Dniel VI. RSZ
Ez a fejezet a 3. rsszel mutat felptsben is s tartalmi vonatkozsban is hasonlsgot.
Dn. 6,1–9. Drius megtilt minden kultuszi gyakorlatot.
A 6. rsz datlsa megint csak nehzsgekbe tkzik. Egy md Driusrl (6:1), aki Xerxes fia (9:1) s Kyros eldje lett volna (10:1), nem tudunk. A 2. versben egy kzigazgatsi reformrl van sz, a birodalomnak 120 kormnyzsi egysgre val beosztsrl (LXX: 127; Herodotos: 20). Herodotos s Platon ezt a kzigazgatsi reformot a harmadik perzsa kirllyal, I. Driusszal, Kyros finak, Kambysesnek az utdjval hozza kapcsolatba. Ez az 1. Drius, akinek apja, Hystaspes, Parthia helytartja volt valsznleg, Kambyses halla utn a perzsa birodalom szthullst csak slyos harcok rn tudta megakadlyozni. A Dn nyilvn erre a Driusra gondol.
Dniel a hrom legmagasabb tisztsgvisel egyike lesz (v. 5:7; 5:29). I. Drius alatt s utn megindult a perzsa birodalomban egy folyamat, amely a birodalom nacionlis karaktert httrbe szortotta. Erre cloz a Dn, amikor Dnielt, a nem-perzst, mint az orszgnak a kirly utn (egyik) legmagasabb tisztsgviseljt jelli meg. Dnielnek kormnyzv val kinevezse persze kihvta kormnyztrsai fltkenysgt, annl is inkbb, mert Dniel Istentl kapott karizmjval kitnt kzlk (3. vers).
Megtalljk a mdjt is, hogy hogyan sztsanak ellenttet a kirly s Dniel kztt. A trvny (dat), amely mindkettjknek parancsol, Dnielnek az Isten trvnye (6. vers; ezen a helyen nyilvn a hber torh szval azonos jelents); Driusnak pedig a kirly trvnye, amely a mdek s perzsk trvnye szerint megvltoztathatatlan volt (Eszt 1:19; 8:8 csak bizonyos esetekre vonatkoztatja a megvltoztathatatlansgot, a Dn szerint azonban ez a rendelkezs ltalnos rvny volt).
A kirly beleesik a csapdba. Az, amit a fltkenykedk kvnnak, a kvetkez: a kirly tiltson be egy hnapra minden kultuszi gyakorlatot, kivve a sajt tisztelett (v. 3:1kk.), s aki ezt a tilalmat megszegi, azt az oroszlnok vermbe vessk (valsznleg ketrecrl van sz, ahol az oroszlnokat, amelyeket nnepsgeken szerepeltettek, tartottk).
Dn. 6,10–19. Dniel megszegi Drius rendelkezst s oroszlnok kz vettetik.
Dniel ppen gy nem akceptlta a kirlynak a Jahve-kultusztl eltrteni kvn rendelkezseit, mint ahogy arrl a 3. fejezetben olvasunk Nabukadneccar rendelkezsvel kapcsolatban. Az exilium idejn alakult ki az a privtliturgiai gyakorlat a zsinaggai istentiszteletek mintjra, hogy minden hith zsid naponta hromszor egyni istentiszteletet tartott (a jeruzslemi templomban naponta ktszer volt ldozat, illetve istentisztelet: Ex 29:39; Num 28:4). A privt-istentisztelet f rsze, csakgy, mint a zsinaggai istentisztelet, az imdsg volt. A hith zsid leborulva s Jeruzslem fel fordulva imdkozott (11. vers).
Dniel „trvnyszegsrl” tudomst szerezve, a hivatalnokok azonnal jelentkeznek Driusnl s kvetelik a rendelkezs rtelmben Dniel megbntetst. Drius nem szvesen tesz eleget ugyan ennek a kvnsgnak, de kti t sajt hatalma, Dnielt az oroszlnok ketrecbe vetik.
Dn. 6,20–25. Dniel megmenekl.
Drius, ellenttben Nabukadneccarral (3:24kk.), nagy szorongsok kztt megy az oroszlnok ketrechez, titkon mgis abban remnykedve, hogy Dnielt megmentette eddig is hatalmasnak mutatkoz Istene. Valban, Dniel srtetlenl kerlt ki az oroszlnok kzl, ahov most mr azok kerlnek, akik Dnielt vdoltk (v. Deut 19:16–19).
Ez a Dniel-trtnet a vigasztals s bizakods forrsv vlt (Zsid 11:33k.). Az egyhz mvszete Dniel megmenekedst az oroszlnok barlangjbl gy fogta fel, mint a feltmads szimblumt. A zsid mvszetben is felhasznltk a „Dniel az oroszlnok barlangjban” momentumt.
Dn. 6,26–29. Drius rendelkezse.
ppgy, mint Nabukadneccar a harmadik rszben, most Drius ad ki egy proklamcit. Drius proklamcija tbbet mond, mint Nabukadneccar. Ez rthet is, ha figyelembe vesszk a klnbsget kettjk viselkedse kztt. A 29. vers trtneti eligaztst kvn adni – a valsgban persze Kyros elbb uralkodott, mint Drius.
Dn. VII. RSZ
Ezt a rszt a magyarzk a Dn kzponti rsznek ismerik el. A fejezet bizonyos rszei ritmikus formban vannak megrva, de ebbl a fejezet nem egysges voltra nem lehet kvetkeztetni.
Dn. 7,1–8. A ngy llat.
Az 1. vers szerint a ltomst Dniel Belsazr kirly els vben ltta, teht korbban, mint ahogy a 6. rszben elmondottak lezajlottak. Nincsen szksg arra, hogy ms dtumot llaptsunk meg a 7. fejezet szmra, csak azrt, hogy a trtntek folyamatossgt idrendben biztostsuk. A vzik abban az idszakban jelentek meg Dnielnek, amelyikrl beszmol az 1–6. rszekben. Nagyobb problmt jelent Belsazrnak, mint kirlynak a szerepeltetse. Belsazr soha nem volt kirly, br tvollev apjt helyettestette. Apja megint csak nem Nabukadneccar volt, mint azt a Dn lltja, hanem Nabonidus, az utols babiloni uralkod.
A 2. verstl kezdve szmol be a Dn a ngy llat alakjrl. A ngy llat a „nagy tenger”-bl emelkedik ki – ezzel a kifejezssel a Fldkzi-tengert szoktk jellni. A magyarzk ltalban prhuzamot vonnak a 2. versben emltett „nagy tenger” s a teremtsi mtoszok (Babilon), tovbb a Gen 1:2 tengere kzt. Ezt az sszehasonltst az teszi nehzz, hogy a ngy llat ngy trtnelmi korszakot kvn reprezentlni, mgpedig a Nabukadneccar birodalmval kezdden (v. 2. rsz), gyhogy a teremtsnek nem sok helye marad az egsz kpben.
Mind a ngy llat a tengerbl jn ki, s mivel a ngy gtjrl jv szltl viharos tenger a rosszat szimbolizlja, ez konzekvencik levonsra ktelez a ngy llat megtlst illeten is; az tlet mind a ngy fltt elmarasztal. Ilyen vonatkozsban egy nevezre hozhat mind a ngy, br, mint a 3. versben olvassuk, mind a ngy ms.
Az els llat oroszln, sasszrnyakkal. Ez az llat a babiloni, s mg inkbb az asszriai kpekrl ismert. A 4. vers zrmondata utal a 4:13-ra. Minden valsznsg szerint a babiloni birodalmat szimbolizlja. Az a tny, hogy az oroszln szrnyai kitpettek, nem (csak) azt jelenti, hogy hatalmtl megfosztatott, hanem emberformjsga is kvetkezik ebbl.
A msodik llat medve. A medve nem szerepel gyakran szimbolikus llatknt. Problematikus annak a megfejtse, hogy mit jelent, hogy csak az egyik oldalra van lltva. Taln, hogy nincs a kapacitsa kihasznlva szz szzalkig? A hrom borda a szjban jelkpezi a (mr majdnem elfogyasztott) zskmnyt (v. ms 3:12). Nincs megmondva, hogy ki biztatja hsevsre. Ez azt jelenti, hogy Isten maga az, aki szl. A medve a Dn 7-ben minden valsznsg szerint a md birodalmat jelenti.
A harmadik llat, a prduc, a perzsa birodalmat reprezentlja. A ngy szrny taln a perzsa seregek gyorsasgra utal (v. zs 41:3). A ngy fej viszont vagy a Dn 11:2-ben emltett ngy kirly, vagy a perzsa kirlyok kzl msik ngy.
A negyedik llat, a sas, a grg (macedniai) birodalom. A vas emltse kapcsolatba hozza a sas kpt a 2:40-nel, a negyedik birodalom kpvel. A szarvak egyes uralkodkat reprezentlnak, mgpedig nem egy korszak klnbz uralkodit, hanem egymst kvet kirlyokat.
Dn. 7,9–14. Az „regkor” s az „Emberfia”.
Ezekben a versekben egy tlethozatal van lerva. Az „regkor” elnevezs utal Isten rkkval voltra. Az Isten lersnl nem idzik sokat a Dn, ttr a krnyezet lersra. Az egsz krnyezet Isten hatalmt dokumentlja. Az is az isteni hatalom bemutatsra szolgl, hogy az Istent szolglk seregnek szma vgtelen (tzezerszer tzezer). A knyvek emltse (10. vers) is mutatja, hogy hivatalos ton trtnik a brskods.
A 13. vers adja tudtul az „Emberfinak”, vagy „emberhez hasonlnak” (bar’nos) a megjelenst. A k prepozci jelentheti a „mint” sszehasonlt szt, de jelentheti az identitst is. Az „Emberfia” magyarzatnl problematikus, hogy individuumrl van-e sz vagy pedig kollektv jelentse van-e ennek a kifejezsnek. Az Etip Enok-knyvben, a IV. Esdrs knyvben s az evangliumokban egyrtelmen individulis jelentstartalma van az Emberfinak. A Dn-ben viszont ltalban a kollektv jelentst szoktk kiemelni, mgpedig gy, hogy az „Emberfia” Izrelt jelenten. Azt a magyarzk rendszerint hangslyozzk, hogy az individulis s a kollektv jelents „Emberfia” fogalom nyugodtan kialakulhatott egyms mellett, illetve Dniel az individulis fogalom kollektv vonsait hzza meg ersebben.
A magyarzk az „Emberfin” a Dn-ben ltalban Izrelt rtik. Csakhogy, mivel az llatok vilgbirodalmakat jelentenek, valszn, hogy az Emberfia is vilghatalom. Klnbsg ll fenn azonban az llatok ltal reprezentlt vilghatalmak s az Emberfia ltal kpviselt vilghatalom kztt, amely klnbsget a kp is rzkeltet: llat – ember. Msrszt ktsgtelen, hogy az Emberfinak a Dn-ben vannak individulis vonsai (13. vers: megjelenik az „regkor” eltt; 14. vers: orszgot kap). Az Emberfia a Dn-ben nem a szenved Messis megszemlyestje (msknt Mrk 8:31 s mshol).
Dn. 7,15–22. A ngy llat.
Most Dniel rzi szksgt annak, hogy vzija rtelmt megtudakolja. A ngy llat ngy kirly (LXX s Theodotion: ngy birodalom, ami lnyegben ugyanazt jelenti). Dniel rdekldse mindenekeltt a negyedik llat fel fordul: a grg-macedniai birodalom fel – ez az a birodalom, amelyik a Dn szerint klnbzik a msik hromtl. A tz szarvat az exegetk a legklnbzbb magyarzatokkal ksrtk – ltalban vagy ptolemeida s szeleukida, vagy csak szeleukida uralkodkat rtettek rajta. Az a vlemny is elhangzott, hogy nem szksges tz konkrt uralkodra gondolni, hanem a tzes szm a teljessget jelenti. Bizonyosan egyik felfogsrl sem llthat, hogy igaza lenne. Tny az, hogy a Dn trtnelmi szemlyeket rtett rajtuk.
Dn. 7,23–28. A negyedik llat (folytats).
A negyedik llat a legjelentsebb Dniel szmra. Mg a tz szarv rtelmezsnl felttelezsekre vagyunk utalva, addig a ksbb nvekedett szarv tekintetben (7:8.11.20.24k.) megegyeznek a kutatk. IV. Antiochus Epiphanesrl (175–163) van sz. volt az, aki a kultuszi terminusokat s a zsidk trvnyt, a trt megvltoztatta (1Mak 1:41k.).
Kik voltak a „szentek”, akik Antiochus Epiphanes kezbe adattak? A 17–18. vers Dniel ltomsnak a summjt adja: a ngy birodalom utn egy tdik birodalom kvetkezik: ha az Emberfit individulisan magyarzzuk, akkor egy messisi birodalomrl beszlhetnk, ha kollektv jelentst tulajdontunk neki, akkor pedig egy, az Isten vlasztottaibl ll gylekezet (a szemek) fog egy birodalmat alkotni s uralkodni. A ngy – ellensges – birodalom alatt a Dn ktsgtelenl trtnetileg ltez, illetve ltezett birodalmakat s korszakokat rtett. Bizonyra ez a helyzet a „magassgos szenteinek” a birodalmval is, de azzal a klnbsggel, hogy a Dn itt a trtnelmet a vgidkig val kifejldsben nzi. IV. Antiochus Epiphanes ugyan a zsidk ellen hadakozik (konkrt trtneti esemny a 25. vers), de hatalma korltozott: idig, idkig (kt idig) s fl idig tart (sszesen 31/2, a szent hetes szm fele). Az idpont megadsval adta tudtul a Dn, hogy Antiochus Epiphanes hatalma a „szentek” fltt korltozva van. Az Antiochus uralma utn kvetkez llapotot a Dn mint a vgidk korszakt rja le, mint eszkatologikus idszakot, amely az rkkvalsgig tart.
A zr (28.) vers az 1. verssel egytt keretet ad a vzinak. Dniel nyugtalansga azonban nem oszlott el azzal, hogy az lom rtelmt megragadta, ez ad tmenetet a kvetkez fejezetekhez.
Dn. VIII. RSZ
Dn. 8,1–2. Id- s helymeghatrozs.
Az idmeghatrozs a 7. fejezettel val kapcsolatot kvnja dokumentlni. Br a Dn a babiloni uralom vgt jelli meg idpontul, a helysznt mgis a Babilontl keletre fekv Elm terletre teszi. Susa vrosrl van sz, amely erdtmnny volt kiptve s a perzsa kirlyoknak volt a szkhelye (itt is s az Eszter knyvben is gy szerepel, mint a perzsa uralom szkhelye). Az Ulaj folyt a Sustl keletre foly Eulaeus folyval szoktk azonostani.
Dn. 8,3–14. A kos s a kecskebak.
A 20. versbl tudjuk, hogy a kos a md-perzsa birodalmat szemlyesti meg. A perzsa korbl szrmaz, de valsznleg babiloni eredet asztrolgiai trkp szerint Perzsia a kos, Szria pedig a kecskebak. Szrit viszont a grg-macedniai birodalommal lehet azonostani attl a kortl kezdve, amikor a szeleukida birodalom Szriban ltrejtt. A kos esetben az egyik szarv a mdeket, a msik, a ksbb nv, a perzsa birodalmat jelenti. Az utbbi a nagyobb a 3. vers szerint – utals a perzsa birodalom nagyobb jelentsgre. Csak hrom irny van megnevezve, amerre a bak klelt, mert a negyedik irny fell, kelet fell terjeszkedett a md-perzsa birodalom.
A bibliai kecskebaknak az unicornus-nak csak egy szarva van: a 21b ismeretben ez az egy szarv Nagy Sndort jelkpezi. A 8. vers szmol be Nagy Sndor hirtelen hallrl – a nagy szarv letrik – s az utna kvetkez diadoch-uralomrl. A 8. versben szerepl ngy (j) szarv azonostsa egyes uralkodkkal csak feltevs maradhat – bizonyosat nem tudunk.
A kis szarv (9. vers) IV. Antiochus Epiphanes – a 9. vers az hdtsairl szmol be Egyiptom s Mezopotmia fel. az, aki a tmid-ldozatot (Ex 29:38kk.; Num 28:3kk.) betiltotta s a templomot megszentsgtelentette azltal, hogy 157 december 8-n az oltrra Zeus Olympios emblmjt helyeztette.
A vziba egy audci lersa van kzbeiktatva (13. vers; v. Zak 1:12k.). A felelet szerint 2300 estig s reggelig – vagyis 1150 napig tart a templom megszentsgtelentse. Azrt van emltve kln az este s a reggel, mert a tmid-ldozatokat este s reggel mutattk be. Mivel a nap naplementekor (kb. 18 rakor) rt vget, az j nap els ldozata az esti ldozat volt. Az 1150 napig tart megszentsgtelentse a templomnak nem vaticinium ex eventu. A Dn szerzje valsznleg akkor rhatta ezt a jvendlst, amikor ugyan a Makkabeus Jds ltal lehetv tett templomszentels mg nem kvetkezett be, de a Makkabeusok harci sikerei minden ktsget kizrlag mutattk, hogy be fog kvetkezni. Az 1150 nap egybknt is csak hozzvetlegesen azonosthat a 7:25 adatval (amennyiben az „idket” dulis rtelemben vesszk, s hrom s fl vvel szmolunk).
Dn. 8,15–27. A ltoms rtelmt mennyei lny adja tudtul.
A neve is fel van jegyezve: ez az els eset az szvetsgben, hogy egy angyal nv szerint van emltve. A Dn magyarzatt a ltomsokhoz mr a ltoms lersnl anticipltuk, annak ismtlse flsleges.
Szakaszunkban hrom vers is utal arra (17.19.26.), hogy a ltomsnak nem csupn kortrtneti jelentsge van. Ez persze nem jelenti azt, hogy az apokaliptikus jelrendszert ki kellene venni abbl a kortrtneti sszefggsbl, amelybe a Dn lltja (v. 20k. versek). Nem von le a bibliai zenet rtkbl semmit, ha nem prblunk kiagyalt krisztolgiai vagy egyhztrtneti magyarzatokkal kzelteni a szveghez, pp ellenkezleg, ez hamistan meg a Dn tulajdonkppeni mondanivaljt. A Dn az egyhz szmra mindig aktulis mondanivalja abban van, hogy Izrelnek, az szvetsgi istennpnek a trtnetvel foglalkozik.
Dn. IX. RSZ
Dn. 9,1–2. Bevezets.
Mint ltalban a Dn-ben, ez sem problmamentes. A 9:1 els md kirlynak Driust teszi meg, s hozz azt lltja, hogy ez a Drius Xerxes fia lett volna. Amennyiben Driuson I. Drius perzsa uralkod rtend, ennek volt a fia Xerxes. Dniel rdekldsnek kzppontjban a hetvenves fogsgrl szl jeremisi jvendls ll (Jer 25:11; 29:10). A Dn szerzje hasonlsgot lt a 70 ves babiloni fogsgban snyld Izrel s a IV. Antiochus Epiphanes korabeli esemnyek kztt. Ez az elfelttele a bevezet verseket kvet imnak.
Dn. 9,3–19. Dniel imja.
Az imdsg mfaja: bnvall (4–14. versek) s kr (15–19. versek) ima. Kollektv jellege van, mg akkor is, ha a np – vagy a gylekezet – nem rszese is konkrtan az imnak. A Zsoltrok knyvbl a kvetkez zsoltrok knlkoznak parallelnek: Zsolt 44; 74; 79–80.
Dniel bnvallsa teljes, minden fenntarts nlkl Isten igazsgt ltja rvnyre jutni abban, hogy a bns, lzad npet Isten kivetette sei fldjbl. Az isteni igazsgossg rvnyeslsnek elismerse az ember letnek az alakulsban az elfelttele annak, hogy az r kegyelmrt knyrghessnk. Az imdsg msodik felben az a krs hangzik el, hogy Isten ne hagyja magra a bnre reszmlt npet, amely azzal, hogy bnbnatra ksz, jra utat tallt Istenhez.
Dn. 9,20–27. Gbriel magyarzata Izrel sorsrl.
Az imra adott vlasz az angelus interpres megjelense, ugyanarrl a Gbrielrl van sz, aki a 8. fejezetben megjelent Dnielnek. Az esti ldozat emltse csupn idmeghatrozs: abban az idpontban jelent meg az angyal, amikor a nap els ldozatt (az esti tmidldozatot) szoktk megldozni. A Gbriel adta magyarzat lnyegben a jeremisi jvendls j interpretlsa (Dn 9:2; Jer 25:11; 29:10). A szveg, amelynek utalsait nagyon nehz azonostani, szvegkritikai szempontbl is nagyon romlott llapotban van.
Jeremis 70 vrl beszl. A Dn viszont hetven „htrl”, vhtrl szmol be. A htves peridusokban val szmols a Lev 26:34k.-re mehet vissza (v. 2Krn 36:20k.). A „szentek szentje”, amelyik felkenettetik, nem a Messis, hanem vagy a templom, vagy az oltr rtend rajta (v. Ez 43:12; 45:3; az oltrra vonatkoztatva Ex 29:37).
A kiindulpont a jeremisi jvendls a templom helyrelltsrl, mgpedig a jvendls tartalma, teht Jeruzslem eleste (587); fggetlenl attl, hogy Jeremis mikor mondotta el a jvendlst. 587-tl kezdve teht 70 vhtre osztja be a Dn az idt a kultusz helyrelltsig. A 70 vht megint csak szakaszokra oszlik: 7–62 – fl-fl.
Az els peridus ht vht, 587-tl a „Messis-fejedelem” megjelensig (msiah ngd). 587-tl Kyros ediktumig, 539-ig valban majdnem pontosan 49 v telt el. Az 539-es dtumhoz kell szmtani a templom felszentelst is (515), mint ami idben ugyan nem esett egybe a babiloni fogsgbl val visszatrssel, de szorosan sszefgg vele. A 25. versben emltett Messis teht egy olyan szemly, aki az exilium vgn lt. Pontosan nem lehet megllaptani, hogy kire gondol a Dn. A magyarzk vagy Kyrosra gondolnak (v. zs 45:1; 2Krn 36:20kk.), vagy pedig Jsua fpapra. A ngid sz ugyan fejedelmet jelent, viszont a Dn 11:22-bl nyilvnval, hogy a ngd sz a fpapra is vonatkoztathat.
A msodik peridus 62 vhtig tart. A Dn valsznleg az 539–170-ig tart idszakot jelli meg ezzel. Ez ugyan rvidebb mint 627 v, viszont a ksi zsidsgnak hamis kpe volt a perzsa korszakrl kronolgiai szempontbl s ltalban hosszabbnak tekintettk ezt a korszakot, mint amilyen a valsgban volt. A 28. versben szerepl „Messis” III. Onis lehetett. Az fpapi mltsgbl val eltvoltsra utal a 26a; a 28b pedig kivgeztetsre. A kett kztt kb. t v telt el. (A 26b-ben ‘am helyett ‘m olvasand: a „fejedelem npe” helyett „fejedelemmel”). Ennek a korszaknak a vgt hatalmas pusztuls jellemzi.
A harmadik peridus csak egy vhtig tart. Ez az vht megint csak kt rszre oszlik. A 27. vers arrl szmol be, hogy a szvetsg megersdik (a masszrta szveg a 27a alanynak ugyan IV. Antiochust gondolja, de valsznbb, hogy a berit az alany). Nem tudjuk pontosan, hogy a „szvetsg” ezen a helyen mit jelent. Vagy ltalnosan a Jahvval val szvetsgrl van sz (v. Dn 11:22; 11:28), vagy pedig arrl a diathk-rl, amelyet az 1Makk 1:11 szerint a hellnista prt akart a zsid npre rerszakolni, viszont mivel a kett egymssal sszefggsben ll, mindkettre gondolhatunk.
Az vht felnl IV. Antiochus Epiphanes megsznteti a templomban a naponknti ktszeri ldozatot. Ez 18:7-ben volt. A templom jra-felszentelse 184-ben trtnt – teht csak krlbell felel meg a harmadik peridus msodik felnek. A Dn minden valsznsg szerint mg a templom jra-felszentelse eltt rdott, a templom jra-felszentelsre val utals teht nem vaticinium ex eventu. Az egsz jra-interpretlsa a jeremisi jvendlsnek azrt trtnt, hogy a Dn szerzje a kszbnll szabadulst meghirdesse.
Az igehirdet nem akkor magyarzza helyesen ezt az szvetsgi textust, ha kiragadja kortrtneti sszefggsbl, s a „Messis” szemlyn Krisztust rti. Krisztusrl nem szlhatott a Dn, de Krisztusra nzve igen. Viszont ppen az a md, ahogy a Dn a jeremisi gretnek nem csupn egyszeri beteljesedsrl tud, hanem ebbe az isteni gretbe belevonja a maga kort is s kornak Izrelt, arra tant, hogy az isteni gret nem veszti rvnyt egy egyszeri beteljesedssel, hanem az isteni kegyelem grete minden idk egyhzra rvnyes.
Dn. X. RSZ
A 10., 11. s 12. rszek egy egszet kpeznek, a 12:5kk. kifejezetten utal a 10. rszre. A 10. fejezet mintegy bevezetse a kvetkez fejezetnek.
Dn. 10,1–20. Dniel ltomsa.
Az els versben van megadva a ltoms idpontja, Kyros uralkodsnak harmadik ve, vagyis az az id, amikor a babiloni uralom utn megkezddtt Izrel letben az j korszak, amely szabadulst jelentett – a 12. rszben aztn Izrel vgleges szabadulsig tart a vlasztott np trtnetnek elbeszlse.
Dniel hrom htig bjtlt (2. vers, v. 9:3). A bjtlse mintegy felkszls az isteni kinyilatkoztats befogadsra. Hogy a vzi trtnetisgt bizonytsa, a Dn pontosan megadja az isteni lny megjelensnek idpontjt, Nisan hnap 24. napjt. Dniel ugyan nem egyedl van, de a krnyezete semmit sem szlel abbl, amit lt (v. Dn 3:24k.; ApCsel 9:6k.; 22:9; 26:13k.). Akik vele vannak, nem ltnak ugyan semmit, de valami megmagyarzhatatlan rmlet kerti hatalmba ket (7. vers).
Dnielnek ltomsa van, egy angyalt lt (Gbrielt, v. 8:15; 9:21kk.; 10:11; 10:13; 10:21k.) s nem a Messist. Dniel ltomsa az Ez 1:26k. theofnijnak a varicija. Egy mennyei pap ruhja van az angyalon (Lev 6:10; Jel 15:6; Ez 9:2kk.; 10:2). Feltn a lersban, hogy egyrszt az angyal ruhja van lerva, msrszt viszont maga az angyal teste.
Dnielt az ereje elhagyja, de az angyal felsegti s megersti az zenet befogadsra (8–11. versek). A – meg nem nevezett – angyal, akit csak a kontextusbl lehet azonostani, azrt nem hozta hamarabb az zenetet – a vrakozs ideje egybeesik Dniel bjtlsnek idejvel, 21 nap –, mert a mennyben az egyes orszgokat, birodalmakat reprezentl angyalok kzt harc folyt (v. Jel 12:7), s Perzsia vdangyala megakadlyozta Gbrielt zenetnek tudtul adsban. Nem a Dnielnek megjelen angyal Izrel mennyei kpviselje, hanem Michael, aki aztn lehetv teszi, hogy Dnielnek megjelenhessk a ltoms.
Dniel jra eszmlett veszti, s valaki – a szvegsszefggsbl az derl ki, hogy az az angyal, aki mr eltte is szlt hozz – jra annyira megersti Dnielt, hogy az zenetet megrthesse. A mennyei kldtt utal az elkvetkezend kzdelmeire a perzsa s a grg birodalmat kpvisel angyalokkal.
Dn. XI. RSZ
Dn. 10,10:21–11:1. Kapcsolat az angyal megjelense s a meghirdetett zenet kzt.
Ebben a kt versben sokan betoldst ltnak. A 10:21a a jeremisi jvendlsre utal, s mutatja, hogy a 11. fejezet tulajdonkppen a 9:24–27 bvebb kifejtse. A 11:1 idmeghatrozsa – Drius kirly els esztendeje – szintn a 9. rsszel keresi a kapcsolatot (9:1).
Dn. 10,2–9. A perzsa uralkodktl II. Seleukos Kallinikosig.
A hrom perzsa uralkod kiltrl eltrnek a kommentrok vlemnyei. Lehetsges sorrend: I. Drius (521–486), Xerxes (485–465) s I. Artaxerxes (464–424); vagy pedig I. Artaxerxes, II. Drius (424–404) s II. Artaxerxes (404–359); ez utbbi nvsor szerint a negyedik uralkod III. Artaxerxes (359–338) lenne, aki a perzsa hatalom restaurcijra trekedett, s rvid idre Egyiptomra is kiterjesztette hatalmt.
A 3k. versek Nagy Sndor uralmrl s birodalmnak szthullsrl szmolnak be (szeleukida s ptolemeida birodalom).
Az 5. vers az szaki, szeleukida s a dli, ptolemeida birodalom rivalizlsval foglalkozik. A „dli kirly” I. Ptolemeus Lagi (305–282). Neki volt a fvezre kezdetben I. Seleukos Nikator, aki ksbb nll birodalmat – a szr birodalmat – hozott ltre (311–280) – ezt I. Ptolemeus nem tudta megakadlyozni. I. Seleukos szr birodalma hatalmasabb volt, mint az I. Ptolemeus.
Figyelmen kvl hagyva a ptolemeida s szeleukida uralkodknak az I. Seleukos ltal alaptott birodalom okozta hborskodst, a 6. vers mr a kt birodalom bks egymsmellettisgrl szmol be. II. Antiochus Theos szeleukida uralkod (260–246), II. Ptolemeus Philadelphosnak (285–246) a lnyt, Berenikt vette el felesgl (v. Dn 2:43). II. Antiochus halla utn, a Berenike miatt kitasztott els felesgnek, Laodiknek a fia, II. Seleukos Kallinikos (246–226) Berenikt s kisfit kiszolgltatja Laodike bosszjnak.
A 7. versben III. Ptolemeus Euergetesrl olvasunk (246–221), aki II. Seleukosra tmad, hogy testvrt megmentse, illetve, hogy hallt megbosszulja, III. Ptolemeus elfoglalja II. Seleukos fvrost, Antiochit s Seleukit, a kiktvrost. III. Ptolemeus hatalmas zskmnnyal tr vissza hdt tjrl. A 9. vers arrl a hborrl szmol be, amelyiket 242-ben II. Seleukos robbantott ki, de amely szmra veresggel vgzdtt.
Dn. 10,10–19. III. Antiochus.
A 10. vers II. Seleukos fiainak, III. Seleukos Keraunosnak (226–223) s III. Antiochusnak (223–187) kzs hadikszldsrl szmol be. A 10b–13. III. Antiochusnak a ptolemeida birodalom elleni hadjrataival foglalkozik. A 10b kt hadjratrl is beszmol, amelyek nem vezettek III. Antiochus teljes gyzelmhez. A 10. vers vgn az „erdtmny” valsznleg Seleukia kiktvrost jelenti, amely III. Ptolemeus ta a ptolemeidk kezn volt. Ez most jra visszakerl a szeleukidkhoz (Kr. e. 219). A 11k. versek Antiochus veresgrl szmolnak be Raphinl (217). Ez a veresg III. Antiochus szmra azt jelentette, hogy elvesztette mindazt, amit eddigi hadjrataival szerzett, csupn Seleukit tudta megtartani. IV. Ptolemeus Philopator (221–204) uralkodsa idejre esett ez. IV. Ptolemeus kihasznlatlanul hagyta gyzelmt, gyhogy III. Antiochus ellentmadsba mehetett t (13. vers).
A 14. vers foglalkozik Izrellel. IV. Ptolemeus halla utn ennek kiskor fia, V. Ptolemeus Epiphanes (203–181) kerlt a trnra. Mivel Alexandriban lzads trt ki, Macedniai Flp s Antiochus a ptolemeida birodalom ellen hdt hadjratot folytattak. E hadjrat alkalmval bizonyos zsid krk III. Antiochus mell lltak. A „ltoms” a 14. versben ezeknek a zsidknak a politikai terveire vonatkozik. A zsidk terve azonban nem volt keresztlvihet, mert V. Ptolemeus visszaszerzi Palesztint (14. vers vge). V. Ptolemeus vgl mgis elveszti a hbort, a szeleukida csapatok beszortjk Szidonba (Kr. e. 198, 15. vers: a megerstett vros).
A 16. vers Antiochusra vonatkozik. A 17. vers III. Antiochus lnynak, Kleoptrnak V. Ptolemeusszal kttt hzassgt rja le. Antiochus a hzassgi politikjval a ptolemeida birodalmon is r akar lenni (17a). A 18. versben arrl olvasunk, hogy Antiochus Kiszsira tmad, de 191-ben Acilius Glabrio konzul veri meg Thermopylnl, 190-ben pedig Scipio Asiaticus Magnesinl. 189-ben az apaneai bkvel financilisan annyira meggyengl Antiochus, hogy sajt birodalmnak szentlyeit fosztogatja (19. vers).
Dn. 10,20–45. IV. Seleukos Philopator – IV. Antiochus Epiphanes.
III. Antiochus utda IV. Seleukos Philopator (187–175) lett, akit „pnzgyminisztere”, Heliodorus tett el lb all (20. vers). IV. Antiochus Epiphanes (175–163) Heliodorust kellett legyzze ahhoz, hogy a trnra kerlhessen (21. vers). Ezutn Jeruzslemre tmad, s III. Oniast eltvoltja (22. vers) a jeruzslemi templom fpapi tisztbl. Onias Daphnba ment szmzetsbe, s nhny vvel ksbb meggyilkoltk (v. 9:26). IV. Antiochus birodalmnak egysgestsre s hellnizlsra trekedett (24. vers).
A 25–28. versek IV. Antiochusnak az Egyiptom elleni els hborjval foglalkoznak. Egyiptomban Kleoptrnak, III. Antiochus lenynak, IV. Antiochus testvrnek a halla utn, aki kiskor fia, VI. Ptolemeus Philometor helyett uralkodott, Alexandriban megersdtt a IV. Antiochus elleni prt. Emiatt tmadta meg 189-ben IV. Antiochus Egyiptomot (25. vers). Fogsgba ejtette unokaccst, VI. Ptolemeust (181–145), de miutn nem sikerlt VI. Ptolemeus ccst kirlly tenni, megegyezst kttt VI. Ptolemeusszal, amelyet azonban egyikk sem vesz komolyan (26k. versek). Az els Egyiptom elleni hadjratbl visszafel jvet Jeruzslemet is kifosztotta Antiochus, ahol hallhrt kltttk, s emiatt lzongs trt ki. IV. Antiochus egyttal a III. Onias utn rezidel Jason s az azt levlt Menelaus kztt kitrt hborskodsnak is vget vetett azzal, hogy Menelaust erstette meg a fpapi tisztben.
188-ban IV. Antiochus msodszor is hadjratot vezetett Egyiptom ellen (29. vers). Alexandria elfoglalsban azonban megakadlyozta a rmai Popilius Laenas (30a). IV. Antiochus gy reaglt erre a megalztatsra, hogy a zsidk ellen fordult s hellnizlni akarvn a birodalmat, a „szent szvetsg elhagyit”, a hellnista szimpatiznsokat tmogatta (30b). A 31. vers felsorolja, hogy hogyan szntette meg az uralkod a zsid kultuszt: a Jahve-templomot Zeus-templomm alaktotta, megszntette a tmid-ldozatot. A zsidk kt tborra oszlanak: a hitkhz h rszre s az Antiochus-prtiakra (32. vers). Az elbbiek mrtriumra is kszek, viszont csatlakoztak hozzjuk olyanok, akik a hellnistk elleni harcot nem meggyzdsbl vllaljk (33–34. versek).
A 36–39. versek jra IV. Antiochus vtkeit soroljk fel: Izrel Istent kromolja (36), a sajt sei isteneit is – elssorban Apollra kell gondolnunk – s Tammuzt (Adonis) is elhanyagolja, helyettk az ltala nyomatott pnzeken magt a Zeus vonsaival s attribtumaival brzolja; s a Zeus Olympios kultuszt preferlja mindenekeltt (37k. versek). Az j kultusznak minden mdon igyekszik hveket szerezni (39. vers).
A 40–45. versek a jvre utalnak. A Dn egy vgs kzdelemre szmt IV. Antiochus s Egyiptom kztt. Lnyeges, hogy a vgidk kzdelmeibe Palesztina is bele van vonva (41a) – gy van meg a 40–45. versek s a 12. rsz kztt az sszefggs. IV. Antiochus nem a Fldkzi-tenger s Jeruzslem kztt (45. vers) halt meg, ahogy a Dn jvendli, hanem Tabae perzsa vrosban (Kr. e. 183-ban). Mindenesetre IV. Antiochus hallt a Dn a vgidk esemnyei kz szmtja (45. vers).
Dn. XII. RSZ
Dn. 12,1–4. Feltmads.
Az els vers bevezet szavai utalnak a 11. rsszel val kapcsolatra. Michael Izrelt kpviseli a mennyben (v. 10:13; 10:21b). A feltmads Izrelre vonatkozik. Ez a feltmads ketts: egyesek az rk letre, msok „gyalzatra” tmadnak fel. A 2. versben a „sok” = mindazok, akik Izrelhez tartoztak. A 3. versben a „blcsek” nem a blcsessg tantit – a blcsessg-irodalom szerzit vagy terjesztit – jelentik, hanem Izrel npe kzl azokat, akik megrtettk az eszkatologikus zenetet.
Mindez persze a Kyros kirly idejben l Dnielnek hangzik el (10:1), a vzit lt Dniel szmra ez mg tvoli jv –, ezrt kell a knyvet a „vgs idkig”, teht IV. Antiochus pusztulsa utnig – megrizni.
Dn. 12,5–13. „Meddig (kslekedik) a vge a csodknak?”.
Az 5kk. versekben lert helyszn megfelel a 10. rszben lert helysznnek. A szakaszban kt krds hangzik el: az egyik a feltmads pontos idpontjt tudakolja (6. vers), a msik krds pedig ltalban vonatkozik a jvendlsek tartalmra (8. vers). Az els krdsre a felelet nem megy tovbb annl, amit az elz fejezetekben ad a Dn (7.11. s 12. versek). A msodik krdsre Dniel nem kap feleletet. Ez mintegy a feltmads hogyanjra vonatkoz tallgatsok eltt zrja be az ajtt. A Dn eszkatologikus zenete egyrtelm: az ember sorsa Isten kezben van, Isten hatalma pedig a trtnelem vgn – amelyet a Dn szerzje a kzeli jvben remlt – npnek a hallbl val feltmasztsban fog megmutatkozni.