//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
:

HSES prfta knyve Bevezets 01 - 03
Dr. Szab Andor lelksz

HSES prfta knyve Bevezets 01 - 03
Dr. Szab Andor lelksz


HSES KNYVNEK MAGYARZATA

rta: Dr. Szab Andor lelksz

Bevezets

A prfta s kora.

Hses prftrl keveset tudunk. Neve a jsac „megsegteni, megmenteni” igetbl ered s valsznleg hif. int. abs.-ban ll. Jelentse: „Megsegtett! (ti. Jahve)”, vagy „(Bizonnyal) segt!”, avagy „Segts!”, ill. „Szabadts meg!”. A nv a Jzsu nevnek szaki, azaz efraimi terleten hasznlt vltozata volt (Num 13:8.16). Ez volt a neve tovbb az utols izreli kirlynak is (2Kir 17:1k.). Neve utn a „Beri fia” azt sejteti, hogy ismert csaldbl szrmazott, lehet, hogy papi, de inkbb lvita szlktl. A prftnak szles s mlyrehat trtnelmi, politikai s vallsos tjkozottsga van, amit – elhvst kveten – hitben dolgoz fel s gy pti be prfciiba.

Az szaki kirlysg utols 30 vt – melyet vgigksr a prfta szolglata s knyve is – a gyors politikai s vallsi hanyatls jellemezte. A Baal-kultusz, a termszet vi krforgst utnz, s ezltal azt befolysolni akar szexulrtus ltalnoss vlt a kultuszhelyeken, mg ha Jahve nevt is emlegettk kzben (4:15). Ezrt prftl Samria, Btel (Bt ven), Gilgl stb. ellen. Dn idkzben Asszria kezre jutott, de Btelben tovbbra is ll az I. Jerobom ltal fellltott aranyborj (1Kir 12:28k.). St taln tbb is lehetett bellk (13:2). Feltn viszont, hogy Sikem ellen nem szl prfcia. A 6:9 a sikemi ton esett rajtatsekrl tesz emltst. Amibl az a kvetkeztets vonhat le, hogy a Jahvhoz h papi (fknt lvita) s prftai krk e kzpont kzelben lhettek, akiket tmadott a hivatalos papsg. Ktsgtelen, hogy a nyelvi s hagyomnytrtneti sszefggsek szorosan ktik Hsest az SZ trtneti knyveihez, klnsen a Deuteronomiumhoz (v. 12:14; ill. Deut 18:5). Lehetsges teht, hogy Hses azokhoz a Jahve-h csoportokhoz tartozott, akiknek a Deuteronomiumot ksznhetjk s azt a – jobb elnevezs hjn – deuteronomistnak nevezett dvtrtneti szemlletet is, amelynek szempontjai szerint dolgoztk fel s fztk egybe ksbb a Kirlyok knyveivel zrul trtneti mvet.

Hsest szoros szellemi rokonsg fzi tovbb a tbbi prfthoz is, akik eltte voltak, vagy a nyomba lptek. Br az egyetlen szaki kirlysgbeli prfta, tudatosan illeszkedik a prftk sorba. Hzassga Gmerrel, Diblaim lenyval, majd annak htlensge utn ismtelt visszafogadsa, de a hrom gyermek zenetszer neve is, elssorban nem letrajzi adatok sora. Prftai jelekknt zenetet hirdetnek; illetleg: a hirdetett zenetet teszik szemlletess. Klnben megvan a prftai elzmnyk (1Kir 11:29k.; 2Kir 13:15k.) s prhuzamuk is (zs 7:3; 8:3). A tudatos prftai folytonossg vllalsa magyarzza az mszra emlkeztet mozzanatokat. St itt-ott eltnnek a prftai extzis nyomai is (9:7). Ezek az rprftasgot megelz idkbl ismertek (v. 1Kir 18:42).

Nincs mg egy prfta, aki oly szorosan fondna sorsval npe trtnelmbe, mint . Taln csak Jeremis, szellemi rksgnek tovbbvivjeknt, hasonlthat hozz. Ez a trtnelmi egybefonds nem oly szrevehet a felletesen olvas szmra, de figyelmesen haladva vgig a szvegen, kitapinthatk kzben az tlt kl- s belpolitikai megrzkdtatsok. A trtnelmi s politikai felelssg s kldetstudat megint csak prftai rksg. Egykor prftai jel adta tudtul I. Jerobomnak, hogy v lesz a tz trzs fltti uralom (1Kir 11:29k.). Prftai felkenetsre lett kirly Jh (2Kir 9:1k.). Most pedig Hses hirdeti meg az tletet Jh hzn (1:4). Az utbbi adat bizonytja egyttal azt is, hogy nem szolgaian kveti a prftaeldket. j megbzsa s mondanivalja van.

Elhvsa s a 3 gyermek szletse mg II. Jerobom idejre esik (1:1). gy, legalbb 5 vet szmolva vissza Jerobom halltl (747/46), elhvsa 752 tjra tehet. Amg ez a kirly lt, a kzvlemny nem nagyon hitt msz s Hses prftnak, hogy a zavartalan jlt, amelyet klnsen az orszg fvrosban, Samriban lveztek, mr csak rvid ideig tart, a viharfelhk mr gylekeznek, s az tlet kzeleg. Ez a vihar eltti csend rezhet a 4. fejezet vgig. Hamarosan kt kirlygyilkossg is kveti egymst 747/46-ban (2Kir 15:10k.). Majd meg Asszria szorongat egyre erteljesebben: 738 (2Kir 15:19). 734/33-ban jabb kirlygyilkossg kvetkezik, Pekah a tettes (2Kir 15:25); 733 klnben is baljs esztend. Ekkor tr ki az n. szr-efraimi hbor (5:6k.; zs 7:1k.; 2Kir 16:5). Jda megsegtse rgyn az orszg szaki s Jordnon tli terletei III. Tiglat-Pileszer kezre jutnak (2Kir 15:29). Erre a katasztrfra tbbszr is utal Hses. A kvetkez gyilkossg tettese Hses, az j kirly 732/31-ben (2Kir 15:30; 17:1), aki elbb sarcot fizet V. Szalmanasszrnak: 727 (2Kir 17:3), mgis ksbb Egyiptom szvetsgt keresi. A kt vilghatalom kztti hintapolitikra cloz a 9:3; 11:5; 12:2. Mg a 13:10 mr arra az esemnyre mutat, amikor az asszr kirly bntethadjrata sorn (724) elfogatja Hses kirlyt, s az orszg mg kisebbre zsugorodik (2Kir 17:4), hogy azutn 722/21-ben Samria, a fvros is elessen. Akik letben maradtak, hossz sorokban hurcoltatnak szmzetsbe (2Kir 17:6). A prfta mg ekkor is l s a 14:2k. tansga szerint az j kezdet lehetsgrl prftl. – Mkdse teht kveti mszt, ideje, 752-tl 721-ig tbb mint 30 esztend. – A trtnelmi sszefggsekrl a magyarzat sorn lesz mg sz.

Teolgija.

Teolgija elvlaszthatatlan szemlyisgtl. Sorsban, csaldi vlsgban tli npe tletes, s mgis kegyelmes jvendjt. gy kell felmutatnia Jahve szigor, de hsges szeretett. Ezrt Hses elsrenden a szvetsg teolgusnak nevezhet. Bizonyos, hogy knyvbe csak tredke kerlt annak, amit oly hossz idn t zenetknt el kellett mondania. Ennek ellenre jelents prftai szemlyisgknt ismerhetjk meg knyvbl. Mondhatjuk, hogy – a jdabeli zsais mellett – kornak legjelentsebb prftai egynisge volt. Mint egy lencse, gy gyjti magba a klnbz hatsokat, sszefutnak, sszegezdnek benne korbbi hagyomnyszlak, s rajta keresztl meggazdagodva futnak tovbb klnbz irnyban. Knyvben felismerhetek a Tra, a zsoltrok, a szerelmi kltszet (nekek) s a blcsessgirodalom motvumai. Ami Hses utn kvetkezik, abban alig van olyan jelents gondolat, melynek kezdeteit fel ne fedezhetnnk nla. Az j szvetsg, a pusztai krlmnyek kzepette kezdd j kegyelmi id (2:10k.), az nttt blvnykpekrl mondott keseren gnyos kritika (13:2), a babiloni fogsgban – 150 vvel ksbb – megtart erknt hat rsteolgia (14:3) kezdetei mind megtallhatk Hsesnl. Sorsval vllalt szenvedsben elksztje a deuterozsaisi Ebed Jahvnak.

Stlus, nyelv s szerkezet.

Szlvn arrl, hogy Hses a szvetsg teolgusa, ez a megllapts stlusra is rvnyes. Szvetsg (Isten s ember, ember s ember kztt) s jog szervesen sszetartoztak az kori keleten. A korabeli joggyakorlat terminusa, a prfta ltal alkalmazott „per”, „perel” (rb) fogalomkr, valamint a vdbeszdek s az tlet meghirdetse mind a jog s a szvetsg htterbl rthetek. Aztn meghkkent hasonlatai is a szvetsg fell kapnak rtelmet. Az egykor vazallusszerzdsek, melyeket egy hatalmasabb fl kttt egy neki alrendelt s az kegyeit keres fllel, mind tartalmaznak olyan tkokat, hogy pl. a szvetsgszegt szaggassk szt a vadllatok, sjtsa betegsg, maradjon utdok nlkl, lakhelye legyen pusztasgg stb.

Hses knyve egyike az SZ legnehezebben fordthat szvegeinek. Oka nem annyira szvegromls. Ahogy a kutats egyre jobban elmlyed a szvegproblmkba, gy tnnek el a feldertetlen rszletek, s egyre kevesebb a helyek szma, ahol nyilvnvalan szvegromls van. A prfta ui. zenete drmaisgt szkihagysokkal, vonatkoz nvms (’asr) s prepozcik elhagysval nveli, de kedveli az allitercit, a rmet, a szjtkokat s a tbbrtelm szavak alkalmazst is. Egyre inkbb felderti a kutats azt is, hogy nyelvezete n. szaki dialektus, amelynek azonostsa azrt nehz, mert nem tudjuk ms hasonl nyelv szvegekkel sszehasonltani; mgis, hogy volt ilyen, a Br 12:5-bl kivilglik.

A knyvben vltakozik az 1. s a 3. szemly fogalmazs. Van, ahol Jahve szl els szemlyben, msutt a prfta beszl, s van, ahol a knyvet sszellt tantvnyi kr beszl pl. a prftrl (1. r.), de egy jdai redakci nyomai is felfedezhetk a szvegben. – Gyakran egyetlen mondaton bell vltakozik az egyes szm s a tbbes szm, amit a redaktor(ok) sem javtottak t. Ennyi beavatkozsra mi sem kaptunk felhatalmazst.

A knyv szerkezete olyan, hogy az intsekre, fenytsekre mindig dvgret kvetkezik. A knyv els nagyobb egysge, az 1–3. fejezeten bell ilyen lezr rszletek a 2:1–3; 2:16–25 s a 3:5. A 4–11. fejezeteken bell dvgret a 11. r. Szintgy a 12–14. egysgen bell gretes a lezr fejezet. Mg rszletesebben a knyv felosztsa az albbi: 1:1; 1:2–3; 4:1–5:7; 5:8–7. r.; 8:1–9:9; 9:10–10. r.; 11. r.; 12:1–14:9; s vgl a 14:10.

Irodalom. Brown. S. 1932. Robinson, Th. 1954. Frey. H. 1957. Weiser, A. 1959. Wolff; H. W. 1961. Jacob, E. 1965. Ward, J. M. 1966. Rudolf, W. 1966. Mays, J. L. 1969. kommentrjai.

Hs. I. RSZ Hs. 1,1–9. A prfta csaldi letnek zenete van.

Az 1:1 mintegy cml szolglt vagy az egsz knyv, vagy csupn az 1–3. fejezetek eltt. Lehet ksbbi, jdai szerkeszts mve is. Taln ezrt lltja els helyre a dvidi dinasztit. Feltn, hogy mg a jdai kirlylista rszletes (legalbb 30 vet fog t), addig az szakiak kzl egyedl II. Jerobomot emlti. Pedig 5–6 v telhetett el csupn az elhvs utn s ez a kirly mr halott; az izreli kirlylista mgsem folytatdik. Az okok az albbiakban keresendk:

1. A knyv jdai gondozi ezzel a cmirattal a kortrs zsais mell lltjk Hsest (zs 1:1). Nem az adatok teljessge teht a legfbb indtk, a cmirat elssorban a prftai minstst tmasztja al. – 2. A prftai felkenetssel trnra kerlt Jhhz (2Kir 9:1k.) uralma – nem szmolva Jht – negyedziglen volt rvnyes. II. Jerobom fia volt a negyedik ebben a sorban. Erszakos hallval beteljesedik az 1:4 fenytse (2Kir 15:6k.). Ma mr nem tudjuk az okt, mirt hinyzik mgis Zekarjh neve a cmiratbl. – 3. Netn Hsest is kiutastottk Izrelbl, mint eldjt mszt (m 7:12k.), s a kezdeti vek utn a tbbi idt mr Jdban tlttte volna? – Brhogyan is trtnt, utna nem volt tbb prftai kijelents szakon. Az tlet, az asszr fogsg eltt Hses volt Jahve utols felhvsa az szaki kirlysgban.

2–5. v. Abban, ami Hses csaldi letben trtnt, Jahve s Izrel („szeret frj” – „htlen felesg”) kapcsolata brzoldik ki.

Az elhvst nem ksri elragadtats vagy ltoms. Ember voltnak, st frfisgnak legszemlyesebb dolgaiba szl bele Jahve parancsa: „Vgy magadnak (ti. felesgl)…”. Hogyan rtsk a „parzna asszony”, pontosabban „parznasg asszonya” (’st zennm) s a „parznasg gyermekei” (jald zennm) kifejezseket? A kt utbbi absztrakt tbbes szm. Teht nem foglalkozsknt ztt parznasgrl van sz, mert az ’issh znh-knt hangzank (Br 11:1; 16:1; Pld 6:26). Az izreli vallsos letben ltalnoss vlt a knani eredet szexulrtus, amelytl azt vrtk az asszonyok (esetleg lenyok is), hogy a baalok gy biztostjk szmukra a termkenysget. Ez a rtus a Baal-szentlyekben, ill. a krlttk elterl ligetekben ment vgbe idegen frfiakkal. Az abban rszt vev nk azonban nem tvesztendk ssze a kultikus parznkkal. Br valszn, hogy az elbbiekbl lettek az utbbiak. A vizsglt nv eszerint jelenthet bizonyos hajlamot is. Gmer, Diblaim lenya is ilyen rtusban rszt vett n lehetett. A Baaltl vrt termkenysg magyarzza a megszletend gyermekek „parznasg gyermekei” megnevezst. Nem jelenti felttlenl azt, hogy – legalbbis jog szerint – nem lettek volna Hses („szlt neki fit”, 3. v.).

Hses azonnal engedelmeskedik. Folyamatosan kveti Jahve jabb s jabb parancst. A mondatok egyre rvidebbek a nevek mind megrendtbbek, mert az tlet gyorsulva kzeleg (ahogy az orszg is mind jobban elmerlt a parznasgban; erre mutat a 2c v. inf. abs.-a). – Szerette-e Hses Gmert? Vagy csak knyszerbl engedelmeskedett? A 2a v. szokatlan behsac fogalmazsa taln feleletet ad a krdsre. Tl a prepozci eszkzi rtelmn, ez az rnyals azt is jelentheti, hogy szvben rzsek is mozdultak, amikor elindult ezen az ton. A 3:1 mr hatrozottan mondja: „szeress…”. – A hzassg s a gyermekek nevei jel s zenet; tkre bneiknek s hradsa az tletnek.

Az elsszltt neve, Jahve parancsra, Jezrel. Ezen a vidken irtotta ki egykor Jh Ahb hzt (2Kir 10:11). Most meg Jh hznak, st a kirlysgnak is vget vet Isten hamarosan. Ht nem az parancsra omlott egykor a jezreli vr (2Kir 9:7), amelyet most mgis megkeres Jh hzn? Az ellentmonds csak ltszlagos, mert Hsesnak j prftai kijelents adatott. Isten emelte fel egykor Jht, mint botot Ahz hza ellen. Most jtt el az ideje; hogy a botot is sszetrje. Ismert prftai gondolatmenet ez (zs 14:21).

A jezreli sksg nemegyszer volt tanja vres esemnyeknek. Itt gyztt Brk (Br 4:7) s Gedeon (Br 6:3), majd Ahb is (1Kir 20:16). Itt szenvedett veresget Saul (1Sm 29) s itt folyt Nbt vre (1Kir 21). Ahb hzt is itt rte el az tlet (2Kir 8:29; 9:14k.; 10:6k.). Mert Isten a bnt gyakran a tetthelyen fenyti meg. A kzv sszetrse a hadak, s a hatalom pusztulst jelenti. Kr. e. 733-ban valban elveszett a Jezrel sksga s III. Tiglat-Pileszer kezre jutott. – A Jezrel nv vsztjslan emlkeztet az Izrel nvre. Szjtk ez, de nem jtk a szavakkal.

6–9. v. A msodik gyermek leny, akit, Jahve parancsra, mg klnsebb nvvel kell elneveznie a prftnak. L ruhmh „Nem irgalmazott” a neve. A rham a szlk termszetes gyermekszeretett jelenti (rhm „anyamh”). Mintha gyermekt a pusztulsnak vetn oda ezzel a nvvel, hiszen a nv jelentsge ms volt akkor, mint ma. Legszemlyesebb tulajdonsgt, szinte sorst jelentette viseljnek. – Jahve rtelmezi is a nv zenett, melyben mintha az dvtrtnet lpne nagy lpsekkel visszafel. Elbb csak egy kirlyi hz, majd maga a kirlysg is megsemmisl. Azutn mr a folytonos s kegyelmes isteni hordoztats is, mely ltk alapjt adta. Isten egykor gy tett bizonysgot npe eltt nmagrl: „Jahve irgalmas (rahum) s kegyelmes Isten” (Ex 34:6). A folytonos kegyelmezs megsznte utn Izrel hzt is egszen eltvoltja, azaz megsemmisti (inf. abs. a lhm pedig acc. jelentssel fordtand).

Izrel tlett mg inkbb alhzza a Jdrl mondott gret. Rajtuk knyrl majd, ket megszabadtja. Szabadtsuk nem fegyverek, s nem hsk diadala lesz. Jahve maga lesz npe segtje. – Ez a rszlet Jdban kerlhetett a knyvbe s Jeruzslem csodlatos megszabadulsra vonatkozik, mely Kr. e. 701-ben valban fegyverek nlkl adatott nekik (2Kir 19:32k.; zs 37:38k.). – Az tletbl kegyelmesen kimenekedett maradkban Isten dvzt mve folytatdik tovbb.

A gyermek elvlasztsa utn – ami szoks szerint 2–3 ves korban trtnt – Gmer jbl fit szl. A tudsts ezttal mg rvidebb. A 6. v.-ben mg csak a Jahve nv, teht az alany hinyzik, a 8. v.-ben mr az is, hogy „nki”: „Ekkor szlt: Nevezd nevt…”. – A nv pedig L cammi, azaz „Nem npem”. A fiv fogadtats kegyelmes zenete egykor gy hangzott: „npem” (Ex 3:7.10), most e nv a kitagads kzhrr ttelt szolglja. Az Ex 3-ra utal az is, hogy a l-’hjh („nem leszek”) kztt maqqf van, mely mg a gyermekek neveinl sem llt ott! Egykor Mzesnek s npnek gy jelentette ki magt Jahve: ’hjh ’asr ’hjh (Ex 3:14). Akkor ellpett a rejtettsgbl, most majd ezt a lpst teszi meg jra, vissza az elrejtzsbe. A fisgbl gy lesz ismt szolgasg; az egyiptomihoz hasonl, de szabadts nlkl. – Az zenet komolysgt emeli, hogy a 9cd-ben szemlyesre fordul a fogalmazs: „…ti nem vagytok npem”.

Ez-e Isten utols szava? Nem! Szeretete Jzus Krisztusban kezdte el ismt a kegyelmezs itt lebontott mvnek jbli flptst, nagyobb arnyokban, a pogny npekre is kihatan. Ezrt a hajdan „nem np” most „Isten npe”, a „nem kegyelmezettek” most „kegyelmet talltak” (1Pt 2:10). A sorrend nem vletlenl ellenkezje a hsesinak! A kegyelmi m fundamentuma a testet lttt Ige. Hogy pedig az Ige testet ltse a szenveds tjra val elkldetst is jelent, szemllhet Hses csaldi letben is. Mennyi szemlyes gytrelmet jelentett az tlet jelszer kibrzolsa! Jllehet errl egy szt sem ejt a prfta. Innen mr csak egy lps az Ez 24:15k.; majd pedig a helyettes szenveds az zs 53. r.-ben.

Hs. II. RSZ Hs. 2,1–3. Jezrel nagy napja.

Az tletes zenetre dvgret kvetkezik. A tudatos sszekapcsolst mutatja a fejezeteket sszefz vv (itt: „de”). A prfta a vgs idk fell rtelmezi a jelenben trtnendket, tmaszkodva az rott trahagyomnyra. – Amg a np szmnak cskkense is mr tlet (4:10; 9:12.16; 14:1), a vgs idkben viszont annyian lesznek, mint a tenger fvenye. A gyermektelen brahm kapott egykor ilyen gretet (Gen 13:16; 15:5; 22:17), pedig semmi remny nem volt r, hogy mg gyermekk lehet. A „tenger fvenye” itt kzvetlenl a Jkbnak jbl elmondott gretbl mert (Gen 33:13). Az j kezdet nem az tlet enyhtse. Annak, hogy „Nem npem” elbb el kellett hangzania. Majd ksbb csendl fel „(ugyan)azon a helyen”, taln a kapuban, az tlethozatal szokott helyn, teht jogrvnyesen, a visszafogadtats, az j nv: „l Istennek fiai!”. – Nem msok, hanem Isten maga mondja ezt rluk. A szenved szerkezet az nevt rejti kimondatlanul. adja majd a nagy npszaporulatot, s a fiak nem a Baal lesznek, hanem az v, az ajndkai. – Azutn Jahve fogja egybegyjteni ket. Egy lesz a fejk is. Hses tartzkod a kirlysg intzmnye dolgban. Mgis – a 3:5 alapjn, itt is dvidi vezetrl lehet sz, akit a np maga vlaszt, Jahve akarata szerint. Az „egyetlen” – tekintettel Izrel kt orszgra szaktottsgra – hangslyos.

A 2e v. fordtsa valsznleg: „s feljnnek a(z idegen) fldrl”. Bvebb magyarzat helyett olvasand a prhuzamos tartalm (2:16–25), valamint az (Ex 1:10), ahol szintn az orszgbl, azaz Egyiptombl leend felmenetelrl esik sz. A clh erre szolgl terminusknt (Ex 3:8.17; 12:38; 13:18k.). Sz volt mr arrl, hogy Hses kedveli a tbbjelents szavakat. Ezrt megemltend a msik javaslat is: „s kisarjadnak a fldbl”, mint a vets. Zenei felhangknt sznezhette ezt az zenetet, mert a Jezrel nv etimolgija levezethet az tletes zrh „sztszr”, de az gretes zrac „vet” igkbl egyarnt. A sztszrats helye lesz az jbli sszegyjts helyv. A Jezrel nv most kifejezetten az Izrel nv helyett ll itt, „nagy napja” pedig az zsaisi (9:3) „Midin napj”-val prhuzamos. – A Jezrel sksgn vrt eljvend dnt fordulat remnysgben mr most mondjtok fi- s ntestvreiteknek: „Npem” s „Irgalmazott”, ha jelenleg rdekek s hatrok vlasztanak is el tlk.

E rszlet az egyhzak s npek egymsrautaltsgra tant. A felebarthoz is csak egy mdon kzelthetnk helyesen: azzal a remnysggel, hogy Isten mr kimondotta re, teht az a neve, hogy „Irgalmazott”. A vlaszfalaknak Krisztusban kell leomolniuk. Az apostol is gy rtette ezt a hsesi helyet a Rm 9:24k.-ben. A fiak – hordozva taln a jelenben mg az tlet jeleit sorsukon – Jzus Krisztusban btran szlhatnak a kegyelemrl, az egy F alatti egysg remnysgben (Jn 10:16).

Hs. 2,4–15. A hsges kzdelme a htlenrt.

A szakasz gy kezddik, mintha csupn arrl lenne sz, hogy a prfta csaldjban a frj s a htlenn vlt asszony kztt kenyrtrsre kerlt a sor, s a frj a maga oldalra igyekszik lltani gyermekeit. Hamarosan kiderl azonban, hogy eleitl fogva az a tmja, amit a prfta vlsgosra fordult hzassga is kibrzol: Izrel htlenn vlt Jahve irnt.

4–9. v. Mindvgig Jahve szl kzvetlenl (15. v.). Nem tudjuk pontosan, hogy kik is a fiak, akiknek perelnik kell anyjukkal, mert a 6. v. szerint a fiakhoz sem lesz irgalmas. Valszn, hogy azokat mozgstja e felhvssal, akik – mint a prfta is – szemben lltak az orszg baalizldott kzszellemvel. A parznasg jegyei – melyek eltvoltandk – a szexulrtusban rszt vett nk ftylai (ms rtelemben: Gen 38:14k.), amulettjei (esetleg hegek, tetovls). Jelentsk: az orszg arculatt, domborzatait elcsft Baal-kultuszhelyek. Ezeket mr a knani npek is kultuszhelyknt hasznltk. Mindegyiknek megvolt a kln baalja (ura), de volt baaljuk a klnbz termszeti jelensgeknek is. A Baal egyes szm gyjtfogalma a sokfle baalnak. Ezeket a kultuszhelyeket a honfoglal Izrel igyekezett a Jahve-tisztelet helyv formlni. Volt id, amikor a Jahve-kultusz diadalmaskodott (1Kir 18). Hses kora a nagy visszahanyatls ideje. – A Baal-kultuszban forgoldk a „parznasg fiai”. Ha a htlen nem hagy fel hzassgtrsvel – hangzik az ultimtum –, meztelenre fogja vetkztetni t. Lehet, hogy a jogi eljrs rszlete volt ez is, ha a vls az asszony hibjbl (vtke miatt) trtnt. Ugyanis a hzassgktskor a felesg ruhzata gondjt a frj vllalta magra (Ex 21:10). – A parznasg fogalma a prftnl elssorban vallsi szvetsgszegs, s csak ezutn erklcsi kilengs. Jahve szvetsget kttt velk a Snai-hegynl. A meztelensg fenytse teht az elhvs eltti, pusztai llapotot jelenti (Ez 16).

A 7. v.-tl mdosul az allegria. A htlen, a fiak anyja ezttal mr a np, amikor mintegy frfihesen fut a baalok utn. Azok a szereti, tlk vrta nemcsak a tulajdon, de a termszet termkenysgt is: kenyert, vizt, gyapjt, lent, olajt, italt. Ezeket tlk kapott brnek blyegzi a prfta. Jahve kzbeavatkozsnak mgsem az eltaszts a clja, inkbb a szeld knyszerts avgre, hogy ne tallhassanak ms utat, csak a Hozz visszavezett. Ezrt zrja el tjukat svnnyel, kfallal. Jl ismeri trst. Tudja, hogy intzkedse elszr majd fokozni fogja a tiszttalan vgyakat (a segtsg elmaradsa arra ingerelt, hogy belelovaljk magukat a kultuszi rjngsbe, v. 1Kir 18:28k.), ksbb azonban felocsdnak a Baal igzetbl. Vgl is a htlen kimondja megtrsnek els magabiztatst: „…visszatrek elbbi frjemhez” (kohortativus). llapotnak romlsa rbreszti, hogy jobb volt neki akkor, midn mg Jahvval jrt. – Nem vletlen, hogy Hieronymus a tkozl fi pldzatval (Lk 15:18) lltotta prhuzamba ezt az igehelyet.

A 10–15. v.-ben az elz gondolatok ismtldnek nmileg vltoz tartalommal. A 10. v. visszatekint: „pp nem tudta…” (a vehi a mondat elejn hangslyos), hogy nem a baalok, de Jahve volt az, aki eddig is adta nekik nemcsak az letszksgleti cikkeket, de a gazdagsgot s luxust jelent aranyat s ezstt is, amibl aztn kiformltk – gymond hlbl – a Baalt. Jn azonban az arats s a szret ideje. Ekkor Jahve kzbelp s elveszi a termst meg a ruhzatra val gyapjt s lent is. Ennek lesz kvetkezmnye a meztelensg, egyttal pellengrre llts s megszgyents is szereti szeme lttra, s nekik nem lesz szemernyi hatalmuk sem arra, hogy ebben megakadlyozzk Jahvt (utals a baalok tehetetlensgre).

Azutn elhozza Jahve a baalizldott nnepek szombatjt is, azaz vget vet nekik (gnyos szjtk a sbat, sabbt szavak alkalmazsval). A hag tkp. krtnc, ezttal a szretet, ill. a lombstor nnepet jelenti (Lev 23:39k.; Br 21:19k.), mely rmnnep volt. Az rmnek teht vge lesz. Az orszg szlskertjei elpusztulnak (zs 5:1k.), felveri a bozt, letaroljk a mezei vadak, annak tleteknt, hogy a htlenek bujlkodsuk brnek tekintettk termst. Megvltozik teht az orszg termszeti jellege, pedig mr az si egyiptomi mondkban is Palesztina szimbluma volt a szl s a fgefa. A „baalok napjai” az nnepek tarkasgt sejtetik. A baalizldott Jahve-nnepek mellett megtarthattk az I. Jerobom szerezte kln nnepet is a bteli aranyborj tiszteletre (1Kir 12:32k.), tovbbi nnepeket adtak a helyi baaloknak szentelt napok. – A fltkeny, szeret frj fjdalma s szomorsga van e rvid mondatban: „engem meg elfelejtett”. Csaldottan tekintett Jahve htlen trsa utn, amikor a processzik alkalmval gyrkkel, fggkkel felcicomzva s fstlgtetve vonult baaljai nyomban. Az SZ gylekezetnek az zenet rviden gy summzhat: Isten gondviselse szvetsgnek, s a benne val hsges megmaradsnak a tartozka. Jzus gy fogalmazta meg e gondolatot: „…keresstek elszr Isten orszgt s annak igazsgt s ezek mind megadatnak nktek” (Mt 6:33).

Hs. 2,16–25. j szvetsg napja.

Brmennyire igzetes volt is a baalok mtsa, Jahve nem adja fel a kzdelmet szeretett trsa megnyersre. jra megkrnykezi, szerelmes szval a szvre beszl, szinte elmtja (pth = „elmt, flrevezet”), de e szeld csalogats dvssges lesz. j lehetsg arra, hogy valban ellrl kezdjenek mindent ott a pusztban, mint hajdann, az els szerelem idejn (Ez 16:6k.; Jel 2:4). A puszta nem eszmnyi llapot ugyan, de alkalmas hely az jrakezdsre. Ott kezddnek majd a csodk (v. zs 40:1k.). A pusztasg szlskertt vlik. Az kr vlgye – kn bnnek s megkvezsnek helye pedig (Jzs 7:24k.; v. zs 65:10) a remnysg kapujv lesz. – S Jahve udvarlsa nem lesz eredmnytelen. Npe gy teszi majd kezt a kezbe, mint egykor, ifjsga napjaiban, Egyiptombl trtnt feljvetele idejn. Igennel vlaszol (cnh), midn jbl megkri kezt. Szeretettel viszonozza a kzeledst, mert „azon a napon” gy kilt majd: „frjem!”. Nem csupn mondja, hanem kiltja, s a megszlts is bizalmasabb, mint az „uram”, azaz „baalom”, mely inkbb az asszony tulajdonost jelenti, aki a keleti jogszoksok felttelei szerint tett szert az asszonyra. Megvsrolta, tekintet nlkl arra, hogy tall-e viszontvonzalomra. Polemikus le is van e fogalmazsnak, mert a „baal” megszlts azonos a baal isten vagy istenek nevvel. – Akkor majd eltvoltja a baalok neveit a szjukbl, hogy tbb ne azokat hvjk segtsgl. Istenek alkonya lesz teht az az eszkhatologikus nap, s vgl Jahve marad egyedl npe trsaknt. – Az SZ egyhza is hasonl vgyakozssal kilt ama napon majd a vlegny utn (Jel 22:17).

20–22. v. Ama nap szvetsgktsek napja is lesz. Minden szvetsg nprt kttetik, rjuk lesz tekintettel (lhm). Az llatvilg is bevonatik e szvetsgbe. Azeltt Jahve eszkzei voltak k is az tletben (2:14). A megktend szvetsg paradicsomi bkellapotot hoz majd, s Jahve lesz a kzvett az ellensges felek kztt (a „mez vadja, az g madara…” ersen emlkeztetnek a Gen 1:30-ra). – A bke nem csak a termszetre, de a npekre, s a trtnelemre is kihat. Isten erteljesen avatkozik az esemnyekbe. A fegyvereket s magt a hbort is „kitrli” a fldrl (az ’rc szlesebb horizont, mint az „orszg”, v. 4:1k.), s nyugodt biztonsgot ad nekik. – A hborkat a termfldek pusztulsa, vadllatok okozta tetemes krok kvettk (Jer 15:3), de krtevsk majd megsznik. – Midn a koszbl ily mdon jbl kozmosz lesz, az Isten teremt, kegyelmes kzbelpsnek eredmnye az. Ezrt tekinthetjk kegyelmi tettnek a teremtst, a Nval kttt szvetsget s a messisi idket is (zs 11:6k.).

Jahve j frigyet kt npvel, mely nem a rginek a kifoltozsa lesz, hanem teljesen j, mintha elbb mi sem trtnt volna. Az „eljegyezlek” nem egszen tall az ’ra ige megfeleljnek. Valamivel jobb a „trsul veszlek”, mert ha a vlegny mr lefizette a jegyajndkot, a mhart, vele az utols akadlyt is eltvoltotta a hzassg tjbl, trsa jogilag mr felesgnek szmtott (Deut 22:23k.). – Jahve jegyajndkai az SZ kardinlis fogalmai: cdq „igazsg”, mispt „jogrend”, hszd „szvetsgh ragaszkods”, rahamim „irgalom”, ’munh „hsg” lesznek. Ezekbl majd npe megismeri t. A dacat Jahvh nem mer rtelmi megismers. A szvetsges trs gondolatainak, tervnek s akaratnak ismerett, egyben kzssget s felttlen bizalmat is jelent.

23–25. v. Isten – g – fld – termszet – nvny- s llatvilg – ember, az tlet idejn egymstl elszakadva, st szembefordulva egymssal, ajndkait visszatartva szenvedett magra hagyatva. – A trtnelmi httr valsznleg a 733-ban III. Tiglat-Pileszertl elszenvedett veresg, amikor az szaki terletek, gy a Jezrel sksga is, asszr provinciv lettek (2Kir 15:29). A jezreli sksg kiltsa teht nem tallt meghallgatsra. Az a nap azonban e tekintetben is gykeres fordulatot hoz. A meghallgattatsok lncolata pl ki Jezreltl Jahvig s Jahvtl Jezrelig. Az g – fld – s termkei sorrend prhuzamos a msodik teremtstrtnettel (Gen 2:4bk.). Es hull, gabona, szl s olajfa mind sarjadsnak indul s Jezrel rszesedik a gymlcsbl. Jezrel nemcsak fldrajzi nv most, de az els fi s Izrel j neve is (2:2g), akiket – a kegyelem etimolgija szerint – Jahve magnak vet el az orszgban. Krdses, hogy a zeracth nn. a 25a-ban nem gy fordtand-e: „termkenny teszem t magamnak” (l), a fiak teht Jahv lesznek, termszetesen termkenysgi rtus nlkl (v. 18c: „frjem”). Akkor majd megknyrl L ruhmh-n is, mely nv- s sorsvltozst is hoz magval. A L cammi-t meg cammi „npem” nven szltja. Az j nevek kimondsa nneplyes s hivatalos nyilatkozat, s azt jelenti, hogy gyermekl fogadja ket. Npe pedig hitvallsttellel vlaszol: „Istenem!”. A jeremisi j szvetsgnek mr itt megtallhat minden eleme, csupn az j nevet kellett Jeremisnak hozzadnia (31:31k.). E prftai gretek nyomt kveti az jszvetsgi „idk teljessge” (Gal 4:4; Ef 1:10) is. Keresztel Jnos a pusztban gyjttt j npet, hogy a vlegnyt (Jn 3:29) menyasszonyknt fogadhassa. Jzus szintn arrl beszl, hogy rl a nsznp, mikor vele van a vlegny. Egyttltk nem a rgi ismtlse vagy javtgatsa, mert j folt nem val rgi ruhra, j bornak j tml kell (Mk 2:19k.). A hzassgi kzssg nevel s tisztogat szeretett hasonlatknt alkalmazza az apostol is, midn az egyhz remnysgrl beszl (Ef 5:27).

Hs. III. RSZ Hs. 3,1–5. Jahve cltudatos szeretete.

Ellenttben az 1. fejezettel, Hses ezttal szemlyes vallomsknt szl csaldi lete tovbbi alakulsrl. jbl Jahve a kezdemnyez, s a prfta engedelmeskedik.

„Szeresd az asszonyt!” – gy szl a parancs. De ki ez az asszony, akinek nevrl klnben hallgat az ige? Isten, mg hatrozott utastsaiban is tapintatos. A prfta gyis tudja, hogy kirl van sz. Mindazltal a tnyeknek el kell hangozniuk. Az asszony teht „hzassgtr”. A korbbi, kultikus sznezet tiszttalansg immr hzassgtrss vlt, mert „(egy) trs szeretje” (part. pass. tolerativum). A r’a nem a prfta, ezrt kell neki jbl szeretnie htlen trst. Jahve szava teremt erej parancs, ezzel breszti fel megint Hsesban a szeretetet. Nv hinyban is ktsgtelen, hogy Gmerrl van sz, aki idkzben mlyre sllyedt. Kt adatbl sejthetjk ezt, anlkl hogy kpzeletnkkel ptolnnk a hinyz lncszemeket: 1. A „trs” valsznleg kollektve rtend. 2. Az r, amit a prfta fizetett rte, 30 sekel volt. Az Ex 21:32 (Zak 11:12) szerint ennyi volt az ra egy rabszolgnak. A msfl hmer rpa a 2Kir 7:1k. szerint – br hbors idkben – mintegy 15 seqel rtk volt + 15 ezst sekel, sszesen 30. A prftnak teht rabszolga llapotbl kellett kivltania htlen asszonyt.

A hzassg msodik szakasznak ms az zenete, mint volt az elsnek. Az els a np bnt s az tletet pldzta, e mostani viszont Jahve szeretett, ezrt is szl a parancs ekknt: „Szeresd…” mindannak ellenre, ami trtnt. Jahve szeretete is ilyen megmagyarzhatatlan (az 1e-sor kezdete hangslyos): „pedig k…” idegen istenek mazsolakalcsait majszolgatjk a kultikus lakomkon, de Jahve szeretetnek dessgt megvetik.

A 3. v.-bl is sejthet, hogy valban rabszolgavsrlsrl van sz. Az asszonynak nincs tbb lehetsge, hogy ura hzt elhagyja. s mgis felesg , frje szigor szeretetnek fegyelme alatt. De ez a fegyelem a frj bjtje is, nem csak az asszony! Ez a megolds magyarzhat a Deut 24:4-bl, de nem az ok, hanem az zenet s a cl itt a dnt szempont. A 2. r.-bl (16. v.) rthet az, amit a prftnak ki kell brzolnia a kzs bjttel. Eszerint a pusztai llapothoz hasonl jvend vr Izrelre. Megsznik az llami lt s intzmnyei is sznetelnek (kirlyok, femberek), tovbb nlklznik kell szinkretista vallsossguk kedvenc eszkzeit. Olyan pontok voltak ezek, ahol a legknnyebben keveredhetett egymssal az izreli s a knani kultusz. Nevezetesen az ldozatokat, lakomikkal egytt, a szent oszlopokat (maccbh, Deut 16:22), az efdot (jslsra is hasznlt papi ruha volt az rmmal s tummmmal, 1Sm 23:9; 30:7), s a – vlheten blvnyocskkat jelent – terfokat (Br 17:5; 18:14k.). Ezzel fogja Jahve kiheztetni npe lelkt, mg majd „vgl” nknt fognak visszatrni Istenkhz. t fogjk keresni egyedl, a tisztelet s szeretet szent flelmvel ismerik fel jsgt (Jahve „jsga” szvetsgnek testi-lelki ajndkait jelenti, nem ltalnossgokban mozg szvjsg az). – Meglep, hogy az 5c Dvidrl, mint egy l, „a napok vgn” megkereshet s megtallhat eszkhatologikus kirlyrl beszl. Jdeai eredet, messisi sznezet gret ez. Majd csak vgl rti meg Isten npe, hogy a bjtre knyszert eljrs szeretetbl ered, s az eredmnye gygyuls lesz. jbl hangslyozand, hogy Jahve szmra is lemonds ez az t. Isten legnagyobb bjtje az, hogy Egyszlttjt adta rtnk. pedig nmagt megrestve, szolgai formt vett fel, irntunk val irgalmbl. Ezzel indt minket is hasonl kzssgvllalsra: „Ki beteg, hogy n is beteg ne volnk? Ki botrnkozik meg, hogy n is ne gnk?” (1Kor 11:29).

Hses hzassga.

Br e kommentrnak nem clja, hogy klnbz nzeteket szembestsen egymssal, mgis, Hses hzassga kapcsn szksgesnek ltszik, hogy – ha rviden is – ismertessk a klnbz nzeteket, egyttal pedig a szvegre tmaszkod, leginkbb elfogadhat llspontot. A) Van, aki azt mondja, hogy a prfta hzassgrl elmondottak nem valsgos trtnet. A prfta csak vziban lthatta az egszet, amit pedig ennek nyomn elmond, az allegria. E vlemnyre az vlaszolhat, hogy az asszonynak s gyermekeinek nevk van. Teht valsgos szemlyek, akik joggal mondhattk volna: Alaptalan rfogs, amit mondasz, hogy beszlhetsz olyasmiket rlunk, ami nem igaz!

B) Egyre egysgesebb a magyarzk llspontja a tekintetben, hogy valsgos trtnettel van dolgunk. rnyalatok vannak azonban ezen a ponton is.

a) Nmelyek szerint az 1. s a 3. r. egyugyanazon esemny ktfle vltozata. Idben nem egymst kvetik, hanem ugyanarrl van sz, csak az elbeszl ms.

Ennek azonban ellentmond a 3:1b cd „mg, ismt, jbl” jelents szcskja. Ktsgtelen, hogy a 3. r. idben kveti az elst.

b) Gmert mentegetve, tbben azt lltjk, hogy a „parznasg asszonya”, ill. „… gyermekei” a 2:7a s 6b helyekrl kerlt az 1:2cd-be. Ezt egy ksbbi magyarz szmljra rjk. Szerintk Gmer tiszta volt. Klnben azt mondhatta brki a prftnak: Mit tiltakozol olyasmi ellen, ami ellen csaldodban nem tiltakozol? – hangzik az rvelsk. A vlasz erre az lehet, hogy a gyermekek neveiben – kzvetve – ott a tiltakozs. Egybknt a hzassg, aztn a gyermekek nevei, s a hozzjuk fztt prftai magyarzat egytt mutatjk fel a teljes zenetet, s az gy flrerthetetlen.

c) Ms llspont szerint a 3. r.-ben egy msik asszonyrl (gyasrl) esik sz, akit a prfta megvett, majd pedig otthonban tartotta, de felesgv soha nem lett. – Erre azt mondhatjuk, hogy – bjtjk ellenre – nemcsak megvennie, de szeretnie is kellett a prftnak. Tovbb: az egsz esemnysor Jahve szeretett pldzza. Hogyan brzoln ki a hzassg msodik szakasza Jahve ragaszkodst htlen nphez, ha ez az asszony msvalaki lenne, s nem Gmer?

d) Megint msok szerint a szemet szr kt elnevezs az 1:2ed-ben egyszeren azt jelenti: blvnyimd. Legfeljebb arrl lehet sz, hogy Gmer bizonyos hajlamot hozott magval a hzassgba, ami azutn az idk folyamn vlhatott valsgos hzassgtrss. A prfta pedig csaldi dolgain val tprengsben utlag kvetkeztetett gy: Bizonyra Jahvtl lett a dolog, mondani akart valamit npnek az hzassga tragdijn keresztl. Egybknt is elkpzelhetetlen – mondjk –, hogy a prfta rszt vett volna jegyesvel a szzessg felldozsnak szertartsn. A vlasz a fentiekre az albbiakban adhat meg:

1. Az elsdleges indttats az volt, hogy Jahve szlt. A prfta nem utlag tpreng a trtnteken, hanem indul s engedelmeskedik. A kiindulpont nem lehet llektani, csak teolgiai.

2. Nincs r adat, hogy lett volna kln rtusa a szzessg felldozsnak, volt viszont a hzassg idpontjtl fggetlenl termkenysgi kultusz (v. 4:14ab).

3. Senki nem lltja, hogy a prfta rszt vett volna csak egyszer is ilyenen, mert nem csak annak volt zenete, amit a prfta tett, volt annak is, amit nem vllalt, azaz hogy nem vett rszt ilyen kultuszban. 4. Mi szerint tjkozdott akkor a prfta? Nos, a kultuszban val rszvtelt a kzvlemny nem tartotta szgyennek. Ezrt voltak kls, divatszer ismertetjelei. Ilyenek a 2:4de ftylai, amulettjei. Jezabel is kifestette magt (2Kir 9:30).

5. Hogy pedig Gmer csak hajlamos lett volna – nevels, a kzszellem miatt – arra, aminek azutn hamarosan ldozatul esett? A szvegbl vilgosan kitnik, hogy ’issh, azaz asszony volt, nem volt mr betlh, de qedsh sem volt.

6. A hzassg kt szakasza kztt volt-e vls? Nmelyek a 2:4bc sorait vlsi formulnak tartjk. Viszont a Deut 24:4 tiltja, hogy az elvltat jbl elvegye els frje. Ott azonban egy msodik frj halla is felttelezett kzben, az eset teht ms. Tny az, hogy nincs a vlsrl adat. Kzvetett bizonytk, hogy a Jer 3:1 sem teszi a vlst valsznv. Az zs 50:1 is azt krdezi: „Hol van anytok elvl levele…?”. Teht nincs. Inkbb az a valszn, hogy Gmer vagy egyszeren elment, vagy elkldte a prfta, viselt dolgai miatt, de vllevl nlkl, gy az jbli visszafogads nem tkztt a Deut 24:1–4 rendelkezseibe. – Klnben is a prfta jelszer dntsben a trvnynl nagyobb van jelen, mely minsgben elri az SZ-i kegyelem mrtkt.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!