//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
: 01 - 08 rszek magyarzata

01 - 08 rszek magyarzata


Ezkiel - I. RSZ

Ezk. 1,1–3. Ezkiel elhvsnak ideje s helye.

Ms prftk knyveiben is tallunk adatokat knyvk keletkezsi idejre nzve, pl. zs 1:1; Jer 1:1–3; Hs 1:1; m 1:1; Mik 1:1; Hag 1:1; Zak 1:1. Ezkiel prfta elhvatsnak idejt a 2. versbl tudjuk meg: ez Jjkin kirly fogsgba kerlsnek az 5. vben, a 4. hnap 5. napjn, azaz Kr. e. 593 jniusban trtnt. Megjegyzend, hogy a 2. vers Jjkint mondja kirlynak, ugyanis a helybe kinevezett Cidkijjt nem tartottk igazi kirlynak. Cidkijj maga is fogsgba kerlt Kr. e. 587-ben; utna Jeruzslemben nem volt kirly. Jjkin viszont mg Kr. e. 561-ben is lt (2Kir 25:27–30). Ezkiel teht csak Jjkin idejben prftlt. Az 1. versben emltett harmincadik v rejtlyes. Origensz a prfta letkorra gondolt. Ezt igazolni ltszik Num 4:30: a papi szolglat 30 ves korban kezddik, s a papok felszentelse alkalmval megjelenik az r dicssge (Lev 9:6). Akik Origensznek igazat adnak, gy gondoljk, hogy a fogsgban Ezkiel nem gyakorolhatta papi hivatst, ezrt az r prftnak hvta el. Ez az elmlet azonban nem megbzhat, sok ms elmlettel egytt, amelyek a 30 v kezdpontjt akarjk meghatrozni. Valsznbb, hogy Ezkiel mr Jeruzslemben is pap volt, amit bizonyt a templom s a benne foly kultusz alapos ismerete.

Ezkiel a pap Bz fia volt. A Bz nv mr Gen 22:21-ben megtallhat. Bz brahm testvrnek, Nhrnak volt a fia; leszrmazottai Arbia szaki rszn laktak (Jer 25:23). Valszn azonban, hogy Ezkiel Cdk paptl szrmaznak tartotta magt. Az itt emltett ltomsokat Ezkiel a Kebr-„folynl” ltta. A Kebr tkp. mestersges csatorna volt, amely az Eufrtesz folybl Babilon vrosnl indult ki, dlkeleti irnyban Uruk vros fel haladt, majd a vrost tszelve, dlnyugat fel jra az Eufrteszbe torkollott. A Kebr-csatorna mellett, a jdai foglyok kztt „isteni ltomsokat” (a LXX csak ltomsrl beszl) kapott Ezkiel. Megnylt eltte az g, mint Mikjeh, Jimla fia s zsais prfta eltt (1Kir 22:19–23; zs 6:1kk.; ld. mg Jn 1:51; ApCsel 7:56; 10:11; Jel 1kk. rsz). Az r keze volt rajta (nhny bibliai kzirat s a LXX szerint „rajtam”), ami prftai elragadtatst jelent (Ez 3:14.22; 8:1; 33:22; 37:1; 40:1). A ltomsokat Ezkiel a gylekezet jelenltben kapta. A gylekezet folyvz mellett tartotta istentiszteleteit (v. Zsolt 137; Dn 8:2; 10:4; Mt 3:16k.; ApCsel 16:13).

Ezk. 1,4–14. A ngy mennyei lny.

A prftai ltoms Ezkiel elhvatst tartalmazza. Szvege nem teljes egszben Ezkieltl val, ksbbi magyarz toldsok is vannak benne. Egyik rsze ltoms (vzi), msik rsze az r igje (audci). A ltoms elbeszlsben az r megjelense (teofnia) nehezen fordthat, mert a prfta maga is nehezen fejezte ki magt. Ismtelten kzdtt a ltoms lersnl: „alakja”, „klseje”, ill. „megjelense olyan, mint…” Klnsen tartzkod magnak Istennek a lersban (27k. vers).

Isten megjelenst ers, szakrl jv szlvihar ksri (1Kir 19:11; Jb 38:1; 40:6; Zsolt 18:11). kori keleti hit szerint szakon van az istenek hegye (Jb 37:22; zs 14:13). A Zsolt 48:3 szerint a Sion-hegy a Cfn-hegy cscsn van. A cfn sz szakot is jelent. Az r megjelenst sr (vihar)felhk s tz(villmok) ksrik (Ex 19:16; Zsolt 18:10–13; 77:18; 97:2). Ebben a kpben tbbfle hagyomny tvzdik. Tzes fklyrl brahm trtnetben olvasunk (Gen 15:17), villmlsrl s mennydrgsrl Ex 19:18-ban, a Snai-szvetsg trtnetben; st mr Baalt is villmokat szrva, kerb(ok) htn brzoltk (1Sm 4:4; 6:2; Zsolt 18:11). A „jrkl”-cikz tz az denkertet rz kerbokra emlkeztet (Gen 3:24). A tz kzepn lev „ezsts csillogs” egy, az korban nagyon rtkes tvzet fnye (a hber szveg szerint „szeme”). Plinius szerint ennek 4/5 rsze aranybl, 1/5 rsze ezstbl volt. Az 5kk. versben emltett lnyek nem kerbok (Ez 10:2 ksbbi rtelmezs), mivel a kerbok nem ember alakak (mg ha szfinxszeren, emberi fejjel is brzoljk ket), hanem oroszlnhoz vagy bikhoz hasonl testk van. Itt pedig ember alak lnyekrl beszl az 5. vers – s semmifle bibliai kzirat nem mond mst. A ngyszrny s ember alak lnyek babiloni kpeken az gboltozat ngy sarkt tartjk (v. 22. vers). Vagy a kiterjesztett kt fels szrny tartja a lapos vagy dombor tetknt brzolt gboltozatot, vagy a felfel kinyjtott kezek. A kt fels szrny olykor emberi kezekben vgzdik. A kt als szrny rzstosan lefel ll, s a ngy szrny gy nagyjbl X alakban helyezkedik el. A 7. vers szerint a lnyek bikalbak (ld. a hber szveg kritikai appartust!). Ezt ersti meg a prhuzamos kifejezs: mint a bikaborj lbfeje. A 10. vers gy rtend, hogy a lnyeknek jobboldalt is kt arcuk volt, baloldalt is. Ilyen brzolsok bven maradtak rnk abbl a korbl. Egy nyakon kt fej jobbra nz (egyik fej a msik alatt), kett pedig balra. Az emberarc az rtelmet, az oroszlnarc a kirlyi mltsgot, a bikaarc az ert, a sasarc pedig a gyorsasgot fejezi ki. A 11. vers els szavt („s arcuk”) a LXX nem tartalmazza; itt ui. mr a szrnyakrl van sz. Az, hogy kt szrnnyal testket (szemremrszket) takartk be, zs 6:2 hatst mutatja. zsais is a trnuson l Urat lthatta, mint Ezkiel. A 9. s 12. vers szerint a mennyei lnyek brmilyen irnyban tudtak menni, nem kellett megfordulniuk, mert a „llek” irnytotta ket. A hber nyelvben a ruah sz jelentse „szl” s „llek” is lehet. A ngy mennyei lny a ngy vilgtj Urt, az egsz vilg Urt szolglja. A ngyes szm a teljessget fejezi ki (Zak 2:1.4.: ngy szarv; Dn 2. s 7. rsz: ngy vilgbirodalom). A 13k. vers visszakanyarodik a 4. vershez: az r megjelenst ksr tzes parzsrl (Zsolt 18:9; Ez 10:2), g fklykrl (Gen 15:17), villog (tkp. ide-oda jr) tzrl beszl (v. Gen 3:24). (A 13. vers elejn szvegromls tallhat: „alak” helyett a LXX alapjn „kzepn” olvasand.)

Ezk. 1,15–21. Az r trnjt hordoz kocsi.

Ezek a versek Ezkiel tantvnyaitl szrmaz kiegsztsek. A ngy llny mellett egy-egy (fl)drgakbl lev, fnyl kerk volt. Br nincs sz arrl, hogy ezeket tengelyek ktttk ssze, bizonyos, hogy ezek az r trnjt hordoz kocsihoz tartoz kerekek. Napnak szentelt kocsikrl s lovakrl mint az asszr csillagimdat kellkeirl olvasunk 2Kir 23:11-ben is. Asszribl kt- vagy ngykerek harci kocsik kpei maradtak rnk; a kocsiban valamelyik istensg ll. Idegen eredet az a szoks is, hogy vzzel teli ngykerek kocsit hztak vgig a szntfldeken „escsinls” cljbl (v. Zsolt 65:12b). (A jeruzslemi templomban lev tz mosdllvnynak is voltak kerekei, 1Kir 7:27–30. Mennyei harci kocsikrl olvasunk 2Kir 6:17-ben, Zsolt 68:18-ban s Zak 6:1–3-ban.) A kerekeken lev „szemek” htterben a kerekek abroncsait szeglyez szegek llanak. Itt tvitt rtelemben arra kell gondolnunk, hogy a trnon l r mindent lt. „Mindegyik kerk kzepben egy msik kerk ltszott”: ezt a rgebbi rsmagyarzk gy rtettk, hogy az egyik kerkben – azzal derkszget kpezve – ott volt a msik kerk. Valban ismernk is olyan brzolst, melyen az istensg egy gmbn ll, s a gmbt tls alakban kt kerk-forma szeli t, itt azonban inkbb olyan kerkre kell gondolnunk, amelynek nincsenek klli, hanem az abroncs ketts, igen vastag, s a pereme fel keskenyedik. (Valjban ez a kerk egyik legrgibb formja.) A 9. s 12. vers gondolatt megismtli a 19–21. vers: az llnyeket is meg a kerekeket is egy kzponti er, a llek irnytotta.

Ezk. 1,22–28. Az r dicssgnek a megjelense.

A 22. vers vgn (fejk felett) helyesebb a LXX szvege: „szrnyaik felett”, hiszen az asszr-babiloni kpeken ember alak, ngyszrny lnyek tartjk az gboltozatot (v. 11. v.). Az gboltozat olyan, mint a jg „szeme”, csillogsa. A jg Palesztinban ritka s flelmes jelensg, mely az akkori hiedelem szerint Isten leheletbl keletkezik (Jb 37:10; Zsolt 147:16–18). A boltozatot szilrdnak s nagyon ersnek gondoltk. Hitk szerint ez rzi meg a fldet attl, hogy lezduljon az gi cen vize (Gen 1:6–8). Erre helyezte a teremt Isten az gitesteket (Gen 1:14–18). Rgi hagyomny szerint Izrel Istennek „lba alatt zafrkfle volt” (Ex 24:10). A hber szappr sz (26. v.) azonban nem zafrt jelent, hanem lazrkvet (lapis lazuli). Ez a mai Afganisztn szaki rszn tallhat sttkk k, kisebb-nagyobb fehr foltokkal s aranyszn pettyekkel. Kedvelt fizeteszkz s templomoknak szentelt ajndk volt. Templomok s palotk mennyezett ezzel dsztettk. Ex 24:10 szerint Isten a lazrklapokbl kszlt boltozaton llt. Ez 1:22.26 szerint a jegesen csillog boltozat fltt mg trn is volt, s ez kszlt lazrkbl. A 23. vers zs 6:2 hatst mutatja. A szerfok szrnyai elfedik a testket, az r irnt val tiszteletbl. A 24–25. vers a 8–12. vers mondanivaljt azzal bvti ki, hogy a ngy lny szrnyainak zgsa hatalmas volt (v. Ez 43:2). A trnon l r emberi alakban mutatta meg magt (Ex 24:9k.; 1Kir 22:19; zs 6:1; Jer 1:9; m 7:7; 9:1). Alakja lesebben rajzoldott ki derektl flfel. Olyan volt, mint az ezsttel tvztt arany csillogsa (ld. a 4. vers magyarzatt). A 27. vers msodik fele: „olyan volt a klseje, mint a tz, s fnysugr volt krltte”, a trnon l r alakjnak derktl lefel lev rszre vonatkozik. Ez kevsb pontosan krvonalazhat, bizonyra a szles palst miatt. kori keleti kpeken ugyanis a mennyboltozatot kt kiterjesztett szrny formjban is brzoljk, rajta az istensggel, aki derktl felfel ember alak s emberarc, derktl lefel pedig szles, esetleg madrtollakhoz hasonl palst bortja. A 28. versben mr a szivrvny ragyogshoz hasonltja a prfta az r krl lev fnyznt. „Ilyen volt Isten dicssgnek az alakja” mondja a 28. vers. A prfta eddig is csak btortalan hasonlatokban beszlt, kzdve annak kifejezsvel, amit ltott. Vgl kiderl, hogy nem is magt az Urat ltta, csak az dicssgt. Ez a dicssg jelent meg a pusztai vndorls idejn a Snai-hegynl, amikor az r kijelentette magt (Ex 24:15–18). Megjelent akkor is, amikor a np zgoldott (Ex 16:10; Num 14:10; 17:6–15; 20:6). Itt, Ez 1:28-ban azrt jelenik meg az r, hogy Ezkielt elhvja prftnak. Az r dicssgnek ltvnya annyira lenygzi s hatalmba kerti a prftt, hogy a fldre borul. Ekkor szltja t meg az r.

Ezk. II. RSZ

Ezk. 2,1–7. Ezkiel prftai kldetse.

A lenygz ltvny hatsra, s klnsen az r szavnak hallatra, Ezkiel arcra borult (1:28). Az r ekkor megszltotta t. Elfordult az is, hogy az r a nevn szltotta valamelyik prftjt (1Sm 3:10; Jer 1:11; 24:3; m 7:8; 8:2), de Ezkielt „emberfinak” nevezi. Ez a megszlts az ember gyengesgt s gyarlsgt fejezi ki (Jb 25:6; Zsolt 8:5), s 93 alkalommal fordul el Ezkiel knyvben. Az r elszr azt parancsolja Ezkielnek, hogy lljon talpra. Az rral mint trnjn l kirllyal szemben a szolgknak csak llniuk szabad. De mr ennek az egyszer parancsnak a vgrehajtshoz is a llek erejre van szksge Ezkielnek. Felllva az r beszdt hallja (a dbar ige hitpael formja [middabbr] ksbbi, nneplyes a megszokott piel participium helyett): „n elkldelek tged!”. Ezkiel prftai kldetsben rszesl (Ex 3:10–15; zs 6:8; Jer 1:7–10). Jaj annak, akit nem kldtt az r, de mgis „fut” (Jer 23:21; 27:15; 28:15; 29:9). A 3. vers szerint „lzad nemzetekhez” kldi Ezkielt az r, de azonnal kiderl, hogy ez Izrelt jelenti. Ez az a np, amely, „atyival egytt”, sok nemzedken t htlen volt s fellzadt az r ellen (Jer 2:4kk.; Ez 20:1–32; 23. rsz; Hs 11:1kk.). A mai napig”: a prfta idejben is kemny a szvk. Hiba fog szlni a prfta mint az r kvete (a 4. vers vgn az n. „kvetmonds” ll), k vagy hallgatnak r, vagy nem (5. vers). Ez azt jelenti, hogy az ige hallgati szabadon dntenek. Dnthetnek az ige mellett is, de a prftnak tudnia kell, hogy a np szve kemny. Nem akarnak hallgatni az rra (zs 30:9; ApCsel 7:51). Majd csak akkor hiszik el a prftai igt, ha az beteljesedett (Deut 18:21k.). Akkor majd „megtudjk, hogy prfta volt kztk” (2Kir 5:9; Ez 33:33), aki valban az r szavt hirdette. Egyelre azonban szrs tvisekhez hasonltja npt az r, s a prftnak skorpikon kell lnie (6. v.). Mindkt hasonlat a prftt r tmadsokat fejezi ki. Nagy szksge van az rzkeny s sebezhet lelk prftnak az r segtsgre, az erst Igre: ne flj, ne rettegj! Mert igaz ugyan, hogy ez a np „engedetlensg hza” (a „hz” sz babiloni hatst mutat; a hber nyelvben inkbb „engedetlensg fiai” lenne megszokott); de a prfta nem htrlhat meg, s nem hagyhatja abba az r Igjnek hirdetst.

Ezk. 2,8–10. Parancs az irattekercs megevsre.

A 8. verssel kezdd igeszakasz a 3. rsz 3. versig tart. Az r vja a prftt attl, hogy elkezdjen flni a nptl, megtagadja hivatst s maga is engedetlenn vljk (v. Jer 1:17: „Ne ijedj meg tlk, klnben n ijesztelek meg ltaluk”; s Jer 15:19: „Nekik kell hozzd trnik, nem neked hozzjuk”). Ezkielnek maga az r adja szjba az Igt csakgy, mint Jeremisnak (Jer 1:9). Az Ige ersebb a np engedetlensgnl; olyan az, mint a tz, mint a sziklazz prly (Jer 23:29). Ezt kln is nyomatkoss teszi az, hogy az Ige mr rott Ige. Ezkiel ismerte az eltte lt prftk iratait. Bizonyra tudott arrl, hogy a Jeremis prfciit tartalmaz tekercset tzbe dobta Jjkim kirly (Jer 36:23). Ez tz vvel Ezkiel elhvsa eltt trtnt (Kr. e. 603–602-ben). Ezkielnek meg kell ennie (ltomsban) a knyvtekercset (v. Jer 15:16: „ha eljutott hozzm Igd, n lveztem” – tkp. „ettem”). Ahogyan az telt befogadja, magv teszi az ember, gy kell azonosulnia a prftnak a kapott Igvel. Pedig ez az Ige egyelre (Kr. e. 587-ig) Jeruzslem pusztulst jvendli meg. A knyvtekercsnek csak a bels oldalra szoktak rni, de ennek mindkt oldala csupa tlethirdets.

Ezk. III. RSZ

Ezk. 3,1–3. Folytats.
Ezekben a versekben folytatdik az Ez 2:8-ban kezddtt igeszakasz. Az 1. vers egyik mondata mgtt Jer 15:16 ll: „Edd meg, amit itt tallsz”. A prftnak az r parancsra meg kell ennie az irattekercset. Br annak tartalma a Jeruzslemnek szl kemny tlet, ze mgis desnek tnik. Tbb plda is van arra, hogy az eksztatikus llapotba kerlt embernek ennie kell, s az telt desnek rzi. Az kor embere lehetsgesnek tartotta azt, hogy az tel lelki s szellemi erket is kzl (Gen 3:5.22; 27:4). Akit az r prftv tesz, azzal Igjt is kzli (Ex 4:12; zs 6:6k.; Jer 1:9k.).

Ezk. 3,4–11. Ezkielt erss teszi az r.
Itt jra a prfta kldetsrl olvasunk, mint Ez 2:3kk.-ben. „Igimet”, az r beszdt kell hirdetnie, nem a sajt gondolatait. Izrel (ez a sz a fogsgban l npre vonatkozik) nem rthetetlen beszd, amilyenek az asszrok voltak (zs 28:11; 33:19), s nem „nehz nyelv”, amilyen Mzes volt (Ex 4:10). Br a babiloni foglyok krnyezetben ltek ms nyelv npcsoportok is, akik nem rtenk a prfta beszdt, mgis „ezek hallgatnnak rd” (6. vers). Jobbak k Izrelnl, amely „nem akar hallgatni rd” (7. vers). Emgtt mg nagyobb bn ll: Istenre nem akarnak hallgatni (7. vers; zs 30:9.15). Kemny a homlokuk (zs 48:4; Jer 5:3), mint a szgyentelen parzna n (Jer 3:3). Mr a Deuteronomium is kemnynyaknak nevezte a npet (9:6.13; 31:27), ezrt a prfta „homlokt” is gymntkemnny teszi az r. A prftnak nem szabad a dacos s engedetlen nptl flnie (Jer 1:17–19). Br csak „emberfia”, azaz testileg-lelkileg gyenge s trkeny lny, figyelnie kell az r Igjre, szvbe kell fogadnia azt; mert az r jra meg jra szlni fog hozz. Azrt kell figyelnie, hogy tovbbadhassa az Igt. A 11. vers vilgosan kimondja; hogy Ezkielnek a babiloni foglyok kztt kell szbeli igehirdetst vgeznie; teht nem csupn knyvet kell rnia. A gyenge, trkeny lelk prftt maga az r teszi kpess a szolglatra, s neki sajt termszett megtagadva engedelmeskednie kell az rnak. Az Ige befogadsa vagy elutastsa mr a hallgatkon mlik (Ez 2:7).

Ezk. 3,12–15. A prfta megdbbense a ltoms utn.
Az r Lelke felemelte s visszavitte a foglyokhoz a prftt. Ez azt jelenti, hogy vge lett az eksztatikus llapotnak. Mg hallotta a mennyei llnyek szrnyainak hatalmas zgst s a kerekek robajt, de mr csak a hta mgtt, amikor „felemelkedett (a brk helyett berm olvasand – ld. krit. app.) az r dicssge a maga helyrl” (12. vers). A ltomsban a prfta gy rezte, hogy maga is megy, s Tel-Abbba r. Hberl ez Kalsz-dombot jelentene; babiloni jelentse „rads-halom”, ami utal arra, hogy az Eufrtesz foly radsa sokszor krokat is okozott. Ilyen vidkre teleptettk a foglyokat, hogy mveljk meg a sivr terletet. A ltoms testileg is gy ignybe vette a prftt, hogy szinte dermedten lt kzttk, meg sem szlalt ht napon t.

Ezk. 3,16–21. Ezkiel rlli hivatsa.

A 15. s 16. vers kztt a msolk hzagot hagytak. Ez jl jelzi, hogy a 16. vers mr j igeszakaszt vezet be, ami megszaktja az sszefggst Ez 3:16a s 3:22kk. kztt. A prfta rlli hivatsrl szl kijelents Ez 33:1–9-ben tallhat s Kr. e. 567 utni idbl val. A knyv szerkesztje azrt helyezte ide a knyv elejre ezt, mert az volt a meggyzdse, hogy Ezkiel kezdettl fogva lelkigondozja volt npnek. Valjban azonban Jeruzslem elestig csupa tlethirdet prfcit mondott (Ez 2:10).

A prfta „rll” (2Kir 9:17; Zsolt 5:4; zs 21:6; 62:6; Jer 6:17; Hab 2:1). Az rnek az a dolga, hogy figyeljen, s ha ellensg kzeledik, fjjon krtjbe. A prfta az rtl hallott Igvel figyelmezteti npt (17. vers). A kvetkez versek ngy esetet sorolnak fel. 1. Ha a prfta elmulasztja a figyelmeztetst, nemcsak a bns hal meg, hanem a prfta is. 2. Ha figyelmeztette a bnst, de az nem tr meg, csak a bns hal meg, a prfta nem. 3. Ha az igaz „tr meg” (negatv rtelemben: eltr igazsgtl), s a prfta nem figyelmeztette, mindketten meghalnak. 4. Ha figyelmeztette t a prfta s megtr, mindketten letben maradnak.

Ez a ngy eset Ez 18:1–32 s 33:1–20 alapjn magyarzand. Fontos itt az egyni felelssg gondolata: minden ember szemlyesen felels tetteirt. Isten nem aszerint tli meg az embert, hogy j cselekedetei vagy bnei vannak-e tlslyban. a mindenkori jelent nzi. Brmelyik ra dnt lehet! A bnsnek mdja van a megtrsre; Isten ui. azt akarja, hogy az ember ljen (18. vers; v. Ez 18:23.32). De az igaznak is mdja van a „megtrsre”, spedig rossz rtelemben: „igazsga” elhagysra. Ha ezt teszi, az r „buktatt” tesz el (zs 8:14; Jer 6:21). Ez mr az tlethez tartozik: a rossz dnts utn jn a „bn botlsa” (Ez 7:19; 14:3.7; 18:30), a tovbbi buksok sora (Rm 1:26.28). De nem ez az r igazi akarata. ppen azrt kld prftt, mert letet akar.

Ezk. 3,22–27. A prfta bezrkzik hzba s megnmul.
Ez az igeszakasz a 15. vers folytatsa. Az r „keze” volt a prftn, ami prftai rvletet, eksztzist jelent (Ez 1:3; 3:14; 8:1; 33:22; 37:1; 40:1). Csakis gy lthatta az r dicssgt, ugyangy, mint a Kebr-csatornnl. A prfta megint leborult, s a Llek megint talpra lltotta (v. Ez 1:28; 2:2). Ekkor kvetkezett a szbeli kijelents: a prftnak be kell zrkznia hzba. A 25. vers szerint Ezkielt meg fogjk ktzni, hasonlan a kalodba zrt prftkhoz (Jer 20:2k.; 29:26). Nem rteslnk arrl, hogy ez valban megtrtnt-e. Tny az, hogy ideiglenesen az r nmasgra tlte a prftt: abba kellett hagyni a dorgl, tlethirdet prfcit egy idre. De ez nem a prfta szolglatnak egsz els korszakra vonatkozott (Kr. e. 593–587), csak Jeruzslem ostromnak idejre: ezalatt az r mr nem szlt, mert az tletet mr nem lehetett meglltani. Ezt fejezte ki a prfta els jelkpes cselekedete, a hallgats, ami Jeruzslem elestig tartott (Ez 24:28k.; 33:21k.).

Ezk. IV. RSZ

Ezk. 4,1–3. Jeruzslem jelkpes ostroma.

A prftnak azt parancsolja az r, hogy tegyen maga el egy mg ki nem szradt agyagtglt, s rvesszvel vsse r Jeruzslem alaprajzt. Az agyagtgla Babilnia jellegzetes ptanyaga volt (Gen 11:3). J nhny olyan agyagtgla maradt rnk, amelyen valamelyik vros alaprajza lthat. Ezkielnek jelkpesen ostromolnia kellett a tglt, kornak hadviselsi mdszert utnozva. Elszr ostromfalat kellett ptenie (2Kir 25:1; Jer 52:4; Ez 17:17; 21:27; egyes magyarzk ezt ostromtoronynak gondoljk). Az ostromfal krlveszi a vrost, s gy a fal tetejrl szemmel lehet tartani a vdket. Az ostroml sereg nagysgt mutatja, hogy a 2. vers tbb tborrl beszl; ezeket sncok s rkok ktttk ssze egymssal. A „snc” meredeken vezetett a vrfal fels rszig, s arra val volt, hogy a faltr kosok ezen jussanak el a vrfalig. A sncot deszkafal vdelme alatt szoktk pteni, mert a vdk kveket s g fklykat dobltak a tmadkra. A faltr kos hatalmas kocsi, mely tele volt harcosokkal. A kocsi oldalt s tetejt deszkzat vdte, s maguk a harcosok hajtottk a vr falig. A kocsi elejn hatalmas gerenda volt, melynek vgt fm bortotta; ezzel lehetett a vros kapujt vagy falt betrni. A faltr kosban lev katonk a vrfal magassgban vettk fel a harcot a vdkkel. A vros „krl” voltak a faltr kosok: a nagy sereg szmos faltr kossal tmadt. Valszn, hogy ezeket Ezkielnek a tgla krl a fldbe kellett rajzolnia (karcolnia; nem pedig kicsiben, modellszeren megptenie). A 3. vers szerint Ezkielnek vas stlapot kellett tartania maga el. Ilyen stlap minden hztartsban volt: ezen stttk a kenyeret gy, hogy kvekkel altmasztottk s tzet gyjtottak alatta, majd a lepny alak kenyeret a stlapra helyeztk (Lev 6:14; 7:9). A jelkpes cselekedetnek ez a rsze azt jelenti, hogy az r s Jeruzslem kzt vlaszfal van. Most mr nincs helye kzbenjr prftai imdsgnak: nem fog megmeneklni a vros, mint Kr. e. 701-ben. Nem lehet tovbb remnykedni az r knyrletben. Ahogyan Ezkielnek mereven a tglra kellett nznie, gy Isten is ellensgesen tekint Jeruzslemre. Ezkiel itt Isten cselekedett jelzi; a tgla ostroma „jel”, amely ppen olyan biztosan beteljesedik, mint a prftai Ige. Ide tartozik mg a 7. vers is a kvetkez igeszakaszbl, amely szerint a prftnak karjt megmeztelentve, ruhja ujjt feltrve kellett ostromolnia a Jeruzslemet jelkpez tglt. A kar kinyjtsa fenyegetst fejez ki (zs 52:10). Klns s megdbbent szimbolikus cselekedet volt ez; a prftnak azt is vllalnia kellett, hogy nevetsgess vlik miatta.

Ezk. 4,4–8. Ezkiel jelkpesen bnhdik nprt.
Ennek a szimbolikus cselekedetnek a szvege nem mindenestl Ezkieltl val. arra kapott parancsot az rtl, hogy fekdjn a bal oldalra, s gy hordozza Izrel bntetst; Izrel ui. „baloldalt”, szakon fekszik. Ezutn fekdjn a jobb oldalra, s hordozza Jda bntetst; Jda „jobboldalt”, dlen fekszik. A 4. vers szvege gy hangzik: „Te pedig fekdj a bal oldaladra, s helyezd arra Izrel hznak bntetst”. Mivel nem lehetsges valamit arra az oldalra tenni, ami alul van, a szveg javtsra szorul, pl. „vedd magadra” (j fordts Biblia). Msok trlik az „arra” szt.
Izrel bntetst a LXX szerint 190 (vagy 150) napig kell „hordoznia” a prftnak, Jda bntetst pedig 40 napig. A kt szm nem egyezik a trtnelmi esemnyekkel, hiszen Izrel elesttl Jda buksig csak 135 v telt el (Kr. e. 722–587). Jda bntetse sem 40 vig tartott; a hazatrs Kr. e. 538-ban kezddtt. Mgis a LXX szmadatait tartjk valsznbbnek; Ezkiel Jeruzslem eleste eltt mg nem tudta pontosan a szabaduls idejt, s kerek szmban fejezi ki azt, hogy egy emberltnyi idnek kell eltelnie. (A babiloni birodalom uralkodsnak ideje 70 v, Jer 25:11; 29:10-ben.) A 40 v a pusztai vndorls ideje, egy nemzedknyi id (Num 14:33k.), s Egyiptom bntetsnek ideje is ennyi (Ez 29:10k.). Izrel s Jda bntetsnek ideje Ezkiel hite szerint egyszerre fog letelni (Ez 37:15–23). A LXX fordti itt rgebbi hber szveget hasznltak, ui. a mostani hber szveg mr 390+40 naprl beszl. Ez sem pontos, hiszen az orszg kettszakadstl Jeruzslem pusztulsig 335 v telt el (Kr. e. 922–587). A httrben papi szmtsi md ll: Ex 12:40k. szerint „Izrel fiai 430 esztendeig laktak Egyiptomban”. Ennyi idnek kell eltelnie – 390+40 vnek – az j exodusig is. Ez a szm n. gematrival is kijn: az „ostrom napjai” szavak betinek szmrtke 390. De a gematria ksbbi mdszer; ezenkvl a 390-es szm Izrel bntetsre vonatkozik, nem Jeruzslem ostromra. (A 7. verset az 1–3. vers magyarzatnl trgyaltuk; a 8. vers pedig 3,24kk.-hoz tartozik.)

Egyes rsmagyarzk megjegyzik, hogy aligha lehetsges 390+40 napig kinyjtott karral, felgyrt ruhaujjal s megktzve fekdni. De nem is a szmok pontos meghatrozsa fontos, hanem az, hogy a prftai szolglathoz hozztartozik a prfta szemlyes sorsa, a prftai szenveds is, nemcsak a szbeli s rsbeli igehirdets. Ezkiel szenvedse mg nem helyettes elgttel; nem teszi feleslegess npe szenvedst. De ez a szenveds mr elre mutat a bntetst elhordoz, npe javrt szenved Szolgra (zs 53).

Ezk. 4,9–17. Az ostrommal egytt jr nlklzsek brzolsa.

Ezkiel arra kapott parancsot, hogy tbbfle magbl ksztsen magnak kenyeret. A hangsly nem azon van, hogy a tbbfle mag sszekeverse tiszttalansgot okoz (v. Lev 19:19; Deut 22:9–11), hanem azon, hogy az ostromlott Jeruzslemben hnsg lesz, s gy az alacsonyabb rtk nvnyekre is szksg lesz. (A 9. vers msodik fele visszamutat a 4–8. versre.) De mg ebbl a kenyrbl is csak keveset szabad naponta megennie a prftnak; 20 sekel slya 230 gramm (ms szmts szerint 291 gramm). A vzbl naponta megihat egyhatod rsz hn 1,01 liter. A szks telt s italt a nap meghatrozott rjban kell a prftnak elfogyasztania. Jeruzslem ostroma idejn klnsen akkor lett slyos az hnsg, amikor az ostromlk legyztk a Jeruzslem segtsgre siet egyiptomi sereget (Jer 37:5–10; v. JSir 2:20; 4:3–5).

A 12–15. vers mr nem az ostrommal egytt jr nyomorsgrl beszl, hanem arrl, hogy az idegen orszgban az tel is tiszttalan (1Sm 26:19; Hs 9:3; m 7:17). Tiszttalannak szmtott a vadllat ltal szttpett s az elhullott llat (Ex 22:30; Lev 7:24; 17:15; 22:8; Deut 14:21; Ez 44:31), s tilos volt a ktnaposnl rgebbi ldozati hs megevse is (Lev 7:18; 19:7). Ezkiel mint pap pontosan megtartotta ezeket a tisztasgi trvnyeket. Feljajdult, amikor az r azt parancsolta neki, hogy emberi rlket hasznljon tzelnek kenyrsts cljbl. Az r mltnyolta prftja krst s megengedte, hogy szrtott marhatrgyt hasznljon. Ezek a versek azt bizonytjk, hogy tvesen gondoltk Ezkielt lelki betegnek, aki undort telt eszik; a lelki beteg ui. nem undorodik ilyen teltl. A prfta viszont p s egszsges tlkpessgrl tesz bizonysgot. Msrszt az is felismerhet itt, hogy mg a fogsgban is lehet „tisztn”, Istennek tetszen lni. Isten itt is „egy kiss szentlye” npnek (Ez 11:16). Br korltozott lehetsgek kztt, de mgis lehet Neki szolglni.
16–17. vers htterben Ez 12:17–20 ll. A prfta remegse s aggdsa jelkpezi s brzolja az otthon maradottak sorst. Az r „eltri a kenyr botjt” kijelents megrtshez tudni kell, hogy a lepny alak kenyerek maradkt falba vert cvekekre szrtk. De ha nem lesz kenyr, felesleges lesz a kenyr botja is (Lev 26:26; Zsolt 105:16; zs 3:1). A 17. vers a Papi irat szhasznlatt mutatja: a bntets olyan nagy lesz, hogy a np „elsorvad” (sz szerint: „megrothad”) miatta (Lev 26:39). A bnt bntet, igaz Isten ll a trtnelmi csaps mgtt.

Ezk. V. RSZ

Ezk. 5,1–4a. Ezkiel parancsot kap haja s szaklla levgsra.
A haj s szakll levgsa a gysz jele volt (Deut 14:1; zs 15:2; Jer 16:6; 41:5; 48:37), s egyttal a megszgyents jelnek is szmtott (2Sm 10:4k.). A parancs htterben zsais jvendlse ll: az asszr hadsereget borotvnak hasznlja az r, mellyel kopassz teszi az orszgot (zs 7:20). Ezkielnek kardot kell hasznlnia borotvaknt. Jelkpes cselekedetvel szemly szerint is rszt vesz abban a megalztatsban s megszgyenlsben, amely npt ri. A papi tisztsggel egytt jr pontossgnak felel meg az, hogy a levgott hajat s szakllt hrom rszre kell osztani. Harmadrszt a „vros”, ill. az azt jelkpez tgla kzepn kell elgetni (Ez 4:1); harmadrszt szt kell vgni a „vros” krl, harmadrszt pedig szt kell szrni a „szlbe”, a levegbe. [A LXX harmadrsz helyett negyedrszt mond a 2. versben s az egsz fejezetben. A 2. vers a LXX-ban „az ostrom napjai” szavak utn tbbletknt a kvetkez szavakat tartalmazza: „s vedd a negyedrszt s gesd el annak a kzepn; s a negyedrszt (ti. vgd ssze)”. Ez a mondat tkp. megismtli az elzt, nem mond semmi jat. A LXX az Ez 14:12–23-ban lev ngyfle csapsra gondolt.]

A prftnak szl parancs utn az r sajt cselekedete kvetkezik: „kardot rtek utna”, azaz kihzott karddal ldzm. Ez a mondat arra mutat, hogy mg Jeruzslem pusztulsa utn is utolri az tlet a megmenekltek egy rszt: hiba meneklnek Egyiptomba (Jer 43:8–13).
A 3–4a. vers ksbbi. Eszerint a haj s a szakll harmadik rszt, a „szlnek szrt”, idegen orszgba jutott meneklteket is jabb tlet fogja rni. Egy darabig vdve lesznek: be kell ktnie ket Ezkielnek a ruhja sarkba, mint valami ersznybe (1Sm 25:29; Hag 2:12); de k sem meneklnek meg mindnyjan: az r ui. egyenknt tli meg gylekezete tagjait. gy dnti el, ki val letre s ki hallra (Ez 20:33–38).

Ezk. 5,4b–17. A jelkpes cselekedetek magyarzata.
A 4b vers „belle jn ki tz” szavai a LXX-ban nincsenek meg; a 19:14 alapjn kerltek ide. Helyette a flvers gy hangzik: „s mondd Izrel egsz hznak” (ld. krit. app.). Az r kijelentse gy kezddik: „Ez Jeruzslem”; vagyis Jeruzslemmel ugyanaz trtnik, mint ami Ezkiel hajval s szakllval trtnt. Pedig Jeruzslem a fld kzepe, „kldke” (Br 9:37; Ez 38:12; v. zs 19:24; 31:9). Ez a gondolat nem Izrel nemzeti bszkesgt fejezi ki, hanem az r szuvern akaratt: ahol az r temploma van, az a vilg legfontosabb, „legmagasabb” helye (Zsolt 48:3; 68:16k.; 87:1–7; zs 2:2). De Izrel ezt nem becslte meg. Fellzadt az r trvnyei ellen, nagyobb gonoszsgot kvetett el, mint a pognyok. A 7. vers vge gy szl: „s a krlttetek lev pognyok trvnyei szerint nem cselekedtetek”. A „nem” szt 30 bibliai kzirat nem tartalmazza; ez ksbbi tolds, mely fokozni akarja Izrel bnt. A pognyoknak is megvoltak a maguk trvnyei, ismertk az alapvet erklcsi trvnyeket (Gen 9; m 1. s 2. rsz; a trvny bele van rva a szvkbe Rm 2:14k.). A pognyok bneinl azltal kvetett el nagyobb bnt Izrel, hogy elhagyta Istent (Jer 2:1–13). Ez az az „utlatossg”, melyet megtl az r (k. vers): „me, n ellened fordulok”. Ez n. prviadalra hv formula (Ez 13:8.20; 21:8; 26:3 stb.). Most mr nem fogja az r megvdeni Jeruzslemet, ahogyan Kr. e. 701-ben tette (2Kir 19:32–37), hanem „klns” s flelmes dolgot tesz (zs 28:21): vgrehajtja az tletet. Fokozza az tlet slyossgt az, hogy a npek szeme lttra trtnik; Izrelnek a npek eltt kell szgyenkeznie. A 10. vers az ostromlott s kiheztetett Jeruzslem iszony nyomorsgrl beszl: a kannibalizmusig sllyedtek (Lev 26:29; Deut 28:53–57; Jer 19:9; JSir 2:20; 4:10). Az tlet legfbb okt a 11. vers nevezi meg: „tiszttalann tettk szentlyemet!” Ezt a gondolatot Deutero-zsais is tvette (zs 43:28). zs 7:20 szerint az r eskvel gri meg („lek n”; eskformula), hogy az „ellensg kardjval mint borotvval nyrja le az orszgot”. A templomban elkvetett ngyfle blvnyimdsrl Ez 8 szmol be. Valban rendkvli dolog, ha az r most nem sznakozik s nem knyrl npn (11. vers), hiszen az „neve”, isteni termszete ppen az irgalom, a knyrlet, a trelem, a szeretet s a hsg (Ex 33:19; 34:6). A 12. vers az 1–2. versre mutat vissza, gy azonban, hogy nem hrom csapsrl beszl, hanem ngyrl: pestisrl, hnsgrl, fegyverrl s sztszratsrl (v. Ez 14:21). Mg azokat is ldzi az r kardja, akik fogsgba kerltek (Jer 9:15; 15:9; m 9:4). A kemny tlet oka az r jogos haragja, clja pedig: „tudjk meg, hogy n, az r, szltam”. Az r Igje trtnelemforml er (Ez 6:10; 12:25; 17:24; 22:14). A bntets, az tlet is azt a clt szolglja, hogy az r dicssge nyilvnval legyen. A 14k. vers szerint az orszg „romhalmazz, gyalzatt, szidalomm, fenytss s megdbbenss” lesz. Itt abstractum pro concreto rtend: az orszg (fent) gyalzat s szidalom trgya, az isteni fenyts bizonytka, megdbbens oka lesz a npek eltt. A bntetshez Izrel megszgyenlse is hozztartozott (Zsolt 44:14–17; 74:10; 79:4.12). A 16–17. vers nem is ngyfle bntetsrl beszl, hanem hatflrl. Els „az hsg nyilai”. Itt a LXX „az hsg” szt kihagyja, gy az r nyilai vagy a villmokat jelentik (Zsolt 18:15; 77:18k.; 144:6; Hab 3:11), vagy valami slyos betegsget (Deut 32:23k.; Zsolt 38:3; 91:5k.). Van mg sz hsgrl (a „kenyr botjnak eltrsre” nzve ld. a 4:16 magyarzatt), vadllatokrl (2Kir 17:25k.; zs 7:24), pestisrl, vrontsrl s azt okoz fegyverrl. A fejezet utols versei sszefoglaljk s kiegsztik a prfta mondanivaljt.

Ezk. VI. RSZ

Ezk. 6,1–7. Prfcia Izrel hegyei ellen.
A honfoglal izreli trzsek szmos ldozhalmot talltak Knanban. Ezeket elszr tvettk s hasznltk (1Sm 9:12k.; 1Kir 3:3k.). Azonban ezltal veszlyes vallskevereds keletkezett, ami ellen mr a korai prftk s Ills is harcoltak (1Kir 18:20kk.; zs 1:29k.; Jer 2:20; 3:6; Hs 4:13k.; 10:8; m 7:9). A vlgyekben is folyt blvnyimds (2Kir 23:10; 2Krn 28:3; 33:6; Jer 7:31k.; 32:35). A Jsis-fle reformnak az volt a clja, hogy megtiszttsa az orszgot az idegen istenek tisztelettl. De Jsis halla utn (Kr. e. 609) meghisult a reform; st ksbb Jsis reformjt tartottk a csapsok oknak (Jer 44:17k.). A blvnyimdsba visszaesett orszg ellen kell prftlnia Ezkielnek gy, hogy kzben meren az orszg fel kell tekintenie (1. v; v. Num 22:41; 23:13; 24:2; Ez 4:7; 13:17; 21:2.7; 25:2; 28:21; 29:2; 35:2). Az r „kardot”, ellensges sereg fegyvert kldi az orszg ellen: elpusztulnak az ldozhalmok a rajtuk lev gldozati oltrokkal egytt. Az tletet slyosbtja, hogy a blvnyimdk holttestei temetetlenl hevernek majd az oltrok krl. Ez az kori keleti ember szmra szrny bntets volt (2Kir 9:10; Zsolt 79:3; Jer 8:2; 16:6k.). St a holttestek ltal a blvnyimds helyei kultikus rtelemben tiszttalann vltak (1Kir 13:2; 2Kir 23:16). Az ember bne miatt az orszgot is csaps ri (Gen 3:17; Num 35:33; zs 24:5; Jer 3:2; Rm 8:20–22). Az tlet clja az, hogy kiderljn a blvnyok tehetetlensge, s „megtudjtok, hogy n vagyok az r” (7. vers).

Ezk. 6,8–10. A „maradk” feladata.
Az r maga rendeli gy, hogy az tlet ne puszttson el mindenkit: „Marasztok… kardnak maradkt a nemzetek kztt” (v. Ez 5:12). Ez a maradk „emlkszik rm”, az rra. Vgiggondoljk a trtnteket, s megrtik, hogy „n trtem ssze parzna szvket”. (gy rtjk a szveget Aquila, Symmachos s Theodotion fordtsa nyomn. A LXX itt tved; „sszetrtem” helyett „megeskdtem”-et mond.) Parzna szv mellett parzna szemeket is mond a 9. vers: a bns kvnsg ui. a szemen keresztl jut az ember szvbe (Gen 3:6; Mt 5:28k.; 6:22k.). A blvnyokat itt „szemtgolyk”-nak, a vers vgn pedig „utlatossg”-nak nevezi a prfta. Az r elhagyst Hses ta neveztk parznasgnak a prftk (Hs 2:4–15; 4:10–14; Jer 2:20–25; 3:1–13; Ez 16. s 23. rsz); a „megtrt szv” kifejezs pedig a babiloni fogsg utni idben a kegyesek, a hvek jellemvonsa volt (Zsolt 34:19; 51:19; 147:3; zs 61:1). Az idegen npek kztt, sztszrtsgban l menekltek meg fognak undorodni nmaguktl, elkvetett bneiktl. Ez mr a bnbnat tja, mely Istenhez, az mlyebb megismershez vezet. A slyos tlet nem ncl: ezltal a megmaradtak felismerik Isten Igjnek igazsgt, azt, hogy Isten nem beszlt hiba, szava beteljesedett. A szvek mlyn dnt vltozs megy vgbe.

Ezk. 6,11–14. tlethirdets tapsolssal s dobbantssal.
A tapsols az Isten szne eltti ujjongs jele is lehet (Zsolt 47:2; 98:8; zs 55:12), itt azonban az r haragja ll a httrben (12. vers). A prfta az r oldaln ll, maga is trzi az r haragjt, ezrt tapsolva s lbval dobbantva ad nyomatkot az tlethirdet Ignek. Az tlet ltalnos lesz: kzelieket s tvoliakat egyarnt elr. (A hber gondolkodsmd a teljessg kifejezsre valaminek a kt vgt szereti emlteni: g s fld, napkelttl napnyugtig, talptl a feje tetejig stb.). Aki „messze van”, mert sikerlt elmeneklnie, arra pestist bocst az r. Aki „kzel van”, vagy elpusztul a vros ostroma alkalmval, vagy hen hal. A 13. versben a 4–6. vers gondolatai ismtldnek annyi klnbsggel, hogy sz van itt mg az „engesztel illat”-rl is. Ez az Izrel eltti idkben ppen gy az istenek tpllkhoz tartozott, mint maga az ldozat: a babiloni znvz-trtnet szerint az istenek megreztk az engesztel illatot (v. Gen 8:21 – itt azonban mr hlaldozattal van dolgunk). Ez a kifejezs Ezkielnl s a Papi iratban ismtelten elfordul (Ez 16:19; 20:28.41; Lev 1:9.13.17; 2:2.9.12 stb.). A hegyeken s a vlgyekben foly blvnyimdsrl a fejezet elejn is volt sz (2kk. vers), de itt klnsen is sz van a zldell fkrl, mint a termszeti istensgek tiszteletre gyakorolt kultusz helyeirl (Deut 12:2; 1Kir 14:23; 2Kir 16:4; 17:10; Jer 2:20; 3:6.13). Mindezrt az r lakatlan pusztv teszi az orszgot (a hberben ez szjtk; olyan, mintha magyarul „pusztt” s „pusztasgot” mondannk), spedig a legszakibb ponttl, Ribltl (a hber szveg tvesen mond Diblt, Dibla ui. nem ltezik; a rs s a dalet knnyen sszetveszthet – v. krit. app.) egszen a Palesztina s Egyiptom kztt elterl pusztasgig. Mindkt pont kvl esik a trtnelmi Izrel terletn. Az tlet clja ebben a rvid igeszakaszban ktszer is elhangzik: „Megtudjk, hogy n vagyok az r” (13. s 14. vers).

Ezk. VII. RSZ

Ennek a fejezetnek a szvege nhny helyen nehezen rthet. A LXX szvege segtsget ad a fordtsban annak ellenre, hogy a hber szvegbl nhny kifejezst, st egsz mondatokat is kihagy; ld. az 5., 6. (kt zben is), 10., 11., 13., 14., 19., 24:, 27. verset. Ezenkvl a LXX-ban a sorrend is ms: a hber szveg 2–4. verse megfelel a LXX 2., 7., 8. versnek, a hber szveg 5a., 6a., 10. verse pedig a LXX 9., 10. versnek. A hber szvegben a 2–4. vers prhuzamos az 5–9. verssel. Ez a kt igeszakasz a LXX-ban fordtott sorrendben ll. Lehetsgesnek tartjuk, hogy Ezkiel ismtelten megfogalmazta a kapott zenetet, s hogy a vgs megfogalmazsban Ezkiel knyvnek szerkesztje is rszt vett. A fejezet a szveg nehzsgei ellenre is jl rthet.

Ezk. 7,1–4. Kzeledik a „vg”.
Ezkiel itt a rgebbi prftk tlethirdetst folytatja, akik az egsz fldnek szl tletre gondoltak (zs 2:12–22; 17:12–14; Jer 4:23–28; 25:15–29.31–33; Mik 1:2–4; Zof 1:14–18). Ezkiel itt ms 8:1k. verst idzi, de nem egyetemes tletet hirdet, hanem Izrel fldjnek szl tletet (2. vers). Azoknak szl az az tlet, akik Kr. e. 598-ban mg otthon maradtak, s nem szl az tletet vgrehajt Babiloni Birodalomnak; ez most mg nem pusztul el. A 3. vers szerint maga Isten tli meg npt. Elkldi haragjt, mint valami mennyei kvetet (Jb 20:23; Zsolt 78:49). A harag igazsgos: megfelel npe magatartsnak, „tjainak”. Az „utlatossgokkal”, a blvnyimdssal szemben nincs kmlet; pedig az r igazi termszete az irgalom (Ex 33:19; 34:6k.). Az tlet clja: „megtudjtok (megtudod), hogy n vagyok az r”.

Ezk. 7,5–27. Az tlethirdets megokolsa.
Az 5. versben sok bibliai kzirat alapjn az „egy” (ahat) sz helyett az „utn” (ahar) sz olvasand: „baj baj utn!” A 6. vers a 2. vershez hasonlan m 8:1k.-t idzi gy, hogy a „felbredt” sz (hqc) is a „vg”-nek olvasand (haqqc – szokatlan helyesrssal). A 2., 3., 6. versben teht hatszor fordul el a „vg” sz. Prlycsapsszer egyformasggal ismtldik a prftai zenet: „Jn (rd) a vg!”. A 7. vers a „vg” sz helyett a „koszor” (Kroli: vgzet; j ford.: felforduls) szt hasznlja. Gondolhatunk az kori keleti npek ciklikus trtnetszemlletre, amely szerint a trtnelem krforgshoz hasonlt, s most ppen lefel fordul a kerk. Az „id” s a „nap” sz az r napjra vonatkozik. Ehhez a naphoz olyan npi vradalmak fzdtek, melyek ellen mr msz prfta is harcolt: „stt lesz az r napja, nem vilgos” (m 5:18–20). Ez a nap kzel van (Jer 47:4; Ez 30:3; Zof 1:7.14; Mal 3:19; Mt 3:2). Ezkiel Jeruzslem elestnek idejt tartotta az r napjnak (Ez 13:5; 34:12; ilyen rtelm JSir 1:12; 2:21k. is). A 7. vers utols sora: „rmlet s nem (szreti) kurjongats lesz a hegyeken” (zs 16:9k.; Jer 25:30; 51:14; v. mg zs 9:2). (Ehelyett a mondat helyett a LXX a 11. vershez hasonl mondatot tartalmaz: „nem lrmval s nem fjdalommal”. Ez a LXX szerint a 4. vers.) Megszgyenlnek azok, akik diadalmas sorsfordulatban, a babiloni foglyok hamarosan bekvetkez hazatrsben remnykednek. A 8–9. versben a 3–4. vers ismtldik. A 9. vers mg hozzfzi az „n vagyok az r” szavakhoz: „aki ver”. Az r az tletbl is megismerhet! A 10. vers eleje mr a 7. versben elfordult. Nemcsak a blvnyimds az tlet oka, hanem a trsadalmi igazsgtalansg, a szegnyek elnyomsa is. Ezkiel ezen a tren is a korbbi prftk tantsait kveti (zs 1:10–17; m 5:7.10.13–14k.; Mik 2:1k.; 3:1–4; 6:8): az emberi ggt megtli az r (Pld 11:2; 21:24; zs 2:10–22; Jer 49:16).

A 11. vers fordtsa nehz. Valsznleg a vers msodik szavhoz tartozott eredetileg a kvetkez sz els betje: „Az erszak elhervad, a bns jogara”. Ezt tmasztja al a LXX szvege: „s sszetri a bns tmaszt”. A jeruzslemi vezetk bns uralmrl van itt sz; ezt zzza ssze az r.
A 12–13. vers szerint hamarosan eljn az tlet ideje (v. 2–3.5–7. vers). Olyan nagy lesz a nyomorsg, hogy a vagyon sem szerez menekvst. Rendes krlmnyek kztt a vtel s az elads rmt szerzett az embereknek. Az elad rlt, hogy tladott az rujn; a vev is rlt annak, amit vsrolt. Most azonban odalesz az rm, mert „harag” (ti. az r haragja) „r utol minden pompt”. „Az elad nem fr(het) vissza ahhoz, amit eladott.” Amikor fogsgba kellett menni, sokan eladtk hzukat s fldjket. Nem trhetnek vissza s nem vsrolhatjk vissza, „mg az lk kztt lesz az letk”. Ott kell meghalniuk a fogsgban, „mindenkinek a maga bne miatt, senki sem tarthatja meg az lett”. A vevk sem rlhetnek, hiszen ket is utolri az r haragja: k is fogsgba kerlnek. A versben mg kln is kifejezsre jut, hogy ez a prftai ltoms a Jeruzslemben bnsen gyjttt vagyon ellen szl. A 14–19. vers harci kszldsrl szl, amihez hozztartozik a krtsz (Jer 4:5; Hs 5:8). De nem kerl sor a harcra, mert aki kimenekl a vrosbl, azt „odakint” az ellensg fegyvere ri utol, aki pedig a vrosban marad, azt pestis s hnsg teszi harckptelenn (Jer 14:12; 15:2). Lesznek olyanok is, akik a hegyekben lev barlangokban keresnek menedket (Br 6:2). Ezek olyanok lesznek, mint a „bg galambok” [gy rtend a szveg „vlgyek galambjai” (Kroli) helyett]. De „mindnyjukat meglm bneik miatt” – mondja az r (gy rtend a szveg a LXX alapjn). A meneklk rmlete olyan nagy lesz, hogy kezk tehetetlenl lehanyatlik (Jer 6:24), s vizeletket sem tudjk visszatartani (ez az eufemisztikus „minden trd vizes lesz” kifejezs rtelme – 17. vers). gy viselkednek, mint a gyszolk: durva gyszruhba ltznek (Gen 37:34; 2Sm 3:31; zs 3:24; Jer 4:8), hajukat (s szakllukat) lenyrjk (Deut 14:1; zs 3:24; 15:2; Jer 16:6; Ez 27:31). A vesztesghez s fjdalomhoz a szgyen is hozztartozik (Zsolt 44:13k.; 74:10; 79:10–12). A rmlet gy bortja be ket, mint valami ruha; hasonlkppen bortja szgyen az arcukat is. Nem lesz rtke az aranynak s az ezstnek: gy dobljk el az utcn, mint a szemetet. Nem lehet majd pnzrt ennivalt venni, „lelkket” (= torkukat) jllakatni, bels rszket megtlteni (Zof 1:18), hiszen ppen az arany s az ezst volt „bnk botlsnak” az eszkze (Ez 14:3.7; 18:30). Ebbl ksztettk utlatos s undok blvnyaikat, amelyeknek „dszes kessge” bszkesggel tlttte el ket (Hs 8:4). De az r „szemtt” teszi a blvnyokat (ld. 19. versnl is). A hdt sereg, a „fld leggonoszabbjai” elzskmnyoljk az rtkes blvnyszobrokat – s meggyalzzk azokat (21. vers). St ugyanerre a sorsra jut „az n elrejtett (kincs)em”: a jeruzslemi templom is. Behatolnak a rablk, a fosztogatk, s „meggyalzzk azt” (22. vers; v. Zsolt 79:1–3). Az egsz tletben ez a legfjdalmasabb.
A 23. vers jbl harci kszldsrl szl (v. 14. vers). Az els kt sz hagyomnyos fordtsa: „ksztsd a lncot” (1Kir 6:21). Ezt jabb magyarzk szvegjavtssal oldjk meg: „ksztsd a mszrlst”. De a szvegjavtsra nem ad mdot egyetlen bibliai kzirat sem. J irnyba mutat a latin fordts: fac conclusionem = kszts krlzrst, ostromot. Az r parancsa ez. Az tlet oka: „mert az orszg megtelt… vrrel, s a vros megtelt erszakkal”. (A LXX alapjn az „tlet” (j ford.: „trvnyestett”) sz kihagyhat; a gondolatprhuzam gy is teljes – Mik 3:9–12.) Ezkiel Jeruzslemet a vr(onts) vrosnak nevezi az ott elkvetett erklcsi s trsadalmi bnk miatt (Ez 22). Az erszak a hatalmasok bne a kiszolgltatott szegnyekkel szemben (Gen 6:11). Ezrt maga az r viszi be Jeruzslembe „a nemzetek leggonoszabbjait”, a babiloni hdtkat (v. 21. vers). vet vget bszke hatalmuknak (sz szerint: „hatalmuk ggjnek”), amikor a hdtk hatalmukba veszik a hzakat – s meggyalzzk „szent helyeiket” (gy olvassuk a 24. vers utols szavt a LXX segtsgvel). Ebben a helyzetben hiba keresik majd Jeruzslem laki a bkessget, az elfogadhat megoldst, mert elrhetetlen lesz szmukra (Jer 6:14; 8:11). lland rettegsben fognak lni: egyik baj, egyik rossz hr jn a msik utn (v. 5b. vers). Tehetetlennek bizonyulnak a np lelki s szellemi vezeti is; a papok nem tudnak „trt” = Istentl jv tmutatst, tantst adni; tancstalanok lesznek a vnek is, akik azeltt a vros jogi gyeit intztk (Jer 18:18). A kirly, akit hajdan az r tett diadalmass a harcban (Zsolt 18:35–46; 20:7k.; 21:9k.), s akinek az volt a feladata, hogy igazsgosan uralkodjk s oltalmazza a szegnyeket (Zsolt 72 s 101), most iszonyatba ltzik. A kirlyt Ezkiel fejedelemnek nevezi (37 zben); ezrt a 27. vers els kt szava: „a kirly gyszol”, valsznleg a szveg szerkesztjtl szrmazik. Termszetes, hogy a vezetk tehetetlensge miatt „az orszg npe” is zavarba jut, nem tall megoldst. A vers vge jbl hangslyozza a 3., 4., 8., 9. vers gondolatt: az r tlete jogos s rthet. Az tlet megfelel azoknak a bnknek, amelyeket Jeruzslemben elkvettek. Az tlet clja az, hogy ltala az emberek eljussanak Isten megismersre.

Ezk. VIII. RSZ

Ez a fejezet alkalmat adott annak a felttelezsre, hogy Ezkiel nemcsak a babiloni foglyok kztt prftlt, hanem Jeruzslemben is, hiszen alaposan ismerte a jeruzslemi templomban uralkod llapotokat. Azonban a prftnak aligha lehetett mdja utazgatsra Babilnia s Jeruzslem kztt, mivel fogoly volt. A templomot viszont mr fogsgba kerlse eltt is jl ismerte, s ehhez jrultak mg az otthonrl rkez hrek, pl. Jer 29. Ezrt helyesebbnek ltszik elfogadni azt, amit a fejezetben olvasunk: Ezkiel teste Babilniban maradt, pedig prftai rvletbe esett. A fogsg eltti prftk trtnetben is van sz arrl, hogy ms helyre ragadta el ket a Llek (1Kir 18:12; 2Kir 2:16; v. 2Kir 5:26). Ebben a fejezetben teht Ezkiel prfta egyik vzijval van dolgunk.

Ezk. 8,1–6. Els bn: a szently elhagysa.
A dtum Jjkin kirly fogsgba viteltl rtend. A 6. v 6. hnapjnak 5. napja Kr. e. 592 december havban volt. A LXX 5. hnapot mond; de kihagyja a szmtsbl az Ez 4:6-ban emltett 40 napot. A prftt hzban ltogatjk meg a vnek, hogy (kedvez) kijelentst krjenek tle (Ez 14:1; 20:1). A Babilniban l foglyoknak maradt nmi nllsguk. Visszatrtek a kirlysg eltti rendhez, amikor a vnek kormnyoztk a trzseket. A vnek jelenltben „esett r az r keze” a prftra. Ez prftai elragadtatst jelent (Ez 1:3; 3:14.22; 33:22; 37:1; 40:1). A ltomsban emberhez hasonl alakot” ltott (itt a LXX helyesen mond „frfit” a hber „tz” sz helyett). Egyes rsmagyarzk szerint itt az rra kell gondolnunk, Akit Ezkiel a trnon ltott (Ez 1:28k.). A prfta a ltoms sorn gy rezte, hogy hajfrtjeinl fogva megragadja t egy kz, s a Llek a jeruzslemi templom bels kapujhoz viszi. (Mennyei lelkekrl, szolgl lnyekrl beszl 1Kir 22:19–23 is; a Llek ms helyre tudja elragadni az embert – 1Kir 18:12; 2Kir 2:16.) Ott, a templom terletn kvl llt egy oltr s a „fltkenysgre ingerl” blvny szobra. (Az „ingerl” sz is a „fltkenynek lenni” igbl szrmazik, csak ms helyesrssal. A LXX itt tved, amikor a „szerezni” igre gondol.) A „fltkeny” sz a hzasletbl val (Num 5:14.30; Pld 6:34). Az r is „fltkenyen” = flt szeretettel vigyz vlasztott npe hitnek tisztasgra (Ex 20:5; 34:14; Deut 4:24; 5:9). gy valszn, hogy a szban forg blvny a szerelem istennjnek, Asera-Astartnak szobra, amelyet mg Manass kirly llttatott fel (2Kir 21:7; 2Krn 33:7.15). Jsis reformja sorn sszetrtk ugyan az ilyen blvnyszobrokat (2Kir 23:6); de a reform nem lett tarts. Jsis halla utn jbl szmos blvnyszobor kerlt az utckra; ez ellen mr Jer 11:13; Hs 8:11 is prftlt. A 6. versben megkrdezi az r a prftt, ltja-e, mit mvel Izrel hza, „eltvozsra szentlyemtl”. Ezt a latin fordts nyomn tbben is flrertettk: ut procul recedam a sanctuario meo” (= hogy tvolra vonuljak vissza szentlyemtl). Azonban a hber szvegben nincs alanyvltozs: ugyanazok kvettek el bnt, akik eltvolodtak a templomtl. Ezkiel, aki a Jsis-fle reform szellemben nevelkedett, minden olyan istentiszteletet bnnek tartott, amely nem a jeruzslemi templomban folyt (Ez 44:10).

Ezk. 8,7–13. Msodik bn: titkos kultusz.
Ezkielnek egy msik prftai jelkpes cselekedethez hozztartozott a fal ttrse (Ez 12:5), s ugyanezt a kifejezst talljuk Ez 8:8-ban is. Azonban itt ez ltomsban trtnik, s gy a fal ttrse nem sz szerinti rtelemben veend. Elg, ha m 9:2 alapjn erszakos behatolsra gondolunk. Megvolt az oka annak, hogy ide nem volt knny bejutni. A falra vsett „csszmszk” ugyanis bizonyra egyiptomi isteneket brzoltak: skarabeusokat, kgykat, krokodilokat. Az „llatok” kzt lehetett bika, sakl, kos s szfinx. Az asszr-babiloni istenek imdatt ebben a korban nem kellett titkolni, de aki ilyen egyiptomi isteneket tisztelt, az titokban Egyiptom segtsgben remnykedett (ld. mg Jer 2:18.36). Ilyenek voltak jelen hetvenen – mint az egsz Izrel kpviseli (Ex 24:1.9; Num 11:16.24k.; Lk 10:1). Vezetjk, a „kzpen ll” Jaazanjh ppen annak a Sfnnak csaldjbl szrmazott, akinek nagy rsze volt a Jsis-fle reformban (2Kir 22!). A hetven frfi ppen jillat ldozatot mutatott be az egyiptomi isteneknek; de a szveg nem mondja ket papoknak, csak vneknek (12. vers). k teht nemcsak a kptilalom szigor parancst szegtk meg (Ex 20:4–6; Deut 4:16–18), hanem a papi eljogokat is bitoroltk (Num 18:7; 2Krn 26:16–21). Nehezen rtelmezhet az a kifejezs, hogy „mindegyik a maga flkjnl” vgezte a blvnyimdst. Hetven flke aligha lehetett a falban. Hlflkre (LXX) mg kevsb gondolhatunk. Zavar az is, hogy a flkbe inkbb szobor illik, mint vsett blvnykp. (Falba vsett frfi salakokrl Ez 23:14-ben olvasunk mg.) A legvalsznbb, hogy egy-egy blvny kpnl egyszerre tbben is mutattak be ldozatot. Mindez azt jelenti, hogy az r hatalmval nem szmoltak tbb. Ezkiel prftai rvletben hallja is a gondolataikat. Ezek az r ellensgeinek jellegzetes gondolatai: nem lt az r, nem trdik velnk, elhagyta az orszgot (Zsolt 10:11; 64:6; 94:7). Ezrt trtnhetett meg, hogy a babiloni seregek bevonultak, a kirlyt s a vezet embereket fogsgba vittk, s az orszgban k uralkodnak. A hetven vn azt gondolta, hogy az r htlenn vlt az orszghoz, s ez a tvhit volt az oka annak, hogy k is elhagytk az Urat.

Ezk. 8,14–15. Harmadik bn: Tammz siratsa.
Tammz mr a sumroknl is tisztelt istensg volt Dumuzi nven. Psztornak neveztk, ami tkp. kirlyoknak jr cm volt. Termszeti istensg volt; a nvnyzet elhalsakor leszllt az alvilgba, s ilyenkor volt a nagy Tammz-sirats, melyet asszonyok vgeztek. Ilyen ritulis siratst emlt Jer 22:18 (az „uram” s „felsg” szavak mgtt Adonisz s Hadad neve ll) s Zak 12:11 (Hadad). A sirats fldn lve trtnt (Jb 2:13; JSir 2:10; Ez 26:16). Tammz megmentsre a hga s egyben felesge, Istr szll al az alvilgba (sumr neve Innina). Feltmasztja, kiszabadtja, s ezzel kezddik a termszet tavaszi megjulsa. A tenyszet-enyszet isteneinek imdata nagy visszaesst jelent, hiszen Ills s Hses harca utn tudnia kell Izrelnek, hogy az r a termszetnek is Ura (1Kir 18k. r.; Hs 2:10.20–25; ld. mg Deut 26:5–11).

Ezk. 8,16–18. Negyedik bn: napimdat.
Ebben a ltomsban a templom bels udvarba viszi a Llek a prftt. Itt „mintegy huszont” frfit pillant meg (a LXX szmadata szerint hszat), akik „Kelet fel leborulva imdtk a Napot”. A napisten imdata mind Babilniban, mind Egyiptomban ismeretes volt. Az is rthet, hogy a felkel Napot Kelet fel fordulva imdtk; kzben azonban htat fordtottak az r templomnak. Jeremis mg lelki rtelemben szlt arrl, hogy a np a htt fordtja az r fel, nem az arct (Jer 2:27; 32:33), itt azonban ez mr durva s szemrmetlen formban ment vgbe. Hiszen a „leborulva” sz (hitpael part. pluralis; a tav trlend) azt jelenti, hogy elbb trdre ereszkedtek, majd homlokukkal rintettk meg a fldet. Ez a testtarts a Nap fel tiszteletet, az r s temploma fel pedig mlysges megvetst fejezett ki.

A blvnyimdst deuteronomiumi kifejezssel utlatossgnak nevezi a 17. vers (Deut 7:26; 13:15; 17:4; 27:15; 32:16). A napimdat slyos bn (Deut 4:19; 2Kir 23:5.11; Jb 31:26–28; Jer 8:2), s ehhez jrulnak mg a slyos szocilis bnk, a gyengk s szegnyek elnyomsa, az „erszak” (Gen 6:11; Ez 7:23; 9:9). Mindez mr hossz id ta trtnik: „jra meg jra bosszantottak” (a „visszatr” ignek itt ez az rtelme – Deut 9:18; 32:16–21; Jer 7:18k.; 8:19; 25:6k.; 32:29–32; 44:3–8). A vers vgn ll mondat gy fordthat: „tartjk (tkp. kldik) a (szl)indi az orrukhoz”. A szveg msoli azrt javtottk gy a szveget, mert eredetileg az „orrom” sz llt benne. Ennek alapjn arra lehet gondolni, hogy azrt tartjk a Nap fel Knan jellegzetes nvnyt, a szlvesszt, hogy a felkel Nap erejt fokozzk. Egyiptomban is mutattak be virgcsokrokat isteneknek s halottaknak, hogy leterejk nvekedjk. Msok szerint perzsa vallsi szoks ll a httrben: Zarathustra tiszteli plma- vagy datolyavesszket tartottak az arcuk el (az n. barecman-t) a kultikus tisztasg kedvrt. A ksbbi zsid rtelmezs szerint a napimdatra azt mondja az r, hogy ez „bz az orrban”, teht szges ellenttben ll a helyes istentisztelettel, a „jillat ldozattal” (Gen 8:21; Lev 1:9.13.17 stb.). Isten haragja nemcsak szemmel lthatan, trtnelmi csapsok formjban nyilvnul meg, hanem abban is, hogy megszakad kapcsolata npvel: most mr nem hallgatja meg az imdsgot (Zsolt 18:42; 66:18; zs 1:15; Jer 7:16; 11:11.14). Megrendt zenet ez annak a npnek, amely gy ismerte meg az Urat, mint imdsgot meghallgat, kegyelmes Istent (Ex 3:7.9; 22:26; Zsolt 4:4; 6:10; 40:2; 65:3).

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!