20 - 28 rszek magyarzata
zsais XX. RSZ
A Palesztina dli rszn lev kisebb llamok megprbltak elszakadni Asszritl. A lzadst Asdd filiszteus vros vezette, Egyiptom segtsgben bzva. Jdt is be akarjk vonni a lzadsba, 14:28–32; 18:1–6. A tapasztalatlan Hizkijj kirly hajlott is a csbtsra. Sargon asszr kirly (722–705) a lzadk leversre hadvezrt kldte, aki 711-ben el is foglalta Asddot. (Tartn nem szemlynv, hanem a rang megjellse. Jelentse taln a „msodik”). A hdtsrl szl dicsekv beszmol fenn is maradt (Gressmann, AOT.) A lzad asddi kirly Egyiptomba meneklt, de Egyiptom kiszolgltatta t a gyzteseknek. sais prfta mr hrom vvel ezek eltt az esemnyek eltt azt a parancsot kapta, hogy vegye le „zskruhjt”, a prftai ltzetet, s csak alsruhban jrjon. Nem szksges felttelezni, hogy a prfta meztelenl jrt. De ruhja feltn, szokatlan volt: a hadifoglyok ruhjra emlkeztetett. Ezeket megfosztottk ruhjuktl s meg is szgyentettk, 2Sm 10:4; 2Krn 28:15. Ezen a mdon hirdette a prfta Egyiptom bukst. Majd megltjk a szvetsgesek, hogy kr volt Egyiptomban bzni! A prfta termszetesen nem a szvetsgesekre tekint elssorban, hanem Jdra. Taln ppen sais erfesztseinek ksznhet, hogy Hizkijj kirly mg idejben kilpett az sszeeskvsbl s ellene mr nem vonult fel az asszr hadsereg.
Az Egyiptom buksrl szl jvendls ksbb teljesedett be (670, 667.). A rvid fejezetbl meglthatjuk, hogy sais milyen szilrdan hitt abban, amit az r mondott neki. Nem csekly ldozat volt hrom esztendn t trni a np gnyoldst s nem utolssorban a hideget is. De sais, mint az r prftja, nem nmagval trdtt, hanem az r gyvel. Npt is arra tantotta, hogy egyedl az rban bzzk s csak Tle vrjon megtartatst.
sais pldja ktflekppen is Jzus Krisztusra mutat. Egyrszt Jzus Krisztus ismeri az Atya gondolatait Mt 11:27; Jn 7:29; 8:55; 10:15; msrszt vllalta a szgyent, csfolst, szenvedst s hallt. Az kveti is Isten titkainak a sfrai lehetnek, 1Kor 4:1; Krisztus szenvedseinek s dicssgnek a rszesei 1Pt 4:13.
sa. XXI. RSZ - sa. 21,1–10. Babilnit leigzzk a mdek.
Ezt a lendletes, klti jvendlst egy nvtelen prfta rta, valsznleg Palesztinban, 650 krl. Jvendlse igen fontos a prftai elragadtats termszetnek a megismerse szempontjbl is.
Nemcsak a Nlust neveztk a rgiek tengernek, hanem Babilnit is (pl. Herodotos). A tenger orszga azonban a „tenger pusztasgv” lesz, 1. v. Mr ez a nv is kifejezi a jvendls tartalmt. A prfta a Palesztina dli rszrl (ngb) jv viharokhoz hasonltja azt a hadsereget, amely Babilnira tr. Kyros, aki elbb Elmban uralkodott s 549-ben terjesztette ki uralmt Mdira is, megdnti a zsarnok Babilnia uralmt. Babilnia megcsalta s kifosztotta a npeket. Ez a pusztuls oka, ezrt kldi ellene Isten az elmi s md seregeket. Isten maga az, aki vgre meg akarja szntetni azt a sok szenvedst („shajtozst”), amit Babilnia okozott a npeknek. Br ez a fogsgban l zsidknak rmzenet, a prfta mgis feldltt vlik, szinte belezavarodik ebbe a „kemny” kijelentsbe. Isten szava t mg testileg is ignybe veszi. gy szenved, mint a szl n. A prfta nem mondja el, hogy Babilnit sajnlja-e, vagy az ott l zsidkat flti. Legvalsznbb, hogy maga a kapott kijelents, a ltoms rzza meg t egsz lnyben. St kicsi is az emberi nje ahhoz, hogy isteni kijelents hordozja legyen. Retteg mg alkonyatkor is, amikor msok a napi munka utn nyugodtan pihennek. Ltomsban dorbzolni ltja a babilniai vezreket. Mg biztatja is ket: csak telepedjenek le a tertett asztalhoz, heveredjenek az asztal mell tertett prnkra s sznyegekre, gyis flbeszakad a lakoma, mert a gondtalanul dzsl Babilnit megtmadjk a mdek. Hamar el kell venni s meg kell kenni a pajzsot. A pajzs brrel volt bortva, ezt szoktk olajjal megkenni. A megkensnek nem az volt a clja, hogy a brt karbantartsk, sem az, hogy a nyilak lecssszanak rla, vagy a tartszjak ne mlyedjenek bele a katonk testbe (Duhm), hanem a megkens ltal isteneiknek szenteltk fegyvereiket az kori Kelet npei. A hbort szent dolognak tekintettk. A 6. v. nehzsgt sokig szvegjavtssal akartk megoldani. Jobbnak ltszik azonban, ha a szveget rintetlenl hagyjuk s gy rtjk, hogy a prfta s az rszem (vagy „figyel”) nem kt klnbz szemly, hanem egy. A ltoms szinte pattansig feszti a prfta ntudatt. Mr-mr olyan, mintha nem is egy szemly lenne, hanem kett: egyik nje Isten kzelbe kerl s Isten gondolataival telik meg a ltoms folyamn, kzben azonban a msik nje sem sznik meg, hanem hsgesen tovbbadja Isten kijelentst a sokat szenvedett Izrelnek, a „szrn elcspelt fiaknak”, 11. v. Ugyangy Pl apostol is harmadik szemlyben beszl nmagrl s a kapott ltomsokrl, 2Kor 12:2–4. A prfta is llekben ll oda rhelyre, Hab 2:11. Testben Palesztinban marad teht, llekben azonban Babilniban van s figyel, az r parancsa szerint. Nem tudjuk, meddig kellett a prftnak figyelnie. Egyszercsak felkiltott (a „lt”, 8. v., msok szerint „mint egy oroszln”, ti. olyan hangosan), mert megltta a Babilnira tr ellensget: ell a lovasokat, htul a mlht hord tevket s szamarakat. Az, hogy prosval vgtatnak, taln a md-elmi szvetsgre utal. A ltoms magyarzatt az r adja meg: „Elesett, elesett Bbel!” Mindeddig maga a prfta sem tudta, mit jelent a ltoms, jt-e, vagy rosszat. A 9. v. teht a kulcsa az egsz igeszakasznak. Az a gondolat, hogy Babilnival egytt istenei is elbuknak, Deuterosaisnl is igen fontos. De zs 21:1–10 valsznleg korbbi, az els kijelents Babilnia kszbnll buksrl. Erre a kijelentsre a ksbbi rk is hivatkoztak, Jer 51:8; Jel 14:8; 18:2. Az igeszakasz nagyon rtkes az Isten kzelbe jutott s kijelentst nyert ember bels vilgnak a megismersben is: ms, j emberr vlik, 2Kor 5:17; Isten titkainak a sfrv 1Kor 4:1; aki pontosan gy adja tovbb Isten kijelentst, ahogyan kapta, 1Kor 11:23. Mskppen nem is tehet (ApCsel 4:20), mert a kapott kijelents ersebb nla: olyan, mint a csontjaiba rekesztett tz, Jer 20:9. Isten tlete vrna az emberre, ha nem prdikln, nem adn tovbb a kapott zenetet, 1Kor 9:16.
sa. 21,11–12. Vlasz az edmiaknak.
A prfcia olyan rvid s tredkes, hogy kort s szerzjt nem is tudjuk pontosan meghatrozni. Dma, sz szerint „hallgats”, Edm klti neve. Ez egyben Edm helyzett s jvendjt is kifejezi. Az edmiak szmra „jszaka” van, nehz helyzetben vannak. Trelmetlenl krdezik: Meddig mg? Pontosabban: melyik szakasza ez az jszaknak? Az jszakt hrom szakaszra szoktk osztani, Br 7:19; JSir 2:19. Az esemnyek magyarzatt s a kibontakozs tjt akarjk megtudni. A prfta azt feleli, hogy mr jn (perfectum propheticum) a reggel, de tart mg az j is. Teht a szenveds ideje mg folytatdik. A fordulat egyedl Isten kezben van, idpontjt maga a prfta sem tudja, ApCsel 1:7; 1Thessz 5:1. A vlasz mgsem elutast vagy ppen ellensges. A prfta szmol azzal, hogy mg vilgosabb kijelentst is kaphat az rtl. Ezrt mondja az edmiaknak, hogy jjjenek jbl vissza. Br nem tudjuk, hogy az edmiak visszamentek-e a prfthoz, fontos bibliai szablyt ismernk meg itt: kitartan kell „zrgetni”, Mt 7:7.
sa. 21,13–15. Arab menekltek megsegtse.
A megvert Babilnibl meneklnek a kereskedk, ki-ki a sajt hazjba. Jnnek a ddni arabok is, de nem a szoksos kereskedelmi tvonalakon, mert ott rajtuk thet a gyztes md hadsereg, hanem mellkutakon. Ez az oka annak, hogy nem tudjk lelmiszerkszleteiket feljtani. Boztokban rejtzkdnek, nlklznek. A prfta felszltja a ddni-tmai arabokat (a mai Taima-ozis terlete az elti tengerbltl dlkeletre), hogy fogadjk vendgszeretettel a harc ell menekl honfitrsaikat, menjenek eljk kenyrrel s vzzel. A bujdos befogadsnak a trvnye nemcsak Izrelben rvnyes, hanem minden embernek szl parancs, zs 58:6.7; Mt 25:31–46.
sa. 21,16–17. Kdr pusztulsa.
Itt jbl sais beszl (v. Rad). Kdr szaki arab trzs volt. Hres jszai voltak, Gen 25:13; akik zsoldosokknt az asszr hadseregben teljestettek szolglatot. De Asszria buksa utn ket is utolri az tlet., zs 16:4 (Procksch), s csak kevs „maradkuk” lesz 16:14; 17:3.5–6. Ksbb Nebukadneccar puszttotta el ket, Jer 49:28–33.
sa. XXII. RSZ sa. 22,1–14. Jeruzslem elbizakodottsga s bntetse.
Ezt az igeszakaszt sokig jvendlsnek gondoltk. Ennek hrom oka van. Az els az, hogy az 1., 5., 8., 12. v.-ben az eschatologikus jvendlsekben hasznlt jellegzetes kifejezs olvashat („azon a napon”). A msodik az, hogy az 1., 5. v.-ben ltomsrl van sz. A harmadik ok az, hogy Jeruzslem ostromt a trtneti knyvek s sais knyvnek 36–39. fejezetei mskppen rjk le. Ezek szerint itt be nem teljesedett jvendlssel lenne dolgunk. Azonban az jabb rsmagyarzk ltalban lersnak, valdi lmnyrl szl hradsnak tartjk ezt az igeszakaszt. Azt tantjk, hogy az „azon a napon” kifejezst az magyarzza, hogy Jeruzslemnek a 701. vben trtnt ostroma apokaliptikus katasztrfra emlkeztette Isten npt. Az is lehet, hogy a prfta olyan rszleteket kzl itt Jeruzslem ostromrl, amelyek a trtneti knyvekbl kimaradtak. Hiszen nem mindent rtak le, ami megtrtnt, s nem is azonnal kszltek a trtnelmi fljegyzsek. Az 1–12. verset gy tekinthetjk, mint sais prfta mkdse vgs idejbl szrmaz hradst.
A „ltoms vlgynek” a fldrajzi helyt nem tudjuk meghatrozni. Taln itt kapott kijelentst a prfta akkor, amikor Szanhrib asszr kirly hatalmas serege elvonult Jeruzslem all. A vros laki a lapos hztetkre mentek, onnan nztk az elhagyott asszr tbort. Fktelenl rltek, hogy elmlt a veszly. Az a dzsls, amirl a 13. v. beszl, bizonyra ldozati lakomkon trtnt. Egyedl a prfta volt szomor az ltalnos vigadozs kzepette. Szomorsgt az a szgyen is okozta, hogy Izrelbl sokan tszktek az asszr sereghez, fleg a vezetk kzl (ezek voltak az „ersek”. gy olvasand a 4. v. a LXX. alapjn „megtalltk tieidet” helyett). Azonban az ellensg elvette fegyvereiket s hhrok kezbe adta ket. A kirly megadta magt. Errl Szanhrib is hrt ad. Mg nagyobb szomorsgot okozott saisnak az, hogy a np az ostrom alatt sem jutott hitre, csak a maga katonai erejben bzott. Az ellensg azonban alsta a vros vrfalt. Az elmi s mbi (Kr mbi vros) zsoldosok kivettk tegezkbl a nyilakat s levettk a pajzsokrl a tokot, azaz elkezdtk a harcot. A legszebb vlgyek Jeruzslem krl tele voltak ellensges harci kocsikkal, 7. v. A faltr kosok a kapukat tmadtk. A lovassg kszenltben vrta a kapuk betrst, hogy a rseken bevonuljon a vrosba. Jda vrosait, amelyek „lepelknt” vdtk Jeruzslemet, mr az ostrom eltt elfoglalta az asszr sereg, 2Kir 18:13. Szanhrib 46 jdai vros elfoglalsval dicsekedhetett. Ebben a helyzetben a vros laki ugyanazt tettk, mint a szr-efraimi hbor idejn: fegyverkeztek, elvettk a „Libnon-erd-palotban” trolt fegyvereket. A palota onnan kapta nevt, hogy rengeteg cdrusoszlopa volt, 1Kir 7:2; 10:17. A vros vzelltst gy biztostottk, hogy a Ghn-forrs viznek j medenct ksztettek a vr (Dvid vrosa) keleti s nyugati fala kztt hzd vlgyben, a Sajtksztk vlgyben. Ezt a rgtnztt munkt Hizkijj kirly ksbb be is fejezte, 2Kir 20:20. A vdekezshez tartozott az is, hogy a vros falnak a javtsra sok olyan hzat leromboltak, amely a fal kzelben plt. Mindezt hitetlensgnek minstette sais. jra azt hirdette, amit mkdse korbbi veiben: hit ltal van a megmarads, 7:9; 30:15. Az „Alkotra” s „Formlra”, Istenre kell „tekinteni!” Istent teht a trtnelem alkotjnak s formljnak tekinti a prfta. vezrelte Jeruzslem al az asszr sereget, „fttyentett” neki 7:18; de az is, aki megszabadtotta Jeruzslemet. Elhatrozta mr rgen! De nemcsak a vilgtrtnelemnek formlja s alkotja az Isten, hanem npe alkotja s az dvtrtnet formlja is. ppen az a legnagyobb szomorsga sais prftnak, hogy a np szve mindezek utn sem trt meg csodlatos szabadtjhoz. Ezzel a np Isten dvzt akarata ellen vtkezett (v. Rad). Erre a vtekre nincs bocsnat. A pognyosan dzsl npre slyos tlet vr, hiszen ugyanazt a bns s hitetlen letet folytatja, mint azeltt.
sa. 22,15–25. Sebna helyett Eljkim lesz az udvarmester.
Sebna, akinek az apja nevt nem is emlti a prfta a megvets jell, idegen szrmazs volt. Magas mltsgra jutva, nemcsak azt a bnt kvette el, hogy felfuvalkodott s „magasan vgatott magnak srt” (minl elkelbb volt valaki, annl magasabban volt a srja a hegyoldalon Mt 27:60), kocsin jrt, mint a rgi kirlyok, Gen 41:43; hanem olyan politikt is folytatott, amely nem tekintett az rra, Egyiptom segtsgre tmaszkodott s flidzte az asszr veszedelmet. sais, valsznleg ppen ott, ahol Sebna a srt vgatta magnak, btran a szembe mondta az tletet: elveti t Isten, mint valami labdt, „tgas fldre”, Asszriba. Ott kell meghalnia szmzetsben. A 19–23. vers az r „szolgjrl” szl gretet tartalmaz: olyan embert fog adni Isten Sebna helyett, aki hsges az rhoz. fogja hordani az udvarmestert megillet hossz kntst s vet, gyakorolja a hatalmat. Ez a „szolga” messisi vonsokat hordoz: „atyja”, gondviselje lesz npnek, Gen 45:8; zs 9:5. A kulcs, ami rgen fbl volt s vllon hordoztk, a hatalom jele. Amit kimond, azt nem vltoztathatja meg senki, Mt 16:19; Jel 3:7. A storcveket megtisztel lhelynek tartottk.
A 24–25. v. ksbbi korbl, valsznleg a hetedik szzad els negyedbl szrmazik. Eljkim nem vltotta be a hozz fztt remnyeket. llst, magas mltsgt arra hasznlta fel, hogy a sajt csaldjt naggy s gazdagg tegye. „Storcvek” helyett falba vert cvekk lett, amelyen mindenfle konyhai ednyek lgnak. A prfta-tantvny keser gnnyal mondja ezt, olyan rtelemben, hogy Eljkim mltatlan emberekkel vette krl magt. Ezrt megvonta tle kegyelmt az r: Eljkim egytt bukik el azokkal, akiket felemelt. Az igeszakaszbl meglthatjuk, hogy a prfta-tantvny btorsga mlt a mesterhez. Nem tudjuk, mikor teljesedett be jvendlse. Sebna s Eljkim az asszr hadjrat idejn (701) mg magas tisztsgeket viseltek, 2Kir 18:18; zs 36:3; 37:2. Sebna trtnete azt bizonytja, hogy aki magt flmagasztalja, megalztatik, Mt 23:12. Eljkim trtnetnek pedig az a tanulsga, hogy a bn ltal eljtssza az ember Isten ajndkait, Gen 25:29–34; Rm 11:17–24.
sa. XXIII. RSZ
Az els 14 versben gnyos halotti neket tallunk Trus s Szidn pusztulsrl. ltalban a Szidnrl szl verseket tartjk a kltemny rgebbi rszeinek. Ezek sais korba s gondolatvilgba is beleillenek. Nyelvezetk is emellett szl (Procksch). sais korban Luli (Elulaeus) szidni kirly fllzadt Asszria ellen, majd Szanhrib megtorl hadjrata ell Ciprus szigetre meneklt. Itt mg ebben az vben meg is halt, 12. v. Szidnt ksbb Artaxerxes III. Ochus perzsa kirly puszttotta el, 348-ban.
A Trusrl szl versek ksbbiek, Ez 26–28. fejezet, 29:17–21. Nebukadneccar 585-ben megostromolta Trust. Az ostrom 13 vig tartott, de mg ennyi id alatt sem tudta elfoglalni Trust, mert szigeten plt. Taln erre az ostromra vonatkozik a 13. v. els fele (Bright). Trust ksbb Nagy Sndor foglalta el, 332-ben, gy, hogy mestersges tltst emelt ellene, 13b.
A 15–18. verset Ptolemaius II. Philadelphus idejre vonatkoztatjk, aki jra autonmit adott Trusnak. A fejezet teht nvekedsi folyamaton ment t. Az eredeti (saisi?) maghoz idk folyamn jabb prfcik kerltek, amelyek a maguk kornak az esemnyeit a rgi prfcik alapjn rtelmeztk. Az jabban keletkezett versek ppen gy prftai inspirci gymlcsei, mint a rgebbiek (v. Rad). Ez a nvekedsi folyamat azonban nem kedvezett a fejezet szvegnek. Sok a glossza, s a legvatosabb rsmagyarzk is knytelenek nhnyszor szvegjavtshoz folyamodni, legalbbis a 2. v. vgn („betltttk” helyett „kveteid”) s a 10. v. elejn („lpj ki” helyett: „mveld”), mindkt esetben a LXX. s a holt-tengeri szveg alapjn.
sa. 23,1–14. Trus s Szidn pusztulsa.
A tvoli tengeri utakra alkalmas, rcszllt „tarsis-hajkat”, zs 2:16; jajgatsra szltja fel a prfta. A hajkon hazatrk az utols llomson, Ciprus szigetn rtesltek vrosuk pusztulsrl. Taln menekltekkel is tallkoztak. A fnciai tengerpart laki „megnmultak” a rmlettl. St az egyiptomiak is megrmltek, flve attl, hogy nemsokra rjuk kerl a sor, 5. v. Trus s Szidn kereskedi, „kvetei”, 2. v. a Fldkzi-tengeren hajztak. Ennek „nagy vz” volt a neve 3. v. Ahogyan a fldmvesnek a fld ad jvedelmet, gy Trusnak a npekkel folytatott kereskedelem. Egyiptombl, a npek lstrbl szlltottk a gabont, a Sihr (a Nlus deltjnak egyik keleti ga) vidkrl. A 4. v. klti mdon alkalmaz egy si mtoszt, mely a tengerrl, mint anyrl szl. De „gyermektelenn vlt” a tenger: elpusztultak fiai, a trusiak. Akik megmaradtak, Tarsisba, a mai Spanyolorszg dlnyugati rszn lev gyarmatukra menekltek. A testvrvros, Szidn, „szgyenkezik” Trus buksa miatt. A dzsl, gazdag vros miatt „jajgatnak” a fnciai tengerpart laki, 6. v. Hiszen Trus hres s rgi vros volt, Herodotos idejn 2300 vesnek tartottk a papok. A 8. v. azrt nevezi Trust koront osztnak, mert gyarmataikon a trusiak neveztk ki az uralkodkat. Nagy Sndornak is aranykoront kldtek (Duhm). A trusi kereskedk olyan gazdagok s tekintlyesek voltak, mint ms npek fejedelmei. De elbizakodtak. Ezrt alzza meg ket Isten, a trtnelem irnytja, zs 2:11–17; Ez 28:1–19. Nem jrnak tbb tirusi hajk a tarsisi gyarmatra, ezrt a tarsisiak knytelenek lesznek fldmvelssel foglalkozni, 10a. Az r bntetse folytn Szidn is „meggyalzott szzz” vlik: azeltt ugyanis nem dlta fl ellensg, 12. v. Az sem meneklhet meg kzlk, aki a kzeli Ciprusra fut.
sa. 23,15–18. Trus jra kereskedni fog s megtr az rhoz.
Az elpuszttott Trus hetven esztendre feledsbe megy. A hetvenvi idtartam mr Asszriban is egy-egy vros bntetsi idejnek szmtott (Fohrer). A prftknl Jeruzslem bntetsnek az ideje, Jer 25:11; 29:10. Ha letelt a hetven v, Trus jra „parznlkodni”, kereskedni fog. Ebben a kifejezsben a fldmvel npnek a kereskedk irnt rzett ellenszenve s lenzse nyilvnul meg. Azonban Trus majd nem a sajt hasznra fog kereskedni, hanem az Isten dicssgre. Ahogyan az kori Keleten a templomi parznk bre a templom lett, gy lesz Fncia gazdagsga az r np, zs 45:14; 60:4–18; Hag 2:7.8; Jel 21:24. Ennek az az elfelttele, hogy Trus trjen meg. S a prfcia ppen Trus megtrst jvendli meg (Bright).
sa. XXIV. RSZ
A 24–27. fejezetet rgebben sais-apokalipszisnek szoktk nevezni. Azonban az saisi szerzsg nem bizonythat. Az ismeretlen szerz jval ksbbi idben lt, valsznleg Jeruzslemben, 25:5.7.10. Jl ismerte a prftai iratokat. ms, sais s Jeremis knyvbl ppgy idz, mint a ksbbi prftk rsaibl: Deuterosais, Jel s Tritozakaris knyvbl. A „trvnyt” is ismeri, a Pentateuchosbl utal az znvzre s a ni szvetsgre. Mindez a fogsg utni korra mutat. Nyelvezete nem olyan erteljes, mint a korbbi prftk. Szjtkokat, rmeket, st a versmrtkbe nem ill betoldsokat is elg bven tallhatunk. A versmrtk vltakoz. Rszben „hrmasokat”, hrom hangslyos szbl ll egysgeket tallunk, amelyekbl hol kett, hol hrom, hol ngy tartozik ssze (distichon, tristichon, tetrastichon), rszben pedig „heteseket”. Az utbbiak egymssal is sszetartozknak ltszanak. Ezek tartalmazzk a „vros”-rl szl jvendlseket, 25:1–5; 26:1–7; 27:10.11 (Procksch). Apokalipszisnek azrt nem lehet mondani ezeket a fejezeteket, mert nincs bennk szmspekulci, nincsenek mitikus llatnevek (kivtelnek ltszik 27:1. Azonban itt a mitikus llatnevek trtneti rtelemben llnak, meglev vilgbirodalmakkal azonosthatk, ezeknek a fednevei), nem valami rgi prfta nevt hasznlja a szerz s nincs dualizmus (Bright). Inkbb az utols idkrl szl jvendlsnek tarthatjuk ezeket a fejezeteket. Fohrer szerint eschatologikus liturgival van dolgunk. A jvendls kzppontjban Jeruzslem s a vlasztott np ll. Itt fog clhoz jutni Isten terve a hvek javra.
sa. 24,1–20. tlet a vilg felett.
Az ’rc sz itt nem Palesztint, mint orszgot jelenti, hanem az egsz fldet. Ezt mutatja a vele prhuzamos tbl sz is, amely fldkereksget jelent. Az egsz fld fog visszazuhanni a chaos llapotba, 10. v., oda, ahonnan Isten a teremtskor kiemelte, Gen 1:2. Mindkt helyen a thu sz ll. A termszet vilgban ppen gy rezhet lesz az tlet, mint az emberi trsadalomban. Eltnnek a klnbsgek szegnyek s gazdagok kztt, mert mindenkit utolr a nyomorsg. Az tletet az emberek bne okozza: k hgtk t az „rk” (vagy si) szvetsget, 5. v., amelyet Nval kttt az Isten. Ez a szvetsg az egsz emberisgre rvnyes, Gen 9:1–17; Ez 5:6–7; Rm 2:14–15. Ebben a szvetsgben Isten az emberlst tiltotta meg. Az embervr „megfertzi” a fldet, Num 35:33; Zsolt 106:38. A szvetsgszegket utolri Isten bntetse, „tka”, Deut 27:11–26; 28:15–68. Isten ldsa szaporodst, sokasodst grt az embernek, az tok pedig elfogyssal, pusztulssal fenyeget. Alig marad ember Isten tlete utn, 13:12; ppen gy, mint ahogyan szret utn alig marad valami az olajfn, 17:6; Jer 6:9; Mik 7:1. A megmaradtak is sztszrdnak, 1. v., Gen 11:1–9. Olyan lesz az letk, mint az ostrommal bevett vros laki: a kaput betrte az ellensg, a vrosban mindentt csak romok lthatk, a lakossg rszben meghalt, rszben elrejtztt, magra zrta a hzat, de a legnagyobb rszt hadifoglyokknt elhajtottk. A „vros” nem azonosthat egyetlen kori vilgvrossal sem, hanem itt ltalban a vrosokat (Ridderbos), a vrosi letformt (Fohrer), az istenellenes, gonosz hatalmak sszessgt jelenti.
Ebben a helyzetben vratlanul flzendl az Urat dicsr nek a fld minden tjrl: a tenger fell (nyugatrl), a „vilgossg” fell (keletrl): s a „szigeteken”, az korban ismert vilg legtvolabbi pontjain. A megmaradt npek dicsrik Istent s Izrelt az „igaz npet”, 16. v.; 26:2; Hab 2:4. Ez a „pogny vilg szava”, 2Krn 32:23 (Ridderbos, Procksch). A 16. v. msodik felben lev rzi szt ktflekppen rtik. Egyesek az arm rz szra gondolnak, ami titkot jelent. Eszerint a prfta titkot, isteni kijelentst kapott. Valsznbb azonban, hogy a sz a rzh igbl szrmazik, melynek jelentse: lefogyni. Erre mutat a kvetkez „jaj nekem” is, ezrt ezt is inkbb jajkiltsnak lehet felfogni. A prfta szinte betegg vlik a ltomstl s a rszvttl, 15:5; 16:9; 21:3.4. A slyos ltoms hatsra figyelmezteti az embereket: korai mg az rm. Hiszen tart mg a bn, a htlensg. Ezrt jabb s mg sokkal slyosabb tlet jn, amelybl hiba prblnak majd meneklni az emberek. Olyanok lesznek, mint az ztt vad, zs 2:19–21; Jer 48:43–47; JSir 3:47; m 5:18–20. A prfta a visszatr znvz kpvel is brzolja az tletet, Gen 7:11. Az tl Istennel szemben olyan gyenge lesz az ember, mint a rszeg, vagy mint a dledez kunyh, amely nem nyjt vdelmet.
sa. 24,21–23. Megvalsul Isten uralma.
„Azon a napon,” az utols idben felelssgre vonja Isten a hatalmasokat. A fldi kirlyokat ppen gy megtli, mint az „gieket”. Az utbbiakon Isten mennyei udvartartst, 1Kir 22:19; Jb 1:6; zs 6:1–4; Isten seregt, Jzs 5:14–15; a npek vdangyalait, Dn 10:13.20; vagy istenknt tisztelt csillagokat szoktak rteni, Deut 4:19; zs 40:26; Jer 19:13 (Fohrer). Itt nyilvnvalan nem Isten hsges szolgirl van sz, hanem a lzadkrl s engedetlenekrl, Zsolt 82; Ef 2:2; 6:12. Ezeknek a sorsa a fldi rabokhoz hasonl lesz: gdrbe, ciszternba dobjk ket, Jer 38:6; 1Pt 3:19; 2Pt 2:4; Jd 8; Jel 20:1–3. Itt kell vrakozniuk az tletre. A 22. v. vgn Istennek nem kegyelmes, hanem tletes „megltogatsrl” van sz. Meg fog sznni a nap s hold „uralma” is, Gen 1:16; Jel 2:10; 3:4; Mt 24:29; Jel 21:23. Egyedl Isten fog uralkodni, 1Kor 15:28. Szne eltt lesznek a vnek, ppen gy, mint az els szvetsgkts idejn, Ex 24:9–11; Jel 4:4; 11:16. Az dvtrtnet elejn trtnt csods esemnyek megismtldnek az dvtrtnet vgn, mg sokkal dicssgesebb formban. Mindez azt jelenti, hogy Isten j szvetsget kt npvel (Fohrer).
sa. XXV. RSZ
sa. 25,1–5. Hlaad zsoltr.
A prfta elre megrja azt az neket, amellyel Istent a szabadts utn fogja dicsrni a megvltottak serege. Az nek alanya a „szegny” s „nincstelen” np. gy nevezte magt a babiloni fogsg utn lt hv gylekezet. Isten dicsretnek az oka a megvlts, a szabadts. A gylekezet visszatekint Isten rk tervre, „tancsra”, mely addigra be fog teljesedni: elpuszttja Isten a „vrost”, Isten npe ellensgnek a fvrost, a gonoszsg szkhelyt. Ebbl nemcsak Izrel veszi szre Isten hatalmt, hanem a tbbi npek is, s rzendtenek Isten magasztalsra. A diadal idejn visszaemlkeznek arra a segtsgre is, amit Isten a nyomorsg idejn adott. mr akkor is oltalmazta npt. Vgl az ellensget is legyzi Isten.
sa. 25,6–9. Szvetsgi lakoma a Sion-hegyen.
A vgs idk sok nyomorsga s Isten gyzelme utn eljn az rvendezs ideje. A nagy lakomrl az jszvetsg is beszl, Mt 22:1–14; Lk 14:16–24; Jel 19:9. De mr Zsolt 23:5 is ebbe az irnyba mutat. A lakoma nemcsak Izrelnek szl, hanem minden nemzetnek, Mt 8:11; 22:8–10. A npek a Sion-hegyre jnnek, zs 2:2–4. Isten „zsros” teleket ad: ezt tekintettk a lakoma legjavnak, a legjobb falatoknak. Az ldozati llatbl ppen a kvr rszek voltak Isteni, Lev 3:3.15.16. A bort egy ideig nem szrtk le, hogy ersebb s zesebb legyen. Az a lepel, amelyet „elnyel” majd Isten, nem az istenismeret hinya, Ex 34:33–35; 2Kor 3:13–16; hanem a szomorsgnak, a gysznak a jele. Ilyen rtelm a 8. v. is, amely knnyrl s gyalzatrl beszl. Ilyenkor a keleti ember eltakarta az arct, 2Sm 15:30; Eszt 6:12; 7:8. A szomorsg legfbb okt, a hallt is megsznteti Isten. Az szvetsg mshol az letkor meghosszabbodsrl, zs 65:20–22; vagy a halottak feltmadsrl beszl, zs 26:19. A hall megsznsnek a gondolata egyedlll az szvetsgben, egyike az szvetsgi kijelents cscspontjainak, s az jszvetsgi kijelentshez vezet, 1Kor 15:26.54. Itt a 8. v.-ben lev „rkre” szt az jszvetsg a LXX. alapjn a „diadalra” szval fordtja. – Az eschatologikus szvetsgi lakomn azok fognak rszt venni, akik mr a fldi nyomorsg idejn is Istenben bztak s Hozz mindvgig hsgesek maradtak (Ridderbos).
sa. 25,10–12. Mb megalztatsa.
Mbnak mr a szletse is szgyenteljes volt, Gen 19:30–38. Ugyanilyen lesz a vge is. Lehetsges az is, hogy itt Mb ltalban az istenellenes hatalmaknak a jelkpe. A prfcia kifejezsmdja s tartalma egyarnt nyers. Mbot trgyalbe taposott szalmhoz hasonltja. A „szalma” sz hberl hasonlan hangzik a trgya szhoz (madmn), ez pedig clzs egy mbi vros nevre (Madmn). Mint aki trgyalvel telt gdrbe esett, gy prbl majd Mb szni, de sikertelenl. A 11. v. ’orbt szavt ltalban az ’rab, „llkodik” szbl szrmaztatjk s Mbnak az isteni tlet elleni ravasz mesterkedseire vonatkoztatjk. De minden hibaval: Isten megtri a ggs Mbot, az tlete elhrthatatlan, zs 16:6.7.
sa. XXVI. RSZ
sa. 26,1–6. Hlanek.
Az „ers vros” itt nem ugyanazt jelenti, mint az 5. v.-ben s a 24. fejezetben, hanem Jeruzslemet. Ez a kltemny tartalmban s formjban hasonlt a Sion-zsoltrokhoz, 46; 48 76; 87. Az els vers alanya ki nem mondottan is Isten. erstette meg Jeruzslemet. ad segtsget, szabadulst s gyzelmet (ez a jelentse a jesch sznak). gy vonul be Jeruzslembe a np, ahogyan a templomba szoktak bevonulni nnep alkalmval, Zsolt 24:7–10. A bevonuls a sztszrtsgban l vlasztott np hazatrst jelenti, zs 51:11; 56:1–8; Jer 23:7.8. De a np maga is mss vlik a vgs szabadts idejre: hsgesen ragaszkodik az Istennel kttt szvetsghez s csak Urban bzik. Teht a np lelkben, „jellemben” (3. v.) is megvalsul Isten akarata.
Az ellensg legyzse Isten mve, nem a np. A ggs „vros”, az ellensges vilghatalom megdl 24:8–11; 25:2; 27:10. Gyznek a gyengk, szegnyek s kicsinyek az r ereje ltal, 1Sm 2:1–10; Lk 12:32; 1Kor 1:25–29.
sa. 26,7–21. Imdsg a vgs nyomorsg idejn.
Az igaz ember „plyjt”, sorst Isten irnytja. Ezen tl az igaz ember azrt is imdkozik, hogy Isten akarata a vilgban is rvnyesljn, Mt 6:10. Isten akarata gy rvnyesl, hogy megtli a bnt. Ebbl majd tanulnak a fld laki! Hiszen most mg vannak olyanok, akiket Isten jsga, hsge s szeretete nem indtott megtrsre, Rm 2:4. Az ilyenek a hvek kzssgben, az „igaz fldn” is folytatjk bns letket. Nem ltjk, hogy kzel van Isten tlete, mr felemelte kezt az r. Majd csak akkor ltjk meg, ha beteljesedik rajtuk az tlet.
A 12. v.-tl kezdve Izrel mltja ll a kzppontban. Mr a mltban is Istentl jtt minden j adomny s tkletes ajndk, Jak 1:17. Ilyen ajndknak tekintette Izrel az „gret fldjt”, klnsen Dvid s Salamon idejben. Ekkor megnvekedett az orszg terlete, nagy s gazdag volt a np, 15. v. Azonban a mlt nemcsak Isten ajndkaival van tele, hanem Izrel bnvel is. Isten npe megprblt a mltban ms uraknak: blvnyoknak s fldi nagyhatalmaknak szolglni. ppen ez az oka annak, hogy Isten megbntette ket, sok nyomorsgon kellett keresztlmennik. Az idegen „urak”, blvnyok s fldi nagyhatalmak Isten bntetse folytn Izrel uraiv, sanyargativ vltak. Azonban Izrel maga is tanult a fenytsbl. A szenveds nem mlt el nyomtalanul s eredmnytelenl a np letben. Izrel visszatallt Istenhez. A bajban megrtette, hogy nincs emberi segtsg. Nem maradt ms htra, mint az imdkozs. gy rthetjk a 16. v. nehz szvegt a LXX. alapjn: „Uram, a nyomorsgban Tged kerestnk, a szorongat (vagy: ml) szksgben, (amikor) fenytettl bennnket.” A np szenvedsei a szl n knjaihoz voltak hasonlk. Eredmnytelen volt minden erfeszts, nem lett belle szabaduls. Azok helyett, akiket Isten tlete elpuszttott, nem „szletett”, 18. v., annyi ember Isten npe szmra, hogy a np jbl flemelkedhetett volna.
A nyomorsgban elmondott imdsg mgsem volt hatstalan. Isten szrevette, hogy most mr csak az nevt „emlegeti” az npe az istentiszteleteken s az imdsgokban. ktszeresen is vlaszolt npe imdsgaira. Egyrszt megszntette a blvnyokat s azokat a fldi nagyhatalmakat, amelyek npt sanyargattk. Msrszt csodt is tud tenni: fel tudja tmasztani a halottakat! Ahogyan Palesztinban a szraz vszak idejn a harmat lteti a nvnyzetet, gy tudja Isten megadni a „vilgossgok” (gitestek?) harmatt s „megdnteni az rnyak orszgt”, a halottak vilgt, 19. v. (Procksch). A harmat a megelevent isteni er jelkpe, Hs 14:6; Zsolt 110:3. Br itt mg nem kifejezetten az egyn feltmadsrl van sz, hanem inkbb a np feltmadsrl, mgis igen fontos lloms ez az igeszakasz a feltmadsrl szl bibliai tants kialakulsban. A np feltmadsnak a gondolattl, Ez 37; ez az Ige vezet el bennnket, az igazak feltmadsnak a hirdetse ltal, addig a tantsig, hogy jk s gonoszok egyarnt fel fognak tmadni s Isten tlszke el llnak, Jb 19:25.26; Zsolt 16:10; 49:16; 73:25.26; zs 53:10; Dn 12:2.3; Mt 24:45–51; 2Kor 5:10.
Ha jn az tlet, a nyomorsg idejn el kell rejtznie Isten npnek, ppen gy, ahogyan hajdan Egyiptomban el kellett rejtznik az ldkl angyal ell, Ex 12:22.23; s ahogyan Nnak a brkba kellett mennie az znvz ell, Gen 7:16. Az tlet a minden emberre ktelez ni szvetsg alapjn trtnik: Isten szmon kri a kiontott vrt, Gen 9:1–17; 4:11; Ez 24:6–9. Isten az let ajndkozja s vdelmezje, Jn 10:15.
Ez az igeszakasz azzal biztatja a hveket, hogy nem kell sokig elrejtznik, elmlik az tlet ideje, Mt 24:16–22. Hamar kiderl, hogy Isten az utols sz. Bizonyos, hogy ez a tants nagy segtsget adott a hveknek a prbattelek idejn. De nem biztatja a prfcia a hveket kihv magatartsra, oktalan vakmersgre, st inkbb vatossgra inti ket, Mt 10:16 (Khler). A hvk mr a jelenben is annak a munkatrsai, aki azt akarja, hogy az embereknek letk legyen s bvlkdjenek, Jn 10:10.
sa. XXVII. RSZ
sa. 27,1. Isten legyzi ellensgeit.
Leviathn s Tannn a babilniai teremtstrtnetbl ismert sszrnyek, melyeket a teremt Isten legyztt, Jb 3:8; Zsolt 74:14; zs 51:9. Itt az istenellenes vilgbirodalmak jelkpei. A „gyors” kgy a „nylsebes” Tigris folyt s Asszrit jelenti, a „tekerg” kgy a „kanyarg” Eufrtes folyt s Babilnit, a tenger s a tannn (a szt Kroli itt srknynak, Ez 29:3-ban s 32:2-ben krokodilnak fordtja) a Nlust s Egyiptomot jelenti. Ahogyan mr a teremtskor is legyzte Isten a Vele szemben ll erket, gy fogja ket legyzni az utols idben is. A vgidk esemnyei hasonlk lesznek az sidk esemnyeihez (Gunkel).
sa. 27,2–6. Dal a termkeny szlrl.
Az utols idben megvalsul Isten terve: Izrel nem lesz tbb termketlen szlhz hasonl, 5:1–7; hanem sznbort term (LXX: pomps) szl lesz. Meg fogja teremni az rnak tetsz gymlcsket, 6. v., bellrl is megvltozik. De megvltozik Isten korbbi bnsmdja is npvel szemben. Nem bnteti, nem szolgltatja ki tbb ellensgeinek, hanem rzi, „ntzi”. Ha tvist s gazt tall benne, meggyjtja azt: nem maradhatnak meg a gonoszok a gylekezetben, Zsolt 1:5. De Istennek nem a gonosz elpuszttsa a clja. Nem ez az Isten szve szerint val megolds, hanem a gonoszok megtrse, Ez 33:11. Ahogyan az letveszlyben lev ember az oltrnl tallt menedkhelyet, ha megragadta az r oltrnak a szarvait (1Kir 1:50; 2:28), gy meneklhet a gonosz ember a kegyelmes Istenhez.
sa. 27,7–13. A szenveds rtelme.
Isten „elzte”, fogsgba kldte npt. Elbocstotta, ahogyan a frj bnik htlen felesgvel, Deut 24:1; zs 50:1. Mgsem sjtotta npt olyan kemnyen, mint azokat, akik vgrehajtottk az tletet Isten npn, st felfuvalkodtak s tllptk feladatuk hatrait, zs 10:5–19. Npt csak azrt fenytette meg Isten, hogy megtiszttsa. Azt akarja, hogy a blvnyszobrok s blvnyldozati oltrok vgkppen elpusztuljanak, azokban senki se bzzk tbb. Ezrt puszttotta el az „ers vrost”. A rgebbi rsmagyarzk itt ugyanarra az ers vrosra gondoltak, amelyrl 24:10.12; 25:2; 26:5–6 beszlt. De jabban inkbb Jeruzslemre gondolnak. Ezt is ers vrosnak mondja pl. 26:1 s csak sajt npt vdolhatja Isten az „rtelem” hinyval, Deut 32:6. Amg a np kegyessge hinyos marad, nem is jn fordulat Istentl. Ezt tantottk a tbbi prftk is: Tritosais, Haggeus, Zakaris s Malakis. De majd eljn a vgs arats ideje, Jel 4:13; Mt 13:39; Jel 14:15. Kmletes arats lesz az. Nem csplsznkval vgzi Isten, csak bottal, hogy egyetlen szem mag se menjen krba. Npe minden tagjt sszegyjti az r. Hazatrhetnek majd a diasporban lk a Folyamtl, az Eufrtestl egszen Egyiptom patakjig, a Sihrig, Palesztina dli hatrpatakjig, a Wadi-el-Aris-ig terjed terletre, az gret fldje idelis hatrai kz, Gen 15:18; 1Kir 8:65. A krtsz, amely rgen harcba hvta a npet (Br 6:34), most istentiszteletre fog hvogatni, Mt 24:31; 1Kor 15:52; 1Thessz 4:16. A sztszrtsgban lk hazatrsrl a fogsg utni tbbi prftk is jvendltek, Zsolt 87; zs 11:11–16; Ez 37:16–22; Zak 8:7; 10:10. A 13. v. szerint Isten npnek az sszegyjtse nem a nemzeti clok megvalsulsra szolgl elssorban, hanem Isten tiszteletre, azrt, hogy t imdjk, a cl a Soli Deo gloria.
sa. XXVIII. RSZ
sa. 28,1–6. Samria nem sejti vesztt.
A 28. fejezettel sais prfta iratainak egy jabb gyjtemnye kezddik. Ezt formai szempontbl a „jaj”-ok ktik ssze, 28:1; 29:1.15; 30:1; 31:1; 33:1 (Guthe).
Samria, az orszg szaki rsznek, Izrelnek a fvrosa, 443 m magas hegyen plt. Vrfalait mltn hasonltja sais bszke koronhoz. A hegy lejtin teraszok voltak, tele olajfakertekkel s szlkkel. Lent a vlgyben jl term gabonafldek voltak. Ez a vlgy nem vlgykatlan, hanem inkbb fennsknak nevezhet, s mindssze 100 mterrel alacsonyabb annl a hegynl, amelyen Samria vrosa plt. A „vlgyn” tl krs-krl mg magasabb hegyek vannak.
A Samrit vd bstyakorona egybeolvad a prfciban azzal a virgkoszorval, amit nnepi lakomk alkalmval a mulatozk viseltek homlokukon. Izrel-Efraim jmdban lt. A np mg gyantlanul mulatott, pognyosan vigadozott, nnepelt, m 4:1; 6:6. A np rmt bizonyra Salmanassar asszr kirly halla is fokozta (727). De a prfta mr ltja, hogy hervadban van a koszor. Jn „az r erse, hatalmasa”: Asszria. gy jn, mint a vihar. Mindent elseper, mint a felhszakads, zs 8:7.8; 28:17. Fldre dobja s eltapossa a rszegek fejn lev koszort. Ms kppel lve, gy bnik el Asszria Izrellel, mint az a vndor, aki korai fgt tall (ez mr jnius vge fel rni kezd): mindjrt leszaktja (jir’h helyett Buhl s Procksch nyomn j’rh) s mohn lenyeli. Ilyen moh hdtsi vggyal jn az asszr sereg Izrel ellen. – A trtnelmi feljegyzsek szerint mgsem tudta Asszria ilyen gyorsan elfoglalni Samrit, csak hrom vi ostrom utn, Sargon uralma alatt, 722-ben, 2Kir 18:10. Ez a jvendls az ostromot megelz vekbl val.
Az 5.7. v. eschatologikus jvendlst tartalmaz. A np maradka a babiloni fogsgbl hazatrt hv gylekezetet jelenti. Ez a gylekezet mr nem bstykban, hadseregben, vagyonban vagy emberekben bzik, hanem egyedl az rban. Megvalsul a rgi saisi gret, amely Jeruzslemrl, mint igaz vrosrl szlt, 1:25–26; ahol az r lelke fog mkdni. Az r ereje visszaveri az ellensget is, 9:1–6; 29:1–8. A jvendls 4:2–6-hoz hasonl. Itt is azt lthatjuk, hogy az saisi jvendlseket a ksbbi korok emberei is ismertk, a maguk kornak az esemnyeire alkalmaztk s a jvendre nzve is remnysget mertettek bellk.
sa. 28,7–13. saist kignyoljk.
A Samria pusztulsrl szl jvendls (1–4. v.) utn b kt vtizeddel, Szanhrib asszr kirly trnra jutsa utn (705) mindenfel lzadsok trtek ki az asszr birodalomban. A birodalom szln lev kisebb npek szvetkeztek egymssal, egyttes ervel igyekeztek elszakadni Asszritl. Jda vezeti is hajlandk voltak erre a kalandorpolitikra. sais azonban most is kvetkezetesen harcolt az ellen. Isten tlett hirdeti azoknak, akik engedetlenl megszegik az Asszrival korbban kttt szvetsget. Isten tletnek az eszkze Asszria lesz. A prftai igehirdets ldozati lakomn hangzik el, valsznleg a jeruzslemi templom egyik csarnokban. A papok s prftk maguk is rszegek, hogy az asztalok (fldre tertett tertk) hnyssal vannak tele, 5:11–13.22–23. sais felhborodottan llaptja meg, hogy a papok s prftk ilyen llapotban nem is tlthetik be szent hivatsukat. Bormmorukban nem Istentl kapott ltomsokat ltnak, hanem csak „lmokat”, Jer 23:25–28; Mik 2:11; 3:5. Pedig Istentl jtt kijelentsre van szksg ahhoz, hogy a pap helyes tletet tudjon hozni a np peres gyeiben, Deut 17:8–13; 19:17; 21:5; 33:8; Zsolt 106:30; Ez 44:24; Mal 2:4–6. De „ezek”, mondja megvetleg sais, rszegek, alkalmatlanok az tlethozatalra!
A 9–10. v.-ben a rszeg papok s prftk mar gnnyal utastjk vissza a prfta kemny szavait. Nem kisgyermekek k, nem szorulnak k ilyen kioktatsra. Tudjk k, amit tudniuk kell. Jl ismerik a papi hagyomnyokat s tennivalkat, ismerik a trt. A prftk is jl tudjk rtelmezni s helyesen alkalmazzk az eljk kerl nehz esetekben a mennyei ltomsokat. Nincs teht szksg arra, amit sais mond nekik, a prfta kicsinyes okvetetlenkedse, kitant, iskolamesteri magatartsa teljesen felesleges! A prftai feddsre gnyoldssal felelnek. Rszegsgtl dadogva, nehezen forg nyelvvel ezt mondjk: Cav lcav, cav lcav, qav lqav, qav lqav! Ezeket a nehezen rthet szavakat gy fordthatjuk: „Parancs parancsra, parancs parancsra, szably (a sz jelentse: mrzsinr) szablyra, szably szablyra”. Msik fordtsi ksrlet: „Piszok piszokra…, hnys hnysra… Az utbbi fordts, amely szvegjavtssal is l, utalna az ldozati lakomk asztalainak, majd az Isten tlete folytn elpusztult Jeruzslemnek a szrny llapotra. Ahogyan most a dorbzolk undok okdsval vannak tele az ldozati lakomk asztalai, gy fognak majd heverni Jeruzslem utcin mindenfel a temetetlen, sztroncsolt hullk (Schmidt).
A prfta a 11–13. versben vlaszol a gnyoldknak. Vlasza nemcsak azt bizonytja, hogy a vitban nem maradt alul ellensgeivel szemben, hanem azt is, hogy prftai hivatsa teljestse kzben, ott, a dorbzolkkal folytatott vita folyamn, is kapott kijelentst az rtl. Ezen az inspircin alapul a prfta vlasza. A rszeg papok s prftk gnyos szavait felhasznlva, megjvendli sais, hogy Isten is „dadogva” s „ms nyelven” fog beszlni: tletes tettei ltal, az asszr sereg bevonulsa s gyzelme ltal beszl majd nphez! A zsidk dadogsnak, rtelmetlen beszdnek neveztk az idegenek nyelvt, Deut 28:49; zs 33:19; Jer 5:15. Ezt az Igt az jszvetsg ms sszefggsben, a nyelveken beszls lelki ajndkval kapcsolatban idzi, 1Kor 14:21.
A kemny tlethirdets alkalmval megismerjk sais tulajdonkppeni mondanivaljt, igehirdetse igazi cljt s tartalmt is, 12. v. Isten nyugalmat akar adni npnek! A nyugalom tja az, hogy a np mondjon le a trvnyszeg kalandorpolitikrl (Duhm), higgyen Istenben, 7:4; 30:10.15; maradjon veszteg, a vezetk hagyjk bkben a szegny npet, amely mr eddig is olyan sokat szenvedett a rengeteg adtl s hbortl. Ez az rtelme a 12. v. egyik mondatnak: „Nyugtasstok meg a fradt embert!” Isten a hatalmasoknak azt parancsolja, hogy gondoskodjanak a rjuk bzottak nyugodt, bks letrl. Mondjanak le arrl a nyeresgrl, amit a szegny np zaklatsval szereztek. Isten a msok irnt gyakorolt felelssget azzal jutalmazza, hogy is nyugalmat ajndkoz. Ilyen ajndkba kapott „nyugalomnak” nevezi az szvetsg az gret fldjt, Deut 12:9.10; 1Kir 8:56; Zsolt 95:11 s a jeruzslemi templomot is, Zsolt 132:8.14; zs 66:1 (Fohrer). Ezt a gondolatot tovbb viszi s mg jobban elmlyti az jszvetsg. Zsid 3–4. fejezetben mr arrl van sz, hogy hit s engedelmessg ltal a mennyei „nyugalomba”, Isten orszgba juthat be az ember.
Ha azonban nem engedelmeskedik a np Isten parancsnak, nem fogadja hittel a prftai zenetet, viselnie kell Isten szava visszautastsnak a slyos kvetkezmnyeit, zs 5:5–7. A „megkemnyeds” miatt utolri ket Isten tlete, 6:9–10. Amint a rszeg nem tud megllni a maga lbn, hanem hanyatt vgdik, gy az engedetlen Jda is elbukik.
sa. 28,14–22. A hamis s az igazi fundamentum.
Ez az igeszakasz sszefgg az elzvel, keletkezsi ideje is ugyanaz. Itt mr a jeruzslemi politikusokat szltja meg sais. A 14. v. mselm szava nemcsak uralkodkat jelent, hanem csfolkodkat is. A hber msl sz ugyanis gnyos mondst is jelent. Deut 28:37; 1Sm 10:12; 1Kir 9:7; zs 14:4; Jer 24:9. Ezek a gnyoldk a prfta ellensgei, 9–10. v. A msl sznak ilyen rtelmre enged kvetkeztetni a 14. v.-ben lev gondolatprhuzam is. A prfta itt nem ellenfelei kimondott szavait idzi, hanem titkos gondolataikat leplezi le (Dillmann). k az ostoroz radat ellen, Asszria ellen, szvetsget ktnek a „halllal”, a „holtak vilgval”. Itt egyrszt arra a politikai gyeskedsre kell gondolnunk, hogy Jeruzslem vezeti megszegtk az Asszrival kttt szvetsget, s titokban Egyiptommal trgyaltak, vele ktttek szvetsget Asszria ellen. Msrszt arra is gondolhatunk, hogy a politikai szerzdskts alkalmval Egyiptom isteneit is segtsgl hvtk. Ezek az istenek: Moth, Seth s Osiris, alvilgi istenek, a hall istenei voltak. gy idegen vallsos hatsok radtak be Jeruzslembe. Elterjedt a halottidzs, zs 2:6; 8:19. De ez mind nem segti meg a npet Asszrival szemben. Mint valami j znvz, gy rad Jdra a katasztrfa, nem is csak egyszer, hanem jra meg jra, 19. v. Akkor majd nem a prfta lesz az Istentl jv hrads (semch, auditio) rtelmezje, hanem maga a „mer borzalom!” A sz tulajdonkppen remegst, reszketst jelent. A kvetkez versben a prfta a kzmondsok stlusban is megrajzolja az tlet idejnek a nyomorsgt.
Isten azonban az tlet idejn is r marad. De nem gy bnik majd npvel, mint Dvid idejn, a Percim-hegyen 2Sm 5:20–25 s Jzsu idejn Gibenban Jzs 10:1–27. Akkor mg gyzelemre vitte npt. Most azonban idegenszeren mutatja majd meg hatalmt: sajt npe ellen fog harcolni, az asszr sereg oldaln! (Ms magyarzat szerint a prfta a Giben-vlgy emltsvel nem a Jzsu knyvben lert esemnyre cloz, hanem csak megismtli a gondolatprhuzam els felben lev gondolatot. Ez a magyarzat arra hivatkozik, hogy 1Krn 14:16 Gibeonba helyezi ugyanazt az esemnyt, ami 2Sm 5:20–25 szerint a Percim-hegyen ment vgbe.)
Most mg van alkalom a csfolds abbahagysra, a megtrsre, 16. v. Isten ad mg egy utols lehetsget npnek: kvet tesz alapul a Sionra! A „szegletk” az alapfalak tallkozsnl lev ers s fontos k, az gynevezett bhan-k, amelybl az egyiptomiak rtkes szobrokat ksztettek. Az alapkre szoks volt feliratot is vsni. A felirat gy hangzik: Aki hisz, nem fut! Isten rszrl, objektv rtelemben, azt jelenti ez, hogy az hsgre gy lehet pteni, mint a ksziklra. A np rszrl s a hv ember rszrl, szubjektv rtelemben pedig azt, hogy csak hit ltal lehet megmeneklni. Ez sais prfta igehirdetsnek az egyik alapgondolata, 7:9. Isten teht, mint j ptmester, biztos alapot vetett. Erre pti npe jvjt. De erre az alapra csak igazsgot s jogossgot lehet pteni, 1:27; 5:16.
Ezt az Igt 1Pt 2:6 a LXX. szerint idzi, nmileg ms formban. A bhan szt a LXX. eklektos-nak fordtja, ami a hber bhn-nak felel meg s vlasztottat jelent, a jiqrat szt pedig nem a jiqrh, „tallkozs” szbl eredezteti, hanem a jqr, „drga” szbl. „Nem fut” helyett „nem szgyenl meg”-et mond. Ennek ellenre az rtelmet nem ferdti el, hiszen Isten hsges szeretete valban Jzus Krisztusban teljesedett be, akire az jszvetsg ezt az saisi igt vonatkoztatja. S az, akire l kvekbl pl az Isten j temploma, az egyhz (Procksch). t tartjk fundamentumnak s R, mint Ksziklra ptik hzukat az egyhz tagjai, Mt 7:24–27; Rm 9:33; Ef 2:20–22.
sa. 28,23–29. Isten tletnek clja van.
A blcsessgirodalom stlusban rt bevezets utn olyan pldzatot mond itt sais, amilyeneket az jszvetsgben is gyakran olvasunk, hiszen Jzus Krisztus sokszor mertett igehirdetshez szemlltet anyagot a fldmves ember letbl. A fldmves nemcsak mindig sznt s boronl. Ezt csak azrt teszi, mert vetni akar. A vetsnek is rendje van: az egyik magot szrjk, a msikat barzdba vetik, s vannak a szntfld szlre vetett nvnyek is, amelyek a hatrt jelzik. A csplsnl sem egyforma az eljrs. A hvelyes vetemnyeket bottal, vagy plcval verik ki, a bzt krkkel vontatott csplsznnal cspelik ki. Ez kt szntalpszeren flhajl gerenda, amelyeket tengelyek ktnek ssze egymssal. A tengelyeken les fmkerekek forognak. Felettk az krket hajt ember helye. A csplsznt csak addig hasznljk, mg kln nem vlik a mag. A pldzat azt jelenti, hogy Isten nem cltalanul s rtelmetlenl veri npt. Az tlet a np tiszttsrt van. A negatvnak ltsz isteni tevkenysgnek is pozitv clja van. Isten a „gymlcstermsrt” munklkodik, Jn 15:1–8. Ekzben, magasabb fokon, a szntvet emberhez hasonlan jr el: minden j helyzetben mskppen, a clnak megfelel mdon. Kln figyelmet rdemel az is, hogy a fldmvelt Isten tantja (jrh, 26. v., adja a trt) a fldmvels mdjra (mispt). Nemcsak az erklcsi trvnyek szrmaznak Istentl, hanem a termszeti tra, s mispt is. Ennek is Isten az Ura s forrsa, nem a baalok, Hs 2:7–10. minden blcsessg forrsa. tud blcsessget adni a mesterembernek Ex 31:3–6; a kirlynak 1Kir 3:9; 5:9; az apostolnak s a keresztyn gylekezet tagjainak, 1Kor 2:6–16. Ha pedig Isten nem minden helyzetben merev egyformasggal jr el, hanem klnflekppen, ez nemcsak az blcsessgre tantja az embert, hanem azt is jelenti, hogy az embernek llandan figyelnie kell Isten szavra s tetteire.
|