Ezk. XLIII. RSZ
Ezk. 43,1–12. Az r visszatr templomba.
Jeruzslem pusztulsa eltt az r dicssge kivonult a templombl (Ez 10:19; 11:22k.). Most ugyanazon az ton tr vissza, amelyen kivonult: a kt keleti kapun t (Ez 44:1k.; 46:1). A ksrjelensgek is ugyanazok: hatalmas zgs (Ez 1:24 a mennyboltozatot tart lnyek szrnyainak zgst emlti; a LXX mennyei seregek tbornak zgsra gondol) s fnyzn (Ez 1:4; 10:3 – 5). Ugyanolyan ltvny trul a prfta szeme el, amilyet a Kebr-csatornnl ltott (Ez 3:23; 8:4; 9:3), „amikor eljtt (ti. az r), hogy elpuszttsa a vrost. Az 5. vers szerint a Llek vitte a prftt a templom bels udvarba, ami eksztatikus llapottal, prftai rvlettel jrt egytt (Ez 3:12.14; 8:3; 11:1.24). Ezzel meg is sznt az angyal feladata, aki eddig vetette Ezkielt (1. vers): ott llt mg a prfta mellett, de nem vezette tovbb. A templomot ui. betlttte az r dicssge: haland ember nem mehetett be a templomba, hiszen nem maradt volna letben (Ex 33:20; 40:34k.; Br 13:22; 1Sm 6:19; 1Kir 8:10k.; zs 6:5). De hallhatta az r szavt („a hozzm beszl” sz asszimilcival kpezett ritka hitpael participium; v. Num 7:89; Ez 2:2): „Ez az n trnom helye s talpaim helye”. (A mondat els szava itt nem a trgyeset jele, hanem olyan szcska, amely rmutat a kvetkez szavakra.) Itt a szvetsgldrl szl gondolatokat Ezkiel a templomra vonatkoztatja: az r lthatatlanul trnol a kerbok szrnyai felett (1Sm 4:4; 2Sm 6:2; Jer 14:21), a szvetsglda pedig lbnak zsmolya (1Krn 28:2; Zsolt 99:5; 132:7; JSir 2:1). Megjegyzend, hogy zs 66:1; Mt 5:34 szerint az g az r trnja, a fld pedig lba zsmolya. A 7. versben azt gri az r, hogy npe kztt fog lakni. Ez a nagy ajndk nagy feladattal s nagy felelssggel jr egytt: nem szabad tbb bnk elkvetsvel megszentsgtelenteni az r szent nevt (Ez 20:39; 36:20–22; 39:7). A kvetkez kt bnrl van sz: Egyik a parznasg, ami a blvnyimdst jelenti (Jer 3:2.9; 13:27; Ez 16. s 23. rsz; Hs 6:10). Erre vonatkozik a 8. vers nhny szava is: „utlatossgaikkal, amelyeket vghezvittek”. A msik bn az, hogy egyes kirlyok srja a palota kertjben volt, gy Manass s mn (2Kir 21:18.26). A tbbi kirlyok srja Jeruzslem msik rszn, Dvid vrosban volt. A rgi idkben mg nem tekintettk tiszttalannak azt, ha valakit sajt hznak a kertjben temettek el (1Sm 25:1; 1Kir 2:34). (Megemltend, hogy a LXX a „holttest” szt (tvesen) „gyilkossgnak” fordtja. Eszerint a felfogs szerint kt f bn ll itt egyms mellett: a blvnyimds s a szocilis bnk.) Miutn az r tlete beteljesedett („elpuszttottam ket haragomban” – 8. vers: a babiloni fogsg hall volt – Ez 37:1–14!), megkegyelmez npnek az r. De elvrja, hogy a np tvoltsa el a rgi bnket.
A 10–12. vers jra arrl szl, hogy az rdem nlkl kapott kegyelemre igaz bnbnattal kell felelnie Isten npnek (Ez 16:54.61; 36:32). A prftnak pap mdjra kell tantania a npet mindarra, amit az r angyalnak vezetsvel ltott: szlnia kell a templom alakjrl, kijratairl s bejratairl, amelyeken tvezette t az r angyala; st szemeik eltt le is kell rnia, azaz le kell rajzolnia az egszet. Tantania kell ket a templommal kapcsolatos isteni trvnyekre s rendelkezsekre, hiszen a Sion-hegy tetejn pl templom s az egsz templomterlet „szentek szentje”, igen szentsges (Ez 42:20). A 12. vers utols mondata jellegzetes papi tevkenysget fejez ki: a pap tantst (trt) ad, melyben klnbsget tesz tiszta s tiszttalan kztt (Ez 22:26; 44:23). Ezttal maga az r ad trt!
Ezk. 43,13–17. Az j oltr mretei.
Hatalmas, hrom tmbbl ll oltrrl szlnak ezek a versek. A lers alulrl felfel trtnik gy, hogy az oltr anyagrl nincs sz. Mrtkegysg a „nagy knyk”, azaz egy knyk s egy tenyr, 44,4 cm + 7,4 cm (Ez 40:5). A legals tmb krl egy knyknyi szles s mly „l” vagy „bl”, eresszer bemlyeds volt: ezen folyt le az ldozati llatok vre. Ez a tmb 2 knyk magas (14b vers), s 1616 knyk hossz, ill. szles volt. Ez az adat tvedsbl maradhatott ki; a 17. vers szvegbe beiktatand. Az als tmbnek csak a fels rsze lthat; als rsze egy knyk mlyen, az bl vagy lefoly aljn volt. A lefolynak arasznyi szeglye volt, hogy ki ne folyjk belle a vr, s hogy bele ne lpjenek (13. vers). A msodik tmb 4 knyk magas s 1414 knyk hossz, ill. szles volt, alul teht egy knyk szles pereme volt. Efltt volt a harmadik tmb: magassga azonos volt a msodikval: 4 knyk, hosszsga s szlessge pedig 1212 knyk. Ennek is egy knyknyi pereme volt alul. A fels tmb volt a tztr, az gldozati oltr. Ngy sarkn az oltr „szarvai”. Ezek a rgi idkben klnsen szentnek szmtottak: aki ezeket megragadta, srthetetlennek szmtott (1Kir 1:50k.; 2:28). A papok az oltr szarvait szoktk vrrel megkenni (Ez 30:10; Lev 4:7.18.25.30.34; 8:15; 9:9; 16:18). A lers azzal vgzdik, hogy az oltrra kelet fell lpcsn lehetett felmenni.
Ilyen mret s alak oltr nem tallhat a rgi izreli hagyomnyokban. Alapja kb. 88 m (lefolyval egytt 99 m), magassga 5 m, tztere 66 m volt; hasznlatnak mdja szinte elkpzelhetetlen. Alakja emlkeztet a babiloni zikkuratokra, a lpcszetesen ptett hatalmas templomokra, melyeknek legfels szobjban az istensg lakozik. De az oltr clja ms: nem az r laksa ez, hanem az a hely, ahol az r elfogadja npe istentisztelett s ldozatait (Ez 20:40).
Ezk. 43,18–27. Az oltr felavatsa.
Klns mdon llnak itt a jellegzetesen papi rendelkezsek a prftai ige keretben. Tallunk itt n. kvet-formult: „gy szl az n Uram, az r” (18. vers), valamint prftai ige-formult: „gy szl az n Uram, az r” (19., 27. vers). A papi rendelkezsek gy llnak elttnk, mint a prftt egyes szm 2. szemlyben megszlt isteni igk. A 25. vers vgn megjelenik a papoknak szl, tbbes szm 3. szemly felszlts, s tart a fejezet vgig. A LXX egysgess akarta tenni a szveget, s vgig tbbes szm 3. szemlyben fogalmaz. Ez nem kvethet, hiszen gy elvsz a bibliai szveg egyik jellegzetes vonsa: az, hogy az r megszltja Ezkielt, mint hajdan Mzest. A prfta j Mzes, aki trvnyeket s rendelkezseket kzl a nppel. Ezek a rendelkezsek rgi tradcikra plnek, vgs fogalmazsuk azonban Ezkiel tantvnyai krtl szrmazik.
Az gldozat bemutatshoz hozztartozott az is, hogy az oltrra vrt hintettek (Lev 1:5.11; 8:19; 9:12). A 19. vers szerint a prfta irnytja a papokat az ldozat bemutatsban, mint Mzes, akit Ex 25–31. rsz az izreli kultusz alaptjaknt brzol. A papok kzt is csak Cdk utdai kzeledhetnek az rhoz (Ez 40:46). Egy fiatal bikt kell vtekldozatul bemutatniuk, majd az oltr szarvait, peremt s „hatrt” vrrel megkennik. Ez azt jelenti, hogy az oltrrt engesztelst kell vgezni, spedig ppen gy, mint a papokrt. Ahogy a papok jobb flnek cimpjt, jobb keznek hvelykujjt s jobb lbnak nagyujjt szoktk megkenni vrrel (Lev 8:23k.), gy kell majd megkenni az oltrt fell (a ngy szarvt), kzpen (a perem 4 sarkt) s alul (a „hatrt”). Ez az oltr „bntelentsre” s az rte vgzett „engesztelsre” szolgl (Ex 29:38k.; Lev 8:15; 16:18k.). A papi trvnyek ezenkvl elrtk azt is, hogy az oltr szarvait htszer meg kell hinteni vrrel (Lev 16:19), st az egsz oltrt meg kell kenni vrrel (Ex 29:36; Lev 8:16).
Ahogyan a vtekldozatot a tboron kvl gettk el (Lev 4:12.21; 16:27), gy ezt a bikt is „a szentlyen kvl”, arra rendelt helyen kell elgetni (21. vers). A 22. vers kveti a nagy engesztel nnep rendjt (Lev 16:11.15): a bika utn a msodik napon kecskebakot kell ldozatul bemutatni az oltr „bntelentsre s engesztels vgzsre”. Ezt a szertartst a papok vgzik a prfta vezetsvel, ppen gy, mint a 23. versben emltett bikaborj s kos felldozst (24. vers). Az ldozatot is k hintik meg sval: a s ui. tisztt (Ez 16:4!) s kzssget teremt (Lev 2:13; Num 18:19).
A 25–27. vers ksbbi szerztl szrmaz sszefoglals. Itt mr ht napig tart felszentelsi szertartsrl van sz, mint Ex 29:37-ben. Hasonlkppen szl a papok ht napig tart felavatsrl (Lev 8:33). A 26. vers gy beszl az oltrrl, mintha ember lenne: „tltstek meg a kezt”. Ez a kifejezs a papok felavatst jelenti (Ex 28:41; 29:9.33.35; Lev 16:32; Br 17:5.12 stb.). A htnapos szertartssal alkalmass vlik az oltr arra, hogy rnak tetsz ldozatokat mutassanak be rajta (a „gynyrkdm” sz rsmdja itt rendhagy).
Ezk. XLIV. RSZ
Ezk. 44,1–3. A keleti kaput zrva kell tartani.
Az r angyala a kls udvar keleti kapujhoz vezette a prftt. A 2. versben a LXX alapjn nmelyek trlendnek tartjk az „r” szt: az angyal magyarzza meg, hogy mirt kell ennek a kapunak zrva maradnia (Ez 46:1): azrt, mert itt vonult be az r a templomba s ott is akar maradni (Ez 43:4.7). Az emberek kzl csak a fejedelem tartzkodhat a kapuban, s itt fogyaszthatja el az ldozati lakomt. Ez ugyan kiemeli t a np kzl (a 3. vers els szava itt nem a trgyeset jele, hanem az alanyra rmutat szcska; v. Ez 43:7 is!), de egyttal messze el is marad azoktl az eljogoktl, amelyek a fogsg eltti idkben a kirlyokat a „kirlyi szentlyben” megillettk (2Sm 6:17–19; 1Kir 8:62–64; 2Kir 11:14; m 7:13).
Ezk. 44,4–16. Rangklnbsg a lvitk kztt.
Ezttal is az r angyala vezette Ezkielt. A kls udvar keleti kapujn t a templom el rkezve a prfta megltta az r dicssgt; ezrt arcra borult. Az elbeszlsben nincs sz arrl, hogy talpra lltotta t az angyal (v. Ez 2:2; Ez 3:24). Az 5. versben nmelyek trlendnek tartjk az „r” szt; az rrl beszl, egyes szm 3. szemlyben, s emlkezteti a prftt mindarra, amit a templom bejratairl s kijratairl, a templomra vonatkoz trvnyekrl s rendelkezsekrl ltott s hallott (Ez 43:11). Mindezt ui. el kell mondani „Izrel hznak, az engedetlen hznak” (itt beiktatand a „hz” sz a LXX alapjn).
A prftra bzott zenet az n. kvet-mondssal kezddik (6., 9. vers; Ez 13:3.13; 14:4.6 stb.). s prftai feddssel folytatdik: „Elg nektek” (Num 16:3.7; Deut 3:26). Itt azt a rgi szokst ostorozza a prfta, hogy hadifoglyokat s rabszolgkat alkalmaztak a szentlynl az alacsonyabb rend munkk vgzsre (Deut 29:10; Jzs 9:23.27; Ezsd 2:43–58). Ezek nemcsak testi rtelemben voltak krlmetletlenek, hanem a sz tvitt rtelmben is; nem vetkztk le rgi gondolkozsmdjukat. (A szv krlmetletlensgrl olvasunk Lev 26:41; Deut 10:16; 30:6; Jer 4:4; 9:25; Rm 2:28k.-ben.) Ezek az emberek megszentsgtelentettk az r szentlyt (Ez 23:39), ami olyan nagy bn volt, hogy emiatt sjtotta az r npt a babiloni fogsggal. Nem voltak kedvesek az r eltt a np ldozatai sem (zs 43:22–24); ez utbbit Ezkiel rgies kifejezssel az r kenyernek nevezi (Lev 3:11.16; 21:6.8.17.21k.; Num 28:2). Az r rsze az ldozati llat kvrje (Lev 8:25; 9:19k.; 10:15) s vre (Ex 23:18; Lev 4:25; 17:11). A 8. vers sszefoglalja az eddig mondottakat: bn volt az idegeneket templomi szolglattal megbzni.
A 9. versben jabb kvet-mondssal folytatdik a fedd beszd. Ez a vers megismtli a 6–8. vers tartalmt, s tvezet a lvitk bnnek ostorozsra. A lvitk „eltvolodtak tlem, amikor tvelygett Izrel” (Ez 14:11). Nem az Urat szolgltk, amikor Izrel „a blvnyokat kvette”. Vllaltk a szolglatot az ldozhalmokon, ahol a np idegen isteneket tisztelt. Ennek vetett vget a Jsis-fle reform Kr. e. 622-ben, amikor Jsis leromboltatta az orszgban lev ldozhalmokat, s egyedl a jeruzslemi templomban foly istentiszteletet engedlyezte (n. kultusz-centralizci). Igaz ugyan, hogy Deut 18:6–8 rendelkezse rtelmben a vidki lvitk is lehetsget kaptak arra, hogy a jeruzslemi templomban szolglatot vgezzenek s az azzal jr jvedelmet is megkapjk, azonban ezt a jeruzslemi papok meghistottk (2Kir 23:9). (Ezen a ponton Ezkiel nem a Deuteronomiumban lev elrst kvette, hanem a jeruzslemi papok gyakorlatt fogadta el.) rthet, hogy emiatt egyre mlylt a szakadk a jeruzslemi s a vidki lvitk kztt. A jeruzslemiek s velk egytt Ezkiel bnsnek tartotta a vidki lvitkat: „hordozzk bntetsket” – mondja a 10., 12. vers. (Ez a szakrlis jog krbl vett kifejezs: Lev 17:16; 19:8; Num 14:34; 18:1.) A bntets abbl ll, hogy ezentl csak alsbbrend szolglatokat vgezhetnek, pl. kapurk lehetnek s az ldozatok bemutatsnl segdkezhetnek. De igazi papi szolglatot nem vgezhetnek: az rhoz nem kzeledhetnek s a legszentebb ldozatokat nem mutathatjk be (11–14. vers). Ezt csak a Cdk utdai kzl val lvita-papok tehetik meg. k ui. nem „tvelyegtek” Izrel npvel egytt (15. vers); ezrt vgezhetik az r asztalnl, az oltrnl az ldozatok bemutatst.
A rgi idben mg teljes jog papok voltak a lvitk. Hsgkrl szl az aranyborj trtnete (Ez 32:25–29), s Mzes ldsa (Deut 33:8–11). A rgebbi papi hagyomny szerint minden szolglatot a lvitk vgeztek a szentlynl (Num 1:48–53; 3:5–13; 4:21–33). A brk korban mg rlt az, akinek lvita lehetett a papja (Br 17–18. rsz). Sok lvita akkor is hsges maradt az rhoz, amikor I. Jerobom fellltotta a bikaszobrokat Btelben s Dnban; pp ezrt a kirly a lvitk helyett msokat bzott meg a papi szolglattal (1Kir 12:31). Ksbb, az szaki orszgrsz buksa alkalmval ppen a lvitk vittk Jeruzslembe a Kr. e. 622-ben megtallt trvnyknyvet is. Az gondozsukban maradt rnk a Tzparancsolat Ex 20:1–17-ben lev szvege is.
A msik lvita-csoport Cdktl szrmaztatta magt. Cdk Jeruzslem papja volt, amikor Dvid elfoglalta Jeruzslemet. Dvid nem mozdtotta el tisztsgbl Cdkot, de megtartotta addigi papjt, Ebjtrt is. Ebjtr azonban kegyvesztett lett, mert Adnijj oldalra llt a palotaforradalom idejn (1Kir 1–2. rsz), s gy Cdk egyedl lett Jeruzslem papja. s fiai tvettk a genuin izreli szvetsglda-tradcit. Ksbbi papi iratok mr Lvitl szrmaztatjk Cdkot (1Krn 5:27–34; 6:38; 24:3). Amikor Ez 44:15 azt lltja, hogy k Jeruzslemben, „szent helyemen teljestettek szolglatot, amikor Izrel fiai tvelyegtek”, azt a ltszatot kelti, hogy Cdk fiai nem vettek rszt a „tvelygsben”, a blvnyimdsban. Ezzel szemben 2Kir 23:4–7.10–12 szerint a jeruzslemi templomban is folyt blvnyimds; a vallsi reform alkalmval itt is szksg volt tisztogatsra (v. Ez 8. rsz). A jeruzslemi papok sem voltak jobbak a vidkieknl. De k elfogadtk Jsis kirly reformjt, s gy szembekerltek az llsuktl megfosztott vidki lvitkkal. Az ellenttet tkrzi Num 4:15.19k.; 16. rsz (Kr trtnete); 18:1–7; ezek a Papi irat ksbbi rtegeihez tartoznak. – Tny, hogy a babiloni fogsgbl nagyon kevs lvita trt haza (Ezsd 2:40; 8:2kk..18k.).
Ezk. 44,17–31. Papoknak szl rendelkezsek.
A 17–19. vers szerint a szolglatot vgz papnak vszonbl kszlt ruht kell viselnie (Ex 28:39–43; Lev 6:3; 16:4). Ez gy volt pl. Egyiptomban is. A gyapj azrt tilos, mert izzadst okoz, s az tiszttalan – gy nem szolglhatna a pap „a bels udvar kapuinl s odabent” (gy fordtand, nem „a templomban”). A turbnszer papi fejdsznek is vszonbl kell lennie (Ex 39:28). Ha a szolglatot elvgezte, t kellett ltznie (Ez 42:14), s papi ruhjt ott kellett hagynia a papok szmra plt kamrkban (Lev 6:4; Ez 42:10–14). Ezek a ruhk ui. truhztk volna a szentsget a npre. (A szentsg dologi rtelmezsvel tallkozunk itt; v. 1Sm 6:19; 2Sm 6:6k.; Ez 43:20.22.26; Hag 2:12.) A 20. vers megtiltja a papoknak, hogy fejket kopaszra nyrassk, mert az a halotti kultuszhoz tartoz szertarts (Lev 19:27; Deut 14:1; Jb 1:20; Jer 7:29; Ez 7:18). A gondozatlan, szabadon leng haj ui. a nzr-fogadalomhoz s az r hbori alkalmval tett fogadalomhoz tartozik (Num 6:5; Br 5:2). Aki ilyen fogadalmat tesz, egyidejleg nem lehet pap. A szolglatot vgz pap nem ihat bort: ez a knani vallsos szoksok ellen hozott intzkeds (Lev 10:9; zs 28:7k.; Jer 35:1–11; Hs 4:11). A 22. vers a papok plds hzaslete cljbl hozott rendelkezs: csak hajadont vagy pap zvegyt vehetik felesgl (Lev 21:7.13k.). Termszetes, hogy a pap felesge „Izrel magvbl” szrmazik: az idegen asszonyok blvnyimdsra csbtanak (Num 25:1–3; Deut 7:3k.; Neh 13:23–27). A 23k. vers a papok hrom fontos feladatrl szl. Els a tiszta s tiszttalan, a szent s a profn kzti klnbsgttel (Lev 10:10; Hag 2:10–14). Ide tartoztak az teltrvnyek, st a meggygyult beteget is a pap nyilvntotta tisztnak (Lev 11–15. rsz). Msodik rgi papi ktelessg a brskods. A trvnyeket papok riztk a szentlyben (Deut 10:2.5; 33:10; 2Kir 22:8); nehezebb jogi gyekben, amelyekben a vros kapuiban l vnek nem tudtak dntst hozni, a paphoz kellett menni (Ex 22:7k.; Deut 17:8–13; 19:17). Babiloni szoksnak felel meg, hogy a br llt (24. vers): „k (ti. a papok) lljanak, hogy tljenek (infinitivus constructus a ketb szerint!); trvnyeim szerint tljenek” (imperfectum a qer szerint). Izrelben a br lni szokott, s a peres felek lltak eltte (Ex 18:13; Num 35:12). Harmadik feladat az nnepek s klnsen a szombat megtartsa s megtartatsa (Lev 19:3.30; 23:2.4), ami a babiloni fogsgban s utna nagyon fontoss vlt. Mindhrom papi feladat tant munkval jrt egytt. (A 23. versben a „tant” mellett az „ismertet” ige is elfordul.) Az nnepeknek fontos rsze volt az r parancsolatainak kihirdetse (Deut 31:9–13; Zsolt 50; 81). A paptl elvrtk, hogy tantsa a npet (Jer 18:18; Mal 2:7). – A 25–27. vers megtiltja a papoknak, hogy halottat rintsenek, kivve a legkzelebbi rokonok krt (Lev 21:1–3). Aki ui. halottat rint, tiszttalann vlik (Num 19:11–22). A tisztulsi id ht nap, a gyermekgyas asszonyhoz hasonlan (Lev 15:28).
A 28–30. vers a papok jvedelmrl szl. A 28. vers elejn a hber szvegbl valsznleg kiesett a tilt szcska. Ezt a Vulgata s az egyik LXX-kzirat alapjn ptolni lehet: „Ne legyen nekik rksgk: n leszek az rksgk!”. Ez szp prhuzamban ll a vers msodik felvel: „Ne adjatok nekik birtokot Izrelben: n leszek a birtokuk!” Az, hogy a lvitnak az r az rksge, a papi tisztsg gyakorlst (Jzs 18:7) s az azzal jr jvedelmet jelenti. Rszt kap az ldozatokbl („megtltik a kezt”, Ex 28:41; 29:33–35; Num 3:3; Ez 43:26): v a tzldozatok egy rsze (Lev 2:3.10; 6:9; Num 18:9k.); v a tized, a terms zsengje, amit a np a templomba visz (Ex 23:19; 34:26; Lev 23:20; Num 18:13), tovbb a fogadalmi ldozatok (Num 18:14). A 30. vers a „felmutatott ldozatot” (ms szval: „felajnlst”) is emlti. Az ldozat egy rszt jelkpesen felemeltk, az rnak ajnlottk; de nem gettk el, hanem a pap lett (Lev 7:14; Num 5:9; 18:8.18k.). Fldbirtoka azonban nem lehet. Ezrt a personae miserae kz soroland (Num 18:20; Deut 10:9; 12:12.18; 14:27.29; 26:11.13; Jzs 13:33). Ezen nem vltoztat az sem, hogy Jzs 21:1–42; Ez 45:3k.; 48:8 a lvitk vrosairl s fldjeirl szl. Ez nem az egyes lvitk magntulajdona, hanem a trzs kzs tulajdona volt; a trzs tagjai nem rendelkeztek vele.
A 30b vers az egyik ritkbb ldozatfajtt emlti, a korpaliszttel ksztett kalcsot (Num 15:20k.; Neh 10:38). A vers azzal az grettel zrul, hogy a jrandsgukat megkap lvitk majd ldst mondanak a npre (v. az roni lds zradkval: „gy helyezzk nevemet Izrel fiaira, s n megldom ket”, Num 6:27). A 31. vers, az elhullott s a vadllat ltal szttpett llat hsnak a fogyasztst tiltja meg a papoknak. Ez a tilalom az egsz npnek szl (Ex 22:30; Lev 7:24; 17:15; Deut 14:21; ApCsel 15:20).
Ezk. XLV. RSZ
Ezk. 45,1–8. A szent terlet s a fejedelem birtoka.
Ezeknek a verseknek a megrtshez j segtsget ad Ez 48:8–29. Az orszg felosztsa sorsvetssel trtnik, mint a honfoglals idejn (Jzs 15:1; 17:1.14.17; Br 1:3; Mik 2:5). Ezttal azonban az orszg szent terletrl van sz, amely az rnak szl felajnls. A mretek kzl kimaradt a mrtkegysg, a „knyk” sz (kb. 50 cm). A hber szveg 25 00010 000 knyknyi terletrl beszl, mert csak a papok terlett tartja szentnek. A papok terletn van a templom (4. vers). De jobb a LXX szvege, amely az els versben 25 00020 000 knyknyi terletet mond. Hiszen az 5. vers szerint ugyanakkora terlet jut a lvitknak, amekkora a papok; a 6. vers szerint pedig tovbbi 25 0005000 knyknyi terlet Jeruzslem. sszesen teht 25 00025 000 knyknyi ngyzet alak terletrl van sz, melynek dli rsze a vros (kzepn 500500 knyknyi terleten maga a vros), kzps rsze a papok, szaki rsze pedig a lvitk. Ez az igeszakasz jbl klnbsget tesz a papok s a lvitk kzt. Csak a (Cdktl szrmaz) papok „kzeledhetnek az rhoz” (Ez 40:46; 43:19; 44:15k.); a lvitk a templom terletn teljestenek szolglatot (Ez 44:11.14). A szent felajnlsknt kisorsolt terlet nem az vk; nem lehet adsvtel trgya (Ez 48:14). gy teht ez a rendelkezs nem ll ellenttben az Ez 44:28 versvel. A szent terlet csak hzaik helye s „jszguk legelje” (gy olvassuk a 4. vers kt utols szavt „szently a szentlynek” helyett, Num 35:3 s Jzs 21:13.42 alapjn). Hasonlkppen a lvitknak kisorsolt terlet is „lakvrosok” szmra val (gy olvassuk a LXX segtsgvel az 5. vers vgn lev kt szt: „hsz kamra”). A szent terlet legszentebb rsze a templomterlet, amit 500500 knyknyi kfal vesz krl (Ez 40:5; 42:20).
A terlet szentsgt vdi a krltte lev legel (2. vers). A szent terlettl keletre s nyugatra, a Jordnig, ill. a Fldkzi-tengerig terjed a fejedelem birtoka. Ez – a szent terletet leszmtva – annyi, mint egy-egy trzs rsze! A fejedelmek azrt kapnak birtokot, hogy ne nyomorgassk tbb a npet (1Sm 8:11–18; Jer 22:1–5.13–17; Ez 34:1–10).
Ezk. 45,9–17. Az ldozatok bemutatsrl a fejedelemnek kell gondoskodnia.
A 9. vers nll prftai ige, amely a „kvet-mondssal” kezddik. Az „elg nektek” kifejezs fedd beszd rsze (Num 16:3.7; Deut 3:26; Ez 44:6). A mltban oly gyakran elkvetett „erszakot s nyomorgatst” (Jer 6:7; 20:8; m 3:10) vgleg abba kell hagyni: „tvoltstok el” (zs 1:16; Jer 4:4; m 5:23)! Jogot s igazsgot kell gyakorolni (zs 1:17; Ez 18:5.19.21; m 5:14k..24). Nem fordulhat el az r akarata szerint felpl orszgban, hogy brkit is „elzzenek”, megfosszanak rksgtl (1Kir 21:1–16; zs 5:7k.; Mik 2:1k..8–11).
Mr a trvny is elrta a hiteles mrleg s a pontos slyok hasznlatt (Lev 19:35k.; Deut 25:13–16). A visszalseket, a csalsokat a prftk igehirdetse s a blcsessgirodalom is ostorozta (Hs 12:8; m 8:5k.; Mik 6:10; Pld 11:1; 20:10). A 11. vers elrja, hogy az f (gabonamrtk) s a bat (folyadkmrtk) egyarnt a hmer tizedrsze legyen (a hmer = 393,8 l). A 12. vers szvegben szvegromls van: „20 sekel 5, 20 sekel 10 (legyen)”. A LXX alapjn javthat a szveg: „az t sekel t, a tz sekel tz legyen”. (Ezt kveti az j fordts Biblia is.) Az satsok alkalmval tallt sekelek tlagosan 12 gramm slyak. Az igaz mrtkegysgek hasznlatra a fejedelmeknek kell gyelnik. A np nekik adja a bza s az rpa hatvanadrszt, az olaj szzadrszt s a nyjak ktszzadrszt. (A 15. versben a hber szveg nehezen rthet „Izrel itala” kifejezse helyett a LXX-ban „Izrel nemzetsgei” olvashat. Egyesek szerint „Izrel jszga” olvasand.) Mindez „felajnls” (13. vers): arra val, hogy a fejedelem be tudja mutatni az telldozatokat, az gldozatokat (ezek mindenestl az ri) s a zrldozatokat (ezeket bkeldozatoknak is fordtottk) a np bneinek engesztelsre. A fejedelem nem hasznlhatja sajt cljaira (vagy ppen hbors clokra) a np adomnyait; neki van sajt jvedelme (7k. vers). De szent ktelessge gondoskodni az ldozatok bemutatsrl az r nnepein. A babiloni fogsg utn klnsen hangslyoss vlt az ldozatok engesztel jellege.
Ezk. 45,18–20. A szently megtiszttsa.
Ebben a rvid igeszakaszban nincs sz a fejedelemrl. Prftai ige formjban, az n. „kvetmonds” utn kvetkez papi tantssal (trval) van dolgunk. A prfta a szently megtiszttsra (bntelentsre) kap parancsot. Magt a szertartst a pap vgzi: a vtekldozati llat vrvel meg kell kennie a templom ajtflfjt (a LXX s a Vulgata tbbes szmot mond), az oltr ngy sarkt (vagy szarvt, Ez 43:15.20) s a bels udvar (keleti) kapujnak ajtflfjt. Az ajtflfk megkensnek parancsa a pskannepre emlkeztet (Ex 12:7.22k.). A szently megtiszttsa Lev 16:29; 25:9 szerint a nagy engesztelsi nnepen, a VII. hnap 10. napjn trtnt (v. Lev 23:26–32; Num 29:7–11). Itt viszont az 1. hnap 1. napjt rja el a 18. vers, ami a babiloni idszmtsnak felel meg, ppen gy, mint Ez 40:1. Az oltr megtiszttsa Ez 43:18–27 szerint az oltr elksztse utn, az oltr hasznlatba vtele eltt trtnik. Mindkt igeszakaszban a szently s az oltr dologi rtelemben vett szentsge jut kifejezsre. A szentlyt azrt kell megtiszttani, mert rtapadt a np bne. A nem szndkosan vagy tudatlansgbl elkvetett bnkre a Lev 4:1–35; Num 15:22–28; Zsolt 19:13 szerint ldozat bemutatsa ltal bocsnatot lehet nyerni. A szertartst a 20. vers szerint ht nap mlva meg kell ismtelni (Lev 23:8; Num 28:25). (A LXX itt tvesen rja el a VII. hnap 1. napjt; eszerint a szentlyt vente ktszer kell megtiszttani: az 1. hnap 1. napjn s a VII. hnap 1. napjn is.)
Ezk. 45,21–25. nnepi elrsok.
Feltn, hogy ez az igeszakasz a hrom nagy nnep kzl csak kettt emlt: a pskt s a nagy szi nnepet. Ezen a hinyon gy akart segteni valamelyik ksbbi tantvny, hogy a „pskannep” kifejezst megfordtotta, s a „ht” szt „hetekre” vltoztatta: „legyen nektek pska; hetek nnepe”. Ez utbbi az aratsi nnepet jelenti. De jobb megmaradni a szveg eredeti rtelme mellett. Ebben segt a LXX is: „legyen nektek pskannep. Ht napon t kovsztalant kell enni”. A pskannep eredetileg nomd psztornnep volt, s csak ksbb, a honfoglals utn kapcsoldott hozz a fldmvesek nnepe, a kovsztalan kenyr nnepe. Pska nnepn, az 1. hnap 14. napjn a fejedelemnek egy bikt kell ldozatul bemutatnia; ezutn ht napon t naponta ht bikt, ht kost s egy kecskebakot a hozzjuk tartoz tel- s italldozattal. Ez messze fellmlja a Num 28:19-ben olvashat elrst, amely csak kt bikt, egy kost s ht brnyt tartalmaz. Hasonlkppen nagyobb az telldozat is: Num 28:20 szerint egy-egy bikhoz hromtized (f), egy-egy koshoz kttized (f) finomliszt tartozik mint telldozat, Ez 45:24 szerint pedig minden bikhoz s minden koshoz egy-egy egsz f liszt s egy hn olaj (kb. 6,12 liter). A ksbbi kor kegyesei szmra a kultikus teljestmny mrtke is fontos volt. A 25. vers „az nnepet” emlti. Ez a nagy szi nnepet jelenti (1Kir 8:2; 12:32); neveztk betakartsi nnepnek (Ex 23:16; 34:22) s strak nnepnek is (Lev 23:34; Deut 16:13.16). Ezen Num 29:12–38 szerint is igen gazdag ldozatokat kell bemutatni.
Ezk. XLVI. RSZ
Ezk. 46,1–12. A fejedelem jogai s ktelessgei istentiszteletek alkalmval.
Ezekben a versekben prftai kvet-monds utn kultikus rendelkezsek tallhatk. Az 1–3. vers megismtli Ez 44:1–3 utastsait: a bels udvar keleti kapuja munkanapokon legyen zrva. A fejedelem eljoga az, hogy oda bemenjen, s a kapu bels kszbnl imdkozzk. Ott vgignzheti az ldozatok bemutatst, de a bels udvarba sem mehet be. Az „orszg npe” (ez itt a gylekezetet jelenti) a kls udvaron, a kapu eltt imdkozhat. A kapu bels rsze a fejedelem istentiszteletnek a helye. A fejedelemnek ez a joga messze elmarad a fogsg eltti kirlyok jogaitl (v. 2Sm 6:12–19; 1Kir 8:62–64; 2Kir 16:12–16; 23:3). A fejedelem dolga az, hogy gondoskodjk azokrl az ldozatokrl, amelyeket a papok mutatnak be (Ez 45:17). A nyugalom napjn hat brnyon kvl (az elmlt ht napjai szerint egy-egy brny) egy kost kell bemutatni gldozatul. A koshoz tartoz telldozat egy f liszt (39,3 1.); a brnyokhoz tartoz telldozat nagysga „keznek ajndka szerint”, szabad dnts alapjn hatrozhat meg. Egy-egy f liszthez egy hn olaj tartozik (6,6 l.). Ez meghaladja a Num 28:9k.-ban lev elrst (kt brny, kttized f finomliszt olajjal gyrva s a hozz tartoz italldozat) mg gy is, hogy ott a nyugalomnapi ldozathoz az n. lland gldozat is hozztartozik. jhold napjn a nyugalom napjn bemutatand ldozatokon tl mg egy bikaborjt s egy f lisztet is be kell mutatni ldozatul. Ez kevesebb, mint a Num 28:11–15-ben tallhat trvny (kt bikaborj, egy kos, ht brny) ltal elrt. Az telldozat viszont Num 28:11–15-ben kevesebb, mint itt (egy-egy bikhoz hromtized f, a koshoz kttized f, egy-egy brnyhoz egytized f finomliszt olajjal gyrva). Az jhold si nnep. A szomszd npek vallsaiban hold-kultusz is volt (ez Jb 31:28k. szerint slyos bn); a holdsarlt bikaszarvaknak tartottk. jhold-nnepet Izrelben is tartottak (1Sm 20:5; 2Kir 4:23; Zsolt 81:4); a prftai fedd beszdek is emltik (zs 1:13; Hs 2:13; m 8:5).
Ha a fejedelem maga megy imdkozni, a keleti kapun mehet vgig (annak bels kszbig, 2. vers), s ugyanott mehet ki. De ha a gylekezettel egytt megy, ugyanaz a rend kti t is, ami a gylekezet tagjait: a templom kls udvarban nem szabad megfordulni, hanem egy irnyban kell vgigmenni vagy dlrl szakra, vagy szakrl dlre. A 11. vers megismtli Ez 45:24 rendelkezst. A 12. vers szerint a fejedelem is mutathat be nkntes ldozatot, ppen gy, mint brki ms (Num 30. rsz). Azonban a fejedelem nkntes ldozata alkalmval ki kell nyitni a bels udvar keleti kapujt; a fejedelem vgignzheti az ldozat bemutatst (2. vers).
Ezk. 46,13–15. A mindennapi ldozat.
Ez a rvid igeszakasz nem emlti a fejedelmet. A hber szveg szerint az r egyes szm 2. szemlyben szltja meg a prftt: „kszttess” (13–14. vers). Hasonl stlus tallhat Ez 43:18–27; 45:18–20-ban. A LXX, a Vulgata s nhny hber kzirat itt is a fejedelemre gondol; ezrt fogalmaznak ezek egyes szm 3. szemlyben. Ezt vette alapul az j fordts Biblia is.
A mindennapi ldozat, hberl tmd, gldozatknt egy brnybl s a hozz tartoz telldozatbl ll: ez egyhatod f (kb. 6,5 l.) liszt s egyharmad hn (kb. 2,2 l.) olaj. A Num 28:1–6-ban lev papi trvny mr naponknt kt brnyt r el; egyiket reggel, msikat este kell bemutatni. A hozzjuk tartoz telldozat viszont Num 28:5-ben kevesebb, mint itt: egytized f finomliszt (kb. 3,9 l.) egynegyed hri olajjal gyrva (kb. 1,65 l.). Reggeli s esti ldozatokat mr a fogsg eltti idkben is mutattak be (1Kir 18:29.36; 2Kir 16:15). A mindennapi ldozat „rk rendelkezs”. Ez a kifejezs gyakori (Ex 12:14.17; Lev 16:29.31.34; 23:41 stb.).
Ezk. 46,16–18. A fejedelem s a np birtokai elidegenthetetlenek.
A fejedelmi birtokokrl Ez 45:7k. rendelkezik. Ezekbl csak a sajt fiainak adhat rszt a fejedelem; ha valamelyik szolgjnak (udvari embernek, hivatalnoknak) ad, az ajndkozs nem vgleges: az 50. vben, a felszabaduls vben jbl a fejedelem lesz (sz szerint: a fejedelemhez „tr vissza”; ez itt rgies kpzs qal perfectum, egyes szm 3. szemly femininum). Ez a trvny a np minden tagjra rvnyes (Lev 25:10.13). Azonban a fejedelemnek nem szabad elvennie alattvali fldjt, nem szabad ket megfosztani rksgktl s „sztszrni”, fldnfutv tenni. Erre a fogsg eltti idkben ismtelten volt plda (1Sm 8:14; 22:7; 1Kir 21:1–16; Ez 34:5.21).
Ezk. 46,19–24. ldozatok elksztsre val konyhk.
Ezekben a versekben folytatdik az a ltoms, melyben a prftnak a leend templom pleteit mutatja meg az r angyala. Ezttal az Ez 42:1–14-ben megismert papi kamrkhoz vezeti, s megmagyarzza a kamrk rendeltetst. A papoknak itt kell elksztenik a jvtteli ldozatot, a vtekldozatot s az telldozatot. De ezekbl semmit sem szabad kivinnik a kls udvarba, nehogy megszenteljk a npet; ezeket a kamrkban kell megennik (Ez 42:13). Ez hozztartozik az engesztelsi szertartshoz (Lev 6:17–23; 10:16k.). A dologi szentsg fogalmval tallkozunk itt (v. Lev 10:1k.; 1Sm 6:19k.; 2Sm 6:6k.; Ez 44:19).
A 21–24. versben folytatdik az angyali vezets s a ltoms. Ezttal a kls udvar ngy sarkban lev ngy kisebb udvart pillantja meg a prfta. Ezeket fal vette krl, s mretk 4030 knyk volt (kb. 2015 m). Itt „a templom szolgi”, a lvitk fzik az ldozati llatokat a np ldozati lakomi szmra. Ez a szentsg alacsonyabb fokn ll, mint a papi kamrk (19k. vers). Kifejezsre jut a papok s a lvitk kzt fennll rangklnbsg (Ez 40:44–46; 44:4–31; 45:4k.).
Ezk. XLVII. RSZ
Ezk. 47,1–12. A templombl forrs fakad.
A magyarz angyal ltomsban a kls udvarbl (Ez 46:21) a templom bejrathoz vezette a prftt. Itt, a templom kszbe all forrs fakadt. A vz dlre folyt, elkerlve a templom bejrata eltt ll oltrt. A prftt nem a vz mentn vezette az angyal, hanem kerl ton, az szaki kapun t, s a falon kvl jutottak a dli kapuhoz. A kelet fel foly vz egyre nagyobb lett. Ezerknyknyi (kb. 500 m) szakaszokban ngyszer vgzett mrst az angyal, s a prftnak hromszor kellett tkelnie az egyre mlyebb vzen. Negyedszerre mr csak szva lehetett volna tkelni (sz szerint: „szsnak vizei; patak, amelyen nem lehet tkelni”, 5. vers). Ekkor hangzott el az isteni kijelentsekbl jl ismert krds: Ltod-e? (Jer 1:13; Ez 8:5.12.15.17), majd a magyarzat. A vz „a keleti vidk fel tart, a pusztn folyik keresztl”. (A LXX a „vidk” s a „puszta” szavakat nem fordtja le, s tvesen Galilerl s Arbirl beszl. Valjban a Jordn vidkrl s az ott lev pusztrl, a Jordn vlgyrl van sz – hberl: gelil s arb.) A vz a Holt-tengerbe folyik (a 8. versben Ss-tenger olvasand), s meggygytja annak a vizt. Kztudoms ui., hogy a tenger szintje alatt 397 m mlyen lev Holt-tenger vize annyira ss, hogy semmifle llny nem marad meg benne: a Jordn halai visszafordulnak, mihelyt a ss vz kzelbe rnek. A prfta a ltoms folyamn mr ltja a halszokat, amint kiteregetik hlikat a parton „n-Geditl n-Eglaimig”. n-Gedi a t nyugati partjn van; n-Eglaim taln azonos Eglat-Selisijjval (zs 15:5; Jer 48:34) a t keleti partjn. Ez azt jelenti, hogy a t mentn mindentt lesznek halszok. A 11. vers arra a krdsre felel, hogy honnan lehet majd shoz jutni, ha a Holt-tenger vize „meggygyul”. A mellette lev vizesgdrk s mocsaras helyek tovbbra is ss vizek lesznek; ezek elltjk majd sval az orszgot. A folyvz mellett pedig havonta term fk nnek, amelyeknek a leveleiben gygyt er lesz.
Ezek a versek az n. jeruzslemi hagyomny alapjn llnak. A Sion-hegy keleti lejtjn fakad a Ghn-forrs, amelynek lassan foly vizt zsais prfta az r megtart munkjhoz hasonltotta (zs 8:5–10). „Egy folyam gai rvendeztetik Isten vrost” – olvassuk Zsolt 46:5-ben, ahol a szabadt Isten munkjt dicsri a zsoltrr. A forrs kicsiny kezdet utn n nagy folyamm – hasonlan a mustrmaghoz s a kovszhoz (Mt 13:31–33). Hasonl jvendlst tartalmaz Jel 4:18 is. St Zak 14:8 szerint ktg foly fog fakadni Jeruzslembl; egyik ga a Holt-tengerbe mlik, msik ga a Fldkzi-tengerbe. Azt fejezi ki ez a remnysg, hogy az r szentlybl lds rad a fldre, ppen gy, mint az denkertbl (Gen 2:10–14). Errl szl Jel 22:1k. is.
Ezk. 47,13–20. Az j orszg hatrai.
A np hazatrse utn j honfoglals kvetkezik. Ezkiel az egsz Izrelre, Jda s Izrel egyeslsre szmtott (Ez 37:15–28), s gy az orszgot a tizenkt trzs szmra kell felosztani (13. vers). Jzsef trzse azrt kap kt rszt (Manass s Efraim rszt), mert Lvi trzse nem kap birtokot (Jzs 14:3k.; Ez 44:28). Az r eskre emelt kzzel grte az orszgot az „atyknak”, a np seinek (Gen 12:1–3; 13:14–17; 15:18; 17:8; Ex 6:8; Ez 20:5k..28.42). A prfta, mint az r kvete (a 13. vers eleje a „kvet mondsa”), papi deklarci formjban kzli az r akaratt: „Ez az orszg hatra”.
Az szaki hatrnl nem tudjuk mindegyik vrosnv helyt azonostani. A 16. vers els szavt, a Hamt szt a LXX alapjn a 15. versbe helyezzk: „a hamti ton” (v. Num 34:8; Ez 48:1). „Hamti t”, hberl Leb-Hamat jelentse „Hamtba menet”. Egyesek azonban Leb Hamatot vrosnvnek tartjk. Leb Hamat (mai neve: Lebweh) az szaki hatrvonalon fekszik a tengerparti Hr-hegy s a keleti hatrvros, Hacar-nn kztt, Ribla kzelben. Ez volt az idelis hatr Izrelnek, a dvidi birodalom szaki hatra (Num 34:8; Jzs 13:5; Br 3:3; 1Kir 8:65; 2Kir 14:25). Cdd s Hacar-non ettl szakkeletre fekszik. (A 16. versben Hacr-Hattikn helyett Hacar-nn olvasand a 17. vers, Num 34:9 s Ez 48:1 alapjn.) Figyelemre mlt, hogy a 15. vers szerint a nyugati hatr itt is a Nagy tenger (a Fldkzi-tenger), vagyis Fncia is az orszghoz fog tartozni. Ez a terlet a honfoglals idejn kimaradt a meghdtott terletek kzl, br az r megparancsolta a kisorsolst (Jzs 13:1–7). Trusz s Szidn a 26–28. rsz szerint mg az ellensges npek kz tartozott.
A keleti hatr a Jordn s a Holt-tenger. Ez azrt klns, mert Giled valaha Izrelhez tartozott; Rben, Gd s rszben Manass trzse itt kapott rksget (Jzs 13:8–31). Ezek a trzsek azonban idvel felmorzsoldtak. – A 18. versben kt szvegjavtsra van szksg. A „hatrtl” helyett „hatrol”, a „megmritek” sz helyett „Tmr” olvasand a LXX s Ez 48:28 alapjn. Tmr a Holt-tenger dli rszn keresend; innen indul ki a dli hatr (19. vers).
A dli hatr a Holt-tenger dli rsztl dlnyugat fel halad, s a „Kdesnl lev Merib” rintsvel (Ex 17:7; Num 20:13.24) „Egyiptom patakjig” a wadi el aris-ig hzdik (Jzs 15:4.47; 1Kir 8:65).
A nyugati hatr a „Nagy tenger”, a Fldkzi-tenger. Ez azt jelenti, hogy az gret fldjhez tartozik dlen a filiszteusok orszga, szakon pedig Fncia is; ezt Jzsu idejben mg nem tudtk elfoglalni (Br 1:31).
Az gret fldjnek hatrait bvebben trgyalja Num 34:3–12; ld. mg Jzs 15–19. rsz.
Ezk. 47,21–23. A jvevnyek jogai.
Jvevnynek tekintettk azt, aki idegen orszgban telepedett le. brahm jvevny volt Egyiptomban; ott akr meg is lhettk volna, hogy elvegyk, amije van (Gen 12:12). De Knanban is jvevny volt; csak kivtelesen s igen drgn vsrolhatott srhelyet a felesge szmra (Gen 23. rsz). A jvevnynek ui. nem volt fldbirtoka, ppen gy, mint a lvitnak (Deut 14:29; 26:11–13). A jvevny a szegnyek kz tartozott: arats s szret utn szedegethetett kalszt s bngszhetett gymlcst (Lev 19:10; 23:22; Deut 24:19–21). Nem ok nlkl rta el a trvny, hogy nem szabad ket elnyomni, sanyargatni (Ex 22:20–23; 23:9): hiszen Izrel is jvevny volt Egyiptomban (Ex 22:20; 23:9; Deut 10:11; 23:8). A jvevnyek az r oltalma alatt lltak (Deut 10:18; Zsolt 146:9; Mal 3:5); rjuk is vonatkoznak a trvnyek (Lev 20:2; 24:16.22; Deut 1:16), s az istentiszteleten is rszt vettek: Ex 12:49; Num 9:14 (pska), Ex 20:10; Deut 5:14k. (szombat), Deut 16:11.14 (nnepek). Az szaki kirlysg utols szzadban s Izrel eleste utn (Kr. e. 722) sok meneklt rkezett Jdba. Ezek rokon trzsek tagjai voltak, s hitk is azonos volt. Az ilyen jvevnyek befogadsa nem volt nehz. Lev 25:23 szerint az r a fld, mindenki jvevny, aki ott lakik. A babiloni fogsg utn klnsen megbecsltk azokat az idegeneket, akik a gylekezethez csatlakoztak: az elnptelenedett s anyagi bajokkal kzd orszgban mindenkire szksg volt (zs 56:1–8).
A 21k. vers elrja, hogy amikor sorsvetssel elosztjk a fldet, a jvevnyeknek is kell adni rksget. (A „sorsvets” kifejezs a hber szvegben rvidts: kimaradt a „sors” sz.) A jvevny brhol letelepedhet s csaldot alapthat. Az a trzs ad neki birtokot, amelynek a terletn l. (A LXX a 23. versben mr a jvevnyek trzsrl beszl. Ez mr tlmegy azon, amit az eredeti szveg akart mondani.)
Ezk. XLVIII. RSZ
Ezk. 48,1–29. Az orszg j felosztsnak terve.
Ez a terv papi s jogszi pontossggal s egyformn fogalmazott mondatokban hatrozza meg Izrel tizenkt trzsnek hatrait. Az orszg szaki hatrt a tbbinl rszletesebben rja le az 1. vers. Ennek a versnek szvegt a LXX segtsgvel az rsmagyarzk nagy rsze kiegszti nhny szval: „a keleti oldaltl a nyugati oldalig”. Ez ui. a tbbi tizenegy trzs esetben mindentt megtallhat (2–7.23–27. vers), s azt jelenti, hogy az orszg hatra keleten a Jordn, ill. a Holt-tenger, nyugaton pedig a Fldkzi-tenger. A terv ksztje gy osztotta fel az orszgot, mintha sima papron s vonalzval dolgozott volna; nem vette tekintetbe sem az orszg fldrajzi viszonyait, sem a trzsek rgi helyt, sem azt, hogy a fnciai s a filiszteus partvidk ms npek birtokban van, st azt sem, hogy a trtnelem folyamn egyes trzsek felmorzsoldtak. A terv ksztjnek a tizenkt trzs igazsgosan kiosztand rksge volt a fontos; ezrt osztott mindegyiknek egyenl rszt. Az sem befolysolta, hogy a trzsek npessge s ereje is klnbz (v. Num 26:53–56); eszerint a nagyobbnak nagyobb rksget kell adni.
Az els ht vers utn, amelyek a terv szerint Jeruzslemtl szakra elhelyezked ht trzsrl szlnak, kvetkezik a szent terlet, tovbb a fejedelemnek s vrosnak jut rsz (15.22. vers). A szent terlet tkp. „felajnls”, az rnak szl ldozat. A szent terletet a vrosnak (Jeruzslemnek) jut „kznsges” terlet egszti ki ngyzett. Minden oldala 25 000 knyk (kb. 12,5 km). Kzepn van a szently, az r temploma (8., 10. vers). A szently a szent terlet kzps svjban, a papoknak jut rszben foglal helyet. (A 9. versben, amely a szent terlet mreteit tartalmazza, a hber szveg „tzezer” szava helyett „hszezer” olvasand, ppen gy, mint Ez 45:1-ben. A szerkeszt csak a papok terlett tartotta szentnek.) Ettl szakra terl el a lvitk terlete; ez ppen akkora, mint a papok, de mr kevsb szent. A 11. vers a papok s lvitk kzti rangklnbsget ppen gy okolja meg, mint Ez 44:6–16: a lvitk kzremkdtek az idegen istenek tiszteletben. A 14. vers szerint a papok s lvitk birtoka nem magntulajdon; ppen gy nem szabad adsvtel trgya, mint a fejedelem birtoka (Ez 46:16–18).
A lvitk s a papok terlettl dlre terl el a „vros”, Jeruzslem. Ez megfelel a fldrajzi s trtnelmi adottsgoknak: „Dvid vrosa” a Sion-hegy dli rszn fekszik, a templom pedig az szaki rszen. Hangslyozza a 15. vers, hogy a vros nem szent, hanem „kznsges”. Mretei – a krltte lev 250 lnyi legelkkel egytt: 50005000 knyk (kb. 2,52,5 km); ez jval nagyobb a trtnelmi Jeruzslemnl. A ngyzetforma itt nem valsthat meg. A vros lakinak a meglhetst rszben a vrost krlvev legel, rszben a vrostl keletre s nyugatra elterl, sszesen 20 0005000 knyknyi fldterlet biztostja. A vros lakit a vros munksainak nevezi a 18k. vers. Fldmvesekre kell itt gondolni, akik a nekik jut fldterleten kvl mg a fejedelem fldjeit is megmunkljk. A fejedelem birtoka a 25 00025 000 knyknyi terlettl keletre a Jordnig, nyugatra a Fldkzi-tengerig terjed (Ez 45:7k.) s elidegenthetetlen (Ez 46:16–18).
A 23–28. vers a Jeruzslemtl dlre lak t trzs birtokait sorolja fel az 1–7. verssel megegyez szavakkal. A trtnelmi tnyeknek megfelel az, hogy dlen kevesebb trzs foglal helyet, mint szakon, de klns, hogy Jda trzse Jeruzslemtl szakra foglal helyet, Benjmin trzse pedig dlre. Ez a kirlyok korban ppen fordtva volt. Az is eltr a mltbeli llapotoktl, hogy Issakr s Zebulon a dli vidkre kerl; ezek szaki trzsek voltak. Gd trzse pedig azrt kerlt ide, mert hajdan a Jordnon tl volt a terlete, ez a tervezet pedig csak a Jordntl nyugatra lev terletet tartja gret fldjnek. Ide kerlt t Rben is. A trzsek elhelyezkedsben az a rend valsul meg, hogy a Rhel s Lea gyermekeitl szrmaz trzsek a szent terlet kzelben foglalnak helyet (szak fel Jda s Rben Lea-trzs, Efraim s Manass, Jzsef fiai Rhel-trzsek, dl fel Benjmin Rhel-trzs, Simeon, Issakr s Zebulon Lea-trzs), a szolglk gyermekeitl szrmaz trzsek pedig tvolabb (szak fel haladva Naftali Rhel szolgljtl: Bilhtl, Aser Lea szolgljtl: Zilptl, Dn Rhel szolgljtl: Bilhtl, dlen pedig Gd Lea szolgljtl: Zilptl). A legnagyobb eltrs a honfoglalshoz s a kirlyok korhoz viszonytva az, hogy itt mr nem is tizenkt rszre osztjk fel az orszgot, hanem tizenhrom rszre: a fejedelem a trzsekhez hasonl rszt kap (csak a szent terlet s a vros rsze nem az v). A felsorols a dli hatrnl fejezdik be (28. vers; Ez 47:19). A dli hatrvrosok felsorolsa ppen gy rszletesebb a tbbinl, mint az szaki hatrvrosok (1. vers). A 29. vers a honfoglals trtnetbl ismert mdszert, a sorsvetst rja el (Jzs 15:1; 16:1; 17:1.14; 18:11; 19:1.10.17.24.32.40), azonban a trzsek elhelyezkedsnek rendjt nem sorsvets, hanem a mr emltett papi s teolgiai szempontok hatroztk meg.
Ezk. 48,30–35. Az j Jeruzslem.
A vros mretei megegyeznek a 16. vers adataival. Mind a ngy oldaln hrom-hrom kapu lesz, Izrel tizenkt trzsnek megfelelen. Azonban ebben a felsorolsban Lvi trzse is szerepel. Ez az oka annak, hogy Jzsefrl csak egy kaput neveznek el. Az orszg terletnek felosztsa alkalmbl Lvinek nem jutott rsz, de Jzsefnek kt rsz jutott: Manass s Efraim rsze (Ez 47:13; 48:4k.). Egybknt a babiloni templom, az Etemenanki szent terletnek is tizenkt kapuja volt. A vros a 35. vers szerint j nevet fog kapni: „Ott az r!”. A 40–48. rszben eddig mindig a templom llt a kzppontban. Ennek a tervrajzt mutatja meg az r angyala Ezkielnek (40–42. rsz). Ide tr vissza az r s itt fog lakozni (43:1–7). Itt lesz az oltr, itt szolglnak a papok s lvitk (43–46. rsz), innen fakad a mindent s mindenkit meggygyt vz (47. rsz). j zenet az, hogy nem a templomban fog lakni az r, hanem a vrosban. Emgtt rgi hagyomnyok, az n. Sion-zsoltrok llnak (Zsolt 46; 48; 76). Hasonl gondolatokat hirdetett mr zsais is (zs 1:26), s t kvetve a babiloni fogsg utn lt prftk (zs 60:11.14; 62:2.12 s Zak 2:5–9). Ezt a nzetet kpviseltk a samaritnusokkal szemben a Jzus korban lt zsidk is. Vgl Jzus mig is rvnyes tantst adott Jn 4:19–24: „nem azon a hegyen (ti. Garizim hegyn), nem is Jeruzslemben imdjk az Atyt…, hanem „llekben s igazsgban”.