29 - 36 rszek magyarzata
zsais XXIX. RSZ
sa. 29,1–8. Jeruzslem ostroma s csodlatos szabadulsa.
Dvid ostrommal foglalta el Jeruzslemet, 2Sm 5:6–9. tette az orszg fvrosv, itt plt az r temploma is. Ezrt szltja sais Jeruzslemet klti nven Arilnak, Isten „tzhelynek”, oltrnak. Kevsb valsznnek ltszik az „Isten oroszlnja”, 2Sm 23:20 (a „bajnok” rtelmben), vagy az „Isten-hegy” jelents, Ez 43:15. Mita Jeruzslemben az r temploma ll, vrl vre megtartjk az nnepeket. De el fog jnni az nnepek krforgsa sorn az az id, amelyben megint hadszntr lesz Jeruzslem. Valban oltrr, tzhelly vlik. Az r fog harcolni ellene, mint egykor Dvid (a bizonytalan „ostromgyr” sz a LXX. szerint: „mint Dvid”). Akkor majd az egsz vros „oltr” lesz, tele elesettekkel s vrrel, oltr, amelyen Isten haragjnak a tze g! Hatalmas npek seregeit kldi Jeruzslem ellen az r, s ellenkezjre fordul a vros rgi dicssge. A np a porig fog alzkodni. Mg a beszde is olyan halk lesz – a zajos, vidm nnepek utn –, mint a holtak szellemei halottidzs alkalmval, 1Sm 28. fejezet, zs 8:19. Akik halottidzssel foglalkoztak zs 28:15; a halottak szellemeihez lesznek hasonlk maguk is (Eichrodt).
De hirtelen, vratlanul kzbelp az r. Elzi a sok hatalmas ellensget, akiket pedig maga kldtt. Mr azt gondolta mindenki, az ellensg is, Jeruzslem laki is, hogy vge a vrosnak, de az egsz veszly elmlik, ppen gy, ahogyan elmlik az lom, ha felbrednk.
A jvendls htternek ltalban Jeruzslem csodlatos szabadulsnak a trtnett tartjk (701-ben, Szanhrib asszr kirly hadjrata alkalmval, zs 37:36). Sokan azt gondoljk, hogy ez az igeszakasz nem sokkal az ostrom ideje eltt keletkezett. De ez mg nem magyarz meg mindent. Hiszen az 5–8. versek szinte az utols tlet szneivel festik meg a szabadulst. ppen ezrt vannak olyan rsmagyarzk is, akik klnvlasztjk ezeket a verseket az elzktl s nem is tartjk ket saisinak. Azonban mr a Sion-zsoltrokban is arrl van sz, hogy a hatalmas npek hadseregei egyttes ervel megostromoljk Jeruzslemet, de az r csodlatos szabadtst ad npnek, Zsolt 46; 48; 76. saisnl is ennek a specilisan jeruzslemi hagyomnyanyagnak a hatsval van dolgunk (v. Rad). Nem lehetetlen, hogy a 8. v. eleje ksbbi fogalmazsban maradt rnk. Nem vletlen az sem, hogy Isten megjelense (a theofnia, 6. v., amit gzengs s vihar ksr, (Ex 19; 1Kir 19; Zsolt 18:8–16) ppen akkor kvetkezik be, amikor megalzkodik a np. ppen erre val a nagy nyomorsg (Fohrer).
sa. 29,9–16. A np lelki vaksga.
A 9. v. igit ltalban imperativusoknak tartjk. A prfta arra szltja fel a npet, hogy bmuljanak s csodlkozva meredjenek egymsra, mert olyan csodlatos dolgokat fog tenni az r, hogy nem is fogjk megrteni az emberek, 14. v. Isten maga teszi rtelmetlenn a sajt npt. Olyanok lesznek, mint a rszeg, vagy mint az eksztatikus lomban lev ember, aki teljesen rzketlen a val vilg esemnyeivel szemben. A np nem rti Isten kijelentst. Nem rtik sem a kpzettek, sem a kpzetlenek, 11. v. Isten maga okozta ezt, ez mr az tlethez tartozik. Az tlet oka az, hogy megmstottk a prftai zenetet. A szv megkemnyedse mr Isten tlethez tartozik (v. Rad), zs 6:9.10; 8:14.15; Jn 3:18. A Llek kitltse itt nem a jeli gret rtelmben trtnik, nem gy tltetik ki, ahogyan az els pnksdkor, hanem ellenttes rtelemben, mint pl. 1Sm 18:10; 19:9; 1Kir 22:23-ban: lelki vaksgot okoz. Tartalmi szempontbl teht helyes a 10. v.-ben lev magyarz glossza: „prftkat” s „ltnokokat”.
Az istentisztelet, mint keret, megvolt Izrelben, 1:10–17. De Isten nem elgszik meg a hagyomnyos istentiszteleti szertartsok gyakorlsval, azoknak a kultikus elrsoknak, rtusoknak a pontos megtartsval, amelyeket Izrel nagyrszt a knani npektl tanult. Isten a szv szeretett kvnja, Deut 6:5. Jzus Krisztus sz szerint idzi a 13. v.-ben lev saisi igt Mt 15:8.9-ben, st tartalmi szempontbl ide tartozik Mt 7:21 is. – A 14. v.-ben emltett csodlatos isteni cselekedet abbl ll, hogy Isten meg fogja bntetni npt, 28:21. Ezt a verset 1Kor 1:19 is idzi. Azok a „blcsek”, akikrl itt sz van, a np vezeti, akik nem fordulnak sais prfthoz, hogy krdezze meg az Urat a np gyben, hanem titokban Egyiptommal trgyalnak, 18. fejezet. A 16. v. ennek a ltszlagos blcsessgnek a bns fonksgt mutatja meg: a teremt Isten blcsessgt s hatalmt vonjk ktsgbe, nlkle intzik az orszg sorst, azt gondolva, hogy blcsebbek nla! Ez az si bn: olyanok akarnak lenni, mint az Isten (Fohrer). A hasonlat zs 45:9-ben, Jer 18:1–8-ban s Rm 9:20–24-ben is elfordul, mindentt abban az rtelemben, hogy az embernek meg kell hajolni a teremt Isten hatalma s blcsessge eltt.
sa. 29,17–24. Az j teremts.
Ebben az igeszakaszban saisi gondolatokat is tallunk. Ilyenek: a np lelki vaksgrl s sketsgrl szl kijelents, 6:9–10; az Izrel Szentje kifejezs 1:4; 5:19.24; a csfoldk megszgyenlse 28:14 s a jogfosztottakrt folytatott harc, 1:16–17; 5:7–8. A stlus azonban igen ers ksbbi hatsokat mutat, amelyek versrl versre kimutathatk (Fohrer). Deuterosais is vaknak s sketnek nevezte a npet, 42:18; is hasznlta az Izrel Szentje kifejezst, 41:14.16.20; 43:3.14; 45:11; 47:4 stb. A megvltottak (22. v.) a babiloni fogsgbl hazatrteket jelentik (51:11), akiket csodlatosan szp, paradicsomi termkenysg orszg vr 41:18–19. gyhogy itt egy ksbb lt prfta-tantvny munkjt lthatjuk, aki az saisi igk fnyben ltta a megoldst sajt kora szmra (v. Rad). Vrta az dv idejt, amelyben Isten Lelknek a hatsra a termszet is megvltozik, 32:15; 35:1–10. Jellemz az igeszakaszra, hogy a 18. v. az Igt mr rsnak mondja. Az utols idkben az ember is j teremtss vlik, aki rteni fogja Isten dolgait, Jer 31:31–34; Ez 36:26–32. Az „alzatosak” s „szegnyek” a hv gylekezet tagjait jelentik. Nem fogja ket tbb senki sem bntani, nem csfoljk ki ket s nem szortjk httrbe jogi gyekben olyanok, akik a „kapuban”, a vros kapujnl lev tren, a nyilvnos jogszolgltats alkalmval hamis eszkzkkel eltltettk az igazakat (a 21. v. dbr szava itt jogi gyet jelent). Lthatjuk, hogy a httr itt nem ugyanaz mr, mint sais idejn volt, hanem a gylekezet bels tisztulsa, mint pl. a ksi zsoltrokban. A 22. v.-ben j korrektra ’l helyett ’l-t olvasni: az r, Jkb hznak az Istene, megvltotta brahmot. Nem szksges brahm megvltsnak a gondolatt a Biblin kvl ll legenda mdjn elkpzelni (Jubileumok knyve 12., Procksch). Elg itt brahmot a babiloni fogsgbl „megvltott” np kpviseljnek tekinteni. Ez a np nem fog tbb „szgyenkezni” a pognyok kztt, hiszen jra orszgot ad nekik Isten, hazavezrli seik fldjre. Meglthatjk azt az „jat”, amit Isten tesz nprt, zs 43:19. Ezzel megvalsul Isten clja: elismerik az szentsgt azok is, akik a jelen nyomorsgai kztt ppen gy trelmetlenkednek s ktsgbeesnek, ahogyan hajdan a pusztban vndorl np. Trelmetlenkedett a np a babiloni fogsgban is zs 40:27; st, az apostoli igehirdets gnyoli is 2Pt 3:4. Az gretek beteljesedsnek az idejn nemcsak a nyomorsg sznik meg, hanem a hitetlensg is.
sa. XXX. RSZ
sa. 30,1–7. Egyiptom nem ad segtsget.
Ha mr Jda llama hz kirly hitetlensge miatt (7. fejezet) Asszria vazallusa lett, sais a megkttt szvetsg megtartst tartja helyesnek. Ehelyett a np vezeti titokban Egyiptommal trgyaltak, gy akartk az orszgot jbl szabadd tenni. De ez eltt a vllalkozs eltt nem krdeztk meg a prftt, az r „szjt”, 2. v. Ezrt hiba mutatnak be italldozatot (nszak masszkh, 1. v., a szvetsgkts szertartsa) s hiba hvjk segtsgl az egyiptomi isteneket a szvetsg megktsnl, az r Lelke nincs jelen. Pedig csak az r tudja npt megsegteni. Hiba visznek Egyiptomba kincseket a pusztn t, hiba prbljk megvsrolni jindulatt, Egyiptom tehetetlen. Isten „elhallgattatta”, 7. v., ppen gy, ahogyan hajdan is legyzte a mitikus sszrnyet, Rahabot, Zsolt 89:11; zs 51:9. Br Sabako fra (714–700) nagy terleteket kapcsolt orszghoz, hatalma ltszat csupn. A 4. v.-ben emltett Can = Tanis a Nlus deltjnl szakon, Hansz = Herakleopolis pedig dlen jelzi Sabako birodalmnak a hatrt. A kirlyi tisztviselk Canban ltek, innen kormnyoztk a tvoli orszgrszeket kveteik ltal. – A 6. verset egyes rsmagyarzk arab trzseknek Egyiptomba kldtt kvetsgre, esetleg dli arab trzsekhez kldtt jdai kvetsgre vonatkoztatjk. Egyszerbb, ha azokra a jdai kvetekre gondolunk, akik 701 eltt Egyiptomban jrtak, 18; 20. fejezet.
sa. 30,8–18. A hamis prftk bukst okoznak.
Az igeszakasz hatrainak a meghzsban eltrek a vlemnyek. Vannak, akik a 8. verset az elz, a 18. verset pedig a kvetkez igeszakaszhoz tartoznak gondoljk. A 8. vers fontos adatokat szolgltat a prfcia rsba foglalsra vonatkozlag. Nem valamifle ri hajlam indtotta erre saist, nem is a sajt nevnek akart emlket lltani. Isten parancsa alapjn rja le a kapott zenetet. A prfta, aki sajt nemzedktl olyan sok meg nem rtst tapasztalt, fljegyzseket kszt a jvend szmra – tannak (lecd), 8:16–17. Bzik abban, hogy Isten szava beteljesl. Br nem tudjuk pontosan meghatrozni, hogy mennyit rt fel sais s melyik rszt jegyezte fl maga a kapott prfciknak, ktsgtelen, hogy az zenet lnyegt maga jegyezte fl. – A jelen nemzedk csdt vallott. Hivatkoznak ugyan Istenre, mint Atyra, de nem igazn, mert nem akarnak hallgatni Izrel Szentjnek a tantsra (tra, 9. v.). A hit akaratjellege ltszik meg itt, 9.15. v.; Jn 5:40. Csak a sajt gondolataik igazolst hajlandk elfogadni a prfttl. Voltak Izrelben hamis prftk is, akik kielgtettk ezt az ignyt s hajlandk voltak az uralkod rtegek szja ze szerint prdiklni, 1Kir 22; Jer 11; 23; Ez 13; Mik 2:6–11. A prfta itt kt hasonlattal fejezi ki a hamis prftkra hallgats slyos kvetkezmnyeit. Az els hasonlat szerint az orszg olyan gyorsan fog elpusztulni, amilyen hirtelen leomlik a megrepedt fal. A msodik hasonlatbl a pusztuls mrtkt ismerhetjk meg: ahogyan a nagy ervel fldhz vgott cserpednybl semmi sem marad pen, egyetlen darabja sem lesz hasznlhat, ppen gy Isten tlete sem hagyja rintetlenl az orszg egyetlen rszt s a trsadalom egyetlen rtegt sem. A 15. v. jbl sais prfcijnak a legjellegzetesebb rszei kz tartozik. A fordtott prhuzamos formban (chiasmos) rt vers a hit kt oldalt trja elnk: egyrszt Istenhez kell megtrni s Benne kell bzni (sb, btah), msrszt a bns emberi tervekrl le kell mondani, azokkal fel kell hagyni (nah, sqat). Ez a kett kell ahhoz, hogy Istentl segtsget kapjon a np. Ebben ll az igazi blcsessg. Ugyanezt ajnlotta sais mr hz kirlynak is, 7:9. A np s a vezetk azonban nem mondtak le harcos terveikrl. Egyiptom segtsgvel s egyiptomi harci paripkkal akartk kivvni a gyzelmet Asszrival szemben. De minden a visszjra fordul: a tmadknak meneklnik kell majd! Ezt a 16. v. kt szjtkkal fejezi ki. A „fut” sz s a „gyorsnak lenni” sz elszr az ellensgre rohanst jelenti, msodszor azonban mr a megfutamods s menekls rtelmben ll. Az, hogy kevs ellensg ell is sokan fognak majd meneklni, Isten mve, Tle jv bntets, Deut 28:25; 32:30. A maradk olyan kicsi lesz, mint amikor egy hadseregbl csak az a hadijelvny marad meg, amelyet pznra tzve hegytetre lltottak, hogy harcba hvja a npet. Ide vezet Jeruzslem vezetinek az ngyilkos politikja.
Van-e kit ebbl a slyos helyzetbl? A 17. v. vgig terjed igeszakaszban nincs „dveschatologia” (Fohrer). Azonban Isten kegyelme jbl felragyog a 18. v.-ben. Ezt verses formja miatt inkbb az elz igeszakaszhoz tartoznak gondoljuk, mint a kvetkez, przban rt szakaszhoz tartoznak. Ebben a versben, szmos bibliai kzirat alapjn, a „felemelkedik” szt „vesztegel”-nek rtjk (jrm helyett jiddm). Azt jelenti ez, hogy sais hite szerint, annak a kijelentsnek az alapjn, amit kapott, Isten kegyelmet akar gyakorolni. Azonban ennek mg nincs itt az ideje. Isten mg „vesztegel”, vr. Ez nemcsak annyit jelent, hogy elbb el kell jnnie az tletnek, majd csak azutn jhet a kegyelem, hanem azt is, hogy Isten ppen a „vesztegls” ltal idt s lehetsget ad npnek a megtrsre.
sa. 30,19–26. Jn a kegyelem ideje.
Ezek a przban rt versek a fogsg utni gylekezet eschatologikus vradalmt fejezik ki. A szenveds idejnek hamarosan vget vet az r. Nemcsak a np kerl ki a nyomorsgbl (a 20. v. a foglyok letmdjra utal 1Kir 22:27; Ez 4:9–17), hanem a teremtett vilg is rszesl a megvlts ldsaiban, Rm 8:19–21. Paradicsomi termkenysg lesz a fldn, bsgesen lesz es, mindenfel forrsok fakadnak a hegyeken. Mg a jszg is ss nvnyekkel kevert, b takarmnyt kap. St a csillagok vilga is rszt vesz a megvltsban, zs 60:19–20; Mt 27:45; Jel 21:23. A prftai tantsra jellemz, hogy a np szve is meg fog vltozni. A blvnyokat „tiszttalann teszik” 2Kir 23:8; szobraikat porr zzzk, mg az azokat bort aranyat s ezstt is, Ex 32:20; Deut 7:25; zs 2:20; 17:8; 27:9. Isten tlete folytn elpusztulnak a magas tornyok s bstyk, a ggs fldi nagyhatalmak s vget r az emberek ggje is, zs 2:15; 26:5; 2Kor 10:4.5. A vrak s bstyk helyett a hegyeken s halmokon a bks fldmvels cljait szolgl csatornkat fognak kszteni. Ezeken az orszg minden rszbe eljut a vz, Gen 2:10–14; Ez 47:1–9; Jel 4:18.
A termszet megvltozsa azonban csak ksrje, kerete annak, amit Isten elksztett npe szmra. St mg a np szvnek a megtisztulsnl is lesz nagyobb ajndk: az, hogy maga az r lesz npe Tantja. A rgebbi rsmagyarzk a tant szt tbbes szmnak gondoltk s ltalban a prftkra vonatkoztattk. Azonban az jabb rsmagyarzk, a „tant” szt egyes szmnak rtik, nhny bibliai kzirat alapjn. gy teht a tant maga az r, a tra-ad, zs 2:3; 28:26. Ez a jvendls a gylekezet szmra azt a remnysget tartalmazza, hogy az isteni gretek beteljesedsekor magt Istent is meglthatjuk sznrl sznre Jer 31:33.34; 1Kor 13:12; 1Jn 3:2. De megtanulhatjuk azt is, hogy mi a gylekezet ktelessge a jelenben: tiszta hit, tiszta istentisztelet s az r szavra figyel, engedelmes let.
sa. 30,27–33. Az r megtli Asszrit.
Ez az igeszakasz sais prfta mkdsnek a ksi idejbl val, amikor mr ltta a prfta, hogy Asszria, mint Isten fenyt eszkze, alkalmatlann vlt, 10:5–19; 17:12–14. Ezrt jelenik meg Isten tletttelre. „Messzirl” jn, a Sinai-hegyrl, Deut 33:2; Br 5:4; Hab 3:3. Ms magyarzat szerint a „messzirl” sz azt jelenti, hogy az r a mennybl szll al. Isten neve az lnynek az emberek fel fordul oldalt jelenti. Nevnek Jeruzslemben, a templomban „szerzett lakozst”, Deut 12:11; 16:2.6.11; 26:2. Megjelenst (theofnia) viharos termszeti jelensgek ksrik: mennydrgs (az r „hangja”, 30. v.), villmls („emszt tz”, 27., 30. v.), viharos szl, es s jgvers. Megradnak a wadik, a kiszradt patakmedrek, 28., 30b, Zsolt 18:8–16.29. Majd vltozik a kp. Ahogyan a rostban rzzk a gabont, gy rzza meg Isten Asszrit s a vele szvetsges npeket. Azonban ennek a rzsnak nem a tisztts a clja, hanem a pusztts. Megint ms kppel lve, olyan zablt tesz ellensgei szjba az r, amellyel a pusztuls fel irnytja ket. jabb hasonlat szerint bottal veri meg Isten azt a nagyhatalmat, amely Isten botja volt, 10:5.15. Az utols kp az ldozati szoksokbl val. A 28. s 30. v.-ben ismtelten elfordul a nf sz, amelynek alapjelentse: lblni. Ahogyan az ldozatok kztt volt tenfh, „lblt ldozat” (az j fordts szerint: felmutatott ldozat) Ex 29:24.26; Lev 8:27.29; Num 8:11.13.15.21; s ahogyan a Hinnm-vlgyben lev Tfetban, az „gethelyen” a baalok tiszteletre emberldozatokat mutattak be, 2Kir 23:10; Jer 7:31; gy fogja majd az r is Asszrit „meglblni” s felldozni azon a hatalmas „gethelyen”, amelyet rgta (ez az rtelme a 33. v.-ben lev „tegnap ta” kifejezsnek) elksztett. A hatalmas ldozatot az r „lehelete”, gi tze, villm gyjtja majd meg, mint Ills idejben, a Karmel-hegyen 1Kir 18:38.
Isten tlett nekszval s nnepi krtnccal szemlli Isten npe. Hiszen ez az tlet szmukra szabadulst jelent, ppen gy, mint hajdan, az egyiptomi szabaduls idejn, az els pskannep alkalmval. Amint akkor is, azta is ismtelten egyedl harcolt nprt az r, a np dolga csak az istentisztelet, a hit, az Isten irnt val engedelmessg s Isten csodlatos tetteinek a szemllse volt Jzs 6; 10:11; 1Sm 7:10; 14:15 (v. Rad), gy majd a vgs, eschatologikus harc is egyedl Isten mve lesz. Nem a np ereje fog diadalt aratni. De nem is a np dolga az, hogy bosszt lljon ellensgein, zs 63:5.6.
Az jszvetsg is azt tantja, hogy Jzus Krisztus egyedl vvta ki a gyzelmet a Golgothn, egyetlen ember sem segtett neki. Az szvben nem volt bosszvgy, 1Pt 2:23. Ilyen magatarts illik Krisztus kvetihez is, Mt 5:44; Rm 12:17–21; 1Pt 3:9.
Kln is figyelemre mlt az szvetsgi nnepek rvendez jellege, Zsolt 42:5; 122:1. Ilyen rmt ad a „Kszikla” a Benne hvknek, Zsolt 16:11; Fil 4:4.
sa. XXXI. RSZ
sa. 31,1–9. Az r oltalmazza npt.
Ez a fejezet rvidsge ellenre is j nhny olyan krdst vet fel, amelyekre nehz biztos feleletet adni. Ilyenek: sszetartozik-e az 1–3. v. a 4–9. versekkel? Az utbbi igeszakaszon bell nem vltozott-e meg az eredeti sorrend: 4b mr az 5. v.-hez tartozik? Tmad, vagy vd jelleg-e az oroszln, illetve a „madarak” magatartsa? A madarak Istent jelentik-e, a menekl ellensget, vagy a menekl zsidkat? Ha Asszria a 8. v. szerint elesik, hogyan meneklhet a 9. v. szerint? Ki, vagy mi az a „kszl”, amelyrl az 5. v. beszl: Asszria hadserege, kirlya, istenei, vagy taln szvegjavtst fogadjunk el a LXX. alapjn: „elzetnek hsei a vrfaltl”? A Sionon lev tz s kemence gretes rtelemben veend-e, vagy tletes, pusztt rtelemben? Ezekben a krdsekben mg nem mondtk ki az utols szt.
A rszletkrdsekben tallhat vlemnyklnbsgek ellenre is jl meg lehet rteni az igeszakasz mondanivaljt. A 30. fejezethez hasonlan, melyhez ez a fejezet a keletkezsi id tekintetben is kzel ll, azok ellen a „blcs” jeruzslemi politikusok ellen irnyul a prfcia, akik Asszria ellen Egyiptomtl krtek s vrtak segtsget, fleg hadi szekereket s lovakat. Keser irnival mondja a prfta, hogy az r „is” blcs. Blcsessge nemcsak nagyobb az embereknl, hanem egszen msfle is, 1Kor 2. Jeruzslem vezeti ugyanis csak azzal szmolnak, ami „test”, ami muland: a fldi, emberi erviszonyokkal. De sais prfta jl ltja, hogy fegyverek s hadseregek felett ott ll az Isten, aki Llek. A teremt Istennek egyetlen kzmozdulata is elg ahhoz; hogy legyzze a segtt: Egyiptomot s a megsegtettet: Jdt. Az Igben nem az ember teste s lelke kztt lev ellenttrl van sz, hanem a Teremt s a teremtmny ellenttrl. Az ember csak „test”, ertlen s muland. Isten azonban „Llek”. Itt arrl az errl van sz, mellyel Isten a vilgot teremtette s a teremtett vilgot, benne az emberi trtnelmet is kormnyozza (Fohrer).
A 4., 5. v. hasonlatainak nem az egszt, hanem bellk csak egyetlen vonst kell megragadni ahhoz, hogy az zenetet megrtsk. Ez a vons az, ahogyan az 5. v. msodik fele rtelmezi a prfcit: „Oltalmazza s megszabadtja, kmli s megmenti”. Ezen bell is figyelnnk kell arra, hogy a „kmli” szt az eredeti szvegben a pszah ige fejezi ki. Ahogyan az els pskannep jszakjn az izrliek hzai mellett elment (ez a pszah sz alapjelentse) az ldkl angyal, megkmlte elsszltteiket a pusztulstl, gy oltalmazza Isten Jeruzslemet az tlet idejn. Teht nem a nyjra tmad oroszlnrl van sz, hanem a zskmnyt vd oroszlnrl. A szabadt s npt oltalmaz Istennel szemben semmit sem tud majd tenni az ellensg, ppen gy, mint a zskmnyt vd oroszlnnal szemben tehetetlenek a psztorok. A zskmny sz itt azt jelenti, hogy Jeruzslem Isten tulajdona, Ex 19:5; Deut 32:8–11. Ez az utbbi locus arra a krdsre is vlaszt ad, hogy mikppen rthetjk meg az 5. v.-et. A madarak akkor repkednek fszkk felett, ha veszlyben van a fszek. A klti kp teht ugyanazt mondja, amit a 4. v.: Isten nem hagyja cserben npt, hanem megvdi a rtmad hatalmas ellensggel szemben, zs 29:1–8.
Azonban Isten megtrst kvn nptl! A megtrs az rra tekint hitet jelenti, 1. v. Ez sszeegyeztethetetlen a „testben” val bizakodssal. De sszefrhetetlen a blvnyimdssal is, 7. v., 2:20; 17:8; 30:22. Nemcsak a kls ellensgtl akarja megszabadtani npt az Isten, hanem a hamis hittl is, Jer 17:5–7. A 8. v.-ben, ha ms szavakkal is, az 1–3. v. zenete ismtldik: nem emberi er harcol Asszria ellen, hanem Isten ereje, Isten „kardja”. Megfutamtja kirlyt („kszlt”, 9. v.) s hadvezreit, szolgkk lesznek az ers np fiai. Ebben az sszefggsben valszn, hogy az r tze s kemencje tletet, puszttst jelent, Deut 4:24; zs 30:33.
A ksbbi korokban saisnak ezt a tantst flrertettk s a jeruzslemi templom elpusztthatatlansgnak a hamis dogmjt vontk le belle. Azt gondoltk, hogy Isten kteles Jeruzslemet megvdeni, mert ott van a temploma. Ez ellen emelt szt Jeremis prfta, Jer 7:3.4.
sa. XXXII. RSZ
sa. 32,1–8. Igazsgos kirly kerl a trnra.
Ebbl a nem kifejezetten messisi jvendlsbl kvetkeztethetnk azokra az llapotokra, amelyek kztt sais idejben lt a np. A jvendls egyttal les brlat is a kor trsadalmi letben tapasztalt visszalsekkel szemben. A brlat a prfta szemlyes btorsgt is mutatja. sais mlysgesen hitt egy igaz korszak eljvetelben, 1:26; 11:3–4. Eljn az a korszak, amelyben a kirly s a femberek a np javra fogjk gyakorolni a hatalmat. A 2. v. ezt olyan hasonlatokban mondja el, amelyeket jl rtett a Palesztinban l ember. A puszta fell jv tikkaszt, viharos szelet ppen gy ismertk, mint az ess vszakban, a zporok idejn hirtelen megrad patakokat, melyeknek vize elspr ervel sodor magval mindent, ami tjba kerl. Ismers dolog volt az is, hogy mit r a pusztban egy-egy ozis, vagy a tz nap heve ellen egy nagy szikla rnyka. Mindezekkel a kpekkel a kirlynak s a fembereknek a np javra irnyul tevkenysgt rajzolja meg a prfta. De meg fog sznni az a „megkemnyeds” is, amelyrl sais ismtelten beszlt, 6:9.10; 29:10–12; 30:9–15. Senki sem fog tbb elhamarkodottan az ismeret (dacat) ellen beszlni, nem lesznek olyanok, akik a bor miatt dadognak, 28:7–15; hanem aki szl, „rtelmesen” fog szlni, Istennek tetszen. Nem fognak rvnyeslni tbb „bolondok”, akik Isten ellen trnek, Zsolt 14:1; s lbbal tiporjk a szegny np jogt. A „bolond” ember nem ostoba, vagy megbomlott elmj embert jelent (6–8. v.), hanem az Isten trvnyeit megvet s embertrsaira nzve rtalmas embert. Ezeknek a verseknek a stlusa a blcsessgirodalom hatsaira mutat. Ezrt sokan sais kornl ksbbinek tartottk. jabban azonban mindinkbb hangslyozzk az rsmagyarzk, hogy a blcsessgirodalom sokkal rgebbi, mint sais prfta kora. A prfta szmra is ismeretes volt a blcsessgirodalom, maga is mertett belle, 28:23–27 (Bright). Az egyhz nem csupn a messisi rtelmezs irnyban merthet maradand tanulsgot ebbl az igeszakaszbl, hanem a keresztyn embernek embertrsa irnt rzett felelssge tekintetben is. Aki nagy akar lenni kzttetek, az legyen a ti szolgtok, Mk 10:42–45.
sa. 32,9–14. sais gyszolsra szltja fel a vigadozkat.
Az igeszakasz keletkezsi idejre vonatkozlag egymssal ellenttben ll vlemnyekkel tallkozunk. Vannak, akik sais prfta utols szavainak tartjk (Fohrer, Eichrodt), msok a prfta mkdsnek az els idejre gondolnak (Duhm, Procksch, Bright). Olyanok is vannak, akik le is mondanak a prfcia keletkezsi idejnek a meghatrozsrl (Ridderbos, Hertzberg). Tmpontul szolglhat az, hogy az tlet mg nem kvetkezett be, az orszg mg bsgben l, Jeruzslem „lenyai”, a 3:17–28-ban megrajzolt hi nk, gondtalanul s elbizakodottan dzslnek. ppen ez ellen emeli fel szavt a prfta. Azt mondja, hogy nem vigadozsnak volna helye, hanem gyszolsnak. A gysz jele volt a ruha megtpse, a mell verse, a fels ruha levetse s durva, ktnyszer gyszruha, „zsk” felltse. Valszn, hogy sais vidm szreti nnep alkalmval mondta el fenyeget jvendlst. A np akkor mg semmit sem sejtett a r vr tletbl. De a prfta mr ltta, hogy el fognak pusztulni a termkeny mezk s szlk, mert ellensg vonul vgig az orszgon. Jeruzslem palotit is leromboljk, romm lesz az fel s a Bstya, a kirlyi vr rszei. A szpen megmvelt fldek, bven term szlk s a pompsan flptett vros helyn pusztai vadak fognak kborolni, nomd psztorok nyjai legelsznek. A prfta mg idejben szltja fel Jeruzslem asszonyait arra, hogy mellket verve gyszoljanak. Annak a jele ez, hogy ha igazn megtr a np, mg megknyrl rajta az r.
sa. 32,15–20. Kirad a Llek a magasbl.
Ezek a versek csak igen lazn, egy „amg” szcskval kapcsoldnak az elzkhz. Nyelvezetk is sokkal ksbbi sais kornl. A ksbbi eschatologikus jvendlsekhez hasonl a tartalom is, zs 42:1; 44:3; 59:21; Jel 3:1; Hag 2:5; Zak 12:10; ApCsel 2:4. Nem magtl jn el a vrva vrt boldog korszak, nem is az emberisg termszetes fejldse tjn, hanem csodlatosan, Isten Lelknek a kiradsa ltal. Ez a Llek, mint hajdan a teremtskor, Gen 1:2; gy most is hatssal lesz a teremtett vilgra is. Meg fog vltozni a termszet, zs 29:17. Olyann lesz a puszta, mint valami szpen gondozott kert, a kert pedig olyann, mint a sr erd. Mg fontosabb azonban az, ami az emberek szvben, klnskppen egymshoz val viszonyukban fog trtnni. A puszta sokszor volt civds s harc helye, Gen 13; 28. A megmvelt fldeket, kerteket s szlket is nagyon sokszor elvettk a hatalmasok a gyengbbektl, 1Kir 21 (Fohrer). Mindezt meg fogja szntetni Isten Lelke. S mivel az emberek bellrl megvltoznak, senkinek sem kell flnie, mert nem rtanak egymsnak az emberek, 11:9. Nem lesz ellensg s rabl, aki elhajtan a nyjakat, biztonsgban legelhetnek. A 19. v., amelyrl sokan azt gondoljk, hogy zavarja az igeszakasz sszefggst, igazi saisi gondolatot tartalmaz s arra figyelmeztet, hogy mieltt megvalsul az j s boldog vilg, elbb az tletnek kell bekvetkeznie. Itt is rvnyes az, hogy ami a prfcikban jvendlsknt hangzik el az ember bels megvltozsra nzve, tovbb embertrsaihoz fzd kapcsolatra vonatkozlag is, az pnksd utn az egyhz szmra gy is rvnyes, mint ethikai parancs.
sa. XXXIII. RSZ
Ezt a fejezetet jabban prftai liturginak tartjk. Megrtsnl kt alapvet szempontot kell figyelembe venni. Elszr fel kell ismerni azokat az apr irodalmi egysgeket, amelyekbl ez az istentiszteleti clokra kszlt kltemny ll. Ezeket kln-kln is tanulmnyozni kell mfaj s keletkezsi id szempontjbl. Msodszor az sszefggst is kutatni kell. Ez a nehezebb feladat. Nem is tudjuk mindig teljes biztonsggal megllaptani, hogy egy-egy igeszakasznak valban van-e kapcsolata az elzvel, vagy a kvetkezvel? Vajon az ismeretlen szerz kszakarva rt-e ebben a sorrendben, vagy csupn tredkekkel van dolgunk, amelyek a szerkeszt munkja folytn kerltek egyms mell? Maga a mfaj, a prftai liturgia, felttelezi egyb mfajok tredkeinek a keveredst. Mgis, ha vatosnak is kell lennnk az sszefggsek megllaptsnl, ez a trekvs jogos s szksges. Ezenkvl maga a szveg is sok problmt ad. A legvatosabb rsmagyarzk is szksgesnek tartjk nhny helyen a szvegjavtst. Megjegyzend mg, hogy ezen a fejezeten bell nem is egy, hanem kt liturgirl lehet beszlni (Fohrer), 1–6. s 7–24. egymstl fggetlennek ltszik (Procksch). A fejezet keletkezsi ideje valsznleg fogsg utni, a perzsa korbl val (v. Rad).
sa. 33,1–6. A kegyesek csodlatos szabadulsa.
A prftai jajkilts magban vve sais ajkn, Asszrira vonatkozlag is elhangozhatott volna. Ebben a prftai liturgiban azonban helyesebb egy fogsg utni nvtelen prfta mvt ltni, aki az elttnk ismeretlen ellensg pusztulst jvendlte meg. A 2. vers a nemzeti panasznek stlusban rt imdsg, amely a nyomorsg idejn a kegyelmes s hatalmas Istentl kr szabadulst. Az imdsgra felel a 3. versben lev prftai orkulum. Isten hangjtl, „dorglstl” megijednek a hatalmas fldi npek. Izrelnek nem marad ms feladata, mint a zskmny sztosztsa, 9:2–4. Az 5., 6. vers a blcsessgirodalom stlusban mondja el, hogy az r lelki javak ltal teszi naggy npt. Isten npnek az az igazi kincse, hogy az r „flelmben” lhet: Istenvel kzssgben, t „ismerve”, de ennek minden ethikai kvetkezmnyvel egytt: trvny s igazsg szerint. Ennek az idnek az eljvetelt vrja s jvendli meg a prfta.
sa. 33,7–24. Az utols idk esemnyei.
Az eschatologikus jvendlsekben gyakran van sz arrl, hogy a vgs harcnak Jeruzslemnl kell eldlnie. Isten npe ellen gylik ssze a hatalmas ellensg. Jeruzslem igen nagy veszlybe kerl. Segtsgrt kiltanak a hsk s a bkekvetek. Nevk mgtt Jeruzslem klti nevei rejlenek: Aril, zs 29:1 s Slem Zsolt 76:3. A hatalmas ellensg, hasonlan Szanhribhez, aki a 701. vben trtnt ostrom alkalmval visszautastotta Jeruzslem bkeajnlatt 2Kir 18:14–17; megszegi a szvetsget. Mivel mindenfel ellensges seregek vannak az orszgban, sehol sincs biztonsg, mg a kereskedk sem mernek jrni az utakon. Ezrt gyszolnak az emberek, velk egytt az orszg is gyszol. Egyrszt azt jelenti ez, hogy az orszgot vgigpuszttja az ellensg: az erdket kivgja, a vetseket flgyjtja, msrszt a termszet is rszt vesz az ember sorsban, Rm 8:19–22. De az utols pillanatban „flkel” az r. Ezt a 10. vers hromszor is kifejezi, s ez a halmozs tartalmi szempontbl is fokozst, a jvendls bizonyos voltt jelenti. Isten Lelke gy megemszti a hatalmas ellensget, mint a polyvt a tz (lege cum Targum rhi kem ’s). Fokozza az tlet slyossgt az is, hogy az ellensges npek „getett mssz” lesznek, m 2:1. A legyztt ellensg hullit oltatlan msz kz szoktk helyezni, hogy a hall utn se tudjanak nyugodni. Az tlet teht a lehet legkemnyebb lesz. Az igeszakasz vgn az r tanul hvja a kzeli s tvoli npeket.
Igen rtkes szmunkra a kvetkez igeszakasz, 14–16. v. Itt ugyanis arrl van sz, hogy nemcsak az Izrelen kvl l gonoszokat ri utol Isten tlete, hanem a gylekezeten bell levket is. Ezt a Zsolt 15 s 24-bl ismert krd-felel stlusban mondja el a prfta. Hajdan a zarndokok krdeztk meg a templom vagy szently papjait, milyen felttelek mellett vehetnek rszt az ldozati lakomn, ki lehet „vendge” az istensgnek. Most sajt kora gylekezetnek a figyelmeztetse s megtiszttsa cljbl mondja el a prfta a jl ismert szavakat, s az igaz let, igaz beszd s a kzssgi letben gyakorolt „igazsg” prftai kvetelmnyt hangslyozza. Aki ezen az ton jr, Isten kzelben l. Az ilyen embert eltartja s vdelmezi Isten, Mt 6:33.
gy kell kszlni a hveknek arra a boldog korra, amelyet el fog hozni az r. Az utols idk kirlya, a Messis „szpsgt” lthatja majd a np, Zsolt 45:3. Az orszg „tgas” lesz, nem lesznek az ellensg ltal megszllt terletek. Mint valami rossz lom, gy tnnek el az ellensges hatalom tisztviseli, akik az adknt beadott ezst slyt mrtk. Nem hallatszik tbb az orszgban a hdt np „rthetetlen”, idegen nyelv, beszde, zs 28:11. Jeruzslem olyan stor lesz, amelynek nem szedik fl tbb a cvekeit, nem kell tbb meneklnie s nem jut tbb fogsgra. Jeruzslemben folyamok erednek majd, s paradicsomi termkenysg lesz az orszgban, Zsolt 46:5; Ez 47:1–12; Jel 4:18; Zak 14:8. Ezeken a folyamokon nem jr majd ellensges glya, hadihaj, hiszen megsznik a hbor, Zsolt 46:10; zs 2:2–4. Jeruzslem npe, a „vakok s sntk”, 2Sm 5:6; gazdag zskmnyban rszeslnek. De a legfbb kincs, amelyet a np kap, a bnbocsnat! A bn megsznsvel egytt meg fog sznni a betegsg is, Ex 23:25; Lk 5:18–26. Mindez az r jelenlte ltal valsul meg, 22. v. Ezek a versek valban az jszvetsg fel vezetnek.
sa. XXXIV. RSZ
Br Edm (zsau) testvrnpe Izrelnek, mgis rgi ellentt van kzttk. Ez az ellentt a patriarkk trtnettl kezdve, Gen 25:23; a pusztai vndorls trtnetn t, Num 20:14–21; a kirlyok korban vvott hborkban is kifejezsre jutott. Legmagasabbra azonban akkor csaptak az elkesereds s bosszvgy lngjai Edmmal szemben, amikor Nebukadneccar elfoglalta Jeruzslemet. Az edmiak krrmmel nztk Jeruzslem pusztulst, st a babiloni seregek oldaln be is trtek az orszgba, rszt vettek a fosztogatsban s terleteket foglaltak el az orszgbl, Zsolt 137:7; Ez 25:12–14; 35:5; 36:2; Jel 4:19.
Ebben a fejezetben Edm ltalban az istenellenes hatalmak kpviselje. Edm tlete vilgtlett vlik. Mindez azonban csak bevezets, mely szksgkppen megelzi s elkszti Isten npnek a megvltst, 35. fejezet. A kt fejezet teht sszetartozik, verstani s tartalmi szempontbl egyarnt. A magyarzatnl figyelnnk kell arra, hogy ismtelten elfordulnak saisi s deuterosaisi kifejezsek, de mr nem az eredeti rtelemben, hanem trtelmezve. sais is beszlt a np vaksgrl s hebehurgyasgrl, 6:9–10; 32:4; de mg lelki rtelemben szlt. Itt azonban mr testi rtelemben van sz a vakok gygyulsrl, 35:5. Sion pere saisnl mg Istennek npe ellen folytatott peres gye volt, 1:18. Itt mr a Sionrt, Sion ellensgei ellen perl rrl van sz, 34:8. Deuterosais a babiloni foglyok tjrl jvendlt, melyet Isten angyalokkal kszttet a pusztn keresztl, hogy hazavezesse npt, 40:3–4; 41:18–19; 43:19–20. Itt pedig a diaspora-zsidsg zarndoktjrl van sz, 35:8. A nvtelen prfta a fogsg utni j helyzetre vonatkoztatta a rgi jvendlseket.
sa. 34,1–17. Edm tlete: vilgtlet.
A npeket itt nem tankknt szltja meg az ismeretlen prfta, hanem gy, mint a vdlottakat. k azok, akiket megtl Isten, akiket hrm sorsra sznt. A hrm azt jelentette, hogy a teljes hadizskmnyt fel kellett ldozni Istennek. El kellett puszttani valamennyi embert, llatot s vagyontrgyat. A mai ember eltt ez kegyetlensgnek tnhet, azonban a hrmnek a maga idejben nevel clja is volt: ebbl mindenki meglthatta, hogy Izrel hbori nem rablhadjratok, nem a zskmnyrt folynak, hanem Isten dicssgre. Ezeknek a harcoknak Isten az Ura, st ezek a harcok Isten harcai. segti meg npt mg a tlervel tmad ellensggel szemben is. Mlt teht, hogy a dicssg is meg a zskmny is az v legyen.
Az a harc, amelyrl ebben a fejezetben sz van, nemcsak a vilg sszes npeire terjed ki, hanem a termszetre; az egsz teremtett vilgra is. A hegyek „megolvadnak” a temetetlenl maradt halottak vrtl. St az g is rszt vesz az tletben, zs 24:18–23; Mt 24:29; Jel 6:12–14: sszecsavarodik, mint a paprtekercs. A csillagok, melyeket a keleti ember sorshatalmaknak, isteneknek gondolt, lehullanak. Az 5., 6. vers Istennek a szinte megszemlyestett kardjrl szl, Jzs 5:13–15; zs 31:8; Jer 46:10; 47:6. A vgs leszmolst is az r kardja vgzi el, zs 27:1; 66:16 (Fohrer). Msik hasonlattal lve, vresldozatot tart az r Bocrban. Ez Petra, Edm fvrosa. A 6–7. versben emltett ldozati llatok Edm npt s elkelit jelentik. Az ldozat Isten tletnek a jelkpe, zs 30:33; 31:9; Ez 39:17; Zof 1:7. A kpes beszdet egszen odig viszi a prfta, hogy az emberek „vesekvrl” beszl. Az ldozati llatok vesjnek a kvrje az r volt, mint „engesztel illat”, Lev 3:4.10.15.16. A 8. vers mr rejtett rmzenet, elre mutat a 35. fejezet fel. Elmondja, hogy Isten Sionrt perel, nprt ll bosszt, zs 61:2; 63:4. A 9–15. v.-ben Sodoma s Gomora pusztulshoz hasonltja a prfta Edm pusztulst. A kpek egymst vltjk: Edm orszga olyan lesz, mintha mg a patakokban is szurok folynk, mintha a fld csupa knkbl llna. Fstlgni fog az egsz orszg, mert az tlet tze lngba bortja. Olyan lesz az egsz, mint a teremts eltti tohuvabohu, 11. v.; Gen 1:2; a kozmosz visszazuhan a chaosba. Rendes krlmnyek kztt ptsre szoktk hasznlni a mrzsinrt s a fggnt. Most azonban ezek is a pusztts eszkzei lesznek. Nem lesz „kirlysg”, llami letforma, rendezett krlmnyek kztt foly emberi let Edmban. Pedig ott hamarabb voltak kirlyok, mint Izrelben, Gen 36:31–43; 1Krn 1:43–54. A 11. v. „kilt” szava arra mutat, hogy Edm orszgban nem rkltk a kirlysgot, hanem vlasztottk a kirlyokat. A kirlyvlaszts kirlly kikiltssal s dvrivalgssal jrt egytt, Num 23:21; 1Kir 1:25.39. A kirlyvlaszts szoksra utal Gen 36 s 1Krn 1 is: megtudjuk, hogy az edmi kirlyok mindig ms-ms vrosban uralkodtak, ott, ahova valk ppen voltak. A 12. v. elejn csonkn ll „nemesei” szt is az emltett kirlylista vgn lev fejedelmek s vezrek sora vilgtja meg.
Edm orszga teljesen pusztv lesz. Mindentt gaz s tvis veri fel. A hajdani fnyes palotk romjai kztt kgyk s baglyok, saklok s hink tanyznak. St a keleti npek kpzelete dmonokkal is benpestette a pusztk romjait: a szcr sz kecskebak-formj dmont jelent, Lev 16:7–10; 17:7; zs 13:21; a lilit sz pedig az asszr mitolgibl vett ni dmonalakot. Ezeknek osztotta ki az r Edm fldjt gy, ahogyan valamikor az gret fldjt sorsolssal tette npe tulajdonv.
A fejezet rtkelsnl nem szabad modern mrtkkel mrni s egyszeren a nemzeti gyllet s bosszvgy dokumentumnak tekinteni ezt a prfcit. Sokkal inkbb arra kell gondolni, hogy Isten tlete, amellyel a gonoszokat sjtja, az jszvetsg szerint is bekvetkezik. Ez az tlet a hvek szabadtshoz tartozik, s Egy rmzenet Isten npe szmra. tlet nlkl nem lenne valsgos a kegyelem sem. Az tlet ppen olyan valsgos, mint a hvek megjutalmazsa. Mindkett Isten kezben van.
sa. XXXV. RSZ
sa. 35,1–10. A megvltottak hazja.
Br ez a fejezet folytatsa s kiegsztse az elznek, itt mr nem ugyanarrl a pusztasgrl van sz, mint a 34. fejezetben. Ott arrl olvastunk, hogy Edm orszga vlik pusztasgg Isten tlete kvetkeztben. De nem is a Babilnia s Palesztina kztt elterl pusztasgra kell itt gondolnunk, amelyen keresztl Deuterosais jvendlse szerint t kszl Isten szmra s a vlasztott np szmra. Itt mr Jda orszgrl van sz, amely a megvlts idejn nem lesz tbb pusztasg, hanem „vigadozni” fog, paradicsomi termkenysg orszgg vlik. Isten jelenlte okozza ezt. Mindez az dicssgre trtnik. Az jelenltben nem lehet tovbb csggedt a np, mint a babiloni fogsg idejn, zs 40:27; 49:14; Zsid 12:12. Hiszen Isten jn s bosszt ll nprt, 4. v., 34:8. sais a maga korban azt remlte, hogy elmlik egyszer az a lelki vaksg, melyben kortrsai ltek, 6:9–10; 32:3–4. Deuterosais a fogsgban l npet mondta vaknak, 42:7.19. Itt mr sz szerint vett jvendlssel tallkozunk: Isten jelenlte meggygytja a betegeket, megbocstja a bnt, 5. v. Ezt a verset Jzus Krisztus sz szerint idzi s nmagra vonatkoztatja, Mt 11:5.6; Lk 7:21.22. Az els exodus idejn, az egyiptomi szabadts alkalmval vz fakadt a pusztban, Ex 17:1–7. A msodik exodusszal, a babiloni szabadulssal kapcsolatban hasonlan szlt a prftai gret, zs 43:19.20; 48:21; 49:10. Az jjteremtett orszg olyan bviz lesz, mint valamikor az den-kert volt. A 8–10. v. elmondja, hogy egy „szent” t fog vezetni a Sion-hegyre. Azok a zarndokok fognak rajta jrni, akik addig diasporban ltek. De egyszer vgrvnyesen haza fognak trni. A „szent” ton nem jrnak majd „tiszttalanok”, kultikus szempontbl alkalmatlan emberek. Nem jrnak ott „bolondok” sem, akik nem akarnak tudni Istenrl. Aki ezen a szent ton jr, az mind az Isten nphez tartozik (gy korrigljk a 8. v. nehezen rthet lem szavt, egy cajin kiesst felttelezve: lecamm), Zsolt 87. Isten vdeni, oltalmazni fogja a hazatr npet. Nem engedi, hogy vadllatok tmadjk meg ket az ton. Fejkn, mint valami fejdsz, ott lesz az rm, zs 61:3; Jel 21:4. Az idzet Deuterosaisbl val, 51:11.
Ez a jvendls arra tant bennnket, hogy Isten npe nem lhet akrhogyan a fldn. Aki rszt kr a megvltott, j vilgban, annak mr most is a „szentsg tjn” kell jrnia.
sa. XXXVI. RSZ
A 36–39. fejezet saisrl szl ksbbi elbeszlseket tartalmaz.
Ezek a 701. vi asszr invzira s Hizkijj kirly 714. s 711. kztt tlt betegsgre vonatkoznak. Ha sszehasonltjuk ezeket a fejezeteket a prhuzamos trtnetekkel (2Kir 18–20; 2Krn 31–32), azt ltjuk, hogy a Kirlyok knyvben lev elbeszls teljesebb, szvege megbzhatbb. Br a szveg sok helyen egyezik, az sais knyvben tallhat szveg tbb helyen kiegsztend a Kirlyok knyve szvegbl. Ott azt is megtalljuk, hogy Hizkijj kirly megadta magt, 2Kir 18:14–16. gy egszthetjk ki a csonka 36:19. verset: „s hol vannak Samria orszgnak az istenei?” A LXX. tartalmazza ezeket a szavakat is. A Kirlyok knyve jobban, folyamatosabban rja le Hizkijj kirly betegsgnek a trtnett. sais knyvben a betegsg s a gygyuls trtnete kz kerlt az rnyk visszatrsnek a trtnete s Hizkijj hlaneke. Ez megszaktja a folyamatos elbeszlst. Msrszt a Kirlyok knyvben is megvan ugyanaz a zavar tveds, ami sais knyvben: 2Kir 18:13-ban, zs 36:1-ben nem helyes a 14. v, helyesen 24. v. Tbblet a Kirlyok knyvhez kpest Hizkijj imdsga, zs 38:9–20. Van mg nhny kevsb jelents eltrs is a szvegben. ltalnos vlemny az, hogy a Kirlyok knyvben tallhat elbeszls nagyobb mrtkben trtneti jelleg s kzelebb llt az esemnyekhez, mint zs 36–39. Az utbbinak nem is a trtnetrs a f clja, hanem annak az brzolsa, hogy Izrel Istene a trtnelem Ura, s beteljesti prfti szavt.
sa. 36,1–22. A rabsak beszde.
Szanhrib, aki 705-ben kerlt Asszria trnjra, elszr az akkor mr ids babilniai uralkodval, Merodk-Baladnnal szmolt le, 704–703-ban, majd az Egyiptommal szvetsgben ll palesztinai llamok ellen fordult. Irataiban 46 zsid vros elfoglalsval dicsekszik, s azt lltja, hogy Hizkijjt gy zrta be Jeruzslembe, mint madarat a kalitkba. Fpohrnokt (ez a rabsak sz jelentse), orszga msodik embert kldi lkisi fhadiszllsrl Jeruzslembe, hogy megadsra szltsa fel a npet. A rabsak igen gyes rvekkel bizonygatja, hogy hibaval az ellenlls. Egyiptomban nem rdemes bzni, mert olyan, mind a ndszl: magasra ntt, de ertlen. nmagban sem bzhat Hizkijj kirly, hiszen alig tudna ktezer kpzett lovast ltetni azokra a harci paripkra, amelyeket a rabsak gnyosan felajnl. De a legslyosabb rv az, hogy Istenben sem lehet bzni. Isten nem fogja megsegteni Jdt, hiszen megsrtette t Hizkijj kirly. Megszegte azt a szvetsget, amit mg apja, hz kirly kttt Asszrival. A szvetsgkts alkalmval hz az asszr istenek segtsgl hvsval hsgeskt is tett, st Isten jeruzslemi oltrt asszr mintj oltrral cserlte fel, 2Kir 16:10–18. Azt a vallsos reformot, amit Hizkijj vgrehajtott, 2Kir 18:3.4; mr asszrellenes cselekedetnek lehetett felfogni. Mindenesetre az zs 36:7-ben emltett kultusz-centralizcit majd csak Jzsiz kirly hajtotta vgre, majdnem egy vszzad mlva. Az elbeszl teht ksbbi idben lt. Jl ismerte sais prftnak Asszrirl szl szavait, 5:26–30; 7:12–25; 10:5–19; 28:11–22; 30:1–17.
A beszdet hallgat zsid femberek, akik kzl kettt, Sebnt s Eljkimot mr ismerjk a 22. fejezetbl, arra krik a rabsakt, hogy ne zsidul beszljen, hanem az akkori idk diplomciai nyelvn, armul. De krsk eredmnytelen marad. A rabsak most mr a katonkhoz fordul s igyekszik ket megflemlteni, ket verni kzjk s a vezetk kz. Felajnlja, hogy ha megadjk magukat, j krlmnyek kz kerlnek. (A 16. v. „lds” szavnak a megads az rtelme.) Igaz, hogy asszriai szoks szerint deportlni fogjk ket, de j fldre kerlnek majd. A katonkhoz intzett beszdnek is az a legslyosabb rsze, amelyben a hitket tmadja. Azt lltja, hogy Isten nem fogja megszabadtani ket. Klnsen bnt, hogy sszehasonltja Izrel Istent a krnyez npek isteneivel, s azokkal egy sznvonalon emlti. Samria legyzse (LXX s 2Kir 18:34) igen slyos rvnek szmt, hiszen Samrinak Jahve az Istene (Procksch). ppen bntette meg Samrit Asszria ltal. Ezt tnteti most fel gy a rabsak beszde, mintha Asszria legyzte volna az Urat. Az rvels teht minden gyessge ellenre is felsznes. De pontatlansg Hamat s Arpad elfoglalsnak az emltse is. Ezeket nem Szanhrib hdtotta meg, hanem mg apja, Sargon. Mindenesetre arra is bven van plda, hogy az kori keleti kirlyok maguknak tulajdontottk eldeik rdemeit (Eichrodt).
Itt mr Izrel Istent ri srelem. fog most mr harcolni Asszria ellen. A gyzelem fel mutat az is, hogy a katonk nem felelnek. Nem jrt sikerrel a rabsak beszde, nem ingatta meg ket. A diadal tovbbi tja az, hogy a femberek a kirlyhoz mennek, a kirly pedig sais prfthoz fordul.
|