//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
: 39 - 52 rszek magyarzata

39 - 52 rszek magyarzata


Jer. XXXIX. RSZ

Jer. 39,1–14. Jeremis sorsa Jeruzslem eleste utn.

A perikpa magyarzatt egsz sor szvegkritikai problma nehezti. Tartalmilag egyfell Jeruzslem elestnek a krlmnyeit foglalja ssze tmren, msfell Jeremis sorsrl ad tjkoztatst a vros eleste utn. Az 1–2., illetve a 4–10. versek lnyegileg megegyeznek 52:4–16 hradsval, ami viszont azonos 2Kir 25:1–12-vel. Felteheten Jeremis knyvnek egybeszerkesztje iktatta be ide is a Jeruzslem elestre vonatkoz informcit. Bruk feljegyzseihez csak a perikpa kvetkez versei tartoznak: 38:28b; 39:3.14–18. Vagyis a Bruk elbeszlse a kvetkezkppen hangzik: „s trtnt mikor bevettk Jeruzslemet, bementek a babiloni kirly vezrei mind s leltek a kzps kapuban (nevek felsorolsa) s elkldnek s elhozk Jeremist az rsg udvarbl (14. v.)… stb.”

Szmos problma vetdik fel a 3. versben emltett nevekkel kapcsolatban. A Kroli-fordts rtelmezse szerint t klnbz babiloni kirlyi tisztvisel, illetve katonatiszt nevt sorolja fel e vers (ktszer emltve Nergl-Sarzert). Valjban azonban csupn kt szemlynv van benne, a tbbi sz valamilyen tisztsget, illetve szrmazst jell. Biblin kvli szvegek, eredeti babilniai dokumentumok elkerlse, illetve az akkd nyelvszet eredmnyei lehetv teszik szmunkra a 3. vers jobb megrtst. A nv szerint emltett babiloni vezrek egyike Nergl-Sarzer. Nevnek akkd formja: Nergal-sarri-ucur = Nergal rizze a kirlyt. A Nebukadneccar fembereinek a nevt tartalmaz egyik babiloni listn Nergl-Sarzer neve utn a kvetkez kiegsztst talljuk: a „Szinmagirbl val ember”. A nyelvszek ezt a jelzt ismerik fel a Samegar szban, amely kzvetlenl Nergl-Sarzer neve utn kvetkezik. Pontozatlanul szmgr, ami gy vokalizland: szimmagir. Rangja: rab-mg, akkdul rab-mugi, amit tbbnyire „a jsok fej”-nek fordtanak, de a pontos jelentst eddig nem sikerlt megllaptani. Nergl-Sarzer Nebukadneccar veje s a trnon msodik utdja volt, 560–556-ig uralkodott, miutn meggyilkoltatta Amel-Mardukot (Jer 52:31-ben Evil-Merodk) Nebukadneccar fit. A msik nv szerint emltett szemly Nebuszban (13. v.). A 3. versben, ha felismertk, hogy a Samegar sz Nergl-Sarzerhez tartozik, a „Neb Sarsekim, rab-szrisz” szavak maradnak htra. Miutn a Neb Sarsekim nem felismerhet babilni nv, joggal gondolhatunk arra, hogy a 13. versben emltett Nebuszban nevnek a lersok kvetkeztben eltorzult formjval van dolgunk. A nv akkdul Nabusezibani = Nabu megszabadt engem. Rangja: rab-szrsz, ami vagy katonai, vagy politikai tisztsget jelent, fordtsa valsznleg „udvari ftisztvisel”.

Nem kell valszntlennek tartanunk, hogy a babilniai sereg vezetinek az rdekldse kiterjedt Jeremisra. Az ostrom idejn tszktt jdaiaktl pontos rteslseik lehettek a prfta megnyilatkozsairl s llsfoglalsait a maguk szempontjbl hasznosnak tartottk. (A 11–12. v. magyarzatt lsd 40:1–6-nl.)

Jer. 39,15–18. Kegyelmes gret Ebed-Meleknek.

Amint a 15. versbl kitnik, ezt a prfcit mg Jeruzslem eleste eltt mondotta Jeremis Ebed-Melek fell. Bruk azrt emlti ebben az sszefggsben, mert gy egyben alkalma nylik arra is, hogy rmutasson e jvendls beteljesedsre: „nem esel el fegyver miatt, s a te lelked nked zskmnyul lesz”. Jeremis mg nem ismerte a feltmadshitet, Isten kegyelme legnyilvnvalbb jelt a fldi let megrzsben ltta. Ebed-Melek, amikor Jeremison segtett, a Jahvba vetett remnysgrl tett vallst, s jutalmt el nem vesztheti (Mt 10:42). A prftt kldetse betltsben akadlyoz emberek Isten ellen vtkeztek, ezrt az tletet kellett meghallaniuk (20:3–6; 36:30–31). A prfta mell ll Ebed-Meleket viszont Jahve oltalmba veszi.

Jer. XL. RSZ

Jer. 40,1–6. Nabuzradn kiszabadtja Jeremist a foglyok kzl.

A 39. rsz Bruktl szrmaz verseibl (3., 14–18.) megtudtuk, hogy a Jeruzslemet elfoglal babilniai sereg vezeti Jeremist kiszabadtottk az rsg udvarbl (14. v.) s szabad mozgst biztostottak szmra. Nabuzradn, a kirlyi testrsg parancsnoka a vros eleste utn egy hnappal (v. 52:12kk.) rkezik Jeruzslembe Nebukadneccar szemlyes utastsaival. A vgrehajtand parancsok egyike Jeremisra vonatkozik. Tartalmt a 39:11–12. versekbl ismerjk, amelyek a 40:1–6 sszefggsbe tartoznak. Amikor Nabuzradn keresni kezdi Jeremist, kiderl, hogy a vros eleste ta eltelt egy hnap sorn jra fogsgba kerlt. Nyilvnvalan az alacsonyabb beoszts tisztek nem ismertk Jeremisnak az ostrom idejn tanstott magatartst, sem Nergl-Sarzer s Nebuszban vele kapcsolatos dntst. gy bezsuppoltk egy gyjttborba, amelyben a deportlsra szntakat tartottk szigor rizet alatt s megbilincselve (4. v.). Innen szabadtja ki Nabuzradn testrparancsnok Jeremist. A Nebukadneccartl kapott parancsa szerint a prfta szabad dntsre bzza, hogy elmegy-e Babilonba, ahol megbecslssel bnnak vele, vagy Jdban marad a babilniak ltal kinevezett helytartval. Jeremis az utbbi lehetsget vlasztja. Ez a dntse is mutatja, mennyire mltatlanul illettk a hazaruls vdjval (36:13–15).

Egyes magyarzk elgondolhatatlannak tartjk Nabuzradn szjban a 2. s 3. verset, ami Jeremis igehirdetsnek az egyik sarkalatos mondanivaljt foglalja ssze. Valjban azonban nincsen semmi hihetetlen abban, hogy a babilniai ftiszt ismerte Jeremis tantst s politikai szempontbl rtkelte azt. Krosz Babilon elfoglalsnl azt mondja magrl, hogy a vros isteneinek a megbzsbl cselekszik, s Szanhrib is Jahvtl kapott parancsra hivatkozik Jeruzslem 701-es ostroma idejn (2Kir 18:25). Mirt ne fejezhetett volna ki a babiloni birodalom kpviselje hasonl gondolatokat?

Jer. 40,7–16. Gedlis helytart ldsos tevkenysge.

A 22:30-ban s 36:30-ban a dvidi dinasztia ellen mondott prfcia beteljesl, Jeruzslem elfoglalsa utn a babilniaiak nem dvidi hzbl szrmaz szemlyt jellnek ki Jda kormnyzjul. Gedlist, Ahikm fit, Sfn unokjt (2Kir 22:8–10) bzzk meg a helytarti tiszt betltsvel. Jeremis szvesen csatlakozik Gedlishoz, akinek a csaldja rszrl mr korbban annyi jindulatot s tmogatst tapasztalt. A templomi beszdt kvet eljrs sorn Ahikm kzbenjrsa mentette meg a hallbntetstl (26:24). sszegyjttt prfciinak a np eltt trtn felolvasshoz Gamria, Sfn msik fia bocstotta Bruk rendelkezsre a templom-udvarra nyl szobjt. A Jeruzslem elestvel kialakult helyzet megtlst illeten megegyeznek Gedlis s Jeremis nzetei (40:9 v. 42:10). Gedlis zig-vrig becsletes, egyenes, meggondolt s npe javt keres ember volt, aki embertrsairl sem tud aljassgot felttelezni (40:16).

Az j helytart Micpban rendezi be rezidencijt. Nem tudjuk, hogy e dntse mgtt a babilniaiak rendelkezse ll-e, vagy Jeruzslem nagymrv elpuszttsra tekintettel maga hatrozott gy. Micpa Jeruzslemtl szakra fekdt, valsznleg a mai Tell en-Nasbeh, vagy Nebi-Samvil helyn. Amint hre megy, hogy a babilniaiak zsid szrmazs kormnyzt jelltek ki, a sztszrt jdai csapatok, amelyek rszint Jeruzslem elestekor menekltek el (39:4), rszint az egsz ostrom idejn az orszgban bujdostak, parancsnokaik vezetsvel Gedlishoz gylekeznek. A babilniaiak mr nem kvnjk ket ldzni s megbntetni, ellenkezleg, Gedlison keresztl biztostkot adnak nekik arra nzve, hogy nem esik bntdsuk, ha beleilleszkednek az j helyzetbe (9. v.). A gyztesek nagylelksge utlag igazolja Jeremist, aki mindig a meghdolst srgette (21:9). De nemcsak a Jdban bujdos csapatok csatlakoznak Gedlishoz, hanem a babilni sereg kzeledtnek hrre a krnyez kis orszgokban menedket keresett jdaiak is (11. v.). A helytart a bks munka megkezdsre biztatja honfitrsait (10. v.), mindenekeltt a terms betakartsra, hogy vget vessen az ostrom ltal elidzett hnsgnek. A babilniai sereg, les ellenttben Szanhrib 701-es hadjratval (v. zs 1:7–9), nem gette fel az orszgot.

Az 587-es katasztrft tllt jdaiak jvje igen nagymrtkben fggtt Gedlis szemlytl (15. v.), aki kzvett szerepet tlttt be a np s a megszllk kztt (10.). Benne teljesen megbztak a babilniaiak is s mltn, mert egyenes jellemtl tvol llott brmilyen kalandorkod politikai cselszvs. De ppen jhiszemsgnek az ldozata lesz. Nem ad hitelt Jhann szavainak, aki felhvja figyelmt Ismel alattomos tervre. Tl nemes gondolkods s tl kevss politikus ahhoz, hogy Jhann ajnlatt elfogadja.

Jer. XLI. RSZ

Jer. 41,1–18. Ismel meggyilkolja Gedlist.

Az els vers nem jelli meg Gedlis meggyilkolsnak az vt, csak a hnapjt. gy az olvas nkntelenl is arra gondol, hogy a 41. fejezetben elbeszlt esemnyek mg Jeruzslem elestnek az vben, 587-ben jtszdtak le, alig hrom hnappal az ostrom befejezdse utn. Ez azonban nem az egyetlen rtelmezsi lehetsg. Miutn Jer 52:30 kzli, hogy a babilniaiak Nebukadneccar 23. vben (Kr. e. 782–81-ben) egy jabb deportcit hajtottak vgre, egyes magyarzk ezt Gedlis meggyilkolsnak a megtorlsval hozzk sszefggsbe. Ebben az esetben Gedlis kb. t vig kormnyzott. Bruk elbeszlse a helytart tevkenysgnek csak a kezdetrl s a vgrl tesz emltst.

Hogy Ismelt aljas tervnek a vgrehajtsban milyen indtkok mozgattk, arra csak kvetkeztethetnk. Az els vers szerint kirlyi vrbl szrmazott, nyilvn oldalgon. Cselekedetnek a rugja elssorban a srtett hisg lehetett: a megszllk nem a dvidi hz valamelyik sarjt, hanem egy polgri szemlyt tettek helytartv. Balisz ammonita kirly, aki Jda megersdst nem tartja kvnatosnak, gyesen hasznlja ki Ismel srtettsgt s Gedlis meggyilkolsra biztatja. Ismel tette annl felhbortbb, mert a bartsg rve alatt hajtja vgre. Gedlis megbecslt vendgknt lteti asztalhoz, pedig vendgltja s feljebbvalja letre tr. A harmadik verset nem szabad gy rtelmezni, hogy Ismel mindenkit lemszrolt Micpban (Jeremis s Bruk is letben maradtak), nyilvn csak azokat lte meg, akik Gedlis asztalnak vendgei voltak, kztk a babilniaiak sszekt embereit. A helytart nem gondoskodott szemlyes biztonsgrl, ezrt tz elsznt kalandor knnyszerrel lelheti kzvetlen krnyezett.

A 4–9. versek azt beszlik el, hogyan csalt trbe Ismel a gyilkossgot kvet napon 80 zarndokot, akik az szi nnepre Jeruzslembe igyekeztek. Br a templom romokban hever, nem vesztette el szentsgt. Meglep, hogy a zarndokok izreli terletrl, spedig olyan vrosokbl jttek, ahol neves szenthelyek llottak. Arra mutat ez, hogy Izrel s Jda Isten szvetsge rvn val sszetartozsnak a gondolata a ketts kirlysg szzadaiban sem veszett ki. Az szaki orszgrszbl is zarndokoltak Jeruzslembe, ahol a Szentlda llott. Jeremis maga is jvendlt Izrel s Jda egyttes megjulsrl (3:18; 31:6). Gedlis a jvt illet vrakozsaiban minden bizonnyal Jeremis prfciinak a szellemben gondolkodott s polni igyekezett Jda s Izrel sszetartozst. Remnysge nem a dvidi dinasztibl szrmaz Messisra, hanem a Sinainl kttt szvetsg megjtsra irnyult (Jer 31:31–34). Hozz hasonlan rezhetett a 80 zarndok is. Ismelt mint dvidi sarjat a dolgok ilyen alakulsa bosszvggyal tlthette el. Csapdt llt a zarndokoknak: Gedlishoz invitlja ket, a meghvs elfogadsra val kszsgkbl megllaptja Gedlissal val rokonszenvezsket s meggyilkoltatja ket. Csak tz embert hagy letben, a 8. versbl kvetkeztetheten csupn nyeresgvgybl. De valsznleg szerepet jtszott ezeknek az embereknek az Ismel irnti hsgnyilatkozata is.

Ismel e terrorcselekmnyek vgrehajtsa utn magval viszi Gedlis tgabb krnyezetnek tagjait, kztk Jeremist s Brukot is. Terve az, hogy az ammonitknl keres menedket. Jhann rteslve a trtntekrl, ldzbe veszi Ismelt s embereit. Amikor Gibeonnl utolri ket, a foglyok megtagadjk az engedelmessget Ismelnek s Jhannhoz csatlakoznak. Jhann s Ismel katoni kztt rvid kzdelem jtszdhatott le, amelynek sorn Ismel kt embert veszt, majd sikerl elmeneklnie. Tovbbi sorsrl s tevkenysgrl nem tudunk. Jhann s a megszabadtottak nem trnek vissza Micpba, hanem dlnek tartanak. Jeruzslem mellett elhaladva egy Betlehem krnyki karavnszerjnl (a hber grut sz jelentse „csrda”, „karavnszerj”, a Kimhm szemlynv lehet) llnak meg. Br nincs rszk a Gedlis meggyilkolsban, flnek annak kvetkezmnyeitl. Gedlis meggyilkolsnak tragikusan slyos kihatsai lettek. Ezt felismerve tartotta meg a ksbbi zsidsg (s nnepli mg ma is) „Gedlis bjtjt”, Tisri hnap harmadik napjn.

Jer. XLII. RSZ

Jer. 42,1–22. Jeremis prfcii az Egyiptomba val kivndorlst illeten.

A Jhann vezetse alatt ll csoportnak slyos dntst kell meghoznia a Gedlis meggyilkolsa kvetkeztben kialakult helyzetben. Mint egykor Ezkis vagy Sedkis cselekedett (2Kir 19:2; Jer 21:1–7; 37:3), az emberileg t nem lthat helyzetben a prftn keresztl Istentl krnek tancsot. Jeremis elvllalja a kzbenjr imdsg mondst. Meggri, hogy Isten vlaszt hsgesen tolmcsolni fogja. A np pedig esk alatt (5. v.) elktelezi magt az Isten tudtul adott akaratnak val engedelmessgre (5–6. v.). Jeremisnak – amint a 7. versbl lthatjuk – tz napig kell vrnia Isten kijelentsre, de amg azt el nem nyeri, nem ad vlaszt a np krdsre. Mint korbban, gy most is vakodik attl, hogy sajt vlemnyt, gondolatait tntesse fel Isten zeneteknt. E tz nap alatt a Jhann vezetse alatt ll csoport bizonytalansga, bels lelki vlsga fokozdik. Ahelyett, hogy hittel vrnnak Isten tmutatsra, az Egyiptomba val kivndorls mellett szl emberi rveket latolgatjk. Lelki szemeik eltt gy jelenik meg Egyiptom, mint a bke s bsg fldje (14. v.). Mindennek nagy szerepe lehetett abban, hogy amikor Jeremistl megkaptk az r vlaszt, nem engedelmeskednek annak.

A 10–12. versekben olvassuk azt a prfcit, amelyet Jeremis a vlaszt eltt ll csoportnak mondott. Azt adja tudtra a babilniaiaktl val flelmben kivndorolni akarknak, hogy Isten a rombols s kiszaggats ideje utn, az pts s plntls idszakt hozta el (v. 1:10). Ha rbzzk magukat s Jdban maradnak, nem kell flnik a babiloni kirlytl, mert az Isten kegyelmnek eszkze, amint korbban az tletes akaratnak a vgrehajtja volt. Ha azonban emberi biztonsgot akarnak keresni s Egyiptomba meneklnek, ott utolri ket a fegyver s az hsg, amitl rettegnek. Egyiptomra mg ezutn kvetkezik el az az tlet, amely Jdn mr vgbement (18. v.). A 20–22. versekben Jeremis mg egyszer figyelmezteti a csoportot az Isten akaratnak val engedetlensg slyos kvetkezmnyeire.

Jer. XLIII. RSZ

Jer. 43,1–7. A jdaiak Jeremis prfcija ellenre Egyiptomba mennek.

A perikpa szorosan egybetartozik az elz fejezettel s arrl szmol be, hogy a Jhann vezetse alatt ll csoport a 42:5–6-ban olvashat fogadkozs ellenre sem engedelmeskedik az Istentl kapott tmutatsnak. Ezt nyltan nem merik kimondani, hanem megprblnak kdsteni. Azzal vdoljk Jeremist, hogy amit kzlt velk, az nem Isten akarata, hanem Bruk vlemnye, aki vesztket akarja (3. v.). Mind Jeremist, mind Brukot teljesen mltnytalanul ri ez a vd. A lzongk szszlja Azaris lehetett, ezrt emlti t Bruk a msodik versben Jhann eltt. A csoport vgl is tnak indul Egyiptomba s magval viszi Jeremist s Brukot is. Nem lehet pontosan megmondani, milyen nagy volt a kivndorl csoport. Annyi bizonyos, hogy ez az akci nem jelentette Jda elnptelenedst. A fldmvel szegny parasztok tovbbra is helykn maradtak. Mgis rendkvl slyos kihatssal volt ez a kivndorls Jdra nzve, mert a szellemi s politikai vezetshez szksges ismeretekkel rendelkez emberektl fosztotta meg az orszgot.

A kivndorlk Tahpanhszig, az Egyiptom szakkeleti hatrn fekv erdtmnyig mennek s ott telepednek le (v. 2:14–19 magyarzatt).

Jer. 43,8–13. Jeremis jvendlse Egyiptom ellen.

Egyiptomban a prfta szimbolikus cselekedet vgrehajtsra kap parancsot. Tahpanhszban a „Fra hza” (= kormnyzsgi plet, mivel a franak nem volt ott rezidencija) eltt, a jdaiak szeme lttra kveket kell elrejtenie a fldbe, megjellve azt a helyet, ahol Nebukadneccar fellltja trnjt s tletet tart az egyiptomiak felett, mint Riblban Sedkis felett. Az Egyiptomba meneklt jdaiaknak, akik nem bztak Jahve oltalmban, azt kell megtapasztalniuk, hogy Egyiptom istenei nem menthetik meg ket, mert maguk is Jahve tlete al esnek. (Bt-sms = „a nap vrosa”, grgl Hliopolis, a mai Kairtl szakra fekdt s hres R-templom volt benne.) A 12. vers utols flmondatnak helyes fordtsa: „mert kitetvezi Egyiptom orszgt, ahogyan a psztor kitetvezi ruhjt s bntatlanul kivonul onnan”. A jdaiak ltal hatalmasnak s dicssgesnek ltott Egyiptom megalzst szemlletesebben aligha lehetett volna lerni. Pontosan nem tudjuk megmondani, hogyan teljesedett be ez a prfcia. Az jbabiloni birodalombl fennmaradt rsos emlkek inkbb ptkezsekrl beszlnek, mint hadjratokrl. Egy tredkes szveg azonban arrl tudst, hogy Nebukadneccar uralkodsnak 37. vben (Kr. e. 568–67) hadjratot vezetett Egyiptom ellen s megtkztt Amasis fra seregvel. A szveg tredkessge kvetkeztben a csata kimenetelt nem ismerjk. Josephus lltst, mely szerint Nebukadneccar Jeruzslem elfoglalsa utn t vvel (Kr. e. 582–81) Egyiptom ellen vonult s az odateleplt zsidkat Babilonba deportlta, ms forrsbl nem sikerlt ellenrizni (lsd Antiquitates X, 9. 7). Jer. XLIV. RSZ

Jer. 44,1–30. Jeremis kzdelme a prftai trtnetszemllet elfogadtatsrt.

Az utols tudsts Jeremis prftai mkdsrl Egyiptomba vezet bennnket. A 44:1-bl nem llapthat meg vilgosan, mikor s hol jtszdtak le az elbeszlt esemnyek. Valsznnek tarthatjuk, hogy az Egyiptomba trtnt bevndorls ta (43:7) mr hosszabb id telt el. A bevndorlk rendezett krlmnyek kztt lnek, a klnbz vrosokban letelepedettek kzs nnepre gylnek egybe. Tahpanhsz (= Daphn) s Migdl Als-Egyiptom keleti hatrn fekdt, Nf (= Memphis) a rgi fvros, a mai Kairtl dlre terlt el, Ptrosz (= dl orszga) viszont Fels-Egyiptom neve. A zarndokok egy rsze teht hossz utat tett meg. Taln nem tvednk, ha Tahpanhszt tekintjk az sszegylekezs helynek, amit felttlenl Als-Egyiptomban kell keresnnk.

Jeremis, mint egykor Jeruzslemben (Jer 7), most is a sok embert sszehoz nnepet hasznlja fel arra, hogy Jahve zenett kzlje honfitrsaival. A 11–14. versekben olvashat tletes prfcit, mely ebben cscsosodik ki: „Jda maradkai kzl, akik ide jttek… senki sem menekl s szabadul meg, hogy visszatrjen Jdnak fldjbe” (14. v.) – hossz indokls vezeti be. Ebben az immr ids prfta emlkezetbe idzi igehirdetsnek egyik sarkalatos mondanivaljt: Jahve azrt tette Jdt s Jeruzslemet pusztv, mert az r eltt utlatos dolgokat cselekedtek, idegen isteneknek ldoztak (3–5. v.). Tudjuk, hogy Jeremis npe bnt nem csupn ebben ltta, hanem a felebart irnti ktelezettsgek megszegsben is (Jer 7:5–6). A 44. rszben azonban a vita az idegen istenek kultuszrl folyik, ezrt Jeremis is itt csak ezt hangslyozza.

Az nnepre egybegylteket nem indtja bnbnatra a prftai fedds. Ellenkezleg, nyltan szembeszeglnek az igvel. Mg 43:2-ben az isteni zenettel szembeni engedetlensgket mg palstolni akarjk – „nem az r kldtt tged”, azrt nem hallgatunk rd –, addig itt mr nyltan kimondjk: „abban a dologban, ami vgett szltl neknk az r nevben, nem hallgatunk rd”. Vlaszuk nem jelenti azt, hogy teljesen szaktani akarnnak a Jahve tiszteletvel. Jahve mellett azonban mg ms isteneket is kultikus tiszteletben kvnnak rszesteni, hogy gy azok jindulatt s oltalmt is elnyerjk. rdekes mdon nem az egyiptomi istenek kultusza vonzotta a bevndorlkat s jelentett ksrtst szmukra, hanem a Jdbl magukkal hozott „g kirlynjnek” a tisztelete, amelynek polsa elsrenden a nk feladata volt (7:18). A 19. vers taln azrt emlti, hogy a frjek tudtval trtnik a fogadalmak bevltsa, mert egyes vallsi rendelkezsek szerint (Num 30:3–8) a n fogadalma csak akkor volt rvnyes, ha az apja, vagy a frje megerstette.

Ha Jeremis a 2–10. versekben trtneti tvlatba lltva fejti ki hallgati eltt, hogyan fgg ssze Jahve irnti engedetlensgk az ket rt katasztrfval, gy a 15–19. versekben hallgati is a mgttk lev trtnelem hosszabb peridust idzik fel sajt meggyzdsk bizonytsra: amg az g kirlynjnek ldoztunk Jeruzslem utcin, addig j dolgunk volt, beteltnk kenyrrel s a hbor puszttsnak hrt sem hallottuk, de amita nem ldozunk nki tbb, fegyver s hsg miatt emsztetnk. A magyarzk tbbsgvel joggal felttelezhetjk, hogy az Egyiptomba vndorolt zsidk Manass hossz uralkodsra (695–641) cloztak, amelyet ugyan a vallsi szinkretizmus jellemzett, de amely ugyanakkor a politikai nyugalom s a gazdasgi jlt ideje volt. Az idegen istenek kultuszt eltrl Jsis kirly uralkodsa egy ideig a kultuszreform (Kr. e. 622) vgrehajtsa utn is ktsgtelenl nyugalmat s jltet hozott, de e kegyes kirly vgl is a megiddi csatban lett vesztette s ezzel elkezddtek a Jdra sok szenvedst hoz esemnyek, amelyek feltartztathatatlanul az orszg pusztulshoz vezettek s e kis csoportnak az Egyiptomba val meneklsvel vgzdtek.

Jeremis a 20–23. versekben mg egyszer megismtli sajt trtnelem-rtelmezst: az idegen istenek kultusza ingerelte haragra Jahvt s sjtotta tlettel Jdt. Ha a bntets nem kzvetlenl a bn elkvetse utn vlt nyilvnvalv, ez nem cfolja a kell sszefggst, hanem Isten hossztrst bizonytja, aki vgl is „nem szenvedhette tovbb cselekedeteitek gonoszsgt”. Nem az „g kirlynje” kultusznak a megszaktsa volt teht a katasztrfa oka, hanem annak folytatsa Manass idejben s jra elkezdse Jsis halla utn. Jeremisnak ez a nzete teljesen megegyezik a 2Kir 23:26–27-ben olvashat gondolattal.

Jer 44-ben kt, egymssal teljesen ellenttes, trtnelem-rtelmezs tkzik meg egymssal. A trtnelem esemnyei tbbflekppen rtelmezhetk. Egy adott pillanatban nem lehet eldnteni, melyik magyarzat a helytll s segt hozz a feladatok felismershez. Ezrt volt szksg prftai trtnetrtelmezsre, amely Istentl vett kijelents alapjn trja fel az esemnyek valsgos okait s cljt. Az Egyiptomba bevndorolt jdaiak nem fogadtk el Jeremis trtnetrtelmezst s nem szaktottak az g kirlynje kultuszval. Ezrt Isten kemny tlett kellett meghallaniuk: Egyiptom fldn egyetlen jdabeli frfi szja sem fogja az n nevemet kiejteni, mondvn, „l az r Isten”. Az esk a hitvallsttel alkalma volt. Aki Jahvra eskszik, az idegen isteneket nem tisztelhet, mert „fltn szeret Isten”. A vlasztott np sorsa a Jahvhoz val helyes viszonyn ll vagy bukik. Isten mint a szvetsg re megemszti az engedetlenn vlt npet.

A 14. s 27. vers hangslyozza, hogy az Egyiptomba bevndorolt jdaiak kzl „senki sem menekl meg”, „mind elfogynak”. A 14. vers utols flmondata, illetve a 28. vers viszont arrl beszl, hogy „szm szerint kevesen” mgis megmeneklnek az tletbl s visszatrnek Jdba. Bizonyra gy is trtnt s ppen ezek a visszatrk vihettk magukkal Bruk feljegyzseit. Megmeneklsk tnye nem ertlenti meg Jeremis tlethirdetst, hiszen ezek sajt tapasztalataik alapjn tehettek bizonysgot arrl, „melyik sz teljesedett be”. A Jeruzslem eleste utn Egyiptomba meneklt zsidk teljesen felrldtek rszint az egyiptomi trnvillongsok, rszint Nebukadneccar 568–67-es hadjrata sorn. Hofra frat (588–569), akit a 30. vers emlt, a ksbbi Amasis fra buktatta meg s vetette fogsgba, ahol vgl is megfojtottk. Jeremis prfcija teht beteljesedett rajta: Isten az ellensgei kezbe adta.

A 44. rszben elbeszlteken kvl nem hallunk tbbet Jeremisrl. A kzdelem, amelyet egy leten t folytatott honfitrsaival, ltszlag eredmnytelen volt. Az Isten ltal rbzott ige, amelynek vgig hsges hirdetje volt, mgsem „trt vissza resen” (zs 55:11), hanem nemzedkeken t formlta s formlja Isten npnek gondolkodst.

Jer. XLV. RSZ

Jer. 45,1–5. Vigasztal prfcia Bruk szmra.

Az els vers Jjkim kirly negyedik esztendejbe, vagyis a Krisztus eltti 605. esztendbe datlja ennek a Brukra vonatkoz prfcinak az elhangzst. Amint a 36. rsznl rmutattunk, a Kr. eltti 605. v lnyeges fordulatot hozott az kori Kelet politikai viszonyaiban s Jeremis letben is. Ebben az esztendben aratott dnt gyzelmet Nebukadneccar az egyiptomi fra felett. Jeremis gy ltta, hogy elkezdenek beteljesedni korbban elmondott tletes prfcii, amelyek be nem teljesedse miatt annyit gytrdtt (v. 20:8), ezrt lediktlja azokat Bruknak. Az tlet kzelsgnek a tudata mlyen megrendtette Brukot, akit emellett sajt sorsnak bizonytalansga is aggodalommal tlttt el. Ebben a helyzetben kapja a vigasztal gretet Jeremison keresztl Istentl. A prfcia gy vigasztalja meg Brukot, hogy mindenekeltt nmagn kvlre, Istennek a trtnelemben vgbemen munkjra irnytja a tekintett: „akiket n beplntltam, kiszaggatom”. Nem kvnhatod, hogy te mindezt veszlyeken fellll szemllknt lhesd t. Isten nem abban mutatja meg oltalmaz kegyelmt Bruknak, hogy megkmli t a veszedelmektl, hanem hogy ezer veszlyen t megrzi lett. A 39:18-ban hasonl gretet kapott hsge jutalmaknt Ebed-Melek is.

Joggal felttelezhetjk, hogy Bruk tudatosan iktatta ezt a szemlyesen neki szl prfcit a Jeremis szenvedsrl szl elbeszlse vgre, br idrendben jval korbban hangzott el, mint a 44. rszben elbeszltek. Ebben az eljrsban elssorban nem szernysge vezette, hanem az a szndk, hogy szemlyes lettapasztalata alapjn tegyen bizonysgot Isten igjnek a beteljesedsrl. Kr. e. 605-tl mintegy negyedszzadon t tapasztalta meg Isten gretnek helytll voltt. A Jjkim idejben val ldztetsen (36:26), Jeruzslem ostroma viszontagsgain, az Egyiptomba val hurcoltats megprbltatsain keresztl Isten megtartotta lett.

Jer. XLVI. RSZ

A 46–51. fejezetekben klnbz idegen npek elleni prfcik gyjtemnyt talljuk. E gyjtemny bevezetse eredetileg 25:13c, 15–19 lehetett (v. 25:15–29 magyarzatt). Jeremis igehirdetsnek lnyeges rszt kpezte az idegen npekre vonatkoz jvendls. Elhvsakor Isten „npek s orszgok fl” rendelte (1:10). A trtnetkritikai bibliakutats megindulsa ta sokat vitattk e prfcik jeremisi szerzsgt. A kutats eredmnyeit sszegezve azt mondhatjuk, hogy az 50–51. rszben tallhat, Babilon buksrl szl, jvendlsek kivtelvel a gyjtemnyben foglalt tbbi prfcik Jeremistl val szrmazsnak ktsgbe vonsra nincsenek knyszert rvek. Fennll termszetesen annak a lehetsge, hogy a ksbbi lerk s hagyomnyozk egyik-msik prfcit a tnyleges trtneti lefolys ismeretben kiegsztettk.

Jer. 46,1–12. Jvendls az egyiptomi sereg csatavesztsrl.

A 2. vers Jjkim uralkodsnak negyedik esztendejbe, azaz Kr. e. 605-re keltezi a prfcia elhangzst. Ebben az esztendben szenvedett dnt veresget – amint Biblin kvli feljegyzsekbl is tudjuk – Nek fra (609–594) Nebukadneccartl Karkemisznl. Jeremis pratlan klti ervel ecseteli a csata lefolyst, ezrt azonban nem szabad jvendlst vaticinium ex eventu-nak (az esemny bekvetkezse utni jvendlsnek) tekinteni. A drmai lers nyomn megjelenik szemnk eltt a csatra kszl sereg, amint rendbehozza a fegyvereket, fellti a vrtet s nyeregbe szll, hogy zg viharknt rontson az ellensgre. mde a fennhjz magabiztossg csakhamar pnikba csap t s az egyiptomi sereg hanyatt-homlok menekl (5. v.). A prfcia klnsen kt dologban ltja Egyiptom bnt: a felfuvalkodottsgban („felmegyek, ellepem a fldet”, 8. v.) s a Seregek Ura elleni vtkezsben. A 10. vers valsznleg a kegyes Jsis kirly meglsrt val bntetsrl beszl.

Jer. 46,13–26. Egyiptomra eljn az tlet.

Ez az Egyiptom elleni msodik prfcia nincs datlva. Legvalsznbb mgis az, hogy kzvetlenl a karkemiszi csata utn hangzott el s nem Hofra franak a Jeruzslem felmentsre tett ksrlete (Jer 37:5–7) idejn, vagy a Jer 43:8kk.-ben elbeszltekkel sszefggsben. A karkemiszi csata utn Jeremis mr vilgosan ltta, hogy Egyiptom, amelynek erejben Jda Jahve helyett bizakodott, tlet al kerl: az ellensg elfoglalja s elpuszttja vrosait (19. v.). Ez a prfcia figyelmeztetsl kellett volna hogy szolgljon az Egyiptomban vakon bzknak. A 26. versbe, a trtneti lefolys ismeretben, ksbbi hagyomnyoz rta be Nebukadneccar nevt. Ezzel nem meghamistotta Jeremis prfcijt, hanem rmutatott annak beteljesedsre.

Jer. 46,27–28. Vigasztals Izrelnek.

Ez a vigasztal prfcia, kevs szvegbeli eltrssel megtallhat a 30:10–11-ben is. Arrl tesz bizonysgot, hogy Isten az tlet vgrehajtsa utn kegyelmesen odafordul nphez. Ezeket a verseket valsznleg a prfta knyvnek istentiszteleti hasznlata sorn iktattk be jelenlegi helykre azzal a cllal, hogy a gylekezet tekintett az tlet iginek meghallgatsa utn Isten kegyelmes greteire irnytsk.

Jer. XLVII. RSZ

Jer. 47,1–7. Prfcia a filiszteusok ellen.

A felirat abba az idbe datlja e jvendlst, „mieltt megverte a fra Gzt”. A renk maradt bibliai s Biblin kvli hradsokbl azonban nem tudjuk megllaptani, milyen esemnyre vonatkozik ez. Herodotos II. 159 szerint Nek miutn Magdolos-nl (= Megidd) legyzte a „szriaiakat”, elfoglalta Kadytis-t (= Gza?) is. Ebben az esetben 609-re, a megiddi csata vre trtnnk itt utals. Ugyancsak Herodotos viszont az 588–569 kztt uralkod Hofra frarl is feljegyzi (II. 161), hogy „Szidon ellen hadat viselt s a tyrusiakkal tengeren harcolt”. Lehet, hogy e hadjrat sorn foglalta el Gzt is. A 47. rszben megrt prfcia mindenesetre nem egy vrosra, hanem egsz Filisztera vonatkozik.

Jeremis a 46. fejezethez hasonlan itt is eleven sznekkel festi az tkzetet: a rohamra indul lovak patinak csattogsa s a harci szekerek zrgse bnt flelemmel tlti el a filiszteusokat, „nem gondolnak az atyk a fiakra”. Jeremis Jahve tlett ltja a filiszteusokat rt csapsban. Tvol ll azonban tle, hogy valamilyen krrmnek, vagy bosszvgynak adjon hangot, ellenkezleg, az tlet mrsklsre kri Istent (6. vers) mint sajt npe esetben (18:20).

Jer. XLVIII. RSZ

Jer. 48,1–47. Jvendls Mob ellen.

Ez a Mob pusztulst meghirdet hossz kltemny ersen emlkeztet az zs 15–16. fejezeteiben olvashat prfcira. (V. zs 15:4 – Jer 48:5; zs 16:6–10 – Jer 48:29–33 stb.). Egyes magyarzk felttelezik ez egyezsek alapjn, hogy amint a sajt npe elleni prfcik vonatkozsban Jeremis fiatal korban Hses igehirdetsnek a hatsa alatt llott (v. Jer 2:1–3), gy az idegen npek elleni jvendlse saisi befolyst mutat.

Arra a krdsre, mirt sjtja tlet Mobot, a kvetkez feleletet adhatjuk: nelgltsge (7., 11.), ggje (29. v.), Izrel kignyolsa (27. v.) Jahve elleni lzadsa (42. v.) miatt. Itt sem hinyzik az egyttrzs az tlettl sjtott nppel (36. v.). A prfcia azzal a gondolattal zrul, hogy az tlet az idegen npek esetben sem utols szava Jahvnak: „visszahozom Mobot a fogsgbl” (47. v.).

Jer. XLIX. RSZ

Jer. 49,1–6. Prfcia Ammon ellen.

Miutn az ammonitk elleni jvendls nincsen datlva, csak tallgatsokra vagyunk utalva a tekintetben, hogy az ammonitk mikor csatoltk magukhoz Gd trzse terletnek egy rszt, amirl 49:1 beszl. Lehet, hogy a 2Kir 24:2-ben lert esemnyek kapcsn, de mg valsznbbnek ltszik, hogy Samria eleste utn (722) annektltak izreli territriumot. Mivel az gret fldje Jahve tulajdona s „rksge”, ezrt az ammonitk eljrsa magt Jahvt srti meg. Ammon bntetse az lesz, hogy vrosai romhalomm ttetnek, laki pedig sztszratnak. De ez a prfcia is kegyelmes grettel vgzdik.

Jer. 49,7–22. Prfcia az edomitk ellen.

A 14–16. versek megegyeznek Abdis 1:1–4-gyel. Ha ezt az Edom elleni jvendlst sszehasonltjuk az Abdis knyvben olvashatval, feltnik a jeremisi prfcia sokkal enyhbb hangvtele. Jeremis – eltekintve a ksbbi lertl ide besorolt abdisi idzettl – nem beszl Edom bnrl, inkbb arra utal, hogy nem maradhat bntetlenl, mg a vlasztott npnek ki kell innia a pohrt (12. v.). Abdis prfcijnak a htterben viszont mr az edomitknak a Jeruzslem elestekor tanstott ellensges magatartsa miatti felhborods ll.

Jer. 49,23–27. Jvendls Damaszkusz ellen.

Damaszkusz, fekvsnl fogva, gynyr vros volt mr az korban is. Nagy kiterjeds ozisban helyezkedik el, amelyet tbb foly szel t. A mai arabok „fldi paradicsomnak” nevezik s azt beszlik rla, hogy Mohammed nem akart e vrosba bemenni, nehogy elfelejtse a mennyei paradicsomot. A prfcia nincs datlva s bels adatokbl sem tudjuk megllaptani, milyen esemnyre utal. Taln Kr. e. 605-ben, a karkemiszi csata utn elnyomul babiloni seregek dltk fel Damaszkuszt.

Jer. 49,28–33. Prfcia Kdr s Hzor ellen.

A sivatagban lak nomd trzseknek rendszerint egy-egy „vros” a kzpontjuk. Az itt emltett Hzor a Palesztintl keletre elterl sivatag szln lehetett, Kdr mlyebben fekdhetett a szriai-arab pusztban. Lakik arab beduinok voltak, akik kertetlen storvrosokban laktak (31. v.), csak llataikat lehetett elvenni (32. v.). Biblin kvli hradsbl tudjuk, hogy Nebukadneccar uralkodsnak hatodik vben (599–98) Szribl csapatokat kldtt a „pusztba”, amelyek az araboktl llatokat s istenszobrokat zskmnyoltak.

Jer. 49,34–39. Prfcia Elm ellen.

Elm Babilnitl Keletre terlt el. E prfcia elmondsra taln az adott alkalmat Jeremisnak, hogy Kr. e. 594 tjn Elm is rszt vett abban a Babilon-ellenes megmozdulsban, amelybe a nyugati kis orszgok Jdt is be akartk vonni (v. 27. rsz). Jeremis nagyon ltalnos megfogalmazsokkal rja le az Elmot sjt tletet, amin nem csodlkozhatunk, ha meggondoljuk, hogy Elm messze fekdt Palesztintl. Ez a prfcia is kegyelmes grettel vgzdik annak bizonysgul, hogy a trtnelemben cselekv Isten az idegen npekkel is tletesen s kegyelmesen cselekszik.

Jer. L. RSZ

Jeremis knyvnek 50. s 51. fejezete tulajdonkppen a Babilon pusztulst meghirdet prfcik gyjtemnye. Minden valsznsg szerint egy szerztl szrmaznak, de nem tekinthetk egyetlen sszefgg nagy kltemny rszeinek. A szerz nem lehet Jeremis, mert , mint knyvnek ms helyeibl tudjuk, mskppen vlekedett Babilon sorsrl s rendeltetsrl. Szmolt ugyan azzal, hogy egyszer Babilnia uralma is vget r (29:10), de bukst nem a kzeli jvben vrta, mint az 50–51. fejezetek prfcii. Jeremis Nebukadneccart Isten eszkznek, st szolgjnak (27:6; 43:10) tekintette, aki az akaratt hajtja vgre. Ezzel szemben 51:11 arrl beszl, hogy Babilon Jahve ellen vtkezett. A hallgatk, akikhez e prfcik szlnak, Babilniban lnek. A prfcik rja, aki idben Deuterosaishoz kzel mkdhetett, kszbnllnak ltja a birodalmat megszemlyest fvros elestt (50:27; 51:33.46) s hazatrsre buzdtja a szmztteket (50:8; 51:6.45.50). Az „szakrl jv ellensg” 50:41-ben mr nem Babilnia, hanem a mdek.

Jer. 50,1–46. Babilon elesik, a foglyok hazatrnek.

j meg j kpekben, jelenetekben ecseteli a fejezet Babilon bukst. Emellett azonban a figyelmet jra meg jra a szmzttekre irnytja. Arrl a remnysgrl beszl, hogy Izrel s Jda fiai egytt keresik az Urat (4. v.), teht Jer 3:18-hoz hasonlan Izrel s Jda egyttes helyrelltsban remnykedik. A fordulat titka nem a szmzttek magatartsnak megvltozsban rejlik, hanem Isten irgalmas hozzjuk fordulsban (20. v.). Br fogvatartik nem akarjk elengedni ket, a Seregeknek Ura „felveszi az perket” (34. v.).

Jer. LI. RSZ

Jer. 51,1–58. Babilon buksa.

A harci jelenetek sorozatt rja le a fejezet, mg vgl a babiloni kirlynak minden oldalrl azt jelentik a futrok, hogy a vros bevehetetlennek hitt erdtmnybe a legklnbzbb pontokon behatolt az ellensg (31. v.). Babilon klnsen ers falakkal s vdelmi vonallal krlvett vros volt. Egyes szakaszokon hrom-, st ngyszeres fal vdte, vrfalainak hossza 18 km volt. Mindez azonban nem segt, ha Babilon „megersti is ers magaslatt”, ha az r kld r ellensget (53. v.).

Deuterosaisra emlkeztet az ismtelt felhvs: „fussatok ki Babilonbl” (51:6.45 v. zs 48:20; 52:11), valamint az emberi kz ltal ksztett blvnyok tehetetlensgnek szembelltsa a mindeneket teremt Isten hatalmval (51:17–19 v. zs 40:12–26).

Jer. 51,59–64. Jeremis prfcija Babilon fell.

Ez a rvid elbeszls eredetileg minden valsznsg szerint Bruk emlkiratainak a vgn, Jer 45. utn llt. Erre enged kvetkeztetni a 64. vers utols mondata: „Eddig vannak a Jeremis beszdei”. Serjnak a Jeremistl kapott feladat vgrehajtsra annak a kldttsgnek a szllsmestereknt nylhatott alkalma, amelyet a 29:3 szerint Sedkis menesztett Babilonba. A magyarzk tbbsge lehetetlennek tartja, hogy Jeremis ugyanazon alkalommal kldte volna egyfell a 29:4kk.-bl ismert levelet, mely a hosszabb ideig tart szmzetsre trtn berendezkedsre hvja fel a deportltakat, msfell az 51:59k.-ben emltett, tletes prfcit tartalmaz tekercset. gy vlik, Jeremis Babilnia irnti magatartsban nem volt meg ez az ambivalencia. Mindenesetre Jer 29:10-bl tudjuk, hogy Jeremis, br a tvoli jvben, de szmolt Babilnia buksval. gy nem elgondolhatatlan, hogy Serjnak az 51:59–64-ben lert megbzst adta. Serja a prfta helyett hajtja vgre a szimbolikus cselekedetet, amikor az Eufrteszbe sllyeszti a Babel elleni tletes igket tartalmaz tekercset, amelyek ezzel visszavonhatatlanul elindulnak a beteljeseds fel. (V. 29:3 magyarzatt.)

Jer. LII. RSZ

Jer. 52,1–34. Jeruzslem elestnek trtnete.

E fejezetet Jeremis knyvnek vgs egybeszerkesztje 2Kir 24:18–25:21 s 27–30. verseibl vette t. Nem iktatta ide 2Kir 25:22–26-ot, mivel Gedlis helytartsgnak trtnetvel Bruk emlkiratai mr rszletesebben foglalkoztak. 2Kir-hoz viszonytva j adatot tartalmaz (Jer 52:28–30), amely a fogsgba hurcoltak szmra vonatkozik. A trtneti krdseket illeten lsd 2Kir 24. s 25. rsznek magyarzatt. Itt csupn annyit jegyezznk meg, hogy az emltett fejezeteknek az tvtelvel Jer knyve szerkesztje a prfta tletes iginek a beteljesedst kvnta mg egyszer hangslyozni.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!