60 - 66 rszek magyarzata
zsais LX. RSZ
sa. 60,1–22. Jeruzslem eljvend dicssge.
Tanulsgos ttekintst ad Volz s Fohrer azokrl a deuterosaisi idzetekrl, melyeket ebben a fejezetben tallunk. Hromfle idzsi mddal van dolgunk: sz szerinti idzetekkel, tartalom szerinti idzetekkel s megvltozott rtelm idzetekkel. Az els csoportba tartozik: 4a–49:18a; 9b–55:5b; 13a–41:19b; 16b–49:28b. A msodik csoportba tartozik: 4b–43:6b; 49:12.22; 9a–51:5b; 10b–54:8.8. A harmadik csoportba tartozik: 9–42:4; 55:4–5. Deuterosais szerint mg az r tantsra s szabadtsra vrnak a szigetek, Tritosais szerint pedig arra, hogy hazavigyk a diaspora-zsidsgot. A 16b pedig partikulris megszktse 49:26b univerzalizmusnak. Ide tartozik mg 17a–9:9 is, mely az eredetileg tletet hirdet protosaisi gondolatot szabadon, dvgretknt hasznlja fel. – A prftai tradcikon kvl itt is tallunk kultikus tradcira emlkeztet kifejezseket, st a taln ksbbi 19–20. versben mg az apokalyptika hatsait is.
A fejezet folytatja s kiegszti 54:11–17 gondolatait. Az jszvetsgben zs 54:11–17-nek Jel 21:18–22 felel meg, zs 60-nak pedig Jel 21:23–26.
1–3. Az els versszak a megszemlyestett, gyszol nnek elkpzelt Jeruzslemet szltja meg. A „kelj fl” kifejezs gyakran megtallhat a panasznekekben, ott, ahol az Isten beavatkozst kri a bajban lev ember vagy a kzssg, Zsolt 3:8; 7:7; 9:20; 10:12 stb. A „kelj fl” kifejezs itt Jeruzslemnek szl: a gyszol n, aki a fldn lt, flkelhet, vge a gysznak. (Ehhez hasonl a „serkenj fl” kifejezs, amely elssorban az rnak szlt, 51:9; Deuterosais azonban Jeruzslemre vonatkozlag is hasznlta, 51:17; 52:1.) A „sttsg” ideje utn eljn a „vilgossg”, mint az els teremts idejn, Gen 1:2.3. Eljn az dvssg ideje, zs 9:1; mely j teremts lesz. Egyelre mg csak Jeruzslem rszesl ebben. De a tbbi npeket is vonzani fogja ez a fellrl jv fny, s nknt Jeruzslembe mennek, 2:2–4.
4–5. A msodik versszak jbl a megszemlyestett Jeruzslemrl szl. rmtl reszket szvvel fogja ltni Jeruzslem a diaspora-zsidsg hazatrst. Mint a dajka lben hordozza a gyermeket, gy hozzk ket a npek, 49:18–23. Kincseiket is Jeruzslembe viszik a npek. A tengerek kincse a tengeren keresked npek gazdagsgt jelenti.
6–7. A harmadik versszak a pusztai npek karavnjainak Jeruzslembe znlsrl szl. Midin s fa szaki arab trzsek Gen 25:4 a mess kincseirl hres Szba Dl-Arbiban van, 1Kir 10:1; Jer 6:20; Kdr s Nebjt (a ksbbi nabateusok, 1Makk 5:25; 9:35), a szr-arab puszta npei, Gen 25:13; zs 21:16; 42:11. llataik az r oltrra kerlnek. Az istentisztelet (mely a fogsgban mg „Wortgottesdienst”, az ige hirdetsnek alkalma volt) jbl ldozati istentisztelett vlik.
8–9. A negyedik versszakban a hatalmas tengeri hajk (Tarsis-hajk 2:16) kzeledsrl van sz. Galambcsapatokhoz hasonlan jnnek s hozzk Jeruzslem „fiait”. Kincseik az ri lesznek Zak 14:14; Jel 21:24. Az r pedig Jeruzslemet kesti velk.
10–12. Az tdik versszak Jeruzslem csodlatos felplsrl beszl. Az idegen npek segteni fognak Jeruzslem vrfalainak a felptsben. Kirlyaik vezetsvel szntelenl radnak Jeruzslembe, oda viszik kincseiket s ott szolglnak az rnak s az r npnek. – A 12. vers glossznak ltszik. Przai formja miatt is kevsb illik a fejezetbe, az idegen npekkel szemben ellensges tartalma miatt is, Zak 14:16–19.
13–14. A hatodik versszak a jeruzslemi templom felplsrl beszl. Az dvssg idejn pomps lesz a templom, a legdrgbb fkat hasznljk fel ptshez, mint valamikor a salamoni templomhoz, 1Kir 5:20–32. Hiszen a templom Isten „lbainak helye”, Ez 43:7. Ezt a hajdani ellensgek is el fogjk ismerni s meghdolnak az r eltt.
15–16. A hetedik versszak jbl megszemlyesti Jeruzslemet. „Elhagyott” s „gyllt” asszonynak mondja, Deut 21:15–17; zs 49:14; 50:1; 54:1–6; akinek nem volt „segtje”, 15. v., 51:18. A fogsg szenvedse s szgyene utn jn az dvssg ideje, melyben Isten rkre fensgess s rvendezv teszi npt. Ha a „megvlt” (a sz magyarzatt lsd 41:14-nl) jbl maghoz fogadja npt, akkor ezzel az egsz vilg szeretete s tmogatsa is Izrel fel fordul.
17–18. A nyolcadik versszak az j Jeruzslemnek az eschatologikus fordulat utni llapotrl szl. A prfta idejn, a Babilnibl trtnt hazatrs utn mg szegny volt a np. Meg kellett elgednik a vros ptse kzben a szegnyesebb megoldsokkal, olcsbb anyagokkal. Ennek vge lesz, 54:11. Megsznik az idegen tisztviselk jelenlte is (itt jbl eljn az exodus-tradcibl ismert ngsz, „hajcsr” sz, 17. v.). Erszakos s romlott uralmuk utn bke s igazsg lesz az orszgban. Megplnek a falak s kapuk. Jeruzslem dvssg s istendicsret helye lesz.
19–20. A kilencedik versszak az apokalyptikus iratok stlusban rajzolja meg az dvssg kozmikus hatst. A nap s hold megsznik, az r maga lesz npe vilgossga. De ez a vilgossg nem olyan lesz, mint a nap s hold. A nap s hold felkel s lemegy. Az r vilgossga lland lesz. E mgtt az apokalyptikus elkpzels mgtt az kori embernek a maitl eltr vilgkpe ll, 13:10; 24:23; 30:26; Jel 21:23.
21–22. A tizedik versszak a megvltott np lett rajzolja meg. Mindenki igaz (caddq) lesz, eltnnek a gonoszok a gylekezetbl. Az igazak rk idkre birtokba veszik az orszgot: nem fordul tbb el az, hogy a gonosz gazdagok kifosztjk ket si jussukbl, vagy ellensg rasztja el az orszgot. A fogsg utn hazatrt kevsszm np elszaporodik: a kicsiny „ezerr”, nagy nemzetsgg lesz. Mindez az r dicssgt szolglja.
Visszatekintve a 60. rsz tz versszakra, jl lthatjuk a fogsg utni idk nyomorsgait s eschatologikus vradalmt. Ha vannak is, akik ezt a fejezetet csupn a nemzeti remnyek dokumentumnak gondoljk, a figyelmes olvas mg az igen rvid versszakoknak is szinte mindegyikben felismerheti azt a nagyobb gyet, amely Jeruzslemben megvalsul, s amelynek Jeruzslem is csak szolgl: Isten dicssgt (tif’rt; a p’r gyk a fejezet kulcsszava, 7.9.13.21. v.), melyet az egsz vilgnak el kell ismernie.
sa. LXI. RSZ
sa. 61,1–3. Tritosais kldetse.
Tallan jegyzi meg Duhm, hogy ez a fejezet joggal llhatna Tritosais knyve elejn, hiszen a prfta itt sajt elhvatsrl s kldetse tartalmrl szmol be. Arra is helyesen mutat r Duhm, hogy Tritosais itt klnsen zs 42:1–4-re tmaszkodik: az r szolgjhoz hasonlan is megkapja a Llek ajndkt. Mint lttuk, zs 42:1–4 formai tekintetben kirlly kinevez aktus: az r kzen fogva vezeti az j uralkodt mennyei udvartartsa el, egyben felruhzza t mindazzal, ami tisztsge betltshez szksges. Mr zs 42:1–4-nl is hivatkoztunk a Dvid kivlasztsrl szl tradcira. Dvid a flkenetssel egytt kapta ajndkul a Lelket is, 1Sm 16:13; 2Sm 23:1–7. Ezzel kapcsolatban von Rad „messisi problmrl” beszl. Ez azt jelentette, hogy egy-egy j kirly trnralpsekor messisi remnysgek elevenedtek fel. A messisi gretek beteljesedst Jzus Krisztus hozta el, ezrt teljes joggal vonatkoztatta magra ezeket a szavakat, Lk 4:18–21.
Tritosais igehirdeti s lelkigondozi funkcik vgzsre kapta a Llekkel trtnt flkenetst. Kldetsnek az a clja, hogy vigasztalja a babiloni fogsgbl hazatrt kegyeseket: az „alzatosokat”, „megtrt szveket”, „gyszolkat”. Ha foglyokrl s megktzttekrl beszl, ez nem babilniai foglyokat jelent, hanem a hazatrt gylekezetnek azt a rszt, mely nyomorba jutott, eladsodott s rabszolgv lett. Ezeknek hirdet rmhrt a prfta: jn az r kegyelmnek esztendeje, az adssgok elengedsnek ve. Ezt Isten mr a trvnyben megparancsolta npnek, Lev 25:10–55. De a np nem tartotta meg, Jer 34:8–11. Ezrt bntette Isten a npet a babiloni fogsggal, Jer 34:12–22. A fogsg vgn Deuterosais azt az rmhrt hirdette, hogy Isten elengedte az adssgot, 40:2. Eljtt Isten „kegyelmnek ideje”, a „szabaduls napja”, 49:8. A np hazatrhetett. De sok nyomorsg kz jutott. Szegnysg, bels bajok, csggeds, „gyszols” s „bjt” jellemezte a hazatrtek lett. Ezrt hirdeti meg Tritosais: jn a „kegyelem esztendeje”, jn az dvssg ideje. Ez az id teljes fordulatot hoz a most mg szenved hvek letbe: a gyszruha s a fejkre szrt hamu helyett nnepi lakoma lesz a rszk, az rm s tisztessg jell olajjal kenik meg fejket, Zsolt 23:5; 45:8; Lk 7:46. A csggeds ideje utn dicsretet nekelnek az rnak. Olyanok lesznek, mint az vszzados hatalmas fk, melyek az llandsg jelkpei, s mint az r ltal plntlt s ntztt kertek. A hvek boldog jvendjnek rajza ez.
Mshol arrl is szl a prfta, hogy az dvssg a np bnei miatt ksik mg, 58–59. rsz: a szabadulsban rszeslt s dvssgre vr embernek magnak is gyakorolnia kell az „elengeds vvel” jr ktelessgeket. Az rmzenetnek ethikai kvetkezmnyei vannak. Aki ezeket nem vllalja, arra eljn a „harag napja”, a prftk jvendlse szerint, zs 2:12; 13:6; Jer 46:10; Jn 2:1–11; m 5:18–20.
sa. 61,4–11. Izrel boldog jvendje.
Deuterosais igehirdetse a hazatrst szolglta, Tritosais pedig az orszg jjptst (Westermann). A 4. vers 58:12-hz hasonl. Az idegen npek, melyek a 60. rsz szerint dajka mdjra viszik haza Izrelt, llandan az orszgban maradnak. k vgzik majd a testi munkt, Izrel pedig papi funkcit vgez, a templom s az ldozatok krl forgoldik, Ex 19:6; 1Pt 2:9. Ahogyan a pap rszt kap az ldozatbl, gy rszesl Izrel a tbbi npek javaibl. Elmlik a fogsg s az utna kvetkez nyomorsg „ketts” szgyene, 40:2; utna ujjongs, 7. v. lesz Izrel osztlyrsze. Az orszgot „rklik”, Mt 5:5. Az r kezeskedik arrl, hogy jutalmat kapjanak hvei. „gylli” s megsznteti a „hamis ragadomnyt”, mint a jog s igazsg re. Olyan bizonyos ez, mint a termszet trvnyei: ahogyan a kertben sarjad a vetemny, gy valstja meg az r az dvssget 11. v. Az egsz vilg szreveszi, hogy megldja npt az r. A np pedig az rnak nekel dicsretet. Az nek szvege a 10. versben olvashat. Ez a vers a 2. versre mutat vissza, s a megszemlyestett Sion-Jeruzslem nekli.
sa. LXII. RSZ
sa. 62,1–12. gret Jeruzslem boldog jvjrl.
Ebben a rszben kt perikopa van, 1–5. s 6–12. Ezek egymshoz formai s tartalmi szempontbl egyarnt hasonlk. Azonos kifejezsek: „nem hallgatni” 1. s 6. v., „amg” 1. s 7. v., az j nv, melyen Jeruzslemet nevezik, 2., 4. s 12. v. A tartalom is azonos: mindkt perikopa az orszg jjplsrl s a np boldog letrl szl.
Formai tekintetben Westermann kutatsai alapjn a nemzeti panasznekre adott vlasznak tekinthetjk ezt a fejezetet. A panasz maga itt nem hangzik el, tartalmt csak a vlaszbl ismerhetjk meg: mg elhagyott s puszta az orszg, 4. v., a np felett mg idegen helytartk uralkodnak, akik elveszik a terms szne-javt, 8., 9. v., s a Babilnibl hazatrtek kicsiny serege vrja a diaspora-zsidsg hazatrst, 10. v.
A panasznek jellegzetes vonsa Isten trelmetlen srgetse: „ne hallgass, ne nyugodjl”, Zsolt 28:1; 83:2; zs 64:11. A feleletben ugyanezzel a szval hangzott el a biztats: Isten nem hallgat, nem ttlen, zs 42:14; 57:11. Nem nyugszik addig, mg fel nem ragyog Jeruzslem „igazsga s szabadulsa”. A kifejezs theofnira mutat. Isten megjelensnek az egsz vilg tanja lesz. Az j nv, amit Jeruzslem kap, mg titok, ppen gy, mint Jel 2:17; 3:12-ben. A negyedik versben lev nevek, mint Duhm helyesen megjegyzi, nem valdi nevei Jeruzslemnek, hanem a vros j s boldog llapott fejezik ki. Az j nv azonban nem j helyzetet jelent, hanem ennl tbbet: j, benssges kapcsolatot az rral (Volz). A mai olvas kpzavarnak rzi, hogy a 3. vers Jeruzslemet Isten kezben lev koronnak mondja. Az kori keleten szoks volt az isteneket gy brzolni, hogy fejkn hordjk fvrosuk bstyakoronjt. Egy babilniai szveg szerint Borsippa Bl isten koronja. Az rrl azonban nem lehet ilyet lltani. Ezrt mondja tartzkodan a 3. vers, hogy az r Jeruzslemet kezben tartja. Ez azt is kifejezi, hogy az r oltalmazza a vrost. A 4., 5. versben Hses, Jeremis, Ezkiel s fleg Deuterosais nyomn a hzassg hasonlatval l Tritosais. Az „elhagyott” nhz hasonl orszgot jra maghoz veszi „frje”, az r, rlni s gynyrkdni fog benne, 54:1–6; 60:15b, Zof 3:17. (Azub s Hefcib tulajdonnevekknt is elfordulnak, 1Kir 22:42; 2Kir 21:1).
A 6. versnl fel kell vetni a krdst: ki az alany? Azrt is fontos ez, mert a felelet az els vers alanynak a meghatrozst is eldnti. A Targum s a kzpkori zsid rsmagyarzk Istent tartjk a vers alanynak. Pldjukat szmos keresztyn rsmagyarz is kveti. De tekintlyes tbora van azoknak is, akik mind az els vers alanynak, mind a 6., 7. vers alanynak a prftt tartjk. Eszerint a prfta az, aki maga is imdsgaival srgeti Istent, hogy hozza mr el az „dvssg idejt”, s ugyancsak a prfta rendel „rket” Jeruzslem falaira (termszetesen csak kpletes rtelemben, hiszen a prfta nem a vros helytartja), hogy Istent emlkeztessk greteire. Ebben az esetben az „rk” a prftval egytt imdkoz kegyeseket jelentenk. – St olyanok is vannak az rsmagyarzk kztt (Duhm s az 1954-ben kiadott De Bijbel in Niuwe Vertaling), akik felems megoldst vlasztanak: az 1. versben mg a prfta beszl, a 6. versben pedig az r.
A krdst Zak 1:12 dnti el. Itt az r angyalrl van sz, aki knyrg Jeruzslemrt. Mennyei lnyek „alkotjk Jeruzslem lthatatlan rsgt” (Duhm). Ugyanezeknek a mennyei lnyeknek szlt a parancs mg 40:1–3-ban is! Jeruzslem dvssge a mennyben kszl, emberfeletti erk munklkodnak rajta – az r parancsra. Mr zs 6:3 arrl szlt, hogy a mennyei lnyek responsoriuma, egymsnak felelget neke, Isten szentsgt zengi. Itt a Jeruzslem jvjrt szl szntelen knyrgsrl olvasunk. Erre a knyrgsre maga az r ad parancsot. Bizonyos is az, hogy ez a knyrgs meghallgatsra tall: hiszen az r is szvn viseli npe sorst, 1. vers, 42:14.
A boldog jv nem vilguralom, csak – nllsg. Nem uralkodnak tbb idegenek az orszgban, Deut 28:33.51; Neh 5:15. De fontosabb ennl az a gondolat, hogy az orszg Isten dicsretnek a helye lesz. A np Isten hzban rvendezik. A 9. vers utal arra a hrom nagy nnepre, melyet Deut 16 elr.
Az utols versek a deuterosaisi idzetek egsz sort tartalmazzk: 40:3.9–11; 52:10–12. A megszltottak a jeruzslemi zsidk. Nekik kell utat kszteni a tbbiek szmra, akik a diasporbl hazatrnek. Nekik kell jelet adni a hazatrsre (10. v., a „zszl”, 5:26; itt termszetesen nem harcba hv jel). 40:10-tl eltren itt a br s jutalom azt jelenti, hogy Isten npe kap jutalmat: szent np lehet, Ex 19:6; zs 61:6. A megvlts, 41:14; itt mr nem csupn a trtnelem egy esemnye, hanem vgleges dvssg a np szmra: soha tbb nem „hagyja el” npt az r.
A mennyei lnyek lland knyrgsnek az jszvetsgben Jzus Krisztus kzbenjr esedezse felel meg, Rm 8:34; Zsid 7:25; 1Jn 2:1. Akik ennek a szolglatnak a gymlcseiben rszeslnek, maguk is azzal tartoznak, hogy Krisztus kvetiknt s munkatrsaiknt imdkozzanak Isten orszga eljvetelrt, Mt 6:10; s minden emberrt, 1Tim 2:1.
sa. LXIII. RSZ
sa. 63,1–6. tlet Edm felett.
Ez az igen szemlletes drmai erej rvid prfcia hasonl a 34. fejezethez. Ott is arrl olvasunk, hogy Edm tlete vilgtlett vlik. Edm az si ellensg, mely az „anyamhtl fogva” harcolt Izrel ellen, Gen 25:22.23.26; Rm 9:13. gy Edm az ellensg tpusa. Az Edmot r isteni tlet ezrt szlesedik ki Isten ellensgeinek tletv, 6. v., apokalyptikus vgtlett, 34:1–4.
A nvtelen prfta valdi ltomsrl szmol be. Az Urat ltta, mint harcost, amint Edm fell kzeledik. A prfta a vrfalrl szltja meg a kzeledt: Ki az? Majd a kapott felelet utn gy krdez: Mirt vrs az ltzeted? (Westermann). A dialgusban maga az r mondja el, hogy eljtt a bosszlls napja, 34:8; 61:2; Jer 50:28; 51:6.11.24. Isten haragjnak a borsajtjrl szl JSir 1:15; Jel 3:13; Jel 14:19.20; 19:15. Az, hogy Isten egyedl hajtja vgre az tletet, 3.5. vers, 44:24; 59:16 Isten egyetlensgt mutatja: a teremts is, a megvlts is s az tlet is Isten kezben van.
Isten npnek nem kell rszt vennie az tlet vgrehajtsban. Elg hinnie abban, hogy az r elhozza a „megtorls” (ge’lm) esztendejt: mint g’l bosszt ll nprt, 41:14. Ezrt Isten npe szmra szabadulst jelent az tlet, Isten szmra pedig dicssget: hiszen jbl bebizonyosodik, hogy igazat beszlt, vghezvitte, amit megjvendlt, 1c, 43:12; 44:6–7; 45:18–19; 46:10; 48:5.
sa. 63,7–19. Panasznek Jeruzslem pusztulsa miatt.
Itt kezddik az a nagyobb perikopa, mely egszen a 64. rsz vgig tart. Westermann szerint ez a Biblia leghatalmasabb panasz-zsoltra. Mfaj szempontjbl nemzeti panasznekkel van dolgunk. A m szerzje ismeretlen. Szereztetsi ideje korbbi Tritosaisnl, st mg Deuterosaisnl is. Valsznleg ez Tritosais knyvnek a legrgebbi darabja. Nem sokkal Jeruzslem pusztulsa utn rdott. Bizonyra ez is egyike azoknak a panasznekeknek, melyeket mr Deuterosais is gyakran hallott a babiloni fogsg istentiszteleti alkalmain. Tritosais is ilyen tpus istentiszteleteken vett rszt a hazatrtek krben. Mindketten igazi evangliumot hirdetnek a nemzeti panasznek helyett. De mgis tanulsgos egy-egy panasznek. Nemcsak negatvumot tanulhatunk belle, milyen volt az a szomorsg, melyet legyztt s rmre fordtott az r, hanem pozitvumot is. A panaszneknek is vannak maradand rtkei.
A 7:14 vers a himnuszok stlusban „emlegeti” Isten hatalmas tetteit. De nem nll himnusszal van dolgunk, hanem a panasznek szerves rszvel. Az r hatalmas tetteinek az emlegetse a panasz s a krs bevezetsre szolgl: magt az Urat is emlkezteti „hsges s dicsteni val tetteire”, remlve, hogy hasonlkat tesz. Kzelebbrl Izrel kivlasztsnak a tradcijrl van sz. Isten a fiv fogadta Izrelt, zs 1:2–4; Hs 11:1. Megbzott npben, s azt vrta, hogy a np sem fog neki „hazudni”. Hiszen az r mindjrt a szabadtssal kezdte! Nem valami alrendelt „kvet” vagy angyal ltal szabadtotta meg ket Egyiptombl, hanem szemlyesen, „orcja ltal”, Ex 33:14; Deut 4:37. „Hordozta” npt, Deut 32:11.12; zs 46:3.4; megvltjukk lett, zs 41:14. De a np lzadssal felelt, Num 20:10; Ez 2:8. Azonban Isten szentsgt (a „szent llek” itt Istennek szinte megszemlyestett szentsgt jelenti) nem lehet bntetlenl megsrteni: az Atya – ellensgknt harcolt npe ellen!
A 11. vers azzal kezddik, hogy Isten megemlkezett „szolgjrl, Mzesrl”, „nyja psztorrl”, akit a vzbl hzott ki, Ex 2:1–10. (Ms szvegvarins szerint a bnbn np az alany a 11. vers elejn.) Mzesnek Szentlelke erejt adta az r, hogy a npet tvigye a Vrs-tengeren. Ez az er, az r „karja” hastotta kett a tengert. gy ment t rajta a np, mint a l a pusztn. „Nyugalmat adott nekik”, Deut 3:20; 12:10; 25:19; az r Lelke, trtnelmet forml ereje. gy vitte be Isten Knanba a npet, ahogyan a psztor a hegyrl a vlgybe hajtja itatni a nyjat. Mindez nemcsak a nemzet szabadulsa gyt szolglja, hanem az r dicssgt is.
15–19a. Az elz szakasz ktszeres „hol van” krdse mr elksztette az itt kvetkez krst s panaszt. A krs 15a szerint azt tartalmazza, hogy Isten, aki nem lakik tbb Jeruzslemben, hanem visszavonult mennyei hajlkba s elrejtette arct, 59:2; 64:6; JSir 3:44; jra tekintsen kegyelmesen npre. Panaszosan apellltak Isten irgalmra, 15b: Hol van flt szereteted, bensd megindulsa, irgalmad? A krdsben nemcsak vd rejlik, hanem az n. „bizalom-motvum” is. Ez tovbb folytatdik: Isten mskppen „Atynk”, mint a vr szerint val sk brahm s Jkb-Izrel. Hiszen k rgen meghaltak mr, nincs velk kzssge a npnek, „nem ismernek bennnket”, Prd 9:10. De Isten l s „meg tud vltani”! Itt az kori Keleten igen elterjedt halottkultusz elutastst ltjuk. – A 17. vers a panasznak igen ers, Istent vdol kifejezse: Isten engedte eltvelyedni npt, kemnytette meg npe szvt, zs 6:9–10. Az els pillantsra szinte kromlsnak hat szavak mgtt az Isten abszolt hatalmba vetett hit ll. Nem dualista mdon magyarzza ez a perikopa a np bnt, hanem mg ezt is Istenre vezeti vissza, zs 45:7. gy teszi ezt, hogy nem feledkezik meg a np sajt felelssgrl sem. Hiszen a np bne miatt jtt a „megkemnyts”. Isten azzal bntette npt, hogy bnben hagyta, 64:6. A bnnek aztn meglett a bntetse, hiszen a bn s bntets sszetartozik: „bnsk vonultak be” (LXX) Isten templomba, ellensg taposta szentlyt, 18. v. Olyan lett a np, mintha nem is Isten tulajdona lenne, mintha nem Isten nevrl neveznk, Deut 28:10; Dn 9:19; hiszen fogsgba jutott. Ezrt fordul a panaszkod gylekezet Istenhez: trj vissza hozznk, lgy hozznk olyan, mint azeltt, Zsolt 80:15; 90:13! Az a hit fejezdik ki itt, hogy a fordulathoz mindenekeltt Isten szvben kell trtnnie valaminek. tle fgg az ember sorsa,
Tle jn mg az ember megtrse is, Jer 15:19; 31:18. Elszr ragadja meg az embert, az ember csak azutn ragadhatja meg t, Fil 3:12 (Volz).
sa. LXIV. RSZ
sa. 64,1–11. A np knyrgse s bnbnata.
Ebben a fejezetben folytatdik az a grandizus nemzeti panasznek, amely 63:7-nl kezddik. 63:19a-val befejezdtt a panasz. A vers msodik fele mr a panasznek kvetkez rszhez, a krshez tartozik. A np mr csak a minden eddigit fellml csodban bzhat: abban, hogy Isten „ketthastja az eget s leszll”. A kvetkezkben a theofnia hagyomnyos formanyelvvel tallkozunk: Isten megjelenstl megrendlnek a hegyek. Tz megy eltte, melytl felforr s kiszrad a tenger. Megrmlnek Isten ellensgei, de rlnek a kegyesek. Megtagadja a vilg, hogy Isten az egyetlen r, nincs senki rajta kvl, Ex 19:16–18; Br 5:4–5; Zsolt 18:8–16; Mik 1:3–4; Nh 1:3–6; Hab 3. A nr’t Isten csodlatos tettei, fleg azok, amelyeket az exodus alkalmval vitt vghez, Deut 10:21; 2Sm 7:23; Zsolt 106:22. A kegyesekre jellemz a „vrs”, az eschatologikus remnysg. De szksges az is, hogy a hit a j cselekedetek gymlcst teremje, 4a.
A 4b–6. versekben prftai komolysggal jut kifejezsre a np mlysges bnbnata. „sidk ta” (mclm) vtkezett Isten ellen a np. Isten mltn haragszik. Mindenki vtkezett, nemcsak a np egyik vagy msik rtege. Huzamos ideig, tartsan vtkeztek, a kultikus tiszttalansghoz hasonlan, Lev 15:19–33. A bn (cvn) bntetss is vlt: elfjta ket, mint a szl, elhervadtak, mint a lomb, odalett leterejk, Jer 2:13; Hs 13:1. De mg a bntets idejn is folytatdott a bns megkemnyeds: a np nem fordult Istenhez, nem hvta segtsgl nevt imdsgban. Nem bredt fel bennk a hit s a bizalom Isten irnt. pedig elrejtette orcjt s „kiszolgltatta” npt a bnnek, 6. v.
7–11. Az nek utols rszben jbl megszlal a panasz is, 9., 10. vers. Jeremis Siralmainak knyvhez hasonlan Jeruzslem s a tbbi vros pusztulsa a panasz oka. Klnsen „szent hzunknak”, a templomnak a pusztulsa fjt a npnek. Kln is emlegeti az nek, hogy ott az „atyk” dicsrtk Istent sok nemzedken t. Azzal a bizalommal terjesztik panaszukat az r el, hogy mint Atya megknyrl bns npn, mint Teremt nem veti el kezei alkotst, az „agyagot”, amit formlt, Jb 10:9; zs 29:16; 45:9; Jer 18:1–6; Rm 9:20–23. ppen a np gyengesge miatt bred fel Isten sznalma, s a bnbn bns remlhet bocsnatot. Ez a remnysg a panasznek jellegzetes stlusban fejezdik ki a 11. versben: a np remli, hogy Isten nem sokig haragszik mr, nem „hallgat” s nem „trtzteti magt”, 42:14; 63:15; hanem megknyrl s elhozza a szabaduls idejt.
A panasznek Jer 14-gyel s Zsolt 137-tel rokon. Maradand tanulsgai kzl hrmat emelhetnk ki. 1. A megrdemelt bntets idejn is Istenhez fordulnak a hvek. 2. A hveket nem csupn a szlfldtl val tvolsg bntja, hanem mindenekfelett a bn, az Istentl val tvolsg. 3. Hisznek a csodban, Isten knyrl hsgben.
sa. LXV. RSZ
sa. 65,1–16a. Kultikus bnk Izrelben.
Tbb ksrlet trtnt a perikopa szereztetsi idejnek a meghatrozsra. Duhm a samaritnus schismra gondol. gy rti ezeket a verseket, hogy a fogsgbl hazatrtek elszr nyitott szvvel fordultak a samaritnusok fel, de az elszakads utn, tlz mdon, a blvnyimdshoz hasonltjk ellenfeleik vallst. Ezt az elmletet tmogatni ltszik a 10. vers, mely a Srn s az kr vlgye kztti terletrl gy beszl, mint ami nyjak legelje lesz: ez ppen Samria. Volz a hellnista misztriumvallsok hatsra gondol s a titkokba beavatott extrakegyesek ggjt ltja az 5. versben. Arra is hivatkozik, hogy ezek valban kriptkban is tartottak sszejveteleket. Engesztel ldozatul disznt mutattak be. Gad s Meni neve is az ebbl a korbl szrmaz emlkekben szerepel leggyakrabban. Volz azonban vatosan megjegyzi, hogy ez nem jelenti azt, mintha ilyen hatsok elbb nem rtk volna Izrelt. gyhogy von Rad s klnsen Westermann nyomn mgis Tritosais korra gondolunk. Ezt tartalmi rvek tmasztjk al. A 8. vers gy beszl Izrelrl, mint olyan szlfrtrl, melyben van mg nhny j szem is, ezrt nem szabad eldobni. A romls teht Izrelen bell trtnt. A fogsg eltti prftk, st mg Deuterosais is, egysgesnek lttk a npet, az egsz npnek szl tletet vagy gretet hirdettek. Tritosaisnl kezddik az Izrelen belli szakads: tlethirdets Izrel bnseinek, grethirdets Izrel kegyeseinek, vlasztvonal Izrelen bell. Fleg Jeremis s Ezkiel hatsra azt hirdeti Tritosais, hogy mindenki szemlyesen (a „keblbe”, 7. v.) kapja meg tetteinek a jutalmt vagy bntetst. Egyttal csattans cfolat ez az igeszakasz Fohrernek arra a tantsra is, hogy igazi prftk csak a fogsg eltt ltek, mert k mg mertek tletet hirdetni, a fogsg utn mr csak epigonokkal, a prftasg hanyatlsval, kizrlag dvprftlssal tallkozunk. me, a fogsg utn is folytatdik az „igazi” prfcia. Hiszen jra szksg volt feddsre s tlethirdetsre a deuterosaisi „vigasztals” utn is, mert a hazatrt np hitt jbl a blvnyimds veszlye fenyegette, az orszgban maradt keverk-np rszrl ppen gy, mint a szomszd npek rszrl.
Az 1., 2. vers arrl szl, hogy Isten mindent megtett nprt. Kiterjesztette kezt npe fel, hvogatta maghoz, Pld 1:24; Jer 7:24–28. Prftk ltal s szabadt tettek ltal egyarnt megnyilvnult a gratia praeneniens, m 2:9–11. Isten „kzel volt” nphez, „megtallhat” volt Deut 4:7; zs 55:6. De a np nem fordult Istenhez, nem hvta segtsgl Isten nevt. – Ezeket a verseket Rm 10:20.21 is idzi. Pl az 1. verset a pognyokra vonatkoztatja.
A 2. versben mr kezddik a prftai fedds, jellegzetes jeremisi s deuteronomiumi szhasznlattal: a np blvnyimdssal „bosszantotta”, srtette Istent. Az „arcba” sz a szemrmetlen nyltsggal folytatott bnre mutat, Gen 16:12; Ex 20:2. A 3., 4. vers a fogsg eltt is ismert bnket sorolja fel: a kultuszhelyek kertekben, ligetekben voltak. A „tgla” sz kevsb rthet, valsznleg szvegromlssal van dolgunk. Taln hordozhat oltrokrl van sz. A 4. vers halottidzsrl, lomjslsrl (incubatio) s idegen vallsok ldozati lakomin val rszvtelrl szl. A diszn tiszttalannak szmtott, Lev 11:7; Deut 14:7–8; Mk 5:12–13. Az 5. vers szerint a blvnyimdk fokozott mrtkben szentnek reztk magukat, a tbbi embert mr az is veszlyezteti, ha a ruhjukhoz rnek: ezltal k is „szentt” vlnak, a blvnyok hatalmba kerlnek. A szentsg rints ltal is terjed az kori keleti ember elkpzelse szerint, 1Kir 19:19; Ez 44:19; 46:20; Hag 2:12.13; Mk 5:27–28.
5b–7 a blvnyimdkat fenyeget tletrl szl. Az r „orrbl” kijv tz s fst a theofnibl ismert kifejezs, amely Isten haragjt jelenti, Zsolt 18:4. Ez a harag azonban nem azonnal ri utol a bnsket: fel van rva a bn, Zsolt 69:29; Dn 7:10; Jel 5:1–9. Isten szmon tartja az „atyk”, az elz nemzedkek bneit is. Megfizet mindenkinek a „keblbe”: a keleti ember ruhjn vn fell volt az az bls „zseb”, ahova rtkeit tette, Ruth 3:15; Lk 6:38. Azt jelenti ez, hogy mindenki szemly szerint kapja meg a neki jr bntetst.
A fejezet bevezetsben mr volt sz arrl, hogy a 8. vers szerint Izrelben egytt vannak a jk s a gonoszok. Isten nem sjtja ltalnos puszttssal npt, nem bnteti az igazat a gonosszal egytt, Gen 18:23. A szent „mag”, a gylekezet hv rsze „rklni” fogja az orszgot kelettl nyugatig: Srn nyugaton van, az kr vlgye pedig Jerik mellett, az orszg keleti rszn. Az gret nem szl a blvnyimdknak. Gadot Szriban tiszteltk, mint a j sors, a szerencse istent, Js 11:17; 15:37. Meni, vagy Manat arab terleten imdott balsors-isten volt. A 12. vers szjtkot z Meni nevvel: Isten karddal „szmolja” meg a pogny sorsistenek tisztelit. hatrozza meg sorsukat! A 12b megismtli az 1. verset.
A 13–16 versekben mg lesebben fejezdik ki az ellentt a hvek sorsa s a blvnyimdk sorsa kztt. Megsznnek a tiszttalan ldozati lakomk, megszgyenlnek a blvnyimdk. Mg a „nevk” sem marad meg, legfeljebb tokformulban. De az r szolgit boldog jv vrja. rkk tart lakomhoz hasonlt az letk, 25:6–8; Mt 8:11; 22:1–14; Jel 19:9. j „nevet” kapnak, benssges kapcsolatban lesznek Istennel, 62:2; Jel 2:17. Csak Tle vrnak ldst, Benne bznak, s mint az hvei R „esksznek”, 2Krn 15:14; zs 19:18; 45:23.
sa. 65,16b–25. j teremts.
Megsznnek, feledsbe mennek az „els” dolgok, a mlt s a jelen nyomorsgai: (zs 43:18-ban az „els” dolgok mg Isten nagy s csodalatos tetteit jelentettk!). Isten jat teremt (a br’ ige hromszor fordul el a 17. s 18. versben). Az j teremts kzppontjban az rvendez j Jeruzslem ll. Isten maga is rlni fog Jeruzslemmel egytt, 62:5. Nem lesz tbb srs s jajkilts. Olyan magas lesz az letkor, mint hajdan, Gen 5. Ha valaki nem ri el (ht’ jelentse itt: hinyosnak lenni, nem rni el) a szz vet, azt gy tekintik, mint valami bnst, akit utolrt a megrdemelt tok: hiszen az emberi letkort a bn rvidtette meg, Zsolt 90:9. A 21. vers megismtli a 62:8–9-ben lev gretet: nem lesz ellensg tulajdona tbb az orszg. Az vszzados fkhoz fognak hasonltani az emberek, 61:3. Az desanyk nem a bizonytalan jv szmra szlik gyermekeiket. Mindez nem emberi ton valsul meg, hanem az r ldsa ltal. A np lland kapcsolatban lesz Urval: ima s imameghallgats szent dialgusban, Jb 14:15; zs 58:9.
Ezekben a versekben nem a vilg vgrl, elmlsrl van sz. Az j teremts ezen a fldn valsul meg. Az dvssg itt mg nem tlvilgi keretek kztt jelenik meg, hanem gy, amint azt egy sokat szenvedett orszg egyszer emberei vrtk. Ezzel szemben a 25. vers, amely zs 11:6–9-bl vett idzet, mr tmenet a ksbbi apokalyptikus rtelemben vett j g s j fld gondolata fel, 2Pt 3:13; Jel 21:1–2.
sa. LXVI. RSZ
sa. 66,1–4. A templom s a kultusz kritikja.
Mr a fogsg eltti idben is babons hiedelmek fzdtek a templomhoz, Jer 7:4. Azt gondoltk Jeremis ellenfelei, hogy Jeruzslem bevehetetlen, mert ott a templom. A prfta a templommal szemben a szocilis igazsg s tiszta istentisztelet fontossgt hangslyozta. A fogsg utn plt msodik templomhoz s az ott bemutatott ldozatokhoz is hamarosan tlzott remnyeket fztek: mintha a templom lenne a biztostka az dvid eljvetelnek, Hag 2:19. Ezzel szemben a zsoltrokra s Izrel prftai hagyomnyaira tmaszkodva azt hirdeti Tritosais, hogy Isten nincs ktve a templomhoz, 2Sm 7:5–7; 1Kir 8:27; ApCsel 17:24. Neki az g a trnja, Zsolt 11:4; 99:5; 103:19. alkotta a mindensget. Az ldozat elutastsban perikopnk a Zsolt 50-hez hasonl. St egyenlsgjelet tesz a legitim s illegitim ldozatok kz: ls valamennyi, hasonlk a varzslshoz. Isten tlete vr azokra, akik ezt „vlasztottk”. Ezzel szemben Isten abban gynyrkdik, aki alzatos: „remegve tiszteli igjt”. Az rott s hirdetett ignek kell a kzppontban llania, s ennek a gymlcsekppen engedelmessget vr az Isten, 4. v.; 65:1–2.
A 3. verset gy is lehet rteni, hogy a fogsg utn olyanok is voltak Izrelben, akik a templomi ldozatokon is rszt vettek, meg az illegitim kultuszokon is, 17. v. Semmi sem mutat viszont arra, hogy a jeruzslemi templomon kvl msik, „ellen”-templomot akartak pteni s csak az ellen szlna a prfta. Az itt hangz kritika radiklis, igazi prftai kritika (Fohrer, Westermann).
sa. 66,5–6. Hvei mell ll az r.
Sehol sem lehet olyan vilgosan ltni Tritosais knyvben a hvk s hitetlenek kztti ellenttet, mint ezekben a versekben. Egyik oldalon ott llnak azok, akik „remegve tisztelik az r igjt”, vrjk az gretek beteljesedst. Velk szemben „testvreik”, honfitrsaik ugyanannak a gylekezetnek a tagjai, akik gyllik s kirekesztik ket hitk miatt. k ugyanis mr nem hisznek abban, hogy jn az eschatologikus fordulat. ppen gnyoljk a hveket, mint rgen az tlethirdet saist gnyoltk ellenfelei 5:19; ksbb pedig az skeresztyneket csfoltk 2Pt 3:3.4. Kihvan mondtk, hogy szeretnk mr ltni a hvek rvendezst, diadalt. De a templombl (a jeruzslemi templom mr ll, a perikopa 515 utni) megjelenik tletre az r: ellensgei „megszgyenlnek”, mert tetteik szerint fizet az embereknek, 59:18.
Azt ltjuk itt, hogy a hvek kisebbsgben maradtak, ellenfeleik kezbe kerlt a hatalom. Hasonl helyzet tkrzdik a zsoltrok kztt tallhat panasznekekben. A hveknek nem lehet ms remnyk, mint Isten. ad diadalt nemcsak a kls ellensggel szemben, hanem a gylekezet hitetlen rszvel szemben is.
sa. 66,7–16. Jeruzslem boldog jvendje.
Jeruzslemet Deuterosais mintjra a gyermektelen n kpben brzolja Tritosais, 49:17–21; 54:1. Mr zs 37:3 is megllaptotta, hogy nem elg a np sajt ereje a „szlshez”. De Isten megindtotta a „szlst”, amikor Babilnibl hazavezrelte npt. Igaz, ezzel mg nem teljesedett be minden gret. De Isten nem hagyja abba, amit elkezdett. „Szlsi fjdalmak” nlkl, hbor s erszak nlkl lesznek „fiai” Jeruzslemnek: hazajnnek a diasporban lk!
Ezrt a prfta mr a jelenben is rvendezsre szltja fel a kegyeseket, 61:10; 65:18; a „gyszolkat”, 57:18; 61:2. A 11., 12. vers arrl szl, hogy Jeruzslemben bsg lesz, folyamknt rad a „jlt” (slm), odakerl a npek „kincse” (kbd), 60:5–11; 61:6. Izrelt gy „dajkljk”, mint a csecsemt, 49:22–23; 60:4.16. A 13. vers, a Bibliban szokatlan mdon, az desanyhoz hasonltja az Urat. Itt is ltjuk, hogy a „vigasztals” nemcsak szp szavakkal trtnik, hanem szabadt tettekkel is, 40:1. St ide tartozik, mint az rem msik oldala, az az tlet is, amit vgrehajt ellensgein az Isten, amikor megjelenik. A 15. vers a theofnit rajzolja meg: Isten tzben jelenik meg, Zsolt 50:3; 97:3–5; zs 10:17; 30:27; hadi szekerei a viharfelhk, Deut 33:26; Zsolt 18:10–11; 68:18; 104:3. „Minden testet” megtl, az tlet univerzlis!
sa. 66,17. Idegen kultuszok tlete.
Ez a vers 65:1–5.11-hez hasonl llapotot tkrz. Lehet, hogy tvesen kerlt ide, nhny rsmagyarz a 3–4. vershez tartoznak gondolja. Azokrl szl a vers, akik a kertekben foly illegitim kultuszok szmra „szentelik s tiszttjk meg magukat”. sszejveteleiket Ez 8:10–12-hz hasonlan a „papjuk” (vagy papnjk) vezeti, van „kzpen”. Tiltott llatokat mutatnak be ldozatul, Lev 11:10.29.41. A blvnyimdkra pusztuls vr.
sa. 66,18–21. Pognyok is megltjk az r dicssgt.
Ezek a przban rt versek univerzalizmus tekintetben tovbb mennek, mint Deuterosais s Tritosais. Az Ebed-Jahve-nekekben mr megtallhatk a misszii gondolat kezdetei, 42:1–4; 49:1–6. Ott azonban mg nem vilglik ki az, hogy milyen mdon jut el az dvssg a „szigetekig”, a tvoli npekig, illetve hogyan jutnak bnbnatra azok, akik a szolgt flreismertk, 53. rsz. Itt ppen erre a krdsre kapunk feleletet. A 18. versben az az gret hangzik el, hogy az r szemlyesen jn el (’nki b’), hogy sszegyjtsn „minden npet s nyelvet”. Az sszegyjts mdja az, hogy az r Izrel szomszdjainak „menekltjeit”, az tlet utn megmaradtakat kldi misszionriusknt a tvoli npekhez, amelyek mg nem hallottak Istenrl. Sajnos nem egszen vilgos, milyen „jelet” ad az r: nekik mutat-e csodt, ket teszi „jell”, vagy egyszeren mindenfel tjelzket llt, hogy odatalljanak a npek Jeruzslembe. Az univerzlis gondolat itt sajtsgosan megszkl. Jeruzslem lesz a vilg kzppontja. A pognyok az r szent hegyre zarndokolnak. ldozati ajndkul a szoksos ajndkoknl rtkesebbet hoznak: hozzk a diasporban l zsidkat, termszetesen nem azrt, hogy felldozzk ket, hanem azrt, hogy egytt legyen az egsz Izrel. Az gy megszktett univerzlis gondolat jra hallatlanul kitgul a 21. versben: eszerint a npek kzl is alkalmaz Isten papokat s lvitkat a jeruzslemi templomban. Nemcsak azok lehetnek papok s lvitk, akik a fltve rztt nemzetsgi tblzatokban szerepelnek.
A perikopnak mr a nyelvezete is ksi szereztetsi idre mutat. A „npek s nyelvek” az szvetsg legksbbi irataiban s az jszvetsgben tallhat kifejezs. A 19. versben szerepl npek listja Gen 10; Ez 27; 38–39-ben tallhat. Tarsis Spanyolorszg, Put vagy Punt Libya, Lud Lydia, Mesek s Tubl (tibareusok vagy tabareusok) a Fekete-tengertl dlre lak hegyi np, Jvn Grgorszg, Rs ismeretlen. Rs s Mesek szvegjavts „jszok” helyett, Ez 38:2 s 39:1 alapjn.
A perikopban klns mdon keveredik az univerzalizmus s a partikularizmus. Az a misszii gondolat, amelynek itt fontos lpcsfokt ismerhetjk fel, az jszvetsgben ri el cscspontjt: Jzus Krisztus az egsz vilgra kldi tantvnyait, Mt 28:18–20; ApCsel 1:8. A misszi nem idegenek feladata, hanem az egyhz. St az egyhz ppen ezrt a misszirt l a fldn.
sa. 66,22–24: rk dvssg s rk krhozat.
Ha nem is fordul el Jeruzslem neve ezekben a versekben, mgis Jeruzslemrl van sz. Itt valsul meg az j g s j fld. Nem az eschatologikus fordulatnak, mint egyszeri esemnynek a megjvendlsvel van itt dolgunk, hanem tarts, maradand llapotok rajzval. Isten npnek „magva s neve” megmarad Jeruzslemben. A templomban szntelenl folyik az istentisztelet. Isten npe nnepel, a tbbi npek („minden test”) llandan zarndokolnak Jeruzslembe.
De ppen ilyen lland, rkk tart lesz Isten ellensgeinek szenvedse is. A Hinnm-vlgyben a szemetet s llatok hulljt szoktk elgetni. Ide kerlnek mindazok holttestei, akik fellzadtak az r ellen. llandan geti ket a tz, rgja ket a freg, rk gytrelem lesz a sorsuk. A vilgtrtnelem kt helyre redukldik: egyik a hegy, msik a vlgy (Westermann).
Mr a zsinaggkban is az volt az elrs, hogy a 24. vers utn jbl fel kell olvasni a 23. verset. A keresztyn kommenttorok is sajnljk, hogy sais knyve ilyen stt fenyegetssel vgzdik. Azonban az tlet gondolata mr a hasonl tartalm Zak 14:16–19-bl sem hinyzik. De zs 66:22–24 tlmegy Tritozakarison, aki mg csak venknti zarndoklsrl rt, s enyhbb bntetst jvendlt az engedetleneknek.
Az jszvetsgben is folytatdik az tlet gondolata, kzelebbrl a Gyehennrl szl jvendls, Mk 9:43–48. Enlkl a kegyelem nem lenne igazn kegyelem.
|