miatt gy vlik) csupn eddig terjed az eredeti mikesi prfcik anyaga. A knyv tbbi rszt illeten klnfle felosztsok ismeretesek. Ezek megegyeznek abban, hogy nll egysgnek tekinthet a 4–5. s a 6–7. fejezet. Robinson szerint mindkt egysg tlnyoman fogsg utni eredet, valsznleg mr korn sszetartozott (kapcsoldsukhoz kitn alkalmat nyjtott az 5:14 s a 6:1 sszecsengse: hallgattak – hallgasstok) s gy kerlt ksbb az 1–3. r. mg. A 4–5. rszbl Robinson szerint fogsg utniak a fogsgra s a diasporra utal rszek: 4:6; 5:1–3; 5:6–8. De nem tartja lehetetlennek, hogy nhny rszlet fogsg elttrl (5:4–5), Jeremis idejbl (4:9–10), vagy egyenesen (ha nem is Mikestl, de) a 8. szzadbl val (pl. 5:9–14). A 4–5. r. mint gyjtemny, szerinte, nem kletkezhetett az 5. szzad eltt. A 6–7. rszekbl ll egysgben is fogsg elttinek tartja a 6:6–8-at s a 6:9–16-ot (st az elbbit, ha nem is mikesinak, de 7. vagy 8. szzadinak). A 7:8–10 szerinte a fogsg elejrl szrmazik, a 7:14–20-at pedig az egsz knyv szerkesztse alkalmval, vagy ksbb illesztettk a knyv vgre. Weiser szerint a knyv ngyes tagozds: (1–3; 4–5; 6:1–7:7; 7:8–20), amelyben tlethirdets grettel vltakozik. Az els egysget 2:12–13 kivtelvel mikesinak tartja (szerinte az 1:5–7 Samria eleste eltti – az 5b ksbbi betolds –; az 1:8–16 pedig egyenesen sajt lmny s a 701-es vbl val). A 4:1–5 fogsg utni eschatologikus gret (amelyet zs 2:2–4-be is felvettek liturgikus cllal), 4:6–14 a jelenlegi formjban szintn nem lehet mikesi, s fogsg utni eredetet felttelez, de szmolni lehet mikesi alapanyaggal. Az jszvetsgben Jzusra vonatkoztatott 5:1–5 mikesi eredete nem lehetetlen, az 5:9–13 szintn, amit ksbb egsztettek ki a 14. verssel (az idegen npek ellen). A 6:1-tl 7:7-ig terjed rszeket sszhangban llnak tartja a mikesi anyaggal, nem lt okot elvitatsra, amit szerinte az sem tesz indokoltt, hogy nincs a pontos datlsra elg tmpont. A 7:8–20-at vilgosan fogsg utninak tartja (v. zs 56–66. rsz). Robinson is utal arra, hogy a diasport, deportlst emlt s eschatologikus rszleteket nem szksges automatikusan fogsg utninak tartani, hiszen a 8. szzadban mr van szak-izraeli diaspora, Mikes eltt is vannak eschatologikus vradalmak s tovbbi, a szvegben tkrzd kortrtneti sszefggsek miatt messzemenen kzenfekv s jogos arra gondolni, hogy a „fogsg eltti dveschatologia dokumentumaival” van dolgunk (Sellin-Rost). A knyvre egyszer, de hatsos, szenvedlyes s erteljes szjtkokkal tarktott stlus jellemz. Szvege ersen romlott, ami csak rszben tulajdonthat szerkeszti munknak. A Septuagintval val sszehasonlts arra enged kvetkeztetni, hogy a szvegromls jelentsebb rsze a 3. szzad utn kvetkezett be.
Irodalom.
Sellin-Rost: Einleitung in das Alte Testament. Heidelberg, 1950. O. Eissfeldt: Einleitung in das Alte Testament. Tbingen, 19643. C. Kuhl: Israels Propheten. Mnchen, 1956. K. Marti: Das Dodekepropheton. 1904. E. Sellin: Das Zwlfprophetenbuch. 19292-3. Robinson-Horst: Die zwlf Kleinen Propheten. Tbingen, 19542. A. Weiser: Das Buch der Zwlf Kleinen Propheten. Gttingen, 19562.
Mik. I. RSZ
Mik. 1,1–7. Isten tlete Izrelen.
A cmiratot kvet szakasz (amely mg kt kisebb egysgre oszthat: 2–4. v., az r megjelense s 5–7. v., az tlet meghirdetse) valsznleg a knyv legrgibb rsze s Samria eleste (722) eltti idbl val. A 2. vers elejt, amely tipikus prftai bevezet forma, az 1Kir 22:28 tvesen Mikes ben Jimla szavaiknt idzi. Egyes vlemnyek szerint a 2b (Sellin) s az 5b (Robinson) idegen eredet glossza. Eredetileg Jda s Jeruzslem nem szerepelt, mert csak az szaki orszgrsszel, Samrival foglalkozik. A 7a-ban problematikus a blvnyok szerepeltetse, amelyek nem Samriban, csak Bthelben s Dnban voltak (de Sellin szerint lehet, hogy a fvros neve az egsz orszgrsz helyett szerepel).
A prfta, akit Isten tmaszt npe szvetsgi htlensge miatt, nem emberi helyzete miatt szl, hanem mert Isten kldi. A nyert kijelents formja (v. zs 1:1) lehetett ltoms, vzi, vagy auditv jelleg (1. v.). A szmonkrsre megjelen Isten a npek s a mindensg nyilvnossga eltt perel npvel s szvetsges-trsbl olyan vdl tanuv vlik, aki maga is jelen volt a szerzds megktsekor. Isten sznrelpsnek s a ksrjelensgeknek a lersa a Jahve kultusz si theofnia-tradcijt tkrzi. Az r az gi szentlybl a fldi magaslatokon t rkezik. Megjelenst fldrengs-szer termszeti jelensgek kvetik. A theofnia a kultikus nnepnek is a tetfoka. Ezzel a prfcia szembeszll azzal a hamis vallsos biztonsggal, amely alapjn a np az Istennel val szvetsg s a kultusz gyakorlsnak tudatban gy vlekedett, hogy bntetlenl a htlensg tjra lphet (2–4. v.). A prftai zenet tudatostja: Isten szvetsgi hsget kvn nptl. Minden bn, amely megsrti a szvetsgi viszony rendjt, szvetsgtrsnek s Isten elleni engedetlensgnek minsl. A kt fvros s a bennk koncentrltan jelentkez bnk az egyes orszgrszeket is jelentik. Az idegen (fleg asszr hatsra megjelen) istenek kultusza s tisztelete jelenti a htlensg lnyegt. Az idegen kultuszban a legfbb bn s htlensg, hogy a vlasztott np nem bzik Istenben, s nem csak r hagyatkozik. A blvnyoktl nagyobb, hatkonyabb vdelmet s segtsget remltek, mint a velk szvetsgben lev Istentl. A bn lnyege lehet a sz szerint is rtelmezhet kultikus parznasg (v. parzna bre a 7. versben), de lehet a htlen, parzna elhagysnak minsl magatarts, amely az idegen istenek kultuszban nyilvnult meg. Isten nem csupn a htlen npet bnteti meg, hanem bizodalma trgyait, a blvnyisteneket is megsemmisti. Az tlet mdja nem vall konkrt trtnelmi esemnyre vagy ellensg puszttsra (Samria pusztulsa nem az itt lert mdon trtnt; az satsi eredmnyek szerint falainak alsbb rtegei rszben viszonylagos psgben eredeti rendjkben megmaradtak), hanem ismt fldrengsszer termszeti jelensgre utal (5–7. v.).
Mik. 1,8–16. Gysznek az tlet s pusztuls miatt.
A szvegt tekintve rendkvl romlott llapotban fennmaradt, szjtkokkal megtzdelt „panaszdal” a halottsirats jellegzetes mfajban, az n. qin versmrtkben (3+2) rdott. A szjtk alapjn trtn jsls a legrgibb prftai kifejezsi eszkz s mdszer (m 5:5; 6:13; 8:3; Hs 6:8–10; 12:12). A szakasz kt els verse (8–9. v.) a bevezets, a gysznek maga kzpen helyezkedik el (10–15. v.), a 16. vers pedig a befejezs. Vitatott, hogy mr megtrtnt vagy a jvben elkpzelt esemnyre vonatkozik-e a dal. A helysglistban szerepl felsorolt vrosok (nevket a szjtk sorsukkal hozza kapcsolatba) a Jeruzslemtl dlnyugatra elterl jdeai dombvidken keresendk (Js 15:33–48 v. 1Krn 4:14). A kortrtneti elhelyezs szempontjbl egyarnt szba jhet Sargon (711) s Sanherib (701) hadjrata. Elbbi sorn Jeruzslemet nem fenyegette kzvetlen veszly, az utbbi sorn azonban szmos jdai vros elesett, s Jeruzslem is veszlyben volt. A prfta, aki maga is az tl s bntet Isten eszkze, ltja a np bneit, megrdemeltnek tartja az tletet, de nem a kvlll flnyes szenvtelensgvel s „trgyilagossgval” szemlli az esemnyeket. Az tletben is szolidaritst vllal a bns nppel, az orszgot, vrost s npt kedvesnek, magnak rzi s siratja. Meztlb, fels ruha nlkl, als ruhban, vagy gykktvel jrni a gysz jele. Ugyancsak a gyszban hallatott srs hangjra utalhatott a pldabeszdszer monds (v. Jb 3:29) a saklokrl s struccokrl is (8–9. v.).
A 10. vers els felnek fordtsa bizonytalan, de valsznbb rtelme ez: „Gtban ne ujjongjatok, Bakban srvn srjatok”. A porban val fetrengs (a por szjtk Afrval) a gysz jele. A 11. versben Safir helysghez valszn a sfr (trombita) fvsra val felszllts illik mint vszjel (v. m 3:6). A vrosnevek s a szjtkok eredeti formja egyes esetekben mr nem rekonstrulhat a szvegromls miatt. Egyrtelmen fogsg eltti eredetre utalnak azonban a minden ktsget kizran azonosthat helysgek. Bizonyos, hogy fogsg utn a kornak megfelelen ms vrosokat emltennek s nem pl. Lkist. Az ottani Mars-istll kissa folytn vlik rthetv a kocsik s lovak emltse. Lkisban, az Egyiptommal folytatott lkereskedelemre alkalmas vrosban az 1Kir 9:19 szerint is nagy kirlyi istll volt. A lovakban s harciszekerekben val bizakods Hs 14:4 szerint is Izrel nagy bne s Lkis itt is a legfbb vtek s hitszegs vrosaknt szerepel. Az elpusztult orszgrsz s helysgeinek kpe gy jelenik meg a prfciban, mint a kihalt vros, amelyben a lakosok nem jrnak ki- s be a kapukon (11. v.), s mint a csalka patak, amelynek medrben nem tall vizet a szomjaz (14. v.). A letarolt vidk a saskesely kpt idzi, amely nyaknak kopaszsga a gysz miatt tar f jelkpv vlik. A szjtk a helysg nevvel s sorsval az elhangzott sz erejt fejezi ki, amely a kor felfogsa szerint a rejtett sszefggseket hozza felsznre. A prfcia fontos mondanivalja egy msik lnyeges sszefggs felfedezse is: a trtnelmi esemnyek s Isten hatalmas tettei kztt (15–16. v.).
Mik. II. RSZ
A msodik rsz vilgosan hrom kisebb egysgre tagozdik, az els kelt az ltalnossgban szmon krt htlensg utn a konkrt bnkkel foglalkozik, az utols nem mikesi (12–13. v.), hanem fogsg utni.
Mik. 2,1–5. A gazdagok kapzsisga, hatalmaskodsa.
A prfcit bevezet vers (1. v.) stlusformja jajkilts, amely egyfell a panasszal, msfell az tokkal rokon mfaj s a prftai igehirdetsben igen gyakori (m 5:18; 6:1; zs 5:8). Ezt kveti a bn megnevezse (2. v.), az tlet meghirdetse (3. v.), vgl gnyos, halotti gysznek formjban az tlet kvetkezmnyeinek brzolsa (4–5. v.).
Izrel hanyatlsnak egyik foka 870 s 750 kztt a kereskedelmi s mezgazdasgi viszonyokban bellott vltozs volt: a kisparaszti birtokokat a gazdagok latifundiumai kiszortottk. Ezt a folyamatot erszakos cselekmnyek ksrtk s jellemeztk, amire Nbt szljnek esete s Jzabel eljrsa is utal (1Kir 21; ami bizonyra nem volt egyetlen eset). Mikes sznes, lendletes szavaiban – aki ekkor mr valsznleg Jeruzslemben mkdik, a hatalmas gazdagok lakhelyn – az elnyomott kisparaszt keser lmnyei s tapasztalatai is rzdnek. A gazdagok s hatalmasok kielgthetetlen telhetetlensgkben az j csendjt nem nyugalomra s kegyes elmlkedsre hasznljk (Zsolt 63:7), hanem gonosz, kapzsi tervek, erszakos cselekmnyek kieszelsre, hatalmukat pedig ezek gtlstalan vgrehajtsra: rablsra, kizskmnyolsra, a szegnyek, alsbb trsadalmi osztlyok s jogfosztottak elnyomsra. A prfta nem csupn a tiszttalan eszkzket s mdszereket tli el, hanem az egsz alapbelltottsgot. Nyoma sincs bennk a honfitrs s a felebart irnti elktelezettsgnek, felelssgrzetnek. Ezzel a magatartssal az Istennel kttt szvetsg rendjt szegik meg s bortjk fel, amely a vlasztott np trzseinek s ezeken bell a kisebb kzssgeknek s egysgeknek le a csaldokig biztostotta az gret fldjben az „rksget”, az osztlyrszt. Ez Isten ajndknak tekintend, nem sajt tulajdonnak. A szvetsgi jogrend kln intzkedett arrl, hogy idrl idre helyrelltsk az eredeti llapotoknak megfelel birtokviszonyokat, amelyek trsadalmi s szocilis rendje mgtt mindig ott volt a httrben az a hitbeli tudat, hogy: az orszg Isten kegyelmnek ajndka a npnek sfrsgra, hasznlatra. Isten npe lett a hatalmi, szocilis s trsadalmi viszonyok, embernek emberhez val kapcsolata szempontjbl is a npek, az emberisg pldjnak sznta. gy a trsadalmi igazsgtalansg nemcsak szociletikai vtsg, hanem egyszerre bn vallsilag s emberileg, Isten ellen s a felebarttal szemben. A bntets, amellyel Isten sjtja a szvetsgi rend megszegst – „stlusos”: a vtkesek legrzkenyebb pontjt rinti s egyrtelm helyzetet teremt a birtokls: a hatalom krdsnek tekintetben. Isten megmutatja, az v az orszg, s most elveszi azoktl, akik azt hittk, vk, s – mint egykor a vlasztott npnek – a bntetst vgrehajt ellensgnek adja oda. Ezltal megsznik a lehetsg arra, hogy jrarendezzk a tulajdonviszonyokat s a szocilis igazsgossg krdst a szvetsgi jogrend szerint. Isten nem engedi, hogy visszaljenek azzal, amit tle kaptak. Megbnteti a vtkes nemzedket. A bntets elssorban a vtkeseket sjtja, de rinti az egsz npet, s mindenki meggrnyed az tlet jrma alatt (1–5. v.).
Mik. 2,6–11. A prfta ellenfelei.
A prfta les vitt folytat ellenfeleivel, akik el akarjk nmtani (6a v.). A prftai zenet, az tlet meghirdetse (nem felttlenl szorosan az 1–5. versre vonatkoztatva, hanem ltalban Mikes mkdsre rtve) a hatalmaskod gazdagokbl ellenvetseket vlt ki. Ezeket theolgiailag prbljk megalapozni. Vlemnyk szerint a vlasztott npet nem rheti gyalzat. Ilyet nem is szabad mondani Izrelrl. Nem tudjk elkpzelseikbe, theolgiai gondolkodsmdjukba beilleszteni, hogy Isten bntetheti, tlheti npt. A kivlasztottsgra pl hamis biztonsgukban kizrtnak tartjk, hogy szmukra Isten kedveztlenl cselekedjk. Szerintk, ha mgis kedveztlen krlmnyek tmadnak, ez nem lehet Isten tette s akarata. Hiszen gy vlik, hogy Isten szksgszeren csak jt hozhat rjuk, mint olyan nemzeti Isten (Robinson), aki nem kvn mst, mint a kultusz gpies gyakorlst. Mivel ez trtnik, gy vlekednek magukrl, hogy egyenes ton jrnak (6b–7. v.). A prfta ezzel szemben a valsg tkrt tartja ellenfelei el s gy cfolja hazug frzisaikat. Rosszabbul bnnak a hatalmaskod gazdagok honfitrsaikkal, mint az ellensg. Nem vletlen, hogy Jahve elgedetlen: az eladsodott, megnyomorodott kisembertl mg a ruhjt is elveszik (8. v.). De nem ez az egyetlen, ami cselekedeteik kzl a szvetsgi rendbe s az adsokrl szl trvnyekbe tkzik. Ha mr nincs mit elvenni a tnkrement embertrsuktl, csaldostl kizavarjk birtokrl s hzbl, st mg gyermekeiket is megfosztjk az rksgtl, ami tbb, mint anyagi, vagyoni krds, mert Jahve ajndkban nem rszesedhetnek s szabadsguktl fosztjk meg ket (v. Lev 25:23; van, aki a gyermekek eladsra is gondol). Ez klnsen slyosan esik a latba, mert a vdtelen, kiszolgltatott n s kisgyermek irnt fokozott gyngdsgre int s ktelez a szvetsgi jogrend, hiszen gymoltsra szorulnak (9. v.). A (bizonytalan szveg) kvetkez versben a prfta azokat idzi, akik kizik a hz lakit (valamilyen rgy alapjn) lakhatatlannak, vagy tiszttalannak minstve azt. A vers msodik felben valszinleg maga a prfta ismtli a kizk szavait, de bnket minsti tiszttalansgnak (Weiser), amely megfertzi a fldet (10. v.). A kvetkez vers a kiindul gondolathoz s tmhoz tr vissza: Mikesnak s azoknak, akik tletet hirdetnek, nem hisznek. De ha valaki – akr ktes indttatsok alapjn – a vgyaik, kvnsgaik s „szjuk ze” szerint beszlne, annak mg akkor is hinnnek, ha csal lenne (11. v.).
Mik. 2,12–13. Az sszegyjts grete.
Az sszefggsbe nem ill kt verset ltalban idegen, ksbbi betoldsnak minstik. A rszleteket illeten megoszlanak a vlemnyek. Tekintik fogsg utni apokaliptikus tredknek, konkrt trtneti sszefggs nlkl (Robinson), fogsgbl, vagy azt kvet idbl szrmaz vigasztalsnak. Nem zrjk ki azt sem, hogy hamis prftk szavainak idzse, vagy Mikes elkpzelse arrl, hogy Jeruzslem ostroma utn (701) a szabadba val kimeneklsen keresztl vezet az t a megtartatshoz. Lehet, hogy a fogsg utni liturgikus hasznlat cljaira egszlt ki grettel a prfcia, ami azonban nem akarja semlegesteni az tletet, st, az gret felttelezi a bntetst s azt is, hogy a np tleten s bnbnaton ment keresztl, ami egyenesen elismeri a bntets jogossgt. A kp a psztorkodsbl val. A 12. versben Isten beszl: az tletben sokan elpusztultak. De a vgs cl nem a megsemmists, hanem a megtisztts. A maradkot sszegyjti Isten s megsokastja. De ez mr egy msik np: szembefordult bneivel s megtisztult azoktl. A 13. versben a prfta beszl s azt gri, hogy az r vele lesz npvel s lre llva vlasztottai seregnek, vezeti ket.
Mik. III. RSZ
A harmadik fejezet hrom kisebb egysgre bomlik. Az als a gonosz vezetkkel (1–2a v.) s a np sanyargatival (2b–4. v.) foglalkozik, ezt a hamis prftk les kritikja kveti (5–8. v.), majd az elz tma tr vissza, rszben keveredve (11b v.) a msodikkal (9–12. v.).
Mik. 3,1–12. A gonosz vezetk s a hamis prftk tlete.
A konkrt trtnelmi esemnyek sszefggsei, amelyek kztt a mondottak elhangzottak, nem rekonstrulhatk tbben gondolnak arra, hogy Mikest prfcii miatt vd al helyezik s vdekezsbl val idzettel van dolgunk, vagy ms alkalommal nyilvnosan vitt folytatott a np vezetivel s hatalmasaival, akiket a hamis prftk is tmogattak). A Jkb s Izrel hza Jdra vonatkozik (nem valszn, hogy az szaki orszgrszrl van sz, inkbb arrl, hogy a jdai orszgrsz kormnyzata t akarta venni ezt a hivatalos cmet az szaki orszgrsz buksa utn).
A prfta arra a szvetsgi jogrendre hivatkozik, amelyet a np vezreinek s fembereinek kellett (volna) ismerni – nem csupn intellektulis rtelemben, hanem gy, hogy thassa letket – mert Isten rjuk bzta, hogy rvnyt szerezzenek e rendnek s jognak. Mr korn ennek vdelmben lpnek fel a prftk (1Kir 21), ebben ltjk Izrel letnek alapjait (m 5:6–7; 6:12). Ez a jogrend fleg szjhagyomny s cselekmnyek formjban rkldtt s lt, de mr viszonylag hamar voltak rsos nyomai is (Hs 8:12). A szvetsgi jogrend a prftai felfogs szerint nem csupn kazuisztikus trvnyeket jelent, hanem olyan alapvet belltottsgot, szemllet- s gondolkodsmdot, amely a szvetsgben gykerezik s meghatrozza a vlasztott np s tagjai lett. Ezzel szemben ppen a jogrend rei azok, akik gyllik a jt s szeretik a gonoszt, thgjk s visszjra fordtjk a trvnyt, termszetesnek tekintik a jogrend pervertlst (1–2a v.). Maguk is visszalnek hatalmukkal, nem szolgljk s vjk a jogrendet s a np javt, st megteremtik a lgkrt s a kzleti feltteleket ahhoz, hogy a hatalmaskod gazdagok kizsigereljk, formlisan elemsszk a npet, amellyel Isten s a prfta (szemben elnyomikkal) kzssget vllal. E gonosz tettek hallos bntetst vonnak maguk utn: Isten a szorongattats idejn elfordul (Deut 33:17; Zsolt 104:29) azoktl, akik tle mr letfolytatsukkal elfordultak, nem segt a privt kegyessg, amely nem hatrozza meg, hatja t a felebarthoz val viszonyt (2b–4. v.).
A megromlott kzllapotokban, a rend megromlsban, a jog elferdtsben s a kisemberek elnyomsban, kiszipolyozsban a htlen prftknak is szerepk van, pedig nekik is feladatuk volna a szvetsg psgn rkdni. De klns bnk, hogy hamis remnysget tpllnak s megtvesztik a rjuk bzottakat. Szavuknak klns ert tulajdontottak: nemcsak azt, hogy elre megmondjk, hanem azt is, hogy alaktjk a jvt. Befolysukat igen nagynak tekintettk s fontosnak tartottk velk a j kapcsolatokat, amivel vissza is ltek. Ellenszolgltats fejben, annak rtktl fggen mondtak jt vagy rosszat. A gazdagoknak kedveztek, akik meg tudtk vsrolni ket: azt hirdettk nekik, hogy minden rendben van (bkessg). Ezzel sjtottk a szegnyeket, akik ellen – mivel nem tudtk ket kellen megfizetni – gyszlvn hbort indtottak. A „hbort szentelni” kifejezs rgi elkpzelsekre megy vissza, amelyek a hbort szent vllalkozsnak tekintettk s arra utal, hogy a hadi kszlds kultikus szertartssal volt sszektve (5. v.). Ezeket a prftkat, akik visszalnek megbzatsukkal s Isten nevvel, szintn elri Isten bntetse. A bntetst ler kifejezsek kzl tbb utalhat arra, hogy a Jahve prftk mellett (esetleg kztt is) ms, tiltott zelmekrl is sz lehetett. A bntets lnyege, hogy megsznik a prftknak az a kpessge, amely ket msoktl megklnbzteti, amelynek segtsgvel a titokzatos s rejtett sszefggseket meglthattk: hallgatik eltt felslnek s megszgyenlnek. Ez a sors vr a halottidzkre, napjsokra s azokra a prftkra, akik nem vllaljk Isten tiszta zenetnek hamistatlan hirdetst akkor is, ha ellenttbe kerlnek hallgatikkal, s ppen a gazdagoknak, hatalmasoknak kell tletet hirdetni a szvetsgi hsg megszegsrt (6–7. v.). A hsges prfta viszont joggal hivatkozik arra, hogy az r Lelke ltal er tlti be, amely hatalmat, felhatalmazst foglal magban s tmutatst a trvny szellemben. Ez valjban Isten kegyelmnek ajndka. A bns np letben azonban tletes szmonkrst jelent: a hitszegs, a szvetsgi htlensg feltrst (8. v.).
A prfcia visszatr a femberek s a vezetk bneire. Ezek lnyege, hogy nem a szvetsgi jogrend alapjn llanak: nekik kellene gondoskodni arrl, hogy az igazsgossg rvnyesljn a np letben, ezzel szemben a trvnytelensg s igazsgtalansg hatja t ket (9. v.). Ezkis kirlyt sem a trvnytelensgekkel, sem az ptkezsekkel kapcsolatban nem emlti. Valszn nem is a kzptkezsek ellen emeli fel szavt (Ezkis jelents kzjt szolgl ptkezseket folytatott tbbek kztt a vzellts megjavtsra; a Siloah-alagt a Gihn- (Mria-)forrst vezette a Siloah-tba v. 2Kir 20:20). Nem is a kisparaszti szkkeblsg szl belle a fvrosi viszonyok ellen. Sokkal inkbb a hatalmas gazdagok magnjelleg luxusptkezseit brlja, akik kizskmnyols rvn jutnak e lehetsghez, valamint gy, hogy elnyomjk, korrupt megvesztegets ltal elrt bri tletekkel jogtalan szolgltatsokra knyszertik a szegnyeket, kihasznljk munkaerejket. De ezeket az zelmeket nemcsak a gazdagok vgzik s a vezet femberek tmogatjk, hanem a papok (akiknek szintn volt szerepk a jogi letben s az igazsgszolgltatsban) s a prftk is. Ezek legfbb bne – nzskn s anyagiassgukon tl – az a hamis vallsi biztonsg, amit tmasztanak s tpllnak. Az a megalapozatlan bizodalom, hogy Sion bevehetetlen s Jeruzslem elpusztthatatlan, mert a szvetsgkts kvetkeztben Isten mindenkppen velk s kzttk van. Pedig nekik tudniuk kell, hogy Isten a szvetsgi jogrendben gy szablyozta az emberi egyttlst s a felebarthoz val viszonyt, hogy nem lehet klnvlasztani a kultikus hitletet a szocilis s trsadalmi viszonyoktl, mert maga Isten bzza r egyik embert a msik felelssgre, gondoskodsra. Ezrt az tlet hamis biztonsguk alapjt sjtja s megmutatja, hogy Isten nincs Sionhoz s Jeruzslemhez, sem az engedetlen szvetsges nphez ktve. Mikes szavait – amelyek nem valszn, hogy saissal eltr ltsmdjuk ellenre is polemizltak volna – szz vvel ksbb (Jer 26:18–19) hasonl helyzetben idzik (10–12. v.).
Mik. IV. RSZ
A negyedik rsz – amellyel j egysg kezddik a knyvben: az dvgretek – ltalnos vlemny szerint nem mikesi, ksbbi, fogsgbl, vagy ezt kvet idbl val, tmjt tekintve kt nagyobb szakaszra oszthat: a bke kora (1–5. v.) s a szabaduls (6–14. v.). A hber szveg versbeosztsa szerint eredetileg a 4. s 5. rsz egyarnt 14–14 versbl ll. (A Kroli-fle magyar fordts a 4. rsz utols verst, a 14. verset az 5. rsz els verseknt hozza, ami ltal a 4. rsz 13 verset, az 5. pedig 15 verset tartalmaz.)
Mik. 4,1–5. A bke korszaka.
A szveg rokon zs 2:1–4 anyagval s valszn, mindkt hely alapja egy nll monds, amelyet a szjhagyomny rztt meg Jeruzslem kiemelked szereprl az utols idk bkekorszakban s a fogsgban kivirgzott, nem tl ksi eschatologikus vradalmakat tkrzi. Msfell vitathatatlan, hogy Dvid kora ta lnek eschatologikus vradalmak (amelyek alapja mg korbbi s a szvetsgktsben gykerezik v. Gen 12; Ex 3; 12; 14). Ezek jt vrtak az eljvend Jahvtl s ppen a korai prftk (ms, Hses, Mikes) korrigljk ezt a vradalmat a np letnek romlottsga miatt. Tny, hogy az 5. vers igen korai (a monotheizmus eltti) idkre utal (amikor mg termszetes, hogy minden np a maga – esetleg trzsi – istensgt tiszteli), s lehet, hogy polemikus llel tesz bizonysgot a Jahve irnti hsgrl. A szerkeszts sorn az dvgreteket tartalmaz rszletek valsznleg a fogsg utni gylekezet liturgikus cljait szolgltk s azt hangslyoztk, hogy Istennek nem utols szava az tlet. Az utols idkben megvalsul az a trtnelmi kldets, amelyre Isten npt kivlasztotta: az a hely lesz, ahol Isten kijelentsnek kzelsgbe kerlhet az egsz emberisg. Ehhez azonban magban Isten npben kell alapvet vltozsnak bekvetkeznie, hogy valban Isten tjn jrjon s a npek pldja lehessen. Ebben a korban a npek, az emberek egymshoz val viszonya is Isten akarata szerint rendezdik: kimondatlanul is az szvetsgi bke fogalmnak adjk a kpt: p, zavartalan, teljes llapot Isten s ember, ember s ember kztt, boldog, eredmnyes munka (1–5. v.).
Mik. 4,6–14. A szabadts.
A szakaszt tovbbi kt kisebb egysgre szoktk bontani: 6–8. v. a sztszrtak, Jda sszegyjtse (a fogsgbl vagy utna) s 9–14. v. a nyomorsgbl val megszabadts, amelynek eredeti sszefggse ostrom lehetett, esetleg Jeruzslem ostroma 701-ben. gy a 10b-t ksbbi betoldsnak tekintve, a szerzt s keletkezsi idt illeten, lehetne Mikesra, korra vagy kortrsra gondolni. De felvetdik annak a lehetsge is, hogy szz vvel ksbbi esemnyek tkrzdnek: Jeruzslem pusztulsa idejbl (v. Jer 4:31; 10:17; aminek alapjn egyesek jeremisi szerzsg lehetsgt sem zrjk ki).
Az sszegyjts grete felttelezi az tletet s a maradkra vonatkozik. Isten utlag is gy tekint a trtntekre, mint olyan bntetsre, amit hozott npre. Ezt a npnek is tudnia kell s nem gondolhatnak arra, hogy Isten megertlenedett, mert a maradkban tovbb vgzi munkjt (6–8. v.).
A szorongatott helyzetben Isten npnek hamis biztonsga egyszerre eltnik. Gytrdik, mint a vajd n. De Isten gy tekint a gytrelmekre, mint amibl megjuls szletik. Akkor is, ha Isten npnek el kell hagyni rgi viszonyait s lete j keretek kz kerl. Isten azonban a bntets alatt is h szvetsges, j psztor, aki rszt ad npnek a vgs diadal dicssgbl (9–14. v.).
Mik. V. RSZ
Az tdik rsz anyaga szerkezetileg, keletkezsi idejt, kortrtneti sszefggseit tekintve egyarnt tbb problmt vet fel. ltalban egyetrtenek abban, hogy a 9–14. v. kln egysg. Az 1–8. v. tekintetben megoszlik a vlemny. Van, aki tbb kisebb egysgre trdeli (1–3. v., 4–5. v., 6–8. v. pl. Robinson), msok szerint a trtnelmi helyzet a negyedik rsz msodik felvel rokon: az asszrok – vagy szz vvel ksbb a babilniaiak – jdai betrse. A 4–6. v. alapjn az asszrokra lehetne gondolni. Az 1–3. v. viszont aligha lehet fogsg eltti, mert arra lehet belle kvetkeztetni, hogy azokat az idket, amikor mg dvidhzi kirly volt, „si idknek” tekinti. Ez azonban nem zrja ki azt, hogy a 4–8. v. anyaga a 8. szzadra, st esetleg mikesi vagy kortrsi magra menjen vissza.
Mik. 5,1–8. A maradk remnysge.
Az efratai Betlehemmel kapcsolatos gretet az jszvetsg (Mt 2:5–6) Jzus szletsben ltja beteljesedve. Az gret vromnyosa – a Septuagintval val sszehasonlts alapjn – eredetileg valsznen Beth Efra, s csak ksbb – de nem helytelenl – kerlt be az sszefggsbe Betlehem. A trzsi szvetsg legkisebb tagjnak kivlasztsra szl gret si hagyomnyon alapszik s a dvidhzi uralkodk sornak megjtst jelenti Jda s Izrel egyestse jegyben (v. 1Sm 16:1; 17:22). A kirlyi gyermek szletse, amely j korszakot gr, az kori keleti birodalmak eszmevilgnak lland s kedvelt motvuma, amely mshol is megtallhat (v. zs 7:14 s 11:1). A bks, boldog j korszak az tlet veszedelmeit tll s visszatr maradk osztlyrsze lesz. A vlasztott np kls kereteit illeten, de mginkbb belsleg s tartalmilag megjul: nem emberekben bzik, s az emberisg letben lds lesz, amit az r adott, msfell azonban Isten uralmnak is jele, kpviselje s megtestestje (1–8. v.).
Mik. 5,9–14. Isten megtiszttja npt.
A bntets-jelleg tisztogatssal foglalkoz szakaszt (v. zs 2:6kk.) egyesek ksinek (van, aki Jsis reformjnak idejre, fogsg utni, st a makkabeusi korra gondol) s nem prftai, hanem rstudi eredetnek tartjk. ltalban egyetrtenek abban, hogy a 14. vers (a npek ellen irnyul prfcia), ksbbi tolds. Msfell elgondolkoztat az, hogy a szveg tartalma illik a mikesi gondolatkrbe, tkrzheti az ezkisi kultuszi reformokat s a 14. vers irnyulhat a vlasztott np kultusznak tisztasgt veszlyeztet knani idegen npek ellen.
A prfcia mondanivalja, hogy Isten mindent kirt npe letbl, ami tjban ll a zavartalan kapcsolatnak kztte s npe kztt. gy tiszttja meg npt. A lovak s kocsik, amelyekkel Salamon kezdett elszr foglalkozni s kereskedni (1Kir 10:28), jelenthetnek kultikus veszlyt is (mint amilyeneket Jsis idejbl ismernk v. 2Kir 23:11). Valsznbb azonban, hogy itt azrt fordul ellenk a prfcia, mert hadi clokat szolgl lovakrl s harcikocsikrl van sz. Ezek beszerzse, a „fegyverkezs” slyos szocilis helyzetet idzett el (Deut 17:16). Hasonlan a szegnyek kontjra, fokozott adztatssal s kzmunkval ptett erdtmnyek is. Mindez azt a veszlyt is magban rejtette, hogy a np nem Istenben bzik, hanem fegyveres erejben (9–10. v.). A varzsls minden formja tiltott blvnyimds volt Izrelben, amely ellen azonban llandan harcolni kellett. Isten kibrzolsa szintn tilos volt. A termszeti szimblumokkal szemben (k s fa jelkpek) az szaki orszgrsz engedkenyebb volt, de az idk folyamn ezek ellen is fellptek, klnsen a prftk, mert ezek is ugyancsak eltrtettek az egyedl Jahvba vetett hittl, mint a klnbz knani npek kultuszai (Asera a termkenysggel kapcsolatban). Ha a np nem csak Urban bzik, hanem emberi s idegen erkben, nem lehet zavartalan a szvetsgi viszony mindaddig, mg ezektl meg nem tisztul (11–14. v.).
Mik. VI. RSZ
A hatodik fejezet felosztst illeten megoszlanak a vlemnyek. Nem okoz problmt az 1–5. v. s a 9–16. v. A 6–8. v. tekinthet nll egysgnek, de az 1–5. v.-re adott (liturgikus) vlasz-krdsnek s feleletnek is. Az egsz fejezet anyaga jl illik az els hrom fejezet mikesi gondolatvilgba, s tbben kpviselik azt a vlemnyt is, hogy a fejezet anyaga mikesi vagy legalbb is egykor Mikessal.
Mik. 6,1–8. Isten pere npvel.
A brsgi eljrs kpe nem ritka a prftai irodalomban (zs 3:13kk.; 5:3–7). A trtneti httr valsznleg az, hogy a vlasztott np panaszkodik Istenre, hogy nem a szvetsgi greteknek megfelelen bnik npvel (3. v.). Isten formlisan a vdlott szerepben lp fel, de lnyegben vdolja npt s hirdet tletet kozmikuss tgul perben (1–2. v.). Isten rmutat arra, hogy szvetsgi greteit s hsgt npe trtnete sorn tetteiben bizonytotta az egyiptomi szabadtssal, a pusztai vndorls idejn, Blm ldsval s a honfoglalskor. Ebbl a np minden ktsget kizran megismerhette Urt (3–5. v.).
Ha hinyzik is a np bneinek felsorolsa, a szvetsgtrsek sorozata, a fentiek alapjn mr indokolt beltni, hogy nem Isten adsa npnek, hanem fordtva. A liturgikus formban megfogalmazott krdsek azokat a lehetsgeket veszik szmba, amelyekkel az r el lehet jrulni: a fokozs egszen az elsszltt emberldozatig tart, mutatva, hogy a np mindenron meg akarja nyerni Isten kegyeit. Az emberldozat ltalban nem volt szoksos Izrelben (Gen 22; Ex 34:19), de kivtelesen, rendkvl nagy szksg esetn elfordult (2Kir 16:3; 21:6; amibl hz vagy Manass korra is lehet gondolni). Isten vlaszban kijzantja a fellengzsen grget embert; nem titok, mit kvn az r, hiszen mr megmondta s az ember is tudhatja: legyen alzatos, hsges s a szvetsgi rend szerint ljen (6–8. v.). Brmilyen nehz is megrteni, ilyen egyszer a dolog: Istent nem lehet a kultikus klssgekkel kielgiteni. Ha csak ezeket kapja, mg pereli s bnteti is npt. A szv hsge s az let tisztasga az rendje szerint az, amit kvn.
Mik. 6,9–16. A bnk bntetse.
A hatodik rsz msodik fele olyan llapotokat tkrz, amelyek knnyen engednek hz s Manass korra gondolni. Ebben az esetben a vros valsznleg Jeruzslem. A mikesi vagy kortrsi szerzsgnek semmi nem ltszik ellene szlni. Tbben hangslyozzk, hogy a rszlet aprbb tredkekbl (esetleg tbb alkalommal elhangzott klnbz rszletek, mondsok egyestsbl ll), s szvege meglehetsen romlott. Nincs kizrva, hogy az utols verset (16. v.) ksbb illesztettk az egysg vgre.
A felsorolt bnk nem arrl beszlnek, mintha a np lett a szvetsgi rend elrsai hatroznk meg s szablyoznk. Bevezetl arra int a prfta, hogy minden okuk megvan hallgatinak tartani Istentl s jl tennk, ha kldttnek (vagy maga Mikes, vagy a kirly, de ez esetben Ezkis) engedelmeskednnek, ugyanis ppen elg van a rovsukon. A felsorolt bnk a szociletika, az emberi egyttls, a trsadalmi igazsgossg terletre esnek. A prfta korholja a gazdagokat, akik harcsols, hazugsg s csals tjn szerzik gazdagsgukat (12. v.), azokat, akik nem egyenes ton szerzett kincseket halmoznak fel hzaikban, a kereskedelem vmszedit, akik gy tesznek szert tisztessgtelen haszonra, hogy a legprimitvebb mdon becsapjk vsrlikat: hamis mrleget, mrtkegysget s slyokat hasznlnak. Ezek az llapotok termszetesen fleg a szegny kisembereket sjtjk s teszik mg szegnyebb (10–11. v.).
A szvegbl arra lehet kvetkeztetni, hogy rszleges bntetsen mr tesett a np, de ez nem volt elg megjavulsukhoz, Ezrt most Isten a bntets (valszn hbors) folytatst helyezi kiltsba. Elpusztul a csalssal szerzett vagyon, nem lesz md jat gyjteni, semmin sem lesz lds, mg az egybknt termszetes eredmnnyel jr termelsi folyamatok is visszjukra fordulnak s minden fradozs hibaval (13–15. v.). Ez a bntetse az istentelensgnek, szvetsgtrsnek, az erszakos hatalmaskodsnak, amely a np lett nem elszr jellemzi (v. az szaki orszgrszben khb kort 1Kir 16:31k.; 18:11; 22:27).
Mik. VII. RSZ
A hetedik fejezet kt rszre oszlik. Az els (1–7. v.) a vgskig megromlott llapotokat brzolja s nagyon jl illik a mikesi vagy kortrsi vilgba (esetleg Manass idejbe). A msodik (8–20. v.) fogsg utni (Jeruzslem lerombolva, a np sztszrdva, v. 11–12. v.) dvgret, tbb mfaj (bosszdal, prfcia, zsoltr s ima) tvzete, amely ebben a formjban liturgikus clokat szolglhatott. A knyvn bell az a funkcija, hogy az tletet hirdet prfcik utn a befejezs gretet hordozzon s biztatst jelentsen.
Mik. 7,1–7. Teljes romlottsg.
Egy kp vezeti be a prfcit: a prfta gy keresi Izrel letben az rtkeket, mint szret utni tallzskor keresik a gymlcst, de annyit sem tall (1. v.). Elhagyva a kpet, a np kztt uralkod megromlott erklcsi llapotokat festi le a prfcia. Nincs hsges, megbzhat s egyenes ember. Ember az embernek nem segtje s trsa, hanem ellensge, gyilkosa (2. v.). Egyedl a gonoszsgot csinljk „jl”. A vezetk jogtalan spot hznak, a br egyenesen elvrja a megvesztegetst s a korrupci lgkrben termszetes, hogy a gazdag, nagyhatalm, befolysos ember msok rovsra megvalsthatja rdekeit, mert a kzrdek rovsra sszejtszik az illetkesekkel, hogy kielgthesse vagyonszerzsi harcsolsi vgyait a msok, kisemberek krra (3. v.). Az ltalnos erklcsi hitvnysg s romlottsg szksgszeren bntetst von maga utn, ami az rllkon kezddik, mikor sszeomlik a korrupcis szvevny s beksznt a zrzavar (4. v.). A bnk magukban hordjk a bntets csrit: ltalnos emberi, erklcsi hitvnysg, a megbzhatsg hinya, a leplezetlen s gtlstalan nzs csak fokozza a nehz helyzet slyt. Nem lehet hinni a bartnak, bizalmasnak. nem lehet hozzjuk fordulni, mert cserben hagy mindenki mindenkit, mint ahogyan eddig is mindenki mindenki ellen lt. A legbizalmasabb s legbenssgesebb emberi kapcsolatokra sem lehet pteni, mert itt is az ruls fenyeget. A csald legklnbzbb viszonylatai sem mentesek az emberi kapcsolatok teljes megromlstl: a csaldbl kiveszett a bke, a csaldtagok egyms ellensgei, s egymsra tmadnak. Ez a kp klnsen alkalmas volt a vgpusztuls rzst tmasztani a keleti emberben. Keleten a csaldi ktelk szentsge s rendje az let alapja volt (5–6. v.). A kiltstalan helyzetet bemutat rszletet, amely az ember bnrl szl, az rra figyel remnysg szava zrja (7. v.).
Mik. 7,8–20. A bnbocsnat remnysge.
A szakaszt tekintik kt zsoltr-rszletnek, hrom mfaj (8–10. v. bosszdal; 11–13. v. prfcia s 14–20. v. ima bnbocsnatrt) keverknek, s ngy rszbl ll prftai liturginak (a 14–17. v. s 18–20. v. klnvlasztsval).
Az els egysg a kzelebbrl meg nem nevezett krrvend ellensggel perel; gondolhatunk a hditra vagy valamelyik szomszdos npre. A bnbnaton s az tlet tisztit hatsn tl ltja a hit remnysge, hogy a bntets nem jelent vgs elvettetst vagy megsemmistst. Clja a megtisztts, s meghatrozott ideig tart. Az r, aki az tletet adta, elhozza a szabadulst is (8–10. v.).
A szabadulssal j kezdet vlik lehetv, noha a np bnei miatt bekvetkezett tlet nyomn az orszg mg puszta, a falakat (Jeruzslemben s a vrosokban) leromboltk, de a fogsgban sztszrtak (szakrl s dlrl egyarnt) megindulnak haza (11–13. v.).
Az j kezdethez s a j folytatshoz Isten vezetsre, segtsgre van szksg, azrt kell knyrgni, hogy mint a honfoglalskor, most is ajndkozza meg npt az gret fldjvel, amelyet az tlet ideje alatt elvett tle. Isten ldsa, vezetse visszaszerzi npnek azt a megbecslst s elismerst a npek kztt, melyet bnei s bntetse miatt elvesztett (14–17. v.).
A liturgikus imdsg – s az egsz knyv – himnikus emelkedettsggel magasztalja s dcsri Istent, akihez nincs hasonl. Hsges szvetsgestrs, aki nem szegi meg eskjt, igazsgosan jr el, de mikzben igazsgot tesz, irgalmas is, nem haragszik rkk, nem veti el vgrvnyesen bns npt, hanem megbocst, visszatr hozz. A bnt nem tri, megbnteti a hitszegst, a szvetsgi htlensget, de npt nem semmisti meg, hanem a bnt, s megszabadtja, megtiszttja a bns npet vtkeitl. Ezek utn pedig tl tud lpni hatalmval s irgalmval a trtnteken s j kezdet lehetsgt adja vlasztottai maradknak (18–20. v.)
|