37 - 44 rszek magyarzata
zsais XXXVII. RSZ
sa. 37,1–9a. sais szabadulst jvendl.
Hizkijj kirlyt gy brzolja itt az elbeszls mint kegyes kirlyt, aki a templomba megy s Isten prftjnak a segtsgt kri a veszedelem idejn. Nagy elgttel sais prfta szmra az udvari emberek ltogatsa is. Az derl ki szavaikbl, hogy Isten bnteti a npet. Vele van dolga elssorban Isten npnek, nem Asszrival. De a np ertlen, mint az az asszony, aki nem tudja megszlni gyermekt. Most azonban Istent is rte tmads, nemcsak a npet! Ezrt arra krik a prftt, hogy jrjon kzbe Istennl, knyrgjn hozz a nprt. Ez igazi prftai feladat. Kzbenjr knyrgst vgzett brahm Gen 20:7.17; Mzes Num 21:7; Smuel 1Sm 7:8–9; Jeremis Jer 11:14; s az jszvetsg szerint Jzus Krisztus is vgzi ezt a prftai szolglatot, szntelenl esedezik rtnk, mint Szszlnk, Rm 8:34; Zsid 7:25; 1Jn 2:1. A prfta vlasza az dvjvendlsek stlusban hangzik el: Ne flj! Nem tri el Isten azt, hogy nevt gyalzzk. Olyan „lelket” kld 1Kir 22:19–23; zs 19:14; 29:10; amelynek a hatsra hazatr Szanhrib Asszriba. Ez gy valsult meg, hogy Tirhka egyiptomi serege megindult, hogy megtkzzk Szanhribbel. Szanhrib azonban nem mert megtkzni vele, mert hadserege mr fradt volt a hosszas hadviselstl. Ezrt inkbb a hazatrst vlasztotta. Az a jvendls, hogy Szanhribet sajt hazjban lik meg, hsz v mlva, 681–680-ban teljesedett be.
sa. 37,9b–38. Msodik elbeszls.
Sokig azt tteleztk fel, hogy ebben az igeszakaszban mr ms esemnyekrl, Szanhribnak egy ksbbi hadjratrl van sz. Hiszen 701-ben Tirhka mg fiatal volt, csak ksbb, 689-ben kerlt trnra. Azonban Tirhka, mint Sabako fra unokaccse, mr korbban is szerephez jutott Egyiptomban, s a 701. vi vllalkozsban is rszt vett (Procksch). gy teht gyztt az a felfogs, hogy ugyanaz az esemny, Jeruzslem 701. vi szabadulsa ll itt is az elbeszls mgtt. Ha van is nmi eltrs a kt elbeszls kztt, de nincs ellentt. Klnbsg pldul az, hogy az els elbeszls csak kvetekrl, teht szbeli zenetrl tudst, a msodik mr levlrl. Az els elbeszls szerint Hizkijj kirly kri sais prfta segtsgt, a msodik szerint az r parancsra avatkozik bele sais az esemnyekbe. Tbbletknt tartalmazza a msodik elbeszls Hizkijj kirly templomi imdsgt s sais hrom rszbl ll jvendlst.
Szanhrib zenete (10–13. v.) hasonlt az els hradshoz, 36:14–20. Itt is Asszria ggjt lthatjuk: dicsekszik hdtsaival, s Izrel Istent egy sorba lltja a blvnyokkal. Hizkijj kirly a (valsznleg brre rt) zenetet a templomba viszi s kiterti az r szne eltt. Imdsga deuteronomiumi s deuterosaisi gondolatokat tartalmaz: az g s fld Teremtjnek nevezi Istent, akihez kpest semmik a blvnyok. Ezrt tudta ket legyzni Szanhrib. De most majd eldl, ki az igazi r: Isten, vagy Szanhrib?
21–29. Az els jvendls arrl szl, hogy az asszr sereg vissza fog vonulni. Gnyoldva fogja „emlegetni” az asszrokat Sion „szz lenya”, a le nem igzott jeruzslemi np. Hiszen maga Isten, Izrel Szentje tri meg Asszria ggjt. Az asszr kirlyok valban dicsekedtek azzal, hogy nehz utakat tettek meg hadjrataik alkalmval. A Libnon-hegyre azrt vonultak fel, hogy cdrusokat s ciprusokat zskmnyoljanak, ptkezseikhez ppen gy, mint fegyverek s szerszmok ksztshez. j kutakat is stak, 25. v., msrszt a meglevk j rszt be is tmtk, hogy a vdk ne jussanak vzhez. A Nlus-gak kiszrtst gy kell elkpzelni, mint ami az risnak gondolt Szanhrib lpteitl trtnik. Ez azonban mg korai dicsekvs. Br a 26. v. jra deuterosaisi szhasznlatot tkrz, a kvetkezkben jra az igazi saisi jvendls magvt tallhatjuk: gy bnik majd Asszrival az r, mint valami dhs, tombol llattal. Karikt akaszt az orrba (a hh sz olyan „horgot” jelent, melyet hadifoglyok orrn, vagy arcn szoktak keresztlszrni), zablt a szjba s gy knyszerti vissza a helyre.
30–32. A msodik jvendls szintn saisi gondolatokat tartalmaz. A 7. fejezetben hz kirly kapott jelet az rtl, itt fia, Hizkijj. Az ostrom miatt nem lehetett a fldeket bevetni. Ezrt a kvetkez vben csak gabont fog enni a np. A vets is elmaradt, ezrt j terms sem lesz. Csak az lesz, ami vadon terem. De azutn bkben s biztonsgban lhet majd a np. A maradk, Jeruzslem npe, mg „kihajt”, jbl benpesti majd az orszg elpuszttott terleteit.
33–35. A harmadik jvendls szintn saisi gondolatokat tartalmaz, br vge deuterosaisi hatst mutat, 43:25; 48:11.
A trtnet vge az r angyalrl, az ldkl angyalrl beszl, 2Sm 24:15.16. Ez a pestist jelenti. Ez az a nem emberi kard, amirl zs 31:8 beszlt (Fohrer)! Ksbbi egyiptomi legenda szerint egerek tmadtk meg az asszr tbort s megrgtak minden brszjat s a pajzsok br-bortst. Az egr a pestis jelkpe volt, 1Sm 6:5. Szanhrib halla hsz vvel Jeruzslem ostroma utn trtnt. A Niszrk nv ismeretlen, felttelezhet, hogy a Marduk, vagy Nimrd (?) nv ll mgtte. Az elbeszlsnek az a rsze, hogy ppen a templomban ltk meg Szanhribet, azt jelenti, hogy az igaz Isten diadalt aratott Szanhrib istenei fltt (Procksch).
A trtnet utols megfogalmazsa ksi. A 37:12-ben emltett Hrn 612-ben esett el (Procksch). Deuterosais 550 krl lt, 37:20 pedig ezkieli hatst mutat, 28:26; 36:23. Mgis, ha ksi elbeszls keretben is, igazi saisi zenet maradt rnk. Ebbl hitelesen ismerhetjk meg sais hitt. A trtneti esemnyek egyszeriek, de Isten zenete s a prftai hit maradand.
sa. XXXVIII. RSZ
A fejezet szvege ersen romlott. Jelen formjban nhny helyen, fleg a 16. v.-ben alig ad rtelmet. Ezrt bven vannak szvegvltozatok s javtsok a klnbz bibliai kziratokban s kommentrokban. Ezek kzl a fontosabbak a kvetkezk: 5. v. jszf (hif. impf.) helyett jszf (qal part.), 8. v. bassms szt trlik, 9. v. miktb, „rs” helyett miktm, „zsoltr”, 11. v. jh-jh helyett jahvh, hdl, „muland” helyett hld, „vilg”, 12. v. rci „psztorom” helyett rcm „psztorok”, 13. v. sivvatti, „csittottam” helyett sivvactti, „kiltottam”, 14. v. szsz, „l” helyett szsz, „fecske”, dall, „kicsik lettek” helyett kl, „elgyengltek”, 15. v. ’addaddh Gesenius szerint a ddh gykbl szrmazik, „vndorolni”, Khler szerint ndad gykbl, meneklni”, olvasd: ndenh, a 16. v.-ben az egsz szfzs szokatlan, valszn megoldst lsd a magyarzatban, a 17. v.-ben trlik a msodik mar szt, a 21. v.-et a Kirlyok knyve alapjn a 7. v. el helyezik, ugyangy a Kirlyok knyve alapjn egsztik ki az 5. v.-t is.
Ehhez az is hozzjrul, hogy az egsz trtnetet, belertve a 39. fejezetben elbeszlt esemnyt, Merodk-Baladn kveteinek a ltogatst is, jobban megrtjk, ha nem Jeruzslemnek a 701 vi ostromval hozzuk kapcsolatba, hanem korbbra helyezzk. Egybevetve 2Kir 18.2.9.10; 20:6 adatait, Hizkijj kirly betegsge nem sokkal 711 eltt lehetett. Ekkor verte le Sargon a Merodk-Baladn-fle sszeeskvst (Schmidt, Eichrodt).
sa. 38,1–8.21–22. Hizkijj kirly betegsge.
Nem szokatlan, hogy az orszgot rint fontos gyekben, amilyen a kirly betegsge, Isten a prftt hasznlja fel, 2Kir 1:3.4; 5:1–19. De Hizkijj kirly nem nyugszik bele abba, hogy a kapott zenet szerint meg kell halnia. A fal fel fordul beteggyn, egyedl marad Istennel s minden kzbenjr nlkl maga knyrg Istenhez. J cselekedeteit emlegeti imdsgban; a deuteronomiumi szhasznlat szerint, 1Kir 8:61; 11:4; 15:3.14. A kirly imdsgt kegyelmesen meghallgatja Isten. Megvltoztatja korbban kimondott szavt, visszakldi sais prftt a kirlyhoz s ms zenetet ad, Gen 6:6; Jn 3:9.10. Isten az ember magatartstl fggen megvltoztathatja szavt, akr tletesen, akr kegyelmesen. Az imdkoz embernek szabad ezt tudnia, s lehetetlennek ltsz dolgokat is krhet Istentl, Mt 15:27; Mk 9:23; 11:23.24. A kirly betegsgnek a trtnethez tartozik a 21. v. is, amely elmondja, hogy sais a kor szoksa szerint (valsznleg forr) fgt tetetett a kirly testn lev kelsre. A gygyuls csodja teht igen szerny klssgek kztt ment vgbe. Fohrer szerint az volt a csoda, hogy ez az egszen egyszer mdszer ezttal hatsosnak bizonyult.
Ms termszet csoda az rnyk visszafel menetele hz naprjn. Ez a napra, amelyet a babilniai csillagszok talltak ki, valsznleg egy oszlopbl s kt lpcssorbl llt, melyek gla alakban pltek. Az oszlop rnyka a mellette lev lpcskn haladt vgig. Az rnyk visszatrse nem azt jelenti, mintha a fld forgsa, vagy ppen a nap jrsa megvltozott volna, hanem napfogyatkozssal magyarzhat, melynek kvetkeztben megtrnek a napsugarak s „visszafel” halad az rnyk. Ilyen napfogyatkozs 711. mrc. 14-n volt (Eichrodt).
sa. 38,9–20. Hizkijj hlaneke.
A hlanek helyettesti a kirly gygyulsrl szl hradst. Formai szempontbl nem klnbzik a Zsoltrok knyvben tallhat „egyni hlanekektl”. A 10–14. v. az tlt nyomorsgra tekint vissza. Idzi azt a panaszdalt, amelyet a szenved ember mondott el a baj idejn. Mr a selhoz, a halottak vilghoz rezte kzel magt. A selt gy kpzeltk el, mint valami vrost, vagy brtnt, amelynek zrai s kapui vannak, Zsolt 9:14; 107:18; Mt 16:18. Az nek kt szp kppel fejezi ki a hall kzeledst. Egyik kp a nomd letbl val. Ahogyan a stor cvekeit flszedik, ha tra kelnek a psztorok, gy kell neki is elmennie. A msik kp a szvszken elkszlt s onnan levett sznyeg, amelyet alulrl flfel sszecsavarnak s vgl az utols fonalt elvgjk. Jl tudja a hall eltt ll beteg, hogy Isten hatrozott gy. Mgis Hozz „kilt” (13. v. sivvactti). Tle jn a nyomorsg, csak Tle jhet a segtsg is. A szenved arra kri az Istent, hogy vllaljon kezessget rte, 14. v. Ezt a 17. v. magyarzza meg. Eszerint a szenveds oka a bn volt! Ez az az adssg, amelyet a szenved ember Istennel mint hitelezvel szemben szerzett. De, brmennyire ellentmondsnak ltszik is, Ugyan lesz a kezes is, aki az adson segt. A 15. v. egyesek szerint mg a panaszdalhoz tartozik (Ridderbos). Valsznbb azonban, hogy itt mr a hlaads kezddik. Ilyen rtelemben taln ’dek, „hlt adok neked” olvasand a versben. Itt emltjk meg a 16. v.-et, amelyet Ridderbos, Duhm nyomn, gy fordt: „Uram, ezrt rd vr a szvem. Eleventsd meg lelkemet!” A vers vge mr egyszer: „Ersts meg s tarts letben!” Az, amirt az imdkoz ember az let meghosszabbtst kri Istentl, nem a fldi javak szeretse, hanem az a felfogs, ami az szvetsg ms helyein is hangot kap, hogy a hallban nincs istentisztelet, nincs kapcsolat Istennel, s ppen ezrt olyan keser a hall (v. Rad.) Ezrt van az is, hogy a meggygyult ember, aki megmeneklt a halltl, istentisztelet alkalmval, a gylekezet krben magasztalja az Urat, Zsolt 116:8–10.17–19. St a „fiak” eltt is vallst tesz szabadt Istenrl, Ex 13:14; Zsolt 78:4; 145:4. A hit nem magngy csupn (Hertzberg). A vallsttelt Jzus Krisztus is az dvssghez tartoznak mondta, Mt 10:32.33.
sa. XXXIX. RSZ
sa. 39,1–8. Babiloni kvetek Jeruzslemben.
Ez a fejezet az elzhz kapcsoldik. Merodk-Baladn (Marduk-abal-iddin, „Marduk fit ajndkozott”) a 12. szzad ta ismert kirlynv volt Babilniban. Taln ugyangy hvtk mr az apjt is, bizonyra nem csupn Baladnnak (Ridderbos). A ltogats ideje 714 s 711 kztt lehetett. Nem csupn udvariassgi ltogats volt ez a kirly betegsge alkalmbl, hanem bizonyra egy asszr-ellenes szvetsg elksztse. Hizkijj kirly annyira megrlt a nagy megtiszteltetsnek, hogy azonnal fitogtatni kezdte a kvetek eltt az orszg gazdagsgt s katonai erejt. gy tett, mintha mlt szvetsges lett volna. Az Urat azonban nem krdezte meg. De az r krds nlkl is felelt. Hvatlanul is megjelent a kirlynl sais prfta, valsznleg a kvetek tvozsa utn, s az r parancsa szerint tletet hirdetett az elbizakodott kirlynak.
A trtnet magja bizonyosan rgi. Hen brzolja sais prftt: mindig is ellene volt az idegenekkel kttt szvetsgeknek, s ksz volt a kirlyokkal is szembeszllni. Hizkijj kirly gyenge, knnyen befolysolhat termszetre is jl rvilgt ez a trtnet. Nem mer szembeszllni a prftval, belenyugszik a bntetsbe, s azt a keleti udvariassg szablyai szerint jnak mondja. Az elbeszls megfogalmazsa azonban ksbbi tdolgozs nyomait mutatja, egy olyan korbl, amelyben sais jvendlst a babiloni fogsgra vonatkoztattk.
A 38. s 39. fejezet arra tant, hogy mg a fenyeget jvendlst is ksz megvltoztatni az r, ha Hizkijj fiai Neki tetszen viselkednek (Eichrodt).
sa. XL. RSZ
sa. 40,1–11. rmhr a fogsgban.
Itt kezddik Deuterosaisnak, a babiloni fogsg nvtelen prftjnak a knyve (ld. az sais knyvhez rt bevezetst). Az 1–11. versekben Deuterosais elhvatst lthatjuk. Hasonlan a korbbi prftkhoz, mennyei kijelentst kapott, s knyve prolgusban auditioit olvashatjuk.
Az els szavak: „Vigasztaljtok, vigasztaljtok npemet”, az egsz knyv jellegt fejezik ki. A vigasztals nem csupn kedves, szvhez szl szavakkal trtnik, Gen 34:3; 50:21; Ruth 2:13; Hs 2:16; hanem segtsget s szabadtst is jelent zs 49:13; 51:3.12; 52:9 (Westermann). Istentl jn a vigasztals, Aki megbocstotta npe bneit, megelgelte a bntetst, ingyen kegyelmet gyakorolt zs 43:25; 44:2 (Fohrer). tlt gy, hogy a babiloni fogsg esztendeivel npe adssgt letrlesztettnek tekinti (cb’ itt nem hadiszolglat, hanem az adssgot letrleszt szolglat, rch nif. itt nem „kegyelmet nyert”, hanem „letrlesztetett”). Nem szabad a „ketts” bntetst szmtani, przai rtelemben venni, inkbb slyos bntetst jelent Jer 16:18. A slyos bntetsnek nagy „vigasztals” felel meg. Deuterosais feladata a vigasztals, az szvetsg evanglistja.
A 3. vers mennyei kszldsrl szmol be. Az r mennyei szolginak szl a parancs, hogy ksztsenek utat a pusztban az rnak. Mennyei hatalmak ptenek utat Babilnibl Jeruzslembe! Az r dicssge a np bne miatt a babiloni fogsg idejn elhagyta Jeruzslemet, Ez 11:22.23; de most visszatr zs 52:8.12. Az tegyengets valban szksges volt az korban kirlyok diadalmas bevonulsa alkalmval. St istenek bevonulsrl, kultikus processijrl is maradtak fenn emlkek, melyekben sz van tksztsrl. Jellemz, hogy Deuterosais nem a np dicssge helyrelltsrl beszl, hanem Isten dicssge megjelensrl (Volz). Ezt fogja megltni minden „test”, a pogny npek is. Hiszen Isten a trtnelemben cselekszik, kpes arra, hogy elhrtson minden akadlyt npe szabadtsa tjbl. Az ige az jszvetsgben is elfordul, Mal 3:1 kzvettsvel, s Keresztel Jnos szolglatra vonatkozik, Mt 3:3; Mk 1:3; Lk 1:76; 3:4–6. Az tkszts itt mr lelki rtelmet nyer, a np szvben lev bn elleni harcot jelenti.
A 6–8. versekben, ha helyes a ve’mar helyett v’mar-t olvasni („n mondom”), a prfta szemlye bukkan el, egyetlenegyszer az egsz knyvben. Szava vlasz a szemlytelenl hangz mennyei „hang”-ra, mely mgtt (a 3. s 6. versben) maga Isten is rejtzhet, de az parancst kijelent angyal is. A prfta vlasza ktflekppen rthet: gy is, mint a csggeds szava: nincs mit „kiltani” (Westermann), gy is, mint a felttlen engedelmessg szava (Fohrer). A feleletben a sirokk miatt hirtelen elszrad virg kpe a mulandsgot jelenti. De nemcsak ltalnos, „idtlen” igazsg ez (Volz), hanem Istennek a trtnelemben munklkod, Babilnia felett ll hatalmt is jelenti. Isten szava elg Babilnia elseprshez. Az igeverset Jak 1:10.11; 1Pt 1:24 idzi.
A 9. vers Siont-Jeruzslemet rmhrnknek mondja (a sz a hberben nnem participium). A vros rvendezve ltja majd a hazatrk seregt, s jelenti az rmhrt Jda tbbi vrosainak. (Ugyanebben a kifejezsben 52:7-ben mr hmnem participum ll, itt mr a prfta az rmhrnk.) Npvel egytt az r maga is jn. A 10. vers gy beszl az rrl, mint munksrl, aki hozza nehz munkja brt: a npet. Ez a kifejezs 62:11-ben s Jel 22:12-ben mr azt a jutalmat jelenti, amit hveinek ad az r.
Az utols versben a minden fldi birodalomnl hatalmasabb Istent gy ltjuk, mint psztort, aki minden juht egyenknt ismeri, Jn 10:14. Az elfrad brnyokat karjra veszi s „lben”, ruhja (v fltt lev) „rncban” viszi, az anyajuhokat lassan tereli, hogy ki ne fradjanak, Gen 33:13.14. Az egsz vilg Ura a gyengkkel, kicsinyekkel is trdik! zs 57:15; Mt 11:25; 1Kor 1:27–31.
sa. 40,12–31. Remnysg a remnyteleneknek.
Ez a hosszabb igeszakasz nem lazn sszefgg tredkekbl ll, hanem egysges. Megismerhetjk belle Deuterosais mkdsnek egyik igen jellemz vonst: a vitt. Ebben az igeszakaszban egy vita rveit tallhatjuk meg, melyeket azrt sorakoztatott fel Deuterosais, hogy Isten hatalmrl meggyzze a babiloni fogsgban levket. Br elg gyrek forrsaink, amelyekbl a babiloni foglyok lett megismerhetjk, mgis tudjuk, hogy pl. Ezkielhez odagyltek a vnek, Ez 8:1; 14:1. Ilyen sszejvetelek bizonyra fleg szombatonknt voltak. Deuterosais ilyenkor tallkozhatott csggedt emberekkel, akik npk remnytelen panaszait terjesztettk az r el. A fogsgban tartott gyszistentiszteletekrl tudst bennnket Zak 7 is. Deuterosais az els, aki a gyszistentiszteletek s a nemzeti panasznek helyett rmt hirdet s az istendicsret, a himnusz hangjait szlaltatja meg (Westermann).
A 12–17. v. a teremt Isten nagysgt magasztalja. Sorozatos sznoki krdsekkel bizonytja a prfta, hogy senki sem foghat a mindensget (tengert, eget s fldet) teremt Istenhez. De nemcsak a hatalom hinyzik az emberbl. Nincs meg benne az a blcsessg sem, ami ilyen munkhoz szksges. Az r azonban nemcsak teremtette a vilgot, hanem kormnyozza is. Az r Lelke az r blcsessgt s erejt jelenti, zs 31:1–3; Rm 11:34; 1Kor 2:16. Az r nagysgt az emberek kicsisge is bizonytja. Jelentktelenek a npek, mg a nagy vilgbirodalmak is, a hatalmas Isten eltt. Ha egy vdr vzbl hinyzik egy csepp, szre sem veszi az ember. ppen gy Isten is knnyszerrel el tud ejteni egy npet. ldozatokkal sem lehet szndkt megvltoztatni. Libnon bszke cdrusai nem lennnek elegendk Isten oltrra, s vadjai az ldozatra. Isten a vilg Ura s a npek Ura is.
A 18–20. versekben a blvnyokat gnyolja a prfta. Ide tartoznak gondoljk 41:6–7-et is. jbl sznoki krdssel kezdi rvelst: Minek kpzelitek Istent, milyen kpmst kszthetntek rla? Az els parancsolatrl van sz. Babilniban rengeteg drga blvnyszobrot lthatott a prfta. Gyilkos gnnyal mondtk imdik, hogy Babilnia istenei legyztk Izrel Istent. Bizonyra voltak olyan zsidk, akiknek meg is ingott a hite. A prfta nem kis btorsggal viszonozza a tmadst. Elmondja, hogy a blvnyoknak csak annyi erejk van, amennyit az emberektl kapnak. Ember kszti a blvnyszobrokat, ember lncolja le, hogy el ne lopjk, ember rgzti talapzathoz, hogy ne inogjon. A blvny „inog”, nincs sajt ereje. A blvny ertlensge mg jobban kiemeli a vilgot teremt s blcsen kormnyz Isten hatalmt, ApCsel 17:29.
A 21–26. versekben rszben a blcsessgirodalom, rszben a himnusz stlusban fordul hallgatihoz a prfta. Hivatkozik arra a hagyomnyra, amelyet „kezdettl fogva” ismer Izrel. Elszr az emberek felett uralkod rrl beszl, aki olyan magasrl nzi az embereket, hogy kicsinek ltszanak, mintha sskk lennnek, Num 13:33. De nemcsak az egyes emberek kicsik Eltte, hanem a hatalmas vilgbirodalmak s uralkodik is. Rvidre mrte ki uralkodsuk idejt, „elfjja” ket! Ezekben a szavakban azt fejezi ki a prfta, hogy Isten a trtnelemnek is Ura. rvelst avval folytatja, hogy a csillagokat is Isten teremtmnyeinek mondja. Ez szmunkra termszetes, akkor azonban szinte szentsgtrsnek szmtott: a csillagokat isteneknek gondoltk Babilniban! Itt a hadvezrhez hasonltja a prfta az Urat. Ahogyan a hadvezr seregszemlt tart, s minden katonnak ott kell lennie, gy nem mer hinyozni a csillagok kzl egy sem, ha az r nevkn szltja ket. A csillagistenek hasonl detronizlsa trtnt meg Gen 1-ben. Deuterosais itt is ttr, a Papi irat az nyomain jr.
A 27–31. versekben kiderl, mirt hangzottak el mindezek a slyos rvek. Azrt, mert a babiloni foglyok hite megrendlt. A nemzeti panasznekekben fejezdtt ez ki. Azt gondoltk, nem trdik gykkel Isten. Nem tud s nem akar segteni npn. Megtlte bnei miatt, s ebbe bele kell nyugodni, nincs kit. De a prfta valdi evangliumot hirdet „Jkbnak”, „Izrelnek”. gy nevezte magt a np az szaki orszgrsz pusztulsa utn (722). Ez azt fejezi ki, hogy a megmaradtak az egsz np kpviseli. A fogsgban azonban elfradt, ertlenn lett a np. Mieltt Isten a trtnelem Uraknt szabadtst adna, elszr a csggedsbl akarja kimenteni npt. Deuterosais hite valban sashoz hasonlt, mely szdt magassgokban repl. Isten azt akarja, hogy a tbbiek hite is ilyen legyen.
sa. XLI. RSZ
sa. 41,1–7. Isten Kyros ltal ad szabadulst.
Br ez az igeszakasz nem emlti Kyros nevt, mgis rla van sz. az, aki egyik gyzelmet aratta a msik utn. A 2. vers cdq szava is sikert, gyzelmet jelent. Kyros hadjratai lzba hoztk a babiloni birodalom npeit. A prfta tudja a kprzatos hadi sikerek magyarzatt. Tudja, mirt olyan Kyros, mint akinek nem is ri a lba a fldet, 3. v. Azrt, mert az r indtotta el t napkeletrl!
Mindezt perbeszd formjban mondja el a prfta. A perbeszd prftai tradci, mr sais is lt vele. De ott Isten s sajt npe kztt folyt a per. Itt pedig Isten s a blvnyok kztt. A tvoli npeket szltja fl az r, hogy „hallgassanak hozz”, kzeledjenek hozz s hallgassk meg szavt. Azutn majd k is elmondhatjk rveiket, ha tudjk. (Az 1. versben lev „erejk megjul” kifejezs valsznleg tves ismtlds 40:31-bl.) Termszetesen tln a mondanival tartalma a perbeszd keretein: hiszen Isten nemcsak peres fl, hanem dntbr is. Kyros azrt gyz, mert Isten eszkze. ltala Isten gyz a blvnyok felett. Ez flelmet kelt a blvnyimdkban, de rmhr Isten npnek.
A 6–7. v. a blvnyok keletkezst mondja el, 44:8–20. A blvnyt elszr kifaragjk fbl. Utna kalapccsal, lln vkony fmlapokat ksztenek s bevonjk azokkal a szobrot. Az kori Keleten kzismertek voltak az istenek szletsrl szl mtoszok. De az igaz Isten nem keletkezett, nem szletett, el sem mlik soha, Jn 5:26; Zsid 13:8; Jel 1:8. Ezrt rdemel imdatot, nem Babilnia istenei! Ennek kell eldlnie a hatalmas perben.
sa. 41,8–16. Izrel ellensgei megsemmislnek.
Ebben az igeszakaszban felismerhet Deuterosais prfcijnak j nhny jellemz vonsa. Az, hogy Isten Izrelnek s Jkbnak nevezi npt, a prfcia vigasztal s btort jelleghez tartozik. Azt jelenti ez, hogy a fogsgban lev np nemcsak Jda maradka, hanem egsz Izrel maradka. Ugyanilyen megtisztel, hogy Izrel az r szolgja. Azt jelenti ez, hogy az r kzelben llhat, mint az r klnleges megbzottja. St a prfta mg Jkb-Izrelnl is messzebbre nyl vissza a mltba: a jahvista tradcikrbl mert, mely brahmot Isten bartjnak mondja. A hberben a „bart” sz participium, amelyet egyesek passzv, msok aktv rtelmnek gondolnak. Ez a klcsns szeretetet fejezi ki. A fld vgrl, r-Kaszdimbl hvta el az r brahmot. Majd Egyiptombl hvta ki npt. Ugyangy menti ki most is Babilnibl. Igen fontos Deuterosaisnl a kivlaszts fogalma is. Itt deuteronomiumi hagyomnybl mert a prfta. A kivlaszts azt fejezi ki, hogy az r nem termszetes viszonyban van npvel, mint a blvnyok a blvnyimdkkal. szabadon dnttt npe mellett, sok np kzl vlasztotta. Deuterosais stlusra klnskppen is jellemz a „ne flj” kifejezs gyakori hasznlata. Ennek a kifejezsnek eredetileg az egyni panasznekekben volt a helye, ott, ahol a krst meghallgat Isten vlaszolt az imdkoznak, s a pap ltal segtsget grt neki. Formai tekintetben teht n. papi dvgrettel van dolgunk. Deuterosais itt a kultikus tradcibl mert. De szabadon hasznlja a meglev formkat, hiszen itt nem az egyn panaszrl van sz, hanem a nemzet vigasztalsrl. A vigasztals abbl ll, hogy Izrel ellenfelei elbuknak. Valami klns, szndkos homlyossg mgis marad a jvendlsben. Nem mondja ki ui. a prfta, hogy Izrel fogja megsemmisteni ellensgeit. Nem npeket, csak hegyeket fog cspelni Izrel. Teht nem Izrel hatalomra jutsrl, vagy ppen vilguralmrl van itt sz, csak arrl, hogy a hazatrs tjbl elhrul minden akadly. Izrel nem is tudna maga diadalmaskodni. A np „freg”, 14. v. (A prhuzamos sorban is a hasonl rtelm rimmh szt olvassk.) Ez nemcsak azt jelenti, hogy megvetik a tbbi npek, hanem azt is, hogy Isten ppen gyenge, megalzott llapota miatt sajnlta meg npt. Ilyen llapotban bizonyul Isten a np megvltjnak. Ez a sz a jogi nyelvbl szrmazik: azt a csaldtagot neveztk „megvltnak”, aki a meghalt rokon zvegyt felesgl vette, Ruth 4:5; aki az eladsodott rokont vagy vagyont megvsrolta, Lev 25:23–25.48; ltalban: rte bosszt llt, gyt kpviselte, Jb 19:25. gy vltja ki npt Isten Babilnibl! – Az „Izrel Szentje” kifejezs saistl val. Itt teht prftai tradcibl mert Deuterosais. Mr az „Izrel Szentje” kifejezs sem csupn Isten bnt bntet szentsgt jelentette, hanem bnbocst irgalmt is. Ezt kti ssze Deuterosais ismtelten a „megvlt” kifejezssel. A 16. versben jra a zsoltrok nyelvt hasznlja a prfta. Ott a panasz s a meghallgattats utn „fogadalom” kvetkezett: a megsegtett ember gretet tett arra, hogy a gylekezetben fogja dicsrni az Urat. A megmentett, hazjba visszakerlt Izrel is dicsrni fogja Istent a npek kztt. Izrel szabadulsa Isten dicssgre szolgl.
sa. 41,17–20. Izrelt segteni fogja az r a hazatrsben.
Deuterosais az exodus-tradcikra tmaszkodik a babiloni foglyok hazatrsnek a megrajzolsnl. Ez a msodik exodus azonban fellmlja az alst. A pusztasg, melyen t fog vonulni Izrel npe, tvltozik. Olyan lesz, mint az ozis. Mindenfel bviz forrsok, st folyk s tavak keletkeznek, pomps fk nnek. Itt mr a Sion-tradcibl mert a prfta. Ide tartozik az az eschatologikus vradalom, hogy a fldrajzi viszonyok is megvltoznak az dv idejn. De a np is mss lesz. Nem fognak majd zgoldni, mint az els exodus alkalmval, hanem bznak az rban s imdsgaikban krik hinyaik kielgtst. Br errl az imdsgrl nem szl a szveg (breviloquentia), szl az imdsg kegyelmes meghallgatsrl, 17b. Isten, aki j honfoglalsra indtja npt, tkzben is segt. De a vgn is t illeti dicsret: a hazatrt np s az egsz vilg megtudja, hogy Isten „keze”, Isten hatalma munklkodott.
sa. 41,21–29. Az igaz Isten perel a blvnyokkal.
Deuterosais itt a jogi nyelv kifejezseit hasznlja. A trvnyszki trgyals formjban harcol Isten a blvnyokkal. Mint br szltja fel ket rveik elterjesztsre: bizonytsk be, hogy istenek. Ezt hrom mdon tehetik meg: 1. ha megmondjk elre a jvendt: gy jvendlnek, hogy be is teljesedik, 2. ha megmagyarzzk a mltat: megfejtik az elmlt esemnyek rtelmt, 3. ha brmit, „jt vagy rosszat” vghezvisznek a jelenben. Isten mindhrmat megtette. Prfti ltal jvendt mondott. Ez be is teljesedett, amint ppen a babiloni fogsg is mutatja. fejtette meg a mltat is: a mlt Isten szabadt tetteinek a szntere. S most a jelenben is cselekszik. „keltette fl” Kyrost, tette diadalmass, npe szabadtjv, szltotta nevn (25. v. korrekcija 45:3 alapjn). De Isten szabadt tettt a szabaduls rmhre elzte meg, ppen Deuterosais ltal.
Deuterosais egszen bizonyosan ismerte a pogny vallsok tantsait a mltrl s a jvendrl: mtoszaikat s jvendlseiket. Azt lltja azonban, hogy ezeknek a trtnelemhez semmi kzk, semmifle igazsgtartalmuk, trtnelemforml erejk nincs. Deuterosais nem abszolt monotheizmust tant ontikus rtelemben, hanem azt hirdeti, hogy egyetlen Ura van a trtnelemnek: Isten. Uralma folyamatos. Nemcsak a mltban uralkodott, hanem a jelen s a jv is hatalmban ll. A hatalmi krds dl itt el Isten s a blvnyok kztt: az, hogy kinek jogos az ignye arra, hogy imdjk. Az a cl, hogy a np ne legyen tovbb csggedt, ne ingadozzk az Isten hatalmba vetett hite, hanem remnykedve vrja azt, amit Isten tenni kszl.
sa. XLII. RSZ
sa. 42,1–4. Az els Ebed-Jahve-nek: Az r szolgja csendben munklkodik.
Mr a rgi zsid rsmagyarzk vlemnye is megoszlott az Ebed-Jahve-nekek rtelmezsre vonatkozlag. Voltak kzttk az egyni, a kzssgi s a messisi rtelmezsnek is kpviseli. A ksbbi keresztyn rsmagyarzat is mindmig erre a hrom gra szakad. A hrom kztt azonban kornt sincs olyan kibkthetetlen ellentt, mint els pillantsra gondolnnk. Ezrt anlkl, hogy a hrmat ssze akarnnk keverni, vagy a klnbsgeket el akarnnk simtani, mindhrom magyarzati md rszigazsgait szem eltt kell tartanunk.
Forma szerint kirlly trtrt kinevezssel van dolgunk. Isten, mint a mindensg Ura, maga mutatja be az j uralkodt. Kzen fogva vezeti a mennyei lnyek el. Llekkel ruhzza fel, mint egykor Dvidot, 1Sm 16:13. Az, hogy szolgjnak nevezi, nem megalz. Ellenkezleg: azt jelenti, hogy a szolga az r bizalmasa, terveibe beavatott, a mennyei „tancs” rszese. A szolga funkcija prftai. Az igaz vallst, Isten trjt s misptjt hirdeti. Munkaterlete az egsz vilg. Munkjt nyitott szvvel fogadjk majd a npek. A tvoli „szigetek” (a zsidk ltal ismert vilg legtvolabbi pontjai, a Fldkzi-tenger szigetei) mr vrjk. A szolga mdszere a kmlet, a halk sz. De munkjhoz a szenveds is hozztartozik. Addig „nem alszik ki s nem trik ssze”, amg el nem vgezte hivatst. Mr itt is kiolvashat a sorok kzl, hogy azutn sszetrik, meghal.
Az egyni magyarzat szerint Deuterosais sajt tapasztalatait is tkrzi ez az nek. maga is csendben munklkodik a babiloni foglyok kztt. Nem tletet hirdet, hanem vigasztalst, rmhrt. Az zenet nemcsak egy kis np gye, hanem minden npre tartozik. De a prftt flreismertk, ldztk, npe sem rtette meg. Sorsa igazi prftasors, mint Mzes vagy Jeremis.
A kzssgi magyarzatot mr a LXX is kpviseli, amely az 1. versben tbbletknt tartalmazza a Jkb s Izrel szt: szolgm, Jkb… vlasztottam, Izrel. A vilgmisszi, Isten trvnynek, az igaz vallsnak a terjesztse Izrel feladata. Most mg, tudniillik a babiloni fogsgban, Izrel nem hallatja szavt. Ksbb sem erszakkal uralkodik a npek fltt, hanem az igazsg (’mt) erejvel, de gyzni fog.
Vgl a messisi magyarzatra is figyelni kell. Az jszvetsg szerint Isten gy mutatja be Fit: Te vagy az n szeretett fiam, akiben n gynyrkdm, Mk 1:11; Mt 17:5. Jzus Krisztus misszija is az egsz vilgnak szl. Isten orszgt szenvedseivel pti. Munkjba tantvnyait is bevonja. Nekik kell Krisztus tantvnyv tenni minden npet. A teremtett vilg svrogva vrja Isten fiai megjelenst, Rm 8:19.
sa. 42,5–9. Az Ebed-Jahve elhvatsa.
Nem egysges az rsmagyarzk vlemnye arrl, hogy itt Ebed-Jahve-nekkel van-e dolgunk. Ezekben a versekben nem fordul el az Ebed-Jahve nv. Mgis, fleg tartalma miatt, az elz nekkel szoros kapcsolatban llnak gondoljuk. Ott a szolga „bemutatsrl” volt sz, itt elhvsrl. A kltemny prftai tradcikra pt. Klnsen Jeremis elhvsa trtnetvel mutat hasonlsgot, tartalmi s szerkezeti szempontbl egyarnt. A mindensg Teremtje, aki az eget storknt kifesztette, a fldet korongalakv „laptotta” s az emberbe lelket lehelt (teremtstradci a himnuszok stlusban), teht a mindensg Ura az, aki „elhvta” szolgjt. Akit elhvott, azt kzen is fogja, meg is rzi, hivatsa teljestsben megsegti. A szolga hivatsa: „np szvetsgv, pognyok vilgossgv teszlek”. A bert cm nem azonos tartalm az ’r gjim-mal, hanem fokoz rtelm gondolatprhuzammal van dolgunk. A „np” teht itt nem kollektv rtelemben ll (npeknek, az emberisgnek szl szvetsgg), hanem Izrelre vonatkozik. A szolga, a msodik exodus Mzeseknt, elszr sajt npt vezeti ki a fogsgbl. St Isten szvetsgt is rvnyesti, megjtja, mint pl. Esdrs, Neh 8–10. De nemcsak sajt npe javra vgzi szolglatt, hanem a tbbi npeknek is „vilgossgot”, igaz hitet hirdet, 49:6. A szolga azt az gretet kapja, hogy hivatsa teljestse folyamn kijelentseket kap Urtl. Az r mindig megmondja, mit fog tenni. Amit a szolga mond, ppgy be fog teljesedni, mint a rgi prftk szavai. gy valsul meg Isten dicssge, gy gyz Isten a blvnyokkal folytatott perben.
Az jszvetsg Jzus Krisztust is s a tantvnyokat is a vilg vilgossgnak nevezi, Mt 5:14; Lk 2:32; Jn 8:12.
sa. 42,10–17. Hsknt vonul ki az r.
A 10–12. versekben az eschatologikus himnuszok stlusban szltja fel a prfta az egsz fld lakit, hogy nekeljenek „j” neket az rnak, Zsolt 96:1; 98:1; Jel 5:9. Mindenekeltt a fogsgban l, csggedt Izrelnek szl a biztats, hogy nekeljen az r dicssgre, mert jn a szabadts. Izrel szabadulst eschatologikus esemnynek ltja a prfta. Isten hsknt „vonul ki”, hogy harcoljon nprt. (A szent hbork tradcijbl mert a prfta, Ex 15:3; Br 5:4–5.)
Most mr nem vr tovbb az r. Eddig is nehezre esett ttlenl vrnia, „hallgatnia”, mg npe fogsgban volt. Isten egytt szenvedett npvel. De most kzbelp. Hegyeket tarol le, folykat szrt ki, npeket gyz le s akadlyokat hrt el npe ell. Utat kszt npnek, 40:3; s maga vezeti ket. Megszgyenlnek a blvnyimdk, de ujjongani fognak az r hvei.
sa. 42,18–25. A fogsg az engedetlensg bntetse.
Ezeknek a verseknek a szvege romlott llapotban maradt rnk. A szvegjavtsok kztt legnevezetesebb a nehezen fordthat mesullm sznak a LXX-ban tallhat rtelmezse: mselhem, hoi kyrieuontes autn, akik uralkodnak felettk, 19. v.
A slam hber sz jelentse: megad, megtrt, krtrtst fizet, kiptol, helyrellt, megfizet, bosszt ll. Itt pual participium ll: aki „megfizetst” kapott. Az rtelmezs nehzsge abbl addik, hogy a szt j s rossz rtelemben egyarnt hasznlja a Szentrs. Itt teht jelentheti a mesullm sz Izrelt gy is, mint amely Istentl jutalmat, krptlst kap, de gy is, hogy mlt bntetst kapott. Ez utbbi a kontextusba jobban beleill rtelmezs, hiszen itt a „szolga” bneirl van sz. Ktsgtelennek ltszik, hogy az „r szolgja” itt nem ugyanazt jelenti, mint az Ebed-Jahve-nekekben: ott a szolga nem vak s engedetlen, hanem j tantvnyknt figyel az r kijelentsre, 50:4–5. Itt pedig a szolga Izrelt jelenti, mely – az els sais szavai szerint – nem lt a szemvel s nem hall a flvel, 6:10. Hiba hirdettk a prftk Isten szavait, hiba tapasztalt csodkat a np, nem trt meg. Ezrt bntette meg npt az r. Ezrt kerlt fogsgba.
A fejezet vge a prfta fjdalmt tkrzi: mg mindig nem rti meg a np, mi trtnt vele, hanem zgoldik, perlekedik Istennel, 40:27; 49:14. Nem perlekedni kell, hanem megalzkodni, elfogadni az igazsgos tletet! „Isten igaz, minden ember pedig hazug”, Rm 3:4.
sa. XLIII. RSZ
sa. 43,1–7. Az r megvltja npt.
Ezekben a versekben igen sok „bibliai kulcsszt” tallunk. Ilyenek: br’, „teremt”, jcar, forml”, g’al, „megvlt”, qr’ besm, „nevn szlt”, msca „segt, szabadt”, kfr, „vltsgdj, krptls”, bnaj s bentaj, a np mint Isten „fiai s lenyai”, kbd, „dicssg”.
Formai szempontbl az n. egyni panasznekek egyik rszvel, a papi dvjvendlssel van dolgunk, melyben Isten a knyrgt biztatja, sorsa fordulst gri. Innen val a „ne flj”. A megvlts az eladsodott embernek vagy vagyonnak a visszavltsa, megvsrlsa 41:14; jogi kifejezs, ppen gy, mint a tulajdonba vtel szava: „enym vagy”. Most azonban mindez a biztats Jkb-Izrelnek, Isten npnek szl, s a megvlts is, meg a vele prhuzamosan ll „teremts” is azt jelenti, hogy Istentl szrmazik Izrel nemzeti lte, hozta ki Egyiptombl (exodus-tradci). Most mg nagyobb mrtkben Izrel teremtjnek s megvltjnak bizonyul Isten: Babilnibl is kiszabadtja npt. A tzbl-vzbl kiments a termszet erivel szemben oltalmaz rra mutat, Zsolt 66:12. a termszet Ura.
A kultikus tradcikon tl itt is rvnyesl a prftai tradcik hatsa. Az „Izrel Szentje” kifejezs saistl, Isten szeretetnek a gondolata Hsestl val. Mindkettjknl megtallhat Isten atyasgnak a gondolata is, zs 1:2; Hs 11:1. Isten, mint Atya, maghoz gyjti npt, fiait s lenyait, mert szereti ket. Szeretetn nem vltoztat az sem, hogy a np fogsgban, sztszrtsgban l. De nemcsak szereti npt az Isten, hanem mint a trtnelem Ura, meg is tudja szabadtani. Kyrosnak, akit eszkzl hasznl, Izrel hazaengedsrt krptlsul Egyiptomot, Etipit s a dlarbiai Szbt, 1Kir 10:2 adja az r. Ez volt a hdt asszr-babilniai kirlyok rgi vgya. Nincs teht sz Izrel vilguralmrl. Isten dicssgrl van sz. Ezrt „teremtette” Isten Izrelt, ezrt „szltotta nevn”, ezrt fzte szorosra kapcsolatt npvel.
sa. 43,8–13. Izrel az r tanja.
jbl brsgi trgyals formjban harcol a prfta a np lelki vaksga ellen, mint 41:31–29-ben. A pognyokat arra hvja fel, hogy tanskodjanak blvnyaik mellett. Van-e kzttk olyan, aki a mltban megjvendlt valamit s az beteljesedett? Tud-e valamelyikk a jelenben olyan jvendlst adni, mely rvnyes a jvre? Van-e kzttk olyan, aki ura a trtnelemnek? Ha igen, akkor az r meghajol elttk, elismeri istensgket. De a (fiktv) brsgi trgyalson sor sem kerl a blvnyok taninak kihallgatsra. Nincs bizonytkuk, nmk maradnak. Ezzel szemben az rnak van tanja: sajt npe! Igaz, hogy ez a np mg vak s sket, mg nem rti Isten dolgait, s nem rtette a mltban sem, 42:18–25. De az a hivatsa, az lte rtelme, hogy tanskodjk Urrl! Erre vlasztotta ki npt az r! Izrel lte nem ncl, nem az a cl, hogy nagy s gazdag legyen, hanem az, hogy a np tagjai Isten tani s szolgi legyenek (a 10. versben tbbes szm olvasand, csak pontozsbeli korrekci). Izrel ktflekppen tan: sorsval, ltvel is, de tudatosan, bizonysgttelvel is. S ha mg nem alkalmas erre a np, majd alkalmass teszi ket az r: megismerik t (bels kzssgre jutnak Vele), hisznek neki (rbzzk sorsukat) s megrtik, hogy egyedl az alfa s mega, a trtnelem Ura, Aki megszabadtja npt. A pognyok istenei, az emberi nemzedkekhez hasonlan, keletkeznek s elmlnak (sumr-akkd mtoszok, theogonik). De Isten nem „formltatott”. „n vagyok az” – ebben a tmr, az exodus-tradcibl szrmaz (Ex 3:14) mondatban kifejezsre jut Isten egyetlensge. Deuterosais monotheizmust hirdet. De ez nem csupn elmleti igazsg, nemcsak tiszta tan, hanem trtnelmi tapasztalat is. St a kzeljvben is megtapasztalja Izrel, hogy amit Isten mond – s nem „idegen” (ti. idegen isten), az beteljesedik. A fldi nagyhatalmak sem tudnak vltoztatni rajta.
Az jszvetsgi gylekezet ltnek is a tanskods a clja s rtelme, ApCsel 1:8. Erre a szolglatra csak az r tud alkalmass tenni, az ember maga alkalmatlan, 2Kor 3:5; Jel 3:2.
sa. 43,14–21. A csodlatos szabaduls.
A 14–15. vers kln egysg. Itt nevezi elszr nevn Babilnit a prfta. Kyrost, akit oda „kld” az r, nem nevezi itt meg. A 14. vers berhm, „zrak” szavt a LXX a brehm, pheugontas, „meneklk” szval adja vissza. Mindkett j rtelmet ad. Az egyik szerint az r „leszlltja” (ti. a Selba) Babilnia menekltjeit, a msik szerint „leveri a zrakat” npe „brtnrl”. Klns kifejezs a kldok „ujjongsnak haji”. Kereskedelmi, vagy luxushajkra gondolnak egyes magyarzk. De ms pontozssal azt az rtelmet kapjuk, hogy gyszra vltozik a kldok ujjongsa. Mindezt „rtetek” cselekszi az r, aki mint npe „megvltja” (lsd 41:14-nl), Izrel Szentje s kirlya, szabadulst ad npnek.
A szabadulsrl a 16–21. versekben jvendl a prfta. jra az exodus-tradcira pt. A 16–17. vers a Vrs-tengernl vghezvitt csodkra mutat, Ex 14. Az j exodus alkalmval nem a tengert teszi szrazz az r, hanem a pusztt oziss, 41:17–20. De jelentsgben is fellmlja az j a rgit. Mindeddig az exodusrl szlt Izrel si hitvallsa. De amit most kszl tenni az r, amellett eltrplnek a rgiek! Azonban a nemzeti szabadts nem vgcl. Isten, aki magnak teremtette npt, magnak is vltja meg. A megszabadult np dolga Isten dicstse!
jabb magyarzk szerint (Fohrer, Westermann) a mlt „emlegetse” fleg az n. nemzeti panasznekekben trtnt. A fogsg szenvedseit emlegette a np, emlkeztetve az Urat rgi, nagy tetteire s krve az jabb szabadtst, 51:9; 63:11–14. Erre felel az r: meghallgatja az imt s csodlatos tetteket visz vghez.
Az jszvetsg is beszl a rgiek elmlsrl s az j teremtsrl, 2Kor 5:17; arrl, hogy a rgit fllmlja az j, 2Kor 3:6–11 s arrl, hogy Isten a jvben adja hveinek – szenvedsk utn – a legnagyobb ajndkot, 2Kor 4:17. Az „rtetek”, mely a perikopa egyik kulcsszava, az rvacsora trtnetben is visszatr, 1Kor 11:24.
sa. 43,22–28. Vd s bocsnat.
jra jogi kifejezsekkel l a prfta. Isten vdbeszdet tart npe ellen. Feltehetleg vlasz ez a np szmra, mely igazsgtalansggal vdolta Istent a babiloni fogsg miatt (Westermann). Ezzel szemben Isten a np bneire mutat r. Klns mdon nem a szocilis bnket ostorozza, mint a fogsg eltti prftk, hanem a kultuszt, azt, amire Izrel a legbszkbb volt. Ugyanazt a radiklis prftai kritikt talljuk itt, amit msnl 5:25–26 s Jeremisnl 7:21–23: egyrszt az ldozati kultuszt (a „szolglat”-ot) nem Isten akarta, az „egy darab ethnikum” Izrelben, msrszt a kultusz sokszor nem is az igaz Istennek szlt, hanem a blvnyoknak. Nem Isten „szolgltatta s frasztotta” npt, hanem – szinte lefordthatatlan szjtkkal – a np adott munkt Istennek, „szolgltatta s frasztotta” Istent bneivel! Ez volt az egyetlen – „teljestmnye”. Mr Jkbtl kezdve, Hs 12:3–4; vgig az egsz dvtrtneten t, Ez 16; 20; 23 szntelenl vtkeztek Izrel „szvivi”, vezeti.
Emberi logika szerint a vd utn az tletnek kellene elhangoznia. Izrel bnre nincs mentsg. De vratlanul a bocsnat szava hangzik. Az ok, minden rtelmen fell: „nmagamrt”. Az elz perikopa egyik „vezrszava” a „tirettetek” volt. Itt pedig az rdem nlkl rad bocsnat msik oldalt lthatjuk: Isten nmagrt, hsgrt, dicssge megvalsulsrt gyakorol kegyelmet npvel. Ez a kegyelem valsul meg! rvnyes 586 utn is, amikor Isten azzal bntette npt, hogy ellensg gyalzta meg (hilll) a jeruzslemi templomot, haditok (hrm) s szidalom rte Izrelt. Nem ez volt Isten utols szava. Isten irgalma gyztt haragja felett. Az irgalom az jszvetsg szerint is „szolglat”. Az szvetsghez hasonlan fogalmaz az jszvetsg: az Ember Fia nem azrt jtt, hogy neki szolgljanak (diakonthnai), hanem hogy szolgljon (diakonsai) s vltsgdjul adja lett sokakrt, Mt 20:28.
sa. XLIV. RSZ
sa. 44,1–5. A hazatrt np boldog lete.
Az els kt versben egymst kvetik az Izrelre vonatkoz megtisztel nevek. Ilyen a Jkb-Izrel, ilyen az, hogy szolgjnak nevezi npt az r. Ilyen a Jesrn nv, amely a jsar gykbl szrmazik. A gyk jelentse: egyenes, derk, becsletes. Az elz perikopban Jkb, a csal llt elttnk, Gen 27. Itt Izrel, a becsletes, Deut 32:15; 33:5.26. A vlaszts, alkots s anyamhben formls, tovbb a „ne flj” a papi dvjvendlsek bevezet kifejezse, brmennyire is egynre vonatkozik eredetileg, itt a npnek szl. A np teremtse itt is prhuzamban ll a np megsegtsvel. De most nem a hazavezets mozzanata ll a kzppontban, hanem a hazatrt np boldog lete. Isten Lelke rad rjuk, Gen 2:7; zs 32:15; Zsolt 104:30. Ahogyan a folyvz mellett virul a nvnyzet, Zsolt 1:3; gy nvekszik a hazatrt np. Sokan csatlakoznak hozzjuk (prozelitk). Nem politikai vilguralmat ad npnek az Isten, hanem misszit. Rgi idkben szoks volt, hogy a hvek a kezkre vagy a homlokukra tetovltk isteneik nevt. E szoks nyomai a Bibliban is megtallhatk, Ex 13:16; Deut 6:8.9; Ez 9:4; Jel 7:3; 13:16. De nemcsak Istenhez csatlakoznak majd az emberek, hanem Isten nphez, Jkb-Izrelhez is, Zsolt 87. nkntesen, folyamatosan „szaporodik a gylekezet az dvzlkkel”, ApCsel 2:47. Aki Istenhez tartozik, Isten nphez is hozztartozik.
sa. 44,6–8. Isten pere a blvnyokkal.
Itt jbl perbeszddel van dolgunk, 41:21–24-hez s 43:8–15-hz hasonlan. A blvnyokat felszltja Isten, hogy tegyenek hozz hasonlan: jvendljk meg az esemnyeket. De az eredmny mr elre biztos: nincs olyan, mint az Isten, st rajta kvl nincs Isten. Nem mltk Babilnia istenei arra, hogy higgyenek bennk az emberek. Egyedl Isten a trtnelem Ura. a „Kszikla”, mondja a zsoltrok nyelvn a prfta. S amit mond, nem hvs, vrtelen, elvi monotheizmus csupn, hanem harc a hamis hit ellen.
Azt a modern krdst, hogy ha nincsenek istenek, mirt kell ellenk harcolni, cltalan felvetni. Hiszen a fogsg npe valban a gyztesnek ltsz babiloni istenek igzetben lt. Pl apostol szavaival lve, abban a veszlyben voltak, hogy Isten imdatbl visszaesnek az „elemek” imdatba, Gal 3:3; 4:8.9. De az r, aki a trtnelemnek is s a termszetnek is Ura, harcol npe hitrt.
sa. 44,9–20. Gnydal a blvnyok ksztsrl.
Ez az igeszakasz s az ezzel rokon 40:19–20; 41:6–7 valsznleg ksbbi Deuterosais kornl. Nem annyira prftai polmia, hanem a blcsessgirodalom termke.
A blvnyok „tani” azok, akik imdjk ket. De ezek a tank nem ltnak semmit a blvnyok erejbl, mkdsbl. Hiszen a blvnyok az embertl szrmaznak, 11. v. Hogyan is lehetne erejk, ha maga az a mesterember is kimerl, aki kszti ket? Brmilyen dszes is a blvny, brmennyire is templomban „lakik”, ugyanolyan kznsges anyagbl kszl, mint amivel az ember kenyeret vagy hst st. Aki leborul a blvny eltt, rtelmetlen. Az ilyen ember „hamun legeltet”, hasonl ahhoz a psztorhoz, aki felperzselt rtre viszi nyjt. A blvnyimds teht megsznik, mihelyt az rtelmes gondolkods megkezddik. Hiszen a blvnyimds haszontalan, st utlatos dolog, 9. v.; Deut 7:26; 32:16.
Ezzel szemben az igaz Isten nem „embertl van”, nem lakik kzzel csinlt hzban, zs 61:1. Isten „tani” ltjk, tapasztaljk Isten erejt. Hvei nem „hamun legeltetnek”, hanem j legeln, hs forrsvz mellett, Zsolt 23.
sa. 44,21–23. A bnbocsnatra megtrssel kell felelni.
A 21–22. versben folytatdik az 1–4. versekben kezdd dvgret. A megtisztel Jkb-Izrel megszlts utn ktszer is szolgjnak nevezi npt az r. Azzal biztatja, hogy nem felejtette el, a fogsg ellenre sem, hiszen teremtette, 49:15. Bocsnattal ajndkozza meg: ahogyan elszll a felh, gy tnik el a np vtke. Itt Deuterosais zenetnek alaphangja: a vigasztals csendl meg jra, 42:1–2; 43:25. Azonban Isten feleletet vr: a bocsnatot nyert np trjen meg Istenhez, nknt szolglja s imdja az Urat. A 23. vers lezrja a 42:14-gyel kezdd igeszakaszt. A megvltozott np rmben rszt vesz az egsz kozmosz: g, fld, hegyek. Isten dicssgt az egsz vilg elismeri, 49:13; 55:12. A prfcia theocentrikus.
sa. 44,24–28. Kyrost az r tette uralkodv.
Elszr Izrelt szltja meg az Isten, mint npe teremtje s megvltja. Teremts s megvlts (az utbbi kifejezs rtelmt lsd 41:14-nl) prhuzamban ll Deuterosaisnl. A kvetkezkben a jellegzetes participiumos himnusz-stlussal tallkozunk. Az r maga mond magrl himnuszt. A mindensg egyedli alkotjnak mondja magt, de a trtnelemnek is az egyetlen Ura. az, aki a babiloni varzslk (bad, „fecsegs” helyett bar, „js” olvashat a 25. versben) jvendlseit meghistja. Rengeteg ilyen jvendls szvege maradt rnk. Valamennyi „dvjvendls”. Mindez hazugnak bizonyult Babilnia buksval. Ezzel szemben beteljesedett Isten szolginak (26. v. tbbes szmnak pontozand), a fogsg eltti prftknak a beszde. De ppen gy be fog teljesedni az a sz is, amit most szl Isten Deuterosais ltal Jeruzslem jjplsrl. Hiszen ugyanaz az Isten mondja ki ezt, aki hatalmas szavval legyzte a tengert, az si ellensget, 51:9. Lehet, hogy a prfta mr jelkpesen beszl tengerrl, s a babiloni birodalom megdlsre gondol. Itt emlti elszr Kyros nevt. „Psztorom”-nak mondja, az „uralkod” rtelmben, 2Sm 5:2; Jer 23; Ez 34. Kyros uralkodsnak nem a vilguralom az igazi clja, hanem az, hogy beteljesedjk Isten akarata „tetszse” (hfc): a jeruzslemi templomnak kell felplnie, mert Isten npe kztt akar lakni. Ugyanezt maga Kyros is elmondja hres ediktumban, Ezsd 1:1–4.
|