04 - 08 rszek magyarzata
Hs. IV. RSZ
Hs. 4,1–3. Jahve pere a fld lakival.
A „Jahve-ige” kifejezssel j egysg kezddik a knyvben (v. 1:1–2.). – Rvidsge ellenre az itt olvashat prfcia nagy tvdalokat fog t, mert nem csupn Izrel fldjre, hanem az egsz lakott fldre is tekintettel van – termszetesen nem a mai, hanem az akkori ismeretek szerintire. Ezrt emlkeztet a 3. v. a teremtstrtnetre. A „tenger” pedig, az Izrellel hatros tengerek mellett, ms nagyobb vizeket, gy a Nlust s az Eufrteszt is jelenti (v. zs 19:5; Jer 51:36). A prfcia trtneti httere II. Jerobom kora. Jlt s szocilis bnk sajtos keverke jellemzi azt az idszakot, ezrt is ll kzel msz prfciihoz.
Jahvnek van pere a fld lakival. Ez a per nem oly spontn, mint volt a 2:4-ben, mert jelenti a per lefolytatst is, melyben a prfta, a vd kpviseljeknt, lszban mondja el rvid, de slyos vdbeszdt. A kivlt okok felsorolsban a humnum szempontjai szerint vdol: nincs „megbzhatsg” s „odaads” ember s ember kztt. Forrsa az istenismeret, a Jahve irnti hsg, ragaszkods hinya. A 2. v. rszletezi a felebart elleni vtkeket, amelyek szinte „elradtak”, azaz ttrtk a Tz ige rendelkezseit (rcah, gnab, n’af mind ismert a Tzparancsolatbl, v. Ex 20:13–15). Egyik vronts a msikat ri.
Mr hat is a bnk tlete (az ’al-kn, ellenttben az eljvend tletet bevezet lkn-nel, jelenlegi vagy mltbeli helyzetet magyarz). Akkora szrazsg pusztt mindentt, hogy ember s llat mind elall (az ’bal egyike a Hses ltal kedvelt tbbrteg kifejezseknek, azt is jelenti: „gyszol”). A tengeri halak halomra pusztulsa (a bibliarevzi tall szava az ’szaf-ra) azonban mr inkbb jvbe mutat fenyts.
Ez az tlet fordtottja az znvznek. Olyan, mint egy nagy erzi, ltalnos elsivatagosods. A teremtstrtnet szerint (Gen 1–2) az let nlklzhetetlen felttele a vz. Ha az tletben a vz eltnik, megsznik az let, mely a fldet kess tette; kietlen s puszta lesz minden.
Az Isten s a felebart irnti szeretet hinya hallt von maga utn. Nincs kifejezetten sz arrl, hogy Jahve bnteti meg ket. A bn mr magban hordozza kvetkezmnyeit, tlete csrit. – Nem vletlen, hogy az 1Jn az SZ-ben oly szoros sszefggst mutat fel a szeretet s az let kztt (3:14k.; 4:20k.).
Hs. 4,4–19. Papok felelssge.
E hosszabb szakasz – megtzdelve szvegproblmkkal – leginkbb akkor rthet, ha felttelezzk, hogy nyilvnosan elhangzott prftai igehirdets alatt vagy utn ksztett gyors feljegyzs.
A 4–6. v. mindjrt az elejn krdses, mert a 4c – mely kulcs az egsz szakasz megrtshez – mg nem tallt megnyugtat megoldst. Valsznleg gy fordtand: „Veled van perem: pap!”. Lehetsges, hogy – mint mr msz, gy – Hses is nylt sszetkzsbe kerlt valamelyik szently (f)papjval (m 7:10k.). mbr a v. arrl is beszl, hogy Jahve kiveszi az emberek kezbl a per jogt, mert egszen nmagnak tartja fenn. gy a fenti megllapts csak felttelezs maradhat.
A pap legfbb dolga, hogy Isten ismeretre tantsa a npet. A vdolt pap ppen ezt vetette el magtl, ezrt – ismeret hinyban, azaz papjai mulasztsa miatt – a np megsemmisttetik. A tudatos bn slyosabb. A szvegbl kiderl, hogy volt mr rott Tra (v. mg 8:12). A vdolt pap ezt a hiteles hagyomnyt vetette el, cserlte fl valami mssal. Ezrt Isten is elveti t magtl, nem nevezi tbb papjnak, buksa nyilvnvalv lesz mindenki eltt, amint olvassuk: „nappal” fog megtrtnni. – A prfta jszakai megbotlsrl szl rszlet a vaksgot jelenti, s a knyv jdai hasznlata kzben kerlhetett a szvegbe. Taln Jeremis korban, a burjnz hamis prfcik idejn. – Itt nem csupn arrl van sz, hogy Jahve megvonja papjtl a kegyelmes vezetst, hanem arrl is, hogy maga viszi pusztulsba t.
Mr msz is tletet hirdetett nemcsak Amacjh, de vele egytt felesge s gyermekei ellen is (7:17). A Hses ltal hirdetett tlet is kihat a pap egsz nemzetsgre (az 5c utols szava ’ummk-nak olvasand. Adatok vannak r, hogy szakon ’ummh-nak neveztk a „nagycsald”-ot), fiairl is elfeledkezik Jahve majd. A fiak nem csupn a gyermekeket, de a tantvnyokat is jelenthetik.
A 7–10. v.-ben egyre inkbb kzs fnvv vlik a „pap” sz. Teht a papsgot jelenti, akik a vallsos konjunktra idejn egyre tbben lettek (v. 1Kir 18:19). Az lett volna a dicssgk, ha a Tra szerint szolgltk volna Jahvt, de felcserltk idegen kultusszal, ennek tmr neve a „gyalzat” (7b). A csere flttbb elnysnek tnt, hiszen jl ltek a np vtkbl. Ezrt mg fokozni is igyekeztek a rajongst, gy rtend a 6b: „bnk utn htozik lelke” vagy „bnkre ttjk fel torkukat”. – Hses stlusnak jellegzetessgei figyelhetk meg e rvid sorban. Egyrszt az egyes szm s tbbes szm vltakozsa, msrszt a nfs kt jelentse, amelyre a prfta egyszerre gondol. – Mind a npet, mind a papsgot elri Jahve megtorlsa, megkeresi s szmon kri rajtuk tjaikat. Hiba fognak enni, nem laknak jl; s parznlkodsuk nem a gyarapodst (vagy szaporodst) eredmnyezi. Termkenysget hajszol kultuszuk a meddsget idzi el. Ellenkezjt rik el annak, amit akartak, ill. amivel magukat igazolgattk.
A 11–14. v.-ben mr nem csupn a papsgrl van sz, hanem mindazokrl, akiket Jahve a 12a-ban „npem”-nek nevez. Mgis a frfiakat, klnsen a csaldfket lltja pellengrre. – A 11. v. kzmondsszeren sszegezi az ltalnos tapasztalatot, hogy a parznasg, a bor s az erjed must mmora felszabadt a szksges gtlsok all, hatalmba kerti a szvet, ami a Szentrs szerint az akarat, a helynval s a helytelen kztti klnbsgttel, s az rzelmek kzpontja, s olyan tettekre sarkall, amire jzan llapotban nem is vetemedne az ember. A parznasg ezttal is a vallsi tvelygst jelenti elsrenden. – Jslsra, az istensg akaratnak – esetleg termskiltsoknak – tudakolsra hasznltk a kzelebbrl meg nem hatrozott „f”-t s „plc”-t. Az elbbi jelenthet lft (Gen 12:6; Br 9:37), vagy oltrok mellett fellltott Asert (Deut 16:21; Br 6:25k.), esetleg a 3:4-ben emltett terfokat. A plca vonatkozhat a jsls msfajta eljrsra, amit rabdomantinak szoktak nevezni (v. Num 17:16k.). Brmely mantika tvelygs, amely idegen lleknek a „parznasg lelk”-nek hatalma rajtuk. Igzete alatt egyre messzebbre sodrdtak Jahvtl. – A prftai szkimonds nevn nevezi a dolgokat: „…parznlkodnak isteneik alatt” (12e. A mittahat „alatt” rtelemben a Tz ige szvegben gykerezik: Ex 20:4). A felmagasod szent oszlopok, esetleg pletek kzelben folyt a bacchanlia. Kedvelt hely volt tovbb a hegyek s dombok, termkenysget szimbolizl, tereblyes finak krnyke is, „mert j az rnyka” mondja a prfta, nem csekly gnnyal. Itt mutattk be vresldozataikat, egy rszt pedig elfogyasztottk (a zbah ez esetben az ldozatot kvet kultikus tkezst is jelenti), a msik rszt elfstlgtettk az oltron. – Az orgia azutn sz szerinti parznasggal s hzassgtrssel folytatdott. Hrodotosz lerta, hogyan trtnt ez a babilniaiaknl; mint kellett letben egyszer minden nnek lelnie a kultuszhelyek tjai mell, hogy odaadja magt annak az idegennek, aki t kivlasztotta, hogy azutn elvonuljanak a kzeli ligetekbe. gy trtnhetett a htlen Izrelben is („flre mennek”, 14c).
De ht mirt a lenyokon s menyeken torolja meg Jahve ezt a bnt, amikor nap mint nap ltjk az ingerl pldt a fktl (a 14c hm-je rjuk vonatkozik: „k”, mg a 14e „rtelmetlen np[sg]”-e, rabbinusi adatok alapjn, az asszonyokat, ltalban az ifjsgot jelenti, akik a rossz plda lttn vrszemet kapnak). – Mg undortbb teszi az sszkpet a hivatsos kultuszi parznk, a gedsh-k intzmnye, akikkel egytt elszeretettel fogyasztottk el ldozati lakomjukat a fk. – Rgi ksrtse volt Izrel vezetinek az ilyen s hasonl elhajls, amint li fiainak bne is tanstja azt (1Sm 2:22).
A 15–19. v. lazn sszefgg prftai mondsok fzre, sok szvegproblmval. – A 15. v. a knyv jdabeli gondozinak gondolatait tkrzi, akik, ltva Izrel htlensgt, flt gonddal intik Jdt, nehogy hasonlkppen bnss tegyk magukat, hiszen Gilgl s Btel is oly kzel volt a jdai hatrokhoz. A fogalmazs az m 5:5 fordulatait kveti, midn azt mondja msz, hogy Btel vn-n, gonoszsgg lesz. A 15ef sorbl kiderl, hogy a kultusz, amely ellen kzd a prfta, baalizldott Jahve-kultusz volt, melyben a Jahve nv emlegetse mer rggy silnyult. – A 16. v. taln gy rthet helyesen, ha felttelezzk, hogy a prfta hallgati kzbeszltak – taln a Zsolt 23 vagy a 80 szavaival –, arra hivatkozva, hogy Jahve a psztoruk, k pedig Nki juhai. Erre felel a prfta, hogy Izrel csknys tehn, alkalmatlan a legeltetsre. Nem Jahvval, hanem az istenkpekkel van kzssgben (habr, v. a jassznyelv „haver” szavval), azok a bartai. Nincs vele mit tenni, „Hagyd magra!”.
A 18k. tulajdonkppeni rtelme csak mostanban kezd rthetv vlni az rsmagyarzat fradozsai nyomn. Azaz rviden – egy kultikus kicsapongs lefolyst sejteti a prfta. Ezttal elkerlhetetlen, hogy valszn fordtst ne kzljnk. Teht a 18ab: „(Amikor) ivszatuknak vge, belemerlnek a parznlkodsba” (inf. abs). Azaz az ivszat vgn a tivornya parznlkodsban folytatdott. A szor az elhajlst (Jer 5:23), a kett kztti tmenetet jelenti. – 18cd: „(Mondani) szeretik: Adjatok gyalzatot ellenszolgltatsrt!” – Az els sz (’habu) rtelme mg nem egszen tisztzott. A tbbi rszlet mr feltisztulban van. Ilyen esetekben az tpontozs inkbb megengedett, mert rezhet, hogy a masszrtk is kzdttek a szveggel, hogy jobban rtsk. – A msodik sz: hb, a Gen 38:16-ban a parzna leszltst jelenti. A qln (v. Jer 13:26; Nh 3:5) itt a szemremrszek fedneve, mg a mgn (nn. szuffixummal) az rte jr ellenszolgltatst jelenti. – A 19. v.: „A szenvedly szrnyaival krlfogja t” (ez is nn., amit nem szksges megvltoztatni, mert pontosan a nnem partnerrl van sz). A „szenvedly” a ruah fordtsra lehet szokatlan, de mgis tall. A knf „szrny” pedig a szeretet oltalmnak kpes kifejezsre megtallhat az Ez 16:8 s a Ruth 2:12 esetben j rtelemben, itt viszont in sensu malo rtend. – A megrtst az nehezti, hogy a prfta szemrmesen el is takarja azt, amirl tkp. beszl, s ezt meg is tudjuk rteni. – A befejez sor nem ignyel bvebb magyarzatot: Oltraikat szinte elbortja a szgyen, vagy „szgyenkeznek” (intranzitiv).
A fntiek ismeretben nem csodlkozunk a prftk hatrozottsgn, amikor fellptek a knani kultuszok ellen. Hogy pedig e dologban megalkudni nem lehetett, ktsgtelenn vlik az ugariti (rasz-samrai) szvegek egy-egy elkpeszten obszcn rszletbl is. S br azok korbbi idk adatai (1200 elttrl), az alapvet kultrtrtneti s vallsi httr lnyegben a ksbbiekben sem mdosult.
Az evangliumnak ugyanilyen hatrozottsggal kellett megvvnia kzdelmt hasonl jelensgekkel, mikzben behatolt a klnbz misztrium-kultuszokkal fertztt terletekre. Klnsen a gylekezeten bell mint veszedelmes tvelygs jelentkezett (v. Jel 2,14k.). Nem mintha Isten ellensge lenne az let szeretetnek. De az let Isten ajndka, soha nem vlhatnak adomnyai ragadmnny a keznkben. Az 1Pt 3:10k. – a 34. zsoltr nyomn – az let szeretetnek keresztyn tjt mutatja fel: El kell fordulni a gonosztl, cselekedni kell a jt, keresni a bkt s kvetni azt.
Hs. V-VII. RSZ
Hs. 5,1–7. Kptelenek a megtrsre.
A 7c tzetesebb vizsglata kidertette, hogy e rszlet a Jh-hz buksa s a szr-efraimi hbor kztti, mintegy 13 esztend idejre tehet (Kr. e. 746–733). tmeneti id ez. Ennek megfelelen mg a kultuszi polmia ll az eltrben, de az 5. s 7. v.-ekben bels politikai vlsgok is rezhetk.
Ismt azokat szltja meg a prfta, akik – vezetk lvn – tvelygskkel trbe csaltk npket. Els helyen felelsek a papok. Az „Izrel hza” a vneket, fembereket jelenti (v. Mik 3:1.9), mg a „kirlyi hz” – az tmeneti idnek megfelelen – nem a Jh-hzat, inkbb Menahem hzt jelenti, akinek egyedl sikerlt a Jh-hz bukst kvet zavaros idkben fia, Pekahjh szmra biztostani a trnt (2Kir 15:22k.). A meghirdetett tlet elssorban ket illeti, mint akik Micp s a Tbor hegye kultuszhelyein is folytattk tiszttalansgaikat, foglyul ejtve vele msokat is. A 2a gy fordtand: „A sittimi vermet is tovbb mlytettk”. Lehetsges, hogy a rgi baal-peri buks helyn (9:10; Num 25:1k.), Sittimben, Jerik tellenben most is folyt tiszttalan kultusz (a Jordnon tli vidk ez idben Izrelhez tartozott, v. 2Kir 14:25). De Jahve megfenyti ket. A jszar ige Hses teolgijra jellemz kifejezs (v. 7:15), tantst s fenytst jelent nevel szndkkal, vgs clja a megtartats.
A 3k. alapjn a 3a gy fordthat helyesen: „n kiismertem Efraimot…”. Jahve eltt semmi nem marad rejtve ma sem, ltja minden cselekedetket, melyekkel megfertztettk nmagukat. Ezeket kellene elhagyniuk s gy trni vissza Istenhez. Megtrsk legnagyobb akadlya a „parznasg lelke”, mely szvkbe hatolt (a qrb kollektva is rthet, s akkor a np lelki-szellemi letnek centrumt jelenti), aminek kvetkezmnye, hogy Jahvt mr nem ismerik. – Amg a 2–4. v.-ben a prfta szavain t Jahve beszlt, a 4d-tl a prfta szl. Az tmenet szinte szrevtlen.
Itt kell szlnunk arrl, hogy az Izrel s az Efraim nv kz nem hzhat les vlasztvonal. Annyi megllapthat, hogy mg Izrel az egsz szaki orszgot jelenti, mely II. Jerobom alatt jelentsen kiszlestette hatrait, addig az Efraim nv az si efraimi trzsi terleteket jelenti Bteltl Sikemig, a Jordntl hatroltan. Ez volt az orszg szve. A ksbbiekben erre a terletre zsugorodik egyre sszbb az orszg. Most azonban mg a rgi salamoni birodalom hatrait kzelt nagysguk teszi elbizakodott ket. Ez az „Izrel-gg” – idzve a prfta szavait – tesz ellenk bizonysgot, amit hamarosan kvet a buks. – A 2Kir 16:10k.-bl kitnik, hogy Jda hitbeli llapota sem volt jobb, gy a Jda botlsrl szl rszt nem kell felttlenl ksbbi glossznak tartanunk.
A baj nem ott van, hogy az oltrok kihltek volna. gett ott a tz, st Jahve nevt is emlegettk az ldozk, de tartalmt vesztett jelszv lett az ajkukon Istenk neve. Jahve ugyanis elvonta magt tlk, ezrt nem tallhatjk meg t, brmennyi ldozattal kzeltenek is hozz. Htlenl megtrtk a szvetsget, mert idegen fiakat nemzettek. gy rtend ez, hogy Izrelben minden elsszltt, aki a mhet megnyitotta, az r volt (Ex 13:11k.). E rendelkezs Jahve egyiptomi szabadtsra emlkeztetett. Hitvall llsfoglals volt mindenfajta termkenysgi rtussal szemben, amelyben a gyermeket a Baalnak, st a Baalnak tulajdontottk. Ha pedig Izrel erre az tra trt, akkor a megfogant letek a Baali voltak, teht Jahve szmra idegenek. – A 7c-nek semmi kze az jholdhoz, inkbb gy fordtand: „Most (egy) hnap megemszti ket…”. Ami nem oly rg Sallummal trtnt, aki – miutn meglte a Jh-dinasztia utols tagjt – maga is csak egyetlen hnapig uralkodott, mert flkelt ellene Menahem s meglte (2Kir 15:10.13k.). Ez brkivel brmikor jbl megtrtnhet (ezt az sszefggst nem zavarhatja az, hogy a „hnap” kifejezsre itt ms sz ll). Birtokaikkal is ugyanaz fog trtnni, hiszen a trnviszlyok gyztesei osztozkodtak a vesztesek vsrolt vagy si jussn.
Lehetsges a tvelygsben olyan kiltstalan llapot, amire Jzus ezt mondotta: „Ha vak vezet vakot, mind a ketten a verembe esnek” (Mt 15:14). Ilyenkor alig van lehetsg a megtrsre. Kivltkppen akkor, ha Isten maga vonta vissza magt a htlenektl. Ebbl az is kvetkezik, hogy a megtrsre hv misszii szolglat nem nlklzheti a prftai karizma korrekciit.
Hs. 5,8–14. Prdul kiszolgltatva.
j, nagyobb egysg kezddik a knyvben, s j fejezet kezddik Izrel trtnetben. A zrzavaros trtnelmi esemnyek nyomai jl kitapinthatak a szvegben. Ezeket rtelmezi a prftai kijelents. Tekintsk t rviden a trtneti htteret. – Jda kirlya, hz ellen sszefog Pekah, Izrel kirlya s Recin (tkp. Recn), Damaszkusz kirlya. Ez az n. szr-efraimi hbor 733-ban (2Kir 16:5k.). Mire Jda Asszria segtsgt kri. III. Tiglat-Pileszernek j rgyl szolgl a hdtsra. Izrel ennek kvetkeztben veszti el terletnek s lakossgnak j rszt (2Kir 15:29). Jda kirlya ugyanakkor szak fel vonul szvetsgese el (2Kir 16:10). A 8–11. v.-ekben errl van sz. – A dlrl kzeled jdai seregek eltt riasztja a prfta az szakiakat. A Gibea – Rma – Bt ven (Btel, esetleg az 1Sm 13:5-beli szomszdos helysg) haladsi irny egyre tvolodban van Jeruzslemtl s kzeledben szak fel. Teht Jda vezrei elmozdtottk a hatrokat, azaz tlptk ket. Az „Utnad, Benjmin!” si csatakilts, de most nem Efraim oldaln, mint egykor Debra s Brk neke szerint (Br 5:14), hanem Efraim ellen hangzik fel. Eljtt az irtzat, a megfenyts napja. – Lthat kzben, hogy a prfta szaki patrita, tletes szolglata ellenre is. Jda vezreire vzknt ntetik majd ki Jahve haragja, mert az si hatrok nknyes elmozdtja, a Deut 19:14; 27:17 szerint, tkozott. Az ldatlan testvrharcot Efraim kezdte el ugyan, ezrt kereste mindenron Damaszkusz szvetsgt (v. zs 7:4k.), mgis trik most ssze, amikor kt oldalrl ri tmads; mispt-ja: joga, megbzatsa, a terlet, amelyre mandtuma szlt, sszezsugorodik az asszr hadigpezet nyomsa alatt. – A 11cd gy hangzik: „… mert eltklte, (hogy) a fecsegst kveti (’ahar-c)”. A cv hangutnz kpzs a (hamis) prftk extatikus beszdmdjnak kignyolsra (v. zs 28:10.12), m Hsesnl egy fednv megalkotsra is szolgl, mert, br egy nn bet hinyzik, mgis minden hallgatja azonnal rthette, hogy a szjtk Recnra, Damaszkusz kirlyra cloz (v. Recnra az zs 7:4 gnynevt: „fstlg szkdarab”). A LXX megbzhat hagyomnyt riz, amikor Recint kvetkezetesen Recnnak olvassa (v. mg 1Kir 11:23k.).
A testvrharcban rld mindkt np bizonnyal rzi, hogy bensjben – a kltvel szlva: „titkos freg foga rg”. Most azonban meg kell vagy kellene rtenik a megdbbent zenetet, hogy Jahve maga az ket emszt kr (12k.). Itt pedig valban gennyrl s csontszrl van sz, s nem csupn szrl s fregrgsrl, amint rgebben rtettk e helyet. Kiolvashat ez a folytatsbl (13ab), ahol is kimondottan betegsg s gennyes seb ll. Jelentik a teljes romlst. Az els a test lgy, a msodik a szilrd (csont-tbc?) rszeit tmadja meg.
A gygyulst megint csak rossz helyen keresik. Mint elbb Jda, most mr Efraim is Asszrihoz fut segtsgrt. A Pekaht meggyilkol Hses kirly ugyanis Asszria kegyeinek ksznhette kirlysgt a 733-as katasztrfa utn megmaradt terleteken. A 13d megint csak fednevet tartalmaz: mlk jrb: a „nagy kirly”. A jrb szr-arameus sz, „nagynak lenni” jelents, teht Asszria kirlyt jelenti. – A fednevekbl arra kvetkeztethetnk, hogy a prfcik ide-oda hullmz trtnelmi esemnyek kztt hangozhattak el, a prfta szmra nemegyszer veszlyes helyzetekben, s nem csupn a jtkos stlusgyakorlat forgcsainak tekintendk.
Tovbb tetzdnek a megdbbent hasonlatok, amikor Jahve erteljes ragadoz oroszlnhoz hasonltja nmagt. St! maga lesz azz, Efraim s Jda szmra egyarnt. Sztszaggatja ket, s a maradkot rejtekhelyre vonszolja s ki mern vagy tudn a zskmnyt elragadni tle? Nincs az egsz SZ-ben ezekhez hasonl kpsor. Nem befolysoljk a prftt eszttikai vagy mai rtelemben vett dogmatikai szempontok. – Amint mr sz esett rla, az kori vazallusszerzdsek tartalmaztak a szvetsg megszegsnek esetre hasonl tokformulkat. E hasonlatokkal tette a prfta rthetbb az zenetet, midn – mai kifejezssel – szinte sokkolta hallgatit a megdbbent kpekkel.
Vannak tletes idk, amikor a trtnelem Ura nem bkessggel, hanem fegyverrel s meghasonlssal ltogatja meg a fldet (Mt 10:34k.). Ezzel azonban senki sem igazolhatja erszakossgait. Egyetlen t vezet a megtartatsra s bkre: keresni Annak kegyelmt, Aki egyedl adhat a hallbl is feltmadst.
Hs. 5,5:15–6:6. Vallsos felbuzduls bnbnat nlkl.
Amg az 5:14 szinte semmi remnyt nem hagyott a megmeneklsre, addig a 15. v. Jahve vrakozsrl beszl: Htha a szrny sszetrettets bnvallst s megtrst fog eredmnyezni! – A tovbbiakban a felletesen olvas eltt gy tnhet, hogy az 1. v.-tl kezdve bnbnatra hv, szinte istenkeressrl szl az ige. Megnzve azonban az sszefggseket, kiderl, hogy nem a prfta beszl, hanem vagy a prfta pp elhangzott intsre, vagy az assszr-jdai szvetsg Izrelre mrt els csapsainak hatsra hangzanak el a – valsznleg – papok ltal meghirdetett nnep megtveszten szp, de rutinos jelszavai, amit Hses csak idz! – Az 1. v. „ szaggatott szt” vlasz az 5:14 „n szaggatom szt…” fenytsre, amelyre, lm, hamar jn majd a gygyuls. Csupn gyors megtrs szksgeltetik, s a sebeket, melyeket Jahve ttt, maga fogja bektzni. Ha most olyanok is, mint a holtak, kt nap utn – ugyanazt jelenti, mint a harmadnap – megeleventi, ismt talpra lltja ket. Csupn igyekeznik kell, s tallkozni fognak a megrkez rral, akinek kijvetele oly bizonyos; mint a hajnal feljtte. Akknt fog megrkezni, mint az ldst hoz, fldet paskol esk. – Joggal krdezhetjk: ht mindez nem igaz? De igen! Van sok helynval a remnysgkben. Taln csak a 3. v. termszeti kpei sejtetik a termkenysgi kultusz kzelsgt. A lelkest, megtrsre invitl hvs s a nyomban tmadt npi felbuzduls indulatban van a hiba, mert csak szalmalng az. s sz sincs benne bnvallsrl. Ezrt hamis a megtrsk. St mintha k bocstannak meg Jahvnak, amirt gy bnt velk.
Ha maradt mg ktsg afell, hogy helyes-e ez az igertelmezs, sztoszlatja a 4–6. v., ahol is Jahve vlaszol az orszgos nnep felsznes nyzsgsre. Megindt ellenttknt sejtetni engedi Jahvnak szve mlyig hat kzdelmt nmagval: „Mit cselekedjem rted (v. »neked«, »veled«)… Mit cselekedjem rted?”. Hiszen, ltalnos felbuzdulsuk ellenre, a lnyeg, a szvetsgi viszony szve: hszd-jk, azaz ragaszkodsuk oly illan, mint a harmat korn reggel, mely felhknt mr fel is szllt, szerte is foszlott, volt, nincs! Jahve ugyanis nem vres- meg gldozatokat akar. A hinyt ezek nem ptolhatjk, amikor nincs teljes odaads a szvetsg Ura irnt s hinyzik a lojalits a szeretet, a hsg s az Isten ismerete. Pedig Jahve egyedl ehhez ragaszkodik, trstl ezt kvnja, erre vgyik. Efraim, de Jda is az elmlt 200 v alatt ppen ezekben ertlenedett meg, vlt htlenn. Ami aztn kivltotta a prftk olykor prlyknt sjt igit. – Hses a prftai szolglatok sornak egyik lncszeme. Az ldozati szertartsok felett mondott szigor prftai kritika kezdetei Smuelnl olvashatk (1Sm 15:22). Az „irtottam” s „megltem” mlt idi is prftai elzmnyekre mutatnak: Illsre, Elizeusra, a Jimla fia Mikesra (1Kir 22:5k.), mszra s Hses jdabeli kortrsaira: zsaisra s Mikesra, de a Jahvhoz h maradt nvtelen prftkra is.
Igen, valban gy jn majd ki Jahve, mint ahogy a vilgossg tmad, de – tletvel fog eljnni! A mispt ez esetben „tlethozatal” (az 5c umispti ke’r-nak olvasand). Ahogy a mltban volt, gy lesz a jvben is, mert Jahve inkbb kvnja a szeretetet s az istenismeretet, mint a vres- s gldozatokat. A remnysg pedig alaptalan, ha elbb nem mondottuk ki, hogy vtkeztnk.
Az evangliumok is tansthatjk, hogy e szakaszrl vallott rtelmezsnk j nyomon jr. Hiszen egyetlen SZ-i rszlet sem lett volna alkalmasabb akr Jzusnak, akr az segyhznak a harmadnapi feltmads bizonytsra, mint ez, s mgsem idzik. Pedig odaillett volna a Jns jele mell (Mt 12:40), de nem kerlt oda, annak ellenre, hogy az SZ igen szabadon alkalmaz s alakt SZ-i idzeteket, ha dvtnyeket akar bizonytani. Magyarzata e tnynek abban van, hogy Jzus nyomn az sgylekezet is az „irgalmassgot akarok s nem ldozatot” (6. v. LXX) rszletben ismerte fel az egsz szakasz valdi slypontjt (Mt 9:13).
Hs. 6,6:7–7:7. Hitszegs s sszeeskvs.
Mivel pedig vallsos buzgsgukbl hinyzik a bnbnat, Jahve nem tehet mst, mint hogy maga beszl a bneikrl. – A ke’dm-ot a legtbben be’dm-nak olvassk, mondvn, hogy klnben nem llana a szvegben a sm „ott” helyhatroz. dm helysget emlti a Jzs 3:16; a Jordntl keletre esett, mint maga Giled is. A sm azonban a 13:9 esetben lehet idhatrozi rtelm: „legott”. Tovbb: Mirt ne lehetett volna ismert – akr mg szjhagyomny formjban – az dm buksrl szl tradci? Ezrt lehetsges a „mint dm” jelents is.
A 9c impf.-a mutatja, hogy a mltbeli htlensg a jelenben is folytatd atrocitsok elzmnye, amelyben a gilediak vezet szerepet vittek (v. 12:12a). Sallum, aki megli Zekarjht, Jbes fia (2Kir 15:10). t a gdi Menahem li meg (2Kir 15:14). Pekah sszeeskvsben is szerepel 50 giledi ember (2Kir 15:25) vagy mint tettes, esetleg mint ldozat. A 6b sor gy olvasand: „cselvets a ruhjuk” (’oqbh middm). – Az erszakossgoknak vallsi vetlete is volt, ezrt elkvetsktl papok sem riadtak vissza. A 9. v. fordtsa gy hangzik: „S mint rablk leshelyei (olyan) a papok kzssge. Gyilkolnak a sikemi ton…” (az utols mondat rgi szvegkorrekcis javaslat). Sikem menedkvros volt (Jzs 20:7) a Garizim s az Ebl hegye kztt. Ez lehetett a kzpontja a Jahvhoz h maradt papi (lvita) s prftai csoportoknak (v. Deut 11:29; 27:11k.). Ezrt lehetsges, hogy a mr msz ltal emltett ellensges akcik (m 2:12) Hses idejben is folytatdtak, vagy jrakezddtek ellenk. – A 10. v. tanstja, hogy a prfta szinte nem tall kell kifejezseket arra, amit Izrel hzban lt, amivel nmagukat megfertztettk, s ez all Jda sem kivtel. Szmra is kitzetett az tlet napja. Az arats a Jel 4:13 s Jer 51:33 szerint a npek megtltetsnek napja.
A 6:11b s a 7:1 egyv tartoznak: „Mikzben fordtank npem sorsn, amint gygytanm Izrelt, akkor derl ki Efraim bne…”. Olyanok, mint a magt elhanyagolt beteg, akinl – mire orvos el kerl – nem vrt pontokon is betegsgre bukkan a vizsglat. Maradva a hasonlatnl: a fertzsekkel szemben a test mr elvesztette az ellenll kpessgt, hiszen kptelenek figyelmeztetni tulajdon „szvket” arra, hogy Jahve ismeri minden gonoszsgukat. A kzllapotok romlottsga ingovnyknt fogja krl ket. A vesztett hbork utni zrzavar alkalmas tptalaj a bn szmra. Csalk, besurran tolvajok, lettt embereket fosztogat bandk teszik bizonytalann a kzllapotot.
A 3–7. v. taln abbl az idbl val, amikor Pekah asszrellenes politikja vgleg csdbe jutott. Alkalmat szolgltatva r, hogy az j njellt kirly – a prftval azonos nev Hss – Pekaht meggyilkolva maga ljn a trnra (732/31). A vltozs egytt jrt az eld bizalmas embereinek buksval s az j kirly cinkosainak felemelkedsvel. – Az sszeeskvs s a cselvets megfelel pillanata kztti feszlt idszakot szellemes hasonlattal szemllteti a prfta. A kemence – ez a magyar falusi kemenckhez hasonl, de fellrl nyitott, kr alak ptmny (Gen 15:17) – mr izzsig hevlt. Nem gerjeszti mr a pk, inkbb lefojtja, amg megkl a bedagasztott tszta. Ekknt forraltk az sszeeskvk a terveiket „a leshelykn” (8c). Konspircis terveik vghezvitelre kitn alkalmat knl az a kzelebbrl meg nem hatrozhat „kirlyunk napja” (5a), amikor a kirlyt s fembereit a kzs lakomn szndkosan leitatjk az „sszeeskvk” (gy fordtand az 5c lcecm szava), kzben k csak annyit isznak, mely mg inkbb „tettre kssz teszi” ket (a msak jd voltakppeni rtelme ez). Amg a lakoma tart, kedvessget, hsget sznlelnek. A 4a men’afm gy olvasand: mon’a ’appm (mg inkbb: mn’ ’appajim/’apphem) „visszatartjk haragjukat” vagy mon’a ’appaim „megtartztatjk arcukat”. Amikor pedig elrkezik a cselekvs ideje, izz kemenceknt emsztik el az elzott, „betegg tett” fembereket. A 6a gy fordtand: „Mert felkszlt (tkp. »az ldklsre«; egyebtt a harcra val felkszlst jelenti a qrab, v. 1Kir 20:29), mint a kemence, szvk” szabadabban fordtva: „felizzott”. Az ivszattal egybekttt nagy lakomk korbbi idkben is kitn alkalmat szolgltattak az sszeeskvknek (Br 9:27k.; 1Kir 1:25; 16:9k..20; 20:12.16).
Amikor Jzus gy szlt: „s ha egy orszg nmagban meghasonlik, meg nem maradhat az az orszg” (Mk 3:24), az SZ-en tjkozd blcsessg szerint szlt. Egyben pedig a rgi prftk nyomn haladva, maga is prfcit mondott nmagval meghasonlott, szlssges ellenttektl szaggatott npe jelene s jvendje fell, amely flelmetesen be is teljesedett.
Hs. 6,8–16. Fejt vesztett klpolitika.
A 8. v. els fele adja meg az egsz szakasz f gondolatt: „Efraim a npek kztt. – keveredett (kzjk)”. Jellemz volt viselkedsre, hogy hol Damaszkusszal szvetkezett Jda ellen, hol meg Asszria szvetsgese lett, hogy aztn azt is cserbenhagyva Egyiptom tmogatsban remnykedjen. Dolgait szemlltetend, j fordulattal tr vissza a r. elejn hasznlt hasonlat. A kenyrtsztt ugyanis meg kellett fordtani egy id utn, klnben az alja odagett. Efraim odagett, megszenesedett lngoss lett! Nem fordtottk meg, azaz nem trt Jahvhoz. rzketlenn vlt, mint egy elhalt testrsz, ami mr nem is fj. Nem vette szre ugyanis, hogy idegenek emsztik erejt. Egyre tbb sz hajszl lopzott be a tbbi kz, s mris oly regg vlt, mint egy kilt koravn, aki elpazarolta leterejt. Minden vlsg kzepette megmaradt egy jellemzjk: az elbizakodottsguk, amely most bizonysgul szolgl ellenk. rul jel arrl, mi akadlyozta meg, hogy visszatrjenek Jahvhoz.
A 11k.-ben j hasonlat beszl Efraim llapotrl. Olyan , mint az „elmtott s eszt vesztett” galamb. Egyszer Egyiptomot hvja, mskor meg Asszria utn jr. Br az ige nnem, alapja az a megfigyels, miknt teszi a szpet a galamb, trsat keresve, vagy ppen t krnykezte meg hol egyik, hol msik szomszdos hatalom? Ez az rtelmezs is lehetsges. De sz lehet egyszeren a tjkozdst vesztett, hazatallni kptelen galambrl, amit gy szerez vissza a gazdja, hogy hlt feszt ki neki. A madr belerepl, s gazdja lehozza a fldre. Ekknt fogja Jahve befogni ket, „amint hrt (veszi) sereglsknek”.
A gazdjtl elmeneklt, ostoba galamb kpe mg hat a 13. v. elejn. A tudatos lzads azonban mr tllp a hasonlat hatrain, s vele a szakasz elri cscst. Jelzi ezt a „jaj” szcska, amit mg csak egyszer hasznl majd a prfta (9:12). A lzads kvetkezmnye lesz a pusztulsuk. Majd ismt Jahve keser panaszt halljuk, mert valahnyszor kivltotta ket (utals a trtnelmi prbattelekre, amelyekbl megszabadtotta ket), az volt a hla, hogy hazugsgokat beszltek rla, ami viszont a torzult, baalizldott Jahve-hit teolgijt jelentheti. A 14. v. kt kirv pldjt emlti a termkenysgi kultuszok szlssgeinek. Ezt cselekedtk, ahelyett hogy szvkbl (tkp. szintn, teljes szvvel) hozz kiltottak volna. Egyik harsny plda valsznleg nem kevs gnnyal fszerezve – a kultikus kicsapongs kzben felhangz kjes vlts. A msik a karmel-hegyi trtnetbl ismert (1Kir 18:28), a testen alkalmazott vgsok s sebek. Vlsgos helyzetekben gy akartk knyszerteni az istensget (a 14c-ben jitgdd olvasand). Arrl lehet sz, hogy hbors idkben veszly fenyegette a vetst, vagy tnkre is ment. A mr ismertetett okok miatt Izrel elvesztette a termkeny jezreli sksgot. Azrt vagdostk ssze magukat, hogy a Baal mdjn tisztelt Jahvt gy knyszertsk a gabona s mustterms megadsra. Mind a kicsapongs, mind az nknzs vgletesen tanstja, hogy eltrtek Jahvtl. – A 15. v.-ben ismt jszar tallhat: Jahve „igaztotta (fegyelmezte)”, erstette karjukat, amit megint csak arra hasznltak fel, hogy ellene gonoszt tervezzenek. Ez az ismtelten visszatr mozzanat utals lehet a llegzetvtelnyi sznetekre, amelyek megadattak az egymst gyorsan kvet trnviszlyok kztt. – A 16. v. valsgos esemnyre cloz, amint albb ltni fogjuk. „Visszatrnek?” – s a vlasz: „Nem!” gy fordtand a vits 16a, utna pedig magyarz rtelm ’al (’asr nlkl): „mert olyann) lettek, mint az j, (mely) cserbenhagy”. Tall hasonlat a tehetetlensgkre. Radsul a sorozatos sszeeskvseket kvet mszrlsok is ngyilkos rvgsok voltak a np testn. – Amikor pedig Egyiptom kegyeit keresve, kldttsget menesztettek oda, az alkalmatlan emberekbl ll, idegen nyelvet trve beszl deputci eredmnytelensgt csak betetzi, amikor kardlre hnyjk ket, s gy soha nem fognak visszatrni hazjukba. (A za’am jelentse: „idegen nyelvet kerkbe trni”, amit az ismertebb la’ag „dadogs” magyarz, v. zs 28:11; 33:19).
Hs. VIII. RSZ
Hs. 8,1–7. Bneik summja.
Az 5:8-cal ellenttben most Jahve az, aki a parancsot adja a riadra, s a prftnak kell riadt fjnia, mert ellensges veszedelem kzeledik. A felriaszt krtzengs a prftai igehirdetst jelenti. Hses, mintegy elrsben llva, legelbb szleli a veszedelmet. Az ezkieli rll tiszthez hasonlan kell eljrnia (Ez 3:17; 33:7k.). A „kesely” nem Jahvt, hanem a sebesen kzeled ellensges hadakat jelenti (Jer 4:13; Hab 1:8; Ez 17:3). A zskmnyra lecsapni kszl Asszria azonban Isten eszkze, mert npe thgta szvetsgt, fellzadt tantsa, Trja ellen. Hiba kiltanak majd segtsgrt s hiba bizonygatjk: „Istenem! Megismertnk tged! Izrel (vagyunk)!”. A tettek mst mutatnak. Elvetettk maguktl a „jt”, ezrt zi ket az ellensg. A tb mr msznl is alkalmazott (5:14k.), tmr sszegzse Isten akaratnak, az irnta val engedelmessgnek (v. Mik 6:8). Voltakppen a szvetsg tartalmt jelenti, adomnyt s feladatot egytt.
A 4–6. v.-ben rszletezve ll elttnk, mik is voltak ezek az engedetlensgek. – Kortrtneti utalsokban mr sz esett arrl, hogy az els kirlyi hzak (Saul, Dvid) prftai felkenetse utn I. Jerobom s Jh is megkapta a prftai megbzst (1Kir 11:31; 16:2; 2Kir 9:3; 14:25). De az szaki kirlysgban vltozik a helyzet, amikor 747–732 kztt, az utols kirly: Hses trnra lptig ngy kirlygyilkossg trtnik. Az j kirlyok jttt mr nem ksrte prftai jelads, teht Jahve akarata ellenre lettek kirlly. Mintha nmi panasz is rzdnk a 4. v.-ben. Nem a prfta volt az oka, hogy jelenltnek nem tulajdontottak mr akkora fontossgot, s hogy sem t, sem Jahvt nem krdeztk meg, ki legyen esetrl esetre a kirly. Ilyen mdon azutn „nem ismert”-ek voltak, ami azt jelenti, hogy Jahve nem ismerte el ket.
Karltve jrt az elbbivel a msik engedetlensg: az ezst s arany istenkpek. Jahve csfoldik rajtuk felgylt haragjban: kzmves csinlta ket, de nemesfmet rjuk pazarolni hibaval pocskols, mert elveti Samria bikaborjjt. – Egykor volt Samriban Baal-szently (1Kir 16:32; 2Kir 10:27). Aranyborjrl Btelen s Dnon kvl nem tudunk (1Kir 12:28k.). Dn 733-ban elveszett. A 13:2 tbb borjrl beszl, idkzben teht jabbakat is felllthattak. De az is lehet, hogy – Btel kirlyi szently lvn (m 7:13) – nnepi processzikon a btelit tvihettk Samriba. Az aranyborj ugyanis hordozhat lehetett, mint a szentlda. Tulajdonkppen trnt jelkpezett, melyen a lthatatlan Jahve trnolt. Tmr magva nem fm volt, hanem inkbb fa, amit bevontak aranylemezekkel. Ezrt lehetsges, hogy az tletben majd sztforgcsoldik. ron aranyborjja is ezrt volt meggethet (Ex 32:20). – Kzben egy keser kilts is feltr Jahve szvbl: „Meddig nem kpesek (mg) a tisztasgra?”. – A 7. v. prftai mondsok laza fzre. Kzmondsszer gondolat vezeti be: „…szelet vetnek, vihart aratnak…”. – jabb hasonlat a mostoha idjrs, vagy ms okok miatt silny llapotban vegetl gabonavetshez hasonltja ket. Hiba ltszott gretesnek, nem ad kenyrnek val lisztet, s ha ad is netn valamennyit, „idegenek faljk fel azt”. A 7cd hber szvegben ritka s frappns rmet tallunk: cmah – qmah. Fordtsban valamelyest gy lehetne visszaadnunk: „Vets, mely nem nvekszik, nem lesz belle liszt”.
Vgl, SZ-i parallelknt, idzhet a Hegyi Beszd: „Nem mindenki megy be a mennyek orszgba, aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, hanem az, aki cselekszi az n mennyei Atym akaratt”. Az tletkor pedig felhangzik a dnts: „Sohasem ismertelek titeket…” (Mt 7:21k.). Az ismeret, Hsesnl szintgy, az Istennek szolglatra kivlaszt kegyelmt jelenti.
Hs. 8,8–14. Elnytt, hasznavehetetlen edny.
Mg mindig a 7:8 vdja szabja meg a prfta gondolatmenett, csak a b’ammim helyett baggjim olvashat (6b.10a). Nem az a baj, hogy Izrel a „npek kztt” l, hanem ahogyan l. Isten vlasztott ednyknt kldte el ket a npek kz (v. ApCsel 9:15) azzal a rendeltetssel, hogy hordozzk az gyt s dicssgt. Az edny azonban „elnytt” (blac a blh rtelmben veend), s az oka maga. A kvetkezmny pedig, hogy nincs benne semmi gynyrsg. Mivel az edny elssorban nem gynyrkdtetsre val, ktsgtelen, hogy alkalmazsa tvitt rtelmet is jelent. Jelli a nemi trsat (v. 1Thessz 4:4), aki most mr maga igyekszik szerelmet vsrolni. Evgett ment fel Asszriba is, hogy megnyerje ket, de nemigen kell senkinek. Olyan, mint a magra maradt vadszamr, amikor trsat keresve bolyong. Hses kirlynak, mint tudjuk, els dolga volt, hogy Asszrinak nkntes sarcot fizessen, amint azt III. Tiglat-Pileszer egyik krsos tblja tanstja is. Tiszttalan vgyaitl zve a npek kztt erre-arra tntorg Izrelt sszegyjti Jahve, de ez az sszegyjts nem kegyelmes, hanem tletes mozdulat lesz. gy fognak nygni a „fejedelmek kirlya”, azaz az asszr kirly terhe alatt, ahogy az kor embere pnyvval sszefogdosta, „sszegyjttte” (qbac) a kborl vadszamarakat, s a hziasts nevel szndkval betrte teherhord llatnak, megrakva gy mlhval, hogy szinte grnyedt alatta.
A 11. s 14. v.-ekben jbl hallunk az tlet indoklsrl. Mert a megsokastott oltrokkal csak vtkeiket szaportottk. Jahve a sok oltrral szembelltja trvnyei sokasgt. m ahelyett, hogy szvkbe fogadtk volna ket, idegenl tekintettek rjuk, s egyszeren nem szmoltak velk. Ebbl a rszletbl rezhet az a feszltsg, mely a Jahve ismerettl eltvolodott kzszellem s a Jahvhoz h maradt prftai s lvita csoportok kztt tmadt. Egyben a 12. v. rmutat az rott Tra kiformldsnak nem tudlkos, sokkal inkbb hitvall motvumaira.
ldozataikat, amelyeknek hst jzen megettk, a „mohsg (v. Pld 30:15) ldozatai”-nak nevezi s ezek Jahvnak nincsenek kedvre. A prftaeldk nyomn (1Sm 15:22; m 5:25) Hses is brlattal illeti az ldozatokat. – Eljtt az ideje, hogy Jahve megemlkezzk bnkrl, s megltogassa vtkket. A zkar s pqad igknek jogi rtelme is van. Teht bri vgzs is hozatik. A kiszabott bntets az lesz, hogy vissza kell trnik Egyiptomba. Egyiptom a fogsg jelkpe itt, ezrt gondolhatott a prfta kzben Asszrira is, mbr voltak ksbben is Egyiptomba menekl csoportok (Jer 43). A bteli aranyborj s az isteni trvnyek kzdelme – ksrtetiesen hasonltva a Hreb-hegynl trtntekre (Ex 32) – egy lps volt visszafel. k tettk meg ezt a lpst, most majd megtteti velk Jahve a msodikat is. tjuk a szabadtsbl vissza a fogsgba, a szolgasgba vezet. Nem mentik meg palotik ket, sem bevehetetlennek hitt, megerstett vrosaik. Amit msz mg idegen npek fltt mondott tlete refrnjeknt hirdetett Jdnak is (m 1:1–2:5), de nem alkalmazott Izrelre, Hses most – az mszi gondolatokat tovbb vezetve – meghirdeti Izrelre: „tzet bocstok vrosaikra s megemszti palotikat”.
Isten dvzt mve nem hasonlthat tretlenl felfel vel plyhoz. A bn s engedetlensg, majd meg a fenyt tlet miatt kzben vannak knyszer visszakanyarodsok s jbli elindulsok. Nem szksgszeren kell ennek gy lennie; vigyzzon ht a gylekezet, hogy ne testben fejezze be azt, amit egyszer Llekben kezdett el (Gal 3:3).
|