//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
: 17 - 22 rszek magyarzata

17 - 22 rszek magyarzata


Ezkiel. XVII. RSZ

Ezk. 17,1–10. Allegria a saskeselyrl s a cdrusrl.

A prfta azt a parancsot kapta az rtl, hogy mondjon rejtlyt s pldabeszdet. Mindkett a blcsessgirodalomhoz tartoz mfaj. Rejtlyrl olvasunk Br 14:12–19-ben (Smson eskvje) s 1Kir 10:1-ben (a sbai kirlyn ltogatsa). A pldabeszd itt prftai kpes beszdet jelent (Ez 21:5; 24:3). Mi olyan allegrinak tartjuk a 3–8. verset, amely llatmest, ill. nvnymest tartalmaz. Nvnymest tallunk Br 9:8–15-ben s 2Kir 14:9-ben is (ld. mg zs 5:1–7). A nagy saskesely Nebukadneccar, Babilnia kirlya (Kr. e. 605–562). Azrt mondja t tarka toll sasnak a 3. vers, mert a napisten jelkpt, a sast babiloni szobrok s dombormvek tarka tollakkal brzoltk. A sas Babilnit (Deut 28:49; Jer 4:13; JSir 4:19), s Nebukadneccart is (Jer 48:40; 49:22) jelkpezi. A cdrus Jda jelkpe (zs 10:34; Jer 22:6k.; Zak 11:1–3). A cdrusfa hegye, melyet a sas lecspett, Jjkin kirly. t Kr. e. 598-ban vitte fogsgba Nebukadneccar; „Knan fldjre, kereskedk vrosba” helyezte. A LXX kziratok – tartalmi szempontbl helyesen – Knan fldje helyett Kldeusok fldjt, ill. Babilnit mondanak. Azonban a „knani” sz kereskedt jelent (Jb 40:30; Pld 31:24; zs 23:8); szvegjavtsra teht nincs szksg. Jjkin s a vezetk foglyul ejtse utn a „saskesely vett az orszg magvbl”. Nem idegen uralkodt tett az orszg lre, hanem Mattanjt = Cidkijjt, Jjkin nagybtyjt (2Kir 24:17). „Fogta t” (gy olvassuk az 5. vers msodik felnek csonka kezdszavt), s nagy vizek mell tette. A 6. vers hozzteszi: „hogy kihajtson s szltkv legyen” (a vers kezdszavnak elejn a vav nem vav consecutivumnak olvasand). Vz mellett j dolga van a fnak (Zsolt 1:3; Jer 17:8). Nebukadneccarnak rdeke volt, hogy Jda ne legyen az elgedetlensg s lzads fszke. A szltke nvekedhetett, tereblyesedhetett, de alacsony nvsnek kellett maradnia – nem lehetett belle cdrus. A „saskesely” fel kellett fordtania leveleit, s a „saskesely” alatt kellett maradnia gykereinek. Cidkijj s orszga jmdban lhetett, de Babilnia uralma alatt. Ezzel azonban Cidkijj nem elgedett meg; ezrt fordult Egyiptomhoz, a msik nagy saskeselyhz (7. vers). Nem alacsony nvs szl akart lenni (6. vers), hanem pomps szl (8. vers). Ezrt „fordtotta gykereit s bocstotta leveleit” a „msik saskeselyhz”. Azt remlte, hogy az majd „itatja t ltetvnynek gysbl”. Ez clzs az egyiptomi ntzses gazdlkodsra. – Az Egyiptom segtsgben val bizakodst az Ezkiel eltt lt prftk is bnnek tartottk (zs 30:1–5; 31:1–3; Jer 2:36; 37:7k.; Hs 7:11; 12:2).

Az allegria elmondsa utn a prfta a hallgatkhoz fordul. Tlk vrja: tljk meg, hogy j vge lesz-e a „a szlt htlensgnek s nagyravgysnak. Hasonl krdst olvasunk zs 5:3k.-ben is. A kvetkezmnyek nagyon is jl kiszmthatk. Ktfle bntets vrhat. Egyik az, hogy jn a bntet hadjrat: az els saskesely „kiszaggatja (a szlt) gykereit, s letpi (armos formj ige) gymlcst”. Nem is kell hozz erfeszts s nagy hader: „kiemeli (armos infinitivus) gykereibl” (9. vers). A msik bntets a perzsel keleti szl, mely elszrtja a nvnyeket, s a szl termtalaja kiszrad. Ez mr arra cloz, hogy az r maga is megbnteti a htlensget (v. 19–21. vers). A szl ui. az r kvete (Zsolt 104:4). Az zenet gazdagsga sztfeszti az allegria kereteit. Mert br a madr olykor lecspi a fk gyenge hajtst, de nem lteti el. Cdrusgbl nem lesz szlt. A szl nem tudja a sas fel fordtani gykereit s leveleit; de mg ha tudn is, a sas igen gyorsan vltoztatja helyt. A sas nem tpi ki a szlt. Az allegrinak nem minden rsze egyformn hangslyos. zenete azonban vilgos: az oktalan htlensgnek, hltlansgnak s nagyravgysnak nem lesz j vge.

Ezk. 17,11–21. Az allegria rtelmezse.

Mr a prftai jelkpes cselekedeteknl is megfigyelhettk, hogy utnuk azonnal magyarzat kvetkezik (Ez 4., 5., 12. rsz). Jzus is megmagyarzta pldzatait (Mt 13:10kk..18kk..36kk.). A 11–14. vers vilgosan kimondja, hogy a saskesely Babilnia kirlya, aki Babilniba vitte a kirlyt s fembereit. Az ltala kinevezett rnykkirllyal „szvetsget kttt, s tokeskbe vitte t” (13. vers). Szvetsgktskor eskt kellett tenni; ehhez tkok is tartoztak arra az esetre, ha az esktev megszegn az eskt. Csak az esk megtartsa ltal lehet „megllni”, azaz megmaradni (14. vers). A lzadsrl szlva a 15. vers megnevezi Egyiptomot, s megismtli a 9. versben lev krdst: vajon sikerhez vezet-e ez a magatarts? A feleletet az r eskje vezeti be: „letemre mondom!” A kvetkezkben sz van Jeruzslem ostromrl (Ez 4:2; 21:27-bl ismert kifejezsekkel) s a fra sikertelen felment hadjratrl (Jer 37:5–8). Jeruzslem ostroma utn a szvetsgszeg Cidkijj („kezet adott”: ez szoks volt, 2Kir 10:15) Babilniba kerl fogsgba, s ott is fog meghalni (Ez 12:13). A 19–21. versbl kiderl, hogy a szvetsgszegs nemcsak a fldi szvetsges ellen elkvetett bn, hanem Isten ellen elkvetett bn is. „Az n eskmet (ti. a nekem tett eskt) vetette meg, s az n szvetsgemet szegte meg!” (19. vers). Szvetsgkts alkalmval ui. nemcsak Babilnia isteneit kellett tanul hvni, hanem Izrel Istent is. Ezrt torolja meg, s hrtja a bn bntetst a szvetsgszeg fejre (Ez 9:10; 11:21; 16:43; 22:31; 33:4). Ez azt jelenti, hogy az esk alkalmval kimondott tkok beteljesednek. Az eskszegs, a hamis esk az r szent nevnek meggyalzsa (Ex 20:7; Lev 19:12). Az r az, Aki gy ejti csapdba Cidkijjt, mint a vadllatot: hlval fogja meg, gy viszi Babilniba, s ott hajtja vgre rajta tlett (20. vers). (2Kir 25:5–7 szerint Babilnia kirlya Riblban tartott tletet Cidkijj kirly felett.) Cidkijj ksrett is („menekltjei” helyett sok bibliai kzirat alapjn betcservel „vlogatott emberei” olvasand; ez prhuzamos az utna jv „csapatai” szval) utolri a fegyver. Aki megmenekl, a szl minden irnyba szrdik szt. A kemny, de igazsgos tlet istenismeretre vezeti azokat, akik Isten szavt hallottk. Az Ignek be kell teljesednie (Zsolt 33:9).

Ezk. 17,22–24. gret Izrel helyrelltsra.

Ezek a versek ksbbiek a 17. fejezetben lev allegrinl; felhasznljk annak szkincst s gondolatait messisi gret hirdetsre. Majd az r fog ugyangy eljrni, mint a nagy szrny s hossz toll saskesely (22. vers). Letr a cdrus tetejrl egy gyenge hajtst. A cdrus Jjkin kirly, nem Cidkijj. Jjkin utdja a „gyenge hajts” (zs 11:1; 53:2), a „sarj” (Jer 23:5; 33:15; Zak 3:8; 6:12). Izrel magas hegyn lteti el t az r (Zsolt 48:3; zs 2:2 = Mik 4:1; Ez 20:40; 40:2; Zak 14:10). Ezekben a versekben a Sion-tradci gondolatai tallhatk; eszerint a Sion-hegy a tbbi hegyek fl fog emelkedni. A „cdrus”, az eljvend Messis, olyan fa lesz, melynek rnykban oltalmat kap a tbbi fa (Ez 31:1–14; Dn 4:7–14; Mt 13:31k.). A „mez fi” a npek, amelyek megltjk az r hatalmt. a ggsket megalzza, az alzatosokat felemeli (1Sm 2:7; Zsolt 75:8; zs 2:12–17; 57:15). Az r hatalma abbl ismerhet meg, hogy Igje trtnelemforml er: amit mond, az megvalsul (21. vers; v. zs 40:8; 55:10k.; Ez 12:25.28; 24:14).

Ezk. XVIII. RSZ

Ennek a fejezetnek a megrtsnl alapveten fontos, hogy a prfta – br ezttal nem prftai elragadtatsban, eksztzisban – kijelentst kapott az rtl (1.3.23.25.29–30.32. vers). A kijelents kzlsben a prfta j nhny irodalmi mfaj elemeit felhasznlja. Van a blcsessgirodalomhoz tartoz pldabeszd (2. vers), van esk (3. vers), van tan, dogma (4.20.30. vers), van vita (2kk.19k.25k. vers). Ezkiel a kazuisztikus jog stlusban, feltteles mondatokban fogalmaz: „ha valaki…”. Az ezt kvet kvetkezmnyes fmondatok mr a szakrlis jog stlust tkrzik: „lni fog!” vagy „Nem fog lni!” „Meg fog halni bne miatt”. Ez az n. „deklaratorikus formula”, amelyet a pap hirdetett ki a szentlyhez rkez zarndokoknak. Ez dnttte el, hogy valaki rszt vehet-e az istentiszteleten, vagy kultikus szempontbl tiszttalannak szmt. Nem vletlen, hogy a 6kk. versben felsorolt bnk szma ppen tz: az istentiszteleten ui. a Tzparancsolat alapjn kell mrlegre llnia mindenkinek: megtartotta-e azt a htkznapokban. Kzelebbrl a deuteronomiumi reform hatsa rezhet. A Deuteronomium kimondja, hogy mindenki csak a maga bnrt felels (Deut 24:16). Nem ok nlkl tartottk Ezkielt a rgi kzssgi felelssg dogmjval szemben egy jabb dogma, az egyni felelssg dogmja harcosnak. Azonban tbb van itt annl, pldabeszdnl, vitnl vagy szakrlis jognl. A prfta Isten igazsgrl s kegyelmrl kapott kijelentst. gy szlal itt meg az igazi prftai rksg, a megtrsre hv sz, hogy megismerjk Isten igazi szndkt: a bns trjen meg s ljen. Ez mr nem trvny, hanem evanglium, rmzenet.

Ezk. 18,1–4. Bnhds az atyk vtke miatt.

Ezekben a versekben a prfta vitzik npvel. Az otthon maradtak panaszkodtak nyomorsgos helyzetk miatt. Kzmondsszer formban (pldabeszdben) fogalmaztk meg panaszukat: „Az apk ettek egrest (tkp. savany, retlen szlt), s a fiak fogai tompultak (vstak) el tle” (Jer 31:29; JSir 5:7). Ez a panasz a babiloni foglyok kzt is ismert volt. Erre mutat a LXX, melyben „Izrel fldjn” helyett „Izrel fiai kztt” olvashat. Igazsgtalannak tartottk Istent; gy gondoltk, hogy nem rdemeltk meg a bntetst. A feleletben Isten eskformulval utastja el a vdat: „lek n” vagy „letemre (mondom)”, hogy nem igaz a „pldabeszd”. „Minden llek (= ember) az enym!” a Teremtje mindenkinek, ad lelket az emberbe (Gen 2:7; 9:6; Num 16:22; Zsolt 104:29k.), s oltalmazza az ltala teremtett embert. De minden ember maga felel tetteirt az r eltt. Ezkiel itt Deut 24:16 igazsgt hirdeti annak a npnek, amely a Tzparancsolat ellen lzadozik (Ex 20:5).

Ezk. 18,5–20. Hrom „nemzedk”.

A 4. versben lev igazsgot hrom pldn szemllteti a prfta. Valjban nem is hrom nemzedkrl akar szlni, hanem hrom esetet (casust) mutat be a kazuisztikus jog stlusban. Erre mutatnak a kezd szavak: „Ha valaki…” (v. Lev 13:40; 19:20; 22:14.21; 24:17.19; 25:29; 27:7). A tovbbiakban az igaz ember ismertetjelei olvashatk. Papi tantssal, trval van itt dolgunk. gy tantottk a papok Istennek tetsz letre a szentlyhez rkez zarndokokat (Zsolt 15:1–5; 24:3–6; zs 33:13–16). A tants alapja a Tzparancsolat volt. Ennek megtartst krtk szmon a papok. A prfta is tz bnrl szl, amelyektl az igaz embernek tartzkodnia kell. 1. ldozatok bemutatsa ldozhalmokon (Deut 12:2k.; Jer 2:20). 2. Blvnyokban val bizakods (sz szerint: szemek felemelse, Zsolt 121:1; Lev 19:4; 26:1; Deut 27:15). 3. Hzassgtrs (Ex 20:14; Lev 18:20). 4. Havibajos asszonnyal val hls. Az ilyen nk kultikus rtelemben tiszttalannak szmtottak (Lev 18:19; 20:18). 5. A personae miserae (zvegyek, rvk, jvevnyek, rabszolgk) elnyomsa (Ex 22:20k.; Lev 19:33; Deut 23:17). 6. Adstl vett zlog visszatartsa (Ex 22:25k.; Deut 24:10–13; m 2:8). 7. Rabls (Lev 5:20–26; 19:13). 8. Pozitv rtelm parancs a szegnyek segtsre (Lev 19:9k.; 23:22; Deut 14:29; 15:7–11; 24:19–22). 9. Tilos kamatot s uzsort szedni (Ex 22:24; Lev 25:35–37; Deut 23:20k.). 10. Tilos brmilyen jogtalansgot elkvetni. Jogtalansgnak szmt a peres gyekben elkvetett visszals. Ilyen pl. a megvesztegets, melytl az igaz ember „visszahzza” kezt (8. vers; Lev 19:15.35; zs 33:15), s „igaz tletet hoz ember s ember kztt”, azaz vdl s vdlott kztt.

Aki az r rendelkezsei szerint l, „igaz az”. Ez a pap szjbl elhangzott n. „deklaratorikus formula”, amely a hveket felhatalmazza az istentiszteleten val rszvtelre (Zsolt 24:5). A papnak kellett kimondania a dnt szt: tiszta-e, vagy tiszttalan valaki (Lev 13:3.6.11.13). „Deklaratorikus formula” az „lni fog”, „meg fog halni” (9., 19. vers), ill. „nem fog lni… meg kell halnia, vre rajta (maradjon)” (13. vers) kifejezs is. A szakrlis jog kifejezsei ezek. Most a prfta szjban, Isten kijelentseknt ez tgabb rtelemben rvnyes. Nemcsak azt jelenti, hogy aki „lni fog”, az hazakerl a babiloni fogsgbl, hiszen voltak olyan igaz emberek is, akik a hazatrs eltt haltak meg. „lni” a prftai igehirdets rtelmben azt jelenti, amit a 9. vers gy fejez ki: „Rendelkezseim szerint jr, trvnyeimet megtartja s hsget (igazsgot) gyakorol”; vagy mint msz mondja: „Engem keressetek, s ltek!… A jra trekedjetek ne a rosszra! Akkor lni fogtok, s veletek lesz az r” (m 5:4.14). Nem az a dnt, hogy milyenek a kls krlmnyek, hanem az, hogy milyen az ember magatartsa. Orszg nlkl s templom nlkl is lehet „lni”! Isten Babilniban is „szentlye” npnek (Ez 11:16).

A 10–13. vers az igaz ember bns firl szl. Itt a kazuisztikus jog jabb esetvel (casus) van dolgunk. A 10. vers rablnak s vrontnak nevezi az ilyen embert. A rabl erszakos eszkzkkel harcsol magnak vagyont (Zsolt 17:4; Jer 7:11); a „vront” szt pedig – hasonl rtelemben – a slyos szocilis bnk elkvetinek jellemzsre hasznlja a prfta (Ez 22:2kk.). A 11–13. versben szabadon idzi a 6–8. versben emltett bnket, de a tz bnbl mr csak hetet emlt. A bns embert nem mentik meg apjnak igaz cselekedetei: „Nem fog lni!… Meg kell halnia! Vre rajta marad!” Ezek papi „deklaratorikus formulk”.

Harmadik eset (casus) (14–18. vers): a bnsnek igaz fia szletik, aki „ltja apja minden vtkt…, s fl”. (gy olvassuk a 14. vers szvegt sok bibliai kzirat, a LXX s a Vulgata segtsgvel.) A „fl” sz itt istenflelmet fejez ki. A 6–8. versben felsorolt tz bn kzl kilencet emlt jra a 15–17. vers. Vgl megllaptja, hogy az igaz ember „nem hal meg apja bne miatt, hanem lni fog” (17. vers) (deklaratorikus formula).

A 19–20. vers jra idzi a np szavait. Ezttal nem pldabeszd formjban hangzik el az Isten elleni vd, mint a 2. versben, hanem przban: „Mirt nem bnhdik a fi az apa bne miatt?” Azrt, mert Isten igazsgos. Csak a vtkesnek kell meghalnia (20. vers). „Aki cselekszi a trvnybl val igazsgot, az az ember fog lni ltala” (Rm 10:5).

Ezk. 18,21–32. Megtrs vagy elbuks mint lehetsg.

Ezekben a versekben mr nem nemzedkekrl van sz, mint az 1–20. versben, hanem az egyn letben lehetsges vltozsrl s annak kvetkezmnyeirl.

Elszr a bns ember megtrsrl szl a 21–23. vers. A tants a kazuisztikus jog stlusban kezddik (ha a bns megtr), s a papi „deklaratorikus formulval” vgzdik (lni fog). A megtr bns vtkei „nem kerlnek emlkezetbe” (nifal). Ez azt jelenti, hogy Isten az tlet idejn nem is emlti ezeket; a megbnt s elhagyott bnket megbocstja (Jer 31:34; Zsid 8:12; 10:17). Isten kegyelme tbb, mint a szigor igazsg; nem gy szmol, ahogyan az ember. Nem aszerint dnt, hogy hny bne s hny jcselekedete van valakinek, hanem elfogadja a megtrst. Ezkiel itt az eltte lt prftk nyomba lp, akik megtrst hirdettek (zs 9:12; 30:15; Jer 3:7.14; 4:1; Hs 14:2; m 4:6.8–11; v. Mt 4:17). De a 23. vers mr nem illik bele a szakrlis jog kereteibe. Itt mr a prftnak bepillants adatott Isten szvbe. Kijelentette neki az r, hogy mi az akarata: az, hogy a bns trjen meg s ljen.

Megtrtnhet, hogy az igaz ember „tr meg” a sz rossz rtelmben: „eltr az igazsgtl” (24. vers) s „lnokul l”. Itt sem egyszer szmtani mvelettel hoz tletet az r. Nem az a dnt, hogy hny bne s hny jcselekedete volt valakinek, hanem a jelene, a jelenben tanstott magatartsa. Ez adja meg a bibliai zenet feszltsgt: mindenkor kszen kell lennnk arra, hogy az r tlszke el lljunk. „Aki azt gondolja, hogy ll, vigyzzon, hogy el ne essk” (1Kor 10:12). „Vigyzzatok, mert nem tudjtok, hogy melyik rban jn el a ti Uratok” (Mt 24:42).

A 25. vers jra vita, amelyben a prfta idzi ellenfelei szavait: „Nincs rendben az r tja”. Nem volt igazsgos az r, amikor az sk bnei miatt a fiakat vetette fogsgba (2. vers). A vdat visszautastja az r: „Inkbb a ti tjaitok nincsenek rendben”, azaz a ti magatartsotok bns. Ebbl kvetkezik, hogy a bntets igazsgos volt. A kvetkezkben megismtli a prfta az igaz s a bns megtrsrl mondottakat (a 28. vers elejn „s ltja” helyett „s fl” olvasand, ld. a 14. versnl). Megismtli a np vdjt s Isten feleleteit is (25., 29. vers). Megtudjuk ebbl, hogy a megtrs az Isten elleni lzads abbahagyst s Isten igazsgnak elismerst jelentette.

A 30–32. vers elszr tantst tartalmaz: az r mindenkit cselekedetei szerint tl meg (Zsolt 62:13; zs 59:18; Hs 12:3; Rm 2:6). Ezutn nyomatkosan hangzik el a megtrsre val felhvs (a „megtrni” ige qal s hifil alakja itt azonos rtelm; v. Ez 14:6). Az r elleni lzads ui. „bnre vezet botls”, alkalom tovbbi bnk elkvetsre (Ez 7:19). ppen ezrt szksges ezt a bnt, mint valami kzzel foghat trgyat, eldobni (Mt 5:29k.) s belsleg megjulni. Igaz ugyan, hogy az j szv s j llek Isten ajndka (Ez 11:19; 36:26); azonban az embernek magnak is megvan ezen a tren a tennivalja s a felelssge. A 31. versben sz szerinti fordtsban ezt olvassuk: „Csinljatok magatoknak j szvet s j lelket”. A fejezet az r rbeszl, hvogat szavaival zrul: „Mirt halntok meg, Izrel hza? Hiszen nem kvnom a haland hallt”. A dnts letre vagy hallra szl. Az r azt akarja, hogy npe az letet vlassza (Deut 30:15–20).

Ezk. XIX. RSZ

Ezk. 19,1–9. Siratnek Jda kt kirlyrl.

Az 1. vers meghatrozza ezeknek a verseknek mfajt: siratnekkel van dolgunk. A siratnek talaja, keletkezsnek s alkalmazsnak helye a gysz, a halottsirats. A prfta itt a jdai kirlysg megsznsrl rt siratneket. Jellegzetes ezkieli szhasznlattal a kirlyt fejedelemnek nevezi (12:10.12; 21:17; 34:24; 37:25). (A LXX csak egy fejedelemrl beszl. Azonban a hber szveg kettrl; a tbbes szm vagy ketts szm indokolt.) A „fejedelem” anyjt oroszlnnak mondja az 1. vers. „Jkb ldsa” Jdt nevezi oroszlnnak (Gen 49:9). Ebbl nhny rsmagyarz arra kvetkeztet, hogy itt is Jdrl mint nprl s orszgrl van sz. Helyesebbnek ltszik azonban Hamutalra, Jirmejh lenyra, Jsis kirly felesgre gondolni. Egyik fia Jhz volt, aki csak hrom hnapig uralkodott apja halla utn Kr. e. 609-ben. Akkor Nk fra Egyiptomba vitette fogsgba (2Kir 23:31–33). Errl szl a 2–4. vers: anyja „felnevelte” (hifil imperfectum; felesleges a LXX alapjn qal hmnem perfectumnak olvasni: „felntt”), erteljes s zskmny ejtsre kpes oroszln lett. De „sszehvtk” ellene (hifil olvasand) a npeket, s Egyiptomba vittk fogsgba. A 4. vers szl a veremrl, melyben a vadszok foglyul ejtik a vadllatokat, s a horgokrl, amelyeket orrukba akasztanak. Ismeretesek olyan dombormvek, amelyek hadifoglyokat brzolnak, akiket ktlen vezetnek, miutn orrukat vagy ajkukat tfrtk (2Kir 19:28 = zs 37:29; 2Krn 33:11. Az 5–9. vers Hamutal msik firl, Cidkijjhrl szl. t Babilnia kirlya emelte trnra Kr. e. 598-ban. A kltemny szerint anyja, Hamutal tette t kirlly, miutn „elpusztult remnysge”. (Az 5. vers harmadik szavt nehz lefordtani. A LXX szerint „elvettetett”, a Vulgata szerint „meggyenglt”. Javasoljk a szvegjavtst: „bolondsgnak bizonyult”, azaz meghisult… remnysge.) is ers oroszln volt; megtanult zskmnyt ejteni. A 7. vers szerint „rmtette az orszgot… ordtsa hangjval”. Valjban gyenge s befolysolhat uralkod volt, aki Jeremis prfta intelmei ellenre inkbb a hbor prtjn ll minisztereire hallgatott (Jer 34:1–7; 37:1–10; 34:14–28), s vgl fellzadt Babilnia ellen (2Kir 24:17–20). A megtorl hadjratban Babilnia seregei elfoglaltk az orszgot, leromboltk s felperzseltk Jeruzslemet (erre cloz a 7. vers els kt szava: „lerombolta palotit”; Cidkijj bne miatt pusztult el a vros), a kirlyt pedig foglyul ejtettk Kr. e. 587-ben (2Kir 25:1–7). Ezt a 8–9. vers a vadszatbl vett kpekkel fejezi ki: sz van itt vadszhlrl, ami az korban flelmes fegyver volt. Kirlyokat brzolnak emberfeletti nagysgban, amint kezk hlt tart, benne elfogott ellensges katonkkal. Ismt van sz veremrl (a „verem” szt a LXX flrerti, s „romls”-nak fordtja. A Vulgata mg tovbb megy s sebekrl beszl), horgokrl (ld. a 4. verset), st ketrecrl is, amelyben vadllatokat s nevezetes foglyokat szoktak szlltani. A Babilonba vitel clja az „oroszln” elhallgattatsa, uralmnak megszntetse: „hogy ne hallassa tbb hangjt Izrel hegyein”.

Ezk. 19,10–14. Siratnek az anyakirlynrl.

Ez is siratnek, mint az 1–9. vers; ld. a 14. verset. Az anyakirlynt gy brzolja ez a kltemny, mint szltvet a „szlskertben” (kt bibliai kzirat szerint gy olvassuk az ide nem ill „vredben” szt). Pomps szlt volt Hamutal kirlyn; olyan volt, mint a vz mell ltetett fa (Zsolt 1:3; Jer 17:8; Ez 17:8), s vesszi kirlyi plcnak valk voltak. A kvetkez sor ktflekppen rthet: kiemelkedett magassga „az gak kzl” s „a felhk kz” (11. vers). Az anyakirlyni mltsg magas rang volt; rnnek nevezi t az 1Kir 15:13; 2Kir 10:13; Jer 13:18; 29:2). Helye a kirly mellett volt (1Kir 2:19; 2Kir 24:12). A 12. vers szerint „a harag ltal kitpetett, a fldre vettetett”. A mondat alanya ki nem mondottan is az r (passivum divinum): az, aki nem tri, hogy a fk az gig njenek (zs 2:10–18). Az kvete a perzsel keleti szl is (Zsolt 104:4), mely elszrtja a szl termst. St a 12. vers vge mg tzrl is beszl, mely meggette a szlt. A httrben Ez 15:5–7 ll: a tzben meggett szlt fja semmire sem j. Az ilyet mr nem szoktk elplntlni. Ha a 13. vers mgis arrl beszl, hogy ez a szlt elplntltatott a pusztban, ez mr csak azt jelenti, hogy Hamutal is fogsgba kerlt (2Kir 24:15; Jer 29:2). Itt mr nem fog kihajtani, nem lesz rajta tbb „ers vessz, kirlyi plca” (14. vers). A jdai kirlysgnak nincs jvje. A 14. vers vge az n. papi „deklaratorikus formulk” stlusban llaptja meg a kltemny mfajt: siratnek ez.

Ezk. XX. RSZ

Ezk. 20,1–4. A vnek ltogatsa Ezkielnl.

Hasonl ltogatsrl szl Ez 14:1–11 is. Kirly s llami let hjn a vnek kormnyoztk a npet. Ltogatsuk a 7. v 5. hnapjnak 10. napjn trtnt, Kr. e. 591. aug. 14-n. Cljuk az r „megkrdezse volt”: prftai kijelentst vrtak. Egyelre nem derl ki, mi foglalkoztatta ket – ezt majd csak a 31k. versbl tudjuk meg. Az volt a tervk, hogy ldozhelyet ptsenek Babilniban, s az ottani isteneknek mutassanak be ldozatot. Errl azonban sz sem lehet: az r nem engedi, hogy megkeressk (tolerativ nifal; a Vulgata rtelem szerint fordt: „Nem fogok felelni”). Ezt eskvel is megersti a 3. vers. Felelet helyett azt parancsolja a prftnak, hogy mondjon tletet npe utlatos bnei felett (v. Ez 22:2; 23:36). („Tudasd” a LXX szerint „tanskodj”.)

Ezk. 20,5–9. A np mr Egyiptomban is bns volt.

Az 5. vers Izrel kivlasztsrl szl. Ez jellegzetes bibliai gondolat; ugyanis az kori keleti vallsok csak a kirly kivlasztsrl tudnak. Fleg a Deuteronomium hangslyozza, hogy Isten kivlasztotta npt, spedig minden emberi rdem nlkl, kegyelembl (Deut 4:37; 7:6–8; 9:4–6; 14:2). Ki is jelentette magt npnek, megismertette magt vele (Ex 6:3). Felemelte, ti. eskre emelte kezt, s gy grte meg, hogy a tejjel-mzzel foly orszgba viszi npt (Ex 3:8; Num 13:27; 16:14). kes, szp orszg ez (Jer 3:19). Mai fogalmaink szerint Palesztinban arnylag kevs j termfld van, de a pusztai lethez szokott nomd szmra ez is nagy ajndk volt. A szabadt Isten egyetlen Ura akart lenni npnek (Ex 20:5; Lev 18:2.30; 19:3k.: „n vagyok az r, a ti Istenetek!”), s megtiltotta ms istenek tisztelett. De a np mr Egyiptomban is blvnyokat imdott (Jzs 24:14), amirt hallt rdemeltek volna. De az r visszatartotta haragjt, nehogy a tbbi np gyalzza nevt, s azt gondolja, hogy nem volt kpes megtartani npnek tett grett (Ex 32:12; Num 14:13–19).

Az Ezkiel eltt l prftk azt tantottk, hogy Izrel a pusztban mg szent volt, s csak a honfoglals utn esett bnbe (zs 1:21.26; Jer 2:2k.; Hs 2:16k.; 9:10; m 5:25k.). A np szvesen emlkezett a mlt dics esemnyeire (Zsolt 80:9–12; 105:8–15; 136:10kk.). Ezkiel azonban kezdettl fogva bnsnek mondja npt: fellzadtak az r ellen, s zgoldtak Mzes ellen is (Ex 14:11k.; 16:2k.; 17:2k.; Num 20:1–5; 21:5). Isten hsge volt az egyetlen fnypont!

Ezk. 20,10–17. Az els pusztai nemzedk.

Az r kivezette npt a pusztba, s a Snai-hegyen kijelentette trvnyeit. Ez jttemny volt: „ha az ember teljesti azokat, l ltaluk” (11.13. vers; Lev 18:5). Ez itt nemcsak hossz s boldog letet jelent (Ex 20:12; Deut 4:40; 5:16), hanem azt, hogy az ember Isten kzelben lhet, s az „ldsaiban”, ajndkaiban rszesl. A parancsolatok kzt emlti a 12k.16.20k.24. vers a szombatot is. Bizonyos, hogy Izrel mr a fogsg eltt is ismerte a szombattrvnyt (zs 1:13; Hs 2:13; m 8:5). A babiloni fogsgban a szombat klnsen fontoss vlt; ez az r s Izrel kztt fennll szvetsg jele (Ex 31:13.17). A szombat s a szombatv megszegst – ami hallos bn – a fogsg egyik oknak tartottk (Lev 26:34k.; Ez 22:8.26; 23:38). A np a rgi hagyomny szerint mannt szedett szombaton (Ex 16:27–29). (A 13. vers elejn „fellzadtak ellenem” helyett a LXX-ban „s mondtam” olvashat. Emiatt a LXX „a pusztban” sz utn betold egy mondatot: „Az n rendelkezsem szerint jrjatok”.) Az r megint visszatartotta jogos haragjt (v. 8k. vers), de most mr felemelt kzzel eskdtt meg arra, hogy az els nemzedk nem mehet be az gret fldjre, hanem elpusztul a pusztban (Num 14:20–23.26–35).

Ezk. 20,18–22. A msodik pusztai nemzedk.

Ez a nemzedk ugyanazokat az isteni parancsolatokat s greteket kapta meg, mint az els nemzedk. A Tzparancsolat bevezetshez hasonlan megint elhangzik: „n vagyok az r, a ti Istenetek” (19. vers). Ezt kell megtudnia a npnek (20. vers). De a fiak sem voltak jobbak az atyknl: k is fellzadtak az r ellen. („Fellzadtak ellenem” helyett a LXX tvesen: „elkesertettek engem”.) Visszautastottk az r parancsolatainak megtartst, s ezzel egytt az letet, az r ldsait (21. vers). Az r megint visszatartotta haragjt: visszavonta bntetsre felemelt kezt (zs 5:25; 9:11.16.20; 10:4); neve dicssgrt (9., 14. vers).

Ezk. 20,23–29. Izrel Knanban.

A 23. vers szerint mr a pusztban elhatrozta az r, hogy elveszi nptl az gret fldjt. Ez a gondolat megfelel Ezkiel tantsnak: a np kezdettl fogva bntetst rdemel. Errl szl Ex 32:34: „A szmonkrs napjn szmon krem vtkket” (ld. mg Deut 4:25–28; Ez 12:15; 22:15; 36:19). Br elfoglalhatja Izrel az orszgot, nem maradhat benne: pognyok kz kerl, sztszrdik a np (Lev 26:33–39; Deut 28:36.64–68). Ez a babiloni fogsg idejn teljesedett be, melynek oka, hogy a np Knanban is folytatta bneit. A 25. vers szerint az r „nem j rendelkezseket” adott npnek. A ksbbi zsid rsmagyarzk megbotrnkoztak ezen, s trtk a szveget: „Nem j trvnyeket s rendelkezseket csinltak maguknak, amelyek ltal nem maradhattak letben”. A kvetkez versbl megtudjuk, hogy itt az elsszlttek felldozsrl van sz. Ezt mr Ex 22:28; 34:19 elrja, gy azonban, hogy az ember elsszlttt meg kell vltani (Ex 13:13.15; 34:20; v. Gen 22:1kk.). A knani npek kztt szoks volt a gyermekldozat (Lev 18:21; 20:2–5; Deut 12:31; 18:9k.; 2Kir 3:27). hz s Manass kirlyok maguk is ell jrtak ennek a bnnek elkvetsben (2Kir 16:3; 21:6). A gyermekldozat helye a Tfet volt a Ben-Hinnm vlgyben (2Kir 23:10; Jer 32:35). Ezzel ketts bnt kvettek el: egyrszt idegen istennek, a Molok nev fnciai blvnynak mutattak be ldozatot (a molok nv a melek = kirly szbl ered, amit a bset = szgyen sz magnhangzival lttk el: molak); msrszt az ember elsszlttt nem vltottk meg. (A 26. vers lltmnyait a LXX tvesen jv idvel fordtja!) A bn bntetshez hozztartozik a „megkemnyts” is (Ex 7:3; Deut 2:30; zs 6:9k.): az r azzal bnteti a bnst, hogy kiszolgltatja a bnnek (Rm 1:24.26.28). Ezutn az r maga dbbentette meg npt akkor, amikor elhozta a bntets idejt, s elpuszttotta az orszgot (26. vers). De mg ezzel is csak az volt az r clja, hogy az tlet ltal „megtudjk, hogy n vagyok az r”.

A msik jellegzetes knani bn az ldozhalmokon foly istentisztelet volt. Errl Ez 6 rszletesen is szl. Amikor az r bevitte npt az gret fldjre, a np eltanulta a knani npektl a tenyszet-enyszet istenek tisztelett, ami ldozhalmokon, lombos fk rnykban folyt. A 28. vers tbbfle ldozatot emlt: van sz vresldozatrl, engesztel illatldozatrl s italldozatrl. A vers egyik mondatt: „s adtk ott adomnyuk bosszantst” (ti. az rnak bosszsgot okoz ldozati adomnyokat), a LXX nem tartalmazza. A 29. vers az „ldozhalam” szt a „bemenni” igbl szrmaztatja. Ez tves szmagyarzat: arra cloz, hogy az ldozhelyeken n. szakrlis prostitci folyt, s akik rszt vettek a kultuszban, „bementek” a parzna nhz (1Kir 15:12; Hs 4:13k.).

Ezk. 20,30–38. Tisztt tlet a pusztban.

A 30–32. versben lev participiumok mutatjk, hogy a prfta most mr nem a mlt bneirl szl, hanem arrl, amit npe a jelenben tesz, ill. tenni szndkozik. Nem jobbak, mint atyik; jra „parznlkodni akarnak” (30. vers; Ez 16:15; Hs 2:7). A jeruzslemi templom pusztulsa utn jra ldozatokat akarnak bemutatni a blvnyoknak, amire az r eskvel megerstett nemet mond (3.31. vers). St, a 32. vers szerint ugyangy gondolkoznak, mint a kirlysg bevezetse eltt (1Sm 8:5.20): olyanok akarnak lenni, mint a tbbi np. Fbl s kbl akarnak blvnyszobrot s annak templomot pteni Babilniban (Deut 4:28; 28:36; 29:16; zs 44:9–20). Ksbb Egyiptom dli rszn, az Elefantine-szigeten valban ptettek templomot a zsidk. Ezt az eretneksget Babilniban megakadlyozta az Ezkielnek adott isteni kijelents.

Amikor a np elkeseredett s abban ltta a megoldst, hogy abbahagyja az r tisztelett s beolvad a pognyok kz, akkor hangzott el az j exodus rmzenete. „Ers kzzel s kinyjtott karral” vezette ki npt Egyiptombl az r (Deut 4:34; 5:15; 7:19; 26:8). Megint gy tesz, de kirad haraggal is! (Ez 7:8; 9:8; 14:19; 20:8.13.21). Az r a bn bntetsvel is megvalstja kirlyi uralmt (33. vers). Mr a pusztai vndorls idejn is bntette npt htlensgrt (Num 11:31–34; 14:26–38.39–45; 16:31–35; 17:6–15; 21:1–9; 25:1–9). Az j exodus alkalmval a „npek pusztjban” tli meg npt az r. Ezkiel itt Hs 2:16–19; 12:10 hatsa alatt szl a „npek pusztjrl”, ahol szemtl szemben, egyenknt tli meg npe tagjait. Ahogyan a psztorbot alatt egyenknt kell tmennik a juhoknak (Lev 27:32; Jer 33:13), hogy eldntse a psztor, melyik juh maradjon letben, s melyik val levgsra, gy veszi szmba az r is a npet. (A 37. vers vgn a „szvetsg ktelkbe” kifejezs a Vulgatbl val: in vinculis foederis. Ez szvegjavtson alapszik. Helyesebbnek ltszik a LXX szerint: „szmba veszlek titeket”. A vers utols szava s a 38. vers els szava dittographia, tvesen ktszer rtk le.) „A jvevnysg fldje” az satyk trtnetbl ismert kifejezs (Gen 17:8; 28:4; 36:7; 37:1); itt Babilnit jelenti, szembelltva Izrel fldjvel. De oda csak a lzadk nlkli, megtiszttott np mehet be. Isten nem lett kzmbss a bnnel szemben; egyttal bnt gyll Isten is.

Ezk. 20,39–44. Igaz istentisztelet a Sion-hegyen.

A 39. vers szvege nehezen rthet; szvegromlssal kell szmolnunk. Legvalsznbb magyarzata az, hogy szabad az t: ha valaki nem akar hallgatni az rra, menjen blvnyai utn s szolgljon azoknak. Azonban ne sntikljon ktfel Isten npe, ne szentsgtelentse meg az r szent nevt azzal, hogy blvnyoknak („szemtgolyknak”) is mutat be ldozatot. (Megemltend, hogy a „menjetek” szt a 7. versben lev „vesstek el” sz maradvnynak tartjk; helyette a LXX-ban „tvoltstok el” ll. Ha valaki a „ti nem” szt „ti vagytok”-nak olvassa, ellenkez rtelm mondatok jnnek ltre: „Mindenki vesse el blvnyait, sprjtek ki azokat, s legyetek rm hallgatk”. Azonban ez tbbszri szvegjavtst ignyl s bizonytalan megolds.) Azrt nem szabad Babilniban ldozatokat bemutatni, mert az r mdot ad npnek arra, hogy „szent hegyn” (Zsolt 2:6; zs 11:9; 56:7; 65:11.25; 66:20), „Izrel magas hegyn” tisztelje t (Zsolt 48:3; zs 2:2; Ez 40:2; Zak 14:10). Ott majd gynyrkdni fog az r (n. papi „deklaratorikus formula”, Zsolt 51:18; Jer 14:12; m 5:22; Mal 1:10) npe ldozataiban, st „keresi”, vrja azokat. A 41. vers az n. felmutatott ldozatot („felajnls”, Ex 30:14k.; 35:5.21.24; Deut 12:6.11), az ajndkok legjavt (zsengjt, Ex 23:19; 34:26; Deut 26:2.10) s a szent ajndkokat (Deut 12:26; 1Kir 15:15; 2Kir 12:19) emlti. A jeruzslemi templom jjplse utn „megszenteltetem (szentnek bizonyulok) ltalatok a nemzetek szemben”: nem fogjk tbb gyalzni az Urat, nem tartjk majd gyengnek s kptelennek arra, hogy teljestse rgi greteit. eskvel grte oda npnek Knan fldjt (Deut 11:9.21; 26:3; 30:20). Amikor ez az gret beteljesedik, a np visszaemlkezik tjaira s tiszttalan cselekedeteire; undorodni fognak maguktl (Ez 6:9k.; 16:61–63). Felragyog elttk a kegyelem, mely minden emberi rdem nlkl adatik. A np gonosz, de az r mgis h marad. Ha gy ismerik meg az Urat, az az neve dicssgre trtnik.

Ezk. XXI. RSZ

Ezk. 21,1–10. Prfcia Izrel pusztulsrl.

A prftnak abba az irnyba kell fordulnia, amirl vagy ami ellen prftl (Num 24:2.20k.; Ez 4:3; 6:2; 13:17). A „Dl” sz itt nem csupn Palesztina dli rszt, az n. Negebet jelenti, hanem egsz Izrelt; ui. a prfta Babilniban van, s onnan kiindulva, szak fell ri tmads Izrelt (Jer 1:14; Ez 38:6.15; 39:2). A 2. versben lev „prdiklj” sz tkp. az eksztatikus prftkra vonatkozott, akik habz szjjal, nylukat csurgatva „prftltak” (v. 1Sm 10:5k.; 19:21–24). Itt azonban nem ilyen gnyos rtelemben ll, hanem prhuzamos az utna ll „prftlj” szval. Az erdtz Isten tletnek kifejez kpe (zs 9:17; 10:17–19; Jer 21:14). Ez a tz „lobog lng” (armos kpzs sz), amely a „nedves”, mg l fkat s a szraz fkat egyarnt megemszti (ld. a 8k. vers magyarzatnl), s nem olthat el emberi ervel. Aki megmenekl, annak gsi sebek lesznek az arcn. Aki az Izrelt rt tletet ltja, megrti, hogy ezt a tzet az r gyjtotta meg, s gy ms npek is istenismeretre jutnak.

Azonban az 5. vers szerint Ezkiel „pldzatait” nem rtik vagy nem akarjk elfogadni hallgati. Nem hiszik el, hogy Jeruzslemet s az otthon maradt npet ilyen slyos tlet ri. Ezrt jra parancsot kap a prfta arra, hogy prdikljon, prftljon „Izrel fldje ellen” (7k. vers). Most az r kardjrl kell szlnia, mely „kivg igazat s bnst”. (Ezt a kemny beszdet a LXX fordti nem tudtk elviselni; helyette „igazsgtalant s trvnytelent” mondanak. St az rsmagyarzk egy rsze el is vitatja ezt a gondolatot Ezkieltl, szembelltva Ez 9:4-gyel s klnsen a 18. rsszel. Meggondoland azonban, hogy amikor a hber nyelv valaminek a teljessgt akarja kifejezni, annak a kt vgpontjt emlti, pl. g s fld = vilg.) Itt teht a prfta az tlet slyossgt hangslyozza: ha az r kihzza kardjt hvelybl, az nem tr oda vissza, mg vgre nem hajtotta az tletet. Ezt kell megtudnia minden „testnek”, minden embernek.

Ezk. 21,11–12. jabb jelkpes cselekedet.

A prftai jelkpes cselekedetek az igehirdets szolglatban llanak, st segtenek az esemnyek megvalsulsban is (4.; 5.; 12. rsz). A prftnak „dereka megtrsvel s kesersggel” kell shajtoznia. A derk az er helye (Jb 40:16; Nh 2:2): aki munkra vagy harcra kszl, felvezi a derekt (Ex 12:11; 1Kir 18:46; Zsolt 45:4). A derk remegse teht az ertlensg jele (zs 21:3; Nh 2:11). Fontos, hogy a shajtozst a foglyok szeme lttra vgezze Ezkiel. Ebben az szemlyes fjdalma s emberi rszvte is kifejezsre jut (Ez 6:11; 9:8; 11:13). Egyttal a prfta elre kibrzolja a foglyok magatartst a „hr” hallatra: Jeruzslem elestnek a hre fog majd Babilniba rkezni (Ez 33:21k.). Ez a hr egszen elveszi a foglyok lelkierejt; „szvk megolvad” (Jzs 2:11; 5:1; 7:5; Zsolt 22:15), kezket leeresztik, lelkk elall, st vizeletket sem tudjk tartani (Ez 7:17). Jeruzslem pusztulsa hamarosan bekvetkezik: jn mr (Ez 7:5k..10; m 8:2). Ezk. 21,13–22. Kard-dal.

A fnyesre kszrlt kard szinte nll szemlyknt ldkl (Gen 3:24): a 21. vers meg is szltja a kardot. A 16. versbl azonban kiderl, hogy ezt a kardot az r adja „a gyilkos kezbe”, aki nem ms, mint Nebukadneccar. A „kard” eszkz az r kezben, mellyel a trtnelmi tletet hajtja vgre (m 7:9; 9:1.4); kldi a kardot npe megbntetsre (Jer 9:15; 49:37). A prftnak jajgatva kell kiltania, fjdalmban cspjt (j ford. „mellt”) kell vernie (Jer 30:6; 31:19). gy gyszolja npe tagjait s fejedelmeit, akik nem hallgattak a tancsra s a fenytsre. (A 15. vers vge s a 18. vers nehezen fordthat. 15. vers sz szerint: „Vagy rljnk? Fiam jogara megvet minden ft”. Mai magyarzk javaslata: „Hogyan vonnm azt »ti. a kardot« vissza? Megvetetted a botot s minden tancsot!” A 18. versben ugyanezek a kifejezsek fordulnak el: „Mert volt prbattel »pual vagy qal passivum«; mirt ne lenne, ha te megvetetted a botot?”) A prftnak ssze kell csapnia a kezt (19. vers) – ami olykor a krrm jele (Ez 6:11; 22:13; 25:6), itt azonban a rszvt s a megdbbens. Egyttal az r ktszeres, st hromszoros mrtkben fokozza is a pusztt kard erejt. A 21. vers megparancsolja a kardnak: „Vgj jobbra is, balra is!” Minden irnyba kpes fordulni ez a kard. Az emberek szve „ingadozik”, amikor minden „kapuban” (pars pro toto = minden vrosban) sokan lesznek a „megbotlottak”, az elesettek, akiket levgott a villml, fnyesre kszrlt kard. St maga az r is sszecsapja kezt: a kard ltal lecsillaptja haragjt (Ez 5:13; 16:42; 24:13). Bebizonyosodik, hogy az szava igaz volt (zs 24:3; Jer 1:12; 25:13; Ez 12:25.28).

Ezk. 21,23–32. A babiloni kirly vlaszton.

A prfta jabb jelkpes cselekedetre kap megbzst. Ez azonban csonka: csak annyibl ll, hogy kt utat kell rajzolnia (bizonyra a fldre; v. Jn 8:8). Ezek ugyanabbl az orszgbl indulnak ki. Az elgazs helyn a prftnak kt tjelzt kell lltania, amik valsznleg fbl voltak. (Erre mutat a 24. versben ktszer is elfordul parancs: „faragj”.) Amikor a babiloni kirly s serege a szriai Riblba rt, nagy krds volt, hogy merre mennek tovbb, melyik lzad llamot bntetik meg elszr: Ammnt vagy Jdt. Itt mr vget r a prftai jelkpes cselekedet, s Ezkiel kpek nlkl mondja el, mit tesz Babilnia kirlya. Termszetesen megkrdezi az isteneket, hogy mit tegyen, hiszen harc eltt ez gy szoks (1Sm 23:1–4.9–12; 30:7k.). Ennek egyik mdja a „nyilak megrzsa”. Kt nyilat tettek a tegezbe; amelyik a rzs alkalmval kiugrott, az dnttte el, hogy a kt lehetsg kzl melyiket kell vlasztani. Az egyik nylra ui. Jda neve volt felrva, a msikra Ammn. A msik md a terfok, hzi blvnyok megkrdezse. Ezekrl Gen 31:19kk.; Br 17., 18. rsz; 1Sm 15:23; 19:13.16; Hs 3:4; Zak 10:2 is szl. Mindkt mdszer ismert volt Palesztinban. A harmadik, a mj megvizsglsa jellegzetes babiloni mdszer. brk sokasga maradt rnk, amelyek feltrkpezik az ldozati llat mjt, s tanszeren eladjk a jvendls szablyait.

Ezkiel termszetesen nem volt jelen a babiloni varzslk mesterkedseinl, de Isten kijelentsbl tudta, hogy Nebukadneccar elszr Jda ellen fordul. Faltr kosokat llt, „megnyitja szjt ordtsra”, ti. harci kiltsra, sncot tlt s ostrommveket pt (Ez 4:2). Azonban ez „nekik”, ti. a foglyoknak hihetetlennek, hibaval jvendlsnek tnik. Pedig mindez nagyon is rthet, hiszen k az „eskk eskit”, az r eltt tett nneplyes eskt szegtk meg (Ez 17:19). , ti. a babiloni kirly majd „emlkezetbe idzi” ezt a bnt, amikor foglyul ejti ket. A 29. vers ezt ms szavakkal is elmondja: „lelepleztetnek htlensgeik, megltszanak vtkeik”, amikor a „kz”, ti. Nebukadneccar keze elfogja ket.

A 30–32. vers igen kemny tletet tartalmaz Cidkijj kirly ellen. Gyalzatos bnsnek mondja t, fleg a 28. versben emltett eskszegs miatt. Izrel fejedelmnek nevezi t, mert a kirlyi cm csak Jjkint illeti meg (Ez 1:1k.; 17:12). Cidkijjnak „eljn a napja”, ti. bntetsnek ideje. Emgtt az r napjrl szl rgi hit ll (zs 2:12–16; m 5:18–20: ld. mg zs 34:8; 61:2; Ez 7:12; Jel 1:15; 2:1k.). A „vg” jvetelrl m 8:2 alapjn Ez 7:2.5 is szl. Az tlethez az is hozztartozik, hogy Cidkijj elveszti hatalmi jelvnyeit: a turbnt (ksbb a fpap viselt ilyet, Ex 28:4.37.39; Lev 16:4) s a „koront”, a drgakvekkel kirakott diadmot (Zsolt 21:4; Jer 13:18). (A 31. versben lev hrom igealak infinitivus absolutusnak olvasand s imperativusi rtelemben ll). Az r trtnelmet forml hatalmt bizonytja, hogy a magas alacsonny, a „fejedelem” fogolly vlik. A 32. vers a varzsigk mintjra hromszor is kimondja a „pusztuls” szt. A vers vgt nhny rsmagyarz Gen 49:10 alapjn messisi gretnek tartja. Helyesebbnek ltszik azonban az sszefggs s Ez 23:24 alapjn arra gondolni, hogy az r Nebukadneccarra bzza az tlet vgrehajtst.

Ezk. 21,33–37. Ammn orszgt is utolri az tlet.

Ezek a versek Ezkiel tantvnyi krbl szrmaznak. Babilnia kirlya elszr Jda ellen fordult (27. vers), de utna Ammnra is sor kerl. Ammn ui. krrvend volt s gnyoldott Kr. e. 587-ben, amikor Jeruzslem elpusztult s npe fogsgba kerlt (Ez 25:1–7; Zof 2:8) – ezrt fordul ellene a fnyes s les kard (13–16., 20. vers). Nebukadneccar azrt indtott megtorl hadjratot Ammn ellen, mert Ammn hallgatott sajt hamis prftira (Jer 27:1–10), s fellzadt Babilnia ellen. Ezrt kerl a kard „a gyalzatos bnsk nyakra” (34. vers). De vgl magt a kardot is visszaparancsolja hvelybe az r (a 35. vers els szava hifil infinitivus absolutus, imperativusi rtelemben), s megtli szrmazsnak helyn, ott, ahol teremtetett. A Babilniai Birodalom is csak teremtmny. Az tl r „rfj” haragjban, s „buta” emberek kezbe adja (a LXX „barbr” embereket mond). A hdtk nyelvt ui. nem fogjk rteni, ami taln mr clzs a perzskra. A 37. vers emszt tzrl, a fldre kiontott vrrl s Babilnia emlkezetnek a megsznsrl beszl. Ezek az tlet szoksos formanyelvhez tartoz kifejezsek. A valsgban Kyros kardcsaps nlkl vonult be Bbelbe, Babilnia fvrosba. A httrben zsais prfcija ll, aki Asszrit az r haragja botjnak nevezte s hirdette, hogy az r eltri a botot (zs 10:5kk.).

Ezk. XXII. RSZ

Ezk. 22,1–16. Jeruzslem a „vr vrosa”.

Ebben a fejezetben Ezkiel Jeruzslem bneit sorolja fel. Megltszik, hogy a prfta pap volt: mind a szocilis, mind a kultikus bnket vrontsnak nevezi (6., 9., 12., 27. vers; v. Lev 17:4). De Ezkiel egyttal prftai tradcikat is kvet, hiszen Hses Giledot, Nhum Ninivt nevezte vront vrosnak (Hs 6:8; Nh 3:1). Ezrt Ez 20:4-hez hasonlan tlkezsre szltja fel Ezkielt az r. A 3. vers hirdeti, hogy eljn a vront vros ideje, ti. az tlet ideje (Ez 7:7.12; 21:30.34). A 4. vers ugyanezt fejezi ki: „kzel hoztad napodat (singularis olvasand), s elhoztad (gy olvassuk a szveget a LXX segtsgvel) veid idejt”. A bntetshez az is hozztartozik, hogy a npek gnyoltk Izrelt (Zsolt 44.14k.; 79:4): tiszttalan lesz a neve = hre, s nagy lesz a zrzavar (5. vers).

A bnk felsorolst a „fejedelmek”, a kirlyok „vrontsn” kezdi a prfta (6. vers). Ezek „karjuk szerint” vtkeztek. A kar a hatalmat fejezi ki (pl. az r hatalmt, Deut 5:15; zs 51:9k.; 52:10; a sajt erejben bz ember „hst rak karjra”, Jer 17:5). A „fejedelmek” visszaltek hatalmukkal (1Kir 21:5kk.; Jer 22:13–17). A 7. vers a szlk ellen elkvetett bnt (Ex 20:12; 21:17; Lev 20:9; Deut 5:16), tovbb a jvevny, zvegy s rva elnyomst (v. Ex 22:20; 23:9.12; Deut 14:29; 16:11.14; 24:19–21; 26:12k.); a 8. vers pedig a szent dolgok megvetst s a szombat megszentsgtelentst emlti (v. Lev 13:30; Ez 20:12k..20.24). A rgalmazst is vrontsnak mondja a 9. vers, hiszen ez msok lett veszlyezteti (Lev 19:16). A „hegyeken”, az ldozhalmokon enni annyit jelent, mint idegen isteneket tisztelni (Ez 6:1kk.; 18:6.11.15). Mr ebben a versben elfordul a „fajtalansg” sz. Ilyen bn, ha a fi apjnak mellkfelesgvel hl (Gen 35:22; 49:4; Lev 18:8; 20:11), havibajos nhz kzeledik (Ez 18:6); felebartja felesgvel parznlkodik (Ex 20:14; Deut 5:18), menyvel kvet el fajtalansgot (Lev 18:15; 20:12), vagy fltestvrt erszakolja meg (Lev 18:9; 20:17; 2Sm 13:10–14). A vrfertzs utn az anyagi bnk kerlnek sorra a 12. versben: a megvesztegets elfogadsa (Ex 23:8; Deut 16:19; 27:25), a kamat s az uzsora szedse (Ex 22:24; Lev 25:35–38; Deut 23:20k.). sszefoglal rtelemben szl ez a vers az erszakkal szerzett jogtalan nyeresgrl s arrl, hogy mindezek mgtt az a bn ll, hogy az ember „elfeledkezik” az rrl. Az r ettl a bntl vja npt (Deut 6:12; 8:11), s ennek elkvetsben tartja bnsnek (Jer 3:21; Hs 2:15; 8:14; 13:6).

Ezk. 22,17–22. Izrel az r kohjban.

Valamikor az r Egyiptombl gy szabadtotta ki npt, mint a vaskohbl (Deut 4:20; 1Kir 8:51; Jer 11:4). Most ennek az ellenkezje trtnik: az r Jeruzslembe gyjti npt az ostrom idejn (Kr. e. 589–587), ahogyan az ezstt tartalmaz rc olvasztsakor tbbfle fmet (bronzot, nt, vasat s lmot) szoktak a kohba tenni az ezst tiszttsa cljbl. Itt azonban mr elre vilgosan kimondja az r, hogy Izrel salak (18k. v.). Ezrt nem is remlhet, hogy a kohbl majd megtiszttott ezst kerl ki. Minl nagyobb tzet sztanak – spedig maga az r sztja a tzet (20k. v.), annl jobban kiderl, hogy Izrel bns. E tekintetben Jeremis nyomba lp a prfta (ld. Jer 6:27–30). Mr zs 1:22.25 is az ezst olvasztsnak kpvel fejezi ki az r tlett; de ott mg tisztt tletrl van sz. Itt viszont csak az derlhet ki, hogy az olvasztssal megvalsul az r igazsgos haragja, s ebbl ismerheti meg Izrel az Urat.

Ezk. 22,23–31. A vezet rtegek bnei.

Hasonl felsorolsok tallhatk Jer 2:8; 5:31; Mik 3:11; Zof 3:3-ban is – ez azonban mindegyiknl teljesebb: itt ui. t vezet rtegrl van sz. A hber szveg els helyen a „prftk csoportjt” emlti (25. vers); rluk azonban a 28. vers szl. Ezrt, s tartalmi okokbl is a 25. versben a LXX szvegt tartjuk jobbnak: „akik az fejedelmei”. Ezek Izrel kirlyainak hossz sort jelentik, akik ordt s zskmnyt ejt oroszlnokhoz hasonltottak (Ez 19.3.6k.). „Lelket ettek” – ez megfelel Ez 19:3.6 szavainak: „embert is evett”. A kirlyok harcsolsa emberletet is kvetelt (1Kir 21), s emiatt sokan zvegyek lettek (2Sm 11; Jer 22:17; Mik 2:6k.). A papok „erszakot kvettek el” a trvnnyel: knyk-kedvk szerint magyarztk. Elhanyagoltk egyik legnagyobb ktelessgket: a szent s kznsges, a tiszta s tiszttalan dolgok kzti klnbsgttelt (Ez 44:23; Hag 2:10–14). Hasonl slyos bn a szombat elhanyagolsa (Ez 20:12k..16.20), ami ltal magt az Urat rte gyalzat (26. vers). A vezetemberek farkasok voltak: ugyangy viselkedtek, mint az oroszlnok (25. vers), csak kisebb volt a hatalmuk. A prftk mzzal kentk a falat (Ez 13:10.14k.), azaz hibaval ltomsaik voltak s hazugsgot jvendltek – nem az r zenett adtk tovbb (Ez 13:6–9). A 29. vers az orszg npt emlti. Ez a vagyonnal rendelkez szabad polgrokat jelenti, akik a nyomorultakkal, szegnyekkel s a jvevnyekkel szemben trvnytelensgeket kvettek el. A 30. verset a LXX nem rtette meg: „s kerestem kzlk (olyan) embert, aki helyesen viselkedik s egszen orcm eltt ll”. A hber szveg gy szl: „s kerestem kzlk valakit, aki falat falaz s rsre ll orcm eltt az orszg rdekben”. Ez vilgos utals Ez 13:5-re, ahol a prftkrl lltja ezt Ezkiel. Azt jelenti ez, hogy elhanyagoltk a npkrt mondand kzbenjr imdsgot, melyet az igaz prfta lete kockztatsval is vgez (Ex 32:30–32). Most az egsz nprl mondja az r, hogy hiba keresett kztk a np rdekt szolgl embert, nem tallt (30. vers). Ezrt ontotta ki haragjt (Ez 21:36; 22:22), ezrt „adta fejkre tjaikat”, azaz rjuk hrtotta tetteik kvetkezmnyeit.

A kt utols versbl vilgosan ltszik (perfectumokban s vav consecutivumos imperfectumokban beszl), hogy ebben az igeszakaszban a mltrl van sz. Ezt ersti meg a 24. vers is, mely Izrel fldjt est nem kapott fldhz hasonltja, ami Palesztinban igen nagy csaps volt (1Kir 17:1; zs 5:6; Zak 14:17). Ez a „harag napja”, az r bntetsnek ideje. Ezkiel egyik hsges tantvnya akarja itt bnbnatra breszteni a babiloni foglyokat.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!