JEL KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Domjn Jnos lelksz
Bevezets
A knyv helye az szvetsgben, felosztsa, tartalma, problematikja.
Jel knyve az szvetsgi knon „ksbbi prftk” csoportjban, Hses s ms knyve kztt foglal helyet, br a LXX Mikes s Abdis knyvei kz helyezi. Rszben erre plt az a feltevs, hogy a legrgibb kisprftk kzl val. A knyv egyes adataival szemben azonban ez a vlemny nehezen tarthat fenn.
A knyv a hber knonban 4 fejezetbl ll, a Kroli-fordtsban, a LXX s a Vulgata hagyomnyt kvetve, 3 fejezetbl s az t versbl ll 3. fejezet a 2:28–32 verseiknt szerepel.
A knyv irodalomtrtneti problematikjt az a tny adja, hogy az 1–2. fejezet trtneti esemnyrl: egy pusztt sskajrsrl s szrazsgrl tudst, a 3–4. viszont a vgs idkrl: az r napjrl, a Llek kitltetsrl, kozmikus esemnyekrl, pognyok felett tartand isteni tletrl s Jda vgs boldog llapotrl jvendl. A kt rsz kztt sokan rezhet tartalmi-eszmei klnbsget ltnak s ennek alapjn ktsgbe vonjk a knyv egysgt. Azonban e rszt mr az els f rszben is tallunk utalst az r napjra, mely utalsok a szvegbe szervesen beletartoznak. Msrszt a prfta a mindennapi let termszeti csapsban az r kijelentst s tlete jelt ltja s a termszeti esemny az szmra isteni kijelents hordozjv vlik. Ezek alapjn llthatjuk, hogy a knyv egysge fennll s prftai jellege nyilvnval.
A prfta szemlye.
A prfta szemlyrl sajt s atyja nevn kvl semmi kzelebbit nem tudunk. A nv (J’l: az r az Isten) tznl tbbszr elfordul az szvetsgben s azonos jelents lehet a fordtott sszettel Ills (’lijjh) nvvel. Ezrt megksreltk a Mal 3:23-ban emltett prftval is azonostani. Ehhez azonban a knyv nem nyjt elgsges alapot. A prfta szemlyrl, letrl, mkdsnek idejrl egyb adat nem ll rendelkezsnkre. Szemlynek trtnetisgt, br egyesek megksreltk, nem ll jogunkban ktsgbe vonni.
A knyv kora s rsnak ideje.
A prfciban elmondott esemnyek idejre s a knyv keletkezsnek korra csak a knyvben tallhat nhny trtneti adat alapjn kvetkeztethetnk. Eszerint az orszg fldjt elosztottk (4:2); a np a pognyok kzt sztszrva l. Viszont Asszrirl, Babilonrl ezekkel kapcsolatban nem esik sz. A templom (1:9) s Jeruzslem falai (2:7) llnak, de nem hallunk a kirlyi udvarrl. A np vezeti nem az uralkod s tisztviseli, hanem papok s vnek (2:16–17). A knyv csak Jdrl beszl (4:1.6.8.18.20) s egyszer sem emlti az szaki orszgrszt. A templomban napi ldozatot mutatnak be, ami inkbb a fogsg utni ksbbi idk gyakorlathoz tartozott s csapsnak tekintik, hogy megsznt az tel- s italldozat bemutatsa (minhh s nszk, 1:9). A prfta nem a np eltt lp fel, hanem a templomban a papokkal egytt hvja bnbnatra s bjtre a gylekezetet, 1:13; 2:17. Ezek szerint a prfta olyan korban lhetett, amikor Jda npe mr elssorban gylekezet s kultuszkzssg volt. Ilyen kzssg azonban csak a Nehmis kora utn alakult ki. A pognyok felett tartand tlet gondolata is a fogsg utn lett a vallsos gondolkods alkotrszv. Mindezek alapjn helytllnak tarthatjuk azt a kvetkeztetst, hogy a knyv keletkezsi ideje, a kisebb przai ptlsokat is belertve, legfeljebb a 4. szzad. A szveg egyes kifejezsei, a benne eltrbe kerl apokaliptikus fogalmak, a nyelvezetben elfordul arameizmusok szintn ksbbi keletkezsre engednek kvetkeztetni.
A knyv theolgija.
A knyv theolgiai jellegzetessge, hogy benne a prftai zenet tvzdik a papi szellemmel. mst mg elzik a btheli szentlybl, Jel megjelenik a templomban s kultuszi liturgia keretben mondja el prfcijt. Mikes szerint az olajpatakok tzezreiben sem leli kedvt az r, Jel fjlalja, hogy megsznt az tel- s italldozat a templomban. De a prftai beszd nem ertlenedik meg s nem lesz formliss a liturgikus keretek kztt. Mert amikor Jel bjtre, srsra s gyszra hvja fel a npet, elssorban a szvek s nem a ruha megszaggatsra hv s ezzel a nagyprftk bels bnbnatot, megvltozst kvetel szellemt szlaltatja meg. A fogsg utn kialakul apokaliptika hatst lthatjuk abban, hogy br Jel hirdeti az r napja eljvetelt, a pognyok megtltetst, az r npt rt igazsgtalansgokat eltrl isteni igazsgszolgltats diadalt, teht a nagyprftai gondolatokat, de az tlet utn kvetkez boldog jvt mr az apokaliptika izz szneivel festi. Az zs 32:15 nagy jvendlsvel cseng ssze a 3:1 skv, hogy az r kitlti Lelkt minden testre. Ez a kitltets mg nem beszl a Llek kitltetsben rszeslk bels, lelki jjteremtsrl, de arrl beszl, hogy a Llek kitltetsben, mint az r napjnak egyik eljelben mindenek rszeslnek s a Llek rendkvli ajndkokat ad.
Jel prfcijnak sajtos theolgiai jellegzetessge vgl az r napja eljvetelrl szl rszletes jvendls.
Az r napja az egsz szvetsgi eschatolginak egyik legjelentsebb fogalma. Magnak az szvetsgi eschatolginak lnyeges tartalma az, hogy a trtnelemmel Istennek clja van, a trtnelem vgn jat kezd s dvt ad a npnek s a vilgnak (Hses, sais). Ehhez azonban az tlet tja, az r napja vezet. Ez a nap a kzhittel szemben nem az rm nnepi alkalma, hanem az isteni igazsgszolgltats s tlet napja.
A rgebbi prftk fleg az tletet hangoztattk, mely Izrelen – s a npeken – vgbemegy. A ksbbi prftk mr azt hangoztattk, hogy az tlet csak rsze az r tervnek s a npek megtltetse utn teljesen j korszak kvetkezik be, amikor eljn az dv, az rral helyrell a kzssg, uralma teljes lesz Izrelen s ez kiterjed a vilgra is. Az emberi trtnelem ezzel az j korszakkal clhoz r.
Jel a nagy prftai hagyomnyok szellemben arrl az tletnaprl beszl. A sskajrs csapsban ennek az r napjnak s tletnek jelt ltja (1:15; 4:14). Az tletnapnak termszeti jeleit mint csodajeleket (mfetim) az elkvetkez homlyban, sttsgben, vrben, tzben, fstben; kozmikus jeleit a nap s hold elvltozsban ltja. A termszeti csodajelek mellett az r napjnak jele az is, hogy az isteni Llek kitltetik minden testre, azaz minden emberre s a kitltetsnek rendkvli hatsai mutatkoznak ifjakon s vneken. Az tletben mindenki megmenekl, aki az r nevben hisz. Jeruzslem s a Sion a szabaduls helye lesz, mert ott lakik az r s jelenlte szentt teszi a helyet. Jda rkre megmarad, bsgben l s az let vize lteti, mely a templombl fakad. Ebben foglalhatjuk ssze Jel egsz prfcijnak jelentsgt s rtelmt: az r eljn, tletet tart a npek felett, igazsgot szolgltat npe szenvedseirt, helyrelltja vele a kzssget, s kzte marad rkk. Ez a vigasztals nemcsak a korabeli kegyesek csgged hitnek erstsre szolgl zenet volt a nehz idkben, hanem az egsz kijelentsnek egyik ma is rvnyes s ert ad prftai rksge.
Irodalom.
Bewer: Obadiah and Joel 1928. – Bi: Das Buch Joel 1960. – Frey: Die Botschaft des A. T. 1963. – Kecskemthy: Kommentr a tizenkt prfthoz 1931. – Peake’s Commentary on the Bible 1964. – Robinson: Die zwlf kleinen Propheten 1954. – Sellin: Kommentaren zum A. T. Kleine Propheten 1929. – Weiser: Das Buch der Zwlf kleinen Propheten 1956.
Jel. I. RSZ
Jel. 1,1. Jel az r beszdnek (debar Jahvh) nevezi prfcijt.
Ezzel azt fejezi ki, hogy az r megbzsbl beszl. A prftai beszd nem emberi sz, hanem Isten kijelentse. A Petuel fia kifejezs a nphez val tartozst fejezi ki, amelybl val s amelyhez kldte az r.
Jel. 1,2–12. A sskajrs nagysga.
A sskajrs az kori K-kelet egyik nagy s gyakori csapsa volt. Keil is, Gressmann is a szemtan szemlletessgvel rja le az eget elsttt, borzongat moraj sskafelh vonulst s puszttst. Jel tbbet ltott ebben a sskajrsban, mint termszeti csapst, a termszeti esemnyben az r kijelentst ltta. Isten akarata ott van ms termszeti esemnyek mgtt is, de nem mindegyik lesz kijelentss. Ahhoz, hogy kijelentss legyen, kell hogy szljon Isten s kell lenni prftnak, aki meghallja. A kijelentst Isten adja, a prftt Isten szltja meg s hvja el. teszi az emberi flet hallv az isteni kijelents meghallsra.
2–4. A vneket azrt szltja meg a prfta, mert k emlkeznek a rgmltra, atyikra s hajlott koruknl fogva elbeszlhetik a fiataloknak, amit lttak. A vneknek nagyobb a felelssgk a kvetkez nemzedkek tantsban. Ez a csaps az egyiptomi nyolcadik csapsra emlkeztet (Ex 10:4 skv.), amellyel az r a fra makacssgt tlte meg. Most ltala a vtkes nphez szl (2:12–13). A sska ngyfle megnevezse a rovar fejldsnek fokaira is utal, de az okozott puszttsra is. Gazam: a rg, taln a sskalrva (nmetl: Nager, Abschneider, angolul: cutting locust), ’arbh: a vndorszcske (Heupferd, swarming locust), hszl: az elpusztt, felfal (Fresser, destroying locust) – kabcnak is fordthatjuk, jlq: az ugrl szcske (Lecker, hopping locust). A prfta a np minden csoportjnak megszltsa utn a pusztuls jabb rszlett rja le.
5–7. A csaps nemcsak a vezetket sjtja, hanem az egsz npet. A borlvezk legnagyobb rmk forrst vesztik el. A bor is Isten ajndka, mg ha visszalnek is vele. Mindenkinek adta azrt, hogy megvidmtsa vele az emberi szvet, Zsolt 104:15. A fld s a terms Isten tulajdona, az ellensges npknt vonul sskasereg az tulajdonban tesz krt. Egy msik hasonlat oroszlnhoz hasonltja a pusztt sskarajt, mert gy elpuszttja a szlket, mint ahogy az oroszln alaktalan darabokra tpi ldozatt. A szl s a fgefa a messisi idk bkessgnek jelkpe (Mik 4:4). Mindkett Jzus kedvelt hasonlatai kz tartozott. Az r olyan egyttrzssel tekint a minden hncstl fehrjig megfosztott fagakra, mint ahogy a gazda nzi nemes gymlcsfi pusztulst.
8–10. A pusztuls gy rinti a gylekezetet, mint az eljegyzett hajadont vlegnynek vratlan elvesztse: nemcsak minden remnyt vesztette el, hanem a meg nem kttt hzassg ellenre is zvegynek tekintettk. A fjdalmat nveli a gylekezet napi ldozatnak elmaradsa a liszt, bor s olaj hinya miatt. Az ldozatok megsznsvel a gylekezet gy veszti el az Istennel val kzssget, mint vlegnye hallval a „megzvegylt” menyasszony. A gylekezet s Isten viszonya nem idszakos vagy alkalmi dolog; hanem naponknt megjul s naponknt megpecstelt kzssg, ami az ldozat naponknti bemutatsban jut kifejezsre. A kultusz a kzssg gyakorlsnak s megjulsnak alkalma, ezrt is a kultusz megsznse a kzssg megsznsnek veszlyt is jelenti. A papok gyszolnak, mert letelemk volt a kultusz; ha egyn vagy gylekezet kzmbs a kultusz irnt, az lelki bnasg jele. A pusztulst itt mr inkbb szrazsg, mint sska okozza.
11–12. A felsorolt elpusztult „haszonnvnyeknek” nemcsak kultuszi jelentsge van. Ezek magnak az letnek, a mindennapi tpllkozsnak is felttelei. Pusztulsuk magt a puszta ltet is veszlyezteti. Ahogy kiszradnak a fk, gy szrad ki az rm az emberbl. Az eledel: rm forrsa is. De a j terms nemcsak haszon, hanem kzssgi rm is volt Izrelben s indtok az rmre. Mly s igaz emberi rmk sszefggsben vannak a termszeti javakkal is.
Jel. 1,13–15. A prfta a csapsrl a gylekezetre s Istenre fordtja a megszltott csoportok figyelmt.
Gyszra, bjttartsra s knyrgsre hv. A gyszruhba ltzs, a srs s jajgats kls jele a bels megszomorodsnak. A megszomorods akkor vihet letre, ha Isten el viszik (2Kor 7:10). A gysz, bjt s bnbnat tartsa elssorban a papok dolga, egyrszt mert k gyakoroljk a templomi kultuszt, msrszt mert k vgzik a kzbenjrs szolglatt Isten s a np kztt. A baj s csapsok mgtt az r van, ezrt t kell megkeresni.
A 15. v.-ben a prfta a prfcijnak legmlyebb indtokt mondja ki: a csapsokban az r napja eljvetelnek eljeleit ltja, a csapsok az r tletnek eljvetelre ksztenek el. A nap kzeleg, a termszeti csapsok olyan eljelei ennek, mint a pusztt erej vihar eltt szguld szlvsz.
Jel. 1,16–20. A csaps kvetkezmnyei.
Az r tletet hoz napjra gondolva a prfta jra maga el idzi s szeme eltt ltja a szrazsg kvetkezmnyeit: az res, hangtalan templomot, ahol azeltt a hla s rm szava hangzott, a kislt vetst, sszedlt csrket, hez llatcsordkat, nyjakat, elszradt ligeteket, kiapadt forrsokat. A termszet is szenved az emberrel s az ember miatt. A kzs nyomorsg kzs esedezsre indt s az egsz termszet az emberrel egytt ahhoz kilt, aki egyedl kpes s ers megtartani: az rhoz.
Jel. II. RSZ
Nhny magyarz szerint itt mr nem a sskajrs puszttsnak tovbbi lersrl van sz, hanem egy ellensges hadsereg apokaliptikus sznekkel brzolt felvonulsrl s romlsrl. A fejezetet azonban inkbb az elz rsz sskajrsnak tovbbi szemlltetseknt foghatjuk fel, amely – a minore ad mains – utal az r napja esemnyeire.
Jel. 2,1–11. A sskacsaps az r napjnak eljele.
A lers mr nem az elszenvedett anyagi krt szemllteti, hanem a sskk erejt, flelmes hatalmt brzolja ki.
1–3. A Sionon megzendl krtsz bkben nnepre hvott, hborban a vdtelen krnyk lakit szltotta a vros erdtmnyei kz. A termszeti csaps ppoly veszedelmet jelent, mint egy ellensges orszg hatalmas hadserege. A sskk felhje gy terl r a hegyekre, mint a hirtelen kel hajnali, vagy leszll esti szrklet: feltartztathatatlanul. A tz a pusztt hbornak, de egyszersmind az r jvetelnek is ksr jelensge.
4–9. A kzelrl ltott sskk nkntelenl a hbor fzisait idzik: alakjuk a rohamoz lovassgot, zgsuk a harci szekereket, rgsuk a tzlng pattogst. Mindez olyan elemi flelmet kelt, amelyet nem lehet palstolni. A kfalakkal erstett vrosok sokszor ellenlltak a vratlan martalc rohamoknak, a csatarendben felvonul milli s milli sska eltt azonban a kfal sem akadly. A vrfalak tetejre az ostromlk legvitzebb hsei szoktak feljutni, ezek (ti. a sskk) a maguk rendjn haladva elznlik a falakat, srtetlenl vgigfutnak az ellenk felkapott drdn, ellepik a vros minden lakhelyt. E versekben a sskk mr mindjobban a Jahve eschatologikus napja seregnek kpv vlnak. Ha az r jn el tletre, kozmikus esemnyek kvetkeznek be: az g s fld megrendl, az gitestek elvesztik fnyket s az r mennydrg szava adja ki a parancsot az dbrja vgrehajtsra. Ilyen lesz az r napja, ha eljn. Az r minden er s hatalom, eltte nem llhatnak meg sem npek, sem a teremtett vilg (m 8:9; Lk 23:44; Jel 6:12–14).
Jel. 2,12–14. Felhvs igazi megtrsre.
A sskk rohamt s a vgs tlet esemnyeit lt prftt Isten a maga kegyelmes kijelentsnek hirdetsre hasznlja fel. mg mindig ad lehetsget a megtrsre s erre maga hvja fel npt, mert irgalmas Isten. A megtrsnek teljesnek kell lenni. A bjt, srs, gysz akkor kedves Isten eltt, ha a szv rzsein tl a szv megvltozst fejezi ki. A szvbl val megtrs azt jelenti, hogy az egsz ember megvltozik, azaz mindenestl elfordul istentelen magatartstl s egsz szemlyisgben odafordul Istenhez. A megtrs nem rtelmi meggondols, hanem az egsz let dntse. A hber felfogs szerint az let a szvben van, benne lktet, mint maga a sz: a maga dobbansszersgvel: lb-lbb. Ha a szv megtr, akkor belle igaz nismeret szletik: fjdalom, megkesereds, srs; bjt, nmegtagads. Jel ezzel a nagyprftk egyik f kvetelmnyt ismtelte meg a npe eltt (zs 11:2; Jer 3:11 skv.; 4:4; Zsolt 51:9; 103:8 stb.).
A megtrs kifejezsnek kls jele volt a ruha megszaggatsa, hamuba ls. A szv megszaggatsa azt jelenti, hogy a megtr ktsgbeesik sajt maga felett, megvallja gonoszsgt s maga fordul oda brjhoz, aki irgalmasan hvja. Az r bnkdik a gonosz miatt, de ksedelmes a haragra s nagy kegyelm (Jn 4:2; Ex 34:6). ppen azrt lehet mg megtrni, mert mg szl a hvs. Isten utols szava nem az tlet, hanem a kegyelem a megtr bnshz.
Istennek ez a kegyelmes visszatrse azt is magba foglalja, hogy a megtrs lttn megbnja az elhatrozott tletet s kegyelmet gyakorol. De a megtrsre nem szksgszeren kvetkezik a bocsnat. Istent nem ktelezi emberi teljestmny, mindig szabad tletre s kegyelemre. Az ember az Isten megbocstst nem biztosthatja, csak remlheti s krheti azzal a hittel, hogy htha megbocstja Isten. A bnbocsnatbl ldsok folynak (14). Az Isten bocsnata mr vgbemehetett a mltban, ldsai mg a jvben is kvethetik. Egyik ilyen lds a hla s ldozatkszsg magatartsa. Az tel- s italldozat jrakezdse az rral helyrellt kzssget fejezi ki.
Jel. 2,15–17. Knyrgs a templomban.
A prfta jbl felhvja az rket a riadkrt megszlaltatsra. (V. 2:1.) De most nem a veszly ell hv a vr falai mg, hanem knyrgsre a templomba. Ebben az rtelemben igaz, hogy ers torony az rnak neve (Pld 18:10). A knyrgs is mozgsts, csak nem a harcosok a fegyveres ellensg ellen, hanem a gylekezet hitnek mozgstsa szabadtsrt a fenyeget rettentsekkel szemben. A knyrgs az egsz gylekezet gye. (A fogsg utni qhl-rl van sz.) Nemcsak a vnek s elljrk, hanem minden korosztly rszvtele, egyttrzse szksges. Nem maradhatnak ki az rvendezk, a jegyesek sem. Br a kzbenjr papi szolglat az egsz gylekezet dolga, mgis a gylekezet krst az r szolgi, a papok mondjk el. k keresik meg a bnbnat helyt s llnak a tornc s az oltr kz. A knyrgs egyik krse, hogy az r adjon vlasztott npnek oltalmat. Isten npe nem tud az kml irgalma nlkl lni. A msik krs az, hogy ne adja pognyok kezbe a gylekezetet, mint az rksgt. Az kori felfogs szerint a np sorsbl kvetkeztettek a np Istennek erejre. A kiszolgltatottsgot Isten neve s ereje gnyolsra hasznlnk fel a pognyok.
Jel. 2,18–27. Isten szabadtsa s ldsa.
A szvbl jv megbnsra s igaz megtrsre felbuzg, flt szeretettel felel Isten (Ex 20:5). Egytt rez s kmlettel van npe irnt (hmal). Ezrt jbl ad bsgesen termszeti javakat s ezzel az ajndkoz bsggel npe ers Istennek bizonytja magt a gnyold pognyok eltt. Az r ltal elpuszttott ellensgen egyes magyarzk dmonizlt npeket rtenek, vagy mithikus kpzeteket keresnek mgtte, de legkzenfekvbb, ha a sskajrsra rtjk. Mivel a termszeti csapst, tlete jeleknt, az r hozta, a sskk pusztulsa is az hatalmt bizonytja. veti azokat a puszta s sivr vidkre, ahol biztos megsemmisls vr rjuk s a szl a tengerekig veti felboml maradvnyaikat. A hber ember eltt lev tenger (a keleti) a Holt-tenger, a hta mgtt lev (a nyugati) a Fldkzi-tenger lehetett. Az „szaki” kifejezs a tbbi pusztt nagy ellensg kz sorolja a sskt is, mint az asszrok, ezek is szakrl znlttk el sskaknt a kis orszgot. Ezkiel is onnan vrja a vgs idk seregt (36:8.15; 39:2).
21–23a. A prfta elszr a mvelsre kerl fldet szltja meg s annak hirdeti az rmet, mert legjobban a termfld szenvedett a csapstl (’admh). Ha a pusztt sska mint az r eszkze nagy dolgot akart cselekedni, nagyot igazn az r cselekszik. A fld s llatok rmt a termszet gymlcsterm bsge adja. A termszeti javak is Istentl valk, ldsaiban van jelen. A „Sion fiai” jellegzetes megszlts, a Zsolt 87:5 szerint minden hv a Sion szltte. A kifejezs itt a gylekezetet jelenti. A szrazsgot is az r veszi el s idben megadja az est. Az t-hammreh licedqh szveg gy is fordthat: az igazsgra tantt. Eszerint a fordts szerint az es, mint a termszet ajndka elvezet az isteni igazsg, kegyelem felismersre, s az es (mrh) lesz tant (mrh) az Isten igazsgra, mely az dvssgre vezet. Mindjobban elterjed ms magyarzat szerint: az a tant az r ama kvete, akinek munkjra vonatkoznak az saisi gretek: tletet (mispt) tant a npeknek, (42:21) a trvnyt (trht) naggy teszi s ismeretvel sokakat megigazt. A np, melynek szvben van a trvny, r hallgat (51:7).
23b–27. A vzben szegny Palesztinban ltkrds volt, hogy megjn-e idben az es. Az szi es (mrh) oktberben kezddtt, a korai es (gsm) decembertl esett, a ksi es ideje (malqs) mrcius-mjus volt. A LXX szerint az r adja az es ldst, mint a csapsok eltt (kaths emprosthen). Az es utn maga az r ad b termst s krptlst a krokrt, amelyeket az ltala kldtt nagy sskasereg okozott. Az r megsebez, de be is ktz. Keze ltal a szenvedsbl is lds szletik. Az j terms oly bsges lesz, hogy a npet nkntelenl is hlra s Isten neve magasztalsra indtja. De a legnagyobb jttemny az lesz, hogy az r nincs tvol tbb, hanem npe kztt lakozik. Izrel gy bizonyosodik meg az r valsga s hatalma fell. Most mr a pognyok is megismerik erejt s nem gnyoljk tbb Izrelt. Az a jvendls, hogy az egsz np megismeri s felismeri Isten r voltt, Ezkiel ltal hirdetett egyik kedvelt gret (36:11.38; 37:6; 39:28).
Jel. III. RSZ
A 3. s 4. fejezet a knyv msodik f rszt alkotja. Az els f rsz kt fejezete trtneti esemnyekrl tudstott s ezekhez csatlakoztak az eschatologikus prfcik. A msodik f rsz a vgs idk vrhat esemnyeivel foglalkozik s ezekrl sznes, izz apokaliptikus kpekben beszl. (A hber Biblia fejezetbeosztsa e ponton eltr a magyar Bibliban tallhattl. A magyar Biblia szerinti 2:28–32 verseket kln fejezetnek [3.] veszi s gy a zrfejezet sorszma 4.)
Jel. 3,1–5. Az r Lelknek kitltetse.
Az 1. v. bevezet szavai – vehjh aharj kn – eschatologikus formula s ez is a vgs idkre utal. Amikor ezek az idk bekvetkeznek, nem valamely mr volt trtneti helyzet ismtldik meg tbb termszeti ldssal, hanem mindenestl j trtnik, olyan, amilyen eddig mg nem volt. Ez elssorban az isteni llek kitltetse minden testre. (rdekes, hogy Buber a ruah-ot „Geistbraus”-szal fordtja.) A bszr-nak (hs, test) itt az „ember” jelentst vesszk s ez Izrel npre vonatkozik. A sz maga jelenthet minden llnyt (Gen 6:13), vagy az llatvilgot (Gen 6:3; Gen 7:21; Jb 10:4; zs 31:3 stb.), de jelentheti Izrelt is (Jer 12:12; vagy ltalban a haland embert az rkkval Istennel szemben. A bszr itt az embernek llattal rokon testisgt s muland voltt fejezi ki, amely ellenttben ll a ruah-hal. Az esend ember csodlatos felmagasztaltatsa (Kecskemthy) ppen abban van, hogy a bszr-ra az isteni ruah kitltetik. A qol (minden) utal arra az ellenttre, hogy a mltban csak egyesek s idlegesen vettk a Lelket (mint a hetven vn, Saul, Ills, Dvid, Elizeus, sais, Mikes stb.), most azonban a np minden tagja veszi a Lelket. A LXX szerint: kintk az n lelkembl (apo tou pneumatos mou). A Llek eltt nincs trsadalmi vagy rendi korlt: a szolgk s szolgllnyok is veszik a Lelket. A rabszolgkat az izreli jog egybknt is a csaldhoz tartoznak tekintette. A Llek egyetemes ajndk, a vn nem alkalmatlan r regsge miatt, a fiatal nem alkalmatlan tapasztalatlansga miatt. A paralelizmus membrorum itt az egyetemessget fejezi ki. Mindenki rszesl az lom s lts prftai ajndkban is. A ksbbi korban szinte kizrlag ez a kt eszkze volt a prftai kijelentsvtelnek. Eszerint az isteni gret szerint Izrel npnek tagjai a vgs idkben korra s nemre tekintet nlkl prftlni fognak, azaz veszik Isten titkait s kzlik azokat. Teht a Llek „betrse” az emberi letbe nemcsak lelki, erklcsi megvilgosodst ad, hanem vzik s lmok vtelre is kpest s ezekben rendkvli ajndkokat ad. Gondoljunk arra, hogy az els pnksdi gylekezetnek a megragadottsg s nyelveken szls rendkvli ajndkait adta. A Llek kitltetshez tartoz szokatlan s nyugtalant jelensgek egy rendkvli er jelenltre mutatnak s az rnak arra az ignyre, hogy a Llek ajndkval j teremts kezddik. Ennyiben a Llek kitltetse a rgi vilg vgt jelenti. A Llek kitltetstl sais (32:15 skv.) a termszet megjulst, a jogossg, igazsgossg s bkessg uralmt vrja, Ezkiel (39:29) Izrel teljes helyrelltst.
3–4. A vgs idk eljvetelt s magnak az rnak eljvetelt csodajelek elzik meg. Ezek kzl a vr s tz a hborra, vrz sebesltekre, a tzvszekre emlkeztet, s arra, amikor az r kzbelpett a nprt (Ex 7:14; 9:24 stb.). A fst a theofnia jele, a fstoszlop s tzoszlop az r eljvetelt jelenti a Snai-hegyrl. Az gitestek fnynek elvltozsa mindig az isteni tlet kzeledsnek, a klns nagy megprbltatsoknak eljele (m 8–9; zs 13:10; Zof 1:14–15 stb.). Ilyen csodajelek voltak (mft) az egyiptomi csapsok is, amelyekkel Isten Izrel szabadulst ksztette el, a maga hatalmnak erejt mutatta meg.
5. A vgs idk megprbltatsai mindenkire elkvetkeznek s azokat senki el nem kerlheti. De aki bizalommal segtsgl hvja az r nevt, megmenekl. Az r nevbe vetett hit szabadulst ad. A nvnek itt lnyegi tartalma s nemcsak szemantikai jelentsge van. Amikor az r a nevt kijelenti (Ex 3:14), benne nmagt, lnyegt jelenti ki. A nv segtsgl hvsa a nv tulajdonosnak szabadt erejbe vetett bizalmat fejezi ki. A nv megtart (ApCsel 4:12). A szabaduls ott van, ahol lakik az r neve: Jeruzslemben, a Sion hegyn. A Sion-hegyi szabaduls a hit szmra elkpe a Golgota-hegyi szabadulsnak. A megmenekls (peljth) azoknak lesz osztlyrsze, akik kicssztak a pusztuls gyrjbl. A megszabadultak kztt azok lesznek, akiket elhvott s magval letkzssgbe vett az r (v. a prftk elhvsnak gondolatt).
Jel, mint a bevezet eschatologikus formula is mutatta, a vgs idk egyik esemnynek tartja a Llek kitltetst. Az ApCsel 2:16 skv. szerint Pter a pnksd esemnyben a Jel 3:1–5 beteljesedst ltta. Eszerint pnksddel j korszak kvetkezett be s ennek jellemz vonsa a Llek kitltetse, teremt munkja s sokfle hatsa.
Jel. IV. RSZ
A fejezet els rsze azoknak a pogny npeknek megtltetsrl beszl, amelyek Jdt feldltk s npt sztszrtk (1–8). A msodik rsz a vgbemen tletet rja le s Jdnak anyagi, lelki ldsokat gr nemzedkrl nemzedkre (9–21).
Jel. 4,1–3. A npek megtltetsnek oka.
A vgs idk jelei utn most a vgs idk esemnyeirl beszl a prfta ltomsa. Az 1. v. elejnek kifejezsei a prftai eschatolgia jl ismert fordulatai. Az esemnyek a Jda sorsban bekvetkez nagy s dvs fordulattal kezddnek, ami utn az r sszegyjti s megtli a npeket. Az tlet azrt kvetkezik el, mert Izrelt sztszrtk a npek kz, orszgt, mely az rtl vett rksg volt, felosztottk, s fiaira sorsot vetettek. Miutn Asszrirl s Babilnirl nincsen sz, egyesek arra gondolnak, hogy ez a feloszts s a lakossg csereruknt val eladsa Artaxerxes Ochus elnyom uralma alatt trtnt. A msik embernek ruv sllyesztse haszonrt s lvezetrt az ember mltsgnak meggyalzst jelenti. Az r azonostja magt npvel s rksgvel, Izrellel; akik a vlasztott np ellen vtkeztek, azok Isten dicssgt srtettk meg. Jsaft vlgyrl ld. a 9–12. magyarzatt.
Jel. 4,4–8. Egyenl mrtkkel.
Az utols idk tletbe przai szveg szvi be a trtneti indokolst. Tirus, Sidon s Filisztea tmadst trtnetileg nem tudjuk azonostani ismert esemnnyel. De az zs 6:19; Zak 9:13; Dn 8:21 stb. emlti a jvnokat, s egykor emlkekbl tudjuk, hogy a szeleucida uralom idejn Jda s Jeruzslem fiait grgknek adtk el rabszolgkul. Isten most tl az emberkereskedelem felett s kufrainak ugyanolyan sorssal fizet vissza, mint amilyenre k juttattk a legyztt Izrel fiait. A jus talionis, a visszafizets joga az kori jog alapja volt. Szankcija attl vott, hogy senki ne kvessen el a msik ellen gonoszsgot, viszont arra ktelezett, hogy megbntessenek minden elkvetett bnt. A 4b.7b–8-ban foglalt isteni visszafizets abban klnbzik az emberi jus talionistl, hogy alapja nem emberi indulat vagy bossz, hanem az isteni igazsgszolgltats. A prfcia keletkezsnl ksbbi idre mutat przai magyarzat az isteni tletet akarta kzzelfoghatbb s rthetbb tenni. Sba kereskedelmrl s hres kalmrairl az szvetsg tbbszr megemlkezik (2Krn 9:1 skv.; Ez 27:22; 38:13 stb.).
Jel. 4,9–12. tlet a Jsaft vlgyben.
A meg nem nevezett hrnkkre bzott isteni felhvs az 1 skv.-re utal vissza. Izrelben a hbort „szenteltk”, azaz a haderk mozgstst vallsos szertartssal kezdtk. Az r hatalmt mutatja, hogy maga gyjti ssze a vitz harcosokat. Az ereje a legnagyobb np hatalmaskodsnl is nagyobb, mert mint bit ll felettk. A legtbb magyarz ironikusnak minsti a 10. v. hangjt, amellyel az zs 2:4 – s Mik 4:3-mal ellenttben a bkben hasznlt kapa s metszks fegyverr kovcsolst srgeti. A nagy pillanat mg a gyengt is btorsggal tltheti el. A pogny npek egybesereglst ltva, a prfta trelmetlenl kri, hogy az r is vonultassa fel a maga fldi vagy mennyei seregeit (Br 5:20). Most tnik ki, hogy az r vgs tletet tart. A vlgy nevnek jelentse: az r tl, teht nyilvn szimbolikus nvvel van dolgunk. E szakaszban az tlet s hbor esemnye egybefondik s ez azt fejezi ki, hogy a hbor mindig tlet is.
Jel. 4,13–17. Kt kp az tletrl.
Az r tlett, mely megsemmist hbor formjban megy vgbe, az arats s szret kpe szemllteti. Amint megrik aratsra a vets s tapossra a szl, gy rett meg tletre a pognyok gonoszsga. A Jel 14:15–26 ltomsa a 13. v.-re tmaszkodik. Magrl az tlet vgrehajtsrl nem hallunk, csak az r napjnak kzeledsrl. A trtneti esemnyek itt mr kozmikus esemnyekbe mennek t. Az gitestek fnynek kialvsa, az g s fld megrendlse az r szavnak erejt fejezi ki. A s’ag igt zs, Jer, m az oroszln hangjrl szlva hasznlja. Az r megjelenst (theofnia) eget-fldet rz mennydrgs ksri. A szakasz az m 1:2-re s Jer 25:80-ra emlkeztet, de mr az tlet vlgynek kpe helyett Jeruzslemrl s a Sionrl beszl, mert Jahve ott jelenik meg. Jelenlte a npnek oltalmat s biztonsgot hoz, a helyet megszenteli, hatalma s uralma olyan vdelmet ad, hogy Jeruzslem tbb nem kerl hdtk kezre s idegen hatalom katoni tbb nem tapossk kveit. Isten a maga dicssgt viben is megvdi.
Jel. 4,18–21. Az r ldsnak gymlcsei bsg s bke.
Az r napja srtett drmai lerst meleg lrai kp, az tlet sttsgt a bke fnyes napja kveti. Az szvetsgi eschatolgia gondolatvilgnak megfelelen (m 9:13; Hs 2:2–3; 14:6 stb.): a vgs idknek egyik ldsa a termszeti javak bsge, a gazdag terms, msik ldsa az l, nem ciszternkban rztt vz. Ennek forrsa az r hzban van. Az l vz az denkerti folytl kezdve (Gen 2:11), Ezkiel (47:1 skv.) s Zakaris ltomsig (14:8) az isteni ldsokban val rszesedst fejezi ki. Az let forrsa Isten, a termszet javai az kezben vannak s az hatalmnak, csodinak eszkzei. De Isten nemcsak kegyelmes, hanem igazsgos is. Az erszak s vronts elkerlhetetlenl maga utn vonja a bntetst (19). Az rtatlanul kiontott vr bel ta az gre kilt a fldrl. Jda klnsen szenvedett az egyiptomi szolgasg s az Edom rszrl megnyilvnult vres testvrgyllet keser emlktl. A kt orszg pusztulsrl azonban itt olyan ltalnossgban van sz, hogy nem gondolhatunk meghatrozott trtneti esemnyekre: Jdban s Jeruzslemben azrt lakoznak rkk a nemzetsgek, mert Isten kzttk lakik. A bks megmaradst Isten uralma biztostja. Isten Jda nemzetsgt is bnbocsnatban rszesti a kiontott vrrt. A LXX szerint az r megbosszulja a mg meg nem bosszult vrt. A vr ltalnos szvetsgi hit szerint magt az letet jelenti. Az let ura Isten, adta, egyedl veheti el. Az utols vers megismtli, hogy az r a Sionon fog lakni. A messisi kor javainak betetzse az, hogy Isten jelen van npe kzt. Ez a jelenlt elkpe az jszvetsg remnysgnek az eljvend Isten orszgrl.