37 - 42 rszek magyarzata
Ezkiel XXXVII. RSZ
Ezk. 37,1–14. Izrel „feltmadsa”: hazatrs a fogsgbl.
A fejezet elejrl hinyzik a dtum; a keletkezsi idre csak a fejezet tartalmbl lehet kvetkeztetni. A 11. vers ugyanolyan elkeseredst mutat, mint Ez 33:10. Valszn teht, hogy Jeruzslem elestnek hre (Kr. e. 587) mr eljutott a foglyokhoz. A 11. vers egyttal a mfajt is meghatrozza: vita ez, melyben a prfta sz szerint idzi ellenfeleinek mondst. Az r Igje ennek cfolata (zs 30:15k.; 40:27–31; 45:9k.; 49:14k.; Jer 2:23–32; Ez 11:2–12; 12:21–28; 18:2–4.25.29; 20:32–38; 33:17–20.24–29).
Ngy nagy vzi bevezetsben olvassuk, hogy az r keze Ezkielre nehezedett (Ez 1:3; 8:1; 37:1; 40:1), ami prftai rvletet, eksztzist jelent. Az r Lelke pedig elviszi a prftt abba a vlgybe, amelyrl Ez 1:1–3:15.22–27-ben olvastunk. A Llek itt „leteszi” a prftt (armos hifil olvasand a LXX segtsgvel), aki ltja, hogy a vlgy elszradt csontokkal van tele. A 3. versben az r megkrdezi a prftt, hogy letre kelhetnek-e ezek a csontok: A prfta tartzkodan felel: Te tudod, Uram! (v. Jel 7:14). Arra mutat ez, hogy Izrelben mg nem alakult ki az ltalnos feltmads hite (v. Jb 14:14). Emberi remnysg nincs; a csontok mr elszradtak; de a prfta tudja, hogy Isten hatalma mindenre elgsges (1Sm 2:6). pedig a prftai igt is felhasznlja munkjban. Ezkiel nem ttlenl nzi a csodt, hanem az r parancsnak engedelmes vgrehajtsval cselekv rszese is annak. Az r szavt kell hirdetnie: „me, n lelket hozok beltek, s lni fogtok” (5. vers). Mihelyt a prfta engedelmeskedett, ltta, hogy a csontok egymshoz illeszkedtek, st hallotta ennek a zajt is (7. vers). Ltta, hogy inak, hs s br kerl a csontokra. Ez megfelel a kor anatmiai ismereteinek, amelyben Ezkiel mint ldozatot bemutat pap is jratos lehetett. (Megjegyzend, hogy a „csontok” sz hol nnemnek, hol hmnemnek szmt. Ez attl fgg, hogy testrszekre vagy szemlyekre kell-e gondolni. A 7. vers „s kzeledtek” vagy „s sszeilleszkedtek” szavban az elrag nnem, az utrag hmnem!) Kln prftai ige szlt a lleknek, mely a „ngy szl fell”, azaz a ngy gtj fell jtt. Itt nem gy van sz llekrl, mint Ez 11:19; 36:28k.-ban, ahol a Llek az ember bels jjteremtst munklja, hanem gy, mint Gen 2:7; 7:22; Jb 12:10; Zsolt 104:29k.-ban: a llek teszi az embert lv; az r „minden test lelknek Istene” (Num 16:22; 27:16). Ez a llek most parancsot kapott arra, hogy fjjon bele a meggyilkoltakba (9. vers), hogy letre keljenek. Llek nlkl ui. olyanoknak ltta ket Ezkiel, mint a harcmezn elesett holttesteket.
A 11–14. vers a ltoms magyarzata. Vilgosan lthat, hogy nem jszvetsgi rtelemben vett feltmadsrl van sz. A babiloni foglyok nmagukat tekintettk kiszradt csontoknak, ami a helyzet remnytelensgt fejezi ki (v. Jb 8:13; 14:19; Zsolt 9:19; Ez 19:5). A vers vgn lev „kivgattunk magunknak” (dativus ethicus) helyett egyesek az „elvgatott letnk fonala” kifejezst javasoljk (a kt szt mskppen vlasztjk el), v. Zsolt 88:6; zs 38:12; 53:8. A vita cfolatban mr nem harcmezrl van sz, hanem srokrl. A „srokat megnyitja” az r, s hazaviszi npt. Ez bizonytja az isteni hatalmt, s a prfta ltal megszlal Igje igazt (13k. vers). A 12k. versben lev „npem” sz a szvetsgktsi formula rsze, s azt hangslyozza, hogy helyrell a szvetsg Isten s npe kztt: kldi letet ad Lelkt (14. vers).
Ezk. 37,15–28. Izrel s Jda jra egyesl.
A prfta jabb jelkpes cselekedetre kap parancsot (v. Ez 4:1–17; 5:1–4; 12:3–16.17–20; 24:1–14.15–24). Most kt „ft” kell egymshoz illesztenie. Kt botrl, kt kormnyplcrl van sz (Ez 19:11k.). Egyikre Jda s „trsai” nevt kell rnia, msikra Jzsef s „trsai” nevt. (Jda s Jzsef neve eltt a pecstekrl ismert lamed inscriptionis ll, mely a tulajdonos nevt jelli.) A trsak a Jdhoz s Jzsefhez tartoz trzsek, amelyek Salamon kirly halla utn elszakadtak egymstl (1Kir 12:16k.). Izrel Kr. e. 722-ben asszr fogsgba kerlt, Jda pedig Kr. e. 587-ben babiloni fogsgba. Egyeslsk gondolata mr Jsis kirly idejben megszletett; az szaki orszgrszbe is bevonult, vallsi reformjt ott is vgrehajtotta (2Kir 23:15–20).
A np megkrdezte a prftt, mi a jelkpes cselekedet rtelme (18. vers; v. Ez 12:9; 21:5.12). A magyarzat szerint Jda s Izrel ppgy egyeslni fog, ahogyan Ezkiel sszeillesztette a kt botot. A 21. versben elhangz gret szerint sszegyjti npt az r (Ez 11:17; 20:41; 28:25; 34:13; 36:24), s beviszi ket orszgukba. Ott, Izrel hegyein (ez a kifejezs az egsz orszgra vonatkozik, Ez 6:1–14; 36:1–7) egyesl a kt np, s soha tbb nem szakad kt rszre az orszg. Az egsz orszgnak egy kirlya lesz (Ez 34:23k.). Akkor a np megtisztul (a 23. vers msodik szava hitpaelben olvasand) „szemtgolycskitl, frtelmessgeitl” (mindkt sz a blvnyokat jelenti), minden htlensgtl, s megszabadtom ket minden elfordulsuktl (= elprtolsuktl; gy olvassuk a szt sok bibliai kzirat alapjn), amelyekkel vtkeztek (23. vers; v. Ez 36:25). gy ll helyre a helyes kapcsolat az r s npe kzt; a 23. vers az n. szvetsgktsi formulval vgzdik. Az eggy lett orszgban az egsz npnek egy „psztora” lesz: „szolgm, Dvid lesz a kirlyuk” (24. vers; Jer 23:5k.; Ez 34:23k.). A Deuteronomium szavaival fejezi ki a 24. vers a „Dvid” uralma alatt l np engedelmessgt: „az r trvnye szerint lnek, s rendelkezseit megtartjk” (Deut 4:5k.; 7:12; 16:12; 30:16; Ez 11:20; 20:19; 36:27). A np „rkre” orszgban lakhat, mert az r rk szvetsget kt vele, bke szvetsgt. Ez olyan szvetsg, amely nem hisulhat meg (Gen 9:16; 17:7.13.19; 2Sm 23:5; Ez 34:25). A np elszaporodik (Ez 36:10k..37); de a legnagyobb ajndk az lesz, hogy az r szentlye rkre a np kztt lesz (Ez 20:40). A „szentlyem” szn kvl (Ez 5:11; 8:6; 9:6) a rgies „hajlkom” sz is elfordul itt (27. vers; v. Lev 26:11; 2Sm 7:6; Zsolt 26:8; 74:7). Az r s npe kzt helyrell a szvetsg, a helyes kapcsolat; a 27. vers az n. szvetsgi formulval zrul. Vgl a 28. vers kimondja Isten kegyelmes cselekedetnek cljt: azltal, hogy szentlye npe kztt lesz, a tbbi np is megismeri t mint igaz Istent, a trtnelem Urt.
Ezkiel. XXXVIII. RSZ
A 38. s 39. fejezet sszetartozik. Gg s hatalmas serege Isten npre tmad, de elpusztul Izrel hegyein (39:4). Ggot nem sikerlt azonostani a trtnelem egyetlen ismert alakjval sem. Gondoltak Babilnira, a szktkra, Gagi vrosfejedelemre, Gyges ldiai kirlyra, Gagura, egy Asszritl szakra lt harcias trzs fejedelmre, Nagy Sndorra, Antiochus Eupatorra VI. Mitridateszre s a prtusokra. A LXX szvege Num 24:7-ben s m 7:1-ben is emlti Ggot. Mindezek azonban csak tallgatsok. Az viszont biztos, hogy Ez 38–39. fejezetben nem a Rbentl szrmaz Ggrl van sz (1Krn 5:3k.). – A jvendls magva Ezkieltl szrmazik. nemcsak azt vrta, hogy Isten npe hazatr a fogsgbl, hanem azt is, hogy a npet a jvben is ri tlet (Ez 20:33–44; 33:27–29; 34:1–31). Ezkiel gondolatai nyomn ksbbi tantvnyoktl szrmaz bvtmnyek, kiegsztsek is tallhatk a kt fejezet szvegben.
Ezk. 38,1–13. Jvendls Gg seregnek tmadsrl.
Ezkielnek Gg ellen kellett prftlnia, s kzben Gg orszga fel kellett tekintenie; ez a mozdulat ksrte a prftlst (ld. Num 22:41; 23:13; 24:2; Ez 6:2; 21:2; 25:2; 29:2; 35:2). A „Rs” sz itt nem orszgnv, hanem a „fejedelem” szhoz tartozik: f-fejedelem Gg, a hozz tartoz orszgok fejedelmeinek a vezre. Mgg fldje itt Gg orszgt jelenti. Ez a kifejezs itt zavar tolds; Ez 39:1 szvegben mr nincs is meg. Mgg Gen 10:2; 1Krn 1:5 szerint Jfet fia. Ez 39:6-ban is szemlynek ltszik; orszgnak helye ismeretlen. Mesek s Tubl Kis-zsia szaki rszn l npek voltak (ld. Ez 27:13; 32:25k. magyarzatnl). Ezek a npek tmadnak a jvben Izrelre. De a 3. vers szerint az r ellenk (vonul) – ez az n. prviadalra szlt formula (Ez 5:8; 13:8; 21:8; 26:3 stb.). A prviadal meg is valsul (Ez 39:3)! Ezrt „vezeti” Ggot Izrel ellen az r – horgokkal, mint valami vadllatot (4. vers; Ez 19:4; 29:4). Nagy sereggel tmad Gg (Ez 26:7; 32:3); a seregben lovassg is van. Ruhzatuk pomps; kis kerek pajzsokkal s nagy szgletes pajzsokkal, kardokkal, sisakokkal felszerelve jnnek. Az 5. versben lev szak-afrikai npek (tkp. Ks, Pt, Ld; Ez 30:5) nem illenek bele a felsorolsba; a 6. vers mr igen. Gmer Jfet fia, Tgarm pedig Gmer fia Gen 10:2k.; 1Krn 1:5k. szerint. Ezek valban „szaki”, kis-zsiai npek: a kimmeriek s rmnyorszg npei. Mr Jeremis is szakrl vrta az ellensget (Jer 1:14k.; 6:22k.; ld. mg Jel 2:20). A 7. versben az r gnyosan szltja meg az ellensget: „Lgy kszen, kszlj!”. Gg a 8. vers szerint „sok id mlva” vonul „Izrel hegyei” ellen (ez Izrel orszgt jelenti, Ez 6. rsz). Olyankor jn, amikor Izrel mr biztonsgban lakozik (Ez 28:26; 34:25.27k.), s gy jn, mint a vihar (zs 10:3; Jer 4:13). Az eslyek egyenltlenek; a hatalmas sereget Izrel nem gyzheti le.
A 10–13. vers ksbbi; ez mr a prfta tantvnyaitl szrmazik. Itt nem az r kldi Ggot npe ellen, hanem maga forral gonosz tervet (Ez 11:5; 14:3k..7; 20:32). Fal nlkli vrosokra akar trni, ami a Nehmis eltti idkre mutat (zs 54:12; Jer 49:31; Zak 2:5–9). Clja a zskmnyszerzs. A 11k. vers Gg szavait tartalmazza (oratio recta). A „fld kldke” Jeruzslem (ld. Ez 5:5 magyarzatnl). A kereskedk, a 27. fejezetben emltett npek, mr rdekldnek: a zskmnybl olcsn akarnak vsrolni, s azt nyeresggel akarjk eladni. Ez a nhny vers megokolja Gg pusztulst; az r tlete igazsgos.
Ezk. 38,14–23. Gg seregt termszeti csapsok puszttjk el.
Ez az igeszakasz is a ksbbi bvtmnyek kz tartozik. A 14–16. vers megismtli az 1–9. vers gondolatait, s hozzteszi, hogy Gg tmadsa ltal felragyog a npek eltt az r szentsge (Ez 20:41; 28:22.25; 36:23). (A 14. vers utols szava a hber szvegben „tudod”. Ehelyett a LXX „felkelsz” = tmadsz szt olvas (ld. Jer 6:22; 50:41.) A 17. vers a rgi prftk jvendlseinek beteljesedst ltja Gg buksban. Deuteronomista kifejezs: „szolgim, a prftk ltal” (2Kir 9:7; 17:13; Jer 7:25; 26:5; 29:19; 35:15; 44:4; Zak 1:16). (A hber szveg krdsnek ltszik: „Te vagy-e?”. Itt a krd szcska a LXX alapjn trlend.)
A 18–23. vers szerint Gg nem az rral vvott prviadalban esik el, mint Ez 38:3k.; 39:2–5-ben, hanem termszeti csapsok kvetkeztben: az r haragja (Ez 21:36; 22:21.31; 35:11) fldrengst okoz (Ez 26:10; 27:28; 31:16). A kozmikus katasztrfa gondolata mr az apokalyptikus irodalom fel mutat (Zsolt 46:7; Jer 4:23–28; Ez 32:7k.; Jel 2:10; 3:3k.; 4:15; Hag 2:6.21). Utolri ez a csaps a halakat, a madarakat az llatokat s az embereket egyarnt (20. vers; v. zs 2:12–17). Leomlanak a hegyek, a rajtuk ptett teraszok s vrfalak is. Az itt emltett megrettens ppgy az r harcainak velejrja, mint az, hogy az ellensges seregek egyms ellen fordtjk a fegyvert (21. vers; Br 7:22; Ez 26:16). (A 21. vers „hegyemnek kard” kifejezst a LXX „flelem”-nek olvassa.) A 22. vers mg a pestist, a vrt, az rad zport, jgest, tzet s knkvet emlti, mint az tlet eszkzeit (v. Gen 19:24; zs 30:33; Ez 5:17; 13:11.13; 28:23). Mindezek ltal sok np szeme eltt bizonytja be nagysgt s szentsgt az r.
Ezk. XXXIX. RSZ
Ebben a fejezetben folytatdik a Gg tmadsrl s buksrl szl jvendls (ld. a 38. rsz bevezetst).
Ezk. 39,1–5. Ggot legyzi az r.
Ezek a versek arrl szlnak, hogy a hatalmas ellensgnek Izrel hegyein = Izrel orszgban kell elpusztulnia (v. zs 14:24k.). Prviadalra szltja fel Ggot az r (1. vers; v. Ez 38:3), s kiti kezbl a fegyvert (3. vers). Arrl mr nincs is sz, hogy ezutn hogyan pusztul el Gg. Harcosai temetetlenl hevernek a fldn; a tlvilgon sem tallnak nyugalmat (1Sm 17:44; 2Sm 21:8–10; 1Kir 21:23; Jer 7:33; 22:19). Mindez az r szavra megy vgbe (Ez 5:15.17; 21:22.37; 24:14; 26:5.14; 28:10; 30:12; 34:24; 36:36).
Ezk. 39,6–16. Az orszg megtiszttsa.
Ezek a versek ksbbi bvtmnyeket tartalmaznak. Itt mr nincs sz prviadalrl: Ggra tzet bocst az r – mondja a 6. vers m 1:4.7.10.12; 2:2.5 szavaival. Vele egytt tlet ri a „szigeteket”, a tvoli orszgokat is (Ez 26:15.18; 27:15.35), amelyek Gggal tartottak. Az r nem engedi tbb, hogy szent nevt gyalzzk (7. vers; Lev 18:21; Ez 20:39; 36:20–23; m 2:7). Mindez eljn s megtrtnik (Ez 21:12), mert a prftk ltal elre megmondta az r (zs 2:12kk.; 13:6.9; m 5:18; Jel 1:15; 2:1.11; 3:4; 4:14).
A 9–10. vers az ellensg fegyvereinek megsemmistsrl szl, ami az rk bke gondolatkrhez tartozik (Zsolt 46:10; 76:4; zs 9:3k.; Zak 9:10). A fban szegny Palesztina laki tzelnek hasznljk a rengeteg fegyvert. Kzttk emltst rdemel a „kz botja”. Ez bumerngszer dobfegyver volt kt hegyn fmbortssal; vadszatra is hasznltk (v. Num 35:17k.; m 3:5). A papi gondolkodsban fontos volt a hetes szm: „ht vig tzelnek velk”. Hasonlkppen papi gondolkodst mutat az is, hogy a temetetlenl hever halottak kultikus tekintetben tiszttalann teszik az orszgot (Num 19:11–13.16; 35:33k.; Ez 36:18). Az, hogy Gg s serege „nevezetes” srhelyet kap, a LXX s a latin fordts szvegn alapul, melyek a hber sm szt smnek olvastk. A Holt-tenger kzelben, az attl keletre fekv Abarim-vlgy ez a (nevezetes) hely, a Nb-hegy kzelben (Num 27:12; 33:47k.; Deut 32:49; Jer 22:20). Az orszg teljes megtiszttsa rdekben a sok holttestet kiviszik Izrel fldjrl. „Gg serege vlgye” ismeretlen fldrajzi helynv. Fontos itt is a hetes szm: a temets ht hnapig tart (12. vers). Rszt vesz benne az orszg egsz npe, s ez „nevet”, j hrnevet szerez szmukra akkor, amikor az r dicssge megvalsul – mondja a 13. vers. Az orszg megtiszttsa gondos munkt ignyel; „lland embereket”, hivatalos megbzottakat alkalmaznak, akik tvizsgljk az orszgot. Ha valahol mg emberi csontokat tallnak, megjellik a helyet, hogy rakadjanak azok, akik a tbbi halott mell temetik. (A Hamna nev vros ismeretlen; neve hasonlt a rossz hr Hinnm-vlgy nevre.) „Gg seregnek vlgye” zrva lesz a vndorok szmra (11. vers; a halottak vlgye ui. tiszttalannak szmt).
Ezk. 39,17–20. Lakoma a vadllatoknak.
Ez a nhny vers a vge Ggrl szl jvendls ezkieli alapszvegnek. Miutn Ggot prviadalban legyzi az r, testt s katoni testt ragadoz llatoknak s madaraknak adja eledell (3k. vers). A prfta arra kap megbzst, hogy hvja meg erre az „ldozati” lakomra a vadllatokat s ragadoz madarakat (zs 56:9; Jer 12:9). Ilyen lakomrl szl zs 34:5–8; Jer 46:10; 50:28k.; Zof 1:7k. is. A lakoma vendgei ragadoz llatok s madarak; nekik szabad vrt is inni, ami Izrel npe szmra szigoran tilos (Lev 17:11k.). A vadllatok az elesett harcosok, lovaik s vezreik hst eszik majd. Most k lesznek az ldozati llatok, s a harcmez lesz az r oltra (20. vers). (Ebben a versben a hber szveg „harci kocsi” szava helyett a LXX segtsgvel „lovas” olvasand; ez n. collectiv singularis, ld. mg Zsolt 76:7; Ez 26:7.) A 18. vers vgn lev „kosok, brnyok, bak(kecskk)” szavak emberi vezetket is jelenthetnek ppen gy, mint a „Bsnban hizlalt bikk” (v. m 4:4); a Bsn-hegy legelin ui. (a Genezreti-ttl keletre) jl fejldtek a nyjak.
Ezk. 39,21–29. Az r kegyelme npre rad.
Ebben az igeszakaszban mr nincs sz Ggrl s seregrl. Arrl olvasunk, hogy az r dicssgt az tlet utn megismerik a npek, Izrel pedig az r szvetsgi hsgt ismeri meg (a 22. vers csonka szvetsgktsi formult tartalmaz; hinyzik belle: „k pedig az n npem”, v. Jer 24:7; 30:22; Ez 11:20; 14:11; 37:23). Senki sem gondolja tbb, hogy Izrel fogsgnak oka az r gyengesge volt. Beltjk, hogy Izrel htlensge s bne volt az ok, s az r bntetse igazsgos volt: jogosan rejtette el orcjt npe ell (zs 54:8; 57:17; 59:2k.); ellensgeik kezbe adta ket. Az ember ui. csakis akkor lhet, ha fel fordtja orcjt az r (Num 6:25k.; Zsolt 104:29k.). Ez trtnik meg akkor, amikor jra fordtja npe sorst (Zsolt 126:1; Jer 33:26; Ez 16:53–58). Azrt kvetkezik ez be, mert az r fltkenyen vigyz szent nevre (Ez 36:21), s irgalomban rszesti Izrelt (25. vers). Az irgalmat nyert np „hordozza gyalzatt” (gy olvassuk nhny bibliai kzirat alapjn a hber szveg „elfelejti” szavt a 26. vers elejn. Egy alef ui. kiesett; erre j nhny plda van. Az viszont plda nlkl val, hogy az ember elfelejtheti bnt). Ezkiel inkbb arrl szl, hogy a kegyelemben rszeslt np igaz bnbnatra jut (Ez 16:52–54.63; ld. mg Ez 6:9; 20:43). Biztonsgban lakhatnak fldjkn (Jer 32:37; Ez 28:26; 34:25.28; 38:8.11.14), nem rettenti ket vratlan tmads (Lev 26:6; Jer 30:10; Ez 34:28). Az r a npek szemben is szentnek bizonyul azltal, hogy sszegyjti npt az orszgokbl s hazavezrli ket (Ez 38:16.23; 39:6k.). St, akkor is rvnyes volt az rnak npvel kttt szvetsge, amikor fogsgba vitette ket (28. vers, csonka szvetsgktsi formula; ld. a 22. vers magyarzatnl). De a legnagyobb ajndk mgis az lesz, hogy Lelkt rasztja npre az r (Ez 36:27; 37:14). gy maradand, soha meg nem szakad kzssg jn ltre az r s npe kztt.
Megemltend, hogy a Ggrl szl jvendlst Jel 20:7–10 is idzi. Itt arrl olvasunk, hogy Krisztus ezerves uralkodsa utn elszabadul brtnbl a Stn, s hatalmas sereggel tmadja meg „a szentek tbort s a szeretett vrost”. Az r azonban gi tzzel puszttja el ket; az rdg ezutn „a tzes s knes tba vettetett”.
Ezk. XL. RSZ
Itt kezddik az a hatalmas ltoms, amelyet Ezkiel prfta kapott az jjpl jeruzslemi templomrl (40–42. rsz), az r visszatrsrl a templomba (43. rsz), a lvitk s a papok szolglatrl (44. rsz), az ldozatokrl (45–46. rsz), a templombl fakad gygyt forrsrl (47:1–12) s az orszg felosztsrl (47:13–48:35). A ltoms folyamn mennyei lny vezette a prftt, s ha kellett, magyarzatot is adott.
A 40–42. rszben az j templom lersa tallhat. Mintul a Salamon ltal ptett els templom szolglt, amit Ezkiel mint pap jl ismert. Azonban van nhny lnyeges klnbsg is. Elszr is az j templom nem lesz kirlyi szently (v. m 7:13), nem lesz tbb mellette kirlyi palota. A szentek szentjben nem lesznek fbl faragott kerbok, melyeknek kiterjesztett szrnyai felett lthatatlanul trnol az r (1Sm 4:4; 2Sm 6:2; 1Kir 6:23–28), s nem lesz ott az r szvetsgldja sem, amit nem ksztenek el jra (Jer 3:16). Ezkiel ltomsa nem teljeslhetett be minden rszletben. A hazatr gylekezetnek nem volt elg anyagi ereje pl. ahhoz, hogy mind a kls udvar falhoz, mind a bels udvarhoz hrom hatalmas vrkaput ksztsen. A templomhegy felszne nem mindentt alkalmas a ltott pletek elhelyezsre; nincs is annyi sk hely. A rszletes magyarzatnl kiderl, hogy j nhny adatnak inkbb teolgiai mondanivalja van. Nehezti a magyarzatot, hogy a szveget j nhny helyen Ezkiel tantvnyai is kiegsztettk, s szvegromlsok is elfordulnak. Mgis a ltoms magva Ezkieltl szrmazik.
Ezk. 40,1–4. Ezkiel ltomst kap az rtl.
A ltoms idpontjt ktszeresen is meghatrozza az 1. vers: a fogsg 25. vben, Jeruzslem eleste utn 14 vvel. „Az v elejn” kifejezs jv napjt jelenti, ami rgi izreli idszmts szerint sszel, a 7. hnap 10. napjn volt (Lev 25:9). A LXX a hber rs hassn = jv kifejezst mskppen rtette: „az els hnapban”; kzben ui. tvettk a babiloni idszmtst. Ezkiel azonban mg az si vkezdetre gondolt, s eszerint a ltoms idpontja Kr. e. 573. okt. 22. volt. „Az r keze volt rajtam”: ez prftai rvletet jelent (1Kir 18:46; 2Kir 3:15; Ez 1:3; 3:14; 37:1). „Isteni”, Isten ltal ajndkozott ltomsrl szl Ez 1:1; 8:3; 11:24 is. Az a magas hely, ahova ltomsban kerl a prfta, a Sion-hegy (Zsolt 48:3; zs 2:2–4; Ez 20:40): itt megltta a prfta Jeruzslemet. Az a frfi, aki vezette Ezkielt, mennyei lny volt: kezben mrzsinr s mrnd. A prftnak elbb vgig kellett nznie a mrseket, majd hirdetnie kellett, amit ltott. A szmoknak, a mrsi adatoknak ui. rtelme, zenete van.
Ezk. 40,5–16. A keleti kapu.
Az 5. vers az egsz templomteret krlvev falrl szl. Ennek mind a ngy oldala 500 knyk (kb. 250 m) hossz Ez 42:15–20 szerint. A fal nem nevezhet vrfalnak, hiszen csupn egy mrndnyi szles s magas (kb. 3 m). A kapuk viszont igazi vrkapuk, mind a kls, mind a bels udvarban. A prftt vezet mennyei lny felment a kapu lpcsjn; ez egy mrndnyi „szles” volt. Ez gy rtend, hogy a lpcs kisebb mrete a „szlessg”, nagyobb mrete a „hosszsg”. Ezt neveznnk mi a lpcs szlessgnek; ez tz knyk (kb. 5 m) volt (11. vers). A lpcs mretei teht: 106 knyk (53 m). A 6. vers szvege a LXX-ban teljesebb: „ht lpcsfokon”. Ez azt jelenti, hogy a kls udvar szintje magasabb az azt krlvev terletnl. A kapuban jobbrl is, balrl is hrom rszoba volt; ez a templomot rz lvitk helye (1Krn 26:1; Ez 44:11). Az rszobk (flkk) mrete 66 knyk (33 m), s a flkk kzti fal („oszlop”) szlessge 5 knyk (2,5 m). A kapunak a csarnokba vezet kszbe egy mrndnyi volt (kb. 3 m), ami megfelelt a fal vastagsgnak (5.7. vers). A bels oldalon voltak a kapuflfk (a kapu „pillrei”); ezek 2–2 knyk (1–1 m) vastagok voltak. A csarnok teljes szlessge 13 knyk (6,5 m); ebbl 4 knyknyit elvesz a kt kapuflfa, gy az tjr, a 3–3 flke kzti szabad tr szlessge is 13 knyk (6,5 m). A flkk eltt egy knyknyi „hatr” volt; ezt kertsnek gondoljuk. A 13. vers szerint a kapu szlessge (az egymssal szemben lev kamrk hts falai kzti tvolsg) 25 knyknyi (12,5 m); ez falak nlkl rtend (termszetesen a flkknek is volt hts faluk). A 14. vers szvege romlott. Itt a kapu szlessgt (az elcsarnoknl mrve) a hber szveg 60 knyknyinek mondja, a LXX pedig 20 knyknyinek. Mindkt adat tves; a csarnok szlessge megegyezik a kapu tbbi rsznek szlessgvel, teht a szveg a 21.25.29.33.36. vers alapjn javthat: 25 knyk (flkk 6+6 knyk; kztk lev tr 13 knyk). A kls (gy olvassuk a LXX segtsgvel a 15. vers negyedik szavt) kapu hosszsga pedig 50 knyk. (A kls fal 6 knyk, 6b vers; a 3 flke 6–6 knyk, 7.10.12. vers; a 2 „oszlop” 5–5 knyk, 7., 10. vers; a bels kszb 6 knyk, 7. vers; az elcsarnok 8 knyk, 9. vers; a „pillrek” 2 knyk, 9. vers = 50 knyk.) A kapu flkin s elcsarnokn kkeretes ablakok voltak.
Ezk. 40,17–19. A kls udvar kvezete.
A keleti kapun t a kls udvarba vezette a prftt az angyal. Itt megpillantott 30 kamrt. Utna arrl van sz, hogy a kls udvar egy rszn kvezet volt, „a kaputr hossznak” megfelel szlessgben. Ez azt jelenti, hogy a hrom kapu a kls falon bell volt, 50 knyknyire benylt az udvarba. Ez az 50 knyk (kb. 25 m) szles sv volt kikvezve. Azonban nem valszn, hogy a kamrk vgig a fal mellett helyezkedtek el, hiszen a fal 4500 knyk hossz volt (kb. 1000 m). Mg ha le is szmtjuk belle a hrom kapu szlessgt, az udvar ngy sarkban lev konyhkat (Ez 46:21k.) s a nyugati falnl lev pleteket (Ez 41:12), akkor is marad annyi hely, hogy elfr 30 olyan kamra, amelynek hossza 20 mter felett van. Ekkora templom a szentek szentje nlkl! Nem valszn, hogy ilyen nagyok voltak a kamrk. Inkbb arra kell gondolnunk, hogy ugyanazokrl a kamrkrl van sz, amelyekrl Ez 42:1kk. szl. A szveg csak a kvezetrl mondja, hogy „krs-krl” volt, a kamrkrl nem. Ezek ui. a nyugati fal mellett voltak. Mr az els templomhoz is tartoztak kamrk (Jer 35:2.4; 36:10), a msodik templomban pedig nemcsak a papoknak voltak kamri, hanem egyes vezet embereknek is (Ezsd 8:29; 10:6; Neh 13:4–9). A kls udvart azrt mondja a 18. vers als udvarnak, mert a bels udvar szintje magasabb (31., 34., 37. vers). Az „als” kaputl (amely benylik az „als” = kls udvarba) a „bels” kapuig (amely nem nylik be a bels udvarba!) 100 knyk (50 m) a tvolsg. A vers kt utols szava: „keleten s szakon”, jelzi az angyal ltal mutatott irnyt: a keleti kapun mentek be (6–16. vers), s az szaki kapu fel tartottak. Egybknt dlen is ugyanennyi a tvolsg a kls s a bels kapu kztt.
Ezk. 40,20–27. Az szaki s a dli kapu.
A 19. vers kt utols szava helyett („keleten s szakon”) a LXX olyan mondatot tartalmaz, amely tvezet a 20. versbe: „Azutn szaki irnyba vezetett”. Hasonlan kezddik a 24. vers is. Az szaki s dli kapu lersa rvidebb a keleti kapunl, hiszen a mretek ugyanazok. A kls kapu s a bels udvar kapuja kzti tvolsg is ugyanaz. A 7–7 lpcs is megfelel a keleti kapunl lev lpcs magassgnak, 6. vers (a LXX szvege szerint): kb. 2 m. Nyugati kapu nem volt, mert a nyugati falnl a „mellkplet” llt (Ez 41:12). A templomnak sem volt nyugaton kapuja, hiszen ott volt a szentek szentje.
Ezk. 40,28–37. A bels udvar kapui.
Az angyal a kls udvarbl a bels udvarba vezette a prftt, spedig a dli kapun t. A kapunak 8 lpcsfoka volt; a bels udvar teht kb. 2,5 m-rel magasabb volt a klsnl. A kapu mretei ugyanazok voltak, mint a kls udvar kapuinak mretei (29. vers). A 30. vers ismtls (dittographia), melynl a LXX jegyzetanyagban a kvetkez kritikai megjegyzs olvashat: „Kitnik a csak ezen a helyen alkalmazott »csarnokok« formbl, hogy ez nem tartozik az igazi hber szveghez”. A hber szvegben elfordul ugyan mg egyszer a „csarnokok” sz (16. vers), de a LXX alapjn ezt is egyes szmnak fordtjuk. Minden kapunak csak egy csarnoka volt. A 32. vers elejn is figyelemre mlt a LXX szvege: „s elvitt engem a keletre nz kapuhoz”, hasonlan a 35. vers elejhez. A keleti kapu mretei megegyeztek a dli kapuval, valamint a 35–37. versben trgyalt szaki kapuval. Mindhrom kapunl azt jelenti az „ablakai voltak krs-krl” kifejezs, hogy a kapu mindkt oldaln lev flkknek s az elcsarnoknak is mindkt oldalon voltak ablakai.
Ezk. 40,38–47. A szolglatot vgz papok kamri.
A 38–43. vers klnbzik az eltte s utna lev elbeszlstl. Itt nem jelenik meg a prftt vezet angyal, csak az szaki kapu csarnoknl lev kamrnak s berendezsnek a lersa olvashat. A 38. versben a hber szveg „flkben, a kapuk” szavai helyett a LXX alapjn „a kapu csarnokban” olvasand. Itt vgtk le az ldozati llatokat. A 40. versben „gldozatnak” helyett „csarnoknak” olvasand: „A csarnok kls oldaln, a kapu bejrattl szakra kt asztal volt”. Ez illik a vers folytatshoz: „a kapu csarnoknak a msik oldaln is volt kt asztal”. A 41. vers szerint sszesen nyolc asztal volt itt: ngy az oldalfalon kvl, ngy pedig bell. Ebbl ngy faragott kvekbl kszlt; ezek kb. 75 cm hosszak s szlesek, s kb. 50 cm magasak voltak. Az gldozati llatok feldarabolshoz szksges eszkzket ezeken tartottk, spedig az asztalok tenyrnyi szles peremn. Magukon az asztalokon volt az ldozati llatok hsa. A LXX szvege a hber szvegen tl mg egy mondatot tartalmaz: „s az asztalok felett tetket, hogy vdjenek az estl s a hsgtl”.
A 44–46. versben jra megjelenik s meg is szlal a magyarz angyal. A 44. vers gy kezddik: „A bels kapun kvl volt kt kamra”. (A hber szveg tvesen „nekesek kamrit” mond; a szveg a LXX alapjn javtand.) Ez azonban nem egyeztethet ssze azzal, hogy a kvetkez szavak szerint a kt kamra „a bels udvarban” volt. Maguk a kapuk ui. nem nyltak be a bels udvar terletre, hanem a kls udvaron voltak. Az szaki s a dli kapunl lev kt kamra teht a kapu fala mellett, a kls udvaron volt; csak egyms fel nz bejrataik voltak a bels udvaron. (A 44. vers vgn „keleti kapu” helyett a LXX alapjn „dli kapu” olvasand.) A kt kamra a papok ketts szolglatt tkrzi; egyik a templomi szolglat, msik az oltrnl foly szolglat. Utbbit csak Cdk utdai vgezhetik. Cdk a kegyvesztett Ebjtr utn lett Salamon udvari papja (1Kir 2:28k..34k.): utdai magasabb rang papoknak szmtottak (Ez 43:19; 44:15k.). Vgl a bels udvart mrte meg az angyal; ez 100100 knyk (5050 m) volt. Ott llt az gldozati oltr is, ahogyan az els templomban is (1Kir 8:64; 2Kir 16:14; bvebben v. Ez 43:13–17).
Ezk. 40,48–49. A templom csarnoka.
A bels udvarbl 10 lpcsn lehetett feljutni a templom csarnokba; ez kb. 3 m szintklnbsg. A 48. versben „csarnok Istene” helyett „csarnok pillre” olvasand. A „pillr” azt jelenti, hogy a csarnok nem teljes szlessgben nyitott, hanem jobbrl is, balrl is 5 knyk vastagsg fal teszi szkebb. A vers kvetkez rsze a hber szvegben csonka; a LXX alapjn gy egsztend ki: „s a kapu szlessge 14 knyk, s a kapu »vllai«: 3 knyk innen s 3 knyk onnan”. Az 5 knyknyi vastag oldalfalak 3–3 knyknyire nylnak be a kapu nylsba; ezrt csak 14 knyknyi (kb. 7 m) a bejrat. A csarnok mretei: 2012 knyk (a hber szveg tvesen 11 knykt mond, a helyes adatot a LXX rizte meg), azaz kb. 108 m. A kt oszlop a csarnok eltt llt. Ezek szabadon lltak, nem tartoszlopok voltak. Ez mr az els templomban is gy volt, s a kt oszlopra Ezkiel jl emlkezett (1Kir 7:15–22.41k.; 2Krn 3:15–17; 4:12k.).
Ezk. XLI. RSZ
Ezk. 41,1–4. A templomplet lersa.
Az angyal az elcsarnokbl a templomba vezette a prftt. A templom bels mretei megegyeztek az els templomval: 4020 knyk (kb. 2010 m). A templom s az elcsarnok szlessge egyenl. A bejrat csak 10 knyk (kb. 5 m) szles volt, mert mindkt oldaln 6 knyk vastagsg s 5–5 knyk hosszsg fal nylt be a kapunylsba. A templombl mr csak az angyal ment be a templom legbels rszbe, ami 2020 knyk alapterlet helyisg volt. Bejrata szkebb volt a csarnoknl s a templomnl: mindssze 6 knyk szles (kb. 3 m), mert ktoldalt (a templom oldalfalig) 7–7 knyk hossz s 2–2 knyk vastag „pillrek”, falak voltak. A magyarz angyal vgl megszlalt: „Ez a szentek szentje”, vagyis az egsz templom legszentebb rsze. Az els templomban ezen a helyen lltak a kerbok, s szrnyaik felett lthatatlanul trnolt az r (1Sm 4:4; 2Sm 6:2; 1Kir 6:23–28). Ide vitette be egykor Salamon a szvetsgldt is (1Kir 8:1–9).
Ezk. 41,5–15a. A templom krl lev ptmnyek s mreteik.
Tovbbra is az angyal vezette a prftt, s vgezte a mrseket. A templom falnak vastagsga mindentt 6 knyk (kb. 3 m). Mellette a hber szveg szerint 303 flkbl ll oldalptmny volt (6. vers). Ez a szm tlsgosan magas, ezrt a 30-as szmot toldsnak tartjk. Eszerint hromszoros volt az oldalptmny, azaz a kamrk hrom emeleten helyezkedtek el. A kamrk hrom oldalrl vettk krl a templomot: szakrl, nyugatrl s dlrl: Keleten, az elcsarnok mellett nem voltak kamrk. A salamoni templom oldalflki fbl voltak; az ezkieli templomnak ez a rsze is kptmny. Az oldalflkk tetgerendit a templom falnak a kiugri, 1 knyk (kb. 50 cm) szles prknyok tartottk. Eszerint a templom fala csak alul volt 6 knyk (kb. 3 m) vastag, a hrom prkny felett mr csak 3 knyk (kb. 1,5 m) vastag volt. Az els szintrl „feljrn” (bizonyra lpcsn) lehetett feljutni a kzps s fels szintre. A 8. vers fordtsa az j fordts Bibliban igen j: „Lttam”. Itt a LXX nem rtette, csak hangzs utn rta t a hber szveget, mely tkp. passivum (nifal) lehetett: „s meglttatott (megltszott) a hznl (= a templomnl): magas(ts) krs-krl”. Ez a magastott kvezet egy mrndnyi, azaz 6 knyknyi magassg (kb. 3 m) volt; erre vonatkozik a 8. vers utols szava. Ez megfelel a csarnok eltti lpes magassgnak (Ez 40:49). A kamrk kls fala 5 knyk vastag volt (kb. 2,5 m). szakon s dlen 20 knyk (kb. 10 m) szles szabad hely, t volt a templom mellett, innen lehetett bejutni a kamrkba. A szabad teret szakon s dlen kerts (gy olvassuk a 11. vers ide nem ill „hely” szavt Ez 42:7.10.12 alapjn) hatrolta. A 9. vers vge s a 10. vers eleje szerint itt kamrk voltak: „a hz (= templom) oldalptmnyei kztt (gy olvasand) s a kamrk kztt 20 knyk (tr) volt a hzon krs-krl”. Azonban a templomtl szakra s dlre lev kamrkrl mshol nem olvasunk. A 12. vers a templomtl nyugatra, a templomtr nyugati faln lev „pletrl” beszl. Mretei: 7090 knyk (kb. 3545 m); falai 5 knyk vastagok; az plet mretei falakkal egytt: 80100 knyk (4050 m). Ez a hatalmas plet az els templom mgtti „csarnok” helyn llt. Akkor a napisten tiszteletre szolgl kocsik s lovak voltak benne (2Kir 23:11); most azonban az plet jval nagyobb, s az „elklntett hellyel” egytt gtolja azt, hogy brki is htulrl hatolhasson a templomhoz. Kzte s a templom nyugati fala kztt ppen olyan szles t volt, mint a templom szaki s dli oldala mellett; de ezt „elklntett helynek” hvtk. A 13–15. vers sszegezi a mrsi adatokat. A templom 100 knyk hossz. Ebben benne van a kamrk kls fala (5 knyk), a kamrk szlessge (4 knyk), a templom hts fala (6 knyk), a szentek szentje (20 knyk), a szentek szentje s a templom kzti fal (2 knyk), a templom (40 knyk), a templom s az elcsarnok kzti fal (5 knyk), az elcsarnok (12 knyk) s annak kls fala (6 knyk) = 100 knyk (kb. 50 m). A nyugati falnl lev mellkplet s az azt a templomtl elvlaszt elklntett hely 100100 knyknyi teret foglal el (kb. 5050 m).
Ezk. 41,15b–26. A templom bels dsztse.
A 15b vershez tartozik a 16. vers els szava. A szveg a LXX segtsgvel gy olvasand: „A templom belseje s a kls csarnok be volt burkolva”. („Udvar” helyett „kls”, a „kszbk” helyett „burkolva” olvasand.) Az ablakok kkeretesek voltak. A kereteken hromszoros „lpcszet” volt: az ablaknyls kvlrl befel szklt. A „kszb eltt” a talaj faburkolatos volt; meg a fal is a fldtl (gy olvassuk a LXX alapjn) az ablakokig (a msodik „az ablakok” sz trlend; dittographia). A falon „kimrt” rszek (mezk, svok) voltak, melyeken kerbok s plmadszek voltak; spedig kt egyms fel fordul kerb kzt a plmadsz. A kerb oroszlntest, sasszrnyakkal elltott lny emberarccal, melyhez itt mg oroszlnarc is jrult. A 20. vers a 21. vers harmadik szavnl vgzdik, s az els „templom” sz trlend (dittographia): „s a templom faln ngyszeres (= ngylpcss) ajtkeret” (1Kir 6:33). Ahogyan az ablakkereteken lpcszet volt, gy az ajtkereten is. Ez arra mutat, hogy a szentek szentje eltt lpes volt. A szentek szentje ui. a szent szikla miatt magasabb szinten volt, mint a templom. Ez valsznbb, mint az, hogy a szentek szentje felett 10 knyk magas res tr volt, vagy hogy a szentek szentjnek a teteje 10 knyknyivel alacsonyabb volt a templomnl. A szentek szentje eltt „valami olyan ltszott, mint egy faoltr klseje” (21–22. vers). Mretei: 3 knyk magas (kb. 1,5 m), 2 knyk hossz (kb. 1 m). Itt beiktatand a LXX alapjn: „s 2 knyk szles”. Az oltr sarkai, alapja (gy olvassuk „hosszsga” helyett a LXX alapjn) s falai fbl voltak. A magyarz angyal itt is megszlalt: „Ez az az oltr, amely az r szne eltt (ll)”. Ezen a faoltron sohasem gett tz: ez a „sorba rakott kenyerek asztala” (Ex 25:23–30; Lev 24:6; 1Sm 21:5.7). A 23. vershez hozztartozik a 24. vers eleje is (mind a szf paszk, mind az atnach rossz helyen ll). A szveg gy tagoland: „kt ajtszrnya volt a templomnak, s a szentlynek (is) kt ajtszrnya volt. Az ajtknak kt ajtszrnycsapja volt stb.”. Az ajtnyls olyan szles volt, hogy kt ajtszrnyra volt szksg. Ezek alul s fell kgyazatban (gmbly mlyedsben) forogtak. Az ajtkon is olyan kerb- s plmadszek voltak, mint a falakon. A 25k. versben lev „korltok” sz fordtsa bizonytalan. Ha ez az rtelmezs helyes, nemcsak a templomtl szakra s dlre volt vdfal (11. vers), hanem a csarnoknl is, ahol mr nem voltak oldalkamrk.
Ezk. XLII. RSZ
Ezk. 42,1–14. A papok hasznlatra rendelt kamrk.
Az angyal a kls udvar nyugati rszn, a „mellkplettl” (Ez 41:12) szakra s dlre lev kamrkhoz vezette a prftt. A kamrk mrete: 10050 knyk volt (kb. 5025 m). A kamrk a mellkplet szaki s dli falval prhuzamosak voltak. Az, hogy „hrom szinten” pltek, nem emeleteket jelent, hanem azt, hogy a talaj itt mr teraszos volt. A teraszokhoz az plet is alkalmazkodott, ezrt nem volt szksg oszlopokra. A hrom pletrsz teteje is lpcszetes volt; elttk vdfal hzdott. Csak keletrl, a kls udvar fell lehetett megkzelteni a kamrkat. Ezek arra szolgltak, hogy itt kellett megennik a papoknak „az igen szent ldozatokat”. A papoknak ui. nemcsak az volt a feladatuk, hogy az ldozati szertartst elvgezzk (Lev 1:4; 4:20.26.31; 5:6.10.16.18), hanem az is, hogy az ldozatot (akr telldozatrl, akr ldozati llatrl volt sz) a szent helyen megegyk (Lev 6:7–11.17–23; 10:16–18). Ld. mg Ez 44:29. A szent szolglatot erre a clra val ruhkban kellett vgezni, amiket nem volt szabad ms clra hasznlni.
Ezk. 42,15–20. A kls udvar mretei.
Amikor az angyal elkezdte vezetni a prftt, a kls udvar fala ltszott meg elszr (Ez 40:5), s ugyanitt r vget a vezets. Az angyal krs-krl megmri a falat. A mrsi adatok flrerthetk: a 16–19. vers tszz mrndrl beszl, ami 30003000 knyk lenne (kb. 15001500 m) mind a ngy oldalon. Az j fordts Biblia helyesen rtelmezi a szveget: „mrnddal mrve” 500500 knyk (kb. 250250 m). A kfal cljt vilgosan megmondja a 20. vers: nem vrfal volt az, hanem a szent terletet vlasztotta el a kznsgestl.
|