EZKIEL PRFTA knyve. Bevezets Dr. Karasszon Dezs professzor
EZKIEL KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Karasszon Dezs professzor
Bevezets
Ezkiel prftai tevkenysgnek ideje s helye.
Ezkiel knyvben 14 idmeghatrozs maradt rnk. Valamennyi Jjkin kirly fogsgba kerlstl, az n. els deportcitl, Kr. e. 598-tl indul ki, s az azta eltelt vek szmt kzli. Az els dtum azonban, amely a harmincadik vrl beszl, rejtlyes (Ez 1:1). Teljesen alaptalanul gondolta mr Origensz, hogy itt a prfta letkorrl van sz. E felfogs szerint Ezkiel, amikor prftv hvta el t az r, ppen elrte azt a kort, amely a papp szentelshez szksges (Num 4:30). Azonban a knyv tbbi rsze arra mutat, hogy Ezkiel mr Jeruzslemben is pap volt a deportls eltt, hiszen jl ismerte a templomot s a jeruzslemi viszonyokat. gy teht az Ez 1:2-ben lev dtumot tartjuk hitelesnek: a prftt az 5. vben hvta el az r. Ez Kr. e. 593-ban trtnt. A legksbbi dtum Ez 29:17-ben tallhat: a 27. v, ez Kr. e. 571-et jelent. Ezkiel prftai tevkenysge teht Kr. e. 593-tl 571-ig tartott. A knyvben tallhat dtumok.: Ez 1:1k.; 3:15k.; 8:1; 20:1; 26:1; 29:1.17; 30:20; 31:1; 32:17; 33:21; 40:1. Ezeknek a tbbsge megbzhat, helyenknt kisebb javts szksges (ld. a magyarzatnl).
A korbbi kutatk kzl nhnyan gy gondoltk, hogy Ezkiel elbb Palesztinban, ksbb pedig a babiloni fogsgban hirdette a rbzott zenetet. Olyan vlemny is van, amely szerint a prfta hol Babilniba, hol Palesztinba utazott, azonban a babiloni foglyoknak erre nem volt lehetsgk. G. Fohrer s W. Zimmerli kutatsai alapjn gy gondoljuk, hogy a prfta vgig Babilniban vgezte prftai szolglatt. A fogsgban l np vnei krtek tle tancsot (Ez 8:1; 14:1; 20:1). Jeruzslemrl annyit tudott, amennyit mr a deportls eltt tapasztalt, s amennyit az onnan rkez hrekbl megtudhatott.
Ezkiel a Kebr-csatorna mellett fekv Tel-Abibban lakott (Ez 3:15). Mr ez a nv is mutatja, hogy a jdai foglyok feladata a lerombolt vrosok lakhatv ttele s a hozzjuk tartoz fldek megmvelse volt (til = romhalmaz, abubu = znvz; ms nevek: tel-melah = shalom, tel-harsa = sznts-halom). A Kebr-csatorna vize segtette a fldmvelst. A foglyok egy tmbben lhettek, ami nagy klnbsg volt az asszr fogsghoz kpest: ott ui. sztszrtk a npet, hogy olvadjanak be a birodalom npei kz. Babilniban sem volt knny a helyzet, de kemny munka rn mgis megmaradhattak (v. Jer 29:4–7).
A trtnelmi httr.
A Kr. e. 7. vszzad nagyobbik felben Jda uralom alatt lt. Manass (Kr. e. 697–642) s fia, mn (Kr. e. 642–640) az asszr nagyhatalom kegyeit kereste. Az uralkodsuk idejn szabadon radhattak Jdba az asszr vallsok is. De Jsis kirly uralma alatt (Kr. e. 640–609) mr hanyatlani kezdett az Asszr Birodalom. Ezt kihasznlva, Jsis bevonult az asszr uralom alatt ll szaki orszgrszbe, Izrelbe. Itt is vgrehajtotta vallsi reformjt, az n. „deuteronomiumi reform”-ot (2Kir 23:15–20), s itt esett el a Nk fraval vvott rtelmetlen harcban, Megiddnl (2Kir 23:29). Utna fia, Jjkim lett a kirly (Kr. e. 609–598), akit Nk fra emelt trnra. Uralkodi alkalmatlansgrl s bneirl h kpet ad Jer 22:11–19. Elszr meghdolt Nebukadneccar babiloni kirly eltt (Kr. e. 605-ben), de hrom v mlva fellzadt ellene. Megtorlsul Nebukadneccar elbb a szomszd npek csapatait kldte ellene (2Kir 24:11k.), majd Kr. e. 598-ban Jeruzslem ellen vonult (2Kir 24:10). Ekkor azonban Jjkim mr nem lt. Helyette 18 ves fia, Jjkin uralkodott, aki csaldjval s fembereivel egytt megadta magt, hogy Jeruzslemet megmentse a pusztulstl. Nebukadneccar a vros elkelit – kztk Ezkielt – fogsgba hurcolta Babilniba. Jjkin azutn itt lte le lett; Kr. e. 561-ben ugyan kegyelmet kapott, de orszgba nem trhetett vissza. Helyette Cidkijjt nevezte ki Jeruzslembe uralkodnak Nebukadneccar. jindulat, de gyenge jellem ember volt. Tudta, hogy Jeremis prftnak van igaza, aki azt tancsolta, hogy a npnek a babiloni kirly igjba kell hajtania a nyakt. Kr. e. 594-ben mg sikerlt a prftnak meghistania a Babilnia elleni lzadst (Jer 27–28. rsz), de ksbb mgis az egyiptomi biztatsra hallgat hbors prt kerekedett fll Jeruzslemben, s Jeremis mr hiba beszlt a kirllyal (Jer 38:14–28), a lzads megtrtnt. Bntetse az orszg s Jeruzslem pusztulsa, valamint a msodik deportci lett Kr. e. 587-ben.
A lelki s szellemi httr.
A prfta ismeri az Izrel kivlasztsrl szl tradcikat: Ez 33:24 brahmrl, Ez 20:5 Jkbrl beszl. Ismeri a Nrl, Dnielrl s Jbrl szl tradcikat (Ez 14:14kk.). Ismeri az exodus-tradcit (Ez 20. rsz), a Dvid-tradcit (Ez 34:23k.; 37:24k.) s a Sion-tradcit (a Sion-hegy a fld kldke, Ez 5:5; 38:12; ez Izrel magas hegye, Ez 20:40; 40:2; itt lesz az r hajlka, Ez 37:26–28). Tud arrl, hogy Jeruzslem npessge idegenekbl llt (Ez 16:2k.).
Ezkielrl joggal el lehet mondani 1Kor 14:32 szavaival: „A prftkban lev llek pedig engedelmeskedik a prftknak”. Knyvben nemcsak az rprftk hatsa lthat, hanem a korbbi idk prftinak, az eksztatikus prftknak a hatsa is. Ismtelten szl az r kezrl (ld. 1Kir 18:46; 2Kir 3:15). Hasznlja az „r Lelke” kifejezst, amely az rprftk korban mr ktes rtkv vlt, hiszen az eksztatikus prftasg knani jelensg volt (1Sm 10:5k.; 19:18–24; 1Kir 18:29; Hs 9:7). Elizeushoz hasonlan Ezkiel is megkapta a tvolba lts ajndkt (2Kir 5:26; Ez 8:1–16; 11:1–13) s vneket fogadott hzban (2Kir 6:32; Ez 8:1; 14:1; 20:1). Blmhoz hasonlan arra fordtotta arct, akirl vagy amirl prftlt (Num 22:41; 23:13; 24:1k.; Ez 4:7; 6:2; 21:2.7 stb.).
Az rprftk hatsa is sokszor rezhet Ezkiel knyvben. Az r napjrl s a vgrl szl prfcia (Ez 7:2k..6.10) m 5:18–20; 8:1-bl val. Izrel mint parzna n (Ez 16.; 23. rsz) Hses igehirdetsre pl (Hs 1–3. rsz). zsais elhvsi ltomsa a httere Ezkiel elhvsi ltomsnak (zs 6. rsz, Ez 1. rsz). A ggs emberi hatalmak megalztatsa (zs 2:10–18) beteljesedik mind Isten npnek sorsban (Ez 17:6.14), mind pedig az ellensges npeken (Ez 28:2–10; 29:3–7.15; 30:6.18; 31:14). zsaistl val a salakrl (zs 1:22; Ez 22:17–22) s a borotvrl szl hasonlat (zs 7:20; Ez 5:1–4). Az egyes vezetrtegek bneirl szl Zof 3:3k. s Ez 22:23–31.
rthet, hogy az idsebb kortrs, Jeremis hatsa sok helyen lthat. Hiszen Jeremis az otthon maradottak kztt ugyanazt hirdette, amit Ezkiel a foglyok kztt: nem szabad Egyiptom hamis greteiben bzni (Jer 37:3–5; Ez 29:6k.), hanem hnek kell maradni a Babilnival esk alatt kttt szvetsghez (Jer 27–28. rsz; Ez 17. 19. rsz). Azonosan tlik meg az otthon maradottakat is: nem k a jvend vromnyosai, hanem a babiloni foglyok (Jer 24. rsz; Ez 11:14k.; 33:23–26). Egyek abban is, hogy a npnek bellrl kell megvltoznia (Jer 4:1–4; 31:31–34; Ez 11:18–20; 18:30k.; 36:25–27). Mindkt prfta harcolt a hamis prftk ellen (Jer 23:9kk.; Ez 13. rsz), Izrelt s Jdt kt parzna nvrnek nevezik (Jer 3:6–13; Ez 16. 23. rsz), a np vezetit htlen psztoroknak mondjk (Jer 23:1–6; Ez 34. rsz). St mg az ige „megevse” is megtallhat mindkettjknl (Jer 15:16; Ez 2:8–3:3).
Nagy s alapos tanulmnyok foglalkoztak a mlt szzad msodik feltl fogva Ezkiel s a Papi irat, ezen bell is az n. „Szentsg-trvny” (Lev 17–26. rsz) kapcsolatval. Egyesek Ezkielt tartottk a Papi irat atyjnak, msok szerint fgg a Papi irattl. Tny, hogy sok hasonlsg van; de van sok klnbsg is. Ezeket a magyarzat sorn kln-kln trgyaljuk. F klnbsg az, hogy Ezkiel nem ismeri a fpapi intzmnyt. gy gondolta, hogy a fogsgbl hazatrt np felett a Dvid hzbl szrmaz fejedelem fog uralkodni (Ez 34:23k.; 37:25).
Ezkiel prftai szemlyisge.
Nevnek jelentse: „Erstse az r!”. Hberl tkp. jehazzq l (piel imperfectum). A nv az desapa vagy az desanya kvnsgt fejezi ki, amely a gyermek szletse alkalmval hangzott el. Erre utalhat az Ez 3:6k. Szksge van erstsre Ezkielnek, mert az termszete rzkeny, sebezhet, s sok tmads fogja rni (Ez 2:3–7; 3:4–11). Gyenge, gyarl ember , amit mutat az is, hogy az r „emberfinak” szltja. De az r kldte, az r jelentette ki magt neki jra meg jra. Ez szemlyisgnek a titka, s nem az, amit a mlt szzad vge ta egyes kutatk gondolnak, hogy ti. Ezkiel beteg volt, akinek furcsa vzii voltak s klnsen viselkedett. A vzikat vagy a tnyleg feltnst kelt jelkpes cselekedeteket mindig igen vilgosan megmagyarzza Ezkiel! Ugyangy megmagyarzza a klti szpsg allegrikat is (Ez 17., 19., 27., 28., 29., 31., 32. rsz). Az itt elfordul mtoszokat Ezkiel nem abban az rtelemben idzi, mint az kori keleti vallsok, amelyek a mtoszok eladsa ltal akartk biztostani egy-egy idszakra a vilg rendjt, kikszblni a kosz-hatalmak rontst. De Ezkiel itt is a trtnelem Urrl tesz bizonysgot, Aki igazsgos Brknt megbnteti a fldi nagyhatalmak bneit. Ezkiel szemlyisgben valban risi ellenttek feszlnek. G. Fohrer tall jellemzse szerint „Ezkiel gondolatai minden stilris nehzkessgk ellenre jl rthetk. Gondolkozsa nem klnbzik az egszsges emberektl. Nem kpez rthetetlen j szavakat; mondatai megfelelnek a nyelvtani szablyoknak, a gondolatok logikusan kapcsoldnak egymshoz, sorrendjk rtelmes sszefggst ad. De lnyben ellenttek feszlse lthat. Eksztatikus rzkenysge ellenre is kvetkezetesen s mdszeresen gondolkodik. Izz szenvedly egyesl benne kicsinyes kazuisztikval, mersz remnykeds jzan valsgrzkkel. Hideg s goromba szavakat mond, de egyttrzssel bnkdik igazak s bnsk miatt, s jajgat az eljvend tlet miatt. Alkot szellemi erejvel s knnyen rad beszdvel szemben ll a hagyomnyos elkpzelsekhez s formulkhoz val ragaszkodsa s hasonl jelents szavak halmozsa, melyek miatt stlusa szraznak, terjengsnek s nehzkesnek hat. Ebben a vgletessgben szemlyisgnek bels egysge prftai kldetsnek lmnyn s tudatn alapszik.” (Sellin-Fohrer: Einleitung in das AT. 1969., 455k. old.)
Ezkiel knyvnek szerkesztse.
Ezkiel knyvnek szerkesztse mr nem magnak a prftnak munkja volt, hanem a h tantvnyok. Ezek annyira hsgesen tolmcsoltk Ezkiel tantsait, hogy sokszor nehz eldnteni egy-egy igeszakasz eredett: maga Ezkiel rta-e vagy valamelyik tantvnya. Azt is szmtsba kell venni, hogy Ezkiel ismtelten is foglalkozott egy-egy kapott kijelentssel, s azt olykor nmi vltoztatssal jrafogalmazta. gy teht a duplumok esetben is szmolnunk kell az ezkieli eredettel, a papi stlus ismtlsre hajlamos jellegzetessgvel. Vannak olyan esetek, amikor Ezkiel szbeli igehirdetsben kzlte a rbzott zenetet (pl. amikor tancsot krtek tle a vnek), de egszen biztos, hogy sok mindent maga is rsba foglalt, spedig igen gondosan. Ilyenek a knyv klti rszei. Az is bizonyos, hogy knyvben ksbbi bvtmnyek, kiegsztsek is vannak. Ezekkel a magyarzat folyamn egyenknt kell foglalkozni.
A knyv szerkezete tartalmi szempontbl is fontos. Az els nagy f rsz, az 1–24. rsz Izrel elleni jvendlseket tartalmaz a prfta tevkenysgnek els szakaszbl, elhvstl Jeruzslem elestig. Itt azt hirdette, hogy az r jabb tlete vrhat, mert Jeruzslem laki tovbbra is kultikus s szocilis bnket kvetnek el. Ez utbbiakat Ezkiel a jellegzetes papi gondolkozsmdnak megfelelen vrontsnak nevezi (22. rsz). A msodik f rsz, a 25–32. rsz idegen npek ellen mondott prfcikat tartalmaz. Ezek mr a mltban is ellensgesen viselkedtek Izrellel szemben, de klnsen is fjdalmas az, amit Jeruzslem eleste utn tettek. A ggs idegen npek megbntetse az r igazsgbl kvetkezik. – Ez a bntets mr rejtett dvgret Izrelnek. Az sem vletlen, hogy az ellensges npek szma ppen ht. Vgl a harmadik nagy f rsz, a 33–48. rsz, amely Isten npnek szl greteket tartalmaz, fleg a fogsgbl trtn hazatrs grett. Ez utbbit azonban sszekti a prfta a bels megjuls gretvel. Az j szv mindenekfelett Isten ajndka (Ez 11:19k.; 36:28k.); de az embernek magnak is trekednie kell r (Ez 18:31). Mert nem mindenki juthat vissza az gret fldjre: az r egyenknt tli meg npt, mint a psztor a juhokat, melyeknek egyenknt kell tmennik a psztorbot alatt (Ez 20:37). Ezkiel annyira bzott npe hazatrsben, amely az idejben mg teljesen irrelis remnysgnek ltszott, hogy a 40–48. rszben megrajzolta npe eljvend lett. A Dvid hzbl szrmaz kirly, akit a prfta csak fejedelemnek nevez, nem fogja tbb nyomorgatni az orszg lakit. Legyen neki sajt birtoka, mint brmelyik trzsnek. Ne legyen a kirlyi palota a templom mellett; a templom nem lehet tbb kirlyi szently. A kirly jrjon ell az r tiszteletben, gondoskodjk a np nevben bemutatand ldozatokrl. A trzsek egyenl rszt kapjanak az orszgbl; az oszt igazsg uralkodjk, ne a tnyleges erviszonyok. Ezkiel tervezete szmos helyen irrelis, megvalsthatatlan. El sem tudjuk kpzelni, hogyan lehet megkenni vrrel egy t mter magas oltr szarvait. Ltrrl? Hogyan lehet az oltr 66 mteres tetejt tisztn tartani? Szabad arra rlpni? Az orszg fldjt sem lehet gy felosztani, mintha sima papron vonalzval dogoznnk, s egyforma nagysg 12+1 sv jhetne ltre. Ennek ellenre a terv csodlatos s jvendt forml volt. Remnysget adott a fogsgban l npnek, megvta ket a csggedstl s az asszimilcitl (Ez 20:32!), s valban Isten kijelentst, Isten csodlatos akaratt tartalmazta: azt, hogy npe kztt akar lakozni (Ez 20:40; 48:35).
Irodalom.
a) Biblia Hebraica Stuttgartensia, ed. K. Elliger et W. Rudolph, Stuttgart 1966–77. – Septuaginta, ed. A. Rahlfs, ed. tertia, Stuttgart 1949. – Biblia Sacra iuxta Vulgatam Versionem, ed. tertia emendata, editio minor, Stuttgart 1984. b) Sztrak, lexikonok, nyelvtanknyvek: L. Khler-W. Baumgartner-J. J. Stamm: Hebrisches und aramisches Lexikon zum Alten Testament I–IV. Leiden 1967–1990. – H. G. Liddell-R. Scott: A Greek-English Lexicon, Oxford 1978. – Finly Henrik: A latin nyelv sztra, Budapest 1884. s 1991. – Gyrkssy Alajos: Latin-magyar sztr, Budapest 1989. – K. Galling: Biblisches Reallexikon, Tbingen, 1937. Msodik kiads: Tbingen, 1977. – B. Reicke-L. Rost: Biblisch-historisches Handwrterbuch I–IV. Gttingen 1962–1979. – E. Jenni-C. Westermann: Theologisches Handwrterbuch zum Alten Testament I–II. Mnchen – Zrich, 1971–1976. – D. N. Freedman (ed.): The Anchor Bible Dictionary I–IV. 1992. – W. Gesenius-E. Kautzsch: Hebrische Grammatik, 28. Auflage, Leipzig, 1909. – H. Bauer-P. Leander: Historische Grammatik der hebrischen Sprache, Halle, 1922. – Hildesheim, 1965. – C. Brockelmann: Hebrische Syntax, Neukirchen, 1956. c) Kommentrok s szakknyvek: R. Kraetzschmar: Das Buch Ezechiel, HK., 1900. – A. Bertholet-K. Galling: Hesekiel, HAT., 1936. – G. Fohrer-K. Galling: Ezechiel, HAT., 1955. – W. Eichrodt: Der Prophet Hesekiel, ATD., 1966. – W. Zimmerli: Ezechiel I–II. BK., 1969. – Az 1. s a 10. fejezethez: O. Keel: Jahwe-Visionen und Siegekunst, SBSt. 84–85., 1977. – A 40–42. fejezethez: M. Noth: Knige 1. BK., 1968. s E. Wrthwein: Die Bcher der Knige, ATD. 11,1., 1977. – A 40–48. fejezethez: R. de Vaux: Bible etrient, Paris, 1967. – U: Histoire ancienne d’Israel, Paris, 1970. – O. Eissfeldt: Einleitung in das Alte Testament, 3. Auflage, Tbingen, 1964. – E. Sellin-G. Fohrer: Einleitung in das Alte Testament, 11. Auflage, Heidelberg, 1969. – J. B. Pritchard (ed.): Ancient Near Eastern Texts Relating to the Old Testament, 3. ed., Princeton, 1954–1974. – L. H. Grollenberg-A. van Deursen: Atlas van de Bijbel, Amsterdam-Brussel, 1955. – H. H. Rowley: Atlas zur Bibel, 6. Auflage, Wuppertal, 1976. – J. Aharoni-M. Avi-Jonah-A. F. Rainey-Z. Safrai: The Macmillan Bible Atlas, 3. Edition, New York-Oxford-Singapore-Sydney, 1993.
|