//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
:

EZKIEL PRFTA knyve. Bevezets
Dr. Karasszon Dezs professzor

EZKIEL PRFTA knyve. Bevezets
Dr. Karasszon Dezs professzor


EZKIEL KNYVNEK MAGYARZATA

rta: Dr. Karasszon Dezs professzor

Bevezets

Ezkiel prftai tevkenysgnek ideje s helye.

Ezkiel knyvben 14 idmeghatrozs maradt rnk. Valamennyi Jjkin kirly fogsgba kerlstl, az n. els deportcitl, Kr. e. 598-tl indul ki, s az azta eltelt vek szmt kzli. Az els dtum azonban, amely a harmincadik vrl beszl, rejtlyes (Ez 1:1). Teljesen alaptalanul gondolta mr Origensz, hogy itt a prfta letkorrl van sz. E felfogs szerint Ezkiel, amikor prftv hvta el t az r, ppen elrte azt a kort, amely a papp szentelshez szksges (Num 4:30). Azonban a knyv tbbi rsze arra mutat, hogy Ezkiel mr Jeruzslemben is pap volt a deportls eltt, hiszen jl ismerte a templomot s a jeruzslemi viszonyokat. gy teht az Ez 1:2-ben lev dtumot tartjuk hitelesnek: a prftt az 5. vben hvta el az r. Ez Kr. e. 593-ban trtnt. A legksbbi dtum Ez 29:17-ben tallhat: a 27. v, ez Kr. e. 571-et jelent. Ezkiel prftai tevkenysge teht Kr. e. 593-tl 571-ig tartott. A knyvben tallhat dtumok.: Ez 1:1k.; 3:15k.; 8:1; 20:1; 26:1; 29:1.17; 30:20; 31:1; 32:17; 33:21; 40:1. Ezeknek a tbbsge megbzhat, helyenknt kisebb javts szksges (ld. a magyarzatnl).

A korbbi kutatk kzl nhnyan gy gondoltk, hogy Ezkiel elbb Palesztinban, ksbb pedig a babiloni fogsgban hirdette a rbzott zenetet. Olyan vlemny is van, amely szerint a prfta hol Babilniba, hol Palesztinba utazott, azonban a babiloni foglyoknak erre nem volt lehetsgk. G. Fohrer s W. Zimmerli kutatsai alapjn gy gondoljuk, hogy a prfta vgig Babilniban vgezte prftai szolglatt. A fogsgban l np vnei krtek tle tancsot (Ez 8:1; 14:1; 20:1). Jeruzslemrl annyit tudott, amennyit mr a deportls eltt tapasztalt, s amennyit az onnan rkez hrekbl megtudhatott.

Ezkiel a Kebr-csatorna mellett fekv Tel-Abibban lakott (Ez 3:15). Mr ez a nv is mutatja, hogy a jdai foglyok feladata a lerombolt vrosok lakhatv ttele s a hozzjuk tartoz fldek megmvelse volt (til = romhalmaz, abubu = znvz; ms nevek: tel-melah = shalom, tel-harsa = sznts-halom). A Kebr-csatorna vize segtette a fldmvelst. A foglyok egy tmbben lhettek, ami nagy klnbsg volt az asszr fogsghoz kpest: ott ui. sztszrtk a npet, hogy olvadjanak be a birodalom npei kz. Babilniban sem volt knny a helyzet, de kemny munka rn mgis megmaradhattak (v. Jer 29:4–7).

A trtnelmi httr.

A Kr. e. 7. vszzad nagyobbik felben Jda uralom alatt lt. Manass (Kr. e. 697–642) s fia, mn (Kr. e. 642–640) az asszr nagyhatalom kegyeit kereste. Az uralkodsuk idejn szabadon radhattak Jdba az asszr vallsok is. De Jsis kirly uralma alatt (Kr. e. 640–609) mr hanyatlani kezdett az Asszr Birodalom. Ezt kihasznlva, Jsis bevonult az asszr uralom alatt ll szaki orszgrszbe, Izrelbe. Itt is vgrehajtotta vallsi reformjt, az n. „deuteronomiumi reform”-ot (2Kir 23:15–20), s itt esett el a Nk fraval vvott rtelmetlen harcban, Megiddnl (2Kir 23:29). Utna fia, Jjkim lett a kirly (Kr. e. 609–598), akit Nk fra emelt trnra. Uralkodi alkalmatlansgrl s bneirl h kpet ad Jer 22:11–19. Elszr meghdolt Nebukadneccar babiloni kirly eltt (Kr. e. 605-ben), de hrom v mlva fellzadt ellene. Megtorlsul Nebukadneccar elbb a szomszd npek csapatait kldte ellene (2Kir 24:11k.), majd Kr. e. 598-ban Jeruzslem ellen vonult (2Kir 24:10). Ekkor azonban Jjkim mr nem lt. Helyette 18 ves fia, Jjkin uralkodott, aki csaldjval s fembereivel egytt megadta magt, hogy Jeruzslemet megmentse a pusztulstl. Nebukadneccar a vros elkelit – kztk Ezkielt – fogsgba hurcolta Babilniba. Jjkin azutn itt lte le lett; Kr. e. 561-ben ugyan kegyelmet kapott, de orszgba nem trhetett vissza. Helyette Cidkijjt nevezte ki Jeruzslembe uralkodnak Nebukadneccar. jindulat, de gyenge jellem ember volt. Tudta, hogy Jeremis prftnak van igaza, aki azt tancsolta, hogy a npnek a babiloni kirly igjba kell hajtania a nyakt. Kr. e. 594-ben mg sikerlt a prftnak meghistania a Babilnia elleni lzadst (Jer 27–28. rsz), de ksbb mgis az egyiptomi biztatsra hallgat hbors prt kerekedett fll Jeruzslemben, s Jeremis mr hiba beszlt a kirllyal (Jer 38:14–28), a lzads megtrtnt. Bntetse az orszg s Jeruzslem pusztulsa, valamint a msodik deportci lett Kr. e. 587-ben.

A lelki s szellemi httr.

A prfta ismeri az Izrel kivlasztsrl szl tradcikat: Ez 33:24 brahmrl, Ez 20:5 Jkbrl beszl. Ismeri a Nrl, Dnielrl s Jbrl szl tradcikat (Ez 14:14kk.). Ismeri az exodus-tradcit (Ez 20. rsz), a Dvid-tradcit (Ez 34:23k.; 37:24k.) s a Sion-tradcit (a Sion-hegy a fld kldke, Ez 5:5; 38:12; ez Izrel magas hegye, Ez 20:40; 40:2; itt lesz az r hajlka, Ez 37:26–28). Tud arrl, hogy Jeruzslem npessge idegenekbl llt (Ez 16:2k.).

Ezkielrl joggal el lehet mondani 1Kor 14:32 szavaival: „A prftkban lev llek pedig engedelmeskedik a prftknak”. Knyvben nemcsak az rprftk hatsa lthat, hanem a korbbi idk prftinak, az eksztatikus prftknak a hatsa is. Ismtelten szl az r kezrl (ld. 1Kir 18:46; 2Kir 3:15). Hasznlja az „r Lelke” kifejezst, amely az rprftk korban mr ktes rtkv vlt, hiszen az eksztatikus prftasg knani jelensg volt (1Sm 10:5k.; 19:18–24; 1Kir 18:29; Hs 9:7). Elizeushoz hasonlan Ezkiel is megkapta a tvolba lts ajndkt (2Kir 5:26; Ez 8:1–16; 11:1–13) s vneket fogadott hzban (2Kir 6:32; Ez 8:1; 14:1; 20:1). Blmhoz hasonlan arra fordtotta arct, akirl vagy amirl prftlt (Num 22:41; 23:13; 24:1k.; Ez 4:7; 6:2; 21:2.7 stb.).

Az rprftk hatsa is sokszor rezhet Ezkiel knyvben. Az r napjrl s a vgrl szl prfcia (Ez 7:2k..6.10) m 5:18–20; 8:1-bl val. Izrel mint parzna n (Ez 16.; 23. rsz) Hses igehirdetsre pl (Hs 1–3. rsz). zsais elhvsi ltomsa a httere Ezkiel elhvsi ltomsnak (zs 6. rsz, Ez 1. rsz). A ggs emberi hatalmak megalztatsa (zs 2:10–18) beteljesedik mind Isten npnek sorsban (Ez 17:6.14), mind pedig az ellensges npeken (Ez 28:2–10; 29:3–7.15; 30:6.18; 31:14). zsaistl val a salakrl (zs 1:22; Ez 22:17–22) s a borotvrl szl hasonlat (zs 7:20; Ez 5:1–4). Az egyes vezetrtegek bneirl szl Zof 3:3k. s Ez 22:23–31.

rthet, hogy az idsebb kortrs, Jeremis hatsa sok helyen lthat. Hiszen Jeremis az otthon maradottak kztt ugyanazt hirdette, amit Ezkiel a foglyok kztt: nem szabad Egyiptom hamis greteiben bzni (Jer 37:3–5; Ez 29:6k.), hanem hnek kell maradni a Babilnival esk alatt kttt szvetsghez (Jer 27–28. rsz; Ez 17. 19. rsz). Azonosan tlik meg az otthon maradottakat is: nem k a jvend vromnyosai, hanem a babiloni foglyok (Jer 24. rsz; Ez 11:14k.; 33:23–26). Egyek abban is, hogy a npnek bellrl kell megvltoznia (Jer 4:1–4; 31:31–34; Ez 11:18–20; 18:30k.; 36:25–27). Mindkt prfta harcolt a hamis prftk ellen (Jer 23:9kk.; Ez 13. rsz), Izrelt s Jdt kt parzna nvrnek nevezik (Jer 3:6–13; Ez 16. 23. rsz), a np vezetit htlen psztoroknak mondjk (Jer 23:1–6; Ez 34. rsz). St mg az ige „megevse” is megtallhat mindkettjknl (Jer 15:16; Ez 2:8–3:3).

Nagy s alapos tanulmnyok foglalkoztak a mlt szzad msodik feltl fogva Ezkiel s a Papi irat, ezen bell is az n. „Szentsg-trvny” (Lev 17–26. rsz) kapcsolatval. Egyesek Ezkielt tartottk a Papi irat atyjnak, msok szerint fgg a Papi irattl. Tny, hogy sok hasonlsg van; de van sok klnbsg is. Ezeket a magyarzat sorn kln-kln trgyaljuk. F klnbsg az, hogy Ezkiel nem ismeri a fpapi intzmnyt. gy gondolta, hogy a fogsgbl hazatrt np felett a Dvid hzbl szrmaz fejedelem fog uralkodni (Ez 34:23k.; 37:25).

Ezkiel prftai szemlyisge.

Nevnek jelentse: „Erstse az r!”. Hberl tkp. jehazzq l (piel imperfectum). A nv az desapa vagy az desanya kvnsgt fejezi ki, amely a gyermek szletse alkalmval hangzott el. Erre utalhat az Ez 3:6k. Szksge van erstsre Ezkielnek, mert az termszete rzkeny, sebezhet, s sok tmads fogja rni (Ez 2:3–7; 3:4–11). Gyenge, gyarl ember , amit mutat az is, hogy az r „emberfinak” szltja. De az r kldte, az r jelentette ki magt neki jra meg jra. Ez szemlyisgnek a titka, s nem az, amit a mlt szzad vge ta egyes kutatk gondolnak, hogy ti. Ezkiel beteg volt, akinek furcsa vzii voltak s klnsen viselkedett. A vzikat vagy a tnyleg feltnst kelt jelkpes cselekedeteket mindig igen vilgosan megmagyarzza Ezkiel! Ugyangy megmagyarzza a klti szpsg allegrikat is (Ez 17., 19., 27., 28., 29., 31., 32. rsz). Az itt elfordul mtoszokat Ezkiel nem abban az rtelemben idzi, mint az kori keleti vallsok, amelyek a mtoszok eladsa ltal akartk biztostani egy-egy idszakra a vilg rendjt, kikszblni a kosz-hatalmak rontst. De Ezkiel itt is a trtnelem Urrl tesz bizonysgot, Aki igazsgos Brknt megbnteti a fldi nagyhatalmak bneit. Ezkiel szemlyisgben valban risi ellenttek feszlnek. G. Fohrer tall jellemzse szerint „Ezkiel gondolatai minden stilris nehzkessgk ellenre jl rthetk. Gondolkozsa nem klnbzik az egszsges emberektl. Nem kpez rthetetlen j szavakat; mondatai megfelelnek a nyelvtani szablyoknak, a gondolatok logikusan kapcsoldnak egymshoz, sorrendjk rtelmes sszefggst ad. De lnyben ellenttek feszlse lthat. Eksztatikus rzkenysge ellenre is kvetkezetesen s mdszeresen gondolkodik. Izz szenvedly egyesl benne kicsinyes kazuisztikval, mersz remnykeds jzan valsgrzkkel. Hideg s goromba szavakat mond, de egyttrzssel bnkdik igazak s bnsk miatt, s jajgat az eljvend tlet miatt. Alkot szellemi erejvel s knnyen rad beszdvel szemben ll a hagyomnyos elkpzelsekhez s formulkhoz val ragaszkodsa s hasonl jelents szavak halmozsa, melyek miatt stlusa szraznak, terjengsnek s nehzkesnek hat. Ebben a vgletessgben szemlyisgnek bels egysge prftai kldetsnek lmnyn s tudatn alapszik.” (Sellin-Fohrer: Einleitung in das AT. 1969., 455k. old.)

Ezkiel knyvnek szerkesztse.

Ezkiel knyvnek szerkesztse mr nem magnak a prftnak munkja volt, hanem a h tantvnyok. Ezek annyira hsgesen tolmcsoltk Ezkiel tantsait, hogy sokszor nehz eldnteni egy-egy igeszakasz eredett: maga Ezkiel rta-e vagy valamelyik tantvnya. Azt is szmtsba kell venni, hogy Ezkiel ismtelten is foglalkozott egy-egy kapott kijelentssel, s azt olykor nmi vltoztatssal jrafogalmazta. gy teht a duplumok esetben is szmolnunk kell az ezkieli eredettel, a papi stlus ismtlsre hajlamos jellegzetessgvel. Vannak olyan esetek, amikor Ezkiel szbeli igehirdetsben kzlte a rbzott zenetet (pl. amikor tancsot krtek tle a vnek), de egszen biztos, hogy sok mindent maga is rsba foglalt, spedig igen gondosan. Ilyenek a knyv klti rszei. Az is bizonyos, hogy knyvben ksbbi bvtmnyek, kiegsztsek is vannak. Ezekkel a magyarzat folyamn egyenknt kell foglalkozni.

A knyv szerkezete tartalmi szempontbl is fontos. Az els nagy f rsz, az 1–24. rsz Izrel elleni jvendlseket tartalmaz a prfta tevkenysgnek els szakaszbl, elhvstl Jeruzslem elestig. Itt azt hirdette, hogy az r jabb tlete vrhat, mert Jeruzslem laki tovbbra is kultikus s szocilis bnket kvetnek el. Ez utbbiakat Ezkiel a jellegzetes papi gondolkozsmdnak megfelelen vrontsnak nevezi (22. rsz). A msodik f rsz, a 25–32. rsz idegen npek ellen mondott prfcikat tartalmaz. Ezek mr a mltban is ellensgesen viselkedtek Izrellel szemben, de klnsen is fjdalmas az, amit Jeruzslem eleste utn tettek. A ggs idegen npek megbntetse az r igazsgbl kvetkezik. – Ez a bntets mr rejtett dvgret Izrelnek. Az sem vletlen, hogy az ellensges npek szma ppen ht. Vgl a harmadik nagy f rsz, a 33–48. rsz, amely Isten npnek szl greteket tartalmaz, fleg a fogsgbl trtn hazatrs grett. Ez utbbit azonban sszekti a prfta a bels megjuls gretvel. Az j szv mindenekfelett Isten ajndka (Ez 11:19k.; 36:28k.); de az embernek magnak is trekednie kell r (Ez 18:31). Mert nem mindenki juthat vissza az gret fldjre: az r egyenknt tli meg npt, mint a psztor a juhokat, melyeknek egyenknt kell tmennik a psztorbot alatt (Ez 20:37). Ezkiel annyira bzott npe hazatrsben, amely az idejben mg teljesen irrelis remnysgnek ltszott, hogy a 40–48. rszben megrajzolta npe eljvend lett. A Dvid hzbl szrmaz kirly, akit a prfta csak fejedelemnek nevez, nem fogja tbb nyomorgatni az orszg lakit. Legyen neki sajt birtoka, mint brmelyik trzsnek. Ne legyen a kirlyi palota a templom mellett; a templom nem lehet tbb kirlyi szently. A kirly jrjon ell az r tiszteletben, gondoskodjk a np nevben bemutatand ldozatokrl. A trzsek egyenl rszt kapjanak az orszgbl; az oszt igazsg uralkodjk, ne a tnyleges erviszonyok. Ezkiel tervezete szmos helyen irrelis, megvalsthatatlan. El sem tudjuk kpzelni, hogyan lehet megkenni vrrel egy t mter magas oltr szarvait. Ltrrl? Hogyan lehet az oltr 66 mteres tetejt tisztn tartani? Szabad arra rlpni? Az orszg fldjt sem lehet gy felosztani, mintha sima papron vonalzval dogoznnk, s egyforma nagysg 12+1 sv jhetne ltre. Ennek ellenre a terv csodlatos s jvendt forml volt. Remnysget adott a fogsgban l npnek, megvta ket a csggedstl s az asszimilcitl (Ez 20:32!), s valban Isten kijelentst, Isten csodlatos akaratt tartalmazta: azt, hogy npe kztt akar lakozni (Ez 20:40; 48:35).

Irodalom.

a) Biblia Hebraica Stuttgartensia, ed. K. Elliger et W. Rudolph, Stuttgart 1966–77. – Septuaginta, ed. A. Rahlfs, ed. tertia, Stuttgart 1949. – Biblia Sacra iuxta Vulgatam Versionem, ed. tertia emendata, editio minor, Stuttgart 1984. b) Sztrak, lexikonok, nyelvtanknyvek: L. Khler-W. Baumgartner-J. J. Stamm: Hebrisches und aramisches Lexikon zum Alten Testament I–IV. Leiden 1967–1990. – H. G. Liddell-R. Scott: A Greek-English Lexicon, Oxford 1978. – Finly Henrik: A latin nyelv sztra, Budapest 1884. s 1991. – Gyrkssy Alajos: Latin-magyar sztr, Budapest 1989. – K. Galling: Biblisches Reallexikon, Tbingen, 1937. Msodik kiads: Tbingen, 1977. – B. Reicke-L. Rost: Biblisch-historisches Handwrterbuch I–IV. Gttingen 1962–1979. – E. Jenni-C. Westermann: Theologisches Handwrterbuch zum Alten Testament I–II. Mnchen – Zrich, 1971–1976. – D. N. Freedman (ed.): The Anchor Bible Dictionary I–IV. 1992. – W. Gesenius-E. Kautzsch: Hebrische Grammatik, 28. Auflage, Leipzig, 1909. – H. Bauer-P. Leander: Historische Grammatik der hebrischen Sprache, Halle, 1922. – Hildesheim, 1965. – C. Brockelmann: Hebrische Syntax, Neukirchen, 1956. c) Kommentrok s szakknyvek: R. Kraetzschmar: Das Buch Ezechiel, HK., 1900. – A. Bertholet-K. Galling: Hesekiel, HAT., 1936. – G. Fohrer-K. Galling: Ezechiel, HAT., 1955. – W. Eichrodt: Der Prophet Hesekiel, ATD., 1966. – W. Zimmerli: Ezechiel I–II. BK., 1969. – Az 1. s a 10. fejezethez: O. Keel: Jahwe-Visionen und Siegekunst, SBSt. 84–85., 1977. – A 40–42. fejezethez: M. Noth: Knige 1. BK., 1968. s E. Wrthwein: Die Bcher der Knige, ATD. 11,1., 1977. – A 40–48. fejezethez: R. de Vaux: Bible etrient, Paris, 1967. – U: Histoire ancienne d’Israel, Paris, 1970. – O. Eissfeldt: Einleitung in das Alte Testament, 3. Auflage, Tbingen, 1964. – E. Sellin-G. Fohrer: Einleitung in das Alte Testament, 11. Auflage, Heidelberg, 1969. – J. B. Pritchard (ed.): Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament, 3. ed., Princeton, 1954–1974. – L. H. Grollenberg-A. van Deursen: Atlas van de Bijbel, Amsterdam-Brussel, 1955. – H. H. Rowley: Atlas zur Bibel, 6. Auflage, Wuppertal, 1976. – J. Aharoni-M. Avi-Jonah-A. F. Rainey-Z. Safrai: The Macmillan Bible Atlas, 3. Edition, New York-Oxford-Singapore-Sydney, 1993.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!