53 - 59 rszek magyarzata
zsais LIII. RSZ
sa. 52,52:13–53:12. Negyedik Ebed-Jahve–nek: a szolga halla s diadala.
Ennek az neknek a magyarzata sorn sok krds nyitva marad. Nemcsak a szveg romlottsga miatt van ez, hiszen a szveg ennek ellenre is rthet. A LXX s a qumrni szveg is kisegt bennnket nhny helyen. A forma is jl felismerhet: az nek elejn s vgn az r beszl. Megjvendli szolgja diadalt. Ebben a keretben foglal helyet a szolga szrny szenvedseirl, trsrl s hallrl szl tudsts, az egyni panasznek stlusban. De a panaszt nem az mondja el, aki bajban volt, hiszen meghalt. Azok mondjk el, akik szenvedst lttk, st okoztk, de ksbb jobb beltsra jutottak. Arra a krdsre, hogy ki a szolga, kik mondjk a bnvall neket s milyen termszet a diadal, hromfle feleletet adtak az rsmagyarzk: kzssgi, egyni s eschatologikus-messisi rtelmezst.
A kzssgi rtelmezs szerint a szolga Izrel. A szolga szenvedsei eszerint a babiloni fogsgra vonatkoznak. Itt lett olyan Izrel, mint a beteg (leprs). Ezrt megborzadtak tle a tbbi npek. Hiszen ltalnos kori felfogs szerint gy rtelmeztk Izrel szenvedseit, hogy Izrelt az Isten bnteti, mert bns. Azonban a pognyok j felismersre jutnak. Megtudjk, hogy Izrel a tbbi npek javra, „bkessgre” szenved. Azrt szenved, hogy a pognyok, akik igaz istenismeret nlkl „tvelyegnek”, mint a „juhok”, „meggygyuljanak”. A szenveds clja teht: a vilgmisszi. Izrel a pognyokkal szemben „rtatlan”, a bntets „ok nlkl” ri, 52:3–5. „Vizsglat s tlet nlkl vittk el”, 8. v. St meg is ltk: a np „kivgatott”, meghalt, olyan rtelemben, ahogyan Ez 37 rja. A nemzethall, a fogsg utn jtt a „temets”: ahogyan a bnsket nem temetik az igazak kz, gy kellett Izrelnek sztszrdnia a pognyok kz. De Isten „feltmasztja” szolgjt: npt. Ez az a csoda, amelyen megdbbennek a pognyok, ez az a hit, mely hozzjuk jut, ezt vgzi el az r „karja”. A feltmads azt jelenti, hogy Izrel jbl „rszt kap a tbbiek kztt”, npp lesz, teljesti hivatst, terjeszti az igaz Isten ismerett, knyrgni fog a tbbiekrt.
Az egyni rtelmezs egyik f erssge a 8. versben lev „npem” (vagy „npe”) sz. Ez arra mutat, hogy a szolgnak sajt npvel szemben is van hivatsa, 49:5b. Azonban nem tudunk ktsgtelen bizonyossggal rmutatni arra a trtnelmi szemlyre, akivel az r szolgjt azonostani lehetne. Mert nincs is olyan szemly, akin mindez a szenveds beteljesedhetett volna. A szenveds olyan halmozsval tallkozunk, mely „tipikus” (Gressmann). Minden elkpzelhet szenveds egytt van itt: betegsg (nem kell felttlenl leprra gondolni), sebek, tsek, brtn (vizsglati fogsg?), tlet, kivgzs, st a hall utni megalztats: gonosztevk kz temettets. A betegsg s ldztets ugyangy egytt tallhat az egyni panasznekekben is. Formai szempontbl teht innen is merthetett ennek az neknek a szerzje (Westermann). Tartalmi szempontbl pedig ismers lehetett eltte a nprt szenved prfta alakja, gy, ahogyan Mzest a Deuteronomium brzolja. Mzes a np bne miatt nem mehetett be az gret fldjre, Deut 3:23–28; 4:21–27; kzbenjr knyrgsvel hrtotta el Isten haragjt a bns nprl, a nprt „llt a rsre”, Ex 32:9kk..32; Zsolt 106:23 (von Rad). Mzeshez hasonl prfta jvetelt gri, Deut 18:18. A szenved prfta kpnek a megrajzolshoz hozzjrulhattak Deuterosais sajt tapasztalatai is, 50:4–9. ApCsel 8:34-tl mindmig vannak olyan rsmagyarzk, akik Deuterosais mrtriumt ltjk ebben az nekben (Volz, Fohrer), felttelezve, hogy az neket a mester halla utn egyik tantvnya, taln ppen Tritosais itta. A mrtriumra az adott okot, hogy Deuterosais Kyros diadalt hirdette. Ezt pedig halllal bntettk a babiloni hatsgok. Rvid ton, trvnyes eljrs nlkl kivgeztk.
Az egyni rtelmezs hveinek vlemnye megoszlik abban a krdsben, hogy miben is ll az r szolgjnak a jutalma. Vannak, akik sz szerint veszik a feltmadst, s ppen azt tartjk j, soha nem hallott s a vilgot megrendt zenetnek, hogy a szolga feltmad, jra lni fog a fldn (Duhm). Msok szerint a szolga gy l tovbb, hogy „magva”, a prftai igehirdetst elhiv s megtart gylekezet nvekedni s ersdni fog, betltve hivatst: a vilgmisszit.
A kzssgi s az egyni rtelmezs megegyezik abban, hogy a kltemny kerete, az r szavt tartalmaz 52:13–15 s 53:11.12. gret, jvendls. Akr Izrel orthodox hvi jutnak bnbnatra s nevezik magukat tvelyg juhoknak, akr a pogny npek (vagy kpviselik: a kirlyok), akr a kett egytt, az mindenkppen bizonyos, hogy ez mg a prfcia korban nem teljesedett be, hanem jvendlsnek szmt.
Milyen termszet ez a bnbnat? Milyen termszet volt az a tvelygs, amivel vdolja magt a bnvallk krusa? A tveds abban ll, hogy a szenvedst Isten bntetsnek tartottk. Ezrt fordultak el a betegtl, szenvedtl, ezrt „takartk el elle arcukat”, ezrt szaktottk meg vele a kzssget. A zsoltrrk sokszor panaszkodtak emiatt. Jb knyve is tiltakozik ez ellen a felfogs ellen – mely pedig az egsz kori kelet kzfelfogsa volt, s Izrelben is szilrd dogmnak szmtott. A negyedik Ebed-Jahve-nek megdnti ezt a dogmt s – prftai hagyomnyokra tmaszkodva – a helyettes szenvedst hirdeti. A szolga szenvedse „sokak” javra van. Helyesen mutattak r tbben is arra, hogy ez a „sokak” – „mindenkit” jelent, a szolga szenvedsnek a haszna univerzlis.
A prftai hagyomnyokon tl az ldozati kultuszbl is mert ez a kltemny. gy rti ugyanis a szolga szenvedst, mint ’sm-ot, helyettes ldozatot, Gen 22; Lev 5:14kk.; 16:20–22; Deut 21:1kk.; Zsolt 49:8. A kltemny ezen a ponton tlmegy Deuterosais igehirdetsn, aki mg gy ltta, hogy Isten a pognyokat adja Izrelrt „vltsgdjul”, 43:3–4. Itt ennek a fordtottjrl van sz: a szolga szenved a tbbiekrt (Duhm). De mr nem lzadozva, zgoldva, rtetlenl szenved, mint pl. Jeremis, hanem nkntesen, magt megalzva, 7. v. maga adja lett helyettes ldozatul, 10. v. (jszim), maga „nti ki”, sznja hallra magt, 12. v. Tudatosan vllalja, „hordozza” msok bnt, hogy ket megtiszttsa gy, ahogyan a kultuszban vrrel hintettk meg a megtiszttand trgyakat s embereket, 52:15; de ppen gy felttlenl csak tudatos s szndkos lehet az a kzbenjr knyrgs is, amit rtk vgez, 53:12; az a bri, forensikus igazz nyilvnts, amiben a bnsk rszeslnek, 53:11 (Volz, von Rad). gy teljesedik be Isten akarata a szolga szenvedse ltal, 10. vers. Mindez arra mutat, hogy a negyedik Ebed-Jahve-neknek nemcsak a kerete, a szolga diadalrl szl rsze jvendls; hanem a corpusa, a szolga szenvedseirl szl rsze is.
A messisi rtelmezs rgi. Mr a Targum is gy fogalmazza 52:13-at: me az n szolgm, a Messis! Azonban a Targum a Messisnak nem a szenvedsrl beszl, hanem csak tanti tevkenysgrl s kzbenjr imdsgrl (Knig). A szenvedst a Targum nem a Messisnak, hanem Izrelnek tulajdontja. Igaz, hogy a babiloni Talmud (Kr. u. 450 krl) mr beszl a Messis szenvedseirl is; a zsidsg azonban csak a gyztes Messist vrja (Philippson).
Krisztus tantvnyai is gy gondolkoztak eleinte. rthetetlen s botrnyos volt elttk Jzus Krisztus szenvedse s halla. Sok idnek kellett eltelnie, st a Szentlleknek kellett kitltetnie ahhoz, hogy ezt a titkot megrtsk, ApCsel 8:32kk., 1Kor 15:3; 2Kor 5:21; 1Pt 2:22.24k. A keresztyn egyhz zs 53 zenett az apostoli hitvallsban fejezte ki (Westermann).
Az jszvetsgben hull le a lepel a szolga megjutalmazsnak titkrl is. Nemcsak arrl van itt sz, amit a kzssgi magyarzat hvei gondolnak, hogy Izrel a npekkel „egytt” kap osztlyrszt. Hanem a szolga a nagyokat s a hatalmasokat kapja jutalmul, 53:12! A hallig tart engedelmessg jutalma az, hogy minden trd meghajol az eltt, aki nmagt megrestette, Fil 2:5–11. De hozztartozik ehhez a jutalomhoz annak az gynek a diadala is, amirt meghalt a szolga. A fldbe esett gabonamag nem hiba halt el, hanem – ppen ezen az ton –. sok gymlcst termett, Jn 12:24.
sa. LIV. RSZ
sa. 54,1–10. Az „elhagyott asszonyt” visszafogadja az r.
Deuterosais knyvnek tartalmi s formai szempontbl egyarnt egyik cscspontja ez az igeszakasz. Az 1. vers a himnuszok hangjn ujjongsra szltja fel a megszemlyestett, nalaknak elkpzelt Jeruzslemet. A httrben a nemzeti panasznek ll: Jeruzslem „medd”, mint hajdan Sra volt, Gen 16:1; Gal 4:27. „Elhagyta” frje, 7. vers, a fogsgban megsznt a „hzassg” Isten s a np kztt. De a panasz ujjongsra fordul: lesznek mg Jeruzslemnek „fiai”, hazamennek a foglyok s gy elszaporodnak, hogy j s nagyobb „strat” kell pteni, 49:18–21; 51:1–3; Zak 5:2–9. A terjeszkeds bks jelleg lesz: a np elfoglalhatja sei fldjt, st szomszdai terleteit is, melyek ellensges pusztts miatt lakatlanok.
A 4–8. v. kln egysg. Az egyni panasznekekbl ismert dvgrettel kezddik: Ne flj! A panasz jbl csak a feleletbl lthat: Izrelt „elhagyta” Isten, megvetett felesgg vlt. Itt prftai (hsesi, jeremisi s ezkieli) tradcikra pt Deuterosais. De Isten szvben vltozs trtnt. Visszaemlkezik „ifjkori” felesgre, Pld 5:18; Jer 2:2.3; Mal 2:14; arra, hogy hogyan vlasztotta ki Izrelt, de arra is, hogy mennyi „szgyen” rte Izrelt. A szgyen a szenveds „bels oldala”. Az egyiptomi fogsg az „ifjsgod szgyene”, a babiloni fogsg „zvegysged gyalzata”. Mindez elmlt. Isten, aki nemcsak a vilgot, hanem npt is alkotta, „megvltja” npt a fogsgbl (lsd: 41:14-nl). A prfta olyan nagynak ltja ezt az irgalmat, hogy ehhez kpest a fogsg csak rvid pillanatnak tnik, Zsolt 30:6. Nem rkre „rejtette el arct” npe ell, Zsolt 30:8; 104:29; 143:7. De szeretete s irgalma rk!
A 9–10. v. Izrel trtnetn tlra, az znvzhez nyl vissza. Prhuzamos az znvz trtnete a babiloni szabadtssal abban a tekintetben, hogy a kegyelem ingyenes, nem rdembl val, Gen 8:21. De prhuzamos abban is, hogy mindkett univerzlis rvny, az egsz emberisgnek szl. Majd a himnuszokbl ismert mdon – melyek a teremt Istent dicsrik, aki olyan blcsen teremtette a fldet, hogy az nem inog, Zsolt 93:1; 96:10; 104:5 – a hegyek s halmok szilrdsghoz hasonltja Isten a maga szeretett s irgalmt. „Bke-szvetsget” kt npvel, azaz nemcsak egyszeri szabadtst ad, hanem mindig npvel marad.
sa. 54,11–17. Az j Jeruzslem.
A csodlatos dvgret mgtt a npnek az elpusztult Jeruzslemet sirat panasznekei llnak (JSir). Erre felel Isten azzal, hogy Jeruzslem pomps formban fog jjplni. Falait drgakvek s fldrgakvek dsztik, az alapoktl fel a prtzatig. ptit (a 13. v.-ben a „fiaid” szt „ptid”-nek rtjk; a klnbsg csak a pontozsban van; v. 49:17) az r tantja, mint a szent stor s a salamoni templom mestereit, Ex 31:2–3; 36:1; 2Krn 2:13–14. Feltn azonban, hogy Deuterosais nem beszl templomrl, ppen gy, mint Jel 21. Mgis bizonyos, hogy az elzekben lert nagy pompa Istennek szl, Jeruzslem Isten vrosa lesz. Megvalsul a rgi prftai jvendls az „igaz” vrosrl, zs 1:26. Isten oltalmazza vrost s npt. Hiszen a fegyverek Ura is: meg tud histani, ha npe ellen tmadnak. St ha csak rgalmazzk npt, azt sem tri el az r: perbe szll a rgalmazkkal, s elmarasztalja ket.
Itt is a Sion-tradcikkal van dolgunk. Eszkhatologikus remnysg s a fldi valsg komolyan vtele tallkozik itt: a csodlatos vrost elbb fel kell pteni, s felplse utn mg megtmadhatja az ellensg. De az r vele lesz! Ez valban az „r szolginak rksge”, 17. v.
sa. LV. RSZ
sa. 55,1–5. Isten hv szava.
Mr az els sais is tudott vndordalnok kpben szlni nphez, 5:1–7. Itt Deuterosais a piaci rus mdjn szl (Westermann). De a blcsessgirodalomban is olvasunk hasonl meghvsrl, Pld 9:1–5. Valszn, hogy a prfta nem piacon szlt gy, hanem istentiszteleti alkalommal, ppen gy, mint Jzus, Jn 7:37. A szomjazk a babiloni fogsgban l npet jelentik. A prfta azt tartja „kenyrnek”, amit Isten knl. Ehhez nem is foghat az emberi gondolat, Jer 2:13. A httrben a prftnak ellenfeleivel, st taln a blvnyimdssal folytatott vitja ll.
Isten a rgi „szvetsg” alapjn bnik npvel. De nem bet szerint ragaszkodik a rgihez. Npn, Izrelen teljesti be (demokratizlja) a Dvidnak tett greteket, 2Sm 7:8–16; 2Krn 6:42; Zsolt 89:28–38. Dvid mg politikai rtelemben vett „fejedelem” volt a npek kztt, diadalmas hadjratai Isten hatalmrl „tanskodtak”. Most hbor nlkl, Istenrt, Isten igjrt, nknt fognak znleni Jeruzslembe a npek, 2:2–4; 45:14; 49:18.22–23. Izrel Isten tanjv vlik 43:10; 44:8. Nem gy valsul ez meg, hogy misszionriusokat kld Izrel a pognyokhoz, hanem a csodlatos szabaduls ltal maga vlik jell. Nem politikai uralomrl van teht sz, hanem Isten gyrl: valstja meg dicssgt npn. Ez Isten cselekedetnek s Izrel szabadulsnak a clja.
sa. 55,6–11. Epilgus: az ige ereje.
Nem csupn ltalnos rvny gondolatok vannak itt az istenkeressrl, a megbocstsrl, Isten gondolatainak „ms” voltrl s az ige erejrl, hanem egyttal a prftai zenet is hangzik itt a babiloni foglyoknak. Az r „keressrl” mr a korbbi prftk is beszltek, m 5:6; Jer 29:12–13. Deuterosaisnl ez azt jelenti: most kell t „keresni”, most lehet t megtallni, most van a kegyelem ideje, 49:8; 2Kor 6:2. A kegyelem nem elfelttelezi a megtrst, hanem eredmnyezi. A hv sz a bnsnek is szl. A megbocstsban rejlik Isten gondolatainak, terveinek a „ms” volta. Ebben az rtelemben „szent” , Zsolt 103:8–11; Hs 11:9.
Az jszvetsg is hasonlan beszl a „lent” s „fent” ellenttrl, Mt 16:23; Jn 8:23.
Vgl az ige erejrl szl tants is elssorban Deuterosais igehirdetsre vonatkozik. Ha nem is ltszik belle mg semmi, beteljesedik. ppen olyan bizonyos dolog ez, mint a termszet trvnyei. Hiszen a termszetnek s a trtnelemnek ugyanaz az Ura.
Az epilgus visszatr a prolgushoz, 40:6–8. A „testtel”, a mulandval szemben ott is az rk ige ll. Mint az es, az ige is fellrl jn. Nem hibaval, nem „res” teht Deut 32:47; hanem „eredmnyes”, hiclah. Isten mindent gy cselekszik, hogy elszr megmondja. De nemcsak a trtnelemben vlik valra Isten szava, hanem az emberszvben is, mely hittel s engedelmessggel felel a megszlt szra. S ha most mg vannak is ktelkedk s kishitek, a ksbbi nemzedkek Isten szava igazrl fognak tanskodni.
sa. 55,12–13. Mg egyszer flcsendl az rmzenet.
Csodlatos t kszl a pusztn t, Isten maga visz benneteket ( rejtzik a 12. v.-ben lev passivum mgtt). A np rmben rszt vesz a termszet: az ton ozisok, fk lesznek s a fk „tapsolnak”, 41:19; 44:23; 49:13.
Az dvjvendlsbl Isten cselekedetnek a clja is megltszik. Az hre-„neve” regbl gy. nmagnak llt „jelet”, emlket. Az kori kirlyok emlkoszlopairl nemegyszer letrltk a feliratot az utdok, s az eldk tetteit is maguknak tulajdontottk. Istennel ez nem trtnik meg. Tle nem veheti el dicssgt senki, 48:11.
sa. LVI. RSZ
sa. 56,1–8. Idegeneknek is szl a kegyelem.
Itt kezddik Tritosais knyve (lsd az sais knyvhez rt bevezetst). Tritosais knyvnek ksbb keletkezett rszei kz tartozik ez a perikopa. Az els kt vers formai szempontbl prftai ints (1. v.) s a blcsessgirodalom stlusban rt „boldognak monds”, Deuterosais zenethez abban hasonlt, hogy a szabaduls idejt kzelinek mondja, 49:8. Az „igazsg”, amely nyilvnvalv lesz, Isten igazsga. De ez megkveteli azt, hogy az ember is „igazsgot cselekedjk”, megtartsa a trvnyt – s ne szentsgtelentse meg a szombatot. A szombat a fogsgban s a fogsg utni idben vlt dnt fontossgv a zsidsg letben.
A 3–8. versben abbl indulhatunk ki, hogy mr ll a jeruzslemi templom, teht 515 utni llapotokkal van dolgunk. A httrben a zsidkhoz „csatlakozott” idegeneknek, Eszt 9:27; Zak 2:15; s eunuchoknak a panasza ll. A zsidsg egy rsze, annak szkkebl, nacionalista-papi krei ki akartk ket zrni a gylekezetbl, hivatkozva Deut 23:2–9-re. Ezzel szemben Tritosais a prftai tradcit, az univerzalizmust kpviseli, mint Deuterosais 44:5; 45:14.23; 55:5. Az rhoz nem az tartozik igazn, akinek a neve a nagy szrmazsi jegyzkekben szerepel, hanem 1. aki megtartja a szombatot s ragaszkodik Isten szvetsghez (trvnyhez), 2. aki szereti s szolglja az Urat, 3. aki rszt vesz a gylekezet istentiszteletn: imdkozik s ldozatot mutat be. Itt teht az jszvetsgi „lelki Izrel” fel mutat az ige: az j gylekezet ms alapokra pl, mint a rgi! Isten jeruzslemi temploma „imdsg hza” minden np szmra, Mk 11:17. Az eunuch, aki nem remlhet gyermekldst, elhelyezheti „emlkmvt” (jad 5. v., 1Sm 15:12; 2Sm 18:18) a templom falban, megmaradhat „neve”.
gy szaporodik Isten gylekezete. A msodik exodus, a Babilnibl trtnt hazatrs mg nem minden. Isten folyamatosan gyjti gylekezett, Jn 10:16: nemcsak a diasporban l zsidkat, hanem – a Heidelbergi Kt ide is rvnyes szavai szerint – „az egsz emberi nemzetsgbl” valkat, „a vilg vgig”.
sa. 56,9–12. Izrel vezeti feleltlenek.
Itt egy hosszabb igeszakasz kezddik – az 57:13-ig tart „prftai liturgia”. Tartalma ersen emlkeztet a fogsg eltti llapotokra s a korbbi prftk tlethirdetseire. Ezrt a magyarzk egy rsze arra gondol, hogy rgi prfcia kerlt bele Tritosais knyvbe (Ewald nyomn Volz, Eissfeldt s Westermann). Gondolhatunk arra is, hogy a hazatrs utn hamarosan kijultak a rgi bajok: a gazdagok, a vezetk mr palotkban laktak, de Isten hza mg romban llt s az orszg npe nyomorgott, Hag 1:4–11. Ilyen llapotok kztt kellett elhangzania az tlethirdetsnek (Jones, von Rad, Fohrer).
A 9. vers tredkes. Felttelezi, hogy elszr idegen npeket kld Isten, akik elpuszttjk az orszgot. Mindentt halottak hevernek. A prfta a mezei vadakat hvja lakomra. Az tlet oka az, hogy Izrel vezeti (rlli s psztorai, Jer 6:17; Ez 3:17; 34:1–10; Hab 2:1) vakok s nmk, alkalmatlanok a vezetsre. Csak a maguk hasznval s lvezetvel trdnek. A 11. versben olvashat kifejezs: „mindegyik a maga tjra trt”, vallsos tvelygsre mutat. Errl 57:3–10 bvebben beszl. A 12. versben a dzslk ltal mondott bordal rszlett olvashatjuk, m 6:3–6. Itt az is lthat, hogy a vezetk elbizakodottak: nem hisznek az tl Istenben.
sa. LVII. RSZ
sa. 57,1–2. Pusztulnak a kegyesek!
Ez a kt vers az 56:9-nl kezdd prftai liturgia rsze. A prfta, Zsolt 12:2-hz hasonlan, az igazak pusztulst panaszolja. A gonosz llapotok miatt (mippen rc, 1. v.) httrbe szorulnak azok, akik egyenes ton jrnak. Nem is trdik velk senki. Mg halluk miatt sem bnkdnak.
De a prfta bnkdik, Ez 9:4. Tudja, hogy nem hiba terjeszti panaszt az r el: az tlet nem marad el, 12–13. v.
sa. 57,3–13. A blvnyimdkat utolri a bntets.
Az 56:9-nl kezdd prftai liturginak ez a rsze trvny el idzst (3a), vdat (3b–11) s tlethirdetst (12., 13) tartalmaz. Sok ponton emlkeztet a fogsg eltti llapotokra. A blvnyimdst Hs 1–3; Jer 3 s Ez 16 is parznasgnak mondja. A bujazld fknl a fogsg eltt is kultuszhelyek voltak, Jer 2:20; 3:6; Ez 6:13; Hs 4:12–14. Gyermekldozatrl gyakran olvashatunk, 2Kir 23:10; Jer 7:31; Ez 20:31. Ezek ldozhalmokon s vlgyekben egyarnt trtntek. A tenyszet-enyszet vallsokban, a termkenysg fokozsra, kultikus prostitci folyt. Erre vonatkozhat a 10. v. nehezen fordthat kifejezse: „leterdet megtalltad”. Mg a magnhzak ajtflfin is phallikus szimblumok voltak, 8. v. A „Kirly” is knani istennv. Igyekeztek minl tbb Istent imdni, egszen a „se’l-ig”, a halottak hazjig: mg a halottidzstl sem riadtak vissza. Belefradtak a „parznasgba”, pedig belthattk volna, hogy haszontalan.
A 11. v. elmondja, hogy mindez nem csupn erklcstelen s haszontalan dolog, hanem vtek Isten ellen. Isten pedig „hallgatott s rejtzkdtt” fjdalommal s trelemmel tekintett a bnskre.
De nem tart ez gy rkre. Jn az tlet. Isten – ironikus rtelemben – kiderti a bnsk „igazt”, amivel dicsekednek. Isten tlettl nem szabadtanak meg senkit a blvnyok (qibbucaik helyett jobb siqqucaik-ot olvasni: blvnyaid, utlatossgaid). A zsoltrok nyelvn szlva, elsodorja ket a szl. Az igazak pedig rksget nyernek Isten szent hegyn, a jeruzslemi templomban, Zsolt 16:5.6; 23:6; 27:4; 84:5.
Ennek a prftai liturginak a keletkezsi idejre nzve fontos adat az, hogy ismtelten is a zsoltrokbl mert. Az 1. s a 13. versen kvl klnsen a 4. vers jellemz, mely a zsoltrokbl ismert csfoldkrl szl. A kegyesekkel (1. v.) szemben llanak az atyk hitt s Istent is csfol, kinevet hatalmasok. A szakadk Isten npnek kt rsze kztt van! Az tlet nem a pognyokat ri, hanem a gylekezeten belli gonoszokat, Zsolt 1:6. Ehhez jrul mg a 11. versben az is, hogy Isten hallgatsa, hossztrse Deuterosaisnl mg azt jelentette, hogy Isten egytt szenved fogsgban lev npvel s vrja; hogy ssn a szabadts rja, itt pedig npe bnei miatt tr, s az tlet idejre vr az r. trtelmezett deuterosaisi gondolattal van dolgunk. Deuterosaisi szhasznlat az is, hogy a blvny nem hasznl, 12. vers, nem felel azoknak, akik hozz imdkoznak, 13. vers. gy teht a szvegben is sok helyen homlyos perikopt a fogsg utni bajok brzolsnak tartjuk. A hazatrt np s klnsen a vezetk, anyagi s politikai rdekbl is, az orszgban maradt keverknp s a szomszdok hatsa al kerltek. Ez ellen Tritosais btran flvette a harcot.
sa. 57,14–21. Isten knyrl hvein.
Jl lthat ebben a perikopban, hogy Tritosais tantvnyknt mert Deuterosais igehirdetsbl. De szrevehet az is, hogy mr ms helyzetben s ms rtelemben hasznlja az tvett gondolatokat. A perikopa a rvid felszlts utn dvjvendlst tartalmaz.
A 14. vers 40:3–4-bl vett idzet. De itt mr nem valdi trl van sz, hanem lelki rtelemben vett trl, az dvssg tjrl, Mk 1:3. A „botlsok”, amiket el kell tvoltani, itt mr a szv bneit jelentik, Zsolt 119:165; zs 62:10; Ez 14:4.7; 18:30. A 15. vers zs 6-bl merti Isten szentsge gondolatt. A szent Isten azonban „ksz a legkisebb kunyhba is betrni” (Volz). felemeli a szegnyeket, 1Sm 2:8; Zsolt 113:5–9. Megtrt, alzatos s gyszol: ez a kegyesek neve a fogsg utn. Nekik szl a „vigasztals”, 18. v. A kegyelem itt is ugyanaz a meg nem rdemelt kegyelem, amirl Deutero-sais is szlt: Izrel engedetlen volt a mltban, htlenl elfordult Istentl s a maga tjn jrt. Megrdemelte a bntetst: Isten elfordtotta tle arct, zs 54:7.8. A fogsg idejn emiatt sokat panaszkodott Izrel: istentiszteleti alkalmakon nemzeti panasznekek hangzottak el. Ezekre nemcsak azzal felel Isten, hogy a vdat visszafordtja a np fejre, bnbnatra tantja ket, hanem azzal is, hogy a tovbbi bntets helyett „gygytst” ad, Ex 15:26; Jer 3:22; Hs 6:1; 14:5. Isten haragja csak pillanatnyi (bacavn rgaec 17. v.), Zsolt 103:9; Jer 3:5.12. Isten nem vrja meg, hogy teremtmnyeinek a „lelke elepedjen” Jb 10:3.8–12; Zsolt 77:4; megknyrl rajtuk s „megnyugtatja” ket (va’anhhu 18. v.). Ez a deuteronomista szkincs jl ismert szava, Deut 3:20; 12:10; 25:19. Azt a nyugodt, kls ellensgektl mentes llapotot jelenti, amit Isten a honfoglals utn ad npnek. Itt ez a kifejezs is lelki rtelemben ll: Isten a meg nem rdemelt bnbocsnattal „vigasztal”! Ilyen lelki „bkessget” ad a kzelieknek: a hazatrteknek s a tvoliaknak: a mg diasporban lknek. k pedig az „ajkak gymlcst” viszik ldozatul Istennek: imdsgaikkal, nekeikkel s hitvallsukkal dicsrik t, Hs 14:3; Zsid 13:15.
A prfta meghzza a hatrvonalat „Izrel s Izrel kztt” (von Rad). Izrelben gonoszok is vannak. Magatartsuk az si mitikus ellensghez: a tengerhez hasonl, mely szennyet s iszapot dob ki a partra. Az ilyen magatartssal kizrja magt az ember az dvssgbl.
sa. LVIII. RSZ
Ebben a fejezetben jl lthat, milyen gazdag prftai tradcianyagra tmaszkodik Tritosais. A rgi prftk irataibl is idz. Mgis dnt mdon mesternek, Deuterosaisnak a hatsa alatt ll. Egyttal azonban jl mutatja ez a fejezet azt a szabadsgot s prftai nllsgot is, mellyel Tritosais a gazdag tradcianyagot kezeli. A bhar – vlasztani s a hfc – akarni, szeretni, gynyrkdni szavak Deuterosaisnl mg kulcsszavak voltak, Istennek Izrelt kivlaszt kegyelmre vonatkoztak. Tritosaisnl mr sajtosan halvny rtelemben fordulnak el: Isten megmondja, hogy milyen bjtt „vlaszt”, 5., 6. v., a kegyesek pedig „szeretik” Isten „tjait megismerni” s „szeretnek” Istenhez „kzeledni”, 2. v. Az utbbi szt teljesen profn, st eltl rtelemben is hasznlja a prfta: hfc az a „kedvtels”, 3., 13. v., amelyet kerlnie kell a kegyes embernek a bjt s a nyugalom napjn. Termszetesen mst jelent a „perzselt tj” is Deuterosaisnl, mint Tritosaisnl. Ott mg arrl volt sz, hogy valsgos pusztn vezeti t npt az r, itt mr lland vezetsrl van sz, lelki rtelemben. A pldkat mg lehetne szaportani. Valamennyi azt bizonytja, hogy Tritosais nem epigonknt kezelte a rgi prftai tradcit. Az j helyzetben szabadon, helyesen s nagy eldeihez mltan vgezte prftai szolglatt.
Az 58. rsz ngy versszakbl ll. Az els versszak kivtelvel a versszakok mg szerkezet szempontjbl is kzel llnak egymshoz: mindentt feltteles dvgrettel van dolgunk. A prftai intelem megtartsa esetn beteljesedik az gret.
sa. 58,1–5. Az els versszak.
Prftai tlethirdetsknt kezddik, idzet Hs 8:1-bl s Mik 3:8-bl. Sajtsgos mdon azonban elismerst is tartalmaz. A np naponta „keresi” Istent, m 5:4–6; rendszeresen rszt vesz az istentiszteleteken. Valsznleg ilyen alkalommal hallotta meg a prftai igehirdetst is. Az istentiszteleteken Isten „tjainak” a megismersre trekedtek, Isten trvnyt kutattk, Istenhez „kzeledtek”, Zsolt 73:28. (Kevsb valszn Isten „kzeledst” genitivus subiectivusknt rtelmezni s Istennek eschatologikus jvetelre gondolni. A kontextus a np rdemeirl szl.)
Mindez remnytelen! S itt a prfta a np szavait idzi, 3a. Ezek a szavak Istent vdoljk. Isten nem vette szre a np bjtjt s nsanyargatst, melyet a babiloni fogsgban s azta is gyakorolt, Zak 7:3; 8:19. Nincs eredmnye! Hiszen mg nem jtt el az dvid, nem teljesedett be minden gret, tele van a np lete nehzsggel, romokban hever az orszg, 12. v.
Mr Deuterosais is ismtelten visszjra fordtotta a np Istent vdol panaszt, rmutatva a np bneire, 42:18–25; 45:9–13; 48:1–11; 49:14–26; 51:12–16. Most Tritosais teszi ugyanezt. Az a bjt, amit a np Istennek bemutat, nem magban vve hibs. Hibs s eredmnytelen azrt, mert klssges. Az nsanyargats napjn is folytatjk kedvtelsket, szorongatjk robotosaikat. A trvny mg a rabszolgk s jvevnyek „felllegzsrl” rendelkezett, Ex 23:12. Most azonban „hajszoljk” szombaton is robotosaikat. A „hajszol” sz az exodus-tradci ismert szava: az egyiptomi hajcsr ngsz Ex 3:7; 5:6. Az igazi bjt, az igazi istentisztelet nem prosulhat embertelensggel! Perlekeds, civds, erszak az akadlya annak, hogy a bjt Istennek tetsz legyen. Ameddig ilyen a bjt, nem „kedves nap” a bjt napja Isten eltt. (A „kedves” id Deuterosaisnl mg a szabaduls napjt jelentette 49:8.)
Tritosais nemcsak sz szerinti idzetekkel, hanem tartalmi szempontbl is a rgi nagy prftk nyomdokain jr. k is azt hirdettk, hogy a kultusz nem kedves Istennek, ha a kegyesek a mindennapi letben embertelenek. A tartalmi egyezs mellett azonban a klnbsget is meg kell ltnunk: itt mr nincs sz ldozatrl, hanem a hirdetett ige ll az istentisztelet kzppontjban.
sa. 58,6–9a. A msodik versszak.
Az emberszeretet trvnyt adja elnk. A kzppontban a felszabadts parancsa ll. A npet Isten Egyiptombl is, Babilnibl is megszabadtotta. Ebbl az kvetkezik, hogy minden ember szabad (hofsi) legyen, Deut 15:15; 24:18; minden igt „trjenek szt”. Nemcsak trvnyhozs tjn kell ennek megvalsulnia, hanem nkntesen is. Ebben a versszakban az egynt tartja szem eltt a prfta, a hvek lelkiismerett tisztogatja s bresztgeti. A felsorols, Mt 25:31–46-hoz hasonlan, az irgalmas szeretet gyakorlsra int. Klnsen jellemz az utols parancs: „Tested ell ne rejtzzl el”. A „test” itt testvrt jelent. Nemcsak Izrel npn bell testvrek az emberek, hanem az egsz emberisg egy nagy „test”, Jb 31:15; ApCsel 17:26. Az „elrejtzs” Deut 22:1–4 szerint olyan bn, amit titokban lenne mdunk elkvetni embertrsunk ellen. De a prftai ints a tan nlkl elkvetett bnt is tiltja. Hasonlt tant Jzus a titkon vgzend j cselekedetekrl, Mt 6:1–4.
Az intshez tartoz gret az dvid eljvetelre vonatkozik. Felragyog az dv fnye, meggygyul minden seb s llandan megvalsul az az lds, amit Deuterosais a msodik exodusra vonatkozlag grt, 52:12; az r kapcsolatban, dialgusban marad hveivel, 30:19; 65:24.
sa. 58,9b–12. A harmadik versszak.
Mr nem az egynnek, hanem a kzssgnek szl. Megismerhetjk itt a fogsg utni gylekezet bels lett, jellegzetes bneit: az „ujjal mutogatst s ront beszdet”, azaz a gnyoldst s rgalmazst. A zsoltrok kztt tallhat n. egyni panasznekekben is sokszor olvashatunk errl. Az gret is a kzssgnek, a nemzetnek szl: tovbbra is „vezeti” npt a „perzselt tjon” az r, mint a msodik exodus alkalmval 41:17–19; 44:3–4. Megntztt kerthez hasonlt majd az orszg s megsegti npt az r abban, hogy a fvros utn az egsz orszg is felpljn. Itt teht a gylekezet bels problmi utn az orszgos bajokba is bepillantst nyernk. A prfta nemcsak erklcst prdikl. Nemcsak azt mondja, hogy az orszg felptshez bels sszetarts is szksges. Tlmegy ezen: az orszg felplst Istentl jv ajndknak mondja. Mindenekeltt Istennek kell engedelmeskedni. Az lds nem marad el, Mt 6:33.
sa. 58,13–14. A negyedik versszak.
Hasonlt az elzkhz formai tekintetben: itt is feltteles dvgrettel van dolgunk. De klnbsgek is vannak. Az elzkben, a rgi prftk nyomdokain jrva, a htkznapok istentiszteletrl, a kzlet s a magnlet tisztasgrl, a szeretet s irgalmassg gyakorlsrl volt sz, mint egyetemes emberi ktelessgrl. Itt pedig a szombat megtartsa ll elttnk. Igaz, hogy a fogsg eltt is ismerte Izrel a szombatot, mgis a fogsgban s a fogsg utn vlt a szombat a zsidsg egyik legfbb szoksv, ami a tbbi npektl megklnbztette ket. St a vallsos letnek is ez lett a fokmrje, nlklzhetetlen kellke. Megfigyelhetjk, hogy a szombat itt nem pihennap elssorban. Nem az ember pihensrt vagy kedvtelsrt van, hanem szent nap (az r „szentje”, 13. v.). Mgis, magasabb fokon, az embernek is „gynyrsge” lehet benne. Vilgosan szemben llnak itt egymssal a fldi-emberi kedvtelsek s az „rban” nyerhet rm, Zsolt 16:11; Fil 4:4. Aki lemond kedvtelsrl s hasznrl a nyugalom napjn (utai cselekvsrl, 13. v.), st vakodik a gonosz beszdtl, a rgalmazstl s embertrsai megvetstl, azt az r a „fld magaslatain jratja”. A kifejezs eredetileg a theofnihoz tartozott: az risknt elkpzelt Isten a hegycscsokon lpkedve siet npe segtsgre. Mr az exodus-tradci a npre vonatkoztatta ezt, Deut 32:13; 33:29. Itt a szombatot megtart gylekezetnek szl az gret: Isten nem engedi „mlysgekbe” gylekezett, vja s vezrli, zavartalanul s boldogan lhetnek Knan fldjn, „Jkb rksgben”.
sa. LIX. RSZ
sa. 59,1–21. Az dvssg eljvetele ksik.
Ezt a fejezetet prftai liturginak tarthatjuk. A httrben a fogsg utni gylekezet istentisztelete ll. Itt hangzik el a np panasza s az r vlasza (1–3. v.), a prftai fedds (4–8.), a np bnbnati imdsga (9–15a.) s az r megjelensnek grete (epifnia, 15b.20–21.). Meg kell azonban jegyezni, hogy a rgi mfajok s idzetek tbb helyen is trtelmezve, ms sszefggsben fordulnak el.
1–3. Ezeknek a verseknek a htterben az a nemzeti panasznek ll, mellyel a fogsg utn vdolta Izrel az Urat: megrvidlt a karja, nincs mr hatalma, Num 11:23; zs 50:2 s „nehz a fle”, nem hallja npe knyrgst. A vdat visszafordtja a prfta: a np bne az oka annak, hogy nem jtt mg el az dvssg ideje. A bn a vlaszfal Isten s a np kztt. A bnrl zs 1:15 szavaival szl a prfta.
A 4–8. vers prftai feddbeszd, a np bneinek a felsorolsa. Itt fleg a zsoltrokbl s a blcsessgirodalombl vett idzetekkel tallkozunk. Hasonl bnlistt olvashatunk Rm 3:10–18-ban is. A qr’ besm kifejezs itt trvnybe idzst jelent (42:6 ms rtelm!). A vers a zsoltrok nyelvt hasznlja: Zsolt 7:15; 14:3.4; 144:8.11. De a blcsessgirodalom hatsa is szrevehet: Pld 1:16; 16:17. Itt van sz arrl, hogy aki gonosz „ton” jr, nem jut „bkessgre”, hanem veszedelembe kerl s msokat is bajba dnt. A gylekezeten bell l gonoszok az egsz gylekezet lett veszlyeztetik! Tritosais a rgi prftk feddbeszdeihez hasonlan a jogrend megrontsval vdolja npe gonosz vezetit, zs 1:17; 5:7.8; 10:1.2; Jer 22:3; m 2:6–8. Itt jbl azt ltjuk, hogy a szakadk Izrelen bell van. Izrel kegyesei llnak szemben Izrel bns vezetivel.
9–15a. Itt kt kisebb egysget klnbztethetnk meg: a 9–11 s a 12–15a verseket. A perikopa azt mutatja, hogy a gylekezet megrtette s elfogadta a prftai feddbeszdet. A fogsg utni kor sok-sok csaldsa s nyomorsga a np bne miatt van! Ezrt vrnak hiba az dvssg idejnek az eljvetelre, Jer 14:19; ezrt „tntorognak”, JSir 4:14; ezrt hasonltanak a halottakhoz, akik „sttben lnek” (gy olvashat a 10. v. nehz b’asmannm szava: vannsb bahaskm). Hiba zgoldnak (morognak, mint a medvk) s panaszkodnak (nygnek, mint a galambok). – A szakasz kulcsszava a rhaq gyk: „tvol van” (perfectum) a trvny s a szabaduls, 9.11. v. A mispt, cedqh, ’r s jesch szavak itt az dvssget jelentik.
A np bneknt a 12–15a versek itt is a jogrend megromlst emltik, a deuteronomiumi szhasznlat szerint. Itt mr jogi rtelemben ll a mispt s a cedqh sz. A vrosok kapujnl lev tereken, ahol a kzgyeket intztk, nem a trvny rvnyeslt, nem a becslet s hsg diadalmaskodott, hanem a hazugsg s az erszak. Ez nagymrtkben elcsggesztette a hveket. Hiszen htrnyba jutott, „zskmnyul esett”, aki tvol tartotta magt a gonoszsgtl. De nemcsak a hveket srtette mindez, hanem mindenekfelett Istent, a jog s igazsg rt.
15b–21. Isten nem nzi mindezt ttlenl. Ltja – s megjelenik! Megjelense az igazaknak „megvltst” hoz, a gonoszoknak pedig elspr tletet 19b, Mt 7:25.27. A theofnia vlasz a np panaszra s bnbnatra, mfaj szempontjbl a nemzeti panasznek egyik rsze. A perikopa jvendls, a perfectumok prftai perfectumok.
Deuterosais mg a blvnyokrl
mondta, hogy azok nem segtettek Istennek sem a teremtsben 44:24; sem a „megvltsban”, npe szabadtsban 41:28. Isten egyedl vitte vghez mindezt. Itt mr eschatologiai rtelemben mondja a 16. vers, hogy az dvssg megvalstshoz egyedl Isten ereje elg. A „kzbenjr” 53:12-ben a bnskrt imdkoz s szenved szolga, itt pedig azt jelenti a sz, hogy nem lp fel senki a trsadalom romlottsga ellen. A 17. vers gy brzolja az Urat, mint harcost, 42:13; 52:10. Fegyverzete az eschatologikus „igazsg” s „szabadts”, cedqh s jesch, az dvssg, zs 11:5; 61:10; Ef 6:13–17; 1Thessz 5:8. De fegyvere a bosszlls s a fltkenysg is. Megjelense az egsz embervilgnak szl. Az tletet az emberek cselekedetei szerint gyakorolja, Zsolt 62:13; Jer 25:14; Hs 12:3; Rm 2:6–11. Nem Izrel s a pognyok kztt hzdik a vlasztvonal (Izrelnek dvssg, a pognyoknak tlet), hanem „megtrtek” s „gonoszok” kztt, 20. v. Teht Izrelen is vgighzdik ez a vonal! Lesznek Izrelben is olyanok, akiket elsodor az radat, 19. v., de a tbbi npek kztt is lesznek olyanok, akik megltjk Isten dicssgt (a 19. vers elejn sok kzirat vejir’u-t olvas: „megltjk”).
A LXX-ban a 20. vers gy tallhat: „s eljn Sionbl a megvlt, s elveszi a bnt Jkbbl”. Ennek alapjn idzi ezt a verset Rm 11:26. A megvlt itt mr Jzus Krisztust jelenti.
A 21. vers tredk. Forma szerint prftai elhvatst tartalmaz. Mgis a vers msodik fele, amely az igt s a Lelket az utdoknak gri, arra mutat, hogy az gret az egsz npre vonatkozik. Az dvssg ideje a Llek kitltsnek az ideje lesz, Jel 3:1.2; az j szvetsg ideje, Jer 31:31–34; Ez 36:26.27.
|