DNIEL KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Bartha Tibor professzor
Bevezets
A knyv tartalma, mfaja.
Dn kt nagy rszre oszlik. Az als hat rsz hat elbeszlst tartalmaz Dnielnek s bartainak az lmnyeirl Nabukadneccar, Belsazar, Drius s Kyros uralkodsa idejn. A 7–12. rszek lmokat s ltomsokat tartalmaznak: a 7. rsz Dniel lmt rja le a 4 llatrl; a 8. rsz Dniel ltomst a kosrl s a kecskebakrl; a 9. Dniel imjt s Gbrielnek Dnielhez intzett szavait tartalmazza; a 10–12. rszek pedig a trtnelem alakulst rjk le Kyros uralkodstl, meghzva a vonalat az eszkatonig.
A kt nagy rsz kzl az elsben Dnielrl egyes szm 3. szemlyben esik sz, kivve a 3. rszt, ahol nem fordul el Dniel neve. A 7–12. rszekben viszont Dniel egyes szm 1. szemlyben beszli el ltomsait s lmait. A 7–12. rszek csak a bevezet versekben szlnak Dnielrl 3. szemlyben (7:1; 8:1; 10:1). A kt nagy rsz kzt mfaji klnbsg is mutatkozik, amennyiben az 1–6. rszek „haggadaszer”, a 7–12. rszek „apokaliptikus” elemeket tartalmaznak. A Dn mfaja egszben vve apokalipszis, s mint ilyen, egyedlll az szvetsgben. Viszont ppen egyedlll volta miatt a Dn formatrtneti kategorizlsa nem clszer (ms, knonon kvli apokalipszisekkel val sszehasonltsa a mfaj meghatrozsa szempontjbl azrt nem vezet eredmnyre, mert ezek ksbbiek).
Dniel szemlye.
A Dniel nv elfordul a Dn-on kvl is a Bibliban (Ez 14:14; 14:20; 28:3; Ezsd 8:2), s a Biblin kvl is (ugariti Aqhat eposz; a Jubileumok knyve 4:20 szerint Dniel Enok nagybtyja s apsa). Az Ez-ben val elfordulsa miatt tteleztk fel, hogy Dniel a 6. szzadban lt. Csakhogy az Ez-ben Dniel neve Noval s Jbbal egytt van megemltve, olyan sszefggsben, hogy ez a hrom ember az sidk nagy alakja volt – s nem Ezkiel kortrsa. Ez persze nem zrja ki egy Dniel nev trtneti szemly ltezst (az Ezsd 8:2 mutatja, hogy a Dniel nv mint szemlynv hasznlatos volt az exilium utn), csupn annyit jelent, hogy az Ez nem bizonytja a Dniel szemlynek a trtnetisgt. A Dniel alakjt azonban a Dn szerzjvel azonostani nem lehet (lsd albb).
A knyv keletkezsnek kora.
A Dn-nak a 6. szzadbl val szrmaztatsa ellen szlnak a kvetkez rvek: 1. Perzsa s grg klcsnszavak hasznlata. 2. A knyv szerzjnek az exilium korrl val hinyos ismerete: a) Jojkimot nem deportltk (v. 1:2), b) Belsazar nem Nabukadneccarnak, hanem Nabonidusnak, az utols babiloni kirlynak volt a fia, c) Belsazar soha nem volt kirly, d) Drius Kyros utdja volt s nem eldje. 3. A Jahve nv kerlse, az apokaliptika mfaji sajtossgainak a meglte is arra mutat, hogy a Dn ksbb rdott, mint pl. az Ez. 4. A helye a hber knonban: nem a korbban kanonikus rvnyt szerzett prftai knyvek kztt kanonizltatott. – Az arm nyelv hasznlatbl nem vonhat le kvetkeztets sem a knyv szereztetsnek idejre, sem helyre.
A Dn-bl azonban egszen pontosan meghatrozhat a knyv keletkezsi ideje. A Dn szerzje IV. Antiochus Epiphanes korban lt (aki 175–183-ig uralkodott). A szerz tud a jeruzslemi templomnak egy Zeus-oltr belltsa ltal val megszentsgtelentsrl (187) s a tmid-ldozat betiltsrl (8:12k.; 9:27; 11:31; 11:38k.). Viszont nem tallunk egyrtelm utalst a templom jrafelszentelsre, ami 184 decemberben volt, sem pedig IV. Antiochus Epiphanes-nek a 183-ban bekvetkezett hallra, amelyet a szerz csupn vr s reml, s amelyrl a 11:40kk.-ben a tnyleges esemnytl eltren beszl. A Dn teht 187 s 184 kztt rdott.
A knyv nyelve.
Az 1:1–2:4a s a 8–12. rszek hberl, a 2:4b–7 rszek armul rdtak. A ktnyelvsggel kapcsolatban a legklnbzbb elmleteket lltottk fel: 1. Fordtselmlet: a) az eredeti hber volt, ennek egy rsze elveszett s arm szveggel ptoltk, b) az eredeti arm volt, ennek egyes rszeit hberre fordtottk. 2. Maga a szerz hasznlta mindkt nyelvet, a) aki ksbb a hber nyelvet tallta megfelelbbnek, b) aki bizonyos rszeket, mint ahogy az Esdrs-Nehmis knyveiben is lthatjuk, az arm „hivatalos nyelven” kvnt kzlni. 3. Egy rgebbi knyv – Dn 1–6. (7.) – mr megvolt arm nyelven, a szerz ehhez hberl rta hozz a 8–12. rszeket, s az 1:12:4a-t lefordtotta. Egyik elmlet sem bizonythat. A nyelvvltsnak a Dn-ban valsznleg tartalmi okai vannak: a 2:4-ben a babiloni blcsek szlalnak meg, akiknek a blcsessgre Dnielt tantottk, s Dniel a babiloni blcsektl megtanult arm nyelven beszl. A 8. rszben viszont a szveg Izrelt rint trgya indokolja, hogy Dniel jra hberl beszl.
A knyv szerzje, keletkezsnek helye.
A Dn szerzjnek szemlyre nzve csak hipotzisekre vagyunk utalva. Valsznnek ltszik, hogy a Dn rja a chaszidim-mozgalom tagja volt – ha nem tartozott is e mozgalom zlta szrnyhoz. A Dn – ha szerzje forrsokat hasznlt is – egy szerz munkja, egysges (Rowley, Bentzen, Ploeger). A m szereztetsi helye minden valsznsg szerint Palesztina.
A knyv helye a knonban.
A hber knonban nem a nebiim, hanem a ketubim csoportban talljuk a Dn-t. A grg knon (a LXX) viszont a prftk kz sorolja a knyvet. A Kr. u.-i els szzadban egybknt mg nem volt egyrtelmen meghatrozva a helye. Az evangliumok szerint s Josephus szerint Dniel prfta volt (Mt 24:15; Contra Apionem I, 40; Antiquitates X, 267kk.).
A zsid irodalom nagyon korn idzi a Dn-t. Qumranban ismertk. Tallunk r utalst a Sybillink III, 338kk.-ben, az 1Makk 2:59 k-ben.
A LXX Dn-fordtsa sok problmt okozott a kutatknak. A LXX Dn 4–6. rszei nem annyira a hber szveg fordtsa, mint inkbb tdolgozsa. Ezenkvl vannak a LXX Dn-ban haggadaszer (LXX Dn 3:24–45: Azarjas imja; 3:51–90: a hrom megmentett himnusza a tzes kemencben) s midrsszer (Zsuzsanna trtnete, Bel s a srkny trtnete) betoldsok. A LXX-szveg a hber szvegtl val eltrse miatt a Theodotion-fordts mellett httrbe kerlt. Az jabb LXX-kiadsok az eredeti LXX-szveget s a Theodotion-fordtst is kzlik (amely utbbiba szintn belekerltek a bvtsek).
Irodalom.
Aage Bentzen: Daniel, Tbingen 1952 (Handbuch zum Alten Testament); James Barr: Daniel (Peake’s Commentary on the Bible, Edinburgh 1962); Norman Porfeous: Daniel, London 1965; Otto Ploeger: Das Buch Daniel, Gtersloh 1965 (Kommentar zum Alten Testament XVIII).
Dn. I. RSZ
Dn. 1,1–2. Trtneti bevezets.
Hasonl formulkat tallunk az 1Kir 14:25; 2Kir 18:1; 18:9; 18:13-ban. Jojkim 609–598-ig volt Jda kirlya. A Jer 25:1-bl tudjuk (v. Jer 46:2), hogy Jojkim 3. uralkodsi vben Nabukadneccar mg nem volt kirly. Jojkim deportlsrl nincs sz az 2Kir 24-ben, ami a Dn szerint viszont bekvetkezett. A Dn idmeghatrozsa valsznleg a 2Krn 36:5–8 s a 2Kir 24:1 kombincijbl keletkezett. A hrmas szm szerepet jtszik Jojkim s fia, Jojkin uralkodsnak a lersban az 2Kir 24-ben is s a Dn-ben is. rdekes, hogy a Dn nem szl Jojkin s Cedkis uralkodsrl, Jda utols kirlyairl. Nyilvnvalan slyt helyez a Dn szerzje arra, hogy Dnielrl gy beszljen, mint aki a legels deportls alkalmval kerlt Babilonba.
A Sinear fldje Babilont jelenti. Babilonnak a gyakoribb nevei: ’rc kaszdim (Ez 12:13) vagy ’rc babel (Jer 51:29). A Sinear fldje elnevezs a Gen 11:2-ben s Zak 5:11-ben fordul el. ppen a kt hely ad felvilgostst arra nzve, hogy milyen vlemnnyel van a Dn Bbelrl: a Gen-ben a keveredsnek, az istenkromlsnak a helye Sinear fldje, a Zak-ban pedig a bn s a tiszttalansg.
Dn. 1,3–7. Zsid ifjak Nabukadneccar udvarban.
A hdt a meghdtott orszg nemeseinek a csaldjbl ifjakat rendelt udvarba, ahol azok oktatsban rszesltek. Ennek az intzkedsnek a clja az volt, hogy a meghdtott orszg ifjaibl olyan vezet rteget neveljenek, amely rteg adottsgainl s kpzsnl fogva kpes magas hivatalok betltsre s nem ellensges rzlet a hdt birodalommal szemben sem.
Aspenaz, az udvari hivatalnokok vezetje (sz szerint az „eunuchok”-, de ez a kifejezs terminus technicussz vlt az udvari hivatalnokok megjellsre) kivlaszt nhnyat az izrelitk kzl. (Izrel alatt itt a vlasztott np rtend. Az „Izrel fiai” kifejezs – 3. vers – azonos jelents a „Jda fiai” kifejezssel. Mr Jeremis is hasznlja felvltva a kt kifejezst.) A kivlasztott ifjaknak hrom szempontbl kellett megfelelnik: szrmazsra, klsre s rtelemre. Nem volt viszont felttel, hogy j katonk legyenek. Rgebben a katonnak val alkalmassg is szerepet jtszott (lsd 1Sm 16:18; 2Sm 14:25), de a perzsa korban az udvari hivatalnokok nem vettek rszt a hadviselsben. A kivlasztott jakat a kaldeusok nyelvre s tudomnyra oktattk. A Dn valsznleg arra a nyelvre gondol, amelyet Nabukadneccar udvarban hasznltak, s ezzel egytt a babiloni mgusok misztikus tanaira (v. 2:4).
A ngy, Jda orszgbl szrmaz ifj j nevet kap. Mind a ngynek theophoros neve volt. (Dniel: Isten tlt; Hananja: Jahve kegyelmes; Misael: ki tartozik Istenhez?; Azarjah: Jahve segtett.) Az ifjak j nevei babiloni istenneveket tartalmaz nevek, a nvads pecstelte meg az ifjaknak a babiloni kultrkrbe s vallsi vilgba val bevonst. A nvvltoztats, az j nv adsa fejezi ki a szolgasgot, a fggsget. Mattanjah Nabukadneccartl j nevet kap (Cedkis, 2Kir 24:17), Eljakimot pedig a fra nevezi el Jojkimnak (2Krn 36:4). Ez a kt uralkod ugyan hber neveket kapott, viszont magban a nvvltoztats tnyben jutott kifejezsre a fggsgk a babiloni, illetve egyiptomi uralkodtl. – Dniel szmra nem jelentette a nvvltoztats azt, hogy mindenestl behdolt a babiloni vallsnak s kultrnak. A Dn sokszor Dniel nevt hasznlja babiloni neve helyett, mintegy dokumentlva, hogy Dniel megmaradt atyi hitben.
Dn. 1,8–16. Dniel s trsai kitartanak atyik hitben.
A 7. s 17. vers kz iktatott trtnet, amely megszaktja az elbeszls menett, azt bizonytja, hogy Dniel s trsai Nabukadneccar udvarban, az ket rt idegen hatsok, st parancsok ellenre is, amelyek ket hitk s vallsuk vonatkozsban asszimillni igyekeztek, az szvetsgi kijelents alapjn lltak s maradtak.
Az, hogy a jdabeli ifjak a „kirly asztalrl” ehettek, st kellett ennik, nem csupn kitntets volt. Jelentette egyttal azt is, hogy az szvetsgi trvny szerint tiszttalan telt kellett ennik, st kapcsolatot jelentett a babiloni blvnyimd kultusszal is. Dnielk a tiszttalan tel evst megtagadtk, s ez elssorban azt jelentette, hogy nem kvntak rszt venni a pogny blvnyimdk kultuszban.
Isten azzal jutalmazza engedelmessgket, hogy csodt tesz: az izreli ifjak ppen olyan jltplltan nznek ki, mint a hst ev s bort iv trsaik. A trtnet f mondanivalja nem a „bjtls” propaglsa, hanem annak demonstrlsa, hogy Isten nem hagyja el azokat, akik neki engedelmeskednek.
Dn. 1,17–21. Dniel s trsai a kirlyi udvarban tanulnak.
Dnielk a megszabott kikpzsi id utn a szmonkr vizsgn kitnnek a tbbiek kzl. Dniel az lomfejtshez is rt. Mg a babiloni kirlyi udvar blcsnl is tbbet tud (hartummim: a Gen-ben s az Ex-ban ez a sz az egyiptomi titkos tudomnyok ismerire van alkalmazva, anlkl hogy kzelebbrl meg lenne magyarzva, hogy miben is llt a tudomnyuk; assfm: akkd eredet sz, jelentse feltehetleg: „exorcistk”).
A 21. vers nem ll ellenttben a 10:1-gyel. A hjh ebben az esetben annyit jelent, hogy „marad”. Dniel Nabukadneccar szolglatban marad Kyros uralkodsa els esztendejig, Kr. e. 538-ig.
Dn. II. RSZ
A fejezet a 7. fejezettel mutat kapcsolatot – s gy utal a Dn egysgre, ezen bell pedig a kt f rsz (1–6; 7–12) egysges voltra.
Dn. 2,1–13. Nabukadneccar lmot lt.
A Dn szerzje ppen gy, mint az els fejezet elejn, pontosan meghatrozza a trtns idpontjt. Nabukadneccar msodik esztendejt azonban nehz sszeegyeztetni az 1:5; 1:18 idmeghatrozsaival. Lehetne viszont arra gondolni, hogy Nabukadneccar lomltsa mg a hromves kikpzsi peridus lejrta eltt trtnt. gy rthet, hogy nem ismerte (a 2. rszben!) Nabukadneccar Dnielt – hiszen, ha az uralkod lomltsa uralkodsnak 2. vben trtnt, ez egy vvel hamarabb volt, mint ahogy a Dnielk vizsgztatsra sor kerlt (1:18).
Nabukadneccar lma megfejtsre sszehvja tudsait (2:2). Az 1:20-bl ismert kt kifejezs itt is elfordul. A kaszdim sz sszefoglal jelentssel br: mindenfajta tudst, lomfejtt, jvendmondt sszehvtak. A kirly nagy jelentsget tulajdont lmnak, nyugtalan miatta. Az udvari tudsok kszek megfejteni az lmot, ha a kirly elbb beszmol rla. Nabukadneccar azonban erre nem hajland: „Minden szksges dolgot elmondtam!” (2:5). Azon kvnja lemrni tudsai hozzrtst, hogy kpesek az lmot kitallni – ha nem, nyilvn csak a levegbe beszlnek. A jvendmondk szerint azonban ez tlhaladja az emberi tudomny hatrt, erre csak az istenek (2:11 pluralis, hiszen pognyok mondjk!) kpesek.
Az uralkod haragjban ki akarja vgeztetni tudsait. Ez a sors vrna Dnielre s trsaira is. Az kori keleten nem volt ritka egy – brmi okbl is haragv – kirly hasonl elhatrozsa.
Dn. 2,14–24. Dniel kzbelpse, imja.
A kirlyi testrsg volt megbzva azzal, hogy Nabukadneccar utastst vgrehajtsa. A testrsg kapitnya, Arik, egy magas rang udvari hivatalnok, maga veszi kezbe az gyet a parancs fontossgra val tekintettel: Dnielnek sikerl kieszkzlni haladkot Ariknl – haladkot, amelyet a kirly a tudsainak nem adott meg. A 2:16 szerint Dniel nem csupn Arikkal trgyal az gyben, hanem magval a kirllyal is. Dniel a kapott idt imdkozssal tlti, trsaival egytt, s Isten meghallgatja imjt, Dniel ltomsban vesz tudomst Nabukadneccar lmrl.
Ezt kveten Dniel hlaimt mond. Imja s a zsoltrok kztt szmos formai s tartalmi hasonlsgot lehet megllaptani (v. 2:21; Zsolt 78:5; 2:22; Zsolt 104:2). Imjban, amelyben hlaad rszek himnikus rszekkel keverednek, Dniel Istenben a vilg urt ldja azrt, hogy hatalmasan s felelsen (blcsen) uralkodik a trtnelmen (20–21. versek). Aki az Isten hatalmas voltnak megtapasztalja, isteni blcsessg birtokosa is egyben (21–23. versek). A hatalmas s blcs Isten Izrel Istene. mutatta meg hatalmt Dnielk letben is azltal, hogy a kirly lmt s annak rtelmt megjelentette vziban Dnielnek (23. vers). Dniel imja elremutat a Dn kvetkez rszeire (2:21; 7:25; 2:22; 5:12; 5:16).
Dn. 2,25–30. Dniel vllalkozik a kirly lma megmagyarzsra.
Dniel a kirly eltt lnyegileg azt mondja el, amit imjban; Nabukadneccar eltt tesz bizonysgot Isten hatalmrl s blcsessgrl. Beszdben vdelmbe veszi a babiloni tudsokat, jvendmondkat: ezeknek csupn a maguk eszkzei – emberi eszkzk – lltak rendelkezsre az lom megfejtsre, ez pedig nem elgsges. Az ember a maga tudomnyval Isten titkaihoz nem kpes hozzfrkzni. Hogy Dniel a kirly lmt kpes megfejteni, ez ppen olyan kevss a Dniel rdeme, amilyen kevss hibztathatk a kirly blcsei kudarcukrt. Isten az, aki kijelenti titkait az embernek. Nabukadneccarnak azrt jelent meg egy isteni ltoms, mert Isten neki, mint egy nagy birodalom fejnek, tudtra kvnta adni sorsnak s birodalma sorsnak alakulst.
Dn. 2,31–35. Nabukadneccar lma.
A kirly lmban egy emberi alak szobrt ltta. A szobor tbbfle anyagbl kszlt – Keleten nem volt ritka pl. az arany s az elefntcsont egyttes felhasznlsa szobrok ksztsre. Az alak fejtl lefel egyre rtktelenebb anyagbl kszlt: arany, ezst, rz (bronz), vas s agyag (illetve mr kigetett agyag, cserp). gy kpzelhet el, hogy a hatalmasnak mondott szobor megllt az agyagon, hogy a cserp valamilyen fmmel volt krlvve. A szobor a vilgot nem mint kozmoszt brzolja, hanem mint egy vilgbirodalom formjban ltrejv vilgrendet.
A szobrot egy k tri szt. A k – a szobrot alkot anyagokkal szemben – nem emberi kz ltal ltrehozott vagy formlt valami. Az ugyan nincs megemltve, hogy ki dobja, milyen er mozgatja a kvet, viszont a k nem vletlenl vgdott a szobornak. Ez ltszik onnan is, hogy a szobrot a k a legvdtelenebb, leggyengbb pontjn tallja el. A kdobs utn a hatalmas s flelmet gerjeszt szobor semmiv lesz, el is tnik. A szobor kpe helyett egy msik kp jelenik meg: a heggy nvekedett k kpe. Ez a kp azonban mr nem flelmetes (vagy nem csak flelmetes).
Dn. 2,36–45. Az lom magyarzata.
A magyarzat termszetesen kimertbb, mint maga az lom lersa. Viszont a magyarzaton bell az lomkp eleje s vge kerl rszletesebben lersra, a kzjk es birodalmak ppen hogy csak meg vannak emltve.
Az egymst kvet birodalmak nyilvnvalan valsgos, valamikor ltez birodalmakat jelentenek. Ezt maga a Dn adja tudtul, amikor a ltomsban ltott szobor arany fejt Nabukadneccarral azonostja. Problematikusabb a tbbi birodalom pontos meghatrozsa. Mindenesetre biztosra vehet, hogy ha az els birodalom egy, a trtnelemben tnyleg ltezett birodalmat jelent, a tbbi birodalom az azt kvet korszakokat rja le. A magyarzk legnagyobb rsze a negyedik birodalmat (vas) a grggel azonostja. A 42–43. vers egszen pontosan lerja a diadochok kort. gy az arany a babiloni, az ezst a md, a bronz a perzsa, a vas a grg, a vas-cserp pedig a szeleukida-ptolemeida birodalmat jelenti.
A md birodalmat tekinti teht a Dn – ha az elbbi feltevsek megfelelnek a knyv intencijnak – a babiloni birodalom utdjnak. Csakhogy a md birodalom nem Nabukadneccar birodalmnak utdja volt, hanem idben vele prhuzamosan ltezett. A md birodalom az asszr birodalom utdja volt (Kr. e. 612-re esett az asszr fvrosnak, Ninivnek a mdek ltal val lerombolsa). A md birodalom 550-ben inkorporldott a perzsa kirlysgba, amikor Kyros legyzte Astyages md fejedelmet. Kyros aztn 539-tl Babilon felett is uralkodik.
A perzsa birodalomrl (bronz) s a grg birodalomrl (vas) az lom magyarzata ppen hogy csak megemlkezik. Rszletesebben esik sz a ptolemeida, illetve szeleukida birodalomrl. Nagy Sndor halla utn a birodalom megoszlott. Az szaki rsz a szeleukidk, a dli a ptolemeidk uralma al kerlt. Palesztina elszr a ptolemeidk uralma alatt llt, de kb. Kr. e. 200-tl szeleukida fennhatsg al kerlt. A Nagy Sndor birodalmnak megoszlsrl szmol be a 41. vers. A lbujjakrl (42. vers) az lom lersban nem esik sz, csak itt, az lom magyarzatnl. A cserp s a vas „emberi mag ltal” sszekeveredik, ez utals a ptolemeida s szeleukida kirlyi csaldok tagjainak sszehzasodsra (43. vers). De a vas nem egyesl a cserppel (ua.) – vagyis valsznleg a vas reprezentlja a szeleukida, a cserp a ptolemeida birodalmat.
A fenti korszakokat kveti majd az Isten birodalmnak a korszaka. A 44. vers ezt gy rja le, mint egy trtneti korszakot. Viszont ez abban fog klnbzni az eltte lev birodalmaktl, hogy rkk tart lesz.
46–49. Nabukadneccar reakcija az lomfejtsre.
A kirly minden tovbbi krds vagy ktelkeds nlkl elfogadja Dniel lomfejtst, benne valban Izrel Istennek az tmutatst ltja. Dniel eltt borul le ugyan, de termszetesen Dniel Istennek szl a dicsts s az ldozat. A kirly hitvallsa (47. vers) Dniel hlaimjval (2:20–23) cseng egybe. Nabukadneccar gazdagon megjutalmazza Dnielt, s Dniel krsre annak trsait is.
Dn. III. RSZ
Ez a rsz Dniel hrom trsnak Istenkhz val hsgt dokumentlja. Hasonl trtnettel tallkozunk a 2Makk 7-ben. A Dn 3-ban a hitvallknak immanens megmentets az osztlyrszk Isten ltal, mg a 2Makk 7-ben a ht testvr az individulis feltmadsban remnykedhet. A Dn 3 s 6 sszefggse nyilvnval.
Dn. 3,1–7. Nabukadneccar parancsa blvnyimdsra.
Az 1. vers – kivlt az utna kvetkezkkel sszehasonltva – meglepen szkszav. Nem tudjuk meg, hogy a szobor Nabukadneccart brzolta-e, vagy pedig egy pogny istent. Taln ppen az lomban ltott kp hatsra, szobrot emeltet, de ezt mint istent tisztelteti az egsz birodalmval.
Hogy a blvny tisztelett elrendelje, sszehvatja birodalma elljrit. Az egyes hivatalok nevnek rtelmezse bizonytalan, a tisztsgek nevei valsznleg irni eredetek. Amilyen rszletesen felsorolja a Dn az egyes hivatalokat, ppen olyan rszletesen lerja azokat a zeneszerszmokat is, amelyek hangjra a szobor eltt kultuszi tiszteletet kellett Nabukadneccar birodalmnak lernia. A zeneszerszmok nevei nagyrszt grg eredetek. A tlz rszletessg felsorols ellenttben ll az 1. vers szkszavsgval, s nem hinyzik belle nmi irnia, hogy rzkeltesse: sok hh – semmirt.
Azokra, akik nem hajlandk a szobor imdsra, a kemencbe vettets bntetse vr. A „kemence” azonban Izrel szmra a megtisztulst s szabadulst is jelenthette (zs 48:10; Deut 4:20).
Dn. 3,8–18. Sidrk, Misk s Abednego megtagadjk a blvny tisztelett.
„Kldeusok”, nyilvn a 2k. versekben felsorolt vezetk kzl, beruljk Nabukadneccarnak, hogy a hrom izrelita (Dniel nem szerepel a 3. rszben) nem vesz rszt a blvnykp kultuszban. Feljelentsk indtoka nyilvnval a 12. versbl: irigylik Sidrktl, Misktl s Abednegtl a Nabukadneccar ltal rjuk bzott hatalmat. Gnyosan utalnak is r, hogy a kirly mltatlanokra pazarolta bizalmt, mert ezek nem tisztelik a babiloni isteneket, specilisan pedig azt a szobrot, amelyet a kirly emeltetett s amelynek a tisztelett (hogy egyszeri alkalomrl volt-e sz, vagy rendszeres kultuszi alkalmakon kellett-e imdni a blvnyt, nem derl ki a szvegbl) ktelezv tette. A vd lnyege termszetesen az, hogy a kirly utastst nem hajlandk a zsidk vgrehajtani. A vdaskodk tudjk, hogy ezzel fogjk legjobban Nabukadneccar haragjt a zsidk ellen felsztani.
Nabukadneccar gy reagl az intriklsra, ahogy a kirly femberei remltk. Mindenesetre betartja a hivatalos formkat: kihallgatsra rendeli Sidrkot, Miskot s Abednegt, s meggyzdik rla, hogy csakugyan igaz-e, amit rluk lltanak. Megvan r a lehetsgk, hogy kultikus tiszteletben rszestsk a blvnyt. Erre azonban a kirly eltt sem hajlandk. Mindnyjan nyilvnvalan elismertk Nabukadneccart kirlyuknak – ezrt is kaphattak magas tisztsgeket –, de blvnyimdsra Nabukadneccar sem tudta ket rvenni. Bznak ugyan Isten szabadtsban, de llhatatossguk nem attl fgg, hogy Isten megmenti-e ket a kirly kezbl, vagy sem.
Dn. 3,19–30. A hrom frfi a tzes kemencben; megmentsk, Nabukadneccar dicsti Istent.
A bntetst vgrehajtjk Sidrkon, Miskon s Ahednegn. Mr az izz kemencbe val bevettetskkor megmutatkozik, hogy Nabukadneccarnak nincs hatalma felettk: a hhrok elpusztulnak ott a kemence eltt (22. vers). Nabukadneccar viszont a megktztt foglyokat szabadon ltja mozogni a kemencben. St, egy negyedik alakot is lt a kirly. A bar ’lahin kifejezs a hber benj ’lohim kifejezsnek felel meg. Jelentse: isteni lny, Isten ltal feladattal felruhzott valaki. A szabadon mozg foglyoknak s az isteni lnynek a ltsa csak Nabukadneccarnak adatott meg, a tancsosainak azonban nem (24k. versek). A ltvny meggyzi a kirlyt az izrelitk Istennek hatalmrl, Sidrkot, Miskot s Abednegt pedig visszahelyezi eredeti tisztsgkbe. Nabukadneccar ugyan nem rendeli el Jahve tisztelett, de bntetst helyez kiltsba azok szmra, akik Jahvnak immr mindenki eltt nyilvnval hatalmt ktsgbe vonjk.
Dn. IV. RSZ
A 4. s 5. fejezet szorosan sszetartozik. A 4. fejezet ezenkvl az Ez 31:3–14-gyel mutat rokonsgot. A 4. fejezethez tartozik tartalmilag a 3:31–33 is (ezek a versek a LXX-bl hinyoznak).
Dn. 3,3:31–4:6. Nabukadneccar lmot lt, amelyet Dnielen kvl senki nem tud megfejteni.
A szakasz gy kezddik, mint egy antik levl, amelyben meg van nevezve a felad s a cmzett, tartalmaz ldskvnst s megadja a levl tartalmt (31–32. versek). Ezutn egy rvid himnusz kvetkezik (v. Zsolt 145:13). Ez is a levl egy eleme (v. 2Kor 1:3kk.; Ef 1:3kk.; 1Pt 1:3kk.).
A kirly az lmot hatalma teljessgben kapta. A hatalom s bke adta nyugalmat azonban az lom megzavarta (v. 2:1). A kirly a babiloni jvendmondk kudarcrl maga szmol be – mindenesetre most nincs bntets kiszabva az lomfejtkre tehetetlensgk miatt: csakgy, mint a 2. fejezetben, Dnielre hrul az lom megfejtse, viszont az lmot ezttal a kirly mondja el, nem Dnielnek kell kitallni.
Dn. 3,7–15. Az gigr fnak s Isten kldttnek a ltomsa.
A fa motvumnak megvannak a rgi keleti paralleljei. Az szvetsgben nem ismeretlen. Az Ez 31:3kk.-ben Asszria van sszehasonltva a libanoni cdrussal, Ez 17:22kk.-ben a fa Izrelt reprezentlja. Az igaz ember is (Zsolt 1:2) s a gonosz ember is (Zsolt 37:35) hasonlthat fhoz. Az idilli kpben (9. vers) hirtelen jelenik meg az (r) kldtt(e) – a 10. versben egy szemlyrl van sz, a vav = vav explicativum: „egy kldtt, mgpedig egy szent”. A Kldtt (LXX: angelos, Aquila s Symmachos: egrgoros) egy kzssg nevben beszl, amely kzssgnek Isten ll az ln (14. vers).
A virgz, s minden vonatkozsban egszsges fa megcsonkttatik s vasba veretik, de csak egy meghatrozott idre (7 id: 7 v, 13. vers). A fa kpe antropomorf a 13. versben – mris utal Nabukadneccarra. Hogy a „fa szve” ki lesz-e cserlve, vagy csak elvltozik, az a 13. versbl nem derl ki.
Dn. 3,16–24. Dniel megmagyarzza a kirly lmt.
Dniel, aki nagy respektussal van a kirly irnt, megrml az lomtl s fl a magyarzatt tudtul adni, de a kirly felszltsra mgis megmagyarzza.
Nabukadneccar sorsnak irnytja maga Isten (21. vers). Nabukadneccar az lom szerint meg fog betegedni (s nem llatt vltozik). A betegsg, amire gondolni lehet, valsznleg az insania zoanthropica. A 24. vers nem a cselekedetek ltal val megigazuls gondolatt tartalmazza. A 23. vers vilgosan megmondja, hogy Nabukadneccaron, illetve birodalmn Isten bntetse teljesedik be, amely addig tart, amg Nabukadneccar fel nem ismeri, hogy Isten a vilg Ura. A bntets idtartama korltozott (4:13; 4:20..22). A 4:31kk. inkbb arra enged kvetkeztetni, hogy ppen a bntets, illetve a betegsgbl val gygyuls rte el Nabukadneccarnl a kvnt hatst.
Dn. 3,25–30. Az lom beteljesedik Nabukadneccaron.
Az lom s a beteljesedse kztt egy v telik el. Nabukadneccar, ha taln nem feledkezett is el az lomrl, mindenesetre nem trdik vele. Hatalmas birodalmra gondolva bszkesg tlti el. A beteljeseds ppen olyan tragikus, mint amilyennek megjvendltetett. Nabukadneccar mg klsejben is llatokhoz vlt hasonlv, amennyiben a haja s a krmei elhanyagolt llapotukban llatra emlkeztettek. – A trtnszek Nabukadneccar idejben nem tudnak kimutatni egy htves idszakot, amelyben a kirlyon ilyen betegsg uralkodott volna. A Dn szerzje valsznleg az utols babiloni kirly, Nabonidus letbl vette a betegsg trtnett s appliklta Nabukadneccarra.
Dn. 3,31–34. Nabukadneccar felgygyul.
Ez a fejezet is, mint a 2. s 3., Nabukadneccar Isten-dicstsvel vgzdik. A kirly megtapasztalta Isten mindenhat voltt s v a tlzott emberi magabiztossgtl, kevlysgtl (34. vers).
Dn. V. RSZ
A Dn nem emlti a Nabukadneccar utn kvetkez babiloni uralkodkat (Avil-Marduk 562–560; Neriglissar 560–556; Labasi-Marduk 556; Nabonidus 556–539), hanem Belsazrral, Nabonidus fival folytatja a trtnetet, akit tvesen Nabukadneccar fiaknt emlt. Belsazr soha nem volt kirly, br Babilonban vezet szerepe volt.
Dn. 5,1–12. Belsazr lakomja, rs jelenik meg a falon.
Hasonl nnepsg lerst talljuk az Eszter 1-ben. Borozs kzben s valsznleg a bor hatsa alatt Belsazr elhozatta azokat a kultuszi ednyeket, amelyeket a Dn 1:2 szerint Nabukadneccar tulajdontott el a jeruzslemi templombl. Ez ketts blaszfmit jelentett: mr maga az, hogy a Jahve-kultusz ednyei a babiloni istenek szolglatra hasznltattak, megszentsgtelentette azokat, most pedig a kultuszi hasznlatbl profn hasznlatba llttattak.
Az emberi ujj rsa a falon emlkeztet Isten ujjra, amely az Izrel szmra ktelez trvnyt rta (Ex 31:18). Az rs a gyertya bizonytalan vilgtsnl jelent meg, st a kirly a kz csontjait is ltta. Belsazr ppen gy megrmlt a ltomstl, ahogy Nabukadneccar az lmoktl, amelyeket ltott. Magas jutalmat gr az rs megfejtjnek: a bborruha magas kitntetsnek szmtott (Eszt 8:15). Jzsef Egyiptomban aranylncot kap (Gen 41:42). Hogy a „harmadik” cm mit jelentett, nem lehet pontosan megllaptani (7. vers: talti; 16. s 29. versek: talt’). Vagy a 6:3-ban szerepl fhelytart cmre utal, vagy pedig a babiloni salsu megfelelje (hber salis), s kirlyi adjutnst jelent.
Az udvari tudsok ppgy kptelenek a ltoms megfejtsre, mint Nahukadneccar lmai esetben. Belsazrnak az anyakirlyn szolgl j tanccsal. Az anyakirlynnek Izrelben is, s az egsz Keleten igen kiterjedt jogai voltak. Ebben az esetben is hallgat r a kirly.
Dn. 5,13–30. Az rs s magyarzata.
Belsazr elismtli Dnielnek, amit az anyakirlyntl felle hallott, persze a 11b kihagysval, mintegy leplezve, hogy mirt nem ismerte, vagy mirt nem emlkezett Dnielre, akit pedig „apja”, Nabukadneccar kitntetett. A kitztt jutalmat is meggri (16. vers, v. 7. vers). Dniel ezt visszautastja. Ezzel nem ll ellenttben az, hogy a 29. vers szerint mgis bborba ltztettk, mert csupn rerltettk a jutalmat. Ez pedig azltal, hogy Dniel visszautastotta, el is vesztette rtkt. Egybknt a 30. vers, amely szerint Belsazr mg azon az jszakn meg is halt, azt a felttelezst engedi meg, hogy a Dn taln nem is szmol azzal, hogy Dniel a fhelytarti tisztet Belsazr alatt gyakorolta is.
Dniel Belsazrhoz intzett beszdben prhuzamot von Nabukadneccar s Belsazr uralkodsa kztt. Nabukadneccar hatalmas uralkod volt, aki hatalmt Istentl kapta, s aki ugyan sokszor visszalt ezzel, nem ismerve el urnak Istent, de akit Isten bntetse istenflelemre tantott. Belsazrnak szemre veti, hogy minderrl tudott, mgsem volt engedelmes Isten irnt. Dniel Belsazr – nyilvn legnagyobb – bnl a jeruzslemi templomi ednyek ketts megszentsgtelentst hozza fel, s ezzel indokolja az rs megjelenst a falon.
A 25. versben olvashatjuk a felrst: Men’ men’ teql ufarszn. ltalnoss vlt az a felfogs, hogy ezek pnzegysgeket (slyokat) jelentenek. A mina (v. Ez 45:12) jelenten a legnagyobb pnzegysget. A kvetkez sz a hber sekel megfelelje (a sekel a minnak tvened vagy hatvanad rsze). A parszin kifejezs a prsz dulis formja. Felfoghat gy, hogy egy flmint jelent, dualisban teht 2 flminrl – 1 minrl van sz. Az Elephantine-szvegekbl azonban kivehet a sznak egy msik jelentse is: „darab”, „rsz”. gy a dulis forma, amely pluralis rtelemben is vehet, „rszek”-et jelentene.
A felrs a 25. vers szerint ngy szbl ll, Dniel a kvetkez versekben azonban csak hrom szt magyarz. A 25. vers felirata gy fordthat: „Megmretett: mina, sekel, rszek”. Szoktk a „mina, sekel, rszek”-bl ll – s cskken rtkeket megad – sklt gy rtelmezni, hogy ez a babiloni uralkodk egyre cskken rtkt mutatta. Ez a magyarzat azrt nem helyes, mert mind a hrom mrtk a 26kk. versekben Belsazrra van vonatkoztatva. Dniel a nem vokalizlt szubsztantvumokat igei (participilis) rtelemben hasznlja, ez adja aztn a rejtvny magyarzatt. A 28. vers nyilvnvalan utalst tartalmaz a perzskra. Belsazr Dniel magyarzatt minden tovbbi nlkl elfogadja. A kirly reakcijrl nem szmol be a Dn, de ppen ez mutatja, hogy a kirly mintegy megnyugodott Isten tletben.