09 - 14 rszek magyarzata
Hs. IX. RSZ
Hs. 9,1–9. Az rmnnep gyszra fordul.
A prftai tlethirdets valsznleg az szi lombstor-nnepen hangzott el, mely egyttal a szret alkalmbl tartott htnapos nnep is volt a szrkn, rvendezssel s krtnccal (Deut 16:13k.; Br 21:19k.). Az 1–5. v. pattog ritmusa az nnepi nek ujjongst utnozza, mg a tartalma ellenttes vele. Ez a kontraszt fokozza az igehirdets ttkpessgt. gy kell magunk el kpzelnnk a prfta fellpst, ahogy msz is tette mr korbban (v. m 5:1k.), s ahogy Jzus is elkiltotta zenett egy ksbbi lombstornnepen (Jn 7:37). Hses az nnep sorn gy kilt: „Ne rlj, Izrel, tombolsig, mint a npek!” A gl a dionysoszi ujjongss, fktelen kurjongatss fajult rmt jelenti. A npeknek termszetesnek tnhet a termkenysgi kultusz, de ne kvessk ket ebben, eltorztva vele Jahve-hitket. A szrkn tartott knani jelleg nnepek parzna elszakads Istentl. Az gy nnepelt termszeti javak a baaloktl kapott bre bujasguknak, de csaldni fognak bennk. A szr, a prs (tulajdonkppen a legals gyjtmedence a kicsurg must vagy olaj fefogsra), s a must nem lesz kedvkre, becsapja ket. Jahve is felbontja az gret fldjre tekint szvetsgt. El kell tvozniuk onnan, vissza Egyiptomba s Asszriba. Ott fognak majd tiszttalant enni, ahonnan egykor kihvta atyikat. A fogsgban lehetetlenn vlik a kultusz, megsznnek a klnbz ldozatok. letk az elhurcols utn a gysz idejhez lesz hasonl, mert a gysz heteiben mg az elfogyasztott tel is tiszttalannak szmtott (Num 19:14k.; Jer 16:7). Mohn felfalt kenyerk (a nfs ez esetben „torok”-knt is fordthat) nem jut el Jahve hzig, ami nemcsak Jeruzslemet, hanem tvitt rtelemben az ldozat hiteles cljt is jelenti. s mit kezdenek majd a Jahve-nnepekkel? Lehetetlenn vlnak azok is. Az idegen fld tiszttalannak szmtott s azz tesz majd mindent szmukra.
Volt, aki az Egyiptomba menekls gondolatt ddelgette, oda kvnkozott. m csaldni fog (6c: „az oly nagyon kvnt lesz csaldsukra”), mert csupn bujdossuk, s aztn eltemetsk helyv lesz az. Memphisz, akkor mr 2000 ves piramisaival a hall s a temetkezs klasszikus helynek szmtott (a szvegben Mf nven olvashat). – Az resen hagyott, lakatlan strakat flveri a tvis. Ebbl az olvashat ki, hogy az tlet vratlanul fogja meglepni ket, mint derlt gbl a villmcsaps. Eljttek ugyanis a megltogats s a megfizets napjai, bneik sokasga miatt (a 7b folytatsa az fg sorok; mg a cde – magyarzatt lsd albb – kzbeiktatott gondolat, tanstva a szabadon elmondott beszd laza szerkesztst).
A prftt – taln a prftai eksztzis ismert jelensgei okn, vagy egyszeren a kptelensgnek tartott zenet miatt – „bolond”-nak, „rjng”-nek neveztk. Az esemnyekbl megtudja majd Izrel, hogy tnyleg rjng volt-e! A 8ab leginkbb elfogadhat rekonstrukcija: „Leselkedik Efraim a prfta strnl”. Az effajta rdekldstl nem sok jt vrhat. Ellenfelei mindenv trt vetettek neki, a kultusz hivatalosai skldnak ellene. Olyan kzttk, mint az ztt vad. Helyzete nagyon hasonlt a Br 19 nvtelen lvitjhoz, mg Efraim llapota a benjmini Gibea romlottsghoz hasonlthat. A fenyts is hasonl lesz ahhoz, ami egykor utolrte a benjminiakat (Br 20–21; v. mg 10:9k.).
Az evanglium kveteinek is osztozniuk kellett abban a meg nem rtsben, mely mr. az SZ prftinak is osztlyrszk volt. Igaz volt ez elssorban az Emberfira, akinek nem volt hov lehajtania a fejt (Mt 8:20). Maga az evanglium is kptelensgnek tnt sokaknak. Errl vall az apostol az 1Kor 1:18–31 kapcsn.
Hs. 9,10–17. Megbntetem az atyk vtkt a fiakban.
Lehetsges, hogy az elzmnyek sorn kenyrtrsre kerlt sor a prfta s a hallgati kztt. Vagy kiutastottk az orszgbl, vagy pedig – esztelennek nevezve t – nem vettek tbb tudomst rla. Taln itt keresend annak az oka, hogy ettl kezdve inkbb Izrelrl beszl s nem kzvetlenl Izrelnek (kivtel a 10:9–15). Ettl fogva a tantvnyok szkebb kre lehetett a hallgatsga (v. zs 8:16k.).
Vratlan meglepets volt Jahve szmra, amikor a pusztban rtallt Izrel npre. Ki gondolna arra, hogy a puszta kzepn rett szlfrtkre fog bukkanni. De rmt szerez az elz v hajtsain megrett korai fge is, ami sokkal nedvdsabb (zs 28:4), mint az idei hajtsokon sszel r terms. – rm s szeretet tlttte be Jahve szvt, amikor rtallt erre a npre (v. Ez 16:8). Mire k mr az els idkben htlenn lettek Jahve irnt. – Baal-Per istennv: baal, akit a Per hegyn imdtak (Num 23:28; 25:3); ott szntk oda magukat a „gyalzatnak”. Somms megblyegzse ez a knani kultuszoknak. Az ily mdon tallt szerelmi rmkben maguk is frtelmess vltak. Hamar jn majd a bntets. A gyalzatot vlasztottk, elrppen ht dicssgk, mint a madrcsapat. S ezzel mr, kiindulva az atyktl, a jelenbe rkezik a prfta. A baaloktl vrt termkenysg medd lesz. S ha nevelnek is gyermekeket, nem lesz remnyteljes jvendjk. Sokkal knosabb lesz a „jaj”, ha flnevelve vesztik el ket, mintha meg sem szlettek volna. Olyannak ltja a fiakat a prfta, mint akik a „kspenge” (cr, v. Ex 4:25; Jzs 5:2; Zsolt 89:44; 2Sm 2:16) szmra plntltattak a mezn. Ezrt Efraim a „hhrhoz” (hangutnz fordts a hrg szra) lesz knytelen kihozni fiait. Az atyk vtke miatt hbork nyomorsga s a fogsg stt rnyka vetdik a fiakra, s az atyk nem veszik szre.
Vajon tkot mond a prfta a 14. v.-ben, midn elvetl mhet s kiszikkadt emlket kr npe szmra? Nem! A meg nem vltoztathat tlet tudatban knyrg a legkisebb rosszat jelent megoldsrt. Dvid is gy jrt el egykor (v. 2Sm 24:12k.). Ennek nyomn mondja boldognak Jzus a meddket, amikor majd a „szraz fa” lngra lobban (Lk 23:29k.).
Egyenes kvetkezmnye a vallsi eltvelyedsnek a politikai zrzavar. Btel mellett Gilgl volt mindkettnek a meleggya. A 4:15; valamint az m 5:5 kt helysget emlt a tiszttalan kultusz centrumaknt Gilgl pedig Saul engedetlensgre is emlkeztet (1Sm 15:12.21), „ott gylltem meg ket, gonosz cselekedeteik miatt” – mondja Jahve. A „gyllni” ige sehol msutt nem fordul el a knyvben. Nem szereti tbb ket, kizi ket hzbl. A „hz” nem a templomot, hanem az gret fldjt jelenti. Ott minden Jahv s neki szentelend. az egyetlen kirly. Ezrt, ami a valls tekintetben parznasg, az politikai szemszgbl ellene val lzads. – A 16. v.-ben egy villansra jbl visszatr a fa vagy szlt hasonlata, midn Efraimot koronjtl megfosztott, mintegy villmsjtott, szraz fnak nevezi. Nem lesz gymlcse, s ha lesz is egy-kett, az is a hallnak szletik, legyen az brmilyen kedves. Efraim teht ellenttv lesz nmagnak, hiszen neve a megszaporttatsrt mondott hlaads volt egykor Jzsef ajkn (Gen 41:52). – Az egymsra halmozott kpek zenett most a maga rideg, szkimond przaisgban gy summzza: „Elveti ket Istenem”; oka pedig egyszeren ez: „mert nem hallgattak r”. Ez a rvid mondat ismt sejtetni engedi a prfta s intsei visszautastst. Ezrt a sorsuk a npek kztti bujdoss lesz. Az eltaszttats s a nyugtalan bolyongs Kain trtnetre is utalhat (Gen 4:14). Benne van nemcsak az asszr fogsg teljes sztszrattatsa, de a zsid np egsz hnyatott s szenvedsteljes trtnelme is.
Jzus is fgt keresett a fn, de nem tallt, pedig vgyott r (Mt 21:18k.). Kiszrads, kivgattats s tzre vettets a sorsa a fnak, mely gymlcstelen (Mt 7:19). Gymlcs azonban csak akkor teremhet rajtunk, ha rajta maradunk a tkn (Jn 15:1k.).
Hs. X. RSZ
Hs. 10,1–8. Szttrt oltrok.
Mint a 9:10-tl, gy itt is a nprl, s nem kzvetlenl npnek szl az zenet. A „szl” hasonlat is a 9:10-zel mutat rokonsgot, br most egszen ms irny az alkalmazsa. – Az Izrel nv az szaki kirlysgot jelenti, mg Efraim az orszg szvt, az si efraimi terleteket. A prfta visszatekint a jlt esztendeire. A szlt vagy szlinda rossz rtelemben veend „bujasga” (v. Zsolt 80:9k.) ama vgzetes tvedst jelenti, hogy a fld termsnek bsgt a baaloknak tulajdontottk. Ennlfogva hljuk s jmdjuk egyarnt a maccbk, a szent oszlopok szaportsban s szptgetsben mutatkozott meg. Ezt pedig a prfta szvk csalrdsgnak nevezi (a hlaq esetleg fordthat gy: „megosztott a szvk”, v. Illssel: „Meddig sntikltok ktfel?” 1Kir 18:21), de most meglakolnak. Az oltrokat s szent oszlopokat pedig Jahve maga fogja szttrni.
A 3. v. „most” szcskja hatrozott trtnelmi htteret sejtet, mikzben szavaikat idzi a prfta. Benne mintha nmi bntudat is megrezdlne: mg a kirly is tehetetlen, ha az istenflelem hinyzik. Ezrt, ha van is kirly, olyan, mintha nem lenne. Mgis inkbb csalds s letrtsg, s nem bnbnat az, ahogy beszlnek. Kvetkezskppen csupn szavaknak minslnek – megtrs helyett, mbr eskdzssel prbljk hitelesebb tenni fogadkozsukat. A bnbnatot nem ptolhatja semmifle gyeskeds sem. A „szvetsg ktse” jelentheti az j kirly: Hses s a np frigyt, vagy pedig az ltala 724-ben Egyiptommal kttt szvetsget (2Kir 17:4), mely tragdihoz vezetett, mert V. Szalmanasszr letette Hsest a trnrl s fogsgra vetette. – Ha szinte volna megtrsk, lennnek szocilis kvetkezmnyei is, de a tnetek az ellenkezjt mutatjk, mert a nagy isteni ajndk, a „jog” jogfosztss torzult a kezeik kztt (a mispt ezttal eufm jelentssel a jogtalansgg fajult joggyakorlatot jelenti a nincstelenek krra). msznl mg rszletesebben olvashatunk errl (m 5:7; 6:12).
A kirlysg intzmnye irnt rzett csalds, tovbb a trtnelmi helyzet szortsa szinte felkorbcsolja bennk a vallsos nosztalgit: egyedli kirlyunk az, akit Btel (Bt ven) aranyborja kibrzol; akr Jahvnak, akr Baalnak nevezik is t (az cglt nnem, pedig egyebtt cgl „bikaborj” hmnem; ezrt lehetsges az ‘glt olvasat, gnyos jelentssel: „ borjsga!”). Jahve azonban nem vllalja ezt a kultuszkpet, sszetri a rla alkotott torz elkpzelseket. Kitnik az emberkz csinlta borj tehetetlensge. Leleplezdtt, odavan neki tulajdontott dicssge, hiba rjng krltte elbb remnyked, utbb gyszos kultuszi forgatag. jbl knlkozik szemlletes sszehasonltsknt a Baal-papok eredmnytelen istenknyszert kultusza a Karmel hegyn, Ills idejben (1Kir 18;28k.). Az aranyborjbl zskmny lesz, ajndk a „nagy kirly” szmra (v. az 5:13 magyarzatval). Istenkphez hasonlan Efraimnak is meg kell szgyenlnie oktalan, gyesked taktiki miatt (cch „terv, elgondols, politika, ca”). A mr emltett, Egyiptommal keresett szvetsg vgzetes kvetkezmnyeit nevezi meg vele a prfta. A kirly, aki letrt gknt sodrdik a vzen – jelentheti a foglyul ejtett kirlyt, mgis inkbb a kirlynak kijr tisztelettel vezett aranyborjt. Sz volt mr arrl, hogy tulajdonkppen a lthatatlan Jahve trnja volt ez az llatalak, de a kzfelfogs hamarosan Jahve kibrzolsnak tekintette az aranyborjt. Sorsa ugyanaz lesz, mint volt ron aranyborjnak, amikor is Mzes meggetve s porr zzva a vzbe szrta (v. Ex 32:20-szal, ahol az ittenivel kzel azonos kifejezs: cal-pen hammim olvashat). – Nincs ellentt a 6ab s a 7ab kztt, mert a „mint” szcska jelzi, hogy hasonlattal van dolgunk. A „kirlyt” magukkal sodr vizek jl szemlltetik az asszr hadakat, ahogy diadalmasan viszik magukkal a becses hadizskmnyt. Megsemmisl Samria, az oltrokkal tzdelt ldozhalmokat gaz nvi be. Ezeket tmren „az Izrel vtk”-nek nevezi a prfta, mert minden romls onnan eredt. – Majd pedig apokaliptikus ltomsban rmlenek fel eltte a meneklk, akik – hogy ne essenek Jahve kezbe – a tisztelettl vezett, szent ligetekkel kestett hegyeknek s halmoknak knyrgnek, hogy rejtsk el ket, vagy pedig essenek rjuk, de azok mozdulatlanok s nmk maradnak (v. zs 2:19k.).
A szv hamissgtl a vgs apokaliptikus szmonkrsig rajzolja fel a prfta npe sorsnak lzgrbjt. E prftai elzmnyek ismeretben jobban rtjk, amit Jzus a szvbl szrmaz gonoszrl mondott (Mt 15:19). De rthetbb az is, amit az SZ a vgs idkrl mond, amikor az emberek keresnk a hallt, de hiba. A hegyek sem rejtik el, s nem mentik meg ket (Lk 23:30; Jel 6:16k.; 9:6).
Hs. 10,9–15. „Ki mint vet, gy arat.”
jbl visszatr az Efraimot kzvetlenl megszlt prftai beszd. Vajon vge lett – ha tmenetileg is – a knyszer hallgatsnak? Nem tudjuk bizonyosan. A „Gibea napjai” a prfta s a np kztti feszltsg idejre emlkeztetnek (9:9), ezrt lehetsges, hogy a kzbees 9:10–10:8 rszlet a szveg rendezse sorn kerlt mostani helyre, s ennlfogva szakaszunk tkp. a 9:9 folytatsa.
A 9a fordthat gy: „Gibea… ta”, de valsznbb a hasonlt rtelem: „Gibea napjainl vtkesebb vagy…”. A prftt tovbbra is lnken foglalkoztatja a Br 19:21 hagyomnya. Akkor azonban mg mindig jobb volt a helyzet, mert „ott fellptek… a gonoszsg fiai ellen, kvnsgom szerint s harcot kezdtek (velk)” – mondja Jahve. A 10b ve’sszorm-je utn a milhmh egy msol elnzsbl kimaradhatott, mivel fltte a 9d vgn is ugyanez a sz ll. A 9cd pedig kzbeszrt mondat: „hogy el ne rje ket Gibea miatt a harc”. – Azrt vtkesebbek Gibea napjainl, mivel most nem tesznek semmit a fajtalansgok ellen s Jahvt sem krdezik meg, mi volna a teend. Bntetsk szintn a gibeai mintt fogja kvetni, de nagyobb arnyokban. Akkor a trzsek (Br 20:20k.), most pedig a npek gylnek majd ssze a vtkesek ellen, azaz Izrel ellen, „mind ellen, kivtel nlkl” (ez a be’oszrm jelentse) „hogy kiigyk forrsaikat”. A gibeai vtek miatt majdnem elapadt a benjminitk letforrsa, gyhogy gondot okozott a tbbieknek a trzs helyrelltsa. A „npek” – mely a sokfle ncibl verbuvldott asszr seregeket jelenti – gy fognak minden letnedvet kiinni Izrel testbl, s nem esik sz helyrelltsrl.
A 11–13. v. a csplsnek azt a mdjt alkalmazza Efraimra, midn az llat szabadon ugrlhatott (Jer 50:11), nem ktttk be a szjt sem (Deut 25:4). De most nehz munka kvetkezik, mert igt hz „nyaka szpsgre”. Efraimnak s Jdnak is szntania kell, meg boronlnia. (A 11. r. vgn a „Jkb”-vocativus s nem vissza, hanem elre tekint.) – A vertkes igba trets azonban felvillant valamit egy j kezdet lehetsgeibl. A sznts s vets ugarra szrt vetmag beforgatst jelenti, teht egyetlen mveletet. Kemny munka, de gretes, mert aki gy vet igazsgra, az Jahve kegyelmt s ragaszkodst fogja aratni. Ideje ht keresni Jahvt, srgeti ket a prfta, mint a j gazda, aki flismerte a soron kvetkez mezei munka halaszthatatlansgt. Ha elindulnak e tredelmes ton, az eljvend Jahvval fognak tallkozni, aki igazsgot fog tantani nekik, avagy „esknt hullatni” rjuk. Ha a jelenben gonoszsgot aratnak s eszik a hazugsg gymlcst, ez azrt van, mert igazsgtalansgokat szntottak s vetettek. Ezrt kell j ugart trnik.
Efraim nbizalma harcosaiban volt. A LXX mg „harci kocsijaidban” szveggel olvasta azt a rszletet, amit az M szveg „bztl utadban” jelentssel ad elnk. Samrinak valban hres harci kocsiparkja volt, mert elestekor (721) II. Sargon a zskmnyoltak kzl tvenet azonnal besorolt kirlyi csapataihoz. A prfta mintha mr ltn is az sszes erdtmny teljes pusztulst, ami a fnti idben be is kvetkezett. – A kortrsak eltt jl ismert lehetett az az esemny, ami szmunkra mr csak homlyos trtnelmi utals: „ahogy elpuszttotta Salman Bt-Arblt”, amikor is a kegyetlen vrengzs kisgyermekeket s anykat sem kmlt. Ez lesz a sorsa Btelnek is – hatrtalan gonoszsga miatt. Izrel kirlynak pedig „id eltt”, vagy oly gyorsan, „mint a hajnalpr” kell elpusztulnia. Mr emltve volt, hogy Hses kirlyt a vgs pusztuls eltt hrom vvel fogsgra vetette V. Szalmanasszr.
A „szntsatok magatoknak j ugart” a Jer 4:3 is hirdeti. Az SZ-ben a Gal 6:7 sorn tallkozunk ismt a hsesi gondolattal: „…mert amit vet az ember, azt aratja is”.
Hs. XI. RSZ
Hs. 11,1–11. Kzttetek van a Szent.
jabb hasonlat van itt Isten szeretetrl. Mert ahogy az apa szereti gyermekt, gy szereti Jahve Izrelt. Izrel azonban nem termszetes fia Jahvnak, hanem mintegy rkbe, teht kegyelembe fogadott fi. A fnti szeretet teht egyenl az elhvs, st a kegyelembl val kivlaszts tnyvel. Izrelben akkor sem volt semmi szeretnival. „Ifj” volt, ami nem dlceg voltt, hanem ppen gymoltalansgt jelenti. A na’ar szban, mely azt is jelenti, „bojtr, szolga”, van nmi clzs az egyiptomi szolgasgra is. Ott rte el t Jahve szabadt hvsa, mely azta sem vesztett rvnybl: „Egyiptomtl kezdve neveztem fiamnak”. Hses itt megint a Deuteronomium teolgijval ll legkzelebbi rokonsgban (v. Deut 7:7k.; 14:1). Izrel azonban hamarosan htlensggel vlaszolt erre a megmagyarzhatatlan, csodlatos szeretetre. Mert amikor Sittimben a mbi nk hvogattk ket tiszttalan kultuszukra (Num 25:1k.), eltvoztak Jahve szne ell (a 2b-ben mippnaj hm olvasand). Efraim ekknt bnt mltatlanul Istenvel, holott a fisg jeleknt atyai gondoskodsnak ezernyi jele vette krl t. Istene jrni tantotta. Ha elfradt, karjaira vette. S mgsem vette szre, hogy naponknt r van szorulva Jahve gygytgat gondozsra (rf’, v. Ex 15:26: „n vagyok Jahve, a te gygytd”).
Az emberi ktelkek, melyekkel Jahve vonta ket, nem jelentenek knyszertst, ellenkezleg, a „szeretet szlai” azok. Mg a 10:11k. az igba trets kemny fegyelmezsrl beszlt, most viszont arra emlkezteti ket, hogy volt az, aki leemelte az igt llkapcsukrl s enni adott nekik (l’ helyett l olvasand, s mg a 4. v.-hez tartozik).
Az dvtrtneti elzmnyekbe val visszatekints utn a prfta elrkezik a jelenig (5k.). – A rgvolt szolgasg, amibl Jahve egykor kihvta ket, ismt fjdalmas valsgg lesz. Rszben ismt Egyiptomban (v. Deut 28:68), msrszt Asszriban, hiszen mita Hses kirly brtnbe vettetett, gyakorlatilag mr Asszria uralta Efraimot. A prfcia ebben az idben hangozhatott el (724–721), s hamarosan a tovbbiak is szomor trtnelmi valsgg lettek: „Rom pusztt vrosaiban s megsemmisti rszeit, majd (egszen) megemszti – elgondolsaik miatt”. A 6. v. gy rekonstrulhat, hogy a hrb („kard”) helyett horb „rom” jelentst rszestjk elnyben. gy van rtelme a bad akr „rsz”, akr „kapuszrny” fordtsnak. Meg kell esnie ennek, mert nem akarnak megtrni (5c). Az okok termszetesen mlyebben rejtznek. A megtrs lehetsge Istentl van, s olykor elvtetik ez a lehetsg, nyilvn tletknt gy, hogy Jahve fordul el tlk. Errl beszl, az egybknt igen nehezen fordthat 7. v., amelyet pl. a Zrcher Bibel egyszeren lefordtatlanul hagy. Brmilyen fordts teht csak ksrlet lehet: „Npem elfradt, mert elfordultam tle. s az iga miatt kilt, (amelyet) egyedl nem (vagy „egytt sem”) emelhet le”. A tel’m helyett mitl’im s az cal helyett col olvasand. Mg a jiqr’u h’ gy bontand szt, hogy jiqr’ h’-t vagy jiqr’ h’-t olvasunk, s a h’ mr a kvetkez mellkmondatot vezeti be. A halls utni lers vezethetett ilyen elrshoz.
Midn az SZ-ben maghoz hvta Jzus a megfradtakat s megterhelteket, kvetsnek s szolglatnak igjt gy jellemzi: „Mert az n igm boldogt, s az n terhem knny” (Mt 11:28k.). Minden ms iga leroskaszt, az v azonban felemel s szinte hordoz.
A teljes magrahagyatottsg tletes s riaszt vzija utn vratlanul 180 fokos fordulat kvetkezik be. Nem csupn a mondanivalban, hanem ott, ahonnan a prftai zenet is kezdett vette: Isten szvben. „Ellenem fordult a szvem”, vallja Jahve. „Hogy adnlak oda, Efraim, szolgltatnlak ki Izrel?” – kerdezi elssorban nmagtl. Isten megtr tletes elhatrozsbl, visszatr tulajdon hsghez, htlen gyermekhez. Drmai pillanatnak vagyunk tani. Mr-mr felrmlett a Deut 29:23 tknak kzelsge (Sodoma s Gomora) Admh s Cebim pusztulsnak hasonlatossga szerint, midn egyszerre csak felforrsodott Jahve szve Efraimrt. Az egyttrzs, amit most fia irnt rez, rszvt, megbns s vigasztals is egyben. Ezrt nem fogja vghezvinni haragja tzt s nem puszttja el Efraimot. Mi a magyarzata e vltozsnak? Egyedl csak az, hogy Isten s nem ember. egyedl Szent npe kztt. s ott is marad igazn Szentknt kzttk. Ezrt nem enged felgylt haragjnak s „nem rkezik felindulssal” (vagy „nem gurul dhbe” 9f).
A 10k. mr az tlet utni kegyelmes sszegyjtsrl szl. A tengerek fell, Egyiptombl, Asszribl jnnek remegve, de engedelmesen a sztszrt fiak, hogy ismt hzukban, azaz az gret fldjn lakjanak. – Jahve szava, mint oroszln ordtsa, ismt mszi rksg (m 3:4.8), de itt – minden flelmessge mellett – mr kegyelmes jeladst jelent, amelyre ugyan megremegnek a madarak (galambok), de mgis elindulnak hazjuk fel (v. a madarak vonulsnak hasonl termszeti megfigyelst s alkalmazst a Jer 8:7-ben). – Jahve megtrse npe jvend megtrsbe vetett, jult remnysget is jelent.
Tvedett-e a prfta, amikor Efraim, s az egsz szaki tz trzs sszegyjtsrl prftlt? Hiszen tudjuk, hogy ez nem kvetkezett be. Isten azonban tbbet mondott el a prfta ltal, mint amit maga is megrthetett abbl az zenetbl, amely rbzatott. – Mert amit nem tett meg Efraim, hogy „Egyiptombl” elinduljon jra, megtette azt Jzus. gy rtette az evanglista, mikor idzi Hsest, s Jzus Krisztusban ltja beteljesedni az gretet: „Egyiptombl hvtam ki az n fiamat” (Mt 2:15).
Hs. XII. RSZ
Hs. 12,1–15. Jkb termszete felttte fejt.
Mr a 11. rsz vgn ll ne’um-Jahv is jelezte, hogy itt egy cezra van a knyvben, teht a 12–14. rszek az utols nagyobb tartalmi egysg.
Az 1ab – hasonlan a 9:7k.-hz – a prfta szemlyes panasza. t vette krl hazugsgokkal Efraim s Izrel hza. Az utbbi a kirlyi s papi tisztsgviselket jelenti. Amg a kahas a felebart becsapst, rszedst jelenti (4:2; 7:3), a mirmh „csals” mr megti az alaphangot ahhoz, ami majd az egsz fejezeten vgig kvethet. Ez pedig a Jkb-motvum (Gen 27:35).
Nem kedvezbb Jdban sem a helyzet, velk is pere van Jahvnak (3a), ppen ezrt az 1c sor rd-ja rb-knt olvasand (rb „perelni”). Jda is perel Istennel s a „szentekkel” llandan. Ezkis trnra lpte (725) eltt igen megromlott a helyzet Jdban, mert pl. atyja, hz kritiktlanul utnozta s behozta a damaszkusziak kultuszt (v. 2Kir 16:10) s – zsais prfta intse ellenre – Asszria kegyeit kereste. Ezzel fgghetett ssze zsais visszavonulsa tantvnyai szk krbe (zs 8:16k.). E prftai csoportok lehettek a „szentek”. Az elnevezs szokatlannak tnik, de mr a 2Kir 4:9 „szent”-nek nevezte Elizeust, az Isten embert.
Ugyancsak a 724 eltti idkbl val a 2. v. is, amikor Hses kirly vgzetes manverekkel tetteti a hsget egyszerre kt vilghatalom irnyban: „tetszeleg” a keleti szlnek (a rch arameizl rch), de Egyiptomnak is kld olajat, mely a szvetsgi hajlandsgnak jelszer felmutatsa lehetett, s nem valamifle olajexport. – gy sokasodott, halmozdott nap mint nap a hazugsg s erszakossg. A fenyts tetteik szerint fog bekvetkezni.
A Jkb nv (3b) egyszeriben emlkezteti a prftt a kzs trzsi s: Jkb jellemre. A rgi ravaszsgok flelmetes hasonlatossggal, st sokszorozdva trnek jbl vissza npe viselkedsben. A tovbbiakban a Gen-bl ismert Jkb-hagyomnyt alkalmazza a prfta, de mdostottan. Szemlletes pldt adva ezzel arra, miknt alakult idrl idre a hagyomny rtelmezse a konkrt zenet szempontjai szerint.
Jkb az anyamhben becsapta testvrt. A Gen 25:26 ebben az esetben nem tud zsau becsapsrl. A szbeli hagyomnyban teht tbb vltozat lt, mint ami aztn rsban is rgztdtt. – A kt rszre szakadt orszg srldsaiban ugyanezek a vonsok fedezhetk fel. – Jkb, amikor visszatrt, erejben (tkp. gazdagsgban) bzva kzdtt Istennel, ill. az angyallal (Gen 32:21k.) s kitartott (a „gyztt” fordts eltlozza a jkal jelentst ezen a helyen). A srssal s knyrgssel vvott kitart kzdelem eredmnye volt az Izrel elnevezs, melyet ha nem is kifejezetten, de az 5a els kt szavban szjtkszeren megtallhatunk.
Jkb lettja sorn Btelhez jelents fordulatok ktdtek. Az aranyborjval most csff tett Jahve-kultuszhely egykor a blvnyoktl val megszabaduls (Gen 35:1k.), s mr elbb a Jahvval trtnt tallkozs helye volt (Gen 28:11k.). Hses, szaki patritaknt, nem magt a kultuszhelyet, hanem az ott ztt tiszttalan kultuszt ostorozza. Egybknt is az istentisztelet kzpontostsa csak Jsis reformja idejn (621) kvetkezett be. Ez a szemlyes hang rezhet meg az 5cd-ben: „Bt-lben tallt r, ott beszlt velnk” az, Akinek neve Jahveknt emltend. Ha npe visszatrne Istenhez, s megrizn a szvetsg ajndkait, bizonyos, hogy rjuk tallna, ahogy egykor rtallt Jkbra Btelben, s beszlt is vele.
A 8. v.-tl visszatr az tletes hangvtel. Izrelnek lland ksrtse volt, hogy az ott l slakos npekhez hasonuljon. me, elrte, amire vgyott: Knan a neve. A nv, tvitt rtelemben, a nagyobb nyeresg elrsre gtlstalanul zrkedt, a gyengket kizskmnyol kereskedt s a kalmrszellemet jelenti itt (Zak 14:21). A csals klasszikus eszkze volt a hamis mrleg (m 8:5; Mik 6:10; Pld 11:1; 20:23). Az erklcsi gtls hinyt s az elbizakodottsgot jellemzi a nehezen fordthat 9. v.: „…meggazdagodtam… vagyont szereztem… Nyeresgeim egyike sem r tetten, azaz bn(ben), amely vtek (volna)”. Ms szavakkal: bnnek csak az szmt, amit tetten rnek. F az teht, hogy ne derljn ki. Ez a nyerszked rk apolgija, s ha legtbbszr nem is formldik szavakk, de eszerint l.
A 10. v. a Tz ige, az Ex 20:2 szavaival kezddik: „n Jahve (vagyok) a te Istened”, a folytats mr csak tartalmi sszecsengssel: „Egyiptom fldjtl kezdve”. Most majd a strakban laks szks viszonyai kz vezeti vissza ket. m az volt a Jahvval val tallkozs boldog ideje! – Volt egy korabeli szekta, a rkbiak, akik – taln ppen a Hseshoz hasonl prfcik s vradalmak hatsra – ellene voltak a fldmvelsnek s a lakhzaknak, inkbb laktak strakban (Jer 35:7). Hses nem tartozott ehhez a szekthoz. A strakban lakst nem a npnek kell mintegy mestersgesen megvalstania. Jahve hozza el majd azt s nmagban nem az llapot az eszmnyi, hanem a visszatr lehetsg a Jahvval val jbli tallkozsra az igazn kvnatos; a puszta csupn az alkalmat adja meg r.
Az els pusztai tallkozs ta az dvssgtrtnet folytonossga a prftknak (tkp. a „prftkra”; az cal Jahve felsbbsgt jelenti) adott kijelentsekben, a megsokastott ltsokban adott jelet magrl. Az ’adammh jelentheti a prftk ltal alkalmazott hasonlatokat, de inkbb „puszttani” rtelmben veend a dmh (v. 4:5k.; 10:7.15). A tnyek ismertek pl. az Ills-trtnetekbl (1Kir 18:40).
Giled mr a 6:8 sorn pldja volt a vres erszakossgoknak. A tartomny 733-ban asszr kzre kerlt, ezrt a megsemmist tletet szemlltette a kortrsak eltt. Gilgl, Btellel egytt, mr a 4:15-ben a fertztt kultusz gcaknt szerepelt. Ez a Gilgl Jerik mellett, a Jordn vlgyben volt. Oltraival egytt krakss, pusztasgg lett.
A Jkb-tradci jabb, s meglep idszersge foglalkoztatja a prftt. me, Jkb Arm mezejre, atyi shazjba futott egykor vissza, s hossz ideig asszony miatt s asszonyrt psztorkodott ott, mint szolga. Ma ismt – gondolja a prfta – gy kell szmzetsbe mennie Efraimnak oda valahov az egykori Arm mezejre Asszriba, parzna nszemlyek s a tiszttalan kultusz miatt. Valban meglep gondolattrsts, ugyanis egszen ms rtelmezst ad az ismert jkbi hagyomnynak (Gen 29).
Viszont Isten szabadt s npt megrz tettei a prftk ltal valsultak meg. Alig van hely az SZ-ben, ahol ilyen magasra lenne rtkelve a prftai szolglat. Hses szerint egyedl k voltak Jahve eszkzei. Illetleg: Mzestl kezdve Isten minden szabadt s megrz kldtte, eszkze prfta volt. Flreismerhetetlen ismt a Deut teolgija: „Prftt tmaszt nked Jahve… olyat, mint n…” (Deut 18:15), „…olyat, mint te…” (18:18) – olvassuk Mzesrl ktszer is. A prftai szemllet kizrlagossghoz, ntudatuk kiplshez hozzjrult az szaki hivatalos papsg vallsi s erklcsi romlsa. Ezt a mly csaldst tkrzi a 15a: „Felbosszantotta (t) Efraim a kesersg(ig)”. A megtorls nem fog elmaradni. A bntets azzal fog tetzdni, hogy Jahve rajtuk hagyja a vronts bnt (Lev 17:4).
Az SZ is a prftk lncolatban ltja azt a hordoz vzat, amelyre az dvzts trtnetnek vltozatos esemnyei rpltek. ppen ezrt az elutastott prftk kiml vre miatt kellett Jzusnak tletet hirdetnie npe kztt (Mt 23:34k.; 27:25).
Hs. XIII–XIV. RSZ
Hs. 13,13:1–14:1. Neved az, hogy lsz, pedig halott vagy.
A rvid visszapillants Efraim mltjba mg kiltbb teszi az ellenttet mostani llapota s dicssges mltja kztt. Mert efraimi volt Jzsu (Jzs 24:30). Smuel (1Sm 1:1), majd I. Jerobom is (1Kir 11:26). Ezrt valban „tekintly” (ni’ vagy ni’ „fejedelem” olvasand az 1b-ben) volt Efraim Izrelben. Pedig a rgebbi idkben az efraimiak beszdben mg feltn tjnyelvi eltrseket lehetett felfedezni, ami a tbbi trzs eltt olyannak tnt, mint a selypt gyermekbeszd. Az 1a ugyanis – egy arab sz segtsgl hvsval – gy fordtand: „Amikor Efraim (mg) selyptve beszlt”. Erre j plda a Br 12:6; ahol az efraimiak szibblt-et ejtettek sibblt helyett. A nyelvi klnbsgek azta termszetesen kisebbek lettek, de ppen Hses szvegben fedezhetk fel itt-ott dialektusbeli eltrsek.
Az egykori tekintly a Baal-kultusz miatt semmiv lett. Meglep a tmr megllapts: „s meghalt”. Vagy a Num 25:9-re utal, de inkbb a jelenre. A 733-as asszr invzi, majd a 724-es bntet hadjrat, kvetkezskppen az egyre kisebbre zsugorod orszg egytt jelentik a haldoklsnak e folyamatt (impf). llapota azrt is menthetetlen, mert mintha nem is szleln haldoklst. Tovbb szaportja az nttt kpeket, azok „ldozi”-nak valljk magukat. Nem kevs irnival tzdelt a megllapts: „Emberek borjkat cskolgatnak” (v. 1Kir 9:18). S mindez idzet: „k mondjk (magukrl)” – illeszti be a prfta a 2e sorba. – A 6:4 sorn mg csak hsgket s szeretetket hasonltotta korn illan felhhz s harmathoz. Most mr k maguk vlnak azz, tetzve mg tovbbi hasonlatokkal: olyann lesznek, „mint a szrrl elsodort polyva s mint fst a nylsbl” (a hzakon lev nyls, ahol a fst eltvozott).
A 4ab sorok mr ismersek a 12:10ab-bl. Jahve kijelentette magt; Istenk volt Egyiptomtl kezdve. Ezrt rajta kvl nem ismerhetnek mst s szabadt sincs kvle ms. Amikor megismerte ket, az „aszlyok fldjn” tpllta, legeltette ket (a legtbb kori fordts ezt olvassa az „ismertelek” helyett). A gondos legeltetsre mgis hltlansg volt a vlasz. Jllaktak s felfuvalkodtak, Jahvt meg elfelejtettk. Amit az m 5:19 mg szemlytelenl s hasonlatknt mondott el „Jahve napj”-rl, most mr trtnelmi tlett vlik. Isten, aki eddig psztorknt legeltette s vdte nyjt (1Sm 17:34), most majd maga lesz nyjnak ragadoz ellensge (v. 5:14). Fiatal oroszlnhoz, zskmnyra les prduchoz, klyktl megfosztott nstny medvhez lesz hasonl. Feltpi ldozata mellkast, s vgl az egszet felfalja. A tobzd hasonlatok tallak. Hiszen mr eddig is fokozatosan lett martalka az orszg Asszria telhetetlen tvgynak. Samria ll mg egyedl, de a nagy ragadoz fel fogja tpni a megerstett falakat, s felfalja az orszg szvt is, ahonnan a htlensg kiszrmazott. Az tletes esemnyek mgtt pedig Isten ll. Az semmisti meg ket, aki eddig segtjk volt.
A prfcia a 724 utni idkbl val, taln kzvetlenl Samria eleste eltt hangzott el. A kirly fogoly (2Kir 17:4). gy klnsen idszer a krds: „Hol van ht kirlyod, hogy megmentsen tged?” (10a). Ezrt lehetsges, hogy a jsicak sz ironikus utals a sajnlatos vget rt Hses kirlyra. A brk s a femberek, cinkosaiknt a prtt kirlynak, szintn elvesztettk hatalmukat. Vgs kimenetele fell most mr jobban lthat, hov vezetett a kirlysg intzmnye, amit oly srgetve krtek valamikor (1Sm 8:5k.). S ha adott is kirlyt, haragjban adta Jahve, most pedig felindulsban el is vette. A prfta a Br 9 s az 1Sm 8 nyomn ers kritikval illeti a kirlysg intzmnyt. Tbbet is tud a trtntekrl, mint amit ma olvashatunk az SZ szvegben, mert az 1Sm 8 pl. nem emlti, hogy fembereket is krtek volna, midn kirlyt krtek.
Egyetlen vtkes hajtsnak ilyen slyos kvetkezmnyei lennnek vszzadok mltn? Igen! Efraim vtke, mint a fontos okiratok, beburkolva, begngylve (tkp. konzervlva) elttetett s megriztetett. A kt szenved igealak Istenrl beszl, aki most elvette a vdl okiratokat. A prfta trtnetszemllete nagy tvlatokat fog t, s ezzel egytt vlik tantsa Isten igjv.
A szl n vajdsa prftai hasonlatknt a 13. v.-ben lp elnk elszr (v. zs 26:17; Jer 6:24; 22:23). A megszletend fi Efraim, aki azonban nem blcs. Pedig a trtnelmi idk vajdsa az jjszlets alkalmv lehetne szmra, ha felismern a rendelt idt, de „nem keldtt be (cmad) idre a fiak ttrsbe”. A fjdalmak cscspontja a megszlets helyv s idejv vlhatna. Efraim azonban nem ismerte fel, hogy mit kellene tennie e vlsgos fordulponton. gy let helyett hallba torkollik a gytrelmes kn (v. zs 37:3).
A 14. v. taln egy knani kultusznekre utal, utna tesz krdjelet: „A Sel kezbl vltsam ki ket? A hallbl szabadtsam ki ket?”. Ez pedig jelenti azt, hogy Jahve kzbelphetne gy, hogy a Sel markbl, a hall mezsgyjrl letre segtse ket, a leselked hallt pedig meg tudn rontani. Neki hatalmban lenne gy cselekedni Efraim esetben. De azutn tegye ezt, ami trtnt? A felelet erre: Nem! A „rszvt elrejtetett” szembl. Hadd jjjn ht el a hall pestise s a Sel raglyos vsze (ms javaslat szerint „tvise” s „fullnkja”). A LXX rtelmezse szerint: „hol (pou) a fullnkod…”, ami azt jelenti, hogy Jahve megidzi, elhvja ezeket a pusztt erket, neki erre is van hatalma.
A 15a egy arab gyk fell kapja meg a szksges vilgossgot, mely azt jelenti: „elvlaszt, megoszt” (frj). Eljn teht – mint Jahve szele – a keleti szl, azaz Asszria, s vgkpp levlasztja Efraimot Jdtl. A fnti, szokatlan igt azrt vlasztja a prfta, mert szjtkra ad alkalmat, tekintettel az Efraim nvre. A tikkaszt szl semmikppen nem hoz termkenysget, mert nyomban kiszrad, elapad Efraim letnek forrsa, ktfeje. A neve ugyan letrl beszl (v. a 9:16 magyarzatval), pedig mr halott. A 15fg sorokbl nyilvnval, ahol is kincsek, s gazdagsg elrablsrl olvashatunk, hogy itt valban Asszrirl van sz. E versben mr felrmlenek a fogsg nyomorsgai s szegnysge. Az ellensges hadak mr ott llanak Samria kapui eltt: „Bnhdnie kell Samrinak” (14:1), mert ellenszeglt Istennek. A prfta szinte ltja az kori hbork borzalmait, amiket csak a modern hbork szrnysgei kpesek fllmlni. – A kard immr az orszg szve, Samria ellen fordult. – gy ksri vgig a prfta npe engedetlensgnek s buksnak minden rszlett egszen a vgs pusztulsig, Samria elestig (v. 2Kir 17:5k.).
Isten, aki tletben egykor szabad utat engedett a hall erinek, st elhvta azokat, hogy Efraimot megfenytse, maga nem hajtott trdet a hallnak. Ura maradt akkor is; amikor azt egy idre szabadon engedte. A Jel 6:8 – Hses szvegre (LXX) tmaszkodva – ugyanerrl van meggyzdve, midn a negyedik pecst felnyitsakor a srga szn lovat ltja eljnni. Jzus pedig a maga s tantvnyi krnek gytrdseit mltn hasonltja a szlasszony szorongsaihoz (Jn 16:21), ami azonban hallon t lethez fog vezetni. – Az gyzelmnek hitben lesz Pl apostol ajkn gnyos krdss s diadalmas kihvss az addig flelmetes hsesi mondat: „Hall! Hol a te fullnkod? Pokol! Hol a te diadalmad?” (1Kor 15:55).
Hs. 14,14:2–10. Gygyuls ingyen kegyelembl.
A 2b az okokkal, s a bekvetkezett tnyekkel val szembests: „…bnd miatt buktl el”. Samria teht mr elesett s az letben hagyottak hossz sorokban vnszorognak szmzetsk helyre Asszriba, kzelebbrl szak-Mezopotmiba (2Kir 17:6k.; 18:11; 1Kir 5:26), ahonnan nem volt tbb szmukra visszat. Hacsak a ksei utdok kzl nmelyek nem csatlakoztak azokhoz, akik majd a babiloni fogsgbl trnek vissza. Ezt mr felderthetetlen homly fedi. A tragdia bekvetkezett, s a helyzet vigasztalan. Annl meglepbb s csodlatosabb, hogy a knyv legdersebb s remnyt kelt gretekkel teljes rszlete ppen ez az utols szakasz – a legkomorabb trtneti httrrel.
Egyltaln lehetsges mg Izrel szmra a Jahvhoz val visszatrs? A krdsre igennel felel a prfta, de legyen a megtrs teljes s kvetkezetes. Az cad Jahvh (v. m 4:6–11) „Jahvig” kritikt is sejtet. Az addigi flmegoldsok, vallsos, kultikus renesznsz (6:1k.; 10:3) helyett az szinte, Jahvig megrkez megtrs vezethet gygyulshoz. Minden elveszett ugyan, de megmaradtak az igk, amiket a szorgos, Jahvhoz h prftai s lvita csoportok sszegyjtttek, lertak, formba ntttek. Ezeket vigytek magatokkal! Kiltja a tovavonul foglyok utn a prfta – taln valahonnan Jdbl. Vajon meghallottk-e az elhurcoltak ezt a kiltst? Lehet, hogy nem. De amit k nem hallottak meg, azt 150 vvel ksbb egyetlen megoldsknt s vigaszknt ismertk fel a babiloni fogsgban l kegyesek, hogy ily mdon, minden nehzsg ellenre, hek maradhassanak Jahvhoz. Mert minden elszrad, a virg elhervad, de Isten beszde mindrkre megmarad (zs 40:6k.).
Ne a ktsgbeessnek, hanem Jahvnak adjtok t magatokat. Az kegyelmesen tl kezbe tvn le sorsotokat, nknt, s e szavakkal: „Mind bocssd meg a bnt” (3d), majd kpesek lesztek szolglni azzal, ami tetszse szerint val, ami „j” (v. m 5:15; Mik 6:8). Isten – az ldozatok helyett – inkbb a hlaad ajkak gymlcst (v. Zsid 13:15), ms fordtsi lehetsg szerint az „ajkak tulkait” fogadja szvesen.
A prfta derjnek az is az oka, hogy a veresgben, s a fogsgra hurcoltatsban egy mg hallosabb lelki-szellemi fogsg ktelkeibl val szabaduls tnyt ismeri fel. Eleddig hrom ksrts vezette flre ket, melyek ellen mind ez ideig hiba kzdtt. Most azonban Jahve, segtve a prftai szolglatot, a trtnelem esemnyeivel kzbeszlt s sszetrte a hrmas tveszmt. Mondjtok ht szinte szvvel Jahvnak – tancsolja a prfta: Sem Asszria s semmi emberi hatalom nem lehet megmentnk. Lovaink s harci szekereink gyessgben s erejben sem bzunk tbb. s nem nevezzk tbb Istennknek azt, amit csupn a keznk faragott – a blvnyainkat. Mert ez volt a hrom f eltvelyedsnk. – Igaz, rvk lettnk, de ppen az rva tallhat nlad kegyelmet! (V. Jn 14:18.)
A szakasz cscshoz rkeztnk el az 5. v.-nl, midn maga Jahve kezd szlni: „Meggygytom… Szeretem ket odaadssal… elfordult haragom tle”. „ elbb szeretett minket” tesz ugyanerrl bizonysgot az SZ (1Jn 4:19). – Ahogy az tletben a tikkaszt keleti szl minden letet kiszvott bellk, most, amikor Jahve mint harmat hull rjuk, megjulnak s megtelnek lettel. Szinte torldnak egymsra a termszeti kpek. A legsznesebbek a szerelmi nekekbl ismert „liliom” s a „Libnon” (nekek 2:1.16; 4:5.12; 5:13; 6:2k.; 7:3). S ha mg arra is gondolunk, hogy az szak fel terelt elhurcoltak hossz tjuk sorn tvolrl rlthattak a Libnon vonulataira, akkor rtjk igazn a Libnon gyakori emltst (6–8). Mint amikor Jzus rmutatott a mezei virgra, hogy szemlltesse Isten gondoskodst. – Szpsg, er s illatozs az jra megjul termszet jeladsa. gy fog gykeret verni lent s sarjadni fent, Jahvtl megldottan, a meggygytott np. ls a szeretett trs rnykban szintn a szerelmi lra ismert fordulata lehetett (nekek 2:3). Gabont termelnek majd. Kis vltoztatssal: „…megelevenednek, mint (egy) kert” (dgn helyett kaggan). Vagy esetleg baggn – tekintettel az hber bc bt s dlet betinek hasonlsgra: „kertben lnek majd” (v. Gen 3:8–10). A folytats is valamelyik vltoztatst javallja: „s virgoznak, mint a szl” (8). Hrk olyan lesz, mint a Libnon bor.
Hsest eddig az dvtrtnet teolgusaknt ismertk meg, s most nem tud betelni a termszeti kpek gazdagsgval. A termszet krforgshoz fzd kultusz tbb mr nem oly nagy ksrtse a megfenytetteknek. Efraimnak nincs kze tbb a blvnyokhoz, ezrt a prfta btrabban lhet e hasonlatokkal. Ezek kztt is pratlan a befejez 9c, ahol Jahve – egyetlen helyen az SZ-ben – ds lomb gymlcsfhoz hasonltja nmagt. – Ez a prfcia – keresztyn hitnk s rs-rtelmezsnk szerint – Jzus Krisztusban tallta meg rtelmt. Benne, aki „zldell fa”-knt jtt (Lk 23:31), hogy meghirdesse a kegyelem esztendejt, hozva a foglyoknak s a lesjtottaknak szabadulst, s a tredelmes szveknek gygyulst (Lk 4:18k.). De esznkbe jut az dvssgtrtnet kezdetn s vgn ott ll, az ember ltal elvesztett, de Isten ltal visszaajndkozott „let fja” is (Gen 3:24; Jel 22:2).
A knyv zr mondata felfoghat imdsgos shajtsknt, amit egy ksbbi kegyes illesztett a knyv vgre, mert szmra is nehzsget okozott itt-ott a szveg megrtse. De rthet intsknt is: „Aki blcs, rtse meg…” Ez a blcsessg azonban nem mer elmlet, legyen valsgos letfolytatss, ebben mutatkozik meg a hit valdisga s rtke. Mert az igaz jrni tud Jahve egyenes tjain, a vtkez viszont elesik rajta.
Jjj el hozznk, megigazt kegyelem, hogy el ne essnk az ton!
|