//palheidfogel.gportal.hu
//palheidfogel.gportal.hu

„n hiszek az Istenben, mint egy Szemlyben. Az letem egyetlen percben sem voltam ateista. n mg a dikveimben elutastottam Darwin, Haeckel s Huxley nzeteit, melyek teljesen elavult lehetetlen nzetek.” Einstein Albert (1879–1955) modern fizika egyik alaptja, Nobel-djas:


Mert gy szerette Isten a vilgot, hogy egyszltt Fit adta, hogy aki hisz benne, el ne vesszen, hanem rk lete legyen. Jnos 3,16


 

 

Erm s pajzsom az R, benne bzik
szvem. Zsoltr 28,7

… „amikor az ember Klvint olvassa - akr egyetrten, akr fenntartsokkal - mindentt s minden esetben gy rzi, hogy egy erteljes kz megragadja s vezeti."  Karl Barth

.


Theolgia, Trtnelem, Gradul, Zsoltr


Heidfogel Pl

lelkszi nletrajz - 2015


Csaldi Honlapom:

//heidfogel-domjan.gportal.hu

phfogel@gmail.com

 

 
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Elfelejtettem a jelszt
 

www.refzarszam.hu

shopify site analytics
 

Heidelbergi Kt 1563

 

II. HELVT HITVALLS

 

A GENFI EGYHZ KTJA

A GENEVAI Szent Gylekezetnek CATHE- CISMUSSA
 
Avagy A Christus tudomnyban gyermekeket tant  FORMATSKJA 

M.Ttfalusi Kis Mikls ltal 1695 esztend 

A Genfi Egyhz Ktja 1695 Ennek ismertetje.

Klvin Jnos: A Genfi Egyhz Ktja Ppa 1907.
www.leporollak.hu - Nmeth Ferenc munkja

Hermn M. Jnos: A Genfi Kt tja Kolozsvrig

- Fekete Csaba Kt, egyhz,tants 

 

IRTA: Klvin Jnos

 

KLVINRL IRTK

 

Klvin vfordulk

 

KARL BARTH 1886-1968

 

Bib Istvn

 

Biblia - s jszvetsg Prbakiads -

 

Bibliakiadsok, knyvek
Magyar biblikus irodalom

 

Biblia v, vek utn

 

Dr Csehszombathy Lszl
szociolgus 1925-2007

 

OSCAR CULLMANN 1902-1999

 

Egyhzi Zsinatok s Knonjai

 

FORRSMVEK

 

GALSI RPD
Jakab, az r testvre

 

A Kroli Reformtus Egyetem Hittudomnyi karn 2009-ben megvdett doktori disszertci tdolgozott formja...

Az sgylekezet vezetje, Jakab a szlet keresztynsg egyik kiemelked alakja... fontos, hogy Jakab, az r testvre mltbb figyelmet kapjon. A klnbz Jakab-tradcik felvzolsa rvn…elemzi Jakab teolgijt .

E knyv hzagptl a hazai tudomnyos letben,  a nemzetkzi ku-tats viszonylatban is jat hoz ...azltal, hogy jszvetsgi teol-giai szempontbl kvnja jra-gondolni Jakab szerept. L’Harmat-tan Kiad, 2012 - 283 oldal


2. Evagliumi klvinizmus szerk Galsi rpd Klvin kiad

 

 

Dr GRGEY ETELKA lelkipsztor, ir

 

1. Kzssg az szvetsgben

2. Biblia s liturgia

3. Prtusok s mdek...

4. Isten bolondsga

5. li, li, lama sabaktani?

6. Minden egsz eltrt?

7. Siralmak s kzssg

 

HARGITA PL
reformtus lelkipsztor


Istvndi 1924-1996 Ppa

 

Keresztny filozfia

 

Dr (Kocsi) KISS SNDOR

 

Kommentr 1967 s

 

Dr KUSTR ZOLTN

 

MLIUSZ JUHSZ PTER
1532-1572

 

DR NAGY BARNA

 

Dr PTOR IMRE

 

Dr RAVASZ LSZL pspk

 

SZEGEDI KIS ISTVN


1505 - 1572 REFORMTOR

 

SZENCI MOLNR ALBERT

1574 - 1633

 

Theolgiai irodalom

 

Temetsi beszdek

 

DR TTH KLMN
theolgiai professzor


1917 - 2009

 

DR. TRK ISTVN

 

Dr. VICTOR JNOS (1888-1954)

 

Rgi magyar Irodalom

 

Rgi knyvek s kziratok

 

XX. szzad Trtnelmhez

 

Webem - itt

 

PDF - MP3 - Doc - Odt formtum

 

Teremtsrl

„A Vilgegyetem teremtsnek elve teljesen tudomnyos is. Az let a Fldn a leg- egyszerbb formitl a  legbonyolultabbig – az intelligens tervezs eredmnye.” Behe Michael J. biokmikus-professzor, a Darwin fekete doboza – Az evolcielmlet biokmiai kihvsa knyvbl
 
 
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
- PRFTAI KNYVEK zsais prfta knyvtl
Malakis knyvig
: 45 - 52 rszek magyarzata

45 - 52 rszek magyarzata


zsais. XLV. RSZ sa. 45,1–8. Kyrost az r teszi diadalmass.

Formai tekintetben kirlynak szl dvjvendlssel van dolgunk. Trnralps alkalmval szoks volt a kirlynak diadalt jvendlni. A Bibliban Zsolt 2 s 110 hasonl. Nhny formai hasonlsgot az n. Kyros-cilinder is tartalmaz (ez 538 utni). Ebben azt olvashatjuk, hogy Marduk vilguralomra hvta el Kyrost, nevn szltotta s kzen fogta. A dokumentum msodik felben Kyros maga mondja el, hogy Babilnia elfoglalsa utn sok npet hazaengedett s templomaikat helyrellttatta. A hasonlsg nem kzvetlen irodalmi fggs miatt van, hanem onnan ered, hogy Deuterosais is az kori keleti „udvari stlusbl” mert. gy teht az inthronizcis rtusokbl ismert mondatok s kifejezsek itt csak msodlagos rtelemben rvnyesek. Hiszen nem is maga Kyros hallja a neki szl elhvsi orkulumot, hanem – a fogsg npe. Ennek kell tudomsul vennie, hogy Kyros az r „felkentje”, nem a sz jszvetsgi rtelmben ugyan (msah = Krisztus), hanem csak gy, ahogyan az szvetsg a fldi uralkodkat felkenteknek nevezi: 1Sm 24:7; Zsolt 2:2. Kyros teht az r megbzottja. Megbzatsa tisztn s kizrlag politikai. Azrt „fogta kzen” s vezrli t az r, hogy egyik gyzelmet a msik utn arassa. A kirlyok ertlenn, tehetetlenn vlnak Kyrosszal szemben. Ezt jelenti az a kifejezs, hogy a kirlyok derekn megolddik az v. (A kifejezsnek inkbb az ellentte gyakori: a derk „felvezse”, az er sszeszedse, harcra vagy munkra kszls rtelmben, 1Sm 2:4; Jer 1:17). A zrak s ajtk megnyitsa clzs Bbel hres szz rckapujra. A gazdag hadizskmny pedig Kyrosnak Krsus felett aratott gyzelmre vonatkozik. De Babilnia kincsei is az vi lettek, Jer 50:37; 51:13. Mindezzel a fogsg eltt lt nagy prftk nyomdokain jr Deuterosais. Hiszen az els sais is Istent tartotta a trtnelem s a npek Urnak, aki Asszrival is szabadon rendelkezik. St Jeremis az r „szolgjnak” mondja Nebukadneccrt, 27:6–7. Kyrost nem azrt kente fel az r, mintha az r hve lett volna. Deuterosais pognynak tekinti Kyrost, olyannak, aki nincs szemlyes kapcsolatban az rral. Mgis elhvja, felvezi az r, „noha nem ismertl”, 4–5. v. Ms krds, hogy a gyzelmek utn Kyros hitt-e Izrel Istene erejben. Sajnos a 3. vers „tudd meg” szava kiesik a versmrtkbl, tl sokat nem lehet pteni r. Annyi bizonyos, hogy Kyros gyzelmei utn is Marduk hvnek vallotta magt. Msrszt bizonyra hitt Izrel Istene ltezsben is. A szvegbl az derl ki, hogy Isten Kyrosszal is meg akarja ismertetni magt.

Az elhvs clja tlmutat Kyroson. Egyrszt Izrel, Isten vlasztott „szolgja” a cl, msrszt az embervilg „napkelettl napnyugatig”. Mindenkinek meg kell tudnia, milyen hatalmas az r. Jellegzetes deuterosaisi prhuzammal s fokozssal van itt dolgunk. Egyttal el kell dlnie annak a hatalmas pernek is, amely Isten s a blvnyok kzt folyik, 5. v. Igen mersz mdon nemcsak a babiloni istenekkel szemben folytat harcot a prfta, hanem a perzsa (!) dualizmussal szemben is. Az abszolt monotheizmus rtelmben azt tantja, hogy Isten „sttsget s vilgossgot alkotott”. Ez tlmegy a teremts s a bneset trtnetn, amely szl ugyan arrl, hogy Isten vilgossgot alkotott, de a sttsget elfelttelezi. A vers msodik fele nem annyira a j s rossz princpiumnak a teremtsrl szl, mint inkbb a „bkessgrl” s a „bajrl”, j s rossz sorsrl, arrl, hogy a nyomorsgot is Isten adja. De nem a baj az Isten utols szava. A fogsg nyomorsga utn boldog idt hoz npre. Parancsot ad az gnek s a fldnek, hogy igazsgot s szabadulst teremjenek, Zsolt 85:12; Hs 2:21–24. A Kyrosrl szl sszefgg jvendlsben (44:24–45:8) a himnusz (st babiloni mintra: Istennek nmagrl mondott dicsrete), a vita s az elhvsi, illetve trnralpsi orkulum elemeit tallhatjuk meg. Mindezek a kultuszban kapott korbbi szerepktl eltvolodva, elvonatkoztatva jelennek meg itt. Az zenet sztfeszti a rgi formkat. A tartalom azonban nem vltozik. Deuterosais a legnemesebb prftai hagyomnyokra pt. gy mutat elre – a fprfta, a kirly – Krisztus fel.

sa. 45,9–13. Vtek perlekedni a szabadt Istennel. A „jajok” a prftk ajkn a np bneit ostoroz n. „dorglsokat” (Scheltwort) vezettk be, zs 5:8kk., Mt 23:13kk. Itt a blcsessgirodalom stlusban rt hrom hasonlat bevezetsre szolgl. A hasonlatok eredetileg a ktelked, sorsa miatt zgold ember magatartst mutatjk. A fazekas s az agyag hasonlata a Bibliban gyakori, zs 29:16; Jer 18:1kk., Rm 9:20., 21. Azt fejezi ki, hogy az ember Isten kezben van, felesleges lzadoznia ellene. – A szobor s a szobrsz hasonlata az olyan emberrl szl, aki Isten blcsessgt vonja ktsgbe: nem j, amit alkotott! (A 9. vers vge ms vltozatban is rnk maradt: „s amit csinlt: nincsenek kezeid”, ti. az alkotnak; s „nem a te kezed csinlmnya vagyok”.) – A gyermeknek szlei ellen (suffixum nlkl is sajt szleit kell rtennk, Jn 2:4) lzad szavai pedig, amelyekben sajt szletst hnyja szemkre (ppen gy imperfectum, mint Jb 3:3), egszen abszurd magatartst tkrznek: olyat, amellyel az ember egyszerre vt a szlk ellen s nmaga ellen, az let ellen, hiszen rtelmetlennek tartja azt. Ezek a ltszlag tvol ll hasonlatok nem vletlenl kerltek ide. Rszei annak a vitnak, amelyben Deuterosais ll npvel. A fogsg npe elcsggedt s perlekedni kezdett Istennel. gy ltta, Isten elhibzta a trtnelem irnytst, hiszen npe fogsgra jutott. gy a np lete cltalann s remnytelenn vlt.

A prfta, mint Isten kvete, Isten nevben felel a csggedknek: a teremt Isten a trtnelem Ura, a jvend Ura is. Ktelkeds helyett jobban tenn a np, ha Istent „krdezn”. felelne! Felelete az, hogy Atya, aki trdik gyermekeivel. S mikzben a np ktelkedik s zgoldik – fleg az ellen, hogy Kyrost, a nemzsidt vlasztotta eszkzl az r –, Isten csendben kszti a szabadtst. Isten egyengeti Kyros tjt, mert fogja Isten npt szabadon bocstani. Ingyen fogja ezt megtenni. Nem kell ajndk, nem kell megvesztegets. A fogsg npe elszr azon botrnkozott meg, hogy fogsgba kerlt, legyztk a pognyok. Azutn azon, hogy Isten pogny uralkod ltal akarja ket megszabadtani. Ksbb megbotrnkoztak a Dvid hzbl szrmaz Messison is. A szlmunksok az r jsgn is megbotrnkoznak, Mt 20:1–16. sa. 45,14–25. Az Izrel szabadulsa utni esemnyek.
Hrom sszefgg perikopa van itt: 14–17, 18–19 s 20–25. Mindhromban a Kyros gyzelmei utni idkhz fzd prftai vradalommal van dolgunk.

14–17. Mr 43:3 egytt emlti Egyiptomot, Ethipit s Szbt. Ezeket az orszgokat kapja Kyros krptlsul s jutalmul Izrel szabadon engedsrt. Kyros bilincsbe verve fogja hazavinni az egyiptomi hadifoglyokat. Mg a legyzttek is fel fogjk ismerni, hogy Izrel Istene az egyetlen igaz Isten. Jeruzslem a vilg vallsos kzpontjv vlik. Nem Izrel politikai vilguralmrl van sz itt. Izrel nem is vesz rszt Egyiptom legyzsben, csak „megszabadul”, 17. v. De „rk szabadulssal” szabadul meg. Ez az „elrejtzkd” Isten titka, mint „szabadt” megmutatja hatalmt. A 18–19. vers nll bevezets utn elszr a himnuszok stlusban magasztalja a mindensget teremt Istent, majd a rom-orszg jjplst gri. Nem csupn ltalnos jelleg megllapts az, hogy Isten az ember lakhelynek sznta a fldet, hanem a kontextus alapjn Palesztinra vonatkoz kijelentsnek tekinthetjk. A chaoshoz, thu-hoz hasonltja a prfta az orszg llapott. Olyan puszta az orszg, amilyen a vilg volt Isten teremt munkjnak kezdetn. Itt Deuterosais s a ksbbi Papi irat kzs forrsbl mert. – Isten azonban azt akarja, hogy jra npe lakjk ott. Ezt az akaratt ppen gy kijelenti npnek, mint ahogyan a korbbi prftk ltal szlt. Deuterosais a rgi prftk utdjnak tartja magt. Amilyen igaz volt az szavuk, ppen olyan igaz az is, amit most mond Isten. Ennek az is a bizonytka, hogy a prftk nyltan szltak: templomban, utcn, nnepeken. Ezzel szemben a blvnyok papjai „sttben” szlnak, rejtett orkulumokban. Az mond igazat, aki nyltan mer szlni, Mt 26:55; Jn 3:20.21; ApCsel 26:26.

A 20–25. versekben j perbeszddel van dolgunk. Jogi szakkifejezsekkel szltja fel a „npek menekltjeit” az r, hogy kzeledjenek tlszkhez s terjesszk el vdekezsket. A „menekltek” itt elssorban Babilnia npei, azok, akik megmaradnak az tlet utn. St a vilg sszes npeinek a maradkra gondolhatunk, hiszen a jvendls eschatolgiai jelleg. A perben Isten marad fell. Kiderl, hogy a blvnyok nem tudnak szabadulst adni. Mgsem tlettel vgzdik a brsgi eljrs, hanem – megbocstssal! Mr a 20. vers is erre mutat: a tudatlansgbl elkvetett bnk ui. bocsnatot nyerhetnek, Lk 23:34; ApCsel 17:30. Isten nem legyzni, hanem meggyzni akarja a npeket. Azt akarja, hogy a npek hozz „forduljanak”, r „eskdjenek”, benne bzzanak, t ismerjk el Uruknak, s megszabaduljanak, 22. v. Azt akarja, hogy nknt hajtsanak eltte trdet s tegyenek hitvallst rla. A 24–25. vers egy ilyen hitvalls szavait tartalmazza. Isten is „megeskszik” arra, hogy a hozztr embert valban dvzti. Mivel nagyobbra nem eskdhet, nmagra eskszik, Gen 22:16; Ex 32:13; Zsid 6:13. Ez az univerzlis dvgret valban az „elrejtzkd” Isten titka, az szvetsgi kijelents egyik cscspontja. A prftai vradalom beteljesedst az jszvetsg Krisztusban ltja, Rm 14:11; 1Kor 15:24–28; Fil 2:9–11. A keresztyn egyhz szmra is remnysg e npek megtrse. Ennek a remnysgnek a beteljesedst a hvek nem ttlenl vrjk, hanem ezrt imdkoznak s dolgoznak.

sa. XLVI. RSZ sa. 46,1–4. A blvnyok megbuknak, Isten megsegt.

Az els kt versben jvendlssel van dolgunk. A prfta llekben mr ltja Babilnia bukst. Prftai perfectumokkal fejezi ki azt, hogy a birodalom istenei egytt buknak meg hveikkel. Bl a hajdani fisten, akit az istenek atyjnak tartottak. Tisztelete ksbb egybeolvadt Marduk tiszteletvel. Nbt Marduk finak gondoltk. A jvendls arrl szl, hogy a gyztes ellensg ell teherhord llatokon viszik a hvek az istenszobrokat, de nem sikerl ket megmenteni. A nagy sly alatt roskadoz llatokat utolrik, az istenszobrokat zskmnyul ejtik. A zskmnyolt istenszobrok si szoks szerint a gyztes templomba kerlnek. Kilt ellenttben a teherr vlt, tehetetlen blvnyokkal, az l Isten „hordozza” npt. Az egyn letbl vett szavakkal: „szletstl megszlsig” tart Isten hsge. A np letben ez azt jelenti, hogy Isten a babiloni fogsgbl is tud szabadulst adni. nem bukott meg akkor, amikor npe fogsgba kerlt. Neki nincs szobra, nem kerlt ember kezbe! A msodik parancsolatnak ilyen rtelme is van! Az, hogy Isten „hordozza” npt, az desapa magatartsra mutat: karjra veszi fit, ezzel jogi szempontbl a magnak ismeri el s gondoskod szeretetbe fogadja. Isten, mint Atya, nem lesz htlen azokhoz, akiket fiaiv fogadott: a jvben is gondjukat viseli, mint a mltban, Ex 19:4; Num 11:12; Deut 1:31; 32:11; zs 40:11; 63:9. De a „hordozs” sznak mlyebb rtelme is van. Isten a bnt is „elhordozza”, megbocstja, Lev 10:17; Zsolt 32:5; 85:3; zs 2:9; 33:24. A szenved szolga ltal trtnik meg ez 53:4–6; az Isten Brnya veszi magra a vilg bneit, Jn 1:29.

sa. 46,5–8. A blvnyimds lzads Isten ellen. Ez a rvid szakasz, 41:7-hez s 44:9–20-hoz hasonlan, a blvnyksztsrl szl. A bevezet krds a vita stlusban Isten egyetlensgt bizonytja. A blvnyszobor fbl kszl, de arannyal vagy ezsttel vonjk be. Nem tudja vltoztatni helyt, nem tud vlaszolni, imdsgot meghallgatni, nem tud szabadulst adni: tehetetlen. A versek valsznleg ksbbiek Deuterosaisnl. gy ltszik, a blvnyimds a fogsg utn is ksrts volt. Sajnos nem ismerjk az ’sas gyk pontos jelentst. Ha az ’s = tz szbl ered, jelentse: gessen benneteket, bnjtok meg. Ha az ’is = frfi szbl szrmazik, jelentse: embereljtek meg magatokat. Az els jelents valsznbb, mert a psecim „lzadk” sz nem egyszeren csggedsre, hanem ellenszeglsre utal. De Isten akkor is vigasztal, amikor dorgl (Volz). sa. 46,9–13. Isten vitja npvel. Itt nem a blvnyokkal vagy a pognyokkal, hanem sajt npvel szll vitba az r. ket emlkezteti a mltra. A trtnelem, a tapasztalat Isten egyetlensgt bizonytja. A kijelents is Isten hatalmt mutatja, 41:22–23; 44:7; 45:21. Isten beteljesti legjabb jvendlst is: „elhvja” Kyrost, aki a ragadoz madr gyorsasgval hdtja meg Babilnit. Isten „terve embere”, vgrehajtja. De a np mg nem tudja ezt: konok a szve, tvol vannak az „igazsgtl”. Az „igazsg” sz gazdag jelents, Deuterosais igehirdetsnek egyik kulcsszava. Itt azt jelenti, hogy a np nem hisz a szabadulsban, nem fogadja el Kyrost, mint Isten „megbzottjt”, de – s a kvetkez mondatban megint ugyanaz az „igazsg” sz ll – Isten a maga igazsgt kzeliv tette. Isten rszrl kszen van az „igazsg”. azt akarja, hogy npe szve is kszen legyen. Arra tantja npt a prfta, az eschatologikus Sion-tradcira tmaszkodva, hogy hamar eljn a megvlts ideje. Ez a „hamar” az skeresztyn gylekezet eschatologikus remnysgre is jellemz.

sa. XLVII. RSZ sa. 47,1–15. Babilnia buksa elkerlhetetlen.

Ez a fejezet mvszi szpsg kltemny. Babilnia buksrl szl. Hasonl hozz zs 13–14; Jer 50–51 is. Nem gnydallal van dolgunk: a prfta nagyon is komolyan veszi Babilnit, mint Isten eszkzt. Inkbb prftai igehirdetsnek tekinthetjk ezt a fejezetet. A kltemny nagy szemlletessggel s vltozatos eszkzkkel: megszemlyestssel, kontrasztokkal, drmai megszltsokkal, imperativusokkal, egyben prftai btorsggal s lesltssal megrt, valdi jvendls. t versszakbl ll.

1–4. Az els versszak. Babilnit, megszemlyestve, nalaknak brzolja. Szznek azrt mondja, mert mg nem rte hbors pusztts. Mg rn, aki luxushoz szokott. De hamarosan le kell szllnia trnjrl, le kell vetnie a ftylt s uszlyt, s a fldn lve kell hajtania a kzimalmot, mint rabnk tettk, Ex 11:5. Nem l tbb luxushajba, 43:14; hanem meztlb gzol t a folykon, 43:2.

Mindez a Seregek Urtl jv bntets. Krlelhetetlen az r. De nemcsak bosszt llni akar az r. A bosszlls Izrel „megvltst” szolglja, 41:14. A Babilnit utolr tlet rmzenet a foglyoknak. 5–7. A msodik versszak. Isten haragjnak az okt mondja el. Babilnia embertelen volt, nem gyakorolt iragalmassgot, 49:25–26; 51:13.17; m 1:11; Mik 6:8; Mt 9:13; Jak 2:13. Klnsen slyos bnnek szmtott az regekkel szemben elkvetett kegyetlensg, Lev 19:32; Deut 28:50; JSir 5:12. Biblin kvli dokumentumok is tanstjk, hogy Babilniban a foglyokkal hatalmas ktmbket cipeltettek s hajcsrok knoztk ket. Igaz ugyan, hogy Isten maga szolgltatta ki npt Babilninak, de Babilnia tllpte hatskrt. Deuterosais itt prftai tradcik alapjn ll, zs 10:5–19; Jer 12:7. Azonban a prfta nem ntudatlan eszkznek tartja Babilnit, hanem ltja felelssgt. Nem lett volna szabad Babilninak elbizakodnia, hatalmt rknek kpzelnie. Meg kellett volna gondolnia, hogy az uralmnak is vge lesz, hiszen nincs rk fldi birodalom, csak Isten uralkodik rkk. 8–9. A harmadik versszak – az elz versszakban emltett embertelensgen tl – az Isten ellen val lzadsban s ggben ltja Babilnia bnt. Babilnia kimondta azt, amit csak Isten mondhat ki: „Csak n vagyok, kvlem nincs tbb!” 45:14.21; 46:9. Itt, zs 14:14-hez hasonlan, Istent ri tmads. Az nistentst Isten nem tri el. Hirtelen, vratlanul kzbelp. Nem menti meg Babilnit nagy hadereje sem. Hiba bizakodott abban, hogy nem lesz „gyermektelen”, nem pusztulnak el fiai hborban, s nem lesz „zvegy”, nem lesz magnyos a npek kztt. Isten ersebb a legnagyobb hadernl is, Jel 18:7–8.

10–12. A negyedik versszak Babilnia si bnt: a varzslst emlti. „Ifjsgtl fogva” foglalkozott ezzel Babilnia. A varzslsnak, jvendlsnek s mginak fejlett technikjt, „tudomnyt” trjk elnk a fennmaradt rsos emlkek. A varzsls a dmonok haragjnak kiengesztelsre, rt hatsuk elhrtsra, a dmonok „elijesztsre” szolglt, 12. v. A vallsuk nagy rsze vdekezs volt. De Isten ellen nem segt a varzsls sem, Num 23:23. Haragja utolri azokat, akik ellene lzadnak s nem szmolnak hatalmval, 10. v.

13–15. Az tdik versszak a hres babilniai csillagszatot is bnnek mondja. Az korban ugyanis nem tisztn tudomnyos rdekldssel vizsgltk a csillagok jrst, hanem azrt, hogy ezen a mdon az emberi sors uraiv legyenek. Az eget rszekre osztottk, s a csillagok jrsa alapjn kalendriumot ksztettek a „j” s a „rossz” napokrl. A j napokon szerencsvel jr az emberek minden vllalkozsa, de a rossz napokon nem szabad belefogni semmibe, mert gyis rosszul vgzdik. Az tl Istennel szemben azonban ez sem segt, rajta ilyen mdon nem lehet rr lenni. Hiszen a csillagok az teremtmnyei, hadvezrknt parancsot ad nekik, 40:26! A csillagok nem nll sorshatalmak. A bibliai teremtstrtnetnek is ez az egyik zenete. – Az tletet slyosbtja az is, hogy Babilnit az emberek is cserbenhagyjk bajban. Pars pro toto a kereskedket emlti a prfta. Mihelyt az rdekk nem kti ket Babilnihoz, meneklnek, csak magukkal gondolnak. Az t versszak Babilnia buksnak elszr a cljt, majd az okt mondja meg. A cl Isten npe „megvltsa” (els versszak). Az ok az embertelensg (msodik versszak), gretr hybris (harmadik versszak), varzsls (negyedik versszak), csillagjsls (tdik versszak). Mindez eredmnytelen, Isten rkdik az emberiessg trvnye fltt, nem tri a hybrist s nem fogad el emberi engesztelst („nem vagy kpes a kapperh-ra”, 11. v.). Br itt az engesztels kzelebbrl a csaps elhrtsra vonatkozik, tgabb rtelemben gondolni kell arra is, hogy az engesztelsnek Isten az alanya, a kegyelem Isten mve.

sa. XLVIII. RSZ sa. 48,1–11. A meg nem rdemelt kegyelem.

Ennek a perikopnak a megrtsnl abbl indulhatunk ki, hogy a „rgiek” Izrelnek a babiloni fogsgig tart trtnelmt s a korbbi prftk beszdeit jelentik, az „jak” pedig arra a szabadulsra vonatkoznak, amit a fogsgban hirdet a prfta (von Rad). Az els tizenkt vers jl kszti el a fejezet msodik felnek az zenett: Jn Kyros! (Westermann). Ez az rmzenet nem ll ellenttben Izrel bnnek az emltsvel, 40:2; 42:18–25. Hiszen a fogsgban „bjtltek”, bnbnati istentiszteleteket is tartottak, Zak 7:5–6. Ilyen alkalombl hangozhatott el a prfta szava (Volz). Az 1–2. vers a kultuszhoz tartoz kifejezseket tartalmaz. Ilyenek: az r nevre eskdni, Deut 6:13; 10:20; Jer 4:2; 12:16; s az nevt „emlegetni”. Az utbbi a nemzeti panasznekekben trtnt: azrt emlegettk Isten nagy tetteit, melyeket a mltban vitt vghez, mert azt remltk, hogy a jelenben is hasonlkat fog tenni. De a fogsg npe „nem hven s igazn” hivatkozik Istenre, seire s Jeruzslemre – mondja a prfta zs 29:13 nyomn.

A kvetkez versekben Deuterosais jellegzetes rvelst lthatjuk: Isten hatalmt s egyetlensgt az bizonytja, hogy elre megmondja, mi fog trtnni. gy volt ez a fogsg eltt is, amikor mg sokszor blvnyt imdott a np, Jer 44. Deuterosais itt is prftai tradcikra tmaszkodik. Klnsen ers az ezkieli hats. mondta kemnynyaknak s kemny homloknak Izrelt, Ez 2:4–8; 3:7.9; 5:7; deuteronomiumi tants alapjn Deut 9:6.27.28. Itt mr azt a gondolatot is megtalljuk, amit a 9–11. vers mond ki: Isten nem a np rdemrt adta az egyiptomi szabadtst, hanem sajt dicssgrt: ne gondoljk a npek, hogy nem tudta megmenteni npt, Num 14:16. A np bnnek a megrajzolsban megint ezkieli gondolatokat summz a prfta: a np „az anyamhtl fogva bns” volt, 8. v., Ez 16; 20; 23. Ezrt vetette Isten a babiloni fogsg „kohjba”. Ez a kifejezs az exodus-tradcibl val, Deut 4:20; 1Kir 8:51; Jer 11:4.

Azonban a prfta nemcsak a klnbz tradcikbl vett mozaikokat rak egyms mell. Tovbbmegy. A „koh”-ba kerlsnek nemcsak okt mondja meg, hanem a cljt is: Isten meg akarja tiszttani npt, „mint az ezstt” (korrekci: kem kszf, 10. v.). Ezzel is nagyobb lesz dicssge, ppen gy, mint a csodlatos j exodusszal. Hasonl bnbnatot tallunk az atyk vtke miatt a fogsg utni idkben is, Ezsd 9; Neh 9; Dn 9. Ezen a nyomon jr Jzus is, Mt 23:30–35; Lk 3:8. St Jzus, Deuterosaishoz hasonlan, sszekti az Isten orszgrl szl rmzenetet a megtrs parancsval, Mt 4:17.

sa. 48,12–22. Eljtt a szabaduls ideje. A 12–16. versekben a babiloni himnuszok mintjra „n-stlusban” szltja meg npt az Isten. az els s utols 41:4; 44:6; a vilg teremtje Gen 1:2–2:4; a csillagok ura Zsolt 147:15–18; zs 40:26 s a trtnelem ura. Isten szava vita formjban hangzik el. gy akarja npt btortani, bizalmukat felbreszteni. Kzben a blvnyokkal is perel: kzlk (nem kell korrekci!) senki sem jelentette meg elre a jvendt. Ez a differentia specifica (von Rad) Isten s a blvnyok kztt. Isten, aki kezdettl fogva vilgosan beszlt prfti ltal, 45:19; most Kyrost hvta el, akit „szeret”, 14. v. A kifejezs az kori kelet udvari stlusbl val: az uralkod Isten „bartja”. Prhuzamos ez a „felkent” 45:1; „psztorom” 44:28; „tancsom vgrehajtja”, 46:11; kifejezsekkel. Mivel a trtnelem Ura „hvta el” Kyrost, eredmnyes lesz „tja”.

A 16. vers vge a 61:1-re emlkeztet tredk. A „lelkt” sz utn hinyzik valami. Magban vve akr Deuterosais nvallomsnak, akr az Ebed-Jahve-nekek tredknek is tekinthet. A 17–19. vers els pillanatra nem ltszik a kontextusba illnek. Olyan ez az int, tant perikopa, mintha megszaktan az rmzenet hirdetst. Westermann azonban rmutatott arra, hogy a 81. zsoltr szerkezete is hasonl: az dvgret utn intelem kvetkezik. Ebbl nagy valsznsggel kvetkeztethet, hogy Deuterosais is istentiszteleti alkalmakon szlt a fogsg nphez. A np csggedten krdezte a fogsgban: Hol marad az brahmnak szl gretek beteljesedse?, Gen 22:17. Hiszen mi „kivgattunk” az r „szne ell”, Jeruzslembl 19b! A felelet, 43:22–28-hoz s 48:1–11-hez hasonlan az, hogy Izrel eljtszotta az greteket! Isten, mint Izrel tantja, megmagyarzza npnek a mltat: Izrel engedetlen volt. De Isten, mint tant, Zsolt 32:8; 139:24; nemcsak feddeni akar, hanem a jvendt is megmutatja. Hiszen az az „t”, amin a mltban kellett volna jrnia a npnek, a jvendben is j s hasznos t marad. A „megvlt” Isten, aki kiszabadtja npt a fogsgbl, engedelmessget kvn. Az engedelmeseknek „bkessget” ad: mindent bven megad, amire szksgk van, Zsolt 81:14–17; zs 11:9; m 5:24. Deuterosais prftai perfectumokkal fejezi ki azt, ami szemmel mg nem lthat (21. v.). Annyira bizonyos a szabaduls, hogy mr lehet ujjongani, lehet hirdetni, mr az egsz vilg is tudomsul veheti, Jer 50:8; 51:6; Jel 18:4. A msodik exodust az els exodus mintjra rajzolja meg a prfta, Ex 17:6; Num 20:11; zs 41:18; 43:19.20.

A 22. vers, 57:21-hez hasonlan, ksbbi. Formja szerint az egyni panasznekekhez tartozik. Tartalmi szempontbl jl summzza a fejezet mondanivaljt: br a kegyelemnek nincs ra, de jabb bnkkel el is lehet jtszani.

sa. XLIX. RSZ sa. 49,1–6. Msodik Ebed-Jahve-nek: Az r tbbre bzza szolgjt.

Az r szolgja szmol itt be a sajt prftai elhvsrl. Ez az elhvs nemcsak Izrelre tartozik, hanem a npek sszessgre, mg a legtvolabb lkre, a szigetekre is. Jer 1:5-hz hasonlan, a rgi prftk ntudatval mondja el, hogy Isten az „anyamhtl fogva” hvta el t. Prftai mkdse nem emberi elhatrozson alapul. Munkja az igehirdets. Az Igt itt tmad fegyverekhez hasonltja. A kard az ige mindent that erejt jelenti, Jer 23:29; Ef 6:17; Zsid 4:12; Jel 1:16; a nyl pedig az ige messzehat erejt. De szolglata vgzse kzben oltalmazza is prftjt az r: elrejti keze rnykba. A 4. vers elmondja, hogy a szolga mr munklkodott Izrelben, de nem fogadtk el igehirdetst. A visszautasts fjdalmban azonban nem szakadt meg kapcsolata az rral. Hiszi, hogy Ura megjutalmazza. Erre a bizakodsra azzal felel az r, hogy mg tbbre bzza szolgjt. Elszr azon fradozott a prfta, hogy az rhoz trtse meg a foglyokat, s gy ksztse el ket arra, hogy hazjukba is visszatrjenek. A sb ige ktfle alakja „megtrst” s „visszatrst” jelent. De annak ellenre, hogy a foglyok nagy rsze visszautastotta az evangliumot, Isten zenete rvnyes marad, st a tbbi npekhez is el fog jutni. A kollektv magyarzat itt nagy nehzsgekbe tkzik. Ellene mond az egsz elhvs egyni jellege. Ellene mond a versmrtk is, melyben az Izrel sz felesleges (az egyik legrgebbi betolds). Deuterosaisnl az Izrel sz mindig csak a Jkb szval prhuzamosan ll. De Izrel bns mltjt sem lehetne gy rtkelni, mint ahogyan a 4. vers beszl. Tves dolog azt lltani, hogy a sb ige az 5. versben az egyiptomi szabadtsra vonatkozik. A Biblia szerint Egyiptombl „felhozta” (clh) Isten a npet. A „visszahozs” s „sszegyjts” Babilnibl s a diasporbl trtnik. Az r szolgjnak Izrel helyrelltst clz munkjrl van itt sz. Mivel ebben hsgesen fradozott, a tbbre bzats tvlatait nyitja meg eltte az r: az zenet az egsz vilgra eljut. Isten, az egsz vilg Ura, minden ember dvssgt akarja. Ezt azonban mr nem Deuterosais s nem is Izrel vgezte el. Isten elszledt gyermekeinek az sszegyjtse Jzus Krisztus feladata, Jn 11:52. ppen a ltszlagos sikertelensg ltal, szenvedse s halla ltal valstja meg ezt. De rszesl szolglatban a Benne hvk kzssge is, ApCsel 13:46., 47. Itt van a kzssgi magyarzat rszigazsga. – Azltal, hogy Isten szolgja elvgzi, ami rbzatott, Isten dicssge valsul meg, 3. v.

sa. 49,7–13. Eljtt a kegyelem ideje. Ezt a perikopt tvesen soroltk az Ebed-Jahve-nekek kz, mivel 49:1–6 utn kvetkezik s a 7. versben elfordul a „szolga” sz. Ezrt kerlt bele a 8. versbe 42:6-bl a „np szvetsgv” kifejezs, amit a szr fordts – kvetkezetesen – mg a „pognyok vilgossga” kifejezssel is megtold. A kt kifejezs magyarzatt lsd 42:6-nl. Izrelt szltja meg „megvltja” (lsd 41:14-nl). Izrel a fogsgot nemcsak nyomorsgnak, hanem szgyennek is rezte: mlyen megvetett s megutlt npnek rezte magt. (A szenveds s a szgyen szoros kapcsolatban ll. Klnsen a zsoltrokban olvashatjuk gyakran a „megszgyenl” szt: a kegyesek krik az Urat, hogy ne essenek szgyenbe, s remlik, hogy ellensgeik: a gonoszok meg fognak szgyenlni.) Itt teht Izrel panaszt lthatjuk, ppen gy, mint a 14. versben, 40:27-ben s 45:9–10-ben. A panaszra feleletkppen hangzik a szabaduls grete: Eljtt a kegyelem ideje, ttt a szabaduls rja, „meghallgattalak”. A sttsgben, fogsgban levk, 42:7; szabadok lesznek: mindentt „legelhetnek”, oziss vlik a puszta, hs fk rnyka vdi ket a nap hevtl, hiszen maga Isten vezeti ket a pusztn t, 40:11; 41:18. A diaspora-zsidsg is hazatr. (A sznm sz nem Knt jelenti, hanem szevnm-nek olvasand. Ez Syene, a mai Asszun, Ez 29:10; 30:6.) Ezt ltva leborulnak a npek s kpviselik, a kirlyok. A hdolat nem Izrelnek szl, hanem a szabadt Istennek. A hdolatba belekapcsoldik az egsz teremtett vilg. A 8. verset sz szerint idzi 2Kor 6:2. Itt az ige j rtelmezst is megtalljuk: a kegyelem ideje most van! Mr Deuterosais sem a tvoli jvben vrta a szabadtst, hanem hamarosan. Az eschaton az jszvetsg tansga szerint Krisztussal eljtt, Mt 12:28.

sa. 49,14–26. Nem feledkezett el Jeruzslemrl az r! Hrom kisebb perikopval tallkozunk itt. Kzs vonsuk az, hogy mindhromnak a htterben Izrel panasza ll. A panaszra prftja ltal felel az Isten. Segtsgt gri npnek. Mindhromszor felismerhetjk Isten segtsgnek a cljt is. Bizonyra nemcsak a fogsg npnek a csggedt kzhangulatrl beszlhetnk itt, hanem az istentiszteleti alkalmakon elhangzott n. panasznekekrl is. 14–20. Izrel Istenre panaszkodik: elhagyta Jeruzslemet, mint frj a felesgt, JSir 1:1. A panaszra hsesi s jeremisi tradci alapjn felel a prfta: szereti Isten Jeruzslemet. Szeretete nagyobb, mint a legnagyobb fldi szeretet: az desanya szeretete gyermeke irnt. „Tenyerbe vste” Isten Jeruzslemet: szntelenl emlkszik r, Ex 13:9.16. Hamarosan felpl Jeruzslem: mr sietnek pti (gy pontozand a „fiaid” sz), a babiloni megszll katonasg pedig kivonul belle. gy ll helyre Jeruzslem tisztessge a npek eltt: olyan lesz, mint a felkestett menyasszony. Szinte gorombn fejezi ki a prfta azt, hogy az orszg npe elszaporodik: szk lesz az orszg, amely eddig „gyermektelen” volt, s majd mindenkinek ssze kell hzdnia, hogy elfrjenek, Zak 2:5–9.

21–23. Itt is szrevehet a np panasza: „gyermektelen s medd vagyok”. A fogsg idejn ilyen asszonyhoz hasonltott Jeruzslem, 54:1–3; JSir 1:5; 5:3. A hazatrs utn gy jr, mint az az asszony, akinek rabnje szlt gyermeket, Gen 16. Csodlkozva tekint a megszemlyestett Jeruzslem a fogsgbl hazatrkre. A hazatrsben felhasznlja Isten a pognyokat is. Kpviselik, a kirlyok s fejedelemasszonyok segteni fogjk Izrelt a hazatrsben, „dajki” lesznek. Eschatologikus Sion-tradcival van itt dolgunk, mely arrl beszl, hogy Jeruzslembe fognak zarndokolni a npek, zs 2:2–4. A fejezet 12. verst is ide soroljk nhnyan. A jvendls Tritosais fel mutat, zs 60; br mg nemzeti vradalmak is sznezik. Innen szrmazik a 22. vers kt kifejezse: „kezt felemeli” s „hadijelvnyt tz ki”, zs 5:26. Ez eredetileg harcba hvst jelent. Itt azonban a szabaduls szolglatban ll: ezrt hvja ssze Isten a npeket. De nem a nemzet nagysga a f cl, hanem az, hogy Izrel „megtudja, hogy n vagyok az r”. Itt ezkieli nyomokon jr a prfta, 5:13; 6:7.13 stb. A cl teht Isten dicssge. Ezt ismerik meg, akik Istenben „remnykednek”. A deuterosaisi kegyessgrl joggal el lehet mondani, hogy az a „remnysg vallsa”, Zsid 10:23. A nemzeti vradalmaktl megtisztult eschatologiai remnysg az jszvetsgben jelenik meg. Jzus hirdette, hogy Isten orszgba „napkeletrl s napnyugatrl” fognak jnni a npek, Mt 8:11. 24–26. Izrel itt Babilnira panaszkodik. gy gondolja, hogy a tirannusnak (ez itt a gibbr sz jelentse) s az erszakosnak (olv. crc, GSV s a qumrni szveg alapjn, ez lthat a feleletben is, 25. v.) a hatalmbl nem lehet megszabadulni. De Istennl nincs lehetetlen. Isten maga harcol ellenk, Zsolt 35:1. A nyersnek hat 26a azt jelenti, hogy belviszlyt breszt az r ellensgei soraiban. nemcsak a lthat esemnyek Ura, hanem a szvek Ura – mg ellensgei szvnek is Ura! De nemcsak gy r , hogy buksukat okozza. gy is, hogy „megismerjk” t. Nemcsak Izrel fogja „megismerni” az Urat, hanem „minden test”. A megvlt Isten, 41:14; „Jkb ers Istene”, Gen 49:24; zs 1:24; ad szabadtst npnek. Ez minden npnek javra trtnik. Jzus Krisztus magra vonatkoztatta a 24–25. versben foglalt gretet. teljestette be ezt gy, hogy az ember megszabadult a Stn fogsgbl, Mt 12:29; Lk 11:21–22.

sa. L. RSZ sa. 50,1–3. Az elvettets nem vgleges.

A perbeszdnek azzal a ritkbb fajtjval van itt dolgunk, melyben az r vdlottknt jelenik meg. A vd, amelyre Isten felel, ketts: egyrszt megszaktotta kapcsolatt npvel, ahogyan a frj „elbocstja” felesgt, Deut 24:1.3; „eladta” ket, ahogyan az ads adta el gyermekeit, Ex 21:7; 2Kir 4:1; Neh 5:5. Msrszt ktelkednek Isten erejben. A ketts vdra, amely istentiszteleti alkalmakon hangozhatott el, mint nemzeti panasznek, ketts feleletet ad az r. Elszr azt mondja el, hogy nincsen elvlsi levl, s nem adsa az Isten Babilninak. Nem vgleg tasztotta el npt, csak ideiglenesen, a mltban elkvetett vtkei miatt! Msodszor – a mitikus teremtstrtnetbl, az egyiptomi szabaduls trtnetbl s az eschatologikus vradalmakbl mentve – Isten szabadt ereje ll elttnk. Ezek a versek bnbnatra s a szabadt Istenben val bizakodsra tantottk a fogsg npt. sa. 50,4–9. Harmadik Ebed–Jahve-nek. A tantvny nknt vllalja a szenvedst. Ebben az nekben nem fordul el az r „szolgja” kifejezs, csak az nekkel lazbb kapcsolatban lev 10. versben. De a „tantvny” a szolgt jelenti. Mindkt kifejezs az rral val benssges kapcsolatra utal. A prfta – tantvny – nemcsak elhvatsa alkalmval lehetett az r kzelben (40:1–11), hanem llandan ott lehet. Az rtl kap „reggelenknt” igt, Zsolt 5:4. De ugyangy az rtl kapja azt a kpessget is, hogy a „fradtakat”, a babiloni fogsg csggedt npt, vigasztalja, 40:27–31. A nehz lct szt a LXX lacant-nak („hogy vlaszoljak”), a Targum lirct-nak („hogy legeltessem”) mondja. Klns: ezt azzal viszonozzk, hogy az igehirdett nyilvnosan bntalmazzk: arcul kpik, megverik, szakllt megtpik, Num 12:14; Deut 25:9; Neh 13:25; Mt 26:67. Ennek Volz szerint az lehetett az oka, hogy a prfta a pognyoknak is dvssget hirdetett, 42:1.4; 49:6. A np hivatalosai pedig azt vrtk, hogy a pognyokat tlet ri! Fohrer szerint a Babilnia-ellenes jvendlsek miatt ldztk a prftt. Botrnkozst okozott az is, hogy Kyrost mondta az r „felkentjnek”.

Azonban a „tantvny” nem htrl meg 5. v., hanem olyann teszi arct, mint a kova; a szenveds ellenre is tretlenl folytatja hivatst. S ha a prftt a gylekezet elljri hivatalosan eltlik, Istentl vrja pre jrafelvtelt. Br nem mondja meg, milyen formban, de biztos abban, hogy elgttelt szolgltat neki az r: , mint legfels Br, megbnteti prftja ellensgeit. Ez a bizalom a f motvuma a harmadik Ebed-Jahve-neknek, ezrt Westermann mr nem is panaszneknek tartja, mint a rgebbi rsmagyarzk. A panasz helyett a szenveds tudatos vllalsval tallkozunk. Ezen a ponton tln ez az nek Jeremis hres konfessziin, melyekhez formai szempontbl ersen hasonlt. ltalban a prfta nvallomsnak tartjk mg a kollektv magyarzati md hvei is. Az nek tartalma az jszvetsgre mutat. A ms npeknek is hirdetett dvssg, az nknt vllalt szenveds s az Istentl kapott elgttel egyarnt beteljesedett a Jzus Krisztus sorsban. lland kapcsolatban volt az Atyval, Mt 11:27; hsgesen tolmcsolta akaratt, Jn 1:18; maghoz hvta a „fradtakat”, Mt 11:28; Jn 7:37; s mennyei rksget kapott engedelmessgrt, Rm 8:17.

sa. 50,10–11. A gonoszok rk bntetse. Ez az igeszakasz ppen rvidsge s tredkessge miatt nehezen magyarzhat. Ha Fohrer nyomn a 10. vers ’asr szavt a kzvetlenl eltte ll szra vonatkoztatjuk, a szolga sorst lthatjuk itt, aki „elment a sttsgbe”, meghalt, 53:8–10. Ebben az esetben itt is Ebed-Jahve-nekkel lenne dolgunk. De gy is rthet, hogy az ’asr az istenflkre vonatkozik s ket buzdtja, hogy az let szenvedsei kztt (a babiloni fogsg a „sttsg” helye) bzzanak az rban (Westermann). A 11. vers az els esetben a „szolga” ellensgeire vonatkoznk, a msodik esetben ltalban a bnskre, akik – a zsoltrokbl vett kppel – tzes nyilakat lvldznek az igazakra. De „kezem”, mondja az r, az rk gytrelem helyre veti ket, zs 66:24; Mk 9:44; 1Kor 16:22.

sa. LI. RSZ 1–8. rvnyesek az si gretek!

Hrom versszakkal van itt dolgunk. Mindegyik imperativusszal kezddik: hallgassatok rm, 1. v., figyeljetek rm, 4. v., hallgassatok rm 7. v. 1–3. Az els versszak biztatst tartalmaz azoknak a foglyoknak, akik „igazsgra” trekszenek s keresik az Urat, vrjk s krik a szabadtst. Ezeket vigasztalja a prfta azzal, hogy brahmra s Srra mutat (n. bvtett exodus-tradci). Teremt tett volt mr Izsk szletse is, de brahm „megsokastsa” is. Itt mg mitikus trtneteket is rint a prfta, melyek arrl szltak, hogy egy-egy ember sziklbl, forrsbl, fbl szletett, Deut 32:18; Jer 2:27; Mt 3:9. Isten jbl meg tudja tenni a rgi csodt: el fog szaporodni a np, megpl az orszg. „Megvigasztalja” Isten Sion romjait. Itt is ltjuk, hogy a vigasztals nemcsak res szavakat jelent, hanem segt tetteket. Olyan lesz az orszg, mint az den-kert, Gen 2; zs 35:1–10. Deuterosais prfcijnak a vigasztal alaphangja csendl meg itt jra. De nem csupn nemzeti vradalommal s Sion-tradcival van dolgunk, hanem a szabadts clja is vilgosan felismerhet: Sion-Jeruzslem Isten dicsretnek a helye!

4–6. A msodik versszak a npeket szltja meg. A stlus az Ebed-Jahve-nekekre emlkeztet, ezeket kszti el. De itt mg nincs sz a szolgrl. Isten kzvetlen kapcsolatban ll a npekkel. Trvnye s tantsa, az igaz istenismeret kzvetts nlkl jut el a npekhez. „tli” a npeket, szabja meg az emberi egyttls rendjt. Erre „vrnak” a szigetek, a tvoli npek is, 42:4. A 6. vers az apokalyptika nyelvn beszl az g s a fld elmlsrl. Ez a gondolat Deuterosaisnl jelenik meg elszr. A lthat vilg muland. Isten szava, Isten „szabadtsa” s „igazsga” azonban rk, 40:6–8; Mt 24:35; Rm 8:18; 2Kor 4:17.

7–8. A harmadik versszakot prbltk Deuterosais korra vonatkoztatni: a megszltottak Izrel npnek kegyesei, a csfolk a babiloni hatalmasok, az gret az utbbiak pusztulsra s Izrel szabadtsra vonatkozik. Valsznbb azonban, hogy fogsg utni llapotok tkrzdnek itt. Deuterosais mg csggedt, kishit npet vigasztalgatott. Itt Izrel mr a jeremisi jvendls fnyben jelenik meg, mint amelynek szvben van Isten trvnye, „tantsa” Jer 31:31–34. De a krlttk lk csfoljk ket hitkrt, Zof 2:8. Az gret Isten „igazsgt” s „szabadtst” nemcsak egy esetre, a fogsgbl trtnt szabadulsra vonatkoztatja, hanem tartsan, az egsz jvendre nzve biztostja a hvknek. Az gret gyakorlati clja az, hogy a hvk a jelenben se fljenek az ket fenyeget ellensges erktl. A diadal remnyben mr most is diadalmasan lhetnek. sa. 51,9–23. Vge a np szenvedseinek.

Ebben a hosszabb igeszakaszban, mely mg az 52. rsz nhny versben is folytatdik, mg felismerhetk azoknak a nemzeti panasznekeknek nyomai, melyeket Izrel a fogsgban istentiszteleti alkalmakon mondott el. De itt mr nem a panasz a f, hanem az arra kapott vigasztal felelet. Panasznek-tredk a 9., 10. vers. Abbl indul ki, hogy Isten sokig ttlen volt, 42:10–17. A teremtstrtnet esemnyeit azrt emlegeti, hogy Istent a jelen nyomorsgai kzt is segtsre brja. Feltn a babiloni mtoszok ers hatsa: Rahab, Tannin, a tenger s a „nagy mlysg” (tehm-Tiamat) mitikus lnyek, Gen 7:11; Jb 7:12; 9:13; 26:12; Zsolt 89:10.11. Rahab „kettvgsa” ltal keletkezett a mennyei s a fldi cen, a tenger kiszrtsa ltal pedig a szrazfld. Rahab olykor Egyiptomot is jelenti, zs 30:7. Itt is sszekapcsoldik a teremtstrtnet a „megvlts” trtnetvel, az els exodusszal: akkor is „kiszrtotta” az r a tengert, Ex 14. Az els exodus pedig a msodikra mutat: az r, aki hajdan is csodkat tett, jra megmenti npt. Errl szl a 11. vers, amely a Sion-tradci hatsait mutatja.

A 12. versben jellegzetes deuterosaisi stlusban hangzik a felelet a nemzeti panasznekre: „n, n vagyok vigasztaltok!” A vigasztal tartalm zenet mgtt felismerhet Isten dorgl szava, perlekedse npvel. Hiszen a np emberektl flt, akik olyanok, mint a f, 40:6–8. Ez bn Istennel szemben, „elfeledkezs” Istenrl! Teht nem Isten feledkezett el nprl, 40:27; 49:14–16; hanem a np vette le tekintett hatalmas teremt Istenrl! Ezrt tovbbi bntetst rdemelne. De Isten jbl „felriasztja a tengert”, legyzi az ellensget, s npe szabad lehet. A 16. vers az Ebed-Jahve-nekekhez tartoz tredk. A vers vge hsesi idzet, Hs 2:25. 17–23. Klnsen hatsos formja a vigasztalsnak, hogy a felelet sz szerint ismtli a panasz szavait: Serkenj fl, serkenj fl! (9. v.) De – Jeruzslemnek kell „flserkennie”. Sokig kellett zvegyknt lnie, gyszolnia. Itt jbl a nemzeti panasznekek llnak a httrben. Az r haragjnak pohara Isten bntetst jelenti, Zsolt 75:9; Jer 25:15–29; JSir 4:21; Ez 23:31–33; Hab 2:16; Jel 14:10. Mint „zvegyet” nem tmogattk Jeruzslemet „fiai”, s nem szntk meg szomszdai. Tehetetlenek voltak, bekertette ket az ellensg, olyanok voltak, mint antilop a hlban. A 18–20. versekhez j kommentr a Siralmak knyve. Isten megelgelte a bntetst. Most mr Babilninak adja haragja pohart. Mltn teszi ezt, mert a zsarnok tllpte hatskrt, durvn s kegyetlenl bnt Isten npvel. A legyztt nyakra lpni szoks volt, Jzs 10:24; Zsolt 110:1. Ebbl az igeszakaszbl megtudjuk, hogy Izrelnek nem volt knny sorsa Babilniban. Az ostrom szenvedsei utn mg sok gytrelem rte. Nem szl azonban a fejezet Izrel bnbnatrl. Nem rdem szerint, nem is a np lelki rettsge miatt jtt a szabaduls, hanem ingyen. De Isten elvrja, hogy npe a szabadulsra, st mr a szabaduls rmhrre is megtrssel feleljen.

sa. LII. RSZ sa. 52,1–2. Jeruzslem dszruht lthet.

Folytatdik az elz fejezet nemzeti panasznekre (51:9kk.) adott felelet. A felelet formja a panaszhoz hasonl: Serkenj fl, serkenj fl! Taln onnan kerlt elrsknt szvegnkbe az „erdbe” sz is, mely Istenre vonatkozlag termszetes, Jeruzslemre vonatkozlag szokatlan. gy az „erd” sz helyett a „dszed” szt javasoltk: Jeruzslem, mely eddig gyszolt, nnepelni fog s dszes ruhba ltzik. rvendezik a vros, mert megsznik a fogsg, s a babiloni megszll csapatok kivonulnak. sa. 52,3–6. Izrel mltja: szenveds.

Akik ezeket a verseket megprbljk Deuterosais zenete alapjn megrteni, arra hivatkoznak, hogy Izrel vtkes volt ugyan Istennel szemben, de nem volt vtkes a nagyhatalmakkal szemben. Ezek ok nlkl gytrtk kezdettl fogva: Egyiptom ppen gy, mint ksbb Asszria s Babilnia. Olyan rtelemben is vehet a ktszeresen is kifejezett „ingyen” sz (5. v.), hogy a nagyhatalmak semmit sem fizettek az rnak, amikor npt nyomorgattk, ingyen kell visszaadniuk is. – Valsznbb azonban, hogy Deuterosais kornl ksbbi ez a nhny vers, hiszen a prfta a fogsgot megrdemeltnek tartotta. Ezek a versek a prfta igehirdetstl eltr tradcit tartalmaznak. Eszerint a np mltja csupa szenveds volt. Klnsen a nemzeti panasznekekben olvashatunk errl. Igen nehz az 5. v. „itt” szava, melyet alig lehet msra rteni, mint arra, hogy npvel egytt az r is Babilniban van – fogsgban. Ktflekppen rtelmezhet a mselv jehllu kifejezs is: ha Izrelre rtjk: „uralkodi jajgatnak”, ha az ellensgre: „akik uralkodnak rajta, ujjonganak, vagy dlyfskdnek”. De az r nem tri, hogy nevt llandan gyalzzk. ttt az ra, jn „ama nap”, az eschatologikus fordulat. Mindenekeltt Izrel fogja megismerni, hogy az r az Isten, beteljesti szavt.

sa. 52,7–10. rmhr Jeruzslemnek. Ezekben a klti szpsg versekben a prfta gondolatban Jeruzslemben van. Innen ltja, hogyan kzeledik a vros fel az rmhrnk, aki szabadulst hirdet, 40:9. „Lbai” azrt kedvesek, mert j hrt hoz. A falakrl figyelik az rk, mr messzirl ltjk alakjt. A j hr nemcsak Jeruzslem szabadulsa, hanem, ezzel szoros kapcsolatban, az r uralmnak a megvalsulsa. A prfta a kettt egytt ltta. A „kirly lett az r” kifejezs itt nem kultikus rtelemben ll, hanem eschatologikus rtelemben. Isten, aki a fogsg idejn „elhagyta” Jeruzslemet, Ez 11:23; most szemmel lthatan visszatr. A babiloni szabadtst eschatologikus fnyben ltja a prfta. A szabadts az egsz vilg szmra be fogja bizonytani Isten erejt: hiszen ahogyan a teremtskor „feltrte” karjt az r, 51:9; ugyanolyan ervel cselekszik most is. Ezrt mr most rvendezhetnek Jeruzslem romjai, rzendthetnek az Istent dicsr himnuszra, hiszen felplnek a romok, hazatr a np (eschatologikus Sion-tradci). De nemcsak Sion-Jeruzslem felplse a cl: fontosabb ennl, hogy minden np elismerje Isten dicssgt, Ez 5:13; 6:7.13 stb. Az dv a fld vgig terjed, zs 49:6.

A 7. verset Rm 10:15 a Krisztusrl szl evanglium hirdetsre vonatkoztatja. Erre is rvnyes von Rad szp tantsa: az euaggelizomenos az, aki az r jvetelt megelzve, az kirlyi uralma megvalsulst hirdeti.

sa. 52,11–12. Kszlds a hazatrsre. Olyan szilrdan hisz a prfta a kapott zenetben, hogy veznyszszeren ad felhvst npnek a kivonulsra. A hazatrs nem profn gy, hanem szent processio: ritulis elkszletek kellenek hozz. Hiszen haza kell vinni azt a templomi felszerelst, amit Nebukadneccar Babilniba vitt, 2Kir 25:13–17. A msodik exodus abban klnbzik majd az elstl, hogy nem kell majd sietni, Ex 12:11; Deut 16:3. Az r, aki hajdan felhoszlop s tzoszlop formjban vezette npt, most is szemlyesen ksri a hazatrket, 40:11.

 

Szabolcska Mihly
Uram, maradj velnk!

          

Mi lesz velnk, ha elfutott a nyr?
Mi lesz velnk, ha sznk is lejr?
Ha nem marad, csak a rideg telnk…
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz velnk, ha elfogy a sugr,
A nap lemegy, s a stt bell.
Ha rnk borul rk, vak jjelnk:
Uram, mi lesz velnk?

Mi lesz, ha a vilgbl kifogyunk?
S a kopors lesz rk birtokunk.
Ha mr nem lnk, s nem reznk:
Uram, mi lesz velnk?

tied a tl Uram, s tid a nyr,
Te vagy az let, s te a hall.
A vltozsnak rendje mit neknk?
Csak Te maradj velnk!

 

 

 

dv a Olvasnak! Regards to the reader! Grsse an den Leser!

 

Istvndi trtnethez

 

ROKHTY BLA
1890-1942
zeneszerz, orgonamvsz, orgonatervez, karnagy
79 ve halt meg

 

Dr BUCSAY MIHLY
1912 - 1988 - 2021
33 ve halt meg

 
Garai Gbor Jkedvet adj

Garai Gbor: Jkedvet adj

                  ennyi kell, semmi ms

   Jkedvet adj, s semmi mst, Uram!
   A tbbivel megbirkzom magam.
   Akkor a tbbi nem is rdekel,
   szerencse, balsors, kudarc vagy siker.
   Hadd mosolyogjak gondon s bajon,
   nem kell ms, csak ez az egy oltalom,
   mg magnyom kivltsga se kell,
   sorsot cserlek, brhol, brkivel,
   ha jkedvembl, nknt tehetem;
   s flszabadt jra a fegyelem,
   ha rtelmt tudom s vllalom,
   s nem pnclzat, de szrny a vllamon.
   S hogy a holnap se legyen csupa gond,
   de kezdd s folytatd bolond
   kaland, mi egyszer vget r ugyan –
   ahhoz is csak jkedvet adj, Uram.

  

 

 

Dr. LAJTHA LSZL
1892-1963-2021
58 ve halt meg

 

Protestns Gradul

 

Dr FEKETE CSABA

 

 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok egy zsoltrprjnak tanulsgai
 Fekete Csaba: A dlvidki gradulok s a viszonyts megoldatlansgai (dlvidki gradulok: blyei, klmncsai, nagydobszai)


ltogat szmll

 

Zsoltr s Dicsret

 

Egyhztrtnet

 

Tth Ferentz

 

Trtnelem

 

Trtnelem. Trk hdoltsg kora

 

Dr SZAKLY FERENC


trtnsz 1942-1999 - 22 ve halt meg

 

Vilghbork - Hadifogsg
Mlenkij robot - Recsk

 

Keresztyn Egyhzldzs
Egyhz-politika XX.szzad

 

Roma mlt, jv, jelen

 

PUSZTUL MAGYARSG - EGYKE

 

 

ADY ENDRE MAGYARUL

   

   Nem adta neknk az Isten,

   Hogy ki szeret, az segtsen,

   Sohasem.

 

   Magunk is ritkn szerettk,

   Kikrt szlltunk hsen, egytt,

   Valaha.

 

   Valahogyan bajok voltak,

   Lelknknek, e toldott foltnak

   Bajai.

 

   Egyformn raktuk a szpet

   Bartnak s ellensgnek,

   Mert muszj.

 

   Egyformn s mindig csaldtunk,

   De ht ez mr a mi dolgunk

   S jl van ez.

 

   S szebb dolog gy meg nem halni

   S knoztatvn is akarni:

   Magyarul.

 

 

KARCSONY NNEPRE

 

HSVT NNEPRE

 

PNKSD NNEPRE

 

Gyerekeknek - Bibliai Trtnetek
msolhat, nyomtathat

 

WERES SNDOR

A bn nem akkor a legveszedelmesebb, mikor nyltan s btran szembeszegl az ernnyel, hanem mikor ernynek lczza magt. 

 

 

A reformtus keresztynsget gy tekintjk, mint a lnyegre reduklt evangliumi hitet s gyakorlatot. Ez a szemnk fnye. De mint minden magasrend lelki tmrls, ez sem mentes a deformlds s a korrumplds veszlytl, amint tovbbadja azt egyik nemzedk a msik nemzedknek, egyik np egy msik npnek. A Klvin-kutatk kongresszusai arra hivatottak, hogy segtsenek megrizni s megtisztogatni a reformtus teolgit s a reformtus egyhzat az elmocsarasodstl. Dr Bucsay Mihly Elre Klvinnal                      Oldal tetejre          ltogat szmll

 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!