//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
:

ABDIS prfta knyve 01 - 00
Dr. DOMJN JNOS LELKSZ

ABDIS prfta knyve 01 - 00
Dr. DOMJN JNOS LELKSZ


ABDIS KNYVNEK MAGYARZATA

rta: Dr. Domjn Jnos lelksz

Bevezets

A knyv tartalma.

Abdis „knyve” a legkisebb prftai s egyben legrvidebb szvetsgi knyv, mert egyetlen fejezetbl s mindssze 21 versbl ll. A knyv tartalmt ebben foglalhatjuk ssze: az r napja Edomnak bnhdst, Sionnak dvt hoz. Anyaga a kvetkezkppen oszlik meg: az 1–9. v. Edom pusztulst, a 10–15. v. Edom bnt beszli el, a 16–21. v. Sion szabadulsrl s az r kirlysgnak kezdetrl szl.

A prfta szemlye.

A prftrl nevn kvl semmit nem tudunk. A nevet, melynek jelentse: az r szolgja (Obadjah), tbb helyen emlti az szvetsg, alig eltr vltozatban az 1Kir 18:3–16. Az itt emltett Abdis azonban nem prfta volt, hanem Akhb kirlyi palotjnak fgondviselje s ebben a minsgben segtette titokban az ldztt prftafiakat. Nincs knyszerit trtneti ok annak felttelezsre, hogy szimbolikus nvvel van dolgunk s hogy a prfta nem lett volna trtneti szemly.

Trtneti httr.

A prfcia trtneti httert az a veszly adja, amely Edomot a keleti arab trzsek invzija kvetkeztben fenyegette. A hagyomny az edomiakat zsau leszrmazottainak tartotta, ppengy mint ahogy Izrelt Jkb utdainak. Edom a Holt-tengertl dlnyugatra es hegyvidken, a Holt-tenger vlgynek folytatsba es Araba terletn s a keleti hegyvidken fekdt. Ez utbbit Szeirnek neveztk. Az orszg egyik katonai erdtmnye Szela, ksbbi nevn Petra, a szikls vidk szinte megkzelthetetlen erssge volt.

Edom Dvid ta Izrel hbresei kz tartozott. Izrel fennhatsgt indokoltt tette a birodalom szksglete, hogy a dli karavnt, az Akabai-bl s Ezion Geber kereskedelmnek zavartalansgt biztostsa. Ez azonban kivltotta a testvrnp gyllett. Ksbb Edom tbbszr fellzadt az izreli uralom ellen s 734-ben ki is vvta fggetlensgt. A szomszdi viszonyt ettl kezdve gyakori villongsok s viszlykodsok tettk feszltt. Az ellenttek nylt kirobbansa Jda buksa sorn kvetkezett be: Edom 586-ban s valsznleg mr elbb 597-ben is, segtsget nyjtott a babiloni hdtnak, Nabukadrezzrnak s – a szr szveg olvassa szerint – segdcsapatokat adott Jeruzslem ostromhoz, amelyek rszt vettek a vros kifosztsban is. A 14. v. – amint a magyarzatnl utalunk r – ezen fell arra enged kvetkeztetni, hogy az Egyiptom fel menekl izrelieket az edomiak feltartztattk s a hdtknak kiszolgltattk. Archeolgiai leletek tanusgai szerint 586 utn a meghdtott orszgban nomd edomi teleplk nyomultak felfel Jdea szles terletein.

A knyv theologiai jelentsge.

A prfta valsznleg a meghdtott orszgban visszamaradt, Jahvhoz h np kztt lt, amelynek lelkben mg elevenen gett Jda buksnak, Jeruzslem pusztulsnak gytr emlke s keser szenvedlyessggel emlkezett a szomszd s testvr np magatartsra. Amikor a kzelg arab trzsek fenyegettk Edomot, a prfta kijelentst kapott az rtl, ezrt a knyv clja egyrszt prftai tlethirdets Edom ellen s a tbbi np ellen, msrszt vigasztals s jvendls a kzelg r napjrl, Izrel helyrelltsrl s az r kirlysgrl. A prftai irat theolgiai jelentsgt az r tletnek igazsgossgrl s elkerlhetetlensgrl, valamint az r kirlysgrl szl jvendlsben kereshetjk.

Iratsnak ideje.

A prfciban nem tallunk utalst a keletkezsi idejre nzve. A Jer 49:7–16 jvendlse Edom ellen sok rszletben egyezik az Abd 1–9-vel, teht kzs forrst ttelezhetnk fel, amelybl mint rgebbi hagyomnybl mindketten merthettek. Az sszehasonlts sorn azonban a gondolatmenet rendje az abdisi szveg javra szl s a fggsg a jeremisi szvegnl llapthat meg. De az is lehetsges, hogy Abdis az apokaliptikus hagyomnyban egymstl fggetlen rgi mondsokat tallhatott s ezek az ihletsben vltak egysges prfciv. Szvege az 5. szzadban mindenesetre mr mai alakjban ismeretes lehetett. Ezrt a fentebb emltett arab invzi tnyt is figyelembe vve az irats kt valszn szls idpontjt 586–460 kz tehetjk.

Irodalom.

J. A. Bewer: Obadiah and Joel 1928. Ch. Bruston: Les plus anciennes prophetes Abdiah, Joel, 1908. H. Erey: Das Buch… Die kleinen nach exilischen Propheten 1963. H. Jepsen: Das Zwlfprophetenbuch 1937. Kecskemthy I.: Kommentr a tizenkt prfthoz 1931. Peake’s Commentary-ban L. H. Brockigton: Obadiah 1963. E. Sellin: Kleine Propheten 1929. A. Weiser: Das Buch der zwlf Kleinen Propheten 1956.

Abd. I. RSZ

Abd. 1,1–15. Edom pusztulsa s bne.

Edom pusztulsnak megjvendlst (3–9.) Edom megtltetse vezeti be (1–2.). A knyv a prfta szemlyrl nevn kvl semmi kzelebbi trtneti adatot nem tartalmaz. Nem a szemlyi adatoknak van jelentsge, hanem a ltsnak, amit az rtl vesz. A prftai lts nem emberi vlemny, hanem az r szava, kijelents, amit az ember kap azzal a bels kteleztetssel, hogy elmondja. Abdis jelentse: az r szolgja, aki szolglja az Ura akaratt. A nv ktelez: lgy azz, ami vagy. gy ktelez a keresztyn elnevezs is.

Edom testvrnpe, vrrokona volt Izrelnek. A Gen 25:19 skv. szerint zsau Jkbnak ikerbtyja, aki egykor knnyelmen eladja elsszlttsgi jogt ccsnek. A trzs a trtnelemben elbb jutott nll letre, a kirlysg llamformjhoz s magasabb mveltsghez (blcsessgrl ld. a 8. v. magyarzatnl), mint Izrel. Amikor Izrel kivonult Egyiptombl, meg kellett kerlnie Edomot, mert az nem engedte t a fldjn. Bszke, harcias hegyilak np volt, klnsen hres a blcsessgrl. (Jb egyik bartja, Elifz az edomi Tmnbl szrmazott.) Feltn, s Abdis prfcijnak megrtst megknnyt jellemz tny, hogy Edomrl milyen sok terhes jvendls maradt fenn Izrelben. A prftk tletben mg Bbel ellen sem hangzott el olyan fenyeget jslat, mint Edom ellen. (V. m 1:11–12; zs 34:5–17; 63:1–6; Jer 25:15–17; 46–51 r.; Ez 25:12–14; 35 r.; Mal 1:2–5; Zsolt 137:7; JSir 4:21.) Az vszzados ellentt Jda buksa idejn rte el tetfokt (ld. 10–15. v. magyarzatt). Pl a kt testvrnp kibkthetetlen ellenttnek gykert s legmlyebb theologiai magyarzatt Isten tancsvgzsben ltja, amellyel kivlasztotta Jkbot s elvetette zsaut s Jkb szolgjv tette (Rm 9:13 skv. a Mal 1:2 alapjn). Az r maga hirdet tletet a npek kztt Edom ellen. A 2. v. szerint nagy volt Edom, de kicsiny lett, megbecslst szerezhetett volna magnak, de utltt lett. Az r tlete nem azonos az emberek tletvel, vagy a sajt magunkrl alkotott vlemnnyel s elbb-utbb az r tlete rvnyesl.

Abd. 1,3–4. Edom kevlysge.

Edom fbne elssorban nem msokkal szemben elkvetett kegyetlensg, vagy jogtiprs volt, hanem a kevlysg s a belle fakad ggs s hamis biztonsgrzs. Ennek a csillagokig tr kevlysgnek lnyege: az nerben bzva fggetlennek lenni mindenkitl s mindenki tlettl, mg Istentl s az Istentl is. Edom hegyvidknek egyes cscsai elrtk az 1900 m magassgot is s ez az kori szemllet szerint mr kzel volt a csillagokhoz. Erssgeik kztt Szela, a ksbbi Petra vrs sziklba vgott vrosa szinte bevehetetlen volt. A sziklaerssgeikbe vetett bizalom az edomiakat ggss tette. Sziklik kztt gyakran fszkeltek sasok s amint a sasfszek rendszerint megkzelthetetlen, gy reztk magukat legyzhetetlennek a hegyilakk is. Az r ereje azonban a sziklba vgott bvhelynl is ersebb. Az r minden npet le tud vonni a skra, a veresg sznhelyre. Az emberi gg a csillagokig hghat, de nem az r hatalmn tl. (Aki magt felmagasztalja, megalztatik.) Az r hatalma ersebb a npek erejnl is. Amely np felfuvalkodik, az az r tlete al kerl. Amely magt naggy teszi, azt az r kicsinny teheti. Nem az er a bn s nem a nagysg, hanem a kevlysg, az gre tr elbizakodottsg, az „olyanok lesztek, mint az Isten” rk ksrtse.

Abd. 1,5–6. Edom kifosztatsa.

Edom pusztulsa slyosabb lesz, mintha termszeti csaps rn, Isten tletnek ereje nagyobb, mint az emberi erszak. Mert ha az jszakai tolvajls vagy rabls vratlanul ri is az lmban meglepett s gyantlan embert, a fosztogatk annyit visznek el, amennyit elbrnak s csak marad elrejtve valami, mint ahogy a szlszedk utn is marad valami kevs mezgerlni val. De az r tlete Edom legrejtettebb kincseit is elri s elveszi. Ha Edom fosztogatta Izrelt, maga a teljes kifosztatst fogja elszenvedni. A kifosztatst a prfta qin sorokkal rzkelteti.

Abd. 1,7–9. Csalatkozs az erben s blcsessgben.

Amikor Isten viszi vgbe az tletet, akkor mg az emberi biztonsg is az tlet eszkzv vlik. Edom, szorult helyzetben csaldni fog szvetsges trsaiban is. Azok fogjk elzni mg lakhelye hatrain tl is, akikben legjobban bzott. Megszegik a szerzdst s megtrik a bkt, mihelyt ez az elnysebb szmukra. A bkt arra hasznljk fel, hogy tervet ksztsenek, sszeeskvst szjenek ellene. A cinkosok elbb-utbb szembe kerlnek egymssal. A lahmek-t egyesek a LXX alapjn trlik. Ha meghagyjuk, akkor olyan magyarzatt kell keresnnk, hogy amint az hes ember nem fl a kenyrtl, olyannak lczzk volt szvetsgesei eltte a sztt csapdt, mint a kenyr. Ismeretes trtneti tny, hogy Nabukadrezzr Jeruzslem elpuszttsa utn Edomot is megtmadta. A tovbbi sorsban az orszg 460-ban az emltett arab invzinak esett ldozatul, 312-ben Petra is elesett a nabateusok ostroma alatt, Makkabeus Jds 166-ban Hebronbl zte ki az edomiakat, Johannes Hyrcanus 135-ben egsz Edomot elfoglalta s jdeai tartomnny tette, gerasai Simon 66-ban vgigdlta, a rmaiak pedig vgleg megsemmistettk. A prfcia teht betelt.

A blcsessgrl Edom hres volt s errl a mr emltett Jb mellett (2:11 stb.) a Jer 49:7 is beszl. A blcsessg az r ajndka, mivel az r a forrsa. Edomban az tlet napjn nem lesz okossg, hogy tlkpessge legyen a vlsgos helyzet helyes felismersre. A kevlysg megvakt s elveszi a jzan tlkpessget. Az emberi biztonsgba vetett hit elveszi a kpessget az isteni tlet felismersre. Isten az tlet vgrehajtsban nemcsak a kls, testi ert veszi el, hanem a bels ert: a blcsessget is. Visszaveszi az ajndkt s a bntets az, hogy a vlsgos helyzetben mr nem tudnak az rtelemre tmaszkodni, blcsen dnteni. Vajon nem itt kell-e keresni az eredett annak a mly rtelm magyar szls-mondsnak is, hogy elvette az Isten az eszt?

Ha Isten tlete megy vgbe, elvsz a hres testi er s vitzsg is. Isten elveszi az ert is s az ellensg olyan rmletet tmaszt a harcosokban, mint a ragadoz sas kiterjesztett szrnyainak rnyka a mez vadjai kztt. Az r tletvel szemben elvsz a legbtrabb vitzi er s legtkletesebb fegyver vdelme is.

Abd. 1,10–15. Edom bne.

Edom fbne nem kegyetlensg, jogtiprs, hanem a kevlysg, a gg. De a ggbl erszak szletik a msik ellen. Viszont az erszakbl mint egy toklnc kvetkez szeme: isteni tlet kvetkezik s a Jkb ellen elkvetett erszakrt az elkvet testvrre borul szgyen. 11. v. A kevlysg elszr a magatartst rontja meg: a legyztt, rabb lett testvrrel szemben elutast minden felelssget, sorskzssget s egyik lesz a tbbi ellensg kztt s az ellensg oldalra ll. 12. v. A szvtelen, kaini lelklet msik vonsa a krrm s gny. Edom rvendett Jda vesztn s gnyoldva krkedett a maga erejvel. A vdtelen s szenved kignyolsa az r ellen val vtkezs. Ezt az r nem hagyja bntetlenl, a kignyoltak s szenvedk mell ll. A gnyoldsrt nem a szenvednek kell elgttelt venni, el kell szenvedni (Mt 27:41–43 s 27–30), de megfizet rte az r. A gnyos lelkletbl erszakos tett is szletik: Edom fiai nem csak kzmbsen nztk Jda szorongattatst, nem csak rltek rajta, hanem maguk is betrtek Isten npe kapujba, azaz Jda vrosaiba s kifosztottk a vdtelen legyztteket. 14. v. Az erszakossgot alattomossg is tetzte, mert akik rst tallva menekltek az ostromlott falak kzl, azokat a rs mgtt leselked edomiak lemszroltk, a Dl fel, Egyiptomba meneklket s bjdoskat pedig feljelentettk s kiszolgltattk. A gonoszsgnak is fokozatos bugyrai vannak, mint Dante poklnak. A 10–14. v.-ben mg friss, g fjdalom szlal meg. „Az a nap” mg elevenen l az egyn s np emlkezetben s mg izzik az tlt kesersg. A bnket megnevez, szemlltet ismtls a szenveds nagysgt rzkelteti.

Abd. 1,15–16. Az r napja.

Edom megtltetse a prftban a npek megtltetsnek kzelg napjt idzi fel. Az r Edom megtlsben a tbbi np tlett is hirdeti. Az tlet ttelezse (15/b) nem az emberi ius talionis ismtlse, hanem az Isteni igazsgszolgltats egyik megfogalmazsa. Isten nem hagyja bntetlenl a szenved npe ellen elkvetett bnket. A megfizets egyetemes isteni trvny. rvnye fennll s azt semmi meg nem semmistheti. Az r egyszer mindenkit szmadsra von. Semmi gonosztett, ruls nem marad eltte rejtve. Isten ura a trtnelemnek, az emberi lleknek s semmit nem hagy igazsgszolgltats nlkl. A megfizets trvnye egyetemes isteni trvny. A vilgtrtnelem: vilgtlet. A megfizets isteni trvnye azonban nem azonosthat az emberi bosszllssal s annak igazsgtalansgaival. Az isteni megfizetsben az isteni igazsgossg rvnyesl, ami a trtnelemnek egyik egyetemes tapasztalsa s vigasztalsa a hv embernek, mg ha tjai sokszor rejtve maradnak is a bosszllst svrg emberi szem eltt. Amint Izrel fiai ittak az r haragjnak poharbl a szent hegyen, amelyen llt s elpusztult a templom (v. zs 51:22), gy iszik majd minden np az r tletnek poharbl nyeldekelve (l’: szrcsl, vagy ’lal: jra iszik). (V. Jer 25:15.) Az r napja fogalom a prftk egyik legsajtosabb tantsa. Tartalma s lnyege az, hogy azon a napon az r jelenik meg az egyes prftk szerint ms-ms isteni tett vghezvitelre. Az abdisi rtelme szerint tletre a npek felett. Ennek az tletnek lnyege az isteni igazsgossg rvnyre jutsa, a megfizets. Abd. 1,17–21. Sion szabadulsa s az r kirlysga.

17–18. Izrel helyrelltsa. Ha eljn az r napja, a npek megtltetnek, Edom elpusztul, de Izrel meg fogja ltni az r szabadtst. A szabaduls utn Izrel visszanyeri rksgt. Restitutio in integrum megy vgbe: az egykor meghditott, de elvesztett fld jra a np szabad birtokv vlik. Az r visszaadja azt, ami egyszer elveszett, ha az akaratbl lett a np osztlyrsze. Az letet, szabadulst teht az r adja, nem emberi hatalom. Sion hegye a megszabadtottak menedke, a szabaduls helye lesz, szent s szentsg rad belle, mert az r megszenteli. 18. v. Edomot tz emszti meg s az tlet vgrehajtashoz az r Izrelt (s Jdt) hasznlja fel eszkzl. A megprblt Jkb hza is tlet eszkzv lehet, „hallnak illata hallra”. Az ilyen apokaliptikus vzik msik prftai prjt adja pl. az zs 55:8. De itt sem Jkb ll bosszt Edomon, hanem az r. Jkb hza tudatban van annak, hogy nem az v az tlet s az r a megfizets. (V. Rm 12. r.)

19–21. Az orszg s kirlya. A befejez rsz prza, a 17. v. grett rszletezi s az orszg szaki s dli rsznek a hazatrs utn vgbement elosztst rja le. Isten npe jra birtokba veszi az orszgot. Hatrai jbl kiterjednek, s a Gen 28:14-re emlkeztetnek. Isten npe jbl egybegyjtetik. A hazatrs a vgs idk grete a sztszrt Izrelre nzve, de a sztszrt lelki Izrelre, Isten npre nzve is. Ez az gret ltet ert s megjulst ad a jelenben szenved Izrelnek, de a lelki Izrelnek is. A „szabadtk” gy jnnek el s tlnek, mint ahogy megszabadtottk s tltk Izrelt a brk. A szabadts s tlet egytt jrnak (zs 51:5). A szabadtssal egytt jr tlet azonban nem bntetst jelent, hanem ennl sokkal tbbet: jogszolgltatst, az igazsg rvnyestst s mivel a jog s igazsg forrsa az r, ezrt az uralmt. Az r kirlysgnak eljvetele a vgs idk ajndka. A tbb szabadt, vagy kvet gy jn az egy Szabadt eltt, mint ahogy tbb kvet jr a sereg eltt. Ennek a jvendlsnek beteljesedst az jszvetsg az egy Szabadtban, a Fiban ltja beteljesedve (Mt 1:21).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!