MOS prfta knyve Bevezets 01 - 05 Dr. Szab Andor lelksz
MS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Szab Andor lelksz
Bevezets
Kortrtneti httr.
ms prfta Jdbl rkezett az szaki kirlysgba, Izrelbe, hogy meghirdesse Jahve zenett. Az idpont kb. 760, Uzzjjh jdai s II. Jerobom izreli kirlyok uralkodsa alatt (1:1). Jerobom idejben politikailag s katonailag is megersdtt az orszg. Megsznt ugyanis a mintegy 40 esztends arm szorongattats, mert 800-ban III. Adadnirari asszr kirly megtrte Damaszkusz hatalmt. gy az szaki kirlysg leveghz jutva, hatrait igyekezett kiterjeszteni a rgi dvidi-salamoni birodalom hatrig (2Kir 14:25). St dlen Jda is megersdtt (2Kir 14:22). A sikereken elbizakodtak, s nem vettk szre Asszria fenyeget kzelsgt. Mivel 760 tjn Asszria erit Urartu (az rmny hegyvidk laki) hatalmnak nvekedse kttte le, Damaszkusz jbl tmadsba lendlt (1:3) s a Jordnon tli Giledot – taln ammonita segtsggel (1:13) – vgigdlta. Hamis biztonsgrzetket azonban ez sem ingatta meg, hiszen gazdasgilag fellendlt az orszg, s a konjunktra lvezi nem vettek tudomst a trsadalmi ellenttekrl, hogy voltak, akiknek szegnysge elviselhetetlenn vlt. Pedig a szocilis bnk csalhatatlanul jeleztk, hogy a sikerek s kevesek jlte mgtt mr megindult a bomls.
Vallsi letkre is hanyatls volt a jellemz.
Kzel szz v telt mr el azta, hogy Jhu, kiirtva az Ahb nemzetsgt (2Kir 10), vallsi dolgokban is igyekezett jat kezdeni. t mg prftai felkenets ksrte (2Kir 9:3). Majd sszefogott a Jahve-h, de szlssges rkbitkkal (2Kir 10:15), kiirtotta a Baal-kultuszt, de meghagyta az orszg eresztkeit sszetart kt szentlyt Btelben s Dnban az aranyborjkkal (2Kir 10:29). Fia, Jehhz idejben mr asrh blvny ll Samriban (2Kir 13:7). Ennek fia, Js, idejben hal meg Elizeus prfta s ezzel bizonnyal vge az Ills s Elizeus nevvel fmjelzett szaki, prftai jelleg bredsnek. – A Jhu-hz kvetkez tagja II. Jerobom. Mellette mr csak udvari prftk vannak. Ilyen lehetett a 2Kir 14:25-beli Amittai fia Jns is.
A 2:11 skv. azt sejteti, hogy a szabad prftai kzssgeket, a rkbitkat s a nazireus fogadalmat tett ifjak csoportjait – teht mindazokat, akik ragaszkodtak a knanita hatsoktl mentes, tiszta Jahve-hithez – igyekeztek erszakkal hitelkptelenn tenni. Az orszg vallsi lett egyre jobban tjrta a knanita termkenysgi kultusz. St a Jahve-kultusz is mindinkbb baalizldott, amint ez klnsen Hses knyvbl lthat.
A prfta szemlye.
A vzolt krlmnyek kztt lpett fel ms, engedelmeskedve Jahve kld parancsnak (7:15). Neve tkp. msz, az ’masz „megterhelni” igbl ered. Msok szerint az Amacja „Jahve hordoz” nv rvidebb alakja. Lakhelye Teka, taln a mai Hirbet tequ’, Betlehemtl dlre. Foglalkozsa psztorkods volt, emellett eperfgt termelt (1:1; 7:14). A nqd nem brbl l, hanem sajt nyjt gondoz psztort jelent (v. 2Kir 3:4). – jabban nhnyan amellett foglaltak llst, hogy ms kultusz-prfta lehetett, vagy kzel llhatott hozzjuk. rvk az, hogy nqd Ugaritban, a rasz-samrai szvegek szerint, a templomi nyjak felgyeljt jelenti. Ennek azonban ellentmond a 7:14; ahol ms nem szmtja magt egyik prftai csoporthoz sem. – Ugyanez a nv a sumir s akkd szvegekben az llati belsrszekbl, klnsen a mjbl, jslst vgz szemlyt jelenti. St azt is mondjk, hogy a bqr (7:14) „marhatenyszt” foglalkozsnak is volt ilyen kultuszi mellkjelentse. A nv azonban lhetett tovbb anlkl, hogy ez a klnleges, esetleg hivatsszer jsls hozztartozott volna az ms korabeli psztorok foglalkozshoz Jdban. – Annyi azonban mgis bizonyosnak ltszik, hogy ms nem volt tanulatlan, faragatlan psztor. Igaz, hogy szkincse arnylag kevs, de ne felejtsk el, hogy az els rprfta. Ilyen dnt lps megttelhez – ami a kijelentstrtnetben j szakaszt jelent – az Istentl val elhvs mellett bizonyos kpzettsg is kellett. Feltnen pontos trtnelmi s fldrajzi tjkozottsga (v. 9:7), ismeri az szaki kirlysg minden bels problmjt. Valszn, hogy mint fggetlen psztor, llatai adsa-vevse kzben Egyiptomot is megjrta, ahol mly benyomst tett r a Nlus radsa, hullmzsa (8:8; 9:5), de ismerte Asdd s Egyiptom dszes ptmnyeit is (3:9). Psztori lmnyekbl mertett hasonlatai frissek s tallak. Ismeri a prftai beszd addig hasznlt, kttt formit s alkalmazza is. De ha szksges, lazbb szerkesztssel fel is oldja azt. Megtallhat nla a klti stlus formlt alkalmazsa. Igehirdetse a mzesi hagyomnyban gykerezik, de – amint jabban kiderlt – kzel ll hozz a blcsessgirodalom gondolatvilga is. Taln ennyi elg is ms mveltsgnek s tjkozottsgnak szemlltetsre.
A knyv elllsa s szerkezete.
A prfcik elhangzsa s lersa kztt bizonyos idnek kellett eltelnie. A legkorbbiak az t ltsrl szl rszletek: 7:1–9; 8:1–3; 9:1–4. Ezt maga ms rhatta, mert szemlyes vallomsok: „gy (v. ezt) lttatta velem az r, Jahve…” A knyv derekas rszrl nem lehet megllaptanunk, hogy maga rta-e, vagy ms idzi-e t. Mgis ms sajt feljegyzseire plhet, amit azutn valaki ms rendezett el, a knyv mai alakja szerint. Erre mutatnak azok a rszletek, ahol egszen hatrozottan msrl beszl valaki. Ilyen az 1:1; valamint a 2. v. vajj’mar szava. Ezek az egsz knyvet mintegy idzjelbe teszik. Ilyen tovbb a 7:11–17 rszlet, ahol Btel (f)papjval, Amacjhuval trtnt konfliktusrl rteslnk. – Az 1:1 egybknt is jl szemllteti a prfcik elhangzsa s a formba nts kztti idkzt. Eszerint a prfcik a fldrengs eltt kt vvel hangzottak el. Aki viszont a cmiratot rta, tlte a fldrengst. Mgsem szmolhatunk nagyobb idbeli tvolsggal, mert a fldrengsrl nincs ms kzelebbi idpont megjells – ellenttben a Zak 14:5-tel, ahol ugyanerrl a fldrengsrl van sz. Itt ellenben egyszeren „a fldrengs”. Ez az lmny teht olyan cezra, olyan hatr volt a kzelmlt emlkeinek idbeli rgztsnl, amit mg nem mosott el ms lmnyek megrzkdtatsa. – Kln problmt jelent a knyvet jelen alakjban lezr 9:11–15 rszlet. Akr „fogsg”, akr „sors” jelents a 14. v. sebt szava, itt mr a babiloni fogsg dvgreteinek levegje rezhet. Nehezen kpzelhet el, hogy ms akkor beszlt volna „Dvid leomlott stor”-rl, amikor az idejben, s mg vagy 150 vig utna, dvidi kirlyok uralkodtak Jeruzslemben, s llt a vros is. A problmt csak felmutattuk, eldnteni nem kvnjuk. – Akr ms keztl szrmazik ez a lezr rszlet, akr nem, az szaki kirlysg pusztulsa ltal igaznak bizonyult msi prfcia mly nyomokat hagyhatott a jdaiak lelkben. Azt annyira sajtjuknak reztk, hogy indttatst, felhatalmazst reztek a knyv anyagnak gondozsra, s taln rendezsre is.
A knyv szvege ltalban jl fordthat.
Nincs annyi problematikus szvegrszlet, mint Hsesnl. Taln hamarabb tmentettk Jdba, mint amazt? Nem tudjuk. Mindenesetre msnl msok a dialektusbeli sajtossgok is (v. 7:9.16 jiszhq, a megszokott jichq h.). A klnbsg alkati is. Hsesnl tbb az eksztatikus vons. ms mg ltomsaiban is megmarad jzan psztornak. Mgis fejezetenknt van egy-egy sor, ami nemcsak a mai fordtnak, de a rgieknek is (LXX) fejtrst okozott. Ezeknl is igyekeztnk gymlcsztetni a legjabb kutatsokat, megoldsokat, javaslatokat.
A knyv tartalma egybknt gy tagolhat: 1:1–2; 1:3–6:14; 7:1–9:10; 9:11–15. Ezen bell a kisebb tartalmi egysgek megismerhetk a magyarzat beosztsbl.
Irodalom.
Klvin kommentrja. – Th. Robinson 1938. A. Weiser 1956. H. Frey 1958. S. Amsler 1965. M. Bic 1969. H. W. Wolf 1969. J. L. Mays 1969.
ms. I–II. RSZ
ms. 1,1:1–2:5. Az tlet megmsthatatlan.
Az 1. v. Cmirat. Nem a prfta keztl ered. a r’h igt alkalmazza ltsaira (v. 7:1), itt pedig a hzh ll, amit egyebtt is msok mondanak rla (7:12 hozh). Ennek ellenre tall kifejezs, mert e ltsban az ige mintegy testt lett szmra. Amit mond, nem sajt vlekedse. zenet az, tovbb kell adnia. A jdabeli s izreli kirlyok nevei a trtnelmi htteret jelentik. Az itt emltett fldrengs nagy pnikot kelthetett. Motvuma vgigvezet az egsz knyvn (2:13; 3:15; 6:11; 8:8; 9:1.5), mg a Zak 14:5 is erre emlkeztet.
Jahve szlt brahmnak s megszletett a vlasztott np, szlt Mzesnek s megkezddtt a szabadts, most mint oroszln ordtst hallja ms Jahve hangjt s megjelenik a kijelents trtnetben az rprftasg.
msnl gyakori hasonlat az oroszln vltse. a psztorember tudja, hogy amerrl felhangzik az vlts, onnan veszedelem jhet. Jahve szava letet tud teremteni a pusztasgban, de tletknt – mint pusztt sirokk –, gyszba is borthatja a legelket s a Karmel ormnak ds nvnyzett (’bal v. Hs 4:3 magyarzatval). ms Jdbl jtt. Szmra Jeruzslem a legitim szenthely, ahonnan felharsan Jahve szava.
A 3. v.-tl kezdve a 2:5-ig a prftai beszd kttt formival tallkozunk. Hallgati kezdetben gy vlekedhettek: gy beszl ez az ms, mint a mi kultusz-prftink. Ez a formai alkalmazkods a megszokotthoz azonban csak tmenet, s a 2:6-tl az zenet mr sztfeszti a hagyomnyos formt. – Mr a formai hasonlsg is minsgi klnbsgeket takar. A kultusz-prftk szavaikkal igyekeztek tkot idzni az idegen npek fejre, mikzben egy-egy jelkpes cserpfigurt sszetrtek, vagy bbut nyrssal tszrtak (pl. Egyiptomban). Ez volt a mgia. – ms szl, mert Jahve mr elbb dnttt s beszlt neki a npek sorsa fell. Ez a kijelents.
A „…hrom… st ngy…” jellegzetes si stlusforma (v. Pld 30:21; de megtallhat az ugariti szvegekben is). Tkp. a vtkek felsorolsa helyett csak szmukra, vagy ppen megszmllhatatlansgukra utal. Pldaknt viszont csak egyet emel ki, amelyikkel betelt a pohr.
A felsorolt hbors konfliktusok nem rgi ellenttekrl szlnak (mint pl. 2Kir 10:32 skv, 13:7), inkbb lehettek a kzelmlt esemnyei, II. Jerobom uralkodsnak ksbbi szakaszban, amikor Urartu s Asszria ellenttt kihasznlva, Damaszkusz s ms npcsoportok is mozgoldni kezdtek Izrel hatalma ellen. – Arm a keleti tartomnyokban kegyetlenkedett. A vascspl kb. 3 m hossz s msfl m szles eszkz volt. Ilyennel tettk flddel egyenlv a felperzselt teleplseket. Ami azonban „lzads” v. „prtts” volt Damaszkusz rszrl. A psa’ ms legfontosabb kifejezse olyan tettekre, amiket Jahve tletre von. Mert a npeket, ha nem is tudnak rla, Jahve jogrendje vdi s ktelezi. thgsa visszavonhatatlan tletet idz el. – Hazel s Benhadd gyakori arm kirlynevek. Az sz-bl ismert Hazelt prftai kijelents emelte trnra Benhadd helyre (1Kir 19:15; 2Kir 8:7 skv.). Az egykori prftai megbzs immr rvnyt vesztette. Ugyangy rvnytelenti majd Hses a Jhu-hz megbzst (Hs 1:4), akit szintn Elizeus utastsra kentek fel egykor kirlysgra.
A „gonoszsg vlgye” s „gynyr (jlt) hza” valsznleg gnynevek, az ott ztt tiszttalan kultusz s lebzsels miatt. Fldrajzilag az arm birodalom kt jellegzetes pontja a Libnon s Antilibnon kztt (Jzs 11:17), ill. Karkemis alatt (2Kir 19:12; Ez 27:23). Az tlet a „jogarhordozt”, teht az uralkodt sem kmli. A np pedig Kr-be szmzetik, ahonnan a 9:7 szerint jttek az armok (v. a magyarzattal ott). – A trtnelemben nemcsak fejlds, de visszafejlds is lehetsges, s a hanyatls: tlet!
Gza, Asdd, Askeln s az itt nem emltett Gt, filiszteus vrosllamok voltak. Gz volt a vezet szerep. Az a bnk, hogy egsz teleplseket adtak el Edomnak. A glt selmh jelenti a teljes elhurcolst, amely nem kmlt nt, gyermeket s reget sem. A szgar pedig azt jelenti, hogy tovbbadtk ket a rabszolgakereskedknek, akik az kor hboriban zskmnyra lesve, a hadseregek ktelben tartzkodtak (1Makk 3:41). ms korban, gy ltszik, az edomitk foglalkoztak elszeretettel emberkereskedelemmel. Az is lehet, hogy mr a filiszteusok (s Tyrusz 9. v.) is csak lncszem voltak a rabszolgapiacok forgalmban. Bntetsk nem marad el. A 8. v. azt is vilgoss teszi, hogy trtnelmi fenyttetskben Jahve „keze” az, amely sszetr zrat; kivg, ahogy a dntsre tlt ft szoktk, tzet vet vrfalakra s laktornyokra, gyhogy Filisztenak rmagja sem marad, ha egyszer ez a kz ellenk fordul.
A bszke Tyrusz (tkp. Cr) bne hasonl a filiszteusokhoz. Bnt azzal tetzte, hogy megkttt szvetsgeket szegett meg. A „testvrek szvetsge” nem vonatkozhat Edomra, arrl a 11. v.-ben lesz sz. Egyszeren a szvetsget kt feleket jelenti. „Testvrem”-nek neveztk egymst, mint pl: Hirm tyruszi kirly Salamont (1Kir 9:13), amikor Salamon vrosokat adott t neki. E szvetsges viszonynak voltak mr elzmnyei (v. 2Sm 5:11; 1Kir 5:1 skv.), majd pedig Ahb idejben htrnyos kvetkezmnyei (1Kir 16:30 skv.). – Isten azonban a nemzetkzi jogot s szerzdseket is vdi. – Tyrusz fnciai vrost vgl is Nagy Sndor foglalta el, midn gtat ptett a szrazfldtl a szigetig, ahol a vros plt, s gy vette be azt.
Elri majd a rabszolgahajcsr Edomot is az tlet. Testvr lenne , ha nem is a kegyelem, de a termszet s a vrrokonsg jogn (Gen 25:22 skv.). De nincs knyrtelenebb a testvrharagnl. E haragban ksrt a trzsi s: zsau termszete. Edom bnt slyosbtja a tudatossg. Volt knyrletessge, de elfojtotta, magtl lelohadt volna dhe, de rizte gondosan, ki ne aludjk. – Tmn (Jb 2:11) s Bocrh (Mik 2:12) edomita vidkek, s egyben vrosok voltak. Ezeket is elri a Jahvtl kldtt tz.
Ammn bne az volt, hogy az kori hbork brutalitsval a gyengken s vdteleneken gzolt t. Nem lett volna szksg r, mert terhes anyk nem gtolhattk a cl elrtt. A bn teteje, amikor valaki a bnt csak magrt a bnrt teszi. Van ugyan megnevezett cl: „hogy kiszlestsk hatrukat”, de ez csak rgy. Az rtelmetlen bnk a bn rtelmetlensgrl tantanak elriaszt pldkkal. – Rabbh, a Jabbk fels folysnl, a mai Amman kzelben, ammonita fvros volt (2Sm 12:26). Ezt is elri majd a harci zaj, a tzvsz tmasztotta szlvihar (Hs 8:7).
Ha Ammn a megszletend let ellen vtkezett, Mb viszont a holtak tetemeit gyalzta meg. Nemcsak az let, de a holtak nyugalma is Isten vdelme alatt ll. Nekik is megvan a joguk, a mispt-juk. Nem vletlen ht, hogy a brt kln is kiemeli az tlet hirdetsekor (2:3). Mb bne nem Izrel ellen trtnt, hanem Edom ellen, aki fell az imnt szlt tbbszr is az elmarasztals. A megbntetett ellen sem lehet senkinek sem bntetlenl vtkezni. Kaint sem lhette meg senki kvetkezmnyek nlkl (Gen 4:15). – A csontok mssz getse, s ezzel az eltemetetlen llapot, clja a teljes megsemmists volt. Ezrt a fenyts is taln itt a legkemnyebb: „meghal Mb… Fejedelmeit meglm…”
A kivlaszts nem kivtelezs. Jda, s benne Jeruzslem ugyanazon mrtk s egyazon tlet al esik. A prfta azrt is sort kert Jdra, hogy midn majd Izrel bneirl kezd szlni; senki ne mondhassa: sprj a magad portja eltt. – Jda bne mg slyosabban esik latba, mint a npek, mert ismern Jahve kijelentett igjt: tmutatst (trjt) s akaratt (rendelseit). A mrce a kijelents kt fkusza: a Jahve irnti s a gyengbb testvr irnti szeretet, a npek viszonylatban a szksges emberiessg. – Jda azonban a „hazugsgok” vezetsre bzta magt, amik azutn flrevezettk, „tntorogtattk” (t’h) ket. Ezek a hamis istenek, amiket mr atyik is ismerni vltek „tl a folyvzen” (Jzs 24:15).
sz-i szlakat keresve elrkezhetnk a Lk 12:47 skv. igjig. A szolgnak, aki tudta Ura akaratt, nagyobb a felelssge, mint annak, aki tudatlansgban vtkezett. De megkzelithet a Rm 2:14 skv. fell is, ahol arrl van sz, hogy a pognyok a szvkbe rt trvny szerint tltetnek meg.
ms. 1,6–16. Izrel bne s bntetse.
Az Izrel elleni tlet hirdetse mg a szokott stereotip formba ntve kezddik, de a prftai mondanival hfoka s az j jelensg, az rprftasg hamarosan szabadabb kifejezsi formt teremt magnak, mikzben magratall. Ezen tlmenen, tartalmi klnbsgek is megllapthatk: Ott hbors idk visszalsei, itt szocilis bnk terhelik a szmlt. Ott a politikailag felelsk, itt ltalban a gazdagok a bnsk. Elbb csak egyet emelt ki a „hrom… st ngy” gonosztett kzl, most azonban mr mind a ngyet felsorolja: 1. Rabszolgaknt adtk el az eladsodottat (v. 2Kir 4:1): „ezstrt az igazat, s a szegnyt egyetlen pr (ki nem fizetett, vagy elvesztett) saru miatt”. Az utbbi kifejezs kzmondsszer, az esetek gyakorisgra, s a knyrtelen eljrsra mutat. Nem annyira az rat, inkbb a jelentktelen okot jelzi (ba’abr v. 8:6), amely miatt rabszolgasorsra juttattk a szegnyt. – 2. ltalban: elnyomtk a nincstelent. – A 7a valszn rtelmezse: „Akik taposnak (teht hass’fm olv. sf-bl v. Gen 3:15; s’af h.) a fld porn: az elesettek fejn…” A „fld pora” ppgy, mint az igaz, az elesett, a szegny s az alzatos nem ms, mint a Jahvhoz h elnyomott, kiuzsorzott rtegek, akik a gtlstalan konjunktrban hitk s becsletessgk miatt is htrnyos helyzetbe kerltek. A „fld pora” tkp. brahm (Gen 13:16), ill. Jkb magva (Gen 28:14), v. 2Krn 1:9! – 3. A csald erklcsi rendje is felborult (Lev 18:15; 20:12). Nem kedsht, nem is szolgllenyt, hanem egyszeren fiatalasszonyt kell rtennk a na’arh szn. Teht a nk is a kiszolgltatottak sorsra jutottak. – 4. Jogtalan tlkapsok tettk elviselhetetlenn az eladsodottak helyzett. Az n. Szvetsg knyve (Ex 20:22–23:33) rendelkezsei vdtk az adst a tlkapsok ellen. gy pl. a zlogba vett ruht naplemente eltt vissza kellett volna adni (22:26; Deut 24:12 skv.). De az uzsorsok ezeken nyjtzkodtak (a nth hif. a 7. v.-ben tranzitiv, a 8. v.-ben intranzitiv jelents), kzben ittk a brsggal sjtottak bort. Az „Istenk hza” (valsznleg a btli kultuszhely) prepozci nlkl azt sejteti, hogy eredetileg a szveg gy hangozhatott: „Istenk hza minden oltra mellett”. A szveg kultikus tivornyt tkrz. Br a bnknek ezt a fajtjt ms nem rszletezi, ez majd Hses dolga lesz. – Sem Jahve, sem a prfta nem vllal kzssget a kultuszhellyel, de istenvel sem, mgha a Jahve nevet bitorolja is.
Mintha a 9. v.-tl trs llna be a gondolatok folytonossgban. Az sszefggs mgis megtallhat, mert gyengket elnyom erszakossgaikat Jahve szembelltja a maga irgalmas tetteivel. Amikor ket, a hajdan gyengket felkarolta s a nagynvs, a legendkban hatalmas fkhoz hasonl, ers emreusokat viszont gykerestl gastul kiirtotta ellk, hogy fldjket rklhessk. Az „emreusok” a klnbz knanita npek sszegez neve (v. Jzs 24:15; 1Kir 21:26). Egyiptomtl kezdve, mint az apa gyenge gyermekt, 40 esztendeig „jratta” ket a pusztban. Az dvssgtrtneti mltat, tulajdon mltjukat akkor rtenk helyesen, ha most ugyanilyen gyngdek lennnek koruk ertelenjei irnt.
St a kzelmlt is adott jelet Jahve hatalmrl s hsgrl. – ms trtneti, prftai szemllete hasonl a Hseshoz, v. Hs 12:14. – Eszerint az dvtrtneti mlt a prftk szolglatban tallta meg igazi folytatst, amikor Jahve ifjaik kzl tmasztott prftkat s nzirokat. Az Ills s Elizeus kr kristlyosod prftai kzssgek voltak ezek, ahol ifjak talltak r ismt atyik Istenre. A vgidk friss szele trt be ezzel a termszet meghalst s julst nnepl, az let tovbb plntlst perverzl utnz, st befolysolni igyekez, flledt vallsos s szocilis kzletbe. – A Jel 2:28 skv. s az sz-i pnksd mutat fel e prftai mozgalomhoz hasonl vonsokat. – Az nelglt kzvlemny mindezt rltsgnek (2Kir 9:11; Hs 9:7), nyugtalan lmodozsnak tartotta. Hogy a dicssges s csodlatos mlt, melynek fnypontja az egyiptomi szabaduls volt, most ezekben a forrfejekben folytatdnk? Kizrt dolog! – gy vlekedtek. Ezrt kell a prftnak rkrdeznie: „Nem gy van-e ez…?” A jahve-h mozgalmak letrsben erszaktl sem riadtak vissza. Ezt sejtette velnk mr a 7a is: „…az alzatosok tjt elfordtjk”. Az ige szinte lttatja velnk, amint a kultikus bacchanlik klns csemegjeknt a nzirsg fogadalmt magukra vett ifjakat nevetve hurcoljk el s erszakkal ntik beljk a bort, akik ezzel akarva-akaratlanul megszegtk fogadalmukat (v. Num 6:1 skv.). Nem kisznezse az ignek ez, de az egyetlen lehetsges magyarzat (v. nmileg hasonl helyzetben Smsonnal: Br 16:25). A parancs: „ne prftljatok” nemcsak azt jelenti, hogy hallgassatok, de rinti az egsz prftai letformt. ppen az Ills-Elizeus trtnetek adnak zeltt e prftai csoportok sajtos letformjbl (2Kir 1:8; 2:3.5; 3:15), br j lenne tbbet tudnunk rluk. – A prftai kzssgek elleni parancs tkp. hatsgi dnts, ahogy Klvin is rtelmezte ezt az igehelyet.
A vdtelen s megcsfolt prftk, az sz. lelki szegnyei helyett majd Jahve vlaszol. S a vlasz tletes lesz. „Rengst tmaszt” az ersek s magabiztosak alatt, olyant, amihez nem lesz foghat mg az 1:1 fldrengse sem. A kalszokkal teli, ing, recseg szekr is gyenge hasonlatnak tnik arra, amirl Jahve beszl. Abban az tletben senkit meg nem menthetnek a legkivlbb emberi tulajdonsgok sem, legyen az gyorsasg, er, hsiessg, jl fut lbak, jat feszt izmok, lovat ural gyessg (kocsihajtsrl van sz: rkab hasszsz, mert a harci lovassg csak a perzsa idkben honosodik meg). – A nfs a Jahvtl kapott let, ill. llek. Erre fog rtrni Jahve pusztt fenytssel. A 16. v. „hsk kztt ers szv” felsfokot jelent. Ha lenne is ilyen kivl egynisg, az tletben az is gy marad majd, mint a kisujjam: meztelenl, megszgyentve s elhagyatva. „Rettenetes dolog az l Isten kezbe esni” (Zsid 10:30 skv.).
Szakaszunk legmlyebb szndknak megrtse utn, prhuzamknt mell llthat a pldzatbeli ads szolgnak kemny fenyttetse, aki knyrtelen volt ads szolgatrsa irnt, jllehet mr elbb megtapasztalhatta Urnak feloldoz, szabadt knyrlett (Mt 18:23 skv.).
ms. III. RSZ
ms. 3,1–15. Azt bnteti, kit szeret.
Br a prfta sajtos zenete az szaki kirlysg npnek szl, most mgis mindazok fel fordul, akiket Jahve felhozott Egyiptombl. A fld sszes nemzetsgei kzl egyedl Izrel fiait „ismerte” (jda’), azaz szerette, trsul vlasztotta, szvetsgbe s hsgbe fogadta. ppen a kivlaszts tnye magyarzza, hogy most minden bnket megfenyti, mert Jahve fltkeny Isten (Ex 20:5). – Ha ketten szvetsgesknt egytt jrnak, elbb ssze kellett tallkozniok, meg kellett egyeznik (j’ad 3. v.). rezhet e hasonlatban a prftai teolgia egyik jellegzetes vonsa, mely szerint Jahve a pusztban tallkozott npvel (Hs 13:5). A f mondanival a sorozatos hasonlatokban arra oktatja hallgatit, hogy az esemnyek kztt ok s okozati sszefggs van. Ahogy az tlet indoka a szvetsg, ppgy a prfcia sem lgbl kapott. Ha felhangzik, annak alapos, a prftt is knyszert oka van. Mind a psztorletbl, mind a teleplsek letbl vett hasonlatok a prfcia hitelessgt erstend kapcsoldnak egymshoz. Ha teht ordt az oroszln, oka az, hogy zskmnya van. A madr sem esik le, ha nem tallta el a hajtfa. Nem pattan fel a tr, ha nem fogott. Ha megharsan a krt a vrosban – ezek az kori szirnk –, bizony borsdzik az ember hta. Ha megtrtnt valami baj, keresd a legmlyebb okot: Jahve szerezte azt ints, vagy tletkppen (v. zs 45:7). Ha az oroszln ordtsa hallatszik, bizony mg a legbtrabb psztor is megremeg. Kzelg esemnyek mindenkit megrendtenek. De msknt rendl meg az, akit rtelmetlen, vak flelem bnt meg, s megint msknt az, akit Jahve prftnak hvott el. Szmra az esemnyek nem rtelmetlenek s nem is annyira vratlanok, mert Jahve elre megjelenti szolginak, a prftknak azt, amit ezutn tenni akar. Hallatlan bizonyossg csendl meg itt, nem dicsekedve, szinte csak gy zrjelben. – A prfta dolga, hogy a neki feltrt bizalmas titkot (szd) meghirdesse. A kijelents eltte jr az esemnyeknek. Megv attl, hogy tehetetlenl sodrdjunk bennk. St elktelez, hogy ltnk prfciv legyen msok szmra, mg ha botrnkoztat is ez a prfcia. – Eredetileg Izrelnek kellett volna prftv lennie a npek kztt. A prftk isteni szksgmegolds voltak, midn az engedetlenek kztt csupn kevesekben, vagy nha csak egyetlen emberben brzoldott ki az igt rt engedelmessg. – Amirl most beszl ms, nigazols is. Neki prftlnia kell, mert Jahve szava, mint oroszln bmblse harsogott fleibe.
Aki gy kldetett, a 9. v.-tl maga is kldv vlik. Menjenek hrvivk Filiszteba (nmelyek a LXX alapjn Asdd h. Asszrit olvasnak) s Egyiptomba, s ott a palotk tetejrl tegyk kzhrr az idzst: Gyljenek egybe a npek Samria hegyre s legyenek szemtani a visszalseknek. A nemzetkzi nyilvnossgnak slya van. Mert mg a Jahvt nem ismer npek eltt is nyilvnval, hogy az emberiessg mit kvnna, de Izrel – fknt gazdagjai –, mr nem ismerik azt. Palotikban erszakot s nknyt halmoznak fel. – A 9. skv. fogalmai tisztzandk. A mehmh (nevezhet a slm ellenttnek) „terror”-ral fordthat. Az ’asqm inkbb „elnyomottak”-at, mint elnyomst jelent. A hmsz s szod „erszak s nkny” a jogossg s igazsg (mispt s cedqh) ellentte. – Lehet, hogy pp a tanknt megidzett npek lesznek az „ellensg”, akik kifosztjk a palotkat s a hatalmat elveszik a hatalom birtokosaitl. A 11. v. szebb szava misszbb-knt olvasand, mely minden esetben felkilts (Jer 6:25; 20:3.10; Zsolt 31:14). Jahve kilt gy fel: „Ellensg vette krl az orszgot!” – E szakasz sorn a fokozs is nyilvnval. Mert az orszgot fosztogat ellensg szorongatsa flelmetesebb lesz, mint a „baj a vrosban” (6. v.). Lesz ugyan maradk, de csak annyi, amennyit a psztor igyekezett megmenteni az oroszln szjbl, hogy azzal bizonytsa tulajdonosa eltt a valban hatatlanul esett krt (Ex 22:13). A kt lbszrcsont ez, vagy a fl egy darabja. – Az tlet meghirdetsvel klnskppen azokat illeti, akik a szegnyek vertke s vre rn szerzett luxus lvezi voltak Samriban. Ott ldgltek a hever sarkn s a kereveteken, melyek dszes btordarabok lehettek, importru. Taln ezt jelenti az egszen mg nem tisztzott bidmsq ’rsz, ami sorrendi vltoztatssal jelenthet „damaszkuszi kerevet”-et, msok a „hever fejrsze” jelentsre gondolnak.
A 13. v.-bl arrl rteslnk, hogy akiket a prfta a bn tanuiknt idzett meg (9 v.), a bntets napjn a fenyts tani is lesznek. Rszvtelk akkor mr nemcsak szemgyrevtel, de tnyleges tanskods is lesz. A mdozatokrl nem mond kzelebbit, mert csak ennyi volt errl Jahve kijelentse „suttogsa, sugallata”. Ez az rtelme az sz-ben gyakori ne’um Jahv kifejezsnek. – Akkor majd Btl oltrai, s az oltr szarvai – mit menedknek hittek (1Kir 1:50; 2:28) –, letretnek s a fldre hullanak. Mint krtyavr, dlnek egymsra, pusztulnak el a tli hzak s a nyri lakok. Ezek llhattak egyms mellett (v. a falukbeli nyrikonyhkkal). De utalhat arra is, hogy a gazdagsg s jlt jele volt, ha valakinek kln volt fthet, tlen lakott hza, de volt egy msik is, pl. a melegebb Jezrel sksgn (v. 1Kir 21:1.18). A hzakat bellrl s a btorokat is elefntcsont intarzikkal dsztettk (1Kir 22:39). Ilyen lapocskkat tmegvel talltak satsok alkalmval Samria romjai kztt, amik gy is tekinthetk, mint Isten igazmondsnak beszdes tani.
Van amikor tletes idkben a prfcia meglte az egyetlen bizonyitk arra, hogy Isten nem mondott le ellene lzadt nprl. A prfta hallja s tovbbmondja az zenetet. Ez a knyszer (v. Jer 20:7 skv.) ersebb, mint tiltakozsa s agglyai (zs 6:11; Jer 1:6). Mgis ms, a tekai psztor nem tartja magt rendkvli embernek, mert ha Isten szl „ki ne prftlna?” – Pl is tud az evanglium hirdetsnek hasonl knyszerrl (1Kor 9:16). E fejezet ismeretben szemlletesebb lesz szmunkra az is, amikor Jzus azt parancsolta, hogy a flbe mondott zenetet a hztetkrl hirdessk tantvnyai (Mt 10:27; Lk 12:3).
ms. IV. RSZ
ms. 4,1–13. Kszlj Istened el.
Az els hrom vers rtelme ltalban tisztzottnak mondhat. Samria elkel asszonyait nevezi, bujasguk s jltk miatt „Bsn tehenei” nven. Hogy mimdon nyomtk el a szegnyt s miknt parancsolgattak frjknek, arra j plda Jezabel magatartsa, ahogy kzbentartja s irnytja Ahbot (1Kir 21:5 skv.). Ezzel nemcsak az si patriarchlis rend bomlott fel, de rajta van az sbn torz rnyka is, hiszen az is az asszony kvnsgval kezddtt. – Az rtelem egyntetsgt nem teszi ktsgess az, hogy az 1–2. v.-ben hromszor is hmnem szuffixummal talljuk magunkat szemben, viszont a 3. v. vgzdsei egyrtelmen nnemek. A problmt nem oldja meg szvegjavtsi ksrlet. A magyarz akkor marad h feladathoz, ha nem hallgatja el, hogy ma mg nincs erre vglegesnek tekinthet megolds. Annyi megllapthat a vgzdsek ingadozsbl, hogy a felelssg s az tlet egyarnt rinti a nket, de a frfiakat is.
A felindultsg jele, hogy Jahve a maga szentsgre eskszik, mikzben meghirdeti napok jttt, midn majd minden, de minden ellenkre lesz. Csupn a rettenetes vget villantja fel: kampkkal hzzk, emelik ket, maradkaikat (v. – tisztessg ne essk szlvn – „htsfeleteket”) meg halsz szigonyokkal (v. 2Krn 33:11). A keseren gnyos hasonlatok egyarnt jelenthetik a mszrosok s a halszok eszkzeit. De a psztorokt is, mert ilyenekkel vontk (orrkarika?), ill. sztkltk a jszgokat felfelmenet a Bsn termkeny fennskjra.
A 3. v. fordtsban is van bizonytalansg. Lehet, hogy a „Percm” s „Hermn” fldrajzi nevek. Az els jelentheti azt is, hogy „trseken” kell majd kimeneklnik. Ahogy Jerik elfoglalsakor ki-ki a trseken t, a legrvidebb ton (’s ngd Jzs 6:5.20) trt be a vrosba. Akkor diadal volt, itt ellenben fejvesztett menekls lesz (’issh ngdh „ki-ki maga eltt” azaz: ki merre lt). – A msodik nv viszont a majd 3000 m magas hfdte cscsokkal tzdelt Hermn. A szveg bizonytalansga ellenre ktsgtelen a majdani elhurcoltats irnya: tl Damaszkuszon (v. 5:27) anlkl, hogy valahol is nevn nevezn Asszrit.
Ahogy a papok adtk az utastst ldozatok elrsszer bemutatsra, a prfta most ezt a formt vlasztja a mar gny eszkzl, hogy rvilgtson a kultikus fontoskods s nyzsgs rtelmetlensgre. Btl s Gilgl kt nevezetes kultuszhely. Az elbbi Jkb tradcival kapcsolatos (Hs 12:4) s birodalmi szently (1Kir 12:29), az utbbi viszont a honfoglals idejnek kultuszhelye volt a Jordn vlgyben (Jzs 4:20). – A naponknt vitt vresldozat (zbah) lakomval folytatdott. A kovszosbl adott ldozat hlaldozat volt (Lev 7:13). Mg az nkntes ldozatnak klnleges rdemet tulajdontottak, ezrt igyekeztek dobra verni („hirdessetek… adjtok tudtul” v. Mt 6:2!). Ezek azonban mind hibavalk, mert csak hitszegseiket szaportjk velk. Leadhatjk „harmad-nap”, – teht az elindulst, majd a megrkezst kvet napon – tizedeiket, mgsem tallkozik az Jahve jtetszsvel. Ezrt hangslyosak a vgzdsek: „ldozataitok”, „tizedeitek” s a vgn „mert gy szeretitek”. Mit sem r a kultuszi teljestmny, ha az egy szksges helyett teszik, amire pedig az egyiptomi csapsokhoz hasonl intsek sorozatval figyelmeztette ket Jahve. Mert hozz kellett volna visszatrnik (’ad Jahv v. Hs 14:2). tszr tr vissza refrnszeren a somms konklzi: „s nem trtetek vissza hozzm”. Ami pedig kzben tallhat, nyelvben s tartalmban igen hasonlt a Lev 26., ill. a Deut 28. intseire arra az esetre, ha Jahve rendelkezst nem tartank meg. ltala is ismert hagyomnyanyagbl rtelmezi a prfta az esemnyeket, melyeket npe (a kzelmltban?) tlt. Fknt termszeti csapsokra gondolhatunk. A szrazsg vonta maga utn a kenyrszksget s hsget („fogak tisztasga”), de szomjsgot is. Br kmletes volt Jahve az tlet kzepette is. Mert az egyik dl megzott, a msik nem. Kt-hrom vros tntorgott egy harmadik-negyedikbe, ahol mgis volt nmi vz, br eleget nem ihattak. Gabonabetegsgek s sska puszttotta a kerteket s szlket. Majd jtt a pestis „Egyiptom tja szerint”, ami valsznleg Egyiptom pestist, azaz bbpestist jelent. – Hbork is tizedeltk ifjaikat s felpardzott lovaikat (seb h. ceb olvasand 10. v.). A Sodoma s Gomora hasonlat is a hagyomnyban gykerezik (hfak v. Gen 19:29). Itt meg fldrengsrl lehet sz. Megfogyatkozva s megperzseldve menekltek – mr aki tehette –, az tlet tzeibl „mint a tzvszbl kikapott szk”. Sajnos a felsorolt tletes esemnyeket nem tudjuk idben pontosan elhelyezni. – Ami a mltban megtrtnt, a jvben is folytatdni fog, hiba lveznek most ltszlagos biztonsgot. S ha most letk f jellemzje, hogy nem trtek vissza Istenkhz, a Vele val tallkozs elkerlhetetlen. S ebben van valami flelmetes. Mert ha nem rtek clt a termszet s trtnelem fenytsei, mi lesz akkor, ha majd ellp azok szemlyes Ura s parancsolja, Jahve. mr kzelt, s ha megrkezik, npnek szembe kell nznie. A „kszlj Istened el…” azt is jelenti: „szemben” (liqra’t). Mintha harci prviadalra szl kihvst kapnnak kzhez a prfta kzvettsvel, ami ell nincs kitr, jllehet kiltsaik remnytelenek (v. zs 42:13). Jahve jellemzse a 13. v.-ben az kor llektani hadviselsnek taktikjbl mert, mikor a hs, tetteinek felsorolsval mr a harc eltt megolvasztani igyekezett ellenfele szvt. Kicsoda ht ez az Isten? mint fazekas formlta (jcar) a hegyeket. teremtette a szelet is (vagy „lelket” ruah). Gondolatt is tudtuladja az embernek. Nem valszn, hogy az ember tulajdon gondolatrl lenne sz, inkbb arrl, hogy Jahve kapcsolatot keres az emberrel, mikor szndkt tudtul adja (v. 3:7). az, aki teremt mdon sttsgbl vilgossgot hvhat el, de tletvel vissza is tudja vonni ajndkt, hajnalt sttsgg, rendet kossz vltoztatni kpes. Az utols kt vers teltve van eschatologikus vonsokkal, amit betetz az utols kp: Jahve lpdel a fld magaslatain. A bmh tkp, „ldozhalom”, teht knanita jelleg kultuszok helye is. Jahve ezeken tapod s gy rkezik meg. Mert a seregek Istene. Ketts jelents kifejezs ez. Hasznlta a hadszati szent nyelv, de hitvallsttel is Jahvrl, aki r a knanita istenkk s dmonok felett is.
„Kszlj Istened el” a jog nyelvezete fell is megkzelthet. Mert a vtkesnek a br el kell llania. – Mgis, mintha a kegyelem egyetlen lehetsgt is felmutatn a prfta, mert az eddigi „ti” a 12. v.-ben szemlyesebb, psztoribb „te”-v vltozik. Ha valban felkszted magad arra a tallkozsra, akkor – taln – letet tallhatsz.
Az sz-ben is felhangzik az ints – tbbek kztt ppen abban a levlben, ahol a szocilis felelssg a gylekezet lelkiismeretre terheldik –, a kvetkezkppen: „mert me a Br az ajt eltt ll” (Jak 5:9).
ms. V. RSZ
ms. 5,1–17. Siratnek Izrel felett.
Ahogy a harcban elesettet sirattk, gy siratja a prfta Izrel szzt. Dvid siratta gy Sault s Jonatnt, nem emlegetve Saul vtkeit, csak ernyeit, 2Sm 1:17 skv. A perf. propheticum bevgzettnek hirdeti azt, ami ezutn fog bekvetkezni. Pedig az orszg gazdasgilag s politikailag letersnek rzi magt, erre is utalhat az „Izrel szze” nv. Mgis holtan, vagy haldokolva fog elesni gy, hogy tbb fel sem kel, segtje sem lesz, aki feltmogassa. – Van olyan feltevs is, hogy a gysznek intonlsa (nsza’) a hrom fnnep (Ex 23:16; Deut 16:16) valamelyikn, pl. az szi szret, vagy lombstor nnepen hangozhatott el. Ez az nnep a fld termkenysgrt adott hlaadssal, az rm jegyben ment vgbe, amit mg fokozott a knanita fertzs s szabadossg (v. Hs 9:1 skv.). Hiszen Baal a nyri szrazsg idejn az alvilgban volt, de sszel, mikor az eszsek megjttek, minden jra virult, amit gy rtelmeztek, hogy Baal jra letre tmadt. Ezrt lehetsges az is, hogy a prfta fellpse kt httel korbban, a 7. hnap 1. napjn (Num 29:1) az jv nnepn trtnt. Ezt a vallstrtneti htteret sejteti, hogy „Izrel szze” a „szntfldjn” (’al-’admth) fekszik tehetetlenl, amibl nem lesz feltmads. A szlssges kultuszi rmmel hallatlan feszltsgben van a prfta nyilvnos fellpse, mikor a gysznek jlismert mfaji sajtossgait alkalmazva (hromtag sorra felel egy rvidebb kttag), taln valami hangszerrel is a kzben, nekli gysznekt.
A httr vallstrtneti, de a valsgos trtneti esemny hbors veresg. Mert a gysznek csak arra volt j, hogy prftai jelknt felhvja hallgati figyelmt arra, amit Jahve mond a 3. v.-tl kezdve. Amely szerint, ha lesz is maradk az tlet utn, csak tizede lesz annak, akik a harcra kivonultak (jc’). Egyetlen vros pldja az egsznek sorst szemllteti. A rgi izreli hadirend szerint harcolkbl a tredk marad csak: ezerbl szz, szzbl tz.
A megtartsra egyetlen lehetsg van, ha Jahvt keresik. A dras az sz-ben sehol sem jelenti Jahve felkeresst egy szentlyben, de jelenti akaratnak tudakolst pl. prftai kijelents tjn (v. 1Kir 22:5; 2Kir 22:13; Jer 21:2). Egyedl a prftai kijelents vezet el az lethez: „engem keressetek s ltek” szl Jahve. Kt esetben is imperativusz. Teht egyedl neki van hatalma, hogy letet adjon mg az elhullottnak (nfal 2. v.), elesettnek is. Ne menjenek egyik szentlyhez sem, amelyek konkurrlni prblnak Jahvval. nincs Btlbn, sem Gilglban, de a jdai Bersebban sincs (gy ltszik Jdban is volt illegitim szently, v. 8:14; 1Sm 8:2). Ezek a kultuszhelyek mr nmagukban hordjk tletket. Frappnsan szemllteti tletes jvendjket a Gilgl nvhez kapcsolt allitercis szjtk: haggilgl glh jiglh, azaz „Gilgl fogsgra megy” (inf. abs), Btl pedig gonosz sorsra jut, ’vn-n lesz. Bt ven Hsesnl mr egyenesen Btl gnyneve (4:5; 5:8; 10:5), jllehet Jzsu knyvben mg kt kln helysget jellt (7:2; 18:12; 1Sm 14:23). – A 6. v.-ben most mr a prfta mondja, hogy Jahvt kell keresnik, ha lni akarnak. Nem azt mondja, hogy Jeruzslemet keressk, nem a hiteles szentlynek rendez hrverst. – Klnben, mint a tz tr r Jahve a Jzsef hzra, mely gy fog ltala megemsztetni, hogy nem lesz, aki haragja (vagy Btl?) tzt eloltsa. – Megjegyzend, hogy msnl Jahve maga a harcos, aki az tletre megrkezik s azt vgrehajtja (v. Zsolt 78:65 skv.).
Mirt az emszt harag? Midn a prfta az okokat megnevezi, a megfertztt kultusz csak sejtetett httr, a hangsly a szocilis visszalseken van. Mg Hses a romlott ft tmadja, ms inkbb rossz gymlcst, mint a 7. v.-ben is. A mispt, a jogrend a vdtelen emberek szmra des zeket jelentett, kiszolgltatott helyzetkben a vdelem lehetsgt. S me vannak, akik ezt az des zt keser rmm vltoztattk. A cedqh, az igazsgossg (tkp. a mispt-szer eljrs) is gy bzatott rjuk, hogy hordozzk, felmutassk, rvnyre juttassk azt. Ehelyett fldre dobtk (nuah hif.), mint a szemetet, semmibe vettk, beszennyeztk. Ezrt lobban lngra Jahve haragja. Hacsak el nem kezdik t szintn keresni, ami egyet jelent a jog s igazsg rvnyrejuttatsval. Mert a gyakorolt divinum elbb-utbb szembetallja magt az emberi jogok s igazsg feladatval, mely dntsre hv. Viszont a gyakorolt humnum, a dolog lnyegt tekintve istenkeress, mg ha nem is rtalls, de az tirny j.
A 7. v.-re les kontrasztknt a 8. v. (mindkettben hfak) Jahvrl mond himnuszt, akit gyzelmes, teremt s tl tetteiben magasztal. alkotta a Fiastykot (Plejdokat) s az Oriont (v. Jb 9:9; 38:31) A fejlett csillagszati ismeretek regisztrlsn tl megllapthat a himnusz polemikus le. Korabeli mitolgikban gyakran voltak csillagok istenek szimblumai (v. 27. v.). Valszn, hogy e kt csillagzat az vszakok vltozsaival, teht az ess idszakok belltval llt sszefggsben, gy szerepeltek ugyanis a grg mitolgikban. A prfta szerint viszont Jahve alkotsai csupn (v. Gen 1:14). Teremt mvt folytatja, amikor felragyog reggel a vilgossg. tletvel azonban vissza is fordthatja a teremts rendjt, nappalt jszakv sttthet. Mint az znvzkor, elhvhatja a vizeket a tengerbl, hogy elntsk a szrazfldet. A befejezs is himnuszszer: „Jahve a neve!” – Ha a 8. v. Jahvt a kozmosz, gy a 9. v. a trtnelem Uraknt magasztalja. Az ’z „ers” az sz-ben majdnem mindig ellensges erket jelent. Akr lt, akr ptett erdt jelent, nem llhat ellent neki, pusztulst hoz rjuk (az utols sz jb’-knt olvasand).
A 10. v. a 7. v.-hez lt vissza, ezrt a magyarzk a kzbees verseket ksbbi interpretcinak tartjk. De eredhet a szabadon elmondott prftai beszd lazbb gondolatfzsbl is. – Kertels, kendzs nlkl nevezi meg a prfta a visszs indulatokat s tetteket. Mert gyllik azt, aki vits, peres gyekben az igazsgot prtatlanul kpviselte a „kapuban”. Ez volt a dolga a mkiah, tisztsget viselnek, aki megllaptotta, hogy mi a helyes, s mi nem. Azt is utljk, aki feddhetetlenl szlt, ami pedig az igazmond tankat jelentheti. Ezrt iktatja be a 13. v. sorn a prfta – vagy egy ksbbi magyarz, a megszvlelend blcsessget: „Ezrt hallgat a blcs ebben az idben, mert gonosz ez az id”. Amikor a trsadalmi igazsgtalansg bevett joggyakorlatt lett, a hallgats a tiltakozs egyik formjaknt is tekinthet, de lehet mgtte egyszer megflemltettsg is. A prfta csupn megllaptja a tnyt, nem dcsri, nem is marasztalja el a „blcs”-et. Mintha megrten llspontjt, br neki ms az Istentl vett tennivalja. Neki szlnia kell, vgs fokon azok rdekben is, akik szavaira felszisszentek. Nem vlt bnrszess, mert nem volt nma eb (zs 56:10 skv.).
A 11. v. a haszonbrnek, a nincstelenek ktelezettsgeinek trvnytelen s elhordozhatatlan terheirl vall (bsasz egy akkd sz alapjn: „adt felemelni”. Ebbe az irnyba mutat a masz’at-bar is: „gabonaad”, de felemelt, vagy kivetett, v. nsz’a!) – Ezrt sem faragott kbl ptett hzaikat, sem csods szliket lvezni nem fogjk. Mert Jahve a sz legszemlyesebb rtelmben ismeri (jda’) felebart elleni bneiket (psa’) s vtkeik slyt. Mintha azt mondan: engem terhelnek azok roskasztan (v. zs 43:24). A szegnyt flre lehet tasztani, el lehet utastani (nth hif.) a kapuban, a brsg eltt. A brk elfogadhatnak pnzt azrt, hogy a val igazsg tnyei takarva maradjanak (kfar „elfedni”, kfr „hallgatspnz”), Jahve ismeri a tnyllst. t nem lehet sem flrevezetni, sem flretasztani, vagy megvsrolni. Hamar vget fog vetni a korrupcinak. – Hiba ismtelgetik kegyesen s buzgn: Jahve, a seregek Istene velnk van –, idzi a prfta (14. v.). Nem! Az embertelen jogtiprs miatt ez csak res, nmt szlam. – Mgis lehet valsgg. Akkor, ha mindenfajta „rossz” helyett a „jt” keresik. A gonoszt gyllnik kell (teht a bnt) s a jt szeretni, levonva annak minden konzekvencijt. gyek intzsekor, trgyalsok alkalmval ismt rvnyt kell szereznik a jognak, hogy a mispt olyan des legyen az gyefogyott szmra, ahogy azt Isten rendelte s akarja. S br msnl szinte hinyzik a bert, a szvetsg fogalma (egyszer fordul el, de nem teolgiai rtelemben, v. 1:9), viszont a tb, a „j” egy szba srtve a szvetsgi viszonybl ered felebarti szeretet trsadalmi kvetkezmnyeit is jelenti. Ennek az elnmtott s megcsfolt „j”-nak kell rvnyre jutnia a frumokon is. Ha helyrelltjk a jogossgot s igazsgot, akkor – taln – megknyrl Jahve a maradkon. Taln! (15. v.), mert a szuvern Isten eltt a jogrend helyrelltsa a megmaradsnak nem felttlen biztostka, de felttlenl szksges elzmnye.
A fejezet elejn a prfta mondott siratneket, most Jahve maga szl hasonlrl (16. skv.). A tereken s a szk utckon gysznnepet s siratst lt. Srnak a siratnekek hivatsos tudi s ott kell lennie a vagyontalan fldmunksnak (’ikkr) is, mert vagyonos ura arra is ktelezi, hogy a srok tmegt megssa (krh „sni”, a kves talajban srt „vgni” v. Gen 50:5). Mindenki sr s mindentt srs. Ott is, ahol rmnek kellene lennie: a szlkben. Pedig azok a boldog messisi idk zlogai voltak az sz. embere szmra (Gen 49:10 skv, Mik 4:4). A gysz s sirats oka az lesz, hogy maga Jahve „tmegy” npe kztt, mint a pskabrny meglse jszakjn Egyiptomban (’bar v. Ex 12:12.23), hallt s jajgatst hagyva maga mgtt. Akkor Egyiptom gyszolt, most tulajdon npe fog fenyttetni s keseregni.
Ahogy a prfta siratta Izrelt, gy srt Jzus is Jeruzslem felett (Lk 19:41 skv.). A Golgotra menet is intette a srkat: „ne engem sirassatok, hanem magatokat…” (Lk 23:27 skv.). Az Isten szerinti szomorsg gy vezethet dvssgre (2Kor 7:8 skv.).
|