//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
: 09 - 16 rszek magyarzata

09 - 16 rszek magyarzata


Ezk. IX. RSZ

Ezk. 9,1–7. Jeruzslemet mennyei lnyek puszttjk.

Folytatdik a 8. rszben kezdd ltoms. A prfta az r szavt hallja, s ez hasonl az Ez 7:7k.-ben hangz tlethirdetshez. Az tletet mennyei lnyek hajtjk vgre. Pusztt angyalokrl mshol is olvasunk (Ex 12:23; 2Sm 24:16k.; 2Kir 19:35), s hasonl rtelm Zsolt 78:49 („gonosz angyalok” – v. Mt 12:45; Jel 15:6). Az asszr-babiloni valls ht gonosz dmonrl tud; ezek okozzk a betegsgeket s bajokat. De az ezzel val hasonlsg nem teljes, mert Ezkielnl a hetedik angyalnak mr nem a pusztts a feladata, hanem a szabadts: ruhja fehr vszonbl van (Dn 10:5; 12:6k.), mint a papoknak (Lev 6:3; 1Sm 2:18; 22:18; 2Sm 6:14; Ez 44:18). Neki nem csatabrdszer fegyver van a kezben, mint a tbbieknek, hanem reszkzk az oldaln. Ezekhez tartozott az v s a rajta lev hossz (br)tok, benne nhny rnddal s tintval teli csszvel. Kezben vagy a hna alatt sszehajthat rtblk voltak. A kp htterben a babiloni vallsbl ismert Nabu ll, az istenek rnoka. Mind a ht lny szak fell jn „a Fels-kapu fell, amely szakra nz” (qal participium olvasand). Itt llt ui. a salamoni templom rzoltra, amely helyett hz idegen oltrt csinltatott (1Kir 8:64; 2Kir 16:14).

A 3. vers els fele Ez 10:4 versvel prhuzamos. Mindkt vers szerint „felemelkedett az r dicssge a kerbrl… a templom kszbn”. (A LXX-ban a kerb sz tbbes szmban ll.) A „kszb” sz pdiumot is jelent, mely az oltr eltt llt. „Kszbre lpni” annyit jelent, mint oltri szolglatot vgezni (1Sm 5:4k.; Zof 1:9). Itt ad parancsot az r: elszr a szabadt angyalnak, majd a puszttknak. Ez utbbiak nem gonosz dmonok, hanem az r parancsnak engedelmesked mennyei lnyek. Els parancs: a megments: jelet kell tenni a megmentendk homlokra. A „jel” (tav, a hber bc utols betje) kereszt alak volt, s tkp. tulajdonjogot fejezett ki, amellyel egytt jrt az oltalmazs is. Az tlet teht, brmilyen szigor, nem vak; megelzi a kegyelem. A jelet visel emberek megmeneklnek (v. Gen 4:15; 1Kir 20:41; zs 44:5; Gal 6:17; Jel 7:3–8; 9:4; 14:1). De kik ezek? Csak a Cdktl szrmaz papok, akik nem tvolodtak el az rtl (Ez 44:10.15k.)? Vagy a Jeremis prfthoz kzel ll kis csoport? Ezt ppen gy nem lehet meghatrozni, mint azt, hogy ki az a htezer, aki nem hajolt meg a Baal eltt (1Kir 19:18). Csak annyit tudunk rluk, hogy szenvednek a sok „utlatossg” miatt. Ezek kedvesek az rnak: „akiket tdfttekk tettetek benne (ti. a vrosban), azok a hs, az pedig (ti. a vros) a fazk”. Nem az elnyomottakat sjtja jabb tlettel az r, hanem az elnyomkat. Velk szemben kmletlen az tlet: az r hboriban az ellensget teljesen el kell puszttani (Deut 13:16–18; 20:16–18; Jzs 6:17kk.; 1Sm 15:3). rthet, hogy a templomnl kell kezdeni az ldklst, hiszen ott vannak az Urat megvet napimdk (Ez 8:16) s ms blvnyimdk. (A 6. versre utal 1Pt 4:17.) Nem jelent a bnsk szmra menedket a templom, hiszen az oltrnl csak az tall menedket, aki nem szndkosan vtkezett (Ex 21:14; 1Kir 1:51; 2:28kk.). A holttestek ritulis rtelemben tiszttalann tettk a templomot (1Kir 13:2; 2Kir 23:16; Jer 8:1k.).

Ezk. 9,8–11. Visszautastott knyrgs.

A prftai tisztsghez hozztartozik a nprt mondott kzbenjr knyrgs (Gen 18:22kk.; 20:7; Jer 27:1.8; m 7:2k..5k.). Csak kivteles esetben tiltja ezt meg az r (Jer 7:16; 11:14; 14:11). Amikor Ezkiel „ott maradt” (forma mixta; nifal participium olvasand) s ltta (ltomsban) a szrny ldklst, leborulva „kiltott”, knyrgtt Izrel maradkrt, akik az els deportlskor otthon maradtak. Az r meghallotta a knyrgst, vlaszolt is r, de nem teljestette. A visszautastst meg is okolja: igen-igen nagy a bn, tele van a vros „vrrel… s jogtiprssal”. Ez a kt sz egymst magyarzza, s a trvnyessg ltszatval, hamis tank s megvesztegetett brk segtsgvel trtn jogtalan vagyonszerzst jelenti (Lev 19:16; Zsolt 94:21; Pld 1:11k.; Ez 22:9.12k..27; Mik 2:1k.). Azrt merszkednek ilyeneket elkvetni, mert nem szmolnak az r jelenltvel s hatalmval (Ez 8:12; Mt 24:48). A slyos kultikus s szocilis bnk mgtt tves hit ll! – A fejezet utols versben a gyolcsba ltztt frfi jelentst tesz az rnak a parancs vgrehajtsrl. Az r parancsnak teljesti az mennyei seregnek tagjai (Zsolt 103:21; zs 40:26).

Ezk. X. RSZ

Ez a fejezet az 1. fejezeten alapul, anlkl nem is rthet. Amg azonban az 1. fejezetben a prfta ember alak lnyeket ltott, akik kt lbon llva, felemelt karokkal tartottk az gboltozatot, addig a 10. fejezetben mr vgig kerbokrl van sz. A kerbok nem ember alakak, hanem szrnyas szfinxek oroszln-testtel s emberi arccal, akiknek a feladat sohasem az gboltozat tartsa. k a trnushoz tartoztak (1Kir 6:23–28): az r lthatatlanul trnolt a kerbok felett (1Sm 4:4; 2Sm 6:2; 2Kir 19:15; Zsolt 80:2; 99:1; Jer 3:16k.). Msik lnyeges klnbsg az 1. rszhez kpest, hogy ott mg magt az Urat is lthatta ltomsban a prfta (Ez 1:26–28), a 10. fejezetben pedig mr res a trn. Br a 10. fejezet mai formjban ksbbi az 1. fejezetnl, alapszvege mgis Ezkiel prfta kt valsgos ltomsn alapul. Az els ltoms tartalma az, hogy az r eltvozik a templombl, a msodik pedig, hogy a templomot s Jeruzslemet gi tz perzseli fel.

Ezk. 10,1–7. Jeruzslem felperzselse.

Az 1. vers megszaktja az sszefggst Ez 9:11 s 10:2 kztt, s tkp. 10:8–17-hez tartozik (ld. ott). A mennyei rnok jelentette, hogy a feladatot vgrehajtotta. Azonnal meg is kapja a kvetkez feladatot: meg kell tltenie a kt markt a kerb alatt lev parzzsal. A hber szveg a 2. s a 4. versben egy kerbot emlt; a LXX mindktszer kerbokat mond. Az r azonban Zsolt 18:11 szerint is csak egy kerbon nyargal. Ugyanitt van sz tzrl s parzsrl is (Zsolt 18:9.13k.), tovbb felhkrl, mint az r megjelensnek ksrjelensgeirl (Ex 14:20: Num 9:15kk.; 1Kir 8:10k.; Zsolt 18:12k.). Szmos babiloni kp maradt rnk, amelyen egy hordoz llaton (oroszlnon, bikn, lovon) ll vagy az llat htn lev trnon l istensget lthatunk. Az r irnti tisztelet jele az, hogy mire az rnok angyal benyl a parzsrt a kerb al, az r dicssge mr felemelkedett a kerbrl, s megllt a templom kszbnl (4. vers). (Ez a gondolat mr Ez 9:3-ban is olvashat; ott azonban korai.) A fejezet mr nem ad hrt a parancs vgrehajtsrl, arrl. hogy az rnok angyal Jeruzslemre szrta a parazsat (2. s 7. vers).

Ezkiel tantvnya, aki azonostotta az 1. fejezetben lev lnyeket a kerbokkal (10:15.20), az 1–7. versben is tbb kerbrl beszl, akik kztt van a parzs (Ez 1:13). Ha az llnyek (a 10. rszben a kerbok) felemelkedtek, szrnyaik zgsa a Mindenhat hangjhoz hasonltott (Ez 1:24). Ehhez az brzolshoz tartozik az is, hogy nem maga az rnok angyal vett parazsat (2. vers), hanem az egyik kerb (7. vers).

Ezk. 10,8–17. Az r trnust hordoz kerbok.

Az 1. vers ugyanarrl a boltozatrl beszl, amelyrl Ez 1:22k.-ben olvastunk. Emlti a felette lev trnust is, de ez most res. A 8. vers szerint a kerboknak emberi kezk volt. A babiloni fogsg utn feledsbe ment a kerbok klseje: a kerb ui. ngy lbon ll, lbai mancsban vgzdnek, keze nincs, legfeljebb szrnya. A kt lbon ll, ngyszrny lnyeknek vannak emberi kezei; ezekkel fogjk az gboltozatot. A tovbbiakban a prftatantvny Ez 1:15–21 alapjn a trnkocsi kerekeirl beszl, gy azonban, hogy a kerekeket a kerbokkal azonostja. Ez 1:18 szerint a kerekek tele voltak szemekkel (magyarzatt ld. ott). Ez 10:11 szerint a kerbok egsz teste, kezeik s szrnyaik is szemekkel voltak tele (a „htuk” sz azonos a kerk abroncst jelent szval). Az egyik egyiptomi dmont brzoltk gy, hogy teste is mindentt szemekkel volt tele (Bes; ld. Jel 4:6). Az itt szerepl lnyeknek ppen gy ngy arcuk volt, mint az 1. rszben levknek. De az Ez 1:10-ben lev bikaarc helyett Ez 10:14 mr kerbarcot emlt, ui. a bika a knani termkenysgi kultusz jelkpe volt (Ex 32. rsz; Hs 8:6; 10:5; 13:2). „A kerekek flem hallatra forgknak neveztettek el” (13. vers). Ez az azonosts ksbbi, s mr az Ezkiel-tantvnytl (vagy a szerkeszttl) val. A „forg” tkp. a gomolyg viharfelht jelenti, amely az r megjelenst ksri (Zsolt 77:19). Ugyanilyen mdon kapcsolja ssze a 15. s a 20. vers az 1. fejezetben lev llnyeket a kerbokkal; a kett eredetileg nem azonos. A szerkeszt a prfta babiloni krnyezetben kapott ltomst a jeruzslemi templomban lev kerbok alakjval kapcsolta ssze.

Ezk. 10,18–22. Az r dicssge kivonul a templombl.

Az r dicssge egy darabig a templom kszbn tartzkodott (4. vers). Most helyet foglal a kerbok felett s tovbbvonul. Ehhez a hradshoz tartozik Ez 11:22–24 is. Az r dicssge elszr az r hza keleti kapujnl ll meg (Ez 10:19), majd az Olajfk hegyn (Ez 11:23). Az r elhagyja pusztulsra tlt templomt. A ktszeri meglls arra mutat, hogy ezt fjdalommal teszi (v. zs 42:14; 54:7.8). Olyan az r, mint aki mg egyszer visszatekint. De dicssge most azt kvnja, hogy tletet tartson.

Ezk. XI. RSZ

Ennek a fejezetnek nhny rsmagyarz szerint a 8. fejezet utn lenne a helye. Ott a templomban elkvetett bnkrl van sz, itt pedig trsadalmi bnkrl. Zavar, hogy Ez 11:1 szerint a vezetk a templom bejrata eltt gylekeztek, hiszen a puszttk mr elindultak (Ez 9:7k.), a vros felperzselse mr megtrtnt (Ez 10:7), st az r dicssge ppen a templom keleti kapujnl volt (Ez 10:9). Zavar tovbb az 5. vers eleje is: „Ekkor rm szllt az r Lelke, s ezt mondta nekem”. Itt ksbbi prftatantvny szavaival van dolgunk, aki nem vette figyelembe, hogy Ezkiel mr eksztzisban van (1. vers). A 7–10. vers is ksbbi tdolgozs nyomait mutatja (ld. a magyarzatot).

Ezk. 11,1–13. Jeruzslem j vezetire tlet vr.

Ebben a fejezetben folytatdik az a ltomssorozat, amelyrl a 8–10. rsz szl. A prfta eksztatikus llapotban gy rzi, hogy felemeli s ms helyre viszi t a Llek (Ez 3:12.14; 8:3; 43:5). E tekintetben Ezkiel rgi prftai hagyomny folytatja: hasonlrl olvasunk Ills trtnetben (1Kir 18:12; 2Kir 2:16); Elizeus mennyei dolgokat lt a Llek ltal s a jvbe lt (2Kir 6:14–17; 8:7–13); Ezkiel pedig lthatatlan rsztvevv vlik Jeruzslem vezetinek tancskozsn, amely a templom bejrata s az oltr kztt folyt (Ez 8:16). A prfta kt frfit meg is nevez: Jaazanjt, Azzr fit (nem azonos az Ez 8:11-ben emltett Jaazanjhval, aki Sfn fia) s Pelatjht, Benjh fit, akik a np vezeti kz tartoztak. De gonoszsgokat terveznek, rossz tancsokat adnak (Mik 2:1k.); azaz a np gyeit nem az rnak tetsz mdon intzik. Sajnos a 3. vers els mondatt tbbflekppen is lehet fordtani: „nem lesz itt hamarosan hzpts”; „nem lesz a kzelben hzpts”; a „hzpts” jelenthet csaldalaptst; st az „pteni” sz „lenyokat” is jelent stb. Clszer itt megmaradni a sz szerinti jelents mellett: Jeruzslem jgazdagai gy gondoltk, hogy minden rendben van. Itt maradtak a Babilniba hurcolt foglyok hzai s fldjei, ezeket csak birtokba kell venni, s nincsenek tovbb meglhetsi gondok. A 3. vers msodik fele kzmondsszer, szlligv vlt mondst tartalmaz: „Fazk ez a vros, mi vagyunk benne a hs!”. Ez azt a hamis biztonsgrzetet fejezi ki, hogy Jeruzslem laki vdve vannak: az r nem engedi, hogy vrosa elpusztuljon. Ez ellen az elbizakodottsg ellen mr a korbbi prftk is kzdttek (Jer 7:4.14k.; Mik 3:11k.), s az nyomukba lp Ezkiel, amikor megcfolja a tvedst, amelyet a 2. versben idzett (v. Ez 12:22; 18:2; 20:32; 33:10; 37:11). A vlaszra a prfta az rtl kap parancsot (4. vers). Az r ismeri a vezet emberek gondolatait (sz szerint: „amik felmerltek lelketekben”, Ez 14:3.7; 20:32; 28:10); tudja, mi van az ember szvben (Zsolt 139:1–6; Pld 15:3.11; 17:3; Jel 2:23), s visszjra fordtja a vezetk bns mondst. Ha fazk a vros, nem a vezetk maradnak meg benne, hanem azok, akiket k „tdftek” (6. vers). Fegyverrel tdfttek a harcmezn szoktak maradni (Br 9:40; 1Sm 17:52; Ez 32:20–32), de elfordulhat ez a kifejezs tvitt rtelemben is (Ez 21:30.34). Itt sem sz szerinti rtelemben veend, hanem gy, ahogyan Ezkiel a 22. fejezetben vrontsrl beszl. Az „tdftteket”, a kifosztottakat, a kisemmizetteket tekinti az r „hsnak”; ket fogja oltalmazni a „fazkban”, Jeruzslemben – a vezetkre pedig tlet vr. A prftai tlethirdets a 7. vers elejn a jellegzetes „ezrt” szval kezddik. Az tlet megrajzolsa mr a Kr. e. 587-ben bekvetkezett esemnyek ismeretre mutat. A kirly s a vezet emberek felett az orszg hatrain kvl, Riblban tartott tletet Babilnia kirlya (2Kir 25:6k..18–21; Jer 52:9–11.24–27), aki ltal maga az r tlte meg a bnsket (9–11. vers). A vezetk bnt a 12. vers a Deuteronomium szavaival fogalmazza meg, amely szerint Izrel bnsei nem jobbak a pognyoknl (v. Ez 5:7). Ha megbnteti ket az r, az az r igazsgnak megismerst, az r dicssgt szolglja.

Az 1. versben mr emltett Pelatjh, Benjh fia hirtelen meghalt az r Igjnek hallatra. A Biblia szvege nem vlaszol arra a krdsre, hogy hogyan hallotta meg Pelatjh Ezkiel szavait, hiszen mindez ltomsban trtnt. A ltoms ugyan soha nem azonos a przai trtnetrssal, mgis van zenete, valsgtartalma (v. Ez 37:1–14). Itt az az zenet, hogy az Ige letet s hallt oszt er. (Ezt bizonytja Jer 28:15–17; ApCsel 5:5 is, br ezek nem ltomsok.) A prfta Pelatjh hallnak lttra mlysgesen egyttrez npvel s prftai kzbenjr knyrgst mond rte (Gen 18:22–33; 20:7; Jer 11:14; 14:11; m 7:2.5).

Ezk. 11,14–21. Hazatrsrl s j szvrl szl gret.

A 14. vers j igeszakasz kezdett jelzi. A prfta kijelentst kap az rtl; ez mr nem ltoms. A 15. versben ktszer is elfordul a „testvreid” sz; a msodikat a LXX s nhny bibliai kzirat nem tartalmazza. E versben azokrl a honfitrsakrl („testvrekrl”) van sz, akiknek joguk s ktelessgk az eladsodott rokon fldjt visszavltani (Lev 25:24.29–32.48; Jer 32:7; Ruth 4:6k.). Ez viszont „Izrel egsz hza teljesen”, hiszen minden csald kapott rksget az gret fldjn. De az otthon maradt np tagjainak ms volt a vlemnye. Ezek gy gondoltk, hogy a Babilniban l foglyok „tvol kerltek az rtl!” Mivel az r s az orszg sszetartozik az kori keleti ember hite szerint (Deut 32:8.9; Br 11:24) ezrt szerintk idegen fldn nem lehet az Urat tisztelni (1Sm 26:19; Hs 9:3). Az otthon maradottak gy reztk, hogy csak azok bnsk, akiket tlet rt, akik tvol kerltek hazjuktl. A 16. versben az r elismeri ennek a fligazsgnak az igaz felt: valban szrta szt npt ms orszgokba; de nem vetette el ket: „egy kiss a szentlykk” lett. A „kiss” (mecath) jelentheti, hogy br ldozatokat nem mutathatnak be, mert tvol vannak a jeruzslemi templomtl, de az Urat mgis tisztelhetik; ugyanakkor jelentheti, hogy „kis idre”. Megtarthatjk parancsolatait, nnepelhetik a szombatot, s gyakorolhatjk a krlmetlkedst. Tarthatnak istentiszteleti sszejveteleket a Kebr-csatorna mellett (Zsolt 137; Ez 1:3), s rszeslhetnek Isten kijelentsben, hiszen az r Babilniban is tud prftt kldeni nphez. St el tudja hozni a foglyok hazatrsnek idejt is. A hazatrtek els dolga az lesz, hogy az utlatos blvnyokat eltvoltjk az orszgbl (18. vers). A 19. vers az r csodlatos ajndkrl szl: a np szvben s lelkben ad vltozst. (A hber szveg szerint: „egy” szvet ad. Itt valsznbb a LXX szvege: „ms szvet”, ui. nem azon van a hangsly, hogy a np tagjai egyetrtsre jutnak, hanem azon, hogy belsleg mss lesznek.) A kszv helyett, mely mereven szembeszeglt Isten akaratval, hs-szvet kapnak, mely ksz engedelmesen vgrehajtani Isten parancsolatait (v. Jer 31:33; Ez 36:28k.). Ezzel megvalsul Isten akarata: helyrell a szvetsg Isten s npe kzt, amit kifejez a 20. vers msodik mondata: „k nekem npemm lesznek, n pedig nekik Isten(k) leszek” (Ez 14:11; 34:30; 36:38; 37:23.27). A 21. vers nehzkes fogalmazsa ellenre jl rthet: aki nem ksz arra, hogy az rnak engedelmeskedjk, azt menthetetlenl utolri az tlet. spedig mindenki szemly szerint felels Isten szne eltt (Ez 18:30–32; 20:37; 33:17–20).

Ezk. 11,22–25. Az r dicssge elhagyja Jeruzslemet.

Ez a nhny vers sszetartozik Ez 10:4.18–22-vel. Mieltt az igazsgos tlet utolrn Jeruzslemet, az r dicssge elhagyja a templomot s a vrost. A templom legbels rszbl kivonulva elszr a templom kszbnl nyugodott meg; majd a keleti kapu bejrathoz ment, s itt is megnyugodott (Ez 10:18k.); s vgl a vrostl keletre fekv hegyen, az Olajfk hegyn llt meg egy idre (Ez 11:23). Az r nem szvesen dnttt gy, hogy megbnteti vrost s npt (zs 42:14), de megtette, mert igazsga ezt kvnta. A prfta ltomsa pedig vget rt: jbl a babiloni foglyok kzt tallta magt. Itt kellett beszmolnia a ltottakrl, s hirdetnie az r megvltozhatatlan akaratt.

Ezk. XII. RSZ

Ezk. 12,1–16. Ezkiel ttr hza faln.

Ezkiel jelkpes cselekedetre kap parancsot, amit a 2. vers meg is okol: a np kemnysge s hitetlensge miatt van erre szksg. zs 6:9 szavaival kifejezve: vannak szemeik a ltsra, de nem ltnak, (s) vannak fleik a hallsra, de nem hallanak (v. Deut 29:3; zs 43:8; Jer 5:21; Mk 8:18). Mg a prftai jelkpes cselekedet sem biztos eszkz ahhoz, hogy hitre jusson a np, a „lzads hza” (Ez 2:8; 17:12; 24:3). Itt hangzik el az r igazi akaratt kifejez „taln” sz (v. Jer 26:3; 36:3; m 5:15): az r annak rlne, ha npnek tagjai az tlet folyamn a szenvedsek kztt ltv s hallv vlnnak, megrtenk az r akaratt. Egyelre inkbb a hamis prftknak hittek, akik a hamarosan bekvetkez hazatrst hirdettk (Jer 27:16; 28:3k.; 29:31). Ezrt kellett Ezkielnek jelkpes cselekedettel hirdetnie, hogy Jeruzslem npe fogsgba megy. A prftnak „fogsg holmijait” kellett elksztenie. Rnk maradt brzolsokbl tudjuk, hogy a foglyok csomagja a tbbheti tra szksges dolgokat tartalmazta. Hozztartozott a vizestml s a bot is. A prftnak fogolycsomaggal a htn rst kellett trnie sajt hza faln, s a rsen kimenni. Az arc eltakarsa a fjdalom jele (2Sm 15:30; Jer 14:4). Itt jabb bizonytkot tallunk arra, hogy a prfta nem Jeruzslemben volt, hanem Babilniban. Jeruzslemben ui. termskbl volt a hzak fala; azt nem lehetett kzzel ttrni. De Babilniban csak napon szrtott tglbl volt a fal; ezen knny volt rst tni. (Egyes rsmagyarzk a 7. versben lev „kzzel” szt javtani kvnjk: „cvekkel”. A javts nem szksges; bibliai kzirat nem tmogatja.) A prftt jell teszi az r (ld. a 11. vers magyarzatt).

Mr az els ht versben zavar, hogy a 3–4. vers szerint mindezt nappal kell tennie a prftnak, npe szeme lttra; az 5. s 7. vers pedig azt mondja, hogy ez sttben trtnt. Igaz ugyan, hogy szoks volt messze tra este indulni, kihasznlva az jszaka hvssgt. Azonban a fejezet szvege ksbbi ldolgozs nyomait mutatja. Itt mr a „fejedelemrl”, Cidkijj kirlyrl van sz, aki valban jjel meneklt el Jeruzslembl (2Kir 25:5–7; Jer 39:4–7; 52:7–11), azonban a babiloni sereg elfogta; Riblban tartottak tletet felette, s megvaktva vittk Babilniba. A prftai szimbolikus cselekedetrl szl szveg sszefondott a kirly sorsnak trtnetvel. A prfta csak nappal vgezhette a szimbolikus cselekedetet; mskppen nem lttk volna. A „sttben” sz a kirly trtnetbl val. Nehz a 10. vers megrtse is, melynek htterben valsznleg Jer 23:33 ll. Jeremis prftt megkrdeztk: Mi az r „terhe”? A „teher” sz ktrtelm: mondst, kijelentst is jelent. A felelet gy hangzott: „Mondd meg nekik: Ti vagytok a teher!” (gy olvassuk a szveget a LXX s a Vulgata alapjn). „Elvetlek benneteket – gy szl az r”. Ezt az Igt hasznlja fel a 10. vers: „a fejedelem ez a teher!” Az j fordts Biblia ezt Symmachos s a latin fordts alapjn a fejedelem ellen szl fenyeget jvendlsnek rti. A 11. vers szvege simbb a LXX-ban: „Mondd, hogy n jeleket teszek abban”, ti. Jeruzslemben. De a hber szveg megbzhatbb: „Mondd: n csodajeletek (vagyok)”. Ezkiel maga a csodajel: ahogyan tett, gy tesz majd npe is (Ez 24:24)! A 12. vers is ksbbi tdolgozs jeleit mutatja. A hber szveg szerint a fejedelem „vllra vesz”, ti. terhet; a LXX szerint „vllra emeltetik”. A hber szveg szerint „eltakarja az arct, hogy ne lssa szemvel az orszgot”; a LXX szerint „hogy ne lttassk”, ne legyen lthat, ne ismerjk fel a menekl kirlyt. A vers vge mr a kirly megvaktsra cloz: nem ltja az orszgot. (Itt a LXX a „lsson” kifejezst ktszer fordtja le, elszr passivumban, msodszor activumban.) Az arc eltakarsrl mr a 6. versben is volt sz. Ez a vers mr azt mondja, hogy „ttrnek a falon”, ti. a kirly s ksrete. De az r, mint hatalmas vadsz megfogja hljval (Ez 17:20; 19:8; Hs 7:12). Utolri az tlet a kirly „segtit” is (gy olvassa a szveget az j fordts Biblia is a LXX, a szr fordts s a Targum alapjn): sztszrja s mg azutn is kivont karddal ldzi ket az r (sz szerint: „kardot rtek utnuk”) (Ez 5:2.12). Csak kevesen maradnak meg kzlk, akiknek az lesz a dolguk, hogy „elbeszljk a nemzetek kztt utlatossgaikat”. gy a npek is igaz istenismeretre jutnak: megrtik, hogy Izrel bntetse igazsgos volt. Isten igazsga felragyog a npek kztt!

Ezk. 12,17–20. A prfta reszketve eszik s iszik.

A prfta jabb szimbolikus cselekedetre kap parancsot: remegve kell kenyeret ennie, reszketve kell vizet innia. Ez a cselekedet is a babiloni foglyok szeme lttra trtnik. Itt k az „orszg npe”, akik az r parancsa szerint magyarzatot is kapnak: a prfta magatartsa az otthon maradtak sorst fejezi ki, azt ti., hogy tovbbi tlet ri ket. Nemcsak Jeruzslem ostromnak idejn lnek majd flelemben, hanem azutn is: rszben azok, akik az elpusztult orszgban vdelem nlkl maradnak, rszben azok, akik idegen orszgban fognak jvevnyknt lni. A npre vr tlet oka az erszak, a gazdagok s hatalmasok embertelensge a kiszolgltatott szegnyekkel szemben. Ezt a 22. rszben vrontsnak nevezi a prfta. Egyttal azt is ltjuk, hogy a prfta nem hideg s rszvtlen npe szenvedsvel szemben: remegse bels egyttrzst fejezi ki. Itt is elhangzik az tlet clja: „megtudjtok, hogy n vagyok az r”.

Ezk. 12,21–28. Kt bns tveds cfolata.

A prfthoz hrads rkezett az otthon maradt np gondolkodsmdjrl. Ezt egy szlligv vlt szlsmonds fejezi ki, melynek hber neve msl; jelenthet „kzmondst, pldzatot, blcs mondst”, st „gnyszt” is. Itt gyesen, tallan megfogalmazott kzszjon forg mondst jelent, mely nem nlklzi a gnyoldst sem, de tkrzi a np vlemnyt: „mlnak a napok, s elvsz (= meghisul) minden (prftai) ltoms”. Ezkiel magtl az rtl kapott kijelentst, hogy vlaszoljon erre a tvhitre; vitba bocstkozik teht npe tves nzeteivel, s a vita folyamn idzi is ellenfelei mondsait. Erre szmos plda tallhat a prftk knyveiben: zs 5:19; 9:9; 30:15k.; 40:27kk.; 45:9k.; 49:14kk.; Jer 2:23; 5:12k.; 23:25–29; Ez 11:3kk..15k.; 18:2k.; 20:32kk.; 26:2.; 28:2; 33:17kk.; 35:10; 36:2; m 6:13; 8:5k.; 9:10; Mik 2:11; 3:11. Azt lltjk, hogy a prftai ltomsok idvel elvlnek, elvesztik rvnyessgket (zs 5:19; Jer 5:12k.). Az a vlemnyk, hogy az igazi prfcinak nagyon hamar be kell teljesednie. Nem lehet igaz Ezkiel prfcija sem, hiszen mg nem pusztult el Jeruzslem. St, ezek az emberek ktsgbe vontak valamennyi prfcit, mindazt, amit az r tbb szz ven t zent npnek. Radsul egyenlsgjelet tettek az igaz s a hamis prftk kz.

A 24. vers elismeri, hogy valban voltak hamis prftk is, s ezekkel az igaz prftknak slyos harcaik voltak (1Kir 22:9–28; Jer 23:9–40; 28:1–17; 29:20–32; Ez 13:1–16; Mik 2:11). De az igaz prfcia az l r szava! A 25. vers ezt gy mondja: „Mert n, az r, szlok, amit szlok.” A fogalmazs hasonl Ex 3:14-hez: „Vagyok, aki vagyok!” Kifejezsre jut benne az, hogy az r az Ige Ura, s egyben a trtnelem Ura is: „amit szlok, megtrtnik!” spedig – amint mg ugyanez a vers hangslyozza – a ti idtkben: „Igt mondok s vghezviszem!” – Hozz kell tennnk, hogy az Ezkiel ltal hirdetett Ige valban nem a belthatatlanul tvoli jvben teljesedett be, hanem Kr. e. 587-ben, amikor elpusztult Jeruzslem. A np nzete az, hogy mlik az id (22. vers); ezzel szemben a prfta hirdeti: kzel jtt az id (23. vers). Keresztel Jnos s Jzus igehirdetse is azt tartalmazta, hogy Isten orszga „kzel van mr” (Mt 3:2; 4:17).

A msodik tves gondolat hasonlt az elshz, de nem azonos vele – ez ui. mr kegyesebbnek ltszik. A 28k. versben olyan embereket ismernk meg, akik nem ktelkednek abban, hogy a prfcia beteljesedik (a 22. vers mg olyanokrl szlt, akik szerint „elvsz” minden ltoms). Beteljesedik, csak nagyon sok id mlva. Olyan messze van mg mindez, hogy a ma l embernek nem kell szmolnia vele: btran lhetnk gy, mintha a prfcia el sem hangzott volna. Hasonlk ezek az emberek a Jzus tantsban szerepl gonosz szolghoz, aki azt gondolja, hogy ksik, soha meg nem rkezik az ura (Mt 24:48). A rossz hitbl aztn meg is teremnek a gonosz cselekedetek. Ezrt az r azt zeni prftja ltal, hogy nem „hzdik el” annak az Ignek a beteljesedse, amit szlt (28. vers). Ezk. XIII. RSZ Ezk. 13,1–16. tlethirdets a hamis prftk ellen. A 2. versben ktszer is megparancsolja az r Ezkielnek, hogy prftljon Izrel prfti ellen (a msodik esetben is imperativus olvasand a LXX alapjn; a hber szveg participiumot tartalmaz). Mr a korbbi prftk is harcoltak a hamis prftk ellen (zs 28:7–13; Jer 18:18; 23:9–32; 27–29. rsz; Mik 3:5–8). Ezeket a prftkat „bolondnak” mondja a 3. vers. Ez a hber sz nem ostobt vagy elmebeteget jelent, hanem olyan embert, aki nem veszi komolyan Isten hatalmt (Zsolt 14:1), a hveket s az Istent gyalzza (Zsolt 39:9; 74:22), a trsadalom haszontalan tagja (Jb 30:8; Pld 17:21; Jer 17:11). A slyos erklcsi bnket is bolondsgnak nevezi az szvetsg (Gen 34:7; Br 19:23k.; 2Sm 13:12). A prftk bolondsga abbl lthat, hogy „sajt szvkbl”, sajt „lelkk utn” prftlnak (2–3. vers). Ezrt hangzik az tlethirdets, amelyet „jaj” vezet be (3. vers; v. zs 5:8–10.11–13.18k..20k.; 10:1kk..5kk.; 29:1kk..15; 30:1kk.; Jer 22:13kk.; 23:1kk.; m 5:18–20; Mik 2:1–3; Hab 2:6–19; Mt 23:13kk.). Ezek a prftk olyanok, mint a rkk (a hber sz saklnak is fordthat) a romok kztt. A rkk szvesen tanyznak ilyen helyen; jelenltk termszetesen tovbbi krokat okoz (Neh 3:35; nekek 2:15). A rkkhoz hasonlan gyvk Izrel prfti. Nem gy viselkednek, mint a j harcos, aki ostrom idejn „rsre ll”: a vros faln ttt rsnl harcol, vdve a vros lakit. Ehhez tartozik a falpts is: a rseket – esetleg jjel – sietve befalaztk (Ez 22:30). A „rsre lls” itt hasonlat, mely azt fejezi ki, hogy a prfta sajt lett is veszlyezteti, amikor kzbenjr knyrgst mond nprt (Ex 32:32; Rm 9:3–5; v. mg Gen 18:23kk.; 20:7; 1Sm 7:5.8k.; Zsolt 106:23). A kzbenjr knyrgs mellett a prfta ktelessge az r megtrsre hv szavnak hirdetse is. Ez megmenten a vrost a tmadstl (Jer 27:18), (v. Ninive trtnett Jns knyvben). De ezek a prftk hazugsgot beszlnek (6–7. vers). Slyosbtja bnket az is, hogy R hivatkozva szlnak, amikor nem kldte ket (Jer 14:14k.; 23:21; sz szerint: „Nem kldtem ezeket a prftkat, de k futottak”; v. Jer 23:31: „fogjk a nyelvket s sugallatot sugallnak”). Radsul „azt vrjk, hogy beteljestse” szavukat az r. Az r azonban csak a sajt Igjt teljesti be (zs 55:10k.; Ez 12:25.28).

Az r maga bnteti meg a hamis prftkat: kinyjtja ellenk kezt (gy fordtjuk a 9. vers elejt a LXX segtsgvel) (zs 5:25; 9:11.16.20; 10:4; Ez 6:14; 14:9.13). Bntetsk hromfle: a) Nem tartozhatnak az r npnek kzssghez. A „kzssg” sz jelenti az rral val kzssget (Jb 15:8; Jer 23:18), a hvek egymssal val kzssgt (Zsolt 111:1), de a bnsk kzssgt is (Gen 49:6; Zsolt 64:3). b) Nem szerepelnek az izreli trzsek nvjegyzkben. Ilyet ksztettek pl. npszmlls alkalmval (2Sm 24:9). Ezek a jegyzkek a fogsgbl hazatrt np szmra klnsen fontosak voltak (Ezsd 2:62). c) Nem trhetnek haza a fogsgbl.

A 10. versben Jer 6:14; 8:11 szavait idzi a prfta: a hamis prftk azzal vezetik flre a npet, hogy „bkt” hirdetnek. Egyoldalan csak azokrl az ldsokrl szlnak, amelyeket Isten a szvetsgkts alkalmval grt npnek. De hallgatnak a szvetsggel egytt jr ktelezettsgekrl! Ezzel azt a hamis optimizmust tplljk, amely szerint Istennek felttlenl meg kell segtenie npt, hamarosan haza kell vinnie a fogsgbl. Ezt a hitet gyenge, malter nlkli falhoz hasonltja a prfta. A np ptette ezt a falat, a prftk pedig bemzoljk mzzal: gy nem ltszanak a rsek, repedsek; ersnek ltszik a fal. Az r azonban zporest, jgest ad (LXX: adni fogok), s szlvihar tr ki (11. vers; nem piel, hanem nifal olvasand). Az r tlett viharhoz hasonltja zs 28:17; 29:6; 30:30; 41:16; Mt 7:24–27. sszedl a fal, lthatv vlnak alapjai; s aki megltja, gnyosan krdezi: hol a fal, s hol vannak, akik mzoltk (12. s 15. vers: itt is mindkt helyen „hol” olvasand „nincs” helyett)? A 15k. vers megismtli a 10–12. vers gondolatait.

Ezk. 13,17–23. A hamis prftank bneinek bntetse.

Rgen is voltak Izrelben olyan nk, akiket az szvetsg prftannek nevez. Ilyen volt Mirjam (Ex 15:20), Debra (Br 4:4), Hulda (2Kir 22:14) s zsais felesge (zs 8:3). Sz van mg Nadjrl is (Neh 6:14), aki azonban rtott az r gynek. Ezkiel arra kap parancsot, hogy „irnytsa arct” a prftank ellen (v. Ez 4:3.7; 6:2; 21:7) s prftljon ellenk. St nem is prftanknek nevezi ket az r, csak „nped prftl lenyainak” (a leny sz itt egyszeren csak nt jelent, nem felttlenl fiatalt). Elszr ugyanazt mondja rluk, mint a 2–3. versben a frfiakrl: a sajt szvkbl „prftlnak”, nem az r szavt hirdetik. Majd kiderl, hogy nem is valdi prftank ezek, hanem alacsonyabb sznvonalon ll varzslk: „Ktseket ktnek minden kzcsuklra (»kezem« helyett »kz« vagy »kezek« olvasand), s ftylakat minden mret fejre”. Itt a Babilniban ismert kts-olds varzslattal van dolgunk. Gyknybl vagy gyapjbl kszlt fonalakat tekertek a hiszkeny emberek karjra s lbra, s ezzel akartk kizni a betegsget, pl. a hidegrzst. Elfordult, hogy az ellensgrl ksztett szobrocskkat ktztk meg, remlve, hogy gy az ellensg tehetetlenn vlik. St klnbz bnkbl is feloldozst remltek mesterkedseik ltal. Jellemz a 18. vers vgn lev „maguknak” sz. Ez azt jelenti, hogy a maguk hasznra „vadsztak lelkekre”. Br egy-egy alkalommal kicsi volt a brk – a 19. vers maroknyi rprl s falatnyi kenyrrl beszl –, bnk mgis igen nagy: meggyalzzk az Urat (19. vers)! V. mg Jer 34:16; m 2:7. k ui. letet grnek azoknak, akik megfizetik ket s kvetik mdszereiket; halllal fenyegetik azokat, akik nem bznak bennk. letet s hallt adni egyes-egyedl az r joga (1Sm 2:6)! engedelmessget s szeretetet kvn, nem ldozatot vagy ppen varzslst (1Sm 15:22k.; Hs 6:6).

A 20. verssel kezddik az tlet hirdetse. Az r maga szaktja le a varzsktseket npe tagjainak karjrl. az, aki szabadon bocstja „a lelkeket”, az embereket: repljenek, mint a madr (a „replni” ige ktszer is elfordul a 20. versben; fordtsa a Vulgata alapjn trtnt); v. Zsolt 124:7. Az r szolgasgbl szabadsgba vezeti npt (Lev 26:13), megszabadtja a varzslnk kezbl = hatalmbl is (21. vers). Ezek hazugsgaikkal gytrik az igaz ember szvt (gy rtjk a 22. vers elejt a vers folytatsa alapjn: „pedig n nem gytrm t”): el akarjk hitetni az igazakkal, hogy az varzslataik nlkl elvesznnek. A bnsket viszont erstik tvhitkben, s nem mutatnak r az egyetlen helyes tra, amely letk megmentshez vezetne: a megtrsre. A csalk leleplezse s a np megmentse ltal „megtudjtok, hogy n vagyok az r” (23. vers). Megismerjk itt az r igazi akaratt, ami nem ms, mint az ember megmentse. Ezt nem a maga hasznra, a maga rdekben teszi, mint a hamis „prftank”, hanem az emberrt, az ember letrt s dvssgrt (18. vers). Az jszvetsgbl ismerjk meg, mekkora ldozatot hozott az ember megmentsre.

A „ktni s oldani” kifejezst ksbb a br tevkenysgre is vonatkoztattk. Ebben az rtelemben ktni annyit jelent, mint a bnst megbntetni, oldani pedig annyit, mint felmenteni. Mindez emlkeztet a kulcsok hatalmra (zs 22:22). Jzus idejn a kts s az olds a rabbi tantsra vonatkozott, aki megmondta, hogy a tra szerint mit szabad tenni s mit nem. Mt 16:19 szerint a kts s az olds a bnbocsnattal fgg ssze; ennek hirdetse vagy megtagadsa Pterre s a tantvnyokra bzatott (Jn 20:23). Ez egytt jr a gylekezetbe fogads, ill. az abbl kizrs jogval.

Ezk. XIV. RSZ

Ezk. 14,1–11. Fl szvvel nem lehet az Urat szolglni.

Ezkielt sajt hzban megltogattk nhnyan Izrel vnei kzl. A fogsgban ui. a np visszatrt a kirlysg kora eltti rgi rendhez, s ismt a trzsek vnei intztk a fbb gyeket (Ez 8:1; 20:1). A vnek Ezkielhez intzett krdst csak abbl a feleletbl tudjuk meg, amit a prfta kijelentsknt kapott az rtl. Ez a felelet a szakrlis jog formai ismertetjeleit hordozza. Ilyen pl. a jogi esetet bevezet „ha valaki” kifejezs (4.7. vers; v. Lev 17:3.8.10.18; 20:2; 22:18), a kazuisztikus trvnyekre jellemz „ha” (9. vers; Lev 1:2; 2:1; Ez 3:19; 18:5.18.21), a „kiirtom npem kzl” kifejezs (8–9. vers; Lev 17:4.9.14; 20:3–6). A „npem” vagy „Izrel hza” ebben az sszefggsben nem politikai rtelm, hanem „Izrelre”, mint Isten npre, gylekezetre vonatkozik (4–11. vers; Ez 12:19; Num 19:20), amelyhez hozztartoznak a jvevnyek is (7. vers). A blvnyimdt a gylekezetbl ki kell rekeszteni. A szakrlis jog kifejezse az is, hogy a bns „bnhdni fog bneirt” (10. vers; sz szerint „hordozza bntetst”; Lev 7:18; 17:16; 19:8; Num 5:31; 18:1). Papi stlust tkrz a „jell tenni” kifejezs (8. vers; Num 17:5; Deut 28:46), s a tbbszri ismtls is (3–4.7. vers).

Az a gondolat „vetdtt fel” (sz szerint „szllt fel”, 3.7. vers; Ez 11:5; 20:32; 38:10) a prftt megltogat emberek szvben, hogy visszatrnek blvnyaik tiszteletre. A blvnyokat itt a prfta becsmrl szval emlti: „szemtgolyk”. (Ezt a szt a LXX nem fordtja le a maga nyersesgben, hanem enyhbb szavakat keres: dianoma = „gondolat, vlemny” 4. vers; enthymma = „vgy, szndk” – 5. vers; epitdeyma = „foglalkozs, igyekezet” – 6. vers.) A blvny azonban „bnre vezet botls” (Ez 7:19; 44:12): aki a blvnyszobrot vagy amulettet teszi arca el s arra nz, annak a szvben bns kvnsg bred; a ksrts a szemen keresztl ri az embert (Gen 3:6; Mt 5:28; Jak 1:14k.). Az, hogy a vnek ppen a prfthoz fordultak ezzel a krdssel, arra mutat, hogy nem akartak nyltan szaktani az rral, de gy gondoltk, hogy az r mellett mg rgi blvnyaikat is imdhatjk, klnsen az idegen krnyezetben. Ksbb arrl rteslnk, hogy blvnyaiknak Babilniban szentlyt is akartak pteni (Ez 20:32; v. Jer 44:15–19). Azonban ez nem lehetsges: ellene mond a Tzparancsolat (Ex 20:3–5; Deut 5:7–9; v. Lev 19:4; 26:1; Deut 12:3; 27:15 stb.). ppen ezrt az r nem is hajland vlaszolni. Elutast szava felhborodott krds formjban hangzik: „Engedjem-e magamat megkeresni?” (dras; tolerativ nifal, melyet szokatlan helyesrssal rt infinitivus absolutus tesz nyomatkoss). De mgis felel az r a vnek krdsre, br nem szavakkal, hanem tettekkel. „Magam indttatom feleletre szmra” – gy olvassuk a 4. vers vgt a 7. vers alapjn. A felelet a bnsk kiirtsa: ellenk fordul az r, s „kivgja” ket npe kzl. Ezltal k „jell s pldabeszdd” vlnak. „Jell”: aki rtesl sorsukrl, megrti, hogy az r bntette meg ket. „Pldabeszdd”: az emberek tall, kzmondsszer formban fejezik ki a tanulsgot. A bntets ltal az r meg akarja menteni npt, meg akarja ragadni a szvket. Azt akarja, hogy akik elidegenedtek Tle, megtrjenek (a 6. versben a megtrsre hv sz elbb qal imperativusban, majd hifil imperativusban hangzik el azonos rtelemben). Itt Ezkiel hsgesen rzi az eltte lt prftk rksgt, akik megtrst hirdettek (zs 30:15; Jer 3:14.22; 4:1; Hs 12:7; 14:2; m 4:6–11). A megtrssel egytt jr Isten megismerse (8. vers) – s ez az r clja!

De nemcsak a np tagjai s a kztk l jvevnyek bnsk, ha az ron kvl blvnyokat akarnak imdni (7. vers). Bns a prfta is, ha megtved (sz szerint: „rszedetik”) s emberektl val flelembl vagy tetszeni akarsbl olyan kijelentst ad, amivel utat nyit a bnnek. A 9. vers szerint a prftk tvelygse mgtt is az r ll: kldi a hazugsg lelkt a prftkba (v. 1Kir 22:22). De ugyan meg is bnteti az ilyen prftkat: s a hamis prfta ugyanabban a bntetsben rszesl, mint akik hozz fordultak: elpuszttja t az r (Deut 13:6). De a slyos tlet utn megmaradtakkal szvetsget kt. A szvetsgkts formulja: „k npemm lesznek, n pedig Istenkk leszek” (11. vers; 2Sm 7:24; Jer 7:23; 11:4; 24:7; 31:33; Hs 2:25).

Ezk. 14,12–20. Mindenki szemly szerint felels az r eltt.

A 12. vers szerint Ezkiel jbl kijelentst kapott, amit aztn ismt a kazuisztikus jog stlusban fogalmaz meg. Az els jogi esetet (casust) „ha”-val vezeti be (13. vers), a tbbit „vagy ha”-val. Valjban nem is ngy esetrl van sz, hanem arrl, hogy az r ngyfle bntetssel sjtja az orszgot: hsggel (ld. Ez 4:16 magyarzatt; 13. vers); vadllatokkal (15. vers; 2Kir 17:25k.), fegyverrel (17. vers; Ez 21:13–22) s dgvsszel (19. vers). Megemltend, hogy az r eskje hromszor hangzik el: „lek n!” (16., 18., 20. vers). A bntets az orszg npnek „htlensge” miatt kvetkezik be (13. vers). A „htlensg” sz a szent dolgok ellen elkvetett vtkeket fejezi ki (Num 5:12 – hzassgi hsg megszegse; Jzs 7:1; 22:20 – az rnak szentelt dolgok eltulajdontsa; Ez 17:19k. – szvetsgszegs s eskszegs). Az ilyeneket „kinyjtott karral” bnteti az r (Ez 13:9; 14:9). A bntetstl megmeneklnek a hvek (Ez 9:4kk.); de senki sem menthet meg msokat a maga hite s hsge ltal.

Bizonytkul hrom embert emlt Ezkiel. Mindhrom a honfoglals eltti idben lt s egyikk sem volt izreli, hiszen Izrel mint np mg nem volt meg. Az els N. Vele egytt megmeneklhettek ugyan fiai is, de ksbb egyikket maga N tkozta meg (Gen 9:20–25). A msodik Dniel, de nem az szvetsg egyik prftja, hanem az ugarit eposzokbl ismert Daniel vagy Danel, aki kegyes uralkod volt, ldozatokat mutatott be az isteneknek, s igazsgot szolgltatott az zvegyeknek s rvknak. De nem tudta megmenteni Akhat nev fit Anat istenn haragjtl; Akhat meghalt. A harmadik Jb, aki edmi terleten lt (Jb 1:1), s br naponta ldozatot mutatott be fiairt, nem tudta ket megmenteni a halltl (Jb 1:19). Ennek a tantsnak a htterben Deut 24:16 ll: a fiaknak nem kell meghalniuk az apk vtkrt. Ugyanezt hirdette a prfta Ez 18-ban is. Msok igazsga, j cselekedetei nem segtenek. Nem bzhatnak a „szentekben” (Jb 5:1; Zsolt 16:3; ld. e vers magyarzatnl). Az jszvetsg hozzteszi: „Egy a kzbenjr Isten s emberek kztt, az ember Jzus Krisztus” (1Tim 2:5). „Nem is adatott az embereknek az g alatt ms nv, mely ltal dvzlhetnnek (ApCsel 4:12).

Ezk. 14,21–23. Jeruzslemi menekltek jutnak Babilniba.
Ez a rvid igeszakasz Jeruzslem pusztulsa eltt keletkezett, amikor a prfta mg nem tudta, hnyan lesznek a menekltek. De hirdeti, hogy megmaradnak egyesek, akik „kivitetnek” a vrosbl (22. vers; a hber szveg hofal participiuma helyett a LXX hifil participiumot olvasott: „akik kivisznek fiakat s lenyokat”). De ezek nem valamifle „szent mag”, nem „hv maradk” lesznek, hanem ppen olyanok, mint a tbbi jeruzslemi. Ha a fogsgban l np megltja „tjaikat s cselekedeteiket”, nem fognak perlekedni az rral, nem fogjk tbb igazsgtalannak tartani az tletet. „Megvigasztaldnak”: a vrost rt csapst jogosnak ismerik el. Ez nagyon sovny vigasztals, mgis nvekszik Isten dicssge azltal, hogy megrtik: nem ok nlkl bntette npt az r. Meghajolnak Eltte, s az tlet idejn is felragyog a szvekben az r igazsga. Hasonl gondolatokat tartalmaz Ez 5:15; 6:7–10; 7:9; 12:16 is.

Ezk. XV. RSZ

Ezk. 15,1–8. Isten npe mint termketlen szltke.

Ez a fejezet pldzat. Jellemzek a blcsessgirodalomban hasznlt krdsek (2–5. vers). Az r, mint blcs tant, krdsekkel vezeti r tantvnyait az igazsgra.

A szl Palesztinnak egyik legrtkesebb termke volt. N, mint szltermel „megvigasztal minket… a termfldn, amelyet megtkozott az r” (Gen 3:17; 5:29; 9:20). A fraszt s sokszor eredmnytelen munkt vgz embert feldti a bor (Zsolt 104:15; Pld 31:6k.). Jeremis a vigasztals kelyhrl beszl (Jer 16:7). A szl rtkt mutatja Gen 49:11; Num 13:23; Br 9:12k. A szerelmi kltszetben a „szl” a kedvest jelenti (nekek 8:11). Izrelt mint szlt maga az r ltette el s tette naggy (Zsolt 80:1–12). Azonban a prftk Izrelt termketlen szlnek mondjk (zs 5:1–7; Jer 2:21). Az nyomukba lp Ezkiel, amikor szent egyoldalsggal nem is beszl a termsrl, csak a szltke fjrl. Ebbl nem lehet semmi hasznos dolgot kszteni, mg egy szget vagy cveket sem, amit a falba vernek s valamit rakasztanak (zs 22:23k.). St olyan szltke Izrel, amelynek a kt vge mr meggett: az szaki orszgrsz Kr. e. 722-ben esett el, a dli orszgrsz Kr. e. 598-ban szenvedett megalz veresget. Csak Jeruzslem maradt meg a megcsonktott orszgban (4. vers). Ehhez a vershez a LXX hozzfzi: „venknti tisztulst tz emszti meg, s vgleg elmlik”. A szlt ui. venknt szoktk „tiszttani” gy, hogy a felesleges vesszket levgjk s elgetik (Jn 15:2.6).

A 6–8. vers tartalmazza a tanulsgot. De ez a tanulsg most nem valami elvont igazsg vagy erklcsi tants, hanem az rnak mint a trtnelem Urnak tl cselekedete. Az r maga dobja tzbe azt, ami megmaradt a termketlen szltbl. Jeruzslem laki az els deportls alkalmval mg kikerltek a tzbl (7. vers; v. m 4:11; Zak 3:2), de mivel htlensget kvettek el az r ellen, nem kerlhetik el az tletet. A htlensg a jeruzslemi templomban is gyakorolt blvnyimds (Ez 8:1–18) s az „erszak”, a „vronts”, a slyos trsadalmi bnk (Ez 7:11.24; 8:17; 9:9; 22:1–30); ugyanakkor a Nebukadneccarnak tett hsgesk megszegsre is gondolhatunk (Ez 17:15–21). A 7. vers ktszer is kimondja, hogy az r ellenk fordtja orcjt. Ez a kifejezs a Papi iratban hasznlatos (Lev 17:10; 20:3–6; 26:17), s tlethirdetst vezet be. De az tletnek az a clja, hogy „megtudjk, hogy n vagyok az r”. Az r nem azrt vlasztotta ki npt, mintha ez a np klnb lenne a tbbinl. A kivlaszts ingyen kegyelembl, szeretetbl trtnt (Deut 7:7k.; m 9:7). A prfta vja npt az elbizakodottsgtl, a nemzeti ggtl. A szlnek az a dolga, hogy termst hozzon!

Ezk. XVI. RSZ

Ezk. 16,1–14. Izrel, mint kitett gyermek.
Az 1–3. versben Ezkielnek azt parancsolja az r, hogy adja tudtra Jeruzslemnek bneit (a LXX szerint: „tanskodj”). Nem csoda, hogy Jeruzslem bns, hiszen mr szrmazsa is tiszttalan: „Apd emri, anyd pedig hettita”. Emriaknak nevezi az szvetsg Knan honfoglals eltti lakit (Gen 15:16; 48:22; Deut 1:7; Br 6:10). Az amurru sz mr a sumer-akkd szvegekben is elfordul; jelentse: „nyugat”. Az egyiptomi s hettita szvegekben Amurru a Kr. e. 14. s 13. szzadban gy szerepel, mint nll llam, mely a tengeri npek tmadsai miatt omlott ssze. A hettitk is kb. ebben az idben lltak hatalmuk tetfokn, Kr. e. 1400–1200 kztt. Birodalmuk Szria szaki rszn volt, de keletre is, nyugatra is nagy terletekre kiterjesztettk uralmukat. Birodalmukat a kis-zsiai npek dntttk meg. k is Knan Izrel eltti laki voltak (Gen 23:3kk.; 27:46; Deut 7:1). Menekltjeik egy rsze valban eljutott Jeruzslembe, ahol az emri alsbb nprtegek mellett k lettek a zsoldosok s az uralkod rteg. Ezkiel trtnelmi ismeretei teht helytllak, mgis Jeruzslem szrmazsnak nyers kimondsa megalzza Izrelt, hiszen a np brahmtl szrmaznak tartotta magt (zs 41:8; 51:2; Mt 3:9; Jn 8:33.39).
A kvetkez versekbl vilgos, hogy nemcsak Jeruzslemrl van sz, hanem az egsz vlasztott nprl. Itt allegrival van dolgunk: az elbeszls minden vonsa kpes rtelemben veend. Br mr korbbi knyvekben is tallunk allegrikat (pl. 2Sm 12:1–4; 14:4–11; Jer 2:2; 3:6–13; m 5:2), de Ezkiel az, akit az allegria atyjnak neveztek (v. Ez 15:1–8; 16–17; 19; 23; 27; 29; 31–32. rsz).

A 16. rszben kitett gyermekhez hasonltja npt a prfta. Nyomork gyermekek s feleslegesnek tartott lenygyermekek jutottak erre a sorsra, akiket szletsk utn a legszksgesebb gondozsban sem rszestettek: nem vgtk el s nem ktttk el a kldkket, nem mostk le rluk a vrt s drzsltk be ket sval. (A sval val bedrzslsnek egyes npek dmonz hatst tulajdontottak.) Izrel olyan gyermekhez volt hasonl, akit senki sem sznt meg. Mr szletse napjn megvetettk; nyomorultul elpusztult volna, ha az r meg nem knyrlt volna rajta. Az r, mint valami vndor, megy el a kitett gyermek mellett, s mindenekeltt szl: „s ezt mondtam neked: Vredben lj!” A pap-prfta tudja, hogy ez teremt Ige. Az emberi szlk hallra tltk Izrelt; az r szava lettel ajndkozta meg. Ezkiel itt Deut 32:10 s Hs 9:10 zenetre pt: az r a „pusztban” tallta Izrelt; ott szerette meg t s ott tette fiv (Hs 11:1; v. zs 1:2). Ezt a hagyomnyt sszekttte Ezkiel azzal a msik hagyomnnyal, mely szerint Izrel az r menyasszonya (Hs 1–3. rsz; Jer 2:2; 3:1–13). A tallt gyermeknek nemcsak azt parancsolta meg az r, hogy ljen, hanem azt is, hogy nvekedjk (a 7. vers els szavt „tzezer” helyett „nvekedj”-nek olvassuk). Meg is ntt s „kessgek kessgre” jutott (ezt a LXX „vrosok vros”-nak fordtja, mert dalet helyett rest olvasott; jobb a legendum: „a menstruci idejre jutottl”, azaz rett nv serdltl). A 8. vers ezt gy is kifejezi, hogy az r mg egyszer elment a kitett gyermek mellett, s ltta, hogy az mr a szerelem korban van. Ekkor az r „kiterjesztette felette ruhja szrnyt” (Ruth 3:9). Ez a menyasszonny ttel mozdulata. Az esk mr a hzassgktshez tartozik (Mal 2:14): „felesged, akivel szvetsg kt ssze” (v. Pld 2:17). Ezutn hangzik el a szvetsgktsi formula: „Enym lettl” (8. vers; Ez 14:11; 36:28; 37:23.27). A nszhoz tartozott a vrtl val megmoss (ez mr nem a szletssel jr vr; 4., 6. vers) s a finom olajjal val megkens (Ruth 3:3; Eszt 2:12). Az r pomps ruhkat ajndkoz „menyasszonynak”: a tarka ruha a kirlynnak jr (Br 5:30; Zsolt 45:15). A tovbbiakban finom brbl val sarukrl („delfinbr”, mint a Kijelents strnak takarja, Ex 26:14; Num 4:25), finom anyagbl val ruhrl, karperecekrl, nyaklncokrl, orrba s flbe val karikkrl, st a fejet kest koronrl is sz van. A szp ruhkon kvl az r finom telekkel is elltta menyasszonyt (v. Hs 2:10). A 13. vers vgn lev kt sz mr elhagyja az allegriban hasznlt kpet s kimondja: „kirlysgra jutottl”. Ez ksbbi megjegyzs, mely Jeruzslemre mint kirlyi szkhelyre gondol. Hasonl rtelemben szl a 14. vers arrl, hogy Jeruzslem hress vlt a nemzetek kzt. Ez is inkbb npre illik, mint egynre. Ez a vers vilgosan kimondja: Jeruzslem szpsge (ezt a LXX ktszeresen fordtja: „tetszetssgben s szpsgben) „az n pompm, melyet n tettem rd”. Minden j adomny s tkletes ajndk az rtl val (Jak 1:17). Az ajndkokat itt gy brzolja a prfta, mint az elkel nk ruhzatt. Hasonl felsorolst olvasunk zs 3:16–24-ben, de ott nem allegorikus, hanem sz szerinti rtelemben.

Ezk. 16,15–34. Izrel mint nagy parzna.
Az r vlasztott npe jmd idejn lett htlenn: „elbizakodtl szpsgedben”. A „bzni” ige legtbbszr j rtelm; de elbizakodst jelent Ez 33:13-ban; v. Deut 32:15–18; Hs 13:6. A mrtktelen parznasg („minden arra jrval”) a 16–21. versben a knani termkenysgi kultuszokban val rszvtelt jelenti. Az n. „szent parznasg” ldozhalmokon trtnt (zs 57:7; Ez 6:1kk.), az oltrok talapzatra tertett tarka takarkon. Ez ltalnos jelensg volt az szaki orszgrszben (Hs 4:12–14; m 2:8). Az rtl kapott aranybl s ezstbl blvnyszobrokat csinlt a np (Ex 32:2–4; Br 8:24–27; Ez 7:20; Hs 2:10). A „frfiszobrok” kifejezs fallikus kultuszokra mutat (zs 57:8; Ez 23:14). A blvnyszobrokat finom ruhkba ltztettk imdik (Jer 10:9). A 18. versben lev „illatldozatom” sz az rnak jr illatldozatot jelenti; ezt a blvnyoknak adtk. Utna a „kenyerem” sz (19. vers) az rtl kapott kenyr, tovbb liszt, olaj s mz; ez is a blvnyok lett a jillat engesztelldozattal egytt (ld. Ez 6:13 magyarzatt). A 20k. vers a gyermekldozatokrl szl. A „szent parznasgbl” szletett gyermeket visszaadtk a blvnynak, akitl a nk tovbbi termkenysgt vrtk (2Kir 16:3; 21:6). A gyermekldozatot a hber „tzn tvitel”-nek nevezi (Lev 18:21; Deut 18:10; 2Kir 21:6; Ez 20:31), ami ellen mr Jeremis is harcolt (Jer 3:24; 7:31; 19:5; 32:35). A 22. vers sszefoglalja az eddig mondottakat: Izrel hltlan volt, „nem emlkezett”, azaz nem trdtt „ifjsga idejvel” (Hs 2:15.17): azzal, hogy milyen mlysgbl emelte ki a kegyelmes Isten.

A 23–29. vers a politikai „parznasgrl” szl. Nemcsak a magas halmokon, hanem az orszg szmos kereszttjnl (nem a szk vrosi utck sarkaira kell gondolni) pltek olyan kultuszhelyek, amelyeken idegen npek blvnyait tiszteltk. A politikai szvetsgktsek ui. azzal jrtak egytt, hogy idegen istenek nevre meg kellett eskdni, s azoknak a tisztelete beradt az orszgba. Ez ellen a korbbi prftk is kemnyen harcoltak (zs 30:1–5; 31:1–3; Hs 5:13; 7:11; 10:5–8; 12:2). Az ilyen „parznasgot” igen kemny s nyers szavakkal ostorozza Ezkiel (25. vers). A „szeretk” kzt Egyiptomot emlti els helyen, amelynek npe az korban klnsen is rzki termszetnek szmtott. Az r bntetsbl megkurttotta npnek „jogt”. Ez tkp. a felesg „joga”: lelemre, ruhzatra s hzasletre val jog (Ex 21:10). Izrel esetben ez azt jelenti, hogy az r megvonta gondvisel szeretetnek nhny fontos ajndkt, hogy ezzel megtrsre brja htlen npt (Hs 3:2–5; m 4:6–11). Ehhez tartozott az is, hogy a rgi ellensgnek, a filiszteusoknak szolgltatta ki ket. Kr. e. 701-ben, ui. a Szanhrib-fle hadjrat utn jdai terleteket adott az asszr kirly a filiszteusoknak. Hasonlt olvasunk Jda elestnek az idejbl is (Kr. e. 587) (Ez 25:15–17). Az asszrok utn a „kldeusok” (Babilnia) kvetkeztek. Ezekkel Jjkim, Jsis fia kttt szvetsget; de ezt hamarosan meg is szegte (2Kir 24:1). A 29. versben lev „Knan fldjhez” (vagy fldjvel) kifejezs nincs benne a LXX-ban, s tves toldsnak tekinthet. A „parznlkodst” a 27. vers „fajtalansg tjnak” nevezi. Ez az szvetsgben szgyenletes erklcstelensget jelent (Br 20:6; Jb 31:11; Ez 22:11; 23:21.27.29.35.44): Ezen a tren telhetetlen, kielgthetetlen volt Izrel.

A 30–34. verset ksbbi tantvny iktatta be ebbe a fejezetbe, hogy Izrel bnnek nagysgt mg jobban rzkeltesse.
A 30. versben a LXX flrertett nhny szt. Az „epeked” szt (qal part. pass., tkp. „elepedt”) a „krlmetl” igbl szrmaztatja, ezt pedig a szvetsgktsre rtette; a „szved” szban a „lenyod” szt vlte felfedezni, a „hatalmas” szt pedig „hromszoros”-nak fordtotta. gy ms rtelm lett a vers: „Mit rendelkezzem lenyodrl?… hromszorosan parznlkodtl”. Helyesebb az j fordts Biblia szvege. A hber szveg szerint az r epeked szvnek mondja npt, amely egy „uralkod” parznnak, egy f-f parznnak a tetteit kvette el. Nemcsak a „parznasg” helyeinek, az ldozhalmoknak a nagy szma volt Izrel bne (Deut 12:2; Jer 2:20; 17:2; Ez 6:13; Hs 8:11), hanem a „parznasg” rtelmetlen s tlz gyakorlsa is. A parzna nk szoksos magatartsa az, hogy tevkenysgkrt pnzt krnek s kapnak: a parznk brrl olvasunk Gen 38:16k.; Deut 23:19; zs 23:17k.; Hs 9:1; Mik 1:7-ben. A parzna Izrel azonban maga fizetett brt „szeretinek”. Itt nemcsak a blvnyoknak bemutatott gazdag ldozatokra kell gondolnunk, hanem fleg arra, hogy Izrelnek sokba kerlt a szvetsgkts egy-egy nagyhatalommal; ezeknek a jindulatt s segtsgt drgn kellett megfizetnie (2Kir 16:7–9; zs 30:6k.; Hs 8:9; 12:2).

Ezk. 16,35–43. tlet a htlen Izrel felett.
A 35. vers nem az elz igeszakaszt zrja le, hanem a kvetkezt vezeti be: felhvja a figyelmet arra, amit az r mondani akar (Ez 6:3; 13:2; 21:3; 25:3). A 36. vers megokolja, a 37. lerja a bekvetkez tletet: Amilyen volt a bn, olyan lesz a bntets (ius talionis): az r maga meztelenti meg a parzna Izrelt, s pellengrre lltja szereti eltt (Hs 2:5). Tetszeni akart nekik; ezrt majd szgyenkeznie kell elttk. A 39–41. vers szerint a volt szeretk mr nem csupn tani az r tletnek, hanem annak vgrehajti is. Leromboljk az ldozhalmokat, lehzzk a parznrl a ruht, megfosztjk kessgtl, s otthagyjk ppen olyan meztelenl, ahogyan az r hajdan megtallta (5. vers). Az allegrinak ez a rsze az orszg teljes elpuszttsrl s kifosztsrl szl. A 40–41. vers a trzsszvetsg idejbl szrmaz szakrlis jog rendelkezseit tartalmazza. A hzassgtr nket a „gylekezet”, a trzs teljes jog frfitagjainak kzssge megkvezte, testket sztdarabolta s meggette (Gen 38:24; Lev 20:14; 21:9; Deut 22:21.24; Ez 23:47; Jn 8:11k.). Mr a 41. vers vgn kijelenti az r a slyos tlet igazi cljt. megsznteti a parznasgot, vget vet annak, hogy npe „szeretket” breljen. Ha ez megsznik, megsznik az r haragja is; akkor majd az r jra kegyelmesen fog bnni npvel. Egyelre azonban tlet kvetkezik: „utaidat a fejedre adom”, azaz fejedhez verem; tetteid bntetst el kell szenvedned (Ez 9:10; 11:21; 17:19; 22:31).

Ezk. 16,44–58. Izrel bnsebb Sodomnl s Samrinl.

Sodoma kzismerten bns vros volt (Gen 16k. rsz; Deut 32:32; zs 3:9). Megszgyent, ha Isten npt Sodomhoz hasonltjk (zs 1:10; Jer 23:14; JSir 4:6). Ezkiel maga hirdette; hogy Izrel bnsebb a krltte l npeknl (Ez 3:5–7; 5:6); ezt lltja 2Kir 21:9 = 2Krn 33:9; s maga Jzus Krisztus is (Mt 11:23k.; Lk 10:12). Nem is kell ezen csodlkozni, hiszen Jeruzslem „anyja hettita” (3. vers), aki sajt emri frjt megvetette. „Megvetette” fiait is, hiszen ltalnos szoks volt az elsszltt fik felldozsa. „Amilyen az anya, olyan a lenya” – tartja a „pldabeszd”, a kzmonds is. Ennek az anynak lenya a Jeruzslemtl „balra”, azaz szakra fekv Samria s a „jobbra”, azaz dlre fekv Sodoma is. A 47b-48. versben eskvel is megersti az r azt, hogy Jeruzslem bnsebb Sodomnl „s lenyainl”, a hozz tartoz falvaknl (v. Br 1:27). Sodoma bne az volt, hogy jmdjban felfuvalkodott s utlatossgokat kvetett el. Itt a Gen 19:5-ben emltett fajtalansgra kell gondolnunk. A msik bn: „a nyomorult s a szegny kezt nem fogtk meg”, azaz a segtsgre szorult nem tmogattk. Itt nem szksges valami ms hagyomnygra gondolni. Hiszen Gen 19:1kk. szerint az r angyalait, akik szegny jvevnyknt rkeztek a vrosba, nem fogadtk be; megtagadtk tlk a vendgszeretetet. Lt pedig, aki vgl befogadta ket, nem volt sodomai. Samrirl azt lltja az 51. vers, hogy feleannyit sem vtkezett, mint Jeruzslem; Jeruzslemhez kpest „igaznak” szmt. Az 52. vers szerint Jeruzslem „kzbenjrt” az rnl Sodoma s Samria rdekben. Nem olyan aktv prftai kzbenjr knyrgsre kell itt gondolni, amilyet brahmrl (Gen 18:22–33; 20:7), Mzesrl (Ex 32:11–14.30–32), Smuelrl (1Sm 7:5), a prftkrl s Jzus Krisztusrl a mi egyetlenegy Kzbenjrnkrl olvasunk (1Tim 2:5; Zsid 8:6; 9:15). (A „kzbenjrtl” szt a LXX fordti nem rtettk, s helyette „megrontottad”-ot mondtak. Ez Jeruzslem bneinek tovbbi fokozst fejezi ki: mg Sodomt s Samrit is Jeruzslem rontotta meg. Errl azonban a bibliai elbeszls nem tud.) Azonban az r tlszke eltt ki kell derlnie annak, hogy Sodoma s Samria „igazabb” Jeruzslemnl. Ha teht az r megknyrl Jeruzslemen, „nnjein” is megknyrl; hiszen ezt az igazsga kvnja meg. „Jra fordtja sorsukat” ez a kifejezs legtbbszr Isten npre vonatkozik (Deut 30:3; Zsolt 14:7; 85:2; 126:4; Jer 29:14; 30:18; 31:23), de olykor ms npekre is (Jer 48:47; 49:6.39; Ez 29:14). Nemcsak azt jelenti ez, hogy helyrelltja ezeket a vrosokat az r, hanem azt is, hogy kegyelmet nyernek. A bns Sodomt s Samrit „megvigasztalja” az r (54. vers). A vigasztals nem csupn a romok helyrelltsbl ll – br ez is fontos (zs 51:3; 52:9k.) –, hanem a bnbocsnat is hozztartozik (zs 40:1k.). Mindez arra mutat, hogy ez az igeszakasz a Jeruzslem eleste utni idbl val.
A „vigasztals” kszen van Istennl: Azonban a jelenben Isten npnek mg „szgyenkeznie” kell, „hordoznia kell gyalzatt” (54.58. vers; Ez 34:29; 36:6k.). Ez azt jelenti, hogy a np elismeri s szgyelli bnt; nem perlekedik tovbb Istennel, hanem elismeri, hogy a slyos tlet igazsgos volt. Ezen tl azonban Isten npnek el kell trnie ms npek szidalmait, gyalzkodst (Zsolt 44:14k.; 79:4.10; JSir 4:21; Ez 35:15; Abd 12k. vers). Hiszen ez a np maga is ggsen emlegette Sodoma bnssgt (56. vers: „ggd napjn” = idejn). (Az 57. versben „armok” helyett „edmiak” olvasand, hiszen az edmiak ltek Izrel szomszdsgban, az armok messze szakkeleten voltak.) Ha a bnbnat igazi, akkor a npek gyalzkodsait is eltrik, mint Dvid Simei gyalzkodst (2Sm 16:5–14). Ert ad ehhez a kegyelemrt rzett hla s az r greteinek megvalsulsba vetett remnysg.

Ezk. 16,59–63. rk szvetsget kt az r.
Az 59. vers megokolja Isten slyos tlett. Azrt trtnt ez, mert „megvetetted az eskt (azzal, hogy) megszegted szvetsgemet” (gy a LXX alapjn; a hber szveg csak „szvetsget” mond). Az r magatartsa ms, mint np: „megemlkezik” szvetsgrl s „rvnyesti” azt. Kegyelmi szvetsg ez, amelyet npe rdeme nlkl, st bneik ellenre kt az r (Ez 34:26; 37:26). A szvetsgbe befogadja az r Jeruzslem „nnjeit”, Sodomt s Samrit is (a 61. versben a LXX alapjn „amikor befogadom” olvasand). A 61. vers gy folytatdik: „Neked adom ket lenyokul”. Ahogyan a falvak, a „lenyvrosok” (filia) hozztartoznak egy-egy vroshoz, gy fog lni Sodoma s Samria Jeruzslem mellett; hozztartoznak, mint hajdan a nagy dvidi birodalomhoz csatolt szomszd llamok; de ez a fggs mr nem lesz megalz. Ez azonban „nem a te szvetsgedbl”, a Snai-hegyen kttt szvetsgbl kvetkezik. Isten kegyelme nagyobb annl, mint amit Izrel megismert belle. A kegyelem nyitja meg az j, a mlyebb istenismeret lehetsgt: „megtudod, hogy n vagyok az r” (62. vers). Amikor bnbocsnatban rszesl a np, akkor jut bnbnatra; akkor bred fel benne a szgyenrzs, s akkor sznik meg a „szj kinyitsa”, az Istennel val perlekeds. A megtr ember immr nmagt tartja bnsnek, nem a bnbocst Istent.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!