//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
:

DNIEL prfta knyve Bevezets 01 - 05
Dr. Bartha Tibor professzor

DNIEL prfta knyve Bevezets 01 - 05
Dr. Bartha Tibor professzor


DNIEL KNYVNEK MAGYARZATA

rta: Dr. Bartha Tibor professzor

Bevezets

A knyv tartalma, mfaja.

Dn kt nagy rszre oszlik. Az als hat rsz hat elbeszlst tartalmaz Dnielnek s bartainak az lmnyeirl Nabukadneccar, Belsazar, Drius s Kyros uralkodsa idejn. A 7–12. rszek lmokat s ltomsokat tartalmaznak: a 7. rsz Dniel lmt rja le a 4 llatrl; a 8. rsz Dniel ltomst a kosrl s a kecskebakrl; a 9. Dniel imjt s Gbrielnek Dnielhez intzett szavait tartalmazza; a 10–12. rszek pedig a trtnelem alakulst rjk le Kyros uralkodstl, meghzva a vonalat az eszkatonig. A kt nagy rsz kzl az elsben Dnielrl egyes szm 3. szemlyben esik sz, kivve a 3. rszt, ahol nem fordul el Dniel neve. A 7–12. rszekben viszont Dniel egyes szm 1. szemlyben beszli el ltomsait s lmait. A 7–12. rszek csak a bevezet versekben szlnak Dnielrl 3. szemlyben (7:1; 8:1; 10:1). A kt nagy rsz kzt mfaji klnbsg is mutatkozik, amennyiben az 1–6. rszek „haggadaszer”, a 7–12. rszek „apokaliptikus” elemeket tartalmaznak. A Dn mfaja egszben vve apokalipszis, s mint ilyen, egyedlll az szvetsgben. Viszont ppen egyedlll volta miatt a Dn formatrtneti kategorizlsa nem clszer (ms, knonon kvli apokalipszisekkel val sszehasonltsa a mfaj meghatrozsa szempontjbl azrt nem vezet eredmnyre, mert ezek ksbbiek).

Dniel szemlye.

A Dniel nv elfordul a Dn-on kvl is a Bibliban (Ez 14:14; 14:20; 28:3; Ezsd 8:2), s a Biblin kvl is (ugariti Aqhat eposz; a Jubileumok knyve 4:20 szerint Dniel Enok nagybtyja s apsa). Az Ez-ben val elfordulsa miatt tteleztk fel, hogy Dniel a 6. szzadban lt. Csakhogy az Ez-ben Dniel neve Noval s Jbbal egytt van megemltve, olyan sszefggsben, hogy ez a hrom ember az sidk nagy alakja volt – s nem Ezkiel kortrsa. Ez persze nem zrja ki egy Dniel nev trtneti szemly ltezst (az Ezsd 8:2 mutatja, hogy a Dniel nv mint szemlynv hasznlatos volt az exilium utn), csupn annyit jelent, hogy az Ez nem bizonytja a Dniel szemlynek a trtnetisgt. A Dniel alakjt azonban a Dn szerzjvel azonostani nem lehet (lsd albb).

A knyv keletkezsnek kora.

A Dn-nak a 6. szzadbl val szrmaztatsa ellen szlnak a kvetkez rvek: 1. Perzsa s grg klcsnszavak hasznlata. 2. A knyv szerzjnek az exilium korrl val hinyos ismerete: a) Jojkimot nem deportltk (v. 1:2), b) Belsazar nem Nabukadneccarnak, hanem Nabonidusnak, az utols babiloni kirlynak volt a fia, c) Belsazar soha nem volt kirly, d) Drius Kyros utdja volt s nem eldje. 3. A Jahve nv kerlse, az apokaliptika mfaji sajtossgainak a meglte is arra mutat, hogy a Dn ksbb rdott, mint pl. az Ez. 4. A helye a hber knonban: nem a korbban kanonikus rvnyt szerzett prftai knyvek kztt kanonizltatott. – Az arm nyelv hasznlatbl nem vonhat le kvetkeztets sem a knyv szereztetsnek idejre, sem helyre.

A Dn-bl azonban egszen pontosan meghatrozhat a knyv keletkezsi ideje. A Dn szerzje IV. Antiochus Epiphanes korban lt (aki 175–183-ig uralkodott). A szerz tud a jeruzslemi templomnak egy Zeus-oltr belltsa ltal val megszentsgtelentsrl (187) s a tmid-ldozat betiltsrl (8:12k.; 9:27; 11:31; 11:38k.). Viszont nem tallunk egyrtelm utalst a templom jrafelszentelsre, ami 184 decemberben volt, sem pedig IV. Antiochus Epiphanes-nek a 183-ban bekvetkezett hallra, amelyet a szerz csupn vr s reml, s amelyrl a 11:40kk.-ben a tnyleges esemnytl eltren beszl. A Dn teht 187 s 184 kztt rdott.

A knyv nyelve.

Az 1:1–2:4a s a 8–12. rszek hberl, a 2:4b–7 rszek armul rdtak. A ktnyelvsggel kapcsolatban a legklnbzbb elmleteket lltottk fel: 1. Fordtselmlet: a) az eredeti hber volt, ennek egy rsze elveszett s arm szveggel ptoltk, b) az eredeti arm volt, ennek egyes rszeit hberre fordtottk. 2. Maga a szerz hasznlta mindkt nyelvet, a) aki ksbb a hber nyelvet tallta megfelelbbnek, b) aki bizonyos rszeket, mint ahogy az Esdrs-Nehmis knyveiben is lthatjuk, az arm „hivatalos nyelven” kvnt kzlni. 3. Egy rgebbi knyv – Dn 1–6. (7.) – mr megvolt arm nyelven, a szerz ehhez hberl rta hozz a 8–12. rszeket, s az 1:12:4a-t lefordtotta. Egyik elmlet sem bizonythat. A nyelvvltsnak a Dn-ban valsznleg tartalmi okai vannak: a 2:4-ben a babiloni blcsek szlalnak meg, akiknek a blcsessgre Dnielt tantottk, s Dniel a babiloni blcsektl megtanult arm nyelven beszl. A 8. rszben viszont a szveg Izrelt rint trgya indokolja, hogy Dniel jra hberl beszl.

A knyv szerzje, keletkezsnek helye.

A Dn szerzjnek szemlyre nzve csak hipotzisekre vagyunk utalva. Valsznnek ltszik, hogy a Dn rja a chaszidim-mozgalom tagja volt – ha nem tartozott is e mozgalom zlta szrnyhoz. A Dn – ha szerzje forrsokat hasznlt is – egy szerz munkja, egysges (Rowley, Bentzen, Ploeger). A m szereztetsi helye minden valsznsg szerint Palesztina.

A knyv helye a knonban.

A hber knonban nem a nebiim, hanem a ketubim csoportban talljuk a Dn-t. A grg knon (a LXX) viszont a prftk kz sorolja a knyvet. A Kr. u.-i els szzadban egybknt mg nem volt egyrtelmen meghatrozva a helye. Az evangliumok szerint s Josephus szerint Dniel prfta volt (Mt 24:15; Contra Apionem I, 40; Antiquitates X, 267kk.).

A zsid irodalom nagyon korn idzi a Dn-t. Qumranban ismertk. Tallunk r utalst a Sybillink III, 338kk.-ben, az 1Makk 2:59 k-ben.

A LXX Dn-fordtsa sok problmt okozott a kutatknak. A LXX Dn 4–6. rszei nem annyira a hber szveg fordtsa, mint inkbb tdolgozsa. Ezenkvl vannak a LXX Dn-ban haggadaszer (LXX Dn 3:24–45: Azarjas imja; 3:51–90: a hrom megmentett himnusza a tzes kemencben) s midrsszer (Zsuzsanna trtnete, Bel s a srkny trtnete) betoldsok. A LXX-szveg a hber szvegtl val eltrse miatt a Theodotion-fordts mellett httrbe kerlt. Az jabb LXX-kiadsok az eredeti LXX-szveget s a Theodotion-fordtst is kzlik (amely utbbiba szintn belekerltek a bvtsek).

Irodalom.

Aage Bentzen: Daniel, Tbingen 1952 (Handbuch zum Alten Testament); James Barr: Daniel (Peake’s Commentary on the Bible, Edinburgh 1962); Norman Porfeous: Daniel, London 1965; Otto Ploeger: Das Buch Daniel, Gtersloh 1965 (Kommentar zum Alten Testament XVIII).

Dn. I. RSZ

Dn. 1,1–2. Trtneti bevezets.

Hasonl formulkat tallunk az 1Kir 14:25; 2Kir 18:1; 18:9; 18:13-ban. Jojkim 609–598-ig volt Jda kirlya. A Jer 25:1-bl tudjuk (v. Jer 46:2), hogy Jojkim 3. uralkodsi vben Nabukadneccar mg nem volt kirly. Jojkim deportlsrl nincs sz az 2Kir 24-ben, ami a Dn szerint viszont bekvetkezett. A Dn idmeghatrozsa valsznleg a 2Krn 36:5–8 s a 2Kir 24:1 kombincijbl keletkezett. A hrmas szm szerepet jtszik Jojkim s fia, Jojkin uralkodsnak a lersban az 2Kir 24-ben is s a Dn-ben is. rdekes, hogy a Dn nem szl Jojkin s Cedkis uralkodsrl, Jda utols kirlyairl. Nyilvnvalan slyt helyez a Dn szerzje arra, hogy Dnielrl gy beszljen, mint aki a legels deportls alkalmval kerlt Babilonba.

A Sinear fldje Babilont jelenti. Babilonnak a gyakoribb nevei: ’rc kaszdim (Ez 12:13) vagy ’rc babel (Jer 51:29). A Sinear fldje elnevezs a Gen 11:2-ben s Zak 5:11-ben fordul el. ppen a kt hely ad felvilgostst arra nzve, hogy milyen vlemnnyel van a Dn Bbelrl: a Gen-ben a keveredsnek, az istenkromlsnak a helye Sinear fldje, a Zak-ban pedig a bn s a tiszttalansg.

Dn. 1,3–7. Zsid ifjak Nabukadneccar udvarban.

A hdt a meghdtott orszg nemeseinek a csaldjbl ifjakat rendelt udvarba, ahol azok oktatsban rszesltek. Ennek az intzkedsnek a clja az volt, hogy a meghdtott orszg ifjaibl olyan vezet rteget neveljenek, amely rteg adottsgainl s kpzsnl fogva kpes magas hivatalok betltsre s nem ellensges rzlet a hdt birodalommal szemben sem.

Aspenaz, az udvari hivatalnokok vezetje (sz szerint az „eunuchok”-, de ez a kifejezs terminus technicussz vlt az udvari hivatalnokok megjellsre) kivlaszt nhnyat az izrelitk kzl. (Izrel alatt itt a vlasztott np rtend. Az „Izrel fiai” kifejezs – 3. vers – azonos jelents a „Jda fiai” kifejezssel. Mr Jeremis is hasznlja felvltva a kt kifejezst.) A kivlasztott ifjaknak hrom szempontbl kellett megfelelnik: szrmazsra, klsre s rtelemre. Nem volt viszont felttel, hogy j katonk legyenek. Rgebben a katonnak val alkalmassg is szerepet jtszott (lsd 1Sm 16:18; 2Sm 14:25), de a perzsa korban az udvari hivatalnokok nem vettek rszt a hadviselsben. A kivlasztott jakat a kaldeusok nyelvre s tudomnyra oktattk. A Dn valsznleg arra a nyelvre gondol, amelyet Nabukadneccar udvarban hasznltak, s ezzel egytt a babiloni mgusok misztikus tanaira (v. 2:4).

A ngy, Jda orszgbl szrmaz ifj j nevet kap. Mind a ngynek theophoros neve volt. (Dniel: Isten tlt; Hananja: Jahve kegyelmes; Misael: ki tartozik Istenhez?; Azarjah: Jahve segtett.) Az ifjak j nevei babiloni istenneveket tartalmaz nevek, a nvads pecstelte meg az ifjaknak a babiloni kultrkrbe s vallsi vilgba val bevonst. A nvvltoztats, az j nv adsa fejezi ki a szolgasgot, a fggsget. Mattanjah Nabukadneccartl j nevet kap (Cedkis, 2Kir 24:17), Eljakimot pedig a fra nevezi el Jojkimnak (2Krn 36:4). Ez a kt uralkod ugyan hber neveket kapott, viszont magban a nvvltoztats tnyben jutott kifejezsre a fggsgk a babiloni, illetve egyiptomi uralkodtl. – Dniel szmra nem jelentette a nvvltoztats azt, hogy mindenestl behdolt a babiloni vallsnak s kultrnak. A Dn sokszor Dniel nevt hasznlja babiloni neve helyett, mintegy dokumentlva, hogy Dniel megmaradt atyi hitben.

Dn. 1,8–16. Dniel s trsai kitartanak atyik hitben.

A 7. s 17. vers kz iktatott trtnet, amely megszaktja az elbeszls menett, azt bizonytja, hogy Dniel s trsai Nabukadneccar udvarban, az ket rt idegen hatsok, st parancsok ellenre is, amelyek ket hitk s vallsuk vonatkozsban asszimillni igyekeztek, az szvetsgi kijelents alapjn lltak s maradtak.

Az, hogy a jdabeli ifjak a „kirly asztalrl” ehettek, st kellett ennik, nem csupn kitntets volt. Jelentette egyttal azt is, hogy az szvetsgi trvny szerint tiszttalan telt kellett ennik, st kapcsolatot jelentett a babiloni blvnyimd kultusszal is. Dnielk a tiszttalan tel evst megtagadtk, s ez elssorban azt jelentette, hogy nem kvntak rszt venni a pogny blvnyimdk kultuszban.

Isten azzal jutalmazza engedelmessgket, hogy csodt tesz: az izreli ifjak ppen olyan jltplltan nznek ki, mint a hst ev s bort iv trsaik. A trtnet f mondanivalja nem a „bjtls” propaglsa, hanem annak demonstrlsa, hogy Isten nem hagyja el azokat, akik neki engedelmeskednek.

Dn. 1,17–21. Dniel s trsai a kirlyi udvarban tanulnak.

Dnielk a megszabott kikpzsi id utn a szmonkr vizsgn kitnnek a tbbiek kzl. Dniel az lomfejtshez is rt. Mg a babiloni kirlyi udvar blcsnl is tbbet tud (hartummim: a Gen-ben s az Ex-ban ez a sz az egyiptomi titkos tudomnyok ismerire van alkalmazva, anlkl hogy kzelebbrl meg lenne magyarzva, hogy miben is llt a tudomnyuk; assfm: akkd eredet sz, jelentse feltehetleg: „exorcistk”).

A 21. vers nem ll ellenttben a 10:1-gyel. A hjh ebben az esetben annyit jelent, hogy „marad”. Dniel Nabukadneccar szolglatban marad Kyros uralkodsa els esztendejig, Kr. e. 538-ig.

Dn. II. RSZ

A fejezet a 7. fejezettel mutat kapcsolatot – s gy utal a Dn egysgre, ezen bell pedig a kt f rsz (1–6; 7–12) egysges voltra.

Dn. 2,1–13. Nabukadneccar lmot lt.

A Dn szerzje ppen gy, mint az els fejezet elejn, pontosan meghatrozza a trtns idpontjt. Nabukadneccar msodik esztendejt azonban nehz sszeegyeztetni az 1:5; 1:18 idmeghatrozsaival. Lehetne viszont arra gondolni, hogy Nabukadneccar lomltsa mg a hromves kikpzsi peridus lejrta eltt trtnt. gy rthet, hogy nem ismerte (a 2. rszben!) Nabukadneccar Dnielt – hiszen, ha az uralkod lomltsa uralkodsnak 2. vben trtnt, ez egy vvel hamarabb volt, mint ahogy a Dnielk vizsgztatsra sor kerlt (1:18).

Nabukadneccar lma megfejtsre sszehvja tudsait (2:2). Az 1:20-bl ismert kt kifejezs itt is elfordul. A kaszdim sz sszefoglal jelentssel br: mindenfajta tudst, lomfejtt, jvendmondt sszehvtak. A kirly nagy jelentsget tulajdont lmnak, nyugtalan miatta. Az udvari tudsok kszek megfejteni az lmot, ha a kirly elbb beszmol rla. Nabukadneccar azonban erre nem hajland: „Minden szksges dolgot elmondtam!” (2:5). Azon kvnja lemrni tudsai hozzrtst, hogy kpesek az lmot kitallni – ha nem, nyilvn csak a levegbe beszlnek. A jvendmondk szerint azonban ez tlhaladja az emberi tudomny hatrt, erre csak az istenek (2:11 pluralis, hiszen pognyok mondjk!) kpesek.

Az uralkod haragjban ki akarja vgeztetni tudsait. Ez a sors vrna Dnielre s trsaira is. Az kori keleten nem volt ritka egy – brmi okbl is haragv – kirly hasonl elhatrozsa.

Dn. 2,14–24. Dniel kzbelpse, imja.

A kirlyi testrsg volt megbzva azzal, hogy Nabukadneccar utastst vgrehajtsa. A testrsg kapitnya, Arik, egy magas rang udvari hivatalnok, maga veszi kezbe az gyet a parancs fontossgra val tekintettel: Dnielnek sikerl kieszkzlni haladkot Ariknl – haladkot, amelyet a kirly a tudsainak nem adott meg. A 2:16 szerint Dniel nem csupn Arikkal trgyal az gyben, hanem magval a kirllyal is. Dniel a kapott idt imdkozssal tlti, trsaival egytt, s Isten meghallgatja imjt, Dniel ltomsban vesz tudomst Nabukadneccar lmrl.

Ezt kveten Dniel hlaimt mond. Imja s a zsoltrok kztt szmos formai s tartalmi hasonlsgot lehet megllaptani (v. 2:21; Zsolt 78:5; 2:22; Zsolt 104:2). Imjban, amelyben hlaad rszek himnikus rszekkel keverednek, Dniel Istenben a vilg urt ldja azrt, hogy hatalmasan s felelsen (blcsen) uralkodik a trtnelmen (20–21. versek). Aki az Isten hatalmas voltnak megtapasztalja, isteni blcsessg birtokosa is egyben (21–23. versek). A hatalmas s blcs Isten Izrel Istene. mutatta meg hatalmt Dnielk letben is azltal, hogy a kirly lmt s annak rtelmt megjelentette vziban Dnielnek (23. vers). Dniel imja elremutat a Dn kvetkez rszeire (2:21; 7:25; 2:22; 5:12; 5:16).

Dn. 2,25–30. Dniel vllalkozik a kirly lma megmagyarzsra.

Dniel a kirly eltt lnyegileg azt mondja el, amit imjban; Nabukadneccar eltt tesz bizonysgot Isten hatalmrl s blcsessgrl. Beszdben vdelmbe veszi a babiloni tudsokat, jvendmondkat: ezeknek csupn a maguk eszkzei – emberi eszkzk – lltak rendelkezsre az lom megfejtsre, ez pedig nem elgsges. Az ember a maga tudomnyval Isten titkaihoz nem kpes hozzfrkzni. Hogy Dniel a kirly lmt kpes megfejteni, ez ppen olyan kevss a Dniel rdeme, amilyen kevss hibztathatk a kirly blcsei kudarcukrt. Isten az, aki kijelenti titkait az embernek. Nabukadneccarnak azrt jelent meg egy isteni ltoms, mert Isten neki, mint egy nagy birodalom fejnek, tudtra kvnta adni sorsnak s birodalma sorsnak alakulst.

Dn. 2,31–35. Nabukadneccar lma.

A kirly lmban egy emberi alak szobrt ltta. A szobor tbbfle anyagbl kszlt – Keleten nem volt ritka pl. az arany s az elefntcsont egyttes felhasznlsa szobrok ksztsre. Az alak fejtl lefel egyre rtktelenebb anyagbl kszlt: arany, ezst, rz (bronz), vas s agyag (illetve mr kigetett agyag, cserp). gy kpzelhet el, hogy a hatalmasnak mondott szobor megllt az agyagon, hogy a cserp valamilyen fmmel volt krlvve. A szobor a vilgot nem mint kozmoszt brzolja, hanem mint egy vilgbirodalom formjban ltrejv vilgrendet.

A szobrot egy k tri szt. A k – a szobrot alkot anyagokkal szemben – nem emberi kz ltal ltrehozott vagy formlt valami. Az ugyan nincs megemltve, hogy ki dobja, milyen er mozgatja a kvet, viszont a k nem vletlenl vgdott a szobornak. Ez ltszik onnan is, hogy a szobrot a k a legvdtelenebb, leggyengbb pontjn tallja el. A kdobs utn a hatalmas s flelmet gerjeszt szobor semmiv lesz, el is tnik. A szobor kpe helyett egy msik kp jelenik meg: a heggy nvekedett k kpe. Ez a kp azonban mr nem flelmetes (vagy nem csak flelmetes).

Dn. 2,36–45. Az lom magyarzata.

A magyarzat termszetesen kimertbb, mint maga az lom lersa. Viszont a magyarzaton bell az lomkp eleje s vge kerl rszletesebben lersra, a kzjk es birodalmak ppen hogy csak meg vannak emltve.

Az egymst kvet birodalmak nyilvnvalan valsgos, valamikor ltez birodalmakat jelentenek. Ezt maga a Dn adja tudtul, amikor a ltomsban ltott szobor arany fejt Nabukadneccarral azonostja. Problematikusabb a tbbi birodalom pontos meghatrozsa. Mindenesetre biztosra vehet, hogy ha az els birodalom egy, a trtnelemben tnyleg ltezett birodalmat jelent, a tbbi birodalom az azt kvet korszakokat rja le. A magyarzk legnagyobb rsze a negyedik birodalmat (vas) a grggel azonostja. A 42–43. vers egszen pontosan lerja a diadochok kort. gy az arany a babiloni, az ezst a md, a bronz a perzsa, a vas a grg, a vas-cserp pedig a szeleukida-ptolemeida birodalmat jelenti.

A md birodalmat tekinti teht a Dn – ha az elbbi feltevsek megfelelnek a knyv intencijnak – a babiloni birodalom utdjnak. Csakhogy a md birodalom nem Nabukadneccar birodalmnak utdja volt, hanem idben vele prhuzamosan ltezett. A md birodalom az asszr birodalom utdja volt (Kr. e. 612-re esett az asszr fvrosnak, Ninivnek a mdek ltal val lerombolsa). A md birodalom 550-ben inkorporldott a perzsa kirlysgba, amikor Kyros legyzte Astyages md fejedelmet. Kyros aztn 539-tl Babilon felett is uralkodik.

A perzsa birodalomrl (bronz) s a grg birodalomrl (vas) az lom magyarzata ppen hogy csak megemlkezik. Rszletesebben esik sz a ptolemeida, illetve szeleukida birodalomrl. Nagy Sndor halla utn a birodalom megoszlott. Az szaki rsz a szeleukidk, a dli a ptolemeidk uralma al kerlt. Palesztina elszr a ptolemeidk uralma alatt llt, de kb. Kr. e. 200-tl szeleukida fennhatsg al kerlt. A Nagy Sndor birodalmnak megoszlsrl szmol be a 41. vers. A lbujjakrl (42. vers) az lom lersban nem esik sz, csak itt, az lom magyarzatnl. A cserp s a vas „emberi mag ltal” sszekeveredik, ez utals a ptolemeida s szeleukida kirlyi csaldok tagjainak sszehzasodsra (43. vers). De a vas nem egyesl a cserppel (ua.) – vagyis valsznleg a vas reprezentlja a szeleukida, a cserp a ptolemeida birodalmat.

A fenti korszakokat kveti majd az Isten birodalmnak a korszaka. A 44. vers ezt gy rja le, mint egy trtneti korszakot. Viszont ez abban fog klnbzni az eltte lev birodalmaktl, hogy rkk tart lesz.

46–49. Nabukadneccar reakcija az lomfejtsre.

A kirly minden tovbbi krds vagy ktelkeds nlkl elfogadja Dniel lomfejtst, benne valban Izrel Istennek az tmutatst ltja. Dniel eltt borul le ugyan, de termszetesen Dniel Istennek szl a dicsts s az ldozat. A kirly hitvallsa (47. vers) Dniel hlaimjval (2:20–23) cseng egybe. Nabukadneccar gazdagon megjutalmazza Dnielt, s Dniel krsre annak trsait is.

Dn. III. RSZ

Ez a rsz Dniel hrom trsnak Istenkhz val hsgt dokumentlja. Hasonl trtnettel tallkozunk a 2Makk 7-ben. A Dn 3-ban a hitvallknak immanens megmentets az osztlyrszk Isten ltal, mg a 2Makk 7-ben a ht testvr az individulis feltmadsban remnykedhet. A Dn 3 s 6 sszefggse nyilvnval.

Dn. 3,1–7. Nabukadneccar parancsa blvnyimdsra.

Az 1. vers – kivlt az utna kvetkezkkel sszehasonltva – meglepen szkszav. Nem tudjuk meg, hogy a szobor Nabukadneccart brzolta-e, vagy pedig egy pogny istent. Taln ppen az lomban ltott kp hatsra, szobrot emeltet, de ezt mint istent tisztelteti az egsz birodalmval.

Hogy a blvny tisztelett elrendelje, sszehvatja birodalma elljrit. Az egyes hivatalok nevnek rtelmezse bizonytalan, a tisztsgek nevei valsznleg irni eredetek. Amilyen rszletesen felsorolja a Dn az egyes hivatalokat, ppen olyan rszletesen lerja azokat a zeneszerszmokat is, amelyek hangjra a szobor eltt kultuszi tiszteletet kellett Nabukadneccar birodalmnak lernia. A zeneszerszmok nevei nagyrszt grg eredetek. A tlz rszletessg felsorols ellenttben ll az 1. vers szkszavsgval, s nem hinyzik belle nmi irnia, hogy rzkeltesse: sok hh – semmirt. Azokra, akik nem hajlandk a szobor imdsra, a kemencbe vettets bntetse vr. A „kemence” azonban Izrel szmra a megtisztulst s szabadulst is jelenthette (zs 48:10; Deut 4:20).

Dn. 3,8–18. Sidrk, Misk s Abednego megtagadjk a blvny tisztelett.

„Kldeusok”, nyilvn a 2k. versekben felsorolt vezetk kzl, beruljk Nabukadneccarnak, hogy a hrom izrelita (Dniel nem szerepel a 3. rszben) nem vesz rszt a blvnykp kultuszban. Feljelentsk indtoka nyilvnval a 12. versbl: irigylik Sidrktl, Misktl s Abednegtl a Nabukadneccar ltal rjuk bzott hatalmat. Gnyosan utalnak is r, hogy a kirly mltatlanokra pazarolta bizalmt, mert ezek nem tisztelik a babiloni isteneket, specilisan pedig azt a szobrot, amelyet a kirly emeltetett s amelynek a tisztelett (hogy egyszeri alkalomrl volt-e sz, vagy rendszeres kultuszi alkalmakon kellett-e imdni a blvnyt, nem derl ki a szvegbl) ktelezv tette. A vd lnyege termszetesen az, hogy a kirly utastst nem hajlandk a zsidk vgrehajtani. A vdaskodk tudjk, hogy ezzel fogjk legjobban Nabukadneccar haragjt a zsidk ellen felsztani.

Nabukadneccar gy reagl az intriklsra, ahogy a kirly femberei remltk. Mindenesetre betartja a hivatalos formkat: kihallgatsra rendeli Sidrkot, Miskot s Abednegt, s meggyzdik rla, hogy csakugyan igaz-e, amit rluk lltanak. Megvan r a lehetsgk, hogy kultikus tiszteletben rszestsk a blvnyt. Erre azonban a kirly eltt sem hajlandk. Mindnyjan nyilvnvalan elismertk Nabukadneccart kirlyuknak – ezrt is kaphattak magas tisztsgeket –, de blvnyimdsra Nabukadneccar sem tudta ket rvenni. Bznak ugyan Isten szabadtsban, de llhatatossguk nem attl fgg, hogy Isten megmenti-e ket a kirly kezbl, vagy sem.

Dn. 3,19–30. A hrom frfi a tzes kemencben; megmentsk, Nabukadneccar dicsti Istent.

A bntetst vgrehajtjk Sidrkon, Miskon s Ahednegn. Mr az izz kemencbe val bevettetskkor megmutatkozik, hogy Nabukadneccarnak nincs hatalma felettk: a hhrok elpusztulnak ott a kemence eltt (22. vers). Nabukadneccar viszont a megktztt foglyokat szabadon ltja mozogni a kemencben. St, egy negyedik alakot is lt a kirly. A bar ’lahin kifejezs a hber benj ’lohim kifejezsnek felel meg. Jelentse: isteni lny, Isten ltal feladattal felruhzott valaki. A szabadon mozg foglyoknak s az isteni lnynek a ltsa csak Nabukadneccarnak adatott meg, a tancsosainak azonban nem (24k. versek). A ltvny meggyzi a kirlyt az izrelitk Istennek hatalmrl, Sidrkot, Miskot s Abednegt pedig visszahelyezi eredeti tisztsgkbe. Nabukadneccar ugyan nem rendeli el Jahve tisztelett, de bntetst helyez kiltsba azok szmra, akik Jahvnak immr mindenki eltt nyilvnval hatalmt ktsgbe vonjk.

Dn. IV. RSZ

A 4. s 5. fejezet szorosan sszetartozik. A 4. fejezet ezenkvl az Ez 31:3–14-gyel mutat rokonsgot. A 4. fejezethez tartozik tartalmilag a 3:31–33 is (ezek a versek a LXX-bl hinyoznak).

Dn. 3,3:31–4:6. Nabukadneccar lmot lt, amelyet Dnielen kvl senki nem tud megfejteni.

A szakasz gy kezddik, mint egy antik levl, amelyben meg van nevezve a felad s a cmzett, tartalmaz ldskvnst s megadja a levl tartalmt (31–32. versek). Ezutn egy rvid himnusz kvetkezik (v. Zsolt 145:13). Ez is a levl egy eleme (v. 2Kor 1:3kk.; Ef 1:3kk.; 1Pt 1:3kk.).

A kirly az lmot hatalma teljessgben kapta. A hatalom s bke adta nyugalmat azonban az lom megzavarta (v. 2:1). A kirly a babiloni jvendmondk kudarcrl maga szmol be – mindenesetre most nincs bntets kiszabva az lomfejtkre tehetetlensgk miatt: csakgy, mint a 2. fejezetben, Dnielre hrul az lom megfejtse, viszont az lmot ezttal a kirly mondja el, nem Dnielnek kell kitallni.

Dn. 3,7–15. Az gigr fnak s Isten kldttnek a ltomsa.

A fa motvumnak megvannak a rgi keleti paralleljei. Az szvetsgben nem ismeretlen. Az Ez 31:3kk.-ben Asszria van sszehasonltva a libanoni cdrussal, Ez 17:22kk.-ben a fa Izrelt reprezentlja. Az igaz ember is (Zsolt 1:2) s a gonosz ember is (Zsolt 37:35) hasonlthat fhoz. Az idilli kpben (9. vers) hirtelen jelenik meg az (r) kldtt(e) – a 10. versben egy szemlyrl van sz, a vav = vav explicativum: „egy kldtt, mgpedig egy szent”. A Kldtt (LXX: angelos, Aquila s Symmachos: egrgoros) egy kzssg nevben beszl, amely kzssgnek Isten ll az ln (14. vers). A virgz, s minden vonatkozsban egszsges fa megcsonkttatik s vasba veretik, de csak egy meghatrozott idre (7 id: 7 v, 13. vers). A fa kpe antropomorf a 13. versben – mris utal Nabukadneccarra. Hogy a „fa szve” ki lesz-e cserlve, vagy csak elvltozik, az a 13. versbl nem derl ki.

Dn. 3,16–24. Dniel megmagyarzza a kirly lmt.

Dniel, aki nagy respektussal van a kirly irnt, megrml az lomtl s fl a magyarzatt tudtul adni, de a kirly felszltsra mgis megmagyarzza.

Nabukadneccar sorsnak irnytja maga Isten (21. vers). Nabukadneccar az lom szerint meg fog betegedni (s nem llatt vltozik). A betegsg, amire gondolni lehet, valsznleg az insania zoanthropica. A 24. vers nem a cselekedetek ltal val megigazuls gondolatt tartalmazza. A 23. vers vilgosan megmondja, hogy Nabukadneccaron, illetve birodalmn Isten bntetse teljesedik be, amely addig tart, amg Nabukadneccar fel nem ismeri, hogy Isten a vilg Ura. A bntets idtartama korltozott (4:13; 4:20..22). A 4:31kk. inkbb arra enged kvetkeztetni, hogy ppen a bntets, illetve a betegsgbl val gygyuls rte el Nabukadneccarnl a kvnt hatst.

Dn. 3,25–30. Az lom beteljesedik Nabukadneccaron.

Az lom s a beteljesedse kztt egy v telik el. Nabukadneccar, ha taln nem feledkezett is el az lomrl, mindenesetre nem trdik vele. Hatalmas birodalmra gondolva bszkesg tlti el. A beteljeseds ppen olyan tragikus, mint amilyennek megjvendltetett. Nabukadneccar mg klsejben is llatokhoz vlt hasonlv, amennyiben a haja s a krmei elhanyagolt llapotukban llatra emlkeztettek. – A trtnszek Nabukadneccar idejben nem tudnak kimutatni egy htves idszakot, amelyben a kirlyon ilyen betegsg uralkodott volna. A Dn szerzje valsznleg az utols babiloni kirly, Nabonidus letbl vette a betegsg trtnett s appliklta Nabukadneccarra.

Dn. 3,31–34. Nabukadneccar felgygyul.

Ez a fejezet is, mint a 2. s 3., Nabukadneccar Isten-dicstsvel vgzdik. A kirly megtapasztalta Isten mindenhat voltt s v a tlzott emberi magabiztossgtl, kevlysgtl (34. vers).

Dn. V. RSZ

A Dn nem emlti a Nabukadneccar utn kvetkez babiloni uralkodkat (Avil-Marduk 562–560; Neriglissar 560–556; Labasi-Marduk 556; Nabonidus 556–539), hanem Belsazrral, Nabonidus fival folytatja a trtnetet, akit tvesen Nabukadneccar fiaknt emlt. Belsazr soha nem volt kirly, br Babilonban vezet szerepe volt.

Dn. 5,1–12. Belsazr lakomja, rs jelenik meg a falon.

Hasonl nnepsg lerst talljuk az Eszter 1-ben. Borozs kzben s valsznleg a bor hatsa alatt Belsazr elhozatta azokat a kultuszi ednyeket, amelyeket a Dn 1:2 szerint Nabukadneccar tulajdontott el a jeruzslemi templombl. Ez ketts blaszfmit jelentett: mr maga az, hogy a Jahve-kultusz ednyei a babiloni istenek szolglatra hasznltattak, megszentsgtelentette azokat, most pedig a kultuszi hasznlatbl profn hasznlatba llttattak.

Az emberi ujj rsa a falon emlkeztet Isten ujjra, amely az Izrel szmra ktelez trvnyt rta (Ex 31:18). Az rs a gyertya bizonytalan vilgtsnl jelent meg, st a kirly a kz csontjait is ltta. Belsazr ppen gy megrmlt a ltomstl, ahogy Nabukadneccar az lmoktl, amelyeket ltott. Magas jutalmat gr az rs megfejtjnek: a bborruha magas kitntetsnek szmtott (Eszt 8:15). Jzsef Egyiptomban aranylncot kap (Gen 41:42). Hogy a „harmadik” cm mit jelentett, nem lehet pontosan megllaptani (7. vers: talti; 16. s 29. versek: talt’). Vagy a 6:3-ban szerepl fhelytart cmre utal, vagy pedig a babiloni salsu megfelelje (hber salis), s kirlyi adjutnst jelent.

Az udvari tudsok ppgy kptelenek a ltoms megfejtsre, mint Nahukadneccar lmai esetben. Belsazrnak az anyakirlyn szolgl j tanccsal. Az anyakirlynnek Izrelben is, s az egsz Keleten igen kiterjedt jogai voltak. Ebben az esetben is hallgat r a kirly.

Dn. 5,13–30. Az rs s magyarzata.

Belsazr elismtli Dnielnek, amit az anyakirlyntl felle hallott, persze a 11b kihagysval, mintegy leplezve, hogy mirt nem ismerte, vagy mirt nem emlkezett Dnielre, akit pedig „apja”, Nabukadneccar kitntetett. A kitztt jutalmat is meggri (16. vers, v. 7. vers). Dniel ezt visszautastja. Ezzel nem ll ellenttben az, hogy a 29. vers szerint mgis bborba ltztettk, mert csupn rerltettk a jutalmat. Ez pedig azltal, hogy Dniel visszautastotta, el is vesztette rtkt. Egybknt a 30. vers, amely szerint Belsazr mg azon az jszakn meg is halt, azt a felttelezst engedi meg, hogy a Dn taln nem is szmol azzal, hogy Dniel a fhelytarti tisztet Belsazr alatt gyakorolta is.

Dniel Belsazrhoz intzett beszdben prhuzamot von Nabukadneccar s Belsazr uralkodsa kztt. Nabukadneccar hatalmas uralkod volt, aki hatalmt Istentl kapta, s aki ugyan sokszor visszalt ezzel, nem ismerve el urnak Istent, de akit Isten bntetse istenflelemre tantott. Belsazrnak szemre veti, hogy minderrl tudott, mgsem volt engedelmes Isten irnt. Dniel Belsazr – nyilvn legnagyobb – bnl a jeruzslemi templomi ednyek ketts megszentsgtelentst hozza fel, s ezzel indokolja az rs megjelenst a falon.

A 25. versben olvashatjuk a felrst: Men’ men’ teql ufarszn. ltalnoss vlt az a felfogs, hogy ezek pnzegysgeket (slyokat) jelentenek. A mina (v. Ez 45:12) jelenten a legnagyobb pnzegysget. A kvetkez sz a hber sekel megfelelje (a sekel a minnak tvened vagy hatvanad rsze). A parszin kifejezs a prsz dulis formja. Felfoghat gy, hogy egy flmint jelent, dualisban teht 2 flminrl – 1 minrl van sz. Az Elephantine-szvegekbl azonban kivehet a sznak egy msik jelentse is: „darab”, „rsz”. gy a dulis forma, amely pluralis rtelemben is vehet, „rszek”-et jelentene.

A felrs a 25. vers szerint ngy szbl ll, Dniel a kvetkez versekben azonban csak hrom szt magyarz. A 25. vers felirata gy fordthat: „Megmretett: mina, sekel, rszek”. Szoktk a „mina, sekel, rszek”-bl ll – s cskken rtkeket megad – sklt gy rtelmezni, hogy ez a babiloni uralkodk egyre cskken rtkt mutatta. Ez a magyarzat azrt nem helyes, mert mind a hrom mrtk a 26kk. versekben Belsazrra van vonatkoztatva. Dniel a nem vokalizlt szubsztantvumokat igei (participilis) rtelemben hasznlja, ez adja aztn a rejtvny magyarzatt. A 28. vers nyilvnvalan utalst tartalmaz a perzskra. Belsazr Dniel magyarzatt minden tovbbi nlkl elfogadja. A kirly reakcijrl nem szmol be a Dn, de ppen ez mutatja, hogy a kirly mintegy megnyugodott Isten tletben.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!