30 - 36 rszek magyarzata
Ezkiel XXX. RSZ
Ezk. 30,1–19. Egyiptom hatalmt megdnti Babilnia.
Ennek az igeszakasznak az elejrl hinyzik a szoksos pontos idmeghatrozs. Megfigyeltk tovbb az rsmagyarzk, hogy az „r napja” eljvetelrl szl prfcikat ez az igeszakasz Egyiptom pusztulsra vonatkoztatja (v. Ez 7:2–12). A fejezet szerzje rgebbi prfcikra pt: a 6. vers Ez 29:10; a 7. vers Ez 29:12; a 9. vers zs 18:1k. szvegt idzi. A sok egyiptomi vros felsorolsa is prftatantvny munkjra mutat, aki jl ismeri s pontosan kifejti mestere gondolatait. A vrosok felsorolsban nincs rtelmes rend; s az szak-Egyiptomban lev vrosok vannak tlslyban.
Az 1–9. vers az r napjnak kzeledsrl szl. Mr msz harcolt az ellen a hamis remnysg ellen, amely szerint az r napja a diadal napja lesz (m 5:18–20). „Felh napja” lesz az (3. vers; Jel 2:2; Zof 1:15), amit jajgatva vrnak (zs 13:6; Jel 1:5.13; Zof 1:11): kzel van immr az a nap (Ez 7:7; 9:1; 12:23). „Kard” jn Egyiptom ellen: az r kardja, szinte megszemlyestett hatalom (v. Ez 21:13–22). A vajd n knjaihoz hasonl szenveds tlti be az orszgot, mg a dlen fekv Ks = Etipia lakit is. Hullanak a sebesltek, alapjukig romboltatnak le a vrosok, s mindez elveszi Egyiptom pompjt (4. vers). Az 5. vers Egyiptom szvetsgeseit sorolja fel, akiket szintn utolr a csaps. Ks = Etipia, Egyiptom dli rszn; Pt = Lbia, a Nlus deltjtl nyugatra. Ks s Pt Gen 10:6 szerint Hm fiai. Ld Gen 10:22 szerint Sm fia. Testvrei Elm, Assr, Arpaksad s Arm. gy Ld szakon, Kis-zsiban keresend. Grg neve Ldia, melynek ifjai a Kr. e. 7. vszzad vgtl egyiptomi zsoldosok voltak. A titokzatos Kb szt a LXX lbiaiaknak mondja. Utna „keverk nprl” van sz. Ez nem javtand arabra (nhny grg fordts alapjn), hiszen grg zsoldosokra vonatkozik. A „szvetsg orszgnak fiai” Egyiptomba kerlt zsidk (Jer 43–44. rsz), zsoldosok. Az Elefantine-szigeten is lt zsid kzssg (Egyiptom dli rszn). Mindezek Egyiptom „tmogati” (6. vers). El kell esnik: Egyiptom „hatalmnak ggje alszll”. A bszke nagyhatalmat megalzza az r: az tlet az egsz orszgra kiterjed: az szak(keleti) hatrvrostl, Migdltl egszen a dli hatrvrosig, Syenig (ez Assuan, a Nlus els vzessnl). A 7. vers emlti Ez 29:12 szavait; a 8. vers emlkeztet m 1:4.7.10.12; 2:2.5-re: az r tzbe bortja az orszgot. A 9. vers zs 18:1k. szavaival szl arrl, hogy az r kveteket kld hajkon Ks = Etipia megflemltsre. (A „hajkon” sz helyett a LXX futrokat mond.) Ez azrt feltn, mert a hajknak dl fel az r ellen kell haladniuk. Az r hborinak velejrja az ellensg szvben bresztett flelem (Ex 15:16; 23:28; Deut 7:20; Jzs 2:9; 24:12).
A 10–12. vers meg is nevezi Isten tletnek eszkzt, Nebukadneccar babiloni kirlyt. ltala sznteti meg az r Egyiptom pompjt (Ez 7:13; 29:19; 31:2.18). (Az j fordts Biblia ezt a szt a szvegsszefggsnek megfelelen hol kincsnek, hol tmegnek fordtja; Ez 29–32. rszben 16 zben fordul el). A kirly serege kegyetlen (Ez 28:7; 31:12; 32:12). Az tlet a termszet vilgban is megvalsul: az r kiszrtja a Nlus deltjnak gait, s gy hnsg keletkezik. Az r gonoszoknak „adja el” az orszgot, ppen gy, ahogyan sajt npvel bnt (Deut 32:30; Br 2:14; 3:8; 4:2; 10:7; 1Sm 12:9; Zsolt 44:13; zs 50:1). Itt nem a vtelr a hangslyos, hanem az orszg kiszolgltatsa a gonosz idegen npeknek (Ez 7:21; 28:7.10).
A 13–19. vers a pusztulsra tlt vrosokat sorolja fel. A vrosok nevei olykor sszecsengenek zs 10:28–34; m 1:3–5.6–8 s Mik 1:10–15-hz hasonlan. Az tl Isten maga cselekszik (a 13–16. versben 9 lltmny ll egyes szm 1. szemlyben). A 13. vers szvege a LXX alapjn llthat helyre: „Megszntetem az elkelket Nfbl s a fejedelmeket Egyiptom orszgbl”. Nf = Memphis, a Nlus deltjtl dlre; a Kr. e. 6. szzadban ez volt a fvros. A ksbbi msol az „elkelk” szt „istenkknek” olvasta (lm helyett ellm), s ennek rtelmben elbe tette: „elpuszttom a blvnyszobrokat”. A szveg a vezetk pusztulsrl szl, ami anarchit okoz (zs 3:1–7). Pusztv teszi az r Patroszt, Egyiptom dli terlett (14. vers). Tzbe bortja Cant; ez Tanisz, a rgi Avarisz, a Nlus deltjnak szakkeleti rszn. N, teljes nevn N-mn = Thba, Egyiptom dli rszn van. A LXX Dioszpolisznak, Jupiter vrosnak nevezi. Itt volt az mn-kultusz kzpontja; keleti rszn a hres Karnak s Luxor romjai tallhatk, nyugati rszn kirlysrok. A 15. vers szerint az r haragja rad Sznre. Szn itt nehezebben azonosthat; a hber szveg s a LXX alapjn a Nlus deltjnak nyugati rszn lev Saisra gondolhatnnk. Azonban a vers Sznt Egyiptom erssgnek mondja, ezrt inkbb a Vulgatnak lehet igaza, amely Sznt Pelusiummal azonostja. Ez a vros a Fldkzi-tenger partvidkn tallhat, a Nlus deltjtl szakkeletre. Szn a vajd nhz hasonlan fog vonaglani fjdalmban. Ez a vers jra emlti Nt, azaz N-mnt (ld. a 14. versnl). A 16. vers hber szvege jra emlti Sznt – azt a LXX alapjn Syennek olvassuk (ld. a 6. versnl). N vros faln rseket tr s beramlik az ellensges sereg. N neve harmadszor, Nf neve msodszor fordul itt el (ld. a 13–15. versnl). A hber szveg a „nappal ellensgeirl”, nappali tmadsokrl beszl. A 17. vers msodik szava „n”-nak olvasand, grg neve Heliopolisz; a Nlus deltjtl dlre tallhat, a napistenrl szl tantsok szkhelye. Pi-Beszet grg neve Bubastis, a macska alakjban tisztelt Bastet istenn tiszteletnek helye, a deltavidk dli rszn. Feltn, hogy a vers vgn az „k” sz nnem alakja ll, amibl nhny rsmagyarz arra kvetkeztet, hogy a nk is fogsgba kerlnek. A 18. vers szerint az Egyiptomot r tlet kozmikus mreteket lt: a nappal „elsttl” (gy olvassuk a szt sok bibliai kzirat segtsgvel „visszavon” helyett). Tahpanhsz = Dafne, a deltavidk szakkeleti rszn; a babiloni fogsg idejn ez volt a fra szkhelye (Jer 43:7–9). Ide tr be a babiloni sereg, s akkor az r sszetri a fra jogart (gy olvassuk a hber szveg „iga” szavt a LXX segtsgvel). Ezzel megsznik Egyiptom „hatalmnak ggje”. ppen ez az r clja! Itt a 17. vershez hasonlan Dafne (s Egyiptom) lenyainak fogsgba menetelrl van sz. Ez ppen gy jelentheti a nket, mint az n. lenyvrosokat: a kertetlen vrosokat s falvakat. A slyos tlet clja a ggs Egyiptom megalzsa. Ezltal a trtnelem Urnak megismerse valsul meg (19. vers).
Ezk. 30,20–26. Egyiptom hatalma nem ll helyre.
Ezek a versek megismtlik az 1–19. vers zenett. Keletkezsi idejk Kr. e. 587. pr. 29., hrom hnappal Jeruzslem eleste eltt. A 21. vers lltmnya perfectumban ll: a vers a mltra tekint vissza. Az r eltrte a fra karjt: meghistotta az egyiptomi hadsereg felment seregnek szndkt (Jer 37:5). Ha lenne is szndka a franak jabb sereget kldeni Jeruzslem felszabadtsra, azt is meghistan az r: a fra msik karjt is ksz eltrni (v. Jb 38:15; Zsolt 10:15; 37:17; Jer 48:25). A fra nem fog tbb fegyvert (21k. vers). Egyiptom npt gy szrja szt az r, ahogyan sajt npvel bnt (Ez 12:15; 20:23; 22:15; 29:12). Babilnia kirlya azrt gyzheti le Egyiptomot, mert az r a sajt kardjt adja a kezbe. Az r kardja pedig szinte megszemlyestett mennyei lny (Ez 21:14–22). A 24. vers msodik fele szerint a fra csak shajtozni, nygni tud. Itt a LXX szvege egszen ms: „s Egyiptom ellen fordtom azt (ti. kardomat) s elveszi zskmnyt, s prdt szerez benne” (v. Ez 5:17; 6:3; 11:8; 29:8; ill. 29:19). A 25. vers a 24. ismtlse, a 26. pedig a 23. vers. Itt jra felragyog Isten tletnek clja: Istennek mint a trtnelem Urnak megismerse.
Ezk. XXXI. RSZ
Ezk. 31,1–9. A fra, mint vilgfa.
A prfta Kr. e. 587 jniusban, kt hnappal Jeruzslem eleste eltt kapott kijelentst az rtl. A kijelents a „kvet mondsval” kezddik (1.10.15. vers). Mfaj szempontjbl allegrival van dolgunk (v. Ez 27:3–9). A frat (s pompjt, Ez 7:11–14; 30:10–15; 32:12–32) hatalmas cdrushoz (s ciprushoz; gy olvassk az ide nem ill Asszria szt) hasonltja Ezkiel. A fa teteje a felhkig r (4.10.14. vers), s a „mlysg vize” tpllja. Itt a teremtsi mtoszokbl ismert vizekrl van sz, de most ezek a vizek nem ellensgesek (Jb 26:12; Zsolt 74:13k.; 89:10k.; 104:6–9; zs 51:9k.), hanem ldsosak (Gen 49:25; Deut 33:13). Folyamok radnak bellk, amelyek ntzik a fa ltetsnek helyt. Ezt a helyet a 8. vers Isten kertjnek mondja; ezt Gen 2:10–14 szerint is nagy folyk vize tette termkenny. A mez tbbi fit csak csatornk tplltk (4b vers). Az 5. vers megmagyarzza, mitl ntt ilyen nagyra a fa. A 6. vers a vilgfa oltalmaz jellegt dombortja ki: gain madarak fszkelnek, alatta rnykot, menedket tall az sszes ember s llat. Ilyen vilgfrl sok valls beszl: Mezopotmia, India Kna s a germnok vallsa (ld. mg Ez 17:23; Dn 4:7–14; Mk 4:32). A fa szpsgt s gainak hosszsgt a 7. vers is gy magyarzza, mint az 5. vers: „gykere nagy vizek felett van”. A nagy vizek; a fld alatti cen vizei (Gen 7:11; 8:2). A 8–9. vers szerint Isten kertjnek fi, mint valami szemlyes lnyek irigykedtek a szp s nagy fra. Itt mr a hasonlat kereteit sztfeszti a trtnelmi valsg: az Egyiptommal rivalizl orszgokrl van sz.
Ezk. 31,10–14. A hatalmas vilgfa a fldre zuhan.
A fa, amelyet Isten ldsa tett naggy s szpp (Gen 49:25), elbizakodott, amit nem tr el az r. A „npek hatalmasnak”, Babilnia kirlynak a kezbe adja. A babiloni seregek, a „npek kegyetlenei” (= a legkegyetlenebb npek) gy bnnak a hatalmas fval, mint a favgk: kidntik s otthagyjk. Trzse s gai ott hevernek a hegyeken, a vlgyekben s a patakmedrekben. Nem tud mr oltalmat adni az embereknek (13. vers); kimennek az rnykbl, otthagyjk. Az gi madarak s mezei vadak gy lepik el, mint hbor utn az elesetteket (Zsolt 79:2; Jer 7:33; 15:3; 16:4; Ez 29:5). A 14. vers ints a tbbi „fnak”, a fldi orszgoknak: ne bizakodjanak el. (A fordts itt nehz: „ne lljon magn = ne lljon a maga lbn = ne bzzk magban magassga miatt senki, aki vizet iszik”.) Hiszen mindenki haland, egyszer minden embernek le kell szllnia a fld mlybe, a halottak hazjba. A mulandsg tudata alzatra tant (Zsolt 39:5–7; 49:11–13; 90:10–12).
Ezk. 31,15–18. A fra a holtak hazjba kerl.
A harmadik kvetmonds utn (1., 10., 15. vers) mr nem az allegria nyelvn beszl a prfta; itt mr a holtak hazjba tr frarl van sz. Az j fordts Biblia „gyszba bortottam” kifejezse mgtt kt hber ige ll: „gyszba dntttem” s „bebortottam”. A sz szerinti fordts gy hangzik: „Azon a napon, amelyen leszllt a holtak hazjba, gyszba dntttem, befedtem felette a mlysg vizeit”. A „befedtem” sz Ez 32:7 alapjn magyarzhat: „Amikor kimlsz, befedem az eget, s elstttem csillagait; a Napot felhvel takarom el, a Hold fnye sem vilgt”. Itt megint arrl van sz, hogy a fra halla miatt a teremtett vilg is gyszol. Gyszolnak a teremtstrtnetbl ismert mly vizek: nem radnak bellk folyamok a fld ntzsre. A gysz jell a Libnon feketbe ltzik: elepednek vz hjn a fk. A npek megrendlnek; a holtak hazjnak laki „megvigasztaldnak”. Ez azt jelenti, hogy a fra buksakor felismerik az r igazsgos tlett (Ez 5:13; 14:22k.; 16:54; 32:31). Hasonlan rajzolja meg Babilnia bukst zs 14:10–21. Klnsen kzel ll ezekhez a versekhez Ez 32:17–32. – A 16. vers msodik fele visszatr az allegrihoz, s az elhunytakat den finak, Libnon vlogatott szpsgnek nevezi. A 17. vers jra emberekrl s npekrl beszl, akik a halottak hazjban laknak. spedig nem gy hal meg a fra, mint a kegyesek, akik az lettel betelve kerlnek a csaldi srba (Gen 25:8; 35:29; 1Krn 29:28); hanem megalz mdon a fegyverrel meglettek s krlmetletlenek kz kerl. Ez ellentte annak, amit az egyiptomi valls tantott, hogy ti. a halott fra maga is istensgg vlik. A 17. vers „karja” szavt a LXX a „mag” (= utd) szval fordtja. Ms LXX kziratok az „er”, „hatalom” szt tartalmazzk, s gy rti a verset az j fordts Biblia is: „hatalmnak rnykban lnek”. A 18. vers visszatr a 2. vers himnikus klti krdshez: „Kihez hasonltasz?”. Az utna kvetkez szt a LXX segtsgvel fordtjuk: „erben s dicssgben”. Br a fra minden fldi kirlynl hatalmasabb volt, minden pompjval egytt a holtak hazjba kell kerlnie (sz szerint: oda szllttatik le). Ez az igazsgosan tl r akarata.
Ezk. XXXII. RSZ
Ezk. 32,1–16. Prftai siratnek: jvendls Egyiptom buksrl.
A prfta a bibliai hber kziratok szerint a 12. vben kapta ezt a kijelentst az rtl (ms kziratok szerint a 11. vben) teht Jeruzslem eleste utn, Kr. e. 585. mrc. 3. napjn. A 2., 16. vers a kltemnyt siratneknek mondja, de ezt sem a versmrtk, sem a tartalom nem igazolja. A 3–8. vers allegria, mely elbb oroszlnhoz (v. Ez 19:1–9), majd a mtoszokbl ismert tengeri szrnyeteghez hasonltja a frat. A szrny ms, ismert nevei: Jm, Leviatn, Rahab (Jb 7:12; 9:13; Zsolt 74:13k.; 89:10k.; 104:26; zs 27:1; 51:9). Ezt a szrnyeteget Ez 29:3–7 gy brzolja, mint krokodilt; a krokodil Egyiptom jelkpe volt. Jb 41:12 szerint „orrlyukaibl fst szll ki”. Ennek alapjn „hullmokat vertl folyidban” helyett a krit. app. javtsa: „orrlyukaidbl (vizet) lvellsz”. Az, hogy felzavarja a vizet, Jb 41:23k.-ben is olvashat. Azonban a krokodilt nem fogjk hlval (3. vers). (A vers kzepn lev „nagy npek seregvel” mr a trtneti rtelmezshez tartozik; v. 10–12. vers.) Ez mr Mardukra jellemz, aki a teremtsi mtosz szerint hlval gyzte le Tiamatot. A tengeri szrnyet a szrazfldre veti az r; teste ragadoz madarak s vadllatok zskmnya lesz (Ez 29:5; 31:13). A szrnyeteg olyan nagy, hogy a testbl kifoly vr megtlti a vlgyeket s patakmedreket (Ez 31:12k.). St az egsz teremtett mindensg gyszolja a szrnyeteget. Bukst kozmikus jelensgek ksrik: a Nap, a Hold s a csillagok kialszanak, mint a mcses (zs 42:3; 43:17). Az r napjval kapcsolatos jelensgek ezek (zs 13:9k.; Ez 30:3.18; m 5:18–20; 8,9; Jel 2:10; 3:4; 4:15; ld. mg Ex 10:21–23).
A 9–16. vers az allegria trtnelmi rtelmezse (Ez 30:10–12). Elszr Egyiptom buksnak a hatsrl van sz (9–10. vers). A 9. versben az „sszeomlsod” szt a LXX „fogsgod”-nak olvassa. Egyiptom fogsgba kerlsrl Ezkiel knyvnek ksbbi rszei szlnak (Ez 29:12; 30:17k.). A kirlyok rettegsbe esnek, amikor az r megsuhogtatja kardjt elttk”: flnek, hogy Egyiptomhoz hasonlan jrnak. A 11. vers meg is nevezi az r tletnek eszkzt: Babilnia kirlyt. Az serege „a npek kzt a legkegyetlenebb” (12. vers; Ez 28:7; 30:11; 31:12). Ez a sereg elpuszttja Egyiptom bszkesgt (Ez 30:6.18) s egsz npt (Ez 7:11.14; 30:10.15). A vizeket sem ember lba, sem llat lba nem zavarja fel tbb. Ez a 2. vers trtnelmi rtelmezse: a fra uralma bajt okozott a npnek. A Nlus vize „lesllyed”, azaz megtisztul s nyugodtan folyik. (radskor ui. sok hordalkot visz a Nlus.) Egyiptom orszga pusztv lesz. A slyos tletnek az lesz az eredmnye, hogy a npek megismerik az Urat. ppen ez az r clja. A 16. vers a npek siratasszonyait szltja fel siratnek neklsre (v. Ez 26:15–18; 27:28–36).
Ezk. 32,17–32. Egyiptom is a holtak hazjba kerl.
A prfcia keletkezsi ideje Kr. e. 586. nem sokkal a Jeruzslem eleste utni id, amikor Babilnia kirlya kszlt Egyiptom meghdtsra. A prftnak mr elre el kell siratnia Egyiptomot, s „hatalmas npek lenyaival” egytt a fld mlybe kell kldenie: „Szlltsd le azt!”. Ezkiel prfcijt klti krdssel kezdi: „Kinl vagy te kedvesebb?”. A felelet csak ez lehet: senkinl; Egyiptom ppgy alszll a holtak hazjba, mint brki ms. „Szllj al s fekdj (visszahat rtelm hofal) a krlmetletlenek mell!” (19. vers). Az r parancsra mondott prftai sz maga is elsegti az esemnyek megvalsulst (v. Ez 37:3–14). (A 19–21. vers sorrendje a LXX-ban eltr a hber szvegtl: 20–21a.) Egyiptom a krlmetletlenek s a fegyverrel megltek kz kerl a holtak hazjban (19k. vers). Emgtt az kori keleti npeknek az a nzete ll, hogy az emberek nem lesznek egyformk a halottak hazjban. Lesznek olyanok, mint a 20.27. versben emltett hatalmas hsk, az sidk risai (Gen 6:1–4), akik abban a megtiszteltetsben rszeslnek, hogy kardjuk mint prna van a fejk alatt, pajzsuk (gy olvasand a 27. vers „bntetsk” szava) takarknt bortja testket = csontjukat. „A nemzetek kirlyai mind tisztessgben nyugszanak srboltjukban” (sz szerint: ki-ki a hzban) (zs 14:18), gy, ahogyan eltemettk ket. Egyes kori keleti szvegek hozzteszik, hogy a hsk feje mellett apjuk s anyjuk ll, s felesgk hajol fljk. Egyiptomban szoks volt, hogy a szlk srjnak erre a clra kszlt kamrjba a gyermekek lelmet s vizet vittek. De a meggyilkoltak s kivgzettek (grgl biaiothanatoi, akik erszakos halllal haltak meg), akik nem rszesltek tisztessges temetsben (Jer 16:4), a holtak hazjban sem tallnak nyugodalmat. zs 14:11 szerint ezeknek frgek a derkaljuk, pondrk a takarjuk. A rnk maradt kori keleti szvegek szerint az ilyenek lelkei nyugtalanul bolyonganak, az utckon lev hulladkot eszik, s idnknt sszegylnek, hogy panaszkodjanak egymsnak. A httrben mg az az izreli felfogs is ll, hogy a krlmetletlenek is megalz helyzetben lesznek a holtak hazjban.
Egyiptom is kzjk kerl: a holtak hazjnak legmlyebb rszn lesz a helye (18. vers). Gnyosan fogadjk Egyiptomot az sidk hsei (v. zs 14:9kk.), ltva, hogy milyen dicstelen vget rt. A kvetkez versek Asszria kirlyrl beszlnek. Jellemz, hogy a hall utn is az lesz a rend, ami a fldi letben volt: kzpen nyugszik a kirly, krltte az alattvali. Az, hogy Asszria rettegsben tartotta a npeket, megfelel a trtnelmi valsgnak: sok npet hdtott meg, igzott le s vitt fogsgba (zs 10:13k.). A 24k. vers Elmrl mondja el ugyanezt. Elm Gen 10:22 szerint Sm elsszlttje volt. Orszga Babilnitl dlkeletre terlt el. Elm is rettegsben tartotta „az lk fldjt”: seregei sokszor trtek be Babilniba. De megszgyenlt, az jbabiloni birodalomtl veresget szenvedett. Elm ellen szl jvendls olvashat Jer 49:34–39-ben is. A 26. vers kiszsiai npeket emlt: Meseket s Tubalt. Ezek Gen 10:2 szerint Jfet fiai. Mesek terlete Frgia, Tubal terlete Kilikia volt. Ezt a kt nptrzset Ez 27:13 Jvn mellett emlti. Sokat szenvedtek a szktktl, a kimmeriektl s klnsen az asszroktl. Itt is a kirly van kzpen, krltte nyugszanak npnek tagjai. A 27. vers kln is megjegyzi, hogy nem kapnak helyet az sidkben lt risok mellett, akik a holtak hazjban is tisztessgben rszeslnek (ld. fent). A 28. versben a LXX elhagyja az „sszeomlasz” szt, de a vers gy is ugyanezt az rtelmet adja: „Te pedig ott fekszel a krlmetletlenek kztt, a fegyverrel megltekkel egytt”.
A 29–32. vers ksbbi korbl val. Itt kisebb npekrl van sz. Edm is a holtak hazjba kerl, harci ereje ellenre. Klnsen is fjdalmas volt Edm betrse Jda terletre Jeruzslem eleste utn (Ez 25:12–14; Abd 10k. vers). Edm nem gyakorolta a krlmetlkedst; csak a Makkabeusok idejben vezette be. Az „szaki uralkodk” a fnciaiakat jelenti, akik kzl a 30. vers csak a szidniakat emlti. A httrben a Jer 1:15-ben emltett szaki ellensg fogalma ll. A fnciai npekre is gyalzatos sors vr a holtak hazjban. (Szidn elleni jvendls tallhat zs 23:2.4.12; Jer 25:22; 47:4; Ez 28:21–24; Jel 4:4–8; Zak 9:2-ben is.) A fra „megvigasztaldik”, amikor ezeknek a npeknek megszgyenlst ltja. Ez a vigasztals annak a felismersben ll, hogy az r bntetse igazsgos volt (Ez 14:23; 16:54; 31:16). A 32. vers hber szvege gy fordthat: „mert tle val rettegst adtam az lk fldjn”. Eszerint maga az r tette flelmes nagyhatalomm Egyiptomot. Azonban 23., 24., 25., 26., 27., 30. versben bnnek szmt, ha egy orszg rettegsben tartja a tbbit. gy megfontoland a LXX s a Targum szvege: „rettegsben tartotta (egyes szm 3. szemly) az l fldjt”. A ggs zsarnoknak a holtak hazjban gyalzat az osztlyrsze – hirdeti a 17–32. vers. Ez az igeszakasz nem beszl mg dvssgrl s krhozatrl, azonban tlmutat azon az kori keleti felfogson, hogy az ember sorst a holtak hazjban is meghatrozza a korbbi trsadalmi helyzete, vagy hallnak s temetsnek mdja. Ez az igeszakasz azt hirdeti, hogy a holtak hazjban is az igazsgos Isten az r.
Ezk. XXXIII. RSZ
Ezk. 33,1–9. Az rll felelssge.
Az idegen npek ellen szl prfcik utn (Ez 25–32. rsz) itt kezddik Ezkiel knyvnek harmadik f rsze. A prftt ismt megszltotta az r. Ha nem is beszlhetnk msodik elhvatsrl, ktsgtelen, hogy a prfta j feladatot kapott: rll lett. (A prftt rllhoz hasonltja mg Jer 6:17; Hab 2:1.) rllra hbors veszly idejn van szksg. Az r a vrfalra ll, s ha ellensget lt, krtjbe fj (2Sm 13:34; 2Kir 9:17kk.; zs 21:6–9; Hs 5:8; m 3:6). Aki a mezn dolgozik vagy be nem kertett teleplsen, „lenyvrosban” lakik, a krtszt hallva a vrosba siet, s a falak mgtt vdelmet tall. Itt klnsen figyelnnk kell a 2. versre: „ha fegyvert hozok egy orszg ellen”. Az r hoz fegyvert, az r tli meg bns npt, s ugyan gondoskodik rllrl is, aki ltal szabadtst kszt! Az r igazsgos haragjtl meg lehet szabadulni! A 4. vers a kazuisztikus jog stlusban rja le azt az esetet (casus), hogy aki nem fogadja el a figyelmeztetst, azt utolri a fegyver; de vre a sajt fejn marad. E mgtt a kifejezs mgtt az a szoks llhat, hogy az kori keleti emberek a terhet a fejkn vittk. Teht ki-ki szabadon dnt, hogy elfogadja-e az intst. Az 5. vers vge szerint, ha elfogadja az intst, megmenti az lett (egyesek ezt a prftra vonatkoztatjk; de ez szvegjavtst ignyel, amire a bibliai kziratok nem adnak jogot). A msodik eset (casus) az, hogy az rll elmulasztja a figyelmeztetst (6. vers). Ebben az esetben az embereket utolri a fegyver; de az rll az letvel felel rtk.
A 7–9. vers a kpet a prftra vonatkoztatja. Neki az r parancsra kell figyelmeztetnie a bnst, hogy ne jrjon tovbb rossz ton (8. vers). A figyelmeztets az apodiktikus jog stlusban hangzik el: „meg kell halnod!”. Sz szerint: „meghalni meghalsz” (Gen 2:17). Ez infinitivus absolutusszal nyomatkoss tett kijelents, n. „deklaratorikus formula”, melyet a pap szokott kimondani. Ennek pozitv megfelelje: „lvn ljen” (Ez 18:9.19). A 7–9. vers azonban csak negatv esetekkel foglalkozik: 1. ha a prfta elmulasztja az intst, a bns meghal, de a prfta is; 2. ha a bns nem fogadja el az intst, a prfta lete megmenekl.
A szemlyes felelssg gondolata mr korbban is megjelent Ezkiel knyvben (Ez 14:12–23; 18:1–32), s ez a kollektv felelssg gondolatval szemben elrelpst jelent (Gen 18:23–33; Jzs 7. rsz). Klnsen hangslyos itt a prfta felelssge: az letvel felel a kapott Ige hsges tovbbadsrt.
Ezk. 33,10–20. A prfta vitja npe tagjaival.
Elszr olyan embereket ismernk meg itt, akik a babiloni fogsgban bnbnatra jutottak (Jer 3:22–25; JSir 3:42–48; 4:6; 5:16). Elfogadtk azoknak a prftknak a tantst, akik az orszg elvesztst Isten igazsgos bntetsnek tartottk (n. deuteronomista trtneti m). Azonban gy gondoltk, hogy nincs kit, nincs letlehetsg: „elsorvadunk” (sz szerint: „megrothadunk”, Lev 26:39; Ez 4:17; 24:23), mint a slyos beteg. A panasznek stlusban krdeztk: „Hogyan maradhatnnk letben?” A felelet Ez 18:23.32-ben mr elhangzott. Az r nem a bns ember hallban gynyrkdik, hanem abban, ha megtr s l. A megtrsrl rszletesen is szl a 12–16. vers (v. Ez 18:21–30). Elszr azt az esetet emlti a prfta, hogy „az igaz megtr igazsgbl” (ad malam partem: letr az igaz trl; Ez 18:24). Ezt a 13. vers gy fejezi ki, hogy „elbizakodik igazsgban, s gonoszsgot mvel”. Az r nem a matematika trvnyei szerint tl. Nem azt mondja, hogy ez az ember mgiscsak tbb jt tett, mint rosszat; a mrleg a j fel billen. Az ilyen ember nem bzhat abban, hogy elg jcselekedete van. Ezek nem is emlttetnek az tletkor: hall vr r. Tiszta lapot kap a bns is. Nem hatrozza meg a bns sorst a mltja; van md a megtrsre. De ennek a htkznapi cselekedetekben kell megnyilvnulnia. Isten parancsolatai kzl a 15. vers a zlog visszaadst (Ex 22:25k.; Deut 24:10–13), a rablott holmi megtrtst (Lev 5:20–26; 19:13) s a korbbi bnk kerlst emlti. A megtr bns „lvn ljen” („deklaratorikus formula”, infinitivus absolutusszal nyomatkoss tett kifejezs).
A vita vge, a 17–20. vers megfelel Ez 18:25–30-nak. A babiloni foglyok egyik csoportja vitatkozik itt a prftval. Ezek bizonyra nem azonosak azokkal a bnskkel, akiket a 10. versben ismertnk meg, ui. azt mondjk: nem helyes az r tja („non recta via Domini”). Nem tartottk helyesnek, hogy az igaz embert is fenyegeti az elbuks veszlye (1Kor 10:12), s a bnsnek mdja van a megtrsre; hogy az rtl adott kegyelmi lehetsg az ember nagy felelssgvel jr egytt. A vitban az r visszafordtja a vdat: a ti utaitok nem helyesek! Az r igazsgosan tl: mindenkit a tettei szerint (Ez 7:3.8; 24:14; 36:19).
Ezk. 33,21–29. Ezkiel rtesl Jeruzslem elestrl.
A Jeruzslembl rkezett meneklt trtnete egyenes folytatsa Ez 24:25–27-nek. A szerkeszt ezen a helyen iktatta be a 25–32. rszt, s ugyan helyezte a knyv elejre a prfta megnmulsrl szl hrt (Ez 3:28k.). A hrnk rkezse nhny bibliai kzirat, a LXX s a szr szveg alapjn a 11. vre tehet. A babiloni sereg a 11. v 4. havnak 9. napjn trt be Jeruzslembe (2Kir 25:3k.; Jer 39:2; 52:6k.), s az 5. h 7. napjn puszttotta el a vrost (2Kir 25:8–10). A meneklt Kr. e. 586. I. 19-n rkezett Babilniba. tja hat hnapig tartott. Nem derl ki, hogy magnyosan meneklt-e, vagy hadifoglyok csoportjval rkezett. (Ksbb Ezsdrs ngy hnap alatt tette meg ezt az utat visszafel; Ezsd 7:9.) A vros elestnek hrre vget rt Ezkiel nmasga: vilgoss vlt, hogy az r szava beteljesedett (Ez 6:10; 14:23). Elz este „az r keze volt a prftn”, ami azt jelenti, hogy a prfta eksztatikus llapotba kerlt (Ez 1:3; 3:22; 8:1; 37:1; 40:1). Ilyen llapotban szokta t megszltani az r. szl, s Ezkiel szja is megnylik: most mr beszlhet, hirdetheti az r j zenett (Ez 29:21).
A 23–29. vers vita, melyben a prfta sz szerint idzi ellenfeleinek vlemnyt. Az otthon maradottakrl, a rom-orszg lakirl van sz, akik kztt elszr a babiloni sereg parancsnoka, majd Gedalj helytart is fldet osztott (Jer 39:10; 40:9k.). Ezek elbizakodtak s azt gondoltk, hogy k az brahmnak szl gretek rksei: hiszen az gretnek az a rsze mr meg is valsult, amelyben az r sok utdot grt brahmnak (Gen 12:1–3); a Babilniba kerlt foglyok viszont bneik miatt elvesztettk ezt az rksget (Ez 11:15). A vitban a prfta hangslyozza, hogy az gret nem szlhat azoknak, akik megmaradtak bneikben: ugyanazokat a bnket kvetik el tovbbra is, amelyek miatt bekvetkezett az r tlete. A prfta elszr a vr fogyasztsnak a tilalmra hivatkozik (Gen 9:4–6; Lev 17:11k.; 19:26), amit megszegnek azok, akik rszt vesznek az idegen istenek kultuszban. A msik bn mg nagyobb: feltekintenek blvnyaikra, ami azt jelenti, hogy bennk bznak, tlk (s nem az rtl) vrnak segtsget (Zsolt 121:1; Ez 18:6.12.15). A kvetkez bn a vronts, pl. hamis tanskods ltal (Lev 19:16; Jer 6:28; 9:3k.; Ez 22:9). A 26. vers a fegyverrel elkvetett bnket emlti. Az orszgban kljog uralkodott; magt a helytartt is megltk (2Kir 25:25; Jer 41:1–3). „Utlatos” bnnek szmtottak pl. a knani npek erklcstelen szoksai (Lev 18:22.26–30; 20:13). Utolsknt emlti a prfta a hzassgtrst; ezt a Tzparancsolat is tiltja (Ex 20:14; Deut 5:18). Akik ilyen bnket kvetnek el, nem lehetnek az brahmnak szl gretek igazi rksei. St az r eskvel megerstett gretet tesz arra, hogy az ilyenekre tovbbi tlet vr: fegyver, vadllatok s dgvsz puszttja ket (Ez 5:12; 6:11k.; 7:15; 14:12kk.), az orszg pedig lakatlan s puszta lesz (Ez 6:14; 14:15; 15:8). A Biblia hrt ad tovbbi deportlsokrl (Jer 52:28–30), egyes npcsoportok elmeneklsrl (Jer 40:7–12; 43:7) s a szomszd npek betrsrl az orszgba (Ez 25:12–14; Abd 10–14. vers).
Ezk. 33,30–33. Panasz az Ige felletes hallgati ellen.
A babiloni foglyoknak tetszett Ezkiel igehirdetse, mita az ellensges npek ellen jvendlt (Ez 25–32. rsz) s az r greteit hirdette. Errl csoportosan is beszlgettek „a falak mellett s a hzak kapujban”, az rnykot ad helyeken. Sokan jrtak a prfthoz is. Most mr nem gy viselkedtek, mint a csaln, a tvis s a skorpik (Ez 2:6). A prftt azonban nem tvesztette meg a nagy npszersg: tudta, hogy csak hallgatjk az Igt, de nem tartjk meg (31. vers). Csak annyi rdekli ket, hogy szp s kedves az Ige. gy hallgatjk, mint a szrakoztat zent, a vsri zenszek dalait. (Ezkiel rzki vgyakat felkelt zenrl beszl; a szt Ez 23:5.7.9.12.16.20 is hasznlja.) Nem is gondolnak arra, hogy az Ige hatsra meg kell vltozni; ket tovbbra is csak a maguk haszna rdekli (Ez 22:13.27). Az Ige tartalma tvol marad tlk. Megismerjk itt Ezkielt, mint olyan igehirdett, aki tisztn hirdeti az r akaratt, mgis ki van tve flrertseknek. Megtudjuk tovbb, hogy az a j igehallgat, aki „cselekszi az n mennyei Atym akaratt” (Mt 7:21). A felletes igehallgatnak is meg kell tudnia, hogy az r szava beteljesedik (Deut 18:21k.; zs 40:8; Jer 28:9; Ez 12:25.28; 24:24).
Ezk. XXXIV. RSZ
Ezk. 34,1–10. tlet a htlen psztorok fltt.
Az isteneket s a kirlyokat mr a rgi idben is psztoroknak neveztk. Ez volt a cme a sumeroknl Dumuzinak (= Tammuz, Ez 8:14), az asszroknl Marduknak. Hammurabi kirly is psztornak mondta magt, aki nyja szmra j legelrl s itathelyrl gondoskodik. A nprl psztorknt gondoskod uralkod volt a kirlyidel Egyiptomban is. A Biblia is tvette ezt a kpet (Gen 49:24; Zsolt 23:1–4; 77:21; 80:2; zs 40:11; Jn 10:1–18). Sokszor beszl Jeremis is psztor(ok)rl s nyjrl (Jer 3:15; 10:21; 25:34–36; 31:10; 50:6–8.44). Klnsen Jer 23:1–4 ll itt a httrben. Ezkiel Izrel egsz trtnett tartja szeme eltt. A „psztorok” magukat legeltettk, nem a nyjat (2. vers). (A 3. vers els szava a LXX segtsgvel „tej”-nek olvasand, csak a magnhangzk msok.) Termszetes, hogy a psztornak szabad a nyj hasznbl rszesednie (1Kor 9:7), azonban a juhok nyrsa mr a gazda jelenltben trtnik (1Sm 25:2), s a psztor nem vghatja le sajt fogyasztsra a legszebb jszgokat. Az elhullottakkal vagy vadllat ltal szttpettekkel el kell szmolnia (Gen 31:38k.; Ex 22:11k.; m 3:12). A psztornak ktelessgei is vannak, nemcsak jogai. De Izrel psztorai nem teljestettk ktelessgeiket. A gyenge juhokat tbb tpllkkal kellett volna ersteni, a betegeket gygytani, a trtt vgtagokat bektzni, a vihar vagy vadllat tmadsa miatt sztszrdottakat visszaterelni, az elcsatangoltakat megkeresni. A vers vge szerint kegyetlenl uralkodtak. Nem csoda, hogy sztszrdott s vadllatok zskmnyv lett a nyj (5. vers). A prfta itt a babiloni fogsgra s a diaszprra gondol. – A 7–10. vers erteljesen hangslyozza, hogy a nyj az r (a „nyjam” sz itt htszer fordul el). Eskvel gri meg az r, hogy a psztorok ellen fordul (n. prviadalra kihv formula, Ez 5:8; 13:8.20; 21:8 stb.). Nem tri, hogy nyja a mezei vadak zskmnyv vljk, mint olyan nyj, amelynek nincs psztora (Num 27:17; 1Kir 22:17; Zak 10:2; Mt 9:36). Ez a kifejezs az rnak nyja irnt rzett szn szeretetrl tanskodik. Egyttal igazsgosan tl Br is . A haszontalan psztorok is az kezben vannak: „megszntetem ket nyjam (birtokraggal a LXX alapjn) legeltetstl” (10. vers).
Ezk. 34,11–22. Az r maga lesz nyjnak psztora.
A 11. vers kt olyan igt tartalmaz, amelynek jelentse „megkeres”. Rszben az elveszettek megkeressre vonatkozik ez (1Sm 9:3.20; Lk 15:4–7), rszben olyan keressre, amilyent a pap vgez, amikor megvizsgl egy-egy ldozati llatot: nincs-e rajta valami hiba, ami alkalmatlann tenn arra, hogy az oltrra kerljn. ppen gy a meggygyult beteget is meg kellett vizsglni alaposan, hogy meggygyult-e. Benne van ebben a nyj szmon tartsa; a psztor azonnal szreveszi, ha valamelyik juh hinyzik vagy baja van. A 12. vers szerint psztor mdjn vigyz nyjra az r; pedig a nyj sztszrdott „a felh s homly napjn”. Ez a kifejezs az r napjrl szl jvendlsekben fordul el (Ez 30:3; Jel 2:2; Zof 1:14–16); itt Jeruzslem pusztulsnak napjt jelenti (Ez 13:5). A 13. vers j exodust gr: az r sszegyjti sztszrt npt, s hazaviszi ket seik fldjre (Ez 20:34k.), ahol j legelt tall a nyj (Zsolt 23:1–4). „Izrel magas hegyein” (Ez 20:40) maga az r legelteti ket. A 16. vers sszefoglalja a j psztor ktelessgeit. Ez a rossz psztor kpnek (2–4. vers) ellentte. A vers vgn a LXX alapjn „elpuszttom” helyett „rzm” olvasand: „a kvret s az erset pedig rzm, s jog szerint legeltetem”.
A 16. vers mr elre mutat. A 17–22. vers ui. elmondja, hogy nemcsak a fels rtegek bnsk, hanem a np tagjai is. A nyj ersebb tagjai nzk: a legjobb helyen legelnek, a legtisztbb vizet isszk (tkp. „lelepedett” vzrl van sz, Ez 32:14). Ezenkvl mg a maradk legelt is letapossk, a vizet pedig felzavarjk. A 21. vers szerint vllukkal eltasztjk s szarvukkal klelik a gyngket. A kpes beszd itt azt fejezi ki, hogy a np tagjai embertelenl viselkednek egymssal: a gazdagabbak kizskmnyoljk s elnyomjk a szegnyeket. Ezkiel az eltte lt prftk nyomba lp, akik a np krben lev szocilis bnket ostoroztk. Ezeket a bnket megtli az r. Itt is azt hirdeti a prfta, hogy az r egyenknt tli meg juhait, igazsgot tesz kztk. Az grettel, az j exodusszal a np megtiszttsa is egytt jr (Ez 20:34–38).
Ezk. 34,23–31. j Dvid s j szvetsg grete.
A 23–24. vers nem azt jelenti, hogy Dvid fel fog tmadni a hallbl, hanem azt, hogy Dvid hzbl szrmaz „psztort” rendel npe fl az r. Megvalsul a Ntn prfta ltal adott gret: „Flemelem majd utdodat, aki a te vredbl szrmazik” (2Sm 7:12; Zsolt 89:4k..37k.; 132:11.17). Klnsen kzel llt Ezkielhez Jer 23:5k. Ezkiel itt sem hasznlja a „kirly” szt: a Dvid hzbl szrmaz eljvend uralkodt „szolgmnak” s „fejedelmknek” nevezi. A „szolga” sz az rral val benssges kapcsolatot fejezi ki, a „fejedelem” sz pedig azt, hogy ez az uralkod nem a maga ura, s nem a maga akarata szerint kormnyozza a npet, hanem Urnak megbzottja, aki Urnak engedelmeskedik. Klnsen is hangslyos, hogy egyetlen psztort rendel npe fl az r. Az orszg kettszakadsa ui. megsznik, Izrel s Jda egyesl; nem lesz kt kln uralkod, csak egy (Ez 37:15–28). Ez az gret egyttal j szvetsgktssel is egytt jr; a 24. vers az n. szvetsgktsi formult tartalmazza (v. Lev 26:12; Jer 7:23; 11:4; 30:22; 31:33; 32:38; Ez 11:20; 14:11; 36:28; 37:23.27). Az r szava beteljesl (Ez 5:15.17; 21:22; 24:14; 30:12).
Az j szvetsg a „bke szvetsge” lesz: teljes s zavartalan bkessg jr egytt vele (25. vers; zs 54:10; Ez 37:26). Az dvssg idejt Ezkiel Lev 26:4–6-hoz hasonlan rajzolja meg. Az r vadllatok ltal is bntette npt (Ez 5:17; 14:15.21; 33:27). A vadllatok megszeldlsrl szl az zs 11:6–8; Hs 2:20. Az „rk szvetsg” megktse utn (Ez 16:60; 37:26) a pusztban s az erdsgekben is biztonsgban lehet lakni, nem bntanak a vadllatok. A 26. vers szvege klns: „s adok nekik dombom krl ldst”. Javtsi ksrlet: „s adok nekik zporesket idejben”. Ezt mondja a vers msodik fele is; a 27. vers pedig hozzteszi, hogy az orszg fldje b termst fog adni (v. zs 32:15–18; Jer 31:4–6; Hs 2:23–25). Ez a vers mg arrl is szl, hogy az r sszetri „igjuknak fjt” (Lev 26:13). Az iga valamelyik fldi nagyhatalom uralma Izrel felett (Jer 27:8.11k.; 28:2.10–14; Ez 30:18); az iga sszetrse az idegen uralom megszntetst jelenti: „megmentem ket azoknak kezbl, akik szolgv tettk ket” (27. vers) (az ige qalban is ezt jelenti). Senki sem rettenti tbb ket (Lev 26:6). A 29. versben „hrnvnek ltetvnye” helyett a LXX „bknek ltetvny”-t olvas (betcsere alapjn) (v. zs 60:21; 61:3). A bven term orszgban nem lesz tbb hnsg (sz szerint: „nem lesznek tbb hsg ltal betakartottak”, ti. eltemetettek), mint korbban annyiszor (Gen 12:10; 42:1k.; 43:1). Ellensges npek gnyoldst sem kell tbb elviselnik (Ez 32:24k.; 36:6.15). Az r gazdag ajndkok ltal ismerteti meg lnynek titkt: azltal, hogy megvalstja szvetsgt. A 30. vers jra a szvetsgktsi formult tartalmazza. Vgl a 31. vers visszatr a fejezet els felben hasznlt kphez: az r a psztor, a np pedig az „legeljnek nyja” (Zsolt 74:1; 79:13; 95:7; 100:3; Jer 23:1). Ezt a kpet sszekapcsolja a szvetsgktsi formulval: „Ti az n juhaim vagytok…, n (pedig) a ti Istenetek”.
Ezk. XXXV. RSZ
Ez a fejezet sszetartozik Ez 36:1–15-tel. Mieltt az r hazavinn a foglyokat Babilnibl, megtli az orszgba betolakodott Edmot. A 35. rsz Jeruzslem eleste utn keletkezett, s kt nagyobb egysgbl ll. Ezeket az n. kvet-monds vezeti be (3., 14. vers). A kt nagyobb szakaszban ngy kisebb egysg is van. Ezek az n. megismersi formulval vgzdnek (4., 9., 12a., 15. vers). Az Edm ellen szl prftai jvendlsek kzl klnsen Ez 25:12–14 ll kzel Ez 35-hz.
Ezk. 35,1–4. Prfcia Edm pusztulsrl.
A prftnak arra kell tekintenie, amirl prftl. A prftai igt prftai cselekedet is ksri: Blm is Izrel fel fordult, amikor rla prftlt (Num 22:41; 23:13; 24:2); Ezkiel is gy tett (Ez 6:2; 13:17; 21:2.7; 25:2; 28:21; 29:2), br testi rtelemben nem ltta Babilnibl a Szr-hegyet. A prftai ige hozzjrul az esemnyek megvalsulshoz. Az r Edm ellen fordul (vagy indul; a mondatban nincs igei lltmny). Ez n. prviadalra kihv formula (Ez 5:8; 13:8.20; 21:8; 26:3). Az r tlete nyomn Edm kietlen pusztv lesz (4. vers; paronomasia, azonos tbl kpzett kt sz, Ez 6:14; 33:28k.). Ebbl az r hatalma ismerhet meg.
Ezk. 35,5–9. Edm pusztulsnak okai.
Edm s Izrel kzt rgi „rk ellensgeskeds” volt (m 1:11). Ez mr az satyk korban is megvolt (Gen 27:40k.). Folytatdott a honfoglals idejn (Num 20:14–21) s a kirlysg korban (2Sm 8:13k.; 1Kir 11:14–22). Ezkiel s a babiloni foglyok szmra legfjbb Edmnak a „veszedelem idejn, a vgs bnhds napjn” elkvetett bne volt (Ez 21:30.34). Ez Jeruzslem pusztulsnak az ideje, Kr. e. 587. Az edmiak betrtek a legyztt orszgba, s ott tovbbi puszttst, fosztogatst s vrontst hajtottak vgre (Zsolt 137:7; zs 34:8–15; JSir 4:21k.; Abd 10–14. vers). A 6. vers szvege a LXX-ban rvidebb, de rthetbb: „vrrel vtkeztl, vr fog ldzni tged”. Amilyen a bn, olyan a bntets (ius talionis). A 7. vers a 3. vers szavaival szl Edm pusztulsrl. A vers vgn az „tkel s visszatr” emberek pusztulsrl van sz; v. Ex 32:27; Zak 7:14; 9:8. Fegyverrel meglettek tltik meg a „hegyeket, halmokat, vlgyeket s medreket” (Ez 6:3; 36:4.6). A 9. vers szerint „lakatlanok lesznek” a vrosok (a „lakni” ige rgies helyesrs qal imperfectum). Az r megismerse az tlet clja.
Ezk. 35,10–12a. Edm az orszgot ignyelte.
Kt nprl s kt orszgrl beszl a 10. vers: Jda s Izrel orszgrl a kt rszre szakadt orszgrl (Ez 37:22). Igaz ugyan, hogy Edmnak csak a dli orszgrszbe sikerlt behatolnia Jeruzslem eleste utn, de a Babilniban l foglyok tovbbi hdtsoktl is tartottak. A 10. vers vge gy szl: „Pedig az r ott volt!”. Az orszg az r tulajdona (Lev 25:23; Deut 32:6k.; Br 11:24; 1Sm 26:19; Hs 9:3). Edm teht az r jogt srtette meg. Ezrt az r maga bnteti meg, spedig az elkvetett bnnek megfelel bntetssel: „gy cselekszem, ahogyan te… cselekedtl” (11. vers ld. a 6. versnl: „Megismertetem magamat velk [LXX: veled] azltal, ahogyan megtllek”). A 12. vers elejn lev n. megismersi formula mg ehhez a szakaszhoz tartozik: „s megtudod, hogy n vagyok az r”.
Ezk. 35,12b–15. Edm gyalzta Izrelt s az Urat.
A 12k. versben ktszer is elhangzik, hogy az r hallotta az edmiak gyalzkodst. Nemcsak az r npt gyalztk, hanem magt az Urat is: „naggy tetted ellenem a szdat, s orctlan volt a beszded velem szemben” (13. vers; a hber szveg szemlyragjai s trgyragjai a LXX alapjn javtandk). Az Urat azzal gnyoltk, hogy gyenge Isten, aki sajt npt sem tudta megvdeni az ellensg ellen. Az igazsgos tletet a gyengesg jelnek tartottk, s hasznot akartak hzni belle: „Izrel hegyei… elpusztultak, neknk adattak eledell” (12. vers; Ez 29:5; 34:5.8.10). Az r igazsgnak s dicssgnek helyre kell llnia: Edm elpusztul, s a fld npei rlnek pusztulsnak ppen gy, ahogyan rlt Jda pusztulsnak.
Ezk. XXXVI. RSZ
Ezk. 36,1–15. Izrel jra a sajt hegyein lakhat.
Ezek a versek sszetartoznak Ez 35:1–15-tel. Az Edmot r tlet ltal npe hazatrst kszti el az r. Vget r annak az tletnek az ideje, amely Izrel hegyeit rte (Ez 6. rsz). Ez az igeszakasz Ezkieltl szrmazik, de ksbbi tdolgozs nyomait is mutatja; ilyenek pl. az ismtlsek. Az n. kvet-monds halmozott mrtkben fordul el: a 2–7. versben hatszor; az 1–6. versben hromszor kap parancsot Ezkiel arra, hogy prftljon (1., 3., 6. vers). Az r eskjvel ktszer tallkozunk: 5. vers (csonkn) s 7. vers: kijelentst zr formulval a 14., 15. versben. A szveg magyarzata kzben nhny helyen szvegromls is elfordul.
A prftnak Izrel hegyeirl kell prftlnia (1. vers). Az ellensg mondst citlja a prfta: „az rk halmok a mi birtokunkba kerltek” (v. Ez 11:15; 33:24). gy gondoltk, hogy Izrel orszga soha tbb fel nem pl (v. Ez 11:3). A hahotzs gnyt s krrmet fejez ki (Zsolt 35:21; Ez 25:3; 26:2). Ezrt az r kijelentst ad prftjnak (3. vers). Az ellensget „npek maradknak” nevezi a 4. s az 5. vers. Ez a nagy babiloni hadjrat utn megmaradt npeket jelenti, klnsen az edmiakat (v. Ez 25:16; m 1:8; 9:12). Ezek „puszttanak (rendhagy infinitivus constructus) s lihegnek” a birtokls vgytl. Ezenkvl a „nyelvkre vettk” (qal s nifal forma keverke), azaz rosszindulat rgalmakkal gyalztk Isten npt (Zsolt 44:14; 79:4; 123:4; Ez 23:32). Ezrt az r megszltja a „hegyeket, halmokat, medreket s vlgyeket” (4., 6. vers; Ez 6:3). „haragjnak tzvel” beszl azokrl a maradk npekrl, klnsen Edmrl (az „s” ktsznak itt kifejt s fokoz rtelme van), amelyek a maguk tulajdonnak tartjk az orszgot. Az „orszg” sz itt egyes szm 1. szemly birtokraggal elltva fordul el: „orszgom”! St a szvekbe is belelt az r: krrvend szvet s mlysges megvetst lt! A 6. vers szerint eddig Izrel hegyeinek kellett hordozniuk a npek gyalzkodst (Ez 16:52.54; 34:29). Az r eskre emelt kzzel gri (Ez 20:5k..15.23), hogy ezutn azok hordozzk a gyalzatot, akik npt gyalztk (v. Gen 12:3). Miutn Edmot s a „maradk npeket” tlet ri, Izrel visszatr hazjba: a hegyek jra „Izrel hegyei” lesznek. Olyan idben hirdette ezt a prfta, amikor Babilnia mg hatalmnak tetpontjn volt. De Ezkiel hitte, hogy a np hamarosan hazatr: „kzel vannak mr ahhoz, hogy menjenek” (8. vers; v. Ez 7:7; 9:1; 12:23). Amit gy ismertnk meg, mint prviadalra kihv formult, az itt j rtelemben ll: „me, n hozztok (ti. megyek), s feltek fordulok” (9. vers; v. Ez 35:3). Ezutn a fldek megmvelsrl, b termsrl, az emberek s az llatok megszaporodsrl s a vrosok jjplsrl szl az gret (v. Lev 26:9; Hs 2:23k.). St jobban megsegti Izrelt az r, s tbb jt tesz vele, mint rgen (11. vers). A kegyelem tbb, mint a rgi llapot helyrelltsa. Amikor hazaviszi npt az r, Izrel megkapja „rksgt” (Deut 4:21; 12:10; 19:3). Ez az orszg nem teszi tbb gyermektelenn fiait (12. vers). Ezt a gondolatot fejti ki a 13–15. vers. Nem fog tbb az orszg emberev vadllathoz hasonltani (gy javtand a 14. vers is: „nem botlasz meg tbb” helyett „nem teszed tbb gyermektelenn” olvasand a qere alapjn; ui. betcsere trtnt). A gyermektelensg gyalzatnak szmtott az kori Keleten (Gen 29:31; 1Sm 1:11; 2:1; zs 4:1; Jer 31:15; Lk 1:48). Izrel, mint anya nem rszesl tbb ilyen gyalzatban. Az r hsges marad, a remnytelen helyzetben is jvt kszt npnek. Ezltal jelenti ki szemlye titkt; ebbl lehet igazn megismerni t.
Ezk. 36,16–38. Izrel jjteremtse.
A 16–21. versben a babiloni fogsg okt jelenti ki az r. Izrel tiszttalann tette az orszgot; ezrt vesztette azt el ppen gy, mint hajdan a knani npek (Gen 15:16; Lev 18:24–27). A tiszttalansgot a prfta a havi vrzshez hasonltja (Lev 15:19–24; Ez 7:19k.; 18:6; 22:10). Ez a kifejezs itt csak kp, amely itt nem ritulis tiszttalansgot jelent, hanem a kt fbnt fejezi ki: vrt ontottak s blvnyt imdtak. A vronts a szocilis bnket jelenti (Ez 22. rsz). A bntets az volt, hogy sztszrta npt az r (Ez 12:15; 20:23); tetteik szerint tlte meg ket (Ez 24:14). Amikor pedig a pognyok kz jutottak (a 20. vers elejn nhny bibliai kzirat s a LXX alapjn tbbes szm olvasand; gy az j fordts Biblia is), gyalzat rte az r szent nevt: „Az r npe k, mgis ki kellett mennik az orszgbl”. Ezt az ellentmondst a pognyok az r gyengesgvel, tehetetlensgvel magyarztk. De az r „megsznta szent nevt”: nem engedi, hogy azt tovbb is gyalzzk.
A 22–32. vers elszr Izrel jjteremtsnek okt mondja el. Ez az ok nem az emberben, nem a npben rejlik. Sz sincs arrl, hogy Izrel megrdemli a szabadtst vagy hogy az Izrel kegyessgnek a jutalma (zs 43:22–28). Az r mindenekfelett sajt szent nevnek dicssgrt cselekszik (Ez 20:9.14.22): mind Izrelnek, mind a npeknek el kell ismernik az r dicssgt s hatalmt. Mg a pognyok is tani lesznek az r tetteinek (zs 45:14–25). Az r szentnek bizonytja meggyalzott nevt (23. vers).
Ha az r hazaviszi npt a fogsgbl, megsznik a pognyok gnyoldsa. Ez azonban csak az els lps Izrel jjteremtse tjn. Kvetkezik a np bels megtiszttsa. Ezt megint papi kifejezssel brzolja a prfta: „meghintelek titeket tiszta vzzel”. A vrrel vagy vzzel val meghints ritulis tisztasgot eredmnyezett (Ex 24:6; Lev 1:5.11; 14:7.52; Num 19:4). Itt azonban mr magasabb rtelemben, a bels tisztuls rtelmben van sz tiszta vzzel val meghintsrl. Hasonlkppen „hint meg sok npet” az r szenved szolgja is (zs 52:15; br itt msik sz ll a meghints rtelmben), aki bnbocsnatot szerez szenvedsvel s hallval (zs 53:10–12). Ebben az rtelemben szl 1Kor 6:11 is arrl, hogy a gylekezet tagjai Krisztus nevben megmosattak s megszenteldtek. A „tiszttalansg”, a bn elvtele utn kvetkezik az r nagy-nagy ajndka: j szv s j llek. A 26. vers msodik fele meg is magyarzza ezt: a kszv helyett hsszvet ad az r. A kszv rzketlen, kemny. Nem hisz az r szeretetben, nem viszonozza azt (ld. Deut 6:5; 7:7k.), s nem engedelmeskedik Isten parancsolatainak. Nem akar s nem tud megtrni, megvltozni (Jer 13:23; Ez 2:4.7; 3:7; Hs 5:4). Ezrt ad az r j szvet s j lelket. A „szv” s a „llek” sz itt hasonl rtelm. Mindkett jelentheti az ember njt (Deut 4:29; 6:5; 10:12; 11:13; Zsolt 31:6; 77:7; 143:7), rtelmt (1Kir 3:9; zs 19:3; 40:13) akaratt (2Sm 7:3; Zsolt 20:5; 51:12; 78:8; zs 10:7; Ez 18:31), rzsvilgt (Zsolt 34:19; 51:19; zs 57:15–65:14), egsz leterejt (Gen 2:7; Zsolt 104:29k.; 146:4; Ez 37:5k..9k.). A szv megjulsa teht az rtelem, az rzelem s az akarat megjulst jelenti. Mint a textusunkhoz igen kzel ll Jer 31:31–34 mondja, az ilyen embernek a szvbe lesz berva az r trvnye: nem rzi azt tbb idegennek s nem lzad ellene. – A 27. versben kln is van sz llekrl. Gondolnunk kell itt a karizmatikus vezetkre (pl. a brkra), akik az r Lelke segtsgvel rendkvli tetteket vittek vghez. Nemcsak beltst, rtelmet, akaratot s tiszta rzelmeket ad az r, hanem megajndkoz azzal az ervel is, amellyel az „rendelkezsei s trvnyei” szerint lhetnk (deuteronomiumi szhasznlat; v. Deut 4:5k.; 7:12; 8:1.11). St Lelke ltal maga munklkodik hveiben: „n cselekszem, hogy megtartstok s cselekedjtek”. gy ll helyre a szvetsg Isten s npe kztt; a 28. vers az n. szvetsgi formult tartalmazza (ld. mg Jer 24:7; 30:22; Ez 11:20; 14:11; 34:31; 37:23).
A 29k. vers jl tkrzi Hs 2:16–25 tantst: az j szvetsggel egytt jr ajndk az orszg csodlatos termkenysge. Korbban Palesztinban nem volt ritkasg az hnsg; brahmnak s Jzsef testvreinek is Egyiptomba kellett mennik gabonrt (Gen 12:10kk.; 42:1kk.; 43:1kk.). Emiatt csfoltk is Izrelt a pognyok; orszgt emberev orszgnak neveztk (13–15. vers). Ennek vget vet az r. a gabonnak is parancsol (Hs 2:23–25). A megvlts az egsz teremtett vilgra kiterjed (Rm 8:19–22; 2Pt 3:13).
A kegyelmet nyert np felismeri s megbnja bneit. A 31. vers igen ers kifejezst hasznl: undorodnak maguktl (Ez 6:8–10; 16:52.63; 20:43k.). Az jszvetsg is tud arrl, hogy a kegyelmet nyert ember bnbnatra jut (Lk 5:8); Isten jsga megtrsre sztnz (Rm 2:4): De nem a babiloni foglyok hazatrse, st nem is bnbnatuk s szvk megjulsa a vgs cl. Ezek csak velejri a legnagyobb gynek: nmagrt, neve dicssgrt cselekszik az r; azrt, hogy „ismert legyek szmotokra!”. Itt jra a soli Deo gloria ragyog fel.
A 33–36. vers s a 37k. vers ksbb keletkezett, mint a fejezet tbbi rsze. Itt mr prftatantvnyok kiegszt s magyarz gondolataival tallkozunk. A hazatrk felptik a romokban hever vrosokat (v. zs 44:26.28; 49:17 [olvasand: ptid], 54:11k.; Ez 6:6; 12:20), s megmvelik a fldet. Olyan lesz a fld, mint az denkert (zs 32:15–18; 35:1k.; 41:1 8–20; 44:3; Ez 34:25–31). Az orszg npe jra elszaporodik (zs 49:19; 54:1–10; Zak 2:5–8). Ebbl a pognyok is felismerik, hogy az r szava igaz! – A 37. versben Ez 14:3.7.10; 20:3.31 ellentte hangzik el. Akkor nem engedte meg az r, hogy a bns szndk emberek megkeressk t, jvhagyst krve tvelyg gondolataikra. De most mr megengedi, hogy megvltottai Hozz folyamodjanak (zs 55:6). Az r meggri, hogy gy megszaportja npt, mint a juhnyjat. A 38. vers szent juhokrl beszl, melyeket nnepek alkalmval nagy szmban ldoztak fel Jeruzslemben. A pognyok ezt csodlkozva szemllik. Kzben ui. ket is tlet ri: csak a maradkuk van mr letben (36. vers). De ez a maradk tanja az r csodlatos tetteinek, s elismeri az r hatalmt.
|