Jer. I. RSZ
Jer. 1,1–3. Felirat.
Jeremis knyve – t ms prftai knyvhz hasonlan – felirattal kezddik, amely a legszksgesebb tudnivalkat tartalmazza a prfta szrmazst s mkdsi idejt illeten. A felirat nem magtl Jeremistl szrmazik, hanem iginek sszegyjtitl s tovbbhagyomnyozitl. A benne foglalt adatok azonban helytllak. Kzlsk clja az, hogy hozzsegtsk az olvast a prftra bzott zenet megrtshez: Jeremis nem idtlen vallsos eszmk hirdetje volt, hanem a konkrt trtnelmi esemnyek kzepette vgbemen isteni tletrl s kegyelemrl tanskodott. Szavait s a vele kapcsolatos dolgokat nem a szemlye irnti rdekldsbl jegyeztk fel s riztk meg, hanem az Isten igje irnti tiszteletbl, azrt, mert hjh debr Jahvhlv (= szlott hozz Isten igje). Szavainak megrzi a hsges tovbbhagyomnyozssal arrl tettek bizonysgot, hogy a Jeremis ltal hirdetett igk jra meg jra megszltjk a ms-ms korokban l gylekezetet.
A Jeremis nv (hberl: Jirmejh, vagy hosszabb formjban Jirmejh) etimolgiai levezetse nem egyrtelm. Nyilvnvalan theophoros nv, mely msodik felben a Jahve nevet hordozza magban. Ha a masszrtk ltal vokalizlt formbl indulunk ki, a rmh = „eldob”, „kil” igt vlhetjk felismerni az els felben. Eszerint a Jirmejh jelentse „Jahve eldob” lenne. A LXX Jeremias-nak rta t a prfta nevt, ami arra enged kvetkeztetni, hogy eredeti formjban Jermjh-nak hangzott. Ebben az esetben a nv els felt a rm ige (qalban: magasnak, emelkedettnek lenni) hifil imperfectumi formjnak tekinthetjk, „felemel”, „felmagasztal” jelentssel. A Jirmejh nv rtelme teht: „az r felmagasztal”, „az r felemel”, vagy a gyermekrt mondott imdsgknt rtelmezve: „az r magasztalja fel” (ezt a gyermeket).
Az Anatt nv ma is tovbb l egy Jeruzslemtl szak-keleti irnyban kb. 7 km-re lev falu, Anata nevben. Ez azonban nem azonosthat Jeremis szlfalujval, mivel az satsok tansga szerint ennek a helyn nem volt lakott telepls a Kr. eltti 7. szzadban. A Jeremis korabeli Anatt a mai Anattl dlnyugati irnyban 800 mterre lev Rs el-Kharrbeh nev, ma elhagyott dombon terlhetett el. Az archeolgiai kutatsok szerint ez a telepls fejldsnek cscspontjt a Kr. eltti 8–7. szzadban rte el.
Js 21:18 Anattot a lvita vrosok kztt emlti. Tudjuk, hogy Salamon kirly trnralpse utn ide szmzte Abjtr papot (1Kir 2:26) az Adnival val egyttmkdse miatt. Ez az adat azonban nem ad elg alapot ahhoz a kvetkeztetshez, hogy Jeremis Abjtr leszrmazottja lett volna. A feliratbl csupn annyit llapthatunk meg ktsgtelenl, hogy Jeremis papi csaldbl szrmazott, de maga nem volt pap. Apja, Hilkia (nem azonos a 2Kir 22-ben emltett fpappal), valsznleg a jeruzslemi templomban teljestett idrl idre szolglatot. (V. Neh 11:20; Lk 1:39kk.) A szli krnyezet a prftnak lehetsget adott arra, hogy megismerje npe vallsi hagyomnyait.
A felirat szerint Jeremis Jsis (Kr. e. 640–609), Jjkim (609–598) s Sedkis kirlyok idejben hirdette Isten igjt. A felsorols nem emlti a csak nhny hnapig uralkodott kt kirlyt, Jkhzt (Kr. e. 609) s Jjkint (Kr. e. 598–97). Jeremis mkdsnek vgeknt Sedkis uralkodsa 11. esztendejnek 5. hnapjt jelli meg, amikor a kldeus seregek leromboltk Jeruzslemet s lakossgnak nagy rszt fogsgba vittk. Nem tud teht Jeremisnak a vros eleste utni tevkenysgrl (v. Jer 40–44). Jer 1:1–3 eredetileg egy olyan gyjtemny ln llhatott, amely a 39. fejezettel vgzdtt. A 40–44. fejezeteket ksbb csatolhattk a knyvhz. (Jeremis mkdsnek kezdett illeten lsd a bevezetst.)
Jer. 1,4–10. Jeremis elhvatsa.
Jer 1-ben a felirat utn azokrl az igkrl s ltomsokrl olvasunk, amelyekkel Isten a prftt szolglatra elhvta. Az elhvsi trtnet nemcsak azrt kerlt a knyv elejre, mert idileg Jeremis prftai mkdsnek a kezdetn ll, hanem azrt is, mert mind a maga, mind a hallgati szmra egsz tevkenysgnek ez a fundamentuma. Jeremis nem vallsi jt, aki sajt gondolatait s eszmit hirdeti, hanem az Isten ltal rbzott zenet tolmcsolja.
„Mieltt az anyamhben megalkottalak, ismertelek.” A jda’ = ismerni ignek a jelentse itt is, mint m 3:2-ben s Hs 13:5-ben: „kivlasztani”. A szolglatra val eleve kivlaszts gondolata nyer itt klasszikus megfogalmazst. Az elhv sz olyan sszefggsbe lltja a prfta lett, amely tlmutat fldi ltnek hatrain s szolglatt Isten rk tancsvgzsvel hozza kapcsolatba. Ez a tudat a prfta letben egyszerre ernek s alzatnak a forrsa.
„Mieltt az anyamhbl kijvl, megszenteltelek…” A „megszentelni” ige jelentse nem „bntelenn tenni”, hanem egy bizonyos feladatra elklnteni, ignybe venni. Vagyis Jeremis esetben azonos azzal, hogy Isten prftv tette t. A 6. vers tansga szerint Jeremis, Mzeshez hasonlan (Ex 4:10) vonakodik a megbzs elfogadstl. Fiatal korra hivatkozik. A hber na’ar sz nem ad elg tmpontot a prfta letkornak a meghatrozshoz. Jellhet egszen kis gyermeket (Ex 2:6) ppen gy, mint felntt ifjt (2Sm 18:5). Nem egyb teht becslsnl, amikor a magyarzk tbbsge mintegy 20 v krli fiatalembernek tekinti Jeremist elhvsa idejn. Brmennyire is igaz, hogy az ilyen kor fiatalemberhez a szernysg, a httrben val meghzds illik (zs 3:5; Jb 32:6kk.), Isten tehet kivtelt e szably all. Elutastja a prfta vdekezst s a maga isteni hatalmval s tekintlyvel gy ismtli meg a parancsot, hogy nem lehet elle kitrni. Jeremis szmra nem marad ms htra, mint az engedelmessg: „oda fogsz menni, ahova kldelek s azt fogod szlni, amit n parancsolok”. A fiatalember flelmt azzal az grettel oszlatja el: „ne flj tlk, mert n veled leszek, hogy megszabadtsalak”. A ncal ige, jelentse: vgs veszedelembl az utols pillanatban kirntani, kimenteni. Jeremisnak nem azt gri Isten, hogy megkmli a megprbltatsoktl, hanem azt, hogy kimenti az letveszedelembl, mely szolglata sorn leselkedik r.
A 9. vers: „s kinyjt az r az kezt, s megillet szmat” arra mutat, hogy Jeremis elhvsa nem ltomsban trtnt, hanem Istennel val szemlyes tallkozsban. Olyan theofnia keretben, amilyenrl sais s Ezkiel esetben olvasunk. Jeremis rendkvl tartzkodan beszl errl, mint legszentebb dologrl. A szimbolikus cselekedet rtelme, amellyel Isten lthat jelben is kifejezi az elhvs lnyegt, ez: „me, az n igimet adom a te szdba”. A prftnak nem sajt gondolatait kell hirdetnie, hanem Isten igjt, amely Jer 23:29 szerint olyan, mint a tz s mint a sziklazz prly. Ennek az ignek az erejnl fogva lehetsges, hogy Jeremis szolglata a npek vilgra nzve is jelentsggel br. Eszkz lehet abban a munkban, amelyet Isten maga vgez, s amelyet a 10. vers az pletekrl s nvnyekrl vett kt kpprban (lerombolni – pteni, kiszaggatni – plntlni) r le, negatv s pozitv oldalrl. Nem szabad gy rtelmeznnk a prfta megbzatst, hogy idi egymsutnrl lenne sz: elbb lerombolni s kiszaggatni, aztn pteni s plntlni. A kett egymsba fondottan trtnik: Isten kegyelme mr jelen van az tletben, a rgi lerombolsval megnyitja az utat az j eltt.
Jer. 1,11–16. Kt ltoms.
A prftk gyakran kaptk ltomsban az isteni kijelentst. A mandulag, illetve gzlg fazk ltomsa szoros kapcsolatban ll Jeremis elhvsval, mint ahogy sais s Ezkiel esetben is ltomsok kvettk az elhvst (zs 6; Ez 1–3 rsz). Jeremist a kt vzi prftai szolglatra kszti fel.
A prfta figyelme – mikzben kldetsnek krdsei foglalkoztatjk – egy mandulagra irnyul. Amikor Isten krdsre kimondja a ltott trgy nevt, egyszerre vilgoss vlik eltte az zenet, amelyet Isten akar kzlni vele. A mandulafa neve hberl skd, amely a skad bernek lenni, vigyzni igvel fgg ssze. Valsznleg azrt neveztk gy a mandulaft, mert a tl elmltval elsknt rgyezik ki, borul virgba, „bred fel”, amikor a tbbi fk mg „alusznak”. Ehhez kapcsoldik az isteni kijelents csaknem teljesen hasonl hangzs kulcsszava: skd ’ani = n beren vigyzok az n igmre, hogy beteljestsem azt. Vagyis Jeremis az t kldetse sorn leginkbb gytr krdsre kap vlaszt: beteljesednek-e azok az tletes igk, amelyeket hirdetnie kell s amelyek miatt annyi tmads rte. Jer 20:8-bl tudjuk, mennyit szenvedett a prfta amiatt, hogy az ltala hirdetett zenet hossz idn t nem ment teljesedsbe: „Ahnyszor csak szlok… gy kiltok: erszak s romls! Mert az r szava mindenkori gyalzatomra s csfsgomra lett nkem”. Az a biztats, hogy Isten beren vigyz igje beteljesedsre, itt inkbb tletes fenyegetsknt, mint kegyelmes gretknt hangzik.
A msodik ltoms is egy htkznapi dologhoz kapcsoldik. Jeremis valsznleg npnek sorsrl tprengve l hzban, amikor tekintete a tzhelyen gzlg fazkra tved, amelynek dli szle kiss lebillent, gyhogy tovbbi hevts esetn forr tartalma szakrl jv veszedelmes rknt csap ki. Ez a mindennapi ltvny Isten sugallatra szimbolikus jell vlik a prfta szmra. Megrti belle Isten szndkt, amelyet hirdetnie is kell (v. 4–6. rsz): szak fell hoz veszedelmet az engedetlenn vlt npre. Ezt a bizonyossgot Jeremis nem a vilgpolitikai fejlemnyek mrlegelsbl merti, hanem Isten kijelentsbl kapja. Mkdsnek elejn mg nem gondol konkrtan valamely nagyhatalomra, mint Isten tletnek vgrehajtjra. Elhvsa idejn, Kr. e. 627 tjn, Jda rgi flelmes ellensge, Asszria hatalma hanyatlban van. Emberi szmts szerint teht szakrl nem fenyegethet veszedelem. Valban, a 15. vers mg ltalban „szaki orszgokrl” beszl. Jeremis csak mkdsnek egy ksbbi szakaszban jut el arra a felismersre, hogy Isten tletnek vgrehajtja az jbabiloni birodalom, ln Nebukadneccrral.
A 16. vers megindokolja az elz versben lert tletet. A vlasztott np htlenn lett a vele szvetsget kttt Istenhez, idegen isteneknek ldozott. A fiatal Jeremis, npe bnt elsrenden a vallsi eltvelyedsben ltja, nem a szocilis vtkekben, mint pl. ms vagy sais. Arra mutat ez, hogy plyjnak kezdetn Hses igehirdetsnek a hatsa alatt llott.
Jer. 1,17–19. A kldets.
Miutn a kt ltomssal Isten felksztette Jeremist, most azt a parancsot adja neki, hogy induljon el megbzsa teljestsnek az tjn. Keleten a harcba, vagy munkba indul ember csatolt fel vet, hogy sszefogassa vele az akadlyoz ruht. Br a gzlg fazk ltomsa megmutatta Jeremisnak Isten cselekvsnek irnyt, ez nem jelenti azt, hogy most mr mindent tud, amit hirdetnie kell. lland kapcsolatban kell maradnia kldjvel, mert csak gy tudhatja meg, mi Istennek az akarata egy-egy adott trtnelmi pillanatban: „mondd meg nekik mindazt, amit n parancsolni fogok neked”.
Jeremis nemcsak letkornl, de termszetnl fogva is flnk, visszahzdsra hajlamos ember volt. Isten jl ismeri kldttt s intelme egszen szemlyhez szl: „meg ne riadj tlk!” Erre a btortsra a prftnak jra meg jra szksge volt (15:20). A 18. vers rszletesen felsorolja azokat, akiknek a tmadsaitl Jeremisnak klnsen sokat kell szenvednie. A np vezeti ezek: az egyms utn kvetkez kirlyok, az udvari ftisztviselk (szrm), a befolysos papok s a „fld npe”. Az utbbi sajtos kifejezs alatt nem a kznpet kell rteni, hanem a vidki kerletek elljrit. A vezetk ellensges magatartsa hatalmuknl fogva nagy veszlyt jelent Jeremisra nzve, de Isten segtsgvel tmadsaiknak gy ellen tud llni, mint egy jl megerstett vr az ostromnak. Nem valami flnyes gyzelmet gr Isten Jeremisnak. Kls s bels harcokon kell keresztlmennie, de ldzs, knzs, brtnbe vettets s hallos veszedelembe kerls ellenre ellensgei nem vehetnek ert rajta. Ebben ismerheti fel Isten mindig jelenval segtsgt.
Jer. II. RSZ
A 2–6. fejezetben egymssal tartalmilag szorosan sszefgg prftai mondsok gyjtemnyt talljuk. Jeremis npe bnt a „Jahvtl val elfordulsban” ltja, Hseshoz hasonlan. Olyan llapotok ellen emeli fel szavt, amelyek a jsisi reform eltt uralkodtak. A 2:18.36-bl az derl ki, hogy Asszria mg nem sznt meg nagyhatalom lenni. Mindezek arra engednek kvetkeztetni, hogy a 2–6-ban tallhat prfcik Jeremis prftai mkdsnek korai idszakbl valk. Valsznleg a templomban sszesereglett nnepl gylekezet eltti felolvass vgett ratta le Jeremis prfciinak ezt a gyjtemnyt Kr. e. 604-ben (v. 36:5). Erre mutat a felirat a 2:1-ben, valamint a megtrsre val hvs jbl s jbl trtn megszlaltatsa.
Jer. 2,1–3. Az els szeretet ideje.
Jeremis, Hseshoz hasonlan (v. Hs 2:14; 11:1kk.) gy tekint az Egyiptombl val kivonuls s a pusztai vndorls idejre, mint amikor zavartalan volt a vlasztott np s Jahve viszonya. Isten szeretetnek a np rszrl a ragaszkods, a hsg felelt meg. Ezrt volt ez az idszak Izrel mtkasgnak, fiatalsgnak ideje. Jeremis a npet nemcsak morlis egysgnek, hanem annyira egy szemlynek tekinti, hogy fiatal kornak rdeme idsebb korban javra ratik. Isten a hozz val ragaszkodsra a np oltalmazsval felelt. gy vdte Izrelt az ellensg ellen, mint sajt tulajdont, mint „termsnek zsengjt”. „Szent volt Izrel az rnak”, senki idegen nem rhetett hozz, „nem ehetett belle”, akrcsak az rnak szentelt zsengkbl (v. Lev 22:10kk.).
Jer. 2,4–8. Izrel szvetsgszegse.
Jahve s Izrel kztt szvetsges viszony ll fenn, amely mindkt flre ktelezettsgeket r. Jahve teljes mrtkben eleget tett a rhrul ktelezettsgeknek: kiszabadtotta npt Egyiptombl, a szolgasg hzbl s az emberi teleplsre nem alkalmas puszta ezer veszlyn tvezetve, bevitte a „bsg fldjre”. Ez a fld Jahve tulajdona, „rksge”, amelyet ajndkul adott npnek. A fld javainak lvezse szntelenl Isten jsgra, szvetsgi hsgre kellene, hogy emlkeztessk Izrelt. Miutn a np semmi htlensget nem llapthat meg Jahve rszrl, teljes joggal el lehetne vrni, hogy a maga rszrl teljesti a szvetsges viszony ltal re rtt ktelezettsgeket: szorgalmasan tudakozdik Isten akarata utn s az parancsolatai szerint l. De nem ez trtnik: Izrel idegen isteneket tisztel s ezzel megfertzteti az ajndkul kapott fldet. Az igaz hittl val elessrt klns felelssg hrul a np vezetire, a papokra, a „psztorokra” (ltalnos kori keleti szhasznlat szerint a kirlyokat, fejedelmeket neveztk „psztoroknak”) s a prftkra. Az feladatuk lenne, hogy Isten akaratra tantsk s aszerint psztoroljk a npet. A fogsg eltti idben a tra-ads, azaz valamely krdsben az Isten trvnye szerinti dnts kzlse a papok feladata volt. A prftknak Jahve akaratt kellett volna tudakolniuk, ehelyett azonban a „balok ltal”, azaz nem Jahve Lelktl indttatva prftltak. (A ba’al, vagy ba’alim az szvetsgben gyakran a kananita istenek gyjtneve.)
A 9. vers arrl beszl, hogy Jahve a szvetsg re s nem hagyja sz nlkl a np tle val elprtolst, hanem „perbe szll” az engedetlenn vlt nppel, amelyre – ha meg nem tr – a teljes pusztuls vr.
Jer. 2,10–13. A ketts gonoszsg.
Izrel a Jahvtl val elszakadssal olyan visszataszt s nem vrt htlensget kvetett el – mondja Jeremis –, amelyhez hasonlt a krnyez npek krben nem lehet tallni, akrmelyik irnyban vizsgldik is valaki. A Kittim szigetnek (a nv Ciprusz szigett jelli, ott fekdt Kittion) emltsvel a prfta a Fldkzi-tenger szigetvilgnak, s ltalban Nyugatnak a npeire utal, mg Kdr, a szriai-arbiai pusztban l nomd arab trzsek terlete, a keleti npeket jelkpezi. Az kori npek trtnetben s vallstrtnetben szmos pldt tallunk arra, hogy valamely np az seitl rklt istenek mellett jabbaknak a tisztelett vezette be. Ez azonban nem vonta maga utn a sajt isteneitl val elszakadst. A vallsok egyik fontos jellemz vonsa minden korban ppen a hagyomnyokhoz val szvs ragaszkods. Izrel azonban minden vrakozs ellenre cselekedett: felcserlte „dicssgt”, azaz Jahvt olyan istenekre, amelyek nem tudnak segteni. E cselekedet slyos kvetkezmnyeire figyelmeztet Jeremis azzal, hogy az eget s a fldet hvja tanul. (V. zs 1:2; Deut 32:1.) Izrel eljrsa nemcsak erklcsileg kifogsolhat, hanem sszertlen is. Annak az embernek az oktalan cselekedethez hasonlthat, aki egy „l viz”, azaz llandan csrgedez forrst ciszternval cserl fel, amely az esvizet gyjti ssze. A ciszterna mg akkor sem egyenrang ptlka az l forrsnak, ha jl van megptve, de ha a fala megrepedezik s elfolyik belle a vz, akkor meg ppensggel rtktelen. Palesztinban, ahol t hnapon keresztl nem esett es, felbecslhetetlen rtket jelentett a termszetes forrs. Akinek ilyen birtokban volt, azt ciszternra semmikppen el nem cserlte volna.
Jer. 2,14–19. A htlensg tlete.
Isten a hozz htlenn vlt nptl megvonja oltalmt. Ha a pusztai vndorls idejn szent volt Izrel s senki sem „emszthette” (2:3), gy most ki van szolgltatva ellensgeinek, amelyek prdra hes vadllatokknt puszttjk. Sanyar sorsbl nyilvnval, hogy mr nem lvezi Isten gyermeknek a kirlyi szabadsgt. Kiszolgltatottsga lttn egyenesen az a krds vetdik fel: vajon a szolgasgnak milyen fokra sllyedt? Pnzen vsrolt szolga-e, akit ht v utn szabadon kell bocstani, vagy mr gazdjnak a hzban szletett-e, aki rkre szolga marad? (V. Ex 21:2–4.) A prfta nem hagy ktsget afell, hogy Izrel jelenlegi elesettsge bnnek kvetkezmnye: „a magad gonoszsga fenyt meg tged…” A 16. vers arrl beszl, hogy Jdt Egyiptom rszrl is csak bntalom ri. A hber szveg szerint: „Nf s Tahpanhsz fiai is lelegeltetik koponydat”. Brmilyen klnsen hangzik is ez utbbi mondat, szvegmdosts helyett arra kell gondolnunk, hogy idiomatikus kifejezssel van dolgunk, amelynek krlbell ez az rtelme: „megkopasztanak, kirabolnak”, Nf = Memphis, szak-Egyiptom fvrosa, amely Kairtl dlre fekdt, Tahpanhsz (gy olvasand a nv a qervel, a ketb elrs) erdtmny volt Egyiptom szakkeleti hatrn. Nehz eldnteni, hogy a prfta kornak valamely mr megtrtnt esemnyre utal-e a 16. verssel, vagy jvendl. Az elbbi esetben a megiddi tkzetet (Kr. e. 609) kvet egyiptomi bntet akcikra gondolhatunk. 2Kir 23:29–35-bl tudjuk, hogy a megiddi csata utn Nek fra slyos hadisarcot vetett ki Jdra s szoros politikai ellenrzse al vonta azt. De jvendlsknt is rtelmezhet a 16. vers. Akkor a remnysgt Egyiptomba vet Jjkim kirlynak sznt figyelmeztets lehetett. A fenti vers egyik esetben sem szrmazhat Jeremis mkdsnek korai idszakbl, annak ellenre, hogy a 2–6. fejezetben talljuk. Amint a 18. versbl ltjuk, Jeremis nyomatkosan vott attl, hogy a vlasztott np valamelyik nagyhatalomba vesse bizalmt Isten helyett. A „vizet inni” kifejezs jelentse: „ert merteni”.
Jer. 2,20–28. Izrel engedetlensgnek szemlltetse kpekben.
A 20. versben a sbart, illetve nittaqt igket a Kroli-fordts tvesen egyes szm els szemly perfektumi formknak rtelmezi s Jahve szabadt tettre vonatkoztatja: „sszetrtem igdat”, „letptem kteleidet”. Valjban azonban a fenti igealakok egyes szm msodik szemly nnem perfectumi formk, a rgi –ti vgzdssel. A helyes fordts teht: „rgta szttrted igdat s eltpted kteleidet”. Ez illik bele az sszefggsbe s a LXX gy is fordtja a mondatot. Izrel Isten elleni lzadsra vonatkozik a kp: a Jahvhoz fz ktelkek elszaggatsrl van sz. Jeremis ebben a perikpban szmunkra sokszor meghkkent kpekben ecseteli nemzedknek az elvakult szenvedlyt, amellyel a balok kultusznak hdol. Nemcsak „szlt fatty hajtsnak” nevezi a vlasztott np korban l nemzedkt, hanem rzkisgben ide-oda futkos kanca-tevnek (23. v.), nmagn uralkodni nem tud, mindig ms frfi utn fut szajhnak is (25. v.). A 23. versbl arra kvetkeztethetnk, hogy Jeremis hallgati visszautastottk a Jahve irnti htlensg vdjt. gy gondoltk, hogy a bal-kultuszbl tvett elemekkel szolglhatjk Jahvt. Az „utad a vlgyben” kifejezs vagy a kultikus prostitcira, vagy mg inkbb a Hinnom vlgyben bemutatott gyermek-ldozatokra utal (v. Jer 7:31; 19:5). Jahvt nem lehet gy tisztelni – mondja Jeremis. S hatrozza meg, mi az eltte kedves istentisztelet – hirdettk az testamentumi prftk (Mik 6:8).
Komoly figyelmeztets hangzik a 27b–28 versbl: nem elg csak a nyomorsg idejn keresni Istent: „Kelj fel, szabadts meg minket!” azt akarja, hogy npe llandan neki szolgljon, parancsa szerint ljen. Nem biztos, hogy az engedetlenn vlt nemzedk a szksg idejn megtallja a megbns s megbocsts helyt. Lehet, hogy ezt a kemny tletet kell meghallania: keresd a szabadtst isteneidnl!
Jer. 2,29–37. Isten tletnek fel nem ismerse.
Szorosan kapcsoldik ez a perikpa az elzhz. A krdsek s vdak zuhatagval igyekszik a prfta kimutatni, hogy nem Isten, hanem a np szvetsgszegse az oka minden nyomorsgnak. A szvetsges viszony nem funkcionl. A np ezrt Jahvt okolja. azonban visszafordtja a vdat: ne velem pereljetek, ti lettetek htlenekk hozzm. Isten, mint a szvetsg re megprblta a npet fenytssel a helyes tra trteni, de „a fenyts nem fogott rajtok”. Nem trtek vissza Jahvhoz, mintha tle nem kaphatnnak valsgos segtsget (31. v.). Az Istenrl val elfelejtkezs legnyilvnvalbb az parancsolatainak a figyelmen kvl hagysban, a szocilis bnkben, rtatlan vr ontsban vlt. Ex 22:1 (magyar fordtsban 22:2) rendelkezse szerint ha a betrt rajtakapjk s megtik, hogy meghal, nincs vrbn miatta. Jeremisnak azonban azt kell ltnia, hogy rtatlan embereket lnek meg. (A 34. vers szvege romlott. A k ’al kl-’llh flsor, amit a Kroli-Biblia „hanem mindamazokrt”-tal fordt, inkbb tekinthet bevezetsnek a 35. vershez, de valami a msolsok sorn kimaradt belle s gy nem illik az sszefggsbe.) A 35. vers valsznleg Manass vallsi szinkretizmus ltal jellemzett (v. 2Kir 21), de hossz (55 ves) s viszonylag bks uralkodsra utal. Jeremis kortrsai isteni jvhagysra kvetkeztettek abbl, hogy Manass idejben az orszgot nem rte ellensges tmads. Nem tudtk elfogadni azt a trtnelem-rtelmezst, amely szerint a Manass alatt elkvetett, s akkor ltszlag bntets nlkl maradt bnk vezettek Jda vgs pusztulshoz (v. 2Kir 23:26). A Gedlis meggyilkolsa utn Egyiptomba meneklt zsidk leplezetlenl ki is mondjk ezt: „akkor beteltnk kenyrrel, s j dolgunk volt, s semmi rosszat nem lttunk” (Jer 44:17–18).
A 36–37. versek felttelezik Asszria bukst. Jeremis figyelmeztet Jjkim Egyiptomra pt politikjnak a veszlyeire. A dnt pillanatban Egyiptom nem lesz kpes megoltalmazni Jdt, amely az elcsbtott s cserbenhagyott n mozdulatval fejezi ki ktsgbeesst (v. 2Sm 13:19).
Jer. III. RSZ
Mg a 2. rszben tallhat prfcik a Jahve irnti htlensg miatt feddik a npet, addig a 3:1–4:4-ben sszegyjttt prfcik jra meg jra visszatr alapgondolata a megtrsre val felhvs. A sb ige alakjai 18-szor fordulnak el ebben a szakaszban. Jeremis tbb jelentsrnyalatban hasznlja ezt a szt: „visszatrni”, „megtrni” rtelemben, a npnek az rhoz val bels rzlet szerinti visszatrsnek rzkeltetsre s magnak Jahvnak a nphez val kegyelmes odafordulsra.
Jer. 3,1–5. A Jahvhoz val visszatrs lehetsge jogilag.
Ez a perikpa jogi szempontbl vilgtja meg a np Jahvhoz val visszatrsnek a lehetsgt. Az szvetsgi hzassgjog vonatkoz rendelkezse szerint (Deut 24:1–4) az elvlt s jra frjhez ment asszony msodik frje halla utn nem trhet vissza els frjhez (az 1b-ben a hajjsb ’lh helyett a LXX-val hattsb ’lv = „vajon visszatrhet-e – ti. az asszony – hozz?”). A vlasztott np helyzete azonban – mondja a prfta – mg ennl is slyosabb, hiszen nem trvnyes elvlsrl van sz, hanem tbbrendbeli hzassgtrsrl. Az idegen istenek kultuszban val rszvtelt Jeremis Hseshoz hasonlan (Hs 4:13kk.) gyakran nevezi hzassgtrsnek. Jog szerint a npnek nincs lehetsge arra, hogy visszatrjen „els frjhez”, Jahvhoz. Egyltaln nem magtl rtetd teht, hanem Isten megmagyarzhatatlan kegyelmnek a munkja az, ha a megtrsre val felhvs mgis hangzik, st Isten fenytssel is (a korai s ksi es megvonsval) emlkezteti a npet a htlensgre s srgeti a visszatrsre. A megtrs nem llhat csupn bnbn szavak mondsban s fogadkozsban: „Atym, ifjkori bartom vagy Te”. Hibaval, st veszedelmes az Isten megbocstsrl szl nmagban helyes theolgiai ttel hangoztatsa is (5. v.), ha a szavakat nem kvetik a tettek. Ahhoz, hogy a bnbn imdsg meghallgatsra talljon s megjuls fakadjon a nyomban, a korbbi gonosz cselekedeteknek az elhagysra s az Isten parancsainak val tnyleges engedelmessgre van szksg.
Jer. 3,6–10. Az int plda semmibevevse.
Jeremis megszemlyesti Jdt s Izrelt, gy beszl rluk, mint kt ntestvrrl (v. Ez 23 s 16). Szimbolikus neveket ad nekik, amelyekkel magatartsukat jellemzi. Izrelt (Istentl) „elfordulnak”, „apostatnak” (mesbh), Jdt pedig „htlenl cselekvnek” (bgdh) nevezi. Jda bnt az slyosbtja, hogy nem tanult nnje pldjbl, aki parznasgrt elbocst levelet kapott Jahvtl (utals Samrinak s vele Izrael orszgnak Kr. e. 722-ben bekvetkezett pusztulsra). A 10. vers szerint Izrel sorsnak int pldjra Jda csak ltszat-megtrssel (besqr) reaglt. Valszn, hogy Jeremis e megllaptsnl az Ezkis korban vgrehajtott reformci (2Kir 18; 2Krn 29) elgtelensgre gondol. Nem a jsisi reformcit marasztalja el. De az is elkpzelhet, hogy a 3:3-ban emltett szrazsg kapcsn tartott bnbnati istentisztelet klssgekben val megrekedst veti itt kortrsai szemre.
Jer. 3,11–15. gret Izrelnek.
Meglep, hogy Jeremis, aki az szaki orszgrsz buksa utn (722) csaknem egy teljes vszzaddal (627) kezdte el prftai mkdst, milyen eleven rdekldst tanst Izrel sorsa irnt. Ez csak rszben magyarzhat azzal, hogy szlfaluja, Anatt, Benjamin terletn, kzel az izreli hatrhoz fekdt. A 3:6 szerint Jeremis ezeket a prfcikat mg Jsis uralkodsa idejn mondta. A 2Kir 23:15kk. beszmol arrl, hogy Jsis reformcis tevkenysgt kiterjesztette az szaki orszgrsz terletre is. Bizonyra ezek az esemnyek fordtottk a prfta tekintett is Izrel fel. A rajta beteljesedett tletet ppen gy nem tudta vgrvnyesnek ltni, mint Pl apostol (Rm 9–11) a zsid np elvettetst.
Izrel – hirdeti Jeremis – amennyiben igazsgosnak fogadja el Isten rajta vgbement tlett, igazabb, mint Jda, amely bntelennek tartja magt (Jer 2:23.35). Hasonl rtelemben mondja az jtestamentumban Jzus igazabbnak a bnt megvall vmszedt a kegyes farizeusnl. Isten megfoghatatlan kegyelmrl tesz e versekben bizonysgot Jeremis: az elvllevl ellenre Isten ksz visszafogadni az elprtolt Izrelt, mert h marad nmaghoz, s ezrt a szvetsghez. Ez a megmagyarzhatatlan kegyelem teszi lehetv a visszatrst, a megtrst Izrel szmra. Az j kzppont Izrel szmra is Jeruzslem lesz (14. v.) s kzs psztort (kirlyt) ad Isten Jdnak s Izrelnek. Hasonl gretet olvasunk Hs 1:11-ben, (TM Hs 2:2), majd Ez 37:15kk.-ben.
Jer. 3,16–18. Jeruzslem – az r kirlyi szke.
E versek – mivel a szentek szentjben rztt lda, s gy a jeruzslemi templom pusztulst (16. v.), tovbb Jda fogsgra jutst (18. v.) felttelezik, Jeremis mkdsnek legutols veibl szrmazhatnak. A szvetsglda sorsrl az szvetsgbl nem tudunk kzvetlen adatokat attl kezdve, hogy Salamon templomban elhelyeztk (1Kir 8:6). Valsznleg Jeruzslem bevtelekor (587) veszett nyoma. A fogsgbl visszahozott kultusztrgyak kztt nem szerepel s 2Makk 2:4–6 tansga szerint a fogsg utni templomban mr nem volt tallhat.
Mg korbban a szvetsgldt tekintettk Jahve trnusnak, addig az tlet vgbemenetele utn felpl j Sionban maga Jeruzslem veszi t Isten kirlyi szknek funkcijt. Isten az jelenltnek grett nem kti a jvben kultikus szimblumhoz. (Jnos az j Jeruzslemben templomot sem lt. Jel 21:22.) „Az r nevrt” zarndokolnak a npek Jeruzslembe, hogy aztn az tmutatsa szerint ljenek (v. zs 2:2–4).
Jer. 3,19–25. Istenben van Izrel megmaradsa.
Isten ajndkai kiradsnak akadlya a np engedetlensge s htlensge. Jahve ksz arra, hogy a nnem lnyknt megszltott npet a fiakat megillet kivltsgban (Num 27:1–11) rszestse, de viszonzsul elvrja a hozz val hsget. A tredelmes bnvallsra (21. v.) azonnal kegyelmes biztatssal vlaszol: „meggygytom a ti elprtolsotokat”. A 2:31-gyel ellenttben („szabadok vagyunk, nem megynk tbb hozzd!”), a np kszsgt fejezi ki a visszatrsre s vallst tesz Jahvrl: me, mi hozzd jrulunk, mert te vagy az r, a mi Istennk! Elismeri, hogy a gyermekldozatot is kvetel kananita termkenysgi kultuszokban val rszvtel nem gyarapodsra, hanem vesztre szolglt. A tredelmes bnbnathoz az is hozztartozik, hogy Jeremis kortrsai nem hrtjk a felelssget csak az elz nemzedkekre, hanem megvalljk sajt bnket: „vtkeztnk az r ellen…, mi s a mi atyink…” Az atyk bnrt egy-egy nemzedk csak annyiban felels, amennyiben folytatja azt (v. Ez 18).
Figyelemre mlt az a hangulatbeli klnbsg, amely egyfell a 3:1–5; msfell a 3:21kk. kztt rezhet. Az utbbi versekben az szinte, tredelmes bnbnat hangja szlal meg s nem lehetetlen, hogy ez a jsisi reform megindulsval fgg ssze. A Kirlyok knyvbl (2Kir 22 s 23) tudjuk, hogy a trvnyknyv megtallsa nyomn bnbnat fakadt s szinte kszsg mutatkozott a gykeres vltozsra.
Jer. IV. RSZ
Jer. 4,1–4. Felhvs szv szerinti megtrsre.
Jeremisnak ez az intse minden valsznsg szerint a jsisi reform kezdetnek idejbl val. Ltva, hogy a np eljutott bnei felismersre, igazi, mlyrehat, klssgekben meg nem reked megtrsre buzdtja kortrsait. Az t nyitva ll, mert Isten ksz megbocstani a hozz visszatr npnek, de a mlttal val gykeres szaktsra van szksg. „Ne vessetek a tvisek kz” – mondja a prfta. A parlagon hagyott szntfldet sr gaz veri fel, s aki termst remlve akar vetni, annak elszr el kell tvoltania a gazt, fel kell trnie az ugart. Manass s mon kornak szinkretizmusa a gazos szntfldhz tette hasonlv Jdt. Az j kezdshez mindenekeltt a siqqcm (= „utlatossgok”), a pogny istenek szobrainak s kultuszi trgyainak a Jahve templombl trtn eltvoltsra van szksg (v. 2Kir 23:4–14). Jeremis mkdse kezdetn a bal-kultuszban ltta npe f bnt, ezrt srgeti, hogy a megtrst e kultuszok trgyainak az eltvoltsval kezdjk. Jahve kizrlagos tiszteletet ignyel a maga szmra. Nem elg azonban csak klsleg eleget tenni a Jahve tiszteletvel kapcsolatos szertartsoknak. Jsis korban, a reform hatsra bizonyra sokan vetettk al magukat a krlmetlkedsnek. rvendetes volt ez, hiszen a Jahve-hithez val visszatrs mutatkozott meg benne. Jeremis azonban vja kortrsait, nehogy a szertarts kls vgrehajtsval elintzettnek vegyk a dolgot. A szvket (a szv az SZ-ben a gondolatok helye) kell krlmetlni, vagyis gondolkodsukat s az abbl kvetkez magatartsukat kell megvltoztatni. Ugyanezt a gondolatot megtalljuk Deut 10:16-ban s 30:6-ban. Az szvetsgi rsmagyarzk tbbsge a Deut bizonyos rszeivel azonostja a Jsis korban megtallt trvnyknyvet.
Jer. 4,5–31. Prftai ltoms a fenyeget tletrl.
Jeremis mr az elhvskor kapott msodik ltomsbl (1:13kk.) tudomst szerzett Istennek arrl a szndkrl, hogy az szaki npekkel hajtatja vgre tlett az engedetlenn vlt Jda felett. Errl az szakrl fenyeget ellensgrl beszl ez a perikpa megkap, klti formba ltztetett jvendlsben. Nem nevezi nven az ellensget, de olyan eleven sznekkel festi a tmadst s kvetkezmnyeit, hogy az rsmagyarzk kzl sokan gy vlik: valamely korabeli esemnyt (szktk rohamt) r le klti ervel Jeremis ebben a szakaszban. Nem lehet azonban ktsgnk afell, hogy amikor a prfta elszr elmondta e ltomsokat, az jvendls volt. Csak termszetes, hogy amikor Kr. e. 604-ben (Jer 36:1kk.) jra lediktlta ezeket az igket Bruknak s felolvastatta a npnek, akkor mindezt az jbabiloni birodalomra vonatkoztattk, amelynek kirlya Nebukadneccar volt.
Jer 4:5–31 tbb kisebb jelenettel rzkelteti mesterien a kszbnll hbors esemnyeket. Az egyes rszletek mozaikszeren illeszkednek egymshoz s egysges kpet nyjtanak. Az sszellts mg a fokozs klti eszkzt is ignybe veszi: az 5. versben a hbor hrrl hallunk, a 15. versben mr azt jelentik, hogy az ellensges hadsereg elrte Dnt, majd pedig Efraim hegyn, Jeruzslem kzvetlen kzelben pusztt. Egyms utn foglalja el Jda vrosait (28. v.), mg vgl csak Jeruzslem marad htra (31. v.), s onnan is a vros elestt elkerlhetetlennek ltk hallkiltsa hangzik.
5–8. Riad. A riad kihirdetsre Jahve adja a parancsot (6b). Figyelmeztetni akarja Jdt a veszedelem kzeledtre, hogy megtehesse a szksges intzkedseket. A vezetk azonban csak egy irnyban vonnak le kvetkeztetseket: elrendelik a lakossg beteleptst a kertetlen falvakbl a megerstett vrosokba, gy elsrenden Jeruzslembe. De azt nem ltjk, hogy az esemnyek mgtt Isten van s vele is rendezni kellene dolgaikat. Erre hvja fel a prfta a figyelmet a 8. versben.
9–12. A vezetk tancstalansga. Az tlet rszben abban ll, hogy a vezetsre rendeltek (kirly, femberek, papok s prftk) nem tudjk betlteni hivatsukat. A 10. vers azzal szmol, hogy a bkessget hirdet prftkon keresztl maga Isten szlott, ezrt mondja: bizony megcsaltad ezt a npet… ezt mondvn: „bkessgetek lesz!” Jeremis a Hananissal val szembekerlsekor is mindaddig ezt ttelezi fel, mg Jahve kijelentse az ellenkezrl meg nem gyzi (Jer 28). A 11–12. versekben emltett szl, felleg s vihar az tletre jv Jahve epifnijnak ksri (v. 1Kir 19:11; Zsolt 18:11.16; Zsolt 50:3).
13–18. Kzeledik az ellensg. Az ellensg felvonulsnak impresszv ecsetelse utn Jeremis mg egyszer rmutat: mg mindig lehetsges a szabaduls, hiszen Jahve irnytja a npek s Jda sorst. Ha Jda valban megtiszttja magt gonosz cselekedeteitl, van md a menekvsre. A 15. s kvetkez versek aztn mr az ellensg kzeledst jelzik. Dntl, Izrel szaki hatrtl tovbb halad dl fel, Efraim hegyre, Jeruzslem kzvetlen kzelbe, majd sorra elfoglalja Jda vrosait s vgl krlzrja Jeruzslemet. Jeremis mindezt meglepen valsghen rja le. Palesztina valamennyi meghdtjnak (Szanhrib, Nebukadneccar, Vespasianus-Titus) lnyegben ugyanaz volt a taktikja: elbb elfoglalni a kisebb vrosokat, elpuszttani a vidket s azutn a fvros, Jeruzslem ellen fordulni. Jeremis valsznleg a Szanhrib 701-es hadjrata emlkei nyomn rajzolta meg olyan eleven sznekkel az ellensges hadsereg vrhat eljrst.
19–22. A prfta kesergse. A prfta, akinek az tlet meghirdetsnek slyos feladata jutott osztlyrszl, maga szenved a legjobban. Brmennyire is ltja nemzedknek a bnt, elvlaszthatatlanul egynek tudja magt npvel („n straim, krpitjaim”). Nem ll az esemnyeken sem kvl, sem fell. A np bnei s a re vr tlet feletti szemlyes megrendls mozzanata msnl s saisnl is fel-felvillan, Hsesnl (hzassga rvn) s Ezkielnl mg ersebben jelentkezik, de a legvilgosabban Jeremisnl figyelhet meg. Ebben a vonatkozsban emlkeztet legjobban Jzus Krisztusra, aki sr a npre vr elkerlhetetlen tlet miatt (Lk 19:41kk.).
23–29. Gyszol a termszet is. E perikpban eleven sznekkel rajzolja meg Jeremis az ellensg miatt elnptelenedett vidk csggeszt kpt. Mg a madarak is mind elmenekltek! Az egsz termszet belevonatik az tletbe, amely szinte kozmikus mreteket lt: a hegyek reszketnek, a halmok ingadoznak (24. v.). Isten cselekvsre az egsz teremtett vilg reagl (Mt 27:51kk.).
30–31. Szeretid letedre trnek! Jda vrosai egyms utn vtetnek be s pusztttatnak el, mr csak Jeruzslem ll. Vajon mit csinl ilyen vlsgos krlmnyek kztt a Jahvhoz htlen vros? Taln bnbnatot tart s Istentl kr oltalmat, mint a Szanhrib tmadsa idejn? Nem! Prostitult n mdjra kicsinostja magt, hogy tessk a hdtknak. De ktsgbeesve kell majd szrevennie, hogy slyosan tvedett: szereti, akiknek kegyeit korbban politikai gyeskedssel kereste (2:18), ez alkalommal megvetik szpsgt, s letre trnek.
A Jdra vr biztos pusztuls ltomst pratlan lessggel tl Jeremist kzben llandan ez a krds gytri: mirt kell mindennek gy trtnnie? S ismtelten csak egy feleletet tud r adni: Jda bnrt (4:18.22).
Jer. V. RSZ
Jer. 5,1–6. A vizsglat s annak eredmnye.
Isten s a prfta kztti prbeszdrl szmol be ez a nhny vers. Jeremist npe bnnek lttn az a gondolat foglalkoztatja: vajon meddig megy el Isten a megbocstsban? Erre vlasz az a parancs, amelyet Isten ad: ki kell derteni, vajon van-e egyetlen ember is Jeruzslemben, aki hsges Jahve szvetsghez s ebben az esetben megbocst az egsz vrosnak. Az Isten megbocst szeretetrl szl kijelents (Ex 34:6–7) teht tovbbra is rvnyes. St, Jahve a megbocstsra val kszsgben messzebb megy, mint Sodoma esetben (Gen 18:22–33). De a vizsglat sorn az derl ki, hogy mg azok sem hsgesek Isten parancsolataihoz (Deut 5:20), akik az eskvsnl az nevt hasznljk. A Jahve neve emltse az esk-formulban hitvalls volt az ltrl s hatalmrl (Deut 10:20). Semmit nem r azonban a szjjal val bizonysgttel, ha a tettek msrl beszlnek. Isten szemei a hsgre nznek!
A 3b–5. versekben a prfta tesz jelentst annak a vizsgldsnak az eredmnyrl, amit maga folytatott le. Az alsbb trsadalmi rteg irnti megrt sajnlkozssal („bizony szerencstlenek ezek”) llaptja meg a kznp krben lefolytatott vizsglat negatv eredmnyt. Ezek szmra tall mentsget: a mvelds lehetsgnek hinya, a mindennapos kemny kzdelem a meglhetsrt akadly az Isten trvnynek, akaratnak a megismersben s teljestsben. Azt kell azonban tapasztalnia, hogy a np szellemi s politikai vezetsre hivatott femberekben sincs meg az Isten ismerete. Az idegen istenek kultusznak hdol Manass hossz uralkodsa alatt feledsbe merlt Jahve kijelentett akaratnak az ismerete. Ezrt tesz olyan mly benyomst Jsis kirlyra a megtallt trvnyknyv tartalma (2Kir 22:11–13).
gy llvn a dolgok, elkerlhetetlenl eljn az tlet Jdra (6. v.). A vadllatok ellensgessge az ember irnt Isten bntetse, viszont megfordtva: a Messis kirly uralkodst a vadllatok s az ember kztti bke s harmnia jellemzi (zs 11:6–8).
Jer. 5,7–11. Mirt bocstank meg nked?
A Deuteronomium jra meg jra szvre helyezi a npnek: „Ha azrt eszel majd s megelgszel, dicsrjed az Urat a te Istenedet azrt a j fldrt, amelyet nked adott” (Deut 8:10), „Fljed az Urat, a te Istenedet, nki szolglj, s az nevre eskdjl”. Jeremisnak most azt kell ltnia, hogy Jda npe megszegte Isten parancsolatait: ms istenekre eskdtek, tolongtak a parzna hzba (e kifejezs a kananita kultusz rzkies jellegre utal) – „noha jl tartottam ket”. A vallsi eltvelyeds mellett az erklcstelensget veti a prfta e perikpban kortrsai szemre, ami szintn a szvetsg trvnynek az thgsa (Deut 5:21). A szvetsgszegst Jahve nem hagyhatja bntets nlkl (Deut 28:15kk.).
Jer. 5,12–17. Istennek s az kldtteinek a megtagadsa.
Jeremis kortrsai nem elmletileg tagadtk Isten ltt, hanem az esemnyek menetbe val beavatkozst vontk ktsgbe. Sofnis, aki kb. egy vtizeddel mkdtt Jeremis eltt, hasonl vlekedst hallott kortrsaitl: „sem jt, sem rosszat nem cselekszik az r”. Jeremis hallgati kereken elutastottk az tletrl szl zenetet: „nem jhet rnk veszedelem”. Megerstettk ket ebben azok a prftk, akik felttel nlkl hirdettk Isten kegyelmes szndkt (4:10). Jeremist ez elbizonytalantotta kldetsben: vajon tnyleg rti-e jl Isten akaratt, vagy a slm-prftk? Jahve azonban megersti t kldetsben: „me tzz teszem az n igmet a te szdban”. Tovbbra is az rvnyes, amit elhvsakor adott tudtra Isten (1:13kk.): „messznnen val nemzetet hozok retok…, amelynek nyelvt nem tudod”. Tbbszr visszatr gondolat az szvetsgben, hogy Isten olyan nppel hajtatja vgre az tletet, amelynek nyelvt az izrelitk nem rtik s annl slyosabban szenvednek tle (Deut 28:49kk.; zs 28:11).
Jer. 5,18–19. Isten tlete kegyelmes.
Ez a kt vers formailag (prza) s tartalmilag is elt krnyezettl. Felttelezi az tlet megtrtntt. Ezrt nmelyek gy vlik, hogy nem szrmazhat Jeremistl, hanem a fogsg idejbl val. Valjban azonban nem tartalmaznak olyan gondolatot, ami Jeremistl idegen lett volna. mindig szmol azzal, hogy Isten nem puszttja el teljesen, maradk nlkl htlenn vlt npt (3:14; 4:27; 5:10). A npre vr bntetsben van bizonyos irnia: eddig a Jahvtl kapott fldn idegen isteneket szolgltak: e lehetsgtl a jvben sem lesznek megfosztva, csakhogy ezutn idegen fldn lesznek knytelenek ezt tenni.
Jer. 5,20–25. A mindenhat Isten elleni lzads esztelensg.
Az e szakaszban tallhat igk valsznleg egy szrazsg idejn hangzottak el (v. 14:1kk.). Jeremis rmutat a termszeti csaps s a np bne kztti sszefggsre. Jda laki nem fltek a mindenhat Isten ellen lzadni, aki az egsz teremtett mindensg Ura, s a fld ldsaival halmozza el a szvetsghez h npet, de termszeti csapsokkal fenyti az engedetlensget (Deut 28:3–12; illetve Deut 28:16kk.)
Jer. 5,26–28. Az elnyoms bn Isten ellen.
Jeremis tletet hirdet azok ellen, akik klnfle mesterkedsekkel jogtalan elnykre tesznek szert, s a gyengk, vdtelenek, mindenekeltt az zvegyek s rvk rovsra meggazdagodnak. Ezzel a magatartsukkal nemcsak az emberi egyttlst rontjk meg, hanem vtkeznek Isten szvetsgi rendje ellen is, ezrt nem maradhat el az tlet.
Jer. 5,30–31. A vallsi vezetk bne.
A legnagyobb veszedelmet Isten npre nzve az jelenti, ha a vallsi vezetk, akikre a hvk lelki irnytsa van bzva, htlen szolgkk vlnak, s ahelyett, hogy Isten akaratt keresnk s hirdetnk, rdekbl a kzhangulat kiszolgliv vlnak. A 31a fordtsa: „A prftk hazugul prftlnak s a papok az tmutatsuk szerint uralkodnak.” Az ‘al-jedhm kifejezs rtelme Jer 33:13; 1Krn 25:2–3.6 szerint „irnytsa alatt”. gy ltszik, hogy a prftk felette llnak a papoknak, holott Jer 29:26-bl inkbb ennek az ellenkezjre kvetkeztethetnk: a prftk felgyelje egy pap. 2Kir 22:14kk.-bl azonban lthatjuk, hogy bizonyos kritikus helyzetekben mennyire a prfttl vrtk az eligazt szt. A papok Isten aktulis szndknak, cselekvse irnynak az ismeretben tudtk csak a tants feladatt elltni.