Jer. XXX. RSZ
A 30–31. fejezetek nll egysget alkotnak Jeremis knyvben. Mutatja ezt nemcsak a kln cmirat (1–4. v.), hanem az is, hogy e kt fejezet klti formban van rva, mg a krnyez rszek mfaja prza. A 30–31. rsz, amelyet az szvetsgi tudomny „vigasztal knyvecske” nven tart szmon, Izrel s Jda jvend sorsval foglalkoz jeremisi prfcik gyjtemnye. A prfcik tbbsge (30:5–31:22) az „Izrel”, „Jkb” vagy „Efraim” nvvel megszltott szaki orszgrszre vonatkozik, amely Kr. e. 721-ben, Samria elestvel elvesztette nll ltt. Lakossgnak vezet rtegt deportlta (2Kir 17:6) II. Sargon asszr uralkod.
Jeremis mint anatti szrmazs ember, Izrel s Jda hatrn ntt fel, s jl ismerte az szak-izreli hagyomnyokat is. Fiatalkori igehirdetsn – amint a 2–6. rszek magyarzatnl lttuk – Hses befolysa rezhet. Bizonyra klns rdekldssel fordult Izrel sorsa fel (v. 3:1–4:4 magyarzatt), amikor Jsis az asszr birodalom hanyatlsa idejn (Kr. e. 628 tjn) az szaki orszgrsz helyn ltestett hrom asszr provincia (Samria, Galilea s Giled) terletn is intzkedseket tett az idegen kultusz eltrlsre (v. 2Krn 34:6; 2Kir 23:15kk.). A magyarzk tbbsge Jeremis mkdsnek els idszakbl szrmaztatja a 30–31. fejezetekben sszegyjttt prfcik nagy rszt. Ezt tmasztja al az is, hogy a „vigasztal knyvecske” gondolatai tbb ponton Hses igehirdetsnek hatst tkrzik (31:2kk. v. Hs 2:13kk.; 30:22 v. Hs 2:22; 31:9 v. Hs 11:1kk.; 31:27 v. Hs 2:22). Ktsgtelen azonban, hogy Jeremis mkdsnek ksbbi idszakbl szrmaz igk is vannak a gyjtemnyben, fleg 31:23 s kvetkezkben. Ezek egytt szlnak Jdrl s Izrelrl, s felttelezik, hogy az tlet mr Jdn is beteljesedett. (Erre enged kvetkeztetni egybknt mr a felirat is a 30:3-ban.) Br Jeremis letnek az utols szakaszban mr csak az tlet eltt val meghajlst tudta hirdetni (15:1–3; 21:1–10; 24:1–10; 37:7–17), nincs okunk ktsgbe vonni a kegyelmes greteket tartalmaz 30–31. fejezetek jeremisi eredett. Amint Pl apostol, nemcsak az Izrel feletti tlet elkerlhetetlensgt ltta, hanem remnykedett abban, hogy vgl is „egsz Izrel irgalmassgot nyer” (Rm 9–11), gy Jeremis is bizonyos volt afell, hogy Isten „rkktart szeretettel szereti npt” s kiterjeszti r irgalmassgt (31:3).
Jer. 30,1–4. Felirat a „vigasztal knyvecskhez”.
Jeremis, amint a 3. versbl ltjuk, akkor kapta a parancsot a vigasztal igk feljegyzsre, amikor az tlet mr Jdn is beteljesedett. A feljegyzsre kerl prfcikat azonban korbban nyerte el. Az Izrelre vonatkozkat (30:5–31:22) mg mkdse kezdetn. Ezekhez csatolta Jeruzslem buksa utn a Jdnak s Izrelnek egytt szl kegyelmes greteket (31:23kk.). A prfta – ellenttben a 36:1kk.-ben elmondottakkal – nem a nyilvnossg szmra kszti a „knyvet”, a benne foglaltak valsgrl majd csak egy ksbbi idben gyzdhetnek meg (zs 30:8; Hab 2:23).
Jer. 30,5–7. Izrel nyomorsga s megszabadulsa.
Drmai mdon ecseteli a prfta Izrel nyomorsgt. A prfcibl azonban kicsendl, hogy az tlet nem vgleges llapot, a katarzis utn a megszabaduls s a megjuls idszaka kvetkezik.
Jer. 30,8–11. Kegyelmes gret Izrelnek.
A perikpa tovbbi kt kisebb egysgre oszthat: 8–9., illetve 10–11. versekre. A 8–9. versek arrl beszlnek, hogy maga Isten vet vget npe szolgasgnak. Mg az tlet abban llt, hogy idegen fldn idegen isteneknek voltak knytelenek szolglni a vlasztott np fiai (5:19), addig az szaki orszgrsz megszabadult foglyai jra Jahvnak, az Istenknek s Dvidnak, az kirlyuknak szolglnak. A prfta nem Dvid feltmadsra gondol, hanem a Dvid magvbl szrmaz Messisra. Hasonl vradalom szlal meg Hs 3:5-ben s Ez 34:23-ban. A 10–11. verseket, csekly eltrssel a 46:27–28-ban is megtallhatjuk. Deuterosaishoz hasonlan (zs 41:8; 44:1–2; 49:3) Isten szolgjnak nevezi Izrelt. A szolga szmthat ura oltalmra, megfogzhat a btortsban: „ne flj”.
Jer. 30,12–17. Izrel egyetlen vigasztalja Isten.
Jahvnek Izrel elesett llapota feletti sznakozsrl s vghetetlen knyrletessgrl tanskodnak ezek a versek. „Szereti” (idegen istenek, idegen npek) bajban cserbenhagytk Izrelt, nem ktzik be sebt, nem sznjk nyomorsgt. Segtsge egyedl Jahvtl jn (Hs 13:4), akihez htlenn lett s akit megbntott. A 15. s 16. vers kztt egy sor, vagy egy vers kieshetett, ez magyarzza a trst a gondolatmenetben.
Jer. 30,18–24. Izrel helyrelltsa.
A vros, amelynek megptsrl a 18. vers beszl, Samria, nem Jeruzslem. Nemcsak a fvros pl jj, hanem az egsz orszg benpesl. A fogsgbl visszatrtek hlaad nekben juttatjk kifejezsre a szabaduls feletti rmket. Ellenttben a jelennel, amikor az szaki orszgrsz idegen kirly uralma alatt ll, Isten a np krbl tmaszt „uralkodt”. Jeremis itt nem a mlk (= kirly), hanem a msl (= uralkod) szt hasznlja, s ezzel a kirly politikai hatalma helyett a lelki-vallsi megbzatst hangslyozza. A 21b helyes fordtsa: „kzeltem magamhoz s elm jrul, hiszen ki mern kockra tenni az lett, hogy (magtl) jruljon elm”. Istenhez csak az jrulhat kzbenjrknt, akit vlaszt ki erre a tisztre (Ex 19; 20:18kk.). A Sinainl Jahve Mzest rszestette ebben a kivltsgban. A meggrt „uralkod” Jer 30:21-ben teht inkbb Mzes vonsait viseli, mint a Dvidit (ellenttben 23:5–8-cal).
A 23–24. versek azonosak 23:19–20-szal. Abban az
sszefggsben vannak a helykn, itt valsznleg Jeremis knyve liturgiai hasznlata sorn idztk ket Isten bnsket megemszt, flelmes szentsgnek az rzkeltetsre.
Jer. XXXI. RSZ
Jer. 31,1–6. Isten rk szeretete Izrel irnt.
Az els vers gondolata azonos a 30:22-vel Az Isten s Izrel kztti szvetsg lnyegt az testamentum szmos helyen ezzel fejezi ki: „k npemm lesznek, n pedig Istenk leszek” (Hs 2:22). A 2–6. versek Hses knyve msodik fejezetre emlkeztetnek. Az tlet tisztttzn tment npet Isten a pusztba viszi, ahol szoros kzssgre vonja magval, s onnan vezeti be jra az gret fldjre (Hs 2:13–14). Jeremisnl a pusztai vndorls s a Sinainl trtnt szvetsgkts hagyomnya ll a kzppontban. Ezeknek a fogalmi kincsvel fejti ki a np jvjvel kapcsolatos vrakozsait (31:31–34). Ez a hagyomny kti ssze Izrelt Jdval, ezrt mennek Izrel hazatr foglyai zarndokokknt Sionba, ahol a szvetsg ldja llott (1Kir 12:26kk.; Jer 3:16). A np ajkrl elhangz hitvalls: „Jahve a mi Istennk”, a vlasz Isten csodlatos szabadtsra (6. v.). Az testamentumi istentisztelet kt alappillre: Jahve kijelentse s a np arra vlaszol hitvallsa.
Jer. 31,7–14. Kt nek Izrel helyrelltsrl.
Az els nek Izrel fiait szltja meg, a msodik (10–14) a npeket hvja fel Isten magasztalsra a „Jkbon” megmutatott szabadtsrt.
A hazatrket Isten mint mindenrl gondoskod atya (9. v. „atyja leszek az Izrelnek”) vezeti. Figyelme kiterjed a segtsgre szorulkra (8. v.), vigasztalja a srkat. A pusztban gondoskodik a vzrl (zs 48:21; v. Ex 17:6; Num 20:11), s „egyenes ton” vezeti npt (zs 40:3).
Nemcsak a 7–9., de a 10–14. versekben is tbb Deuterosaisnl is elfordul gondolatot tallunk (31:11; v. zs 49:25). Ez nem az irodalmi fggsbl, mint inkbb a fogsgbl val hazatrs helyzetnek a hasonlsgbl addik.
Jer. 31,15–22. Izrel megvigasztalsa, megtrse s hazatrse.
E klti megjelent ervel megrt prfcia Rkhelrl, az szak-izraelitk sanyjrl gy beszl, mint aki srjban l s „gyermekei”, azaz leszrmazottai pusztulsn, az orszg elnptelenedsn kesereg. Jeremis korban Rma mellett tartottk nyilvn Rkhel srjt (1Sm 10:2; Gen 35:16–19). Rma, ma Er-rm, Jeruzslemtl 10 km-re fekszik szaki irnyban, Anatttl lgvonalban 5 km-re van. Az a ksbbi hagyomny (Mt 2:18), amely szerint Rkhel srja Betlehemben lett volna, a Gen 35:19-ben olvashat tves azonostsra megy vissza.
Isten vigasztalsa nem szp szavak mondsban ll, hanem a fjdalmat okoz krlmnyek megvltoztatsban, a szmzttek visszahozatalban (a nhm ige gyakran prhuzamos a „segteni” igvel, Zsolt 88:17. Isten a vigasztalst szabadt tettekben mutatja meg, zs 49:13; 51:12; 52:9). A hazatrs egytt jr a megtrssel (a hber mindkt esetben a sb igt hasznlja), amelynek els lpse a bnvalls. Amit 30:15-ben Jahve llapt meg, azt most a np is tredelmes bnbnattal elismeri. Jeremisi mlysg emberismeretrl tanskodik a 18. vers „trts meg engem s megtrek” mondata (v. 10:23; 15:19), az ember sajt erejbl nem kpes a megtrsre.
Isten knyrl irgalmt az anya mindent megbocst szeretetvel hasonltja ssze a prfta (20. v.), akrcsak ksbb Deuterosais (zs 49:15). Jahve csak az „Atym, vtkeztem” elhangzsra vr, hogy visszafogadja bujdos gyermekt (22. v.).
Nehezen rthet a 22. vers msodik mondata: „Mert az r jat teremt e fldn, asszony krnykezi a frfit”. Valsznleg kzmondsszer fordulattal van dolgunk az utols flmondatban, ami azt akarja kifejezni: Isten a megszokottl eltren alaktja az esemnyek folyst, amit a np lehetetlennek tartott, az lehetv vlik.
Jer. 31,23–30. Jda s Izrel egytt rszesl Isten szabadtsban.
A perikpa inkbb ssze nem fgg prftai mondsok gyjtemnye, mint egysges egsz. A 26. v. elbeszl stlusval elt a krnyezettl, tredknek tekinthet, amit jelenlegi formjban nem tudunk rtelmezni. A 24. versbl (v. Ez 18:2) ltjuk, hogy Jda utols vtizedben szinte aximaknt ismtelgettk ezt a mondatot: „az atyk ettk meg az egrest, s a fiak foga vsott el bele”. Jeremis, ppgy, mint Ezkiel, szembeszll ezzel a vlekedssel. Az elz nemzedkek bne csak annyiban terheli a ma l nemzedket, amennyiben nem szakt azokkal. Mindenki eltt nyitva ll azonban a megtrs, s gy a megtartats lehetsge (Ez 18; Jer 18:7–11).
Jer. 31,31–34. j szvetsg grete.
Jeremis a szvetsgkts hagyomnynak a fogalmisgval beszl a vlasztott np s Isten kztti viszony gykeres megjulsrl. j szvetsg ktsre azrt van szksg, mert a np megszegte a Sinainl ktttet, br Jahve h maradt ahhoz. A tra, a „trvny”, azaz Isten kijelentse, ami a mzesi szvetsg kzppontjban llt, tovbbra is megmarad. Nem Isten akaratnak a kijelentst kell megjtani, hanem a np ahhoz val viszonynak kell megvltoznia. A ktblra rott parancsolatok nem maradnak kls rendelsek, hanem az j Izrel szvben lnek. Az engedelmessg nem kls kvetelmny lesz, hanem szvbl fakad bels kszsg s igny. Mg korbban prftk, papok s blcsek (18:18) tantottk a npet, addig erre a jvben nem lesz szksg: Isten akaratnak szv szerinti cselekvse a helyes istenismerettel azonos (v. Jn 7:17; Jer 22:16). A perikpa jelentsgt alhzza az a krlmny, hogy Jzus az rvacsora szerzsekor ezekre a jeremisi igkre utalt (Lk 22:20; 1Kor 11:25).
Jer. 31,35–40. Megbnhatatlan Isten elhvsa.
A 35–37. versek hangslyozzk, hogy Isten elhvsa ppgy megvltoztathatatlan, mint a termszeti trvnyek, amelyeket szintn alkotott. Mg a termszetben megfigyelhet jelensgekkel sszehasonltva a vlasztott npet az llhatatlansg jellemzi (18:14; 8:7), addig Jahve h marad nmaghoz, s gy szvetsghez (2Tim 2:13).
A 38–40. versek f mondanivalja az, hogy az jjpl Jeruzslem nemcsak nagyobb lesz a rginl, de az „r szenthelye lesz”, laki nem szentsgtelentik meg letfolytatsukkal. Nincs kln sz a templomrl, az egsz vros szent lesz. Jeremisnak az a vrakozsa, hogy az jra felptett Jeruzslemet „soha rkk” nem romboljk le, nem teljesedett be. A hber ‘lm sz viszont nem is azonos jelents a magyar „rkk” szval, a tvoli jvre, nem az rkkvalsgra utal.
Hanniel tornya a vros szakkeleti sarkn fekdt, a „szegeletkapu” pedig az szaknyugati oldalon. Garb s Ght fekvse ismeretlen.
Jer. XXXII. RSZ
Jer. 32,1–44. Jeremis mezt vsrol Anattban.
A 32. rszben lert esemny idrendben a 34:4kk.-ben elbeszltek utn helyezkedik el. A knyv egybeszerkesztsnl valsznleg azrt iktattk be a 30–31. fejezetek utn, mivel ez is kegyelmes gretet tartalmaz Jdra nzve.
Jeruzslem ostroma Sedkis uralkodsnak 9. esztendejben (Kr. e. 588) kezddtt el (Jer 39:1; 52:4). Jeremis az ostrom els idszakban szabadon mozoghatott Jeruzslemben. Amikor azonban az egyiptomi sereg kzeledsnek hrre a babilniak egy idre floldottk az ostromzrat (34:21–22; 37:5), s Jeremis egy csaldi gy rendezsre Anattba akart menni, dezertls vdjval letartztattk (37:11–16). Egy ideig Jnatn kancellr hzban riztk (37:15), majd krsre Sedkis az rsg udvarban helyeztette el. Itt kifejtett tevkenysgrt a hbors prt vezeti egy res ciszternba vetettk, ahonnan Ebed-Melek mentette ki a kirly engedlyvel (38. rsz). Ezutn ismt az rsg udvarn lt szigor felgyelet alatt, egszen a vros elestig (38:28).
Fogsgnak ebben az utols peridusban (32:2), amikor mr elkerlhetetlennek ltszott a vros bevtele s ktsgbeess lett rr az embereken, kereste fel Jeremist unokatestvre, Hanamel, s ajnlotta fel neki a Lev 25:25kk.-ben foglalt rendelkezs szerint anatti fldjt megvtelre. A prfta valsznleg ugyanebben az gyben akart a babiloni ostromzr feloldsa idejn Anattba menni (37:12). Isten Lelknek a munkja nyomn ez a szemlyes gy vlik Jeremis szmra kijelents forrsv, mint elhvsakor a tzn gzlg fazk (1:13), vagy ksbb a fazekas munkja (18). A megrtett zenetet, amit a 15. versben olvasunk, szimbolikus cselekedettel is nyomatkoss teszi. A vtelrl szl szerzdst nemcsak a szksges tank eltt ksztteti el, hanem „mindama jdaiak szeme eltt, akik lnek vala a tmlc pitvarban”. Az egyiptomi Elephantinben tallt, nem sokkal Jeremis kora utni idbl szrmaz dokumentumok mutatjk, hogy a szerzdseket kt pldnyban ksztettk. Az egyiket felgngylve lepecsteltk (hatum = zrt), ily mdon vdve utlagos vltoztatsoktl, a msikat (glj = nyitott) felgngyltk ugyan, de nem pecsteltk le, hogy brmikor bele lehessen tekinteni. A dokumentumokat ezutn cserpkorskban helyeztk el. (gy rizte iratait a qumrni szekta is.) Ez az egsz eljrs – a szoksos rtelmn tl – itt szimbolikus jelentsget nyer s isteni zenet hordozjv vlik: „mg hzakat, mezket s szlket fognak venni e fldn”.
Amint a 16–25. versekbl ltjuk, ez az zenet nemcsak a jeruzslemiek szmra volt hihetetlen s rthetetlen, de maga Jeremis sem tudott vele mit kezdeni (v. 25. v.). Az zenet, amit hirdet, nem sajt szvnek gondolata. Ktelyvel Istenhez fordul, mint 12:1-ben. Jeremis imdsgban (17–25. v.) a fogsg eltti zsoltrok gondolatvilgbl prbl vlaszt keresni arra a krdsre: ha Isten Jeruzslemet el akarja puszttani (v. 24:8–10), mi rtelme van ez jabb kijelentsnek. Jahve feleletben szuvern isteni hatalmra s szabadsgra utal (27. vers). Ebben kell megnyugodnia Jeremisnak, mint Jbnak (Jb 38). A 30–35. versekben a Jdra elkvetkez tlet theolgiai magyarzatt olvassuk. Ez a szemllet, amely szerint a trtnelem Isten tletnek s kegyelmnek a helye, egyik legjellegzetesebb vonsa az testamentum theolgijnak (v. 2Kir 17:7–18; 2Kir 23:26–27; Neh 9:6kk.).
Jer. XXXIII. RSZ
Jer. 33,1–13. Kegyelmes gret Jeruzslemnek s Jdnak.
Az e perikpban foglalt kijelentst az 1. v. szerint Jeremis ugyanabban az idben kapta, mint a 32. rszben olvashatt. Tartalmilag is megegyezik azzal. A 4–5. v. Jeruzslem szorongatott helyzett ecseteli. Egyes pleteket maguk a vdk romboltak le (4. v.), de semmilyen emberi erfeszts nem segt, a vrosra a biztos pusztuls vr. Az tletes esemnyek mgtt maga Isten ll. De vratlan fordulat trtnik: ugyanaz az Isten az tlet beteljesedsnek pillanatban mr a kegyelem tvlatait villantja fel szolgja eltt. Vgtelen irgalmbl megtiszttja npt bneitl s a fogsgbl visszahozza. Jeruzslemet jra a mindennapi let kedves zaja s az nnepek istentiszteletnek hangjai tltik be (11. v.). A kihalt vidk benpesl, s estnknt psztorok szmlljk a felemelt botjuk alatt tfut nyjat. Mindez Isten munkja, aki az ember szmra „megfoghatatlant” cselekszik (2. v.).
Jer. 33,14–26. gretek a dvidi kirlysg s a lvita papsg szmra.
Ez a szakasz hinyzik a LXX-bl. Ebbl a magyarzk tbbsge arra kvetkeztet, hogy ezek a versek mg nem voltak benne abban a hber kziratban, amelybl a fordtk dolgoztak. A perikpa rszint mshol mr elfordul prfcikat tartalmaz s varil (33:15–16 v. 23:5–6), rszint a lvitkra s az ldozatokra vonatkoz jvendlst hoz, amely aligha szrmazik Jeremistl. A Dviddal kttt szvetsget az znvz utn kttt szvetsggel hasonltja ssze (Gen 8:22) s felbonthatatlannak tartja. A 23–24. vers a fogsg utni ktelkedkkel szll vitba s Isten kivlasztsa megbnthatatlansgnak gondolatval fedd s vigasztal.
Jer. XXXIV. RSZ
Jer. 34,1–7. Jeremis Isten zenett tolmcsolja Sedkisnak.
A 2–6. versekben teljes terjedelmben talljuk azt a prfcit, amelyet 32:3–5-ben Bruk tartalma szerint foglal ssze. A 7. versbl kiveheten Jeremis Jeruzslem 588-as ostromnak a kezdetn kapott Istentl parancsot arra, hogy e figyelmeztet igket mondja el Sedkisnak. A prfta itt is, mint 21:1–10-ben, 37:8–10-ben s 38:17–23-ban a vros feladst tancsolja a kirlynak. Isten elhatrozott szndka, hogy Jeruzslemet, brmilyen hsiesen harcolnak is vdi (37:10), a babilniai sereg kezbe adja. Ezrt rtelmetlen dolog a vdekezs.
A 4–5. versben olvashat prfcia Sedkisnak „kvnatos vget” s tisztessgben val kimlst jvendl. Felttelezi, hogy a vros feladsa esetn sem ki nem vgzik, sem Babilniba nem deportljk, hanem trnjn maradhat mindaddig, amg az emberi let termszetes rendje szerint meg nem hal. Ez a jvendls nem teljesedett be. Sedkist Jeruzslem elestekor a babilniaiak elfogtk, Riblban Nebukadneccar megvakttatta, majd Babilniba vitette, ahol brtnben halt meg (v. 39:7; 52:8–10). Nincs kizrva azonban, hogy a 4–5. versben adott gret eredetileg felttelhez kttt volt (pl. ha nknt s azonnal megadja magt), csak a ksbbi szveghagyomnyozs sorn maradt el a felttel emltse.
A 7. versbl ltjuk, hogy a babiloni hadsereg elbb a vidki vrosokat s erdtmnyeket foglalta el, csak azutn zrta krl a fvrost (v. 5:13–18 magyarzatt). A prfcia elhangzsa idejn a vidki vrosok kzl mr csak kett, Lkis s Azeka tartja magt. Mindkett a jdai hegysg peremn helyezkedik el. Azeka, ma Tell Zakarija, Betlehemtl nyugatra, Lkis, ma Tell ad-Duweir, Hebrontl nyugatra fekdt. Az elst 1898–1900 kztt, a msodikat 1934–1938 kztt stk ki. Lkis feltrsnl talltak nhny cserpednydarabra rt „levelet” (n. ostrakt), amelyekben az Azeka s Lkis kztt elhelyezett rsg parancsnoka tett jelentst a hadi helyzetrl Lkis kapitnynak. Az egyikben ezt olvassuk: „Figyeljk Lkis fst-jeleit, a szerint a rendelkezsek szerint, amelyeket az n uram adott, mert nem ltjuk Azekt”. A levl rviddel Azeka eleste utn rdhatott, s ugyanazt a helyzetkpet tkrzi, mint Jer 34:7. Az n. „lkisi levelekben” sz van egy „prftrl” is, akit a tudsok egy rsze Jeremissal azonost.
Jer. 34,8–22. A tettekkel val megtrs rvnytelentse.
A szolgk szabadon bocstsra nem sokkal Jeruzslem msodik ostromnak a megkezdse utn (588. janur) kerlhetett sor. Az esemnyek hatsa alatt a vros vezeti s a np magba szllott. Egy idre gy ltszott, hogy hajlandk a tettekkel val megtrsre, amit Jeremis mindig srgetett (v. 7:3–9). A hber szolgk hat v utn trtn szabadon bocstst Deut 15:12–15 (v. Ex 21:3) rja el. Sedkis kezdemnyezsre azonban ennl tbbet is tesznek: minden hber szolgt s szolgllnyt elbocstanak. A szabadon bocsts tnyt nneplyes aktussal meg is pecstelik. A szvetsgktssel kapcsolatos si szertarts szerint (Gen 15:9–18) a szolgatartk tmennek egy kettvgott borj rszei kztt, valsznleg ilyen tartalm eskt mondva: „gy tegyen velem Jahve, amint e borjval trtnt, ha megszegem e szvetsget”. Theolgiailag igen nagy horderej a 13–14. vers, amely rmutat az Egyiptombl, a szolgasg hzbl val szabadts szociletikai elktelezsre. Az Isten szabadtsrl vallst tev gylekezet nem lehet kzmbs az elnyomottak, szolgasorban tengdk irnt, hanem minden erejvel azok felszabadtst kell munklnia.
A jemzslemi elkelk dntse azonban nemcsak vallsi meggondolsokbl fakadt. A httrben tiszttalan motvumok hzdtak meg. A kzvetlen veszly elmltval ezrt mstottk meg azonnal elhatrozsukat. Az ostrom idejn csak terhet jelentett szmukra a szolgk s azok csaldjnak az elltsa, hasznukat nem vehettk, mert fldjeiken nem dolgoztathattk ket. Felszabadtsuk esetn viszont a frfiak nveltk a vros vdinek a szmt. Sedkis taln ezrt is kezdemnyezte ezt az akcit. Amikor azonban (valsznleg 588 tavaszn) az egyiptomi sereg kzeledtnek hrre (v. 22. v.; 37:5.12) a babilniak egy idre felfggesztettk Jeruzslem ostromt, Jeruzslem vezet rtege rvnytelentette korbbi dntst. Jeremis gy ltta, hogy ezzel megszentsgtelentettk Isten nevt, s ezrt a szvetsgktsi rtus sorn elmondott tok beteljesedst jvendli meg (18–22). Az tlet nemcsak a vros vezetit, hanem Sedkist is sjtja.
Jer. XXXV. RSZ
Jer. 35,1–19. A rkbitk pldaad hsge.
A 35. fejezetben elbeszlt esemny Jeruzslem els, 597-es ostroma idejn jtszdott le, amikor a rkbitk a babiloni sereg ell (11. v.) Jeruzslemben kerestek menedket. Jeremis Isten parancsra a rkbitk „egsz hzanpt” a templomot vez emeletek egyik helyisgbe, kzelebbrl Ben-Hann prfta szobjba viszi. A 4. vers helyes fordtsa: „s bevivm ket az r hzba, Ben-Hannnak, Jigdaljh finak, az Isten embernek a celljba…” Vagyis Ben-Hann prfta volt, aki a jeruzslemi templom kultuszi szemlyzethez tartozott. Ellenttben a 28. rszben emltett Hannissal, Jeremissal j bartsgban volt. Cellja elkel helyen fekdt.
Jeremis bort tesz a rkbitk el, de azok a knlsra elutastlag felelnek: „a mi satynk megparancsolta neknk: ne igyatok bort soha, se a ti fiaitok.” Jeremis szavaik hallatra rdbben arra az les ellenttre, ami egyfell a rkbitk llhatatossga, msfell Jda s Jeruzslem lakinak az Isten parancsolataihoz val htlensge kztt van. Azok nemzedkeken t hek maradtak satyjuk parancshoz (14.16. v.), pedig az csak emberi rendels, a vlasztott np viszont nem cselekedett nemzedkeken t Isten tudtul adott akarata szerint.
A rkbitkban az rsmagyarzk tbbsge, a 6–7. vers alapjn nomdokat lt, akik elvileg ellene voltak nemcsak a vrosi letnek, hanem a fldmvelsnek is, amely megnyitotta a kaput a kananita vallsi befolys eltt. A pusztai Istenknt tisztelt Jahve imdst nem tartottk sszeegyeztethetnek a kultrval, teht halads-, fejldsellenesek lettek volna. Ez alapmeggyzdskbl folyan tmogatta volna Jnadb, a Rkb fia Jhunak a kananita kultusz eltrlsre irnyul forradalmt (2Kir 10:15–28). Annak alapjn azonban, amit Jer 35-bl s az testamentum ms helyeibl a rkbitkrl megtudunk, nem felttlenl kell bennk nomdokat ltnunk. Egy nomd trzs a babiloni sereg kzeledtnek a hrre nem meneklt volna Jeruzslembe, az ellensg szabad prdjul hagyva llatait, hanem nyjaival egytt a sivatag szle fel vette volna az irnyt. Ha Jeremis valamennyiket magval vihette a Ben-Hann szobjba (4. v.), nem lehettek sokan. Mindez arra enged kvetkeztetni, hogy a rkbitk inkbb vndor kovcsok voltak, mint nomdok. Mint ilyenek, nem ltek hzakban s nem foglalkoztak fldmvelssel. A borivstl pedig azrt tartzkodtak, nehogy rszegen kifecsegjk mestersgk titkait kvlllknak. (V. Frick: The Recabites reconsidered, JBL, Vol XC. 1971. 279kk. old.)
Akrhogy lljon is a dolog, Jeremis nem a rkbitk ltal betartott szablyok tartalmt dicsri, hanem az azokhoz val llhatatos ragaszkodst lltja pldakpl a jdaiak s jeruzslemiek el. Ezrt kapnak kegyelmes gretet is Jahvtl. Jer 35-bl nem szabad azt a kvetkeztetst levonni, hogy a prfta valamilyen nomd eszmny mellett foglalt volna llst, s a fldmvels vagy a kultra ellensge lett volna.
Jer. XXXVI. RSZ
A 36. fejezettel j egysg kezddik Jeremis knyvben, amely a 45. rszig tart. Az szvetsgi bevezetstudomny „Bruk emlkiratai” nven tartja szmon e szakaszt. Tartalmt tekintve azokat a szenvedseket, megprbltatsokat beszli el, amelyen Jeremis prfta rszint Jjkim kirly idejben (36. rsz), rszint Sedkis uralkodsa alatt fleg az 588-as ostrom sorn s azt kveten keresztlment. rja az elkel, tekintlyes csaldbl szrmaz Bruk (51:59 szerint testvre magas rang kirlyi tisztvisel), aki a prftnak legalbbis lete utols kt vtizedben legkzelebbi munkatrsa, hsges segtje volt. Bruk a szemtan hitelessgvel rja le a trtnteket. Pontosan megadja az idt (36:1.9), a helyet (36:10.12.20.22), ahol az esemnyek lejtszdnak s nv szerint felsorolja mg a mellkszereplket is. Stlusa kiss terjengssgre hajlik. Az esemnyeket nem nmagukrt, pusztn trtneti rdekldsbl beszli el, hanem hogy megmutassa azokban Isten tletes s kegyelmes munkjt, amelynek rtelme az emberi szem eltt sokszor rejtve marad. Feljegyzseit azzal a prfcival zrja, amelyet a 36. rszben lert esemnyek kapcsn Jeremis felle mondott (45. rsz).
Jer. 36,1–32. Jeremis prfciinak rsba foglalsa.
Jeremis Jjkim uralkodsnak negyedik esztendejben (Kr. e. 605) kapta a parancsot Istentl addig elhangzott prfciinak rsba foglalsra. Ebben az vben az kori Kelet trtnett mintegy fl vszzadra meghatroz esemny zajlott le: Nebukadneccar mint trnrks Karkemisznl dnt gyzelmet aratott Nek fra s az asszr seregek maradvnyai fltt. Ezzel Szria s Palesztina az jbabiloni birodalom befolysi krbe kerlt. Jeremis eltt egyszerre vilgoss vlt, ki az az „szakrl jv ellensg”, akirl elhvatstl kezdve jvendlt (1:13–15).
vtizedeken t hirdetett prfcii pratlan aktualitst nyertek. Valsgg vlt az gret, amit elhvsakor kapott: „mert gondom van az igmre, hogy beteljestsem azt”. Az tletes prfcik feljegyzsvel s felolvassval Jeruzslem s Jda npnek mg egyszer lehetsget kvn adni a dntsre, a megtrsre hv sznak val engedelmeskedsre (3.6–7. v.).
Jeremis Bruknak diktl, br 30:2-bl kvetkeztetheten maga is tudott rni. Tbb mint kt vtizeden t elhangzott prfciinak az sszegyjtsnl valsznleg nemcsak az emlkezetre tmaszkodott, hanem kisebb egysgeket tartalmaz korbbi feljegyzsekre is (30:2). Az anyag, amire ebben az idben rtak, rszint br, rszint papirusz volt. A papirusz hasznlata igen elterjedt volt. Bruk is minden bizonnyal papiruszra rt. Erre mutat az, hogy Jjkim kirly, amikor Jehudi kt-hrom kolumnt elolvasott, a lecsng tekercsrszt knnyedn elvgta a kznl lev tollkssel s a tzre dobta (23. v.). A br kellemetlen szagot rasztott volna. Az reszkz (madr)toll volt, amit az „rstud ksvel” (tollks) vgtak szksg szerint hegyesre. A tintt (18. v.) gubacsbl s korombl ksztettk.
Az rsba foglalt prfcik felolvassra csak hnapok mltn kerlt sor (9. v.), Jjkim tdik esztendejnek kilencedik hnapjban (Kr. e. 604 december). Jeremis Brukot bzza meg ezzel a feladattal. Az indokls a Kroli-fordts szerint: „mert n fogoly vagyok, nem mehetek be az r hzba”. Az ‘car = akadlyoz, feltart, letartztat ige qal participium passzvumt azonban itt helyesebb gy fordtani: „mert n akadlyozva vagyok”. Amint a 19. versbl ltjuk, Jeremis ebben az idben szabadon mozoghatott, nem volt fogoly. A templombl azonban – valsznleg a 20:1–7-ben lert esemny kapcsn – kitiltottk. Ha maga prblja meg felolvasni prfciit, a templomrendrsg azonnal kzbelpett volna. Jeremist teht nem a kvetkezmnyektl val flelem tartotta vissza a templomban val szemlyes megjelenstl, hanem a helyzet jzan mrlegelse: csak gy volt eslye annak, hogy jvendlseit zavartalanul meghallgathassa a bjtre sszegylt sokasg. Nem tudjuk, mi adott alkalmat bjt meghirdetsre: szrazsg-e, mint a 14. rszben (14:12), vagy ellensges fenyegets (Br 20:26). Jeremis prfciinak a felolvasst illeten azonban kt szempontbl is kedvez volt ez az alkalom. Egyfell szles kr hallgatsgot biztostott, mivel nemcsak a jeruzslemiek vettek rszt rajta, hanem a jdaiak is (6. v.), msfell a bjt lgkre elsegthette a bnbnatra hv sz befogadst. A felolvasshoz Gamria, Sfn fia (2Kir 22:10) bocstotta rendelkezsre a szobjt, amely a templomudvarra nylhatott. Jeremis tletes igi minden bizonnyal nagy hatst tettek a npre. Mikes, Gamria fia, akit mlyen megrzhattak a hallott prfcik, ezrt sietett jelentst tenni a fembereknek (12. v.). A szrm a hberben magas rang llami tisztviselt, vagy katonai parancsnokot jelent. Itt nyilvn a kirly legfbb tancsadirl, „minisztereirl” van sz, akik kzl bizonyra nem egy mr Jsis idejben is szolglt. Gondolkodsukat, magatartsukat e kegyes uralkod udvarnak nemes szelleme, istenflelemtl thatott lgkre formlta s hatrozta meg. Ez magyarzza, hogy szinte, mly tiszteletet tanstanak Jeremis igi irnt. Megrettennek az tletes zenettl (16. v.), mint Jsis a trvnyknyv hallatn (2Kir 22:11kk.). rzik, hogy az egsz np sorst rint, nagy fontossg gyrl van sz, amirl jelentst kell tennik a kirlynak is. Jjkimtl nem sok jt vrnak, ezrt Bruknak mindjrt azt a tancsot adjk, hogy rejtzzk el is s Jeremis is. A femberek nem tvedtek a kirly reaglst illeten. Jjkim felhbort tiszteletlensggel darabrl darabra megsemmisti az egsz tekercset. Kzvetlen krnyezete teljesen az befolysa alatt ll. Bruk elmarasztallag llaptja meg: „nem rettentek meg… sem a kirly… sem szolgi” (24. v.). Elntn, Delja s Gamria hiba krlelik a kirlyt, hogy a tekercset ne gesse el. St Jjkim azonnal parancsot ad Jeremis s Bruk elfogatsra is. Ha kezre kerlnek, bizonyra Uris sorsra juttatja ket (26:20–23). E despotikus hajlam kirly, aki ellen Jeremis oly kemny tletet hirdetett (21:13–19), olthatatlanul gyllte Jeremist. Szemlyes ellensgt ltta benne, mint egykor Akhz Illsben (1Kir 21:20). Bruk Isten munkjt ismeri fel abban, hogy Jjkim szolgi nem talljk meg Jeremist s t (26. v.), br nyilvnval, hogy az elrejtzkdsben (istenfl) emberek segtettk ket. Az testamentum szmos helyen beszl arrl, hogy Isten a maga szabadt munkjt emberek ltal viszi vghez. Nem tudjuk, meddig kellett a prftnak s Bruknak bujklnia. Mindenesetre az 598-as ostrom idejn – amint 35:1kk.-bl ltjuk – mr jra megjelenhetett Jeremis a nyilvnossg eltt.
Jjkim tvedett, ha azt gondolta, hogy Isten zenete hirdetjnek az elnmtsval Isten igjt is hatstalann teheti. A Jeremis ltal hirdetett tletes igk rvnye megmarad, s ez kifejezsre jut abban is, hogy a prfta jra rsba foglalja jvendlseit. Jjkimnak viszont Isten tlett kell meghallania: „nem lesz nki, aki a Dvid szkben ljn”. Ez a prfcia lnyegben beteljesedett, mert br Jjkimot fia, Jjkin kvette a trnon, de az csak nhny hnapig uralkodott (2Kir 24:15–17). A Jjkim halla krlmnyeire vonatkoz jvendlst illeten lsd a 22:13–19 magyarzatt.
Jer. XXXVII. RSZ
Jer. 37,1–10. Sedkis jra megkrdezi az Urat.
A 37. rszben elbeszlteket nagy idbeli tvolsg vlasztja el a 36. fejezetben elmondottaktl. Mg a 36. rszben a Kr. eltti 605–604. esztendben vagyunk, addig a 37. fejezet mr Sedkis uralkodsnak utols idejbe, az 588–87-es ostrom napjaiba visz el bennnket. A 21:1–7-bl tudjuk, hogy Sedkis nem sokkal az ostrom megkezddse utn hivatalos kldttsg tjn Jeremison keresztl „megkrdezte az Urat”. Egy msik alkalommal (v. 34:1–7) Jeremis kereste fel Isten zenetvel a kirlyt. A prfta mindkt zben egybehangzan s vilgosan megjvendli: Isten a babiloni kirly kezbe adja Jeruzslemet. Perikpnkban arrl hallunk, hogy Sedkis jbl kvetsget meneszt Jeremishoz, amikor Hofra fra felment seregei kzeledtnek a hrre a babilniak egy idre feloldjk az ostromzrat Jeruzslem krl. A vros rmmmorban szik. Azok a prftk, akik Hannishoz (v. 28. rsz) hasonlan a babiloni birodalom gyors bukst jvendltk, igazolva lttk magukat. A vezet s vagyonos rteg megsemmisti a szolgk szabadon bocstsrl hozott korbbi hatrozatot (34:8–22). Sedkis azonban mr nem bzik olyan felttlenl a szabadulst jvendl prftkban mint 594-ben, amikor bele engedte sodortatni magt a Babilnia-ellenes felkelsbe. Idkzben kiderlt, hogy akkor Jeremisnak volt igaza. A kirly kzbenjr imdsg mondsra, vagyis prftai tiszte legsajtosabb feladatnak a gyakorlsra kri Jeremist a kldttsg tjn. Abban remnykedik, hogy hathats kzbenjrsra Jahve, aki l s szuvern mdon cselekv Isten (18. r.) megvltoztatja dntst. Isten azonban Jeremison keresztl dntsnek vltozatlansgt kzli (15:1–3). Hiba val minden erfeszts, mert az esemnyek mgtt maga Isten ll. A babilniakat eszkzknt hasznlva, hajtja vgre tlett az engedetlen npen. Ez az zenet az emberi tnyezkrl Istenre irnytja a figyelmet.
Jer. 37,11–16. Jeremist hazaruls vdjval bebrtnzik.
Az ostromgyr feloldst Jeremis arra akarja felhasznlni, hogy Anattban rendezzen egy rksgi gyet (v. 32. rsz). De csak a vros szaki oldaln fekv Benjmin kapuig r, s ott feltartztatja az egyik r ezzel a vddal: „te a kldeusokhoz szkl”. A ltszat a prfta ellen tanskodik. Jeremis azt hirdette, hogy az marad letben, aki kimegy a kldeusokhoz (21:9). Jer 38:19-bl lthatan ezt a tancsot tbben meg is fogadtk. Mgis teljesen mltnytalanul ri t a hazaruls vdja. Jeremis mlysgesen egynek tudja magt npvel, gytrdtt annak pusztulsa fltt (4:19) s amikor Jeruzslem buksa utn felajnljk neki a Babilonba menetelt, inkbb a Jdban hagyott szegny nppel val maradst vlasztja (40:4–6). Jris teht tudatosan elferdti a Jeremis igehirdetse mgtt lev indtkokat. Ez a rosszindulat knnyen rthetv vlik, ha felttelezzk, hogy Jris nagyapja azonos a 28. fejezetben emltett Hannis prftval. Bruk valsznleg ezrt emlti meg Jris nagyapjnak a nevt, klnben csak a szereplk apjnak a nevt szokta kzlni (37:3). A „fejedelmek” hitelt adnak Jris vdjnak, s bebrtnzik Jeremist. A 36:12kk.-ben emltett femberekkel szemben, az itt szerepl magas rang llami tisztviselk meglepen Jeremis-ellenesek. Magatartsuk azonban rthetv vlik, ha meggondoljuk, hogy ezek szemlykben nem azonosak a 36. rszben emltettekkel. Az utbbiakat az 598-as deportci sorn Babilniba vittk, s helykre jak kerltek, akiket mr nem a jsisi reformci szelleme hatrozott meg.
Jeremist Jntn rstud hzban helyezik el. Az egybknt brtn cljra hasznlt plet valsznleg mr megtelt politikai foglyokkal. A 16. vers fordtsa a Biblia Hebraica ltal javasolt korrekci vgrehajtsa utn: „gy kerlt Jeremis a ciszterna-hzba, a boltozatos helyisgbe”.
Jer. 37,17–21. Sedkis enyhti Jeremis fogsgnak krlmnyeit.
Sedkis alapjban vve jindulat, de hatrozatlan, dntsre kptelen uralkod volt. Szve mlyn rezte, hogy Jeremis Isten igaz szolgja, s ennek megfelelen mindig tisztelettel bnt vele. Az ostrom idejn tbbszr is krte tancst (21:1–7; 34:1–7; 38:14–28), de nem merte elsznni magt annak kvetsre. Bebrtnzse utn azonban mr csak titokban meri megkrdezni, fl a hbors prt kpviselitl. Ez alkalommal a kirlyi palotba hvatja. A prfta kzli vele, hogy Isten dntse Jeruzslem sorst illeten vltozatlan, majd arra kri, hogy enyhtsen fogsga slyos krlmnyein. Nem a kirly kegyre, hanem igazsgrzetre appelll. Mltnytalanul bntetik, mert nem kvetett el bnt. Az Isten ltal rbzott zenetet hirdette. Az esemnyek alakulsbl most mr maga Sedkis is lthatja: , Jeremis hirdette igazn Isten akaratt, nem pedig azok a prftk, akik Babilnia hamaros sszeomlst jvendltk. Sedkis teljesti a prfta krst, nem kldi vissza Jnatn hzba, hanem az rsg udvarn helyezteti el.
Jer. XXXVIII. RSZ
Jer. 38,1–13. Ebed-Melek irgalmas cselekedete.
Az rsg udvarn Jeremis bizonyos fokig szabad mozgst lvezett, s beszlgethetett nemcsak az rsg tagjaival, hanem a np egyes csoportjaival is. A nyomaszt helyzet lttn sokan kereshettk fel, hogy tancst meghallgassk. E beszlgetsek sorn, amint a 2–3. versbl lthat, ugyanazt mondta, mint az ostrom ideje alatt elhangzott prfciiban (v. 21:9; 34:2; 37:10.17). A hbors prt ezt a vros biztonsga szempontjbl veszlyesnek tartja s a prfta meglst kri a kirlytl. A tragikusan hatrozatlan Sedkis ezttal sem tud tltenni nmagn. A gyenge jellem embereket jellemz ngnnyal mondja: „a ti kezetekben van, mert a kirly semmit sem tehet ellenetekre”. Ezzel kiszolgltatja Jeremist legdzabb ellensgeinek. Br szve szerint nem helyesli a ftisztviselk eljrst, hatrozatlansgval segdkezet nyjt hozz s gy bnrszess vlik. A femberek, ismervn a np Jeremis irnti rokonszenvt, nem merik kivgeztetni a prftt, hanem egy res ciszternba engedik le, nyilvn azzal a cllal, hogy ott a mr ids ember (Jeremis ekkor mr kb. 60 ves lehetett) elpusztuljon. gy a np nem vdolhatja ket kzvetlen meggyilkoltatsval. Aljas tervk minden bizonnyal bevlt volna, ha Ebed-Melek a prfta segtsgre nem siet. Ebed-Melek valsznleg a kirlyi hrem ethipiai szrmazs feunuchja volt (erre enged kvetkeztetni a 7. v. ’is szrsz kifejezse), s mint ilyen, a kirly legkzvetlenebb szolglatban llott. Kzbenjrsra Sedkisban felbred a lelkiismeret s engedlyt ad Jeremisnak a ciszternbl trtn kimentsre. A vlasztott np elljri kegyetlensgvel les ellenttben ll az a krltekint gondoskods, amellyel az idegen szrmazs Ebed-Melek Jeremist krlveszi. Irgalmas cselekedetvel vgs soron a prfta Istenbe vetett remnysgrl tesz vallst s a „prftnak jutalmt” veszi (Mt 10:41). Jeremis Isten megbzsbl kegyelmes gretet hirdet Ebed-Meleknek (39:16–17).
Jer. 38,14–28. Sedkis utols tallkozsa Jeremissal.
Sedkis az esemnyek nyomsa alatt egyre kapkodbb vlik. Tbbszr is hvatja Jeremist titokban (37:17). Miutn kimenteti a prftt a ciszternbl, szve mlyn taln arra szmt, hogy j cselekedete jutalmul kegyelmes vlaszt kap Istentl. Kri a prftt, hogy szintn kzlje vele az Istentl kapott vlaszt, akr kedvez az, akr nem (v. 1Kir 22:16). Ksz meg is eskdni arra, hogy Jeremisnak nem esik bntdsa, mg ha Isten megbzsbl tletes vlaszt kellene is hirdetnie. Ezek utn Jeremis kzli vele Isten zenett: ha kimegy a babilniaiakhoz, ezzel megmenti mind magt, mind a vrost. Sedkis szeretne hinni az Istentl kapott tancsnak, de nem mer. Az eshetsgeket latolgatja: mi lesz, ha azoknak a jdabelieknek a kezbe adjk, akik – felismerve a hbors politika esztelensgt – tszktek a babiloni tborba. Jeremis Isten nevben mondott prfciaknt biztostja a kirlyt: „nem adnak”, de Sedkis nem tudja elsznni magt a btor dntsre, tehetetlenl vrja, hogy a krlmnyek dntsenek helyette. A prfta figyelmezteti az Isten tudtul adott akarata irnti engedetlensg kvetkezmnyeire (22–23). Ha nem adja meg magt nknt, akkor is a babilniak kezbe kerl, de ez esetben mr nem cselekszenek vele kegyelmesen. A prfta jvbe lt szemei eltt egy kp jelenik meg: a kirly hznak ntagjait s a hremhlgyeket fogolyknt viszik. Mentkben elz uruknak, Sedkisnak a sorsra emlkeznek s szinte sznakozssal nekelnek rla: „flrevezettek tged a te bizalmas embereid, s amikor beleragadtak lbaid az iszapba, elfutottak mgled”. Sedkis ezek utn sem tudja magt dntsre elsznni. Megtartja viszont a prftnak adott eskjt.
A 25–28. versekben olvashat beszlgetsek egyfell a kirly s a prfta, msfell Jeremis s a femberek kztt nem ebbe az sszefggsbe tartoznak, hanem a 37:17-ben lert helyzetet felttelezik, amikor Jeremist mg a Jntn hzban tartottk fogva (26. v.). A Sedkissal val utols tallkozsra Jeremist az rsg udvarbl vittk (14. v.). A 25–28. versek is azt mutatjk, hogy a hatrozatlan Sedkis bb volt a nacionalista hbors prt kezben s flt annak vezet kpviselitl. Jeremis ksz vllalni, hogy megkrdeztetse esetn a fligazsgot mondja a kirllyal val tallkozsa cljrl. Egyes kicsinyes moralista theolgusok ezt hibjul rjk fel. Jeremis nem vtett a IX. parancsolat ellen: a teljes igazsg elhallgatsval nem krostotta meg a felebartjait, ellenkezleg, a terror s erszak rvnyeslst igyekezett gtolni. Ebbl az igehelybl nem lehet rveket merteni a reservatio mentalis mindenestl fogva eltlend elmlethez. Az emberi nkny s erszak ellen kzdk azonban minden idben j lelkiismerettel lnek ezzel a fegyverrel: nem adnak tovbb olyan informcit, amely a gyngket kiszolgltatja az elnyomk bosszjnak.