Ez a fejezet a 16. fejezethez hasonlan allegria, mely Izrelt s Jdt gy brzolja, mint az r kt felesgt. A rgi idkben elfordult, hogy valakinek kt felesge volt: ilyen volt Jkb (Gen 29:21–30) s Elkna (1Sm 1:2). Ksbb a trvny tiltotta kt nvr egyidej felesglvtelt (Lev 18:18). Az igeszakasz htterben fellelhet a Jer 3:6–11; valamint Hses prfta, aki elszr hasonltotta npt parzna nhz (Hs 1:2; 2:4). Tvolabb ll a mitologikus httr: l istennek is kt felesge volt. A Nlus dli rszre, az Elefantine-szigetre kerlt zsidk beleestek abba az eretneksgbe, hogy az r mellett kt „felesgt”. Anat-Btelt s Asam-Btelt is tiszteltk. Ezkiel azonban csak Izrel s Jda vallsi s politikai htlensgre gondolt. A fejezet magva, az 1–27. vers Cidkijj lzadsa s Jeruzslem ostroma kztt keletkezett. A tbbi Ezkiel tantvnyaitl val ksbbi kiegszts.
Ezk. 23,1–4. Ohol s Oholib bemutatsa.
Azonnal megtudjuk, hogy Ohol Samrit (Izrelt) jelenti, Oholib Jdt (Jeruzslemet). A kt nv hagyomnyos jelentse: „stra van” – s „stram van benne”. Samrinak is volt „stra”, de az csak az v volt; Jeruzslemben viszont az r „stra” llt. A stor a templom klti, rgies neve (Zsolt 27:5; 76:3); maga a szvetsglda is sokig „a” storban volt (2Sm 7:6). (Ms magyarzat szerint az Oholib sz nem birtokviszonyt fejez ki; az i csak toldott i, s a jelents: stor van benne. Eszerint nincs rtkklnbsg a kt nv kzt.) Igazi ezkieli gondolat viszont, hogy Isten npe mr Egyiptomban is bns volt: blvnyimdst kvetett el (Ez 20:7k.), pedig jog szerint az r volt. A 4. vers Ez 16:8 kifejezst hasznlva mondja: „Enymek lettek”.
Ezk. 23,5–10. Izrel bne.
Ohol-Samria bne az volt, hogy hol Asszrihoz fordult (2Kir 15:19; Hs 5:13; 7:11; 8:9; 12:2), hol Egyiptomhoz (2Kir 17:4; Hs 7:11; 12:2). Ezt a „parznasgot” az rzki kvnsg kpben brzolja a prfta: Oholnak megtetszettek az asszr harcosok (5. vers), a bborszn ruhba ltztt dlceg lovasok. De folytatta rgi parznlkodst az egyiptomiakkal is. Bntetse az lett, hogy asszr „szereti” kezbe adta az r: Samrit Kr. e. 722-ben az asszrok puszttottk el. Ezltal „neve lett az asszonyok kztt” a sz rossz rtelmben: rossz hre lett, hrhedtt lett a npek kztt.
Ezk. 23,11–27. Jda bne.
Oholib-Jeruzslem bnt bvebben trgyalja a prfta, mint Ohol-Samrit. Jda bne nagyobb (11. vers; Jer 3:11)! Az asszr harcosok s tisztek bns vgyra indtottk. Tiszttalann is vlt, hiszen e politikai szvetsgktsek nyomn az asszr valls, a csillagimdat is beradt Jeruzslembe (2Kir 16:10–18; 21:3; 23:4–14). Amikor Nebukadneccar Babilnihoz kapcsolta Jdt (Kr. e. 605-ben), a dlceg babiloni tisztek irnt gerjedtek vgyra. Elg volt megltni falra festett kpket (ilyeneket Ezkiel is lthatott Babilniban), mr kveteket kldtek hozzjuk (16. vers). A „parznasgba” azonban beleunt Jda: Jjkim kirly hrom esztend elteltvel megtagadta Babilninak az adfizetst, s Egyiptomhoz prtolt (Kr. e. 601-ben). Emiatt kvetkezett be Nebukadneccar megtorl hadjrata s az els deportci (Kr. e. 598-ban). Ugyanezt ksbb Cidkijj is megtette (Kr. e. 589-ben); ezrt maga az r is „megundorodott tlk”, hiszen a szvetsgszegs egyttal az r eltt tett hsgesk megszegse volt (Ez 17:16–21). A 20. versben a „parznasgot” Ezkiel szinte botrnkoztat nyersesggel fejezi ki – a fordtsok ezrt ezt eufemikusan adjk vissza. kori iratok szerint az egyiptomiak hresek voltak rzkisgkrl (v. Gen 12:12; 39:7kk.). Jda visszaemlkezett „fiatalkorra, amikor Egyiptom orszgban parznlkodott” (21. vers).
A bntets Izrel-Ohol bntetshez hasonl: az r felindtja Jeruzslem „szeretit”, a babiloni birodalom seregeit. Pekd ers arm trzs volt Babilnia keleti rszn (Jer 50:21); Sa a szr-arab pusztban lak nptrzs; Ka a Tigris egyik mellkfolyja mellett l trzs volt. A 23. versbe tvedsbl kerlt bele az „asszrok sszes fiai” kifejezs, ui. az Asszr Birodalom mr Kr. e. 612-ben sszeomlott. E versben az 5. s 12. vers mintjra („meghvottak” helyett) „harcosok” olvasand. Amikor megostromoljk s elfoglaljk Jeruzslemet, nem az embersgesebb jdai trvnyek szerint fognak eljrni, hanem sajt kegyetlen trvnyeik szerint. kori asszr-babiloni brkon gyakori a karba hzs, a fej vagy a kzfej levgsa, megvakts. Egyiptomban is levgtk a lzadk orrt s flt. A „maradk” sz ktrtelm: jelentheti a vrosban maradt javakat, de jelenthet utdokat is. A gyermekeket elveszik, s eladjk rabszolgnak; a foglyokrl lehzzk a ruht s az kszereket. Mindez a 25. vers szerint az r flt szeretete miatt trtnik. Az r clja az, hogy rjen vget a „parznasg”, az rral szemben elkvetett htlensg.
Ezk. 23,28–30. sszefoglals.
Ezek a versek sszefoglaljk az eddig mondottakat. Az r a megunt „szeretk” kezbe adja Jdt. Ezek minden szerzemnybl kifosztjk, s otthagyjk „meztelenl”, abban az llapotban, amelyben hajdan „megtallta” az r (Ez 16:4kk.). A 29. vers szerint „felfedetik parznasgnak szemrme”. A ni foglyokat azzal szgyentettk meg, hogy fel kellett emelnik ell ruhjukat, amikor egy-egy vroson mentek t (zs 47,2). Mindez az rtl jv mlt bntets a blvnyimds miatt.
Ezk. 23,31–35. A harag pohara.
Az r haragjnak poharrl a Szentrs sok helyn olvasunk (Zsolt 60:5; 75:9; zs 51:17.22; Jer 51:7; Hab 2:16; Jel 14:10). A pohr azt a sorsot jelkpezi, amely az emberre vr (Zsolt 16:5; Mt 20:22; 26:39). Jeruzslemnek Samria pohart kell meginnia, azaz Samria sorsra jut. bls s mly ez a pohr, sok fr bele (32. vers); rszegsg (nhny bibliai kzirat szerint: „sszeomls”) s gytrelem, iszonyat s pusztuls pohara ez, amihez hozztartozik a npek gnyoldsa is (Zsolt 44:14; 79:4; 123:4). A 34. vers els sora nehezen fordthat: „Iszod azt s szrcsld, s cserepeit megrgod”. Az utols kt sz helyett javasoljk: „seprejt is szrcsld”. A pohr megivsa utn a megtlt parzna n gysza jeleknt sajt mellt fogja tpni fjdalmban (Lev 21:5; Deut 14:1; zs 32:12; Jer 16:6). Mindezzel az r Igje teljesedik be (Ez 17:21.24; 21:22.37). A 35. vers nem klti szveg, mint a 32–34. vers, hanem prza. Megnevezi a slyos tlet okt: Jeruzslem bnsen „elfelejtette” Istent. Ez deuteronomiumi kifejezs (Deut 4:23; 8:11.14.19; 26:13; 32:18; Br 3:7; 1Sm 12:9). Ugyanilyen rtelm az is, hogy Jeruzslem „hta mg vetette” Istent (1Kir 14:9; Neh 9:26); hiszen ami az ember hta mgtt van, arra nem figyel, azzal nem is trdik tbb. Emiatt Jeruzslemnek hordoznia kell a bntetst (v. Num 9:13; Ez 16:52).
Ezk. 23,36–49. Izrel s Jda bne, tlete s az tlet clja.
Ezek a versek olyan prftatantvnytl szrmaznak, aki igen jl ismerte mestert. A 36. vers Ez 20:4; 22:2-re pl. A np bnei kzt elszr a blvnyimdst emlti, majd a gyermekldozatot (Ez 16:20k.; 20:26). Slyos bnnek szmt a szombattrvny megszegse is (Ez 20:12k..16.21.24), valamint a szently, a templom meggyalzsa (Ez 8:1–16; 22:8.26). A 40–44. vers rszletesen is szl a „parznasgrl”. Jeruzslem kveteket is kldtt „szeretihez” Babilniba (16. vers). A babiloni birodalomnak tetszeni akarva, a „parzna” megmosakodott, az kori nk szoksa szerint a szemldkt s a szemhjt (antimonporbl ksztett festkkel) feketre festette, s magra vette kszereit. A 41. vers vetett gyrl (gy olvassuk a szveget a LXX alapjn) s tertett asztalrl beszl. A szvetsgktshez szvetsgi lakoma is tartozott, amely kicsapongsba torkollott. A httrben a blvnyok tisztelethez tartoz n. kultikus parznasg ll (v. zs 57:3–9; Hs 4:13k.). Slyosbtja a bnt az is, hogy az ldozati lakomn „az n illatldozatomat s az n olajomat”, azaz az rtl kapott s Neki jr illatszereket s olajat a blvny tiszteletre hasznltk fel (v. Hs 2:10.14). A 42. vers szvege romlott. Az ldozati lakomn rszt vev emberek hangos kurjongatsrl van itt sz (sz szerint: „s a tmeg lrmja gondtalan volt benne, s az embertmegbl val emberekhez iszkosok vitettek a pusztbl”). A 45. vers szerint „igaz frfiakra”, azaz pogny npekre bzza az r az tletet. Nem magukban vve igazak k, hanem csak gy, hogy ebben az esetben az r igazsgos tlett hajtjk vgre (Ez 16:38.40). A hzassgtrs s a vronts bntetse hall (Gen 9:6; 38:24; Deut 22:20–22; Jn 8:5).
A 46. vers szerint a npgyls „rettegss s zskmnny” teszi a kt parznt. Az j fordts szerint: „vessk ket prdra elrettent pldul”. Amikor megkvezi s felkoncolja ket a npgyls (Ez 16:40), „okul minden asszony”. Ezt az allegrin bell gy rthetjk, hogy Izrel s Jda pldjbl okul minden np. Megemltend, hogy ms magyarzat szerint a 48. vers a frjes asszonyokat vja a hzassgtrstl. A hzassgtr Ohol s Oholib hordozni fogja vtkei bntetst (ld. a 35. versnl). Ebbl is az r ismeretre jutnak (Ez 13:9; 20:20.26.38.42).
Ezk. XXIV. RSZ
Ezk. 24,1–14. Pldzat a rozsds fazkrl.
A prfta Jeruzslem ostromnak a kezdetn kapott kijelentst az rtl. A babiloni foglyok tudtk, hogy Nebukadneccar serege Jeruzslem ellen vonul. Az ostrom Kr. e. 588. jan. 15-n kezddtt (v. 2Kir 25:1; Jer 52:4). Errl kellett pldabeszdet mondania a prftnak. Ez els pillantsra a mindennapi letbl vett esemnyrl, a lakoma elksztsrl szl munkadalnak ltszik. Fazekat kell a tzre tenni, vizet kell bele tlteni, s a legjobb hsdarabokat, combot s lapockt kell beletenni. A 4. vers vgn a LXX „tltsd meg” helyett a „kicsontozva” szt tartalmazza. Az 5. versben „csontraks” helyett „faraks”-t olvasunk; utna pedig „forrald forralst” helyett „forrald darabjait”. Az stben lev hsnak fnie kell.
A 6. verssel kezddik a pldzat magyarzata. A fazk Jeruzslem (Ez 11:1–12). Ezkiel itt prftai hagyomnyokbl mert: mr Mik 3:1–4 is szl arrl, hogy a vezetk feldaraboltk a npet, mint a hst, amely bogrcsba kerl; Jeremis pedig az szakrl jv veszedelmet hasonltotta gzlg sthz (Jer 1:13–16; ld. mg Jer 6:27–30). Ezkiel a 22. fejezetben is vr vrosnak nevezte Jeruzslemet; a szocilis bnk is vrontsnak szmtanak, hiszen sokszor emberletet is kvetelnek (1Kir 21). A „vr” „fnyl sziklra”, a Nap fnyben fehrl kopasz sziklra kerlt. Pedig el kellett volna takarni flddel klnben bosszrt kilt az rhoz (Gen 4:10; Jb 16:18; zs 26:21). A kopasz szikln marad vr a meg nem bnt s meg nem bocstott bnt jelkpezi. Ezrt most mr maga az r teszi „kopasz sziklra” s bosszulja meg haragjban ezt a bnt (8. vers). Az otthon maradottak elbizakodottan gondoltk, hogy Jeruzslemben vdve vannak, mint ahogyan a fazk vdi a hst a tztl (Ez 11:11). Ezt a ggt tri ssze az r kijelentse, amikor rozsds fazknak mondja Jeruzslemet. A 9kk. versek szerint most mr maga az r rak nagy mglyt s miutn sztftt a hs; kiadja a parancsot: „ntsd le a levt!” (gy olvassuk a hber szveg ide nem ill szavait: „kend meg a kenednyt”). Ide tartozik a 6. vers is: a hst darabonknt ki kell venni, anlkl hogy sorsot vetnnek r, azaz vlogats nlkl ki kell venni minden hsdarabot. Ezutn az res fazk kerl vissza a tzre, hogy az izz hsgben „kiolvadjon belle a tiszttalansg” (11. vers). De ez csak gy lehetsges, ha a fazk anyaga, a rz (vagy bronz) is tnkremegy. Csak gy „r vget rozsdja”. Jeruzslem annyira bns, hogy hiba „tisztogatta” hossz idn t az r, ti. a korbbi prftk igehirdetse ltal. Ha hallgattak volna az r Igjre s megtrtek volna a „fajtalansg tiszttalansgbl” (13. vers), akkor lecsillapodott volna az r haragja. A megtrs elmaradt; az r haragjt most mr csak az tlet csillapthatja le (Ez 5:13; 16:42; 21:22). Az tlet nem ismer knyrletet vagy ppen szemlyvlogatst (6., 14. vers), hanem szigoran a cselekedetek alapjn megy vgbe (Ez 5:11; 7:4.9). A 14. vers vgn a LXX szvege bvtmnyt tartalmaz: „Ezrt megtllek tged; uraid s kvnsgaid szerint tllek meg, te tiszttalan, hrhedt s kesersggel teljes”.
Ezk. 24,15–27. Ezkiel felesge meghal.
Ezt az esemnyt a jelkpes prftai cselekedetek kz soroljuk. Tulajdonkppen nem a cselekedetrl, hanem szenvedsrl van itt sz. A prfta magnlete s annak szenvedsei is hordoziv vlnak az igehirdetsnek (v. zs 8:18; Jer 16:1–4; Hs 1–3. rsz). Ezkielnek kijelentette az r, hogy elveszi tle felesgt, „szemeinek gynyrsgt”. Ez hasonl ahhoz a prbattelhez, amely brahmot rte: „Fogd a fiadat, a te egyetlenedet, akit szeretsz, Izskot…, s ldozd fel” (Gen 22:2). Ezkiel mr hzas ember lehetett, amikor Kr. e. 598-ban Babilniba kerlt. Felesge mg nem volt reg; hirtelen csaps kvetkeztben kellett meghalnia (v. Num 14:37; 17:13–15; 25:6k..18k.; 31:16). A prftnak megtiltotta az r, hogy kifejezze gyszt (v. Jer 16:5–7). Nem volt szabad srnia (2Sm 19:1), levennie turbnjt s hajra port vagy hamut hintenie (Jb 2:12; itt a ruha megszaggatsrl is sz van), meztlb jrnia (2Sm 15:30), bajuszt elfednie (Mik 3:7; si pogny elkpzels szerint azrt, hogy a visszajr halott llek ne ismerje meg) s a gyszolk kenyert ennie (Jer 16:7). („Emberek kenyere” helyett „gyszolk kenyere” olvasand; gy az j fordts Biblia is.) A prfta engedelmeskedett az r parancsnak (Ez 12:7; 37:7). Meg is krdezte a np klns viselkedse okt (Ez 12:9; 21:12; 37:18). Az r felelete a 21. s 24. versben van: „megszentsgtelentem szentlyemet”. Ez azt jelenti, hogy ellensges seregnek engedi meg a jeruzslemi templom meggyalzst (Zsolt 79:1; Ez 7:24; 25:3). Ez a templom a np „szemeinek gynyrsge, lelkk vgya”, ppen gy, mint Ezkielnek a felesge (16. vers). St „erssgk bszkesge” is; a templom menedkhely is volt (Zsolt 17:8; 27:5; 31:21). Jeruzslem pusztulsakor „fiaitok s lenyaitok” a hdtk fegyvere ltal fognak meghalni. A Kr. e. 598-ban trtnt els deportls alkalmval ui. fleg a politikban jrtas idsebb emberek kerltek fogsgba. A csaldtagok elszakadtak egymstl. Az otthon maradtak nagy rsznek elvesztse lesz az a nagy gysz, melynek „jele” a felesgtl megfosztott Ezkiel (24. vers). A „jel” – akr mint prftai cselekedet, akr mint prftai szenveds – beteljesedik a np letben, ppen gy, mint az Ige (zs 7:14kk.; 8:18; 20:3; Ez 4:3; 12:6.11). Az r beszdbe keldik bele Ezkiel beszde (22k. vers): „Azt fogjtok csinlni, amit n csinltam”. Ezutn (fordtott sorrendben) a 16–17. vers kifejezsei ismtldnek: a np nem vgez gyszszertartsokat a mlysges megdbbens miatt; csak „sorvadoznak bneik miatt” (Ez 4:17; 33:10) s shajtoznak egyms kzt (ehelyett a LXX egyms vigasztalsrl beszl. De a shajtozs megfelel Ezkiel shajtozsnak, 17. vers).
A 25–27. vers ismtli a 16. s 21. vers kifejezseit. Egyttal elre is mutat arra az idre, amikor Jeruzslembl meneklt rkezett a babiloni foglyokhoz, s hrt vitt a vros pusztulsrl. A hrnknek kb. hat hnapra volt szksge ahhoz, hogy megtegye a hossz utat (Ez 33:21k.). Ekkor sznt meg a prfta nmasga, melynek kezdetrl Ez 3:28k. szmol be. Ezzel szemben a 25. vers azt a ltszatot kelti, mintha Ezkiel mg „azon a napon” rteslt volna az esemnyrl, amikor elesett a vros. Ez nem valszn; inkbb arra kell gondolnunk, hogy ezeket a verseket a szerkeszt Ez 33:21k. alapjn helyezte ide.
Ezk. XXV. RSZ
Itt kezddik Ezkiel knyvnek a kzps frsze: az idegen npek elleni prfcik (Ez 25–32). Ez tmenet az tlethirdetst tartalmaz els f rsz (1–24) s az greteket tartalmaz harmadik f rsz kztt (33–48. rsz). Hasonl szerkezet zsais, Jeremis s Zofnis knyve is: 1. Izrelnek szl tlethirdets, 2. idegen npeknek szl tlethirdets, 3. dvgret. (Jeremis knyvnek ezt a felosztst a LXX rizte meg.) Ht idegen nprl szl Ezkiel prfcija: Ammn (25:1–7), Mb (25:8–11), Edm (25:12–14), a filiszteusok (25:15–17) Trusz (26:1–28:19), Szidn (28:20–26), Egyiptom (29–32. rsz). A hetes szm nem lehet vletlen; elfordul Jer 46:1–49:33-ban s m 1–2. rszben is. Az Ez 25–32. rszben lev prfcik ltalban Jeruzslem ostroma idejn, a fogsg 10–12. vben keletkeztek; kivtel csak Ez 29:17kk.
Ezk. 25,1–7. Prfcia Ammn ellen.
Az izreliek az ammni npet rokon npnek tartottk: k Lt fiai (Gen 19:38); de mr a brk korban harcban lltak velk (Br 11; 1Sm 11). Dvid Ammnt is birodalmhoz kapcsolta (2Sm 12:26–31). Ksbb Ammn Babilnia megbzsbl betrt Jdba (2Kir 24:2; Kr. e. 598-ban). Ksbb azonban rszt vett a Babilnia elleni lzadsban; ezrt Nebukadneccar Ammn ellen is indtott megtorl hadjratot (Ez 21:23–28).
A prftnak Ammn fel kell fordulnia prftls kzben (v. Num 23:9; 24:1k.; Ez 4:3.7). A 3. vers szerint Ammn bne a gnyolds, a krrm volt. Mindenekfelett az r szentlynek, a jeruzslemi templomnak a meggyalzsa miatt gnyoldtak (Zsolt 79:1.10; Zof 2:8). Aki az r templomt gnyolja, magt az Urat gnyolja! Ehhez jrult, hogy krrm volt bennk az orszg pusztulsa s a np fogsgba kerlse miatt is. St tudjuk, hogy Gedalj jdai helytart gyilkosai is Baalisz ammni kirlynl talltak menedket (Jer 40:14; 41:10.15). Ezrt az r a „keleti npek” (sz szerint: Kelet fiai) birtokv teszi az orszgot. A „keleti npek” a Damaszkusztl dlkeletre lak trzsek (Br 6:3.33; 1Kir 5:10; Jb 1:3). Nemcsak az orszg termst lik fel, hanem el is puszttjk a vrosokat. A fvrost, Rabbt, teljesebb nevn Rabbat-Ammnt (Ez 21:25) legelhelly teszik. Az tletbl az r ismerete ragyog majd fel (5. vers).
A 6k. vers nem nevezi meg Ammnt, mgis Ammn ellen szl a prfcia, hiszen ugyanazt a bnt nevezi meg, mint a 3. vers: a krrmt. Ezt fejezi ki a tapsols (Ez 21:19.22; 22:13) s a dobbants (Ez 6:11). St a 6. vers pontosan meg is hatrozza, mirl is van sz: „rltl lelked teljes megvetsvel”. A bntets itt szigorbb, mint az 1–5. versben. Maga az r irtja ki Ammnt a tbbi npek kzl, s a tbbi nemzet zskmnyv teszi az orszgot. Ez az r igazabb megismershez vezet.
Ezk. 25,8–11. Prfcia Mb ellen.
Mb s Ammn testvrek (Gen 19:37k.). A Mb ellen szl prfcia sszetartozik az Ammn ellen szl prfcival. (A 10. versben Mb helyett ktszer is Ammn neve fordul el. Ez ppen gy tveds, mint a 8. versben lev Szr nv; az Edm elleni prfcia ui. ksbb kvetkezik; 12kk. vers.) A mbiak is nyomorgattk Izrelt (Br 3:12–30), s ket is Dvid gyzte le (Num 24:17; 2Sm 8:2). Ksbb a hres Mesa kirlynak sikerlt kivvnia orszga fggetlensgt (2Kir 3:4–27). Mbi csapatok is fosztogattk Jdt Kr. e. 598-ban (2Kir 24:2), s Jeruzslem pusztulsa utn a mbiak is gyalztk Izrelt (Jer 48:28k.; Zof 2:8). Azt gondoltk, hogy Izrel jogtalanul tartja magt Isten npnek; ha az lenne, Isten megvdte volna. Nem vlasztotta ki Isten ezt a npet, hiszen hasonl lett a sorsa ms npekhez. Azonban Isten maga tlte meg npt; s az tlet nem tette rvnytelenn Isten kivlaszt akaratt. A gny teht nemcsak a npnek szl, hanem a trtnelem Urnak, Istennek is. Ezrt nyitja meg az r Mb „vllt”, azokat a hegyoldalakat, amelyeken a Mbot vd vrak, erdtmnyek pltek: gy az orszg vdtelenn vlik. Mb vrosait fel is sorolja Jer 48; de itt csak a jdai hatrhoz kzel lev, a keleti lejtkn plt hrom vros kerl felsorolsra: Bet-Jesimt (Num 33:49; Jzs 12:3; 13:20), Baal-Mn (Num 32:38; Jzs 13:17) s Kirjtaim (Num 32:37; Jzs 13:19). Mb terletre is „Kelet fiai” vonulnak be (10. vers), akik elpuszttjk az orszgot, s Mbnak mg az emlkezete is kivsz. Az igazsgos tl Isten ismerethez vezet ez is (11. vers).
Ezk. 25,12–14. Prfcia Edm ellen.
Az edmiak testvrnpnek szmtottak, hiszen zsautl, Jkb testvrtl szrmaztak (Gen 25:24–30; Deut 23:8). Lakhelyk a Holt-tengertl dlkeletre lev terlet volt. Mr a honfoglals eltt is ellensgesen viselkedtek a pusztbl rkez trzsekkel (Num 20:14–21; Br 11:17k.). Edmban sokkal korbban voltak kirlyok, mint Izrelben (Gen 36:31–39). Dvid Edmot is birodalmhoz kapcsolta (2Sm 8:13k.), ksbb azonban Edm fggetlenn vlt (2Kir 8:20–22). Klnsen nagy fjdalmat okozott, hogy az edmiak Kr. e. 587-ben Babilnia prtjn lltak s szrny bosszt lltak Izrelen a sok veresgrt (Zsolt 137:7; Abd 8–16. vers). A bossz a 12. vers szerint slyos bn volt: emiatt maga az r „nyjtja ki kezt” (Ez 6:14; 14:9.13; 16:27), irtja ki Edm lakit, s teszi pusztv az orszgot „Tmntl Dednig”. Ez a kifejezs hasonl a „Dntl Bersebig” kifejezshez: Tmn Edm szaki rszn volt (Jer 49:7.20; Abd 9; m 1:12), Dedn pedig a dli rszen (Jer 49:8). A 14. vers szerint az r Izrelre bzza a bntetst („npem, Izrel kezbe adom a bntetst!). Ez a vers ksbbi, mint a prfcia tbbi rsze. Edmrl szl zs 34. s Ez 35. rsz is.
Ezk. 25,15–17. Prfcia a filiszteusok ellen.
A filiszteusok Palesztina dlnyugati rszn, a Fldkzi-tenger partvidkn telepedtek meg. m 9:7 szerint Krta szigetrl rkeztek. Az volt a cljuk, hogy Egyiptom rkbe lpjenek s egsz Palesztina uraiv legyenek. gy ltszott, erre van is eslyk, hiszen k mr ismertk a vas megmunklsnak mdjt (1Sm 13:19–22). Mr a brk korban mlyen behatoltak Izrel terletre, a szvetsgldt is zskmnyul ejtettk (1Sm 4–6. rsz); de azutn Dvid legyzte ket (2Sm 5:17–25). Amikor Jdt slyos veresg rte, Szanhrib (Kr. e. 701-ben) s Nebukadneccar (Kr. e. 598-ban, az els deportci utn) jdai terleteket adott t a filiszteusoknak. Joggal beszl rk ellensgeskedsrl a 15. vers (v. zs 14:28–32; Jer 47. rsz; Jel 4:4–8; m 1:6–8; Zof 2:4–7). A filiszteusok bne megegyezik az edmiakval: a bosszlls ez (12., 15. vers). Br a prfcia szerint a filiszteusok ereje mr megtrt, mr csak maradk van bellk a tengerparton (16. vers; m 1:8), az r maga bnteti meg ket. Kinyjtja ellenk kezt (Ez 6:14; 14:9.13; 16:27), mert magnak tartotta meg a bosszlls jogt (Deut 32:35; Rm 12:19).
Ezk. XXVI. RSZ
Az idegen npek ellen szl prfcikban (Ez 25–32. rsz) hrom fejezet szl Truszrl. Trusz rgi fnciai vros; mr a Kr. e. 2. vezred els negyedben hres volt tengeri kereskedelmrl. Dvidnak j kapcsolata volt Trusszal; palotjhoz innen kapott cdrusft s mesterembereket (2Sm 5:11). A jeruzslemi templom is truszi segtsggel plt (1Kir 5:15–32). Ksbb Ahb kirly Ittobaal truszi kirly lenyt, Jezbelt vette felesgl (1Kir 16:31). A hdt Asszr Birodalom sokszor megsarcolta Truszt, de elfoglalni nem tudta. A babiloni hdtk ellen is kzdtt a vros (Jer 27:3), ezrt Nebukadneccar 13 ven t ostromolta, Kr. e. 586–573-ig, de nem tudta elfoglalni azt. Ksbb Nagy Sndor 600 m hossz gtat ptett a szrazfld s a szigeten plt Trusz kztt; gy tudta elfoglalni a vrost Kr. e. 332-ben. Ez az esemny azonban Ezkiel knyvre mg nem volt hatssal. Trusz elleni prfcik olvashatk zs 23; m 1:9k.; Jel 4:4–8; Zak 9:2–8-ban is.
Ezk. 26,1–6. Jvendls Trusz pusztulsrl.
A tizennegyedik v Jjkin kirly fogsgba kerlstl szmtand, s a Kr. e. 586. v elejt jelenti. Nem sokkal Jeruzslem elfoglalsa utn Trusz ellen fordult a babiloni sereg. Ebbl az idbl val a prfcia. Trusz bne a Jeruzslem buksa miatti krrm volt (v. Ez 25:3.8), s az a remny, hogy hasznot hzhat a vros elestbl: „hozzm fordult”, azaz enym lett. A hber szveg hozzteszi: „tele leszek”; a LXX itt gazdagsgrl beszl. De Trusz nem csupn anyagi hasznot remlt, hanem politikai egyeduralmat is; gy gondolta, hogy Jeruzslem, a „npek kapuja”, sszetrt (2. vers). Itt volt ui. a Babilnia elleni lzads kzppontja Kr. e. 594-ben (Jer 27:3). Az r maga tri ssze Trusz ggjt: sok npet hoz ellene, amelyek gy radnak, mint a tenger (zs 17:12; Jer 47:2). Elszr a Truszhoz tartoz „lenyvrosokat” puszttjk el (6. vers), majd Truszt is fldig romboljk. Trusznak a neve sziklt jelent; kopasz szikla, hlk szrthelye lesz az egykor gazdag vros (5., 14. vers). Az tlet az igazsgos Isten megismershez vezet.
Ezk. 26,7–14. Trusz ostromnak lersa.
Ezek a versek az elz igeszakaszra plnek, de ksbbiek azoknl. Itt mr nv szerint emlti a prfta(-tantvny) Nebukadneccart. A veszedelem szakrl jn; a babiloni sereg ui. nem vg keresztl a pusztn, hanem a Tigris foly mentn hatalmas flkrt tesz meg, s szakrl rkezik Knan fldjre (v. Jer 4–6. rsz). Azonban a szerz nem ismeri a sziget ostromnak mdjt. Mivel a babiloni seregnek nem volt hadiflottja, gy itt a szrazfldi vrosok ostromnak mdja olvashat (v. Ez 4:2); faltr kossal felszerelt ostromgpek, melyeken tet vdi a harcosokat, sncpts a vrfalig, a bstya rombolsa csknyokkal (sz szerint: kardokkal) (8–9. vers); bevonuls a vrosba lovak s harci kocsik sokasgn; a palotk oszlopainak ledntse (11. vers). Ami kincs, azt zskmnyul ejtik a hdtk, a tbbit a tengerbe dobjk. A 13. vers utal m 5:23-ra, a 14. vers megismtli a 4. verset. A szerz mg nem ismeri a hadjrat kimenetelt, a babiloni sereg kudarct (Ez 29:17k.). Trusz pusztulsa az r trtnelemforml Igjnek a beteljesedse (Ez 5:15.17; 12:28; 17:24; 21:22.37).
Ezk. 26,15–18. A szomszdos kirlysgok gysza.
A hatalmas s gazdag Trusz buksa flelmet kelt a szomszdos orszgokban, amelyeket a 15. s 18. vers szigeteknek mond. A partvidk vrosairl van sz, amelyek attl tartanak, hogy most mr k is Trusz sorsra juthatnak. A kirlyok a gysz jell leszllnak a trnjukrl (a trnhoz lpcsk vezettek; v. 1Kir 10:18–20; zs 6:1; v. zs 47:1). Leveszik a kirlyi kpenyt, s gyszruha helyett rettegs bortja ket; fldn lnek (Jb 2:13); izgalom s megdbbens vesz ert rajtuk. A 17k. vers siratnek, hberl kn. Szablyos 3+2 hangslyos sztagbl llnak sorai (n. kn-metrum) s a szoksos „hogyan” szval kezddik: „Hogyan pusztultl el!” (JSir 1:1; 2:1; 4:1). A kvetkez kifejezst: „tenger kzepn lakott”, a LXX gy fordtja: „megszntl a tengerbl”; azaz Trusz mint tengeri hatalom immr megsznt. Pedig mint a 17. vers utols sora mondja, flelmes hatalom volt. Buksa rmletbe ejti a krnyez npeket s vrosokat.
Ezk. 26,19–21. Trusz a holtak hazjba kerl.
Truszt maga az r teszi lakatlan romvross (Ez 29:12). ppen a „nagy vizek” ltal kell elpusztulnia Trusznak, amely addig tengeri nagyhatalom volt. Az r ui. a teremtstrtnetbl s az znvz trtnetbl ismert „mlysg rjt” (hberl: tehm) hozza fel Trusz ellen (Gen 1:2–6; 7:11). Ez alatt terl el az kori keleti vallsok szerint a holtak hazja (Zsolt 18:5k.; 69:2k.), s ide jut Trusz a „srba trkkel” (20. vers). Itt, a „fld mlysgeiben” (Deut 32:22; Zsolt 63:10; 139:15; zs 44:23) li rnykszer lett az „rk np”, az sidk risai (Gen 6:1–4; Zsolt 143:3; Ez 32:27). A holtak hazjban romvrosok vannak; lakik vrosaikkal egytt szlltak le a holtak hazjba (Num 16:30). A 20. vers utols mondata gy hangzik a hberben: „azrt, hogy ne lakozzl; s kessgl adtalak az lk fldjn”. A LXX szvege jobb: „azrt, hogy tbb ne llj fel az lk fldjn”. A holtak hazjbl nincs visszatrs (Jb 7:9; 10:21k.); ennek a „vrosnak” zrai vannak (Jn 2:7). Lakinak szvt nem a fldi gondoktl val megnyugvs tlti be, hanem rks rettegs; sorsuk jra fordulsra nincs remny. Ksbbi prftatantvnytl szrmaz megjegyzs: „kerestetel, de nem talltatol”: Trusz eltnik, a bnsk sorsra jut (Zsolt 37:35k.).
Ezk. XXVII. RSZ
Mr a 2. versbl megtudjuk, hogy ez a fejezet siratnek Trusz buksa miatt. A 3b–9a vers a siratnek versmrtkben, az n. kn-metrumban rt kltemny, amely Truszt mint pomps hajt brzolja (allegria). A 9b vers mr ms versmrtket mutat, s Trusz mr nem haj kpben ll elttnk, hanem mint vros, mint tengeri kikt. ppen gy a 12–24. vers sem gy szl Truszrl, mint hajrl, hanem gy, mint kereskedvrosrl. Ez przai felsorols, vrosok s rucikkek listja. Valszn, hogy ksbbi a siratneknl, s nem Ezkiel a szerzje. A 9b vers folytatsa a 25b–36. vers. Ez ismt prftai siratnek Trusz buksa felett, amelyet hajtrs kpben brzol. A kltemny nem sokkal Jeruzslem eleste (Kr. e. 587) utn keletkezett. A fejezet szvege j nhny helyen javtsra szorul.
Ezk. 27,1–11. Trusz mint pomps haj.
A prfta azt a parancsot kapta az rtl, hogy mondjon siratneket Truszrl. Ez prftai siratnek ppen gy, mint m 5:2; hiszen Truszt a babiloni sereg nem tudta elfoglalni (Ez 29:17–20) – ez csak jval ksbb, Nagy Sndor serege ltal trtnt meg. Trusz a „tenger bejratnl” lakott; kt hres kiktje volt, szakon a szidm, dlen az egyiptomi. Innen indult tengeri tjra a sok haj. A 3. vers vge mr a kltemnyhez tartozik. A hber szveg gy szl: „Trusz, te azt mondtad: n tkletes szpsg vagyok”. Hberl az „n” sz ugyanazokbl a mssalhangzkbl ll, mint a „haj” sz. A „mondtad” sz ksbbi; nem is fr bele a siratnek (kn) versmrtkbe. A sor gy olvasand: „Trusz te haj (vagy), tkletes szpsg”. A 4. vers elejn pedig „A tenger szvben lettl naggy” olvasand (az „ptid” sz trlend). A kvetkezkben a hajptshez hasznlt legnemesebb faanyagokrl olvasunk. Az oldaldeszkk szenti fenybl kszltek. Szenr a Hermn-hegy neve (Deut 3:9). Libnoni cdrusbl val az rboc. Az 5. vers utols szava („rajtad”) a 6. vershez tartozik s „magas”-nak rtend: „Legmagasabb bsni tlgyekbl ksztettk evezidet”. Ezeknek klnsen is erseknek kellett lennik; s Bsn vidke (a Jordnon tl, szakkeleten) hres volt tlgyerdeirl (zs 2:13; Zak 11:2). A 6. vers msodik sorban trlend az „elefntcsont” sz (sn; dittographia), s sszekapcsoland az „asszrok lenya” kifejezs (bat-asurm helyett biteassurm = ciprusfbl): „kajtfaladat ciprusfkbl ksztettk, Ciprus partvidkrl”. Finom, tarka szvs egyiptomi vszon lett „kifesztsed”; a versmrtkbe nem ill glossza szerint: vitorld. Ezt jelenti a sz zs 33:23-ban is; a fnciai hajkon ui. nem volt lobog. A 8–9. vers szerint a haj legnysge a krnyez llamok legkivlbb embereibl llt. Szidn s az attl szakra kb. 150 km tvolsgban lev Arvad vros laki (ill. szvegjavtssal: vezeti) az evezsk, az Arvadtl dlkeletre 15 km tvolsgban lev Cemer (gy olvasand itt a Cr = Trusz sz) „blcsei” a matrzok, Gebal (= Biblosz, Szidntl kb. 70 km tvolsgban szakra a tengerparton) „vnei s blcsei” a rszek javtgati. A rsek tmtse szurokkal trtnt. Az alantas munkkat is magas rang emberek vgeztk.
A 9b vers mr prza, s a 25a versig tart. Itt Truszrl, mint a tengeri kereskedelem kzpontjrl van sz. A 10. vers tmenet a Truszrl, mint hajrl szl allegria s a Truszrl mint kereskedvrosrl szl lista kztt. Feltn a vers elejn a „perzsk” sz. A ldiek s ptiak mskor nem Perzsival kapcsolatban kerlnek emltsre, hanem Kssal (= Etipival) kapcsolatban (Jer 46:9; Ez 30:5), hiszen egyiptomi npekrl van sz. (Ld-Lydia Kis-zsiban van, de zsoldos katonit Egyiptom alkalmazta.) Itt s Ez 38:5-ben Ks helyre Perzsia kerlt. – A hadsereg sz inkbb vroshoz illik, mint hajhoz, jllehet katonk a hajn is lehettek, kalzok elleni vdelem cljbl. Mind a vrosok falra, mind a hajk oldalra szoks volt dszknt pajzsokat akasztani (1Kir 10:16; nekek 4:4). A 11. vers jra Arvadot emlti. Arvadi seregek vdik Trusz falt, gammdiak (taln az szak-szriai Kumidi; a LXX szerint: „rizk”) pedig tornyait.
Ezk. 27,12–24. Trusz kereskedelmi kapcsolatai.
A Trusszal keresked vrosok s ruik listja nyugatrl kelet fel, majd dlrl szak fel halad. Elszr a hispniai Tarsist emlti. Tarsis Jvn fia (Gen 10:4; 1Krn 1:7), s fmeirl hres (Jer 10:9). Jvn (In) a grgk sszefoglal neve; Tuballal (a tibarenusok atyja) s Mesekkel egytt Jfet fia (Gen 10:2; 1Krn 1:5). Tuba lakhelye Kilikia, Mesek Frgia (mindkt terlet Kis-zsiban van). A fmszerszmok mellett a rabszolgakereskedelmet emlti a 13. vers. Ezt a bnt rja fel a grgknek Jel 4:6 is. Bt-Tgarma Gen 10:3; 1Krn 1:6 szerint Jvn testvrnek, Gmernek a fia. Lakhelye Tubaltl keletre terl el. A 14. vers a lkereskedst emlti; kzvett kereskedelemrl olvasunk 1Kir 10:28k.-ben is. A 15. vers elejn a LXX alapjn Dedn helyett Rdnt olvasunk. Rodosz Gen 10:4; 1Krn 1:7 szerint Jvn fia. Az elefntcsont s az benfa nem rodoszi termk; itt legfeljebb megmunkltk s tovbbadtk. A 16. vers elejn Arm helyett sok bibliai kzirat alapjn Edmot olvasunk (v. Ez 25:12–14-nl). rucikkei: finom ruhaanyagok s drgakvek (a „trkiz” zld szn drgak. A sz fordtsa bizonytalan; az j fordts Biblia Ex 28:18; 39:11; Ez 28:13-ban karbunkulusnak mondja). Jda s Izrel termkei kztt a 17. vers a minnti bzt emlti. Minnt ammni terleten lev helysgnv (Br 11:33); nem tudjuk, mi kze van az izreli bzhoz. Bzrl, mzrl, olajrl, mint az orszg termkeirl, Deut 8:8; Jer 41:8 is beszl. Az j fordts Biblia „fge” szava inkbb valami stemnyfajtt jelent. A balzsam Giled termke (Gen 37:25; 43:11; Jer 8:22); Palesztina csak tovbbtotta. Damaszkusz hres arm vros, a Jordnon tli terlet szaki rszn. A tle 18 km tvolsgban szakra fekv Helbon a borrl volt hres. A 18. vers gyapjrl is beszl. A 19. vers Vedn szava rejtlyes; taln Mekka s Medina kzti helysg neve. Jvnt ld. a 13. versnl. Uzzl arab trzs, Gen 10:27 szerint a Smtl szrmaz Joktn fia. Terlete Mezopotmia szaki rszn, Hrn s a Tigris foly kztt keresend. Tagjai kovcsok voltak (v. Gen 4:22). A fahj s az illatos nd Afrika termke; Uzzl csak kzvettette. A 20. versben emltett Dedn Jer 49:7k. szerint Edm msik neve; Gen 10:6 Hmtl szrmaztatja, de Gen 25:3 szerint brahm s Ketra unokja volt. Nyeregtakarkat gyrtottak laki. A 21. versben lev „Arbia” sz arra utal, hogy Kdr arab trzs; lakhelye a Jordntl keletre terl el. A trzs tagjai psztorok voltak. A 22. vers Sbt emlti; e nv Szba formjban is elfordul. Dl-arab trzs; Gen 10:7; 1Krn 1:9 szerint Hm gn Ks egyik fitl, Rmtl szrmazott. De Gen 10:28 szerint Smtl szrmazott, s Joktn fia volt; Gen 25:3 szerint brahm s Ketra unokja. Hres a sbai kirlyn ltogatsnak trtnete (1Kir 10:1kk.). Itt is van sz Sba aranyrl (ld. mg Zsolt 72:15; zs 60:6; Ez 38:13). De Sba neve trlend a 23. versben; itt ui. mr az szak-mezopotmiai Hrnrl (Gen 11:31k.; 12:5) s kt arm vrosrl van sz: Kne = Kalnrl (zs 10:9; m 6:2) s denrl (2Kir 19:12 = zs 37:12). Finom ruhkkal, ruhaanyagokkal (pl. fehr s fekete fonalbl sztt szvettel) s sodrott ktllel kereskedtek (a ktelet cdrusolajjal kentk be, hogy vzll legyen). A titokzatos Kilmad szt „egsz Mdinak” rtik (hberl: kol-Mdaj), s a mellette ll Assur szval egytt glossznak tartjk.
Ezk. 27,25b–36. Gysz Trusz pusztulsa miatt.
A 25a. verssel folytatdik a Truszrl mint hajrl szl allegorikus kltemny (3b–9a vers). A hossz tengeri utakra kszlt, nagy Tarsis-hajk (Zsolt 48:8; zs 2:16; 60:9) szlltottk Trusz szmra az rut. A 28k. vers igen rviden rja le a hajtrst, amit a hatalmas erej keleti szl okozott (Jb 1:19; Zsolt 48:8; Jel 18:18k.). A 28kk. vers a hajtrs hatst rja le. A gysz) jell a hajzs abbamarad, a hajk szemlyzete partra szll. Port hintenek a fejkre (Jzs 7:6; Jb 2:12), porban fetrengenek (Jer 6:26; Mik 1:10), kopaszra nyiratkoznak (Lev 21:5; Jer 16:6; Ez 7:18), durva gyszruht vesznek magukra s hangosan srnak (Ez 24:16.23). A 33. vers a dicssges mltrl szl; a 34k. vers a nyomorsgos jelenrl. A gazdag Trusznak vge; a partvidk laki rmletben lnek: flnek, hogy rjuk is sor kerl. A 36. vers a jvre gondol: Trusznak nincs jvje! V. Ez 26:21 Isten tlett nem lehet megvltoztatni.
Ezk. XXVIII. RSZ
Ezk. 28,1–10. Truszt ggje miatt tli meg az r.
Ezkielnek Trusz kirlya ellen kell prftlnia, akit fejedelemnek nevez az r. A sz karizmatikus (tkp. Isten ltal „meghirdetett”) vezett jelent (1Sm 9:16; 10:1; 1Kir 1:35). Azonban Trusz kirlya (II. Itobaal) felfuvalkodott: „magas lett” a szve (2. vers), amit nem tr az r. a ggsket megalzza, az alzatosokat felemeli (1Sm 2:7; Zsolt 75:8; Pld 16:5; Mt 23:12 par.). A gg oka az a gondolat, hogy Trusz bevehetetlen: istenek lakhelye a tenger kzepn (2. vers). Az istenek lakhelynek egyrszt Eridut tartottk (azt a helyet, ahol a Tigris s az Eufrtesz a tengerbe torkollott), msrszt az istenek hegyt „messze szakon” (Zsolt 48:3; zs 14:13). Ilyen hegyet – Baal Cfn nevt – kettt is ismernk. Egyik a Snai-flsziget szaki rszn tallhat; ez a Mons Casius. Msik Szriban, Ugarittl szakra, az Orontesz foly torkolattl dlre; ez a Dzsebel Akra. Ezt a cmet sajttotta ki magnak Trusz. Mg ennl is slyosabb bn az n. n-himnusz: „Isten vagyok n”. Az ember si bne az volt, hogy Isten helyre akart lpni (Gen 3:5). A fnciai kirlyok istenek fiainak tartottk magukat, pedig k csak emberek (zs 31:3)!
A 3–5. vers rszletesen is kifejti a 2. vers tartalmt. Elszr gnyosan mondja: „me, te blcsebb vagy Dnielnl!”. Itt ugyanarrl a Dnielrl van sz, akirl Ez 14:14kk. beszl: Danel kirlyrl, aki tisztelte az isteneket s igazsgosan tlte npt. A 3. vers msodik fele is gnyos: „semmi rejtett dolog nem marad titokban szmodra”. Ehelyett a LXX mst mond: „nem tantottak tged blcsek az ismeretkkel”. A „blcsessg” sikerhez, gazdagsghoz is vezethet (1Kir 3:10kk.; 10:4kk.), ahogy trtnt ez Trusz esetben is (Zak 9:2k.). De a kereskeds „blcsessge”, a kereskedi gyessg (s erszak. 16. vers) bns felfuvalkodottsgot eredmnyezett. Ezrt az r idegen npeket kld Trusz ellen (7. vers): a babilniai seregeket. Ezek „kardot rtenek (ti. »hvelybl kirntjk kardjukat«) blcsessged szpsge ellen”, s srgdrbe tasztjk Truszt. A 9. vers jra gnyos hang: „Fogod-e mondani gyilkosaidnak: Isten vagyok n?”. A 10. vers hozzteszi: „a krlmetletlenek hallval halsz meg”. Truszban gyakoroltk a krlmetlkedst; rtettk, hogy itt szgyenletes hallrl van sz (Ez 32:17kk.). Ezzel Isten Igje teljesl be (Ez 21:22.37; 23:34; 26:5.14).
Ezk. 28,11–19. Prftai siratnek Trusz buksa miatt.
A 28. fejezet 1–9a.25–36. verse is prftai siratnek. Ezkiel korban ui. Trusz mg nem pusztult el; mindkt siratnek prftai jvendls.
Ezkiel itt a teremts-mtoszok nyelvn szl. Ezek szerint a kirlysg az gbl szllt le a fldre; az els ember kirly volt, s kirlyok nemzedkei szrmaztak tle. Trusz kirlya mint els ember „pomps pecst” volt. Tveds lenne ezt gy rtelmezni, hogy a teremt Istenhez hasonltott, az kpmsa volt. Itt nem fogadjuk el a LXX s a Vulgata fordtst: „hasonlsg pecstje”, mert az kori pecstek nem brzoltk a tulajdonos kpt, hanem arra valk voltak, hogy 1. az tulajdonjogt jelezzk, vagy 2. az akaratt tegyk nyomatkoss (pl. szerzdsen, szvetsgen). Eszerint az els ember a teremt Isten tulajdona volt, s az akaratt kellett teljestenie. denben, Isten kertjben lakott; ez Gen 2–3. rsszel prhuzamos. Babilniban Isten kertjnek az Eridut, a Tigris s Eufrtesz torkolatnl lev terletet tartottk. Az els embert a mtosz szerint drgakvek bortottk. Ezek az kori keleti ember felfogsa szerint vnak toktl, betegsgtl s halltl. A drgakvek listja megfelel Ex 28:17–20-nak, a fpap melln lev n. hsen drgakveinek. Ott 12 drgakrl van sz Izrel 12 trzsnek megfelelen; ezrt a LXX itt is 12 kvet emlt. Ez a lista ksbb kerlt ide. A vers vgn lev „foglalatok” s „vsetek” sz nehezen fordthat. Valsznleg a fmcsatok mlyedseire kell gondolni, amikben drgakvek s tfrt gyngyk voltak.
A 14. versben nagy klnbsg van a hber szveg s a LXX szvege kzt. A hber szveg szerint: „Te felkent, oltalmaz kerb (voltl)”; a LXX szerint: „felkent oltalmaz kerbot adtam melld”. A flrerts oka a mondat elejn ll sz. Ha a hber szt „att”-nak ejtjk, jelentse „te”. Ha „et”-nek ejtjk, trgyesetet fejez ki: „kerbb… adtalak = tettelek tged”. Ez is megfelel a hber szveg rtelmezsnek: az els ember maga volt az oltalmaz kerb, akinek (mvelnie s) riznie kellett az denkertet (Gen 2:15). De Gen 3. szerint ezt a parancsolatot nem tartotta meg az ember; ezrt az r kerbokkal riztette a kertet (Gen 3:24). A bn kvetkeztben ppen az rzssel megbzott embertl kellett rizni a kertet! A LXX szerint az els ember nem maga volt a kerb; a kerbot „vele”, mell adta Isten (az „et” prepozci jelentse -val, -vel is lehet; gy trshatrozi jelents). A LXX felfogsa szerint az atnach tves helyen ll, hiszen az „adtalak” ige a vers els mondatnak lltmnya; a msodik mondatnak kln lltmnya van: „voltl”. A hber szveg mellett viszont az szl, hogy a tovbbiakban Isten maga hajtja vgre a bntetst, nem a kerb: „szmztelek… pusztulsba ztelek (egyes szm 1. szemly olvasand: mveltet rtelm piel imperfectum, melybl kiesett az els thangz, az alef), te oltalmaz kerb…, ledobtalak…, ltvnyossgg tettelek…, tzet hoztam el benned… s hamuv tettelek” (16–18. vers). Ez a ktfle felfogs a mai napig is megtallhat a kommentrokban s a bibliafordtsokban.
A 15. vers szerint Trusz kirlya egy ideig feddhetetlen volt tjaiban. Hasonlan szl a Papi irat nkrl, Nrl s brahmrl (Gen 5:22.24; 6:9; 17:1). De bnbe esett; amit szintn a Papi irat nyelvn fejez ki Ezkiel: „megtlttted bensdet erszakkal” (a LXX alapjn javtott szveg – Gen 6:13; ld. mg Ez 7:23; 8:17; 12:19). Kereskedi gyessge (ezt is jelenti a „blcsessg” sz, v. 4k. vers) erszakkal prosult, blcsessgt „megrontotta”, rosszra hasznlta s a gazdagsg miatt felfuvalkodott, „magas lett” a szve (17. vers). Ezrt az r letasztotta az istenek hegyrl (v. zs 14:12–15; Lk 10:18; Jel 12:9), a „tzes kvek kzl”. Ezek mennyei lnyek. A mtosz l istensg s Asirat istenn hetven firl beszl. A bntets nyilvnos; ltjk a kirlyok, s elgttellel nzik vgig: megrtik az okt. A bns kereskeds Trusz szentlyeit is meggyalzta (18. vers), hiszen az korban a templomok magtrak s kincstrak is voltak. Ezrt Isten parancsra a templombl csap ki a tz, amely a bnsen szerzett kincseket megemszti (Ez 19:14; m 1:4.7.10.12.14; 2:2.5). Porr teszi Truszt az r. Az tlet clja az, hogy a npek megdbbenjenek, Trusz kirlynak az esete rmlet trgya legyen, s a npek visszariadjanak hasonl bnk elkvetstl. (A 18k. verset a LXX jv idben fogalmazza; ennek alapjn ezt is jvendlsnek tartjuk.)
Ezk. 28,20–26. Szidn elleni prfcia.
Szidn a fnciai tengerparton fekv vros, Trusztl 40 km tvolsgban szakra. Szidn Gen 10:15 szerint Knan elsszltte. Jelents vros volt, Truszhoz hasonlan. A Biblia s a Biblin kvli kori iratok gyakran egyms mellett emltik a kt vrost (zs 23; Jer 47:4; Jel 4:4–8; Zak 9:2); st 1Kir 16:31 Trusz kirlyt, Etbaalt Szidn kirlynak mondja. Szidn kereskedvros volt, amely sokat szenvedett az asszr hdtktl. Ksbb a babiloni seregek is elszr Szidnt tmadtk meg, s csak ezutn fordultak Trusz ellen. Mindkt vros rszt vett a Babilnia ellen sztt sszeeskvsben (Jer 27:3) – s a megtorls nem maradt el.
Ezkielnek Szidn fel kell fordtania tekintett, amikor rla szl prfcit mond (Num 24:1k.; Ez 4:3.7; 6:2; 25:2). Ez a mozdulat ksri s nyomatkoss teszi a prfcit, st munklja annak beteljesedst. Az „me, n ellened (fordulok)” kifejezst eredetileg a prviadalban hasznltk(?) (Ez 5:8; 13:8.20; 21:8 stb.). A tovbbiakban nincs sz Szidn bnrl. Itt mr csak a bntetsnek, az tletnek clja ragyog fel: az r dicssgnek s szentsgnek kell nyilvnvalv lennie. Ezrt kld az r „pestist s vrt”, ezrt hullanak a hallra sebzettek (collectiv singularis; a lamed tves dittographija): „tudjk meg, hogy n vagyok az r”.
A 24. vers mr dvgret. Az Izrel ellensgeit r tlet knnyebbsget szerez Isten npnek. Olyanok voltak k, mint a tske s tvis: fj fenyts eszkzei voltak (Br 8:7.16; 2Kir 24:2). Fjt a gnyoldsuk is (Zsolt 44:14; 74:9k.; Ez 25:3.6; Mt 27:29).
A 25k. vers Ezkiel prftai szolglatnak ksbbi idejre mutat. Ekkor hangzottak el a sztszrt Izrel sszegyjtsrl szl gretek (Ez 11:17; 20:34.41; 34:13; 36:24; 37:21; 39:27). Biztonsgban lakhatnak seik fldjn (Ez 34:25.27k.; 38:8.11.14; 39:26); hzakat ptenek s gymlcsskerteket plntlnak (a kifejezs Jer 29:5-bl val). Ezt valstja meg az r az Izrel krl l npek megbntetse ltal. Ezltal az isteni lnynek a titka vlik nyilvnvalv. Ez a fcl; a np jlte csak eszkz.
Ezk. XXIX. RSZ
Az idegen npek elleni prfcik kztt (Ez 25–32. rsz) ngy rsz szl Egyiptomrl: a 29–32. rsz. Egyiptom a Kr. e. 2. vezred folyamn Szrira s Palesztinra is kiterjesztette uralmt; a Kr. e. 16. szzadban az Eufrteszig jutott el. Egyiptombl szabadtotta ki npt az r (Ez 20:6). Volt id – Salamon korban –, amikor j kapcsolat volt Egyiptom s Izrel kztt. A kapcsolatot politikai hzassgkts is erstette (1Kir 7:8). De mr Salamon letben is megltszott, hogy a j viszony nem lesz tarts (1Kir 11:17–22). Robom idejn Sisk fra megalz gyzelmet aratott Jda felett (1Kir 14:25k.). De ksbb Egyiptom nem tudott ellenllni az asszr, majd a babiloni seregeknek. Legfeljebb arra volt kpes, hogy ellenllsra, lzadsra biztassa a szriai s palesztinai orszgokat. Ezt tette zsais korban is (Kr. e. 713–711-ben s 701-ben) (zs 30:3–5; 31:1–3). Nk fra Kr. e. 609-ben az Asszr Birodalom segtsgre sietett, mert a Babiloni Birodalom elretrst veszlyesebbnek tartotta a meggyenglt Asszrinl. Ekkor Szrit s Palesztint sikerlt uralma al vonnia. De ez nem tartott sokig, mert Nebukadneccar seregei Kr. e. 605-ben Karkemisnl legyztk. Egyiptom ismt csak arra volt kpes, hogy lzadsra biztassa Jdt: Kr. e. 602-ben Jjkimot (2Kir 24:1), Kr. e. 594-ben Edmot, Mbot, Truszt, Szidnt s Jdt (Jer 27:3), Kr. e. 589-ben Cidkijjt (2Kir 24:20). De a babiloni megtorl sereggel szemben nem tudott segtsget nyjtani (Jer 37:5–8; ld. mg Jer 2:16–19; 43:8–13; 46:1–26; Ez 17:1–21).
Ezk. 29,1–16. Egyiptom bne, bntetse s szabadulsa.
Ezkiel a fogsg 10. vben, Kr. e. 597 janurjban kapott parancsot arra, hogy prftljon Egyiptom ellen. (A LXX a 12. vrl beszl.) Jerzslem ostroma ezutn mg majdnem egy vig tartott. A prftls alkalmval Ezkielnek Egyiptom fel kellett nznie (Num 24:1kk.; Ez 4:3.7; 6:2; 25:2; 28:21). Az „me, n ellened (fordulok)” kifejezs taln a prviadalbl val (Ez 5:8; 13:8.20; 21:8 stb.). Egyiptom kirlyt ugyan nem nevezi meg Ezkiel, de Apries frarl van sz (Kr. e. 588–570), akinek bibliai neve Hofra (Jer 44:30). Szrnyetegnek nevezi t a prfta. A teremtsi mtoszokbl ismert tengeri szrnyrl van sz. Nevei: tannin, Rahab, Leviatn, tehom-Tiamat, Jm (Jb 7:12; 9:13; 26:12; Zsolt 74:13k.; 89:10k.; 104:26; zs 27:1; 51:9). Bne az Isten ellen tr gg: „Enym a Nlus, n alkottam”. A 3–5. versben a Nlus sz tbbes szmban ll. Rszben a Nlus deltagaira gondolhatunk, rszben a Nlus csatornira, melyek ntzsre szolgltak; ezzel dicsekedett a fra. St Egyiptomban a kirlyt istenknt tiszteltk s gy gondoltk, hogy a Nlus radsa is tle fgg. A fra ggjt, mely Trusz ggjhez hasonlt (Ez 28:2.9), megtri az r. gy bnik vele, ahogyan a vadsz a krokodillal: horgot akaszt az llba, s partra hzza. Klns, hogy a krokodil pikkelypncljhoz halak is tapadnak. Ez azt fejezi ki, hogy a fraval egytt alattvalit is utolri az tlet. letelemkbl, a vzbl a pusztba veti ket az r (az 5. vers els szava tkp. azt jelenti: otthagylak; a „nem temetnek el” a LXX alapjn ll fordts). A krokodil s a halak nem maradnak letben a pusztban; holttestk vadllatok s ragadozmadarak eledele lesz. Az tlet az r hatalmt teszi nyilvnvalv (6a vers).
A 6b–9a versbl megtudjuk, hogy Egyiptom nemcsak Isten ellen vtkezett, hanem Izrel ellen is: megbzhatatlan segtsgnek bizonyult. Olyan volt, mint a nd; ami nagyra n, de botnak nem hasznlhat: derkba trik, s felsrti az ember kezt (2Kir 18:21; zs 36:6; a 7. versben „vll” helyett is „kz” olvasand). Tmasz nlkl ingadozv teszi, megroskasztja (betcservel „fellltod” helyett, a LXX alapjn) a r tmaszkodk derekt. Egyiptom bne az, hogy hamis bizodalmat bresztett Isten npe tagjainak a szvben. Ezrt az r fegyvert kld ellene: Babilnia hadseregt. Az tlet clja nemcsak az, hogy Egyiptom elpusztuljon, hanem fkppen az, hogy Izrel hite megtisztuljon.
A 9b–16. vers jbl a fra nistentsvel kezddik: „Mivel ezt mondtad (a LXX alapjn infinitivus constructusnak olvasand): Enym a Nlus, n alkottam, ezrt n is ellened fordulok” (ld. a 3. versnl). Romm teszi az r Egyiptomot. A 10. vers Egyiptom legszakibb s legdlibb pontjait emlti: Migdlt (Ex 14:2; Num 33:7) s Syenet (Assuan). Az tlet ideje ppen gy 40 vig tart, mint Jda esetben (Ez 4:4–8). Az tletet s az gretet azokkal a szavakkal fejezi ki a prftatantvny, amelyekkel Ezkiel Izrelrl szokott szlni: „sztszrom a npek kz, s elszrom ket az orszgokba” (Ez 12:15; 20:23; 22:15), ill. „jra fordtom sorst” (Ez 16:53) s „sszegyjtm ket a npek kzl, amelyek kz sztszrdtak” (Ez 11:17; 20:34.41; 28:25). Az is ismers gondolat, hogy Egyiptom alacsonyrend kirlysg lesz (14k. vers; Ez 17:6.14). A 14. vers szerint Patroszba viszi vissza a npet az r („visszaviszem” helyett a LXX tvesen „leteleptem”-et mond), oda, ahonnan szrmaznak. Patrosz Egyiptom dli rszn terl el (Gen 10:14; zs 11:11; Jer 44:1.15). Ha a deltavidktl dlebbre kerl Egyiptom, nem veszlyezteti tbb Izrelt, nem tiporja el a npeket (15. vers). Nem rt Izrel hitnek sem: nem breszt olyan hamis bizodalmat, melynek kvetse „emlkezetbe idzi”, feleleventi Izrel bnt. Az r nemcsak a vilgtrtnelem esemnyeit irnytja, hanem npnek hitt is: megtudjk, hogy az r.
Ezk. 29,17–21. Babilnia kirlya Egyiptomot kapja meg krptlsul.
Ez az igeszakasz Ezkiel knyvnek a legksbbi darabja: a fogsg 27. vben, Kr. e. 571. pr. 26-n kapott kijelentst a prfta. Mr vge volt Trusz ostromnak (Kr. e. 586–573), s ott nem egszen az trtnt, amit Ez 27 megjvendlt: a babiloni seregek nem romboltk le Truszt; de Trusz babiloni uralom al kerlt. gy ltszott azonban, hogy az ostrommal jr risi erfesztsnek nem lett „jutalma”: a remlt nagy hadizskmny elmaradt. Az ostrom veiben a raktrak kirltek. Mivel az r kldte Nebukadneccart Trusz ellen (26:3.7), s gy a babiloni sereg az r megbzsbl vgezte az ostrom nehz munkjt („nekem vgeztk”, 20. vers), az r gondoskodik a brrl is. A babiloni sereg Egyiptomot foszthatja ki, ott szerezhet hadizskmnyt (19k. vers). Ez Kr. e. 568–567-ben, Nebukadneccar bntet hadjrata alkalmval trtnt. Hofra fra helyett Amasis uralkodott, aki kiegyezett Babilnival. A 21. vers szerint az Egyiptomot r megalztats lehetv teszi Izrel felemelkedst, a babiloni foglyok hazatrst. Izrel „szarva” kisarjadhat; ez a hatalom megnvekedst jelenti (1Sm 2:1; Zsolt 18:3; 148:14). Ezzel egytt a prfta is megkapja a „szj megnyitsnak ajndkt”. Nem lesz akadlya a prftai igehirdetsnek; nem lesznek a np kztt gnyoli az r Igjnek (Ez 12:21–28). A np nem lesz tbb lzad np (Ez 2:3–8; 3:4–10).