23 - 29 rszek magyarzata
Jer. XXIII. RSZ
Jer. 23,1–4. A htlen psztorok bntetse.
A „psztorokon” ltalnos kori keleti szhasznlat szerint elsrenden a kirlyokat, azutn ltalban a fembereket, politikai s katonai vezetket rtettk (v. 3:15; 10:21; 22:22), a „nyj”-on pedig a npet (10:21; 13:17). A kirlyokon s fembereken szmon kri Isten az juhait, s megbnteti ket, amirt „sztszrdni” engedtk a nyjat, azaz oktalan vezetskkel katasztrfba sodortk a npet. Isten azonban, az vgtelen irgalmnl fogva, jra sszegyjti a nyj „maradkt” s hsges psztorokat llt mell. (A „maradk” jellegzetesen saisi gondolat, zs 10:20–22). Az utols sz nem a rombols, Isten az tleten t is ptst, megjulst munkl (1:10). Ez az igeszakasz arra figyelmezteti minden idk gylekezeteinek a „psztorait”, hogy feladatukat szent felelssgrzettel lssk el, mert Isten szmon kri rajtuk a nyj sorst.
Jer. 23,5–8. Messisi prfcia.
A 21:1–23:4-ben tallhat, klnbz jdai kirlyokra vonatkoz prfcik gyjtemnyt zrja le ez a messisi jvendls (5–8). A magyarzk egy rsze ktsgbe vonja e prfcia jeremisi eredett. Jeremis igehirdetsben – ellenttben saissal (v. zs 9:1–7; 11:1–9; 37:35) – a dvidi dinasztia (2Sm 7:12; Zsolt 132:11), illetve a Sion kivlasztsnak a gondolata (2Sm 6; Zsolt 132:13–14) nem foglalt el jelents helyet. Hseshoz hasonlan Jeremis a pusztai vndorls s a szvetsgkts (Jer 2:2kk.; 31:31–34) hagyomnyt hangslyozta s annak a gondolataival fejezte ki a np jvendjvel kapcsolatos vrakozst. Ennek ellenre az 5–8-ban olvashat prfcia nem tartalmaz semmi olyat; ami kizrn a jeremisi szerzsget. ppen a 23:1–2-ben lttuk, hogy Jeremis saisi koncepcikat („maradk”) is hasznl.
A 22:30-ban elhangzott kemny szavak utn 23:58 arrl tanskodik, hogy a dvidi dinasztit illeten sem az tlet, hanem a kegyelem az utols sz: Isten Dvid hznak „igaz magvat tmaszt s uralkodik mint kirly, s blcsen cselekszik, mltnyossgot s jogossgot cselekszik e fldn”. Amint 22:1kk. magyarzatnl lttuk, a kirly legfontosabb tiszte a mispt s a cedqh rvnyestse. Br a prfcia fldi fejedelemknt beszl a Messisrl, mgis egszen httrbe szorulnak annak szekulris vonsai, mint a hadi sikerek, politikai hatalom, vagy fldi pompa s ragyogs. A 7–8. versbl az derl ki, hogy a Messis uralma alatt egyesl Izrel s Jda (v. Ez 37:15–24).
Kln figyelmet rdemel a 6. vers, amelyben a magyarzk joggal ltnak utalst Sedkisra. A Messis neve: Jahv cidqn = „Jahve a mi igazsgunk”. Jeremis hallgatit ez az utols jdai kirlyra emlkeztette, akinek neve hberl cidqijjh = „Jahve az n igazsgom”. Sedkis azonban nem cselekedett a nevben foglalt elktelezs szerint. Dvid sarjnak a np ad nevet (Jahv cidqn), amelynek kimondsval vallst tesz Jahve s az akarata szerinti kirly mellett.
A messisi gretek Jzus Krisztusban teljesedtek be, aki fldi letben hangslyozta, hogy nem uralkodni, hanem szolglni jtt (Mt 20:28; Lk 22:27). Az kirlyi felkenetsben osztoz gylekezet hozz hasonlan a szolglat tjn kell hogy jrjon.
Jer. 23,9–40. tletes igk a htlen prftk ellen.
Ez a tbb kisebb szakaszra oszthat perikpa kln felirattal kezddik: lannebi’im = „a prftkrl” (vagy: a prftkra vonatkoz igk). A Kroli-fordts a lannebi’im szkapcsolat felirat-jellegt nem ismeri fel, hanem az els mondathoz vonja: „a prftk miatt megkeseredett bennem az n szvem”.
A 9–40. versekben klnbz idbl szrmaz prfcik, vagy az jszvetsgi tudomny szhasznlatval szlva: jeremisi logionok tallhatk. Nagy rszk klti formban ll elttnk (9–12., 13–15., 16–17., 19–22., 23–24., 28b–29), a 18., a 25–28., 30–32., illetve 33–40. versek viszont przban vannak rva. A htlen prftkra vonatkoz jeremisi igket hat kisebb szakaszra osztva ltszik a legclszerbbnek magyarzni.
Jer. 23,9–12. Jeremis megdbbense szolgatrsai htlensgn.
A prfta mkdsnek a kezdeti idszakbl szrmazhat ez az ige, amikor Jeremis elszr dbbent r szolgatrsainak, a prftknak s papoknak az erklcsi romlottsgra, ami hivatsuk htlen vgzsben mutatkozott meg: „mind a prfta, mind a pap istentelenek…”. Ez a tapasztalat annyira megrendti, hogy kbultan tntorog, mint a rszeg ember. A felismerst Jahve kijelentsbl vette. Erre vonatkoznak a 9. vers mippen Jahv mippen dibr qods szavai, amit gy fordthatunk le: „az r szne eltt s az szent igje eltt”. Vagyis Isten szent igje Jeremist ppolyan elemi ervel juttatja el a bn ismeretre, mint saist Isten szentsgnek az tlse (zs 6:5). Az istenismeret s a bnismeret szoros klcsnhatsban ll egymssal. A 10. versben emltett parznasg – a kontextusbl kvetkeztetheten – nem a hzassgi erklcs megromlsra, hanem a vallsi rtelemben vett „parznasg”-ra, az idegen istenek tiszteletre vonatkozik. A prftknak s papoknak, a np lelki vezetinek a htlensge legalbb olyan slyos kihatssal br a np jltre, mint a kirlyok: Jahve tkt vonja a szvetsges npre (Deut 28:15kk.). Bntetsk ennek megfelelen slyos lesz. Isten „csszs utakra” helyezi ket. Jeremis kortrsai szmra igen szemlletes volt ez a kp (v. Zsolt 36:5; 73:18). A kavicsos, csszs, omlsra hajlamos jdai hegyi svnyek nagy veszlyt jelentettek az utasra, klnsen ess idben, vagy jszaka, amikor egyetlen rossz lps knnyen a szakadkba zuhanshoz vezethetett.
Jer. 23,13–15. A jeruzslemi prftk romlottsga fellmlja a samriai prftkt.
Amint Jer 26:20–23-bl lthat, valamint Ezkiel egsz igehirdetse is mutatja, Jeremisnak voltak olyan kortrsai is, akik hozz hasonl felelssgrzettel s szentsggel hirdettk Isten akaratt, s igyekeztek visszatrteni npket a helyes tra (Ez 3:17–20). A 13–15. versben azonban Jeremis a hivatsukat htlenl betlt prftkkal foglalkozik. Szavaibl az derl ki, hogy ezek voltak tbbsgben. A np szvesen hallgatott rjuk, mert a vrakozsnak megfelel zenetet hirdettek. Isten ldst grtk olyan embereknek, akik mindennapi letfolytatsukban nem trdtek Isten trvnyvel. Mg az elz szakaszban Jeremisnak a prftk htlensge feletti els megdbbense tkrzdik, addig a 13–15-bl az ltszik, hogy mr hosszabb ideje viaskodik e slyos problmval, s trtneti sszefggsbe lltva is vizsglja azt. Ha a 3:6 a kvetkez versekben Jdt hasonltotta ssze Izrellel, s az sszehasonlts az szaki orszgrsz javra ttt ki, gy most a jeruzslemi prftkat hasonltja ssze a samriai prftkkal, s a vgeredmny ugyanaz: a jeruzslemi prftk bne, ha lehet, mg nagyobb. Jeremis kortrsai lenzleg vlekedtek az szaki orszgrszrl. gy gondoltk, mltn rte utol az tlet. Annl meghkkentbb lehetett szmukra a 13–15. versekben foglalt zenet. Jeremis, aki Samria eleste utn (Kr. e. 722) egy vszzaddal mkdtt, a hagyomnyokbl tudhatott az szaki orszgrsz prftinak bnrl. Valsznleg olyan trtnetekre gondolt, mint 1Kir 18:19kk.; amelyekbl az derlt ki, hogy Izrel vallsi vezeti a kananita termkenysgi kultusz befolysa al kerltek. Az a vallsossg, amit kpviseltek, inkbb volt baalizmus, mint Jahve-hit. Jeremis a jeruzslemi prftk htlensgnek kritriumt abban ltja, hogy elmulasztjk a megtrsre hvst (ld. 16–22 magyarzatt is). gy senki sem tr meg az gonoszsgbl. Jeremis igehirdetsnek az els idben ez volt sarkalatos, jra meg jra visszatr gondolata: „trjetek meg, szfogadatlan fiak” (3:14), „Nosza, trjetek meg, ki-ki a maga gonosz utrl!” (18:11). Ebben ltta az tlettl val megmenekvs egyetlen lehetsgt (18:7–11).
Jer. 23,16–22. Az igazi prftai igehirdets felfedi a bnt.
Jeremis nyomatkosan vja hallgatit azoknak a prftknak az igehirdetstl, akik az Isten parancsolatai megvetinek ezt hirdetik: „nem j tiretok veszedelem”, „bkessgetek lesz nktek s mindenkinek, aki az szvnek kemnysge szerint jr”. Ezek csak elbolondtjk a npet, mert „az szvknek ltst szljk”. Az testamentumban Isten igaz szolgi les klnbsget tettek sajt szvk gondolatai s az Isten ltal rejuk bzott zenet kztt. Num 16:28-ban Mzes hangslyozza: „Errl tudjtok meg, hogy az r kldtt engemet s nem a szvembl van…” Blm figyelmezteti Blk kldtteit: „Az rnak beszdeit ltal nem hghatom, hogy magamtl jt vagy rosszat cselekedjem” (Num 24:13). Jeremis maga is Isten kijelentsbl vette, amit hirdetnie kellett: „szak fell tmad veszedelem e fldnek minden lakosra”. Hogy mennyire nem a sajt szvnek gondolata volt ez, mutatjk vallomsai (20:9). Isten ragadta meg s gyzte le (20:7), ezrt nem tud szabadulni a rbzott zenettl, olyan az szmra, mint a csontjaiba rekesztett tz.
Jeremis klnbsgttelre szltja fel hallgatit prftai igehirdets s prftai igehirdets kztt. E klnbsgttelhez megadja a kritriumot is: azok a prftk, akik az emberek letfolytatsra tekintet nlkl ldst hirdetnek (17. v.), nem az Isten kldttei. Mint a 7:1–16-ban, itt is gy ltja, hogy Isten megbocstst, kegyelmes odafordulst csak azoknak szabad hirdetni, akik valban „megjobbtjk” cselekedeteiket (7:5–7). Jeremis s prfta-trsai kztt az a klnbsg, hogy az utbbiak nem „llottak Isten tancsban” s nem ismerik az szndkt. Az testamentum tbbszr is beszl gy Jahvrl, mint a mennyben trnol kirlyrl, akinek a trnusa krl angyalok, mennyei seregek llanak (1Kir 22:19kk.; Jb 1–2. rsz; Zsolt 82:1). E „mennyei tancsba” (szd Jahvh), ahol az emberek sorsa fell dntenek, nyer betekintst az Isten ltal e kivltsgban rszestett prfta (pl. Mikes ben-Jimla, 1Kir 22:19kk.). Jeremis miutn felismerte Isten tletes szndkt (1:14–16), a npre vr tletet csak egyflekppen ltta elfordthatnak: megtrs ltal (18:7–11). Nagy eldjhez, Mikeshoz hasonlan a bnbnatra hv sz prdiklsval (Mik 3:8) igyekezett eltrteni kortrsait „gonosz uraikrl s az cselekedetknek gonoszsgbl” (22. v.).
Jer 23:16–22 a ma l egyhzi nemzedknek is fontos kritriumot ad arra nzve, hogy melyik az Isten akarata szerint val igehirdets. Nyilvnvalan az, amelyik felfedi a bnket (Mik 3:8), a cselekedetekkel val megtrst srget (v. Jer 7:1–16 magyarzatt) az Isten s ember, ember s ember viszonylatban. A keresztyn gylekezetnek arra az igehirdetsre kell figyelnie, amely az Isten trvnyben kijelentett szeretet-parancsolat komolyan vtelre hv fel.
Jer. 23,23–24. vs a hit leszktstl.
Azok a prftk, akiktl Jeremis kortrsait vta, hajlamosak voltak arra, hogy Jahvt „kzel val” Istennek tartsk, a vallsos-eksztatikus lmnyek vilgra korltozzk. Ezzel a tves nzettel szemben Jeremis hangslyozza: Isten a mennynek s fldnek teremtje, e fldn minden npnek az Ura, aki eszkzknt hasznlja az „szaki orszgokat”, s aki az dvssgben rszest minden npet (12:16). Ennek az Istennek az egsz letet ignybe vev hatalma ell nem lehet a vallsos rzsek terletre meneklni.
Jer. 23,25–32. Az lom s Isten igje kztti klnbsgttel.
Az lom megtlsben az szvetsg nem egysges. Mg Gen 28:12kk.; Num 12:6; Jel 3:1; Jb 4:12kk. az lmot Isten kijelentse eszkznek tartja, addig Jeremis les hatrvonalat hz az lom s Isten igje kz (v. 27:9; 29:8; tovbb Deut 13:2kk.; Zak 10:2). Amint a szraz s rtktelen pelyva nem hasonlthat ssze az letet magban hordoz maggal, gy az lmoknak sincs semmi kzk Isten eleven s hat igjhez. A prftk bne abban van, hogy lmaik elbeszlsvel az ellenkezjt rik el annak, mint ami az igehirdets feladata. Ahelyett, hogy „Isten nevt” s ismerett tartank bren a np kztt, hamis biztonsgba ringatjk hallgatikat. Nem srgetik ket a „gonosz cselekedeteikbl” val megtrsre, hanem megerstik addigi letfolytatsukban.
Az igehirdetkn Isten szmon kri a bnbnatra hv szt: „Ha ezt mondom a hitetlennek: hallnak hallval halsz meg, s te t meg nem inted s nem szlasz, hogy visszatrtsd a hitetlent az gonosz tjrl, hogy ljen: az a gonosztev az vtke miatt hal meg, de vrt a te kezedbl kvnom meg” (Ez 3:17–19).
Jer. 23,33–40. „Az r terhe.”
A Jeremistl szrmaz prfcit csak a 33. vers tartalmazza, amelynek fordtsa – a Biblia Hebraica ltal javasolt szvegmdosts utn: „Ha megkrdez tged ez a np, mondvn: mi az rnak a terhe, azt feleld nekik: ti vagytok a teher s ledoblak benneteket, ez az r sugallata”. A prfcia kulcsszava a ketts rtelemmel br massz’ hber sz, amely egyfell (isteni) kijelentst, msfell terhet jelent. Valsznleg Jeruzslem 588-as ostroma idejn hangzott el ez az ige. Az ostrom kimenetele fell joggal ktsgesked np Jeremishoz kldtt: „mi az rnak a kijelentse”, ti. a vros megszabadulst illeten. Vlaszul ezt a kemny elutast zenetet kapjk: „ti vagytok a massz’, a teher – amelyet Jahve oly sokig hordozott – (Zsolt 28:9; zs 46:3) s n ledoblak benneteket”. Vagyis: elkerlhetetlenl bekvetkezik az tlet.
A 34–40. versekben a ksi zsid rsmagyarzat jellegzetes pldjt talljuk, amely a Talmudban olvashat rabbinisztikus rsrtelmezsre emlkeztet. A magyarz nem rti meg Jeremis tulajdonkppeni mondanivaljt, azt hiszi, hogy a massz’ sznak a hasznlata vvta ki a prfta haragjt. zs 13:1kk.; Nh 1:1; Hab 1:1; Zak 9:12 s Mal 1:1 azonban vilgosan mutatjk, hogy a massz’ sznak az szvetsgben nincs pejoratv rtelme.
Jer. XXIV. RSZ
Jer. 24,1–10. A kt kosr fge ltomsban foglalt kijelents.
Tartalmi mondanivaljt tekintve a 24. rsz szoros rokonsgot mutat a 29. fejezettel. Az utbbiban foglalt levelet Jeremis nem sokkal az 597-es els deportci utn rhatta. Ezt a levelet az a bizonyossg hatja t, hogy Istennek a deportltakra vonatkoz gondolata „bkessgnek s nem hborsgnak gondolata”, rajtuk – az tlet utn – elkezddtt Isten kegyelmes munkja. Egszen kzenfekv az a felttelezs, hogy a 29. rszben hirdetett felismerst a prfta ppen a kt kosr fge ltomsban nyerte el. Jeremisnl az eksztatikus elemet egyltaln nem talljuk meg. A mindennapi let dolgai vlnak szmra a kijelents hordoziv, amint 1:11–14-ben s a 18. rszben is megllapthattuk. Valahol a templomban kt kosr fgt lt, az egyikben egszsges, a msikban tlrett, s mr romlsnak indult gymlcs van, ami mr semmire sem j. Egyszerre vilgoss vlik eltte az a kijelents, amit Isten kzlni akar vele: a j fgk a fogsgba kerlt zsidkat (2Kir 24:8–16) jelkpezik. Ezeken mostantl Isten kegyelmes munkja kezddik el, vk a jv grete. A foglyok rszrl ez abban mutatkozik meg, hogy „teljes szvkbl megtrnek” (7. v.). A romlott fgk viszont a Jdban maradt zsidkat pldzzk. Ezeknek sorsa az elvettets lesz (9–10. v.). Rjuk mg a 17:1 rvnyes: bneik fel vannak rva. A Jeremis ltal hirdetett zenet pp az ellenkezje az otthonmaradottak vlekedsnek, akik – amint Ez 11-bl is lthat – magukat tartjk a jvend lettemnyeseinek s sznakozssal gondolnak a fogsgban lkre.
Jer. XXV. RSZ
Jer. 25,1–14. Jeremis igehirdetsnek summja.
Ezt a perikpt joggal hozhatjuk sszefggsbe a 36. rszben elbeszltekkel, s az 1–14. verseket a Bruknak diktlt n. „stekercs” (v. 36:2!) Jeremis igehirdetst summz bevezet, vagy zr rsznek tekinthetjk.
Nem vletlen, hogy Jeremis ppen Jjkim uralkodsnak negyedik esztendejben (Kr. e. 605–604) kapott indttatst addigi prfciinak sszefoglalsra s elismtlsre. Kr. e. 605-ben, a karkemiszi tkzettel, amelyben az akkor mg trnrks Nebukadneccar dnt veresget mrt Nek fra seregre, j korszak kezddtt az kori Kelet trtnetben. Palesztina, amely addig egyiptomi fennhatsg al tartozott, az j babiloni birodalom befolysi krbe kerlt.
Egyszerre relis lehetsgg vlt az, amit Jeremis elhvatstl kezdve (Kr. e. 627) csaknem negyed szzadon t hirdetett s aminek be nem teljesedse miatt annyit gytrdtt (20:8): szak fell tmad veszedelem az engedetlenn vlt npre. A 9. vers szhasznlata az elhvsakor kapott kijelentsre utalva (1:15) emlti „szak minden nemzetsgt”, mint Isten tletnek vgrehajtjt, de most mr nven is nevezi az szakrl jv ellensg kirlyt: „Nebukadneccar, a babiloni kirly, az n szolgm”.
Az 5. s 6. vers tallan foglalja ssze Jeremis egsz igehirdetsnek kt alapgondolatt: „trjetek meg… a ti gonosz cselekedeteitekbl”, s: „ne jrjatok idegen istenek utn”! Mg prftai mkdsnek az elejn – Hseshoz hasonlan s nyilvn az igehirdetsnek befolysa alatt – Jda bnt fknt vallsi htlensgben ltta (v. 2. rsz magyarzatt), addig itt els helyen a „gonosz cselekedeteket” emlti. Ez utbbi kifejezsen, amint 7:1–11-bl kitnik, az embertrs ellen elkvetett vtket, a szocilis bnket rtette.
A fenyeget tlet kzelsgnek a hatsa alatt Jeremis megtrsre srgeti npt. Ebben ltja az tlet elkerlsnek egyetlen lehetsgt (v. 18:1–11). Ezt hzza al az 5. versben olvashat szjtk: sb = trjetek meg, hogy seb = lakhassatok a fldn, amelyet az r adott nktek. Az Istentl ajndkba kapott fldn csak a szvetsghez h np lhet.
A prftnak azonban keseren kell megllaptania: „nem hallgattatok rm” (7. v.). A bnbnatra hv sz elutastsa utn mr csak a meghirdetett tlet beteljesedse kvetkezhet (9–11. v.). A hall csendje vltja fel a mindennapi let zsongst. Nem hallatszik a lakodalmas np vidm zaja, de elnmul a mindennapi kenyrhez lisztet rl malmok zrgse is. Az est leszlltval nem tri meg a sttet a kigyullad szvtnekek fnye, amelyek kr meghitten egybegyl a csald.
A 11. vers 70 esztendben adja meg a fogsg tartamt (v. 29:10). Ennyi az szvetsg szerint az ember letideje legjobb esetben (Zsolt 90:10; Jb 42:16). Ez a nyilvnvalan kerek szm ebben az sszefggsben azt fejezi ki, hogy egy teljes nemzedket sjt az tlet (Deut 1:35; Num 14:29).
A 13. vers („ami meg van rva e knyvben”) felttelezi a jeremisi igk rsba foglalst (36:1). A 12. s 14. vers, amely a babiloni birodalom ksbbi sorsval foglalkozik, ms gondolati sszefggsbe tartozik (v. 29:10). Kr. e. 605-ben Jeremisnak nem volt oka arra, hogy a babiloni birodalom buksrl szljon, amikor honfitrsai eltt mg az is krdsesnek tnt, hogy Nebukadneccar valban megszerezte-e a hatalmat az kori Kelet npei felett.
Jer. 25,15–29. Jahve megtli a npeket.
Jeremis prftt Isten elhvsakor „npek fl s orszgok fl rendelte”. Ebbl kvetkezen prfcii nemcsak a Jda s Jeruzslem feletti tlettel, hanem a npek egsz sornak a sorsval is foglalkoztak.
Jer 25:15–29 nyilvnvalan tartalmi sszefggsben ll a 46–51. fejezetekben tallhat idegen npek elleni prfcikkal, amelyeket az szvetsg grg fordtsa, a LXX kzvetlenl Jer 25:13 utn hoz, s feliratul a 13. vers kvetkez szavait hasznlja: „Amiket prftlt Jeremis az sszes nemzetek fell”. Az egsz gyjtemnyt a LXX a 15–38. versekkel zrja.
A perikpa kt kisebb szakaszra oszthat: egyfell a 15–16., illetve 27–29. versekre, msfell a 17–26. versekre.
15–16; 27–29. A harag poharnak ltomsa. Jeremis azt a parancsot kapja Istentl, hogy a harag poharval itassa meg azokat a npeket, amelyeken Jahve tletet akar vgrehajtani. A „harag poharval” kapcsolatos elkpzels taln az istentlet egy rgi gyakorlatra megy vissza (v. Num 5:11–24). A r val utals az szvetsg szmos helyn megtallhat (Zsolt 75:9; Abd 10; Nh 3:11; Hab 2:16; Ez 23:31; JSir 4:21; zs 51:17kk.). A szimbolikus cselekedet azt juttatja kifejezsre, hogy Jahve tlettl a npek sem meneklnek meg. k is Isten tletes s kegyelmes cselekvsnek a trgyai.
17–26. Az tlet al kerl npek felsorolsa. Jeremis nem egyetemes vilgtletrl beszl. Konkrtan megnevezett npek ellen kell prftlnia. A rajtuk vgbemen tlet a trtnelem keretn bell jtszdik le, nem jelenti a vilg vgt.
A felsorols nagyjbl ugyanazokat a npeket emlti, mint amelyekrl a 47–49. rszben van sz. Egyes magyarzk a 27. fejezetre utalva arra gondolnak, hogy Jeremis olyan npek ellen hirdetett tletet, amelyek Jdval egytt Nebukadneccar babiloni kirly ellen lzadtak. Jeremist az a meggyzds hatja t, hogy Isten egy idre Nebukadneccarnak adta a hatalmat orszgok s npek felett (27:6–8), ezrt az ellene val lzadst Isten elleni lzadsnak tekintette. A 27:1kk.-bl tudjuk, hogy a prfta nyomatkosan vta Edom, Mob, Ammon, Tirus s Sidon kirlyt a Babilon-ellenes felkelstl. Nem valszntlen, hogy ebben a trtneti helyzetben gyjttte ssze a Nebukadneccar ellen szervezked npek sorsra vonatkoz prfciit. Szembetn, hogy 27:3 ugyanabban a sorrendben nevezi meg a Babilon-ellenes ligt sszekovcsolni akar kis nyugati npeket, mint 25:21–22. Kr. e. 594-ben szles kr Babilon-ellenes mozgolds indult meg, amelyben nemcsak a mr emltett kis llamok vettek rszt, hanem Egyiptom (25:19), Filisztea (25:20) klnbz arab fejedelmek (25:23) s tbb ms keleti s szaki fejedelem, tovbb Elm is. Figyelemre mlt, hogy a Jer 49:34-ben olvashat, Elmra vonatkoz prfcia Sedkis kirly uralkodsnak az elejre van keltezve.
Jer. 25,30–38. Klnbz prftai idzetek.
Ezek a versek a npek feletti tlet tmjval foglalkoznak. A 30. vers m 1:2-re, illetve Jel 3:16-ra emlkeztet. A szakasz inkbb prftai idzetek gyjtemnynek tekinthet, mint jeremisi prfcinak. Azokat a kpeket s kifejezseket, amelyekkel Jeremis a Jda feletti tlet elkerlhetetlensgt rja le, a npekre s azok vezetire vonatkoztatja.
Jer. XXVI. RSZ
Jer. 26,1–24. Jeremis templomi beszdnek kvetkezmnyei.
A 25. rsz a 7:1–15-ben lert templomi beszd kvetkezmnyeit beszli el. Ott Jeremis beszdt, itt az azt kvet esemnyeket olvashatjuk rszletesebben. Az elbeszls Bruk tollbl szrmazik (a trtnelmi helyzetre nzve lsd a 7:1–15 magyarzatt).
A 4–6. versben Bruk tallan foglalja ssze Jeremis templomi beszdnek a leglnyegesebb gondolatait, majd rtr a kvetkezmnyek ecsetelsre. Ha csak a 7. rszben lertak maradtak volna rnk, nem is gondolnnk, milyen heves visszahatst vltottak ki Jeremis tletes prfcii. Amint a 8. s 9. versbl ltjuk, a papok s prftk, vagyis Jeremis hivataltrsai reaglnak a leglesebben. Szentsgtrsnek tekintik, hogy a templom pusztulsrl mert beszlni, amelyet az r vlasztott ki (7:4; Zsolt 132:13). Az istenkromlsrt az szvetsgi trvny szerint hallbntets jrt (Lev 24:16; 1Kir 21:10). Vdjuk els tekintetre annyira megejten hangzik, hogy a np is a prfta ellen fordul. A lincselstl csak az illetkes kirlyi ftisztviselk beavatkozsa menti meg Jeremist. Ezek – a templomi zavargsrl hallva – a helysznre sietnek s a kirlyi palotbl a templomba vezet kapuban szablyos bri eljrst folytatnak le (10. v.). Elszr a papok s prftk adjk el a vdat (11. v.), majd Jeremis kap lehetsget vdekezsre. A prfta a legfontosabb dolgot emlti legelszr: „az r kldtt engem”. Ez ell a megbzs ell nem lehet kitrni (m 3:8; Jer 20:7). Msodszor arra mutat r, hogy az ltala hirdetett tlet feltteles. Ha a np „megjobbtja cselekedeteit”, az r „megbnja” a veszedelmet, amellyel fenyegetett (v. 18:8–11). A vdekezst is felhasznlja a megtrsre hvs megismtlsre. Vgl arra figyelmezteti brit, hogy ha t Isten zenetnek a hirdetsrt meglik, vrbnnel terhelik meg a vrost.
Jeremis vdekez beszde nagy hatst tett mind a kirlyi tisztviselkre, mind a npre, s a kzhangulat most mr a prtjra llt. Tbben vdelmre is kelnek. Az „orszg vnei”, akiket a 17. vers emlt, az nnepre Jeruzslembe rkezett vidki elljrk lehettek. Egyikk a mreseti Mikes pldjra hivatkozik, aki Ezkis kirly idejben hirdetett kemny zenetet a Sion ellen (Mik 3:12). Meglep, hogy egy vszzad mltn is milyen pontosan megrizte a szbeli hagyomny a prfta mondst. Ezkis az tletes igkre megtrssel vlaszolt, ami az tlet elfordtsnak egyetlen mdja. Az pldjt kell kvetnik Jeremis hallgatinak is.
A 20–23. versben foglaltakat mr nem a „vnek” mondjk el, hanem Bruk fzi hozz, annak szemlltetsre, milyen komoly letveszlyben forgott Jeremis. Jjkim nem gy reaglt az tletes zenetre, mint Ezkis (Jer 36). Az Uris prftval kapcsolatos esemnyek elbb jtszdtak le, mint Jeremis templomi beszde. Urisrl az itt elmondottakon kvl semmit sem tudunk. Bruk az igehirdetst is ppen olyan hitelesnek s Istentl ihletettnek tartja, mint a Jeremist. Jjkim, uralkodsnak els nhny vben (609–604-ig) egyiptomi vazallus volt (2Kir 23:34), ezrt knnyen el tudta rni Uris kiadatst (22–23. v.).
A 24. vers arrl tanskodik, hogy a kzhangulat kedvez alakulsa nmagban nem volt elg Jeremis felmentshez. Csak egy tekintlyes embernek, Ahikmnak a kzbenjrsa nyjthatott hathats segtsget. Ahikm apja, Sfn, Jsis (mai szval lve) llamtitkra volt (2Kir 22:8.12), de Ahikm mr maga is fontos megbzatst kapott Jsistl (2Kir 22:12). Az fia volt Gedlis, a ksbbi helytart, aki szintn a legnagyobb jindulattal viseltetett Jeremis irnt (Jer 40:5). Errl a csaldrl el lehet mondani, hogy nemzedkeken t az r kvetje volt.
Jeremison ez alkalommal is beteljesedett az elhvsakor kapott gret („Viaskodni fognak ellened, de nem gyznek meg tged”) mind a prbattel, mind a megszabaduls vonatkozsban.
Jer. XXVII. RSZ
A 27–29. fejezetek tartalmi szempontbl egysget alkotnak. Mind a hrom rsz azzal foglalkozik, hogy Jeremis Isten parancsra milyen llspontot foglalt el Kr. e. 594-ben szles krben megindult Babilon-ellenes szervezkedssel szemben. De a 27–29. rszek sszetartozst mutatjk bizonyos stilris sajtossgok is: a babiloni kirly neve itt Nebukadneccar, mg Jeremis knyvben mshol Nebukadneccar. (A nv eredeti babiloni formjnak az utbbi felel meg. Nebukadneccar neve ugyanis akkdul: Nabu-kudurri-ucur = Nabu – [isten] rizze a fit). A Jahvval sszetett szemlynevek formja ezekben a rszekben -j, mg mshol -jh (Jirmejh, Cidkijjh stb.).
Jer. 27,1–11. Jeremis zenete idegen kirlyoknak.
A LXX-bl joggal hinyzik az els vers, amely ksbbi hagyomnyozra megy vissza s tves adatot kzl a 27. rszben foglalt prfcik elhangzsnak idejt illeten. A 3., 12. s 20. versbl nyilvnval, hogy e jvendlsek idejn mr Sedkis, s nem Jjkim volt a kirly.
Kr. e. 594-ben vagyunk. Jeruzslemben idegen kirlyok kldttei jelennek meg azzal a cllal, hogy rbrjk Sedkist egy Babilon-ellenes koalcihoz val csatlakozsra (v. 25:17–26 magyarzatt). A Babilon-ellenes megmozduls nem korltozdott csak a nyugati orszgokra, hanem rokonszenveztek vele a Babilontl szakra s keletre l npek is. Taln ez a tudat adott tpot annak a vrakozsnak, hogy a babiloni birodalom rvidesen ssze fog omlani (v. 28:3; 29:8).
Jeremis, Isten parancsra, zenettel fordul a Jeruzslemben trgyal kvetekhez. Mondanivaljt szimbolikus cselekedetekkel ki is brzolja. A jrom, amelyet nyakba vett, msfl mter hossz s mintegy 8 cm vastag fard volt, amit ktelekkel erstettek az kr nyakra s szarvhoz. Az zenet, amit Jeremisnak t kell adnia a kveteknek, rviden gy hangzik: amely np magra veszi a babiloni kirly jrmt, az letben marad, amelyik pedig fellzad ellene, az elpusztul. Jeremist ennek az zenetnek a hirdetsnl nem babilofilia vezette, hanem az az isteni kijelentsbl vett felismers, hogy Jahve a teremts jogn rendelkezik minden nppel, s a hatalmat annak adja, aki „kedves az szemei eltt” (5. v.).
A 7. vers mutatja, hogy mennyire nem az esemnyek bekvetkezse utn rtk ezt a jvendlst. Br a benne foglaltak a lnyeget illeten beteljesedtek, a rszletek msknt trtntek, mint ahogy Jeremis vrta: Nebukadneccart ugyan fia, Amel-Marduk (562–560) kvette a trnon, de csak kt esztendeig uralkodott, aztn erszakos vget rt. Utna nem Nebukadneccar unokja (amint Jeremis vrta), hanem egy uzurptor, Nergl-Sarzer (grgs nevn: Neriglissar, v. 39:3) uralkodott. Az utols babiloni kirly, Nabonid, nem Nebukadneccar harmadik, hanem negyedik utdja volt, s Nergl-Sarzer halla utn uzurptorknt kerlt a trnra.
Jeremis az idegen kirlyok kveteit nyomatkkal vja attl, hogy sajt jvendmondikra hallgatva, Babilon-ellenes sszeeskvsbe keveredjenek. ltalnos kori keleti szoks volt hbor eltt az istenek tancst jsok, varzslk tjn kikrni. Az, hogy egy izraelita prfta idegen npek sorsba nyl bele jvendlsvel, nem ll egyedl az szvetsgben (v. Br 3:20; 2Kir 8:7kk.).
Jer. 27,12–15. Jeremis vja Sedkist a Nebukadneccar elleni lzadstl.
Az idegen kirlyok kldttein kvl Jeremis Sedkisnak is tadja az Istentl kapott zenetet a Babilon-ellenes koalci kimenetelt illeten. Jahve cselekvse irnynak az ismeretben t is nyomatkkal vja a kalandorpolitiktl, amely egsz npe pusztulst vonja maga utn. Figyelmezteti, hogy ne higgyen azoknak a prftknak, akik a Nebukadneccar elleni lzadsra biztatjk, mert nem Isten akaratnak az ismeretben prftlnak, hanem sajt szvk vgyait vettik ki (v. 23:16). Az esemnyek azonban azt mutatjk, hogy Sedkis mgsem hitt Jeremisnak, s az tlet, amit a prfta erre az esetre kiltsba helyezett, teljes mrtkben beteljeslt.
Jer. 27,16–22. Jeremis intelme a papokhoz s a nphez.
Jeremis szksgt ltja annak, hogy az r zenett a Babilon-ellenes felkels kiltsait illeten a papoknak s a npnek is elmondja. Nyomatkkal vja ket a „sajt szvk gondolatait” (v. 23:16–22 magyarzatt) prdikl prftk igehirdetstl. Ezek – a Babilon-ellenes megmozdulsok hrtl felbtorodva – a babiloni birodalom hamaros bukst jvendltk meg, ami lehetv teszi az 598-as ostrom utn elhurcolt templomi ednyek, felszerelsek visszakerlst. A papok, de a np szvn is nehezen gygyul sebet ttt az ltaluk srthetetlennek hitt templom (7:4) kirablsa s feldlsa (v. 2Kir 24:13). Szvesen hallgattak azoknak a prftknak a szavra, akik a templomi felszerels visszahozatalrl jvendltek. Amint a 18–19. versbl lthatjuk, csak a beptett trgyak (oszlopok, llvnyok) s a nehezen mozdthat kultuszi felszerels (rztenger) maradt meg, valamint a kisebb ednyeknek egy rsze, amit a papsgnak sikerlt a katonk ell biztonsgba helyeznie. Jeremis ktsgbe vonja az vvel ellenkez rtelm zenetet hirdet prftk isteni kldetst. Azok pedig nyilvnvalan Jeremis tekintlyt nem ismerik el. Prfta ll prftval szemben, s csak a jvendlsek beteljesedse vagy be nem teljesedse teszi mindenki eltt nyilvnvalv, ki szlt valban az r megbzsbl (Deut 18:22). Jeremis arra kri a papok s a np vrakozsa szerint beszl prftkat, hogy hathats kzbenjr imdsg mondsval bizonytsk be isteni kldetsket. A prfta legsajtosabb feladata ugyanis kzbenjr imdsg mondsa volt a npet fenyeget veszly esetn (m 7:1–8; Jer 14:7–13).
Isten Jeremisnak megtiltotta a nprt val knyrgst (11:14; 14:11; 15:1). A 15:1-ben azt kzli vele, hogy mg a leghathatsabb kzbenjrk krsre sem kegyelmezne meg Jdnak. A 19–21. versben Jeremis megjvendli, hogy az els ostrom (598) idejn megmaradt ednyek is Babilonba kerlnek, ha Jda Nebukadneccar ellen lzad.
Jer. XXVIII. RSZ
Jer. 28,1–17. Jeremis s Hannis kzdelme.
A 28. rsz idileg s trgyi szempontbl szoros sszefggsben ll a 27. fejezettel. Jeremisnak a 27:16–22-ben a papokhoz s a nphez intzett int beszde ta taln csak nhny nap telt el. Jeremis mg viseli a fajrmot (10. v.) s a szomszdos orszgok kvetei mg Jeruzslemben idznek (14. v.).
Hannisrl csak annyit tudunk, amennyit ez a fejezet mond el rla. Igehirdetsnek tartalma megegyezik azzal, amit Jeremis az elz fejezetben (16–22. v.) nem Istentl jv zenetnek nevezett, s amitl vta a npet. Fbb gondolatai a kvetkezk: Isten rvid idn bell „eltri a babiloni kirly jrmt, visszahozza az r hznak ednyeit, a fogsgba hurcolt Jjkint s jdabelieket” (2Kir 24:8–17). Mind olyan dolog, amit a np s a papok szvesen hallgattak. rthet, ha Hannis prfcijnak elhangzsa utn minden tekintet Jeremisra szegezdik: mit tud erre vlaszolni? Jeremis nem kap kijelentst Istentl, ezrt vlasza lnyegben a korbbi kijelentseken alapul theolgiai eszmlds. A mltban lt igaz prftkat, akiknek a tekintlye mr ktsgen fell ll, az jellemezte, hogy tletes igket hirdettek (8. v.), felfedtk a bnket s megtrsre hvtk a npet. Hannis prfcija viszont ezzel a megszentelt hagyomnnyal szges ellenttben ll, ezrt hitele Jeremis szmra – theolgiai megfontolsok alapjn – ktsges. A slm-rl (Isten ldsrl, a testi-lelki jltrl, az ellensg kezbl val szabadtsrl) prdikl prfta igehirdetsnek igaz volta csak akkor derl ki, ha beteljesedik, amit megjvendlt (Deut 18:22).
Hannist nem ejtik gondolkodba Jeremis szavai. Magabiztosan jabb prfcit mond s azt szimbolikus cselekedettel is megersti. Leveszi a jrmot Jeremis nyakrl s szttri. A szimbolikus cselekedetnek rtelmt ebben foglalja ssze: gy trm le Nebukadneccarnak a jrmt minden nemzet nyakrl. Ezzel rvnytelennek nyilvntja Jeremis prfcijt.
Jeremis rzi, hogy itt valami borzaszt dolog trtnt. De mivel nem kap kijelentst Jahvtl, vlaszolni nem tud. Megrendlten s megszgyenlten tvozik. sajt gondolatait nem adja ki Isten igjeknt, mint Hannis.
A 12–17. versek azonban azt mutatjk, hogy Isten nem hagyta eligazt ige nlkl Jeremist. Az j kijelents elnyerse utn szimbolikus cselekedettel is szemlltetve hirdeti Jahve zenett: „vasjrmot vetettem mind e nemzetsg nyakra”. Isten megerstette Jeremist a 27. rszben elnyert kijelents rvnyessgben. Hannist pedig elri a htlen prfta bntetse, a hall (Deut 18:20). A Jeremis ltal meghirdetett tlet gyors beteljesedse (17. v.) mly benyomst tehetett a jeruzslemiekre s nvelte Jeremis szavainak hitelt.
Jer. XXIX. RSZ
Jer. 29,1–23. Jeremis levele a Babiloniba deportltakhoz.
Az els vers nem ad felvilgostst Jeremisnak a deportltakhoz rt levele keletkezsi idejre nzve. gy nem tudjuk teljes bizonyossggal megllaptani, hogy a 29. fejezetet csupn a trgyi sszetartozsra tekintettel kapcsoltk-e a 27–28. rszhez, vagy pedig az idrendi sszefggs is szerepet jtszott ebben. Kvetkeztetsekre vagyunk utalva. Tartalmbl tlve a levl nem sokkal az 598-as deportci utn rdhatott (2Kir 24:14–16). A fogsgban lk mg vonakodtak attl, hogy huzamosabb idre rendezkedjenek be j helykn. A babiloni birodalom gyors buksban s hamaros visszatrskben remnykedtek. A levl keletkezsi idejnek a megllaptsban nem jelent segtsget Sedkis kldttsgnek az emltse sem, mert annak az idpontja sem ismeretes. St azt sem tudjuk minden ktsget kizran megllaptani, hogy miknt viszonyul ez a vllalkozs az 51:59–64-ben lertakhoz. Lehet, hogy Sedkis kvetei a rendszeres hbradt vittk Babilonba, de az sincs kizrva, hogy az 594-ben megindult Babilnia-ellenes szervezkedsben val rszvtel miatt kellett Sedkisnak kimagyarzkodnia. A nv szerint is megnevezett kvetek jindulattal viseltettek Jeremis irnt, klnben nem vllaltk volna a levl elvitelt. Ebbl arra kvetkeztethetnk, hogy a 3. versben emltett Sfn, illetve Hilkia (akiknek a fiai a kvetek), azonosak a 2Kir 22:8kk.-ben szerepl llamtitkrral, illetve fpappal. Sfn csaldja rokonszenvezett Jeremissal (26:24; 40:6).
Igen rtkes adatokat tudunk meg a levlbl a fogsgba kerlt zsidk letrl. Nem brtnben tartottk ket, nagyobb terleteket bocstottak rendelkezskre megmvels cljbl (5. v.), s azon bell szabadon mozoghattak. Sajt vneik irnytsa alatt lltak. Br az els versbl lthatan papok (s prftk) is voltak kzttk, istentisztelet tartsra, ldozat bemutatsra nem is gondoltak az idegen s ezrt tiszttalannak szmt fldn (m 7:16; Hs 9:3; Zsolt 137:4). Viszont bszkn emlegettk: „Tmasztott nknk az r prftkat Babilonban is”. E prftk kztt ktsgtelenl voltak olyanok, akik Jeremissal rtettek egyet (Ezkiel), tbbsgk azonban a hallgatk vrakozsnak megfelel zenetet hirdetett Jahve nevben.
Amint a 24. rsz magyarzatnl lttuk, Jeremis Isten kijelentsbl mertette a bizonyossgot, hogy egyfell Isten gondolatai a fogsgban lkre vonatkozan „bkessgnek s nem hborsgnak” gondolatai, msfell az otthonmaradottak mg mindig tlet alatt llnak. Isten akaratnak az ismeretben fogalmazza meg tancsait. Mindenekeltt vja a deportltakat a sajt lmaikat hirdet prftktl (8. v.). Megjvendli, hogy a fogsg hossz ideig tart (28. v.), ezrt a deportltaknak tarts babilniai letre kell berendezkednik: hzat ptenik, csaldot alaptaniuk. (A hetven esztendre nzve lsd 25:11 magyarzatt.) Azokat a prftkat, akik ennek az ellenkezjt hirdettk, nem Jahve kldte: Engedetlensgkrt el is ri ket a bntets, ami a Babilniban is csak ritkn alkalmazott kegyetlen kivgzsi md, a tzhall lesz.
Jeremis levele korszakalkotan j utat nyitott meg a zsid np eltt. Jer 23:1–23 alapjn vlt lehetv gylekezetek alaptsa, zsinaggk ptse Palesztinn kvl. Az ennek nyomn kialakult zsinaggahlzat s zsinaggai istentisztelet nemcsak a keresztynsg elterjedsben jtszott szerepet, de nagy hatssal volt a keresztyn istentisztelet kialakulsra is. Jeremis nem buzdtja a deportltakat ldozat bemutatsra. Annl nagyobb fontossgot tulajdont az istentisztelet egy msik elemnek, az imdsgnak. Intelme, amellyel az ellensgrt, az ket fogva tart orszgrt val imdkozsra buzdtja a szmztteket, egyedlll az testamentumban. Indoklsa gyakorlati s utilitarisztikusnak ltsz: „annak jlte lesz a ti jltetek”. Ha a babiloni birodalmat bels vagy kls ellensg tmadja meg, annak htrnyos kvetkezmnyeit elsrenden a deportltak rzik meg.
Jeremis igehirdetse ksztette el a talajt ahhoz is, hogy Deuterosais Izrelnek a pognyokhoz val kldetsrl beszlhessen (zs 42:6; 49:6).
Jer 29 zenete korfordulk idejn klnsen idszer. Az egyhzat a teljesen j trtnelmi helyzet komolyan vtelre tantja, megmenti a mlton val merengstl. A jv irnt nyitott teszi s kssz arra, hogy nem keresztyn krnyezete irnti felelssggel s szeretettel vgezze szolglatt, szntelenl imdkozva s fradozva annak a npnek s orszgnak a jltn, amelyben l. Ilyen rtelemben jelentett Jer 29 felmrhetetlen segtsget az tkeressben a magyarorszgi reformtus egyhz szmra a msodik vilghbort kvet korszakos trsadalmi talakuls idejn.
Jer. 29,24–32. Jeremis prfcija Semja fell.
A fogsgba kerlt jdaiak meglepen eleven kapcsolatot tartottak fenn az otthon maradt np vezetivel. Elsegtette ezt az a krlmny is, hogy Sedkisnak a hbrad elvitelre rendszeresen kldttsgeket kellett menesztenie Babilniba. Ezrt kerlhetett sor viszonylag rvid idn bell hrmas levlvltsra (Jeremis levele a deportltakhoz, Semja levele Sofnis paphoz, Jeremis jabb levele Semja fell). A deportltak kztt l prftkat felhbortotta Jeremis levele. Semja nyilvn valamennyik nevben srgette Sofnis pap fellpst Jeremis ellen. Sofnis azonos a 21:1-ben emltett szemllyel. A templomi rendrsg papi felgyeli tisztben (v. 20:1–6 magyarzatt) a 20:1-ben szerepl Passrt kvette. Amint Jer 52:24–27-bl tudjuk, Jeruzslem eleste utn Riblban kivgeztk.
Semja – teljesen alaptalanul – a zagyvasgokat beszl, eksztatikus prftk kz sorolja Jeremist („minden bolond frfi” v. 2Kir 9:11; Hs 9:7) s gyakorlatilag ugyanazt a bntetst kri r, amivel a 20:1–6 szerint Passr egyszer mr sjtotta. Jeremis tletes prfcival vlaszol Semja kzbeavatkozsra. Megjvendli, hogy Semja nem tr vissza Jdba, st mg leszrmazottai sem „ltjk meg a jt”, amit Isten cselekszik a fogsg idejnek letelte utn npvel. Bntetse megfelel bnnek: Semja Babilnia-ellenes izgatsval a fogsgban lk ltt s jvjt veszlyeztette, Jahve azonban re s maradkaira fordtja a veszedelmet.
|