Jer. VI. RSZ
Jer. 6,1–8. Kzvetlen veszedelemben.
E versekben a prfta a mr ostromlott Jeruzslem slyos helyzett vetti a szemnk el. Mr nem benne keresnek oltalmat (4:5) az ellensg ell az emberek, hanem a bevteltl flve meneklni igyekeznek belle (4:29). Mivel az ellensg szaki irnybl vonult fel, a meneklk dli irnyba tartanak, a Jda pusztjnak a szln lev, nehezen jrhat hegyekben remlnek elrejtzkdni. Tkoa, ms prfta szlfaluja, Jeruzslemtl t ra jrsra volt, dli irnyban. Bthakkerem fekvse ismeretlen, de bizonyra az is ezen a vidken keresend. A meneklknek az irnyt krtszval s a magaslati pontokon zszlk kitzsvel jelzik. A harmadik versben emltett „psztorokon” s „nyjon” az ellensges kirlyok (hadvezrek) s hadseregk rtend.
A 4–6. versben az ellensg tborba enged betekintst a prfta. Parancsszavak rpkdnek, az ostromlk minden erejket megfesztve igyekeznek mielbb elfoglalni a vrost. A tmads megszervezsvel eltelt a nap, mr kzeledik az alkony, de a tmadk nem trnek nyugovra, jszakai rohamra kszlnek. Mindennek a sietsgnek a htterben pedig az ll, hogy Jahve adott parancsot az ellensgnek Jeruzslem elfoglalsra, mert nem hagyhatja bntets nlkl a parancsolatait megszeg vrost. Jeremis itt nem az idegen istenek tisztelett veti szemre a jeruzslemieknek, hanem a szocilis bnket. Az elnyomottak, az zvegyek s rvk kiltsa hangzik benne llandan: „erszakossg s nkny” (7. v.). A Jeruzslemre vr tlet elrevettse utn azonban mg mindig rvnyes a megtrsre val hvs, mg el lehetne kerlni a veszedelmet (8. v.).
Jer. 6,9–15. A prfta gytrdse.
A 9c fordtsa a Biblia Hebraica ltal javasolt konjektra vgrehajtsa utn: „gy szl Jahve, a Seregeknek Ura: tallzd meg mint a szlt Izrel maradkt, a szlszedkhz hasonlan vesd kezedet a venyigkre”. Vagyis a prfta arra kap parancsot, hogy gymlcst keressen „Izrel maradkn” (Jeremis ezen nemcsak az szaki orszgrsz megmaradt lakossgt rti, hanem Jdt is). Vizsgldsa ezttal is (v. 5:3; 6:27) negatv eredmnnyel jr: senki sem hallgat Isten szavra, Jahve zenett s annak hirdetjt egyarnt megvetik. Ezrt a prfta, akinek hivatalnl fogva az tlet kzeledsnek a lttn a nprt val knyrgs a feladata (Jer 7:16; m 7:2–6), nem prblja tovbb visszatartani a rbzott tletes igket, hanem kimondja s ezzel elindtja azokat a beteljeseds tjn. Amint az engedetlensgben rszes a np minden rtege, gy az tlet is sjtani fogja a vezetket s a vezetetteket, az ifjakat s a vneket. A prftk, akiknek mint Istentl rendelt rllknak a npet intenik kellene, anyagi elnykrt a hallgatik szja ze szerinti zenetet hirdetnek: (Mik 3:5.11). „Bkessget” (slm) hirdetnek az Isten parancsait szocilis s vallsi tren egyformn megszeg embereknek, holott az ilyenekre Isten tlete vr (Deut 28:15kk.). Az ige szolginak minden idben az a feladatuk, hogy a hallgatk magatartsnak megfelelen vigasztaljanak, vagy feddjenek. Ehhez lelkiismeretes vizsgldsra van szksg.
Jer. 6,16–21. Krdezskdjetek a rgi svnyek fell.
Isten akarata rgtl fogva ismeretes a np eltt a Mzesnek adott kijelentsbl. A 16. vers valsznleg arra mutat, hogy Jeremis rmmel dvzlte a 622-ben megtallt „trvnyknyv” nyomn elindul reformcit, amelynek fontos mozzanata volt a mzesi hagyomnyokhoz val visszatrs. Annak a j tnak tartotta, amelyen jrni kell. Azt kellett azonban tapasztalnia, hogy a np kereken megtagadta az Isten parancsolatainak svnyn val jrst. De nemcsak a mzesi kijelentsnek nem engedelmeskedtek, elutastottk a prftk figyelmeztet szavt is. Jeremis a htlen prftk mellett (14. v.) tud olyanokrl is, akik rlli tisztket komolyan vettk (a prfta rlli tisztre nzve lsd Ez 3:17; 33:7kk.; Mik 7:4.7; Hab 2:1; zs 21:6). Ezek kz tartozik maga is. Mivel a np nem hallgatott a figyelmeztetsre, felttlenl bekvetkezik az tlet, amelynek taniul Isten a npeket s a fldet hvja (a gylekezet emltse a 18b-ben mr a jeremisi prfcik ksbbi liturgiai hasznlatra utal).
Kln figyelmet rdemel a 20. vers. Az ldozati liturgihoz hozztartozott, hogy a pap Jahve nevben kzlst tett arra nzve: megfelel-e az ldozat az elrsoknak, „tetszik-e az rnak” (terminus technicus a rch ige; v. Lev 22:21.23.27). A papi „tmutats” (tra) mfajt hasznlja fel Jeremis annak a nagy horderej mondanivalnak a kzlsre, hogy Jahve „nem leli tetszst az ldozatokban”, nem azrt, mert az ldozati llat kifogsolhat (Lev 22:23), vagy nem kerlt pnzbe a bemutatnak (2Sm 24:24), hanem mert Jahve a parancsolatai irnti engedelmessgben gynyrkdik, nem az ldozatokban (1Sm 15:22). Az ldozat mgtt knnyen az az emberi trekvs hzdik meg, hogy ajndkokkal megnyerje Isten tmogatst sajt vllalkozsaihoz. E cl rdekben Jeremis kortrsai nem kmltk a kltsgeket, Sbbl (Dl-Arbia) hoztk a tmjnt s messzirl importltk a j illat ndat. Az ress vlt ldozati kultusz brlatban Jeremis nem ll egyedl. A prftknl (m 5:21kk.; Hs 6:6; zs 1:10kk.; Mik 6:6), a prftai szellemtl thatott trtnetrsban (1Sm 15:22), valamint a zsoltrokban (Zsolt 50:14.23; 51:18–19) szmos helyen megtalljuk azt a gondolatot, hogy Isten „szeretetet kvn, nem ldozatot, Istennek ismerett inkbb, mintsem gldozatot”. (Lsd mg a Jer 7:21kk. magyarzatt.)
Jer. 6,22–26. Rmlet krs-krl.
Ismt az szakrl jv ellensgrl beszl a prfta, mint Isten tletnek eszkzrl. Flelmes s ellenllhatatlan ez az ellensg, amely a felvonulsi tjn minden ellenllst legzolt. Jl fel van szerelve s nem ismer kegyelmet. Milyen rettenetes az a tudat, hogy Jeruzslem ellen vonul. A 24. versben a vros laki beszlgetnek: szavaik bnt flelemrl, ktsgbeessrl tanskodnak. A prfta szinte s mly bnbnat tartsra hvja fel a npet (26. v.). Az szakrl jv ellensget Jeremis mkdsnek els idszakban (625 krl) nem nevezi nevn (v. 1:13; 4:6; 5:15; 6:1). Ksbb ktsgtelenl az jbabiloni birodalomra gondolt: Jer 13:20–22; 47:2; 27–29 fejezetek. Egyes magyarzk azt feltteleztk, hogy a Jer 4–6-ban emltett ellensg a szktkkal azonosthat, akik Herodotos I. 103–106 szerint ebben az idben egszen az egyiptomi hatrig elnyomultak. A Jeremis ltal adott lers azonban nem illik a szktkra. A szktk nem voltak „sidbl val nemzet” (5:15), nomd lovas np lvn, nem rendelkeztek harci szekerekkel (4:13), sem felszerelsekkel erdtmnyek, vrak megostromlshoz (4:16kk.; 5:17).
Jer. 6,27–30. Jeremis munkjnak mrlege.
A 29. vers fordtsa a BH ltal javasolt konjektrk vgrehajtsa utn: „Fjt a fjtat, rintetlen maradt az lom a tztl (azaz: a nemesfmek nem vltak kln), hiba olvasztott az olvasztr, a salak nem vlt kln.” A prfta elsrenden „rll”, aki figyelmezteti a npet bneire s a kzelg tletre. Jahve azonban egy specilis feladattal is megbzta Jeremist, azzal, hogy „prbl” legyen, vagyis mrje fel prftai szolglatnak az eredmnyt. Nem vletlen, hogy mkdse els peridusa vgn kapja ezt a megbzst. (A 2–6. rszekben az ebbl az idszakbl szrmaz prfcik vannak sszegyjtve). A mrleg itt is (mint 6:13; 5:1kk.) negatv: a np nem hagyja magt megtiszttani, ezrt Isten elveti.
Jer. VII. RSZ
Jer. 7,1–15. Az igazi megtrs.
Az e perikpban foglalt n. „templomi beszd” elhangzsnak kls krlmnyeirl a 36. rszben Bruk tollbl olvasunk rszletes elbeszlst (7:2 = 26:3.13; 7:12–14 = 26:6). A 26:1-bl tudjuk, hogy Jeremisnak ezek a szavai Jjkim uralkodsnak elejn hangzottak el, valamilyen nagy nnep alkalmval, amelyre sok np gylt ssze. A gylekezet mg a megiddi csataveszts (Kr. e. 609) s kvetkezmnyei hatsa alatt llt. Nek fra ugyan Jeruzslemet megkmli, de slyos hadisarcot kvetel (2Kir 24:34kk.). A kzvetlen veszly elmlt, a np felllegzik, de a jvtl val flelem nyomaszt rzse oltalom keressre kszteti. Szinte a mgia hatrt srolan ismtelgetik: „az r temploma, az r temploma, az r temploma ez!” Remnysgket a templom srthetetlensgbe vetik: Jahve a templomrt ugyangy megfogja oltalmazni Jeruzslemet, mint Kr. e. 701-ben, a Szanhrib tmadsa idejn. Az esemnyek hatsa alatt fellngol a vallsos buzgsg, s gy ltszik, hogy a fenyts elrte a kvnt clt. Jeremist azonban nem csalja meg a kls ltszat. Az r megbzsbl a templom kapujba ll s az egsz nnepl sereg fle hallatra elmondja az igazi megtrs ismrveit. Az igazi megtrs nem rzelmi felbuzdulsban, vagy vallsos cselekmnyekben ll, hanem Isten parancsolatainak a betltsben. Jeremis, a tbbi prfthoz hasonlan nem volt vallsi jt, nem j tanokat hirdetett, hanem a hallgati eltt is jl ismert mzesi hagyomnyokat idzte emlkezetbe. Istennek a nppel kttt szvetsge megkvetelte az igazsgszolgltats tisztasgt, a gyengk vdelmt, a segtsgre szorulk tmogatst (Ex 22:21; Deut 24:12kk.). Az igazi megtrs a szvetsg iginek (tz parancsolat) val engedelmessgben mutatkozik meg: „ha igazn tltek az ember s felebartja kztt, ha jvevnyt, rvt s zvegyet meg nem nyomorgattok s ezen a helyen rtatlan vrt ki nem ontotok, s idegen istenek utn nem jrtok…”, akkor lakozom veletek e helyen. A bn pedig, amely az tletet vonja maga utn, a parancsolatok megszegse. A 9. versben a 8., 7., 6., 3. s els parancsolatra trtnik utals. A 10–11. versekben Jeremis kemny szavakkal eltli azt a vallsossgot, amely az dvssg dolgt elvlasztja a htkznapi lettl. Az istentiszteleten forr vallsi lmnyben van rszk, ezt mondjk: „megszabadultunk”, de ez nincs kihatssal mindennapi magatartsukra. Az ilyen emberek szmra a templom ugyanazt a funkcit tlti be, mint a rablk letben a barlang: a gonosztettek elkvetse utn ott keresnek menedket. (Ezt a jeremisi igehelyet idzi Jzus Mt 21:13-ban.)
A 12. s kvetkez versekben Jeremis azzal a tves hiedelemmel szll szembe, hogy Isten a templomhoz van ktve. Sil pldjra hivatkozik, amely a honfoglals utn egy ideig az izrelitk kzponti kultuszhelye volt, ott riztk a Szent Ldt is, Isten mgis engedte elpusztulni. A prftai trtnet-theolgia egyik fontos ttele nyer megfogalmazst ebben a mondatban: „mit cselekedtem azzal az n npemnek, Izrelnek gonoszsgrt”. A trtnelmi katasztrfa nem a vletlen mve, hanem Isten tlete. Sil, amelynek pusztulst Zsolt 78:60 is emlti, az satsok tansga szerint Kr. e. 1050 tjn pusztult el, valsznleg az 1Sm 4-ben lert esemnyek kapcsn, br ott a szenthely sorsrl nem trtnik emlts.
Jer 7:1–15 s a vele szoros rokonsgban ll prftai hagyomny (Mik 6:6; Hs 6:6; zs 1:10kk.; Zsolt 50:14.23 stb.) zenete klns aktualitst nyer korunkban, amikor vilgmretekben a trsadalmi igazsgossg megvalstsa kerlt az rdeklds elterbe. Rajta keresztl az igazi megtrsre hvja Isten a ma l egyhzi nemzedket is. A prftai szellem igehirdetsnek r kell mutatnia az olyan kegyessg hibavalsgra, amely a megtrst elvlaszthatnak tartja a cselekedetek tnyleges megjobbtstl, a felebart irnti szeretet kvetelmnyeinek a teljeststl.
Jer. 7,16–20. A kzbenjr imdsg megtiltsa.
A prftai tiszt lnyeghez tartozott a kzbenjr imdsg mondsa a nprt (m 7:2–8; Jer 15:1; 37:3). Ennek a ktelessgnek a gyakorlst Isten most megtiltja Jeremisnak (v. 11:14; 14:11). A npvel bnei ellenre is mlyen egyttrz (4:19) prftnak ez bizonyra slyos megprbltatst jelentett. Ezrt indokolja Isten rszletesen dntst a 17kk, versekben. A jdaiak az „g kirlynjnek” tiszteletvel ingereltk haragra az Urat. Az „g kirlynjn” (akkd: sarrat sam) itt a babiloni Istrt kell rteni, akinek kultusza Jdban Manass idejn terjedhetett el szles krkben. A Jsis-fle reformci egy idre visszaszortotta, de Jjkim idejn jra virgzsnak indult. A Jer 7:18-ban s 44:19-ben emltett kavvnm inkbb „ldozati kalcsnak” mint blesnek fordthat. Alakja az istennt brzolta s valsznleg azokhoz a primitv Astarte szobrocskkhoz hasonltott, amelyeket nagyszmban talltak Palesztinban. A kananita Astarte, a grg Aphrodite s a rmai Venus egyugyanazon vallsi tpushoz tartoznak, amely nagymrtkben sznezte a rmai katolikus egyhz Mria-tisztelett. Az „g kirlynjnek” tisztelete igen npszer volt, rszt vett benne a csald minden tagja, a frj, a felesg s a gyermekek. Ez a kultusz a termkenysget volt hivatva elmozdtani, Isten azonban azt mondja, hogy ppen az ellenkezjt, vagyis a pusztulst eredmnyezi. (Lsd a 44. fejezet magyarzatt is.)
Jer. 7,21–28. Nem ldozat, hanem engedelmessg.
Jeremisnak az ldozattal kapcsolatos megllaptsaihoz lsd 6:20-at. Az gldozat (‘lh) teljes egszben Istent illette meg, s annak minden rszt el kellett getni (Lev 1), a vresldozat (zbah) egy rszt gettk csak el az oltron, a msik rszt az ldozatot bemutatk fogyasztottk el, az Istennel val kzssgk kifejezseknt (Lev 3:7–11kk.). Amikor teht Jeremis azt mondja hallgatinak: „gldozataitokat rakjtok a ti vres ldozataitokhoz s egyetek hst” – ez annyit jelent, hogy az egsz ldozati cselekmny rdektelen Isten szmra, profnnak (hsevsnek) tekinthet. Mik 6:6–8-hoz (v. Hs 6:6) hasonlan aztn Jeremis a 23. versben pozitven fogalmazza meg, mi az, ami igazn fontos Isten eltt: „hallgassatok az n szmra, s n Istenetek leszek, ti pedig az n npemm lesztek”. Az Istennek val engedelmessg mindent megelz fontossgt a prfta abbl vezeti le, hogy Jahve az Egyiptombl val szabadts utn, nem az ldozatok fell rendelkezett, hanem a tzparancsolatot jelentette ki Mzesnek. m 5:25-hz hasonlan a 22. vers kifejezetten tagadja, hogy Isten Mzesnek az ldozatokra nzve is adott volna utastst. Ez az llts ellenttben ll a Pentateuchosban tallhat hagyomnyokkal, amelyek szerint az ldozati trvnyek mzesi eredetek. Trtnetileg nzve a krdst ktsgtelen, hogy az ldozati kultusz a maga gazdagsgban s vltozatossgban csak a honfoglals utn fejldtt ki, nem kis mrtkben kananita hatsra. Ex 24 viszont arra mutat, hogy az ldozat valamilyen formja a pusztai vndorls idejn is megvolt. A Mzes eltti izraelitk is bizonyra ismertk az ldozatot. Jeremis nem elvileg ellensge a kultusznak, hanem klnbsget akar tenni a valls lnyeges s kevsb lnyeges elemei kztt. Az ldozati kultusznak, amelyben a hangsly arra esett, amit az ember ad Istennek, elbe helyezte az Isten szavra val figyelst. Mivel Jda sem a Mzesen keresztl kapott kijelentsnek, sem a prftk int szavnak nem engedett, ezrt elkerlhetetlenl elri az tlet.
Az egyhznak, klnsen korfordulk idejn, klnbsget kell tennie kldetsnek lnyege s az vszzadok sorn kialakult letformi kztt. Ehhez kap vilgos tmutatst az ilyen prftai igkbl, mint Jer 7:23; Mik 6:6–8; Hs 6:6 (Lk 10:27).
Jer. 7,29–34. Bntets a blvnyokrt s a gyermekldozatrt.
A nknt megszemlyestett Jdt gysznek mondsra s gyszt kifejez cselekmnyek vgzsre szltja fel a prfta. Kt bnt nevez meg e szakaszban Jeremis, amelyekrt tlet sjtja Jdt s Jeruzslemet: az „utlatossgoknak” (= pogny istenszobroknak) a Jahve templomban val elhelyezst s a gyermekldozatot. Jjkim uralkodsa alatt hatlyon kvl kerltek azok a jsisi reformintzkedsek, amelyek sorn megtiszttottk a jeruzslemi templomot az idegen istenek kultusztrgyaitl (2Kir 23:4–12). A 31. versbl arra kvetkeztethetnk, hogy a gyermekldozatot Jahvnak mutattk be, klnben nem volna rthet a prfta nyomatkos tiltakozsa: „amit nem parancsoltam, ami gondolatomban sem volt”. (V. Mik 6:7; „elsszltteimet adjam-e vtkemrt?”) Jeremis teljesen sszeegyeztethetetlennek tartja Jahve akaratval a gyermekldozatot. Ezt a kegyetlen szokst a Ben-Hinnm vlgyben gyakoroltk. Itt volt a tft (eredeti vokalizci szerint teft = tzhely, a masszrtk megvetsk kifejezsl a bst = gyalzat sz magnhangzival lttk el). A bn elkvetsnek a sznhelye lesz a bntets helye. A Ben-Hinnm vlgyt megtlti az elesettek holtteste, temetkezsi helly vlik, ami a kultuszhely megszentsgtelentsvel egyenl (2Kir 23:16).
Jer. VIII. RSZ
Jer. 8,1–3. Az gitestek imdsnak bntetse.
Az istenekkel azonostott gitestek kultuszrl Jeremis csak itt s 19:13-ban beszl. Az „g minden seregnek” a tisztelett khz s Manass idejben vezettk be (2Kir 16:10kk..; 21:3.5) hivatalosan is a jeruzslemi templomban. Jsis kihordatta s meggettette a csillagistenek kultusztrgyait, akiket tbbnyire a tetkn tiszteltek (2Kir 23:11–12). Jjkim uralkodsa alatt viszont jra divatba jtt tiszteletk. Jeremis azt jvendli meg, hogy Isten mg a mr meghalt nemzedk tagjain is megmutatja tlett. Az rtktrgyakat keres ellensges katonk felnyitjk az elkelek (kirlyok, femberek, papok, prftk) srjt s csontjaikat kihnyjk „az g minden serege” (nap, hold s csillagok) el. De az lk mg gy is irigylik a holtak sorst, ugyanazrt a bnrt rjuk mg slyosabb tlet vr.
Jer. 8,4–13. „Az n npem nem tudja az r tlett”.
A 10–12. versek azonosak a 6:12–15-tel, s mindkt helyen beleillenek a kontextusba. A 4–7. vers arra utal, hogy a dolgok termszetes menete szerint a mindennapi letben az elmensre a visszatrs kvetkezik. Ennek a trvnynek az llatok is sztnsen engedelmeskednek: a kltzmadarak elmennek s visszatrnek. Csak Jeruzslem kivtel! Nla az rtl val eltvolods idszakra nem kvetkezik bnbnat s visszatrs (megtrs). Jeruzslem npe egyirny mozgsban van: llandan tvolodik az rtl. Nem ismeri fel, hogy most a megtrs ideje van.
A 6b fordtsa a BH ltal javasolt szvegmdosts utn: „bizony, me hazugsgg tette azt (ti. a trvnyt) az rstudk hamis tolla”. A 8a-ban foglaltak hangoztatsval a np valsznleg a Deuteronomiumra cloz. Deut 30:11–14 beszl arrl, hogy Isten parancsolata „kzel van”. Jeremis gy ltja, hogy az emberi gonoszsg megrontotta a trvnyt, Istennek ezt a j adomnyt is. Az jonnan felfedezett s rvnybe lptetett trvnyt „hazugsgg tette az rstudk hazug tolla”. Jeremis nem tagadja, hogy a trvny j s valban kzel van a nphez (Rm 7:10–13) – amint a templom szentsgt sem vonja ktsgbe –, de a papok s rstudk visszalnek vele. Ugyanezt veti Jzus is kora rstudi szemre (Mk 7:6–13). Az Isten trvnyvel visszal htlen szolgkat, papokat s prftkat elri a bntets (10–13. v.). Miutn Isten hiba keres gymlcst, tletre adja a npet is.
Jer. 8,14–17. A vdekezs kiltstalansga.
Az szakrl jv ellensg tmadsval foglalkozik ez a prfcia, a 4–6. rsz tbb perikpjhoz hasonlan, a 14. versben a kertetlen falvak, teleplsek laki beszlgetnek. Az ellensg kzeledsnek a hre ltal okozott rmletbl felocsdva a falakkal krlvett vrosokba val meneklsre biztatjk egymst, br tudjk, hogy ott sem tallnak vdelmet. Beszdjk a teljes fejetlensgrl tanskodik: csak azrt tesznek valamit, hogy ne ljenek ttlenl, de nem hisznek vllalkozsuk sikerben. Rmletk jogos, mert az esemnyek mgtt Isten ll (17. v.). A mrges vz s a kgyk emltse rzkelteti: ugyanaz az Isten cselekszik itt, aki a pusztai vndorls idejn is megbntette az elprtolst (Num 21:6–9; Ex 32:20).
Jer. 8,18–22. Jeremis egytt szenved npvel.
A prfta nem rzketlen trgyknt eszkze Istennek az tlet meghirdetsben. Az elkerlhetetlennek elismert katasztrfa csapsaitl egytt szenved npvel (v. 4:19kk. magyarzatt). Osztozik szorongsaiban. A gabonaarats utn kvetkezett az nnepek idszaka, amelyeken felidztk Isten mltbeli csodatetteit. Istennek az dvtrtnetben vgbevitt szabadt tetteire val emlkezs utn klnsen fjdalmas volt, hogy a jelenre nzve azt kell megllaptani: „de mi nem szabadultunk meg”. A kirly emltse a 19. versben mutatja, milyen nagy szerepet tulajdontott neki az szvetsg npe az orszg jltnek biztostsban (v. JSir 4:20; „az r felkentje… akirl azt mondtuk: az rnykban lnk…”). A giledi balzsamot a Pistacia mutica nev fa mzgjbl ksztettk. Gen 37:25; Ez 27:17 szerint messze fldn ismert s keresett exportcikk volt. Az orvos emltst nem kell anakronizmusnak tartanunk, Babilniban mr a Kr. eltti msodik vezred elejn is mkdtek hivatsos orvosok.
Jer. IX. RSZ
Jer. 9,1–9. A np erklcsi zllttsge miatti kesergs.
A 9. rsz a prfta panaszval kezddik, amely hasonlt a 8:19–22-ben foglaltakhoz. A kt perikpa hangulata s tartalma kztt azonban lnyeges klnbsg van. A 8:19–22-ben Jeremis mly egyttrzsnek ad hangot az tlet sjtotta np irnt itt pedig annak bne miatti felhborodsrl s szenvedsrl beszl. Inkbb vllaln a pusztban val tartzkods sok megprbltatst, minthogy naponknt az erklcsi romlottsg tanja legyen (Pld 21:9). Itt nem a szocilis bnket feddi, hanem a trsadalmi egyttls megromlott lgkre miatt panaszkodik. Senki nem bzhat meg legjobb bartjban, st kzeli rokonaiban sem. Ez az erklcsi zlls legmlyebb pontjt jelezte, hiszen az kori keleti smi npek trsadalmban a npi szolidarits, a rokonsg s a bartsg ktelezettsgei igen fontos szerepet jtszottak. A parznlkods, hazugsg, rgalmazs, a felebart megkrostsa Isten parancsolatainak a megszegst is jelenti (7., 9., 10. parancsolatok), ezrt nem maradhat el a bntets (9:9).
Jer. 9,10–22. Felhvs siratnek mondsra.
(A hber szveg versszmozsa szerint ez a perikpa a 9–21. verseket foglalja magban.) Kt alegysgre oszthat ez a szakasz: a 10–16-ot a prfta siratneknek tekinthetjk, a 17–22 a hivatsos siratasszonyokat szltja fel gysznek mondsra. Mivel a 19. vers felttelezi az ellensges tmads megtrtntt, valsznleg Nebukadneccar Kr. e. 602-es (2Kir 24:12) vagy 597-es (2Kir 24:10kk.) hadjrata utni idkbl szrmaznak e prfcik. A siratasszonyok feladata az volt, hogy kifejezzk s fokozzk a gyszolknak a halott elvesztse fltti fjdalmt. A bekvetkezett katasztrfa utn azonban olyan sok lesz a halott, hogy a hivatsos siratasszonyokon kvl ms asszonyokat s lnyokat is meg kell tantani e feladat vgzsre. A 21. vers megszemlyestve beszl a hallrl, amely tolvajknt lopzik a hzakba, de elragadja az utcn jtsz gyerekeket s ifjakat is. A „feljtt a hall a mi ablakainkra” mondathoz rdekes sszehasonltsi anyagot tallunk a rasz-samrai szvegekben: Baal nem ptett ablakot a palotjra, mert attl flt, hogy Mt, a hall istene, az ablakon t belopzik s elrabolja felesgeit.
Jer. 9,23–24. Az igazi blcsessg az r ismerete.
(A hber szveg szmozsa szerint a 22–23. v.) Jeremis is vallja az izraelita blcsessgirodalom alapttelt: „A blcsessgnek kezdete az rnak flelme” (Pld 9:10). A blcsessg, er s gazdagsg knnyen teszik elbizakodott az embert. Az igazn blcs az, aki szmol Istennek az egyni letet s a vilgtrtnelmet irnyt hatalmval. Az ilyen istenismeret nem elmleti tuds, hanem az ember egsz magatartst meghatroz tnyez. Isten azokban gynyrkdik (Lk 2:14 „jtetszs emberei”), akiket az kegyelmnek s tletnek ismerete bels alzatra s az emberek irnti szinte szeretet megmutatsra indt. Az jszvetsg tbb helyen is utal e versekre (2Kor 10:17 Jak 1:9).
Jer. 9,25–26. A krlmetlkeds nmagban nem elg.
(A hber szvegben 24–25. versek.) Jeremis itt is, mint a 4:4-ben, a „szv krlmetlst” kveteli kortrsaitl. Ezzel a kifejezssel a Deuteronomiumban is tbbszr tallkozunk (Deut 10:16; 30:6). Az izraelitk lenzleg beszltek a „krlmetletlen” filiszteusokrl. Most Jeremis arra figyelmezteti ket, hogy a krlmetlkeds nmagban nem ment meg Isten tlettl. Ha a vlasztott np nem tartja meg Isten szvetsgnek trvnyt, amelyhez val tartozs jele a krlmetlkeds, semmiben nem klnbzik az egyiptomiaktl, edomitktl, ammonitktl s moabitktl, amely npeknl szintn megvolt ez a rtus. Az „stk lenyrs”-t, amit Lev 19:27 mint pogny szokst tilt, a pusztban lak beduin trzsek valsznleg pubertskori felavatsi rtusknt gyakoroltk.
Jer. X. RSZ
Jer. 10,1–16. A blvnyistenek tehetetlensge – Jahve hatalma.
Ezzel a tmval rszletesen foglalkozik zs 44:9–20 (v. zs 40:19–22; 46:5–7), valamint a „Jeremis levele” elnevezs apokrifus irat is. Perikpnkat a magyarzk tbbsge nem tartja Jeremistl szrmaznak. Pogny krnyezetben l hallgatknak szl ez a tants, akiket vni kellett a fnyes klssgek kztt gyakorolt pogny kultuszok befolystl. Nem palesztinai, hanem babilniai llapotokat ttelez fel. Jeremis – a 29. rszben rnk maradt levele tansga szerint – nem ebben ltta az els deportcival (598) fogsgba kerlt zsidk legnagyobb ksrtst. A 11. vers arm nyelve is fogsg utni idre mutat. A perikpa az szre apelll rvelssel mutat r arra, hogy az emberi kz s kpzeler ltal alkotott istenek nem nyjthatnak valsgos segtsget. Ezzel szemben Jahve, akit kibrzolni nem volt szabad, mennynek s fldnek teremtje, npek brja, a vilgtrtnelem valsgos Ura. mindennl drgbb kincse npnek (hlq = osztlyrsz). Minden idk egyhzt arra tantja ez a perikpa, hogy az l Istent semmilyen kulturlis vagy vallsi krnyezetben nem kell szgyellnie, hanem boldogan kell vallst tennie a benne vetett hitrl.
Jer. 10,17–22. Jeruzslem ksei bnbnata.
Kls formjt tekintve a prfta s a megszemlyestett Jeruzslem kztti prbeszd ez az igeszakasz. A 17–18. versekben a prfta, a 19–21. versekben Jeruzslem, a 22. versben pedig jra Jeremis beszl. A kn’h jelentse: batyu, kteg, csomag. A 17. vers fordtsa teht: „Vedd fel batyudat a fldrl, te, aki az erstett vrosban laksz”, vagyis Jeremis a fogsgra val indulsra szltja fel Jeruzslem lakit. Amint az asszr brzolsok mutatjk, a deportlsnl az asszonyoknak megengedtk, hogy zskban, vagy batyuba ktve nhny ingsgukat magukkal vigyk. Minden valsznsg szerint az 598-ban bekvetkezett els deportlsra trtnik itt utals. gy rthet a jeruzslemiek szintnek ltsz bnbnata is, amely a 21. versben megszlal. Az esemnyek hatsa alatt megrendlve keresik a katasztrfa okt, s azt az „oktalan psztorokban”, azaz a szkltkr politikai s vallsi vezetkben vlik megtallni. Arrl mr nem esik sz, hogy milyen szvesen engedelmeskedtek ezeknek az „oktalan psztoroknak” (v. 5:31). A 20. versben Jeruzslem a pusztban lak beduin asszonyhoz hasonltja magt, akinek strt elpuszttottk, gyermekeit s nyjt pedig elraboltk. Deuterosais is gyermekeit elvesztett asszonyknt szemlyesti meg Jeruzslemet, visszatr lakirl pedig mint „gyermektelensge fiairl” beszl (zs 49:20–22).
Jer. 10,23–25. A prfta fohsza.
A 23. s a 24. vers imdsg, amelyet a prfta vagy a nprt mond, amellyel szorosan egynek tudja magt, vagy nmagrt. Ha a np nevben mondott fohszknt rtjk, akkor a Jdt r tlet enyhtsrt esedez knyrgsnek tekinthetjk. Ha viszont a prfta nmagrt imdkozik, akkor Jeremis „vallomsaihoz” szmthatjuk e verseket. Tartalmt tekintve, a knyrgs nem a sors hatalmval szembeni emberi tehetetlensg miatti panaszkods, amibl fatalista beletrds kvetkeznk, hanem a j szndk, s a vghezvitel kztti feszltsg miatt val gytrds (Rm 7:18kk.). A 23. vers alapgondolathoz v. Pld 20:24-et, a 24. vershez Zsolt 6:1; 38:1-et.
A 25. vers, amely megegyezik a Zsolt 79:6-tal, fogsg utni idbl szrmaz megjegyzsnek tekinthet. Nem emberi bosszvgy szlal meg benne, hanem az Isten npe sanyar sorsrt val aggds.
Jer. XI. RSZ
Jer. 11,1–14. A szvetsg megjtsa.
A perikpa hrom prfcibl ll, amelyek kzl az els kettnek (1–5., 6–8. v.) a mondanivalja nagyjbl azonos: a prfta azt a parancsot kapja Istentl, hogy a npet „e szvetsg iginek” a megszvlelsre intse. A harmadik prfcia pedig (9–14) a np ellenszeglsvel s annak kvetkezmnyeivel foglalkozik.
A 2. s 6. versben minden elzmny s bevezets nlkl trtnik emlts a dibr habberit hazz’t-rl, azaz „e szvetsg igirl”. Olyanvalamire vonatkozik ez a kifejezs, ami Jeremis s a np szmra minden tovbbi nlkl vilgos volt. A legnagyobb valsznsg szerint a Jsis reformcijra s annak folyamn a Sinainl kttt szvetsg (Ex 24) megjtsra trtnik itt utals. A 2Kir 23:3 szinte teljesen azonos szavakkal beszl a Jsis korban megtallt trvnyknyvrl (lehkm t-dibr habbert hazz’t = megtartani e szvetsg igit). A 6. verset pedig a magyarzk egy rsze gy rtelmezi, hogy Jeremis Jda vrosaiban s Jeruzslemben igehirdetsvel az jonnan felfedezett trvnyknyv (Deuteronomium) jegyben foly Jsis-fle reformcit igyekezett szolglni, jrta az orszgot, hogy kortrsai eltt megvilgtsa ennek a vllalkozsnak Isten akarata szerint val voltt. Ezek szerint Jeremis – legalbbis kezdetben – helyeselte a jsisi reformcit, s lehetsget ltott benne a Jahve s npe kztt megromlott viszony helyrelltsra. A np megtrst vrta tle (v. 7:6kk.). Azt a felttelezst, hogy Jer 11:1–14 a jsisi reformci esemnyeire utal, igen valsznv teszi a perikpban hasznlt kifejezsek egsz sornak a Deuteronomium szhasznlatval val megegyezse. Ilyen szfordulatok: „amikor kihoztam ket Egyiptom fldrl, a vaskemencbl” (Deut 4:20); „cselekedjtek mindazokat, amelyeket n parancsolok nktek” (Deut. 6:6; 7:11; 8:1; 11:22 stb.); az atyknak tett esk emlegetse (Deut 6:23; 7:8; 8:18; 9:15; 11:9.21 stb.), „a tejjel s mzzel foly fld” (Deut 6:3; 11:9; 26:9.15; 27:3; 31:20), a hajjm hazzh (Deut 6:24; 8:18; 10:8; 10:15); „de nem hallottk, mg flket sem hajtottk arra” (Deut 9:23; 28:15.45.62). Kln figyelmet rdemel a 3. versben az „tkozott minden, aki meg nem hallja e szvetsgnek igit” kifejezs (v. Deut 27:26) s az 5. vers vgn erre rfelel „men” sz. A Deut 27:15kk.-bl lthatan ezek valsznleg a szvetsg megjtsnak nnepn hasznlt liturgia elemei.
A 9. versben Jahve felhvja a prfta figyelmt a npnek a megtrsre hv szval val szembefordulsra. Nem llapthat meg a szvegbl, hogy ez mikor kvetkezett be: mr Jsis uralkodsa alatt, vagy pedig Jjkim szinkretisztikus „ellenreformcija” idejn. Az utbbi a valsznbb. Ebben az esetben nagy idbeli tvolsg van Jer 1–8. s 9–14. kztt. A 10. versben a „visszatrtek az atyiknak elbbeni bneire” mondat arra enged kvetkeztetni, hogy volt egy kzbees peridus (722–609), amikor a np, Jsis fradozsai nyomn, megtiszttotta istentisztelett az idegen vallsi elemektl s mindennapi letfolytatsban Jahve trvnyt igyekezett kvetni.
A perikpa tantsa: Isten npnek lte azon ll vagy bukik, hogy engedelmeskedik-e Isten kijelentett akaratnak sajt kora viszonyai kztt. A ktfel sntikl npet utolri az tlet: a pogny istenek, akiknek hdolt, nem tudnak valsgos segtsget nyjtani a veszedelem idejn, Jahve pedig elrejti orcjt elle. A prftnak kzbenjr imdsg mondsra csak addig van lehetsge, amg Jahve hagyja magt krni, ksz megbocstani. Jeremisnak Isten hromszor is megtiltotta kzbenjr imdsg mondst (7:16; 11:14 s 14:11). Ez az tlet elkerlhetetlensgt hzza al.
Jer. 11,15–17. Kt tredk.
A 15. vers szvege annyira megromlott llapotban maradt rnk, hogy csak szvegmdosts vgrehajtsa utn fordthat le. A BH nem kevesebb, mint 8 konjektrt javasol. A legvalsznbb fordtsa a 16-nak – a leql hamllh gedlh-nak a 15. vers vgre val thelyezs utn –: „mit akar az n szerelmesem az n hzamban, hiszen gonosz terveket kszt, vajon fogadalmi ldozatok (hrabbm helyett hannedrm olvasand) s szent hs elfordthatjk-e a veszedelmet rlad, hogy vigadhass nagy zajjal?” Jeremis itt is tagadja, hogy a kultusz kls cselekmnyeinek a vgrehajtsa elegend lenne.
A 16. vers rvid prftai ige, klti formban, amit a 17. versben przban rt magyarzat kvet. Zsolt 52:8; 92:13–16 az Istenben hvket a templom udvarn dszl plmafkhoz hasonltja, amelyek szrazsg idejn is zldellnek. Jeremis a fogsg eltti zsoltrkltszetnek ezt a kedvelt motvumt hasznlja fel arra, hogy az tletet szemlltesse: az engedetlen npen maga Isten hajtja vgre az tletet, tzet gyjt a zldell plmafn, hogy meggjen. Hiba van a szenthely kzelben, nem szmthat vdelemre. A Seregek Ura, aki Izrelt j fldbe plntlta, maga puszttja el „gonoszsga” miatt.
Jer. 11,18–23. Jeremis letveszlye.
Ez a perikpa a 12:16-tal egytt Jeremis „vallomsaihoz” tartozik. Jeremis knyvben elszrtan (15., 17., 18., 20. rszekben) tallunk olyan megnyilatkozsokat, amelyekben a prfta – Isten eltt imdsgban kitrva lelkt – a kldetse betltsrt t rt tmadsok miatt val lelki vvdsairl vall. Ezeket a rszeket a magyarzk tbbsge „Jeremis vallomsai” nven emlegeti. Vannak viszont, akik „Jeremis monolgjairl” beszlnek. Valjban nagyobb joggal nevezhetjk ezeket az igeszakaszokat „dialgusoknak”, a prfta s Jahve prbeszdnek, hiszen Jeremis elterjesztett panaszaira mindig kap feleletet Istentl, s ez teszi kpess az emberileg kiltstalannak ltsz kldetse tovbbi betltsre.
A 18–23-ban lertak szerint Jeremis elszr tapasztal hallos gyllettl fttt ellensgeskedst honfitrsai rszrl, mgpedig – mint ksbb Jzus (Mt 13:54–58; Mk 6:1kk.; Lk 4:16–30) ppen szlvrosa lakitl, lkn sajt rokonaival. A magyarzk tbbsgvel egyetrthetnk azzal, hogy a 12:6-ot, amely ott nem illik az sszefggsbe, a 11:18 utn kell olvasnunk. Ebbl a versbl tudjuk meg ugyanis, mit kzlt Jahve Jeremissal: „Bizony mg a te atydfiai s a te atydnak hzanpe is: k is htlenl bnnak veled… Ne higyj nkik, mg ha szpen beszlgetnek is veled!” Az lett fenyeget veszlyt a prfta – a Jahvtl vett kzlsig – mg csak nem is sejtette. Rokonai addig mg – legalbbis szemtl szembe –bartsgos magatartst tanstottak irnta. „Olyan valk, mint a vghdra hurcolt szeld brny” – mondja Jeremis. Ez a hasonlat itt a prfta gyantlansgra utal, mg zs 53:7-ben az Isten Szolgjnak a szenveds nkntes vllalsra irnyul kszsgt fejezi ki.
A szveg nem ad felvilgostst arra nzve, hogy mi az indtka az anattiak Jeremis irnti ellensgeskedsnek. gy csak tallgatsokra vagyunk utalva. Nem lehetetlen, hogy Jeremis a jsisi reformci idejn kifejtett igehirdeti tevkenysgvel vonta magra rokonsga haragjt. A prfta, mint tudjuk (Jer 1:1), papi csaldbl szrmazott. A jsisi reformci kultusz-centralizcija megszntette a vidki kultuszhelyeket, ami rzkenyen rintette azok papsgt, amely meglhetst ltta veszlyeztetve.
Jeremis Isten el trja gyt. A szveket vizsgl Br tansthatja, hogy szemlyes magatartsval nem adott okot az ellensgeskedsre, a mltatlan tmadsok kldetse miatt rik. A 20. vers utn olvasand a 12:3b: „Szaktsd kln ket, mint a mszrszkre val juhokat, s ksztsd fel ket a meglsnek napjra.” Az anattiakat sjt bntets megfelel bneiknek: 1. a vghdra hurcolt gyantlan brny sorsra akartk juttatni a prftt, de Isten az szmukra tartja fenn ezt a bntetst; 2. a hzassgot nem kttt s gy gyermektelen prftt (16:2) meg akartk lni, hogy utdok nlkl maradvn mg a neve is vesszen ki, de a Seregek Ura visszafordtja rjuk gonosz tervket: „ifjaik fegyver ltal halnak meg, fiaik s lenyaik pedig meghalnak hen”. ms is tletes prfcit hirdetett Jahve megbzsbl Amzis btheli fpapnak, aki t kldetse betltsben akadlyozta (m 7:15–16).
Perikpnkkal kapcsolatban gyakran hangzik el az az llts, hogy az ellensgeire Isten tlett kr Jeremis nem ti meg az jszvetsg etikai mrtkt (11:20 v. Lk 6:28; Rm 12:14). Nem szabad azonban figyelmen kvl hagynunk, hogy egyfell nem egyni srelemrt kr bosszllst, msfell nem is gondol arra, hogy szemlyesen vegyen elgttelt, hanem – Jzus Krisztushoz hasonlan – „az igazsgosan tlre” bzza gyt (v. 1Pt 2:3).
Jer. XII. RSZ
Jer. 12,1–6. A prfta prbeszde Istennel.
(A 3b-t, illetve a 6. verset illeten lsd az elz perikpa magyarzatt.) Az Isten kldetsben jr embert r mltatlan szenveds problmjval kzd ez a perikpa. Jeremis szmra megrendthetetlen hitttel Isten igazsgossga, amelyben ksrtsei kzepette megfogzik. A dolgok tnyleges alakulsa azonban ellene ltszik mondani Isten igazsgossgnak. Isten megengedi, hogy az istentelenek lettja szerencss legyen. Azokban az ldsokban rszeslnek (Zsolt 62:8; 92:13–16), amelyek az igazaknak grtetnek meg, pedig istentiszteletk csak ltszat. Jeremisnak viszont, aki szve szerint Isten szolglatra adta magt, szenvednie kell. Az igazsgossg alapelvnek az rvnyeslse esetn mindennek fordtva kellene trtnnie. Isten vlasza (5. v.) nagyon hasonl a Jbnak adott vlaszhoz (Jb 38). Nem szll vitba a prftval, nem cfolja lltst, hanem arra figyelmezteti, hogy mg slyosabb tmadsokat is el kell viselnie. Az elhvsakor kapott gret (1:19) nem biztost mentessget a prbattelektl, de Isten segtsgt minden bajban valsgosan megtapasztalja. (Az 5b helyes fordtsa: „ha a bks fldn sem rzed biztonsgban magad, mit csinlsz a Jordn-vlgy srjben?”. A g’n, ami ltalban „pompt, bszkesget” jelent, itt a Jordn vlgyben nv sr boztot jelenti, amelyben Jeremis korban mg ragadoz vadllatok tanyztak.)
Jer. 12,7–13. Az r panasza.
Isten vgtelen szeretetrl, a gonosz miatt is bnkd (Jn 4:2) irgalmrl beszlnek ezek a versek. Atyai szvnek fj legjobban az a csaps, amellyel az engedetlen npet kellett sjtania. (A „hzam” itt nem a templomot, hanem Jdt jelenti.) De nem tehetett mskpp. Jda gazdt nem ismer vadllatknt viselkedett (8. v.). A bekvetkez tletet kt kp szemllteti. Az egyik kalitkbl kiengedett tarka madrhoz hasonltja Jdt, amelyet tstnt ldzbe vesznek a ragadozk, s amelyre a biztos pusztuls vr. A msik kp szerint Jda szlskert, amelyet a pusztbl betr nomdok lelegeltetnek. A mr leteleplt fldet mvel npek s a vetseiket, ltetvnyeiket lelegeltet nomdok kztti kibkthetetlen ellensgeskeds ltalnosan ismert volt az kori Keleten (Br 6:3kk.). A „psztorokon” a Jdba betr flnomd npek vezeti (v. 6:3) rtendk. A 2Kir 24:2 szerint a Jda keleti szomszdsgban l npek – valsznleg Nebukadneccar biztatsra – a babilniak tmadst megelzen betrtek s puszttottak az orszgban. Rabl szndk tmadsaik termszetszerleg nem a fallal krlvett vrosok ellen irnyultak, amelyeknek megostromlsra nem voltak felkszlve, hanem a kertetlen teleplsek ellen (11–12. v.). Mindebben Jeremis (13. v.) Jahve tlett ltja.
Jer. 12,14–17. Izrel s a npek.
Ez a prfcia ugyanazokra a npekre vonatkozik, mint az elz. A nahalh (= rksg) szn itt nem Jda npe rtend, hanem Palesztina fldje. Jda szomszdjait Jahve sajt szomszdjainak nevezi, mert az orszg igazi ura. A magyarzk tbbsge elvitatja a 14–17. verseket Jeremistl, mivel a fogsgra menetelt mr megtrtntnek felttelezik. De valjban nincs benne olyan gondolat, amely Jeremistl idegen lenne. Igaz, hogy az tletet vgrehajt npeket „gonosz szomszdoknak” nevezi a 14. vers, amit nem vrnnk Jeremistl, aki Istentl kapott megbzs teljestit ltta bennk. Viszont zs 10:5–19 s zs 47:6 is egyszerre tekinti Asszrit, illetve Babilonit Isten akarata vgrehajtjnak s vtket elkvetnek, mivel cselekedeteikkel sajt bns cljaikat szolgltk. Jer 12:14–17 szerint a npeknek ugyanaz a sorsuk, mint Izrelnek, tlet al kerlnek, de ha megtrnek, Jahve jra fordtja dolgukat. Ugyanaz az Isten, ti. Jahve tli meg s lltja helyre ket. A szabaduls tja szmukra is az Izrel Istenbe vetett hit. A fogsg eltti idben a vlasztott np tanulta el az „tjaikat”, vagyis vallsi kultuszaikat, a jvben k tanuljk meg Izreltl a helyes istentiszteletet. Jeremis teht osztja azt az testamentumi vradalmat, amelynek klasszikus megfogalmazst zs 2:2–4-ben olvassuk (v. Mik 4:1–4).
Jer. XIII. RSZ
Jer. 13,1–11. Jeremis szimbolikus cselekedete.
Jeremis azt a parancsot kapja, hogy vsroljon magnak j lenvet. A fehr lenv a papi tiszt jele. Jeremisnak, mint papfinak joga volt ilyen vet viselni. Keleten az v szne, vagy felktsi mdja valakinek a trsadalmi rangjt jelezte. A prftnak egy ideig hordania kell az vet, gondosan vigyzva psgre, majd pedig a Pert-nl el kell rejtenie. Hberl a pert az Eufrtesz foly neve. Itt azonban nem gondolhatunk arra, hogy Jeremis a mintegy ezer kilomteres tvolsgot ktszer is megjrja. A Jer 13:4–7-ben emltett pert egy Anattnl keleti irnyban foly vdi neve, amelyet ma Frnak hvnak.
Az v, mint a legszorosabban testhez simul ruhadarab, alkalmas kp a Jahve s npe kztt fennll szoros kapcsolat szemlltetsre. Jahve olyan bszke volt npre, mint a frfi a trsadalmi rangjt jelz vre. Azrt vlasztotta ki Izrelt, hogy az dicssgt szolglja (11. v. v. zs 49:6; Deut 26:19).
A 9–11-ben talljuk a szimbolikus cselekedet magyarzatt. „Ez a gonosz np, amely nem akar hallgatni az n beszdemre… olyann lesz majd, mint ez az v, amely egszen hasznavehetetlen.” Izrel csak akkor marad meg, ha llandan szoros kapcsolatban ll Urval, akaratt keresi s cselekszi. Bizonyra nem minden tendencia nlkl emlti a 4–7. v. ngyszer is a pert nevet. A prfta szmra kijelentss vlt az oly megszokott vdi-nv. Valsznleg ekkor rtette meg elszr azt, ami ksbb igehirdetsnek llandan ismtld tmja lett, hogy ti. Jda npnek az Eufrteszhez kell vitetnie s hossz ideig ott kell maradnia. E kijelents vtele az els deportci, vagyis 598 eltti idre datlhat.
Jer. 13,12–14. A boroskorsk igehirdetse.
Jeremis prftai igehirdetsnek letkzelsgt mutatjk ezek a versek. Szavait valsznleg dridzkhoz intzi: „minden korst meg kell tlteni borral”. (A nbl hber sz jelentse „kors”, nem „tml”.) Hallgati j trfnak vlik, s tetszsnyilvntsok hangzanak el: igen, ismerjk ezt a mondst! Hamarosan meg kell azonban tudniuk, hogy Jeremis valami hallosan komoly dologrl beszl. – Ezt a sokat emlegetett mondst Isten flelmesen beteljesti, de nem gy, ahogy a mulatk gondoljk, vagy kvnjk. A rszegsgig leihatjk magukat Jahve tletnek poharbl (Jer 25:15) s amikor mr tntorognak, Isten sszeti ket, mint a boroskorskat, hogy csak a cserepek maradnak. A dorbzolsban Jeremis nem azrt ltott bnt, mintha a jkedvet, az rmet s vigassgot kifogsolta volna, hanem mert az Istenrl val elfelejtkezsrl rulkodott s egytt jrt a szegnyebb nprtegek kizskmnyolsval.
Jer. 13,15–17. Flt intelem.
Jeremis aggd szeretettel krve kri kortrsait, hogy hallgassanak Istennek a rajta keresztl kldtt zenetre. Akik a megtrs idejt nem hasznljk ki, abba a helyzetbe kerlnek, mint az a vndor, akit az egyenetlen, kves jdai hegysgben lep meg az j s hiba keres szemvel fnysugarat, ami emberlakta vidkre vezetn. Utat tvesztve, rettegve vrja az ezer veszlyt rejt jszakt. Jeremist az a kilts, hogy npe vgl is nem hallgat az int szra s az tlet ldozatv lesz, nem krrmmel, vagy elgttel rzsvel, hanem mlysges fjdalommal tlti el (ld. 4:19–22 magyarzatt is!). Az igehirdett is ilyen szinte szolidarits, aggd szeretet kell, hogy sszeksse gylekezetvel.
Jer. 13,18–19. Prfcia Jjkin kirly s Nkhusta anyakirlyn ellen.
Az els deportlst (598) megelz idbl szrmazik ez a prfcia. Az anyakirlyn mindig fontos szerepet jtszott a kirlyi udvarban (1Kir 2:19; 15:13). A mg egszen fiatal Jjkin (2Kir 24:8) rvid uralkodsa alatt klnsen nagy befolysa lehetett Nkhusta anyakirlynnek. Jeremis knyve s a Kirlyok knyve csaknem mindig egytt emlti Jjkinnal (Jer 22:26; 29:2; 2Kir 24:12.15). Az elkerlhetetlen bntets bizonyossgban Jeremis megalzkodsra, Isten tletnek elfogadsra szltja fel a kirlyt s az anyakirlynt (v. zs 47:1kk.). A helyzet slyos: „a dl fell val vrosok bezroltattak”. Az 598-as ostromnak ezt a mozzanatt a 2Kir 24 nem emlti, csak Jeruzslem krlzrsrl tudst.
Jer. 13,20–27. Nem tud nem vtkezni!
A perikpa Jeruzslem bnt, ppgy, mint 3:3 s 5:7; „parznasgnak” nevezi. Ennek megfelelen a parzna nnek kijr bntets, a lemeztelents fogja sjtani (Hs 2:2). A perikpa mondanivalja rokon a 6:22–26-tal; ezrt, valamint a 20. versben az „szakrl jvk” emltse miatt egyes magyarzk Jeremis prftai tevkenysgnek als idszakbl szrmaz prfcinak tartjk. Viszont a 23. vers arra enged kvetkeztetni, hogy mr a negatv tapasztalatok hossz sora ll a prfta mgtt: a np nem kpes tnylegesen megvltoztatni magatartst. A vtkezs, az Isten parancsolatainak az thgsa, a szinkretisztikus kultuszoknak val hdols a hossz megszokottsg kvetkeztben szinte msodik termszetv vlt. A bn nmagban hordja bntetst: a rossznak a vlasztsa cskkenti, s vgl teljesen leszkti az ember erklcsi szabadsgt. A reformtori formulval szlva, az ember eljut a non posse non peccari llapotba. Ebbl a helyzetbl nerejbl kijutni nem tud (mint ahogy a prduc sem vltoztathatja meg brnek foltossgt), csak Isten szabadthatja, vlthatja meg.