JERMIS PRFTA knyve. Bevezets Dr. Krthi Lszl
=2JEREMIS KNYVNEK MAGYARZATA
rta: Dr. Krti Lszl professzor
Bevezets
Jeremis lete.
Jeremis az 1:1 tansga szerint papi csaldbl szrmazott. Apjt Hilkisnak hvtk, de nem azonos azzal a fpappal, akinek az idejben a trvnyknyvet a jeruzslemi templom helyrelltsi munklatai sorn megtalltk (2Kir 22). Szlfaluja, Anatt, benjaminita terleten fekdt. Valsznleg e krlmnyben keresend Jeremis szaki orszgrsz irnti mly rdekldsnek magyarzata (3:11–18). Prftai elhvst Jsis kirly uralkodsnak 13. esztendejben, vagyis Kr. e. 627-ben nyerte el (1:1; 25:3). Szletsnek vre csak kvetkeztetni tudunk. Miutn elhvsa idejn fiatal ember volt (lsd 1:4–10 magyarzatt), valsznleg Kr. e. 650 tjn szletett. Nem ismerjk hallnak a pontos idejt sem. Knyvnek 44. fejezetben utoljra Egyiptomban elhangzott igehirdetsrl hallunk. Ha felttelezzk, hogy az ott lert esemny Jeruzslem eleste utn nhny vvel jtszdott le, akkor Jeremis hallnak vt legkorbban Kr. e. 585-re tehetjk. Azt jelenti ez, hogy Jeremis tbb mint ngy vtizeden t hirdette, ezernyi megprbltatst elszenvedve, Isten re bzott igjt.
Csaldjrl is maradt rnk nhny feljegyzs. A 12:6-bl megtudjuk, hogy igehirdetse miatt legkzelebbi hozztartozi is ellene fordultak, azokkal reztek egytt, akik meg akartk lni (11:18–23). Az tletes prfcik beteljesedsnek lttn ksbb ez a gyllet taln enyhlt. Mindenesetre, Jeruzslem ostroma idejn unokaccse, Hanamel felkeresi s mint legkzelebbi rokonnak felajnlja anatti mezejt megvtelre.
Jeremis prftai mkdsben hrom peridus klnbztethet meg: 1. Elhvstl a deuteronomiumi szellem reformciig (622–608); 2. a Jjkim kirly uralkodsa alatti tevkenysge (608–597); 3. Sedkis kirly uralkodsa idejn s a Jeruzslem elestt kvet vekben vgzett prftai szolglata.
Valsznnek ltszik, de nem bizonythat, hogy Jeremis, elhvsa utn egy ideig szlfalujban hirdette az Istentl rbzott zenetet. A 2–6. fejezetekben sszegyjttt prfcikat, amelyek mkdsnek az als peridusbl szrmaznak, viszont mr „Jeruzslemhez” (4:14; 5:1), illetve „Jda s Jeruzslem frfiaihoz” (4:3.5) intzi. Arra mutat ez, hogy prfciit – mg csak ki nem tiltottk a templombl, Jer 36:5 – leginkbb a jeruzslemi szenthelyen nnepekre egybesereglett gylekezetnek mondotta el (Jer 7). Kb. a jslsi reformci kezdettl Jsis kirly hallig (622–609) nem hallunk Jeremisrl. Ennek legvalsznbb magyarzata az lehet, hogy a jsisi reformciban annak a megtrsnek s megjulsnak az elkezddst ismerte fel, amelyet korai prfciiban kvetett. A 11:1kk.-bl (lsd a perikpa magyarzatt!) egyesek arra kvetkeztetnek, hogy a deuteronmiumi szellem reformci eszminek a terjesztsben Jeremis maga is rszt vett. Mindenesetre tny, hogy 22:15–16-ban a prfta a legnagyobb elismerssel szl Jsisrl s uralkodsrl.
A msodik peridusbl szrmaz, biztosan datlhat els jeremisi prfcit 22:10–12-ben olvassuk, a np ltal kedvelt, de Nek fra ltal kirlysgtl megfosztott s fogsgra hurcolt fiatal Sallumrl szl. A durva lelk, zsarnoki termszet Jjkim uralkodsa idejn Jeremisnak nemcsak a szinkretista kultusz jjledst kellett ltnia (7:30; 8:2), hanem azt is, hogy a jsisi reformci eszmi hogyan torzulnak el. Egyes papi s kultuszprftai krk a jeruzslemi templom srthetetlensgt (7:4) kezdtk hirdetni s az Isten trvnynek val engedelmessg helyett, az ldozatok sokasgnak bemutatsban bizakodtak (7:21). Ilyen krlmnyek kztt Jeremis szmra nem maradt ms htra, minthogy a templomban egybesereglett gylekezet eltt felemelje tiltakoz szavt (Jer 7. s 26. fejezet). Rmutat arra, hogy Isten a jeruzslemi szenthelyet is Sil sorsra juttathatja, ha nem kvetkezik cselekedetekkel val megtrs. Ez az igehirdetse csaknem az letbe kerlt (Jer 26:11). A 19. rszben lert szimbolikus cselekmny utn a templomrsg parancsnoka kalodba zratja (20:1kk.) s valsznleg ekkor tiltja ki a templombl is (36:5). Jeremis mlyen eltli Jjkim fnyzst (22:13kk.), amely egyet jelent a np sanyargatsval. Taln rthet, ha nem is menthet, hogy Jjkim olthatatlanul gyllte Jeremist. A 36. fejezetben lert esemnyek sorn bizonyra meglette volna a prftt, ha bartai el nem rejtik. Jeremis szmra Kr. e. 605-ig klnsen nagy ksrtst jelentett tletes iginek be nem teljesedse, ami honfitrsai gnyoldsainak tette ki (20:8). Jrszt e msodik peridusbl szrmazhatnak „vallomsai”, amelyekben bels vvdsait trja Isten el (12:1kk.; 15:10kk.; 16:1kk.; 20:7kk.). Amikor 598-ban a babiloni sereg megszllja Jeruzslemet, az orszgot pedig felperzseli, Jeremis nem az elgttel, hanem sokkal inkbb a mlysges fjdalom hangjn szl errl (13:20; 22:28–30).
Az esemnyek menete a Kr. eltti hetedik szzad vgtl egyre inkbb igazolni ltszott Jeremis tletes jvendlseit. Ez ktsgtelenl a prfta tekintlynek a megnvekedst eredmnyezte. Sedkis mr ksz Jeremist meghallgatni, st tbbszr fordul hozz tmutatsrt (21:1; 37:3; 38:14). A prfta ebben az idben, a megtrsre s engedelmessgre hv sz hirdetse mellett, jra meg jra a Nebukadneccar eltti meghdols szksgessgt hangslyozza. Nebukadneccarban Isten szolgjt ltja, akinek Isten egy idre hatalmat adott a npek felett (27:6–11). Ezrt v az ellene val szvetkezstl. Az 597-ben Babilniba deportltakat arra inti: „Igyekezzetek a vrosnak jltn, amelybe fogsgra kldttelek titeket”. Nyomatkosan vja ket a hamis prftk hiteget beszdeitl. Jeruzslem 588-as ostroma idejn Jeremis szenvedseinek jabb fejezete kezddtt el. Miutn az Istentl nyert kijelents alapjn bizonyos volt abban, hogy a vrost vgl is elfoglaljk a babilniak (37:10), ismtelten a meghdolst srgette (37:1; 38:17). Ezzel magra vonta a hbors prt haragjt. Amikor az egyiptomi sereg kzeledtnek hrre a kldeusok egy idre felfggesztik Jeruzslem ostromt s Jeremis, megragadva a lehetsget, egy csaldi gy elintzsre Anattba akar menni, letartztatjk s hazaruls vdjval bebrtnzik. Br Sedkis az immr ids prfta krsre enyhtett a fogvatarts krlmnyein (37:21; 38:28), Jeremis egszen a vros elestig rizetben maradt. Az ostrom utn sajt dntsbl Gedlis helytarthoz csatlakozik, aki 39:9-bl lthatan a babilniaiakhoz val viszony dolgban a Jeremishoz hasonl nzetet vallott (Jer 27:11). Gedlis meggyilkoltatsa utn (41. rsz) a babilniaiak bosszjtl fl csoport Jeremist is magval viszi Egyiptomba, br a prfta, az rtl vett kijelents alapjn, nyomatkosan az orszgban val maradsra kri ket (42:11). Az utols, amit hallunk rla, az Egyiptomban l zsidkkal folytatott kzdelme a Jahve-kultusz tisztasgrt (44. rsz). lete vgn ugyanolyan kiltstalannak tn kzdelmet folytat honfitrsaival, mint plyja kezdetn. Hsge, amellyel a rbzott kldetst vgig betlttte, mgsem volt hibaval: az ltala hirdetett igk vezredeken keresztl formltk Isten npe egyms utn kvetkez generciinak gondolkodst, lett.
Jeremis kora.
Jeremis az kori Kelet trtnetnek egyik legmozgalmasabb szakaszban lt. A nyolcadik szzad kzepe ta hegemnit gyakorl asszr birodalom hanyatlsnak indul. ppen Jeremis szletse idejn (kb. 650) vekig (652–648) vres testvrhbor dl az utols nagy asszr kirly, Asszurbanipal s testvre, Samas-sum-ukin kztt, amely ugyan Asszurbanipal gyzelmvel vgzdik, de a birodalom legyenglst vonja maga utn. Az Elm elleni sikeres hadjrat utn (639) semmit nem tudunk Asszurbanipalrl. Valsznleg ptszeti terveknek szentelte idejt. Ez az eredetileg papnak nevelt uralkod Ninivben nagy „knyvtrat” gyjtetett egybe (kigetett agyagra rt krsos szvegekbl). Hallnak vt a napfnyre kerlt jabb dokumentumok alapjn Kr. e. 633–32-re tehetjk. Halla utn bels harcok s kls tmadsok emsztettk az asszr birodalom erejt. Kzvetlen utda csak rvid ideig uralkodott, s valsznleg erszakos halllal halt meg. Utna a hadsereg fvezre prblta megszerezni a trnt magnak, de Asszurbanipal msik fitl, Szin-sar-iskun-tl veresget szenvedett. A birodalom bukst azonban Szin-sar-iskun sem tudta feltartztatni. Kr. e. 626-ban Nabopolasszr, a kldeusok vezre veresget mrt az asszr seregre s Babilon trnjra lpett mint az jbabiloni birodalom megalaptja. Kr. e. 612-ben elesik Ninive. Az asszr seregek maradvnyai Assur-uballit vezetsvel Hrnban igyekeztek magukat tartani. Kr. e. 610-ben a babilniak s szvetsgeseik ezt az utols erdtmnyt is bevettk. Nek fra 609-ben ksrletet tett arra, hogy Assur-uballitot visszasegtse Hrnba, de prblkozsa sikertelen maradt. E hadjrat sorn tkztt meg Megiddnl Jsis seregvel. Az tkzetben Jsis lett vesztette. Nek Sallum helyett Jsis msik fit, Eljkimot tette kirlly, Jjkimra vltoztatva nevt. De Jda mindssze ngy vig lt Egyiptomtl fggsgben. Az jbabiloni birodalom magnak igyekezett megszerezni a fennhatsgot Szria s Palesztina felett is. Az akkor mg trnrks Nebukadneccar seregei s Nek fra seregei Kr. e. 605-ben Karkemisznl tkztek meg. Az egyiptomi sereg slyos veresget szenvedett s ettl kezdve Jda Babilnia befolysi krbe kerlt. Az 588-ban Egyiptom trnjra kerlt Hofra fra ugyan Babilon-ellenes sszeeskvsek szervezsvel mg megprbl beleavatkozni a dolgok menetbe, de a Jeruzslem felmentsre kldtt serege veresget szenved.
Jdban, amikor Jeremis szletett (Kr. e. 650), mg Manass uralkodott, aki, mint Asszria vazallusa, knytelen volt Jeruzslemben bevezetni az asszr csillagistenek kultuszt. Manasst fia, mon kvette a trnon, akit azonban rvid uralkods utn meggyilkoltak. gy kerlt a kirlyi szkbe Kr. e. 640-ben Jsis mint akkor mg nyolcves gyermek. Ez a tiszta jellem, vallsos gondolkods kirly 31 ven t uralkodott Jeruzslemben. A vilgpolitikai helyzet gykeres megvltozsa, az asszr fggsgtl val megszabaduls lehetv tette szmra az idegen vallsi kultuszok felszmolst. St miutn Asszria Asszurbanipal halla utn nem tudta ellenrzse alatt tartani a volt szak-izreli kirlysg terletn alaktott provinciit sem, Jsis ezekre is kiterjeszti fennhatsgt s ott is vallsi reformot hajt vgre. Valsznleg a dvidi kirlysg helyrelltsnak eszmnye lebegett a szeme eltt. Uralkodsnak vallsi szempontbl legnagyobb kihats esemnye az a kultuszreform, amelyet a Kr. e. 622-ben, a jeruzslemi templom helyrelltsi munklatai sorn megtallt trvnyknyv alapjn hajt vgre. Ennek sorn nemcsak a kultuszt centralizlta jeruzslemi kzponttal, hanem a deuteronomiumi trvny szellemben szocilis reformokat is foganatostott (Jer 22:16). Megiddnl elszenvedett veresge s halla slyos kvetkezmnyekkel jrt az ltala bevezetett reformokra is. Jjkim (608–598) sem vallsi, sem szocilis tren nem kvette atyja nyomdokait. Mrtktelen fnyzsvel elviselhetetlen terheket rtt a szegnyebb nprtegekre (Jer 22:13–14). Vallsi vonatkozsban uralkodsa idejn Jda visszatrt a szinkretizmushoz, Jeremis intelmeit Jjkim durva cinizmussal semmibe vette (Jer 36). A Jeruzslem 598-as meghdolsa utn Nebukadneccar ltal kirlly tett Sedkis j szndk, de gyenge jellem s hatrozatlan uralkod volt, aki vgl is a hbors prt jtkszerv vlik (Jer 38:5). Az utols politikai vezet, akivel Jeremisnak Jeruzslem eleste utn dolga van, Gedlis, tiszta jellem, npe javt keres, egyenes gondolkods ember, aki msrl sem tud felttelezni aljassgot (Jer 40:16), sajnos csakhamar mernylet ldozatv vlik.
Jeremis knyvnek felptse.
Jeremis prfcii elszr szban hangzottak el. rsba foglalsuk kezdetrl s krlmnyeirl a 36. rsz ad felvilgostst. Ebbl kitnik, hogy Kr. e. 605-ben maga Jeremis gondoskodott addig elhangzott prfciinak az rsba foglalsrl. Amikor a Bruk ltal elksztett tekercset Jjkim elgette, Jeremis egy msik tekercset kszttetett, amelybe mg tovbbi prfcikat is beleratott (36:32). Ebben az n. „stekercsben” a 36:2 szerint Jda, Izrel s bizonyos idegen npek elleni prfcik voltak. Az „stekercs” tartalmt rekonstrulni ma mr lehetetlen. De bizonyra nem tveds, ha felttelezzk, hogy az ebben foglalt prfcik a mai Jeremis knyv 1–25. fejezetben keresendk. Nem tartoztak hozz az 1–25 mai llagbl az elbeszl jelleg rszek s az n. „vallomsok” (11:18–23; 12:1–6; 15:10–21; 17:14–18; 18:18–23; 20:7–18).
Jeremis prfciinak egy msik gyjtemnye az idegen npek elleni jvendlseket foglalhatta magban. Ennek a bevezetst a 25:15–29-ben talljuk, mg tartalmt a 46–49. fejezetek kpeztk. Ehhez csatoltk hozz ksbb a fogsg korbl szrmaz, nem jeremisi eredet, Babilon elleni prfcikat tartalmaz 50–51. fejezeteket. A LXX a 46–49. rszt a 25:29 utn hozza.
A 26–35. rszek is mr a mai Jeremis knyvbe val felvtelk eltt nll gyjtemnyt kpezhettek, amely rszben Jeremis elszrt prfciit (pl. 30–31. rsz), a prftnak az 597-ben szmzetsbe kerlt jdaiakkal val levlvltst (29. rsz) s rszben a prftnak a visszaemlkezseit foglalta magban.
A 36–45. fejezetek szintn nll egysget alkotnak Jeremis knyvn bell. Ez a „Brok emlkiratai” nven emlegetett elbeszls-gyjtemny Jeremis szenveds-trtnett rkti meg. rja Bruk, Jeremis hsges trsa, aki egy szemlyesen neki szl prfcival zrja be az elbeszlseket.
A ksbbi hagyomnyozs sorn az eredetileg a 25:15–29 utn ll idegen npek elleni prfcikat, kiegsztve az 50–51. fejezettel, Bruk emlkiratai mg helyeztk, majd az gy elllott knyv vgre illesztettk 2Kir 23–24-bl a Jeruzslem elestrl szl hradst.
Ez nagy vonalakban Jeremis knyvnek a szerkezete. Rszletesebb vizsglat sorn termszetesen nyilvnvalv vlik, hogy mg szmos kisebb egysget, vagy gyjtemnyt lehet benne megklnbztetni.
Jeremis theolgija.
A bevezets keretei kztt hasznos egszen rviden utalni Jeremis theolgijnak fbb vonsaira is.
Jeremis igehirdetsnek kezdettl fogva legjellemzbb mozzanata npe bnnek feltrsa s a megtrsre hvs. Mkdsnek kezdetn fleg vallsi htlensgben ltja Jda vtkt. Szemlletn Hses prfta befolysa rzdik, akinek prfciit jl ismerhette. Hseshoz hasonlan hzassgtrsnek, parznasgnak nevezi Jda Jahvtl val elprtolst (3:6kk.). A ksbbiek sorn azonban a Jahve tisztelete tisztasgnak kvetelse mellett igehirdetsnek msik sarkalatos pontjv vlik a felebart irnti szeretet kvetelmnyeinek a hangslyozsa. Jer 7:5–11-bl nyilvnval, hogy a felebart szeretetre vonatkoz parancsolatok teljestse nlkl nincs Isten eltt kedves istentisztelet.
Benjmin, amelynek terletn Anatt, Jeremis szlfaluja fekdt, a Rkhel trzsekhez tartozott s gy sajtosan izreli hagyomnyok polja volt. Innen magyarzhat, hogy Jeremis theolgiai gondolkodsban dnt szerepet a pusztai vndorls s a Sinainl trtnt szvetsgkts tradcii jtszottak. Ksbb, Jeruzslembe kerlve, megismerkedik a dvidi szvetsg hagyomnyval s a Sion-tradcival is. Ezek azonban nem kapnak kzponti helyet igehirdetsben. Mg sais a Messisrl, az idelis Dvid-sarjrl jvendl, ha nemzedknek elesett llapotrl Istennek a jvben elvgzend munkjra akarja irnytani a figyelmet, addig Jeremis az jszvetsg gretnek s az j Sinai-esemnynek a fogalmi krben beszl Isten megjt munkjrl (31:31–34).
Kornak turbulens trtnelmi esemnyei kztt a Jahve teremt hatalmrl szl zsoltrokbl rtette meg, hogy Isten minden npnek teremtje s gy szabados Ura is (27:5). Ezrt tudja felismerni egy idegen np kirlyban, Nebukadneccarban, „Isten szolgjt” (27:6), akaratnak vgrehajtjt. Jeremist elhvsakor Isten npek s orszgok fl rendelte, hogy irtson s plntljon, romboljon s ptsen. Idegen npek elleni jvendlseit az a bizonyossg hatja t, hogy Jahve velk is tletet s kegyelmet cselekszik, fogsgra adja, sztszrja, de vgl is kegyelmesen egybegyjti ket (48:47; 49:6; 49:39). A Jeremis igehirdetsre figyel egyhz ltkrnek a vilg vgs hatrig kell kitgulnia, keresve az Isten ltal rbzott szolglat alkalmait.
Irodalom.
Dr. Plfy Mikls: Jeremis prfta knyvnek magyarzata, Budapest, 1965. – Wilhelm Rudolph: Jeremia, HAT, Tbingen, 1947. – Artur Weiser: Das Buch Jeremia, ATD, Gttingen, 1966.
|