JNS prfta knyve Bevez. 01 - 04 Dr. Tth Klmn professzor
JNS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Tth Klmn professzor
Bevezets
A knyv tartalma s jellege.
Jns knyve abban klnbzik a tbbi prftai knyvtl, hogy nem prftai beszdek gyjtemnye, hanem legends elbeszls a prftrl. Direkt kijelents a prfta szjbl csupn egyetlen mondat a 3:4-ben: „Mg negyven nap, s elpusztul Ninive!”.
Jns azt a parancsot kapta az rtl, hogy menjen az Asszr Birodalom fvrosba, Ninivbe, s ott hirdesse az Istentl kapott igt. Jns azonban engedetlen volt, s hajra szllva pp az ellenkez irnyba akart menni. A tengeren azonban nagy vihar tmadt, s miutn kiderlt, hogy Isten Jnsra haragszik, azrt van a vihar, a hajsok kidobjk a hajrl a tengerbe (1. r.). A tengerbe dobott Jnst egy nagy hal lenyeli, majd hrom nap mltn kiveti magbl; ennek az elbeszlsnek a keretbe van beillesztve a klti formban rt Jns imja (2. r.). Az jra elhangz isteni parancsnak engedve, Jns elmegy Ninivbe, s ott meghirdeti az tletet. Ninive lakossga azonban bnbnatot tart, s Isten ezt ltva felfggeszti az tlet vgrehajtst (3. r.). Jns emiatt elkeseredik: szvesebben ltta volna a gyllt asszrok pusztulst. Isten azonban egy termszeti pldn keresztl megrteti vele, hogy a pognyoknak sem akarja a vesztt, hanem inkbb azt, hogy megtrjenek s ljenek (4. r.).
Jns teht – ms prftktl eltren – misszii feladatot kapott. Kldetse szerint abba az Asszriba kellett mennie, amely kegyetlen hbori sorn leigzott sok orszgot, kztk 722-ben Izrelt is. Nhum prfta knyve mutatja, hogy milyen izz gyllettel nztek a kis npek Asszrira s fvrosra, Ninivre, amely kirdemelte a „vront vros” nevet (Nh 3:1). Jns magatartsa ilyenformn rthet. Tpusa annak az Izrelnek is, amely kivlasztottsga tudatban is azt vrta, hogy Isten igazsgttele elpuszttja a gyilkos indulat pogny npeket. A knyv elbeszlse azonban szembeszll ezzel az indulattal. Egyfell a pognyokat gy mutatja be, mint akik esetenknt istenflbbek az izrelita prftnl: a hajsok pl. a viharban a maguk mdjn imdkoznak s megprblnak az utols percig embersgesek maradni, a niniveiek pedig megtrnek. Msfell Isten valsgos prbeszdet folytat Jnssal, hogy legyzze a maga igazhoz ragaszkod, szkkebl vallsi elfogultsgt.
A knyv magyarzati mdjai.
Jns knyve egyfajta prftai legenda, melynek vannak egyenesen mess rszletei. Ilyen pl. a „nagy hal” gyomrba kerls, tovbb a 4. r.-ben a hirtelen felnv s ppoly hirtelen elszrad bokor kpe. Ezekkel kapcsolatban van olyan vallstrtneti sznezet magyarzat, mely szerint az elbeszls az egsz kori Keleten elterjedt n. „meghal s jra feltmad istenek” mtoszkrbl rtend meg. Ilyen volt a Fncia – Knan terletn jl ismert Baal – Ant mtoszkr, tvolabbi terleten pedig a babiloni Tammz (grg vltozatban Adonisz) mtosz. Ez az istenalak meghal, s az alvilgba kerl. Felesge (Istr) keservesen elsiratja, majd visszaknyrgi a fldre. Ezek az elbeszlsek a termszet szezonlis elhalst, majd jraledst fejezik ki a mitolgia nyelvn. Ilyen rtelmezsben Jnsnak a hal gyomrban tartzkodsa, majd ismt napvilgra kerlse is ennek a meghalsnak illetve jjledsnek a szimbolikus kifejezse volna. A niniveiek gyszol, sr bnbnatt (3:5–8) pedig a halott Tammz szertartsos elsiratsval vonjk prhuzamba (v. Ez 8:14). Vgl szoks volt n. Adonisz-kerteknek a plntlsa: cserpednyekbe, vkony fldrtegbe gyorsan nv, de hamar elszrad nvnyeket ltettek, amelyek gy a „fiatalon meghal” istenalakra emlkeztettek. Ez utbbi kpezn a 4. r.-ben szerepl „csodabokor” gondolati httert. – Mint minden mitologikus magyarzat, ez is sznes kpet fest elnk, csupn Jns trtnetnek tartalmval, a prfta ninivei kldetsvel, a knyv lelki-erklcsi motvumaival nincs semmi sszefggse.
Tipologikus jelleg jelkpes magyarzat az, amely Jnst a szenved, de megszabadulsra vr Izrel megszemlyestjnek tartja: Izrel szenved ellensgeitl, ezt jelkpezi a viharz tenger, a „nagy hal”; elnyomatsa azonban csak „hrom napig” tart – lvn ez az ideig-rig tart szenveds kifejezse (v. Hs 6:2). Ez sem ll azonban sszhangban a knyv alapgondolatval, a prfta misszii kldetsvel, Istennek a pognyokra is kiterjed szeretetvel. – Ms vonatkozsban olvasunk az jszvetsgben tipologikus (krisztologikus) utalst Jns knyve egyes mozzanataira (ld. 2:1 s 3:5–10-nl), ezek azonban az egsz knyv alapgondolatt nem rintik.
A knyv igazi rtelmt a mr emltett tant szndk adja meg. Mr rgebben is voltak az SZ-nek olyan elrsai, amelyek megtiltottk (a honfoglal) Izrelnek azt, hogy sszekeveredjen ms npekkel, minthogy ez veszlyeztette a faji s vallsi tisztasgot (Ex 34:15–16; Deut 7:3). Klnsen slyos helyzet llt el, amikor a fogsg idejn az otthon maradottak egy rsze vegyes hzassgok rvn keveredett a kzjk teleptett idegenekkel (olv. 2Kir 17:24k.). Ez ellen lpett fel a Kr. e. 400-as vek msodik felben Ezsdrs pap s rstud, s kvetette az idegen hzastrsaktl val elvlst (Ezsd 10:10k.), ami viszont nem trtnt fjdalom, st ellenkezs nlkl. Ez utbbi vlthatta ki Jns knyvnek a megrst. Ebben lesen hangslyozdik, hogy Isten nem veti el a pognyokat sem, Izrel viszont misszii felelssggel tartozik irntuk.
A knyv keletkezsnek kora.
Ezsdrs nevnek s vallsi intzkedseinek emltse a babiloni fogsg utni idre utal. Jns knyvnek a nyelve, szhasznlata valban a ksei kor jellegzetessgeit mutatja. De a ksei keletkezsre utal tbb ms jelensg is. Igaz, hogy egy Jns prfta, az Amittaj fia emltve van 2Kir 14:25-ben. II. Jerobom izreli kirly uralkodsa idejn (786–746) lt s mondott dvprfcit, az szaki orszg utols fnykorban, kortrsa lehetett msz s Hses prftknak. mde akkor mg Ninive nem volt Asszria fvrosa, majd csak a szzad vgn lett az. Radsul Jn 3:3 gy beszl Ninivrl, mint amely nagy vros „volt”; a knyv keletkezse idejn mr nem volt jelentsge ppgy, mint az asszr npnek s birodalomnak sem, amely a 600-as vek vgn sszeomlott. – A knyvben jelentkez misszii gondolat, a „pognyok vilgossgv ltel” programja Deutero-zsais ta kerlt az SZ gondolatvilgba (zs 42:4; 49:6). Mindez arra mutat, hogy e knyv Ezsdrs kora utn, a Kr. e. 400-as vek vgn keletkezhetett. rja ismeretlen. Jzus Sirk knyve (49:10) emlti, hogy a 2. sz.-ban ltalnosan ismert lehetett.
Irodalom.
Robinson, Th. H., 19542 (Handbuch zum AT), Weiser. A., 19593 (ATD), Wolff H. W., 1961 (Biblischer Komm.), Wade, G. W., 1925 (Westminster Commentaries), Aalders, G. Ch., 1958 (Comm. op het Oude Test.).
Jn. I. RSZ
Jn. 1,1–3. Jns kldetse s engedetlensge.
A „szlt az r igje Jnshoz” mondat, minden elzetes bevezets nlkl, azonnal az esemnyek sodrba lltja az olvast. A formula gyakori az egyes prfcik ln (2Sm 7:4; 1Kir 12:22; Jer 2:1 stb.), s br a hber kifejezs bet szerint lefordthatatlan, rzkelteti, hogy valami trtnik a prftval: Isten megszltja, s knyszerti kijelentsnek a hirdetsre. Jeremis nvallomsa rulja el, hogy hiba az ellenkezs, nem lehet kitrni e knyszer ell (Jer 20:9). Pedig Jns prfta (szemlyhez olv. Bevezets 3.) ezt akarta: elszkni a kldets ell.
Az r parancsbl az asszr fvrosba, Ninivbe kellett volna mennie. Ninivt a „nagy vros” jelz mltn megillette mind politikai rangjra, mind terjedelmre (v. 3:3) nzve. A Tigris foly bal partjn fekdt, palotk, templomok kestettk, itt volt Assurbanipal kirly hres knyvtra is. Fnykort az asszr birodalom legnagyobb terjeszkedse idejn lte (Kr. e. 8. sz.), ez azonban „fnyt” csak a hdt np szmra jelentett. A leigzott orszgok npei gyllettel gondoltak r, mert a hdt hbork rengeteg szenvedst hoztak rjuk. Maguk az egykor asszr feliratok szadista dicsekvssel rjk le az asszr seregek embertelen kegyetlenkedseit. Nem csoda, ha a 2. v. „gbekiltnak” mondja Ninive bneit. Persze „Ninive” egyttal az egsz Asszr Birodalom s np megszemlyestje is (pp ezrt a knyv rjnak mellkes az, hogy a 2Kir 14:25-ben emltett Jns prfta idejben Ninive mg nem volt fvros). Ninive Kr. e. 612-ben elpusztult, romjait a hossz szzadok alatt a homok gy eltemette, hogy az utkor mg a helyt is elfelejtette; csak a mlt szzad kzepn trtk fel. rdekes azonban, hogy a sokfle hagyomnyt megrz, ott l arab lakossg a romvrost takar egyik dombot Nebi-Junus = „Jns prfta” nven tartotta szmon.
Jns azonban engedetlen volt, meneklni akart kldetse ell. Taln a mrtrsorstl flt, mely az idegen np kzt vrhatott r tlethirdetse miatt, vagy ppen attl tartott, hogy prftlsnak pozitv eredmnye lesz: a niniveiek megtrnek, Isten tlete elmarad, pedig szvesebben ltta volna a gyllt idegen np pusztulst. – Jf (az SZ-ben Joppe, mai nevn Jaffa) a legfontosabb palesztinai kikt volt a Fldkzi-tenger partjn. Innen akart Jns Tarsisba hajzni. Ez utbbi a mai Spanyolorszg partjnl lev Tartessus nev fnciai kolnia lehetett. (Tarsis hajinak nevezi az SZ a nagy tengerjr hajkat, pl. 1Kir 10:22; zs 2:16). Jns teht – akkori fogalmak szerint – gyszlvn „a vilg vgre” akart meneklni, de mindenesetre ellenkez irnyba, mint ahov kldetse szlt.
Jn. 1,4–16. Jns bnhdse.
A 4. v.-ben elfordul tl ige (hif. htl formban) az 1. rsznek szinte a motvumszava, klnbz jelentsrnyalatokkal (az 5. v.-ben a hajrakomnyt dobjk a tengerbe, a 12. s 15. v.-ek Jnsnak a tengerbe dobsrl szlnak). Itt Isten valsggal „odadob” egy nagy vihart a tengerre, hogy tjt llja a Jnst viv hajnak. A vers vge pontosan lefordtva azt jelenti, hogy mr szmolni kellett a hajtrssel. Az 5–6. v. jellemzsbl lthat, hogy ki hogyan viselkedett a veszlyhelyzetben. A – valsznleg fnciai – hajsok rmlten kiltoztk isteneik nevt, mindegyik a maga „vdszentjt” hvta segtsgl. De dolgozott bennk az letsztn tudatos munkja is: a haj rakomnyt a tengerbe szrtk, hogy cskkentsk az elsllyeds veszlyt. Jns, az r prftja pedig rvlt mly lomba merlt (hasonl a kifejezs a Gen 2:21; 15:12-ben olvashat fnvhez) a hajfenken. A hajskapitnynak, egy pogny embernek kellett az r prftjt felrzni s biztatni arra, hogy imdkozzk.
Pogny, tbbistenhv emberekrl lvn sz, rthet a hajsoknak az a gondolata, hogy valamelyikknek az istene haragszik, az tmasztotta a vihart. Az a gondolatuk tmadt, hogy sorsvets tjn dertik ki; melyikk a vtkes, kinek az istent kell kiengesztelni. (A kockval val sorsvets hasonl bibliai pldja Jzs 7:16k.; 1Sm 14:40–42.) gy derlt ki, hogy Jns a vtkes (7. v.), aki nem is tagadta, hogy az r akaratnak szeglt ellene s kldetse ell menekl. Bemutatkozshoz hozztartozik nemcsak az, hogy „hber” (az SZ tbbnyire akkor hasznlja e szt, amikor idegenekkel val prbeszdben esik sz zsidkrl, pl. Gen 40:15; Ex 5:3 stb.), hanem Istennek a megnevezse is. Jns az r (Jahve) neve mell odateszi azt is, hogy „a menny Istene”, a vilg teremtje (9. v.). Az kori emberek nyelvn ez a „summus Deus”, a legfbb Isten megnevezse volt, s az SZben klnsen a perzsa kor irataiban tallhat meg, pl. Ezsd 1:2; Neh 1:4 stb. – Jns nemcsak a bnt vllalja, hanem a bnhdst is. Maga kri, hogy dobjk a tengerbe, mintegy engesztel ldozatknt. Ezzel aztn maga is pontot tenne tvesztett lete vgre.
Szimpatikus vons a hajsok jellemben az, hogy mg egyszer megprblnak minden tlk telhett, hogy a hajt csendesebb vizekre tereljk, de erlkdsk hasztalan volt. A bajtrsi rzsen kvl azrt volt bennk nmi flelem is: htha nem jl ismertk fel a helyzetet, s rtatlan letet oltanak ki, aminek a bntetse majd rjuk hrul (13–14. v.). Vgl hangos fohszkodsok kzt („te akartad, Uram!”) bedobtk Jnst a hborg tengerbe, s az eredmnye csakugyan az lett, hogy Isten haragja s a vihar lecsendesedett. A hajsok maguk is megdbbentek annak az isteni hatalomnak a lttn, amelynek mind a szl, mind a tenger enged (Mt 8:27). Most mr nem a vihartl, hanem az isteni hatalom jelenlttl fltek (16. v.), s ezt az „istenflelmet” a maguk mdjn ldozattal s fogadalomttellel tanstottk. Az utbbiban valamilyen vallsi ktelezettsget vllaltak (v. Gen 28:20–22; Br 11:30–31), vagy adomnyt grtek egy nehz vllalkozs sikere esetre. Itt az istenflelem gy vlt tevleges istentisztelett.
Jn. II. RSZ
Jn. 2,1–2. Jns a hal gyomrban.
Istennek azonban nem Jns halla kellett, hanem az lete. „Kirendelte” a mdjt annak is, hogy kimentse Jnst a hullmsrbl. Itt is egy jellegzetes hber motvumsz ll: a mnh ige (pilben) azt jelenti, hogy „kioszt, rendelkezik” (a 4:6–8 szerint egy bokrot, egy frget, majd forr szelet „rendel” az r). Itt kvetkezik a trtnet egyik mess motvuma: egy „nagy hal” lenyeli Jnst, s a hal belsejben marad „hrom nap s hrom jjel”. A hihetetlen trtnet prhuzamaknt legends trtneteket szoktak emlteni (Arion, Herakles). De nem rdemes azon gondolkozni, hogy ezekbl mertett-e a szentr, vagy hogy milyen fajta halrl lehet sz (majd csak Mt 12:40 nevezi ktos-nak), s egyltaln lve lehetett-e maradni hrom napig a hal gyomrban, mg akkor is, ha ez nem hromszor 24 rt jelent (v. az emltett Mt 12:40 prhuzamt Jzus eltemetett llapotra vonatkozan). Legfeljebb a klti kpzeler tudja megjelenteni ezt az llapotot (Babits: Jns knyve). Ehelytt a bibliai elbeszls clja annak az rzkeltetse, hogy a „cethalakkal is jtszadozni tud” Isten (Zsolt 104:26) brmilyen eszkzt fel tud hasznlni akarata rvnyestsre. – s termszetesen nem elhanyagoland gondolat, hogy Jns trtnetnek ez az epizdja Jzus tipologikus hivatkozsban az hallnak s eltemetsnek a pldzja.
Jn. 2,3–10. Jns imja.
Jnsnak a hal belsejben mondott imja tartalma szerint mr a megszabadulsrt val hlaads („meghallottad hangomat”, „kiemelted letemet a srbl”, „hlaneket zengve ldozok”). Annak az embernek az neke, aki mr a hall torkban rezte magt, a tenger rvnyl mlybe sllyedt, m hallos veszedelmbl visszahvta az letbe Isten. Hasonl motvumokat tartalmaz hlanekek a zsoltrok kzt is elfordulnak (42:8; 69:15–16; 88:8). A knyv szerkesztje ezt az nll hlazsoltrt jnak ltta betagolni a hal gyomrba kerls s az abbl val szabaduls kz.
Az nek egybknt teljesen megfelel az n. egyni hlazsoltrok formai felptsnek. Rszletei a kvetkezk: bizonysgttel arrl, hogy Isten meghallgatja az imdsgot (3. v.), a killott szenvedsek rszletezse (4–7a. v.), Isten szabadt tettnek elmondsa (7b–8. v.), hitvalls s fogadalomttel, doxolgia (9–10. v.). Az nek nagyobb rsze tlzsokig fokozd kpekben vzolja a hallos veszedelmet, hogy annl inkbb a szabadt Isten legyen a hla s dicssg.
Jns helyzethez a 4. s 6. v. tartalma hasonlt leginkbb. A tengerr s a hullmok, az rvnyl vz s a mlysgbe lehz hnr elnk vettik azt a pillanatot, amikor a hajsok a tengerbe dobjk a prftt. m a hasznlt kifejezsek mgtt, amilyen a tenger (jammm, a tbbes szm fokoz rtelm), a mlysg (4. v.: meclh, 6. v. tehm), ott rezhet a kaotikus ellensg, az letet elnyelni akar nagy veszedelem kpe. Az idegenszer szkpek kzt legnehezebb a 7. v. els fele, sz szerint: „A hegyek tvig (lbig) szlltam le, a fld reteszei rm (zrultak) rkre”. Az kori vilgkp tkrzdik itt, mely szerint „ott fenn” van az gboltozat, „itt lenn” van a fldkereksg, alatta pedig a nagy „mlysget” (Gen 1:2) kitlt cen. Abba nylnak le egsz „a tenger fenekig” a hegyek alapjai, mint valami oszlopok, amelyek a szrazfldet tartjk; mg lejjebb pedig ott van a „Sel”, a holtak hazja. Ez az alvilg le van zrva, mint valami brtn, ahonnan nincs visszatrs. – A hall gondolatai kzben az lettl bcsz emberben felcsillan a legdrgbb emlk, a templom (5. s 8. v.). A legfjbb rzs, hogy a hallban az ember el lesz zrva Istentl (v. Zsolt 6:5; 30:8–10). mde „a hallnak s az elmlsnak helye is az r eltt van” (Pld 15:11), a hall rvn ll ember imdsga is eljut hozz. Hasonl kpes beszd szerint „az r megl, s megelevent, srba visz, s felhoz onnt” (1Sm 2:6). let s hall fltt egyarnt hatalma van. A „templom” pedig, amely fldi lakhelynek kszlt (1Kir 8:13), illetve a vele val tallkozs helynek, jelkpezi mennyei lakhelyt, ahonnan lt s hall mindent. – A hlaimdsg hitvallssal (a pogny blvnyok elutastsval) s magasztalssal vgzdik (9–10. v.). Jns imjnak a vgn ugyangy az ldozat s a fogadalom jelenik meg, amelyrl olvastunk a hajsoknl (1:16), csak az ldozata: az ajkak hlaneke, Isten dicstse (Hs 14:3).
A fejezet zrverse visszatr az elbeszls przai fonalhoz. Nem rszletezi, hogy mi minden mehetett mg vgbe. A klt szp szavai gy foglaljk ssze: „A hal Jnsnak fjt, Jns a halnak”. Egyszeren csak az utols mozzanatot olvassuk: a hal kidobta magbl Jnst valahol a part kzelben.
Jn. III. RSZ
Jn. 3,1–4. Jns Ninivben.
A megmeneklt Jnshoz lenygz kvetkezetessggel hangzik el szrl szra ugyanaz a parancs, amelyet elszr nem akart teljesteni. Miutn megtanulta, hogy Isten akarata ellen nem tehet semmit, engedelmesen elmegy az asszr fvrosba. Ninive jelzje ismt a „nagy vros”, de a nagysg rzkeltetst fokozza itt a l’lhim jelz, aminek a jelentse itt az, hogy emberflttien nagy, mg Isten szemben is nagy. A sz elejn ll prepozci llhat birtokos rtelemben is, ami meg azt fejezi ki, hogy Isten volt ez a nagy vros, a magnak tudta a benne lak npet, mg ha pognyok voltak is, ezrt kldtt hozzjuk prftt (v. 4:11). – A vros nagysgt szemllteti a kiterjedse: hromnapi jrs, ami valsznleg gy rtend, hogy hrom nap kellett a bejrshoz. Nemcsak a kzpont, a palotk vrosa rtend teht ez alatt, hanem a klvrosok is, mai szhaszlat szerint a „Nagy-Ninive”.
A 4. v.-ben olvashat vgre a prftai hirdets tartalma: Negyven nap mlva elpusztul Ninive! Az trtnik itt, amit msz prfta gy fogalmazott meg, hogy nem kvetkezik be addig egy vros pusztulsa, mg az r ki nem jelenti tletes szndkt a prftknak – s rajtuk keresztl a fenyegetett lakossgnak (m 3:6–7). A „negyven nap” (nmelykor v) kerek szm, a Bibliban jelkpes szmknt csaps, bjt, pusztai tartzkods idtartamnak a jellje (pl. Gen 7:4.12; Ex 24:18; Num 14:33; Mt 4:2 stb.). Benne van azonban a vrakozsi id is: kiderl ezalatt, hogy mit fog tenni az tlettel fenyegetett vros npe.
Jn. 3,5–10. Ninive bnbnata.
Amire Ninive pogny npnl alig lehetett szmtani, az elbeszls szerint mgis bekvetkezett: a vros laki elhittk, hogy csakugyan Isten zenete szl hozzjuk Jnson keresztl, s ez a hit bnbnatra, st letk megjobbtsra indtotta ket. A „Jns jelvel” kapcsolatban erre is hivatkozik Jzus, amikor sszehasonltja Ninive lakinak magatartst a Jzus igit befogadni nem akar vrosokval (Mt 12:41; Lk 11:32). A bnbnatot olyan klssgek jelkpeztk, mint a bjtls, a darcruhba ltzs: az nmegtagadsnak, a test fegyelmezsnek a kifejezi ezek, amelyeknek persze akkor van rtke, ha a llek megszomorodst fejezik ki (zs 58:5k.).
Ninive bnbnatnak egyik fontos vonsa az, hogy a vros egsz kzssge osztozik benne, a kirly s alattvali egyarnt magukra veszik annak ktelezst. St mg az llatokra is kiterjesztettk a bjtt (azok is Isten ltkrbe tartoztak, v. a 4:11 utols mondatt). – A bnbn emberekben persze ott lt a remnysg, hogy „taln” elfordul rluk Isten haragja. A „ki tudja?” krds, a „taln” remnysge azt juttatja kifejezsre, hogy a bnbnat nem mechanikusan vonja maga utn Isten megkegyelmezst. A kegyelem Isten ajndka, amelyre remnysggel lehet vrni. (A Vizsolyi Biblia lapszli jegyzete szerint: „ezt nem ktelkedsbl mondja a kirly, hanem magban tusakodik, meggondolvn a prftnak szavt s az bnknek nagy voltt”.)
Isten csakugyan kegyelmet gyakorolt, „megbnta”, hogy el akarta puszttani Ninivt. Szinte Istenhez nem illnek tnik az, hogy megbnhat valamit. Pedig ha megkegyelmezse „kvetkezetlennek” ltszik is, az azrt van, mert vgl is azt akarja, hogy a bns megtrjen s ljen (Ez 18:23.32). Nem szksges, nem is tudjuk megmondani, hogy mikor volt Ninive (vagy Asszria) trtnete sorn olyan esemny, pl. vallsi reform, melyet a lertakkal kapcsolatba hozhatnnk. A bibliai lers pldartk: megtrtnhet, hogy a lenzett pognyok fogkonyabbak az ige megrtsre, mint a „szletett” vallsosak. Isten pedig elfogadja a llek szerinti bnbnatot s megtr szndkot. Ez a „kzeledjetek Istenhez, s Isten is kzeledni fog hozztok” (Jak 4:8) valsga.
Jn. IV. RSZ
Jn. 4,1–4. Jns vitja Istennel.
Furcsa dolog, de Jns kldetsnek e nem vrt eredmnye, Ninive lakinak megtrse, rosszul esett a prftnak. komolyan gondolta s vrta, hogy az gre kilt bnkkel terhelt vrost (1:2) Isten haragja eltrli a fld sznrl. Hamis lelkiismereti krdst csinlt abbl, hogy az Isten megbzsbl kihirdetett tlet nem kvetkezett be, Isten nem igazolta prftjt. Kpes volt perbe szllni Istennel amiatt, hogy az kegyelme nagyobb, mint az igazsga. Oktalan panaszbl kiderl, hogy els zben is azrt trt ki megbzatsa ell, mert pp ettl a fordulattl tartott. Panassz vlik ajkn az egybknt oly fontos s sokszor elhangz szvetsgi evanglium, hogy Isten irgalmas s hossztr (sokra haragszik meg), mg a tervbe vett rosszat, az tletes szndkot is kpes megbnni (v. 3:10), s tud inkbb kegyelmet gyakorolni (ld. Ex 34:6; Neh 9:17; Zsolt 103:8; Jel 2:13 stb.). Valsgos letunalom fogta el Jnst, ami olyankor szokott bekvetkezni, amikor az ember beleli magt ddelgetett (sokszor nz) gondolataiba, aztn azt ltja, hogy Isten msknt rendelkezik s cselekszik. – Ettl kezdve a trtnet Isten s Jns prbeszdv vltozik, hogy megtantson a „msknt gondolkod” Isten gondolatainak s tetteinek megrtsre.
Jn. 4,5–11. A „csodabokor” pldzata.
A bosszs prfta letelepedett a vroson kvl egy gallyakbl sszetkolt kunyh alatt. benne is lt egy „ki tudja?” gondolat (3:9), csak ez ms volt, mint a niniveiek. Titokban mg mindig remlte, hogy „taln” mgis bekvetkezik Ninive pusztulsa, s ezt a ltvnyt szerette volna megrni. Ekkor kvetkezik egy jabb messnek tn epizd: Jns kunyhja mellett sarjadt egy gyorsan nv bokor, s sztterl levlzetvel igen j rnykot adott a tz nap ellen, aminek Jns nagyon megrlt. (Ilyen gyorsan vltozik az ember hangulata: elbb mg halni kszl vilgfjdalom, majd meg egy kis hst rnyk rvn gyors vigasztalds.) – A 6. v.-ben a hber qqjn sz, amelyet a Vulgata s Luther nyomn „tk”-nek szoktak fordtani, eredetileg ricinusbokrot jelent, amely valban gyorsan fejldik (ha nem is szksges a 10. v.-ben lev „egy jjel” kifejezst bet szerint rtelmezni, lvn a kifejezs annl ltalnosabb jelents). Maga a pontos nvnytani meghatrozs sem igazn lnyeges, jabb fordtsok egyszeren csak „egy bokor”-nak, vagy ppen „csodabokornak” nevezik, hiszen Isten csods tettrl s az azt kvet tanulsg megrtsrl van sz. Egy napon ugyanis egy freg – amelyet Isten „rendelt oda” – megszrja a bokor gykert, gyhogy az elszrad, s az rnykban alv Jns knz fejfjsra bred. Szp a hber szvegben a sok szsszecsengs. Isten gy rendelkezett (vajeman), hogy egy bokor njn, aztn gy rendelkezett, hogy egy freg megszrja a bokrot, s vgl gy rendelkezett, hogy tikkaszt keleti szl tmadjon. Ezenkvl ugyanaz a hber sz (vattak) szerepel, amikor a freg megszrja a bokrot, s amikor Jns napszrst kap (7–8. v.). – Az emberi reakci pedig megint ugyanaz, mint az elbb (3. v.): Jns vgkpp elkeseredve az let helyett inkbb mr a hallt vlasztan – ha lehetne.
Mindezek hozztartoztak Isten pedaggijhoz. Mert a most kvetkez prbeszdben bontakozik ki igazn a bibliai knyv tantsa. Isten felteszi Jnsnak ugyanazt a krdst, amelyet feladott mr korbban is (4. v.): Vajon jogos-e a prfta haragja, „mltn haragszik-e”? Jns termszetesen dacos igennel felel. Szerinte neki minden oka megvan a haragra. A lelki bosszsg utn, hogy Isten t „meghazudtolta”, mert nem vitte vghez azt, aminek a hirdetst pedig rbzta, most mg a testi baj is gytri, hiszen a hsg miatt az juls krnykezte. Isten azonban nem gy rtette a krdst. Nem arrl van sz, hogy Jnsnak van-e oka a haragra, hanem hogy van-e joga hozz. Hiszen az rnykot ad bokor nem az v volt, nem fradt rte. Legfeljebb arrl van sz, hogy sajnlja, mert rtkes volt, hiszen rnykot tartott. Ehhez kapcsoldik az igazi tanulsg: Mg egy bokrot is lehet sajnlni, mert az is rtk. Ht akkor Isten hogyne sajnln Ninive sok ezer lakjt, akik viszont az vi, az teremtmnyei, csupn bneik miatt megromlottak, tletet rdemelnnek. – A 11. v. szhasznlata szerint 120 000 olyan ember l ott, akik nem tudnak klnbsget tenni a jobb s a bal kezk kztt. A magyarzk tbbnyire gy rtelmezik ezt, hogy ennyi (rtatlan) gyermek van ott, akik mg olyan kicsik, hogy a jobb s a bal kezket sem tudjk egymstl megklnbztetni. Ezeknek is meg kellene halniuk a vtkes felnttek miatt – az llatokrl nem is beszlve (Isten az embernek s llatnak egyarnt gondviselje: Jb 38:41; Zsolt 36:7; 104:14). Ebbl lehetne a vros egsz lakossgnak a szmra kvetkeztetni (5–600 000). Krds, hogy valban ez-e a mondat rtelme. A tizenktszer tzezer jelkpes kerekszm, s valsznleg jelkpes rtelm a jobb s bal kz emltse is. Ninive laki egyszeren nem tudtak klnbsget tenni a j s a rossz kztt, nem reztk a bnnek bn voltt s azt, hogy tlet fenyegeti ket emiatt. Ezrt volt szksg a figyelmeztetsre.
Amikor teht Jnst rendreutastja Isten, hogy nincs joga bosszankodni egy bokor miatt, mert nem az v annak az lete, ugyanakkor rendreutastja a tekintetben is, hogy nincs joga bosszankodni, ha Ninive kegyelmet kapott, mert nem az v a vros. Istennek van joga haragudni a bn miatt, s rlni a megtrs lttn. Jnst – s rajta keresztl a knyv olvasit is – arra tantja Isten, hogy mindnyjan az teremtmnyei s gyermekei vagyunk, akiket szeret, flt s sajnl. Az szemvel lt flt szeretettel kell nznnk ms emberekre, mg a pognyokra is. Minket felhasznl az igehirdets megtrsre hv szolglatban, de az dvssgads vagy krhoztats jogt nem ruhzza rnk.
Ez volt az a lecke, amelyet Jns knyve feladott Ezsdrs kora szkkebl, nacionalista vallsossg hvinek. A lecke azta is idszer, valahnyszor krdsess tesszk, hogy igazsgos-e Isten, amikor tlet helyett kegyelmet ajndkoz. Jzusnak is nemegyszer kellett pldzatokon t is nevelni tbb szeretetre. A tkozl fi btyjt, a „j fit”, korholnia kellett az Atynak, mert nem tudott rlni ccse hazatrsn. A szlmunksokat rendre kellett utastani, mert mltatlan elbnsnak tartottk, hogy a rgebben munklkodk is „csak” annyi brt (a kialkudott jutalmat) kaptak, mint a ksbb munkhoz jutottak: „Nem szabad-e azt tennem a javaimmal, amit akarok?” (Mt 20:15). Az dvzt Istennek erre a krdsre ppgy nincs mit vlaszolni, mint a Jns-trtnet vgn elhangzott krdsekre. Mert az utols sz itt is Isten, akinek a szeretete brlhatatlan, s vgs sorban Jnsok s Ninivk egyarnt ennek a szeretetnek ksznhetik, hogy Isten elfogadja ket – s minket is, brmelyik oldalon lljunk is.
|