Jer. XIV. RSZ
Jer. 14,1–16. Jeremis kzbenjr imdsga a szrazsg idejn.
Az els versben tallhat felirat harmadik szemlyben szl a prftrl, teht nem tle szrmazik. A 2–16. versek Jeremis fellpsrl tudstanak egy slyos termszeti katasztrft elidz szrazsg alkalmval. Az aszly idejnek kzelebbi datlshoz hinyzanak az adatok. Abbl a tnybl azonban, hogy kzbenjr imdsgra elutast feleletet kap Jahvtl (11. v.), Jeremis mkdsnek ksbbi szakaszra kvetkeztethetnk. Kezdetben az a bizonyossg hatotta t Jeremist, hogy a megtrsre mg van lehetsg, mert Isten ksz a megbocstsra.
A 2–16-ban elmondott imdsg s a Jahve nevben arra adott vlasz egy bnbnati templomi liturgia keretben hangzik el. A 12. versbl megtudjuk, hogy a bnbnati liturgit bjt s ldozatok bemutatsa is ksrte. Jeremis a prftai tiszt legsajtosabb feladatt gyakorolja, amikor a np krsre (15:1–2) kzbenjr imdsgot mond (v. 21:2). A 2–6. versekben szinte fellmlhatatlan kifejez ervel ecseteli a tarts szrazsg borzalmait s trja Isten el a szvetsges np szorongatott helyzett. A szrazsg nemcsak az emberi trsadalom minden rtegt sjtja, hanem az llatvilgnak is nagy szenvedst okoz. A 7–9. versekben a np nevben mondott knyrgst olvassuk. Az testamentumi imdsg legtisztbb s legmlyebb gondolatai szlalnak meg benne. A tredelmes bnvalls utn a prfta Istenre apelll: „mi a te nevedrl neveztetnk, ne hagyj el minket”. A knyrgs elmondsra, amint a zsoltrokbl is tudjuk, kvetkezett Isten meghallgatst kzl vlasza, amit a pap, vagy prfta tolmcsolt („Ne flj!” JSir 3:57; „Tgedet n megsegtlek!” Zsolt 35:3). Itt azonban (10. v.) Isten a vrt kegyelmes zenet helyett elutast vlaszt ad. gretei a hsges npnek szlnak, Jda lakosai viszont llhatatlanok, „szeretnek ide-oda futkrozni”, azaz hol Jahve, hol ms istenek kultuszban rszt venni, ezrt elkerlhetetlen a megfenytsk. Mivel Isten nem hajland tbb megbocstani, Jeremisnak megtiltja a kzbenjr imdsg mondst (v. 7:11–14). A prfta – mlyen megrendlve az elutast vlasztl – megprbl enyht krlmnyt tallni a np szmra: „hiszen a prftk azt mondjk nkik… fegyvert nem lttok…” Vagyis ms szavakkal: „Uram, a te nevedben vgzett igehirdets vezette flre ezt a npet!” Jeremis maga is megoldatlan rejtly eltt ll: ht nem rvnyes az Isten megbocst szeretetrl, ldsrl szl zenet, amit prftatrsai hirdetnek? Ebbl az elhordozhatatlan bels feszltsgbl Isten vlasza mutatja meg a kiutat Jeremisnak: „nem kldtem ket, nem parancsoltam nkik, nem is beszltem velk…” (14). Az Isten igjt s mra rvnyes akaratt hamisan hirdet prftkat elri a bntets, amely – hogy benne Isten kezt knnyebben fel lehessen ismerni – ez alkalommal is megfelel az elkvetett bnnek. E prftk, akik azt hirdettk: „fegyver s hsg nem lesz e fldn”, fegyver s hsg miatt vesznek el. De nem menekl meg a np sem, amely hallgatott rjuk, nem szolgl enyht krlmnynek, hogy flrevezettk, hiszen nagyon is szvesen engedelmeskedett a szja ze szerinti zenetnek (5:31).
A 14:13–16-ban elszr kerl les ellenttbe Jeremis azokkal a prftkkal, akik, hallgatik lelki magatartsra tekintet nlkl, s az Isten aktulis zenetrt val tusakods nlkl, egyoldalan, az Isten megbocstsrl s ldsrl (slm) prdikltak. A rvidsg okrt mi „hamis prftknak” szoktuk nevezni ezeket, de nem szabad elfelejtennk, hogy az testamentum sehol nem hasznlja ezt a jelzt, hanem Hannist ppgy nbi’-nak (= prfta) mondja, mint Jeremist (Jer 28).
Jer. 14,14:17–15:4. Jeremis kzbenjr imdsga a hbors veszedelem idejn.
A 17. versben az „Azrt e szavakat mondjad nekik” sablonos sszekt megjegyzs Jeremis iginek az sszegyjtjtl szrmazik. Nem tall, mert a 17. s kvetkez versekben nem Isten zenete kvetkezik, hanem a prfta jabb kzbenjr imdsga. Az alkalmat erre most nem a szrazsg, hanem a hbors veszly szolgltatja (18. v.). A 15:1-bl („kldd ki ket orcm ell”) lthat, hogy a sznhely most is a templom. A trtneti httr valsznleg vagy Jjkim uralkodsnak utols napjai, vagy Jjkin uralkodsnak a kezdete, azaz Nebukadneccar 598-as bntet hadjrata, amelynek sorn Jeruzslem vgl is kapitullt (2Kir 24:11kk.). Tekintettel azonban a 15:2–3-nak a 21:1–10-zel val lnyegi megegyezsre, az sincs kizrva, hogy Sedkis idejbl szrmazik ez a prfcia. A 17–18. versben Jeremis a np nevben mondott kzbenjr imdsgban megindtan ecseteli Jda szorongatott helyzett: a vroson kvl a babilni seregek ltal megltek holttestei hevernek, a vrosban hsg dl, ami nemsokra megadsra kszteti Jeruzslemet. Az imdsgot mlysges bnbnat s az Isten szvetsgi hsgre val apellls jellemzi. Igaz, hogy mi vtkeztnk ellened, „de te ne rontsd meg a velnk val szvetsgedet”. A 22. vers vallst tesz Isten hatalmrl. A tredelmes bnvalls s buzg knyrgs elmondsa utn a prfta alzatosan vrja Isten kegyelmes vlaszt. Az imameghallgatst jelz biztats helyett (pl. zs 37:6 „Ne flj e beszdektl…”) azonban a legkemnyebb elutast zenetet kell hirdetnie. „Ha Mzes s Smuel llannak is elttem, nem hajolna lelkem e nphez”. A Jeremis korabeli hagyomny Mzest s Smuelt klnsen hatkony kzbenjrknt tartotta szmon (Mzes kzbenjrsra nzve lsd Ex 32:11–14; Num 14:13–20; Smuelre nzve 1Sm 7:9kk.; 1Sm 12:17kk.; Zsolt 99:6). Jeremis szmra e kijelents utn egyre nehezebb vlik a prftai tiszt betltse, hiszen mlysgesen sznja a npet bnei ellenre is. Ettl kezdve szaporodnak megindt „vallomsai”, amelyekben a tisztvel jr slyos megprbltatsait trja Isten el (15:10–21; 17:12–18; 18:18–23; 20:7–18). A 14:1–4-ben kapott vlasz utn Jeremis prftai igehirdetsben ahhoz hasonl fordulat llt be, mint msban a harmadik ltomst kveten (m 7:7 „nem bocstok meg neki tbb”). Mg els prfciit (3:21–4:4) a fedds mellett mindig jellemezte a megtrsre val felhvs (mg a 7:1–15-ben is!), addig mostantl kezdve csak az tlet alatti meghajlst tudja tancsolni.
Jer. XV. RSZ
Jer. 15,5–9. Nincs irgalom Jeruzslemnek.
(Az 1–4. v. magyarzatt lsd az elz perikpnl.) Jeremis iginek tovbbhagyomnyozja „mert” ktszval az elz versekhez kapcsolja ezt az igeszakaszt. Valjban azonban a 4–9. versek nll egysget alkotnak. A prfta az Istentl elhagyott np irnti mly egyttrzsnek ad hangot az 5. versben. Isten rmutat az tlet igazi okra: „te hagytl el engem”. A np nem hallgatott a megtrsre hv szra, gyhogy Jahve „belefradt a knyrletbe”. A szrlapttal val gabona-szelels az tlet szimbluma, mint Mt 3:12-ben s Lk 3:17-ben. A bekvetkez tlet rengeteg szrnysget s egyni tragdit rejt magban. A frfiak elesnek a harcokban, szmtalan asszony vlik zveggy. A tllk emlkezetben egy leten t visszaksrt annak a szerencstlen anynak a tragdija, aki mind a ht fit elveszti s afeletti fjdalmba belehal. Az ellensges ostrom szmtalan rtelmetlennek ltsz borzalma mgtt csak a hit ismerheti fel Isten sjt kezt s apelllhat irgalmra. A prfcia valsznleg 598-bl szrmazik.
Jer. 15,10–21. A prftai tiszt terhe.
A perikpa Jeremis „vallomsainak”, vagy Istennel folytatott prbeszdeinek rsze (v. 11:18–23 magyarzatt). A 12–14. versek zavarjk az sszefggst a 11. s 15. vers kztt, valsznleg a 17:3–4 varinsaiknt lersi hibbl kerltek ide. A 11. vers szvege a sok szvegromls kvetkeztben nehezen rthet. A legvalsznbb kiigaztsok utn gy fordthat: „Bizony, Uram, ht nem szolgltalak tged legjobb tudsom szerint, s nem jrtam kzben nlad az ellensgrt, baja s nyomorsga idejn?” Jeremis „vallomsai” betekintst engednek prftai tisztnek betltsvel jr legszemlyesebb lelki vvdsaiba. Mg a 11:18–23-ban az a megdbbent felismers sjtja le s ad keser panaszt az ajkra, hogy legkzelebbi honfitrsai s rokonai titokban az letre trnek, addig a 15. rszben az irnyban hossz idn t megnyilvnul ellensgeskeds vlik elviselhetetlenn szmra. Jeremis rzkeny lelk ember volt, aki tartsan nem brta elhordozni a gylletnek azt a lgkrt, amely krlvette, brhov ment. gy kezeltk, mint uzsors hitelezt, vagy fizetni nem akar adst, pedig senkinek nem trt a krra. Ellenkezleg, kzbenjr imdsgot mondott (v. 14:2–9.13) azokrt, akik ellensgeiknt viselkedtek. Isten kzbelpst kri, nehogy Istennek az ellensgei irnti hossztrse az vesztt okozza. Jeremis lelki szemei eltt elvonul kldetsnek minden rme s megprbltatsa. Tiszta pillanataiban vilgosan rezte, milyen kivltsg Isten szolglatban llni. Mint kvnatos telt „nyelte” (v’kelm v. Ez 3:3) Isten igit, boldog volt, hogy „az nevrl neveztetett”. De aztn depresszis gondolatok kertik hatalmukba. Csak azt ltja, hogy lemondst, magnossgot jelentett neki a prftai szolglat. Honfitrsai kitasztottk maguk kzl, s kesersggel eltelve magra maradt. Az emberi ellensgeskeds miatti elkesereds vgl is arra indtja, hogy panasza Isten elleni lzadsba csapjon t: „Olyann lettl nekem, mint a csalka patak.” (Az es idejn megtel, majd gyorsan kiszrad idszakos patak az szvetsgben az llhatatlansg jelkpe, Jb 6:15.)
Jeremist ebbl a dezorientlt, elcsggedt llapotbl csak Isten jra megszlal igje tudja kiemelni. A 19–21. versekben olvashat isteni vlasz emlkezteti arra, hogy tiszthez mltatlanul viselkedett. Csak akkor „llhat az r eltt” tovbb is, ha megtr. Isten elleni lzadsval npnek pldjt kvette, holott arra van szksg, hogy a np kvesse Jeremis pldjt a megtrsben. A 20. vers az elhvsakor kapott gretet juttatja eszbe s ez lesz szmra a szolglatra jra elkld szv, mint Pter szmra Jzus szavai (Jn 21:15–17).
Az Isten szolglatban jrk nem kmltetnek meg a prbatteltl, a kldetsk rtelmben val legknzbb ktelkedstl. zs 49:4-ben az r Szolgja gy panaszkodik: „Hiba fradoztam, semmire s haszontalanra kltttem el ermet”. Keresztel Jnos lete vgn bizonytalann vlik mindabban, amit hirdetett (Mt 11:1–6). Az elcsggedsbl s elbizonytalanodsbl Isten jra megszlal s a szolglatban megerst igje menthet ki bennnket. A kldetsnk miatti lelki vvdsunkban nagy erforrs az elttnk jrk pldja (Zsid 12:1–4).
Jer. XVI. RSZ
Jer. 16,1–13. Jeremis letsorsa mint jel.
Az 1–9. v. kzelebbrl vilgtja meg, mit jelentett az a magnossg, amirl Jeremis a 15:17-ben panaszkodik. A prfta azt a parancsot kapta Istentl, hogy ne alaptson csaldot (2–4), ne tegyen eleget a gyszszoksoknak (5–7) s kerlje a lakodalmas hzakat. Mind a hrom dolog elmulasztsa annyira ellene mondott a mindennapos gyakorlatnak, hogy feltnst keltett s krdsek feltevsre adott alkalmat a jeruzslemieknek.
A hrom tilalmat Jeremis nem egy idben kaphatta. A ntlensgre vonatkozt nyilvn mg fiatalon, taln nem sokkal elhvsa utn, a msik kettt az 598-as els deportci eltt, vagy 598–587 kztt, amikor mr 50–55 ves lehetett. Prfciinak sszegyjtse sorn azrt kerlt a hrom tilalomrl szl tudsts egyms mell, mert az elrendezs elve nem az idrendisg, hanem a trgyi sszetartozs volt. A Jeremisnak megparancsolt ntlensg egyedlll eset az szvetsgben. Indoklsa: az tlet kzelsge. Az jszvetsgben Pl apostol (1Kor 7:26–29) „az idk vgnek” a kzelsgre tekintettel tancsolja hallgatinak a hzassgtl val tartzkodst. Jzus is beszlt arrl a lehetsgrl (Mt 19:12), hogy valaki Isten orszga gynek a szolglatrt lemond a hzasletrl. Jeremisnl s Plnl az tlet gondolata, Jzusnl a hivats szempontja ll az eltrben a ntlensg krdsnek megtlsnl.
Jeremis szemlyes lete ppen gy jelkpp vlik Jda laki szmra, mint ksbb az Ezkiel (Ez 24:16–24). A 6. vers szerint az emberek olyan nagy szmban halnak meg, hogy a temetsnl nem tesznek klnbsget a szegny s a gazdag kztt, st egyltaln el sem temetik a meglteket. Nem lesz lehetsg a gyszszoksok megtartsra, amelyek kztt Jeremis az nvagdosst s a homlokon kopasz folt nyrst emlti. A Deuteronomium (14:1) mind a kettt kifejezetten tiltja. Jeremis azzal, hogy emltst tesz ezekrl a gyszrtusokrl, mg nem helyesli ket. Erre a versre hivatkozva nem lehet ellenttet felmutatni kzte s a Deuteronomium kztt.
Az tlet indoklsa (11–13. v.) ebben a perikpban is az, hogy a vlasztott np a Jahvtl kapott fldn idegen isteneknek szolglt, ezrt bntetsl a jvben idegen fldn fog idegen isteneknek szolglni (13. v.). Az tlet itt is megfelel a bnnek, hogy knnyebb legyen benne felismerni Isten kezt.
Jer. 16,14–15. Kegyelmes gret.
Ez a kt vers nem ll sszefggsben sem az elzekkel, sem az utna kvetkezkkel. Felttelezi a fogsgba vitel megtrtntt. Deuterosais prfciihoz (zs 43; 48) hasonlan azt gri, hogy a babilni fogsgbl val szabadts olyan alapvetv vlik Izrel hite szmra, mint az Egyiptombl val szabadts. Ms szavakkal: Isten mltban vghezvitt nagy tetteit az rti jl, aki remnysggel tekint a jvre. A 14–15. verset valsznleg akkor iktattk be jelenlegi helyre, amikor Jeremis prfciit az istentiszteleten kezdtk hasznlni: az tletes igk utn vigasztal prfcikat olvastak fel.
Jer. 16,16–18. Nincs menekvs!
A prfta a halszatbl s vadszatbl vett kpekkel rzkelteti, hogy Isten tlete ell nem lehet elmeneklni, br vgrehajti emberek. Az ellensg hajtvadszatot indt a hegyekben elrejtzkdk utn s sszefogdossa ket. Az tlet ell val elrejtzkds lehetetlensgre ms is nyomatkosan figyelmezteti hallgatit (m 9:1–4).
Jer. 16,19–21. Zsoltrtredk.
Ehhez hasonl himnikus betoldsokat gyakran tallunk a prfcik kztt (m 4:13; 5:8; 9:5–6). Az a bizonyossg hatja t e verseket, hogy a jvben a pognyok is elismerik Jahvt s elfordulnak blvnyisteneiktl. Hasonl gondolatot tallunk Jer 12:16-ban. Mg ott az a mozzanat ll eltrben, hogy a npek is rszeslnek Isten szabadtsban, addig itt az nyer hangslyt, hogy azok is dicstik Jahvt.
Jer. XVII. RSZ
Jer. 17,1–4. Rvid prfcik Jda pusztulsrl.
E versek pontos rtelmezst megnehezti a hber szveg meglehetsen romlott llapota. Az els vers nyomatkkal hangslyozza: Isten nyilvntartja s kvetkezskppen megbnteti Jda vtkeit, amelyek nemcsak az emberi szvek tblin vannak felrva (ahova Isten trvnynek kellene bevsve lennie, Jer 31:33), hanem az oltr szarvaira is, azaz az engesztels helyre (Ex 30:10; Lev 16:18). Ez kizrja a megbocstst. Jda bneknt itt az idegen istenek kultuszt emlti Jeremis. A bntets idegen fldre val szmzetsben ll.
Jer. 17,5–13. Blcsessgmondsok Isten igazsgossgrl.
Hrom rvid blcsessgmondst (5–8., 9–10. s 11. v.) s egy doxolgit foglal magban ez a perikpa. Az els (5–8. v.) az ember eltt ll vlasztsi lehetsgrl, a „kt trl” beszl: tkozott, aki emberi erben bzik, ldott, aki az rba veti bizodalmt. Tartalmilag szoros rokonsgot mutat a Zsolt 1-gyel, amelyen szintn a blcsessgirodalom befolysa rezhet. Az sszehasonltsbl lthatjuk, hogy Jeremis ennek a mfajnak is mestere volt. Kpei szemlletesebbek s kvetkezetesebbek, mint az els zsoltri: a gonoszt a pusztban tengd hangafhoz hasonltja, az igazat a vz mell plntlt fhoz. A Zsolt 1 a folyvz mell ltetett fval a polyvt lltja ellenttbe.
A 9–10. vers arrl beszl, hogy az ember tetteit nemcsak racionlis megfontolsok hatrozzk meg, hanem a tudatalattiban rejl vgyak, sztnk, trekvsek is (Rm 7:15–25; v. Jer 11:20; 20:12). Ezrt tkletes nismeret nincsen, csak a szveket s vesket frksz Isten tudja megtlni az emberek cselekedeteit s azok rugit. nem a kls ltszat szerint, hanem igazn tl.
A 11. versben olvashat blcsessgmonds ezt a legtbb np kzmondsaiban megtallhat gondolatot fejezi ki: „ebl szerzett szerdk ebl vsz”. Aki jogtalan mdon szerez vagyont, mg letnek feln elveszti azt, s nyilvnvalv vlik letcljnak az esztelensge. A qr’ (= kilt) a fogolymadarat jelenti, amelyrl Jeremis korban az a vlekeds volt elterjedve, hogy trsnak a tojst is kiklti. Nmelyek szerint ez nem gy van. Aharoni zsid rsmagyarz viszont feljegyzi, hogy egy fogolyfszekben kt toj 11–11 tojst tallta (v. Khler-sztr sub voce qr’).
A 12–13. vers doxolgia, amelyet a knyv liturgiai hasznlata sorn iktattak be ide. Az a krlmny, hogy a 12. v. kerli Isten nevnek az emltst, s helyette „dicssg trnjt” s „szentsgnknek helyt” mond, fogsg utni idre mutat. Hossz vszzadok hitbeli tapasztalatait foglalja ssze a 13. vers ebben a jeremisi szhasznlatra emlkeztet mondatban: „akik elhagynak tged, mind megszgyenlnek”.
Jer. 17,14–18. Jeremis knyrgse.
A 16a helyes fordtsa a BH ltal kzlt szvegvarins figyelembevtelvel: „n pedig nem srgettem az tletet nlad…” Mg a 11:18kk.-ben az letre tr mernylet miatti kesersgt nti ki Jeremis Isten eltt, addig e versek, ppgy, mint 20:8; arrl tanskodnak, hogy a rbzott tletes zenet be nem teljeslsrt t r gnyolds vlt elhordozhatatlann szmra. Ellensgei szavait idzi a 15. v.: „Hol van az r szzata? Most jjjn el!” Jeremis igehirdetsnek veken t ez volt a kzponti mondanivalja: a Jahve szvetsgt megszeg, megtrni nem akar npet tlet sjtja. Ez a prfcia azonban nem teljeslt be. Az esemnyek egyenesen cfolni ltszottak annak a hitelt. Kr. e. 605 krl (ekkor gette el Jjkim a Jeremis tletes igit tartalmaz tekercset) Jda klpolitikai helyzete nem volt rossz. Az Egyiptom s Babilnia kztt foly hatalmi versengs egyelre nem rintette kzelebbrl (Nebukadneccar Kr. e. 605-ben ugyan megverte a fra seregt Karkemisznl, de az ldzsrl apja, Nabopolasszr halla hrre lemondott). Ez elbizakodott tette nemcsak Jjkimot, hanem a jdaiakat is. Azt hittk, sohasem teljesednek be Jeremis fenyeget igi (v. Deut 18:22).
A prfta imdsgban hangslyozza, hogy nem egyni bosszvgybl, hanem Isten parancsra hirdette az tletet (16. v.). Ezrt kri annak beteljestst, a gnyoldk megszgyentsre s egyben megbntetsre.
Jer. 17,19–27. Felhvs a szombat megszentelsre.
A perikpa a szombat megnneplsnek kvetelmnyt lltja a kzppontba, mint Jeruzslem megmaradsnak felttelt. A 26. vers emellett mg az ldozatok fontossgt emeli ki. A magyarzk tbbsge nem tartja Jeremistl szrmaznak ezt az igeszakaszt. A 7. s 22. rszbl ugyanis az tnik ki egszen vilgosan, hogy Jeremis Istennek a felebart irnti szeretetre vonatkoz parancsolatai megtartst tekintette annak a dnt fontossg felttelnek, amin a vlasztott np lte ll vagy bukik (7:5–7). A kultuszt, az ldozatok bemutatst csak msodlagos jelentsgnek tartotta (7:21–23). Jer 17:19–27 a fogsg utni idk teolgiai gondolkodsval mutat szoros rokonsgot (v. Neh 13:15–22). Az errl a szakaszrl prdikl igehirdet joggal mutathat r a kegyessgi let kls szablyai betartsnak a fontossgra, de nem szabad elfelejtkeznie arrl, hogy a prftai igehirdets, s vele egytt az jszvetsg bizonysgttele (Lk 10:27) a szeretet ketts parancst helyezi mindenek fl.
Jer. XVIII. RSZ
Jer. 18,1–17. Isten kivlaszt kegyelme – a np felelssge.
Mint 1:11–19-ben s 13:1–11-ben, itt is megszokott, mindennapi esemnybl rti meg a prfta Isten zenett. Jahve parancsra egy fazekasmhelybe megy, s gondolataiba mlyedve figyeli a fazekas munkjt. Ez a mestersg Palesztinban igen elterjedt volt. Az ednyek formlst kt korong segtsgvel vgeztk. Az agyagot a felsre helyezve, az alst lbbal forgatni kezdtk. Jeremis megfigyeli, hogy a mesternek nha azonnal sikerl a korongra tett agyagbl a terve szerinti ednyt kialaktani, nha azonban – ha a korongra tett agyag nem ltszik alkalmasnak arra, aminek sznta – ismt sszegyrja s ms ednyt kszt belle. Isten Lelknek ihletsre egyszerre vilgoss vlik eltte, mennyire hasonlt Istennek az Izrelen vgzett munkja a fazekashoz. Mg ez a hasonlat a Szentrs ms helyein (zs 29:16; 45:9; Rm 9:21) Isten szuvern hatalmnak a szemlltetsre szolgl, addig Jeremisnl az Isten kegyelmre – engedelmessggel vagy engedetlensggel – vlaszol ember felelssgt emeli ki. Az agyag viselkedstl is fgg, mi lesz belle! Ha Izrel engedetlensggel vlaszol Isten megjt akaratra, tlet lesz a sorsa. A 7. s 8. vers vilgosan beszl az ember dntsnek a lehetsgrl s gy felelssgnek slyrl. Isten nem lettelen trgyknt bnik a vlasztott nppel, kettejk kztt szemlyes viszony ll fenn: a np reaglsa befolysolja Isten dntst. Ha az tletes igk hirdetsnek hatsra a np megtr, Jahve „megbnja” a vghezvinni szndkozott bntetst. Ha viszont Izrel a kegyelmes gretek hallatra elbizakodott vlik s vtkezik, Isten annak megfelelen cselekszik. Ezzel a tantssal Jeremis nem ll egyedl az szvetsgben (v. Ez 33). Szmra Jahve szntelenl cselekv Isten, akinek akaratt jra meg jra alzatosan tudakolni kell (v. 34:2–6; 37:7–8.17). Tvol ll tle az az apokaliptikus irodalomra oly jellemz szemllet, mely szerint Isten mindent elre elhatrozott, s az ember reaglsa cselekvsben nem befolysolja. Az 1:5-ben kifejezett eleve elvlaszts gondolata Jeremis szmra nem elmleti ttel, nem zrja ki az ember szabad dntst, hanem szksgess teszi azt.
Jeremis, miutn megrtette a kzlend zenetet, Jeruzslem lakosaihoz fordul (11. v.) s megtrsre hvja ket: Jahve veszedelmet tervez ellenetek, de ha megjobbtjtok cselekedeteiteket, megbocst. Ez alkalommal is azt kell azonban tapasztalnia, hogy igehirdetse sket flekre tall. Ezrt nem marad ms htra, mint a sztszrats (16–17. v.). A 13–14. vers rvelse a 2:10–13-ra emlkeztet. Mg a 2:32 az emberi letbl vett hasonlattal, a 8:7 az llatvilgbl felhozott pldval rzkelteti Izrel htlensgnek minden vrakozst meghazudtol voltt, addig 18:14–15 termszeti jelensgekkel szemllteti annak meghkkent rendellenessgt. A termszet vezredeken t vltozatlanul engedelmeskedik annak a trvnynek, amit a Teremt hatrozott meg, Izrel azonban elhagyta Istennek tjt.
Jer. 18,18–23. Jeremis Isten bntetst kri ellensgeire.
A 18. vers ecseteli azt a helyzetet, amelyben a 19–23-ban olvashat imdsg elhangzott a prfta ajkrl. Izrel szellemi vezeti Jeremis korban hrom rendre oszlottak: papokra, blcsekre (tantkra) s prftkra. Mindegyiknek megvolt a maga sajtos feladata. A pap „trt” (tmutatst) adott a hozzfordul hveknek arra vonatkozan, hogy mi a szent s mi nem az (Aggeus 2:11–12), a „blcsek” a mindennapi lethez szksges ismereteket tantottk, a prftk feladata pedig Isten akaratnak a tudakozsa volt idszer krdsekben. Ha valamennyien hsgesen betltttk szolglatukat, a vlasztott np megkapta azt a lelki irnytst, amire szksge volt az Istennek tetsz let folytatshoz. Jeremis gy ltta, hogy a vezetk mindhrom rtege engedetlenn vlt (2:8; 8:9). Azok viszont, a 18. vers tansga szerint, arrl voltak meggyzdve, hogy minden rendben van: a papok, prftk s blcsek minden szksges irnytst meg tudnak adni, s Jeremisra nincs szksgk, t el kell nmtani. Mg Anattban a helyi papsg (kzttk rokonai) trt a prfta letre (11:18–22), addig itt mr a np orszgos vezeti fordulnak ellene, valsznleg a templomi igehirdetse miatt (v. 7. s 26. rsz).
Jeremis a kortrsai irnyban megnyilvnul ellensges rzsvel sajt magatartst lltja szembe, annak bizonytsra, hogy mennyire igaztalanok ellenfelei irnta. kzbenjr imdsgot mondott rettk, amikor megtudta, hogy Isten veszedelmet szndkozik hozni rjuk (15:11; 17:16). Azok viszont olthatatlan gyllettel vesztre trtek. A prfta Isten megbzsbl – de bels ellenkezssel – az annyiszor hirdetett tlet beteljesedsrt knyrg. Ez legyen a bntetse annak a npnek, amely ahelyett, hogy megtrsvel prbln ms dntsre indtani Jahvt (7–12. v.), a prftt akarja elhallgattatni. Jeremist az Isten bosszllsrt knyrg imdsgban nem a szemlyes srelem vezette, hanem a kldetsben val akadlyozsrt krte a bntetst ellensgeire. Az r Szolgja Deuterosaisnl kesersg nlkl vllalja a kldetsvel jr szenvedst s gyalzst (zs 50:6), mert tudja, hogy a kzte s ellenfelei kztt foly perben Isten az oldaln ll („kzel van, aki engem igaznak nyilvnt” zs 50:8). Ezrt szjt nem nyitotta panaszra (zs 53:7), hanem „a bnskrt imdkozott”. Jzus Krisztus pedig a kereszten is gy imdkozott: „Atym! Bocssd meg nkik, mert nem tudjk, mit cselekszenek” (Lk 23:32). t az a bizonyossg hatotta t, hogy Isten megvlt munkjnak az elvgzst semmilyen emberi ellenszegls nem akadlyozhatja meg, s ltszlagos veresge (a megfeszttets) valjban diadal, amit a Stn angyalai csak ksn ismertek fel (1Kor 2:8).
Jer. XIX. RSZ
Jer. 19,1–13. Prfcia a Tfet s Jeruzslem sorsrl.
Jeremis Isten parancsra szimbolikus cselekedetet hajt vgre. Tank jelenltben a fazekasok kapujnak (hberl: sa’ar haharszt = cserp-trmelkek kapuja) bejratnl sszetr egy cserpkorst. Cselekedetnek rtelmt a 11. versben gy magyarzza meg: „Ezt mondja a Seregek Ura: gy trm ssze a npet s e vrost”. A szimbolikus cselekedet maga is igehirdets: szemlltetv teszi s megersti a szavakban mr annyiszor hirdetett tletes prfcikat. A 3–9. versekben a prfta megindokolja az elkerlhetetlen tletet. A vlasztott np megszegte mind az els, mind a msodik tbla parancsolatait. Jahvn kvl idegen isteneket (kananita balokat s asszr-babiloni csillagisteneket) is tisztelt s „rtatlan vrrel tlttte el” Jeruzslemet, azaz vtkezett a felebarti szeretet parancsa ellen. Az tdik versbl, ppgy, mint a 7:31-bl, az derl ki, hogy a Ben-Hinnm vlgyben valjban nem Baalnak, hanem Jahvnak mutattak be gyermekldozatot. Ezrt hangslyozza Jeremis: „amit n nem parancsoltam, sem nem rendeltem”. Ex 22:29 („fiaid elsszlttt nkem add”) kivtelvel minden vonatkoz szvetsgi hely kifejezetten gy rendelkezik, hogy az elsszltt figyermeket meg kell vltani. (A Tfet sz jelentsre nzve lsd a 7:31 magyarzatt.)
Jer. XX. RSZ
Jer. 19,19:14–20:6. Passur megbnteti Jeremist.
A fazekasok kapujnak a bejratnl elmondott s szimbolikus cselekedettel is megerstett igehirdetst Jeremis a templom udvarn megismtli, nagyobb nyilvnossg eltt. Passur (nem azonos a 21:1-ben s 38:1-ben emltett frfival), a templom rendjre felgyel ftisztvisel, valsznleg a templomi rendrsg papi vezetje, politikai szempontbl veszlyesnek tartja Jeremis igehirdetst s azonnal intzkedik a prfta nyilvnos megbntetsrl. Az rsggel megvereti s kalodba zratja (a mahpkt hber sz jelentse kaloda, nem tmlc). Passur feladatkre ugyanaz lehetett, mint Amzis Btelben (m 7:10).
Amikor msnap Passur kiengedi Jeremist a kalodbl, a prfta, mshoz hasonlan (m 7:16–17), Isten tlett kzli a templomi rsg vezetjvel. Amirt megprblta elhallgattatni Isten zenetnek a kzljt, a meghirdetett tlet elszr rajta, s a vele egy vlemnyen levkn fog beteljesedni. A Passur (hberl: Pashr), illetve a Mgr (= rettegs; a misszbib = krs-krl, hinyzik a LXX-bl, s valsznleg a 10. versbl vett kiegszts) nv kztt legfeljebb hangzsbeli hasonlsg van, szjtkrl nincs sz. Passur bntetse az lesz, hogy Babilonba viszik fogolyknt, ott hal meg s temettetik el. Jeremis prfcija valsznleg az 598-as els deportci alkalmval teljesedhetett be Passron. A 29:26 tansga szerint 594-ben mr nem tlti be a templomi felgyel tisztt.
A 19. s 20. rszben lertak valsznleg a Kr. eltti 605. v vgn, vagy a 604. v elejn jtszdhattak le, mg mieltt Jeremisnak Jjkim bosszja ell (36:1.6.26) el kellett rejtznie. A 20:6-ban Jeremis nevn nevezi a fogsg helyt. A karkemiszi tkzet (605) utn a prfta eltt nyilvnvalv vlt, hogy Isten tletnek vgrehajtja az jbabiloni birodalom lesz, ln Nebukadneccarral.
Jer. 19,7–18. Jeremis lelki vvdsa.
Jeremis n. „vallomsai”-nak, Istennel folytatott prbeszdeinek utols darabjai llnak elttnk ebben a perikpban (ld. 11:18–23; 12:1–6; 15:10–11.15–20; 17:14–18; 18:18–23). A 7–18. versek a prftnak kt, egymstl idileg megklnbztethet panaszt foglaljk magukban (7–12, ill. 14–18).
A 7–12. versekbl azt ltjuk, hogy Jeremisnak hivatsval val meghasonlsa fknt kt okra vezethet vissza. Egyfell az veken t hirdetett tletes prfcik nem teljesednek be (8. v.), msfell kortrsainak, valamint npe lelki vezetinek irnta tanstott ellensges magatartsa (10. v.) vlt szmra elhordozhatatlann. Szinte mg a 15:10–21-nl is hevesebb kitrsekre ragadtatja magt. Teljes szintesggel nti ki lelke kesersgt Isten eltt, mert tudja, hogy csak tle vrhat vigasztatst. Meghkkenten kemny szavakkal beszl elhvsrl: „rvettl, Uram s rvtettem”. A pth ige jelentse pilben „elcsbtani” (Ex 22:15-ben ugyanez az ige lny elcsbtsra vonatkozik). „Megragadtl engem s legyztl.” Isten elhvsnak ellenllhatatlan erejrl hasonl tmrsggel csak ms 3:8 beszl („ordt az oroszln: ki ne rettegne? Az n Uram, az r szlt: ki ne prftlna?”). Isten szolglatra kld ereje azonban nemcsak az elhvsakor gyzi le a prftt, hanem a kldetse elleni lzongsa idejn is. Hiba hatrozza el: „Nem emlkezem rla, sem az nevben tbb nem szlok”, azt kell tapasztalnia, hogy Isten megbz parancsa olyan, mint a csontjaiba rekesztett tz (1Kor 9:16), nem tud tle szabadulni.
A prfta lett, a gnyolds mellett, az ellene val skldsok (10. v.) kesertik meg legjobban. Mint majd szzadokkal ksbb Jzus esetben (Mt 26:59), Jeremis ellen is terhel adatokat igyekeznek gyjteni, amelyek alapjn eltlhessk, s ehhez mg legjobb bartai is segtsget nyjtanak. A kiltstalan helyzetben Jeremis Istenre apelll s az elhvsakor kapott gretben fogdzik meg, amely szerint ellensgei viaskodnak ugyan ellene, de nem gyzhetik le (1:19). Lelki vvdsaiban az utols sz nem a ktsgbeess, hanem a remnysg. A 12. vers sz szerint megegyezik a 11:20-szal, ksbbi ler onnan iktatta be e helyre is. A 13. vers, mely Isten szabadtsnak bizonyossgt fejezi ki, zsoltridzethez hasonlt. Valsznleg Jeremis knyve liturgiai hasznlata sorn rtk elszr a margra, ahonnan bekerlt a szvegbe. Arra tantja a gylekezetet, hogy mr a prbattel idejn magasztalja Istent.
A 14–18-ban lert kitrs idileg a 7–11-ben foglaltak eltt hangozhatott el. Teljes vigasztalansgrl tanskodik, a remnysgnek mg a szikrja sem csillan fel benne, holott Jeremis vgl is feleletet kellett kapjon Istentl panaszra. Csak gy vlt lehetv kldetse tovbbi betltse. Ehhez hasonl lelki mlysgek az egsz szvetsgben mg csak Jb 3-ban trulnak fel. A szlei irnt rzett tisztelet s kegyelet megakadlyozza a prftt abban, hogy apjt s anyjt tkozza meg, ezrt szletse napjt s a szletsnek hrt atyjval kzl kldnct tkozza. Az elkesereds igazsgtalann s logiktlann teszi, hiszen a hrviv semmit nem vtett. „A vrosok, amelyeket az r elvesztett” – szavak Sodomra s Gomorra utalnak (Gen 19:21–29).
A 14–18. versekbl rad vigasztalansgot csak akkor rtjk meg teljes mlysgben, ha meggondoljuk, hogy a kijelentsnek azon a fokn nem volt knny bels tmaszt tallni olyan prbattel idejn, amilyenen Jeremis tment. A feltmadsba vetett hitet, ami a keresztyn embernek ert d a szenveds elhordozsra (1Kor 15:32) Jeremis mg nem ismerte.
Jer. XXI. RSZ
A 21–24. fejezetekben kirlyok s prftk elleni tletes igk vannak sszegyjtve. Ezek a prfcik klnbz idkbl szrmaznak. Tbbsgk Jjkim s Sedkis uralkodsa alatt hangzott el. A gyjtemnyt bevezet kt els prfcit (1–7, 8–10) Jeruzslem 588. vi ostroma kezdetekor mondhatta el Jeremis, az egyiket a kirlyhoz, a msikat a nphez intzte.
Jer. 21,1–7. Jeremis vlasza Sedkisnak.
A perikpa arrl tudst, hogy Jeruzslem 588. vi ostromnak az elkezddsekor Sedkis hivatalos kldttsget meneszt Jeremis prfthoz. Hasonlkppen cselekedett Ezkis Jeruzslem 701. vi ostroma idejn (2Kir 19:2kk.). De megfelelt ez az eljrs az ltalnos kori keleti szoksnak is: a kirly valamely fontos vllalkozsa idejn, fleg ha hborrl volt sz, kikrte az istenek tancst. Sedkis kldttsge magas rang politikai, illetve vallsi tisztsgviselkbl ll. Ez is mutatja egyfell a vllalkozs hivatalos jellegt, msfell annak fontossgt. Abbl a tnybl, hogy Sedkis Jeremishoz kld, a prfta tekintlynek a hirtelen megnvekedsre kvetkeztethetnk: az ostrom elkezddse az tletes prfcik rvnyessgt bizonytotta. Passur, Malakis fia magas rang kirlyi tisztvisel lehetett (v. 38:1), nem azonos a 20:1-ben emltett pappal. Sofnis pap, amint Jer 29:25–26-bl megtudjuk, a 20:1-ben emltett Passur hivatali utdja volt, a templomi rendrsg papi felgyelje. Jer 52:24–27 elmondja rla, hogy Jeruzslem eleste utn a babilni hadsereg parancsnoka, Nabuzradn Riblba vitte fogolyknt, ahol Nebukadneccar, mintegy 60 ms jdai vezet emberrel egytt kivgeztette.
A kldttsgnek azt kellett megtudnia Jeremistl: „ha cselekszik-e az r velnk minden csodi szerint?”. Ezek a szavak valsznleg a Kr. e. 701-ben, a Szanhrib-fle ostrom idejn megtapasztalt csodlatos szabadtsra utalnak (2Kir 19; zs 37), de az is lehet, hogy ltalban Istennek az dvtrtnet folyamn vghezvitt szabadt tetteire vonatkoznak. Sedkis krdsnek a megfogalmazsa Isten szemlyes hatalmnak az elismersrl tanskodik: egy adott trtneti helyzetben Isten tletesen vagy kegyelmesen cselekedhet npvel. A kirly azonban szve mlyn nyilvn abban remnykedik, hogy Ezkishoz hasonlan (2Kir 19:32–34) vigasztal, btort feleletet kap Jahvtl, hiszen helyzete nagyon hasonl amazhoz. Annl megdbbentbb a vlasz, amit Jeremison keresztl az r ad: „me, n elfordtok minden hadiszerszmot, amelyek a ti kezeitekben vannak… s begyjtm ket e vrosnak kzepbe”. Isten, aki az Egyiptombl val szabadtskor „kinyjtott kzzel” s „nagy, ers karral” (Deut 4:34; 5:15) vdelmezte npt, most Jeruzslem ellen kzd. , s nem Nebukadneccar, vagy a babiloni sereg vezre az esemnyek igazi alanya. A babiloni kirly csak eszkze Istennek, akinek a hatalma minden npre kiterjed.
Jer. 21,8–10. Jeremis tancsa a npnek.
A 8–10. versekben olvashat prfcia ugyanabban a trtneti helyzetben hangozhatott el, mint a Sedkisnak adott vlasz, de ms helyen s ms idben. Valsznleg a templomban sszegylt npnek hirdette Jeremis Istennek ezt az zenett, mely dnts el lltja Jeruzslem lakosait: „Az let tjt s a hall tjt” adja eljk. A Deuteronomium szerint Isten a trvny hirdetsvel lltja a npet vlaszts el: a trvnynek val engedelmessg az letet, a trvny irnti engedetlensg a hallt eredmnyezi (Deut 30:15; 11:26). Jeremis, Jahve tudtul adott akaratnak az ismeretben (21:4–6), nem lt ms kiutat a vros laki szmra, mint az Isten tlete alatti meghajlst, ami egyet jelent a babiloni sereg eltti kapitulcival. Aki gy cselekszik, az az „ lelkt zskmnyul nyeri” (v. 45:5), nem tbbet, mint a puszta lett menti meg, de egyben lehetsget kap arra, hogy az tleten t elkezddjk vele Isten kegyelmes cselekvse.
Amint a 38:2-bl is ltjuk, Jeremis az ostrom idejn tbbszr is azt a tancsot adta a jeruzslemieknek, hogy menjenek ki a kldeusokhoz, amit valsznleg tbben meg is fogadtak (Jer 38:19). Ez csak fokozta a hbors prt Jeremis elleni dht (38:1–4). A prftval nem a btorsg vagy a hazaszeretet hinya mondatta ezt, hanem Isten tletes szndknak az ismerete. A tovbbi ellenlls csak ronthatott a helyzeten. Taln az 598. vi ostrom pldja is a szeme eltt lebegett, amikor is Jjkin kapitulcija utn a vrost magt nem puszttottk el.
Jer. 21,11–14. Prfcia Dvid hza ellen.
A 11a-ban a lebt mlk jehdh szavakat cmfeliratnak kell tekintennk: „Jda kirlynak hzrl” szl prfcik kvetkeznek a tovbbiakban. Nem lehet teljes bizonyossggal megmondani, a Jsis utn uralkod kirlyok melyikre (Sallum, Jjkim, Jjkin, Sedkis) vonatkozik a 11–14. Taln Jjkimnak szlt, akirl tudjuk, hogy kltsges ptkezsei terht a kznpre hrtotta (Jer 22:13–17). Mindenesetre Izrelben a kirly legsajtosabb feladata volt a jogrend feletti rkds, a gyengk megmentse az erszakoskod hatalmasok kezbl (Zsolt 72:4; 45:5.7; 132:12; 1Kir 3:9). A kirly itt nem volt let s hall korltlan ura, mint az kori Keleten ltalban. Az testamentum szntelenl emlkeztetett arra, hogy a fldi brk fltt ott van a megvesztegethetetlen „igaz Br”, aki megbnteti a szegnyek nyomorgatit.
A 13. versben a „sksg szirtje” Jeruzslem klti megszltsa. A fvros hrom oldalra meglehetsen meredek lejts hegyhton terlt el, csak szak fell kttte ssze fokozatosan emelked lejt a krnykkel. Ostrom idejn jl vdhet volt. Lakit egyfell a vr erssge tette elbizakodott, msfell az a tny, hogy az „r temploma” benne volt. Jeremis azonban igyekszik eloszlatni a hamis biztonsgrzetet: az Isten irnt engedetlenn vlt npet nem vdi meg semmi az tlettl (Jer 7:16).
Jer. XXII. RSZ
Jer. 22,1–9. „Tegyetek tletet s igazsgot.”
Ez a prfcia is, mint az elz, ltalban „Dvid hznak” szl. Jeremis a templom terletn tartzkodhatott, amikor ezt a parancsot kapta Istentl: „menj al Jda kirlynak hzba”. A kirlyi palota a templomnl valamivel mlyebben fekdt. A prfta a kirlyi udvar bejratnl llt meg, s beszdt a kirlyhoz, annak tisztviselihez s a nphez intzte, alighanem valamilyen nnep, taln a feltehetleg venknt megismtelt trnralpsi nnep alkalmval. Abban a pillanatban, amikor a kirly helyet foglalt „Dvid trnjn”, mondotta el Jeremis Isten zenett. Jdban a kirlynak, amellett, hogy a hborban a npt megvdte (1Sm 11; 2Sm 5), elsrend feladata az Isten ltal megszabott jogrend feletti rkds, a szegnyek, gyengk (zvegyek, rvk, idegenek) igaznak rvnyestse volt a hatalmasokkal szemben. Erre kteleztetett el a kirly trnralpsekor (Zsolt 45:5.7kk.; 72:2kk.; 89:20kk.; 101:5.8; 132:12). A prfta hangslyozza: a Dvid trnja nmagban vve nem jelent semmit, Isten Dvid leszrmazottainak csak akkor gri a Dvid hzval kttt szvetsg szerint (2Sm 7) az ldst, ha azok rendelseit megrzik (Zsolt 132:12). Ellenkez esetben – brmilyen elkel hely illeti is meg a dinasztit („Ha Giled volnl nekem s Libnon feje”) – Isten bizonyos tlete al esik (Zsolt 89:31–32). Amint a kirly hsges uralkodsa ldst hoz a npre, gy bne magval sodorja az orszgot a pusztulsba (8–9. v.). Ha a vlasztott np Isten trvnynek a megtartsval nem hirdette az dicssgt, gy a rajta vgbement tlet fogja mindenkinek tudtul adni Jahve szentsgt s hatalmt (Deut 29:24–27).
Jer. 22,10–12. Prfcia Jkhz (Sallum) fell.
A „halott” a kegyes s igazsgos Jsis kirly (Jer 22:16), aki Kr. e. 609-ben a Nek fraval vvott vgzetes kimenetel megiddi csatban esett el (2Kir 23:29). A „fld npe” (= a vidki kerletek s vrosok vezeti) Jsis egyik (nem a legidsebb) fit, Jkhzt, tette kirlly utna. Jkhz mindssze hrom hnapig uralkodott, aztn Nek fra megfosztotta trnjtl (2Kir 23:3034) s magval vitte Egyiptomba. Jeremis megjvendli, hogy nem fog tbb visszatrni hazjba, idegen fldn hal meg. Ezrt sajnlatra mltbb az egyenltlen kzdelemben elesett Jsisnl. Jeremis ezzel a prfcival a kemny valsggal szembestette npt. A perikpa sem Jsist, sem Jkhzt nem emlti nv szerint, a kortrsak eltt azonban anlkl is nyilvnval volt, kikrl van sz.
Jer. 22,13–19. tletes prfcia Jjkim ellen.
Jjkim – amint fleg Jeremis knyve hradsaibl tudjuk – pompaszeret, despotikus hajlam, kegyetlen uralkod volt, aki rvid ton leszmolt brlival (Jer 26:20–23; Jer 36). Nem csoda, ha Jeremis itt is, s a 36. fejezetben is, klnsen kemny szavakkal fordul hozz. Jjkim mr herceg korban gyllt lehetett, mert atyja halla utn a „fld npe” (a vidki kerletek s vrosok vezeti) Jkhzt tette kirlly, holott volt az idsebb (2Kir 23:31.36). Nek fra kegybl mgis trnra kerlve, npszertlensgt csak fokozta az a krlmny, hogy hatalmas hadisarcot kellett behajtania (2Kir 13:34–36). Ez nagymrtkben ignybe vette a np teljesterejt. Jjkim mgis hamarosan nagyszabs ptkezsekbe kezdett, amelynek terht alattvalira hrtotta. A szabad jdai polgroknak ingyen kellett robotolniuk a kirlynak (Jer 23:13). Jjkim szknek s kirlyi mltsghoz tl szernynek tartotta az atyjtl rklt palott, ezrt cdrusbl jabb emeletet hzatott r (14. v.), egyiptomi mintra dszablakokat is pttetett („ablakait kiszlesti”), amelyben megjelenve nnepi alkalmakkor fogadhatta npe hdolatt (v. 2Kir 9:30).
Jeremis hangslyozza: a kirlyi tiszt lnyege nem pompa kifejtsben ll, hanem a jog s igazsgossg feletti rkdsben (v. 22:1–9 magyarzatt). A legmlyebb elismers hangjn emlkezik meg Jsisrl, amikor pldakpl lltja Jjkim el (15–16). Helyes istenismerete az Isten trvnynek megfelel cselekvsben mutatkozott meg.
A 18–19. versben aztn a prfta kemny tletet hirdet a kirly ellen. Hallakor nem siratjk meg, ami nagyon is rthet olyan uralkod esetben, aki npe eltt gylletess tette magt. Jeremis azt jvendli felle, hogy holttestt, mint a tiszttalan llatnak szmt szamr hulljt, Jeruzslembl kivonszolva, temetetlenl hagyjk (v. 36:30). Nem tudjuk, miknt teljesedett be ez a prfcia. Jjkim az 598-as els ostrom idejn halt meg. 2Kir 24:6 szkszavan csak ennyit mond: „s elaluvk Jjkim az atyival”, sem eltemetsnek tnyt, sem temetetlenl hagyst nem emlti. Csupn a LXX rja a 2Krn 36:8-ban „s eltemettk atyi mell Uzza kertjben”. Ennek a megjegyzsnek a trtneti hitele azonban nem nagy.
Jer. 22,20–23. Jeruzslem bnhdse.
Valsznleg ez a prfcia is, amely nem valamelyik kirlyt, hanem a nknt megszemlyestett Jeruzslemet szltja meg, az 598. vi els ostrom idejn hangzott el, azrt kerlt a Jjkimmal foglalkoz jvendlsek utn.
A „szeretid”-en a 20. s 22. versben a np vezeti rtendk. Ezt kvnja meg a parallelizmus membrorum a 22. versben. 2Kir 24:12–16-bl tudjuk, hogy a vezetket fogsgra vittk a vros kapitulcija utn. A Szentrs ms helyein a „szeretid” kifejezs tbbnyire az idegen istenekre (Hs 2:6.11), vagy a klfldi szvetsgesekre utal (Jer 4:30; Ez 16:33.36–37; Ez 23:5.9.22).
Jeremis (Ez 16-hoz hasonlan) azt az idpontot keresve, amelytl az elhajls kezddtt, gy ltja: a vlasztott npet ifjsgtl kezdve (v. 2:2) az jellemezte, hogy nem hallgatott Isten szavra. Ezrt utolri az tlet. Hiba vli biztonsgban magt Jeruzslem, mint a Libnon magas cdrusain fszkel madr, vratlanul rtr a veszedelem (Abrim hegye a Holt-tengertl keletre fekszik; vagy magban foglalja a Neb hegyt is, vagy azonos azzal).
Jer. 22,24–30. Kt prfcia Jjkin fell.
A perikpa kt prfcit foglal magban Jjkinrl, aki apja halla utn, az ostrom idejn (598) lpett trnra, 18 ves korban (2Kir 24:6–16; 25:27–30). Az els prfcia (24–27. v.) a fvros kapitulcija eltt hangzott el, a msodik (28–30) Jjkin s az anyakirlyn fogsgra vitele utn. Jeremis a fiatal kirlyt nevnek rvidtett formjval (Konjh) szltja meg. (Csak a szveghagyomnyoz fzte hozz magyarzatknt, hogy ez a Konjh Jjkim kirly fia volt). A nvnek ez a formja becz jelleg. A fiatal kirly valsznleg mr mint herceg a np kedveltje volt s sorsrt szintn aggdtak. Jeremis is a pecstgyrvel – az elkel kori keleti ember legszemlyesebb s legfltettebb trgyval – hasonltja ssze. De brmilyen megbecsltnek ltszik is a np szemben, Jahve elveti t, atyja bnrt. Anyjval egytt fogsgra viszik s onnan nem trnek vissza (lsd 13:18 magyarzatt is).
A msodik prfcia a mr fogsgban l Jjkin sorsval foglalkozik. A 28. versbl arra kvetkeztethetnk, hogy Jeremis is szinte szimptival viseltetett irnta, sznta balsorst. Feladata az, hogy Jahve vgzst kzlje a nppel: hiba szletnek Jjkinnak fiai a fogsgban, mgis gyermektelen embernek szmt, mert utdai kzl senki nem lesz kirly Jdban (Jjkinnak a tovbbi sorst illeten lsd Jer 52:31–34-et).