06 - 09 rszek magyarzata
ms. 5,18–27. Az els jaj.
„Jahve napja” (jm Jahvh) elszr itt jelenik meg a prftai irodalomban, de eredete a hagyomnyban az egyiptomi szabaduls jszakjig nylik vissza, mint ahogy a 17. v. is arra emlkeztetett mr. A kztudatban e nap Jahve szemlyes kzbeavatkozsnak napja lesz, amikor majd megsemmisti Izrel ellensgeit (v. Abd 15.). Voltak a kzelmltnak hadi sikerei is (6:13), melyek felfokoztk a vradalmakat, ezrt hajtottk Jahve napjt. A prfta ellenk fordtja remnysgket. Lesz Jahve napja, de romlsukra. Vilgossgknt vrjk, de sttsg lesz az. Ennek is dvtrtneti gykrzete van. A kilencedik csaps szvegben megtallhatk ugyanezek a fogalmak (20. v., ill. Ex 10:22,23), mikor Egyiptomban sttsg, Izrel lakhelyein ellenben vilgossg volt. Most azonban a sttsg ket fogja tmadni, gy, hogy hzaik sem nyjtanak vdelmet. A 19. v. szemlletes hasonlata ezt is sejtetni engedi. Mert amikor az oroszlntl, majd medvtl ztt ember otthon keres menedket, s fradtan a falnak tmaszkodik, ott sebzi meg hallos marssal a kgy, mely a pusztai vndorls hagyomnyban az engedetlen Izrel puszttja (Num 21:6). Ide kvnkozik – tlpve egyelre a 21–23. v.-eket –, a 24. v. magyarzata is. Vitatott ugyanis, hogy az tlet meghirdetsrl van-e sz, vagy arrl, hogy mi Izrel teendje? Az utbbi rtelmezs a helynval. Teht csak akkor vrhatjk Jahve napjt remnysggel, ha jog s igazsg folyamatosan s msokat lteten hmplyg kzttk, mint az lland viz patak, s nem apad el, nem szrad ki, mint nyron az n. vdik, az res folymedrek. A Jahve napjnak ragyog sznei (’r s ngah 20. v.) ugyanis a Pld 4:18-bl klcsnzttek, az viszont az „igazak svny”-hez kapcsolja ezt az gretet. msnl pedig az az igaz, aki eljrsban igazsgos.
Ez magyarzza a 21. v. hallatlanul kemny kifejezseit is: „gyllm, megvetem nnepeiteket…”, ami a prftai irodalomban is pldtlan. Meghkkent a folytats is. sszejveteleiket „nem szagolhatja”, teht nem brja illatt. Nem tekint klnfle ldozataikra, nem kedveli, brmilyen kvrek is, mint amikor valaki az teltl megcsmrlik. A 21–23. v.-ek kultuszi kifejezsei nagyjbl egy-egy nnep lefolyst kvetik, amelynek sorn a slm (esz-ban csak itt tallhat) zrta az ldozatok sort, amit azutn lakoma kvetett. Ebbl rthet az nekek (tsz) zajongsa, sszevisszasga, ami gy hat Jahvra, mint elhordozhatatlan teher („tvoztasd el rlam…”). Kzben szlt a lant, ez az si, fazkalak testtel elltott pengets hangszer. – Hogy mirt utastja el Jahve ilyen hatrozottan nnepeiket, nem rszletezi, de az elzmnyekbl ktsgtelen. A jogossg s igazsg hinya teszi rvnytelenn a kultuszt. A kultusz feletti kritika ettl kezdve vgigvonul a prftai irodalmon (Hs 6:6; zs 1:15; Jer 7:1 skv.). Teendiket viszont a mr magyarzott 24. v. szabja meg.
A 25. skv. krdmondat, melyben a msodik v. ksbbi bvits eredmnye, amint ltni fogjuk. – A 25. v. jellegzetes plda arra, hogy a kultuszi rendelkezsekkel trtnt visszalsek a hagyomny, ill. az dvtrtneti mlt jrartkelsre sztnztk a prftkat. Ezen a nyomon halad tovbb a Jer 7:22 is. Klnben a prftai teolgia jellegzetessge, hogy a 40 ves pusztai vndorlsra gy tekint, hogy az volt a Jahvval val benssges kzssg csodlatos ideje (v. 2:10; Hs 9:10; Jer 2:2), amikor nem volt szksg ldozatokra. Ennek a kultusz-kritikai llspontnak kialakulst segtette az, hogy a hagyomnyanyag tanulmnyozsa kzben a prftk rjttek arra, hogy nmely rendelkezsek kifejezetten arra az idre szltak, amikor mr az gret fldjn lesz a vlasztott np (v. Num 15:2 skv.), teht a pusztban nem voltak rvnyben. A krlmetlst is csak utlag hajtottk vgre a Js 5:5 szerint.
A 26. v.-ben tisztzandk a klns istennevek. A Szikkut tkp. Szakkut. Mg a Kijjun qerje Kvn. A vltozs mindkt esetben gy llt el, hogy a nevek mssalhangzihoz a siqquc „blvny” tkp. „utlat, frtelem” magnhangzit fggesztettk. Nos, Szakkut s Kvn mellknevei voltak a mezopotmiai Ninurta nev istennek, melynek a Saturnus volt szimbluma. Innen ered a csillagistenre szl utals. Processzikon ilyen istenkpeket hordoztak zszlknt a fejk fl emelve. Az istensg feje fltt, a rd vgn csillag volt, ahogy ezt a Ktfoly-vlgybl szrmaz leletek is bizonytjk. (Ms ton halad a LXX, amit az sz. is idz az ApCsel 7:43-ban, Istvn vrtan prdikcijban). – De mikor kerlhetett a 25. v. mg a 26. v., amikor ms korban asszr hatssal csak kzvetve szmolhatunk, hiszen kzben ott volt mg az ers arm birodalom? A 2Kir 17:29 skv. tudst arrl, hogy Samria eleste utn az asszrok a Ktfoly-vlgybl teleptettek j lakosokat az elhurcoltak vrosaiba. Ezek hoztk magukkal klnbz isteneiket. Pl. a bbeliek Szukkt-Bent nevt (a konszonnsok azonosak a Szakkt-val). Az asszr eredet csillagkultusz innen terjedhetett el ksbb mg Jdban is. Feltn tovbb, hogy Jeremisnl a sorrend ugyanez. A 7:22 tagadja, hogy ldozatok fell rendelkezett volna Jahve a pusztban, majd a 8:1 skv.-ben a csillagimds kritikja tallhat. Ezrt valszn, hogy a 26. v. Jeremis korban, Jdban kerlt ms knyvbe e helyre.
Lesz majd egy msfajta processzi: szmzets Damaszkuszon tlra. Kzelebbi meghatrozs nincs. Dnt a teolgiai mondanival, azaz, hogy Jahve maga adja ki a szmzetsi parancsot. Az asszrokat, akik vgrehajtjk, csak sejtetni engedi a prfta.
Meghzva a vonalakat az sz-ig, ktsgtelen, hogy a keresztyn gylekezet is vilgossgnak, ragyogsnak vli azt a napot, melyet Krisztus visszajvetelnek nevez. Az gretek szerint ktsgtelenl gy igaz, de azt sem szabad elfelejtennk, amit Jzus, pldzataiban, a htlenek sorsrl mond, hogy kettvgats, a kls sttsgre val vettets, srs s fogcsikorgats lesz a rszk (Lk 12:46; Mt 25:30).
ms. VI. RSZ
ms. 6,1–14. Jaj a fennhjzknak.
Akik, akarva-akaratlan, flreismerik ms prfcijnak szocilis tartalmt, azokat zavarba hozza, hogy Samria mellett Siont, teht Jeruzslemet is feddssel illeti a prfta. Kzelebbrl azokat, akik gazdagsgukban elbizakodottak. k a „jelesei (nqab „tfrni, billyogozni”) a npek zsengjnek” (teht a vlasztott npnek). A folytats: „s Izrel hza hozzjuk megy” csak gy rthet, ha a npekre vonatkoztatjuk, akiknek szoksait tvettk. De ha tmennek a szomszdos orszgokba s jzanul, nyitott szemmel jrnak, hamar rjhetnnek, hogy sem nem jobbak, sem nem nagyobbak, „mint ezek a kirlysgok” (azaz Izrel s Jda), nincs teht mit majmolni rajtuk. – Kaln s Hamt (a rabbh esetleg a fvrost jelenti) szakon, mg a filiszteus Gt dlen, Jdbl volt knnyen elrhet. – Akkor lennnek igazn jl tjkozottak, ha a prftai zenetre is hallgatnnak. De ha a veszedelem napjrl hallanak – most ppen mostl –, nottan legyintenek: kizrt dolog, hogy bekvetkezzk! (9:10). Ebbl kvetkezik, hogy rnykknt, romls s erszak jr nyomukban. (A 3b jelenlegi szvege „Elidzitek az erszak szkt” ktsges, ezrt a jaggsn sbr vehmsz „romlst s erszakot idznek el” korrekcit szoktk javasolni, ami valban jobban illik a kontextusba, v. 6. v. De az rtelem mindkt vltozatnl lnyegben ugyanaz).
A prfta nhny szval, de leleplez szemlletessggel trja elnk, miknt dsklnak a javakban a gazdagok, ahogy tehetetlenl lg tagokkal, a jllakottsg, vagy rszegsg miatt elnylnak (szrah) a dszes kereveteken. nyencek –, fiatal brny, hzlalt borj (rbaq „szorosan ktni” nyilvn hzlals cljbl) kell nekik. Van mibl vlogatniok. Kultrignyk is van, nem mveletlenek. Lakomikon zene szl, rtenek is hozz. Kzben Dvidot emlegetik, zenben mesterknek tartjk, de lelkletben s tartalomban talmi utnzi csak. A ptar valsznleg improvizlst jelent a lant hrjn (5:23), jelentse prhuzamos a hsab igvel, ami gy fordthat: „zeneszerszmokat (esetleg „zeneszmokat” kel-sr) tlenek maguknak”. Az lvezetekben is rafinltak. A bornak serleg kell (tkp. meghintsre szolgl, szles cssze: mizrq), az olajnak, az si kozmetikai szernek is a legjava. Fent sznak a vz sznn, de felsznesek is. Nem ltjk a mlyben a romlst. Elaltatjk a lelkiismeretket, nem bntja ket a Jzsef romlsa (tkp. „nem betegek miatta”), nem gytri ket. Akik azonban most ell jrnak eme kori des let lvezetben, elsknt hurcoltatnak a fogsgba is, s vge lesz a fktelen tivornynak (v. 4. v.). A 7. v. mizrah szava a rszegek vltzst jelenti rzah I. gykbl.
A prfta meglehetsen ers kifejezseket hasznl. A tovbbiakban sem elgszik meg azzal, amit az 5:21-ben nnepeikre mondott, hogy „gyllm”. Mg elbe illeszti azt is, hogy „utlom” (8. v.-ben met’eb olvasand), amit Jahve tulajdon letre, lelkre mondott eskvssel erst meg (a nfs els jelentsben tkp. „torok, gge”. si szerzdfelek jelkpes mozdulattal torkukat rintettk, ezzel jelezve sorsukat, ha a szerzdst megszegnk). – A vrost s mindent mi benne van kiszolgltatja a pusztulsnak. Ha az 5:3 az egytized megmaradsrl szlt, gy a fokozs itt is nyilvnval, mert ha tz megmaradt egy hzban, a pusztuls msodik hullma azt is megsemmisti. Taln a hborkat ksr pestis jrvny sorn. Ilyenkor fordulhatott el, amitl az sz. embere irtzott, hogy a holttestet elgettk. A homlyos „meggetje” meszref az 1Sm 31:11 skv.-bl kap vilgossgot (szmek, ill. szn hasznlata ingadoz), aholis Saul s fiai meggyalzott holttestt („csontok” mint itt is!) elgetik a Jbesiek. – A szlk tvolltben kinek-kinek nagybtyja vette t az irnyt tisztet a csaldban (Lev 25:49; 1Sm 10:14; 1Krn 27:32), ez volt egybknt a matriarchtus sibb rendje is, amikor a csaldanya legidsebb frfi testvre kezben volt a csald irnytsa. Amikorra azonban megrkezik, csak roncsolt holttesteket tall. Mgis a hz hts zugban rejtzik egyetlen magnos l, aki a kutat krdsre gy vlaszol: „Pszt! Mert nem lehet emlteni Jahve nevt”. Mgikus hiedelem is van e riadt mondatban, mint akit a hbor s pestis szrny puszttsai kzepette megrintett Jahve tletes jelenlte, s most rmlten rejtzkdik, mintha el lehetne meneklni elle, viszont a nv hangos kiejtse mintegy elidzn Jahve jelenltt. – Vajon tesz-e klnbsget az tlet ember s ember kztt? Aligha, mert nemcsak a nagy hzak, de a kicsik is darabokra zzdnak. Az alkalmazott szavak ismt a fldrengs megsemmist hatst rzkeltetik.
A 12. v. vitatott els sora a legegyszerbben gy fordthat: „Futnak- lovak a szikln (v. „sziklval”), vagy szntanak- srokon?” (v. „srok kztt”), mert baqqebrm olvasand babbeqrm helyett (a betcsert az hber rs betinek hasonlsga okozhatta). gy a kzmondsszer mondat jl kapcsoldik az elzmnyekhez is, ugyanakkor szemllteti a visszssgokat. Mert ha lovak hajszolsa sziklk kztt ellenrzst vlt ki, s ha srok feldlsa felhbort, ugyanez mondhat arrl, amit a joggal s igazsggal cselekesznek. Amit Jahve gygyszerknt adott, mregg lett kezkben (5:7), az igazsg gymlcse meg rmm keseredett.
Ldebr s Qarnajim giledi vrosokat taln ppen II. Jerobom idejben foglaltk el a szrektl. A prftt nem ragadja magval az ltalnos diadalrzet. Szjtkszer vltoztatssal l’ dbr „rtelmetlen, rtktelen, semmi”. Ennek rltk, mondja a prfta. – A szorongattats (lhac, mint Egyiptomban Ex 3:9) egy kzelebbrl meg nem nevezett nptl jn majd, akit Jahve tmaszt ellenk. Szles fronton, az orszg egsz tetlett rinti majd, mert a hamti t szakon, az Arba patak meg dlen, Jerik kzelben, az orszg hatrait jelenti. Az Amittai-fia Jns prfcija tmogatta Jerobomot hdtsaiban (2Kir 14:25). Mintha ms pontosan erre adna tletes vlaszt.
Jzus pldzatban a htlen sfr vlekedik gy, mint itt a 3. v. gazdagjai: „Halogatja az n uram a hazajvetelt”. Ezrt aztn dzslni kezd, szolgatrsait meg tlegeli. Mgnem megrkezik vratlanul a hz ura, s a htlen sfr letvel fizet (Lk 12:45 skv.).
ms. VII. RSZ
ms. 7,1–9. Kzbenjr szolglat.
A prftban ms Llek van, mint azokban, akik nem gytrdnek a Jzsef romlsn. Errl tanuskodnak a 7–9. fejezetek. t ltshoz kapcsoldik a klnbz zenetek sora, kzttk egy trtneti rsz (7:10–17). A ltsok nem lomban ltottak. Az els termszeti jelensghez kapcsoldik, amit Jahve jell tesz a prfta szmra. A jelek sorn bizonyos elmlyls, fokozs figyelhet meg. Mert a harmadikban mr felhangzik Jahve krdse is, msrszt a prftai lmny a mg mindig ber llapotban trtn elragadtats fel halad elre (v. 7:7; 9:1). Az utbbi nagyon hasonlt sais, Jeremis s Ezkiel elhvshoz. Mgsem valszn, hogy ez lenne ms elhvsa.
Az els ltsban (1–3. v.) Jahvt ltja teremt munkja kzben (v. 4:13), aki most „sskarajt forml”. Br a fordtst megnehezti a stlus sokk-szer rvidsge (alany s lltmny egy sz), mgis azonnal rthet: Jahve formlja az tlet eszkzt is. A tmr fogalmazs jl illik a lts dbbenethez s az „me” szcska is Jahve lksszer beavatkozst szemllteti. A sska mr eszi is a sarjt, rzkeny vesztesget okozva, mert az els kaszlst elvitte mr a kirly. Br ekkora kiuzsorzsra csak sejtet adatunk van (1Kir 18:5), az szaki kirlyoktl sokminden kitellett, gy lehetsges. Amikor a sskk mr majdnem mindent megettek (v. Jel 1:4–7), mg a gazt is (’szb vetett s vadon ntt zldet is jelent), a prfta kzbenjr knyrgssel Jahvhoz fordul, mint brahm, vagy Mzes s ksbb Dniel tette, mert magyarz szavak nlkl is megrtette a jelet, hogy az npe pusztulsra vonatkozik. Egyetlen rve, hogy Jkb kicsiny. A kegyelem ismeretben l ember szintesge, alzata s merszsge ez. Hasonl indokok tallhatk a Deut 7:7 skv.-ben. A kzbenjr imdsg annyiban eredmnyes, hogy az tletnek ezt a mdjt „megbnja” Jahve, letesz rla.
A msodik lts sorn (4–6. v.) Jahve „tzest” hv el (rebib ’s olvasand). A le pedig trgyesetet jell, ami gy is fordthat: „esig (fokozd) tzet”, amely felemszteni kpes a mlysg svizeit is (tehm v. Gen 7:11). Pedig a kor vilgkpe szerint, az tpllta a forrsokat s kutakat, amelyben „l vz” volt (v. Gen 26:19). A tz a vegetci szmra mg nagyobb veszlyt jelent, mint az els lts puszttsa, mert fel tudja emszteni mindenestl az „osztlyos rszt”. Azt a fldet, amit brahmnak s utdainak grt Jahve rk birtokul: A prfta jbl Jahve el jrul, mint brahm tette ismtelten Sodomrt (Gen 18:22 skv.). Npt menteget esedezse kzel szszerint azonos az elzvel. Mire Jahve jbl megbnja, mit tenni kszlt, s az tletnek ezt a mdjt is mellzi.
A harmadik ltsban (7–9. v.) magt Jahvt ltja a prfta. Mgsem ezen van a hangsly, hanem a mrnon. Egy kfalon llva ezt tartja kezben Jahve. Erre irnytja a prfta figyelmt is, midn nven szltja: „Mit ltsz msz?” S a vlaszra feleletknt rtelmezi is a jelet: mrnt engedett le npe kz, hogy megmrje, miknt ll a fundamentumon. Hogy a mrs eredmnye negatv, az kvetkeztethet a folytatsbl: Nem „vonul t” tbb kegyelmesen kzttk Jahve. – Elszr csak a legelt, majd a fldet, most mr tulajdon npt fenyegeti az tlet s nincs sz tbb prftai kzbenjrsrl, sem isteni megbnsrl. A mrn (’ank) egyik si, de csalhatatlanul pontos eszkze az embernek. Taln most a prftnak kellett mrnn lennie npe kztt? A 8:1 skv. s itt a problematikus hmat ’ank mutatja, hogy a prfta kedveli a szjtkokat. S mivel az ’ank sz a 7., 8. v.-ben ngyszer fordul el, azt a rejtett szjtkot sejthetjk, hogy a mrn s a prfta szemlye tkp. egy (a 7:14-ben hromszor egyms utn olvashatjuk: ’nki „n”), akit Jahve „kivett” a nyj mgl (15. v.), s nphez kldtt.
A megmretst; melynek nyomn kiderlt a falak megbzhatatlansga, nyomon kveti az tlet. A magaslatok s a kultuszhelyek elpusztulnak. Az „Izsk” nv kollektv jelentssel a 9. s 16. v.-ben egyedl itt tallhat az sz-ben. Utals lehet a Jordnon tli Giledra (v. Gen 31:21 skv. „Izsk flelme” mint istennv a 42. s 53. v.-ben), mert Mahanaim, ill. Penul jelents szerepet vittek az szaki kirlysg trtnetben (2Sm 2:8; 1Kir 12:25). De jelentheti Bersebt is, ahov szakrl is zarndokoltak (8:14). – Jahve maga kl fel, hogy karddal trjn a Jerobom hza ellen, mert rajtuk van a legnagyobb felelssg. Igaz ugyan, hogy prftai felkenetsre lett kirly Jhu (2Kir 9:1 skv.), ami negyedziglen rvnyes (2Kir 10:30), de a megbzats ideje vgefel kzeleg (Hs 1:4). A fenyts a fejnl kezddik, s a trtnelmi erket – a kard markolatt –, Jahve fogja.
Az sz-ben Jzus gy hirdetett tletet npe lelki vezeti fel: „Ti is tltstek be atyitok mrtkt!” Mert a prftk sorban olyan volt is npe kztt, mint a mrn. S a megmretst kveti az tlet (Mt 23:29–36).
ms. 7,10–17. Elutastott zenet – kiutastott prfta.
A prfta nemcsak ltja, de nyilvnosan hirdeti is a ltsokban adott zenetet. Amikor kiejti a kirlyi hz nevt (9. v.), Amacjh, Btl papja elrkezettnek ltja az idt a beavatkozsra. Eddig is idegesen figyelte mr a hvatlan vendget, de nem volt kell indok a kzbelpsre. Megbzsra az egyszer khn megjellsbl kvetkeztetni nem tudunk, mgis bizonyos, hogy tartozott felelssggel a kultuszhely rendjrt a Samriban szkel trn eltt. Ezrt most a kell pillanatban jelentst kld msrl a kirlynak. Mr ott is ismerhettk, mert nincs semmi magyarzat ms neve mellett. A vd slyos s nehz vdekezni ellene: sszeeskvst sz a prfta. Az igaz, hogy volt mr nem is egy plda prftai akcikra kirlyok ellen, vagy azok rdekben, mgis ebben az esetben szndkosan, vagy sztnsen ferdtenie kell a tnyeken: felnagytja („sszeeskvs”), ill. kisebbti („mindenfle beszd”) a prfta tevkenysgt. A kirly bizalmasa gy tnteti fel magt, mintha a np szszlja lenne: „nem kpes elhordozni a fld…” Teht betelt a pohr. A trn s oltr rdekszvetsge sajt szempontjai szerint ellenrzi s magyarzza a prftai igehirdetst. E szentszvetsgben egy ms is zrlatot okozhat, s a mestersgesen felsztott dicssg fnye kialszik. Emberileg szlva, valban felsgsrts szmba vehet az, amit ms legutbb hirdetett. Amacjh tragdija mgis, hogy – br Isten embere is lenne, amikor dntenie kell e knyes helyzetben, csupn a kirlyi hz embere lesz, s az llamvalls pillreivel tmogatja meg az ige ltal megtmadott trnt.
Tloznnk, ha azt lltank, hogy Amacjh mer rosszindulat, hiszen meg akarja menteni a prftt annak kvetkezmnyei ell, amit pedig indtott el. Humnum ez, vagy nbecsls (ne tapadjon prftavr a kezemhez), vagy egyszeren gy igyekszik minl hamarabb megszabadulni a veszedelmes embertl? Flelem s respektussal vegyes enyhe megvets van a ritka hozh megszltsban: „Lt! Menj, fuss Jda fldjre, ott edd kenyeredet s ott prftlj!” J a prfcia, ha a szomszdot nyugtalantja, de az n egzisztencimat s kreimet ne zavarja. Hatrozott tilalom is elhangzik. rve silny: Btl kirlyi kultuszhely. – Tbb szempont is hathat Amacjh lpsben, mgis kihagyja szmtsbl a legfontosabb tnyezt: Jahvt, Akinek tetszett ppen ezen az emberen keresztl szlani. A valls kzs formanyelvn bell a kt ember kt kln vilg. Hogyan rtse meg Amacjh, hogy ennek az msnak nem mindegy, mit, hol s hogyan szl, s hogy szolglata nem kenyrkrds, nem emberi megfontolsok produktuma? – Az egszben az a legrdekesebb, hogy kirlyi szankcikrl nem olvasunk. Visszament volna ms Jdba? Vagy taln pp gy knyszerlt rsra, s a gncsbl Jahve gyzelme lett, mert a knyszer hallgatsbl szletett az rprftasg? Vagy a valban nagystl Jerobom itt is nagyvonalbb s trelmesebb volt, mint a fontoskod, koncot flt Amacjh? Ki tudja?
Vlaszban ms azt hangslyozza, hogy nem tartozik a hivatsos prftk kzssghez. A „prftafi” prfta tantvnyt, a prftai kzssg tagjt jelenti, egyebtt szinte kizrlag az Elizeus trtnetekben tallhat (2Kir 2:3 skv.; 4:1; 6:1; 9:1). A foglalkozsa: baromtenyszt s eperfge rlel (blasz „bemetszeni”, hogy ezzel siettesse a gymlcs rleldst). De Jahve beleszlt az letbe, kivette a nyj mgl s elkldtte, hogy prftljon Izrel ellen. A hanyatlsnak indult s sztszrt prftai csoportok (2:12) mellzsvel Isten mintegy a kvekbl tmasztott j fiat eszkzl. – S amire most Btl papja felszltan („ne buzogj” ntaf hif.) pontosan ellentte annak, amire Jahve elkldtte. Ezrt csaldjban s sorsban fogja szenvedni npe bnt s bntetst Amacjh. Elszr felesge lesz tiszttalann (a motvum mdosulva Hsesnl folytatdik tovbb!), majd gyermekei esnek ldozatul hdtk fegyvernek, maga pedig szmzetsben fog meghalni, ott, ahov npt is hurcoljk majd. Fldjt felosztjk msok kztt, gy osztottk ki ltalban a hdtk az elhurcoltak vagyont a meghdtott np szegnyei kztt (v. Jer 39:10).
zenetknt, az ige mindenkori szolglatra rvnyes az, amit Jzus gy fogalmazott meg: „Az n eledelem az, hogy teljestsem annak akaratt, aki elkldtt, s munkjt bevgezzem” (Jn 4:34). Ezen bell, de csakis gy, a kenyr grete s remnysge is teljesl (Mt 6:33).
ms. VIII. RSZ
ms. 8,1–14. tletes szomjsg.
Az 1–3. v.-ben a prfta negyedik ltsa „(egy) nyri kosr”. A qajic nem csupn nyarat, de valamilyen gymlcst is jelenthet (kajszi?). A 2Sm 16:1 skv, Jer 40:10 skv, Mik 7:1 mgis azt sejteti, hogy fgrl van sz. S ha gy van, akkor rse aug.-szept. hnapokban az v vgt jelentette (v. Ex 23:16; 34:22. Az n. gzeri parasztnaptr is oktberre teszi v kezdett). Ez az idbeli egyezs is ersti a lts tulajdonkppeni zenett, ami egy szjtkon nyugszik. Npem, Izrel szmra eljtt a „vg” (qc), mondja Jahve a prftnak. Azon a napon, vidm nekls helyett, jajgatnak majd a kirlyi palota ni nekesei (srt nn. tsz. msutt nem fordul el). A holttestek sokasga temetetlenl sztdoblva (slak v. 4:3). A hsz „csitt!” mr a 6:10-bl ismert. Mintha pp a jajgatkra parancsolna r, hogy hallgassanak, ne hvjk fel magukra a pusztt figyelmt. Riadt nmasg honol mindentt.
A 4–14. rszlet gy van beiktatva a 4. s 5. lts kz, mint ahogy a 7:10 skv. volt a 3. s 4. kz. Tartalmilag a vg indoklsa, s egyben rszletezse is, feldolgozva benne mr ismert s j elemek is ms prfciibl.
Kzvetlen felszltssal kezddik: „Halljtok ezt…” A tettesek – a gtlstalan, kizskmnyol kalmr-szellem reprezentnsai –, tetteik nyomn ismerhetk fel, leplezdnek le. k taposnak a szegnyen (v. a 2:7-hez fztt korrekcival) s meg akarjk semisteni (sbat) az orszg alzatosait. E nevek vallsos tltse letagadhatatlan, mgis a szocilis tartalmon van a hangsly. – Szemlletes, amikor az 5. skv. sorn idzi a kalmrkodk taln ki sem mondott, de tetteikbl kikvetkeztethet gondolatait. Trelmetlenl vrjk a szombati munkatilalom s piactilalom vgt, mert e napokon nem volt nyeresgk, s hozz mg ngyhetenknt egy jhold nnep, hasonl megktsekkel (Num 28:9–14). Az nnepet megtartottk, mert gy illett, de elemkben akkor voltak, ha adhattak, vehettek. Az 5. v. ptah-ja jl rzkelteti ezt: „kinyit” tkp. a zskot s gy knlja a gabont. – Kzben csaltak is. Hromfle slycsonkts volt gyakorlatban. Az fh (rmrtk) kisebb volt, a seqel (alul lapos mszkgolyk a vtelr, a pnz lemrsre) nagyobb volt a szablyszer mretnl (Lev 19:36). De a mrleg is hamis volt. Az ’vat jelentheti a mrleg rdjnak tnyleges „meghajlts”-t. S ha az gy megrvidtett szr fell kerlt a pnzknt hasznlt nemesfm, a hosszabb fell meg a seqel, a mrs tisztessgtelen hasznot hozott a kereskednek, mg ha seqelje szablyszer volt is. A rszorulnak eladtk a szemetes aljagabont (mappal bar, „hulladk” nfal-bl). Az eladsodottat szvesen vsroltk meg rabszolgnak. A 2:6-ban eladsrl, itt vtelrl van sz. Ott az egy pr saru az ads-rabszolgasg oka volt, itt inkbb vtelrat jelent. Az azonos kifejezs ilyen rnyalatbeli eltrst sejtet. Az elad rlt, hogy ilyen ton mgis megkapta kvetelst, a vev is rlt, mert olcsn jutott munkaerhz.
A 6:8 arrl beszlt, hogy Jahve utlja a „Jkb bszkesgt (fennhjzst)”, a 7. v. rtelme hasonl: emiatt (be), ezen felhborodva eskszik Jahve, hogy soha el nem felejti semmi cselekedetket. – A felebart elleni bnk pusztulsba s gyszba sodorjk a kozmoszt is (’bal 1:2; v. Hs 4:1–3). Hatalmas fldrengsben inog meg a fld. Felszne gy emelkedik, mint a Nlus radskor. Emelkedik, hborog, majd alsllyed, visszahzdik (a 8cd-ben a 9:5de alapjn kaje’or s nisqe’h olvasand. Az elrs msolsbl eredhet, indokaira nem szksges kitrnnk). – A 9–10. v. ha lehet, mg fokozza a kozmikus katasztrfa komor szneit. Anyagot ehhez a 784-ben, majd 763-ban tlt napfogyatkozs szolgltatott (v. Jel 2:10.31). Ahogy a teremtskor Isten els kegyelmi tette a vilgossg volt (Gen 1:3), gy az tletes napok a vilgossg elvtelvel kezddnek; vratlanul, dlidben. Akkor a hrom nagy nnepet (pska, arats, lombstor nnep), melyekre egyarnt az rm lenne jellemz –, gyszra fordtja Jahve, nekeiket is gysznekre vltoztatja. A gysz jeleknt derekukra (kecskeszr) gykktt ltenek, fejket meg kopaszra nyrjk. Keser, vigasztalan nap lesz a „vg” (’aharth nn. szuffixummal semleges jelents), amihez foghat csak az a remnytelen llapot lehet, mikor valaki egyszltt gyermekt veszti el (v. Jer 6:26), s ezzel magva szakad. – Majd egyszer mg elfordul a Zak 12:10 sorn az egyszltt fi siratsa, az mr azonban a megkegyelmezs napja lesz. Vgl pedig az sz-ben, az Egyszltt Fi hallakor tallkozik ssze ez a kt prftai vonal, ahol a termszet s az ember megrendlse s gysza egyszerre beszl a miattunk esett haragrl s a rajtunk gyakorolt kegyelemrl.
A 11–14. v. arrl a fenytsrl szl, mely a leginkbb flelmetes. Amikor Isten elhallgat s az ige elvtetik, az utna svrg hsg s szomjsg viszont feltmad. Vgyakozs az igre j dolog lenne, de ha ksve jn, mint az zsau srsa! Mehet a np tengertl tengerig (a fld vgs hatrait jelenti), szaktl keletig (mintha a ksbbi fogsgok terletei lebegnnek szeme eltt), hogy az igt hallhassk, de rtallni nem fognak. Mr voltak idk, amikor az ige nagyon „drga”, azaz ritka volt (1Sm 3:1), de ami jn, az a teljes vaksg, a lelki haldokls ideje lesz, mert elvtetik a prftasg, amit most elutastanak maguktl. Prftai kijelents nlkl tjuk ertelen tntorgs s cltalan kborls lesz (sut v. Num 11:8 a manna keressekor!). Lehet valaki ifj, deli s szp, el fog allni ebben a szomjsgban s megelgtetlensgben, mert „nemcsak kenyrrel l az ember…” (Deut 8:3; Mt 4:4). Abbl a vgyakozsbl s szomjsgbl nem fog szletni Zsolt 42! – Ez a folyamat tkp. mr most kezdett vette, hiszen Jahvbl kultuszhelyekhez kttt rsz-istensget csinlnak. „Samria bne” jelentheti a btli kultuszhelyet (’asmh „bn”, de volt egy ’asimh nev szr istensg is, v. 2Kir 17:30). Dn s Berseba az orszg kt vgs pontja, ugyanakkor szenthelye. gy ltszik, mr akkor is szentnek szmtott az oda megtett zarndokt („Berseba tja”), mint ma a mohamednoknl mai szenthelyeikhez. Az „(gy) l”, vagy „ljen” pedig ismert eskforma volt (Hs 4:15; Jer 12:16). Ami ma magavlasztotta vallsos buzgsg – holnap igtvesztett szomjsg s tntorgs –, holnaputn olyan eless lesz, amibl nincs felkels, feltmads tbb (5:2).
Az tlet az dvssg trtnetben, s a trtnelemben jbl s jbl ott fordul kegyelemre, ahol az ember a testet lttt Igvel tallkozva gy szl: „Uram, add nekem azt a vizet, hogy ne szomjazzam meg…” (Jn 4:15), s me ott ll eltte vlaszknt az, Aki a szomjaznak inni ad az let vizbl – ingyen (Jel 22:17).
ms. IX. RSZ
ms. 9,1–10. Senki el nem rejtzhet.
Az 5. ltsban – hasonlan a 3.-hoz (7:7) –, Jahvt ltja a prfta. Jahve most az oltron (v. oltrnl) ll. Vajon melyik szentlyben? Nem lehetetlen, hogy az szaki szentlyek valamelyikben, taln ppen Btlben. Jahve jelenlte nem a kultuszhelyet igazolja, hanem a prftt ersti s irnytja. Ugyanis az oszlopft kell megtnie. A folytats: „s megrendlnek a kszbk” jelenti azt, ami a prftai jelet kvetni fogja. Nem a prfta mozdulattl rendlnek meg a kszbk, hanem attl, amit Jahve tenni fog. Lthat teht, hogy jelszer cselekvs vghezvitelre kap felszltst. Az oszlopf megtse annyiban krdses, hogyan rhette el egyltaln a prfta? (kaftr ilyen rtelemben csak a Zof 2:14 sorn fordul el, ott is kszbbel egytt). Annyi vilgos, hogy a kszb melletti oszloprl van sz. A tett nem hasonlthat a Smsonhoz (Br 16:29 skv.), teht nem puszta kzzel kellett megtnie, s egy vesszvel pl. mr elrhette az oszlopft, ha a tudsts – szkszavsgban – nem is szl errl. Mindezt tgondolva a hagyomnyos „dntsd mindannyijuk fejre” rtelmezs felettbb ktsges (ez a rszlet okozza egybknt a legtbb nehzsget ms knyvben). A konszonnsllomnyt megrizve, de ms pontozst alkalmazva viszont gy is olvashat: ubice’m ber’s killm „nyeresgk (Ez 33:31) szegnysggel (Pld 10:4) vgzdik” (JSir 2:22). A r’s „szegny(sg)” a prftai igehirdetsben hasznlt sz (v. Ntn feddbeszdvel, 2Sm 12:1 skv.). – gy a folytats is zkkenmentes: „maradkukat meg karddal lm meg”. Senki sem meneklhet, Jahve mindentt elri ket, mert hatalma van r (v. Zsolt 139:7 skv.). A teremtett vilg vgs hatrai sem nyjtanak menedket elle. Nem a mitoszok istene , Ki hatalmt msokkal megosztani lenne knytelen. Seol, vagy a tengerfenk homlya hatrt el nem szabhat, keze s parancsa thatol azokon, s a „kgy”, az si ellensg is engedelmeskedik parancsnak. – jbl tallkozunk a Karmel hegyvel (v. 1:2). Ormt ds nvnyzet fedte, gy rejtzsre alkalmas lehetett, de nem Jahve ell, Aki felkutatja s kiveszi (lkah 7:15) onnan a rejtzt. A Karmel hegye egyik centruma volt az szaki prftai mozgalmak trtnetnek (v. 1Kir 18:19 skv.; 2Kir 2:25; 4:25). msnl ennek mr nemsok nyoma van. Inkbb az sejthet, hogy az egykor megtiszttott oltr jbl baal-kultuszhelly hanyatlott. S ha elkvetkeznk mgis a fogsg, annyi elnye lenne – gondolhattk nmelyek –, hogy kikerlnnek e flelmes Isten hatalma all, s tallnnak valami elnzbb istenre. Nem! Jahve nem szorthat npek hatrai kz. Parancsnak engedelmeskedik az ellensg kardja, legyen az akr egy hatalmas np –, ha nem jra, de veszedelemre fordtja ellenk tekintett. Hatalmval csak meg kell rintenie a fldet, s gy inog, emelkedik s sllyed, mint a Nlus vltozsai (8:8; jbl, mint mr annyiszor, a fldrengs motvuma). – A Gen 7 skv. fejezetek szerint, amikor az znvz bekvetkezett, a vilg boltozatos felhza megnylt, s a mennyei vizek alzdulva egyesltek a mlybl feltr vizekkel. A kozmosz pletnek sszedlte a koszt jelentette ismt. msnl ugyanez a vilgkp hat. A 6. v. ritka szavai ezt rzkeltetik: a ma’alh jelent lpcssort, emelvnyt, st emeletet (v. Ez 41:7. Teht nem szksges vltoztats). Az ’aguddh „kteg, ktelk” (Ex 12:22; 2Sm 2:25; zs 58:6) pedig valsznleg az plet sszeerstett, esetleg velt vzt, tmaszait jelenti.
A 7. v. az nhittsg utols pillrt is megsemmisti. Ha a 3:2 arrl szlt, hogy fenyts oka ppen kivlasztottsguk, most mr errl nincs sz. A kusitkhoz lettek hasonlv. A mai Abessznia akkor a vilg peremnek szmtott s a kusitk Hm utdai (Gen 10:6). Izrel mindig a vilg centrumban rezte magt, mint a npek zsengje. Most olyann lett, mint az tkozott s szmztt. Ha pedig arra hivatkoznnak, hogy felhozta ket Jahve Egyiptombl, a vlasz erre az, hogy nincs ebben semmi rendkvli. Megtrtnt hasonl ms npekkel is. Jahve hozta fel a filiszteusokat Kaftrbl (taln Krta szigete) s az armokat Kr-bl (v. 1:5; 2Kir 16:9. Bizonytalan a hely azonostsa, taln Ur vrosa Mezopotmiban?). Mindkt np 1200 tjn jelent meg Palesztina hatrain. Amellett, hogy a prfta rteslsei pontosak, a kt plda azrt is megsemmist erej, mert mindkt np hallos veszlyt jelentett Izrelre, trtnelme klnbz szakaszain.
Midn a 8. v.-ben mgegyszer sommsan felhangzik az tlet, hogy a bns kirlysgot eltrli a fld sznrl, mgis mintha a harag viharfelhit hirtelen ttrn az gret fnysugara: Jkb hzt nem fogja kipuszttani. Teht klnbztet az szaki kirlysg kln tjai s ottan honos npe kztt. – A zivatar tvolodban van. Igaz ugyan, hogy Jahve parancsra gy sztrzzk Izrel hzt a npek kz, mint ahogy rostval szoktak rzni. A tiszta mag kihull, a durva rgk (cerr „kvecske”) viszont fennakadnak. A szrs a megtisztuls eszkze lesz teht. – A 10. v. visszalts-szeren mgegyszer tletet hirdet azok ellen, akik gy tiltakoznak a prfta eltt: „Nem illethetsz, nem rhetsz el minket a rosszal” (vonatkozhat Jahvra is, v. 9:4). De itt is lthatan klnbztet npe vtkesei (ht’ csak itt a 8. s 10. v.-ben, valamint az 5:12-ben tallhat) s a np kztt.
A megrostls s megtisztts zenete emlkeztet Jzus intsre: „Simon, Simon, me a stn kikrt titeket, hogy megrostljon, mint a bzt, de n imdkoztam rted…” (Lk 22:31).
ms. 9,11–15. Az utols sz a kegyelem.
A knyv zr rszletnek problmirl mr rviden sz volt a Bevezetsben. Ismtelni szksgtelen. – Eljn majd az annyiszor meghirdetett tletes nap utn egy msik „ama nap”, amikor Jahve felemeli, kijavtja Dvid leomlott stort. A 11. v.-ben valsznleg szukkt, ill. perch s hariszth olvasand. A trsek s romok arra mutatnak, hogy elssorban nem is a dvidi kirlysgrl, hanem Jeruzslem romjairl van sz, amit Jahve maga pt meg, bizonnyal npe munkja ltal, mert a 14. v. elpusztult vrosok jjptsrl beszl. Dicssge a rgi napokra fog emlkeztetni, amikor a dvidi-salamoni birodalom npeket foglalt magba. Hogy rklni fogjk Edom s a tbbi npek maradkt, csak sejteti az tlt esemnyeket. Azt ti., hogy Izrel sztszratott a npek kz (a 9. s 12. v.-ben egyarnt kol-haggjim), s hogy Edom krrvendve szemllte pusztulsukat (v. Zsolt 137; Abd; Mal 1:4. De mr korbban is ellensges volt a magatartsa, v. 2Krn 28:17). ket is elrhette azonban az tlet, s gy csak maradkuk rszesedik, de az igen –, abban a kegyelemben, ami Izrel osztlyrsze lesz, mert Jahve neve hirdettetik felettk, teht tulajdonaiv lesznek. – A LXX fordti mg tovbb mennek a npeket tfog kegyelem s bke hirdetsben, mert az ’dm h. ’dm-ot, jijresu h. pedig jidresu-t olvastak. gy lttt alakot az sz-bl is ismert rtelmezs: „Hogy megkeresse az emberek maradka az Urat…” (ApCsel 15:17).
A messisi gretek ismert fordulatai szerint (v. Jel 2:18 skv.) a fld bven rasztja majd ldst. A bsges aratnivalt mg be sem tudtk takartani, s mr jbl szntanak. Nincs szegny s nincs gazdag, hanem csupa bvelkeds van a Lev 26:5 gretei szerint. A hegyeken, dombokon ptett pinck telve musttal, borral –, tlcsordulnak, mint a forrs kzben kifutott bor. Mert megfordtja npe sorst (v. „fogsgt”) Jahve. plnek az elpusztult vrosok. Szlket s kerteket teleptenek, s lvezni is fogjk javait, nem gy mint az tlet idejn (v. 5:11). Mert k maguk is gy lesznek elltetve a nekik adott fldbe, hogy tbb soha ki ne szaggassk ket. Isten npe, mint Jahve ltetse, szlje, ismert a ksbbi prftknl is (zs 5:1 skv.; Jer 24:6; 31:28; 42:10). Jzus is szvesen alkalmazza pldzataiban (Mt 20:1 skv.; 21:28–33 skv.).
Vgl pedig a Dvid leomlott stornak megptse az sz. npe szmra olyan prftai gret, amely Jzus Krisztus szemlyben s megvlt szolglatban kapott j fnyt. Akiben testt lett az Ige, midn kzttnk „storozott” (Jn 1:14). – Majd pedig az j g s j fld mennyei Jeruzslemrl tesz hasonl mdon bizonysgot a prftai ltssal megajndkozott Jnos: „me az Isten stora az emberekkel van, s velk fog lakni, s k npei lesznek…” (Jel 21:3). Megrdemelt s bnbnatra hv, tletes napok utn ez az emberisg jvendje, a kegyelem ama napja.
|