ABDIS prfta knyve 01 - 00 Dr. DOMJN JNOS LELKSZ
ABDIS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Domjn Jnos lelksz
Bevezets
A knyv tartalma.
Abdis „knyve” a legkisebb prftai s egyben legrvidebb szvetsgi knyv, mert egyetlen fejezetbl s mindssze 21 versbl ll. A knyv tartalmt ebben foglalhatjuk ssze: az r napja Edomnak bnhdst, Sionnak dvt hoz. Anyaga a kvetkezkppen oszlik meg: az 1–9. v. Edom pusztulst, a 10–15. v. Edom bnt beszli el, a 16–21. v. Sion szabadulsrl s az r kirlysgnak kezdetrl szl.
A prfta szemlye.
A prftrl nevn kvl semmit nem tudunk. A nevet, melynek jelentse: az r szolgja (Obadjah), tbb helyen emlti az szvetsg, alig eltr vltozatban az 1Kir 18:3–16. Az itt emltett Abdis azonban nem prfta volt, hanem Akhb kirlyi palotjnak fgondviselje s ebben a minsgben segtette titokban az ldztt prftafiakat. Nincs knyszerit trtneti ok annak felttelezsre, hogy szimbolikus nvvel van dolgunk s hogy a prfta nem lett volna trtneti szemly.
Trtneti httr.
A prfcia trtneti httert az a veszly adja, amely Edomot a keleti arab trzsek invzija kvetkeztben fenyegette. A hagyomny az edomiakat zsau leszrmazottainak tartotta, ppengy mint ahogy Izrelt Jkb utdainak. Edom a Holt-tengertl dlnyugatra es hegyvidken, a Holt-tenger vlgynek folytatsba es Araba terletn s a keleti hegyvidken fekdt. Ez utbbit Szeirnek neveztk. Az orszg egyik katonai erdtmnye Szela, ksbbi nevn Petra, a szikls vidk szinte megkzelthetetlen erssge volt.
Edom Dvid ta Izrel hbresei kz tartozott. Izrel fennhatsgt indokoltt tette a birodalom szksglete, hogy a dli karavnt, az Akabai-bl s Ezion Geber kereskedelmnek zavartalansgt biztostsa. Ez azonban kivltotta a testvrnp gyllett. Ksbb Edom tbbszr fellzadt az izreli uralom ellen s 734-ben ki is vvta fggetlensgt. A szomszdi viszonyt ettl kezdve gyakori villongsok s viszlykodsok tettk feszltt. Az ellenttek nylt kirobbansa Jda buksa sorn kvetkezett be: Edom 586-ban s valsznleg mr elbb 597-ben is, segtsget nyjtott a babiloni hdtnak, Nabukadrezzrnak s – a szr szveg olvassa szerint – segdcsapatokat adott Jeruzslem ostromhoz, amelyek rszt vettek a vros kifosztsban is. A 14. v. – amint a magyarzatnl utalunk r – ezen fell arra enged kvetkeztetni, hogy az Egyiptom fel menekl izrelieket az edomiak feltartztattk s a hdtknak kiszolgltattk. Archeolgiai leletek tanusgai szerint 586 utn a meghdtott orszgban nomd edomi teleplk nyomultak felfel Jdea szles terletein.
A knyv theologiai jelentsge.
A prfta valsznleg a meghdtott orszgban visszamaradt, Jahvhoz h np kztt lt, amelynek lelkben mg elevenen gett Jda buksnak, Jeruzslem pusztulsnak gytr emlke s keser szenvedlyessggel emlkezett a szomszd s testvr np magatartsra. Amikor a kzelg arab trzsek fenyegettk Edomot, a prfta kijelentst kapott az rtl, ezrt a knyv clja egyrszt prftai tlethirdets Edom ellen s a tbbi np ellen, msrszt vigasztals s jvendls a kzelg r napjrl, Izrel helyrelltsrl s az r kirlysgrl. A prftai irat theolgiai jelentsgt az r tletnek igazsgossgrl s elkerlhetetlensgrl, valamint az r kirlysgrl szl jvendlsben kereshetjk.
Iratsnak ideje.
A prfciban nem tallunk utalst a keletkezsi idejre nzve. A Jer 49:7–16 jvendlse Edom ellen sok rszletben egyezik az Abd 1–9-vel, teht kzs forrst ttelezhetnk fel, amelybl mint rgebbi hagyomnybl mindketten merthettek. Az sszehasonlts sorn azonban a gondolatmenet rendje az abdisi szveg javra szl s a fggsg a jeremisi szvegnl llapthat meg. De az is lehetsges, hogy Abdis az apokaliptikus hagyomnyban egymstl fggetlen rgi mondsokat tallhatott s ezek az ihletsben vltak egysges prfciv. Szvege az 5. szzadban mindenesetre mr mai alakjban ismeretes lehetett. Ezrt a fentebb emltett arab invzi tnyt is figyelembe vve az irats kt valszn szls idpontjt 586–460 kz tehetjk.
Irodalom.
J. A. Bewer: Obadiah and Joel 1928. Ch. Bruston: Les plus anciennes prophetes Abdiah, Joel, 1908. H. Erey: Das Buch… Die kleinen nach exilischen Propheten 1963. H. Jepsen: Das Zwlfprophetenbuch 1937. Kecskemthy I.: Kommentr a tizenkt prfthoz 1931. Peake’s Commentary-ban L. H. Brockigton: Obadiah 1963. E. Sellin: Kleine Propheten 1929. A. Weiser: Das Buch der zwlf Kleinen Propheten 1956.
Abd. I. RSZ
Abd. 1,1–15. Edom pusztulsa s bne.
Edom pusztulsnak megjvendlst (3–9.) Edom megtltetse vezeti be (1–2.). A knyv a prfta szemlyrl nevn kvl semmi kzelebbi trtneti adatot nem tartalmaz. Nem a szemlyi adatoknak van jelentsge, hanem a ltsnak, amit az rtl vesz. A prftai lts nem emberi vlemny, hanem az r szava, kijelents, amit az ember kap azzal a bels kteleztetssel, hogy elmondja. Abdis jelentse: az r szolgja, aki szolglja az Ura akaratt. A nv ktelez: lgy azz, ami vagy. gy ktelez a keresztyn elnevezs is.
Edom testvrnpe, vrrokona volt Izrelnek. A Gen 25:19 skv. szerint zsau Jkbnak ikerbtyja, aki egykor knnyelmen eladja elsszlttsgi jogt ccsnek. A trzs a trtnelemben elbb jutott nll letre, a kirlysg llamformjhoz s magasabb mveltsghez (blcsessgrl ld. a 8. v. magyarzatnl), mint Izrel. Amikor Izrel kivonult Egyiptombl, meg kellett kerlnie Edomot, mert az nem engedte t a fldjn. Bszke, harcias hegyilak np volt, klnsen hres a blcsessgrl. (Jb egyik bartja, Elifz az edomi Tmnbl szrmazott.) Feltn, s Abdis prfcijnak megrtst megknnyt jellemz tny, hogy Edomrl milyen sok terhes jvendls maradt fenn Izrelben. A prftk tletben mg Bbel ellen sem hangzott el olyan fenyeget jslat, mint Edom ellen. (V. m 1:11–12; zs 34:5–17; 63:1–6; Jer 25:15–17; 46–51 r.; Ez 25:12–14; 35 r.; Mal 1:2–5; Zsolt 137:7; JSir 4:21.) Az vszzados ellentt Jda buksa idejn rte el tetfokt (ld. 10–15. v. magyarzatt). Pl a kt testvrnp kibkthetetlen ellenttnek gykert s legmlyebb theologiai magyarzatt Isten tancsvgzsben ltja, amellyel kivlasztotta Jkbot s elvetette zsaut s Jkb szolgjv tette (Rm 9:13 skv. a Mal 1:2 alapjn). Az r maga hirdet tletet a npek kztt Edom ellen. A 2. v. szerint nagy volt Edom, de kicsiny lett, megbecslst szerezhetett volna magnak, de utltt lett. Az r tlete nem azonos az emberek tletvel, vagy a sajt magunkrl alkotott vlemnnyel s elbb-utbb az r tlete rvnyesl.
Abd. 1,3–4. Edom kevlysge.
Edom fbne elssorban nem msokkal szemben elkvetett kegyetlensg, vagy jogtiprs volt, hanem a kevlysg s a belle fakad ggs s hamis biztonsgrzs. Ennek a csillagokig tr kevlysgnek lnyege: az nerben bzva fggetlennek lenni mindenkitl s mindenki tlettl, mg Istentl s az Istentl is. Edom hegyvidknek egyes cscsai elrtk az 1900 m magassgot is s ez az kori szemllet szerint mr kzel volt a csillagokhoz. Erssgeik kztt Szela, a ksbbi Petra vrs sziklba vgott vrosa szinte bevehetetlen volt. A sziklaerssgeikbe vetett bizalom az edomiakat ggss tette. Sziklik kztt gyakran fszkeltek sasok s amint a sasfszek rendszerint megkzelthetetlen, gy reztk magukat legyzhetetlennek a hegyilakk is. Az r ereje azonban a sziklba vgott bvhelynl is ersebb. Az r minden npet le tud vonni a skra, a veresg sznhelyre. Az emberi gg a csillagokig hghat, de nem az r hatalmn tl. (Aki magt felmagasztalja, megalztatik.) Az r hatalma ersebb a npek erejnl is. Amely np felfuvalkodik, az az r tlete al kerl. Amely magt naggy teszi, azt az r kicsinny teheti. Nem az er a bn s nem a nagysg, hanem a kevlysg, az gre tr elbizakodottsg, az „olyanok lesztek, mint az Isten” rk ksrtse.
Abd. 1,5–6. Edom kifosztatsa.
Edom pusztulsa slyosabb lesz, mintha termszeti csaps rn, Isten tletnek ereje nagyobb, mint az emberi erszak. Mert ha az jszakai tolvajls vagy rabls vratlanul ri is az lmban meglepett s gyantlan embert, a fosztogatk annyit visznek el, amennyit elbrnak s csak marad elrejtve valami, mint ahogy a szlszedk utn is marad valami kevs mezgerlni val. De az r tlete Edom legrejtettebb kincseit is elri s elveszi. Ha Edom fosztogatta Izrelt, maga a teljes kifosztatst fogja elszenvedni. A kifosztatst a prfta qin sorokkal rzkelteti.
Abd. 1,7–9. Csalatkozs az erben s blcsessgben.
Amikor Isten viszi vgbe az tletet, akkor mg az emberi biztonsg is az tlet eszkzv vlik. Edom, szorult helyzetben csaldni fog szvetsges trsaiban is. Azok fogjk elzni mg lakhelye hatrain tl is, akikben legjobban bzott. Megszegik a szerzdst s megtrik a bkt, mihelyt ez az elnysebb szmukra. A bkt arra hasznljk fel, hogy tervet ksztsenek, sszeeskvst szjenek ellene. A cinkosok elbb-utbb szembe kerlnek egymssal. A lahmek-t egyesek a LXX alapjn trlik. Ha meghagyjuk, akkor olyan magyarzatt kell keresnnk, hogy amint az hes ember nem fl a kenyrtl, olyannak lczzk volt szvetsgesei eltte a sztt csapdt, mint a kenyr. Ismeretes trtneti tny, hogy Nabukadrezzr Jeruzslem elpuszttsa utn Edomot is megtmadta. A tovbbi sorsban az orszg 460-ban az emltett arab invzinak esett ldozatul, 312-ben Petra is elesett a nabateusok ostroma alatt, Makkabeus Jds 166-ban Hebronbl zte ki az edomiakat, Johannes Hyrcanus 135-ben egsz Edomot elfoglalta s jdeai tartomnny tette, gerasai Simon 66-ban vgigdlta, a rmaiak pedig vgleg megsemmistettk. A prfcia teht betelt.
A blcsessgrl Edom hres volt s errl a mr emltett Jb mellett (2:11 stb.) a Jer 49:7 is beszl. A blcsessg az r ajndka, mivel az r a forrsa. Edomban az tlet napjn nem lesz okossg, hogy tlkpessge legyen a vlsgos helyzet helyes felismersre. A kevlysg megvakt s elveszi a jzan tlkpessget. Az emberi biztonsgba vetett hit elveszi a kpessget az isteni tlet felismersre. Isten az tlet vgrehajtsban nemcsak a kls, testi ert veszi el, hanem a bels ert: a blcsessget is. Visszaveszi az ajndkt s a bntets az, hogy a vlsgos helyzetben mr nem tudnak az rtelemre tmaszkodni, blcsen dnteni. Vajon nem itt kell-e keresni az eredett annak a mly rtelm magyar szls-mondsnak is, hogy elvette az Isten az eszt?
Ha Isten tlete megy vgbe, elvsz a hres testi er s vitzsg is. Isten elveszi az ert is s az ellensg olyan rmletet tmaszt a harcosokban, mint a ragadoz sas kiterjesztett szrnyainak rnyka a mez vadjai kztt. Az r tletvel szemben elvsz a legbtrabb vitzi er s legtkletesebb fegyver vdelme is.
Abd. 1,10–15. Edom bne.
Edom fbne nem kegyetlensg, jogtiprs, hanem a kevlysg, a gg. De a ggbl erszak szletik a msik ellen. Viszont az erszakbl mint egy toklnc kvetkez szeme: isteni tlet kvetkezik s a Jkb ellen elkvetett erszakrt az elkvet testvrre borul szgyen. 11. v. A kevlysg elszr a magatartst rontja meg: a legyztt, rabb lett testvrrel szemben elutast minden felelssget, sorskzssget s egyik lesz a tbbi ellensg kztt s az ellensg oldalra ll. 12. v. A szvtelen, kaini lelklet msik vonsa a krrm s gny. Edom rvendett Jda vesztn s gnyoldva krkedett a maga erejvel. A vdtelen s szenved kignyolsa az r ellen val vtkezs. Ezt az r nem hagyja bntetlenl, a kignyoltak s szenvedk mell ll. A gnyoldsrt nem a szenvednek kell elgttelt venni, el kell szenvedni (Mt 27:41–43 s 27–30), de megfizet rte az r. A gnyos lelkletbl erszakos tett is szletik: Edom fiai nem csak kzmbsen nztk Jda szorongattatst, nem csak rltek rajta, hanem maguk is betrtek Isten npe kapujba, azaz Jda vrosaiba s kifosztottk a vdtelen legyztteket. 14. v. Az erszakossgot alattomossg is tetzte, mert akik rst tallva menekltek az ostromlott falak kzl, azokat a rs mgtt leselked edomiak lemszroltk, a Dl fel, Egyiptomba meneklket s bjdoskat pedig feljelentettk s kiszolgltattk. A gonoszsgnak is fokozatos bugyrai vannak, mint Dante poklnak. A 10–14. v.-ben mg friss, g fjdalom szlal meg. „Az a nap” mg elevenen l az egyn s np emlkezetben s mg izzik az tlt kesersg. A bnket megnevez, szemlltet ismtls a szenveds nagysgt rzkelteti.
Abd. 1,15–16. Az r napja.
Edom megtltetse a prftban a npek megtltetsnek kzelg napjt idzi fel. Az r Edom megtlsben a tbbi np tlett is hirdeti. Az tlet ttelezse (15/b) nem az emberi ius talionis ismtlse, hanem az Isteni igazsgszolgltats egyik megfogalmazsa. Isten nem hagyja bntetlenl a szenved npe ellen elkvetett bnket. A megfizets egyetemes isteni trvny. rvnye fennll s azt semmi meg nem semmistheti. Az r egyszer mindenkit szmadsra von. Semmi gonosztett, ruls nem marad eltte rejtve. Isten ura a trtnelemnek, az emberi lleknek s semmit nem hagy igazsgszolgltats nlkl. A megfizets trvnye egyetemes isteni trvny. A vilgtrtnelem: vilgtlet. A megfizets isteni trvnye azonban nem azonosthat az emberi bosszllssal s annak igazsgtalansgaival. Az isteni megfizetsben az isteni igazsgossg rvnyesl, ami a trtnelemnek egyik egyetemes tapasztalsa s vigasztalsa a hv embernek, mg ha tjai sokszor rejtve maradnak is a bosszllst svrg emberi szem eltt. Amint Izrel fiai ittak az r haragjnak poharbl a szent hegyen, amelyen llt s elpusztult a templom (v. zs 51:22), gy iszik majd minden np az r tletnek poharbl nyeldekelve (l’: szrcsl, vagy ’lal: jra iszik). (V. Jer 25:15.) Az r napja fogalom a prftk egyik legsajtosabb tantsa. Tartalma s lnyege az, hogy azon a napon az r jelenik meg az egyes prftk szerint ms-ms isteni tett vghezvitelre. Az abdisi rtelme szerint tletre a npek felett. Ennek az tletnek lnyege az isteni igazsgossg rvnyre jutsa, a megfizets.
Abd. 1,17–21. Sion szabadulsa s az r kirlysga.
17–18. Izrel helyrelltsa. Ha eljn az r napja, a npek megtltetnek, Edom elpusztul, de Izrel meg fogja ltni az r szabadtst. A szabaduls utn Izrel visszanyeri rksgt. Restitutio in integrum megy vgbe: az egykor meghditott, de elvesztett fld jra a np szabad birtokv vlik. Az r visszaadja azt, ami egyszer elveszett, ha az akaratbl lett a np osztlyrsze. Az letet, szabadulst teht az r adja, nem emberi hatalom. Sion hegye a megszabadtottak menedke, a szabaduls helye lesz, szent s szentsg rad belle, mert az r megszenteli. 18. v. Edomot tz emszti meg s az tlet vgrehajtashoz az r Izrelt (s Jdt) hasznlja fel eszkzl. A megprblt Jkb hza is tlet eszkzv lehet, „hallnak illata hallra”. Az ilyen apokaliptikus vzik msik prftai prjt adja pl. az zs 55:8. De itt sem Jkb ll bosszt Edomon, hanem az r. Jkb hza tudatban van annak, hogy nem az v az tlet s az r a megfizets. (V. Rm 12. r.)
19–21. Az orszg s kirlya. A befejez rsz prza, a 17. v. grett rszletezi s az orszg szaki s dli rsznek a hazatrs utn vgbement elosztst rja le. Isten npe jra birtokba veszi az orszgot. Hatrai jbl kiterjednek, s a Gen 28:14-re emlkeztetnek. Isten npe jbl egybegyjtetik. A hazatrs a vgs idk grete a sztszrt Izrelre nzve, de a sztszrt lelki Izrelre, Isten npre nzve is. Ez az gret ltet ert s megjulst ad a jelenben szenved Izrelnek, de a lelki Izrelnek is. A „szabadtk” gy jnnek el s tlnek, mint ahogy megszabadtottk s tltk Izrelt a brk. A szabadts s tlet egytt jrnak (zs 51:5). A szabadtssal egytt jr tlet azonban nem bntetst jelent, hanem ennl sokkal tbbet: jogszolgltatst, az igazsg rvnyestst s mivel a jog s igazsg forrsa az r, ezrt az uralmt. Az r kirlysgnak eljvetele a vgs idk ajndka. A tbb szabadt, vagy kvet gy jn az egy Szabadt eltt, mint ahogy tbb kvet jr a sereg eltt. Ennek a jvendlsnek beteljesedst az jszvetsg az egy Szabadtban, a Fiban ltja beteljesedve (Mt 1:21).
|